Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik reklamy
  • Kwalifikacja: PGF.08 - Zarządzanie kampanią reklamową
  • Data rozpoczęcia: 10 grudnia 2025 19:18
  • Data zakończenia: 10 grudnia 2025 19:34

Egzamin zdany!

Wynik: 31/40 punktów (77,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Które oprogramowanie jest przeznaczone do modyfikacji oraz poprawy zdjęć w wysokiej rozdzielczości?

A. Corel Draw
B. Power Director
C. Adobe Photoshop
D. Visual Studio
Adobe Photoshop to jeden z tych programów, który naprawdę potrafi zdziałać cuda z zdjęciami! Ma masę narzędzi, które pozwalają na super precyzyjną edycję obrazów. Można w nim robić różne rzeczy, jak poprawianie kolorów, usuwanie rys na zdjęciach czy robienie skomplikowanych kompozycji graficznych. Na przykład narzędzie 'Content-Aware Fill' to coś, co naprawdę ułatwia życie - szybko można wypełnić puste miejsca po usunięciu obiektów. I te warstwy! Dzięki nim można pracować nad zdjęciem na różnych poziomach, co jest mega przydatne w profesjonalnej fotografii. A że Photoshop obsługuje różne standardy jak RGB i CMYK, to świetnie się nadaje do projektowania materiałów do druku czy publikacji w sieci.

Pytanie 2

W reklamie usług jednego z dostawców telefonii komórkowej występuje grupa uśmiechniętych, młodych osób, które poruszają się na deskorolkach, ukazując swoją przynależność do subkultury skejtów poprzez swoje zachowanie i styl ubioru. Jakich technik prezentacji reklamy użyto w tym przekazie reklamowym?

A. Dowód naukowy, demonstracja, humor
B. Demonstracja, animacja, fantazja
C. Rekomendacja, styl życia, dowód naukowy
D. Styl życia, demonstracja, humor
Wybór technik takich jak dowód naukowy czy rekomendacja raczej nie wskazuje na właściwe rozumienie, jak działa komunikacja reklamowa. Dowód naukowy to przecież pokazywanie danych, żeby udowodnić, że coś jest dobre, a tutaj tego nie ma. Młodzi skaterzy raczej nie potrzebują formalnych dowodów naukowych, żeby pokazać, dlaczego ich styl życia jest super. Rekomendacja też nie wchodzi w grę, bo nie widzimy żadnych celebrytów czy autorytetów w tej reklamie. Zamiast tego widać prawdziwy klimat i utożsamianie z grupą docelową. Wydaje mi się, że często myli się formalne dowody z efektywnym oddziaływaniem na widza. W rzeczywistości to emocje, styl życia i pozytywne wrażenia robią robotę w dobrych kampaniach, a nie suche argumenty naukowe.

Pytanie 3

Przedstawiony na rysunku projekt został przygotowany we właściwy sposób do druku określanego jako

Ilustracja do pytania
A. sitodruk.
B. offset.
C. tampondruk.
D. solwent.
Odpowiedź jest poprawna, ponieważ projekt przygotowany do druku offsetowego musi spełniać szereg specyfikacji, które zostały uwzględnione w przedstawionym rysunku. Offset to jedna z najpopularniejszych metod druku, szczególnie w przypadku dużych nakładów, dlatego kluczowe jest, aby projekt był wykonany zgodnie z określonymi standardami. Przygotowanie do druku offsetowego wymaga dodatkowego spadu, co w tym przypadku wynosi 3 mm, co pozwala na uniknięcie białych krawędzi po przycięciu. Ponadto, użycie kolorów w skali CMYK jest istotne, ponieważ to właśnie ta paleta barw jest stosowana w procesach druku. Ważne jest również, aby czcionki były skonwertowane na krzywe, co zapewnia ich poprawne wyświetlanie i unika problemów z brakiem odpowiednich fontów na drukarce. Zapisanie projektu w formacie PDF i zachowanie rozdzielczości grafiki rastrowej na poziomie 300 dpi są standardowymi praktykami, które wpływają na jakość wydruku. Te wszystkie elementy stanowią podstawę profesjonalnego przygotowania projektu do druku offsetowego, co czyni tę odpowiedź właściwą i zgodną z branżowymi normami.

Pytanie 4

Jak określa się graficzny układ reklamy w prasie?

A. Master
B. Insert
C. Layout
D. Betcam
Odpowiedź 'Layout' jest poprawna, ponieważ termin ten odnosi się do układu graficznego reklamy prasowej, który ma kluczowe znaczenie dla przekazu wizualnego. Layout obejmuje rozmieszczenie tekstu, obrazów, logo i innych elementów graficznych w sposób, który nie tylko przyciąga uwagę, ale również prowadzi wzrok odbiorcy w sposób logiczny i intuicyjny. Dobrze zaprojektowany layout sprawia, że reklama jest czytelna i estetyczna, co zwiększa jej efektywność. Praktycznie, projektanci reklam wykorzystują narzędzia takie jak gridy czy zasady kompozycji, takie jak reguła trzecich, aby stworzyć zharmonizowaną i spójną całość. Dodatkowo, zgodność z wytycznymi marki oraz aktualnymi trendami w designie są kluczowe dla osiągnięcia sukcesu w reklamie. W obszarze reklamy prasowej, dobry layout nie tylko przyciąga uwagę, ale także wpływa na decyzje zakupowe konsumentów, poprzez klarowne komunikowanie wartości i informacji o produkcie.

Pytanie 5

W projekcie logotypu zastosowano model barw CMYK: 30% czerni, 60% karmazynu, 70% żółtego i 20% turkusu. Które przypisanie wartości cyfrowych do kolorów jest poprawne?

A. C 20, M 60, Y 70, K 30
B. C 60, M 20, Y 70, K 30
C. C 30, M 20, Y 60, K 70
D. C 70, M 30, Y 20, K 60
Odpowiedź C 20, M 60, Y 70, K 30 jest prawidłowa, ponieważ dokładnie odzwierciedla wartości kolorów dla modelu CMYK podane w pytaniu. Model CMYK jest powszechnie stosowany w druku, gdzie kolory definiuje się jako procentowe wartości cyan (C), magenta (M), yellow (Y) i black (K). W tym przypadku, 20% cyan, 60% magenta, 70% yellow i 30% black tworzą spójną paletę kolorystyczną. W praktyce, zrozumienie i poprawne stosowanie wartości CMYK jest kluczowe dla uzyskania zamierzonych efektów wizualnych w materiałach drukowanych. Przykładowo, projektanci graficzni muszą pamiętać, że różne odcienie kolorów mogą wyglądać inaczej na ekranie w porównaniu z wydrukiem, dlatego istotne jest korzystanie z kalibracji monitorów oraz wzorców druku, aby upewnić się, że kolory są odwzorowane zgodnie z zamysłem. W kontekście standardów branżowych, znajomość prawidłowych wartości kolorów jest niezbędna, aby skutecznie komunikować się z drukarniami i zapewnić zgodność rezultatów końcowych z oczekiwaniami klientów.

Pytanie 6

Które obszary zaznaczono na rysunku czerwoną i zieloną linią?

Ilustracja do pytania
A. Obszar bezpieczny i linię cięcia.
B. Obszar formatu i linię gięcia.
C. Obszar spadu i linię koloru.
D. Obszar kreślenia i linię spadu.
Poprawna odpowiedź to "Obszar bezpieczny i linię cięcia". Na rysunku czerwona linia reprezentuje linię cięcia, która jest kluczowym elementem w procesie produkcji materiałów graficznych, ponieważ wyznacza granicę, wzdłuż której materiał będzie przycinany. Zrozumienie tej linii jest niezbędne, aby uniknąć przypadkowego przycięcia istotnych elementów projektu. Zielona linia symbolizuje obszar bezpieczny, który powinien zawierać wszystkie krytyczne elementy graficzne, takie jak tekst czy ważne grafiki. W praktyce projektowania graficznego, przestrzeganie zasady, że wszystkie istotne elementy powinny znajdować się wewnątrz tego obszaru, jest kluczowe dla uzyskania estetycznych i funkcjonalnych efektów końcowych. W branży graficznej oraz poligraficznej, stosowanie tych oznaczeń opiera się na standardach takich jak ISO 12647 dotyczących kolorów oraz wytycznych dotyczących produkcji druku. Zapewnia to, że projekt będzie wolny od błędów związanych z nieprawidłowym przycinaniem, co przekłada się na wysoką jakość końcowego produktu.

Pytanie 7

Jaką metodę przeniesienia wydrukowanego wzoru trzeba zastosować do stworzenia kaligramu na odzieży firmowej?

A. Rotograwiura
B. Światłodruk
C. Druk fleksograficzny
D. Termotransfer
Termotransfer to jedna z najczęściej stosowanych metod przenoszenia wzorów na tekstyliach, szczególnie na koszulkach firmowych. Technika ta polega na przeniesieniu obrazu z nośnika, na którym został wydrukowany, na materiał przy użyciu wysokiej temperatury i ciśnienia. To sprawia, że termotransfer jest idealny do nanoszenia skomplikowanych grafik oraz kolorowych wzorów, co jest szczególnie istotne w przypadku odzieży reklamowej. Przykładem zastosowania tej technologii mogą być koszulki promujące wydarzenia, które często wymagają różnorodnych motywów graficznych. Dodatkowo, termotransfer umożliwia wydruk na różnych rodzajach materiałów, co zwiększa jego uniwersalność. Ważnym aspektem jest również to, że transfery są zwykle trwałe i odporne na pranie, co jest niezbędne w odzieży codziennego użytku. W branży tekstylnej standardy jakości dotyczące termotransferu są ściśle określone, co zapewnia wysoką jakość finalnego produktu, a także satysfakcję klientów.

Pytanie 8

Wstępna wersja filmu, która zawiera opisane elementy dźwiękowe oraz wizualne, przedstawiona za pomocą ilustracji i fotografii, używana do zaprezentowania koncepcji klientowi, to

A. storyboard
B. mastering
C. postprodukcja
D. diagram przepływu
Storyboard to wizualne przedstawienie koncepcji filmu, które łączy ścieżkę dźwiękową z obrazem poprzez zestaw rysunków lub zdjęć. Stanowi niezbędne narzędzie w procesie produkcji filmowej, umożliwiając twórcom lepsze zrozumienie narracji i sekwencji wydarzeń. Dzięki storyboardom można wizualizować, w jaki sposób poszczególne sceny będą wyglądać, co pozwala na wczesne wykrywanie ewentualnych problemów oraz lepsze planowanie ujęć. W branży filmowej storyboardy są standardem, który ułatwia komunikację pomiędzy reżyserem, operatorem kamery oraz zespołem produkcyjnym. Dobrze zrealizowany storyboard zawiera informacje o kadrze, ruchu kamery, a także wskazówki dotyczące oświetlenia i kompozycji. Przykładem zastosowania storyboardu jest produkcja animacji, gdzie każdy klatka jest skrupulatnie przedstawiana, co pozwala animatorom na płynne przejścia pomiędzy sekwencjami. Reżyserzy filmowi, tacy jak Alfred Hitchcock czy Steven Spielberg, często korzystali ze storyboardów, aby precyzyjnie zaplanować swoje wizje filmowe, co pokazuje znaczenie tej techniki w przemyśle filmowym.

Pytanie 9

Który obszar wokół logo, w obrębie którego nie może się pojawić żadna obca forma, zarówno graficzna jak i tekstowa, oznaczono na rysunku literą X?

Ilustracja do pytania
A. Pole ochronne.
B. Pole zadruku.
C. Pole podstawowe.
D. Pole obszaru roboczego.
Pole ochronne to obszar wokół logo, w którym nie mogą się pojawiać obce elementy graficzne ani tekstowe. Jego celem jest zapewnienie widoczności i czytelności logo, co jest kluczowe dla utrzymania spójności identyfikacji wizualnej marki. W praktyce oznacza to, że podczas projektowania materiałów reklamowych, takich jak plakaty, ulotki czy strony internetowe, należy zachować ten obszar wolny od innych grafów i tekstów. Przykładami zastosowania pola ochronnego mogą być logotypy umieszczane na różnych tłach, gdzie bliskość innych elementów mogłaby osłabić ich wpływ na odbiorcę. W branży projektowania graficznego pole ochronne jest standardowym wymogiem, który jest często uwzględniany w wytycznych dotyczących identyfikacji wizualnej, aby zapobiec przypadkowemu naruszeniu estetyki i integralności logo. Dbałość o pole ochronne jest zatem istotnym aspektem profesjonalnego projektowania graficznego, który pozwala na skuteczniejszą komunikację wizualną z odbiorcami.

Pytanie 10

Otrzymałeś zlecenie zaprojektowania plakatu w formacie A4. Plakat ma być podzielony na trzy części w poziomie, każda część ma być w innym kolorze i zawierać rożne informacje. Jakie narzędzie programu graficznego ułatwi Ci podział obszaru roboczego na trzy części, tak jak na załączonej grafice?

Ilustracja do pytania
A. Skalowanie.
B. Kadrowanie.
C. Prowadnice.
D. Krzywe Beziera.
Prowadnice to niezwykle przydatne narzędzie w programach graficznych, które znacząco ułatwia proces projektowania, zwłaszcza w kontekście podziału obszaru roboczego. Działają one jako niewidoczne linie pomocnicze, które można umieścić na dowolnym miejscu w projekcie, co pozwala na precyzyjne wyznaczanie sekcji. W przypadku projektowania plakatu podzielonego na trzy części w poziomie, prowadnice pozwalają na równomierne rozłożenie przestrzeni i zapewnienie, że wszystkie elementy są odpowiednio wyrównane. Przykładowo, jeżeli planujemy umieścić tekst, grafikę i logo w każdym z trzech segmentów, użycie prowadnic umożliwia zachowanie spójności wizualnej oraz estetyki. W branży graficznej korzystanie z prowadnic jest standardem, który sprzyja efektywności pracy oraz minimalizuje ryzyko błędów w rozmieszczeniu elementów. Dobre praktyki zalecają także zapisywanie ustawień prowadnic w szablonach, co przyspiesza przyszłe projekty. Korzystając z prowadnic, projektanci mogą zrealizować kreatywne wizje z zachowaniem profesjonalnych standardów.

Pytanie 11

Przy tworzeniu komunikatu reklamowego należy mieć na uwadze, że promuje się korzyści, a nie sam produkt lub usługę, ponieważ

A. cechy produktu lub usługi są zależne od kosztów ich produkcji
B. klient zazwyczaj kupuje wizję produktu oraz korzyści związane z jego zakupem
C. techniczne parametry lub standardy formalne oferty są najważniejsze dla klienta
D. klient koncentruje się na technologii zastosowanej do wyprodukowania produktu lub usługi
Odpowiedź, że klient zazwyczaj kupuje wyobrażenie o produkcie i korzyści związane z jego nabyciem, jest trafna, ponieważ skuteczny przekaz reklamowy skupia się na emocjach i wartościach, jakie produkt może dostarczyć. Klienci często nie są zainteresowani tylko samym produktem, ale tym, jakie korzyści on przyniesie w ich życiu, jak poprawi ich komfort, jakość życia czy wizerunek. Przykładem może być reklama samochodu, która nie tylko przedstawia jego techniczne właściwości, ale również ukazuje styl życia, który można z nim prowadzić. Zgodnie z teorią marketingu relacyjnego, kluczowe jest budowanie więzi z klientem poprzez zrozumienie jego potrzeb i aspiracji. Dobrze skonstruowana kampania reklamowa powinna zatem wykorzystywać storytelling, aby przedstawić produkt w kontekście emocjonalnym, co zwiększa szansę na zakup. Przykłady skutecznych kampanii pokazują, że marki, które potrafią zbudować silne emocjonalne powiązanie z klientem, osiągają lepsze wyniki sprzedażowe i lojalność.

Pytanie 12

Myślenie „out of box” w obszarze marketingowej komunikacji definiowane jest jako

A. innowacyjne myślenie związane z tworzeniem i wdrażaniem procesu komunikacji, które opiera się na doskonałej znajomości produktu lub konsumenta
B. wdrożenie nietypowego, innowacyjnego rozwiązania technologicznego przy tworzeniu reklamy zewnętrznej
C. nowa metoda, która polega na realizacji projektu w formie warsztatów przez zespół kilku osób
D. instrument zintegrowanego procesu komunikacji, najczęściej wykorzystywane na festiwalach miejskich, targowiskach oraz wystawach
Myślenie 'out of box' w kontekście komunikacji marketingowej odnosi się do innowacyjnego podejścia, które wymaga głębokiego zrozumienia zarówno produktu, jak i konsumenta. Ta odpowiedź jest prawidłowa, ponieważ wskazuje na istotę kreatywności w kształtowaniu strategii marketingowych. W praktyce, takie myślenie może objawiać się poprzez wprowadzenie nietypowych kampanii reklamowych, które wykraczają poza tradycyjne formy marketingu, takie jak reklama w mediach czy billboardy. Na przykład, marka Red Bull z powodzeniem zastosowała to podejście, organizując ekstremalne wydarzenia sportowe, które nie tylko promują ich produkt, ale także angażują konsumentów w sposób, który tworzy silne powiązania emocjonalne. Dobre praktyki w marketingu podkreślają znaczenie innowacji, które mogą zwiększać rozpoznawalność marki oraz lojalność klientów przez unikalne doświadczenia. Takie podejście, zgodne z zasadami zintegrowanej komunikacji marketingowej, staje się kluczowe w dzisiejszym konkurencyjnym środowisku rynkowym.

Pytanie 13

Zielony kolor otrzymuje się poprzez połączenie dwóch innych kolorów

A. żółtej i czerwonej
B. białej i żółtej
C. czerwonej i niebieskiej
D. niebieskiej i żółtej
Zrozumienie teorii kolorów jest kluczowe, aby unikać typowych błędów związanych z mieszaniem barw. W przypadku barwy białej i żółtej, należy zaznaczyć, że mieszanie tych kolorów w systemie subtractywnym nie prowadzi do uzyskania zielonego. Barwa biała jest efektem połączenia wszystkich kolorów światła, a dodanie żółtej po prostu zmienia odcień, ale nie generuje zieleni. Podobnie, łączenie czerwonej z niebieską generuje purpurę, a nie zieleń, co często mylone jest w praktyce przez osoby nieznające zasad mieszania kolorów. Również mieszanie żółtej z czerwoną prowadzi do uzyskania pomarańczowego odcienia, co jest błędnym myśleniem, wynikającym z nieprawidłowego zrozumienia podstawowych zasad teorii barw. Kluczem do prawidłowego mieszania kolorów jest wiedza o tym, jakie kolory są podstawowe w danym systemie (subtraktywnym czy addytywnym) oraz jakie kolory można uzyskać przez ich odpowiednie zestawienie. Dlatego w praktyce ważne jest, aby nauczyć się tych zasad, aby osiągnąć zamierzony efekt kolorystyczny w projektach artystycznych czy graficznych.

Pytanie 14

Jak nazywa się zastosowany na rysunku rodzaj perspektywy?

Ilustracja do pytania
A. Linearny.
B. Kulisowy.
C. Ptasi.
D. Hieratyczny.
To jest klasyczny przykład perspektywy linearnej – często widzisz ją na zdjęciach torów kolejowych, ulic czy długich korytarzy. W tej technice chodzi o to, że równoległe linie zdają się zbiegać w jednym punkcie na horyzoncie. Ten punkt nazywamy punktem zbiegu. W praktyce architekci, projektanci wnętrz czy ilustratorzy bardzo często wykorzystują perspektywę linearną, żeby oddać głębię i trójwymiarowość na płaskiej powierzchni, czyli papierze lub monitorze. Moim zdaniem to podstawa w rysunku technicznym i artystycznym – pozwala nie tylko na realistyczne przedstawienie przestrzeni, ale też na wywołanie odpowiednich wrażeń u odbiorcy. Widać to szczególnie w budownictwie albo przy projektowaniu krajobrazu, gdzie zachowanie poprawnych proporcji przestrzennych jest kluczowe. Uczy się tego już od podstaw w technikach rysunku, bo bez perspektywy linearnej trudno uzyskać wrażenie głębi. Często spotykam się z opinią, że takie uproszczone przedstawienie przestrzeni pozwala lepiej planować, chociażby układ pomieszczeń albo obiektów w projekcie. Standardy branżowe, np. w architekturze, wręcz wymagają stosowania tej perspektywy, bo tylko wtedy wizualizacja ma sens dla inwestora czy ekipy budowlanej. Także jeśli ktoś chce rozumieć przestrzeń na obrazku, perspektywa linearny to po prostu must have.

Pytanie 15

Zgodnie z zasadami organizacji percepcji, podczas przeglądania strony w gazecie, człowiek wykonuje ruch gałkami ocznymi, który przypomina literę

A. w
B. t
C. o
D. z
Odpowiedź 'z' jest poprawna, ponieważ opisuje naturalny ruch gałek ocznych, który występuje podczas przeglądania tekstu na stronie. Zgodnie z zasadami organizacji percepcji oraz teorią skanowania wzrokowego, ludzie przyjmują formę litery 'z' podczas czytania, co obejmuje ruch z lewej do prawej, a następnie z góry na dół. Przykład zastosowania tej zasady można znaleźć w projektowaniu materiałów drukowanych oraz stron internetowych, gdzie kluczowe jest umiejętne rozmieszczanie treści i elementów wizualnych, aby ułatwić użytkownikom przyswajanie informacji. Badania wykazują, że układy, które naśladują ten naturalny ruch, zwiększają efektywność czytania oraz zrozumienia tekstu. Dodatkowo, w dobrych praktykach UX/UI, projektanci często stosują struktury wizualne, które prowadzą wzrok użytkownika w sposób płynny i intuicyjny, co podnosi komfort przeglądania i koncentracji na treści. W konsekwencji, zrozumienie tych zasad jest istotne dla każdej osoby zajmującej się kreowaniem treści lub projektowaniem interfejsów wykorzystujących tekst.

Pytanie 16

Jakiego rodzaju połączenie kolorystyczne zastosowano w projekcie szyldu zamieszczonym na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Monochromatyczne
B. Achromatyczne
C. Kontrastowe
D. Harmonijne
Odpowiedź 'kontrastowe' jest poprawna, ponieważ w projektowaniu graficznym i kolorystyce, połączenia kontrastowe wykorzystują kolory, które znajdują się na przeciwnych końcach koła kolorów. Tego typu zestawienia kolorów przyciągają uwagę i mogą skutecznie podkreślać ważne elementy projektu, co jest szczególnie istotne w kontekście szyldów, które mają na celu przyciągnięcie wzroku przechodniów. Przykładem może być zestawienie żółtego z niebieskim, które nie tylko są przeciwieństwami, ale również tworzą dynamiczny i zapadający w pamięć obraz. W sztuce i designie, stosowanie kontrastów jest kluczowe dla tworzenia hierarchii wizualnej i poprawy czytelności. Praktyka ta jest zgodna ze standardami projektowania, które zalecają używanie kontrastowych kolorów dla zapewnienia przejrzystości i efektywności komunikacji wizualnej. Ważne jest również, aby pamiętać, że takie połączenia powinny być stosowane z umiarem, aby uniknąć przytłoczenia widza nadmiarem bodźców wizualnych.

Pytanie 17

W haśle promocyjnym szamponu "LoRil. Jesteś tego warta" autorzy nawiązują do potrzeby

A. miłości
B. bezpieczeństwa
C. szacunku
D. transcendencji
Choć odpowiedzi o transcendencji, miłości i bezpieczeństwie mogą się wydawać sensowne, myślę, że nie oddają one właściwego przesłania sloganu "LoRil. Jesteś tego warta". Transcendencja to dążenie do czegoś więcej niż tylko zaspokajanie podstawowych potrzeb. Ale przy reklamie szamponu, bardziej liczy się codzienna potrzeba związana z pielęgnacją. Miłość, co prawda jest ważna, ale mniej związana z wartością, na którą stawia ta reklama. Z kolei potrzeba bezpieczeństwa dotyczy stabilności, ale przy wyborze kosmetyków bardziej chodzi o osobiste preferencje i emocje, niż o samą ochronę. Więc utożsamianie tych potrzeb z przesłaniem reklamy może prowadzić do błędnych wniosków. Powinno się jednak pamiętać, że skuteczne kampanie marketingowe muszą być oparte na zrozumieniu konkretnych emocjonalnych potrzeb grupy docelowej, bo wtedy wychodzi jasne przesłanie o szacunku i wartości jednostki.

Pytanie 18

Agencja marketingowa została poproszona o wykonanie plakatów o wymiarach 250 x 353 mm. W jakim formacie powinno się zamówić papier, aby uniknąć jego przycinania?

A. C0
B. A4
C. B4
D. C4
Odpowiedź B4 jest prawidłowa, ponieważ format B4 (250 x 353 mm) idealnie odpowiada wymogom zlecenia agencji reklamowej. Format B4 należy do serii formatów B, które są standardowo stosowane w przemyśle drukarskim i reklamowym. Jednym z kluczowych aspektów tego formatu jest to, że zapewnia on optymalne wykorzystanie arkuszy papieru, minimalizując odpady, co jest ważne zarówno z perspektywy ekonomicznej, jak i ekologicznej. W praktyce, jeśli agencja zamówi papier w formacie B4, uzyska plakat w wymaganym rozmiarze bez konieczności jego cięcia, co z kolei przekłada się na szybszy czas realizacji projektu i mniejsze koszty produkcji. Warto również zauważyć, że w kontekście standardów ISO, formaty serii A, B i C mają swoje specyfikacje, które są szeroko stosowane w druku. Użycie formatu B4 jest zatem zgodne z najlepszymi praktykami w branży, co zapewnia nie tylko wysoką jakość, ale również efektywność procesów produkcyjnych.

Pytanie 19

Aby stworzyć prezentację produktu reklamowego, konieczne jest przeprowadzenie obróbki graficznej zdjęcia. W związku z tym powinno się skorzystać z programu

A. Flash
B. Photoshop
C. Acrobat
D. Dreamweaver
Adobe Photoshop to tak jakby niekwestionowany król w świecie obróbki graficznej. Co tu dużo mówić, jego możliwości w edytowaniu zdjęć, tworzeniu kompozycji i przerabianiu obrazów po prostu nie mają sobie równych, zwłaszcza w reklamie. Dzięki Photoshopowi możesz robić naprawdę zaawansowane retusze, korzystać z warstw, masek i filtrów, a to wszystko sprawia, że efekty wizualne są na naprawdę wysokim poziomie. Na przykład, gdy projektujesz coś do prezentacji produktu, narzędzia takie jak 'Clone Stamp' czy 'Healing Brush' mogą uratować zdjęcie przed niedoskonałościami. A do tego można dodać różne fajne efekty świetlne, żeby produkt naprawdę przyciągał wzrok. Co więcej, Photoshop radzi sobie z mnóstwem formatów plików, co jest mega ważne, gdy kończysz projekt i musisz go dostosować do różnych platform. Dzięki tej wszechstronności, graficy mogą idealnie dopasować swoje prace do wymagań kampanii reklamowych, co jest zgodne z tym, co dzieje się w branży.

Pytanie 20

Co oznacza pojęcie corporate identity?

A. kreatywność marki
B. wizualna tożsamość firmy
C. normy obsługi klienta
D. tożsamość marki
Corporate identity to nie tylko kwestia estetyki, ale również strategii zarządzania marką. Odpowiedzi sugerujące, że corporate identity odnosi się do standardów obsługi klienta, innowacyjności marki czy tożsamości marki są mylące, ponieważ nie obejmują kluczowego aspektu wizualnego. Standardy obsługi klienta to zbiór zasad dotyczących interakcji z klientami, które są istotne dla budowania dobrego wizerunku, ale nie są bezpośrednio związane z tożsamością wizualną. Innowacyjność marki odnosi się do wprowadzania nowatorskich produktów i usług, które mogą poprawić postrzeganie marki, ale nie definiują jej wizualnej tożsamości. Z kolei tożsamość marki jest szerszym pojęciem, które obejmuje nie tylko aspekty wizualne, ale także wartości, misję oraz emocjonalne powiązania z konsumentami. Mylenie tożsamości wizualnej z tymi zagadnieniami może prowadzić do nieefektywnej komunikacji marki, gdzie wizualne elementy nie odzwierciedlają jej wartości oraz misji. Warto pamiętać, że spójna tożsamość wizualna wspiera wszystkie inne aspekty budowania marki, w tym obsługę klienta i innowacyjność, poprzez tworzenie wyraźnego i rozpoznawalnego obrazu firmy. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że corporate identity w głównej mierze dotyczy właśnie wizualnych elementów, które wpływają na postrzeganie marki przez społeczność.

Pytanie 21

Ocena poprawnego nałożenia kolorów poszczególnych separacji jest kluczowa przed wydrukowaniem grafiki?

A. w technologii druku cyfrowego
B. w technice akwaforty
C. w technice sitodruku
D. w technologii Computer to Plate
W technice sitodruku, ocena prawidłowego nakładania się barw poszczególnych separacji jest kluczowym etapem przed finalnym wydrukowaniem obrazu. Proces ten polega na oddzielnym nanoszeniu kolorów na podłoże przy użyciu siatek sitodrukowych, co wymaga precyzyjnego dopasowania i synchronizacji kolorów. Właściwe nałożenie barw zapewnia, że wszystkie kolory współgrają ze sobą w sposób harmonijny, co jest szczególnie istotne w przypadku skomplikowanych projektów graficznych. Przykładem może być druk plakatów, gdzie niewłaściwe ustawienie kolorów może prowadzić do efektu smużenia lub nieczytelności. Standardy branżowe, takie jak ISO 12647, podkreślają znaczenie kontroli kolorów w procesie produkcji, aby uzyskać powtarzalność i jakość druku. W praktyce, przed przystąpieniem do druku, wykonuje się próbne wydruki, które pozwalają na ocenę, czy kolory są zgodne z zamierzeniem projektanta. Dbanie o te aspekty jest nie tylko kwestią estetyki, ale także profesjonalizmu w branży graficznej.

Pytanie 22

Jakie rozszerzenie mają pliki graficzne?

A. .txt
B. .wav
C. .bmp
D. .vbs
.bmp to jedno z popularnych rozszerzeń plików graficznych, które oznacza Bitmap Image File. Pliki BMP są używane do przechowywania obrazów rastrowych, co oznacza, że zawierają informacje o każdym pikselu obrazu. To rozszerzenie jest powszechnie stosowane w grafice komputerowej, szczególnie w systemach Windows. Dzięki prostocie formatu, pliki BMP są łatwe do odczytu i zapisu przez wiele programów graficznych, co czyni je wszechstronnym wyborem dla użytkowników. W praktyce, pliki BMP mogą być używane do tworzenia i edytowania grafik w programach takich jak Adobe Photoshop czy GIMP. Warto także zauważyć, że pomimo dużych rozmiarów plików BMP, oferują one wysoką jakość obrazu, co jest szczególnie ważne w zastosowaniach profesjonalnych, takich jak projektowanie graficzne. Ponadto, BMP nie stosuje stratnej kompresji, co oznacza, że obraz jest przechowywany w oryginalnej, niezmienionej formie. W kontekście branżowych standardów, BMP jest często wykorzystywane w archiwizacji graficznych treści ze względu na swoją prostotę i wszechstronność.

Pytanie 23

W reklamie wody toaletowej, która odwołuje się do aromatu, stosuje się apel

A. emocjonalny
B. racjonalny
C. moralny
D. seksualny
Wybór odpowiedzi związanych z apelem moralnym, racjonalnym lub emocjonalnym wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące charakterystyki reklamy wody toaletowej. Apel moralny, polegający na odwoływaniu się do wartości etycznych, jest rzadko stosowany w kontekście produktów takich jak wody toaletowe, które zazwyczaj nie są związane z moralnymi dylematami. Reklamy te nie posługują się również analizą racjonalną, która opiera się na logicznych argumentach dotyczących jakości czy ceny, ponieważ celem jest wywołanie emocji i pragnienia, a nie analitycznego myślenia. Z kolei apel emocjonalny, mimo że ma swoje miejsce w reklamie, w przypadku wody toaletowej nie jest głównym celem. Reklamy te wykorzystują emocje w sposób pośredni, ale ich kluczowym punktem odniesienia jest przyciąganie poprzez seksualność i zmysłowość. Dlatego często mylnie interpretowane są jako apel emocjonalny, gdyż tak naprawdę ich działanie polega na wywoływaniu pożądania i atrakcyjności związanej z zapachem, co nie jest równoznaczne z szerokim zakresem emocji, które mogłyby być wywoływane innymi mechanizmami reklamowymi.

Pytanie 24

Do czego służy program komputerowy, którego okno dialogowe zostało przedstawione na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Projektowania animacji.
B. Montażu wideo.
C. Tworzenia stron internetowych.
D. Przygotowywania publikacji wielostronicowych.
To okno dialogowe pochodzi z programu do składu publikacji wielostronicowych – na przykład Adobe InDesign czy QuarkXPress. Takie narzędzia umożliwiają bardzo precyzyjne ustawienie parametrów dokumentu, które są kluczowe przy przygotowywaniu do druku książek, czasopism, katalogów czy raportów. Zwróć uwagę na obecność opcji takich jak liczba stron, łamy, marginesy, spady, a nawet podstawowe informacje o pracy – wszystko to są elementy nieodłączne dla profesjonalnego DTP (Desktop Publishing). Moim zdaniem, ten rodzaj oprogramowania mocno wyróżnia się od edytorów tekstowych czy prostych edytorów graficznych, bo pozwala na pełną kontrolę nad układem treści na stronach, zarządzanie kolumnami, i precyzyjne przygotowanie do druku offsetowego lub cyfrowego zgodnie ze standardami branżowymi, na przykład ISO 12647. W praktyce często spotykam sytuacje, gdzie nieprawidłowe ustawienie marginesów lub spadów skutkuje problemami przy druku – dlatego takie narzędzia są niezbędne w profesjonalnym procesie wydawniczym. Kto raz spróbował przygotować katalog bez tych ustawień, wie, ile to problemów później... Również bardzo istotne jest to, że przygotowując publikacje wielostronicowe, trzeba z góry zaplanować strukturę dokumentu, a takie okno dialogowe pozwala na szybkie i logiczne zdefiniowanie wszystkiego na starcie. Wiele drukarni wręcz wymaga plików wygenerowanych z takich programów.

Pytanie 25

Która technika produkcji reklamy służy do tego, aby uzyskać efekt przedstawiony na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Gumowanie.
B. Impregnowanie.
C. Hot stamping.
D. Laminowanie.
Hot stamping, czyli tłoczenie na gorąco, to naprawdę fajna technika, która pozwala na osiągnięcie świetnych efektów wizualnych, na przykład metalicznych napisów, jak ten na zdjęciu. W skrócie, chodzi o przenoszenie metalizowanej folii na materiał dzięki wysokiej temperaturze i ciśnieniu. To podejście ma sporo zastosowań w poligrafii – szczególnie w produkcji opakowań, etykiet czy materiałów reklamowych, gdzie estetyka jest mega ważna. Moim zdaniem hot stamping to jedna z lepszych metod dekoracji druku, bo daje naprawdę trwały i wysokiej jakości nadruk. Warto też pamiętać, że można go stosować na różnych materiałach, nie tylko na papierze czy kartonie, ale też na niektórych tworzywach sztucznych. Dzięki temu staje się bardziej uniwersalny. Dobrze przemyślany proces hot stamping może dużo poprawić wygląd produktu i przyciągnąć uwagę klientów w dzisiejszym, konkurencyjnym rynku.

Pytanie 26

Producent produktów mlecznych zlecił agencji reklamowej stworzenie projektu graficznego opakowania dla nowego rodzaju jogurtu owocowego, wskazując, by zastosowano kolor, który pobudza apetyt. Jakiego koloru dominującego powinien zaproponować pracownik agencji reklamowej?

A. fioletowy
B. biały
C. pomarańczowy
D. zielony
Pomarańczowy jest kolorem, który pobudza apetyt i jest często stosowany w marketingu produktów spożywczych, zwłaszcza w branży mleczarskiej. Z psychologicznego punktu widzenia, ciepłe kolory, takie jak pomarańczowy, wywołują pozytywne emocje i skojarzenia z przyjemnością oraz radością, co jest istotne w kontekście jogurtów owocowych, które mają być postrzegane jako smaczne i apetyczne. Wiele znanych marek korzysta z tego koloru, aby przyciągnąć uwagę klientów na półkach sklepowych. Dobrą praktyką jest także łączenie pomarańczowego z innymi kolorami, aby uzyskać harmonijną estetykę opakowania. Na przykład, pomarańczowy może być stosowany w połączeniu z zielonym, co sugeruje świeżość owoców. Użycie tego koloru w projekcie graficznym opakowania jogurtu owocowego może znacznie zwiększyć jego atrakcyjność i sprzedaż, ponieważ skutecznie przyciąga uwagę konsumentów.

Pytanie 27

Najlepszym sposobem na zaprezentowanie klientowi projektów graficznych, zarówno w formacie wektorowym, jak i rastrowym, wraz z planem medialnym, jest użycie programu komputerowego

A. Corel Draw
B. Adobe Photoshop
C. MS Excel
D. MS PowerPoint
MS PowerPoint jest wszechstronnym narzędziem do prezentacji, które umożliwia efektywne przedstawienie projektów graficznych wykonanych zarówno w technice wektorowej, jak i rastrowej. Dzięki jego funkcjom, takim jak możliwość wstawiania różnych typów mediów, animacji i przejść, można stworzyć atrakcyjną wizualnie prezentację, która przyciągnie uwagę klienta. Program ten pozwala na łatwe połączenie różnych formatów graficznych, co jest kluczowe w przypadku mediów będących częścią kompleksowego planu marketingowego. Prezentując projekty w PowerPoint, można także łatwo dostosować treści do potrzeb odbiorcy, co sprzyja lepszemu zrozumieniu przedstawianych koncepcji. Ze względu na powszechność użycia MS PowerPoint w biznesie, klienci często są już zaznajomieni z tym narzędziem, co ułatwia komunikację i interpretację przekazywanych informacji. Dodatkowo, platformy do prezentacji, takie jak PowerPoint, wspierają standardy branżowe w zakresie wizualizacji danych i pomysłów, co czyni je idealnym wyborem w kontekście profesjonalnej prezentacji.

Pytanie 28

Formatem zapisu grafiki rastrowej nie jest jaki?

A. GIF
B. SWF
C. JPEG
D. PNG
Odpowiedź SWF jest prawidłowa, ponieważ jest to format plików związany z animacjami i interaktywnym multimediami, a nie z grafiką rastrową. SWF, czyli Shockwave Flash, jest stosowany głównie do tworzenia animacji oraz aplikacji internetowych, które wykorzystują technologię Adobe Flash. W przeciwieństwie do formatów takich jak PNG, JPEG czy GIF, które przechowują dane obrazu w postaci pikseli, SWF opiera się na wektorach i skryptach, co umożliwia bardziej złożone animacje i interakcje. Zatem, w kontekście grafiki rastrowej, SWF nie jest odpowiednim formatem. Warto pamiętać, że dla grafiki rastrowej stosuje się formaty, które przechowują informacje o każdym punkcie obrazu, co jest kluczowe w przypadku zdjęć i obrazów bitmapowych. Przykłady prawidłowego użycia formatów rastrowych obejmują zastosowanie JPEG do obrazów fotograficznych, PNG do obrazów z przezroczystością oraz GIF do prostych animacji.

Pytanie 29

Firma dostarczająca nowe rozwiązania dla sektora reklamy planuje uczestniczyć w targach branżowych. Do wyboru są stoiska targowe przedstawione na rysunku. Które z nich będzie najatrakcyjniejsze dla zwiedzających?

Ilustracja do pytania
A. Nr 1
B. Nr 4
C. Nr 2
D. Nr 3
Stoisko Nr 1 zostało wybrane jako najatrakcyjniejsze dla zwiedzających z kilku kluczowych powodów. Po pierwsze, jego rozmiar jest zdecydowanie większy niż pozostałych stoisk, co w naturalny sposób przyciąga uwagę i wskazuje na mocną obecność firmy na targach. Większe stoisko pozwala na szerszą ekspozycję produktów, co jest istotne dla firm działających w sektorze reklamy, gdzie wizualna prezentacja oferty ma fundamentalne znaczenie. Stoisko umiejscowione blisko głównego wejścia do hali targowej zyskuje dodatkowy atut, gdyż to pierwszy punkt, z którym zapoznają się zwiedzający. Jest to zgodne z zasadami marketingu sensorycznego, które wskazują, że pierwsze wrażenie ma ogromne znaczenie. Dodatkowo, lokalizacja w tym strategicznym punkcie może zwiększyć ruch klientów i sprzyjać budowaniu relacji, a także pozyskiwaniu nowych kontrahentów. Praktyczne przykłady pokazują, że firmy, które inwestują w większe stoiska i odpowiednią lokalizację, często uzyskują lepsze wyniki sprzedażowe oraz większą rozpoznawalność po zakończeniu targów. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, kluczowe jest także wykorzystanie elementów interaktywnych w przestrzeni stoiska, co może jeszcze bardziej zwiększyć zainteresowanie zwiedzających.

Pytanie 30

Agencja reklamowa, razem z próbkami swoich produktów, zdecydowała się na wysłanie broszury, która prezentuje oferowane artykuły do potencjalnych klientów. Wewnętrzne strony broszury mają być drukowane na papierze offsetowym 90 g, natomiast okładkę, aby podkreślić jakość i wiarygodność, należy wydrukować na papierze

A. kredowym 90 g
B. satynowym 100 g
C. kredowym 170 g
D. offsetowym 80 g
Wybór papieru kredowego 170 g na okładkę broszury jest trafny, ponieważ ten typ papieru charakteryzuje się wyjątkową gładkością oraz wysoką jakością nadruku, co jest kluczowe dla prezentacji materiałów marketingowych. Papier kredowy w gramaturze 170 g zapewnia solidną, sztywną strukturę, co przekłada się na lepszą ochronę przed uszkodzeniami oraz długotrwałą estetykę. Wysoka jakość nadruku na takim papierze pozwala na uzyskanie żywych, intensywnych kolorów, co jest niezbędne w kontekście budowania wizerunku marki. Przykładem zastosowania wysokiej gramatury papieru kredowego są broszury promocyjne, które muszą przyciągać uwagę i wzbudzać zaufanie klientów. W branży reklamowej, gdzie jakość percepcyjna produktu jest kluczowa, stosowanie papieru kredowego na okładkach jest standardem, który podkreśla profesjonalizm i dbałość o detale. Dobrą praktyką jest także wybór papierów z certyfikatami ekologicznymi, co może dodatkowo wzmocnić pozytywny wizerunek firmy w oczach konsumentów.

Pytanie 31

Osoba pracująca w agencji reklamowej pragnie zaprezentować klientowi poszczególne etapy realizacji usługi stworzenia logo w formie pokazu slajdów. Jaki program komputerowy powinna wybrać?

A. Do prezentacji multimedialnych
B. Edytor tekstu
C. Do obróbki grafiki wektorowej
D. Do obróbki zdjęć
Odpowiedź "Do prezentacji multimedialnych" jest poprawna, ponieważ programy do tworzenia prezentacji multimedialnych, takie jak Microsoft PowerPoint czy Google Slides, są dedykowane do efektywnego przedstawiania informacji wizualnych oraz tekstowych w formie slajdów. Umożliwiają one łatwe łączenie różnych mediów, takich jak obrazy, filmy, animacje czy dźwięki, co czyni je idealnym narzędziem do prezentacji procesów, takich jak etapy projektowania logo. Przykładowo, pracownik agencji reklamowej może stworzyć slajd z wizualizacją koncepcji logo, a następnie przejść do slajdu ilustrującego prototypy czy zmiany w projekcie. Dzięki temu klient ma możliwość lepszego zrozumienia procesu oraz zaangażowania się w dyskusję na temat preferencji. W branży reklamowej, umiejętność skutecznego prezentowania pomysłów jest kluczowa, a wykorzystanie odpowiednich narzędzi do prezentacji jest zgodne z najlepszymi praktykami w komunikacji wizualnej.

Pytanie 32

Jaką metodę wykończenia druku powinno się zastosować podczas produkcji folderów reklamowych A4, 4+4 w ilości 1 tys. egzemplarzy?

A. Hot-stamping
B. Lakierowanie
C. Laminacja
D. Tłoczenie
Wybór laminowania, tłoczenia lub hot-stampingu zamiast lakierowania w kontekście druku folderów reklamowych A4, 4+4 w nakładzie 1 tys. sztuk nie jest optymalny. Laminowanie polega na pokryciu druku cienką folią, co zapewnia mu trwałość, ale może wprowadzać problemy w dalszym procesie drukowania, szczególnie w odniesieniu do późniejszych zastosowań, takich jak pisanie na folderze, ponieważ laminat może utrudniać przyczepność długopisów czy markerów. Tłoczenie, które tworzy wypukłe wzory, jest techniką zasługującą na uwagę w kontekście podkreślenia niektórych elementów graficznych, lecz w przypadku folderów reklamowych może być zbyt kosztowne oraz czasochłonne, zwłaszcza przy niskich nakładach. Hot-stamping, polegający na nanoszeniu metalicznej folii w wysokiej temperaturze, jest również doskonałym sposobem na dodanie eleganckiego akcentu do druku, jednak jest to technika bardziej odpowiednia do aplikacji wymagających mniejszych nakładów i specyficznych projektów. Wybierając lakierowanie, osiągamy lepszy kompromis między estetyką a funkcjonalnością, co czyni tę metodę bardziej odpowiednią w kontekście produkcji folderów reklamowych w dużych nakładach. Dobrze dobrana technika uszlachetniania może znacząco wpłynąć na postrzeganie materiałów reklamowych, dlatego warto zainwestować w odpowiednie rozwiązania, które będą spójne z celami marketingowymi oraz estetycznymi.

Pytanie 33

Na etapie postprodukcji podczas tworzenia reklamy radiowej realizowany jest

A. montaż
B. harmonogram prac
C. scenariusz reklamy
D. casting aktorów
Montaż jest kluczowym etapem postprodukcji reklamy radiowej. To proces, w którym różne nagrania, dźwięki i efekty są łączone w jedną spójną całość. W trakcie montażu realizatorzy skupiają się na odpowiednim rozmieszczeniu dźwięku, aby stworzyć płynny i atrakcyjny przekaz. Przykładowo, mogą dodawać efekty dźwiękowe, takie jak odgłosy tła, które zwiększają immersję słuchacza. Zastosowanie zasad montażu dźwięku, takich jak rytm, dynamika oraz harmonizacja, jest niezbędne, aby reklama była zarówno profesjonalna, jak i skuteczna. Dobre praktyki w branży sugerują, aby w montażu wykorzystywać różnorodne źródła dźwięku, co pozwala na tworzenie unikalnych kompozycji. Warto również zauważyć, że montaż dźwięku powinien być zgodny z zasadami akustyki, aby zapewnić optymalną jakość dźwięku, co w konsekwencji przekłada się na efektywność komunikacyjną reklamy.

Pytanie 34

Wybierz zestaw cech charakteryzujących zamieszczony rysunek, wykonany w jednym z programów do tworzenia grafiki wektorowej.

Promień
rogu/narożnika
WypełnienieObrys
A.0 mmgradientowe promienistejest
B.1 mmgradientowe liniowebrak
C.5 mmgradientowe liniowejest
D.10 mmgradientowe promienistejest
Ilustracja do pytania
A. A.
B. B.
C. D.
D. C.
Poprawność odpowiedzi D wynika z dokładnej analizy cech zamieszczonego rysunku. Rysunek przedstawia obiekt z wyraźnie zaokrąglonymi rogami, co wskazuje na zastosowanie promienia większego niż 5 mm. Tego typu szczegóły są kluczowe w projektowaniu grafiki wektorowej, gdzie zaokrąglone rogi mogą znacznie poprawić estetykę obiektu. Dodatkowo, wypełnienie gradientowe promieniste, które zostało zastosowane w rysunku, jest typowe dla nowoczesnych projektów graficznych, gdzie przejścia kolorystyczne są wykorzystywane do nadania głębi i dynamiki. Ważnym aspektem jest również obecność obrysu, który nie tylko definiuje kształt obiektu, ale także wpływa na jego widoczność i kontrast w kontekście otoczenia. W branży graficznej, stosowanie gradientów oraz zaokrągleń jest zgodne z najlepszymi praktykami, które mają na celu poprawę czytelności i atrakcyjności wizualnej projektów. Kiedy projektujesz interfejsy czy elementy graficzne, dobrze jest kierować się zasadami kompozycji i estetyki, które znajdują odzwierciedlenie w odpowiedzi D.

Pytanie 35

Interaktywna forma reklamy przedstawiona na rysunku, która „rozwija się” do większego rozmiaru po najechaniu na nią kursorem myszy, pozwalając na wykorzystanie dodatkowej powierzchni dla prezentacji reklamodawcy, to

Ilustracja do pytania
A. toplayer.
B. expand billboard.
C. double billboard.
D. navibox.
Expand billboard to typ formatu reklamowego, który w ostatnich latach zyskał sporą popularność w branży digital marketingu. Jego główna cecha to interaktywność – użytkownik wchodzi w interakcję z reklamą, najczęściej poprzez najechanie kursorem, co powoduje jej „rozwinięcie” do większego rozmiaru. Dzięki temu reklamodawca zyskuje dodatkową powierzchnię na prezentację treści, np. wideo, carousel produktów czy angażujące CTA. Moim zdaniem taki format świetnie odpowiada na potrzeby nowoczesnych kampanii nastawionych na zaangażowanie, bo nie jest nachalny – dopiero użytkownik podejmuje decyzję, czy chce zobaczyć więcej. W praktyce expand billboardy spotkasz na największych portalach, często przy premierach nowych produktów albo akcjach specjalnych, gdzie liczy się efekt „wow”. Warto pamiętać, że standardy IAB wyraźnie opisują parametry expand billboardów, zarówno w wersji domyślnej, jak i rozwiniętej, co ułatwia planowanie kampanii i utrzymanie dobrej UX. Z mojego doświadczenia, agencje cenią ten format również za łatwość integracji z analityką – można dokładnie zmierzyć liczbę interakcji, czas ekspozycji czy nawet konwersje wygenerowane po rozwinięciu bannera. Dobrze zaprojektowany expand billboard nie tylko przykuwa uwagę, ale może realnie zwiększać efektywność kampanii.

Pytanie 36

Którą regułę psychologii percepcji zastosowano przy projektowaniu przedstawionego plakatu?

Ilustracja do pytania
A. Ruchu.
B. Wspólnej drogi.
C. Równowagi.
D. Rzutu oka.
Zastosowanie innych reguł percepcji w kontekście projektowania graficznego, takich jak ruch, wspólna droga czy równowaga, może prowadzić do pomyłek w interpretacji, gdyż każda z tych reguł ma swoje specyficzne funkcje i zastosowania. Reguła ruchu odnosi się do sposobu, w jaki elementy wizualne mogą sugerować dynamikę lub akcję, co nie jest podstawowym celem plakatu w omawianym przypadku. W przypadku zastosowania ruchu, projekt mógłby zawierać elementy animacji lub dynamiczne układy, co nie ma miejsca w tym plakacie, gdzie kluczowym elementem jest statyczne krzesło ratownika. Reguła wspólnej drogi wskazuje na to, że elementy poruszające się w tym samym kierunku są postrzegane jako grupy, co również nie dotyczy przedstawionego plakatu, w którym wszystkie elementy są statyczne. Równowaga odnosi się natomiast do wizualnej stabilności kompozycji, co jest istotne, ale nie wpływa na kierowanie uwagi w kontekście tego konkretnego projektu. Typowym błędem myślowym jest mylenie funkcji tych reguł i ich zastosowania w niewłaściwych kontekstach wizualnych. Warto zrozumieć, że każda z tych zasad ma swoje unikalne właściwości i odpowiednie konteksty, w których mogą być efektywnie stosowane, a ich nieprawidłowe zrozumienie prowadzi do nieadekwatnych wniosków w zakresie projektowania graficznego.

Pytanie 37

Jak nazywa się symbol graficzny lub taki, który można przedstawić w formie graficznej, używany do rozróżniania w działalności gospodarczej, zgodnie z ustawą Prawo własności przemysłowej?

A. Licencja
B. Patent
C. Logotyp
D. Znak towarowy
Znak towarowy to graficzne lub słowne oznaczenie, które służy do identyfikacji towarów lub usług oferowanych przez przedsiębiorstwo. Zgodnie z ustawą Prawo własności przemysłowej, znak towarowy ma na celu ochronę interesów konsumentów oraz przedsiębiorców, umożliwiając odróżnienie jednych towarów od innych na rynku. Przykładami znaków towarowych są logotypy znanych marek, jak Coca-Cola czy Nike, które są rozpoznawalne globalnie. Rejestracja znaku towarowego zapewnia jego właścicielowi wyłączne prawo do używania go w określonym zakresie, co pozwala na budowanie marki oraz zaufania konsumentów. W praktyce, dobrze zaprojektowany znak towarowy zwiększa wartość rynkową firmy oraz może stanowić istotny element strategii marketingowej, a także wpływać na lojalność klientów. Ochrona znaku towarowego zapobiega nieuczciwej konkurencji oraz fałszowaniu produktów, co jest kluczowe dla zachowania integralności marki.

Pytanie 38

Projektant stworzył w programie graficznym wektorowym wizualizację plakatu reklamowego. Jakie działania powinien podjąć w odniesieniu do tekstów, aby uniknąć problemów z ich drukiem oraz bezstratnym powiększaniem po przesłaniu projektu do drukarni?

A. Wykonać morphing
B. Użyć digitalizacji
C. Zastosować rasteryzację
D. Zamienić na krzywe
Zamiana tekstu na krzywe jest kluczowym krokiem w procesie przygotowania projektu do druku. Tekst w programach graficznych jest zazwyczaj edytowalny i oparty na czcionkach, które mogą być różnie interpretowane przez różne systemy i oprogramowanie. Kiedy zamieniamy tekst na krzywe, konwertujemy go na obiekty wektorowe, co eliminuje problemy związane z brakującymi czcionkami lub ich nieodpowiednią wersją w drukarni. W praktyce oznacza to, że każdy kształt litery staje się unikalnym obiektem, który nie zmienia się w trakcie druku. Ponadto, krzywe są skalowalne, co oznacza, że niezależnie od tego, jak bardzo powiększymy lub pomniejszymy projekt, jakość pozostanie niezmieniona. W branży graficznej powszechną praktyką jest również dostarczanie plików w formacie PDF, który wspiera tę funkcjonalność, zachowując krzywe i ich właściwości na etapie produkcji. Standardy takie jak PDF/X nakładają szczególne wymagania dotyczące przygotowywania plików do druku, co czyni tę metodę najlepszą praktyką.

Pytanie 39

Który środek poetycki został użyty w prezentowanym sloganie reklamowym?

Ilustracja do pytania
A. Porównanie.
B. Aliteracja.
C. Oksymoron.
D. Powtórzenie.
W analizowanym sloganie reklamowym pojawiają się różne techniki stylistyczne, jednak aliteracja, porównanie oraz powtórzenie nie są odpowiednie do opisania efektu, jaki uzyskuje oksymoron. Aliteracja odnosi się do powtarzania tych samych dźwięków na początku wyrazów, co w tym przypadku nie ma miejsca. Slogan "Śpiesz się powoli" nie zawiera żadnych powtarzających się dźwięków, co czyni tę odpowiedź niewłaściwą. Porównanie z kolei to figura retoryczna, która polega na zestawieniu dwóch rzeczy, aby uwydatnić ich podobieństwa. W analizowanym sloganie nie mamy do czynienia z bezpośrednim porównaniem, gdyż zestawienie „śpiesz się” i „powoli” nie tworzy relacji porównawczej, lecz kontrastującej. Powtórzenie jako figura stylistyczna występuje, gdy te same słowa lub frazy są używane wielokrotnie dla podkreślenia danego przesłania. W przypadku tego sloganu nie widzimy żadnej formy powtórzenia, co również wyklucza tę odpowiedź. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do niewłaściwych wniosków, to brak zrozumienia specyfiki poszczególnych figur stylistycznych oraz ich funkcji w kontekście komunikacji. Niezrozumienie różnicy między porównaniem a oksymoronem jest częstym problemem, który może wprowadzać w błąd podczas analizy tekstów reklamowych.

Pytanie 40

Który z wymienionych programów komputerowych jest programem do tworzenia grafiki wektorowej, umożliwiający dowolne skalowanie bez utraty jakości?

A. LIGHTROOM
B. COREL DRAW
C. GIMP
D. ADOBE PHOTOSHOP
Wiele osób myli programy graficzne, szczególnie jeśli chodzi o podział na rastrowe i wektorowe. GIMP i Adobe Photoshop to świetne narzędzia, ale ich głównym przeznaczeniem jest obróbka grafiki rastrowej, czyli tej zbudowanej z pikseli. Tutaj każde powiększenie obrazu powoduje utratę ostrości, bo piksele się rozciągają – widać to szczególnie przy próbie przygotowania dużych wydruków z małych plików. Często słyszę, że ktoś próbuje projektować logo czy baner w Photoshopie czy GIMP-ie, a potem jest problem, bo jakość drastycznie spada przy większych formatach. To jest typowy błąd myślenia, bo te programy mają inne zastosowania – są idealne do retuszu zdjęć, korekty koloru, tworzenia fotomontaży, ale nie do projektowania grafiki, którą trzeba dowolnie skalować. Lightroom natomiast to narzędzie do zarządzania fotografiami i ich obróbki pod kątem koloru czy ekspozycji – nie służy w ogóle do tworzenia grafiki od podstaw, a już na pewno nie wektorowej. W praktyce zawodowej, jeśli ktoś chce tworzyć logotypy, ilustracje dla druku czy grafiki na potrzeby reklamy, korzysta z programów wektorowych jak CorelDRAW czy Adobe Illustrator, bo tylko one pozwalają zachować idealną jakość niezależnie od skali projektu. Zignorowanie różnicy między grafiką rastrową a wektorową prowadzi często do niepotrzebnych problemów na etapie przygotowania do druku. Dlatego tak ważne jest, żeby od początku rozumieć, który program do czego służy i wybierać narzędzie zgodne z branżowymi standardami.