Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik reklamy
  • Kwalifikacja: PGF.07 - Wykonywanie przekazu reklamowego
  • Data rozpoczęcia: 21 października 2025 19:31
  • Data zakończenia: 21 października 2025 19:55

Egzamin zdany!

Wynik: 24/40 punktów (60,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Na ilustracji przedstawiono projekt wykonany w oparciu o

Ilustracja do pytania
A. zasadę Pareto
B. zasadę złotego podziału
C. regułę trójpodziału
D. regułę barw dopełniających
Zasada złotego podziału, znana również jako boska proporcja, to matematyczny współczynnik występujący bardzo często w naturze, architekturze i sztuce. Charakteryzuje się stosunkiem wynoszącym około 1.618. W projektowaniu graficznym wykorzystuje się go do tworzenia kompozycji, które są estetycznie przyjemne i harmonijne dla oka. Przykładem użycia tej zasady mogą być fotografie, gdzie ważne elementy umieszcza się w punktach przecięcia linii siatki złotego podziału. Dzięki temu zdjęcia wydają się bardziej zrównoważone i atrakcyjne. W architekturze złoty podział wykorzystywany jest od wieków, czego przykładem może być Partenon w Atenach. Moim zdaniem, złoty podział to genialny sposób na uzyskanie harmonii w projektach, który dodatkowo odwołuje się do naturalnych proporcji. Warto zaznaczyć, że jego stosowanie to nie tylko kwestia estetyki, ale też tradycji i kulturowego dziedzictwa, które od wieków towarzyszy twórcom na całym świecie.

Pytanie 2

W celu zaprojektowania do druku offsetowego dwudziestostronicowego folderu reklamowego łączącego w sobie tekst i grafikę należy wykorzystać program

A. OpenOffice
B. Gimp
C. Adobe InDesign
D. Adobe Audition
Adobe InDesign to program, który jest standardem w branży wydawniczej do tworzenia profesjonalnych projektów do druku, takich jak foldery reklamowe, książki czy czasopisma. Jego moc tkwi w zaawansowanych funkcjach typograficznych i narzędziach do układania tekstu i grafiki na stronach. Dzięki możliwości precyzyjnego zarządzania warstwami, stylami tekstowymi i importu grafiki wektorowej oraz bitmapowej, InDesign pozwala na tworzenie złożonych projektów, które zachowują spójność wizualną i profesjonalny wygląd. W druku offsetowym niezwykle ważne jest, aby mieć pełną kontrolę nad kolorem i formatowaniem – InDesign umożliwia pracę z przestrzeniami barwowymi CMYK i Pantone, co jest kluczowe dla uzyskania dokładnego odwzorowania barw w druku. Ponadto, jego integracja z innymi produktami Adobe, jak Photoshop i Illustrator, ułatwia cały proces projektowy – od edycji zdjęć po tworzenie grafiki wektorowej. Moim zdaniem, poznanie InDesign to podstawa dla każdego, kto planuje pracować w branży poligraficznej, bo pozwala na komfortowe przejście od projektu do gotowego produktu.

Pytanie 3

Na której ilustracji przedstawiono produkt dla którego użycie apelu reklamowego w oparciu o emocjenegatywne jest zasadne?

Ilustracja do pytania
A. Na ilustracji 1
B. Na ilustracji 4
C. Na ilustracji 3
D. Na ilustracji 2
Odpowiedź wskazująca na ilustrację 3, gdzie przedstawiony jest spray do gardła przeciw chrapaniu, jest słuszna, ponieważ takie produkty często wykorzystują negatywne emocje w reklamie. Chrapanie może powodować problemy zdrowotne, jak i zakłócać sen partnera, co prowadzi do frustracji. Reklamy tego typu produktów często podkreślają te negatywne konsekwencje, aby skłonić do zakupu. Zastosowanie negatywnych emocji w reklamie ma na celu wywołanie poczucia pilności i potrzeby rozwiązania problemu. Z mojego doświadczenia, ten rodzaj apelu przyciąga uwagę, ponieważ konsument może się łatwo zidentyfikować z problemem. Dobrym przykładem są kampanie dotyczące produktów przeciwko chorobom układu oddechowego, które podkreślają, jak niebezpieczne mogą być powikłania. Ważne jest, aby w takich reklamach nie przesadzić z dramatyzowaniem, gdyż może to być odebrane jako nieetyczne. Standardy branżowe zalecają, aby komunikaty były rzetelne i nie wprowadzały w błąd, co zwiększa wiarygodność marki.

Pytanie 4

Głównym celem reklamy społecznej jest

A. zmiana zachowań odbiorców
B. poprawa wyników sprzedaży
C. budowanie marki firmy
D. budowanie lojalności wśród nabywców
Reklama społeczna różni się znacznie od innych form reklamy, takich jak budowanie marki czy poprawa wyników sprzedaży, które były wymienione jako potencjalne odpowiedzi. W przypadku budowania marki firmy, celem jest zwiększenie rozpoznawalności i pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa, co jest kluczowe dla długoterminowego sukcesu biznesowego. Firmy często inwestują w marketing brandingowy, aby wyróżnić się na rynku i zbudować więź z klientami. Z kolei poprawa wyników sprzedaży to typowy cel reklamy komercyjnej, której zadaniem jest zwiększenie popytu na produkty lub usługi poprzez zachęcanie do zakupu. Reklama tego typowego rodzaju używa różnych technik, takich jak promocje czy zniżki, aby przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Budowanie lojalności wśród nabywców to kolejna strategia marketingowa, której celem jest stworzenie trwałej relacji z klientami poprzez programy lojalnościowe czy angażujące kampanie. Te podejścia są często mylone z reklamą społeczną, ponieważ niektóre firmy stosują podobne techniki w kontekście społecznej odpowiedzialności biznesu. Jednakże, głównym celem reklamy społecznej jest zmiana zachowań, a nie bezpośrednia korzyść finansowa. Często spotykamy się z błędnym przekonaniem, że wszystkie formy reklamy działają na tych samych zasadach, co prowadzi do myślenia, że cele reklamy społecznej i komercyjnej są zbieżne, co w rzeczywistości jest dalekie od prawdy. Dlatego tak ważne jest zrozumienie, że reklama społeczna stawia na wartości społeczne, a nie na zysk.

Pytanie 5

Które działanie należy wykonać, aby uzyskać w projekcie kompozycję dynamiczną?

A. Ułożenie elementów po przekątnej
B. Ujednolicenie kolorystyki i typografii
C. Ułożenie elementów centralnie
D. Obramowanie obrazu
Ułożenie elementów po przekątnej w projekcie to klasyczna technika stosowana do uzyskania kompozycji dynamicznej. Dlaczego? Przede wszystkim, diagonalne linie naturalnie przyciągają wzrok i wprowadzają dynamikę, która może być trudna do osiągnięcia poprzez inne układy. W projektowaniu graficznym i fotografii, ułożenie po przekątnej jest często stosowane, aby wprowadzić ruch i napięcie wizualne. Przykładowo, w plakatach filmowych czy reklamach, takie ułożenie elementów może skierować uwagę odbiorcy na kluczowe informacje lub produkty. Moim zdaniem, ta technika to świetne narzędzie do kreowania emocji – zwłaszcza gdy chcemy, by nasz projekt był bardziej interesujący wizualnie. Standardy projektowe także podkreślają znaczenie dynamicznej kompozycji w zwiększaniu zaangażowania odbiorców. To naprawdę skuteczny sposób na ożywienie statycznego obrazu, nadając mu energii i głębi. Ponadto w wielu programach graficznych, takich jak Adobe Photoshop czy Illustrator, mamy gotowe narzędzia ułatwiające osiągnięcie takiego efektu, co jest dodatkowym plusem dla projektantów.

Pytanie 6

W celu przygotowania fotografii reklamowej przeznaczonej do publikacji na stronie www należy uwzględnić

A. rozdzielczość 600 ppi, tryb kolorów RGB
B. rozdzielczość 96 ppi, tryb kolorów CMYK
C. rozdzielczość 72 ppi, tryb kolorów Lab
D. rozdzielczość 72 ppi, tryb kolorów RGB
Fotografia reklamowa przeznaczona do publikacji na stronie internetowej wymaga szczególnego przygotowania, aby zapewnić jej odpowiednią jakość i zgodność z technicznymi wymaganiami sieci. Rozdzielczość 72 ppi (pikseli na cal) jest standardem dla obrazów wyświetlanych na ekranie, ponieważ większość monitorów nie może wyświetlać wyższej rozdzielczości. Dlatego też obrazy przygotowane z tą rozdzielczością są wystarczająco ostre i jednocześnie nie zajmują zbyt dużo miejsca, co jest kluczowe dla szybkiego ładowania się strony. Z kolei tryb kolorów RGB (Red, Green, Blue) to standardowy schemat kolorów stosowany w urządzeniach elektronicznych takich jak monitory komputerowe, telewizory czy ekrany telefonów. Każdy piksel wyświetlany na ekranie jest wynikiem mieszania tych trzech kolorów. Jest to najwłaściwszy wybór dla treści online, ponieważ gwarantuje, że kolory będą dokładnie odwzorowane na większości urządzeń użytkowników. Dodatkowo, w kontekście projektowania grafiki dla internetu, takie podejście nie tylko spełnia techniczne wymagania, ale też wpływa na doświadczenie użytkownika, zapewniając szybkie wczytywanie i prawidłowy wygląd grafiki na różnych urządzeniach. Moim zdaniem, trzymanie się tych zasad to podstawa każdej dobrej praktyki w web designie oraz marketingu internetowym.

Pytanie 7

Który z wymienionych nośników reklamowych został przygotowany dla klienta jako plik z rozszerzeniemMP3?

A. Animacja komputerowa
B. Spot radiowy
C. Plakat wielkoformatowy
D. Spot telewizyjny
Spot radiowy to doskonały przykład zastosowania formatu MP3, który jest popularnym standardem kompresji dźwięku. MP3 jest szeroko stosowany w branży audio, zwłaszcza w radiu, dzięki swojej zdolności do utrzymania wysokiej jakości dźwięku przy stosunkowo małych rozmiarach plików. Dzięki temu możliwe jest przesyłanie i przechowywanie dużej ilości materiału audio przy minimalnym obciążeniu sieci. Współcześnie większość stacji radiowych korzysta z plików MP3 do emisji reklam i audycji, co pozwala na efektywne zarządzanie zasobami. Oprócz tego, MP3 jest formatem zgodnym z większością urządzeń odtwarzających i aplikacji, co zwiększa jego uniwersalność. Branża reklamowa często wykorzystuje spoty radiowe w formacie MP3 do kampanii promocyjnych, ponieważ pozwalają one dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców w sposób elastyczny i efektywny kosztowo. Format MP3, dzięki swojej popularności, jest również wspierany przez wiele programów do edycji dźwięku, co ułatwia produkcję i modyfikację materiałów reklamowych. Dalsze eksplorowanie audio w reklamie, jak podcasty czy streaming, również bazuje na podobnych technologiach, co pokazuje, jak ważny jest wybór odpowiedniego formatu dla konkretnego medium.

Pytanie 8

Projektant butów sportowych z technologią wearables chce skierować przekaz reklamowy do członków klubów fitness, siłowni oraz amatorskich klubów sportowych. Jest to potencjalna grupa docelowa wyselekcjonowana w oparciu o cechy

A. demograficzne
B. behawioralne
C. geograficzne
D. psychograficzne
Odpowiedź dotycząca cech psychograficznych jest trafna, ponieważ odnosi się do analizy stylu życia, wartości, zainteresowań i aktywności danej grupy docelowej. Projektant butów sportowych z technologią wearables celuje w osoby, które są aktywne fizycznie i prawdopodobnie prowadzą zdrowy tryb życia. Takie podejście pozwala na dokładniejsze dopasowanie produktu do potrzeb konsumentów, co jest kluczowe w marketingu współczesnych technologii. Psychografia umożliwia zrozumienie motywacji zakupowych, co w przypadku produktów technologicznych, takich jak wearables, jest niezwykle istotne. Przykładowo, ktoś, kto regularnie uczęszcza na siłownię, może być bardziej zainteresowany funkcjami śledzenia aktywności fizycznej i zdrowia w takich butach. Dobre praktyki w branży wskazują, że segmentacja psychograficzna pozwala na bardziej spersonalizowaną komunikację marketingową, co zwiększa efektywność kampanii reklamowych. Z mojego doświadczenia, skupienie się na psychografii jest często kluczem do sukcesu produktów lifestyle'owych, które muszą rezonować z wartościami i aspiracjami użytkowników.

Pytanie 9

Które narzędzia mogą zostać zastosowane w celu utrzymania wysokiej motywacji pracowników do pracy?

A. Ograniczenie dostępu do sieci internetowej
B. Dodatkowe wynagrodzenie
C. Wprowadzenie nadgodzin
D. Zakaz prowadzenia rozmów prywatnych w czasie godzin pracy
Dodatkowe wynagrodzenie to jedno z najskuteczniejszych narzędzi motywacyjnych, które można zastosować w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Pracownicy często doceniają wzrost wynagrodzenia jako bezpośrednie uznanie ich wysiłków i zaangażowania. Taka forma motywacji jest zgodna z teorią hierarchii potrzeb Maslowa, gdzie potrzeby fizjologiczne i bezpieczeństwa finansowego są podstawą. Powszechnie uznawane standardy HR podkreślają znaczenie wynagrodzenia jako kluczowego elementu pakietu motywacyjnego. Firmy, które regularnie dostosowują wynagrodzenia do wyników pracy, obserwują zwykle wzrost lojalności i satysfakcji pracowników. Z praktycznego punktu widzenia, systemy premiowe, bonusy za osiągnięcia lub podwyżki związane z awansami są powszechnie stosowane w wielu branżach. Warto wspomnieć, że dodatkowe wynagrodzenie nie musi być wyłącznie finansowe – może to być również w formie benefitów, takich jak dodatkowe dni urlopu czy wsparcie w rozwoju zawodowym. Wprowadzenie lub zwiększenie takich świadczeń jest zgodne z dobrymi praktykami i może znacząco zwiększyć motywację zespołu, co przekłada się na efektywność pracy i lepsze wyniki biznesowe firmy.

Pytanie 10

Cena brutto kubka reklamowego wraz z nadrukiem wynosi 9,84 zł. Ile wynosi cena netto tego kubka, jeżeli stawka podatku VAT wynosi 23%?

A. 7,58 zł
B. 12,10 zł
C. 8,00 zł
D. 9,00 zł
Zrozumienie różnicy między ceną netto a brutto jest kluczowe w codziennych operacjach finansowych i handlowych. Cena brutto to kwota, którą płaci klient końcowy, zawierająca w sobie podatek VAT. Cena netto to kwota przed doliczeniem podatku. Jeśli mamy cenę brutto 9,84 zł i stawkę VAT 23%, aby obliczyć cenę netto, nie możemy po prostu odjąć 23% od ceny brutto, co jest częstym błędem. Takie podejście prowadzi do błędnego wyniku, ponieważ VAT jest naliczany na podstawie ceny netto, a nie odejmowany od brutto. Dlatego, aby prawidłowo obliczyć cenę netto, należy podzielić cenę brutto przez 1 plus stawka VAT, co w tym przypadku oznacza 1,23. Jeśli ktoś pomyślał, że cena netto to 9,00 zł lub 7,58 zł, prawdopodobnie źle zrozumiał tę zasadę. Zrozumienie tego procesu jest kluczowe, ponieważ błędne obliczenia mogą prowadzić do niepoprawnego fakturowania lub złego zarządzania kosztami w firmie. Warto pamiętać, że w praktyce handlowej i księgowej każde nieprawidłowe obliczenie może skutkować poważnymi konsekwencjami, takimi jak błędne deklaracje podatkowe. Moim zdaniem, zrozumienie, jak przeliczać ceny netto i brutto, to podstawowa umiejętność, którą powinien posiąść każdy, kto zajmuje się sprzedażą czy księgowością.

Pytanie 11

Zapis 4+4 w przygotowaniu projektu ulotki oznacza

A. druk kolorowy, przy czym jedna strona ma być czarno-biała
B. druk obustronny, przy czym tylko jedna strona ma być w pełnej kolorystyce
C. druk dwustronnie kolorowy
D. druk jednostronnie kolorowy
Zapis 4+4 w kontekście przygotowywania projektu ulotki oznacza, że dokument ma być drukowany dwustronnie, a obie strony będą w pełnym kolorze. '4' odnosi się do czterech podstawowych kolorów używanych w druku offsetowym, czyli CMYK: cyjan, magenta, żółty i czarny. Taka konfiguracja jest standardem w branży poligraficznej dla uzyskania żywych i realistycznych barw, co jest kluczowe w tworzeniu materiałów marketingowych. Dzięki temu ulotki przyciągają wzrok, co z kolei może zwiększyć ich efektywność. W praktyce, jeśli chcemy przedstawić nasz produkt w jak najlepszym świetle, pełna kolorystyka na obu stronach ulotki może być nieoceniona. Dodatkowo, przy stosowaniu druku dwustronnego kolorowego, warto zwrócić uwagę na jakość papieru, który powinien być wystarczająco gruby, aby kolory z jednej strony nie prześwitywały na drugą. Przygotowując projekt, dobrze jest również pamiętać o odwzorowaniu barw w przestrzeni CMYK, co pozwala uniknąć rozczarowań po wydruku. Przestrzeganie tych zasad jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi i zapewnia wysoką jakość końcowego produktu.

Pytanie 12

Uniwersytet zlecił agencji reklamowej oznaczenie 600 sztuk długopisów krótkim hasłem promującymnowy kierunek studiów. Która technika druku jest najbardziej odpowiednia dla tego zlecenia?

A. Tampondruk
B. Druk cyfrowy
C. Fleksografia
D. Druk offsetowy
Tampondruk to technika, która idealnie nadaje się do nadruku na niewielkich przedmiotach, takich jak długopisy. Dzięki swojej zdolności do przenoszenia obrazów z płaskiej powierzchni na zakrzywione i nieregularne, tampondruk jest powszechnie stosowany w branży reklamowej. Proces ten wykorzystuje silikonowy tampon, który pobiera tusz z matrycy i przenosi go na przedmiot. Co ważne, tampondruk jest ekonomiczny przy mniejszych nakładach, takich jak 600 sztuk, co sprawia, że jest to opłacalny wybór dla zleceń średniej wielkości. Technika ta pozwala na precyzyjne odwzorowanie detali, co jest istotne przy nadrukach promocyjnych, gdzie każdy szczegół się liczy. Dodatkowo, tampondruk jest stosunkowo szybki i elastyczny, co pozwala na szybkie dostosowanie się do zmieniających się potrzeb klienta. Często stosowany jest w produkcji gadżetów reklamowych, co potwierdza jego niezawodność i popularność w branży. Uniwersytety, które często zamawiają personalizowane materiały promocyjne, również korzystają z tej metody ze względu na jej efektywność i jakość nadruku. Moim zdaniem, wybór tampondruku to decyzja, która łączy dobrą jakość z rozsądną ceną, co w branży reklamowej jest często kluczowym czynnikiem decyzyjnym.

Pytanie 13

Nośnikami reklamy internetowej są:

A. diapazon, freeboard, fotografia
B. skyscraper, top layer, interstitial
C. spot reklamowy, plansza reklamowa, diapozytyw
D. ogłoszenie modułowe, insert, wklejka
Wybór odpowiednich nośników reklamy jest kluczowy dla sukcesu kampanii marketingowej. Świat reklamy internetowej jest specyficzny i rządzi się swoimi prawami. W kontekście pytania, opcje takie jak diapazon, freeboard czy fotografia nie mają związku z reklamą internetową. Diapazon to termin muzyczny, freeboard odnosi się do żeglugi, a fotografia jest medium wizualnym, ale nie w kontekście formatu reklamy online. Ogłoszenia modułowe, insert i wklejka związane są bardziej z reklamą w druku, taką jak gazety czy czasopisma. W erze cyfrowej, te formy tracą na znaczeniu w kontekście online. Spot reklamowy, plansza reklamowa oraz diapozytyw to terminy związane głównie z reklamą telewizyjną i tradycyjnymi formami wizualnymi. Spoty reklamowe są powszechnie znane z telewizji, plansze mogą pojawiać się na ekranie, a diapozytyw to stary termin związany z projektorami slajdów, które obecnie rzadko się stosuje. Często pojawia się myślenie, że wszystkie formy reklamowe są wzajemnie wymienne, jednak w praktyce każda ma swoje specyficzne zastosowanie i miejsce. Kluczem do sukcesu jest zrozumienie, że nie każdy format reklamy pasuje do każdej platformy, i że adaptacja do środowiska cyfrowego wymaga przemyślanych decyzji opartych na aktualnych trendach rynkowych i technologicznych nowinkach. Reklama internetowa wymaga zrozumienia swojej specyfiki i umiejętności dostosowania się do dynamicznie zmieniającego się środowiska cyfrowego.

Pytanie 14

Na ilustracji czerwoną i zieloną linią zaznaczono obszar:

Ilustracja do pytania
A. bezpieczny i linie cięcia
B. formatu i linie zgięcia
C. spadu i linie koloru
D. kreślenia i linie spadu
Odpowiedź o obszarze bezpiecznym i liniach cięcia jest jak najbardziej trafiona. W branży poligraficznej, projektując materiały do druku, trzeba zwrócić uwagę na kilka ważnych elementów. Obszar bezpieczny to ten fragment projektu, gdzie wszystkie kluczowe elementy, takie jak teksty czy grafiki, muszą się znaleźć, by uniknąć ich ucięcia lub przycięcia. Jest to obszar wewnętrzny, oddalony od krawędzi arkusza, co zapewnia bezpieczeństwo podczas procesu przycinania. Linie cięcia natomiast zaznaczają, gdzie arkusz będzie docelowo przycinany. Dzięki temu masz pewność, że Twój projekt zostanie poprawnie obcięty i nic ważnego nie zostanie ucięte. W branży często stosuje się standardy, takie jak ISO 12647, które definiują m.in. kwestie związane z przygotowaniem materiałów do druku. Moim zdaniem, znajomość tych elementów jest kluczowa, aby uniknąć błędów, które mogą prowadzić do dodatkowych kosztów i straty czasu. To jest jak umiejętność czytania mapy: wiesz, gdzie trzeba dotrzeć, i unikasz nieprzyjemnych niespodzianek po drodze.

Pytanie 15

Którą formę reklamy zastosowano na zamieszczonej ulotce?

Ilustracja do pytania
A. Oczywistą
B. Przesadną
C. Ukrytą
D. Niepełną
Przesadna forma reklamy to taka, która w wyolbrzymiony sposób przedstawia zalety produktu, często używając superlatywów, które mogą być nie do końca uzasadnione. W przypadku zamieszczonej ulotki określenia takie jak 'najlepszy' czy 'jedynie on' wskazują na przesadę, sugerując, że produkt nie ma sobie równych, co jest typowym chwytem marketingowym mającym na celu przyciągnięcie uwagi konsumenta. Tego typu reklamy często opierają się na emocjonalnym przekazie, który ma zachęcić odbiorcę do zakupu poprzez wzbudzenie poczucia wyjątkowości i konieczności posiadania produktu. W marketingu nadmierna forma reklamy może być skuteczna, ale istotne jest, aby nie przekraczać granicy wprowadzania konsumenta w błąd, co może prowadzić do utraty zaufania do marki. W praktyce, stosowanie przesady w reklamie jest akceptowalne, o ile nie narusza praw konsumenta i jest zgodne z etyką reklamową, co oznacza, że reklama nie może sugerować nieistniejących korzyści czy wprowadzać w błąd w sposób, który mógłby zaszkodzić konsumentowi. Warto zwrócić uwagę na standardy branżowe, które mogą różnić się w zależności od kraju, ale ogólnie wskazują na konieczność zachowania uczciwości i przejrzystości w komunikacji z klientami. Moim zdaniem, kluczowe jest, aby tego typu reklamy były stosowane z umiarem i z poszanowaniem odbiorcy.

Pytanie 16

Któremu pracownikowi agencji reklamy należy powierzyć opracowanie hasła reklamowego dla klienta?

A. Księgowemu
B. Copywriterowi
C. Account managerowi
D. Grafikowi
Podejście, że grafik mógłby być odpowiedzialny za tworzenie haseł reklamowych, nie jest właściwe, choć na pierwszy rzut oka może wydawać się logiczne, bo grafika i tekst są nierozerwalnie związane w reklamie. Jednak grafik specjalizuje się w tworzeniu przekazu wizualnego, a jego główne zadania skupiają się na projektowaniu elementów graficznych, które wspierają przekaz tekstowy. Jego celem jest stworzenie atrakcyjnej oprawy wizualnej, która przyciągnie uwagę i uzupełni tekst stworzony przez copywritera. Natomiast księgowy w agencji reklamowej zajmuje się aspektami finansowymi i księgowością, co nie ma związku z kreacją treści reklamowych. Odpowiedzialność księgowego skupia się na zarządzaniu budżetem, a jego udział w kampanii reklamowej jest zwykle ograniczony do kwestii finansowych. Account manager zajmuje się głównie zarządzaniem relacjami z klientem i koordynacją projektów. To on jest łącznikiem między klientem a zespołem kreatywnym, dbając o to, by wszystkie elementy kampanii były gotowe na czas i zgodnie z oczekiwaniami klienta. Powszechnym błędem myślowym jest przypisywanie zadań kreatywnych osobom, które nie mają specjalistycznej wiedzy w tym zakresie, co może prowadzić do niespójności i nieskuteczności kampanii reklamowej.

Pytanie 17

W którym przekazie reklamowym zastosowano argument racjonalny?

A. Z miłości do natury
B. Tańsza energia – większe oszczędności!
C. I Ty też możesz oddychać czystym powietrzem!
D. Zainwestuj w ekologię dla przyszłych pokoleń
Odpowiedzi, które nie opierają się na racjonalnych argumentach, zazwyczaj działają na poziomie emocjonalnym, co jest częstą strategią w marketingu, ale nie zawsze skuteczną w każdej sytuacji. Przekaz „Z miłości do natury” odwołuje się do uczuć związanych z ochroną środowiska, co jest szlachetne, ale nie daje bezpośredniej korzyści ekonomicznej czy funkcjonalnej, którą można łatwo zmierzyć. Podobnie „Zainwestuj w ekologię dla przyszłych pokoleń” oddziałuje na emocje i wartości etyczne, sugerując długoterminowe działania, co może być dla niektórych zbyt abstrakcyjne. Krótkoterminowe korzyści są często bardziej atrakcyjne dla konsumentów, którzy chcą widzieć natychmiastowe efekty swoich decyzji. Natomiast „I Ty też możesz oddychać czystym powietrzem!” to hasło, które może być zarówno racjonalne, jak i emocjonalne, ale nie zawiera konkretnego odniesienia do bezpośrednich korzyści finansowych czy funkcjonalnych, więc trudniej jest przekonać konsumenta, który szuka wymiernej wartości. Typowym błędem myślowym jest założenie, że każdy konsument będzie zareagować emocjonalnie; wiele osób oczekuje jednak konkretnych dowodów na wartość produktu lub usługi. Warto pamiętać, że bez względu na siłę emocjonalnego przekazu, dla wielu decyzje oparte na faktach są tym, co finalnie przekonuje do zakupu.

Pytanie 18

Które z narzędzi promocji-mix zastosowała firma w akcji promocyjnej "Kup dowolne słodycze za min.20,00 zł i odbierz kubek gratis"?

A. Reklamę informacyjną
B. Promocję sprzedaży
C. Public relations
D. Sprzedaż osobistą
Promocja sprzedaży to jedna z kluczowych technik w marketingu, której celem jest zwiększenie sprzedaży poprzez oferowanie dodatkowych korzyści. W przykładzie, który analizujemy, firma wykorzystuje klasyczną strategię promocji sprzedaży, oferując darmowy kubek przy zakupie słodyczy o określonej wartości. To podejście ma na celu nie tylko przyciągnięcie uwagi klientów, ale także zwiększenie ich zaangażowania. Standardy marketingowe podkreślają, że tego typu promocje są skuteczne w krótkim okresie, pomagając w szybkim zwiększeniu obrotów. Praktyczna strona tego rozwiązania pokazuje, że takie akcje mogą również budować lojalność klienta, jeśli są dobrze zaplanowane i wdrożone. Warto zauważyć, że promocje sprzedaży są często stosowane w połączeniu z innymi elementami marketingu-mix, aby zmaksymalizować ich efekt. Przy okazji, zawsze warto mieć na uwadze, że nadmierne korzystanie z tej techniki może prowadzić do deprecjacji marki, jeśli klienci zaczną postrzegać produkty jako mniej wartościowe bez dodatkowych bonusów.

Pytanie 19

Który rodzaj działań promocyjnych zastosowała firma, jeśli sprzedaż wzrosła dzięki zastosowaniu narzędzia "dwa w cenie jednego"?

A. Reklamę
B. Sprzedaż osobistą
C. Promocję sprzedaży
D. Public relations
Reklama, public relations i sprzedaż osobista to wszystko ważne elementy strategii marketingowej, ale różnią się one od promocji sprzedaży, której przykładem jest oferta "dwa w cenie jednego". Reklama skupia się na zwiększaniu świadomości marki i promowaniu produktów poprzez różne kanały medialne. Celem reklamy jest dotarcie do jak najszerszej publiczności i przekonanie jej o unikalnych wartościach oferowanego produktu lub usługi. Jednak reklama rzadko bezpośrednio generuje natychmiastowy wzrost sprzedaży w postaci bezpośrednich transakcji, co jest celem promocji sprzedaży. Public relations natomiast koncentruje się na budowaniu i utrzymaniu pozytywnego wizerunku firmy w oczach społeczeństwa. Działania z zakresu PR, takie jak konferencje prasowe czy relacje z mediami, przyczyniają się do zwiększenia zaufania do marki, ale nie są bezpośrednio związane z transakcjami sprzedażowymi. Sprzedaż osobista z kolei to proces angażujący bezpośrednią interakcję z klientem, często w kontekście produktów o wyższej wartości, gdzie relacja z doradcą może być decydująca dla podjęcia decyzji zakupowej. W przypadku "dwa w cenie jednego" mamy do czynienia z typowym narzędziem promocyjnym, które ma na celu zwiększenie wolumenu sprzedaży poprzez natychmiastowe korzyści dla konsumenta. Błędne zrozumienie tych różnic prowadzi do mylnych wniosków co do strategii marketingowych i ich efektywności w różnych kontekstach biznesowych. Dlatego kluczowe jest rozróżnianie tych pojęć i ich zastosowań w praktyce.

Pytanie 20

W celu zwrócenia uwagi czytelnika, nagłówek typu nowość w prasowym ogłoszeniu modułowym należy umieścić w pozycji numer

Ilustracja do pytania
A. 2
B. 3
C. 1
D. 4
Umieszczenie nagłówka w pozycji numer 1 jest zgodne z zasadami projektowania grafiki i układu w reklamach modułowych. Pozycja ta, znajdująca się na górze strony, jest pierwszym miejscem, na które czytelnik zwraca uwagę podczas naturalnego skanowania tekstu od góry do dołu. Badania nad zachowaniem użytkowników pokazują, że górna część strony jest najczęściej oglądana, co czyni ją idealnym miejscem na przyciągnięcie uwagi czytelnika. W praktyce oznacza to, że kluczowe informacje, jak nowości czy promocje, powinny być umieszczone na samej górze, aby zmaksymalizować ich widoczność. W branży reklamowej często stosuje się zasadę trzech trójek: przyciągnij uwagę, zainteresuj treścią, zachęć do działania. Nagłówek w pozycji 1 doskonale spełnia tę pierwszą funkcję, co jest kluczowe dla skuteczności przekazu reklamowego.

Pytanie 21

W celu wykonania reklamy umieszczonej na bocznych szybach autobusu należy zastosować

A. folię wylewaną
B. folię magnetyczną
C. folię flex
D. folię OVW
Folia OVW, znana także jako folia One Way Vision, to idealny materiał do zastosowania na bocznych szybach autobusów. Jej główna zaleta polega na tym, że jest perforowana, co oznacza, że posiada małe dziurki. Dzięki temu można z łatwością umieścić reklamę, która będzie widoczna dla osób na zewnątrz, zachowując jednocześnie przejrzystość widoku dla pasażerów wewnątrz pojazdu. To praktyczne rozwiązanie jest powszechnie stosowane w branży reklamowej, ponieważ nie tylko przyciąga uwagę przechodniów, ale także nie zakłóca komfortu podróżujących. Folia OVW ma także właściwości ochronne - redukuje promieniowanie UV, co jest dodatkowym atutem. Warto wspomnieć, że odpowiednio zaaplikowana spełnia normy bezpieczeństwa i nie wpływa negatywnie na widoczność kierowcy. Z mojego doświadczenia, folia ta jest doskonałym kompromisem pomiędzy efektywnością reklamy a funkcjonalnością środka transportu. Dlatego właśnie jest to najlepszy wybór dla tego typu zastosowań. Dodatkowo, łatwo ją zdemontować, co jest ważne przy częstej zmianie kampanii reklamowych.

Pytanie 22

Na wykresie przedstawiony został cykl życia napoju ABC. Który cel przekazu reklamowego powinien zostać zrealizowany przez intensywną reklamę pionierską w pierwszej fazie cyklu?

Ilustracja do pytania
A. Przypominanie produktu
B. Przekonywanie do produktu
C. Porównywanie z innymi produktami
D. Zapoznawanie z produktem
Błędne odpowiedzi często wynikają z niezrozumienia roli poszczególnych faz cyklu życia produktu. W fazie wprowadzenia nie skupiamy się na przypominaniu, przekonywaniu ani porównywaniu z innymi produktami, ponieważ konsumenci dopiero poznają nowy produkt. Przypominanie produktu jest bardziej typowe dla fazy dojrzałości, gdy rynek jest już nasycony, a konkurencja intensywna. Przekonywanie do produktu zazwyczaj pojawia się w fazie wzrostu, kiedy produkt zdobył już pewną popularność i firmy próbują zwiększyć udział w rynku poprzez zachęcanie do zakupu. Porównywanie produktów jest skuteczne w późniejszych fazach cyklu, gdy konsumenci są już świadomi istnienia produktu i dokonują świadomych decyzji zakupowych. Typowym błędem jest zakładanie, że nowe produkty wymagają natychmiastowego przekonywania czy porównywania, co może prowadzić do marnowania zasobów na nieefektywne działania marketingowe. Zrozumienie etapu cyklu życia produktu i dostosowanie strategii reklamowej do jego specyfiki jest kluczowe dla osiągnięcia sukcesu.

Pytanie 23

Do zadań działu kreatywnego w agencji reklamowej należy

A. zakup czasu antenowego w telewizji
B. tworzenie scenariuszy radiowych na potrzeby kampanii reklamowej
C. wykonywanie badań skuteczności reklamy
D. analiza kosztów kampanii reklamowej
Zakup czasu antenowego w telewizji, analiza kosztów kampanii reklamowej oraz wykonywanie badań skuteczności reklamy to ważne zadania, ale nie należą do działu kreatywnego. Zakup czasu antenowego to zadanie dla działu mediów, który specjalizuje się w negocjacjach z mediami i planowaniu strategii emisji, aby dotrzeć do odpowiedniej grupy docelowej. To wymaga zrozumienia rynku reklamowego, znajomości cen oraz umiejętności negocjacyjnych. Z kolei analiza kosztów kampanii to domena działu finansowego lub menedżerów projektów, którzy muszą kontrolować budżet i zapewnić, że kampania mieści się w założonych kosztach. Do ich zadań należy także ocena efektywności wydatków i optymalizacja kosztów. Badania skuteczności reklamy są zazwyczaj przeprowadzane przez specjalistów ds. badań rynkowych, którzy analizują dane z kampanii i wyciągają wnioski dotyczące jej efektywności. Dzięki temu możliwe jest dostosowanie przyszłych działań marketingowych do potrzeb rynku. Typowym błędem jest myślenie, że wszystkie te działania są częścią procesu kreatywnego, podczas gdy w rzeczywistości są one rozdzielone pomiędzy różne wyspecjalizowane działy w agencji reklamowej. Zrozumienie tych różnic pozwala na lepsze planowanie i realizację kampanii reklamowych zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 24

Nośnikami reklamy internetowej są:

A. spot reklamowy, plansza reklamowa, diapozytyw
B. skyscraper, top layer, interstitial
C. diapazon, freeboard, fotografia
D. ogłoszenie modułowe, insert, wklejka
Zrozumienie, jakie są nośniki reklamy internetowej, jest kluczowe dla skutecznego tworzenia kampanii marketingowych. Wśród niepoprawnych odpowiedzi pojawiły się takie jak diapazon, freeboard i fotografia. Te terminy nie mają zastosowania w kontekście reklamy internetowej. Diapazon to pojęcie związane bardziej z muzyką, freeboard odnosi się do terminologii morskiej, a fotografia, choć może być elementem reklamy, sama w sobie nie jest nośnikiem reklamy internetowej. Inne odpowiedzi, jak ogłoszenie modułowe, insert, wklejka, to formaty bardziej związane z tradycyjną reklamą drukowaną, na przykład w gazetach i magazynach. Z kolei spot reklamowy, plansza reklamowa i diapozytyw to formaty używane bardziej w kontekście reklamy telewizyjnej lub kinowej. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do takich niepoprawnych wniosków, wynikają z mylenia tradycyjnych formatów reklamy z ich cyfrowymi odpowiednikami. W świecie marketingu internetowego ważne jest, by dobrze rozróżniać między różnymi formatami i kanałami reklamowymi, ponieważ każdy z nich ma swoje specyficzne zastosowania i efektywność w zależności od kontekstu, w którym jest używany. Zrozumienie różnic między tymi formatami jest kluczowe dla skutecznego planowania i wdrażania kampanii reklamowych w przestrzeni cyfrowej.

Pytanie 25

Na której ilustracji przedstawiono urządzenie służące do wycinania liter przestrzennych w materiałach typu styropian lub styrodur?

Ilustracja do pytania
A. Na ilustracji 4
B. Na ilustracji 3
C. Na ilustracji 2
D. Na ilustracji 1
Wybrałeś ilustrację, na której znajduje się urządzenie do wycinania liter przestrzennych, takie jak frezarka CNC do styropianu czy styroduru. To urządzenie jest kluczowe w branży reklamowej i dekoracyjnej, gdzie tworzy się efektowne napisy i logotypy. Dzięki technologii CNC, możemy uzyskać niesamowitą precyzję i powtarzalność, co jest trudne do osiągnięcia tradycyjnymi metodami ręcznymi. Frezarki CNC wyposażone są w specjalne głowice i narzędzia, które pozwalają na cięcie pod różnymi kątami i tworzenie złożonych kształtów. Ważnym aspektem stosowania takich maszyn jest także możliwość programowania, co znacznie przyspiesza proces produkcji i minimalizuje ryzyko błędów ludzkich. Oprócz reklamy, tego typu urządzenia znajdują zastosowanie również w architekturze, przy tworzeniu modeli czy makiet. Zgodnie z dobrymi praktykami, zawsze powinniśmy dbać o bezpieczeństwo pracy, używając odpowiednich osłon i zabezpieczeń, a także regularnie serwisować maszynę, by zapewnić jej długą żywotność. Przykład: tworzenie liter przestrzennych na elewacje budynków, które są lekkie i odporne na warunki atmosferyczne, to właśnie jedno z popularnych zastosowań takich maszyn.

Pytanie 26

Nowo powstała sieć prywatnych placówek medycznych chce umieścić swoje reklamy na bocznej powierzchni blacharskiej i szybach strony bezdrzwiowej krótkich autobusów miejskich. Który z wymienionych nośników powinien zostać wykorzystany w kampanii?

A. Dual busboard
B. Bus standard
C. Busboard
D. Back
W kontekście kampanii reklamowej na autobusach miejskich ważne jest, by odpowiednio dobrać nośnik reklamy do specyfiki powierzchni pojazdu. Opcja 'Back' odnosi się do reklamy umieszczanej na tylnej części autobusu. Chociaż może być skuteczna w przypadku widoczności z tyłu, to jej powierzchnia jest ograniczona i mniej eksponowana w porównaniu do bocznych paneli. To prowadzi do błędnego przekonania, że tylna reklama ma taki sam zasięg widoczności jak boczna. 'Bus standard' to ogólnie przyjęte określenie na reklamy, które mogą obejmować różne części pojazdu, ale nie odnoszą się do specyficznej lokalizacji jak boki. Może to prowadzić do nieporozumień w kwestii zasięgu i efektu wizualnego, stąd nie jest to najlepszy wybór dla kampanii wymagającej dużej przestrzeni. 'Dual busboard' wskazuje na zastosowanie reklamy po obu stronach autobusu, co mogłoby być korzystne, ale w sytuacji opisanej w pytaniu, gdzie mowa o stronie bezdrzwiowej, jest to nieadekwatne. Takie podejście nie uwzględnia specyfiki projektu i ograniczeń przestrzeni. Typowym błędem przy wyborze nośnika jest niepełne zrozumienie różnic między lokalizacjami reklam na autobusach oraz ich wpływu na ostateczną widoczność kampanii w ruchu miejskim. Właściwe zrozumienie tych aspektów jest kluczowe, by efektywnie wykorzystać możliwości reklamy na pojazdach.

Pytanie 27

Którą funkcję należy zastosować, aby w bazie danych o klientach sporządzonej w arkuszu kalkulacyjnym, wyszukać oraz wyświetlić kontrahentów wyłącznie z województwa podkarpackiego?

A. Grupowanie
B. Filtrowanie
C. Kompilacja
D. Sortowanie
Filtrowanie w arkuszach kalkulacyjnych to kluczowa funkcjonalność, która pozwala na wyświetlenie tylko tych danych, które spełniają określone kryteria. Jest to niezwykle przydatne, gdy mamy do czynienia z dużymi zbiorami danych i potrzebujemy skupić się na konkretnej grupie, takiej jak kontrahenci z konkretnego województwa. Filtrowanie pozwala zaoszczędzić czas i zwiększyć efektywność pracy z danymi, eliminując konieczność ręcznego przeszukiwania. W kontekście wyszukiwania kontrahentów z województwa podkarpackiego, zastosowanie filtrów umożliwia szybkie wyodrębnienie jedynie tych wierszy danych, które odpowiadają naszym kryteriom. Praktycznym przykładem może być użycie funkcji autofilter w Excelu, która pozwala na ustawienie filtrów na podstawie wartości w kolumnach. Warto pamiętać, że filtrowanie jest standardową praktyką w zarządzaniu danymi, szczególnie w dużych przedsiębiorstwach, gdzie efektywne przetwarzanie informacji jest kluczowe. Filtrowanie umożliwia także sortowanie danych w ramach wyfiltrowanego zestawu, co dodatkowo zwiększa jego użyteczność w analizach biznesowych.

Pytanie 28

Materiał filmowy przedstawia wykonanie retuszu fotografii portretowej z wykorzystaniem

A. filtrów
B. kanałów
C. narzędzia korygującego
D. maski warstwy
Analizując inne podejścia do retuszu fotografii portretowej, często napotykamy na błędne przekonania dotyczące użycia maski warstwy, kanałów czy filtrów jako głównych narzędzi w tym celu. Maska warstwy, choć niezwykle użyteczna w wielu aspektach edycji, służy głównie do nieniszczącego edytowania zdjęć poprzez ukrywanie lub odsłanianie części warstwy, na której pracujemy. Nie jest jednak przeznaczona bezpośrednio do retuszu skóry czy usuwania niedoskonałości. Kanały natomiast, są bardziej zaawansowanym narzędziem, które pozwala na manipulację kolorami i tonami. Mogą być pomocne przy poprawianiu balansu bieli czy kontrastu, ale ich bezpośrednie zastosowanie do retuszu twarzy jest ograniczone. Filtry z kolei oferują szeroką gamę efektów artystycznych, które mogą zmieniać wygląd fotografii w bardziej kreatywny sposób. Jednak nie są one dedykowane do precyzyjnych korekt, jakich wymaga retusz portretów. Często spotykanym błędem jest przekonanie, że te narzędzia mogą zastąpić manualny retusz, co prowadzi do zbyt sztucznych efektów. Z mojego doświadczenia wynika, że najlepsze rezultaty w retuszu portretowym osiąga się poprzez połączenie różnych technik, ale fundamentem zawsze powinny być narzędzia korygujące, które oferują największą kontrolę nad każdym detalem zdjęcia.

Pytanie 29

W trakcie pracy zespołu pracowników działu kreatywnego jeden z nich nieustannie komentuje pomysły pozostałych słowami "To się nie uda". Jego postawa jest przykładem zachowania

A. pasywnego
B. mobilizującego
C. asertywnego
D. destrukcyjnego
Odpowiedzi niezwiązane z destrukcyjnym zachowaniem wskazują na różne typy postaw, które mogą być mylone ze sobą, zwłaszcza w kontekście dynamiki zespołu. Pasywne zachowanie charakteryzuje się brakiem aktywnego uczestnictwa i unikania konfliktów, ale nie jest bezpośrednio związane z negatywną krytyką pomysłów innych. Często osoby pasywne mogą unikać wyrażania swoich opinii, a ich postawa raczej nie wpływa na morale zespołu w sposób destrukcyjny, choć może prowadzić do braku zaangażowania. Asertywność, z kolei, to umiejętność wyrażania swoich myśli i opinii w sposób otwarty i szczery, z poszanowaniem innych. Asertywne zachowanie jest zwykle pozytywne i sprzyja zdrowej komunikacji w zespole. Z kolei postawa mobilizująca, jak sama nazwa wskazuje, polega na inspirowaniu i zachęcaniu innych do działania, co jest zgoła odmiennym podejściem niż krytyka czy podważanie pomysłów innych. Często błędne zrozumienie tych pojęć prowadzi do myślenia, że każde wyrażanie opinii to asertywność lub że brak sprzeciwu to pasywność. Rozróżnienie tych terminów jest kluczowe dla efektywnego zarządzania zespołem i zrozumienia ich wpływu na dynamikę grupy. Warto w takim przypadku zastanowić się, jakie są rzeczywiste intencje i skutki działań poszczególnych członków zespołu.

Pytanie 30

Przekaz zawarty w sloganie reklamowym "DZIAŁA DO OŚMIU RAZY DŁUŻEJ!" skierowany jest do grupy konsumentów wyodrębnionej według kryterium

A. demograficznego
B. społecznego
C. ekonomicznego
D. geograficznego
Odpowiedź skoncentrowana na kryterium ekonomicznym jest trafna, ponieważ sformułowanie „DZIAŁA DO OŚMIU RAZY DŁUŻEJ!” bezpośrednio odnosi się do oszczędności finansowych. Produkt, który działa dłużej, nie wymaga częstego wymieniania, co przekłada się na mniejszą ilość zakupów i niższe koszty w dłuższej perspektywie. W marketingu często stosuje się takie podejście, aby przyciągnąć klientów szukających lepszej wartości za swoje pieniądze. Standardy branżowe podkreślają, że skuteczna komunikacja z klientem powinna uwzględniać ich potrzeby i oczekiwania, a jednym z najważniejszych czynników decyzyjnych jest właśnie cena i związane z nią oszczędności. To podejście jest również powszechnie stosowane w strategiach reklamowych, gdzie podkreśla się długoterminowe korzyści finansowe użytkowników, co z mojego doświadczenia jest często kluczowym argumentem, zwłaszcza w czasach niepewności ekonomicznej. W praktyce oznacza to, że konsumenci będą bardziej skłonni wybrać produkt, jeśli wiedzą, że inwestycja w niego przyniesie oszczędności w dłuższym okresie czasu. Przykładowo, baterie działające dłużej mogą być postrzegane jako bardziej opłacalne, mimo że początkowo mogą być droższe niż konkurencyjne produkty o krótszej żywotności. To podejście jest skuteczne, ponieważ odwołuje się do racjonalnych decyzji zakupowych klientów.

Pytanie 31

Przedstawiony na ilustracji obiekt graficzny jest przykładem zastosowania

Ilustracja do pytania
A. grafiki 3D
B. grafiki rastrowej
C. teksturowania obiektów
D. renderowania obiektów
Grafika rastrowa to coś, co widzisz na co dzień, a nawet nie zdajesz sobie z tego sprawy - to po prostu obrazek zbudowany z pikseli. Każdy piksel to jak maleńka kropka koloru, a razem tworzą całość. W przeciwieństwie do grafiki wektorowej, która jest oparta na matematycznych kształtach, grafika rastrowa jest bardziej szczegółowa, ale traci na jakości przy powiększeniu. To dlatego zdjęcia są zwykle rastrowe - mogą uchwycić subtelne przejścia kolorów i detale. Standardowe formaty plików rastrowych to JPEG, PNG czy BMP. Ważne jest, by pamiętać o ich rozdzielczości, bo to ona decyduje o tym, jak ostro obrazek będzie wyglądał na ekranie czy w druku. Grafika rastrowa jest wykorzystywana wszędzie tam, gdzie liczy się szczegółowość, jak w fotografii cyfrowej czy edycji zdjęć. Moim zdaniem, choć to technologia z pewnymi ograniczeniami, jej wszechobecność i prostota powodują, że pozostaje kluczowa w cyfrowym świecie.

Pytanie 32

Na której ilustracji przedstawiono akcydens?

Ilustracja do pytania
A. Na ilustracji 1
B. Na ilustracji 4
C. Na ilustracji 3
D. Na ilustracji 2
Na ilustracji 1 widzimy formularz faktury, który jest klasycznym przykładem akcydensu. Akcydensy to druki użytkowe, często stosowane w biznesie – jak faktury, wizytówki czy zaproszenia. Są one projektowane z myślą o funkcjonalności i przejrzystości. Wydruk akcydensowy musi być czytelny i estetyczny, co często wymaga zastosowania standardów typograficznych. W praktyce, projektując akcydensy, warto zwrócić uwagę na rozplanowanie tekstu, użycie odpowiednich czcionek oraz kolorystyki, które z jednej strony spełniają funkcję informacyjną, a z drugiej estetyczną. W branży poligraficznej ważne jest, żeby takie druki były zgodne z oczekiwaniami klienta, ale jednocześnie zgodne z normami prawnymi, jak np. w przypadku faktur. Dzięki znajomości tych aspektów, tworzenie akcydensów staje się bardziej efektywne i spełnia swoje zadanie w codziennej działalności firm.

Pytanie 33

Oblicz koszt ogłoszenia prasowego, które firma "Smaczek" umieściła w prasie codziennej reklamując swoje usługi.

Ilustracja do pytania
A. 96,00 zł
B. 103,00 zł
C. 104,00 zł
D. 88,00 zł
Pomyłki przy obliczaniu kosztów ogłoszeń prasowych często wynikają z niezrozumienia cennika lub pominięcia pewnych elementów. W przypadku ogłoszenia 'Smaczka' ważne jest, aby prawidłowo zidentyfikować wszystkie elementy, które wpływają na końcowy koszt. Pierwszym krokiem jest określenie rodzaju tekstu dla każdej linii, ponieważ cena zależy od użytego stylu: zwykły, pogrubiony, wersaliki czy wersaliki pogrubione. Następnie, należy uwzględnić wszelkie dodatkowe opcje, które mogą podnieść cenę, takie jak wyróżnienia w postaci koloru tła, kontrastu czy ramki. W przypadku tego konkretnego ogłoszenia, dodatkowym kosztem była żółta ramka oraz kontra. Wiele osób może błędnie obliczyć koszty, nie uwzględniając tych dodatków lub myląc rodzaje tekstu użytego w ogłoszeniu. To często spotykany błąd, który wynika z nieuwagi lub pośpiechu. Dobre praktyki w branży nakazują zawsze skrupulatne sprawdzenie wszystkich elementów składających się na końcową cenę oraz porównanie ich z obowiązującym cennikiem, co pozwala uniknąć takich nieporozumień i zapewnia dokładność wyliczeń.

Pytanie 34

Na której ilustracji przedstawiono hasło reklamowe, które należy umieścić na ulotce reklamowej, aby w szybki sposób zbadać skuteczność własnej reklamy w swoim mieście?

Ilustracja do pytania
A. Na ilustracji 3
B. Na ilustracji 2
C. Na ilustracji 4
D. Na ilustracji 1
Wybór innego hasła niż to z ilustracji 3 może wydawać się na pierwszy rzut oka atrakcyjny, jednak nie dostarcza tak jasnych mierników skuteczności reklamy. Hasło z ilustracji 1: 'Kliencie, nasze produkty są najlepsze na rynku!' to typowy przykład nieprecyzyjnego komunikatu, który nie oferuje namacalnych korzyści dla klienta. W branży marketingowej, takie stwierdzenia często uchodzą za zbyt ogólne i nieweryfikowalne, co może zmniejszać ich efektywność. Z kolei hasło z ilustracji 2: 'Kliencie, przedstawiamy Tobie naszą ofertę!' choć bardziej skoncentrowane na kliencie, nie daje możliwości śledzenia reakcji na reklamę. Jest to bardziej informacyjne niż perswazyjne. Ilustracja 4: 'Kliencie, dla Ciebie tworzymy meble już od 10 lat!' koncentruje się na historii firmy, co może budować zaufanie, ale nie daje narzędzia do bezpośredniego mierzenia skuteczności ulotki. W praktyce takie podejścia mogą prowadzić do utraty możliwości analizy, jak efektywnie działa kampania reklamowa. Dobrze zaplanowana kampania powinna zawierać elementy pozwalające na pomiar jej efektywności, dlatego hasło z konkretną korzyścią dla klienta, jak rabat, jest tutaj kluczem do sukcesu.

Pytanie 35

Program komputerowy, którego okno dialogowe zostało przedstawione na ilustracji, służy do

Ilustracja do pytania
A. przygotowania animacji
B. tworzenia stron internetowych
C. przygotowywania publikacji wielostronicowych
D. montażu wideo
Odpowiedzi sugerujące, że program ten służy do montażu wideo, przygotowania animacji czy tworzenia stron internetowych wynikają z nieporozumienia co do funkcji i charakterystyki oprogramowania do DTP (desktop publishing). Montaż wideo zazwyczaj odbywa się w programach takich jak Adobe Premiere Pro czy DaVinci Resolve, które oferują narzędzia do edycji klipów, ścieżek audio i efektów specjalnych. Przygotowanie animacji natomiast to domena oprogramowania takiego jak Adobe Animate czy Blender, które umożliwiają pracę z klatkami kluczowymi i modelowaniem 3D. Z kolei tworzenie stron internetowych w dzisiejszych czasach często odbywa się przy użyciu edytorów kodu jak Visual Studio Code czy platform CMS jak WordPress, które są zoptymalizowane pod kątem tworzenia interaktywnych i responsywnych witryn. Błędem w myśleniu może być postrzeganie okna dialogowego z ustawieniami dokumentu jako uniwersalnego narzędzia do multimediów, podczas gdy jest to ściśle powiązane z przygotowywaniem materiałów drukowanych. Właściwe rozróżnienie tych funkcji jest kluczowe dla efektywnego wykorzystania odpowiednich narzędzi w praktyce zawodowej.

Pytanie 36

Dwukierunkowa, czerwona strzałka umieszczona w przedstawionym logo, to element graficzny określany jako

Ilustracja do pytania
A. claim
B. logotyp
C. sygnet
D. motto
Odpowiedź dotycząca sygnetu jest jak najbardziej prawidłowa. W świecie grafiki i projektowania logo, sygnet to ta część, która jest ikoną czy symbolem w logo. Działa jak wizualny skrót myślowy. W przypadku logo, które analizujemy, ta dwukierunkowa, czerwona strzałka pełni właśnie taką rolę. Jest to element, który można by wykorzystać nawet bez towarzyszącego tekstu, a i tak rozpoznawalność marki by pozostała. Praktyczne zastosowanie sygnetu można zauważyć w wielu znanych markach, gdzie symbol staje się głównym nośnikiem przekazu, jak choćby w logo Nike z charakterystycznym „swooshem”. Sygnety często są projektowane tak, by były łatwe do zapamiętania i uniwersalne w zastosowaniach, od wizytówek po wielkie billboardy. Dobre praktyki w tworzeniu sygnetów mówią, że powinny one być proste, ale jednocześnie na tyle wyraziste, by szybko kojarzyły się z marką. Sam sygnet może być używany w różnych kontekstach, co dodaje mu elastyczności w marketingu marki.

Pytanie 37

Którą technikę należy zastosować w celu wykonania nadruku na kubku o nieregularnym kształciez wykorzystaniem gumowego stempla?

A. Druku offsetowego
B. Tampondruku
C. Druku cyfrowego
D. Rotograwiury
Tampondruk to technika, która świetnie sprawdza się w przypadku nadruków na nieregularnych powierzchniach. Dzięki zastosowaniu miękkiego, elastycznego tamponu, który jest w stanie idealnie dopasować się do rozmaitych kształtów, nadruk jest precyzyjny i dokładny. W przypadku kubków, które mogą mieć różne kształty i wypukłości, tampondruk naprawdę robi robotę. Technika ta jest często stosowana w branży reklamowej do personalizacji przedmiotów. Standardy w tampondruku nakazują stosowanie odpowiednich farb, które nie tylko zapewniają trwałość nadruku, ale też są bezpieczne dla użytkowników, co ma znaczenie zwłaszcza w przypadku produktów mających kontakt z żywnością. W branży przyjęło się, że tampondruk jest jedną z najbardziej wszechstronnych metod druku ze względu na możliwość pracy z różnymi materiałami, takimi jak ceramika, szkło, czy metal. Kluczowym aspektem jest tutaj także możliwość druku w trudnodostępnych miejscach, co w przypadku innych technik mogłoby być problematyczne. Moim zdaniem, warto również zwrócić uwagę na to, że tampondruk pozwala na osiągnięcie wysokiej jakości detali, co jest jego dodatkowym plusem.

Pytanie 38

Które medium podstawowe powinna wybrać agencja, jeżeli zleceniodawca chce, aby cechowało się ono niskim kosztem dotarcia do pojedynczej osoby, bardzo dużym zasięgiem oraz najbardziej atrakcyjną formą przekazu?

A. Telewizję
B. Prasę codzienną
C. Czasopismo
D. Przesyłkę reklamową
Wybór medium reklamowego to kluczowa decyzja, która powinna być oparta na specyficznych potrzebach kampanii marketingowej. Czasopisma mogą wydawać się atrakcyjne ze względu na wysublimowaną oprawę graficzną i precyzyjne targetowanie, jednak ich zasięg jest zazwyczaj ograniczony do specyficznych grup odbiorców, co znacznie zwiększa koszt dotarcia do pojedynczej osoby. Również dynamika i tempo konsumpcji treści w czasopismach nie dorównuje telewizji. Prasa codzienna ma swoje miejsce w strategii marketingowej, szczególnie gdy celem jest szybkie dotarcie do lokalnych odbiorców, ale brak w niej atrakcyjnej formy przekazu, jaką oferuje telewizja. Z drugiej strony, przesyłki reklamowe, mimo że mogą być bardzo spersonalizowane, są czasochłonne i kosztowne, a ich skuteczność w dotarciu na szeroką skalę jest ograniczona. Typowym błędem jest myślenie, że każde z tych mediów może zastąpić telewizję pod względem zasięgu i atrakcyjności przekazu. Każde medium ma swoje mocne strony, ale w kontekście szerokiego zasięgu i niskiego kosztu dotarcia, telewizja wciąż pozostaje niekwestionowanym liderem. Dlatego zrozumienie specyficznych właściwości i ograniczeń każdego z mediów jest kluczowe dla skutecznego planowania kampanii reklamowych.

Pytanie 39

Agencja reklamowa opracowała dla klienta cennik banerów reklamowych. Oblicz brakującą cenę brutto.

Ilustracja do pytania
A. 13,20 zł
B. 12,30 zł
C. 10,23 zł
D. 11,23 zł
Cena brutto to cena netto powiększona o podatek VAT. W tym przypadku cena netto wynosi 10,00 zł za 1 m², a stawka VAT to 23%. Aby obliczyć cenę brutto, należy pomnożyć cenę netto przez 1,23 (czyli dodać 23% do ceny netto). Obliczenie wygląda następująco: 10,00 zł * 1,23 = 12,30 zł. Tak więc cena brutto za 1 m² wynosi 12,30 zł. To podejście jest standardem w branży, zapewniającym przejrzystość i zgodność z przepisami podatkowymi. W praktyce, wiedza ta przydaje się każdemu, kto zajmuje się sprzedażą czy zakupem towarów i usług, gdyż pozwala na prawidłowe kalkulacje cenowe i unikanie niespodzianek związanych z kwestiami podatkowymi. Dobrze jest zawsze pamiętać, że VAT jest podatkiem dodawanym do ceny netto, a jego wysokość jest określana przepisami prawa, co jest szczególnie istotne dla przedsiębiorców rozliczających się z urzędem skarbowym.

Pytanie 40

Na której ilustracji przedstawiono slogan reklamowy zapisany pismem dwuelementowym szeryfowym?

Ilustracja do pytania
A. Na ilustracji 1
B. Na ilustracji 4
C. Na ilustracji 2
D. Na ilustracji 3
Wybór ilustracji 1 jako odpowiedzi jest absolutnie trafny. Pismo dwuelementowe szeryfowe charakteryzuje się obecnością szeryfów, czyli małych linii lub ozdobników na końcach liter. Powszechnie stosuje się je w drukach tradycyjnych, książkach czy czasopismach, ponieważ ułatwiają czytanie dłuższych tekstów. Szeryfy pomagają oku w płynnym przechodzeniu od litery do litery, co zwiększa komfort czytania. W przypadku ilustracji 1 wyraźnie widać takie elementy, co potwierdza poprawność wyboru. W praktyce, fonty szeryfowe są często wykorzystywane w materiałach drukowanych, a także w projektach wymagających elegancji i tradycji. Moim zdaniem, ważne jest, aby umieć rozróżniać różne typy pism, ponieważ każdy z nich ma swoje specyficzne zastosowania. Zwróć uwagę, jak takie szczegóły mogą kompletnie zmienić odbiór przekazu wizualnego. Wiedza o typografii to coś więcej niż estetyka – to także funkcjonalność. Przy projektowaniu materiałów graficznych, wybór odpowiedniego kroju pisma ma kluczowe znaczenie dla skuteczności komunikacji.