Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 12 listopada 2025 23:58
  • Data zakończenia: 13 listopada 2025 00:22

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Przy projektowaniu broszur lub ulotek, kiedy mamy do czynienia z obszerną treścią, warto zastosować

A. tekst ozdobny
B. tekst pionowy
C. maskę tekstową
D. ramki tekstowe
Ramek tekstowych można używać przy projektowaniu ulotek i folderów, bo pomagają w organizacji większej ilości tekstu. Dzięki nim można fajnie podzielić tekst na różne sekcje, co znacznie poprawia czytelność i wygląd projektu. Widzisz, ramka tekstowa pozwala precyzyjnie umieścić tekst w konkretnych miejscach, co jest super ważne w materiałach marketingowych, szczególnie gdy miejsca jest mało. W programach graficznych, takich jak Adobe InDesign czy Illustrator, to w zasadzie standard, używać ramek tekstowych, bo to ułatwia formatowanie i edytowanie, a także dostosowywanie objętości tekstu do dostępnej przestrzeni. Poza tym, stosując ramki tekstowe, można śmiało dodawać elementy graficzne obok tekstu, co sprawia, że projekt wygląda dużo lepiej. Generalnie, korzystanie z ramek tekstowych jest zgodne z zasadami dobrego projektowania, które podkreślają hierarchię informacji oraz wygodę odbiorcy. Na przykład, projektując broszury informacyjne, można wykorzystać ramki do rozdzielenia tekstu informacyjnego od ilustracji, co znacząco ułatwia przyswajanie informacji przez czytelników.

Pytanie 2

Jaką głębokość kolorów stosuje się w nowoczesnych skanerach płaskich, aby osiągnąć bardzo wysoką jakość obrazu kolorowego?

A. 48-bitowa
B. 16-bitowa
C. 64-bitowa
D. 24-bitowa
Wybór głębokości bitowej koloru ma kluczowe znaczenie dla jakości skanowanych obrazów. 24-bitowa głębia bitowa, chociaż powszechnie stosowana, jest niewystarczająca w kontekście profesjonalnego skanowania. Podczas gdy 24 bity oferują 16,7 miliona różnych kolorów, co może wydawać się wystarczające dla przeciętnego użytkownika, nie wystarcza to przy skanowaniu obrazów wymagających dużej precyzji kolorystycznej. W praktyce, podczas konwersji z 24-bitowych skanów do edytorów graficznych, może nastąpić znaczna utrata detali zarówno w cieniach, jak i w jasnych tonacjach, co prowadzi do artefaktów w obrazie. Z kolei 16-bitowa głębia to dla niektórych zastosowań krok wstecz, oferująca zaledwie 65,536 kolorów dla każdego kanału, co jest niewystarczające, gdy wymagane są subtelne przejścia tonalne. Wybór 64-bitowej głębokości jest także niepraktyczny, ponieważ przewyższa aktualne potrzeby większości skanowanych obrazów; większość środowisk obróbczych i sprzętowych nie obsługuje takich danych. Zrozumienie różnicy pomiędzy tymi głębokościami bitowymi jest kluczowe – najczęstszym błędem jest myślenie, że bardziej znaczy lepiej, podczas gdy dla konkretnej aplikacji, jaką jest skanowanie, kluczowe jest dopasowanie głębokości bitowej do wymogów jakości obrazu.

Pytanie 3

Jak można dokonać korekty histogramu obrazu?

A. za pomocą ścieżek
B. korzystając z filtrów
C. w wyniku modyfikacji poziomów
D. poprzez balans kolorów
Odpowiedź "poziomów" jest jak najbardziej ok. Histogram to super narzędzie do analizowania, jak jasne są różne piksele w obrazie. Kiedy korygujesz histogram przez poziomy, tak naprawdę dostosowujesz wartości jasności, co pozwala na lepszy kontrast i poprawia jakość zdjęcia. W praktyce, zmiany, które robisz w poziomach mogą obejmować przesuwanie wartości jasności od minimum do maksimum, co sprawia, że tony stają się bardziej zrównoważone. Na przykład w programach jak Adobe Photoshop, narzędzie poziomów daje ci szansę na precyzyjne ustawienie jasności w różnych częściach histogramu, co jest mega ważne w pracy nad zdjęciami. Dobrą praktyką jest najpierw spojrzeć na histogram przed dalszą edycją, żeby osiągnąć jak najlepsze efekty. Dodatkowo, dostosowanie poziomów ma znaczenie, gdy pracujesz z różnymi źródłami światła, bo różnice w jasności mogą naprawdę wpłynąć na końcowy efekt wizualny.

Pytanie 4

Jaki znacznik HTML jest używany do pogrubiania tekstu?

A. <abbr>
B. <div>
C. A.
D. <big>
Wszystkie wymienione opcje poza odpowiedzią A nie są odpowiednie do pogrubienia tekstu w HTML. Znacznik <big> używany był w przeszłości do zwiększania rozmiaru tekstu, ale nie ma on zastosowania w kontekście pogrubienia. Współczesne standardy HTML oraz CSS rekomendują stosowanie właściwości CSS, takich jak font-weight: bold, do osiągnięcia efektu pogrubienia, co jest bardziej elastyczne i zgodne z zasadami responsywnego projektowania. Użycie <abbr> służy do oznaczania skrótów i nie ma związku z formatowaniem tekstu, co może prowadzić do nieporozumień w jego zastosowaniu. Znacznik <div> jest kontenerem, który grupuje inne elementy HTML, ale sam w sobie nie wpływa na formatowanie tekstu i nie jest przeznaczony do stylizacji. Typowe błędy, które mogą prowadzić do mylnego wyboru, obejmują mylenie celów różnych znaczników oraz brak znajomości semantyki HTML, co jest kluczowym aspektem w tworzeniu dostępnych i dobrze zorganizowanych stron internetowych. W związku z tym zaleca się, aby projektanci i deweloperzy zapoznali się z dokumentacją, taką jak specyfikacje W3C, aby lepiej zrozumieć, jak i kiedy używać odpowiednich znaczników oraz technik CSS do stylizacji tekstów w sposób zgodny z aktualnymi standardami.

Pytanie 5

Na zamieszczonym rysunku pokazano metodę formatowania tekstu, która ma na celu poprawę jego czytelności poprzez

Ilustracja do pytania
A. zmianę czcionki
B. zwiększenie kerningu
C. zmianę wyrównania tekstu
D. zwiększenie interlinii
Tekst po formatowaniu został ulepszony dzięki zwiększeniu interlinii, czyli odstępu pomiędzy wierszami tekstu. Zwiększenie interlinii poprawia czytelność, szczególnie w przypadku dłuższych bloków tekstu, ułatwiając odbiór informacji i redukując zmęczenie wzroku. Jest to kluczowa technika w projektowaniu graficznym i edycji dokumentów, mająca na celu poprawę estetyki i funkcjonalności tekstu.

Pytanie 6

Na ilustracji przedstawione jest narzędzie służące do tworzenia przejść pomiędzy elementami graficznymi.

Ilustracja do pytania
A. cyfrą 3
B. cyfrą 1
C. cyfrą 4
D. cyfrą 2
Narzędzie oznaczone cyfrą 1 na ilustracji umożliwia tworzenie przejść między elementami graficznymi na osi czasu. Przejścia są kluczowym elementem edycji wideo, pozwalając na płynne łączenie różnych klatek lub elementów animacji. Dzięki temu uzyskuje się bardziej profesjonalny efekt wizualny, unikając gwałtownych zmian między scenami.

Pytanie 7

Aby uzyskać efekt znaku wodnego w Corelu, należy skorzystać z narzędzia

A. Zaznaczanie
B. Obrysowanie
C. Przezroczystość
D. Obwiednia
Wybór narzędzi 'Zaznaczenie', 'Obwiednia' oraz 'Obrys' w kontekście tworzenia znaku wodnego w Corel Draw jest mylny z kilku kluczowych powodów. Narzędzie 'Zaznaczenie' służy do wybierania obiektów w projekcie, co nie wpływa na ich właściwości wizualne ani na ich stopień przezroczystości. W rezultacie, samo zaznaczenie obiektu nie zmienia jego wyglądu ani nie wprowadza zamierzonego efektu znaku wodnego. Narzędzie 'Obwiednia' jest używane do tworzenia konturów wokół obiektów, co w rzeczywistości może przyciągać uwagę do samego znaku wodnego, a nie uczynić go bardziej subtelnym. Przy wstawianiu znaku wodnego, chodzi o to, aby był on niemal niezauważalny, a nie podkreślany przez wyraźne kontury. Z kolei 'Obrys' dodaje dodatkowe linie do obiektu, co może zwiększać jego widoczność w dokumencie, a więc także nie jest odpowiednie w przypadku znaków wodnych. W wielu projektach graficznych, stosowanie tych narzędzi w niewłaściwy sposób prowadzi do nadmiernego eksponowania znaków wodnych, co narusza standardy estetyki i profesjonalizmu w projektowaniu. Właściwe podejście do projektowania znaków wodnych wymaga zrozumienia, że ich głównym celem jest dyskretne oznaczenie treści, a nie ich uwypuklenie. Dlatego kluczowe jest wykorzystanie narzędzia 'Przezroczystość', które idealnie odpowiada na potrzeby związane z tworzeniem subtelnych i eleganckich znaków wodnych.

Pytanie 8

Model CMYK stanowi przestrzeń kolorów

A. określającą każdą z barw wartością z zakresu 0÷225
B. wykorzystywaną w druku wielokolorowym w drukarniach
C. bazującą na addytywnym łączeniu kolorów
D. stosowaną w ekranach oraz aparatach cyfrowych
Model CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Black) jest przestrzenią barw, która jest szeroko stosowana w branży druku, szczególnie w drukarniach zajmujących się produkcją materiałów wielobarwnych. System ten opiera się na subtraktywnym mieszaniu kolorów, co oznacza, że kolory uzyskuje się poprzez odejmowanie od białego światła. Główną zaletą modelu CMYK jest jego zdolność do reprodukcji szerokiej gamy kolorów na papierze, co czyni go standardem w branży poligraficznej. Przykładowo, przy produkcji ulotek, plakatów czy książek, drukarze używają tego modelu, aby uzyskać zróżnicowane odcienie i nasycenie kolorów. Aby uzyskać pożądany efekt kolorystyczny, kluczowe jest precyzyjne zrozumienie proporcji kolorów CMYK, co jest niezbędne w procesie przygotowywania materiałów do druku. Dobre praktyki w zakresie druku obejmują użycie odpowiednich profili kolorystycznych oraz kalibrację sprzętu, co pozwala na osiąganie spójnych wyników oraz wysokiej jakości wydruków.

Pytanie 9

Jakie aspekty powinny być brane pod uwagę przy projektowaniu układu strony internetowej?

A. Niestandardowe style czcionek
B. Przejrzysty i prosty layout strony
C. Duża liczba elementów animacyjnych
D. Obrazy o wysokiej jakości
Prosty i czytelny układ strony jest kluczowy dla skutecznej nawigacji i doświadczeń użytkowników. Taki layout umożliwia użytkownikom szybkie odnalezienie potrzebnych informacji, co zwiększa ich satysfakcję oraz czas spędzony na stronie. Przykładem dobrego układu może być zastosowanie siatki (grid) w projektowaniu, co pozwala na łatwe rozmieszczanie elementów w sposób uporządkowany. Standardy takie jak WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) podkreślają znaczenie czytelności w kontekście dostępności treści dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. Dobrze zorganizowany layout powinien także uwzględniać hierarchię informacji, co oznacza, że najważniejsze elementy powinny być bardziej wyróżnione. Dodatkowo, stosowanie odpowiednich odstępów, kontrastów kolorystycznych oraz typografii wpływa na estetykę i użyteczność strony, co jest istotne dla utrzymania uwagi użytkowników.

Pytanie 10

Który typ skanera pozwala na uzyskanie bardzo szerokiej gamy kolorów podczas skanowania materiałów o wymiarach większych niż A3?

A. Rolkowy
B. Bębnowy
C. Płaski
D. Ręczny
Skanery bębnowe są powszechnie uznawane za jedne z najlepszych narzędzi do skanowania dużych formatów, takich jak materiały przekraczające format A3. Głównym atutem skanera bębnowego jest jego zdolność do uzyskiwania bardzo dużej głębi kolorów, co jest szczególnie istotne w zastosowaniach profesjonalnych, takich jak archiwizacja dzieł sztuki, skanowanie fotografii wysokiej jakości czy przetwarzanie dokumentów graficznych. Dzięki zastosowaniu bębna optycznego, skanowanie odbywa się z dużą precyzją, co pozwala na uchwycenie subtelnych detali i bogatej palety barw. W praktyce, skanery bębnowe są często wykorzystywane w drukarniach artystycznych czy studiach graficznych, gdzie wymagana jest najwyższa jakość skanów. Stosowanie tych urządzeń jest zgodne z branżowymi standardami, które podkreślają znaczenie głębi kolorów i detali w produkcji wizualnej. Skanowanie materiałów przy użyciu skanera bębnowego umożliwia również późniejsze dokładne reprodukcje oraz archiwizację z zachowaniem maksymalnej wierności kolorystycznej.

Pytanie 11

W celu uzyskania najwyższego kontrastu kolorów w prezentacji, jakie kolory powinny być zastosowane dla tekstu i tła?

A. żółty i czarny
B. biały i niebieski
C. niebieski i szary
D. czarny i biały
Odpowiedź czarnym i białym jest prawidłowa, ponieważ tworzy ona najwyższy kontrast, co jest kluczowe w prezentacjach. Kontrast kolorów wpływa na czytelność tekstu oraz jego widoczność na tle. W kontekście teorii kolorów, czarny i biały stanowią skrajności w palecie barw, co zapewnia optymalny kontrast. Przykładowo, białe litery na czarnym tle są łatwiejsze do odczytania z większej odległości, co jest istotne w trakcie wystąpień publicznych czy prezentacji multimedialnych. Dobre praktyki w projektowaniu prezentacji, takie jak te określone przez WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), wskazują na potrzebę zapewnienia wysokiego kontrastu, aby tekst był dostępny także dla osób z wadami wzroku. Warto również zwrócić uwagę na zastosowanie czarno-białych schematów kolorystycznych w materiałach drukowanych, gdzie minimalizacja koloru nie tylko poprawia estetykę, ale także ułatwia przekaz informacji.

Pytanie 12

Zgadza się, że rzeczywiste odwzorowanie kolorów fotografowanego obiektu jest uzależnione od poprawnego ustawienia

A. krótkiego czasu migawki
B. niskiej wartości przysłony
C. balansu bieli
D. bracketingu
Balans bieli jest kluczowym parametrem w fotografii, który ma bezpośredni wpływ na odwzorowanie kolorów w zdjęciach. Jego prawidłowe ustawienie pozwala na uzyskanie naturalnych barw, eliminując niepożądane odcienie, które mogą pojawiać się w wyniku różnorodnych źródeł światła. W praktyce, balans bieli działa na zasadzie kompensacji temperatury barwowej źródła światła. Na przykład, światło dzienne ma inną temperaturę barwową niż światło żarowe, co może prowadzić do zabarwienia zdjęcia na pomarańczowo lub niebiesko. Ustawiając balans bieli, fotograf może dostosować aparat do warunków oświetleniowych, aby uzyskać wierne odwzorowanie kolorów obiektu. Warto również zaznaczyć, że wiele nowoczesnych aparatów oferuje różne presetowe ustawienia balansu bieli, które mogą być użyte w zależności od sytuacji (np. 'słońce', 'cień', 'żarówka'). Przykładem zastosowania balansu bieli w praktyce może być fotografowanie portretów w różnych warunkach oświetleniowych, gdzie kluczowe jest zachowanie naturalnych tonów skóry.

Pytanie 13

W programie Adobe Photoshop istnieje możliwość wykonania zaznaczenia w formie tekstu przy użyciu narzędzia

A. maska tekstu
B. tekst pionowy
C. tekst poziomy
D. tekst
Maska tekstu w programie Adobe Photoshop to zaawansowane narzędzie, które umożliwia łatwe tworzenie zaznaczeń w kształcie wprowadzonego tekstu. Po utworzeniu tekstu można zastosować maskę warstwy, która przekształca kształt liter w obszar zaznaczony, a tym samym pozwala na edycję i manipulację obrazem wewnątrz kształtu liter. Na przykład, kiedy chcesz umieścić obraz tła wewnątrz napisu, wystarczy utworzyć maskę tekstu, co pozwoli na precyzyjne dopasowanie obrazu do kształtu liter. Tego typu działania są powszechnie wykorzystywane w grafice reklamowej, projektowaniu plakatów czy tworzeniu wizualizacji na stronach internetowych. Stosowanie masek tekstu jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, ponieważ zapewnia elastyczność i możliwość non-destrukcyjnej edycji, co jest kluczowe w pracy z warstwami w Photoshopie. Wykorzystanie masek tekstu jest standardem w nowoczesnym projektowaniu graficznym, a umiejętność ich stosowania znacząco zwiększa efektywność pracy.

Pytanie 14

Proces wykonywania próbnych odbitek, które mają na celu symulację jakości reprodukcji, określa się mianem

A. próbkowaniem obrazu
B. proofingiem
C. kalibracją
D. impozycją
Impozycja, próbkowanie obrazu i kalibracja to różne terminy związane z drukiem, ale w kontekście tego pytania trochę mijają się z celem. Impozycja to po prostu układanie stron na arkuszu i jest to ważne dla wielostronicowych dokumentów, ale nie ma to nic wspólnego z próbami jakości reprodukcji. Próba obrazu to też nie to samo, bo to bardziej zbieranie próbek do analizy niż robienie odbitek. Kalibracja z kolei dotyczy dostosowywania drukarek, żeby kolory były odpowiednie, co jest istotne, ale to nie to samo co odbitki. Wydaje mi się, że dobór terminów w tym przypadku może wynikać z niezrozumienia, jak te procesy działają. Ważne, żeby wiedzieć, że proofing to kluczowy etap, który pozwala zobaczyć efekt przed finalnym wydrukiem.

Pytanie 15

W multimedialnej prezentacji element graficzny o jednolitym kolorze to składnik w barwie

A. czerwono-czarnym
B. jasno- i ciemnoczerwonym
C. żółto-czarnym
D. czarno-białym
Odpowiedź jasno- i ciemnoczerwonym jest prawidłowa, ponieważ monochromatyczność odnosi się do użycia różnych odcieni, nasyceń oraz jasności jednego koloru. W kontekście grafiki monochromatycznej, różne odcienie czerwonego, takie jak jasno- i ciemnoczerwony, tworzą spójną paletę kolorystyczną, co może być wykorzystane w prezentacjach multimedialnych dla uzyskania harmonijnego i estetycznego efektu. Przykładem może być zastosowanie takiej palety w projekcie graficznym, w którym elementy wizualne, takie jak wykresy czy infografiki, wykorzystują tylko odcienie czerwieni, co może podkreślić ważność przekazywanych informacji. Dobre praktyki branżowe wskazują, że monochromatyczne schematy kolorystyczne są często stosowane w identyfikacji wizualnej, ponieważ przyciągają uwagę i mogą wzmacniać markę, a także ułatwiają percepcję treści. Warto również zauważyć, że monochromatyzm może przekazywać różne emocje w zależności od wybranego koloru i jego nasycenia, co jest szczególnie istotne w projektowaniu doświadczeń użytkowników w prezentacjach i materiałach marketingowych.

Pytanie 16

W jaki sposób powinno się zorganizować elementy w prezentacji multimedialnej, aby osiągnąć wrażenie harmonii, równowagi i porządku?

A. Równomiernie
B. Na zasadzie przenikania
C. Na zasadzie grupowania
D. Nierównomiernie
Dobrze rozmieszczone elementy w prezentacji multimedialnej to naprawdę ważna rzecz. Dzięki temu całość wydaje się bardziej harmonijna i przyjemna dla oka. Jak masz na slajdzie tekst, obrazki czy wykresy, to postaraj się, żeby były poukładane w taki sposób, żeby nie przytłaczały. Chodzi o to, żeby widz mógł łatwiej skupić się na tym, co jest ważne. Fajnie sprawdza się zasada, żeby elementy były w równych odstępach od siebie. Przykładowo, dobrze wygląda slajd, gdzie masz tytuł na górze, tekst w środku i jakieś ilustracje na dole. Jak wszystko jest równo wyrównane, to wygląda lepiej i można łatwiej przyswoić to, co chcesz przekazać.

Pytanie 17

Jakiego rodzaju materiał do drukowania fotografii dotyczy przedstawiony opis?

Ilustracja do pytania
A. Papieru błyszczącego
B. Papieru matowego
C. Szkła hartowanego
D. Siatki mesh
Opis odnosi się do właściwości papieru matowego, który charakteryzuje się delikatnie chropowatą strukturą, redukcją odbić światła oraz odpornością na pozostawianie odcisków palców. Jest to doskonały wybór do wydruków, gdzie istotna jest trwałość i estetyka bez refleksów, na przykład w albumach fotograficznych lub materiałach reklamowych.

Pytanie 18

Jaką maksymalną liczbę kolorów można wykorzystać na jednym slajdzie, aby zapewnić czytelność multimedialnej prezentacji?

A. 4
B. 2
C. 6
D. 5
Zastosowanie niewłaściwej liczby kolorów w projektach multimedialnych prowadzi do wielu problemów, które mogą negatywnie wpłynąć na odbiór prezentacji. Wybór dwóch kolorów często skutkuje brakiem różnorodności wizualnej, co może prowadzić do monotonii i utrudniać zaangażowanie widzów. Z kolei pięć lub więcej kolorów może tworzyć wizualny chaos, który rozprasza uwagę i utrudnia zrozumienie kluczowych informacji. Takie podejście często wynika z błędnego założenia, że większa liczba kolorów oznacza większą kreatywność. W rzeczywistości, projektanci powinni skupić się na tym, aby kolory wspierały treść, a nie ją przytłaczały. Przeciążenie kolorami może również prowadzić do problemów z dostępnością, gdyż osoby z dysfunkcjami wzroku mogą mieć trudności z rozróżnieniem zbyt dużej liczby barw. Standardy projektowania, takie jak WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), sugerują ograniczenie palety kolorów, aby zapewnić większą czytelność oraz dostępność. Używanie czterech kolorów jako maksimum jest zgodne z tymi zasadami i pozwala na stworzenie estetycznie przyjemnych oraz funkcjonalnych slajdów, które skutecznie przekazują zamierzone informacje.

Pytanie 19

W jakim przypadku dwa zapisy w kodzie HTML reprezentują ten sam kolor?

A. green; rgb(0, 255, 0)
B. yellow; #ffff00
C. rgb(128, 255, 0); #ff8000
D. purple; #ff00ff
Wybór innych opcji wskazuje na niepełne zrozumienie koncepcji kolorów w HTML i CSS. W przypadku "rgb(128, 255, 0); #ff8000", wartości RGB wskazują na kolor, który jest mieszanką zielonego (255) z pewną ilością czerwonego (128), co nie odpowiada kolorowi reprezentowanemu przez zapis szesnastkowy #ff8000, który jest pomarańczowym odcieniem. To prowadzi do błędnych wniosków, ponieważ wartości RGB muszą być zgodne z zapisami HEX, aby reprezentowały ten sam kolor. Podobnie w "purple; #ff00ff" mamy do czynienia z niezgodnością między nazwą koloru a jego reprezentacją szesnastkową. Kolor fioletowy jest reprezentowany przez RGB(128,0,128), a nie przez wartości w HEX, które wskazują na różowe odcienie, co prowadzi do nieporozumienia w identyfikacji kolorów. Warto również zauważyć, że w przypadku "green; rgb(0, 255, 0)" mamy do czynienia z poprawnym kolorem zielonym w obydwu systemach, ale nie są one sobie równoważne, co utrudnia zrozumienie relacji między różnymi notacjami kolorów. Te przykłady pokazują, jak istotne jest posługiwanie się poprawnymi konwersjami i znajomością systemów kolorów, aby skutecznie pracować z CSS i HTML oraz uniknąć typowych błędów w projektach graficznych.

Pytanie 20

Która właściwość obrazu cyfrowego nie jest uzależniona od modyfikacji wprowadzanych podczas jego korekcji kolorystycznej?

A. Odwzorowanie kolorów
B. Tryb koloru
C. Tonacja obrazu
D. Rozkład jasności na obrazie
Kiedy mówimy o odwzorowaniu barw, tonacji obrazu i rozkładzie jasności, to wszystko jest ze sobą powiązane. Odwzorowanie barw to tak naprawdę to, jak kolory w obrazie pasują do rzeczywistych kolorów, a ich zmiana to efekt użycia różnych filtrów i narzędzi. Tonacja obrazu? To, jak manipulujesz jasnością i kontrastem, i też się zmienia w trakcie korekcji barwnej, co wpływa na to, jak oglądamy zdjęcie. Rozkład jasności pokazuje, jak jasne lub ciemne są różne fragmenty obrazu - zmienia się to podczas korekcji z powodu zmian w oświetleniu i kontrastach, co z kolei wpływa na postrzeganą głębię. Często jest błąd w myśleniu, że te rzeczy są od siebie niezależne, a tu się mylisz! One są ze sobą bardzo związane, a zmiany w jednym parametrze zawsze wpływają na inne. To ważne, żeby to ogarnąć, bo profesjonalna edycja zdjęć czy postprodukcja wideo wymaga zrozumienia tych wszystkich powiązań.

Pytanie 21

Jakie parametry mają kluczowe znaczenie przy przygotowywaniu cyfrowego obrazu do publikacji w sieci?

A. Format pliku oraz użyte filtry fotograficzne
B. Rozdzielczość, tryb barw oraz wielkość obrazu
C. Jakość grafiki, głębia kolorów oraz liczba warstw
D. Paleta kolorów oraz typy użytych masek
Wybór rozdzielczości, trybu koloru oraz rozmiaru obrazu jest kluczowy dla uzyskania optymalnej jakości wizualnej w publikacjach internetowych. Rozdzielczość obrazu definiuje liczbę pikseli, co bezpośrednio wpływa na szczegółowość wyświetlanego obrazu. Zazwyczaj dla obrazów internetowych zaleca się rozdzielczość od 72 do 150 dpi, co wystarcza do wyświetlania na ekranach, przy jednoczesnym zmniejszeniu rozmiaru pliku. Tryb koloru, na przykład RGB (Red, Green, Blue), jest najczęściej używany w kontekście prezentacji na stronach internetowych, ponieważ odpowiada sposobowi, w jaki kolory są wyświetlane na monitorach. Z kolei rozmiar obrazu, mierzony w pikselach, powinien być dostosowany do wymagań konkretnej platformy czy urządzenia, aby zapewnić szybkie ładowanie strony. Przykładowo, obrazy o dużych rozmiarach mogą spowolnić ładowanie strony, co negatywnie wpływa na doświadczenia użytkowników i SEO. Optymalizacja tych parametrów zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi przyczynia się do zachowania jakości obrazu przy jednoczesnym minimalizowaniu czasów ładowania.

Pytanie 22

Aby zmienić krój pisma w pliku CSS, należy dostosować właściwość

A. font-variant
B. font
C. font-size
D. font-family
Odpowiedzi, które wskazują na inne właściwości związane z typografią, mogą prowadzić do nieporozumień na temat ich rzeczywistych funkcji. 'Font-variant' jest właściwością, która służy do kontrolowania wyświetlania tekstu w różnych wariantach, takich jak małe litery czy wersaliki, ale nie zmienia samego kroju pisma. Użycie tej właściwości nie wpłynie na wybór czcionki, a jedynie na jej stylistyczne aspekty. Kolejną właściwością, 'font-size', odpowiedzialną jest za ustalanie wielkości czcionki, co również nie wpływa na wybór kroju, lecz jedynie na jego wymiary. Z kolei 'font' jest skrótem dla zestawu właściwości dotyczących czcionki i może zawierać zarówno 'font-size', jak i 'font-family', ale nie jest to optymalny sposób na samodzielną zmianę kroju pisma, szczególnie w kontekście zapewnienia czytelności i dostępności. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że aby zmienić krój pisma, należy używać 'font-family', która jest dedykowana do tego celu i pozwala na dokładną kontrolę nad stylem tekstu. W kontekście dobrych praktyk, warto unikać stosowania nieprecyzyjnych lub zbyt ogólnych właściwości, które nie realizują głównego celu zmiany kroju pisma, a zamiast tego skupić się na właściwości, która ma bezpośredni wpływ na wygląd tekstu, a więc na 'font-family'.

Pytanie 23

Metoda addytywna uzyskiwania kolorów polega na

A. dodawaniu świateł o kolorach podstawowych: czerwonym, zielonym, niebieskim
B. dodawaniu świateł o kolorach podstawowych: niebieskozielonym, purpurowym, żółtym
C. odejmowaniu świateł o kolorach: czerwonym, zielonym, niebieskim
D. odejmowaniu świateł o kolorach: niebieskozielonym, purpurowym, żółtym
Addytywna metoda mieszania barw, znana także jako metoda addytywna, polega na łączeniu świateł o barwach podstawowych: czerwonej, zielonej i niebieskiej (RGB). Ta technika jest powszechnie stosowana w technologii wyświetlania, jak monitory komputerowe, telewizory i urządzenia mobilne. W praktyce oznacza to, że różne intensywności tych trzech kolorów mogą być łączone, tworząc szeroką gamę barw. Na przykład, połączenie intensywnego czerwonego i zielonego światła skutkuje powstaniem żółtego koloru, a połączenie wszystkich trzech kolorów w równych ilościach generuje białe światło. Metoda ta opiera się na właściwościach percepcji kolorów przez ludzkie oko, które jest wrażliwe na różne długości fal świetlnych. W kontekście standardów branżowych, metoda RGB jest używana w systemach komputerowych oraz w grafice cyfrowej, gdzie precyzyjna kontrola nad barwą jest kluczowa dla uzyskania oczekiwanych efektów wizualnych.

Pytanie 24

Deklaracja CSS: li span {font-size:10pt; color:green;} wskazuje, że rozmiar 10 pt dotyczy

A. tekstu wewnątrz wszystkich znaczników span
B. tekstu wewnątrz wszystkich znaczników li oraz span
C. wyłącznie tekstu znajdującego się wewnątrz znaczników span umieszczonych w znacznikach li
D. jedynie tekstu wewnątrz wszystkich znaczników li, które są osadzone w znacznikach span
Wybór innej odpowiedzi niż ta dotycząca selektora 'li span' może prowadzić do nieporozumień związanych z zakresem stosowania stylów w CSS. Na przykład, błędne stwierdzenie, że reguła dotyczy 'wszystkich znaczników span', ignoruje kluczową hierarchię selektorów w CSS, która jest niezbędna dla prawidłowego stosowania stylów. Selekcja 'li span' jasno wskazuje, że stylizowane są tylko te elementy 'span', które są bezpośrednio zagnieżdżone w elementach 'li'. To podejście pozwala programistom na tworzenie bardziej złożonych i wyspecjalizowanych stylów, które są nie tylko bardziej efektywne, ale także poprawiają czytelność kodu oraz jego utrzymywanie. Ponadto, wybór odpowiedzi, która odnosi się do 'wszystkich znaczników li znajdujących się wewnątrz znaczników span', jest mylący, ponieważ w HTML 'li' (elementy listy) nigdy nie są zagnieżdżane wewnątrz 'span' w standardowej praktyce, co prowadzi do błędnej interpretacji struktury dokumentu. Utrzymanie jasnej struktury hierarchii elementów jest kluczowe w CSS, aby uniknąć niezamierzonych efektów stylizacyjnych oraz zapewnić, że kod pozostaje przejrzysty i zgodny z zasadami semantyki HTML.

Pytanie 25

Aby wyróżnić kluczowe informacje w prezentacji, powinno się wykorzystać barwy ciepłe, czyli kolory:

A. pomarańczowy, zielony, niebieski
B. czerwony, pomarańczowy, niebieski
C. żółty, pomarańczowy, czerwony
D. czerwony, żółty, fioletowy
Poprawna odpowiedź to żółty, pomarańczowy i czerwony, które są uważane za barwy ciepłe. Kolory te mają zdolność przyciągania uwagi widza i potrafią wywoływać różne emocje. W kontekście prezentacji, ich zastosowanie może znacząco wpłynąć na odbiór treści. Na przykład, żółty symbolizuje radość i energię, doskonale nadaje się do podkreślenia kluczowych punktów, które chcemy, aby uczestnicy naszej prezentacji zapamiętali. Pomarańczowy, łączący cechy czerwonego i żółtego, dodaje dynamizmu i zachęca do interakcji, co jest szczególnie ważne w prezentacjach, które mają angażować publiczność. Czerwony, jako kolor intensywny, często kojarzy się z pasją, siłą i pilnością, co sprawia, że jest idealny do zaznaczania najważniejszych informacji. W branży marketingu i designu korzysta się z tych kolorów, aby wyróżnić istotne elementy wizualne, jak przyciski CTA (call to action) w kampaniach reklamowych, co potwierdzają badania nad percepcją kolorów. Użycie ciepłych barw w prezentacji nie tylko wzmacnia przekaz, ale również przyczynia się do lepszego zapamiętywania treści przez odbiorców.

Pytanie 26

Przygotowując multimedialną prezentację o tonie melancholijnym i spokojnym, powinniśmy wybrać kolor

A. zielony.
B. czerwony.
C. szarobłękitny.
D. pomarańczowy.
Szarobłękitna barwa jest idealnym wyborem do tworzenia prezentacji o charakterze melancholijnym i spokojnym, ponieważ jej tonacja wywołuje uczucia refleksji i wyciszenia. W psychologii kolorów, zimne odcienie, takie jak błękit i szarość, są często kojarzone z tranquillity i introspekcją. Wywołują one uczucia spokoju, co jest kluczowe w kontekście melancholijnym. Przykładem zastosowania tej barwy może być użycie szarobłękitnego tła w slajdach, które wspiera przekaz emocjonalny prezentacji oraz ułatwia skupienie się na treści. Dobrym standardem w projektowaniu prezentacji jest również zapewnienie kontrastu między tekstem a tłem, co sprawia, że informacje są bardziej czytelne. Warto również dodać, że w praktyce artystycznej i graficznej, szarobłękitna paleta barw często używana jest w dziełach, które mają na celu wywołanie nostalgii lub głębszej refleksji, co idealnie pasuje do tematu prezentacji.

Pytanie 27

W jakiej rozdzielczości oraz w jakim trybie kolorystycznym powinien być stworzony obraz cyfrowy do umieszczenia w prezentacji multimedialnej dostępnej w internecie?

A. 72 ppi, CMYK
B. 300 ppi, RGB
C. 72 ppi, RGB
D. 300 ppi, CMYK
Obraz cyfrowy przeznaczony do prezentacji multimedialnych publikowanych w internecie powinien być przygotowany w rozdzielczości 72 ppi oraz w trybie kolorów RGB. Rozdzielczość 72 ppi jest standardem dla treści wyświetlanych na ekranach, ponieważ zapewnia odpowiedni kompromis pomiędzy jakością a rozmiarem pliku. Większe rozdzielczości, jak 300 ppi, są stosowane głównie w druku, gdzie wymagana jest wysoka jakość odwzorowania detali. Używanie trybu RGB jest kluczowe, ponieważ ekrany komputerowe oraz urządzenia mobilne emitują światło w kolorach czerwonym, zielonym i niebieskim. W rezultacie, przygotowywanie obrazów w RGB zapewnia lepsze odwzorowanie kolorów i ich intensywności na ekranach. Dobrą praktyką jest także stosowanie formatów plików takich jak JPEG czy PNG, które są optymalizowane do użytku internetowego, zapewniając jednocześnie wysoką jakość przy mniejszym rozmiarze pliku.

Pytanie 28

Ocena poprawności kompozycji zdjęcia kadrowanego według zasady trójpodziału odbywa się na podstawie rozmieszczenia

A. linii symetrii
B. spirali Fibonacciego
C. linii horyzontu
D. mocnych punktów
Generalnie, zasada spirali Fibonacciego to ciekawy temat, ale nie ma bezpośredniego związku z trójpodziałem. Ta spirala jest bardziej skomplikowana i dotyczy proporcji w naturze, więc jej użycie w fotografii wymaga sporej precyzji. Używanie tej spirali może dawać fajne efekty, ale nie jest to coś, co normalnie stosuje się przy trójpodziale. Co do linii horyzontu, to jej umiejscowienie jest istotne, ale to nie zwalnia nas z potrzeby użycia mocnych punktów. Linie symetrii też są różne i mogą wprowadzać równowagę, ale opierają się na innych zasadach, co może sprawić, że zdjęcie będzie zbyt symetryczne i straci dynamikę. Czasem ludzie mylą różne podejścia, co kończy się ubożeniem kompozycji. Dobrze jest mieć na uwadze, że zasada trójpodziału to wprowadzenie do bardziej skomplikowanych kompozycji i zrozumienie jej podstaw jest kluczowe dla uzyskania udanych kadrów.

Pytanie 29

Jakie oprogramowanie graficzne pozwala na korzystanie z narzędzi do selekcji, rysowania, transformacji oraz edycji kolorów?

A. Paint i Adobe Lightroom
B. Adobe Illustrator oraz PowerPoint
C. Adobe Photoshop i GIMP
D. CorelDRAW oraz Excel
Wybór odpowiedniego oprogramowania graficznego to naprawdę ważna sprawa, bo jak weźmiesz złe narzędzie, to łatwo się zniechęcić i stracić kreatywność. Jak zaznaczasz odpowiedzi takie jak Adobe Illustrator czy PowerPoint, to pokazujesz, że jest jakieś nieporozumienie co do funkcji tych programów. Illustrator jest super do grafiki wektorowej, ale nie bardzo nadaje się do edytowania bitmap, więc w kontekście zdjęć to nie jest najlepszy wybór. A PowerPoint to w zasadzie program do prezentacji, więc nie ma tam zaawansowanych narzędzi do edycji obrazów. Paint to raczej takie podstawowe oprogramowanie, które nie spełnia wymagań do profesjonalnej grafiki, a Lightroom, mimo że służy do edytowania zdjęć, nie ma opcji rysowania czy przekształcania obrazów jak Photoshop. CorelDRAW to też program wektorowy, więc nie rozwiązuje sprawy edytowania bitmap. A Excel to przecież nie ma nic wspólnego z grafiką! Zazwyczaj takie błędy wynikają z przekonania, że wszystkie programy graficzne są takie same, co jest mylne. Ważne jest, żeby zrozumieć różnice między narzędziami wektorowymi a rastrowymi oraz jak z nich skutecznie korzystać w grafice.

Pytanie 30

W jaki sposób można uzyskać efekt płynnego przejścia między dwoma obrazami w programie do edycji wideo?

A. Zastosowanie przejścia z efektem rozmycia.
B. Zmiana intensywności kolorów w jednym z obrazów.
C. Dodanie ścieżki dźwiękowej w tle przejścia.
D. Dodanie nowego klipu wideo między istniejącymi.
Efekt płynnego przejścia między dwoma obrazami w programie do edycji wideo można uzyskać, stosując przejścia z efektem rozmycia. To jeden z najczęściej używanych efektów, który sprawia, że zmiana między klipami staje się bardziej subtelna i estetyczna. W praktyce oznacza to, że pierwszy obraz stopniowo traci ostrość, a drugi zyskuje na wyrazistości. Dzięki temu widz nie odczuwa nagłego przeskoku między scenami. Efekt rozmycia jest często używany w produkcjach filmowych i telewizyjnych, aby zapewnić płynność narracji wizualnej. Technika ta jest szczególnie przydatna w reportażach, teledyskach czy prezentacjach multimedialnych, gdzie ważna jest płynność i estetyka przejść. Dobre praktyki branżowe sugerują użycie tego rodzaju przejść w sytuacjach, gdy zmiana scen wymaga złagodzenia wizualnego, a nie dramatycznego efektu.

Pytanie 31

Znany system kolorów, w którym każdy barwa oraz jej odcień mają przypisane oddzielne numery, określa się mianem skali

A. kolorów specjalnych
B. Pantone
C. tint
D. kolorów internetowych
Odpowiedź 'Pantone' jest prawidłowa, ponieważ Pantone Color Matching System (PMS) to system kolorów, który przypisuje każdemu kolorowi unikalny numer, co umożliwia precyzyjne odwzorowanie kolorów w różnych materiałach i technikach druku. System ten jest szeroko stosowany w branży kreatywnej, w tym w projektowaniu graficznym, mody oraz druku, co pozwala na zapewnienie spójności kolorystycznej w różnych mediach. Na przykład, jeśli projektant wybiera kolor Pantone 186 C, może być pewny, że ten odcień będzie wyglądał identycznie, niezależnie od tego, czy jest drukowany na papierze, używany w tkaninach, czy też aplikowany w projektach cyfrowych. Ponadto, Pantone regularnie aktualizuje swoją paletę kolorów oraz wprowadza nowe odcienie, co czyni ten system bardzo elastycznym i odpowiednim do różnorodnych zastosowań. Warto również zaznaczyć, że Pantone jest często używane w procesach produkcyjnych, aby zminimalizować ryzyko błędów kolorystycznych, które mogą wystąpić podczas druku, co czyni go standardem w wielu branżach.

Pytanie 32

Jakie narzędzia pozwalają na dokładne rozmieszczenie obiektów w animacji?

A. Konwertowanie punktów
B. Środki artystyczne
C. Style grafiki i tekstu
D. Prowadnice i siatka
Prowadnice i siatka to kluczowe narzędzia w procesie tworzenia animacji, które znacznie ułatwiają precyzyjne rozmieszczanie obiektów. Prowadnice pozwalają na definiowanie liniowych ścieżek, co jest szczególnie przydatne przy animacji ruchów obiektów wzdłuż określonych tras. Umożliwiają one precyzyjne wyrównanie elementów, co wpływa na estetykę oraz czytelność animacji. Siatka natomiast działa jako wizualna pomoc, która pozwala twórcom na precyzyjniejsze umiejscowienie obiektów w przestrzeni. Dzięki zastosowaniu prowadnic i siatki, animatorzy mogą łatwiej utrzymać spójność proporcji i odległości między elementami, co jest niezbędne w profesjonalnym procesie animacji. W praktyce, na przykład w programach takich jak Adobe After Effects, animatorzy regularnie korzystają z tych narzędzi, aby poprawić swoją wydajność oraz jakość projektu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi. Warto również zaznaczyć, że wykorzystanie tych narzędzi sprzyja lepszemu zarządzaniu czasem pracy oraz minimalizuje ryzyko popełnienia błędów w rozmieszczaniu obiektów, co jest kluczowe w produkcjach o dużej skali.

Pytanie 33

Pełne nasycenie trzech podstawowych kolorów w systemie RGB (255, 255, 255) prowadzi do uzyskania koloru

A. niebieski
B. czarny
C. biały
D. czerwony
Pełne nasycenie trzech barw podstawowych w modelu RGB, które reprezentowane jest przez wartości (255, 255, 255), odpowiada kolorowi białemu. W modelu RGB, który jest powszechnie stosowany w technologii wyświetlania, takich jak monitory i telewizory, kolory są tworzone poprzez mieszanie trzech podstawowych barw: czerwonej, zielonej i niebieskiej. Kiedy wszystkie te kolory są ustawione na maksymalne wartości (255), światło emitowane przez ekran tworzy wrażenie bieli. W zastosowaniach praktycznych, na przykład w projektowaniu stron internetowych, biała barwa jest często wykorzystywana jako tło, ponieważ zapewnia wysoki kontrast dla tekstu i innych elementów wizualnych. W kontekście standardów, warto zaznaczyć, że w systemie sRGB, który jest najczęściej używany w Internecie, wartości RGB od 0 do 255 są uznawane za normę, co sprawia, że zrozumienie tego modelu jest kluczowe dla każdego projektanta graficznego lub developera stron WWW. Dlatego przyswojenie sobie koncepcji pełnego nasycenia kolorów w RGB jest fundamentalne w pracy z kolorami w cyfrowych mediach.

Pytanie 34

Gdy w dziele sztuki elementy położone dalej są wyżej, sugeruje to zastosowanie kompozycji

A. rzędową
B. diagonalną
C. dośrodkową
D. odśrodkową
Odpowiedź 'rzędowa' jest poprawna, ponieważ w tej kompozycji elementy znajdujące się dalej od widza są umieszczane w górnej części obrazu, co tworzy iluzję głębi i przestrzeni. Taki zabieg jest często stosowany w malarstwie, fotografii i grafice, aby wywołać wrażenie trójwymiarowości. Kompozycja rzędowa opiera się na zasadzie perspektywy – obiekty oddalone są wizualnie mniejsze i umieszczone wyżej, co mimowolnie prowadzi do interpretacji głębi. Przykładem może być klasyczne malarstwo pejzażowe, w którym góry są umieszczone w górnej części obrazu, a drzewa i inne elementy bliższe widzowi znajdują się w dolnej. Tego typu kompozycje są zgodne z zasadami klasycznej perspektywy, które podkreślają różnice w odległości do obiektów oraz tworzą hierarchię wizualną. W praktyce wiedza ta jest stosowana nie tylko w sztuce, ale również w designie, reklamie i multimediach, gdzie właściwe przedstawienie głębi może znacząco wpłynąć na odbiór i estetykę projektu.

Pytanie 35

Zauważalne zmniejszenie rozmiaru plików prezentacji multimedialnej można osiągnąć poprzez dodanie do nich

A. ograniczonej palety kolorów
B. zdjęć w formacie JPEG
C. zdjęć w formacie TIFF
D. czcionki bezszeryfowej
Zastosowanie zdjęć zapisanych w formacie JPEG w prezentacjach multimedialnych jest kluczowe dla efektywnego zarządzania wielkością plików. JPEG to format stratny, co oznacza, że podczas kompresji obrazu następuje redukcja jakości, ale w zamian za to uzyskuje się znacznie mniejsze rozmiary plików. Dzięki temu prezentacje mogą być łatwiej przesyłane, przechowywane i wyświetlane na różnych urządzeniach, co jest szczególnie ważne w kontekście e-learningu i prezentacji online. JPEG jest powszechnie stosowany w branży, ponieważ większość narzędzi do edycji obrazów oraz programów do tworzenia prezentacji obsługuje ten format. Przykładowo, użycie zdjęć JPEG zamiast TIFF (który jest formatem bezstratnym) może zmniejszyć rozmiar obrazów nawet o 90%, co znacząco wpływa na ogólną pojemność pliku prezentacji. W praktyce, dobierając odpowiedni format graficzny, warto kierować się nie tylko jakością, ale również funkcjonalnością i wydajnością prezentacji, co jest zgodne z dobrymi praktykami w projektowaniu multimediów.

Pytanie 36

Jakie materiały barwne są generowane w wyniku chemicznego procesu C-41?

A. materiały barwne negatywowe
B. materiały barwne pozytywowe
C. diapozytywy
D. slajdy
Materiały barwne wywoływane w procesie chemicznym C-41 to materiały negatywowe, co oznacza, że w wyniku ich obróbki uzyskuje się negatywowe obrazy. Proces C-41 jest standardowym sposobem wywoływania kolorowego filmu negatywowego, który jest szeroko stosowany w fotografii amatorskiej i profesjonalnej. W odróżnieniu od pozytywów, negatywy mają odwrotne kolory, co oznacza, że jasne obszary w rzeczywistości stają się ciemne, a ciemne obszary stają się jasne. W praktyce oznacza to, że negatywy są używane jako surowe materiały do produkcji odbitek i innych form reprodukcji. Warto zwrócić uwagę, że proces C-41 jest dostosowany do materiałów, które są dostępne na rynku, co czyni go jedną z najpopularniejszych metod wywoływania filmów, a jego standardy są powszechnie akceptowane w branży fotograficznej. Używanie materiałów barwnych negatywowych w praktyce może prowadzić do różnorodnych efektów artystycznych, ponieważ umożliwia manipulację kolorami podczas odbitki, co jest istotne w pracy każdego fotografa.

Pytanie 37

Która cecha pozwala na użycie czcionki, na przykład, w przypadku tekstu nachylonego?

A. font-style
B. font-family
C. text-indent
D. font-size
Wybór innych właściwości CSS w celu stylizacji tekstu może prowadzić do nieporozumień i błędów w projektowaniu. Właściwość 'text-indent', na przykład, służy do wstawiania wcięcia na początku bloku tekstowego, co może być użyteczne w kontekście akapitów, ale nie ma wpływu na styl czcionki, w tym jej pochylenie. Użytkownicy często mylą tę właściwość z formatowaniem stylu, co prowadzi do niewłaściwych założeń. 'font-size' odnosi się wyłącznie do rozmiaru czcionki, podczas gdy 'font-family' pozwala na wybór rodzaju czcionki, co jest istotne przy zapewnieniu spójności wizualnej, ale nie zmienia stylu tekstu. Często błędnie zakłada się, że zmiana rozmiaru lub rodzaju czcionki automatycznie wprowadzi wymagany styl, co jest mylne. Właściwość 'font-family' definiuje, jakie konkretne czcionki mają być używane, ale nie ma wpływu na ich styl. W projektowaniu webowym kluczowe jest zrozumienie, że każda z tych właściwości pełni inną funkcję i ich stosowanie powinno być zgodne z przeznaczeniem. Nieodpowiednie użycie tych właściwości może prowadzić do nieczytelnych i nieestetycznych interfejsów. Aby skutecznie stylizować tekst, niezbędna jest znajomość i umiejętność aplikacji odpowiednich właściwości CSS, co jest fundamentalne w dobrych praktykach web designu.

Pytanie 38

Jaki krój pisma powinien być użyty w prezentacji multimedialnej, aby zapewnić najlepszą czytelność tekstu?

A. Arial
B. Apple Chancery
C. Arno Pro Smbd
D. Optima
Arial jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych krojów pisma, który został zaprojektowany z myślą o maksymalnej czytelności, szczególnie w kontekście prezentacji multimedialnych. Kluczowe cechy tego kroju to jego prostota, wyraźne linie oraz zrównoważone proporcje, które sprawiają, że tekst jest łatwy do odczytania zarówno na dużych ekranach, jak i w formatach wydrukowanych. Standardy typograficzne wskazują, że czcionki bezszeryfowe, takie jak Arial, są bardziej odpowiednie do wyświetlania tekstu na ekranie, ponieważ nie mają zbędnych ozdób, które mogą wprowadzać w błąd wzrok. Przykłady zastosowania Arial obejmują prezentacje w programach takich jak Microsoft PowerPoint oraz materiały marketingowe, gdzie kluczowa jest jasność komunikacji. Warto również podkreślić, że według zasad dostępności, projektując materiały wizualne, należy stosować kontrastujące kolory tła i tekstu, co w połączeniu z prostym krojem pisma jak Arial, znacznie podnosi czytelność i przystępność treści dla wszystkich odbiorców.

Pytanie 39

Jakie polecenie w programie graficznym zapewnia właściwe wyświetlanie tekstu na wszelkich komputerach, niezależnie od zainstalowanych czcionek oraz bez utraty jakości podczas skalowania?

A. Konwertuj na obiekt inteligentny
B. Rasteryzuj
C. Przekształć kontur w obiekt
D. Przekształć w krzywe
Odpowiedź "Przekształć w krzywe" jest poprawna, ponieważ to polecenie pozwala na konwersję tekstu do formatu wektorowego, co zapewnia jego prawidłowe wyświetlenie na różnych komputerach, niezależnie od zainstalowanych czcionek. W przypadku przekształcenia w krzywe, tekst staje się zestawem wektorów, co eliminuje ryzyko utraty jakości przy skalowaniu, ponieważ wektory są matematycznymi opisami kształtów, które mogą być płynnie powiększane lub pomniejszane bez degradacji wizualnej. Na przykład, w przypadku projektowania materiałów reklamowych, przekształcenie logo zawierającego tekst w krzywe pozwala na wykorzystanie go w różnych rozmiarach i formatach, bez obaw o rozmycie czy niestandardowe czcionki. Takie działanie jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży graficznej, gdyż zapewnia pełną kontrolę nad estetyką projektu i eliminację problemów z typografią na różnych urządzeniach.

Pytanie 40

W jakim przypadku oba odkrycia w kodzie HTML reprezentują ten sam kolor?

A. purple; #ff00ff
B. rgb(128, 255, 0); #ff8000
C. green; rgb(0, 255, 0)
D. yellow; #ffff00
Wybór którejkolwiek z pozostałych odpowiedzi jest błędny, bo każdy z tych zapisów odnosi się do innego koloru, co ma znaczenie przy kodowaniu w HTML i CSS. Zrozumienie kolorów w CSS wymaga znajomości różnych formatów ich zapisu. Na przykład 'green; rgb(0, 255, 0)' to zielony, z maksymalną intensywnością zielonego i brakiem czerwonego oraz niebieskiego. Wartości RGB są spoko, ale mogą być mylące, jak nie znasz dokładnych odcieni. Z kolei 'purple; #ff00ff' to fioletowy, a 'rgb(128, 255, 0); #ff8000' oznacza dwa różne kolory. W praktyce warto korzystać z narzędzi do wyboru kolorów, które pomagają w wizualizacji i porównywaniu kolorów, żeby lepiej dobrać paletę kolorów w projekcie. Pamiętaj, że dobór kolorów ma ogromne znaczenie dla estetyki czy użyteczności interfejsów, więc warto poświęcić czas na naukę ich reprezentacji.