Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik spedytor
  • Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 07:20
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 07:40

Egzamin zdany!

Wynik: 29/40 punktów (72,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie dane powinny zostać wprowadzone w polu "Zamówienie" w dokumencie magazynowym przychód zewnętrzny?

A. Nazwisko i imię osoby, która składa zamówienie
B. Numer zamówienia złożonego u dostawcy na towar, którego dotyczy dokument Pz
C. Datę, kiedy złożono zamówienie u dostawcy na towar, którego dotyczy dokument Pz
D. Ilość oraz typ zamówionego towaru
Wprowadzenie do dokumentu magazynowego przychód zewnętrzny informacji o ilości i rodzaju zamówionego towaru, imieniu i nazwisku osoby składającej zamówienie oraz dacie jego złożenia, mimo że mogą wydawać się istotne, nie są kluczowe do skutecznego śledzenia zamówienia i kontroli procesów magazynowych. Ilość i rodzaj towaru powinny być zawarte w innych częściach dokumentacji, takich jak opisy towarów czy specyfikacje dostawy. Mylne jest również przekonanie, że imię i nazwisko osoby składającej zamówienie jest istotne w kontekście dokumentacji magazynowej; bardziej adekwatne jest przypisanie odpowiedzialności za zamówienie do konkretnego działu lub systemu, a nie do jednostki. Data złożenia zamówienia, choć ważna z perspektywy planowania i zarządzania czasem, nie jest bezpośrednio związana z identyfikacją zamówienia w dokumentach przychodowych. Dlatego wybierając informacje do pól dokumentu, istotne jest skupienie się na danych, które umożliwiają jednoznaczną identyfikację zamówienia i jego statusu, co znacząco wpływa na efektywność i płynność operacyjną w magazynie.

Pytanie 2

Całkowita masa pojazdu z ładunkiem wynosi 40 ton. Prawidłowo wybranym środkiem transportu jest pojazd

§ 3. 1. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu nie może przekraczać:
1)pojazdu pojedynczego, z wyłączeniem naczepy, przyczepy z osią centralną i ciągnika siodłowego:
a) dwuosiowego, z zastrzeżeniem lit. b - 16 t,
b) dwuosiowego autobusu o zawieszeniu kół pneumatycznym lub równoważnym, o ile równoważność ta została wykazana przez producenta pojazdu - 18 t,
c) trzyosiowego - 24 t,
d) o liczbie osi większej niż trzy - 32 t,
e) autobusu przegubowego - 28 t;
2)pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy:
a) o liczbie osi nie większej niż cztery - 32 t.
b) o liczbie osi większej niż cztery, z zastrzeżeniem pkt 3 - 40 t;
3)pojazdu członowego składającego się z trójosiowego pojazdu silnikowego i trójosiowej naczepy, przewożącego 40-stopowy kontener ISO w transporcie kombinowanym - 44 t.
2. Udział masy na oś (osie) napędową (napędowe) pojazdu lub zespołu pojazdów nie może być mniejszy niż 25%, a w odniesieniu do samochodu osobowego udział masy na oś przednią nie może być mniejszy niż 30%.
3. Przepis ust. 2 stosuje się do pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 marca 1998 r.
4. W przypadku pojazdu uczestniczącego w ruchu drogowym podstawą sprawdzenia wymagań, o których mowa w ust. 1 i 2, są wartości rzeczywiste wymienionych mas.
A. członowy z 4 osiami.
B. pojedynczy z 3 osiami.
C. członowy z 5 osiami.
D. pojedynczy z 2 osiami.
Wybór pojazdu nieodpowiedniego do przewożenia ładunków o masie 40 ton może prowadzić do nieprzestrzegania przepisów prawa oraz zwiększenia ryzyka wypadków na drodze. Odpowiedzi, które sugerują użycie pojazdu pojedynczego z 2, 3 lub 4 osiami, pomijają istotny aspekt inżynieryjny, który polega na tym, że mniejsza liczba osi wiąże się z mniejszą nośnością. Pojazdy z 2 osiami są zazwyczaj przeznaczone do przewozu znacznie lżejszych ładunków, a ich konstrukcja nie pozwala na bezpieczne transportowanie cięższych ładunków, co przekłada się na zwiększone ryzyko uszkodzenia drogi oraz pojazdu. Podobnie, pojazdy z 3 lub 4 osiami mają swoje ograniczenia w zakresie maksymalnej masy, którą mogą transportować. Wybierając pojazd z mniejszą liczbą osi, można także napotkać na trudności w uzyskaniu odpowiednich zezwoleń na transport, co jest regulowane przez normy i przepisy dotyczące transportu drogowego. Niezrozumienie tych zasad może prowadzić do nieprawidłowego oszacowania zdolności przewozowych pojazdu, co jest częstym błędem w planowaniu transportów. Dlatego kluczowe jest, aby osoby zajmujące się logistyką i transportem miały pełną wiedzę na temat przepisów oraz norm inżynieryjnych, aby podejmować właściwe decyzje dotyczące wyboru środków transportu, zgodnych z wymaganiami prawnymi i potrzebami rynku.

Pytanie 3

Skrót, którym oznaczana jest Konwencja o Tymczasowej Odprawie Celnej, umożliwiająca czasowy import/eksport towarów w celach nienałogowych, to

A. WPT
B. ATA
C. TIR
D. ATP
Odpowiedzi wskazujące na TIR, ATP oraz WPT są nieprawidłowe z kilku powodów. TIR to skrót od 'Transport International Routier', który dotyczy międzynarodowego transportu drogowego towarów, a nie procedur czasowego przywozu czy wywozu. System TIR pozwala na uproszczenie procedur celnych w transporcie drogowym, ale nie jest on związany z przepływem artykułów w celach niehandlowych. ATP oznacza 'Accord Transport de Marchandises Périssables', który z kolei odnosi się do transportu towarów łatwo psujących się. Choć jest to ważne w kontekście logistyki i transportu, nie ma zastosowania w przypadku czasowego wywozu lub przywozu artykułów na wystawy czy wydarzenia. WPT, czyli 'Wewnętrzny Przesył Towarowy', nie jest standardowym terminem w międzynarodowym prawie celnym i również nie odnosi się do procedur związanych z czasowym przywozem lub wywozem. Błędne zrozumienie tych terminów może prowadzić do zamieszania w kontekście międzynarodowego handlu i procedur celnych. Kluczowe jest zrozumienie kontekstu użycia tych skrótów, aby unikać nieporozumień i błędnych praktyk w logistyce oraz w obrocie towarami na skalę międzynarodową.

Pytanie 4

Jakim typem ubezpieczenia objęty jest towar transportowany drogą, koleją, powietrzem lub wodami?

A. OC
B. CARGO
C. OPWS
D. AC
Ubezpieczenie CARGO jest specjalistycznym rodzajem polisy, która obejmuje ładunki przewożone różnymi środkami transportu, takimi jak transport drogowy, kolejowy, lotniczy czy wodny. Ta forma ubezpieczenia chroni przed stratami finansowymi, jakie mogą wystąpić w wyniku uszkodzenia, utraty lub zniszczenia towaru w trakcie transportu. W praktyce, przedsiębiorstwa zajmujące się handlem międzynarodowym często korzystają z ubezpieczenia CARGO, aby zabezpieczyć swoje towary przed ryzykiem związanym z transportem, które może obejmować wypadki, kradzież, pożar czy warunki atmosferyczne. Standardy branżowe, takie jak Instytucja CARGO (Institute Cargo Clauses), określają szczegółowe warunki oraz zakres ochrony. Na przykład, klauzule A, B i C różnią się stopniem ochrony, co pozwala na elastyczne dopasowanie polisy do potrzeb konkretnego ładunku. Wiedza o ubezpieczeniu CARGO jest zatem kluczowa dla profesjonalistów w dziedzinie logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 5

Jaką kwotę VAT należy zapłacić za transport 20 t ładunku na dystansie 250 km, jeśli stawka netto za przewóz wynosi 0,40 zł/tkm, a usługa podlega 23% VAT?

A. 2 460,00 zł
B. 1 540,00 zł
C. 460,00 zł
D. 2 000,00 zł
Żeby obliczyć kwotę VAT za przewóz 20 ton towaru na 250 km przy stawce netto wynoszącej 0,40 zł za tonokilometr, najpierw musisz policzyć wartość netto usługi. Robisz to tak: mnożysz ilość ton przez odległość i stawkę netto. Czyli 20 ton * 250 km * 0,40 zł/tkm daje Ci 2000 zł. Potem, żeby wyliczyć VAT, mnożysz tę wartość netto przez 23%, bo tyle wynosi stawka VAT. Więc 2000 zł * 0,23 to 460 zł. To jest zgodne z polskimi przepisami o VAT i standardami w logistyce. Ten przykład pokazuje, jak ważne jest poprawne liczenie kosztów transportu, bo to wpływa na całe wydatki i zarządzanie budżetem firmy transportowej.

Pytanie 6

Ile maksymalnie paletowych jednostek ładunkowych (pjł) stworzonych na paletach typu EUR można załadować na naczepę o wymiarach wewnętrznych skrzyni ładunkowej 13600 × 2450 × 2750 mm (dł. × szer. × wys.) oraz ładowności 24 000 kg? Wysokość pjł wynosi 1400 mm, pjł można układać w naczepie, a waga brutto jednej pjł to 930 kg?

A. 25 pjł
B. 34 pjł
C. 26 pjł
D. 33 pjł
Odpowiedź 25 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) jest prawidłowa z kilku powodów. Aby obliczyć maksymalną liczbę pjł, należy uwzględnić zarówno wymiary objętościowe naczepy, jak i jej ładowność. Wymiary wewnętrzne skrzyni ładunkowej naczepy wynoszą 13600 mm długości, 2450 mm szerokości oraz 2750 mm wysokości. Wysokość pojedynczej pjł wynosi 1400 mm, co pozwala na piętrzenie ładunków. Wysokość naczepy (2750 mm) pozwala na ułożenie dwóch pjł w pionie (2 x 1400 mm = 2800 mm przekracza wysokość naczepy, więc można ułożyć jedną pjł). Obliczając powierzchnię, wymiary naczepy (13600 mm x 2450 mm) umożliwiają zmieszczenie 8 pjł wzdłuż długości (13600 mm / 800 mm = 17, a 17 > 8) oraz 3 pjł w szerokości (2450 mm / 1200 mm = 2,5, co zaokrąglamy do 2 pjł). Całkowita liczba pjł w jednej warstwie to 8 x 2 = 16. Licząc jedną warstwę, nie przekraczamy ładowności naczepy (16 pjł x 930 kg = 14880 kg, co jest poniżej 24000 kg). Dlatego maksymalna liczba pjł, jaką można załadować, wynosi 25. Praktycznie, odpowiednie planowanie przestrzeni ładunkowej ma kluczowe znaczenie w logistyce, co potwierdzają standardy branżowe, takie jak ISO 3874, które wskazują na efektywność załadunku i bezpieczeństwo transportu.

Pytanie 7

W firmie zajmującej się transportem i spedycją stwierdzono, że posiadanie własnego taboru wiąże się z zbyt dużymi kosztami w porównaniu do korzystania z taboru zewnętrznego. W tej sytuacji najlepszym rozwiązaniem będzie

A. zatrudnienie większej liczby pracowników na stanowisku kierowcy
B. obniżenie stawek za przyjmowane zlecenia
C. wykorzystanie outsourcingu w zakresie usług transportowych
D. nabycie nowych pojazdów
Outsourcing usług transportowych to naprawdę dobra opcja, zwłaszcza kiedy posiadanie własnych pojazdów staje się zbyt kosztowne. Dzięki outsourcingowi można lepiej dopasować wydatki do zmieniających się potrzeb rynku. Zredukowanie kosztów związanych z utrzymaniem floty, jak serwis czy wynagrodzenia dla kierowców, to spora oszczędność. W praktyce wygląda to tak, że firmy mogą korzystać z zewnętrznych dostawców, którzy mają odpowiednie zasoby i mogą efektywnie zrealizować zlecenia. Przykładowo, gdy zapotrzebowanie na transport jest zmienne, outsourcing pozwala na wynajmowanie usług tylko w okresach, gdzie jest to naprawdę potrzebne, co daje konkretne oszczędności. Dodatkowo, współpraca z fachowcami w tej dziedzinie może przynieść inne bonusy, jak dostęp do nowoczesnych technologii do śledzenia przesyłek. To wszystko wpływa na lepszą jakość usług. Korzystanie z zewnętrznej floty sprawia też, że łatwiej wprowadzać innowacje i dostosowywać się do różnych norm, jak te ekologiczne czy związane z międzynarodowym transportem.

Pytanie 8

Gdy na fakturze zauważono błąd w cenie, stawce lub wartości podatku, co jest wystawiane?

A. faktura korygująca
B. duplikat faktury
C. nowa faktura
D. nota korygująca
Faktura korygująca to praktycznie taki dokument, który naprawia błędy z faktury, którą wystawiliśmy wcześniej. To się przydaje, gdy coś nie gra z ceną, stawką podatku albo kwotą podatku. Jak zauważysz, że coś jest nie tak na fakturze, to wystawiasz fakturę korygującą, która dokładnie wskazuje, co było źle i podaje poprawne wartości. Na przykład, jeśli na pierwotnej fakturze wpisano 23% VAT zamiast 8%, to w takiej sytuacji musi być faktura korygująca, która zawiera poprawną stawkę VAT oraz uwzględnia zmiany w kwocie podatku. Przepisy mówią, że taka faktura korygująca musi mieć odpowiednie notatki oraz numer faktury, którą korygujemy. To ułatwia śledzenie zmian w dokumentach księgowych i podatkowych. Dużo osób może nie wiedzieć, ale faktura korygująca jest przydatna w wielu sytuacjach, jak zwroty towarów czy udzielanie rabatów. To naprawdę ważne narzędzie w obiegu dokumentów finansowych.

Pytanie 9

Jak często przedsiębiorstwo dokonuje rozliczenia, aby sprostać obowiązkowi złożenia deklaracji VAT-7 w Urzędzie Skarbowym?

A. Raz w tygodniu
B. Co 90 dni
C. Raz w miesiącu
D. Co 14 dni
No, odpowiedź "Raz w miesiącu" to właściwy wybór. W polskim prawie podatkowym, przedsiębiorcy muszą składać deklaracje VAT-7 co miesiąc, chyba że wybiorą kwartalne rozliczenie, ale to jest rzadziej stosowane. Miesięczne składanie pozwala na lepsze śledzenie swoich zobowiązań podatkowych, a to jest ważne, żeby zawsze wiedzieć, na czym się stoi finansowo. Na przykład, jeśli firma dużo sprzedaje, wtedy lepiej jest na bieżąco robić te rozliczenia, a nie czekać na koniec kwartału. To pozwala też na szybkie odliczanie VAT-u, co może pomóc w utrzymaniu płynności finansowej. Pamiętaj, że nieprzestrzeganie terminów może wiązać się z karami, więc lepiej mieć to pod kontrolą. Jak ktoś ma niskie obroty, to może wybrać kwartalnie, ale musi się zarejestrować. W każdym razie, wiedza o terminach i zasadach to klucz do sukcesu w prowadzeniu firmy.

Pytanie 10

Jaki akt normatywny określa zasady oraz warunki dopuszczania pojazdów do ruchu na drogach publicznych?

A. Kodeks cywilny
B. Umowa CMR
C. Umowa AETR
D. Prawo o ruchu drogowym
Prawo o ruchu drogowym to akt prawny, który kompleksowo reguluje zasady oraz warunki dopuszczania pojazdów do ruchu na drogach publicznych w Polsce. Zawiera przepisy dotyczące wymogów technicznych, które muszą spełniać pojazdy, aby mogły być używane na drogach. Przykładem zastosowania tych przepisów jest proces rejestracji pojazdu, który wymaga przeprowadzenia badań technicznych oraz weryfikacji dokumentacji. Ponadto, Prawo o ruchu drogowym wskazuje na obowiązki właścicieli pojazdów, takie jak utrzymanie pojazdu w stanie odpowiadającym normom bezpieczeństwa. W kontekście standardów, przepisy te są zgodne z międzynarodowymi regulacjami dotyczącymi transportu drogowego, co zapewnia jednolite podejście do kwestii bezpieczeństwa na drogach. Zrozumienie i przestrzeganie tych regulacji jest kluczowe nie tylko dla kierowców, ale również dla osób zarządzających infrastrukturą drogową oraz instytucjami kontrolnymi i nadzorczymi.

Pytanie 11

Do jednorazowego transportu ładunku drogowego o masie powyżej 12 ton wykorzystuje się środki transportowe

A. średniotonażowe
B. wysokotonażowe
C. niskotonażowe
D. dostawcze
Wybór niskotonażowego, średniotonażowego lub dostawczego taboru w kontekście przewozu ładunków przekraczających 12 ton jest niewłaściwy z wielu powodów. Tabor niskotonażowy jest przeznaczony do przewozu mniejszych ładunków, zazwyczaj o masie poniżej 3,5 ton. Użycie takich pojazdów do transportu cięższych ładunków może prowadzić do przekroczenia ich nośności, co zagraża bezpieczeństwu na drodze oraz może prowadzić do uszkodzenia pojazdu. Z kolei średniotonażowy tabor, który obejmuje pojazdy o ładowności do 12 ton, również nie jest wystarczający, jeśli masa ładunku przekracza tę wartość. Pojazdy te nie są przystosowane do obsługi większych obciążeń, co może prowadzić do problemów z hamowaniem, stabilnością oraz ogólnym bezpieczeństwem transportu. Tabor dostawczy, często wykorzystywany do miejskiego transportu towarów, także nie jest zaprojektowany do przewozu ciężkich ładunków. Ponadto, korzystanie z niewłaściwego taboru może narazić przewoźnika na kary finansowe, a także ryzyko odpowiedzialności cywilnej w przypadku wypadku spowodowanego przeciążeniem pojazdu. Dobrą praktyką jest zawsze dobierać tabor do specyfiki ładunku, a także do obowiązujących przepisów prawa dotyczących transportu drogowego, aby zapewnić bezpieczeństwo, efektywność i zgodność z normami branżowymi.

Pytanie 12

Podmioty zajmujące się handlem towarami z innymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej zobowiązane są do przesyłania informacji o przeprowadzonych przez siebie transakcjach w formie deklaracji

A. RICO
B. RID
C. INTRASTAT
D. VIATOLL
Wybierając odpowiedzi RID, RICO czy VIATOLL, można wprowadzić się w błąd co do charakteru obowiązków związanych z obrotem towarowym w Unii Europejskiej. RID, czyli Regulamin dotyczący międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, odnosi się do przepisów dotyczących transportu, a nie do raportowania obrotów towarowych. Z kolei RICO jest skrótem, który nie ma związku z deklaracjami statystycznymi, a jego zastosowanie jest ograniczone do innych dziedzin administracyjnych. VIATOLL to system elektronicznego poboru opłat za korzystanie z dróg w Polsce, również nie związany z deklaracjami handlowymi. Tego rodzaju pomyłki wynikają z niepełnego zrozumienia różnicy pomiędzy obowiązkami statystycznymi a regulacjami transportowymi. Warto zrozumieć, że INTRASTAT jest narzędziem służącym do analizy danych statystycznych, co jest istotne dla gospodarek państw członkowskich, podczas gdy inne wymienione opcje dotyczą różnych aspektów regulacji transportowych i poboru opłat. Kluczowe jest zatem zapoznanie się z odpowiednimi zasadami i przepisami, aby prawidłowo klasyfikować obowiązki związane z handlem wewnętrznym w UE.

Pytanie 13

Jakiego wózka należy użyć do załadunku paletowego ładunku składowanego na placu składowym na naczepę ciągnika siodłowego?

A. Wózek jezdny z zamontowanym złączem do holowania, przygotowany do ciągnięcia innych wózków
B. Wózek holowniczy, który jest przeznaczony do realizacji prac kompletacyjnych
C. Wózek z widłami, które umożliwiają manipulację ładunkiem, przystosowany do podnoszenia ładunku na wysokość składowania
D. Wózek z widłami, stworzony do podnoszenia i transportowania ładunków obsługiwany przez operatora poruszającego się pieszo
Wózek wyposażony w widły, który umożliwia manipulowanie ładunkiem oraz jest przystosowany do podnoszenia go na wysokość składowania, jest kluczowym narzędziem w logistyce i magazynowaniu. Tego typu wózki, często nazywane wózkami widłowymi, są zaprojektowane do pracy z paletami, co sprawia, że są szczególnie przydatne na placach składowych, gdzie ładunki są często dostarczane i przechowywane w zorganizowany sposób. Przykładowo, wózki te pozwalają na bezpieczne załadunki na naczepy ciągników siodłowych, co jest zgodne z praktykami efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw. Dzięki regulowanej wysokości podnoszenia, wózki te mogą dostosować się do różnych wysokości składowania, co zwiększa ich wszechstronność. Ponadto, wózki te spełniają normy bezpieczeństwa i ergonomii, co jest kluczowe w pracy z ciężkimi ładunkami, pomagając zminimalizować ryzyko urazów wśród operatorów oraz uszkodzeń towarów. W praktyce, takie rozwiązania są niezbędne do zapewnienia efektywności operacyjnej i bezpieczeństwa w procesach logistycznych.

Pytanie 14

Transportowiec zobowiązał się dostarczyć ładunek od nadawcy do odbiorcy w systemie just in time na godzinę 17:00. Kiedy najpóźniej powinien wyjechać z bazy do nadawcy ładunku, jeśli czas załadunku wynosi 45 minut, odległość między bazą a nadawcą to 40 km, a odległość nadawca – odbiorca wynosi 160 km? Pojazd porusza się z prędkością średnią 50 km/h.

A. O godzinie 13:00
B. O godzinie 12:15
C. O godzinie 11:30
D. O godzinie 12:45
Aby określić, o której godzinie najpóźniej przewoźnik musi wyjechać z bazy do nadawcy, należy uwzględnić czas załadunku, czas przejazdu między bazą a nadawcą oraz czas przejazdu między nadawcą a odbiorcą. Czas załadunku wynosi 45 minut, więc jeśli ładunek ma być dostarczony o godzinie 17:00, to przewoźnik musi zakończyć załadunek najpóźniej o 16:15. Odległość z bazy do nadawcy wynosi 40 km, a przy średniej prędkości 50 km/h, czas przejazdu wynosi 0,8 godziny (48 minut). Zatem, aby dotrzeć do nadawcy na czas, przewoźnik musi wyjechać z bazy o godzinie 15:27 (16:15 - 0:48). Następnie czas przejazdu z nadawcy do odbiorcy na odległość 160 km również wynosi 3,2 godziny (192 minuty), co oznacza, że przewoźnik musi wyjechać z nadawcy o godzinie 12:15, aby dotrzeć na czas do odbiorcy. Ostatecznie, odpowiedź o godzinie 12:15 jest prawidłowa, jako że uwzględnia wszystkie kluczowe aspekty planowania transportu w systemie just in time, gdzie czas dostawy jest krytyczny.

Pytanie 15

Zgodnie z rozporządzeniem powierzchnia ładowna dla jednego dorosłego konia przewożonego transportem kolejowym powinna wynosić

Konie dorosłe1,75 m² (0,7 x 2,5 m)
Młode konie (6-24 miesięcy) (do podróży trwającej do 48 godzin)1,2 m² (0,6 x 2 m)
Młode konie (6-24 miesięcy) (do podróży trwającej ponad 48 godzin)2,4 m² (1,2 x 2 m)
Źrebięta (0-6 miesięcy)1 m² (0,6 x 1,8 m)
Kucyki (poniżej 144 cm)1,4 m² (1 x 1,4 m)
A. 1,20 m2
B. 1,40 m2
C. 1,75 m2
D. 2,40 m2
Wybór odpowiedzi 1,75 m2 jest właściwy, ponieważ zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) NR 1/2005 dotyczącym ochrony zwierząt podczas transportu, powierzchnia ładowna dla jednego dorosłego konia przewożonego transportem kolejowym powinna wynosić dokładnie 1,75 m2. Ta normatywna wartość została ustalona w celu zapewnienia komfortu i bezpieczeństwa zwierząt podczas przewozu. Praktycznym zastosowaniem tej wiedzy jest odpowiednie planowanie transportu, aby uniknąć przeludnienia, co może prowadzić do stresu, urazów, a nawet śmierci zwierząt. Warto również zaznaczyć, że powierzchnia ta została obliczona z uwzględnieniem standardowych wymiarów koni oraz ich potrzeb w zakresie ruchu i odpoczynku. Dbanie o dobrostan zwierząt w transporcie jest kluczowym elementem w branży transportowej, co podkreśla znaczenie przestrzegania regulacji i standardów. Wszelkie odstępstwa od tych norm mogą prowadzić do problemów prawnych i etycznych, które mogą wpływać na reputację przewoźnika.

Pytanie 16

Według regulacji AETR, w każdym cyklu trzydziestogodzinnym, gdy w pojeździe znajduje się co najmniej dwóch kierowców, każdy z kierowców musi odbyć dzienny odpoczynek trwający minimum

A. osiem kolejnych godzin
B. dwanaście kolejnych godzin
C. pięć kolejnych godzin
D. sześć kolejnych godzin
Zgodnie z przepisami AETR, każdy kierowca w pojeździe obsługiwanym przez dwóch lub więcej kierowców musi skorzystać z co najmniej ośmiogodzinnego dziennego odpoczynku. Odpoczynek ten ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drodze poprzez zapobieganie zmęczeniu kierowców, co jest kluczowe w branży transportowej. Przykłady zastosowania tego przepisu można znaleźć w codziennej praktyce kierowców, którzy pracują w systemie zmianowym. Osiem godzin odpoczynku powinno być zrealizowane w sposób nieprzerwany, co oznacza, że kierowcy muszą planować swoje trasy i czasy pracy z uwzględnieniem tego wymogu. Warto zauważyć, że przepisy AETR są zgodne z regulacjami Unii Europejskiej w zakresie czasu pracy, co podkreśla ich znaczenie w zapewnieniu bezpieczeństwa w transporcie. Odpoczynek nie tylko poprawia koncentrację kierowcy, ale również wpływa na zdrowie psychiczne i fizyczne, co jest niezbędne do wykonywania obowiązków w tej wymagającej branży.

Pytanie 17

Transport kontenerów drogą morską w ustalonych odstępach czasowych między tymi samymi portami oraz na wyznaczonych trasach określa się mianem żeglugi

A. regularną
B. czarterową
C. nieregularną
D. trampową
Odpowiedź 'regularną' jest prawidłowa, ponieważ żegluga regularna charakteryzuje się przewozem kontenerów w ustalonych odstępach czasu oraz na określonych trasach pomiędzy tymi samymi portami. Taki model transportu morskiego jest niezwykle istotny w logistyce, gdyż pozwala na przewidywalność dostaw oraz efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw. Przykładem żeglugi regularnej mogą być linie żeglugowe, które oferują cotygodniowe lub comiesięczne połączenia pomiędzy portami, jak np. połączenia między portami w Europie a portami w Azji. W praktyce, regularność przewozów umożliwia klientom planowanie i redukcję kosztów magazynowania, a także optymalizację transportu. W kontekście standardów branżowych, żegluga regularna jest często regulowana przez międzynarodowe konwencje, takie jak Konwencja o umowach międzynarodowego przewozu towarów (CMR), co podkreśla znaczenie tego modelu w globalnym handlu.

Pytanie 18

W tabeli przedstawiono zebrane przez przedsiębiorstwo informacje dotyczące wykonywanych zleceń. Ile wynosi jego współczynnik terminowości realizacji zleceń?

Zlecenie (numer)Uzgodniony termin realizacji zleceniaRzeczywisty termin wykonania zlecenia
103.06.202003.06.2020
210.06.202010.06.2020
312.06.202013.06.2020
413.06.202014.06.2020
515.06.202015.06.2020
A. 0,40
B. 0,67
C. 0,60
D. 1,00
Wybór odpowiedzi 0,60 jako współczynnika terminowości realizacji zleceń jest poprawny. Współczynnik ten oblicza się jako stosunek liczby zleceń wykonanych terminowo do całkowitej liczby zleceń. W tym przypadku, z 5 zleceń, 3 zostały zrealizowane na czas. Zatem obliczenie przebiega następująco: 3 zlecenia terminowe / 5 zleceń ogółem = 0,60. Znajomość współczynnika terminowości jest istotna w zarządzaniu projektami oraz w logistyce, gdyż pozwala ocenić efektywność i niezawodność procesu operacyjnego. Wysoki wskaźnik terminowości wskazuje na dobre praktyki w zarządzaniu czasem, co jest kluczowe dla utrzymania zadowolenia klientów oraz konkurencyjności na rynku. Przykładowo, w branży usługowej, gdzie czas realizacji zlecenia wpływa na satysfakcję klienta, monitorowanie tego wskaźnika może prowadzić do identyfikacji obszarów wymagających poprawy oraz optymalizacji procesów operacyjnych. Dobrą praktyką jest regularne analizowanie tego współczynnika w celu wprowadzenia niezbędnych usprawnień oraz zapewnienia wysokiej jakości usług.

Pytanie 19

Wskaż typ konwencji, której regulacje są stosowane do transportu towarów łatwo psujących się, realizowanego przy użyciu transportu drogowego lub kolejowego?

A. RID
B. CMR
C. ATP
D. TIR
Konwencja ATP (Accord Transport International des Marchandises Périssables) reguluje przepisy dotyczące transportu towarów szybko psujących się, a jej celem jest zapewnienie odpowiednich warunków przewozu, które minimalizują ryzyko utraty jakości tych towarów. Przepisy ATP są stosowane w kontekście zarówno transportu drogowego, jak i kolejowego. Ważnym aspektem konwencji jest wymóg posiadania odpowiednich środków transportu, które są w stanie utrzymać określoną temperaturę w trakcie przewozu. Na przykład, w transporcie świeżych produktów spożywczych, takich jak owoce czy warzywa, nie tylko temperatura, ale także wilgotność mają kluczowe znaczenie. W praktyce przewoźnicy muszą wykazać się znajomością norm i standardów dotyczących utrzymania odpowiednich warunków, co może obejmować regularne kontrole sprzętu oraz zastosowanie odpowiednich technologii transportowych. Zrozumienie konwencji ATP jest niezbędne dla każdego, kto zajmuje się logistyką towarów szybko psujących się, aby zapewnić ich bezpieczeństwo i jakość w trakcie transportu."

Pytanie 20

Która z formuł INCOTERMS 2010 wymaga od kupującego nawiązania umowy transportu towaru drogą morską, wskazania sprzedającemu nazwy jednostki pływającej oraz miejsca załadunku, a od sprzedającego dostarczenia towaru na pokład statku, przeprowadzenia odprawy celnej oraz poniesienia kosztów związanych z uszkodzeniem lub utratą towaru do momentu przekroczenia linii nadburcia statku w porcie załadunku?

A. EXW
B. CIF
C. FOB
D. DDP
Odpowiedź FOB (Free On Board) jest poprawna, ponieważ zgodnie z tą formułą, sprzedający jest zobowiązany do dostarczenia towaru na statek, co oznacza, że ryzyko i odpowiedzialność za towar przechodzi na kupującego w chwili, gdy towar przekroczy krawędź burty statku. W praktyce oznacza to, że kupujący musi zorganizować transport morski, co obejmuje zawarcie umowy przewozowej oraz informowanie sprzedającego o nazwie statku i porcie załadunku. Przykładem może być sytuacja, w której firma importująca elektronikę z Azji organizuje transport towaru do portu w Europie, a sprzedający odpowiada za dostarczenie towaru na statek w porcie załadunku. Dobre praktyki branżowe podkreślają znaczenie jasnej komunikacji między stronami oraz terminowego przekazania informacji, co jest kluczowe dla efektywności transakcji handlowych. W zakresie odpowiedzialności, sprzedający ponosi ryzyko uszkodzenia lub utraty towaru do momentu załadunku, co chroni kupującego przed potencjalnymi stratami na etapie transportu.

Pytanie 21

Który z kosztów ponoszonych przez firmę można uznać za stały?

A. Wynajem biura
B. Zakup smarów i środków eksploatacyjnych
C. Prowizja dla kierowców
D. Opłata za media oraz telefon
Wynajem biura jest klasyfikowany jako koszt stały, ponieważ jego wysokość jest z góry ustalona w umowie najmu i nie zmienia się w zależności od poziomu produkcji czy sprzedaży przedsiębiorstwa. Koszty stałe są wydatkami, które przedsiębiorstwo musi ponosić niezależnie od tego, czy generuje przychody, czy też nie. Przykładowo, nawet w okresach niskiej aktywności, firma nadal musi opłacać czynsz za wynajmowane biuro. W praktyce koszty stałe mogą również obejmować wydatki na ubezpieczenia, amortyzację czy wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na stałe. Warto zauważyć, że zarządzanie kosztami stałymi jest kluczowe dla stabilności finansowej przedsiębiorstwa, dlatego wiele firm stosuje analizy progu rentowności, aby lepiej zrozumieć, jakie przychody są potrzebne do pokrycia tych wydatków. Zrozumienie różnicy między kosztami stałymi a zmiennymi jest fundamentalne dla efektywnego zarządzania finansami każdej organizacji.

Pytanie 22

Gdy analiza SWOT w firmie wskazuje na znaczący wewnętrzny potencjał, a jednocześnie organizacja znajduje się w niekorzystnej sytuacji zewnętrznej, jaką strategię należy zastosować?

A. konkurencyjną
B. maxi-mini
C. mini-mini
D. obronną
Odpowiedź maxi-mini jest na pewno trafna, bo ta strategia naprawdę skupia się na wykorzystaniu mocnych stron firmy, zwłaszcza w trudnych warunkach zewnętrznych. Analiza SWOT pokazuje, że firma ma sporo zasobów, które można wykorzystać, żeby mniej ucierpieć przez problemy na rynku. W praktyce to znaczy, że firma powinna skupić się na rozwijaniu swoich atutów, jak na przykład innowacyjność czy jakość produktów, żeby być bardziej odporna na zewnętrzne trudności. Widziałem przykłady firm, które w kryzysie inwestują więcej w badania i rozwój, co pozwala im wprowadzać nowe, ciekawe produkty, nawet gdy sytuacja gospodarcza nie jest najlepsza. Przygotowanie się na wyzwania zewnętrzne przez maksymalne wykorzystywanie swoich wewnętrznych atutów to klucz do długofalowej stabilności firmy.

Pytanie 23

Ładunek wystający z tyłu pojazdu powinien być oznaczony białymi i czerwonymi pasami umieszczonymi na tarczy, której powierzchnia musi wynosić co najmniej

A. 1 000 mm2
B. 1 000 cm2
C. 2 500 mm2
D. 0,02 m2
Wszystkie odpowiedzi, które nie są równoznaczne z 1 000 cm2, nie spełniają wymogu dotyczącego minimalnej powierzchni tarczy oznaczającej ładunek wystający z tyłu pojazdu. Odpowiedzi takie jak 0,02 m2, 1 000 mm2 czy 2 500 mm2 nie są zgodne z regulacjami prawymi, które wyraźnie określają wymaganą powierzchnię. 0,02 m2 odpowiada jedynie 200 cm2, co jest niewystarczające do zapewnienia właściwej widoczności, a tym samym bezpieczeństwa na drodze. Z kolei 1 000 mm2 to zaledwie 100 cm2, również znacznie poniżej wymogu. Z kolei odpowiedź 2 500 mm2, co odpowiada 250 cm2, choć wydaje się większa, nadal nie osiąga wymogu 1 000 cm2. Typowe błędy myślowe mogą obejmować pomylenie jednostek miary lub nieodpowiednią interpretację przepisów prawnych. Kluczowe w kontekście bezpieczeństwa drogowego jest zrozumienie, że właściwe oznaczenie ładunku jest nie tylko kwestią zgodności z prawem, ale również fundamentalnym aspektem prewencji wypadków i zapewnienia płynności ruchu drogowego. Dlatego tak istotne jest, aby wszyscy użytkownicy dróg przestrzegali ustalonych regulacji i dbali o widoczność swoich pojazdów, zwłaszcza w kontekście przewożenia ładunków, które mogą być niebezpieczne dla innych uczestników ruchu.

Pytanie 24

Nadawca przesyłki określił osiem kryteriów, które powinny być spełnione podczas transportu ładunku: terminowość, bezpieczeństwo, koszt, szybkość transportu, jakość świadczonej usługi, elastyczność dostaw, czas dostawy, możliwość monitorowania przewozu. Firma transportowa, która przyjęła zamówienie, nie zrealizowała dwóch z tych warunków. W jakim procencie spełnione zostały wymagania nadawcy?

A. 60%
B. 25%
C. 90%
D. 75%
Odpowiedź 75% jest prawidłowa, ponieważ przedsiębiorstwo transportowe spełniło 6 z 8 wymagań określonych przez nadawcę towaru. Aby obliczyć procent spełnionych wymagań, stosujemy prostą formułę: (liczba spełnionych wymagań / całkowita liczba wymagań) * 100%. W tym przypadku obliczenia wyglądają następująco: (6 / 8) * 100% = 75%. W praktyce, przedsiębiorstwa transportowe powinny dążyć do jak najwyższego poziomu spełnienia wymagań klientów, aby utrzymać konkurencyjność na rynku. Ważne jest, aby stosować standardy jakości usług transportowych, takie jak ISO 9001, które pomagają w monitorowaniu i poprawie procesów operacyjnych. Spełnianie wymagań klientów wpływa na ich satysfakcję oraz lojalność, co w dłuższej perspektywie przynosi korzyści finansowe dla przedsiębiorstwa.

Pytanie 25

Określ objętość paletowej jednostki ładunkowej utworzonej z 12 kartonów przedstawionych na ilustracji, ułożonych w jednej warstwie na palecie o wymiarach 1 200 x 1 000 x 150 mm (dł. x szer. x wys.).

Ilustracja do pytania
A. 2,40 m3
B. 0,42 m3
C. 1,44 m3
D. 0,24 m3
Wybór nieprawidłowej odpowiedzi może wynikać z kilku powszechnych nieporozumień w zakresie obliczania objętości ładunków. Wiele osób może zapomnieć, że objętość jednostki ładunkowej to suma objętości wszystkich składników, a nie tylko pojedynczych elementów. Często myli się również jednostki miary, co prowadzi do błędnych obliczeń. Na przykład, mogą wystąpić nieścisłości przy konwersji milimetrów na metry sześcienne. Ponadto, niektóre odpowiedzi mogą wynikać z błędnego uwzględnienia objętości samej palety. Ostatecznie, pomijając objętość palety lub błędnie obliczając objętość kartonów, można dojść do niewłaściwego wyniku. Kluczowe jest, aby pamiętać, że w logistyce wszystkie elementy ładunkowe, w tym palety, muszą być wliczone w obliczenia, aby uzyskać dokładną objętość. To szczególnie istotne w kontekście optymalizacji przestrzeni ładunkowej, co ma bezpośredni wpływ na efektywność transportu oraz koszty logistyczne. Zrozumienie tych koncepcji jest niezbędne, aby unikać błędów w praktycznych zastosowaniach w branży transportowej i magazynowej.

Pytanie 26

Do czego służy etykieta logistyczna?

A. do oznaczania transportowych symboli manipulacyjnych
B. do oznaczania ładunku niebezpiecznego w trakcie transportu
C. do oznaczania miejsc, w których mocuje się ładunek
D. do identyfikacji ładunku w różnych etapach procesu transportowego
Etykieta logistyczna odgrywa kluczową rolę w identyfikacji ładunku na każdym etapie procesu transportowego. Jej głównym celem jest ułatwienie śledzenia przesyłek oraz zapewnienie, że informacje o ładunku są dostępne dla wszystkich uczestników łańcucha dostaw. W praktyce, etykiety logistyczne zawierają istotne dane, takie jak miejsce pochodzenia, docelowy adres, informacje o nadawcy i odbiorcy, a także szczegółowe instrukcje dotyczące manipulacji ładunkiem. Na przykład, w przypadku transportu międzynarodowego, etykieta może zawierać kody kreskowe lub QR, które umożliwiają szybkie skanowanie i automatyzację procesów. Dobre praktyki branżowe, takie jak używanie standardów GS1, wspierają jednolitą identyfikację produktów i przesyłek, co zwiększa efektywność i bezpieczeństwo transportu. Właściwe stosowanie etykiet logistycznych przyczynia się do minimalizacji błędów, przyspieszenia procesów oraz zwiększenia przejrzystości operacji magazynowych i transportowych.

Pytanie 27

Ile co najmniej pojazdów drogowych o ładowności 24 tony powinno być użytych do przewiezienia 960 ton ładunku w okresie 20 dni, przy założeniu, że średni czas wykonania pojedynczej dostawy oraz powrotu wynosi 2 dni?

A. 2 pojazdy
B. 1 pojazd
C. 3 pojazdy
D. 4 pojazdy
Aby obliczyć, ile środków transportu o ładowności 24 ton jest potrzebnych do przewozu 960 ton ładunku w ciągu 20 dni, należy najpierw określić, ile ładunku można przewieźć jednym środkiem transportu w ciągu tego okresu. Czas realizacji jednej dostawy, który wynosi 2 dni, oznacza, że jeden środek transportu może wykonać 10 pełnych cykli (20 dni / 2 dni). Każdy z tych cykli pozwala na przewóz 24 ton ładunku, co w rezultacie daje 240 ton ładunku na jeden środek transportu (10 cykli * 24 tony). Aby zrealizować przewóz 960 ton, potrzebujemy czterech środków transportu, ponieważ 960 ton / 240 ton = 4. W praktyce, taka kalkulacja jest kluczowa w logistyce, gdzie efektywne planowanie transportu może znacznie obniżyć koszty operacyjne. Wiedza ta jest zgodna z dobrymi praktykami branżowymi, które kładą nacisk na optymalizację floty transportowej, zapewniając jednocześnie terminowość dostaw.

Pytanie 28

Jakie są zewnętrzne wymiary kontenera 20 ft?

A. 6,1 × 2,4 × 2,6 m (dł. × szer. × wys.)
B. 12,2 × 2,4 × 2,6 m (dł. × szer. × wys.)
C. 13,5 × 2,4 × 2,9 m (dł. × szer. × wys.)
D. 12,2 × 2,4 × 2,9 m (dł. × szer. × wys.)
Odpowiedź 6,1 × 2,4 × 2,6 m (dł. × szer. × wys.) jest poprawna, ponieważ odpowiada standardowym zewnętrznym wymiarom kontenera typu 20 ft, który jest powszechnie stosowany w transporcie morskim. Kontener 20-stopowy, znany również jako kontener TEU (Twenty-foot Equivalent Unit), ma długość 6,058 m, szerokość 2,438 m oraz wysokość 2,591 m. Z uwagi na fakt, że odpowiedzi są zaokrąglone, najbardziej zbliżone są właśnie te wymiary. Praktyczne zastosowanie kontenerów 20 ft obejmuje transport towarów w handlu międzynarodowym, a ich standardowe wymiary ułatwiają załadunek, przeładunek oraz magazynowanie. Umożliwiają również optymalne wykorzystanie przestrzeni w statkach towarowych i ciężarówkach. Stosowanie kontenerów o stałych wymiarach jest zgodne z normami międzynarodowymi, co zapewnia kompatybilność w globalnym łańcuchu dostaw. Warto także wspomnieć, że kontenery te są używane nie tylko do transportu, ale również jako obiekty tymczasowe, biura, czy magazyny.

Pytanie 29

Całkowity czas trwania kursu wyniósł 25 h 15 minut i zawierał obowiązkową przerwę w prowadzeniu pojazdu równą 45 minut oraz regularny, nieprzerwany, jedenastogodzinny okres obowiązkowego odpoczynku. Jaką prędkość techniczną osiągnięto podczas transportu samochodem ciężarowym, jeśli zadanie było realizowane przez załogę jednoosobową, a odległość pomiędzy punktem nadania a punktem odbioru wynosiła 810 km?

A. 60 km/h
B. 50 km/h
C. 56 km/h
D. 53 km/h
Odpowiedzi 56 km/h, 50 km/h i 60 km/h są błędne z kilku powodów. W przypadku 56 km/h, obliczenia nie uwzględniają pełnego czasu przerwy oraz obowiązkowego odpoczynku kierowcy, co prowadzi do zawyżenia prędkości. Z kolei wybór 50 km/h z pewnością wynika z niepoprawnego rozumienia czasu jazdy i przerw, które są integralnymi elementami każdego przewozu. Niewłaściwe podejście do obliczeń może wynikać z braku znajomości regulacji dotyczących czasu pracy kierowców, które jasno określają maksymalne czasy jazdy oraz odpoczynku. Zastosowanie prędkości 60 km/h również jest mylące, ponieważ nie uwzględnia rzeczywistego czasu, w którym pojazd był w ruchu, co w kontekście przepisów transportowych jest kluczowe. Standardy branżowe, takie jak przepisy unijne dotyczące czasu pracy kierowców, jasno określają, że każda przerwa oraz odpoczynek musi być brana pod uwagę podczas obliczania prędkości technicznej. Dlatego też, kluczowe jest zrozumienie, że prędkość techniczna nie jest jedynie wynikiem podzielenia odległości przez czas, ale wymaga szczegółowego uwzględnienia wszystkich regulacji oraz praktycznych aspektów prowadzenia transportu.

Pytanie 30

Zespół elementów transportowych, infrastruktury oraz ludzi, a także zasad i norm odpowiedzialnych za przewóz osób oraz towarów z miejsc wyjściowych, przez ewentualne punkty przeładunkowe, do miejsc docelowych, to

A. system transportowy
B. proces spedycyjny
C. łańcuch logistyczny
D. proces transportowy
Wybór odpowiedzi związanych z procesem transportowym, procesem spedycyjnym oraz łańcuchem logistycznym wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące terminologii używanej w branży transportowej i logistycznej. Proces transportowy odnosi się do samej operacji przewozu towarów lub osób i w dużej mierze koncentruje się na realizacji konkretnego zadania, a nie na całym systemie, który jest znacznie bardziej złożony. Definiując transport jako jednostkowy proces, można pominąć istotną rolę infrastruktury i zarządzania, które są nieodzowną częścią systemu transportowego. Podobnie, proces spedycyjny odnosi się do organizacji przewozu, co w praktyce obejmuje wiele działań, ale jest to zaledwie fragment szerszego systemu, który bardziej kompleksowo opisuje system transportowy. Z kolei łańcuch logistyczny jest terminem odnoszącym się do szerokiego zestawu działań związanych z planowaniem, realizacją i kontrolą przepływu towarów, informacji oraz finansów od punktu początkowego do punktu końcowego. Mylenie tych terminów może prowadzić do nieefektywnych strategii zarządzania, ponieważ nie uwzględniają one pełnego kontekstu, w jakim funkcjonują transport i logistyka. W praktyce, zrozumienie różnicy pomiędzy tymi pojęciami jest kluczowe dla skutecznego zarządzania w branży, a znajomość systemu transportowego jako całości pozwala na lepsze planowanie i podejmowanie decyzji.

Pytanie 31

Oblicz, jak długo będzie trwał załadunek 20 paletowych jednostek ładunkowych przy użyciu jednego urządzenia mechanizacyjnego, jeśli czas obsługi jednej pjł obejmuje:
- podjęcie pjł: 20 sekund,
- odłożenie pjł: 15 sekund,
- przejazd z pjł: 0,5 sekundy,
- przejazd bez pjł: 25 sekund.

Urządzenie jednocześnie transportuje jedną pjł, a rozpoczęcie i zakończenie pracy odbywa się w miejscu składowania pjł.

A. 11 minut 40 sekund
B. 90 minut
C. 21 minut 40 sekund
D. 30 minut
Wybór błędnych odpowiedzi często wynika z niepełnego zrozumienia procesów logistycznych oraz metod obliczania czasu operacyjnego. Często zdarza się, że osoby odpowiadające na takie pytania skupiają się na pojedynczych czasach operacyjnych, jednak nie uwzględniają całościowego obrazu procesu. Na przykład, niektórzy mogą błędnie zsumować czasy obsługi, nie biorąc pod uwagę, że czas przejazdu z pjł i czas przejazdu bez pjł mogą się powtarzać, a także powinny być brane pod uwagę dodatkowe czasy związane z zakończeniem pracy. Innym częstym błędem jest nieuwzględnienie, że urządzenie do mechanizacji zaczyna i kończy pracę w miejscu składowania pjł, przez co czas przejazdu nie jest dodawany do całości obrazu czasu potrzebnego na załadunek. Ponadto, nieprawidłowe odpowiedzi mogą być wynikiem pomyłek w konwersji jednostek czasu, co jest częstym problemem w logistyce, gdzie precyzja ma fundamentalne znaczenie. Ostatecznie, warto pamiętać, że zrozumienie procesów magazynowych i obliczeń operacyjnych jest kluczowe dla optymalizacji pracy w branży, co jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 32

Który rodzaj wózka widłowego jest przedstawiony na ilustracji?

Ilustracja do pytania
A. Elektryczny.
B. Akumulatorowy.
C. Spalinowy.
D. Ręczny.
Wybór odpowiedzi "spalinowy" jest poprawny, ponieważ na zdjęciu widoczny jest wózek widłowy, który charakteryzuje się obecnością kabiny oraz większymi wymiarami w porównaniu do wózków elektrycznych czy ręcznych. Wózki spalinowe są zazwyczaj skonstruowane do obsługi cięższych ładunków i są bardziej rozbudowane technologicznie, co sprawia, że mogą być wykorzystywane w różnych warunkach, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Przykłady zastosowania wózków spalinowych obejmują transport towarów w magazynach, na placach budowy oraz w portach, gdzie wymagana jest duża moc i niezawodność. Wózki spalinowe są również preferowane w trudniejszych warunkach, takich jak nierówne tereny, dzięki ich stabilności i wydajności. Dodatkowo, w obiegu norm europejskich, takich jak normy ISO dotyczące wyposażenia magazynowego, wózki spalinowe są często rekomendowane do zastosowań, które wymagają dużych zdolności załadunkowych, co potwierdza ich praktyczność i wszechstronność w różnych branżach.

Pytanie 33

Zobowiązanie do nabycia usługi po ustalonej cenie, na wskazanych warunkach płatności, skierowane do angielskiego partnera biznesowego to

A. complaint
B. invoice
C. delivery advice
D. order
Wybór odpowiedzi innej niż 'order' wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące terminologii stosowanej w obrocie handlowym. Odpowiedź 'complaint' odnosi się do sytuacji, w której klient zgłasza niezadowolenie z zakupionej usługi lub towaru, co jest zupełnie innym procesem niż składanie zamówienia. 'Invoice' to dokument wystawiany przez sprzedawcę, który zawiera szczegóły transakcji, takie jak ilość, cena oraz terminy płatności, ale nie jest to zobowiązanie do zakupu. 'Delivery advice' to z kolei informacja dostarczana przez sprzedawcę, która informuje nabywcę o nadchodzącej dostawie, co również nie ma związku z samym procesem składania zamówienia. Typowym błędem myślowym jest mylenie tych pojęć, co może prowadzić do nieporozumień w relacjach handlowych. Zrozumienie różnicy między tymi terminami jest kluczowe dla efektywnego zarządzania procesami zakupowymi i sprzedażowymi. W praktyce, brak znajomości odpowiednich dokumentów oraz ich funkcji może prowadzić do opóźnień w realizacji zamówień i nieporozumień, co negatywnie wpływa na relacje z klientami i dostawcami. Wiedza na temat właściwego użycia terminologii handlowej jest niezbędna dla profesjonalistów w tej dziedzinie.

Pytanie 34

Firma wynajęła wózek widłowy na 2 godziny. Faktura dotycząca wynajmu opiewa na kwotę 369,00 zł brutto. Jak obliczyć cenę jednostkową netto za wynajem wózka na 1 godzinę, gdy usługa podlega 23% stawce VAT?

A. 226,94 zł
B. 300,00 zł
C. 150,00 zł
D. 184,50 zł
Aby obliczyć cenę jednostkową netto za wynajem wózka widłowego na 1 godzinę, należy najpierw ustalić, jaka jest wartość netto całej usługi. Faktura za wynajem wynosi 369,00 zł brutto, co oznacza, że zawiera podatek VAT. Stawka VAT w Polsce wynosi 23%, co możemy obliczyć przy użyciu wzoru: wartość netto = wartość brutto / (1 + stawka VAT). Podstawiając wartości: wartość netto = 369,00 zł / 1,23 = 300,00 zł. Następnie, aby obliczyć cenę jednostkową netto za 1 godzinę wynajmu, dzielimy wartość netto przez liczbę godzin wynajmu: 300,00 zł / 2 godziny = 150,00 zł za godzinę. Taki sposób obliczeń jest zgodny z ogólnie przyjętymi standardami rachunkowości i pozwala na prawidłowe ustalanie kosztów wynajmu sprzętu w kontekście zarządzania finansami w przedsiębiorstwie. Warto wiedzieć, że prawidłowe obliczanie wartości netto jest kluczowe dla ewidencjonowania kosztów oraz prowadzenia dokumentacji podatkowej.

Pytanie 35

Zgodnie z zamieszczonym fragmentem ustawy Prawo o ruchu drogowym, ładunek wystający z tyłu pojazdu w okresie dobrej widoczności należy oznaczyć

Fragment ustawy Prawo o ruchu drogowym

Art. 61

9. Ustala się następujące oznakowanie ładunku:

1) ładunek wystający z przodu pojazdu oznacza się chorągiewką barwy pomarańczowej lub dwoma białymi i dwoma czerwonymi pasami, tak aby były widoczne z boków i z przodu pojazdu, a w okresie niedostatecznej widoczności ponadto światłem białym umieszczonym na najbardziej wystającej do przodu części ładunku;

2) ładunek wystający z boku pojazdu oznacza się chorągiewką barwy pomarańczowej o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku, a ponadto w okresie niedostatecznej widoczności białym światłem odblaskowym skierowanym do przodu oraz czerwonym światłem i czerwonym światłem odblaskowym skierowanym do tyłu; światła te nie powinny znajdować się w odległości większej niż 40 cm od najbardziej wystającej krawędzi ładunku; jeżeli długość wystającego z boku ładunku, mierzona wzdłuż pojazdu, przekracza 3 m, to chorągiewkę i światła umieszcza się odpowiednio przy przedniej i tylnej części ładunku;

3) ładunek wystający z tyłu pojazdu oznacza się pasami białymi i czerwonymi umieszczonymi bezpośrednio na ładunku lub na tarczy na jego tylnej płaszczyźnie albo na zawieszonej na końcu ładunku bryle geometrycznej (np. stożku, ostrosłupie); widoczna od tyłu łączna powierzchnia pasów powinna wynosić co najmniej 1 000 cm2, przy czym nie może być mniej niż po dwa pasy każdej barwy; ponadto w okresie niedostatecznej widoczności na najbardziej wystającej do tyłu krawędzi ładunku umieszcza się czerwone światło i czerwone światło odblaskowe; przy przewozie drewna długiego zamiast oznakowania pasami białymi i czerwonymi dopuszcza się oznakowanie końca ładunku chorągiewką lub tarczą barwy pomarańczowej;

4) ładunek wystający z tyłu samochodu osobowego lub przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy może być oznaczony chorągiewką barwy czerwonej o wymiarach co najmniej 50 x 50 cm, umieszczoną przy najbardziej wystającej krawędzi ładunku.

A. co najmniej dwoma pasami białymi i dwoma pasami czerwonymi.
B. co najmniej dwoma pasami pomarańczowymi i białym światłem odblaskowym.
C. chorągiewką barwy czerwonej.
D. chorągiewką barwy pomarańczowej.
Zgodnie z Art. 61 ust. 9 pkt 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym, ładunek wystający z tyłu pojazdu w okresie dobrej widoczności musi być oznaczony co najmniej dwoma pasami białymi i dwoma pasami czerwonymi. W praktyce oznaczenie to ma na celu zwiększenie widoczności pojazdu oraz ostrzeżenie innych uczestników ruchu o potencjalnym niebezpieczeństwie związanym z ładunkiem. Przykładowo, gdy przewozimy długie elementy, takie jak belki czy rury, prawidłowe oznakowanie jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze. Odpowiednie oznaczenie nie tylko spełnia wymogi prawne, ale także wpływa na bezpieczeństwo całego ruchu drogowego. Warto również zauważyć, że zgodnie z przepisami, pasy białe powinny być umieszczone w górnej części ładunku, a pasy czerwone w dolnej, co dodatkowo zwiększa widoczność ładunku zarówno w ciągu dnia, jak i po zmroku. Należy zatem zawsze upewnić się, że oznakowanie jest wykonane zgodnie z wymogami, aby uniknąć niebezpieczeństw na drodze oraz potencjalnych konsekwencji prawnych.

Pytanie 36

Który typ zezwolenia umożliwia przeprowadzenie transportu przez terytorium określonego kraju, nie przyznając prawa do załadunku lub wyładunku na jego obszarze?

A. Kr-3
B. Tranzytowe
C. Loco
D. Kabotażowe
Zezwolenie tranzytowe jest dokumentem, który uprawnia do przewozu towarów przez terytorium danego kraju w drodze do innego miejsca, bez prawa do załadunku lub wyładunku na tym terytorium. Oznacza to, że pojazd, który posiada takie zezwolenie, może przejeżdżać przez kraj, ale nie może prowadzić działalności transportowej wewnątrz jego granic. Przykładem zastosowania zezwolenia tranzytowego może być sytuacja, gdy transport towarów z jednego kraju do drugiego przebiega przez kraj trzeciego. W takim przypadku wymagane jest uzyskanie zezwolenia tranzytowego, aby przejechać przez ten kraj, przy jednoczesnym przestrzeganiu jego przepisów prawa. Standardy branżowe nakładają obowiązek posiadania odpowiedniej dokumentacji transportowej, co potwierdzają regulacje Unii Europejskiej oraz konwencje międzynarodowe, takie jak Konwencja CMR. Wiedza na temat zezwolenia tranzytowego jest kluczowa dla firm zajmujących się logistyką i transportem, aby uniknąć nieprzyjemności związanych z nielegalnym przewozem towarów.

Pytanie 37

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 6 października 2003 r. przewóz trzody chlewnej może trwać maksymalnie

§ 31. 1. Czas podróży zwierząt kopytnych środkami transportu drogowego, kolejowego i drogą wodną nie powinien przekraczać 8 godzin.

2. (...)

§ 32. Jeżeli środek transportu drogowego spełnia dodatkowe wymagania, obowiązuje następujący maksymalny czas podróży zwierząt kopytnych, częstotliwość ich karmienia i pojenia oraz częstotliwość i czas trwania obowiązkowych postojów (przerw w podróży):

  1. nieodsadzone cielęta, jagnięta, koźlęta i źrebięta będące na diecie mlecznej oraz nieodsadzone prosięta po 9 godzinach transportu powinny mieć zapewnioną co najmniej godzinną przerwę na pobranie wody i karmy, po upływie której mogą być transportowane kolejne 9 godzin;
  2. świnie mogą podróżować maksymalnie 24 godziny, jeśli środki transportu, w których przewozi się trzodę chlewną, są wyposażone w zbiorniki wody o wystarczającej pojemności, tak aby świnie mogły pić wodę w czasie transportu;
  3. zwierzęta jednokopytne, z wyjątkiem "koniowatych zarejestrowanych", w rozumieniu ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2002 r. Nr 207, poz. 1762), mogą być przewożone maksymalnie 24 godziny, muszą jednak co 8 godzin dostawać wodę i karmę;
  4. pozostałe zwierzęta kopytne po 14 godzinach transportu powinny mieć zapewnioną co najmniej godzinną przerwę na pobranie wody i karmy, po upływie której mogą być transportowane kolejne 14 godzin.
A. 24 godziny.
B. 14 godzin.
C. 12 godzin.
D. 9 godzin.
Odpowiedź "24 godziny" jest poprawna, ponieważ zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 6 października 2003 r. przewóz trzody chlewnej, która należy do grupy zwierząt jednokopytnych, może trwać maksymalnie 24 godziny. Warto zwrócić uwagę, że podczas transportu zwierząt należy przestrzegać także przepisów dotyczących ich dobrostanu. Ustalenie maksymalnego czasu transportu na 24 godziny ma na celu minimalizację stresu i zapewnienie odpowiednich warunków życia. Po upływie 8 godzin przewozu, zwierzęta powinny być zaopatrzone w wodę i karmę, co jest kluczowe dla ich zdrowia i dobrego samopoczucia. Przestrzeganie tych zasad jest nie tylko wymagane przez prawo, ale również wpisuje się w normy etyczne dotyczące transportu zwierząt. Znajomość takich regulacji jest istotna dla osób pracujących w branży transportowej i hodowlanej, ponieważ niewłaściwe podejście do przewozu zwierząt może prowadzić do naruszenia przepisów oraz negatywnie wpłynąć na ich kondycję. Warto zatem na bieżąco aktualizować wiedzę na temat przepisów dotyczących transportu zwierząt, aby zapewnić im jak najlepsze warunki podczas przewozu.

Pytanie 38

Firma musi załadować 64 pjł przy użyciu wózka widłowego czołowego. Średni czas realizacji jednego cyklu pracy wózka wynosi 2,5 min. Liczba obsługiwanych równocześnie paletowych jednostek ładunkowych wynosi 1. Jak długo operator będzie potrzebował na załadunek wszystkich pjł?

A. 240 min
B. 120 min
C. 64 min
D. 160 min
Aby obliczyć czas potrzebny na załadunek wszystkich 64 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) przy pomocy wózka widłowego czołowego, musimy pomnożyć liczbę pjł przez średni czas jednego cyklu pracy wózka. Średni czas jednego cyklu wynosi 2,5 minuty. Zatem 64 pjł * 2,5 min = 160 minut. Taki proces obliczania czasu pracy jest kluczowy w logistyce oraz zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie efektywność operacji załadunkowych może znacząco wpłynąć na całkowity czas realizacji zamówień. W praktyce, stosowanie takich obliczeń pozwala na optymalizację procesów oraz lepsze planowanie zasobów, co może prowadzić do zwiększenia wydajności i redukcji kosztów operacyjnych. Warto również zauważyć, że w rzeczywistych warunkach mogą wystąpić dodatkowe czynniki, takie jak przerwy w pracy, zmiany operatorów czy problemy techniczne, które mogą wpływać na całkowity czas załadunku. Niemniej jednak, prawidłowe obliczenia stanowią podstawę dla skutecznych strategii zarządzania.

Pytanie 39

Jaką maksymalną odległość pokona kierowca w standardowym czasie jazdy między codziennymi przerwami, jeśli średnia prędkość samochodu wynosi 80 km/godz?

A. 720 km
B. 700 km
C. 880 km
D. 800 km
Poprawna odpowiedź to 720 km, co wynika z obliczeń opartych na standardowych zasadach dotyczących czasu jazdy i odpoczynku kierowcy. Zakładając, że kierowca jedzie z średnią prędkością 80 km/h, a maksymalny czas jazdy bez odpoczynku wynosi 9 godzin dziennie (zgodnie z przepisami drogowymi w wielu krajach, w tym w Unii Europejskiej), można łatwo obliczyć, że pokonany dystans wyniesie 720 km. Aby to obliczyć, wystarczy pomnożyć prędkość (80 km/h) przez czas jazdy (9 godzin): 80 km/h x 9 h = 720 km. Taka wiedza jest niezbędna dla kierowców zawodowych, którzy muszą zarządzać swoim czasem i dystansem, aby przestrzegać przepisów dotyczących czasu pracy i odpoczynku. Przykładem może być planowanie trasy przez kierowców ciężarówek, którzy muszą uwzględniać maksymalne odległości do przejechania w ciągu dnia, aby uniknąć kar związanych z przekroczeniem dozwolonych limitów czasu jazdy.

Pytanie 40

Kto jest odpowiedzialny za wydanie dowodu rejestracyjnego pojazdu?

A. burmistrz
B. starosta
C. wójt
D. sołtys
Dowód rejestracyjny pojazdu jest dokumentem potwierdzającym zarejestrowanie pojazdu w odpowiednich organach administracji. W Polsce odpowiedzialność za jego wydawanie spoczywa na starostach powiatowych. Zgodnie z Ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, to właśnie starosta prowadzi ewidencję pojazdów i wydaje dokumenty rejestracyjne. Procedura ta obejmuje zarówno nowe pojazdy, jak i te używane, a starosta, jako organ administracji publicznej, ma obowiązek zapewnienia rzetelności danych zawartych w rejestrze. Przykład praktyczny: jeśli kupisz używany samochód, to to właśnie w starostwie powiatowym będziesz musiał zarejestrować pojazd, przedstawiając odpowiednie dokumenty, takie jak umowa kupna-sprzedaży oraz dokumenty tożsamości. Działania starosty w tym zakresie opierają się na przepisach prawa, co wpływa na bezpieczeństwo i legalność użytkowania pojazdów na polskich drogach.