Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.04 - Organizacja transportu
  • Data rozpoczęcia: 9 grudnia 2025 13:19
  • Data zakończenia: 9 grudnia 2025 13:40

Egzamin zdany!

Wynik: 32/40 punktów (80,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Urządzenie do mechanizacji załadunku przepracowało 3 000 roboczogodzin. Zgodnie z zaleceniami producenta, szczegółowa kontrola urządzenia powinna być przeprowadzana co 240 roboczogodzin. Oblicz, ile maksymalnie roboczogodzin może pracować to urządzenie do następnej kontroli.

A. 100 roboczogodzin
B. 120 roboczogodzin
C. 80 roboczogodzin
D. 140 roboczogodzin
Odpowiedź 120 roboczogodzin jest poprawna, ponieważ zgodnie z informacjami zawartymi w treści pytania, urządzenie do mechanizacji załadunku powinno być kontrolowane co 240 roboczogodzin. Po przepracowaniu 3000 roboczogodzin możemy obliczyć, ile roboczogodzin pozostało do następnej kontroli. Aby to zrobić, wystarczy obliczyć, ile pełnych cykli kontroli już się odbyło. Dzieląc 3000 przez 240, otrzymujemy 12,5, co oznacza, że urządzenie przeszło 12 pełnych kontroli i zbliża się do 13. W takim przypadku musimy obliczyć resztę z tego dzielenia: 3000 - (12 * 240) = 3000 - 2880 = 120. Oznacza to, że maksymalnie 120 roboczogodzin może upłynąć przed następną kontrolą. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy polega na tym, że regularna kontrola urządzeń jest kluczowa dla utrzymania ich sprawności i unikania kosztownych awarii. Właściwe monitorowanie roboczogodzin urządzenia pozwala na efektywne planowanie konserwacji, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu flotą maszyn.

Pytanie 2

Przedstawiony na rysunku znak, umieszczony na środku transportu, oznacza, że przewożone są materiały

Ilustracja do pytania
A. zakaźne.
B. promieniotwórcze.
C. żrące.
D. samozapalne.
Wybór innych odpowiedzi, takich jak żrące, samozapalne czy promieniotwórcze, wynika z błędnych założeń dotyczących charakterystyki materiałów niebezpiecznych. Materiały żrące to substancje, które mogą powodować uszkodzenia tkanki żywej, a ich oznaczenie różni się od tego dla materiałów zakaźnych. W przypadku materiałów samozapalnych, są to substancje, które mogą zapalić się w kontakcie z powietrzem lub innymi substancjami, co również nie jest związane z transportem materiałów zakaźnych. Z kolei materiały promieniotwórcze emitują promieniowanie i są oznaczane zgodnie z innymi standardami bezpieczeństwa. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć różnice między tymi kategoriami, ponieważ błędne przypisanie oznaczenia może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym zagrożenia zdrowia. W praktyce, błędne zrozumienie oznaczeń może wynikać z niewystarczającej wiedzy na temat klasyfikacji materiałów niebezpiecznych. Kluczowe jest, aby osoby pracujące w tej dziedzinie posiadały odpowiednie szkolenia i wiedzę na temat klasyfikacji oraz oznakowania materiałów niebezpiecznych, co przyczyni się do większego bezpieczeństwa i skuteczności w transporcie.

Pytanie 3

Na podstawie informacji podanych w tabeli oblicz wskaźnik terminowości realizacji zleceń.

Liczba zrealizowanych przewozówPrzewozy wykonane nieterminowoPrzewozy w których przesyłka została uszkodzona
2505010
A. 0,04
B. 0,80
C. 0,45
D. 0,20
Wybór niepoprawnych odpowiedzi na pytanie dotyczące wskaźnika terminowości realizacji zleceń wskazuje na istotne nieporozumienia w zakresie analizy danych i interpretacji wskaźników wydajności. Warto zauważyć, że wskaźnik ten jest wyrazem zaawansowanego podejścia do oceny efektywności operacyjnej. Odpowiedzi, takie jak 0,20 czy 0,04, sugerują mylne zrozumienie procesu obliczania wskaźników wydajności. Odpowiedzi te mogą wynikać z błędnej analizy liczby przewozów nieterminowych oraz całkowitych przewozów, co prowadzi do wypaczonego obrazu rzeczywistości. Na przykład, obliczenie wskaźnika jako 0,20 wskazuje na to, że jedynie 20% przewozów zostało zrealizowanych terminowo, co w praktyce mogą być wynikiem bardzo niskiej efektywności operacyjnej. Taki poziom terminowości jest najczęściej akceptowany jako alarmujący, a w rzeczywistości nie spełniłby oczekiwań klientów oraz standardów branżowych. Warto również zauważyć, że posługiwanie się niewłaściwymi danymi lub niepełnymi informacjami o przewozach może prowadzić do fałszywych wniosków. To z kolei wskazuje na konieczność dokładnego gromadzenia danych i ich analizy, aby efektywnie ocenić wyniki działalności. Prawidłowe zrozumienie sposobu obliczeń i ich znaczenia oraz skoncentrowanie się na kluczowych wskaźnikach efektywności jest niezbędne dla każdej organizacji dążącej do poprawy swojej wydajności i satysfakcji klientów.

Pytanie 4

Długość trasy z Kruszwicy do Gdańska to 225 km. Ładunek powinien znajdować się na placu składowym w Gdańsku 5 godzin przed wypłynięciem statku, który wyrusza o godzinie 17:30. Najpóźniej o której godzinie należy wyjechać z Kruszwicy, jeśli samochód transportujący kontener jedzie ze średnią prędkością 50 km/h?

A. O 12:30
B. O 6:30
C. O 11:00
D. O 8:00
Żeby obliczyć, o której najpóźniej trzeba wyjechać z Kruszwicy, musisz najpierw pomyśleć, kiedy ładunek ma być w Gdańsku przed odpłynięciem statku. Pamiętaj, że statek wypływa o 17:30, czyli ładunek musi być w Gdańsku do 12:30 (5 godzin wcześniej). Trasa z Kruszwicy do Gdańska to 225 km, a jak jedziemy średnio 50 km/h, to podróż zajmie nam 4,5 godziny, co się przekłada na 4 godziny i 30 minut. Żeby zdążyć, musisz dodać ten czas do 12:30, co znaczy, że musisz wyjechać z Kruszwicy najpóźniej o 8:00. Takie obliczenia są przydatne, zwłaszcza w transporcie, gdzie czas to kluczowa sprawa. W praktyce pomaga to dostarczać ładunki na czas i spełniać wymagania klientów oraz przepisy.

Pytanie 5

Jaka konwencja określa zasady dotyczące międzynarodowego transportu szybko psujących się produktów spożywczych oraz specjalnych środków transportowych przeznaczonych do ich przewozu?

A. ATA
B. SOLAS
C. ATP
D. COTIF
ATP, czyli Umowa o międzynarodowym przewozie drogowym dla szybko psujących się artykułów spożywczych, to naprawdę ważny dokument. Reguluje on, jak transportować takie towary, żeby nie straciły jakości. Ważne jest, żeby pamiętać, że artykuły spożywcze, jak mięso, ryby czy nabiał, muszą być wożone w odpowiednich warunkach, szczególnie pod względem temperatury. W logistyce, jeśli nie przestrzegamy norm ATP, możemy mieć problemy z jakością dostarczanych produktów, co odbija się nie tylko na bezpieczeństwie ludzi, ale też na reputacji firmy. W praktyce, firmy transportowe muszą mieć odpowiednie pojazdy dostosowane do tych wymogów, a kierowcy powinni przechodzić szkolenia z obsługi takich ładunków. Warto też wiedzieć, że przy transporcie międzynarodowym zgodność z ATP jest często wymagana, więc ta konwencja jest super istotna w globalnym łańcuchu dostaw.

Pytanie 6

Transport wewnętrzny zasobów w obrębie jednego przedsiębiorstwa określa się mianem transportu

A. zewnętrznym
B. dalekim
C. bliskim
D. bezpośrednim
Transport bliski to proces przemieszczania zapasów w obrębie jednego przedsiębiorstwa, który ma na celu optymalizację kosztów i czasu dostawy. W praktyce odnosi się to do transportu wewnętrznego, gdzie towary są przewożone pomiędzy różnymi sekcjami, magazynami lub liniami produkcyjnymi. Na przykład, w dużych zakładach produkcyjnych, surowce mogą być transportowane z magazynu do hali produkcyjnej za pomocą wózków widłowych lub przenośników taśmowych. Użycie transportu bliskiego jest kluczowe dla efektywności operacyjnej, ponieważ pozwala na szybkie reagowanie na zmieniające się potrzeby produkcyjne oraz minimalizację przestojów. W zgodności z najlepszymi praktykami branżowymi, przedsiębiorstwa powinny stosować systemy zarządzania magazynem (WMS), które wspierają organizację i monitorowanie procesów transportu wewnętrznego, co prowadzi do zwiększenia wydajności oraz redukcji kosztów operacyjnych.

Pytanie 7

Polski Globalny Numer Identyfikacji Wysyłki, służący do rozpoznawania ładunków i nadawany przez nadawcę w międzynarodowej wymianie towarów oraz dla celów celnych, posiada prefiks

A. 480
B. 590
C. 390
D. 580
Polski Globalny Numer Identyfikacji Wysyłki (GLN) z prefiksem 590 jest kodem wykorzystywanym do identyfikacji podmiotów w Polsce, w tym także w międzynarodowej wymianie towarów. Prefiks ten jest częścią systemu GS1, który jest uznawany za globalny standard w zakresie identyfikacji towarów i usług. Dzięki zastosowaniu GLN, możliwe jest efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw, co ma kluczowe znaczenie w kontekście współczesnego handlu międzynarodowego. W praktyce, GLN może być używany do identyfikacji lokalizacji magazynów, punktów dystrybucji oraz producentów, co ułatwia logistykę i przyspiesza procesy związane z odprawą celną. Stosowanie codziennych praktyk, takich jak skanowanie kodów kreskowych z prefiksem 590 w systemach ERP, przyczynia się do automatyzacji procesów i zwiększa dokładność danych. Ważne jest, aby przedsiębiorstwa, które działają na rynku międzynarodowym, były świadome znaczenia tego numeru i jego zastosowania w kontekście przepisów celnych oraz standardów branżowych.

Pytanie 8

Oblicz, ile maksymalnie sztuk ładunku o długości 3 ldm (metr ładowny) można załadować na naczepę o wymiarach (długość x szerokość): 13,6 m x 2,48 m, jeżeli 1 ldm = 1m długości x 2,45 m szerokości pojazdu?

A. 4 szt.
B. 3 szt.
C. 1 szt.
D. 2 szt.
W odpowiedzi 4 wskazano, że na naczepie o wymiarach 13,6 m długości i 2,48 m szerokości można umieścić 4 sztuki ładunku o długości 3 ldm (1 ldm = 1 m długości x 2,45 m szerokości). W pierwszym etapie obliczeń ustalamy, ile metrów ładunków zmieści się na długości naczepy. Długość naczepy wynosi 13,6 m, co pozwala na umieszczenie maksymalnie 4 sztuk ładunku (13,6 m / 3 m = 4,53). Praktycznie oznacza to, że można umieścić 4 jednostki długości 3 metrów, ponieważ nie możemy umieścić cząstkowej jednostki ładunku. Następnie obliczamy szerokość: 4 sztuki ładunku o szerokości 2,45 m zajmą 9,8 m, co mieści się w dostępnej szerokości naczepy (2,48 m). W praktyce oznacza to, że takie obliczenia pozwalają na optymalizację załadunku i efektywne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej w transporcie, co jest kluczowe w branży logistycznej, aby zminimalizować koszty transportu i zwiększyć efektywność. Zgodnie z dobrymi praktykami, zawsze należy dokonywać takich obliczeń przed załadunkiem, aby uniknąć potencjalnych problemów podczas transportu.

Pytanie 9

Jak długo potrwa rozładowanie 92 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), jeśli do tego celu użyto 4 wózki widłowe, które unoszą po jednej palecie, a czas jednego cyklu transportowego dla wózka to 2 minuty?

A. 46 minut
B. 13 minut
C. 86 minut
D. 23 minuty
Żeby obliczyć, ile czasu trzeba na rozładunek 92 paletowych jednostek ładunkowych przy użyciu 4 wózków widłowych, musisz uwzględnić czas jednego cyklu transportowego oraz liczbę wózków. Czas cyklu to 2 minuty, więc każdy wózek w tych 2 minutach może rozładować jedną paletę. Mając 4 wózki, w tym samym czasie rozładują one 4 palety. Żeby dowiedzieć się, ile cykli potrzebujemy do rozładunku 92 palet, dzielimy 92 przez 4, co daje nam 23 cykle. No i skoro każdy cykl to 2 minuty, to mamy 23 cykle razy 2 minuty, co daje nam 46 minut. Warto pamiętać, że w praktyce mogą być różne czynniki, które wpływają na czas rozładunku, jak układ magazynu czy doświadczenie operatorów. Ale ogólnie, tak wygląda to w teorii.

Pytanie 10

Firma zajmująca się transportem uzyskała wskaźnik niezawodności dostaw na poziomie 90%. To oznacza, że z 250 złożonych zleceń transportowych firma nie wykonała na czas

A. 225 zleceń
B. 90 zleceń
C. 25 zleceń
D. 10 zleceń
Wskaźnik niezawodności dostaw wynoszący 90% oznacza, że przedsiębiorstwo zrealizowało na czas 90% zleceń, co w przypadku 250 zleceń oznacza 225 zrealizowanych na czas. Pozostałe zlecenia, które nie zostały zrealizowane na czas, to 10% zleceń. Aby obliczyć liczbę nieterminowych dostaw, należy pomnożyć 250 przez 10%, co daje 25. Taki poziom niezawodności jest zgodny z dobrą praktyką w branży transportowej, gdzie często za cel stawia się osiągnięcie minimum 95% niezawodności. Wysoki wskaźnik niezawodności jest kluczowy dla utrzymania zaufania klientów oraz konkurencyjności na rynku. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być analiza efektywności procesów logistycznych w przedsiębiorstwie, co prowadzi do wprowadzenia usprawnień w zarządzaniu łańcuchem dostaw, poprawy planowania tras oraz monitorowania czasu dostaw.

Pytanie 11

Jaki typ kontenera służy do transportu ładunków, które przekraczają wysokość standardowego kontenera lub których nie można załadować do standardowego kontenera przez drzwi z powodów technicznych?

A. Tank Generator
B. Frigo
C. Box
D. Open Top
Open Top to specjalny rodzaj kontenera, który jest przeznaczony do przewozu ładunków o znacznej wysokości, które nie mieszczą się w standardowych kontenerach, jak również do przewozu ładunków, które wymagają załadunku od góry. Tego typu kontenery są wyposażone w otwartą górną część, co umożliwia łatwe umieszczanie i usuwanie ładunków, które ze względu na swoje wymiary lub kształt nie mogą być załadowane przez standardowe drzwi kontenera. Przykładem mogą być maszyny budowlane, elementy konstrukcyjne, a także ładunki, które wymagają podnoszenia za pomocą dźwigu. Zgodnie z międzynarodowymi standardami ISO, kontenery Open Top są produkowane w różnych rozmiarach, co pozwala na ich wszechstronność w transporcie morskim i lądowym. Wybór takiego kontenera powinien być zgodny z wymaganiami ładunku oraz specyfiką transportu, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności przewozu.

Pytanie 12

Dokument pisemny wydawany przewoźnikowi przez armatora, potwierdzający, że towary wskazane w tym dokumencie zostaną przyjęte na określony statek w danym porcie przeznaczenia oraz po ustalonej stawce frachtowej, to

A. konosament
B. kwit sternika
C. nota bukingowa
D. manifest ładunkowy
Nota bukingowa to taki ważny dokument, który armator wystawia, żeby potwierdzić, że towar został przyjęty na statek w danym porcie i za określoną frachtową stawkę. Jest to kluczowa sprawa w transporcie morskim, bo wszystkiego jasno mówi, jak ma wyglądać przewóz towaru, no i jakie są warunki umowy. Na przykład, gdy armator dostanie zlecenie od załadowcy, to wydaje notę bukingową, co jest jakby gwarancją, że towar wyląduje na odpowiednim statku. Taki dokument przydaje się też w razie jakichś sporów dotyczących przewozu, bo jego treść może być podstawą do roszczeń czy negocjacji między stronami. Co więcej, nota bukingowa to często pierwszy krok w całej papierologii, która prowadzi do konosamentu, czyli dokumentu, który na końcu potwierdza, że armator odebrał towar.

Pytanie 13

Ile punktów załadunkowych powinno być zaplanowanych, posiadając 15 pojazdów do rozładunku w trakcie jednej zmiany roboczej, przy standardowym czasie pracy magazynu wynoszącym 8 godzin oraz czasie obsługi jednego pojazdu równym 30 minutom?

A. 2 punkty.
B. 8 punktów.
C. 4 punkty.
D. 1 punkt.
Aby określić, ile stanowisk przeładunkowych należy zaplanować dla 15 środków transportu w magazynie, musimy uwzględnić czas pracy oraz czas obsługi. Magazyn pracuje przez 8 godzin, co daje 480 minut. Czas obsługi jednego środka transportu wynosi 30 minut, co oznacza, że jedno stanowisko może obsłużyć 16 środków transportu w ciągu jednej zmiany roboczej (480 minut / 30 minut na transport). W związku z tym, dla 15 środków transportu wystarczy jedno stanowisko, ponieważ jedno stanowisko jest w stanie obsłużyć wszystkie środki transportu w wyznaczonym czasie. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce i zarządzaniu magazynem, gdzie efektywność operacyjna i optymalizacja wykorzystania zasobów są kluczowe. W praktyce, odpowiednie planowanie i rozmieszczenie stanowisk przeładunkowych pozwala na płynne i szybkie rozładowanie towarów, co zwiększa wydajność całego procesu logistycznego.

Pytanie 14

Transport gazu płynnego za pomocą cysterny samochodowej klasyfikuje się jako przewóz

A. masowego ciekłego
B. masowego sypkiego
C. drobnicowego sypkiego
D. drobnicowego ciekłego
Przewóz gazu płynnego cysterną samochodową kwalifikuje się do transportu masowego ciekłego, ponieważ gaz płynny, w tej formie, jest transportowany w dużych ilościach i w stanie skroplonym. Zgodnie z definicją transportu masowego, odnosi się on do przewozu materiałów, które są jednorodne i transportowane w dużych objętościach. W przypadku gazów płynnych, takich jak propan czy butan, ich transport wymaga specjalistycznych cystern, które są odpowiednio przystosowane do zachowania ich stanu ciekłego. Taki transport jest kluczowy w branży energetycznej oraz przemysłowej, gdzie gaz płynny jest wykorzystywany jako surowiec do produkcji energii, chemikaliów czy paliw. Przykładem zastosowania transportu masowego ciekłego jest dostarczanie gazu do stacji paliw lub zakładów przemysłowych. Zgodność z normami bezpieczeństwa, jak ADR (Umowa o Międzynarodowym Przewozie Towarów Niebezpiecznych Drogą Lądową), jest niezbędna, aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno podczas transportu, jak i załadunku oraz rozładunku.

Pytanie 15

Która z formuł handlowych Incoterms 2020 wymaga od sprzedającego ubezpieczenia ładunku podczas transportu?

A. FCA
B. CPT
C. CIP
D. EXW
Odpowiedź CIP (Carriage and Insurance Paid to) jest jak najbardziej trafna. Zasady Incoterms 2020 mówią, że sprzedający powinien zorganizować transport towaru do wskazanej lokalizacji i też zadbać o jego ubezpieczenie w trakcie transportu. To ubezpieczenie to taki kluczowy element dla kupującego, bo chroni go przed ewentualnymi problemami finansowymi, które mogą się pojawić, jeśli towar się uszkodzi albo zgubi podczas drogi. Na przykład, gdy sprzedający wysyła jakieś drogie maszyny, ubezpieczenie w tym przypadku jest bardzo ważne, bo zmniejsza ryzyko strat. W praktyce sprzedający powinien wybrać odpowiednią polisę, która pokryje różne ryzyka transportowe, takie jak uszkodzenia czy kradzież. Dodatkowo warto pamiętać, że sprzedający ponosi koszty transportu i ubezpieczenia aż do momentu, gdy towar dotrze do miejsca przeznaczenia, co jest zgodne z dobrymi praktykami w handlu.

Pytanie 16

Czas załadunku węgla do jednego wagonu wynosi 8 minut. Jak długo potrwa załadunek całego pociągu, który ma dostarczyć do klienta 1 920 t węgla, wiedząc, że w jednym wagonie mieści się 40 000 kg tego surowca?

A. 0 godzin 48 minut
B. 2 godziny 48 minut
C. 6 godzin 24 minuty
D. 3 godziny 56 minut
Załadunek węgla do jednego wagonu trwa 8 minut, a każdy wagon pomieści 40 000 kg węgla. Aby obliczyć, ile wagonów potrzebnych jest do przewiezienia 1 920 ton węgla, należy najpierw przekonwertować 1 920 ton na kilogramy, co daje 1 920 000 kg. Następnie dzielimy całkowitą masę węgla przez pojemność jednego wagonu: 1 920 000 kg / 40 000 kg = 48 wagonów. Czas załadunku całego składu obliczamy mnożąc liczbę wagonów przez czas załadunku jednego wagonu: 48 wagonów * 8 minut = 384 minut. Przekształcając 384 minuty na godziny i minuty, otrzymujemy 6 godzin i 24 minuty. Tego rodzaju obliczenia są powszechnie stosowane w logistyce i transporcie, zwłaszcza w branży surowcowej, gdzie precyzyjne planowanie czasowe jest kluczowe dla efektywności operacyjnej. Przykłady zastosowania obejmują planowanie transportu surowców do zakładów przemysłowych oraz organizację pracy w portach i na terminalach kolejowych.

Pytanie 17

Przykładem infrastruktury intermodalnej w formie punktowej jest

A. korytarz powietrzny
B. stacja inspekcji pojazdów
C. szlak morski
D. terminal przeładunkowy kontenerów
Przeładunkowy terminal kontenerowy to naprawdę ważny kawałek układanki, jeśli chodzi o transport intermodalny. To takie miejsce, gdzie kontenery zmieniają środki transportu, na przykład z ciężarówek na pociągi czy statki. Dzięki temu wszystko działa sprawnie w łańcuchu dostaw. W terminalach mamy nowoczesne dźwigi, które pomagają szybko i bezpiecznie załadować i rozładować kontenery. To ważne, bo czas to pieniądz. Warto zwrócić uwagę na systemy zarządzania ruchem i magazynowaniem – korzystają z tech, żeby ułatwić wszystko. I na pewno, gdy terminale współpracują z drogami czy torami kolejowymi, transport intermodalny staje się bardziej efektywny. Co więcej, w kontekście ekologii, terminale kontenerowe mają też swoją rolę – wspierają transport kolejowy i morski, które są bardziej przyjazne dla środowiska niż transport drogowy, co może pomóc w ograniczeniu emisji CO2.

Pytanie 18

Transport lądowy, biorąc pod uwagę umiejscowienie trasy, klasyfikuje się na

A. regularne i nieregularne
B. podziemne, naziemne i nadziemne
C. bezpośrednie oraz pośrednie
D. publiczne, branżowe oraz własne
Przewozy lądowe dzielimy na podziemne, naziemne i nadziemne ze względu na położenie drogi transportowej. Transport podziemny obejmuje systemy, takie jak tunele, które są wykorzystywane do przewozu osób i towarów z minimalnym wpływem na powierzchnię. Przykładem mogą być metro lub podziemne parkingi. Transport naziemny to najczęściej stosowany sposób przewozu, wykorzystujący drogi, autostrady oraz inne szlaki komunikacyjne dostępne na powierzchni. W tym przypadku kluczowe znaczenie mają standardy bezpieczeństwa i efektywności tras, co przekłada się na oszczędności czasu i kosztów. Transport nadziemny, z kolei, dotyczy systemów, które są zbudowane powyżej poziomu gruntu, takich jak kolejki linowe czy systemy tramwajowe na estakadach. W kontekście logistyki i zarządzania transportem, znajomość tych podziałów jest istotna dla opracowania efektywnych strategii przewozowych, spełniających różne potrzeby klientów oraz regulacje branżowe.

Pytanie 19

Jaką wartość brutto będzie miała faktura za usługę transportową, której cena netto wynosi 7 500,00 zł, uwzględniając 10% rabatu dla stałego klienta oraz 23% stawkę podatku?

A. 1 725,00 zł
B. 8 302,50 zł
C. 10 147,50 zł
D. 9 250,00 zł
Aby obliczyć wartość brutto faktury, należy najpierw uwzględnić rabat oraz zastosować obowiązującą stawkę podatku VAT. W pierwszym kroku obliczamy kwotę rabatu. Jeśli cena usługi wynosi 7 500,00 zł netto, a rabat wynosi 10%, to jego wartość wyniesie 750,00 zł (7 500,00 zł * 0,10). Następnie odejmujemy tę kwotę od ceny netto: 7 500,00 zł - 750,00 zł = 6 750,00 zł. Kolejnym krokiem jest obliczenie wartości brutto poprzez dodanie podatku VAT. Przy stawce 23%, kwotę podatku obliczamy jako 6 750,00 zł * 0,23, co daje 1 552,50 zł. Wartość brutto to suma wartości netto po rabacie oraz wartości podatku: 6 750,00 zł + 1 552,50 zł = 8 302,50 zł. Tak obliczona kwota brutto powinna być zawarta w fakturze, co pokazuje, że stosowanie takich obliczeń jest zgodne z obowiązującymi standardami rachunkowości.

Pytanie 20

Dobierz optymalną naczepę podkontenerową do transportu kontenera 40 ft o wymiarach (dł. x szer. x wys.): 12,2 x 2,4 x 2,6 m i masie własnej 3 000 kg, w którym umieszczono 23 t ładunku?

Parametry naczepy:

− długość: 9 379 mm

− masa własna: 3 100 kg

− maksymalna ładowność: 18,5 t

Parametry naczepy:

− długość: 10 816 mm

− masa własna: 3 800 kg

− maksymalna ładowność: 24,0 t

A.B.

Parametry naczepy:

− długość: 12 382 mm

− masa własna: 4 100 kg

− maksymalna ładowność: 27,0 t

Parametry naczepy:

− długość: 11 060 mm

− masa własna: 5 400 kg

− maksymalna ładowność: 36,5 t

C.D.
A. D.
B. B.
C. A.
D. C.
Wybór innej naczepy oprócz C może prowadzić do różnych problemów związanych z ładownością i wymiarami. Naczepy A, B i D mogą nie mieć wystarczającej ładowności do transportu kontenera 40 ft z 23 t ładunku, co może skutkować przekroczeniem dopuszczalnej masy całkowitej, a tym samym naruszeniem przepisów transportowych. Przykładowo, naczepa z mniejszą ładownością niż 26 t wprowadza ryzyko prawne oraz finansowe, co może prowadzić do kar za nadmierne obciążenie drogi. Ponadto, niewłaściwe wymiary naczepy mogą skutkować brakiem stabilności podczas transportu, co zwiększa ryzyko wypadków. W branży transportowej konieczne jest dostosowanie sprzętu do specyfikacji ładunku, a nie tylko jego masy, ale także wymiarów. Zastosowanie naczep, które nie są dostosowane do transportu kontenerów, może prowadzić do uszkodzeń ładunku oraz naczepy, a także nieefektywnego wykorzystania floty transportowej. Kluczowe jest stosowanie naczep, które są projektowane z myślą o określonych typach ładunków, co z kolei przyczynia się do optymalizacji kosztów transportu i bezpieczeństwa operacji.

Pytanie 21

Dokumenty, które definiują właściwości, jakimi powinno charakteryzować się urządzenie techniczne, oraz które powinny być stosowane przy jego wytwarzaniu, jak również przy produkcji, naprawie lub modernizacji materiałów i elementów, to

A. specyfikacje techniczne
B. wskazania dotyczące kontroli jakości
C. specyfikacje surowcowe
D. procedury stanowiskowe
Specyfikacje techniczne to dokumenty, które dokładnie określają wymagania dotyczące cech, funkcji i parametrów technicznych urządzeń, materiałów oraz elementów wykorzystywanych przy ich wytwarzaniu, naprawie czy modernizacji. W praktyce, specyfikacje te są fundamentalnym narzędziem w inżynierii oraz produkcji, gdyż umożliwiają zapewnienie, że wszystkie komponenty spełniają określone normy jakości i bezpieczeństwa. Przykładem zastosowania specyfikacji technicznych może być proces projektowania nowego urządzenia, gdzie inżynierowie muszą określić dokładne wymagania dotyczące materiałów, obróbki, właściwości mechanicznych oraz elektrycznych. Zgodnie z normami ISO, każda specyfikacja techniczna powinna być dobrze udokumentowana i dostępna dla wszystkich zainteresowanych stron, co pozwala na ścisłą kontrolę jakości oraz eliminację błędów produkcyjnych. W branży budowlanej, specyfikacje te są kluczowe dla zapewnienia, że wszystkie użyte materiały i technologie są zgodne z obowiązującymi przepisami i standardami ochrony środowiska, co w konsekwencji wpływa na trwałość i bezpieczeństwo realizowanych projektów.

Pytanie 22

Jaką objętość ma paletowa jednostka ładunkowa utworzona na palecie o wymiarach (dł. x szer. x wys.): 1 200 x 1 000 x 150 mm, na której znajduje się 8 kartonów o wymiarach (dł. x szer. x wys.): 600 x 500 x 850 mm?

A. 2,220 m3
B. 1,776 m3
C. 1,200 m3
D. 2,040 m3
W przypadku niepoprawnych odpowiedzi ważne jest zrozumienie przyczyn, które prowadzą do błędnych obliczeń. Na przykład, nieprawidłowe podejście do obliczeń objętości może wynikać z braku uwzględnienia wszystkich wymiarów palety lub kartonów. Zdarza się, że osoby obliczają objętość tylko na podstawie jednego z wymiarów, co prowadzi do znaczących błędów. W praktyce, każdy wymiar odgrywa kluczową rolę, a pominięcie któregoś z nich skutkuje zaniżeniem lub zawyżeniem wyników. Ponadto, istotnym błędem jest brak konwersji jednostek. W przypadku tego pytania, aby uzyskać objętość w metrach sześciennych, trzeba podzielić przez 1 000 000 000. Ignorując ten krok, można uzyskać wyniki w milimetrach sześciennych, co jest nieodpowiednie dla kontekstu. Analiza przestrzeni magazynowej oraz planowanie transportu wymagają precyzyjnych obliczeń, dlatego zrozumienie podstawowych zasad obliczania objętości jest kluczowe. Standardy branżowe wymagają, aby wszystkie wymiary były dokładnie uwzględniane, a metody obliczeniowe były zgodne z najlepszymi praktykami, aby uniknąć kosztownych błędów oraz optymalizować procesy logistyczne.

Pytanie 23

Jakie jednostki transportowe są klasyfikowane jako Intermodalne Jednostki Transportowe (UTI)?

A. naczepy siodłowe
B. pakiety
C. palety EUR
D. skrzyniopalety
Intermodalne Jednostki Transportowe (UTI) to kluczowy element w logistyce i transporcie, który umożliwia efektywne przemieszczenie towarów przy użyciu różnych środków transportu. Naczepy siodłowe, jako jedna z form UTI, są przystosowane do transportu drogowego i kolejowego, co pozwala na ich łatwe przesiadanie pomiędzy tymi dwoma rodzajami transportu. Dzięki zastosowaniu standardowych wymiarów i konstrukcji, naczepy siodłowe zapewniają wysoką kompatybilność z różnymi platformami oraz kontenerami, co jest zgodne z międzynarodowymi standardami, takimi jak normy ISO. Umożliwia to nie tylko zwiększenie efektywności przewozów, ale też zmniejszenie kosztów związanych z transportem. Na przykład, naczepy siodłowe mogą być transportowane pociągami w ramach intermodalnych transportów, co znacznie obniża emisję CO2 w porównaniu do transportu wyłącznie drogowego. Przykłady zastosowania naczep siodłowych obejmują przewozy towarów w handlu międzynarodowym, gdzie ich elastyczność i możliwość łatwego przeładunku są kluczowe dla sprawnego łańcucha dostaw.

Pytanie 24

Na podstawie fragmentu konwencji CMR, okres przedawnienia roszczeń z umowy przewozu w przypadku nieumyślnego uszkodzenia przesyłki wynosi

Fragment Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR)
Artykuł 32.1. Roszczenia, które mogą wynikać z przewozów podlegających niniejszej Konwencji, przedawniają się po upływie jednego roku. Jednak w przypadku złego zamiaru lub niedbalstwa, które według prawa obowiązującego sąd rozpatrujący sprawę uważane jest za równoznaczne ze złym zamiarem, termin przedawnienia wynosi trzy lata. Przedawnienie biegnie:
a) w przypadkach częściowego zaginięcia, uszkodzenia lub opóźnienia dostawy – począwszy od dnia wydania;
b) w przypadkach całkowitego zaginięcia – począwszy od trzydziestego dnia po upływie umówionego terminu dostawy, albo, jeżeli termin nie był umówiony – począwszy od sześćdziesiątego dnia po przyjęciu towaru przez przewoźnika;
c) we wszystkich innych przypadkach – począwszy od upływu trzymiesięcznego terminu od dnia zawarcia umowy przewozu.
A. jeden rok od dnia od sześćdziesiątego dnia po przyjęciu towaru przez przewoźnika.
B. trzy lata od dnia wydania przesyłki.
C. jeden rok od dnia wydania przesyłki.
D. trzy lata od trzydziestego dnia po upływie umówionego terminu dostawy.
Zgadza się! Wiesz, że okres przedawnienia roszczeń z umowy przewozu w przypadku nieumyślnego uszkodzenia przesyłki to jeden rok od momentu, kiedy przesyłka została wydana? To ważne, bo zgodnie z artykułem 32 Konwencji CMR, ten termin chroni prawa obu stron – zarówno przewoźnika, jak i nadawcy. W praktyce, jak nie zgłosisz roszczenia w ciągu roku, możesz mieć trudności z dochodzeniem swoich praw przed sądem. To daje przewoźnikom i nadawcom możliwość lepszego planowania i zarządzania ryzykiem związanym z transportem. Pamiętaj, że w razie problemów warto mieć wszystkie dokumenty przewozowe i dowody na stan przesyłki, bo to może naprawdę pomóc przy składaniu reklamacji. Dobrze by było, żeby nadawcy śledzili stan przesyłek i notowali wszelkie nieprawidłowości, wtedy proces reklamacyjny stanie się łatwiejszy.

Pytanie 25

Transport lądowy bezszynowy odbywa się przy użyciu

A. transportu morskiego
B. transportu lotniczego
C. transportu kolejowego
D. transportu samochodowego
Przewozy lądowe bezszynowe, które są realizowane transportem samochodowym, odzwierciedlają kluczowy aspekt logistyki i transportu lądowego. Transport samochodowy ma wiele zalet, w tym elastyczność, możliwość dostosowania tras do specyficznych potrzeb klientów oraz zdolność do przewozu towarów w miejscach, które nie są dostępne dla innych środków transportu. W praktyce, przewozy takie mogą obejmować dostarczanie produktów do sklepów, transport materiałów budowlanych na plac budowy czy dystrybucję żywności do restauracji. Wysokie standardy w branży wymagają, aby pojazdy wykorzystywane w transporcie były zgodne z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa oraz ochrony środowiska, co wpływa na wybór odpowiednich środków transportu. Dodatkowo, efektywność transportu samochodowego można zwiększyć dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, takich jak systemy GPS do monitorowania floty oraz oprogramowanie do zarządzania łańcuchem dostaw, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w sektorze logistycznym.

Pytanie 26

Transport, który wymaga specjalistycznego pojazdu, odpowiednich oznaczeń, przeszkolenia kierowcy oraz pisemnej instrukcji dla niego, to przewóz

A. ładunków w kontenerach
B. materiałów niebezpiecznych
C. ładunków dłużycowych
D. żywych zwierząt
Odpowiedź "materiałów niebezpiecznych" jest prawidłowa, ponieważ transport takich materiałów wymaga szczególnych środków ostrożności oraz specjalistycznego przygotowania. Przewóz materiałów niebezpiecznych, zgodnie z Międzynarodowymi Przepisami Transportu Drogowego Materiałów Niebezpiecznych (ADR), obliguje przewoźników do używania taboru przystosowanego do transportu substancji, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia, życia lub środowiska. Przykłady materiałów niebezpiecznych obejmują chemikalia, substancje łatwopalne, toksyczne gazy oraz materiały radioaktywne. Każdy pracownik zaangażowany w ten proces, w tym kierowcy, musi przejść specjalistyczne szkolenie oraz otrzymać pisemną instrukcję, aby zapewnić bezpieczeństwo podczas transportu. Użycie odpowiednich oznakowań na pojeździe jest również wymogiem, aby informować innych uczestników ruchu o przewożonych substancjach. Przestrzeganie tych zasad nie tylko minimalizuje ryzyko wypadków, ale także jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, co zapewnia profesjonalny i odpowiedzialny transport.

Pytanie 27

Firma transportowa wystawiła fakturę na kwotę 1 230,00 zł brutto za przewóz towaru na dystansie 200 km. Jaka jest stawka netto za kilometr, jeśli usługa podlega 23% stawce VAT?

A. 6,15 zł
B. 1 000,00 zł
C. 230,00 zł
D. 5,00 zł
Stawka netto za kilometr wynosi 5,00 zł. Żeby obliczyć stawkę netto za przewóz, musimy najpierw ogarnąć wartość netto faktury. Mamy kwotę brutto na poziomie 1 230,00 zł, co łączy się z podatkiem VAT. Jak mamy VAT na 23%, to obliczamy wartość netto tak: wartość netto = wartość brutto / (1 + VAT). Więc w naszym przypadku: 1 230,00 zł / 1,23 daje nam 1 000,00 zł. Potem, żeby znaleźć stawkę netto za kilometr, dzielimy wartość netto przez liczbę kilometrów, czyli 1 000,00 zł / 200 km. To wychodzi 5,00 zł za kilometr. Takie obliczenia są bardzo ważne w transporcie, bo pomagają w poprawnym fakturowaniu usług i mogą uchronić przed błędami podatkowymi. No i warto wiedzieć, że znajomość stawek netto przydaje się do analizowania kosztów transportu oraz do porównywania ofert przewoźników, co może pomóc w podejmowaniu lepszych decyzji biznesowych.

Pytanie 28

Do której reguły Incoterms 2020 odnoszą się obowiązki sprzedającego i kupującego zapisane w tabeli?

Obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru na statek w porcie załadunku. Od tego miejsca ryzyko przechodzi na kupującego, jednakże nadal sprzedający ma obowiązek zawrzeć umowę przewozu morskiego oraz ponieść koszty dostarczenia towaru do portu przeznaczenia.
A. FAS
B. EXW
C. CFR
D. DAP
Odpowiedź CFR (Cost and Freight) jest poprawna, ponieważ zgodnie z regułą Incoterms 2020, sprzedający ma obowiązek dostarczenia towaru na statek w porcie załadunku oraz pokrycia kosztów transportu morskiego do portu przeznaczenia. W momencie załadunku towaru na statek, ryzyko związane z towarem przechodzi na kupującego. Przykładem zastosowania tej reguły może być sytuacja, w której firma sprzedająca maszyny przemysłowe w Polsce sprzedaje je klientowi w Egipcie. Sprzedający organizuje transport morską drogą do portu w Aleksandrii, pokrywając koszty frachtu, ale odpowiedzialność za ewentualne uszkodzenia towaru przechodzi na kupującego w momencie, gdy maszyny zostaną załadowane na statek. Zrozumienie zasad CFR jest kluczowe dla efektywnego zarządzania ryzykiem w międzynarodowych transakcjach handlowych oraz pozwala na lepsze planowanie logistyczne, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży transportowej.

Pytanie 29

Jednostką ładunkową w systemie pakietowym jest

A. paleta z ładunkiem mocowanym pasami
B. kontener z pudełkami
C. karton z opakowaniami pojedynczymi
D. dłużyca zabezpieczona jarzmami
Dłużyca zabezpieczona jarzmami to naprawdę świetny przykład pakietowej jednostki ładunkowej. Taka forma transportu jest wykorzystywana w logistyce na szeroką skalę. Te jednostki ładunkowe można łatwo przemieszczać w całości, co znacznie przyspiesza zarówno załadunek, jak i rozładunek. Dzięki jarzmom ładunek jest stabilny i bezpieczny, co naprawdę zmniejsza ryzyko uszkodzeń w czasie transportu. W praktyce często korzysta się z tej metody, gdy przewozi się drewno, stal czy inne długie materiały, które wymagają specjalnego podejścia do pakowania. No i nie zapominajmy o normach międzynarodowych, takich jak ISO – dobrze dobrane zabezpieczenie ładunku według tych standardów pozwala na lepsze wykorzystanie przestrzeni i skuteczne zarządzanie łańcuchem dostaw. W dzisiejszych czasach, gdzie wszystko jest globalne i konkurencja jest coraz większa, to naprawdę istotna sprawa.

Pytanie 30

Firma transportowa wynajęła 4 naczepy kłonicowe na czas 5 godzin. Koszt wypożyczenia jednej naczepy na godzinę wynosi 50,00 zł netto. Jaka będzie całkowita kwota brutto, za którą wystawiona zostanie faktura za korzystanie z naczep, jeśli przysługuje jej 10% rabatu, a usługa objęta jest stawką VAT wynoszącą 23%?

A. 900,00 zł
B. 1 230,00 zł
C. 1 107,00 zł
D. 1 000,00 zł
Aby obliczyć kwotę brutto za wynajem naczep, należy najpierw obliczyć koszt wynajęcia bez rabatu. Koszt wynajęcia jednej naczepy na godzinę wynosi 50,00 zł. Wynajmując 4 naczepy przez 5 godzin, całkowity koszt wynajmu wynosi: 4 naczepy * 5 godzin * 50,00 zł = 1 000,00 zł. Następnie, przysługujący rabat wynoszący 10% należy odjąć od tej kwoty: 1 000,00 zł * 10% = 100,00 zł. Zatem koszt po rabacie wynosi: 1 000,00 zł - 100,00 zł = 900,00 zł. Teraz należy dodać podatek VAT. Stawka VAT wynosi 23%, więc kwotę netto 900,00 zł należy pomnożyć przez 1,23 (100% + 23% VAT): 900,00 zł * 1,23 = 1 107,00 zł. Warto podkreślić, że znajomość zasad obliczania kosztów wynajmu oraz odpowiednich stawek podatków jest kluczowa w branży transportowej i wynajmu, co pozwala na prawidłowe oszacowanie wydatków oraz zysków, a także lepsze planowanie działań finansowych.

Pytanie 31

Oblicz najkrótszy czas transportu ładunku na dystansie 430 km, jeśli pojazd jedzie ze średnią prędkością 50 km/h i jest obsługiwany przez dwuosobową załogę?

A. 9 godzin
B. 9 godzin i 21 minut
C. 8 godzin i 36 minut
D. 10 godzin
Obliczenie minimalnego czasu przewozu ładunku na odległość 430 km przy średniej prędkości 50 km/h wymaga zastosowania podstawowej formuły: czas = odległość / prędkość. Dla podanych danych, czas wynosi 430 km / 50 km/h = 8,6 godziny, co przelicza się na 8 godzin i 36 minut. Jest to ważne z perspektywy logistyki, gdzie optymalne planowanie tras ma kluczowe znaczenie dla efektywności przewozów oraz minimalizacji kosztów operacyjnych. Przykładowo, w branży transportowej często uwzględnia się również czasy przestojów, przepisy ruchu drogowego, oraz wymogi dotyczące odpoczynku kierowców, co może wpływać na całkowity czas realizacji transportu. Dobre praktyki w tym zakresie obejmują wykorzystanie systemów zarządzania flotą, które umożliwiają analizę tras i optymalizację czasów przejazdu, a także monitorowanie pracy załogi, aby zapewnić zgodność z regulacjami dotyczącymi czasu pracy kierowców.

Pytanie 32

Oblicz na podstawie cennika całkowity koszt usługi załadunku i przewozu 20 m3 benzyny 95 na odległość 220 km.

Cennik Przedsiębiorstwa Transportowego TRANS
Rodzaj usługiWyszczególnienieCena jednostkowa
Załadunekładunek sformowany2,00 zł/pjt
ładunek sypki luzem0,20 zł/kg
ładunek płynny luzem15,00 zł/m3
Przewózdo 100 km4,00 zł/km
do 200 km3,80 zł/km
do 300 km3,70 zł/km
do 400 km3,60 zł/km
powyżej 400 km3,50 zł/km
Opłaty za przewóz materiałów niebezpiecznych wymienionych w ADR oblicza się na podstawie Cennika z podwyższeniem o 60%.
A. 1 782,40 zł
B. 1 302,40 zł
C. 1 602,40 zł
D. 814,00 zł
Wybór innej odpowiedzi może wynikać z nieprawidłowego zrozumienia kosztów związanych z transportem materiałów niebezpiecznych, co jest szczególnie ważne w przypadku benzyny. Koszt przewozu wynoszący 814 zł jest podstawowym kosztem, który nie uwzględnia dodatkowych wymogów, które wynikają z transportu substancji objętych regulacjami ADR. Ignorowanie 60% dodatkowej opłaty za przewóz materiału niebezpiecznego jest typowym błędem myślowym, który może prowadzić do zaniżenia całkowitych kosztów usługi. Podobnie, nie uwzględnienie kosztu załadunku 20 m³ benzyny, który wynosi 300 zł, prowadzi do błędnej kalkulacji. Każda operacja transportowa, szczególnie związana z substancjami niebezpiecznymi, wymaga starannego planowania i obliczeń, aby uniknąć nieprzewidzianych kosztów. Warto również zauważyć, że w przypadku przewozu materiałów niebezpiecznych istotne jest przestrzeganie wszystkich regulacji bezpieczeństwa, które mogą wpłynąć na całkowity koszt usługi. Dobrą praktyką w branży jest zawsze dokładne sprawdzanie wszystkich składników kosztów, aby nie narazić się na nieprzyjemne niespodzianki.

Pytanie 33

Urządzenie pokazane na ilustracji ma na celu transportowanie

A. ładunków z statków na ciężarówki
B. ładunków ponadnormatywnych na pojazdy drogowe
C. kontenerów do i z terminalu do pojazdów drogowych
D. towarów w magazynach wysokiego składowania
Zrozumienie, że urządzenia transportowe służą do przenoszenia towarów w magazynach wysokiego składowania, może prowadzić do niewłaściwych wniosków. Magazyny wysokiego składowania są z reguły zaprojektowane do przechowywania towarów w pionie, co nie oznacza, że urządzenia używane w terminalach transportowych mają z nimi wiele wspólnego. Na przykład, w przypadku błędnych odpowiedzi dotyczących kontenerów, należy zauważyć, że transport kontenerów wymaga specjalistycznych urządzeń, które radzą sobie z ich specyfiką, jak wielkość i ciężar. Dodatkowo, przenoszenie ładunków ze statków na samochody ciężarowe jest typowe dla portów, gdzie kontenery są transportowane na krótkich odcinkach, lecz nie obejmuje to całego procesu logistycznego, który zachodzi na terminalu. Z kolei odpowiedź, która odnosi się do ładunków ponadnormatywnych na pojazdy drogowe, sugeruje wykorzystanie sprzętu dostosowanego do nietypowych wymiarów, co jest zupełnie innym obszarem logistyki i nie dotyczy standardowych kontenerów. Często popełnianym błędem jest utożsamianie różnych procesów transportowych jako jednego, co może prowadzić do nieefektywnego zarządzania operacjami i niezgodności z normami przemysłowymi. W kontekście efektywności we współczesnej logistyce, kluczowe jest zrozumienie różnorodności zastosowań urządzeń transportowych i ich specyficznych ról w różnych etapach łańcucha dostaw.

Pytanie 34

Opłata podstawowa przewozu jednego kontenera 40-stopowego wynosi 1 200 zł. Na podstawie zamieszczonej tabeli oblicz, jaki będzie koszt przewozu ładunków w dwóch kontenerach 40-stopowych, jeżeli każda załadowana jednostka waży 23 tony?

Kod długościDługość kontenera
w stopach angielskich
Współczynniki korygujące dla UTI
Ładowna UTI do
22 ton brutto
Ładowna UTI powyżej
22 ton brutto
Próżna UTI
10200,750,850,50
20250,750,850,50
30300,900,950,60
50401,001,100,80
6045 i więcej1,001,100,80
A. 2 040 zł
B. 2 640 zł
C. 2 280 zł
D. 2 400 zł
Kiedy wybierasz złą odpowiedź, może być kilka powodów, dlaczego tak się dzieje, które warto przemyśleć. Z tego co widzę, dużo ludzi po prostu zapomina o tym współczynniku korygującym dla ładunków, które ważą powyżej 22 ton. W transporcie kontenerów te stawki zazwyczaj zależą od wagi ładunku i to jest standard w branży. Często ludzie biorą tylko podstawową stawkę i zapominają o jej korekcie, co prowadzi do dużych błędów w szacowaniu kosztów przewozu. Czyli, czasem skupiają się na pomnożeniu opłaty za jeden kontener przez 2, ale bez uwzględnienia współczynnika, to strasznie nieprawidłowe. Warto też pomyśleć o praktycznych aspektach tych obliczeń, bo powinny się opierać na danych rynkowych i najlepszych praktykach w branży. Prawidłowe podejście w takich zadaniach wpływa nie tylko na dokładność kosztów, ale też na przyszłe decyzje firmy.

Pytanie 35

Jaką stawką VAT obciążona jest usługa transportu towarów na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej?

A. 23%
B. 0%
C. 8%
D. 5%
Usługa przewozu rzeczy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej objęta jest stawką VAT w wysokości 23%. Jest to standardowa stawka VAT, która dotyczy większości towarów i usług w Polsce. Zgodnie z przepisami ustawy o VAT, usługi transportowe są klasyfikowane jako usługi związane z działalnością gospodarczą, a ich opodatkowanie wynika z ogólnych zasad naliczania VAT. Praktycznym przykładem może być firma transportowa, która świadczy usługi przewozu towarów dla różnych klientów, takich jak sklepy, producentów czy hurtownie. W takim przypadku wszystkie usługi przewozowe powinny być fakturowane z naliczeniem stawki 23%. Warto również pamiętać, że w przypadku przewozu towarów poza granice Polski mogą występować inne stawki lub zwolnienia z VAT, dlatego przedsiębiorcy powinni być świadomi obowiązujących przepisów na poziomie europejskim oraz krajowym, aby prawidłowo naliczać podatek VAT na swoich fakturach.

Pytanie 36

Którą skrzynię ładunkową należy wybrać do jednorazowego załadunku i przewozu 34 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), każda o wymiarach 1,2 m x 0,8 m x 2,1 m (dł. x szer. x wys.) i masie 650 kg/pjł?

Skrzynia ładunkowaWymiary wewnętrzne skrzyni ładunkowej
[dł. x szer. x wys.]
Ładowność
[t]
A.7,25 m x 2,20 m x 2,35 m10,00
B.10,30 m x 2,35 m x 2,40 m16,00
C.12,55 m x 2,35 m x 2,45 m22,00
D.14,30 m x 2,45 m x 2,45 m24,00
A. A.
B. D.
C. C.
D. B.
Wybór skrzyni ładunkowej D jako odpowiedzi prawidłowej opiera się na prawidłowej analizie zarówno wymiarów palet, jak i ich masy. Każda paleta ma wymiary 1,2 m x 0,8 m i waży 650 kg, co oznacza, że 34 palety łącznie ważą 22,1 tony. Skrzynia D, mająca ładowność aż 24 ton, z łatwością pomieści ten ładunek. Ważnym aspektem w transporcie jest nie tylko ładowność, ale również odpowiednie rozmieszczenie ładunku, aby zapewnić stabilność podczas przewozu. Przykładowo, w transporcie drogowym, przestrzeganie zasad dotyczących rozkładu masy jest kluczowe dla bezpieczeństwa, co jest zgodne z normami ISO 39001, które koncentrują się na poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego. W praktyce, wybór odpowiedniej skrzyni ładunkowej ma ogromne znaczenie w kontekście efektywności kosztowej i bezpieczeństwa transportu.

Pytanie 37

Przedstawiona plakietka ustala datę przeglądu

Ilustracja do pytania
A. okręgowej stacji kontroli pojazdów.
B. inspektora transportu drogowego.
C. inspektora dozoru technicznego.
D. konserwatorskiego.
Twoja odpowiedź jest prawidłowa. Plakietka, którą widzisz na zdjęciu, jest związana z Urzędem Dozoru Technicznego (UDT), którego głównym zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa urządzeń technicznych. Inspektorzy UDT przeprowadzają regularne przeglądy i kontrole, aby upewnić się, że urządzenia spełniają wymogi bezpieczeństwa oraz normy techniczne. Plakietka zawiera informacje o dacie następnego przeglądu, co jest istotne dla użytkowników urządzeń, aby mogli planować ich eksploatację i zapewnić ciągłość bezpieczeństwa. W praktyce oznacza to, że korzystając z urządzeń, które mają ważne badania UDT, minimalizujesz ryzyko awarii i wypadków. Niezastosowanie się do tych przepisów może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych oraz zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi. W związku z tym, regularne przeglądy i przestrzeganie zaleceń UDT są kluczowe w każdej branży, która korzysta z urządzeń technicznych.

Pytanie 38

W jakim modelu organizacji transportu pojazd realizuje regularne kursy pomiędzy jednym nadawcą a jednym odbiorcą?

A. Sztafetowym
B. Obwodowym
C. Wahadłowym
D. Promienistym
Model wahadłowy transportu charakteryzuje się regularnym kursowaniem pojazdu pomiędzy jednym nadawcą a jednym odbiorcą, co umożliwia efektywne zarządzanie przepływem towarów. W tym modelu pojazd, na przykład ciężarówka lub pociąg, wykonuje cykliczne kursy, co zwiększa przewidywalność i kontrolę nad procesem transportowym. Przykładem zastosowania modelu wahadłowego może być transport surowców z jednego zakładu produkcyjnego do drugiego, gdzie stałe godziny wyjazdów oraz przybyć minimalizują przestoje w produkcji. Z punktu widzenia standardów branżowych, podejście to jest zgodne z praktykami lean management, które skupiają się na eliminacji marnotrawstwa i optymalizacji procesów. Dodatkowo, zastosowanie systemów monitorowania GPS w pojazdach wahadłowych pozwala na ścisłą kontrolę tras i czasów dostaw, co podnosi jakość usług transportowych.

Pytanie 39

Postanowienia zawarte w Konwencji Wiedeńskiej dotyczą

A. ochrony morza przed zanieczyszczeniami przez statki.
B. dozwolonej prędkości poruszania się.
C. reguł użytkowania karnetu CDP.
D. jednolitych norm ruchu drogowego.
Konwencja Wiedeńska o ruchu drogowym, która została przyjęta w 1968 roku, ma na celu ujednolicenie zasad ruchu drogowego na świecie, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drogach międzynarodowych. W ramach tej konwencji ustalono wspólne zasady dotyczące sygnalizacji świetlnej, znaków drogowych oraz przepisów dotyczących zachowania kierowców. Przykładem zastosowania tych zasad jest jednolity system znaków drogowych, który jest stosowany w wielu krajach, co ułatwia podróżującym poruszanie się w obcym kraju. Przyjęcie i wdrożenie zasad określonych w Konwencji Wiedeńskiej sprzyja zwiększeniu bezpieczeństwa na drogach oraz ułatwia międzynarodowy transport towarów i osób. Dodatkowo, konwencja ta jest podstawą dla wielu krajowych ustawodawstw, które regulują ruch drogowy, a jej standardy są często przywoływane w dyskusjach dotyczących polityki transportowej.

Pytanie 40

Spedytor utracił ładunek o masie brutto 140 kg. Ile wynosi maksymalna kwota odszkodowania, którą może zapłacić spedytor, zgodnie z przedstawionym fragmentem OPWS, jeżeli kurs SDR w dniu powstania szkody kształtował się na poziomie 1 SDR = 5,7665 PLN?

Fragment Ogólnych Polskich Warunków Spedycyjnych (OPWS) 2010
§ 23
23.1. Wypłacone przez spedytora odszkodowanie, należne osobie uprawnionej z tytułu zawartej umowy spedycji, ograniczone jest do zwykłej wartości towaru, określonej w fakturze handlowej, a w razie jej braku, określonej w kolejności na podstawie ceny giełdowej, rynkowej lub w oparciu o normalną wartość rzeczy tego samego rodzaju i jakości. W żadnym przypadku jednak wypłacone przez spedytora odszkodowanie nie może przekroczyć kwoty 2 SDR za 1 kilogram wagi brutto przesyłki brakującej lub uszkodzonej, a łącznie kwoty 50.000 SDR za każde zdarzenie, chyba że od osoby, za którą spedytor ponosi odpowiedzialność, uzyskane zostanie odszkodowanie w kwocie wyższej.
A. 11,53 PLN
B. 807,31 PLN
C. 1 614,62 PLN
D. 288 325,00 PLN
Odpowiedzi, które nie wskazują na wartość 1 614,62 PLN, mogą wynikać z kilku błędnych założeń. Na przykład, odpowiedź 807,31 PLN może sugerować, że osoba obliczająca odszkodowanie myli się w przyjętej stawce za kilogram lub w obliczeniach związanych z przeliczeniem SDR na PLN. Przyjęcie wartości 1 SDR na kilogram byłoby błędne, ponieważ nie uwzględnia maksymalnych limitów określonych w OPWS. Z kolei odpowiedź 11,53 PLN nie jest nawet bliska wartości wynikającej z przeliczeń, co może sugerować całkowite pominięcie procedur obliczeniowych lub niewłaściwe zrozumienie pojęć związanych z odszkodowaniami. Utrata ładunku o masie 140 kg powinna prowadzić do znacznie wyższej kwoty, a nie do tak małej, co wskazuje na brak wiedzy na temat odpowiedzialności spedytora. Odpowiedź 288 325,00 PLN wskazuje na dramatyczne przeszacowanie wartości, co może świadczyć o błędnej interpretacji jednostek lub stawek. W praktyce, aby uniknąć takich pomyłek, kluczowe jest zrozumienie zasad odpowiedzialności w transporcie oraz właściwe stosowanie przeliczeń walutowych zgodnie z obowiązującymi stawkami. Warto pamiętać, że każdy kilogram ładunku ma swoją wartość odszkodowawczą, która jest ściśle określona w przepisach, co potwierdza konieczność staranności w obliczeniach.