Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik administracji
  • Kwalifikacja: EKA.01 - Obsługa klienta w jednostkach administracji
  • Data rozpoczęcia: 25 października 2025 11:38
  • Data zakończenia: 25 października 2025 11:42

Egzamin niezdany

Wynik: 4/40 punktów (10,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W trakcie sezonu grzewczego w biurach powinna być utrzymywana temperatura powietrza

A. powyżej 24 °C
B. od 23 °C do 24 °C
C. od 18°C do 22°C
D. od 15°C do 17°C
Odpowiedź, że w sezonie grzewczym w pomieszczeniach biurowych temperatura powietrza powinna wynosić od 18°C do 22°C jest zgodna z wytycznymi wielu organizacji zajmujących się normami budowlanymi i zdrowiem publicznym. Utrzymanie tej temperatury wpływa na komfort pracy oraz zdrowie pracowników. Zgodnie z normą PN-EN 15251, odpowiednia temperatura w pomieszczeniach biurowych jest kluczowa dla zapewnienia wydajności oraz dobrego samopoczucia osób pracujących w tych przestrzeniach. Przykładem zastosowania tych standardów jest organizacja pracy w biurach open space, gdzie odpowiedni mikroklimat w zakresie temperatury powietrza sprzyja koncentracji i efektywności. Pracodawcy, którzy dbają o odpowiednie warunki, mogą zwiększyć satysfakcję i wydajność swoich pracowników, co przekłada się na lepsze wyniki całej firmy. Warto również zauważyć, że zbyt niska lub zbyt wysoka temperatura może prowadzić do problemów zdrowotnych, takich jak przeziębienia, bóle głowy czy zmęczenie.

Pytanie 2

Który z poniższych podmiotów może brać udział w postępowaniu administracyjnym jako strona na prawach?

A. Świadek
B. Biegły
C. Rzecznik Praw Obywatelskich
D. Osoba wezwana do okazania przedmiotu oględzin
Rzecznik Praw Obywatelskich pełni ważną rolę w systemie ochrony praw obywatelskich i ma prawo uczestniczyć w postępowaniu administracyjnym jako podmiot na prawach strony. Zgodnie z przepisami, Rzecznik może wnieść skargę do organów administracji publicznej w sytuacjach, gdy zachodzi podejrzenie naruszenia praw obywateli. Jego uczestnictwo w postępowaniu ma na celu zapewnienie ochrony praw jednostek oraz kontrolę nad działaniami administracji publicznej. Przykładem może być sytuacja, w której Rzecznik interweniuje w sprawie dotyczącej niewłaściwego stosowania przepisów prawa przez organ administracyjny, co może prowadzić do obrony praw osób pokrzywdzonych. Tego rodzaju działania są zgodne z zasadą demokratycznego państwa prawnego oraz normami międzynarodowymi, które wskazują na konieczność ochrony praw obywateli. Rzecznik, jako autonomiczny organ, posiada kompetencje do działania w imieniu społeczeństwa, co podkreśla jego znaczenie jako strony w postępowaniach administracyjnych.

Pytanie 3

Na podstawie danych zamieszczonych w tabeli, określ wartość środkową (medianę) kosztów.

Koszty (w zł)Liczba przedsiębiorstw
30 0002
40 0004
50 0003
60 0001
x10
A. 50 000 zł
B. 40 000 zł
C. 30 000 zł
D. 60 000 zł
Wiesz co, poprawna odpowiedź to 40 000 zł. Mediana to taka wartość, która dzieli nasze dane na pół, więc najpierw musimy wszystkie koszty uporządkować. Jak mamy parzystą liczbę danych, to mediana to średnia z dwóch środkowych wartości. Jeśli mamy np. 10 wartości, to piątą i szóstą trzeba wziąć pod uwagę. Tu obie te wartości to 40 000 zł, więc mamy naszą medianę. Mediana jest super, bo lepiej pokazuje, co się dzieje z danymi, szczególnie jak mamy jakieś skrajne wartości. W praktyce, to przydaje się w różnych analizach, np. przy ocenianiu kosztów czy dochodów. Dzięki medianie możemy lepiej zrozumieć, jak kształtują się nasze rynki, a to pomaga w podejmowaniu lepszych decyzji biznesowych.

Pytanie 4

Kiedy wniosek o rozpoczęcie postępowania administracyjnego składa osoba, która nie jest w stanie lub nie potrafi złożyć podpisu, to

A. podpis składa pracownik przyjmujący wniosek
B. wniosek zostanie przyjęty bez podpisu
C. wniosek nie może być złożony
D. wniosek podpisuje osoba upoważniona przez wnioskodawcę
Podanie podpisuje osoba upoważniona przez składającego podanie jest odpowiedzią prawidłową, ponieważ zgodnie z przepisami prawa administracyjnego, w przypadku osób, które nie są w stanie złożyć podpisu osobiście, istnieje możliwość wyznaczenia innej osoby, która może to zrobić w ich imieniu. Przykładem mogą być sytuacje, gdy osoba jest niepełnosprawna lub znajduje się w stanie zdrowia uniemożliwiającym jej samodzielne złożenie podpisu. W takich przypadkach, osoba upoważniona powinna przedłożyć dokument potwierdzający uprawnienie do działania w imieniu składającego podanie. To rozwiązanie zapewnia, że wszelkie formalności są dopełnione zgodnie z obowiązującym prawem, a także chroni interesy osób, które z różnych powodów nie mogą osobiście uczestniczyć w postępowaniach administracyjnych. W praktyce często stosuje się takie mechanizmy w instytucjach publicznych, gdzie dąży się do zapewnienia dostępu do usług każdego obywatela.

Pytanie 5

Zgodnie z przytoczonymi przepisami wznowienie postępowania zakończonego decyzją administracyjną może nastąpić wyłącznie na żądanie strony, tylko wtedy, gdy wydania decyzji, nieznane organowi, który wydał decyzję.

Kodeks postępowania administracyjnego (fragment)
(…)
Art. 145. § 1. W sprawie zakończonej decyzją ostateczną wznawia się postępowanie, jeżeli:
1) dowody, na których podstawie ustalono istotne dla sprawy okoliczności faktyczne, okazały się fałszywe,
2) decyzja wydana została w wyniku przestępstwa,
3) decyzja wydana została przez pracownika lub organ administracji publicznej, który podlega wyłączeniu stosownie do art. 24, 25, 27,
4) strona bez własnej winy nie brała udziału w postępowaniu,
5) wyjdą na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne lub nowe dowody istniejące w dniu wydania decyzji, nie znane organowi, który wydał decyzję,
6) decyzja wydana została bez uzyskania wymaganego prawem stanowiska innego organu,
7) zagadnienie wstępne zostało rozstrzygnięte przez właściwy organ lub sąd odmiennie od oceny przyjętej przy wydaniu decyzji (art. 100 § 2),
8) decyzja została wydana w oparciu o inną decyzję lub orzeczenie sądu, które zostało następnie uchylone lub zmienione.
(…)
Art. 147. Wznowienie postępowania następuje z urzędu lub na żądanie strony. Wznowienie postępowania z przyczyny określonej w art. 145 § 1 pkt 4 (…) następuje tylko na żądanie strony.
(…)
A. dowody, na których podstawie ustalono istotne dla sprawy okoliczności faktyczne okazały się fałszywe.
B. decyzja wydana została w wyniku przestępstwa.
C. wyjdą na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne lub nowe dowody istniejące w dniu
D. strona bez własnej winy nie brała udziału w postępowaniu.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "strona bez własnej winy nie brała udziału w postępowaniu" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z art. 145 § 1 pkt 4 Kodeksu postępowania administracyjnego wznowienie postępowania zakończonego decyzją ostateczną może nastąpić w przypadku, gdy strona nie brała udziału w postępowaniu z przyczyn niezawinionych przez nią. Oznacza to, że jeśli strona w jakiś sposób została uniemożliwiona do wzięcia udziału w postępowaniu, np. z powodu nieznajomości sprawy, błędnych informacji lub innych przeszkód, ma prawo wystąpić z żądaniem wznowienia. Przykładem praktycznym może być sytuacja, w której strona była nieobecna z przyczyn zdrowotnych lub nie została należycie powiadomiona o terminie postępowania. Takie podejście zapewnia, że strony mają możliwość obrony swoich interesów, co jest zgodne z zasadą równości stron w postępowaniu administracyjnym. Warto również pamiętać, że każda strona ma prawo do przedstawienia dowodów i argumentów w toku postępowania, co jest kluczowym elementem sprawiedliwego procesu.

Pytanie 6

Dnia 16 czerwca 2020 roku strona otrzymała postanowienie w formie pisemnej. Termin na złożenie zażalenia na to postanowienie upływa

A. 23.06.2020 r.
B. 29.06.2020 r.
C. 30.06.2020 r.
D. 22.06.2020 r.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź z 23 czerwca 2020 roku jest jak najbardziej trafna, bo według zasad, które rządzą procedurą cywilną, masz 7 dni na wniesienie zażalenia od momentu, kiedy dostaniesz postanowienie sądu. W tym przypadku, postanowienie przyszło 16 czerwca, więc termin na zażalenie mija 23 czerwca. To ważne, żeby dobrze śledzić terminy, bo inaczej można stracić swoje prawa w postępowaniu. Mam wrażenie, że błędy w liczeniu terminów są dość powszechne i mogą prowadzić do nieprzyjemnych konsekwencji. Dlatego warto mieć pod ręką jakieś kalendarze prawne albo narzędzia, które pomogą w liczeniu tych terminów. A jeśli termin akurat przypada na dzień wolny od pracy, to masz dodatkowy czas do najbliższego dnia roboczego. Znajomość tych zasad na pewno ułatwia życie w sprawach prawnych.

Pytanie 7

W Polsce do organów władzy wykonawczej zaliczamy

A. Sejm RP oraz Prezydent RP
B. Sejm RP oraz Rada Ministrów
C. Sejm RP oraz Senat RP
D. Prezydent RP i Rada Ministrów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź wskazująca na Prezydenta RP i Radę Ministrów jako organy władzy wykonawczej w Polsce jest poprawna, ponieważ w polskim systemie politycznym to właśnie te instytucje odpowiadają za realizację ustaw oraz kierowanie administracją państwową. Prezydent, jako głowa państwa, pełni kluczową rolę w zakresie reprezentacji kraju oraz w podejmowaniu decyzji strategicznych, w tym w zakresie obronności i polityki zagranicznej. Rada Ministrów, z premierem na czele, odpowiada za bieżące zarządzanie sprawami państwowymi, wprowadzanie w życie uchwał Sejmu oraz realizację polityki rządu. Przykładem ich współpracy może być proces uchwalania budżetu państwa, gdzie Rada Ministrów przedstawia projekt budżetu, który następnie jest analizowany i zatwierdzany przez Sejm. Przyjęcie takiego modelu władzy wykonawczej jest zgodne z zasadami demokratycznego państwa prawa, gdzie różne organy władzy współpracują dla dobra obywateli. Ważne jest, aby zrozumieć, że w Polsce nie istnieje jednolita władza wykonawcza, a podział kompetencji pomiędzy Prezydenta a Radę Ministrów jest kluczowy dla funkcjonowania systemu politycznego.

Pytanie 8

Prawo do przygotowania projektu uchwały budżetowej dla powiatu przysługuje wyłącznie

A. wojewodzie
B. staroście
C. radzie powiatu
D. zarządowi powiatu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały budżetowej powiatu należy do zarządu powiatu, co jest zgodne z Ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Zarząd powiatu ma na celu realizację uchwał rady powiatu, a jego kompetencje obejmują między innymi przygotowywanie projektu budżetu. To on odpowiada za planowanie wydatków oraz przychodów powiatu, co jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania jednostki samorządu terytorialnego. Przykładem może być sytuacja, gdy zarząd powiatu musi uwzględnić potrzeby lokalnej społeczności, takie jak inwestycje w infrastrukturę, edukację czy pomoc społeczną. Dobre praktyki w zakresie sporządzania budżetu wymagają zaangażowania obywateli w proces konsultacji, co podnosi transparentność i akceptację uchwał budżetowych. Ostatecznie projekt uchwały budżetowej jest następnie przedstawiany radzie powiatu, która podejmuje decyzję o jego przyjęciu lub odrzuceniu.

Pytanie 9

Osoba zatrudniona, której prawo do równego traktowania w pracy zostało naruszone, ma możliwość skontaktowania się z

A. Państwową Inspekcją Pracy
B. ministrem odpowiedzialnym za sprawy pracy
C. powiatowym urzędem pracy
D. Państwową Inspekcją Sanitarną

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) pełni kluczową rolę w systemie ochrony praw pracowników, a jednym z jej głównych zadań jest monitorowanie przestrzegania przepisów dotyczących równego traktowania w zatrudnieniu. W przypadku naruszenia tych praw, pracownik ma prawo zgłosić swoje obawy do PIP, gdzie może uzyskać fachową pomoc oraz wsparcie w dochodzeniu swoich roszczeń. PIP prowadzi kontrole w zakładach pracy, może wydawać decyzje administracyjne oraz określać sankcje dla pracodawców, którzy nie przestrzegają zasad równego traktowania. Jako przykład, jeśli pracownik zauważy, że został dyskryminowany z powodu płci, rasy czy wieku, może zgłosić tę sytuację do PIP, która podejmie odpowiednie działania, aby wyjaśnić sprawę i pomóc w przywróceniu równouprawnienia w miejscu pracy. Działania PIP są zgodne z Kodeksem pracy oraz dyrektywami unijnymi, co podkreśla ich ważność w kontekście ochrony praw pracowniczych.

Pytanie 10

Wojewódzki Sąd Administracyjny podjął decyzję kończącą postępowanie w danej sprawie. Jaki środek zaskarżenia przysługuje stronie?

A. Skarga kasacyjna do Sądu Najwyższego
B. Zażalenie do Naczelnego Sądu Administracyjnego
C. Zażalenie do Sądu Najwyższego
D. Skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'Skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego' jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa administracyjnego, postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego mogą być zaskarżane wyłącznie w formie skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Skarga kasacyjna jest środkiem odwoławczym, który ma na celu kontrolę zgodności z prawem orzeczeń sądów administracyjnych. Przykładowo, jeśli strona uznaje, że postanowienie sądu administracyjnego narusza przepisy prawa, ma prawo złożyć skargę kasacyjną, co pozwala na ponowne rozpatrzenie sprawy przez wyższy organ. Warto podkreślić, że skarga kasacyjna może być wniesiona tylko w określonych przypadkach, takich jak naruszenie prawa materialnego lub procesowego. Taki sposób zaskarżania jest zgodny z zasadą dwuinstancyjności postępowania administracyjnego, co ma na celu zapewnienie rzetelności i sprawiedliwości orzekania w sprawach administracyjnych.

Pytanie 11

Na postanowienie wydane przez organ egzekucyjny w kwestii umorzenia postępowania egzekucyjnego w administracji przysługuje zażalenie?

A. jedynie zobowiązanemu
B. zobowiązanemu oraz wierzycielowi, który nie jest jednocześnie organem egzekucyjnym
C. tylko wierzycielowi
D. zobowiązanemu oraz każdemu wierzycielowi

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że zażalenie na postanowienie w sprawie umorzenia postępowania egzekucyjnego przysługuje zarówno zobowiązanemu, jak i wierzycielowi niebędącemu jednocześnie organem egzekucyjnym, jest prawidłowa, ponieważ wynika z przepisów prawa administracyjnego. Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, wszelkie decyzje wydane przez organy administracji publicznej mogą być zaskarżane przez strony postępowania, co obejmuje zarówno dłużników, jak i wierzycieli. W praktyce oznacza to, że zarówno zobowiązany, który może być osobą fizyczną lub prawną, jak i wierzyciel, który nie pełni roli organu egzekucyjnego, mają prawo do wniesienia zażalenia na postanowienie dotyczące umorzenia. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, w której dłużnik jest zadowolony z umorzenia postępowania, ale wierzyciel, który ma interes w kontynuowaniu egzekucji, może wnieść zażalenie, co pozwala na ochronę jego praw. Takie uregulowania sprzyjają zachowaniu równowagi między interesami stron i zapewniają, że żadna ze stron nie zostanie pozbawiona możliwości obrony swoich racji.

Pytanie 12

Dokument zawierający informacje, którym przypisano klauzulę ściśle tajne, powinien być oznaczony

A. Pf
B. 0
C. 00
D. Z

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Oznaczenie '00' jest kluczowym symbolem, który wskazuje, że dokument został sklasyfikowany jako ściśle tajny. W polskim systemie ochrony informacji niejawnych, dokumenty z takim oznaczeniem podlegają szczególnie restrykcyjnym zasadom ochrony, co ma na celu zminimalizowanie ryzyka ujawnienia danych, które mogą zagrażać bezpieczeństwu państwa lub jego obywateli. Przykładem zastosowania tego oznaczenia może być dokumentacja związana z programami wojskowymi lub operacjami wywiadowczymi, gdzie każda informacja wymaga wysokiego poziomu zabezpieczeń. Dobre praktyki w zarządzaniu informacjami niejawnymi wymagają, aby osoby odpowiedzialne za ich obsługę były odpowiednio przeszkolone w zakresie klasyfikacji i ochrony danych, a także stosowały się do przepisów zawartych w Ustawie o ochronie informacji niejawnych oraz regulacjach wewnętrznych instytucji. To zapewnia, że wszystkie operacje związane z dokumentami ściśle tajnymi są wykonywane zgodnie z obowiązującymi normami, co z kolei wpływa na bezpieczeństwo narodowe.

Pytanie 13

Zgodnie z przytoczonym przepisem źródłem prawa powszechnie obowiązującego nie jest

Wyciąg z Konstytucji RP
(…)
Art. 87. 1. Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.
2. Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty prawa miejscowego.
(…)
A. uchwała rady gminy.
B. statut stowarzyszenia.
C. ratyfikowana umowa między Polską a Białorusią o zabezpieczeniu społecznym.
D. rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Statut stowarzyszenia to ważny dokument, ale nie jest źródłem prawa, które obowiązuje wszystkich. Zgodnie z art. 87 Konstytucji RP, tylko pewne akty prawne, jak Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe i rozporządzenia, mają powszechną moc. Statut dotyczy tylko członków danego stowarzyszenia, więc jego zapisy nie mogą być traktowane jako prawo ogólne. To trochę jak zasady w grze – dotyczą tylko tych, którzy grają. W praktyce, jeśli dojdzie do jakiegoś sporu, to sąd zawsze weźmie pod uwagę przepisy prawa powszechnie obowiązującego, a nie wewnętrzne regulacje stowarzyszenia. To ważne, żeby to zrozumieć, bo może się przydać w pracy z organizacjami pozarządowymi czy stowarzyszeniami. Przykład? Członek stowarzyszenia może myśleć, że jego prawa wynikają ze statutu, ale sąd pójdzie według prawa ogólnego. Zrozumienie tego jest kluczowe!

Pytanie 14

Jakie informacje powinny być niezbędnie uwzględnione w umowie o pracę?

A. Środki do wyposażenia miejsca pracy
B. Wymagane kwalifikacje do podjęcia zatrudnienia
C. Lokalizacja wykonywania pracy
D. Zakres przysługującego urlopu wypoczynkowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Miejsce wykonywania pracy jest kluczowym elementem umowy o pracę, ponieważ określa lokalizację, w której pracownik będzie realizował swoje obowiązki. Zgodnie z Kodeksem pracy, umowa musi zawierać informację o miejscu pracy, co ma na celu zapewnienie klarowności między pracodawcą a pracownikiem. Przykładowo, jeśli umowa wskazuje, że pracownik będzie pracował w biurze w Warszawie, to obie strony mają jasność co do oczekiwań dotyczących lokalizacji. Pracownik wie, gdzie powinien się stawić do pracy, a pracodawca ma pewność, że pracownik będzie dostępny w wyznaczonym miejscu. W praktyce, niejednokrotnie zdarza się, że miejsce pracy ulega zmianie, dlatego ważne jest, aby umowa określała również zasady dotyczące takiej zmiany, co może być istotne w kontekście elastycznego modelu pracy. Wprowadzenie tej klauzuli do umowy jest zgodne z dobrymi praktykami kadrowymi, które promują przejrzystość oraz zrozumienie warunków zatrudnienia.

Pytanie 15

Przypisanie numeru dowodu księgowego, pod jakim ma zostać zarejestrowany, ustalenie daty zapisu, wskazanie konta oraz strony księgowania operacji określa termin

A. segregacji
B. obiegu
C. kontroli
D. dekretacji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dekretacja to kluczowy proces w księgowości, który polega na przyporządkowaniu odpowiednich numerów dowodom księgowym oraz określeniu daty, konta i strony, na której dana operacja zostanie zaksięgowana. Jest to fundamentalny krok w obiegu dokumentów księgowych, który zapewnia prawidłowe odwzorowanie zdarzeń gospodarczych w księgach rachunkowych. Przykładowo, w momencie otrzymania faktury za usługi, księgowy dokonuje dekretacji, co pozwala na właściwe przypisanie kosztów do odpowiednich kont, takich jak konto kosztów operacyjnych. Z perspektywy standardów rachunkowości, proces ten jest zgodny z MSSF oraz KSR, które podkreślają znaczenie rzetelności i przejrzystości dokumentacji księgowej. Właściwa dekretacja chroni przed błędami, które mogłyby prowadzić do nieprawidłowych rozliczeń podatkowych lub niewłaściwego przedstawienia sytuacji finansowej firmy.

Pytanie 16

Na podstawie zamieszczonej tabeli określ, jaki procent uczniów tego Technikum stanowią uczniowie, którzy uzyskali ze statystyki ocenę nie wyższa niż dobry (4).

Ocena ze statystykiLiczba uczniów
15
29
328
436
518
64
Razem100
A. 36%
B. 86%
C. 78%
D. 42%

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to 78%, co oznacza, że uczniowie, którzy uzyskali ocenę nie wyższą niż dobry (4), stanowią znaczną część społeczności uczniowskiej w Technikum X. Obliczenie to zakłada, że suma uczniów, którzy otrzymali oceny od 1 do 4, wynosi 78. W kontekście analizy danych edukacyjnych, ważne jest, aby umieć interpretować wyniki w odniesieniu do całkowitej liczby uczniów, co w tym przypadku wynosi 100. Umiejętność analizy wyników ocen jest kluczowa w ocenie efektywności nauczania oraz identyfikacji obszarów wymagających poprawy. Takie statystyki mogą być wykorzystywane do formułowania strategii edukacyjnych, które mają na celu zwiększenie liczby uczniów osiągających wysokie wyniki. Dobrą praktyką jest również regularne monitorowanie postępów uczniów oraz wdrażanie odpowiednich programów wsparcia, co może przyczynić się do dalszego podnoszenia wyników. Warto również wspomnieć, że zrozumienie dynamiki wyników ocen pozwala na lepsze planowanie działań dydaktycznych, co jest zgodne z aktualnymi standardami edukacyjnymi.

Pytanie 17

Zgodnie z przepisem ustawy o egzekucji administracyjnej, nie podlegają egzekucji administracyjnej narzędzia oraz inne przedmioty potrzebne do osobistego wykonywania pracy przez zobowiązanego. Którą z zasad postępowania egzekucyjnego w administracji ten przepis realizuje?

A. Zasadę niezbędności postępowania egzekucyjnego
B. Zasadę poszanowania minimum egzystencji
C. Zasadę stosowania środków egzekucyjnych przewidzianych w ustawie (zasadę legalności)
D. Zasadę celowości egzekucji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przepis ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, który chroni narzędzia oraz inne przedmioty niezbędne do pracy zarobkowej wykonywanej osobiście przez zobowiązanego, odzwierciedla zasadę poszanowania minimum egzystencji. Ta zasada ma na celu zapewnienie, że osoba zobowiązana do spłaty swoich długów nie zostanie pozbawiona podstawowych środków do życia, co jest szczególnie istotne w kontekście egzekucji administracyjnej. Przykładem zastosowania tej zasady w praktyce może być sytuacja, w której przedsiębiorca posiada sprzęt niezbędny do prowadzenia swojej działalności; jego zajęcie mogłoby uniemożliwić mu dalsze zarobkowanie, co skutkowałoby nie tylko pogorszeniem jego sytuacji finansowej, ale również wpływem na osoby zależne od jego dochodów. Warto podkreślić, że ochrona minimum egzystencji jest zgodna z międzynarodowymi standardami praw człowieka, które kładą nacisk na prawo każdej osoby do godnego życia. Równocześnie, ta zasada jest elementem szerszego kontekstu ochrony dłużników, który uznawany jest w wielu krajach za kluczowy element sprawiedliwego systemu prawnego.

Pytanie 18

Pracownicy są zobowiązani do odbywania regularnego szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. To szkolenie pracownicy przeprowadzają

A. poza godzinami pracy, na koszt Państwowej Inspekcji Pracy
B. w czasie pracy, na koszt Państwowej Inspekcji Pracy
C. poza godzinami pracy, na koszt pracodawcy
D. w czasie pracy, na koszt pracodawcy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pracownicy muszą brać udział w szkoleniach BHP, które odbywają się w godzinach pracy i są opłacane przez pracodawcę. Zgodnie z Kodeksem pracy, to pracodawca ma obowiązek zapewnienia szkoleń, żeby zagwarantować bezpieczeństwo i zdrowie ludzi w pracy. Takie szkolenia są naprawdę ważne, bo pomagają pracownikom zrozumieć zagrożenia oraz nauczyć się, jak unikać wypadków i co robić, gdy wydarzy się coś złego. Na przykład, można na nich nauczyć się zasad udzielania pierwszej pomocy, jak korzystać z użycia sprzętu ochronnego albo jakie są procedury ewakuacyjne. Ważne, żeby szkolenia odbywały się w czasie pracy, bo wtedy wszyscy mogą się skupić na nauce, a nie martwić się o dodatkowe zajęcia po pracy. Taka organizacja wspiera też dobrą atmosferę w firmie i pokazuje, że pracodawca dba o swoich ludzi.

Pytanie 19

Ustal, co się dzieje z aktami należącymi do kategorii A w przypadku zakończenia działalności firmy?

A. niszczy się niezwłocznie po ogłoszeniu likwidacji
B. właściciel firmy zachowuje przez 20 lat
C. są niszczone po 25 latach
D. przekazuje się do archiwum państwowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że akta kategorii A należy przekazać do archiwum państwowego, jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz standardami archiwizacji, dokumentacja tej kategorii wymaga przechowywania w archiwum państwowym po zakończeniu działalności firmy. Akta kategorii A to dokumenty, które są kluczowe dla historii organizacji oraz mają znaczenie dla państwa i jego obywateli. Przekazywanie tych akt do archiwum państwowego zapewnia ich ochronę oraz umożliwia przyszłe badania i analizy. Na przykład, archiwa mogą zawierać kontrakty, decyzje zarządu czy dokumentację finansową, które mogą być źródłem informacji dla historyków, badaczy, a także dla instytucji państwowych. Warto również zauważyć, że archiwizacja dokumentów w zgodzie z przepisami prawa jest nie tylko obowiązkiem, ale również świadectwem dobrej praktyki zarządzania informacją w przedsiębiorstwie. Dodatkowo, odpowiednie przechowywanie dokumentów pomaga uniknąć problemów prawnych związanych z utratą ważnych informacji oraz umożliwia zachowanie ciągłości działania organizacji w przypadku kontroli czy audytów.

Pytanie 20

Osoba zatrudniana w firmie jest zobowiązana do

A. kontrolnych badań lekarskich
B. profilaktycznych badań lekarskich
C. okresowych badań lekarskich
D. wstępnych badań lekarskich

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Osoba przyjmowana do pracy podlega wstępnym badaniom lekarskim, które mają na celu ocenę jej zdolności do wykonywania określonej pracy. Te badania są zgodne z wymogami Kodeksu pracy oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy. Wstępne badania lekarskie są istotnym elementem procesu rekrutacji, ponieważ pozwalają na identyfikację ewentualnych problemów zdrowotnych, które mogą wpłynąć na wydajność pracownika lub stwarzać ryzyko dla niego samego i innych pracowników. Przykładowo, w przypadku pracy w warunkach szkodliwych, osoba musi zostać oceniona pod kątem zdolności do pracy w takich warunkach. Wstępne badania obejmują zazwyczaj analizę medyczną, a także wywiad lekarski, co przyczynia się do stworzenia bezpiecznego środowiska pracy. Dobre praktyki w tej dziedzinie sugerują, że pracodawcy powinni regularnie przeglądać i aktualizować procedury związane z wstępnymi badaniami, aby zapewnić zgodność z aktualnymi przepisami i standardami branżowymi.

Pytanie 21

Jakie działania podejmuje się w przypadku egzekucji dotyczącej zobowiązań finansowych?

A. zajęcie nieruchomości
B. egzekucja z nieruchomości
C. nałożenie grzywny w celu przymuszenia
D. zlecenie wykonania

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Egzekucja z nieruchomości jest jednym z podstawowych środków egzekucyjnych stosowanych w celu realizacji należności pieniężnych. W ramach tego procesu, wierzyciel może dochodzić swoich praw poprzez przeprowadzenie sprzedaży nieruchomości dłużnika, co pozwala na uzyskanie środków na spłatę zobowiązań. Przykładem może być sytuacja, gdy dłużnik nie spłaca kredytu hipotecznego; bank może wszcząć egzekucję, co prowadzi do licytacji nieruchomości. Zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania cywilnego, procedura ta wymaga przeprowadzenia analizy stanu prawnego nieruchomości oraz oceny jej wartości. Zastosowanie egzekucji z nieruchomości jest zgodne z dobrymi praktykami, ponieważ zapewnia wierzycielowi realną możliwość odzyskania należności, przy jednoczesnym poszanowaniu praw dłużnika, który ma prawo do obrony swoich interesów w toku postępowania. Warto również zauważyć, że egzekucja z nieruchomości jest uregulowana w szczegółowy sposób, co ma na celu zapewnienie przejrzystości i sprawiedliwości całego procesu.

Pytanie 22

Optymalne średnie oświetlenie na klawiaturze komputera powinno wynosić

A. 2 000 lx
B. 1 000 lx
C. 100 lx
D. 500 lx

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Średnie natężenie oświetlenia na klawiaturze komputera powinno wynosić około 500 lx, co jest zgodne z zaleceniami ergonomii pracy przy komputerze. Odpowiednie oświetlenie jest kluczowe dla komfortu użytkownika oraz zmniejszenia ryzyka wystąpienia zmęczenia wzroku. Wartości te są oparte na badaniach dotyczących optymalnych warunków pracy w biurze oraz stanowisk komputerowych. Na przykład, przy intensywnym użytkowaniu klawiatury, natężenie oświetlenia na poziomie 500 lx sprzyja lepszej widoczności klawiszy oraz minimalizuje ryzyko błędów w pisaniu. W praktyce oznacza to, że w pomieszczeniach biurowych powinno się dążyć do zapewnienia odpowiedniej ilości światła sztucznego, które w połączeniu z naturalnym oświetleniem stworzy komfortowe warunki pracy. Dobrą praktyką jest również stosowanie regulowanego oświetlenia, które pozwala na dostosowanie natężenia do indywidualnych potrzeb użytkowników. Warto zaznaczyć, że nieodpowiednie oświetlenie może prowadzić do obciążeń wzrokowych oraz nieefektywnej pracy, dlatego istotne jest przestrzeganie tych norm.

Pytanie 23

Rodzaj rynku, na którym funkcjonuje tylko jeden nabywca określonego towaru to

A. oligopol.
B. monopol.
C. kartel.
D. monopson.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Monopson to forma rynku, w której występuje jedynie jeden nabywca danego dobra lub usługi, co daje mu znaczną przewagę w negocjacjach cenowych. W monopsonie, nabywca ma zdolność do wpływania na ceny, co może prowadzić do obniżenia ich w porównaniu do sytuacji rynkowej, gdzie istnieje wielu nabywców. Przykładem monopsonu może być sytuacja, gdy w małym miasteczku funkcjonuje tylko jedna fabryka, która zatrudnia pracowników z okolicy. Owa fabryka, jako jedyny pracodawca, ma możliwość kształtowania wynagrodzeń i warunków pracy, przy jednoczesnym ograniczeniu wyboru dla pracowników. Monopson często obserwuje się w branżach z wysokimi barierami wejścia lub w lokalnych rynkach pracy, gdzie liczba dostępnych miejsc pracy jest ograniczona. Znajomość monopsonu jest istotna dla pracodawców oraz pracowników, ponieważ wpływa na strategie zatrudnienia, negocjacje płacowe oraz ogólną dynamikę rynku pracy, co jest zgodne z zasadami efektywności rynkowej.

Pytanie 24

W jakiej okoliczności źródłem powstałego zobowiązania jest akt administracyjny?

A. Na konto sklepu internetowego wpłynęła kwota większa niż ta wynikająca z wystawionej faktury
B. Marta Kowalska zamieściła w lokalnej prasie ogłoszenie o zgubionych kluczach, w którym obiecała wysoką nagrodę dla znalazcy
C. Organ podatkowy wydał decyzję administracyjną, w której ustalono wysokość zobowiązania podatkowego
D. Strona doznała szkody, ponieważ organ administracji publicznej nie wydał w odpowiednim czasie decyzji, do której był zobowiązany

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W odpowiedzi na pytanie, właściwym przykładem sytuacji, w której źródłem powstałego zobowiązania jest akt administracyjny, jest decyzja administracyjna organu podatkowego, w której ustalono wysokość zobowiązania podatkowego. Tego typu decyzje są kluczowe w systemie prawa administracyjnego, ponieważ stanowią formalne wyrażenie woli organu władzy publicznej, które ma na celu przekazanie obywatelowi lub przedsiębiorstwu obowiązków prawnych, w tym obowiązku zapłaty podatków. Przykładem może być decyzja określająca wysokość podatku dochodowego, gdzie organ podatkowy, na podstawie zebranych dowodów oraz obowiązujących przepisów prawa, precyzuje kwotę, którą podatnik jest zobowiązany uiścić. Takie decyzje muszą być zgodne z zasadami legalności oraz zasadą zaufania obywateli do organów administracji publicznej, co czyni je fundamentalnymi w procesie dochodzenia roszczeń publicznoprawnych.

Pytanie 25

Zamieszczone przepisy odnoszą się do konstytucyjnej zasady

Wyciąg z Konstytucji RP
Art. 15
(…)
2. Zasadniczy podział terytorialny państwa uwzględniający więzi społeczne, gospodarcze lub kulturowe i zapewniający jednostkom terytorialnym zdolność wykonywania zadań publicznych określa ustawa.
Art. 16
1. Ogół mieszkańców jednostek zasadniczego podziału terytorialnego stanowi z mocy prawa wspólnotę samorządową.
2. Samorząd terytorialny uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej. Przysługującą mu w ramach ustaw istotną część zadań publicznych samorząd wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
(…)
A. pluralizmu politycznego.
B. państwa prawa.
C. trójpodziału władzy.
D. decentralizacji władzy publicznej i samorządu terytorialnego.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Twoja odpowiedź o decentralizacji władzy publicznej i samorządzie terytorialnym jest na pewno trafna. Wiesz, w Konstytucji RP, w artykułach 15 i 16, temat organizacji terytorialnej kraju jest poruszany. Decentralizacja to taka zasada, która polega na tym, że władza jest rozdzielona na różne jednostki samorządu terytorialnego. Dzięki temu, można lepiej zarządzać sprawami publicznymi, które są bliżej ludzi. Na przykład gminy, powiaty czy województwa mają swoje zadania i odpowiadają za różne sprawy, jak edukacja czy transport. To pozwala na lepsze dostosowanie polityki do potrzeb lokalnych i angażuje obywateli w decyzje. Decentralizacja także sprzyja efektywności w administrowaniu i lepszemu wykorzystaniu lokalnych zasobów. Generalnie, to jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu publicznym i partycypacji obywatelskiej.

Pytanie 26

Absolwent technikum samochodowego po raz pierwszy podjął pracę w warsztacie naprawczym pojazdów. Po przepracowaniu 7 miesięcy złożył podanie o rozwiązanie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony, z zachowaniem okresu wypowiedzenia. Zgodnie z zamieszczonym przepisem Kodeksu pracy, okres wypowiedzenia dla tego pracownika wynosi

Wyciąg z ustawy Kodeks pracy
(…)
Art. 36. § 1. Okres wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony i umowy o pracę zawartej na czas określony jest uzależniony od okresu zatrudnienia u danego pracodawcy i wynosi:
1)2 tygodnie, jeżeli pracownik był zatrudniony krócej niż 6 miesięcy;
2)1 miesiąc, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 6 miesięcy;
3)3 miesiące, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 3 lata.
(…)
A. 1 miesiąc.
B. 2 tygodnie.
C. 3 miesiące.
D. 1 tydzień.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to 1 miesiąc, co jest zgodne z przepisami zawartymi w Kodeksie pracy, a konkretnie w art. 36 § 1. W przypadku pracowników, którzy przepracowali w danym miejscu co najmniej 6 miesięcy, okres wypowiedzenia wynosi 1 miesiąc. Dla absolwenta technikum samochodowego, który przepracował 7 miesięcy, oznacza to, że ma prawo do miesiąca wypowiedzenia. Ważne jest zrozumienie, że okres wypowiedzenia ma na celu zapewnienie pracownikowi czasu na znalezienie nowej pracy oraz umożliwienie pracodawcy zorganizowanie zastępstwa. W praktyce, przekazanie informacji o wypowiedzeniu umowy powinno być dokonane w formie pisemnej, a jego skutki powinny być jasno określone w umowie o pracę. Zgodnie z dobrymi praktykami, pracownik powinien również rozważyć, w jaki sposób zakończenie umowy wpłynie na jego przyszłe zatrudnienie oraz referencje.

Pytanie 27

Na podstawie zamieszczonego pełnomocnictwa określ, który rodzaj pełnomocnictwa został udzielony Bartłomiejowi Sobolewskiemu.

Pełnomocnictwo
Ja niżej podpisany Konstanty Sobolewski legitymujący się dowodem osobistym APG 342345, wydanym przez Burmistrza Węgrowa, nr PESEL 40052305234 upoważniam mojego syna Bartłomieja Sobolewskiego, zamieszkałego w Węgrowie ul. Rynek Mariacki 17, legitymującego się dowodem osobistym TKT 645337 wydanym przez Burmistrza Węgrowa, nr PESEL 78022135278 do działania w moim imieniu przed Burmistrzem Węgrowa w postępowaniu dotyczącym uzyskania dodatku mieszkaniowego, wszczętym na wniosek z dnia 10.12.2021 r.
Konstanty Sobolewski
A. Pełnomocnictwo procesowe.
B. Pełnomocnictwo rodzajowe.
C. Pełnomocnictwo ogólne.
D. Pełnomocnictwo szczególne.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pełnomocnictwo szczególne, które zostało udzielone Bartłomiejowi Sobolewskiemu, dotyczy konkretnych czynności prawnych, związanych z postępowaniem przed Burmistrzem Węgrowa. Tego typu pełnomocnictwo jest wymagane w sytuacjach, gdy osoba pełnomocnika ma działać w imieniu mocodawcy w ściśle określonym zakresie, co w tym przypadku odnosi się do uzyskania dodatku mieszkaniowego. Praktyka udzielania pełnomocnictw szczególnych jest powszechna w sytuacjach, gdzie istotne są szczegółowe uprawnienia w danej sprawie, jak np. w postępowaniach administracyjnych czy sądowych. Warto zauważyć, że pełnomocnictwo ogólne, procesowe oraz rodzajowe, mimo że również mają swoje zastosowania, w tym przypadku nie byłyby odpowiednie, ponieważ nie przewidują tak wąskiego i specyficznego zakresu działania. Przykładem zastosowania pełnomocnictwa szczególnego może być upoważnienie prawnika do reprezentacji klienta w danej sprawie sądowej, co również wymaga precyzyjnego określenia działań, jakie prawnik może podjąć.

Pytanie 28

Zadaniem związanym z realizacją budżetu gminy jest

A. wójt
B. rada gminy
C. rada powiatu
D. zarząd powiatu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
No więc, odpowiedź to wójt, bo to on zajmuje się przygotowaniem i realizacją budżetu gminy. Wójt to taki szef gminy, który ma naprawdę sporo do powiedzenia w kwestii finansów. Budżet to w zasadzie jakby plan wydatków i dochodów, i żeby gmina działała, musi być dobrze zrobiony na dany rok. No i wójt współpracuje z różnymi ludźmi, na przykład z radą gminy, która musi to wszystko zatwierdzić. Jak już budżet jest w toku, to wójt też musi nadzorować, jak się to wszystko realizuje i czasem poprawić coś, jak coś pójdzie nie tak. I wiesz, dobrze zarządzany budżet przyczynia się do tego, że lokalna społeczność się rozwija, co jest super ważne. Cała ta sprawa z budżetem i zarządzaniem publicznym powinna być przejrzysta i dobrze zorganizowana, żeby wszystko działało jak należy.

Pytanie 29

W ramach postępowania egzekucyjnego w administracji, środkiem do egzekwowania należności pieniężnych jest

A. zabranie nieruchomości
B. zabranie rzeczy ruchomej
C. egzekucja z nieruchomości
D. opróżnienie lokalu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Egzekucja z nieruchomości jest jednym z podstawowych środków egzekucyjnych w postępowaniu administracyjnym, stosowanym w przypadku dochodzenia należności o charakterze pieniężnym. Proces ten polega na zaspokajaniu roszczeń wierzyciela poprzez sprzedaż nieruchomości dłużnika. Zgodnie z przepisami prawa, szczególnie Kodeksu postępowania cywilnego, egzekucja z nieruchomości wymaga przeprowadzenia postępowania, które obejmuje m.in. oszacowanie wartości nieruchomości, jej licytację oraz dokonanie wpisu w księgach wieczystych. Tego rodzaju egzekucja jest szczególnie skuteczna, gdyż nieruchomości mają znacznie wyższą wartość niż ruchomości, co sprawia, że wierzyciel ma większą szansę na zaspokojenie swoich roszczeń. W praktyce, w przypadku niewypłacalności dłużnika, procedura ta jest stosowana w celu uzyskania środków na spłatę zadłużenia, co jest zgodne z zasadami proporcjonalności i sprawiedliwości przy realizacji egzekucji. Dobrą praktyką w tego typu postępowaniach jest zapewnienie transparentności licytacji oraz umożliwienie szerokiemu gronu potencjalnych nabywców uczestnictwa w sprzedaży nieruchomości, co zwiększa konkurencyjność i potencjalny zysk ze sprzedaży.

Pytanie 30

Jakim organem rządowej administracji zespolonej jest

A. kierownik urzędu skarbowego
B. dyrektor urzędu statystycznego
C. szef izby celnej
D. wojewódzki komendant Policji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wojewódzki komendant Policji to taki ważny gość w administracji rządowej. Jego rola wynika z tego, że ma do ogarnięcia różne sprawy w województwie, a to wszystko po to, żeby zapewnić nam bezpieczeństwo. W skrócie, koordynuje działania Policji w regionie, co jest mega istotne, zwłaszcza kiedy mowa o polityce bezpieczeństwa. Z mojego doświadczenia wynika, że współpraca z innymi służbami, jak na przykład straż pożarna, jest kluczowa. Gdy są jakieś poważne sytuacje, to działanie tych instytucji razem pozwala na szybsze i lepsze reagowanie. Warto zauważyć, że przejrzystość działań buduje zaufanie wśród ludzi do publicznych instytucji, co jest bardzo ważne.

Pytanie 31

Art-114. W przypadku, gdy termin jest określony w miesiącach lub latach, a jego ciągłość nie jest konieczna, miesiąc liczy się jako dni trzydzieści, a rok jako dni trzysta sześćdziesiąt pięć. Z powyższego przepisu Kodeksu cywilnego wynika, że termin 1 roku i 6 miesięcy, dla którego ciągłość nie jest wymagana, upłynie po

A. 545 dni
B. 540 dni
C. 547 dni
D. 548 dni

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to 545 dni, co wynika bezpośrednio z przepisów Kodeksu cywilnego, które wskazują, że w przypadku określenia terminu w miesiącach lub latach, a gdy ciągłość terminu nie jest wymagana, miesiąc liczy się jako 30 dni, a rok jako 365 dni. Aby obliczyć 1 rok i 6 miesięcy, należy najpierw zamienić te jednostki czasowe na dni. Rok równy jest 365 dniom, a 6 miesięcy to 6 x 30 dni, co daje 180 dni. Łącznie zatem otrzymujemy 365 + 180 = 545 dni. Praktyczna znajomość tych przepisów jest istotna w kontekście wszelkich umów cywilnoprawnych, gdzie precyzyjne terminy mają kluczowe znaczenie. Niekiedy, w obliczeniach terminów, pomija się zasady określone w Kodeksie cywilnym, co może prowadzić do istotnych błędów w umowach, a w konsekwencji do problemów prawnych. Dlatego warto być świadomym, jak te zasady wpływają na interpretację i wywiązywanie się z zobowiązań, co jest niezbędne w praktyce prawniczej oraz biznesowej.

Pytanie 32

Obroty debetowe na koncie wynoszą 7 000 zł, natomiast obroty kredytowe osiągają 3 000 zł. Jakie będzie saldo końcowe tego konta?

A. 4 000 zł saldo końcowe debetowe
B. 3 000 zł saldo końcowe debetowe
C. 7 000 zł saldo końcowe kredytowe
D. 4 000 zł saldo końcowe kredytowe

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Saldo końcowe konta liczymy, odejmując obroty kredytowe od debetowych. W tym przypadku mamy obroty debetowe na poziomie 7000 zł i kredytowe 3000 zł. Czyli saldo końcowe wynosi 7000 zł minus 3000 zł, co daje nam 4000 zł. To saldo jest debetowe, co znaczy, że konto ma nadwyżkę debetową i jest dodatnie. W praktyce, jak robisz transakcje, które obciążają konto, to saldo wzrasta, a wpływy zmniejszają je. Warto ogarnąć, jak to wszystko działa, bo to ważna sprawa w zarządzaniu swoimi finansami, czy to osobistymi, czy firmowymi. No i pamiętaj, dobre zarządzanie tymi obrotami debetowymi i kredytowymi pozwala trzymać rękę na pulsie finansowego stanu konta oraz podejmować świadome decyzje związane z wydatkami i oszczędnościami. Takie obliczenia są szczególnie istotne, gdy ogarniasz budżet domowy albo masz małą firmę i musisz prowadzić księgowość.

Pytanie 33

Anna Góra jest właścicielką psa, który często sam opuszcza teren posesji. W czasie jednej z "ucieczek" pies skoczył na sąsiadkę niszcząc jej drogi płaszcz. W tej sytuacji za szkodę wyrządzoną przez psa Anna Góra ponosi odpowiedzialność na zasadzie

Wyciąg z Kodeksu cywilnego
Art. 431
§ 1. Kto zwierzę chowa albo się nim posługuje, obowiązany jest do naprawienia wyrządzonej przez nie szkody niezależnie od tego, czy było pod jego nadzorem, czy też zabłąkało się lub uciekło, chyba że ani on, ani osoba, za którą ponosi odpowiedzialność, nie ponoszą winy.
(…)
A. przyczynienia się do szkody.
B. winy w wyborze.
C. winy w nadzorze.
D. ryzyka.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że Anna Góra ponosi odpowiedzialność na zasadzie winy w nadzorze, jest poprawna, ponieważ dotyczy sytuacji, w której właściciel zwierzęcia odpowiada za jego działania, gdy nie dołożył należytej staranności w zapewnieniu bezpieczeństwa. W polskim systemie prawnym właściciel odpowiada za szkody wyrządzone przez zwierzęta zgodnie z Kodeksem cywilnym, który wskazuje, że odpowiedzialność ta ma charakter obiektywny, ale może być również związana z winą w nadzorze. Przykładowo, jeśli pies regularnie uciekał z posesji, właściciel miał obowiązek podejmować kroki, aby temu zapobiec, takie jak poprawa ogrodzenia czy stosowanie smyczy i kagańca w miejscach publicznych. W przypadku braku odpowiednich działań właściciela, sąsiadka, której pies zniszczył płaszcz, ma prawo domagać się odszkodowania, ponieważ można wykazać, że Anna Góra nie dopełniła swoich obowiązków nadzoru nad psem.

Pytanie 34

Jak księgowane są miesięczne odpisy amortyzacyjne środków trwałych?

A. Amortyzacja Ct; Umorzenie środków trwałych Dt
B. Amortyzacja Dt; Umorzenie środków trwałych Ct
C. Amortyzacja Ct; Środki trwałe Dt
D. Amortyzacja Dt; Środki trwałe Ct

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to "Amortyzacja Dt; Umorzenie środków trwałych Ct". W księgowości, amortyzacja to proces, który rozkłada koszty nabycia środków trwałych na ich przewidywany okres użytkowania. Księgowanie miesięcznej stawki amortyzacji polega na zaksięgowaniu wydatku na amortyzację na koncie, które reprezentuje koszt (w tym przypadku jako debet, Dt). Z kolei umorzenie środków trwałych to konto, które akumuluje skumulowane umorzenie i jest księgowane jako kredyt (Ct). Przykładowo, jeśli firma nabyła maszynę wartą 120 000 PLN, a planowana amortyzacja wynosi 1 000 PLN miesięcznie, w każdym miesiącu należy zaksięgować: Amortyzację na koncie kosztów (Dt) oraz odpowiednią kwotę na koncie umorzenia (Ct), co w dłuższym okresie wpłynie na obniżenie wartości bilansowej maszyny. Przyjęcie takiej procedury jest zgodne z zasadami rachunkowości oraz standardami MSSF, które nakładają obowiązek prezentacji rzetelnych informacji finansowych oraz zgodności z zasadami współczesnej praktyki księgowej.

Pytanie 35

Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, kto jest stroną postępowania?

A. organ, który prowadzi postępowanie
B. zawsze tylko wnioskodawca
C. zawsze jedynie ten, przeciwko komu prowadzone jest postępowanie
D. w szczególności ten, kogo interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór odpowiedzi, że stroną w postępowaniu administracyjnym jest między innymi ten, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie, jest prawidłowy i oparty na przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego. Zgodnie z art. 28 tego kodeksu, stroną w postępowaniu może być każdy, kto ma interes prawny w sprawie, a także ten, którego obowiązki są przedmiotem postępowania. Przykładem praktycznym może być sytuacja, gdy urząd administracji publicznej prowadzi postępowanie dotyczące pozwolenia na budowę. W takim przypadku stroną może być zarówno wnioskodawca (np. inwestor), jak i osoby trzecie, które mogą być dotknięte decyzją administracyjną, takie jak sąsiedzi, którzy mogą mieć zastrzeżenia do planowanej inwestycji. To podejście uznaje różnorodność interesów, które mogą być zaangażowane w proces administracyjny, co jest istotne dla zapewnienia sprawiedliwości administracyjnej oraz ochrony praw obywatelskich. W praktyce oznacza to, że przed podjęciem decyzji administracyjnej, organ powinien rozważyć wszystkie możliwe punkty widzenia oraz interesy stron, co w zgodzie z zasadą równości stron i transparentności postępowania.

Pytanie 36

Do zadań rady gminy należy

A. decyzje w sprawach kierunków działania zarządu powiatu
B. analizowanie sprawozdań z działalności zarządu powiatu
C. podejmowanie uchwał dotyczących majątku powiatu
D. uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Uchwały dotyczące miejscowych planów zagospodarowania to naprawdę ważna sprawa dla rady gminy. To właśnie ona kształtuje, jak ma wyglądać nasze otoczenie, żeby odpowiadało potrzebom mieszkańców. Miejscowy plan ustala, jak rozwija się gmina, jakie tereny są na co przeznaczone i jakie zasady dotyczące budowy czy infrastruktury są obowiązujące. Na przykład, jeśli gmina planuje rozwój strefy przemysłowej, to może to znacząco wpłynąć na lokalny rynek pracy i przyciągnąć inwestycje. Kiedy rada gminy pracuje nad tymi planami, powinna mieć na uwadze zasady zrównoważonego rozwoju oraz konsultacje z lokalną społecznością. To jest zgodne z najlepszymi praktykami przy zarządzaniu przestrzenią publiczną. Ważne, żeby wszystko było zgodne z prawem, w tym z ustawą o planowaniu przestrzennym, która jasno określa zasady i procedury tworzenia tych planów. W sumie, uchwała planu to nie tylko odpowiedź na lokalne potrzeby, ale też inwestycja w przyszłość gminy, co ma długofalowe znaczenie dla jakości życia u nas.

Pytanie 37

Jakie są metody zabezpieczania danych przechowywanych w pamięci komputerów?

A. należycie zorganizowany obieg dokumentów, zgodny z procedurą kancelaryjną
B. poprawne prowadzenie rejestrów spraw, spisów oraz teczek
C. umożliwienie dostępu wyłącznie osobom posiadającym odpowiednie uprawnienia
D. sprawne przekazywanie dokumentów do archiwum firmowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dopuszczenie do dostępu do danych wyłącznie upoważnionych pracowników jest kluczowym elementem zabezpieczania informacji w organizacji. W praktyce oznacza to, że tylko osoby, które mają odpowiednie kwalifikacje, przeszły odpowiednie szkolenia oraz posiadają autoryzację, mogą uzyskiwać dostęp do danych. Tego typu podejście minimalizuje ryzyko nieautoryzowanego dostępu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie zarządzania bezpieczeństwem informacji, takimi jak standard ISO/IEC 27001. Przykładem może być wprowadzenie systemu ról i uprawnień w oprogramowaniu zarządzającym danymi, gdzie każdy pracownik otrzymuje dostęp tylko do tych informacji, które są niezbędne do wykonywania jego obowiązków. Również audyty wewnętrzne oraz regularne przeglądy uprawnień służą jako dodatkowe zabezpieczenie, pozwalając na identyfikację i eliminację potencjalnych zagrożeń. Wprowadzenie polityk dotyczących dostępu do danych jest fundamentalnym krokiem w budowaniu kultury bezpieczeństwa w firmie.

Pytanie 38

Kiedy kończy się wspólność majątkowa w przypadku ustania lub unieważnienia małżeństwa?

A. Z dniem wyznaczonym przez jednego z małżonków
B. Z dniem wskazanym w wyroku sądu, który ją znosi
C. Z dniem pierwszego stycznia następnego roku po ogłoszeniu wyroku sądu
D. Z dniem pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu wyroku sądu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że wspólność ustawowa przestaje trwać z dniem oznaczonym w wyroku sądu, który ją znosi, jest poprawna, ponieważ zgodnie z Kodeksem rodzinnym i opiekuńczym, sąd ma prawo określić datę ustania wspólności w swoim wyroku. W praktyce oznacza to, że małżonkowie mogą mieć różne daty ustania wspólności, co jest istotne w kontekście podziału majątku. Na przykład, jeśli sąd orzeka rozwiązanie małżeństwa z datą 15 lipca, to od tego dnia wspólność majątkowa przestaje obowiązywać, co wpływa na sposób, w jaki majątek jest dzielony. Praktyczne znaczenie tej daty polega na tym, że od tego momentu każde z małżonków może samodzielnie zarządzać swoim majątkiem, co może mieć istotne konsekwencje podatkowe oraz dotyczące odpowiedzialności za długi. Dodatkowo, w kontekście podziału majątku, ważne jest, aby małżonkowie dokumentowali stan posiadania na dzień ustania wspólności, co ułatwia późniejsze rozliczenia. Zrozumienie tego mechanizmu jest kluczowe nie tylko dla prawidłowego podziału majątku, ale także dla zabezpieczenia swoich interesów finansowych.

Pytanie 39

Osoba, która ma obowiązek zachowania w tajemnicy informacji niejawnych, może być świadkiem w sprawach objętych tą tajemnicą, jeśli

A. organ prowadzący postępowanie zwolni ją z obowiązku zachowania tej tajemnicy
B. zostanie ona w trybie określonym obowiązującymi przepisami zwolniona od obowiązku zachowania tej tajemnicy
C. ujawnienie tej tajemnicy nie wpłynie negatywnie na realizację przez organy władzy publicznej ich zadań
D. uczestnicy postępowania zapewniają poszanowanie tej tajemnicy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zgodnie z przepisami prawa, osoba zobowiązana do zachowania tajemnicy informacji niejawnych może zostać świadkiem w sytuacji, gdy zostanie formalnie zwolniona z tego obowiązku w trybie przewidzianym przez odpowiednie przepisy. Takie zwolnienie jest kluczowe, ponieważ zapewnia, że zeznania świadka nie będą naruszały tajemnicy, co może być istotne dla bezpieczeństwa państwa i ochrony interesów publicznych. W praktyce, takie zwolnienia są często stosowane w kontekście postępowań sądowych lub administracyjnych, gdzie ujawnienie istotnych informacji jest konieczne dla zapewnienia sprawiedliwości lub przeprowadzenia rzetelnego dochodzenia. Na przykład, w sprawach dotyczących przestępstw zorganizowanych, zeznania świadków, którzy posiadają dostęp do tajnych informacji, mogą być kluczowe dla wykrycia sprawców i zabezpieczenia dowodów. W takich sytuacjach organ prowadzący postępowanie, na przykład prokuratura, może wydać stosowne decyzje pozwalające na ujawnienie informacji, co jest zgodne z zasadami ochrony danych oraz dobrymi praktykami w zakresie zarządzania informacjami.

Pytanie 40

Dokument, który jest wydawany podczas postępowania administracyjnego i odnosi się do konkretnych zagadnień pojawiających się w trakcie postępowania, lecz nie rozstrzyga o meritum sprawy, to

A. odwołanie
B. postanowienie
C. zażalenie
D. decyzja

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Postanowienie administracyjne jest aktem, który dotyczy szczegółowych kwestii związanych z postępowaniem administracyjnym, ale nie rozstrzyga o meritum sprawy. Jest to istotny element procedury administracyjnej, ponieważ umożliwia rozstrzyganie spraw pomocniczych, takich jak wnioski o zabezpieczenie dowodów, ustalenie terminów rozpraw czy wprowadzanie modyfikacji w postępowaniu. Z praktycznego punktu widzenia, postanowienia są niezwykle ważne, gdyż mogą wpływać na przebieg całego postępowania i jego efektywność. Na przykład, w przypadku postępowania w sprawie wydania decyzji administracyjnej, organ może wydać postanowienie dotyczące przeprowadzenia dodatkowego postępowania dowodowego. Takie działanie nie tylko przyspiesza proces, ale także zapewnia jego transparentność i rzetelność. Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, postanowienia powinny być wydawane w formie pisemnej, a strony mają prawo do wniesienia zażalenia na nie, co zwiększa ochronę ich praw. Dobrą praktyką jest dokładne uzasadnienie postanowień, co sprzyja lepszemu zrozumieniu decyzji przez strony postępowania, a także przyczynia się do budowania zaufania do organów administracji publicznej.