Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.05 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 29 października 2025 21:17
  • Data zakończenia: 29 października 2025 21:29

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Przedstawiona na rysunku lampka kontrolna sygnalizuje usterkę układu

Ilustracja do pytania
A. ładowania akumulatora.
B. stabilizacji toru jazdy.
C. poduszek powietrznych.
D. smarowania silnika.
Lampka kontrolna, która sygnalizuje problem z ładowaniem akumulatora, jest kluczowym elementem systemu monitorowania stanu pojazdu. W przypadku, gdy ta lampka się świeci, oznacza to, że układ ładowania nie działa prawidłowo, co może być spowodowane awarią alternatora, problemami z paskiem klinowym lub niskim poziomem płynów. W praktyce, ignorowanie tej lampki może prowadzić do całkowitego rozładowania akumulatora, co w konsekwencji uniemożliwia uruchomienie silnika. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, należy regularnie sprawdzać stan układu ładowania, by zapewnić nieprzerwaną pracę pojazdu. Warto również pamiętać, że w nowoczesnych pojazdach systemy zarządzania energią mogą integrować różne komponenty, co dodatkowo może wpływać na funkcjonalność lampki kontrolnej. Dlatego ważne jest, aby być na bieżąco z informacjami zawartymi w instrukcji obsługi pojazdu, aby skutecznie reagować na sygnały ostrzegawcze.

Pytanie 2

Częścią systemu chłodzenia nie jest

A. pompa wody
B. przekładnia ślimakowa
C. termostat
D. czujnik temperatury
Przekładnia ślimakowa nie jest elementem układu chłodzenia, ponieważ jej główną funkcją jest przekazywanie momentu obrotowego i zmiana kierunku obrotów w mechanizmach napędowych, a nie chłodzenie silników czy innych elementów maszyny. W układzie chłodzenia kluczowe są komponenty takie jak pompa wody, która cyrkuluje płyn chłodzący, czujnik temperatury, który monitoruje temperaturę płynu, oraz termostat, który reguluje przepływ płynu chłodzącego w zależności od temperatury silnika. Przekładnie ślimakowe znajdują zastosowanie w różnych dziedzinach, ale nie w układach chłodzenia, co podkreśla ich specyfikę i zastosowanie w przekładniach mechanicznych. W praktyce, zastosowanie przekładni ślimakowej może być widoczne w napędach elektrycznych lub w mechanizmach, gdzie istotne jest uzyskanie dużego przełożenia przy małych wymiarach konstrukcyjnych.

Pytanie 3

Podczas kontroli czopów głównych wału korbowego zauważono, że wymiary czopów I, II i IV są zbliżone do wymiarów nominalnych, natomiast czop III został zakwalifikowany do szlifowania na wymiar naprawczy. Jak powinien przebiegać dalszy proces naprawy?

A. Szlifowanie czopów I, II, III i IV na wymiar naprawczy i montaż z nadwymiarowymi panewkami
B. Szlifowanie czopów II i III (współbieżnych) na wymiar naprawczy i montaż z nadwymiarowymi panewkami
C. Szlifowanie czopa III na wymiar naprawczy i montaż z nadwymiarowymi panewkami
D. Szlifowanie czopa III na wymiar naprawczy i montaż z nominalnymi panewkami
Odpowiedź, w której sugeruje się szlifowanie czopów I, II, III i IV na wymiar naprawczy i montaż z nadwymiarowymi panewkami, jest poprawna, ponieważ uwzględnia stan wszystkich czopów wału korbowego. W przypadku, gdy jeden z czopów, w tym przypadku czop III, wymaga szlifowania, warto zadbać o to, aby pozostałe czopy również miały odpowiednie wymiary. Szlifowanie czopów na wymiar naprawczy pozwala na przywrócenie ich odpowiednich parametrów, co jest kluczowe dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania silnika. Zastosowanie nadwymiarowych panewków jest standardową praktyką w naprawie wałów korbowych, gdyż umożliwia dostosowanie względem szlifowanych czopów, co przyczynia się do ich dłuższej żywotności. Dobry mechanik powinien również przeprowadzić kontrolę wymiarów po szlifowaniu, aby upewnić się, że osiągnięto wymagane tolerancje. Ponadto, wdrożenie takich praktyk jest zgodne z normami producentów i branżowymi standardami, co potwierdza ich skuteczność w długofalowych naprawach silników.

Pytanie 4

Na rysunku przedstawiono sprzęgło

Ilustracja do pytania
A. hydrokinetyczne.
B. podwójne.
C. klasyczne.
D. dwutarczowe.
Sprzęgło klasyczne, które zostało przedstawione na zdjęciu, jest powszechnie stosowane w pojazdach osobowych. Jego konstrukcja opiera się na jednej tarczy sprzęgłowej oraz kole zamachowym z dociskiem, co pozwala na efektywne przenoszenie momentu obrotowego pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Ważnym aspektem pracy sprzęgła klasycznego jest możliwość płynnego rozłączania napędu, co jest kluczowe podczas zmiany biegów. Tego typu sprzęgła charakteryzują się prostą budową, co przekłada się na ich niezawodność oraz łatwość w serwisowaniu. W praktyce, sprzęgło klasyczne jest często wykorzystywane w autach osobowych oraz niektórych pojazdach dostawczych, gdzie wymagane jest dobre wyczucie w prowadzeniu oraz stabilność podczas jazdy. Ponadto, dzięki swoim właściwościom, sprzęgło to znajduje zastosowanie w wielu systemach automatyki przemysłowej, gdzie niezbędne jest precyzyjne sterowanie momentem obrotowym.

Pytanie 5

Do specyfikacji technicznych i eksploatacyjnych pojazdu zaliczamy:

A. wymiary, masa, parametry ruchowe i ekonomiczne
B. pojemność, konstrukcja, pochodzenie, wpływ na środowisko
C. marka, typ napędu, koszty obsługi, przeznaczenie
D. awaryjność, cena, przebieg, parametry ruchowe
Wymiary, masa, parametry ruchowe i ekonomiczne są kluczowymi elementami techniczno-eksploatacyjnymi pojazdu, które wpływają na jego ogólną funkcjonalność oraz efektywność. Wymiary pojazdu, takie jak długość, szerokość i wysokość, determinują jego zdolność do poruszania się w różnych warunkach drogowych oraz przestrzennych. Masa pojazdu natomiast ma bezpośredni wpływ na zużycie paliwa, stabilność na drodze oraz bezpieczeństwo. Parametry ruchowe obejmują takie aspekty jak przyspieszenie, prędkość maksymalna oraz zdolność do pokonywania wzniesień, co jest istotne w kontekście wydajności pojazdu w różnych warunkach użytkowania. Ekonomiczne parametry, takie jak koszt eksploatacji, spalanie paliwa oraz koszty serwisowe, odgrywają kluczową rolę w wyborze odpowiedniego pojazdu dla użytkowników. W praktyce, zrozumienie tych parametrów pozwala na lepsze dopasowanie pojazdu do potrzeb użytkownika oraz optymalizację kosztów eksploatacji, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, jak np. normy ISO dla zarządzania flotą pojazdów.

Pytanie 6

Aby zlikwidować wyciek płynu hamulcowego z cylindra zacisku hamulcowego, należy wykonać

A. dodanie dodatkowej uszczelki
B. wymianę pierścienia uszczelniającego
C. użycie smaru do uszczelnienia
D. naciśnięcie tłoczka głębiej do cylindra
Wymiana pierścienia uszczelniającego jest kluczowym krokiem w usuwaniu wycieków płynu hamulcowego z cylindra zacisku hamulcowego. Pierścienie uszczelniające pełnią istotną funkcję w zapewnieniu szczelności układu hamulcowego, a ich uszkodzenie może prowadzić do niepożądanych wycieków, co z kolei może wpływać na skuteczność hamowania. Gdy pierścień uszczelniający jest zużyty lub uszkodzony, jego wymiana jest jedynym sposobem na przywrócenie prawidłowej funkcji zacisku. W praktyce, aby wymienić pierścień uszczelniający, należy zdjąć zacisk hamulcowy, co może wymagać demontażu kół i zasięgnięcia do odpowiednich narzędzi, takich jak klucze i szczypce. Ważne jest, aby przed rozpoczęciem wymiany upewnić się, że nowy pierścień uszczelniający jest zgodny z zaleceniami producenta. Wymiana pierścienia uszczelniającego jest zgodna z dobrymi praktykami branżowymi, które zalecają regularne przeglądy i konserwację układu hamulcowego w celu zapewnienia bezpieczeństwa pojazdu. W sytuacjach, gdy mamy do czynienia z nieszczelnościami, natychmiastowa reakcja i zastosowanie odpowiednich metod naprawczych mogą zapobiec poważniejszym uszkodzeniom układu hamulcowego oraz zagrożeniu podczas jazdy.

Pytanie 7

Typowa wartość stopnia sprężania w silniku o zapłonie iskrowym to

A. od 26 do 32
B. od 20 do 26
C. od 14 do 20
D. od 8 do 14
Odpowiedź "od 8 do 14" jest prawidłowa, ponieważ przeciętny stopień sprężania w silnikach o zapłonie iskrowym, takich jak te stosowane w samochodach osobowych, oscyluje właśnie w tym zakresie. Wartości te są zgodne z normami branżowymi i praktykami inżynieryjnymi, które definiują optymalne parametry dla efektywności spalania oraz osiągów silników. Na przykład, silniki o stopniu sprężania w przedziale 9-11 są powszechnie stosowane w pojazdach osobowych, co pozwala na uzyskanie dobrych osiągów i oszczędności paliwa. Wyższe stopnie sprężania, choć umożliwiają większą moc, na ogół wymagają stosowania paliw o wyższej jakości, aby uniknąć wystąpienia spalania stukowego. Dobrą praktyką inżynieryjną jest również dostosowanie stopnia sprężania do konstrukcji silnika, co wpływa na jego trwałość oraz efektywność energetyczną. Dlatego znajomość tego zakresu jest kluczowa dla konstruktorów i mechaników zajmujących się projektowaniem oraz serwisowaniem silników. Warto również przytoczyć, że w silnikach sportowych stopnie sprężania mogą sięgać wartości od 10 do 14, co pozwala na uzyskanie wyższej mocy, ale wiąże się z większymi wymaganiami dotyczącymi paliwa i smarowania.

Pytanie 8

W silnikach chłodzonych wykorzystuje się cylindry użebrowane oraz głowice

A. płynem hamulcowym
B. olejem
C. powietrzem
D. cieczą
Użebrowane cylindry i głowice w silnikach chłodzonych powietrzem są naprawdę sprytnie zaprojektowane. Dzięki temu skutecznie odprowadzają ciepło, które powstaje podczas pracy silnika. W tych silnikach powietrze działa jak główny środek chłodzący, czyli ciepło przedostaje się przez metalowe ścianki do strumienia powietrza. Użebrowanie świetnie zwiększa powierzchnię wymiany ciepła, co jest mega ważne, zwłaszcza w trudnych warunkach, na przykład w silnikach lotniczych czy wyścigowych. Jeśli silnik nie ma odpowiedniego chłodzenia, to szybko może się przegrzać i to już prowadzi do różnych usterek. W motocyklach często wykorzystuje się te rozwiązania, bo pozwalają na redukcję masy i uproszczenie budowy. Z moich doświadczeń, normy takie jak SAE J1349 są ważne, bo określają, co jest potrzebne w systemach chłodzenia, a to jest kluczowe w inżynierii silników.

Pytanie 9

Nadmierny luz pierścieni w gniazdach tłoka silnika spalinowego może prowadzić do

A. spadku stopnia sprężania
B. wzrostu zużycia oleju silnikowego
C. wzrostu ciśnienia sprężania
D. wzrostu zużycia paliwa
Nadmierny luz pierścieni w rowkach tłoka silnika spalinowego ma istotny wpływ na wydajność silnika oraz jego trwałość. Zwiększone zużycie oleju silnikowego jest bezpośrednim konsekwencją tego zjawiska. Pierścienie tłokowe mają za zadanie nie tylko uszczelniać komorę spalania, ale także regulować ilość oleju, który smaruje ściany cylindrów. Przy nadmiernym luzie pierścieni, olej może łatwiej przedostawać się do komory spalania, co prowadzi do jego spalania. To zjawisko może skutkować zwiększonym zużyciem oleju, co z kolei oznacza częstsze uzupełnianie oleju oraz może prowadzić do większego zanieczyszczenia spalin. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, regularna kontrola luzu pierścieni oraz ich stanu powinna być częścią rutynowej konserwacji silnika. Przykładem może być kontrola luzu pierścieni w silnikach wysokoprężnych, gdzie normalne zużycie oleju jest kluczowe dla efektywności i ekologiczności działania jednostki napędowej. Właściwe utrzymanie luzu pierścieni jest także rekomendowane przez wiele producentów silników, jako sposób na zapewnienie optymalnej pracy silnika.

Pytanie 10

Po przeprowadzeniu próby olejowej wynik pomiaru ciśnienia sprężania uległ znacznemu zwiększeniu, co może świadczyć

A. o zużyciu pierścieni tłokowych
B. o zużyciu gniazd zaworowych
C. o uszkodzeniu uszczelki pod głowicą
D. o niewłaściwej regulacji zaworów
Odpowiedź wskazująca na zużycie pierścieni tłokowych jest prawidłowa, ponieważ podczas próby olejowej, która ma na celu ocenę stanu uszczelnienia w silniku, zauważalny wzrost ciśnienia sprężania może świadczyć o niewłaściwym uszczelnieniu w obrębie tłoków. Pierścienie tłokowe mają za zadanie utrzymać ciśnienie wewnątrz cylindrów, minimalizując przecieki gazów do skrzyni korbowej. Kiedy pierścienie zaczynają się zużywać, ich zdolność do uszczelniania maleje, co prowadzi do obniżenia ciśnienia sprężania. Zastosowanie próby olejowej, polegającej na wprowadzeniu oleju do cylindrów, może skutkować podwyższeniem ciśnienia sprężania, co z kolei sugeruje, że problem tkwi w pierścieniach tłokowych. Dobrą praktyką w diagnostyce silników spalinowych jest regularne przeprowadzanie takich prób, aby wcześniejsze wykryć potencjalne problemy z uszczelnieniem cylindra i podjąć odpowiednie działania naprawcze, zanim doprowadzą one do poważniejszych uszkodzeń silnika.

Pytanie 11

Częścią systemu chłodzenia nie jest

A. czujnik temperatury
B. termostat
C. pompa wody
D. przekładnia ślimakowa
Przekładnia ślimakowa nie jest elementem układu chłodzenia silnika, ponieważ pełni zupełnie inną funkcję, związana głównie z przenoszeniem napędu i momentu obrotowego w mechanizmach. Układ chłodzenia silnika składa się z takich elementów jak pompa wody, czujnik temperatury oraz termostat, które współpracują w celu utrzymania optymalnej temperatury pracy silnika. Pompa wody jest odpowiedzialna za cyrkulację płynu chłodzącego w obiegu, co jest kluczowe dla efektywnego odprowadzania ciepła. Czujnik temperatury monitoruje temperaturę płynu chłodzącego, co pozwala na bieżąco kontrolować działanie układu. Termostat natomiast reguluje przepływ płynu chłodzącego, otwierając lub zamykając obieg, co zapobiega przegrzaniu silnika. W związku z tym, zrozumienie roli każdego z tych elementów oraz ich współpracy jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania silnika i jego układu chłodzenia.

Pytanie 12

Jakie są proporcje składników szkodliwych obecnych w spalinach w prawidłowo funkcjonującym silniku ZI?

A. około 1%
B. około 5%
C. więcej niż 5%
D. maksymalnie 0,3%
Odpowiedzi sugerujące wartości wyższe niż 1% dla zawartości szkodliwych składników w spalinach silnika ZI są błędne z punktu widzenia aktualnych standardów emisyjnych oraz założeń technicznych dotyczących nowoczesnych silników. Wartości takie jak 5% czy nawet powyżej 5% nie tylko przekraczają granice ustanowione przez regulacje, ale także nie odzwierciedlają rzeczywistej wydajności nowoczesnych rozwiązań w zakresie kontroli emisji. W rzeczywistości rozwój technologii, takich jak systemy recyrkulacji spalin (EGR) czy katalizatory trójdrożne, mają na celu redukcję tych szkodliwych emisji do minimum. W przypadku silników ZI, w warunkach normalnej pracy, emisje tlenku węgla, węglowodorów i tlenków azotu są ściśle kontrolowane, co sprawia, że odpowiedzi wskazujące na 5% są niezgodne z rzeczywistością. Ponadto, zrozumienie zasad funkcjonowania silników oraz ich wpływu na jakość powietrza jest kluczowe dla inżynierów i projektantów, którzy dążą do optymalizacji procesów spalania. Zbyt wysokie wartości emisji mogą również prowadzić do problemów z przestrzeganiem przepisów i norm, co może skutkować finansowymi karami oraz negatywnym wpływem na reputację producenta. Dlatego kluczowe jest, aby uczestnicy szkoleń oraz testów online mieli świadomość tych różnic i potrafili poprawnie interpretować dane dotyczące emisji spalin.

Pytanie 13

Łożysko podtrzymujące wał może być stosowane w pojeździe

A. z tylnym układem napędowym zblokowanym
B. z klasycznym układem napędowym
C. z przednim układem napędowym zblokowanym, z silnikiem ZS
D. z przednim układem napędowym zblokowanym, z silnikiem ZI
Chociaż w układzie napędowym przednim zblokowanym z silnikiem ZI oraz w układzie napędowym tylnym zblokowanym można znaleźć różne rodzaje łożysk, nie są one odpowiednie dla łożyska podparcia wału w kontekście klasycznego układu napędowego. W przypadku zblokowanego układu napędowego, niezależnie od umiejscowienia silnika, wałki napędowe nie wymagają zastosowania łożysk podparcia w taki sposób, jak ma to miejsce w tradycyjnych konstrukcjach. Ponadto, silniki ZS oraz ZI odnoszą się do różnorodnych typów silników, które posiadają różne wymagania konstrukcyjne i operacyjne, w zależności od zastosowanego paliwa i technologii, co może wpłynąć na ich układ napędowy. Niezrozumienie różnic pomiędzy tymi układami napędowymi oraz niewłaściwe przypisanie typów łożysk do tych systemów prowadzi do błędnych konkluzji. W praktyce, klasyczny układ napędowy z silnikiem umieszczonym z przodu i napędem na tylne koła jest najbardziej odpowiedni do zastosowania łożysk podparcia, co jest potwierdzone w literaturze technicznej oraz w doświadczeniu inżynieryjnym. W przypadkach, kiedy nie stosuje się ich prawidłowo, może dojść do nadmiernego zużycia komponentów, co znacznie wpływa na efektywność i bezpieczeństwo pracy pojazdu.

Pytanie 14

Najczęściej używanym materiałem do wytwarzania odlewów wałów korbowych jest

A. silumin
B. żeliwo białe
C. żeliwo sferoidalne
D. stal stopowa
Stal stopowa, chociaż może mieć niezłe właściwości wytrzymałościowe, nie jest specjalnie dobra do produkcji wałów korbowych. Ma wyższą twardość, ale proces produkcji stali jest bardziej skomplikowany, co sprawia, że nie jest taka ekonomiczna w porównaniu do żeliwa sferoidalnego. Żeliwo białe, znowu, ma twardość, ale jest kruche i w aplikacjach, gdzie liczy się odporność na zmęczenie, może nie dać sobie rady. Jakby co, użycie żeliwa białego w wałach korbowych mogłoby prowadzić do pęknięć, co w silnikach pod dużym obciążeniem byłoby totalnie nieakceptowalne. Silumin, czyli stopy aluminium, są lekkie, ale mają kiepską wytrzymałość na rozciąganie i wysoką temperaturę, więc też się nie nadają do wałów korbowych, gdzie trzeba mieć wysoką odporność na zmęczenie. Generalnie przy projektowaniu wałów korbowych wybór materiału jest bardzo istotny i powinien być dobrze przemyślany, co praktycznie wyklucza stali stopowe, żeliwo białe czy siluminy.

Pytanie 15

Aby zmierzyć odległość między elektrodami świecy zapłonowej, należy zastosować

A. szczelinomierz.
B. mikrometr do średnic.
C. suwmiarkę.
D. wzorcową płytkę.
Pomiar przerwy między elektrodami świecy zapłonowej to zadanie wymagające precyzyjnego narzędzia. Płytka wzorcowa, choć może wydawać się użyteczna, nie jest odpowiednia do pomiarów w tym kontekście, ponieważ nie pozwala na dokładne i powtarzalne odczyty. Użycie płytki może prowadzić do subiektywnych osądów, co jest niezgodne z wymaganiami technicznymi. Suwmiarka, z drugiej strony, jest narzędziem bardziej ogólnym, które choć może oferować przyzwoitą dokładność, nie jest zoptymalizowane do pomiarów szczelin o małych wymiarach, co czyni ją mniej odpowiednią do tej specyficznej aplikacji. Średnicówka mikrometryczna, mimo że jest narzędziem precyzyjnym, została zaprojektowana do pomiaru średnic i nie jest przystosowana do pomiaru szczelin. W przypadku pomiaru szczeliny między elektrodami, ważne jest, aby narzędzie miało możliwość wprowadzenia pomiaru bezpośrednio do szczeliny, co jest cechą charakterystyczną szczelinomierzy. Błędne rozumienie zastosowania odpowiednich narzędzi może prowadzić do niepoprawnych pomiarów, co z kolei wpłynie na ogólną wydajność silnika. W branży motoryzacyjnej precyzja pomiarów jest kluczem do optymalizacji osiągów pojazdów, dlatego wybór odpowiednich narzędzi jest niezwykle istotny.

Pytanie 16

Podczas demontażu świec zapłonowych, mechanik zauważył na jednej z nich suchy czarny osad oraz występujący nagar. Opisane symptomy mogą wskazywać na

A. zbyt wysoki poziom oleju
B. uszkodzenie zaworów silnikowych
C. zbyt bogatą mieszankę paliwową
D. zbyt ubogą mieszankę paliwową
Zbyt bogata mieszanka paliwowa to sytuacja, w której proporcja paliwa do powietrza jest zbyt duża, co prowadzi do niedostatecznego spalania mieszanki w komorze spalania. Objawy, które zaobserwował mechanik, takie jak czarny, suchy osad oraz nagar, są typowe dla zbyt dużej ilości paliwa, które nie ulega pełnemu spaleniu. W takich warunkach paliwo osadza się na świecach zapłonowych, co może prowadzić do ich uszkodzenia oraz problemów z uruchomieniem silnika. Przykładami skutków zbyt bogatej mieszanki są zwiększone zużycie paliwa, emisja szkodliwych substancji, a także zmniejszenie mocy silnika. W praktyce, mechanicy często zalecają sprawdzenie ustawień wtrysku paliwa oraz stanu układu dolotowego powietrza, aby zdiagnozować przyczyny takiej sytuacji. Zgodnie z dobrą praktyką, regularna konserwacja oraz przeglądy instalacji paliwowej mogą pomóc w uniknięciu tego typu problemów, co prowadzi do lepszej efektywności silnika oraz obniżenia kosztów eksploatacji.

Pytanie 17

Zawartość wody w analizowanym płynie hamulcowym nie może przekraczać

A. 3%
B. 1%
C. 5%
D. 10%
Zawartość wody w płynach hamulcowych jest kluczowym czynnikiem wpływającym na ich skuteczność oraz bezpieczeństwo użytkowania. Zgodnie z normami branżowymi, takimi jak DOT (Department of Transportation), maksymalna zawartość wody w płynach hamulcowych nie powinna przekraczać 1%. Przekroczenie tego poziomu może prowadzić do obniżenia temperatury wrzenia płynu hamulcowego, co skutkuje ryzykiem pojawienia się kawitacji w układzie hamulcowym podczas intensywnego hamowania. Przykładem praktycznym może być sytuacja, w której kierowca korzysta z pojazdu w warunkach wysokiego obciążenia, takich jak jazda górska, gdzie hamulce są intensywnie używane. W takim przypadku, nawet niewielka ilość wody może doprowadzić do utraty efektywności hamulców, co stwarza poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa. Dlatego regularne kontrole i wymiana płynów hamulcowych, zgodnie z zaleceniami producenta, są kluczowe dla utrzymania sprawności układu hamulcowego i zapewnienia bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 18

Zanim silnik zostanie usunięty z pojazdu, co należy najpierw wykonać?

A. odłączyć przewody elektryczne
B. spuścić olej z silnika
C. odłączyć klemę akumulatora
D. odkręcić skrzynię biegów
Spuszczenie oleju z silnika, odkręcenie skrzyni biegów i odłączenie przewodów elektrycznych to działania, które w teorii mogą wydawać się logiczne w kontekście demontażu silnika, jednak nie są one pierwszymi krokami, które powinny być podjęte. Spuszczenie oleju powinno być przeprowadzane w odpowiednim momencie, gdy silnik jest już odpowiednio zabezpieczony, a nie w trakcie prac, które mogą wiązać się z nagłym uruchomieniem układu. W przypadku odkręcania skrzyni biegów, jeśli nie zostanie wcześniej odłączone zasilanie, istnieje ryzyko, że elementy elektroniczne związane z tym podzespołem mogą ulec uszkodzeniu. Z kolei odłączanie przewodów elektrycznych bez wcześniejszego zabezpieczenia elektrycznego pojazdu może prowadzić do zwarć i innych problemów, co jest sprzeczne z zasadami bezpieczeństwa, które powinny być przestrzegane w każdych pracach związanych z układami elektrycznymi. Niezrozumienie kolejności działań może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji oraz kosztownych uszkodzeń. Właściwe podejście powinno uwzględniać najpierw odłączenie akumulatora, co jest dobrze udokumentowane w podręcznikach serwisowych oraz zaleceniach producentów, którzy kładą nacisk na bezpieczeństwo i eliminację ryzyka podczas serwisowania pojazdów.

Pytanie 19

W przypadku gdy u pracownika pojawią się pierwsze symptomy zatrucia tlenkiem węgla (ból głowy, uczucie zmęczenia, duszności oraz nudności), co należy zrobić w pierwszej kolejności?

A. umieścić poszkodowanego w bezpiecznej pozycji do momentu przybycia lekarza
B. wyprowadzić poszkodowanego na świeże powietrze
C. wywołać u poszkodowanego wymioty
D. podać poszkodowanemu leki przeciwbólowe
Wyprowadzenie poszkodowanego na świeże powietrze jest kluczowym działaniem w przypadku zatrucia tlenkiem węgla, ponieważ substancja ta jest bezbarwna i bezwonna, co utrudnia wczesne wykrycie zagrożenia. Objawy, takie jak ból głowy, duszności i nudności, są symptomami niedotlenienia organizmu, które mogą prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, a nawet śmierci. Przeniesienie osoby poszkodowanej do dobrze wentylowanego pomieszczenia lub na zewnątrz zmniejsza stężenie tlenku węgla w organizmie, co może zminimalizować ryzyko poważnych uszkodzeń. Ważne jest, aby niezwłocznie wezwać pomoc medyczną, aby uzyskać profesjonalną opiekę. Zgodnie z wytycznymi organizacji zajmujących się zdrowiem i bezpieczeństwem, w takich sytuacjach należy zawsze priorytetowo traktować usunięcie osoby z miejsca zagrożenia. W praktyce, jeśli zauważysz objawy zatrucia tlenkiem węgla, natychmiast przystąp do ewakuacji poszkodowanego i zapewnij mu dostęp do świeżego powietrza, co jest kluczowym działaniem w ratowaniu zdrowia i życia.

Pytanie 20

W trakcie analizy hamulców na stanowisku rolkowym przeprowadza się przede wszystkim pomiar

A. dystansu hamowania
B. siły tarcia
C. siły hamowania
D. opóźnienia przy hamowaniu
Pomiar siły hamowania na stanowisku rolkowym jest kluczowym elementem oceny efektywności systemu hamulcowego pojazdu. Siła hamowania, mierzona w niutonach (N), określa, jaką moc hamulce są w stanie wygenerować w momencie działania, co bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo i skuteczność hamowania. W praktyce, podczas testów na stanowisku rolkowym, pojazd jest umieszczany na rolkach, a następnie przy użyciu pedału hamulca generowana jest siła, która jest następnie rejestrowana. Pomiar ten pozwala na ocenę stanu technicznego hamulców, co jest zgodne z normami, takimi jak UNECE Regulation No. 13, które regulują wymagania dotyczące hamulców pojazdów. Dobre praktyki w zakresie diagnostyki hamulców obejmują regularne kontrole oraz analizę wyników pomiarów, co umożliwia wczesne wykrywanie ewentualnych usterek oraz zapewnia bezpieczeństwo użytkowników dróg. Zrozumienie siły hamowania oraz jej wpływu na drogę hamowania i opóźnienie jest kluczowe dla inżynierów i techników zajmujących się pojazdami.

Pytanie 21

Podczas instalacji nowej uszczelki pod głowicą, co należy zrobić w pierwszej kolejności?

A. dokręcić śruby głowicy w odpowiedniej sekwencji
B. dokręcić śruby przy użyciu klucza oczkowego
C. sprawdzić ciśnienie sprężania w cylindrach
D. sprawdzić ustawienie luzów zaworowych
Dokręcanie śrub głowicy w odpowiedniej kolejności jest kluczowym krokiem w montażu nowej uszczelki pod głowicą. Proces ten ma na celu zapewnienie równomiernego rozkładu sił na uszczelce, co w konsekwencji zapobiega jej nieszczelności i umożliwia prawidłowe działanie silnika. Dobre praktyki wskazują na zastosowanie sekwencji dokręcania, która zazwyczaj zaczyna się od śrub centralnych i przechodzi w stronę zewnętrznych, co pozwala na stopniowe i kontrolowane napięcie. Właściwe dokręcenie śrub zgodnie z zaleceniami producenta, które często są podane w dokumentacji technicznej lub książkach serwisowych, jest niezbędne dla zachowania integralności silnika. Niewłaściwe dokręcenie może prowadzić do przemieszczenia głowicy, co w efekcie skutkuje uszkodzeniem uszczelki, a nawet całej jednostki napędowej. Dlatego też przed przystąpieniem do dokręcania konieczne jest dokładne zapoznanie się z instrukcjami i użycie odpowiedniego klucza dynamometrycznego, aby stosować właściwy moment obrotowy. Przykładem może być dokręcanie głowicy w silnikach typu DOHC, gdzie precyzyjne napięcie jest kluczowe dla utrzymania właściwego ciśnienia sprężania.

Pytanie 22

Ciecz chłodząca po zużyciu powinna być

A. przekazać do utylizacji
B. przelać do pojemnika z zużytymi olejami
C. zneutralizować za pomocą wapna
D. poddać destylacji, odzyskując alkohol
Oddanie zużytej cieczy chłodzącej do utylizacji to najodpowiedniejsze i najbardziej odpowiedzialne podejście, które jest zgodne z przepisami prawa ochrony środowiska. Ciecze chłodzące, w zależności od ich składu chemicznego, mogą zawierać substancje toksyczne lub zanieczyszczające, które mogą być szkodliwe zarówno dla ludzi, jak i dla środowiska. Dlatego ważne jest, aby nie wylewać ich do systemów kanalizacyjnych ani do zbiorników z innymi odpadami, jak np. zużyte oleje, co może prowadzić do poważnych zanieczyszczeń. Utylizacja tych cieczy odbywa się zgodnie z przepisami, które mogą obejmować odzysk energii lub recykling chemiczny. W praktyce, odpowiedzialne zarządzanie zużytymi cieczami chłodzącymi jest nie tylko wymogiem prawnym, ale także elementem strategii zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw, które dążą do minimalizacji wpływu na środowisko. Przykładem mogą być zakłady przemysłowe, które regularnie monitorują i dokumentują procesy utylizacji, aby zapewnić zgodność z lokalnymi i międzynarodowymi normami.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

Który z objawów sugeruje potrzebę wymiany amortyzatora na nowy?

A. Widoczne skrócenie drogi hamowania
B. Ślady wycieków na obudowie
C. Pulsowanie pedału hamulca w trakcie hamowania
D. Wibracje kierownicy podczas rozpoczynania jazdy
Jak widać, ślady wycieków na obudowie amortyzatora to poważna sprawa. To znak, że czas wymienić ten element. Amortyzatory są mega ważne, bo zapewniają komfort jazdy i stabilność samochodu. Ich głównym zadaniem jest tłumienie drgań, które pojawiają się, gdy jedziemy po nierównościach. Jeżeli zauważysz, że coś przecieka, to znaczy, że uszczelnienia są już do wymiany, a to prowadzi do utraty oleju w środku. A to nie jest dobre, bo jak oleju brakuje, to amortyzacja działa słabiej. To może wpłynąć na prowadzenie samochodu, zwłaszcza w zakrętach, gdzie nagle zauważysz, że coś jest nie tak. Dlatego, gdy zauważysz wycieki, lepiej wymienić amortyzator jak najszybciej. W końcu bezpieczeństwo jest najważniejsze. Branżowe standardy, jak te od SAE, mówią o tym, jak ważne są regularne przeglądy, żeby wychwycić problemy zanim staną się poważne.

Pytanie 25

Z zamieszczonego obok wydruku z analizy spalin pojazdu wynika, że stężenie tlenu w spalinach wynosi

RODZAJ PALIWA: Benzyna
POMIAR CIĄGŁY:
SILNIK T= 0°C ZA ZIMNY
obj< 20
CO = 0.76 % obj
CO2=12.68 % obj
O2 = 3.21 % obj
HC = 508 ppm obj
λ =1.141
NOx= 120 ppm obj
A. 3,21 %.
B. 508 ppm.
C. 1.141
D. 12,60 %.
Stężenie tlenu (O2) w spalinach, które wynosi 3,21% objętościowych, jest naprawdę istotnym wskaźnikiem, jeśli chodzi o efektywność spalania w silniku. Mówiąc prosto, pokazuje nam, ile tlenu zostało niezużyte podczas spalania paliwa, a to może znacząco wpłynąć na emisję spalin i wydajność całego silnika. W praktyce zbyt wysoka ilość tlenu może świadczyć o tym, że mieszanka paliwowo-powietrzna jest źle ustawiona albo że coś jest nie tak z układem wtryskowym. A to z kolei może prowadzić do większego zużycia paliwa oraz wyższej emisji zanieczyszczeń. W motoryzacji monitorowanie stężenia tlenu w spalinach to standard, który pozwala lepiej dostosować parametry pracy silnika i spełniać normy emisji. Przykładowo, w autach z systemami kontroli emisji, jak katalizatory czy układy recyrkulacji spalin, odpowiednie stężenie tlenu jest kluczowe, żeby wszystko działało jak należy.

Pytanie 26

Do zadań sondy lambda zainstalowanej tuż za katalizatorem należy

A. mierzenie poziomu tlenu w spalinach, które wydobywają się z katalizatora
B. mierzenie poziomu tlenu w spalinach, które opuszczają silnik
C. korekcja kąta wyprzedzenia zapłonu
D. kontrola składu mieszanki paliwowo-powietrznej
Odpowiedzi dotyczące pomiaru poziomu tlenu w spalinach opuszczających silnik, regulacji składu mieszanki paliwowo-powietrznej czy korekcji kąta wyprzedzenia zapłonu są nieprawidłowe, ponieważ nie odzwierciedlają rzeczywistych funkcji sondy lambda umieszczonej za katalizatorem. Pomiar tlenu w spalinach opuszczających silnik miałby zastosowanie w teorii, ale w praktyce sonda lambda za katalizatorem służy do monitorowania stanu spalin po ich przejściu przez proces katalityczny. To właśnie w tym miejscu można ocenić skuteczność działania katalizatora, ponieważ sonda rejestruje zmiany w składzie spalin, co jest krytyczne dla zarządzania emisjami. Regulacja składu mieszanki paliwowo-powietrznej również nie jest bezpośrednią funkcją sondy lambda, która dostarcza sygnał do jednostki sterującej, ale sama nie dokonuje modyfikacji składu mieszanki. Kąt wyprzedzenia zapłonu jest kolejnym parametrem, który nie jest kontrolowany przez sondę lambda. W rzeczywistości, błędne zrozumienie ról różnych komponentów systemu zarządzania silnikiem może prowadzić do nieefektywnego działania silnika oraz zwiększonej emisji zanieczyszczeń. Zrozumienie, że sonda lambda działa jako czujnik, a nie jako bezpośredni kontroler, jest kluczowe dla prawidłowej diagnozy i konserwacji nowoczesnych układów wydechowych.

Pytanie 27

W przypadku wykrycia niekontrolowanego podniesienia poziomu oleju w układzie smarowania silnika, możliwe przyczyny to

A. zbyt duże zanieczyszczenie filtra oleju
B. zużycie czopów wału korbowego
C. awaria pompy olejowej
D. uszkodzenie uszczelki pod głowicą
Uszkodzenie uszczelki pod głowicą jest jedną z najczęstszych przyczyn wzrostu poziomu oleju w silniku. Kiedy uszczelka jest uszkodzona, może dojść do przedostawania się płynów chłodniczych do komory spalania lub do układu smarowania. Płyn chłodniczy, który dostaje się do silnika, może powodować zubożenie oleju lub jego nadmiar z powodu zjawiska emulgacji, co prowadzi do wzrostu poziomu oleju. W praktyce, mechanik powinien regularnie sprawdzać uszczelki oraz wykonywać testy ciśnienia, aby wykryć potencjalne nieszczelności. Dobre praktyki w zakresie konserwacji silnika obejmują również korzystanie z oleju i płynów chłodniczych o odpowiednich parametrach, co ma kluczowe znaczenie dla długowieczności silnika. Rekomendowane jest również regularne przeprowadzanie inspekcji wizualnych, które mogą pomóc w wczesnym wykryciu problemów z uszczelką pod głowicą, co może zapobiec poważniejszym uszkodzeniom silnika.

Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

Kontrolą obiegu cieczy w silniku, pomiędzy małym a dużym obiegiem układu chłodzenia, zajmuje się

A. termostat
B. wentylator
C. czujnik wody
D. pompa wody
Termostat odgrywa kluczową rolę w regulacji przepływu cieczy w układzie chłodzenia silnika. Jest to urządzenie odpowiedzialne za kontrolowanie temperatury płynu chłodzącego poprzez otwieranie i zamykanie obiegu. W przypadku, gdy silnik jest zimny, termostat pozostaje zamknięty, co umożliwia szybkie podgrzanie płynu chłodzącego i osiągnięcie optymalnej temperatury pracy. Gdy temperatura osiągnie ustalony poziom, termostat otwiera się, umożliwiając wypływ cieczy do większego obiegu, co zapobiega przegrzaniu silnika. Utrzymanie odpowiedniej temperatury jest niezbędne dla wydajności silnika, jego trwałości oraz ekonomiki paliwowej. W praktyce, nieprawidłowe działanie termostatu może prowadzić do przegrzewania lub niedogrzewania silnika, co wpływa na jego osiągi i może prowadzić do kosztownych napraw. W związku z tym, regularne sprawdzanie oraz ewentualna wymiana termostatu są zalecane jako część rutynowej konserwacji pojazdu, zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi.

Pytanie 30

W przypadku, gdy pomimo kręcenia wałem korbowym za pomocą rozrusznika silnik nie uruchamia się, nie wymaga sprawdzenia

A. druga sonda lambda
B. ciśnienie sprężania
C. ustawienie rozrządu silnika
D. pompa paliwa
Druga sonda lambda jest odpowiedzialna za pomiar stężenia tlenu w spalinach, co wpływa na optymalizację pracy silnika w warunkach pracy na pełnym obciążeniu lub w trybie wydechowym. Jeśli silnik nie uruchamia się pomimo obracania wału korbowego, sugeruje to problem z dostarczeniem paliwa, z ustawieniem rozrządu lub ciśnieniem sprężania, a nie z sondą lambda. Ważne jest, aby zrozumieć, że sonda lambda kontroluje emisję spalin oraz efektywność spalania, ale nie jest krytycznym elementem potrzebnym do samego uruchomienia silnika. W praktyce, przed sprawdzeniem sondy lambda, należy upewnić się, że system paliwowy funkcjonuje poprawnie, rozrząd jest odpowiednio ustawiony, a ciśnienie sprężania znajduje się w zalecanych granicach. W związku z tym, w sytuacji, gdy silnik nie uruchamia się, w pierwszej kolejności należy skupić się na diagnostyce pozostałych komponentów silnika, co jest zgodne z podejściem diagnostycznym opartym na normach branżowych.

Pytanie 31

Oblicz pojemność skokową silnika trzycylindrowego, mając na uwadze, że pojemność skokowa jednego cylindra wynosi 173,4 cm3?

A. 173,4 cm3
B. 346,8 cm3
C. 693,6 cm3
D. 520,2 cm3
Pojemność skokowa silnika to całkowita objętość, jaką zajmują wszystkie cylindry podczas jednego cyklu pracy. Dla trzycylindrowego silnika, gdzie pojemność jednego cylindra wynosi 173,4 cm3, objętość skokowa oblicza się, mnożąc tę wartość przez liczbę cylindrów. Wzór na obliczenie pojemności skokowej silnika to: V = V_cylindrów * n, gdzie V_cylindrów to pojemność jednego cylindra, a n to liczba cylindrów. W tym przypadku mamy: V = 173,4 cm3 * 3 = 520,2 cm3. Zrozumienie pojemności skokowej jest kluczowe w projektowaniu silników, ponieważ wpływa na moc, moment obrotowy oraz efektywność paliwową. Wyższa pojemność skokowa zazwyczaj oznacza większą moc, ale również może wpłynąć na zużycie paliwa. Projektanci silników często dążą do optymalizacji pojemności skokowej w celu osiągnięcia najlepszej równowagi między wydajnością a emisjami. Przykładowo, w silnikach sportowych często stosuje się cylindry o większej pojemności, aby zwiększyć moc przy zachowaniu odpowiednich standardów emisji spalin.

Pytanie 32

Jakie urządzenie wykorzystuje się do pomiaru ciśnienia sprężania w silniku?

A. manometr
B. oscyloskop
C. stroboskop
D. stetoskop
Manometr jest narzędziem służącym do pomiaru ciśnienia, które jest kluczowe w diagnostyce silników spalinowych. W przypadku badania ciśnienia sprężania silnika, manometr umożliwia precyzyjny pomiar ciśnienia w cylindrach, co pozwala na ocenę stanu uszczelek zaworów oraz pierścieni tłokowych. Pomiar ten jest istotny, ponieważ niskie ciśnienie sprężania może wskazywać na zużycie silnika lub uszkodzenia, co może prowadzić do spadku mocy i zwiększonego zużycia paliwa. W praktyce, manometr umieszcza się w gnieździe świecy zapłonowej i uruchamia się silnik, aby uzyskać wynik pomiaru. W branży motoryzacyjnej, regularne sprawdzanie ciśnienia sprężania jest zalecane jako część rutynowych przeglądów, co jest zgodne z dobrymi praktykami diagnostyki silników. Przykładem zastosowania manometru może być diagnoza problemów z silnikiem w warsztatach samochodowych, gdzie mechanicy stosują ten przyrząd do identyfikacji usterki i planowania napraw. Wiedza o ciśnieniu sprężania jest również kluczowa dla entuzjastów motoryzacji, którzy dbają o osiągi swoich pojazdów.

Pytanie 33

Przygotowując pojazd do dłuższego przechowywania, należy

A. wymienić olej silnikowy oraz filtr oleju
B. spuścić zużyty olej z silnika i napełnić zbiornik paliwem
C. podnieść ciśnienie w oponach do maksymalnej wartości określonej przez producenta
D. spuścić płyn hamulcowy
Zlanie starego oleju z silnika i zalanie paliwem to podejście, które może prowadzić do poważnych problemów. Paliwo nie pełni funkcji smarującej i nie jest odpowiednie do długotrwałego przechowywania silnika. W rzeczywistości, zostawienie starego oleju w silniku może powodować osadzanie się zanieczyszczeń, co w dłuższej perspektywie prowadzi do korozji elementów silnika oraz gromadzenia się kwasów, które mogą uszkodzić uszczelki i inne komponenty silnika. Zwiększenie ciśnienia w ogumieniu do maksymalnej wartości podanej przez producenta również nie jest zalecane. Choć odpowiednie ciśnienie w oponach jest ważne, nadmierne ciśnienie może prowadzić do nierównomiernego zużycia opon oraz ich uszkodzenia. Ostatecznie spuszczenie płynu hamulcowego nie jest odpowiednie dla długotrwałego przechowywania pojazdu. Płyn hamulcowy jest higroskopijny, co oznacza, że absorbuje wilgoć, co może prowadzić do korozji układu hamulcowego. Dbanie o prawidłowe funkcjonowanie układów pojazdu w trakcie długotrwałego przechowywania powinno opierać się na zasadach konserwacji, a nie na działaniach, które mogłyby wprowadzić dodatkowe zagrożenia.

Pytanie 34

Do zadań tarczy sprzęgłowej należy przekazywanie momentu obrotowego?

A. z koła zamachowego na wałek sprzęgłowy
B. z wałka sprzęgłowego na koło zamachowe
C. z wałka pośredniego na wałek sprzęgłowy
D. z wałka sprzęgłowego na wałek atakujący
Odpowiedzi wskazujące na inne możliwości przenoszenia momentu obrotowego, takie jak z wałka sprzęgłowego na koło zamachowe lub z wałka pośredniego na wałek sprzęgłowy, mylnie interpretują podstawowe zasady działania sprzęgła. Tarcza sprzęgłowa nie przenosi momentu obrotowego z wałka sprzęgłowego na koło zamachowe, ponieważ jej rolą jest przede wszystkim połączenie lub odłączenie silnika od napędu, co odbywa się w wyniku działania sił tarcia. W rzeczywistości, moment obrotowy jest przenoszony z koła zamachowego na wałek sprzęgłowy, a nie odwrotnie. Takie nieprawidłowe zauważenie może prowadzić do błędnego zrozumienia całego układu napędowego. Ponadto, koncepcja przenoszenia momentu z wałka pośredniego na wałek sprzęgłowy ignoruje fakt, że wałek sprzęgłowy znajduje się w bezpośrednim połączeniu z silnikiem. Zrozumienie hierarchii komponentów w układzie napędowym oraz ich wzajemnych interakcji jest kluczowe dla diagnozowania problemów oraz prawidłowego funkcjonowania pojazdu. Często błędne odpowiedzi wynikają z pomylenia funkcji poszczególnych elementów, co podkreśla znaczenie wiedzy technicznej w kontekście układów mechanicznych.

Pytanie 35

Aby pozbyć się nadmiernego luzu nowego sworznia tłokowego w główce korbowodu, konieczne jest wykonanie operacji na tulejce ślizgowej główki korbowodu

A. frezować
B. szlifować
C. wymienić na nową
D. przetoczyć
Wymiana tulejki ślizgowej główki korbowodu na nową jest kluczowym krokiem w usuwaniu nadmiernego luzu nowego sworznia tłokowego. Użycie nowej tulejki zapewnia optymalne dopasowanie i minimalizuje ryzyko wystąpienia luzu, co jest niezwykle istotne dla prawidłowego działania silnika. Przykładowo, w silnikach spalinowych, które pracują pod wysokim obciążeniem, odpowiednie dopasowanie elementów jest niezbędne, aby zminimalizować zużycie oraz ryzyko awarii. Zgodnie z dobrymi praktykami w branży mechanicznej, wymiana uszkodzonych lub zużytych komponentów jest standardową procedurą naprawczą. Ponadto, nowa tulejka zapewnia lepsze smarowanie oraz wydajniejsze przenoszenie obciążeń, co przyczynia się do dłuższej żywotności silnika. Warto również zwrócić uwagę, że podczas wymiany tulejki należy stosować się do wskazówek producenta dotyczących tolerancji oraz materiałów, z których wykonane są nowe elementy, aby zapewnić ich kompatybilność i wysoką jakość działania.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Obniżenie ciśnienia w systemie smarowania silnika wskazuje na usterkę

A. tłoka
B. panewek głównych
C. gładzi cylindrowej
D. pierścieni tłokowych
Spadek ciśnienia w układzie smarowania silnika rzadko bywa związany z uszkodzeniami tłoków, pierścieni tłokowych czy gładzi cylindrowej, co często prowadzi do błędnych wniosków. Tłok jest elementem, który porusza się w gładzi cylindrowej i utrzymuje ciśnienie wewnątrz cylindrów, ale jego uszkodzenie zwykle skutkuje zwiększeniem zużycia oleju i spadkiem mocy silnika, a nie bezpośrednim spadkiem ciśnienia w układzie smarowania. Podobnie, pierścienie tłokowe, które uszczelniają komorę spalania, również nie mają bezpośredniego wpływu na ciśnienie w układzie smarowania, chociaż ich uszkodzenie może prowadzić do problemów z silnikiem. Gładź cylindrowa, będąca powierzchnią, w której porusza się tłok, ma kluczowe znaczenie dla utrzymania odpowiedniej kompresji, ale nie jest bezpośrednio związana z ciśnieniem oleju w układzie smarowania. Aby uniknąć mylnych interpretacji, istotne jest zrozumienie, że spadek ciśnienia oleju jest przede wszystkim związany z systemem smarowania, gdzie kluczowe są panewki i pompa olejowa. Właściwe monitorowanie ciśnienia oleju oraz jego regularna wymiana są standardami pozwalającymi na zapobieganie awariom i wydłużenie żywotności silnika.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Przedstawione na ilustracji urządzenie przeznaczone jest do

Ilustracja do pytania
A. wysysania zużytego oleju.
B. wciskania smaru.
C. wlewania oleju.
D. udrażniania przewodów ciśnieniowych.
Jeżeli chodzi o wybór odpowiedzi związanych z udrażnianiem przewodów ciśnieniowych czy wlewaniem oleju, to można łatwo pomylić się w kwestii funkcji tej smarownicy. Udrażnianie przewodów ciśnieniowych zazwyczaj wymaga innych narzędzi, takich jak sprężarki powietrza albo specjalne zestawy do czyszczenia, które potrafią poradzić sobie z zatorami. A wlewanie oleju to z kolei coś, co robią pompki olejowe, które są zaprojektowane do dostarczania oleju w odpowiednich ilościach do silników. Natomiast wysysanie zużytego oleju, to też nie zadanie dla smarownicy – to robią odkurzacze olejowe, które zassają olej z silników, dbając o środowisko. Takie błędy często się zdarzają, bo nie zawsze wiadomo, jakie narzędzia do czego się wykorzystuje. Ważne jest, żeby zrozumieć, jak działają te urządzenia i jakie mają funkcje. W końcu dobrze przeprowadzone smarowanie jest kluczowe dla wydajności maszyn, więc trzeba zwracać uwagę na odpowiednie narzędzia i metody.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.