Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik spedytor
  • Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 07:23
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 07:46

Egzamin zdany!

Wynik: 24/40 punktów (60,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Przedstawiony przykład oznaczenia umieszczony na wagonie kolejowym informuje

REVBg02.02.16
A. o terminie następnego przeglądu doraźnego.
B. o terminie ostatniej naprawy okresowej.
C. o granicy ładowności wagonu na wózkach trzy- lub więcej osiowych.
D. o pojemności wagonu zbiornikowego.
Analiza niepoprawnych odpowiedzi ujawnia szereg nieporozumień dotyczących oznaczeń na wagonach kolejowych. Odpowiedzi sugerujące, że oznaczenie dotyczy pojemności wagonu zbiornikowego lub terminu następnego przeglądu doraźnego, bazują na mylnym założeniu, że oznaczenia wagonów mówią wyłącznie o ich funkcjonalności lub przyszłych terminach przeglądów. W rzeczywistości, oznaczenia takie jak 'REV' odnoszą się bezpośrednio do przeszłych działań konserwacyjnych. Odpowiedź dotycząca granicy ładowności wagonu również jest błędna, ponieważ taki parametr oznaczany jest innymi symbolami, a nie 'REV'. W branży kolejowej istnieją szczegółowe normy dotyczące oznaczeń, które mają na celu jednoznaczne przekazywanie informacji związanych z bezpieczeństwem i stanem technicznym. Oznaczenia dotyczące ładowności czy terminy przeglądów doraźnych są kluczowe, ale nie powinny być mylone z rewizjami, które koncentrują się na historii napraw. Zrozumienie tych różnic jest istotne dla każdego, kto pracuje w branży kolejowej, ponieważ pozwala to na bardziej efektywne planowanie działań operacyjnych oraz utrzymanie wysokich standardów bezpieczeństwa. W praktyce, brak właściwej interpretacji oznaczeń może prowadzić do nieprawidłowego użytkowania taboru, co stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa operacji kolejowych.

Pytanie 2

Zaspokajanie potrzeb ekonomicznych (produkcyjnych) poprzez świadczenie usług transportowych dla niej to realizacja przez transport funkcji

A. przedmiotowej
B. produkcyjnej
C. konsumpcyjnej
D. integracyjnej
Odpowiedź 'produkcyjnej' jest poprawna, ponieważ transport pełni kluczową rolę w zaspokajaniu potrzeb gospodarki poprzez umożliwienie przemieszczania surowców, komponentów oraz gotowych produktów między różnymi podmiotami gospodarczymi. Funkcja produkcyjna transportu odnosi się do jego zdolności do wspierania procesów wytwórczych, co jest niezbędne dla efektywności produkcji. Na przykład, w przemyśle motoryzacyjnym, transport komponentów do fabryk jest kluczowy dla utrzymania ciągłości produkcji. Zgodnie z najlepszymi praktykami w logistyce, przedsiębiorstwa starają się optymalizować procesy transportowe poprzez wdrażanie nowoczesnych systemów zarządzania łańcuchem dostaw (Supply Chain Management), co z kolei wpływa na zwiększenie efektywności operacyjnej i redukcję kosztów. Warto także zauważyć, że transport nie tylko dostarcza zasoby do produkcji, ale również odgrywa rolę w dystrybucji wyrobów, co czyni go niezbędnym elementem każdego modelu biznesowego.

Pytanie 3

Jednostka ładunkowa w pakiecie może być stworzona z

A. beczek ustawionych na palecie, przymocowanych pasami
B. rur przy użyciu klamer, jarzm i pasów
C. kartonów umieszczonych na palecie i owiniętych folią
D. sypkiego ładunku w workach
Pakietowa jednostka ładunkowa nie może być definiowana wyłącznie na podstawie nieodpowiednich metod zabezpieczania i organizacji ładunku. Odpowiedzi, które sugerują użycie kartonów na paletach owiniętych folią, sypkiego ładunku w workach oraz beczek na paletach zamocowanych pasami, pomijają kluczowe aspekty dotyczące transportu rur i ich specyfiki. Kartony w połączeniu z folią mogą zapewnić pewne zabezpieczenie, ale nie są wystarczające do transportu elementów takich jak rury, które wymagają znacznie bardziej zaawansowanych metod mocowania, by zminimalizować ryzyko ich uszkodzenia. Transport sypkiego ładunku w workach jest też zupełnie inną kategorią, ponieważ wymaga zastosowania innych technik pakowania i zabezpieczania, co jest nieadekwatne do transportu rur. Rury mają specyficzną geometrię i wymagają zastosowania klamer i jarzm, aby skutecznie utrzymać je w stabilnej pozycji. Używanie pasów do mocowania beczek na paletach, mimo że może być stosowane w innych kontekstach, również nie odpowiada na specyfikę pakietowej jednostki ładunkowej dla rur. Kluczowym błędem jest nieuznawanie różnic w charakterystyce różnych typów ładunków, co prowadzi do nieskutecznych i niebezpiecznych praktyk w logistyce.

Pytanie 4

Do kosztów stałych ponoszonych przez firmę transportową należą wydatki na

A. czynsz za wynajmowane pomieszczenia biurowe
B. nabycie materiałów eksploatacyjnych
C. usługi mediów oraz telekomunikacji
D. wyjazdy służbowe pracowników
Wydatki na zakup materiałów eksploatacyjnych, delegacje pracowników oraz media i telefony są klasyfikowane jako koszty zmienne lub półstałe, co stanowi kluczową różnicę w porównaniu do kosztów stałych. Zakup materiałów eksploatacyjnych, takich jak paliwo, części do pojazdów czy materiały biurowe, są bezpośrednio związane z poziomem działalności przedsiębiorstwa. W miarę zwiększania się liczby zleceń, wydatki na te materiały wzrosną, co powoduje, że nie można ich zaliczyć do kosztów stałych. Delegacje pracowników również są zmienne, ponieważ zależą od ilości zleceń, wymagających podróży służbowych. Koszty mediów i telefonów mogą być częściowo stałe, ale są również uzależnione od intensywności korzystania z tych usług. W praktyce przedsiębiorstwa transportowe powinny dokładnie analizować swoje wydatki, aby zrozumieć, które koszty są stałe, a które zmienne, co pozwoli na lepsze prognozowanie wydatków oraz planowanie budżetu. Niezrozumienie tej różnicy może prowadzić do błędnych decyzji finansowych, takich jak zbyt wysokie zainwestowanie w zasoby, które nie są niezbędne w danym momencie, co obniża płynność finansową przedsiębiorstwa.

Pytanie 5

Która z opłat, które są uiszczane w portach morskich za użytkowanie infrastruktury, stanowi opłatę za przystań?

A. Zajęcie nabrzeża w czasie działań przeładunkowych
B. Przejazd statku tranzytem przez teren portu
C. Tymczasowe składowanie ładunku w portowych magazynach
D. Wejście lub wyjście statku z portu
Zajęcie nabrzeża w trakcie prac przeładunkowych to opłata przystaniowa, która odnosi się do korzystania z infrastruktury portowej w celu załadunku lub rozładunku towarów. Opłata ta jest kluczowym elementem funkcjonowania portów morskich, ponieważ zapewnia utrzymanie odpowiednich standardów infrastruktury oraz dostępność nabrzeży dla statków. Z praktycznego punktu widzenia, opłata przystaniowa jest naliczana w momencie, gdy statek cumuje przy nabrzeżu w celu przeładunku ładunku, co jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania operacji portowych. W wielu portach istnieją określone stawki za zajęcie nabrzeża, które mogą się różnić w zależności od typu towaru, wielkości statku oraz czasu cumowania. Standardy branżowe, takie jak te określone przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO), podkreślają znaczenie efektywności w zarządzaniu infrastrukturą portową, co z kolei wpływa na konkurencyjność portów na rynku transportu morskiego.

Pytanie 6

Jakie działanie, związane z kontrolą stanu technicznego pojazdu, realizowane podczas codziennej obsługi, wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu?

A. Weryfikacja funkcjonowania CB radia
B. Sprawdzenie działania hamulców
C. Ocena typu akumulatora i poziomu elektrolitu
D. Dokładne wyczyszczenie wnętrza pojazdu
Sprawdzenie działania hamulców jest kluczowym elementem codziennej obsługi technicznej pojazdu, ponieważ hamulce są jednym z najważniejszych systemów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy. Ich poprawne funkcjonowanie zapewnia nie tylko skuteczne zatrzymywanie pojazdu, ale także, co istotniejsze, minimalizuje ryzyko wypadków spowodowanych awarią hamulców. W praktyce, kierowcy powinni regularnie testować hamulce, zwracając uwagę na ich reakcję, głośność, a także ewentualne wibracje. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek nieprawidłowości, takich jak spadek skuteczności hamowania czy niepokojące dźwięki, niezbędne jest natychmiastowe zgłoszenie pojazdu do serwisu. Ponadto, zgodnie z zaleceniami producentów oraz normami bezpieczeństwa, kontrola hamulców powinna obejmować również sprawdzenie stanu płynów hamulcowych oraz tarcz i klocków hamulcowych. Systematyczne monitorowanie stanu technicznego hamulców przyczynia się do wydłużenia ich żywotności, co jest korzystne zarówno ekonomicznie, jak i pod kątem bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 7

Dokumentem stosowanym w krajowym transporcie drogowym jest

A. list przewozowy
B. zlecenie spedycyjno-transportowe
C. list CLM
D. zlecenie transportowe
List przewozowy jest kluczowym dokumentem w krajowym transporcie drogowym, który potwierdza zawarcie umowy przewozu oraz określa prawa i obowiązki stron. Dokument ten zawiera szczegóły dotyczące nadawcy, odbiorcy, przewoźnika, a także opis towaru, jego wagę oraz miejsce załadunku i rozładunku. Zgodnie z regulacjami prawnymi, list przewozowy może mieć formę papierową lub elektroniczną, co zwiększa elastyczność i efektywność w procesie transportowym. Jego stosowanie ułatwia identyfikację towarów oraz zapewnia transparentność w obrocie logistycznym. Przykładowo, w przypadku sporu między przewoźnikiem a nadawcą, list przewozowy stanowi podstawowy dowód w sprawie. Użycie listu przewozowego zgodnie z dobrymi praktykami transportowymi przyczynia się do minimalizacji ryzyka utraty lub uszkodzenia towarów, a także ułatwia ewentualne roszczenia ubezpieczeniowe. Dlatego znajomość oraz umiejętność prawidłowego wypełniania i stosowania listu przewozowego jest niezbędna w pracy każdego profesjonalisty z branży transportowej.

Pytanie 8

Dokument stanowiący nieodwracalne zobowiązanie banku importera do uregulowania płatności na rzecz eksportera po spełnieniu warunków określonych w tym dokumencie to

A. umowa spedycji
B. umowa dzierżawy
C. akredytywa dokumentowa
D. packing list
Akredytywa dokumentowa to coś w rodzaju umowy, która daje pewność, że bank zapłaci eksporterowi, jak dostarczy odpowiednie dokumenty. To znaczy, że jeśli eksporter wyśle towar i przekaże bankowi faktury czy inne potrzebne papiery, to dostanie zapłatę. W międzynarodowym biznesie to jest naprawdę ważne, bo nigdy nie wiadomo, czy kontrahent z drugiego końca świata jest godny zaufania. Dzięki akredytywie, obie strony czują się bezpieczniej. Warto też wspomnieć, że są pewne zasady, jak UCP 600, które ustalają, jak te akredytywy powinny działać, więc są uznawane na całym świecie. Na przykład, jeśli firma sprzedaje towary do innego kraju, to bank importera otwiera akredytywę i to znacznie ułatwia całą sytuację. Nie tylko zmniejsza ryzyko, ale też przyspiesza płatności. Uważam, że to świetne rozwiązanie, które buduje zaufanie między sprzedającym a kupującym.

Pytanie 9

Podmioty zajmujące się handlem towarami z innymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej zobowiązane są do przesyłania informacji o przeprowadzonych przez siebie transakcjach w formie deklaracji

A. VIATOLL
B. RID
C. RICO
D. INTRASTAT
INTRASTAT to system, który umożliwia zbieranie danych statystycznych dotyczących obrotu towarami między krajami członkowskimi Unii Europejskiej. Podmioty prowadzące handel wewnątrzunijny mają obowiązek przekazywania informacji o swoich transakcjach poprzez składanie odpowiednich deklaracji INTRASTAT. System ten opiera się na zasadzie, że każdy przedsiębiorca, który dokonuje dostaw lub nabyć towarów z innych państw UE, musi dostarczyć szczegółowe dane dotyczące tych transakcji. Przykładowo, jeśli firma importuje towary z Niemiec, musi złożyć deklarację INTRASTAT, w której określi wartość, ilość oraz kategorie towarów. Zgromadzone dane są wykorzystywane przez władze statystyczne do analizy handlu wewnętrznego w UE, co ma istotne znaczenie dla polityki gospodarczej oraz monitorowania rynku. Zgodność z regulacjami INTRASTAT jest kluczowa dla przedsiębiorstw, ponieważ niedopełnienie obowiązków może prowadzić do sankcji finansowych oraz utraty reputacji na rynku.

Pytanie 10

Spedytor uzyskał od producenta zlecenie na transport 33 palet wełny mineralnej, które zajmują całą przestrzeń ładunkową. Taki przewóz cechuje się

A. odmiennym kształtem i opakowaniem ładunku
B. wieloma punktami nadania i odbioru
C. jednym miejscem nadania
D. znaczną masą przesyłki transportowanej razem z innymi przesyłkami
Odpowiedź dotycząca dużej masy przesyłki przewożonej wraz z innymi przesyłkami jest poprawna, ponieważ w przypadku transportu 33 palet wełny mineralnej mamy do czynienia z sytuacją, w której jedna, duża przesyłka zajmuje całą przestrzeń ładunkową pojazdu. W praktyce logistycznej, przewóz dużych ładunków często wiąże się z optymalizacją kosztów transportowych, ponieważ pełne wykorzystanie pojemności pojazdu pozwala na redukcję ilości transportów i zmniejszenie kosztów jednostkowych. Standardy branżowe, takie jak przepisy dotyczące przewozu towarów niebezpiecznych, wskazują na konieczność przestrzegania norm dotyczących masy i wymiarów ładunków, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa transportu. Takie sytuacje wymagają również odpowiednich przygotowań, jak zabezpieczenie ładunku, co wpływa na efektywność procesu logistycznego. Przykładowo, w przypadku przewozu materiałów budowlanych, odpowiednie zaplanowanie transportu i dobór pojazdów są niezbędne dla zachowania bezpieczeństwa oraz efektywności operacyjnej.

Pytanie 11

Ceduła międzynarodowego listu przewozowego dla kolei jest adresowana do

A. nadającego przesyłkę
B. stacji nadawczej
C. odbierającego przesyłkę
D. stacji docelowej
Kiedy wybierasz odpowiedzi dotyczące stacji nadania, nadawcy czy odbiorcy przesyłki, często ludzie mylą te role. Stacja nadania przyjmuje przesyłkę od nadawcy i zaczyna jej transport, ale nie zajmuje się dokumentacją, która jest super istotna w całym procesie. Nadawca to ktoś, kto zleca transport, ale nie jest bezpośrednio związany z cedułą, bo jego rola kończy się na przekazaniu towaru i wypełnieniu formularzy. Odbiorca z kolei to nie jest ten, kto zajmuje się cedułą, jego zadanie to po prostu odebranie przesyłki, a nie marnowanie czasu na dokumenty. Jak nie rozumiem, jak te role działają, to mogą być problemy w logistyce, opóźnienia, a nawet błędy w dostawach. Ważne, żeby wiedzieć, jakie info są potrzebne na każdym etapie transportu i jak to wpływa na sprawne i bezpieczne operacje. Przykłady błędów mogą obejmować sytuacje, gdy dokumenty nie są przekazywane między stacjami, co prowadzi do zagubienia przesyłek lub pomyłek w ich rozliczaniu.

Pytanie 12

Na europalecie o wadze 20 kg znajduje się 36 zgrzewek cukru. Jaka jest masa paletowej jednostki ładunkowej, jeśli jedna zgrzewka zawiera 15 opakowań z cukrem po 1 kg każde?

A. 735 kg
B. 540 kg
C. 560 kg
D. 720 kg
Aby obliczyć masę paletowej jednostki ładunkowej, należy najpierw obliczyć masę zgrzewek z cukrem. Jedna zgrzewka zawiera 15 opakowań, zatem 36 zgrzewek to 36 * 15 = 540 opakowań. Ponieważ każde opakowanie ma masę 1 kg, masa cukru wynosi 540 kg. Następnie dodajemy masę europalety, która wynosi 20 kg. W sumie otrzymujemy: 540 kg (masa cukru) + 20 kg (masa palety) = 560 kg. Obliczenia te są zgodne z praktykami logistycznymi, które wymagają dokładnego określenia masy ładunków, aby zoptymalizować transport i magazynowanie. Dobrze przemyślane obliczenia masy pozwalają nie tylko na przestrzeganie norm bezpieczeństwa, ale również na efektywne zarządzanie przestrzenią ładunkową. W branży transportowej i logistycznej, umiejętność poprawnego obliczania masy ładunku jest kluczowa dla efektywności operacji oraz kosztów transportu.

Pytanie 13

Wskaż grupę, w której zostały wskazane czynności organizacyjne procesu transportowo-spedycyjnego.

Grupa A.Grupa B.
przekazanie dokumentów odbiorcy, podstawienie środka transportu pod załadunek, załadunek towaru na środki transportu, rozliczenie należności przewozowychwytyczenie trasy przewozu, zaplanowanie rozmieszczenia ładunków na środkach transportu, sporządzenie dokumentów przewozowych, ubezpieczenie ładunków
Grupa C.Grupa D.
załadunek, zabezpieczenie ładunków na środkach transportu, przewóz, rozładunek, rozliczenie należności, przyjęcie reklamacjizabezpieczenie ładunków na środkach transportu, przewóz, rozładunek, przejazd środka transportu do nowego miejsca załadunku
A. C.
B. D.
C. B.
D. A.
Wybór odpowiedzi A, C lub D wskazuje na nieporozumienie dotyczące różnicy między czynnościami organizacyjnymi a wykonawczymi w procesie transportowo-spedycyjnym. Czynności organizacyjne są kluczowe dla prawidłowego zaplanowania i koordynacji całego procesu, a błędne odpowiadanie na to pytanie może wynikać z mylnego postrzegania roli, jaką odgrywają te czynności. Na przykład, proces załadunku i rozładunku, który może być zawarty w grupach A i C, jest jedynie etapem wykonawczym, a nie organizacyjnym. Właściwe podejście do transportu wymaga nie tylko zrozumienia technicznych aspektów załadunku, ale również umiejętności planowania i przewidywania, które są zawarte w czynnościach organizacyjnych. Ponadto, przekazywanie dokumentów, które może występować w odpowiedziach wskazujących na grupy A lub D, nie jest czynnością organizacyjną, lecz wykonawczą, niezbędną do finalizacji transportu, ale nie wpływającą na jego planowanie. Ważne jest, aby zrozumieć, że proces transportowo-spedycyjny to złożony system, w którym każda czynność ma swoje miejsce i czas. Dlatego kluczowe jest, aby skupiać się na całokształcie organizacji, a nie tylko na poszczególnych etapach, co pozwala na uniknięcie typowych błędów myślowych i lepsze zarządzanie procesem transportowym.

Pytanie 14

Dokument, który zawsze jest tworzony na papierze z logo firmy, zawierający dane dotyczące działalności oraz ogólny opis oferty usług transportowych i spedycyjnych oferowanych przez firmę, nosi nazwę

A. pytanie ofertowe
B. list reklamacyjny
C. propozycja handlowa
D. list reklamowy
List reklamowy to coś, co w branży transportowej naprawdę ma znaczenie. Jak go dobrze napiszesz na papierze firmowym, to działa jak magnes na klientów. W takim liście muszą być konkretne informacje – co oferujecie, jakie macie ceny, jakie warunki współpracy oraz przykłady tego, co już zrobiliście. Często korzysta się z takich listów, żeby komunikować się z klientami i partnerami. Warto, żeby był profesjonalny, bo wtedy lepiej działa na wizerunek firmy. Jak go przygotowujecie, dobrze jest dostosować go do tego, do kogo piszecie – wtedy szanse na współpracę rosną. Przykład? Możecie wysłać taki list do firm, które mogą potrzebować transportu, z informacjami o promocjach czy nowościach. Pamiętajcie też, że musi to wszystko być zgodne z prawem, zwłaszcza z ustawą o ochronie danych osobowych, bo to dodaje wiarygodności.

Pytanie 15

Dokument, który jest wydawany przewoźnikowi drogowemu na podstawie umowy międzynarodowej i upoważnia go do przeprowadzania międzynarodowego transportu drogowego, jeden lub wielokrotnie, do lub z terytorium wskazanego w dokumencie, nazywany jest

A. zezwoleniem tranzytowym
B. licencją
C. zezwoleniem zagranicznym
D. konwencją celną
Konwencja celna odnosi się do ram prawnych regulujących przepływ towarów przez granice, ale nie jest dokumentem uprawniającym przewoźnika do wykonywania transportu. Jej rolą jest ochrona interesów państw oraz zapewnienie, że przepisy celne są przestrzegane, co różni się od funkcji zezwolenia zagranicznego, które konkretne uprawnia do transportu. Licencja natomiast jest dokumentem wydawanym na poziomie krajowym, który może dotyczyć ogólnej działalności przewozowej, ale nie jest dedykowany dla transportów międzynarodowych. Wiele osób mylnie sądzi, że licencja wystarcza do międzynarodowego przewozu, co jest niezgodne z regulacjami prawnymi. Zezwolenie tranzytowe dotyczy transportu towarów przez terytorium innego kraju w drodze do miejsca docelowego, lecz wciąż nie daje uprawnień do prowadzenia działalności transportowej w danym kraju. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie różnych rodzajów dokumentów z ich skutkiem prawnym oraz zakładanie, że jeden dokument może spełniać wszystkie wymagania związane z międzynarodowym transportem. W praktyce każda z tych form dokumentacji pełni inną rolę i ich znaczenie dla transportu międzynarodowego jest wyraźnie różne.

Pytanie 16

Firma transportowa otrzymała zlecenie na przewóz towaru w transporcie międzynarodowym. W polu opis ładunku wpisano "frozen products". Jakim środkiem transportu należy dostarczyć ten ładunek?

A. Cysterną
B. Kontenerem open top
C. Naczepą z agregatem chłodniczym
D. Wywrotką
Odpowiedź 'Naczepą z agregatem chłodniczym' jest poprawna, ponieważ przewóz produktów mrożonych wymaga utrzymania ściśle określonej temperatury podczas transportu. Naczepa z agregatem chłodniczym, znana również jako naczepa chłodnicza, jest specjalistycznym środkiem transportu, który pozwala na kontrolowanie temperatury wewnątrz ładowni, co jest kluczowe dla zachowania właściwości towarów mrożonych. Standardy branżowe, takie jak te określone przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO) oraz przepisy dotyczące transportu żywności, wymagają, aby produkty mrożone były przewożone w temperaturze nie wyższej niż -18°C. W praktyce, naczepy te są wyposażone w systemy chłodzenia, które automatycznie regulują temperaturę, co minimalizuje ryzyko zepsucia towaru. Przykłady zastosowania obejmują transport mrożonych warzyw, ryb oraz mięsa, co podkreśla znaczenie użycia odpowiednich środków transportu dla zapewnienia jakości i bezpieczeństwa produktu podczas całego łańcucha dostaw.

Pytanie 17

Jak długo potrwa transport ładunku na dystansie 570 km przy prędkości 60 km/h, gdy kierowca stosuje standardowe, niedzielone przerwy i ma możliwość wydłużenia czasu jazdy w ciągu dnia?

A. 9 h 30 min
B. 10 h
C. 11 h
D. 10 h 15 min
W kontekście obliczeń czasu dostawy, często pojawiają się nieporozumienia dotyczące zasadniczych założeń, które składają się na ostateczny wynik. Niektórzy mogą próbować obliczyć czas dostawy, ignorując regulacje dotyczące przerw w prowadzeniu pojazdu, co prowadzi do niedoszacowania czasu potrzebnego na realizację transportu. Na przykład, obliczenie 10 godzin lub 10 godzin 15 minut na podstawie prostego wzoru, bez uwzględnienia wymaganych przerw, jest błędne. Kierowcy nie mogą jeździć nieprzerwanie przez dłuższy czas, gdyż przepisy jasno określają maksymalne czasy prowadzenia pojazdu oraz obowiązkowe przerwy, które są kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze. W dodatku, niektórzy mogą mylnie zakładać, że 9 godzin 30 minut wystarczy na pokonanie tej odległości, co może wynikać z mylenia prędkości z czasem jazdy bez przerw. Takie podejście nie uwzględnia realiów transportu drogowego, gdzie czas jazdy i czas odpoczynku muszą być odpowiednio balansowane zgodnie z regulacjami krajowymi i europejskimi. Ignorując te istotne aspekty, można łatwo wpaść w pułapkę błędnych obliczeń, co może prowadzić do problemów zarówno w kwestii logistycznej, jak i prawnej, gdyż nieprzestrzeganie przepisów dotyczących czasu pracy kierowców może skutkować poważnymi konsekwencjami.

Pytanie 18

Jakie regulacje dotyczą transportu materiałów niebezpiecznych drogą morską?

A. RID
B. IMDG-Code
C. ADR
D. IATA-DGR
IMDG-Code, czyli Międzynarodowy Kodeks o Przewozie Towarów Niebezpiecznych drogą Morską, jest kluczowym dokumentem regulującym transport materiałów niebezpiecznych na morzu. Jego celem jest zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa dla ludzi, statków oraz środowiska. Kod ten obejmuje szczegółowe przepisy dotyczące klasyfikacji, pakowania, oznakowania oraz dokumentacji towarów niebezpiecznych. Na przykład, substancje chemiczne takie jak kwasy czy materiały wybuchowe muszą być transportowane zgodnie z rygorystycznymi normami pakowania, aby zminimalizować ryzyko ich uwolnienia w trakcie transportu. Przy wdrażaniu IMDG-Code, armatorzy oraz przewoźnicy muszą również stosować się do wymogów dotyczących szkolenia personelu oraz odpowiedniego wyposażenia statków. Dobre praktyki obejmują regularne audyty wewnętrzne oraz ciągłe szkolenie pracowników, co zwiększa bezpieczeństwo operacji transportowych. IMDG-Code jest uznawany na całym świecie i stanowi fundament bezpieczeństwa w transporcie morskim, co czyni go kluczowym dokumentem dla branży logistycznej.

Pytanie 19

Jakiego rodzaju negocjacji używają uczestnicy, gdy bardziej zależy im na utrzymaniu dobrych relacji niż na zyskach płynących z rozwiązania konfliktowych kwestii?

A. Miękki.
B. Pozycyjny.
C. Analityczny.
D. Twardy.
Odpowiedź "miękki" jest trafna. Chodzi tu o negocjacje, które stawiają na dobre relacje między stronami. Często trzeba pójść na jakieś ustępstwa, ale przynajmniej obie strony się dogadują. Wyobraź sobie sytuację, gdzie dwie firmy układają umowę, ale obie chcą w przyszłości współpracować, więc są bardziej elastyczne w podejściu. W takich okolicznościach to podejście naprawdę się sprawdza, zwłaszcza w rodzinach czy organizacjach non-profit, gdzie bliskie relacje mają znaczenie. Miękka strategia jest też zgodna z tym, co mówią negocjacje oparte na interesach – zrozumieć potrzeby drugiej strony to klucz do sukcesu bez niszczenia relacji.

Pytanie 20

Zgodnie z Ustawą o czasie pracy kierowców, do czasu pracy kierowcy nie wlicza się czasu

A. codziennej obsługi pojazdów i przyczep.
B. realizacji zadania służbowego lub zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu oraz mienia.
C. załadunku, rozładunku oraz nadzorowania tych czynności.
D. dobowego nieprzerwanego odpoczynku.
Czas pracy kierowców to temat, który jest mocno regulowany przez Ustawę o czasie pracy kierowców. Wskazanie na czas załadunku, rozładunku czy nadzorowania tych działań jako część pracy to błąd. Bo te czynności właściwie powinny być wliczane do czasu pracy kierowcy. Często myśli się, że odpoczynek to też coś związanego z pracą, a tak naprawdę to czas, kiedy kierowca nie ma żadnych zawodowych obowiązków i regeneruje siły. Niezrozumienie tego może prowadzić do zbyt dużego obciążenia kierowców i ich wypalenia, co jest złe, bo wpływa na bezpieczeństwo na drodze. Regulacje dotyczące czasu pracy są kluczowe, żeby dobrze zarządzać flotą i dbać o zdrowie kierowców, bo ich lekceważenie może prowadzić nie tylko do problemów prawnych, ale także stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Pytanie 21

Osoba zajmująca się logistyką w obszarze przewozów multimodalnych MTO (Multimodal Transport Operator) ponosi odpowiedzialność za zaginięcie lub uszkodzenia towaru w trakcie całej drogi transportu. Dokumentem, który ona wydaje, jest konosament

A. LOCO
B. UFO
C. PISiL
D. FIATA
Wybór odpowiedzi LOCO, PISiL czy UFO jest błędny, ponieważ nie odnoszą się one do właściwego dokumentu wystawianego przez operatorów przewozów multimodalnych. LOCO to termin odnoszący się do kosztów frachtu, który nie jest dokumentem przewozowym. PISiL to skrót, który nie znajduje zastosowania w kontekście przewozów multimodalnych i nie jest szeroko stosowany w branży logistyki. UFO jest terminem nieodnoszącym się do standardowych dokumentów w transporcie, a zamiast tego brzmi jak termin związany z tematyką zjawisk niezidentyfikowanych, co nie ma związku z odpowiedzialnością za ładunek. Typowym błędem myślowym jest mylenie różnych dokumentów przewozowych i ich funkcji, co może prowadzić do nieporozumień w procesie transportowym. W branży logistycznej odpowiednia dokumentacja, jak FIATA, jest kluczowa dla zarządzania ryzykiem i pewności, że wszystkie strony są świadome swoich obowiązków oraz odpowiedzialności. Dlatego ważne jest, aby posiadać wiedzę na temat właściwych dokumentów, aby uniknąć nieefektywności oraz problemów związanych z odpowiedzialnością w przewozach multimodalnych.

Pytanie 22

W której sekcji planu marketingowego zawarte są kluczowe mocne i słabe strony przedsiębiorstwa oraz możliwości i zagrożenia dla działalności?

A. Streszczeniu planu
B. Celach strategicznych firmy
C. Analizie SWOT
D. Analizie długoterminowej
Analiza SWOT jest kluczowym elementem planu marketingowego, w którym wyróżnia się cztery podstawowe komponenty: mocne strony, słabe strony, szanse oraz zagrożenia. Ten rodzaj analizy pozwala firmom na zrozumienie ich pozycji na rynku, a także na ocenę zewnętrznych i wewnętrznych czynników, które mogą wpływać na działalność. Na przykład, mocne strony mogą obejmować unikalne zasoby, takie jak silna marka czy lojalna baza klientów, podczas gdy słabe strony mogą odnosić się do braku kompetencji w określonym obszarze lub ograniczonego dostępu do technologii. Szanse mogą obejmować nowe rynki lub zmiany w preferencjach konsumentów, natomiast zagrożenia mogą być związane z rosnącą konkurencją lub regulacjami rynkowymi. Zastosowanie analizy SWOT w praktyce umożliwia firmom lepsze planowanie strategiczne, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania i marketingu. Dzięki analizie SWOT organizacje mogą dostosować swoje strategie, aby wykorzystać mocne strony i szanse, jednocześnie minimalizując wpływ słabych stron i zagrożeń.

Pytanie 23

W jakim terminie, zgodnie z Ogólnymi Polskimi Warunkami Spedycyjnymi, spedytor ma obowiązek udzielić odpowiedzi na złożoną reklamację?

Fragment Ogólnych Polskich Warunków Spedycyjnych

24.1. Reklamacja zleceniodawcy złożona spedytorowi winna być wniesiona do spedytora na piśmie w ciągu 6 dni od daty, w której zleceniodawca dowiedział się lub powinien był się dowiedzieć o zaistniałej szkodzie. W terminie 14 dni od jej otrzymania spedytor zobowiązany jest do potwierdzenia otrzymania reklamacji i udzielenia wyjaśnień co do sposobu i terminu jej rozpatrzenia.

24.2. Reklamacji powinny towarzyszyć dokumenty stwierdzające stan przesyłki oraz okoliczności powstania szkody/braków.

24.3. Procedura reklamacyjna związana z wykonywaniem przez spedytora funkcji przewoźnika umownego uregulowana jest odrębnymi przepisami.

A. 14 dni.
B. 21 dni.
C. 30 dni.
D. 7 dni.
Zgodnie z Ogólnymi Polskimi Warunkami Spedycyjnymi, spedytor jest zobowiązany do udzielenia odpowiedzi na reklamację w terminie 14 dni od jej otrzymania. Ten standard czasowy został przyjęty w celu zapewnienia efektywnej komunikacji między spedytorem a klientem, co jest kluczowe w branży transportowej. Przykładowo, jeśli klient zgłosi reklamację dotyczącą uszkodzonego towaru, szybka odpowiedź ze strony spedytora może umożliwić szybkie podjęcie działań naprawczych, takich jak zwrot towaru czy jego wymiana. Niezachowanie tego terminu może narazić spedytora na utratę zaufania klienta oraz potencjalne straty finansowe związane z niezaspokojeniem roszczeń. W praktyce, firmy spedycyjne często korzystają z systemów zarządzania reklamacjami, które automatyzują proces odpowiedzi, co pozwala na terminowe i sprawne reagowanie na zgłoszenia klientów. Przestrzeganie tych zasad jest częścią dobrych praktyk branżowych, które przyczyniają się do utrzymania wysokiej jakości usług spedycyjnych.

Pytanie 24

Na podstawie danych w tabeli określ, który oddział przedsiębiorstwa transportowego osiągnął najniższy średni koszt przypadający na 1 kilometr?

OddziałKoszty wynagrodzenia
kierowców [zł]
Koszty eksploatacji
środków transportu [zł]
Łączne koszty [zł]Liczba przejechanych
kilometrów
A.279 055,00498 920,00777 975,00338 250
B.611 700,00674 200,001 285 900,00584 500
C.430 530,00483 470,00914 000,00365 600
D.505 000,00572 000,001 077 000,00538 500
A. Oddział A.
B. Oddział D.
C. Oddział C.
D. Oddział B.
Wybór oddziału, który nie jest Oddziałem D., wskazuje na błędne zrozumienie analizy kosztów w kontekście efektywności operacyjnej. Każdy oddział mógł wykazywać różne koszty przypadające na kilometr, w zależności od wielu czynników, takich jak rodzaj transportowanych ładunków, długość tras, warunki drogowe, a także strategie zarządzania flotą. Poprawność obliczeń i ich interpretacja mają fundamentalne znaczenie dla podejmowania decyzji biznesowych. Wybierając oddział, który nie osiągnął najniższego kosztu, można wpaść w pułapkę, kierując się subiektywnymi odczuciami lub niepełnymi danymi. Kluczowe jest zawsze porównywanie pełnych zestawień kosztów oraz kilometrów przejechanych, aby uzyskać miarodajne wyniki. Niezrozumienie tych podstawowych zasad analizy kosztów prowadzi do błędnych wniosków i decyzji, co w konsekwencji może negatywnie wpłynąć na rentowność przedsiębiorstwa. W praktyce zdarza się, że niemożność obliczenia średnich kosztów w sposób dokładny prowadzi do pomijania istotnych informacji, takich jak zmienne koszty operacyjne, co może skutkować nieefektywnym zarządzaniem flotą i stratami finansowymi.

Pytanie 25

Tymczasowy eksport krajowych towarów poza polski obszar celny, mający na celu poddanie ich procesom przetwarzania oraz wprowadzenie do obrotu produktów uzyskanych w wyniku tych działań, z całkowitym lub częściowym zwolnieniem od cła, jest procedurą

A. uszlachetniania czynnego
B. wywozu zarobkowego
C. uszlachetniania biernego
D. systemu zawieszeń
Uszlachetnianie czynne, system zawieszeń oraz wywóz zarobkowy to pojęcia, które często są mylone z procedurą uszlachetniania biernego, jednak różnią się one zasadniczo w zakresie działania oraz celów. Uszlachetnianie czynne polega na wwozie towarów z kraju, które następnie są poddawane obróbce, a po ukończeniu procesów produkcyjnych, gotowe wyroby mogą być eksportowane, jednak wymaga to uiszczenia odpowiednich opłat celnych. W przypadku systemu zawieszeń mamy do czynienia z innymi regulacjami, które dotyczą czasowego zwolnienia z obowiązków celnych, ale niekoniecznie wiążą się z obróbką towarów poza granicami kraju. Z kolei wywóz zarobkowy zazwyczaj odnosi się do działalności związanej z eksportem usług lub towarów w celu osiągnięcia zysku, co nie jest bezpośrednio związane z procedurą obróbki towarów. Typowym błędem jest nieodróżnianie tych procedur i mylenie ich, co prowadzi do nieprawidłowego zrozumienia, jakie korzyści i obowiązki wiążą się z każdą z nich. Kluczowe jest zrozumienie, że każda z tych procedur ma swoje specyficzne zastosowania i wymogi, co musi być brane pod uwagę w kontekście strategii gospodarczej przedsiębiorstwa oraz zgodności z przepisami prawa celnego.

Pytanie 26

Jakie mienie objęte jest ubezpieczeniem typu CARGO?

A. kierowca
B. odbiorca
C. ładunek
D. naczepa
Ubezpieczenie typu CARGO ma na celu ochronę ładunku przewożonego w czasie transportu. Jest to kluczowy element logistyki, który zabezpiecza interesy właścicieli towarów przed stratami wynikającymi z różnych ryzyk, takich jak uszkodzenie, zniszczenie czy kradzież. W praktyce, właściciele ładunków, a także firmy transportowe, decydują się na wykupienie takiego ubezpieczenia, aby zminimalizować potencjalne straty finansowe. Ubezpieczenie CARGO obejmuje różne rodzaje ładunków, w tym towary przemysłowe, żywność, materiały budowlane, a także inne dobra. Dobrym przykładem są transporty międzynarodowe, gdzie ładunek może być narażony na wiele nieprzewidzianych okoliczności, takich jak zmiana warunków pogodowych, wypadki drogowe czy problemy celne. W związku z tym, standardy branżowe, takie jak Instytut CARGO (Institute Cargo Clauses), dostarczają podstawowych wytycznych dotyczących ochrony ładunków oraz określają zasady odpowiedzialności przewoźników. Wiedza na temat ubezpieczenia CARGO jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie, co jest szczególnie istotne w kontekście globalizacji rynku.

Pytanie 27

Jaką wartość podatku VAT należy obliczyć dla transportu 20 t ładunku na dystansie 250 km, jeśli stawka netto za przewóz wynosi 0,40 zł/tkm, a usługa podlega 23% VAT?

A. 2 000,00 zł
B. 2 460,00 zł
C. 460,00 zł
D. 1 540,00 zł
Aby obliczyć kwotę podatku VAT za przewóz 20 ton ładunku na odległość 250 km z uwzględnieniem stawki netto 0,40 zł/tkm oraz 23% VAT, należy wykonać kilka kroków. Po pierwsze, obliczamy wartość netto usługi przewozu. Wartość ta jest równa: 20 t * 250 km * 0,40 zł/tkm = 2000 zł. Następnie, obliczamy podatek VAT. Stawka VAT wynosi 23%, więc kwota VAT wyniesie: 2000 zł * 0,23 = 460 zł. Dlatego całkowity koszt usługi przewozu z uwzględnieniem VAT wynosi 2000 zł + 460 zł = 2460 zł. Jest to przykład zastosowania podstawowych zasad obliczania podatku VAT w transporcie, które są kluczowe dla przedsiębiorców zajmujących się logistyką i przewozem towarów. Zrozumienie tego procesu jest niezbędne dla prawidłowego rozliczania podatków oraz prowadzenia działalności zgodnej z przepisami prawa. Warto również zaznaczyć, że poprawne obliczenia pozwalają uniknąć problemów z urzędami skarbowymi, co jest istotne dla stabilności finansowej firmy.

Pytanie 28

Jak długo, maksymalnie, zespół dwuosobowy może prowadzić zestaw członowy o całkowitej dopuszczalnej masie 20 t, z przedłużonym czasem jazdy, pomiędzy dwoma dziennymi przerwami?

A. 20 godzin
B. 18 godzin
C. 9 godzin
D. 10 godzin
Wybór nieprawidłowych odpowiedzi może wskazywać na niezrozumienie zasad dotyczących czasu pracy kierowców. Odpowiedzi takie jak 10, 9 czy 18 godzin sugerują błędne podejście do regulacji dotyczących załóg dwuosobowych. Odpowiedź 10 godzin, choć może być mylona z maksymalnym czasem jazdy dla kierowcy pojedynczego, w rzeczywistości nie uwzględnia możliwości wydłużenia czasu jazdy przy współpracy dwóch kierowców. Z kolei wybór 9 godzin mógłby wynikać z pomylenia zasad dotyczących odpoczynku, ponieważ minimalny czas odpoczynku pomiędzy okresami pracy w przypadku załogi dwuosobowej wynosi 11 godzin, co nie wpłynęłoby na wydłużony czas jazdy. Odpowiedź 18 godzin również nie znajduje uzasadnienia w przepisach, które jasno określają maksymalny czas jazdy na 20 godzin. Typowym błędem myślowym jest przyjmowanie, że czas jazdy musi być krótszy dla każdej z osób, co jest niepoprawne w kontekście pracy w zespole. Kierowcy dwuosobowi mogą dzielić się obowiązkami, co umożliwia im przedłużenie czasu jazdy o dodatkowe godziny, podczas gdy jeden z nich korzysta z odpoczynku. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla poprawnego planowania transportu oraz zapewnienia bezpieczeństwa na drogach.

Pytanie 29

W tabeli przedstawiono koszty ponoszone przez przedsiębiorstwo w ciągu roku obrachunkowego. Jaki udział procentowy ujętych kosztów transportowo-spedycyjnych, przeznaczony jest na wynagrodzenia?

Rodzaj ponoszonych kosztówWartość w tys. zł
Wynagrodzenia spedytorów160
Wynagrodzenia kierowców190
Amortyzacja środków transportu150
A. 32%
B. 70%
C. 38%
D. 60%
Wybierając inne procenty, jak 38%, 32% lub 60%, możesz nie do końca rozumieć, jak to wygląda z kosztami w firmach transportowych. Wielu ludzi myśli, że wydatki na wynagrodzenia są mniejsze niż w rzeczywistości. Często zapominają o dodatkowych kosztach, jak składki ubezpieczeniowe czy inne benefity, które zwiększają całkowite wydatki na pracowników. Również, jeśli pomylisz się przy sumowaniu kosztów transportowych, to możesz dojść do złych wniosków. Dlatego warto zawsze mieć na uwadze, jak wynagrodzenia są powiązane z innymi kosztami. W logistyce, gdzie trzeba oszczędzać, ważne jest, żeby mieć pełny obraz wydatków. Zbieranie danych i ich rzetelna analiza to klucz do unikania błędów w strategii firmy.

Pytanie 30

Jaką rolę odgrywa opakowanie, które chroni ładunek przed uszkodzeniami mechanicznymi, wpływem warunków atmosferycznych oraz ubytkami?

A. Sprzedażną
B. Informacyjną
C. Ochronną
D. Magazynową
Opakowanie pełni kluczową funkcję ochronną, która ma na celu zabezpieczenie ładunku przed uszkodzeniami mechanicznymi, działaniem niekorzystnych warunków atmosferycznych oraz zminimalizowaniem ryzyka ubytków. W kontekście transportu towarów, odpowiednie opakowanie powinno być zgodne z ustalonymi standardami branżowymi, takimi jak ISO 11607 dla opakowań materiałów medycznych czy ISO 22320 dla logistyki. Na przykład, opakowanie z tektury falistej lub tworzywa sztucznego często stosowane jest do transportu delikatnych przedmiotów, ponieważ zapewnia amortyzację i zabezpiecza przed wstrząsami. Dobre praktyki w zakresie opakowań obejmują także użycie etykiet informujących o sposobie przechowywania i transportu, co również przyczynia się do ochrony zawartości. Takie podejście nie tylko chroni ładunek, ale również zwiększa efektywność procesów logistycznych, co jest niezbędne w globalnym handlu. Dlatego prawidłowe zrozumienie funkcji ochronnej opakowania jest kluczowe dla każdego profesjonalisty w dziedzinie logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 31

Tablica ADR barwy pomarańczowej z czarną ramką służy do oznaczania pojazdów przewożących materiały niebezpieczne

Ilustracja do pytania
A. w sztukach przesyłki.
B. pakowane w ilościach ograniczonych.
C. zagrażające tylko roślinom i zwierzętom.
D. luzem.
Odpowiedzi wskazujące na przewóz materiałów luzem, w ilościach ograniczonych lub zagrażających wyłącznie roślinom i zwierzętom są nieprawidłowe, ponieważ każda z tych kategorii materiałów niebezpiecznych wymaga innego podejścia do oznakowania. Przewóz materiałów luzem, na przykład substancji chemicznych w dużych zbiornikach, nie wymaga stosowania tablic ADR w pomarańczowym kolorze, gdyż dla takich transportów stosuje się inne oznakowania, które są oparte na specyficznych przepisach dotyczących transportu takich towarów. Z kolei przewozy w ilościach ograniczonych, zgodnie z regulacjami ADR, również podlegają innym zasadom, które przewidują mniejsze wymogi dotyczące oznakowania, co oznacza, że nie są one klasyfikowane w ten sam sposób jak przesyłki wymagające pełnego oznakowania. Materiały zagrażające tylko roślinom i zwierzętom, takie jak pestycydy czy herbicydy, również nie są objęte tym samym systemem oznakowania jak pozostałe substancje niebezpieczne transportowane w sztukach przesyłki, gdyż mogą posiadać inne klasyfikacje i wymagania w zakresie transportu. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla skutecznego zarządzania transportem materiałów niebezpiecznych oraz dla zapewnienia bezpieczeństwa w trakcie takich operacji. W kontekście praktycznym, niewłaściwe oznakowanie może prowadzić do poważnych konsekwencji, zarówno prawnych, jak i związanych z bezpieczeństwem publicznym.

Pytanie 32

Jaką minimalną liczbę palet o wymiarach 1 200 x 1 000 x 144 mm (dł. x szer. x wys.) należy wykorzystać do ułożenia 600 kartonów o wymiarach 200 x 200 x 200 mm, które będą ustawiane na paletach w 5 warstwach?

A. 3 szt.
B. 6 szt.
C. 4 szt.
D. 5 szt.
Aby obliczyć minimalną liczbę palet potrzebnych do uformowania 600 kartonów o wymiarach 200 x 200 x 200 mm, należy najpierw określić, jak wiele kartonów można załadować na jednej palecie. Paleta o wymiarach 1200 x 1000 mm ma powierzchnię 1,2 m², co daje nam możliwość układania kartonów w sposób optymalny. Karton o wymiarach 200 x 200 mm zajmuje 0,04 m², co oznacza, że na jednej warstwie palety można ułożyć 15 kartonów, układając je w 5 kolumn i 3 rzędy. Z uwagi na to, że kartony mają wysokość 200 mm, a paleta może pomieścić 5 warstw po 144 mm, nie ma problemu z wysokością. W sumie na jednej palecie można umieścić 75 kartonów (15 szt. na warstwę x 5 warstw). Aby załadować 600 kartonów, potrzebujemy zatem 600 / 75 = 8, co oznacza, że w praktyce potrzebujemy 8 palet. Jednakże, biorąc pod uwagę, że wydajność układania i transportu może się różnić, zaleca się zaokrąglenie do 4 palet, co zapewnia elastyczność w transporcie i składowaniu. Taka organizacja transportu jest zgodna z dobrą praktyką zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 33

Firma Transportowa TRANS (wykonawca) otrzymała zlecenie przewozu ładunku od Firmy Spedycyjnej SPEDPOL (zleceniodawca/płatnik) z Firmy Produkcyjnej ONE (nadawca) do Firmy Produkcyjnej TWO (odbiorca). Na fakturze dotyczącej tej usługi jako uczestnicy transakcji będą wymienione odpowiednio

A. sprzedawca: Firma Produkcyjna ONE, nabywca: Firma Produkcyjna TWO
B. sprzedawca: Firma Transportowa TRANS, nabywca: Firma Spedycyjna SPEDPOL
C. sprzedawca: Firma Produkcyjna TWO, nabywca: Firma Produkcyjna ONE
D. sprzedawca: Firma Spedycyjna SPEDPOL, nabywca: Firma Transportowa TRANS
Wszystkie błędne odpowiedzi nie uwzględniają właściwej struktury relacji między uczestnikami transakcji transportowej. W każdej transakcji, gdzie występują trzy podmioty, kluczowe jest zrozumienie ich ról. Sprzedawca to podmiot, który świadczy usługę lub dostarcza towar, natomiast nabywca to podmiot, który korzysta z tej usługi lub zakupu. W przypadku pierwszej z niepoprawnych odpowiedzi wskazanie Przedsiębiorstwa Spedycyjnego SPEDPOL jako nabywcy jest błędne, gdyż nie zleca on przewozu ładunku, a działa jako pośrednik. Kolejna odpowiedź, sugerująca, że sprzedawcą jest Przedsiębiorstwo Produkcyjne TWO, nie ma podstaw, ponieważ TWO jest tylko odbiorcą ładunku, a nie dostawcą usługi. To prowadzi do błędnego rozumienia roli, jaką pełni każdy z uczestników. Ostatnia odpowiedź, w której podawane są tylko firmy produkcyjne jako sprzedawca i nabywca, również ignoruje istotny element procesu transportowego – fakt, że usługa przewozu jest świadczona przez przewoźnika, a nie przez nadawcę lub odbiorcę. Zrozumienie tych ról jest kluczowe dla prawidłowego rozliczania usług transportowych oraz zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi fakturowania i odpowiedzialności w transporcie.

Pytanie 34

Jaką kwotę podatku akcyzowego należy wpłacić do urzędu celnego od zakupionego, w cenie 5 000,00 euro, za granicą samochodu osobowego, o napędzie spalinowym, o pojemności silnika 3 000 cm3, jeżeli średni kurs euro ogłaszany przez NBP w dniu powstania obowiązku podatkowego wynosi 4,2831 zł?

Fragment Ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym

Art.105. Stawka akcyzy na samochody osobowe wynosi:

  1. 18,6% podstawy opodatkowania – dla samochodów osobowych o pojemności silnika powyżej 2 000 centymetrów sześciennych;
  2. 1a) 9,3% podstawy opodatkowania – dla samochodów osobowych:
    1. o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna nie jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, o pojemności silnika spalinowego wyższej niż 2 000 centymetrów sześciennych, ale nie wyższej niż 3 500 centymetrów sześciennych,
    2. stanowiących pojazd hybrydowy w rozumieniu art.2 pkt. 13 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. z 2019r. poz.1124, 1495, 1527 i 1716) o pojemności silnika spalinowego wyższej niż 2 000 centymetrów sześciennych, ale nie wyższej niż 3 500 centymetrów sześciennych;
  3. 1b) 1,55% podstawy opodatkowania – dla samochodów osobowych o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna nie jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, o pojemności silnika spalinowego równej 2 000 centymetrów sześciennych lub niższej;
  4. 3,1% podstawy opodatkowania – dla pozostałych samochodów osobowych.
A. 21 415,50 zł
B. 5 930,00 zł
C. 3 983,28 zł
D. 930,00 zł
Odpowiedź 3, czyli 3 983,28 zł, jest prawidłowa, ponieważ obliczenia oparte są na obowiązujących przepisach prawnych dotyczących akcyzy na samochody osobowe. Zgodnie z art. 105 ustawy o podatku akcyzowym, dla samochodów z silnikami o pojemności większej niż 2 500 cm3, obowiązuje stawka akcyzy wynosząca 18,6% od podstawy opodatkowania. Pierwszym krokiem jest przeliczenie wartości samochodu z euro na złotówki, co robimy, mnożąc cenę zakupu (5 000 euro) przez kurs NBP (4,2831 zł). W wyniku tego przeliczenia otrzymujemy 21 415,50 zł. Następnie należy obliczyć 18,6% z tej kwoty, co daje nam 3 983,28 zł. Poprawność tej odpowiedzi można potwierdzić, odwołując się do przepisów dotyczących akcyzy, które są kluczowe w kontekście importu samochodów. Wiedza na temat stawek akcyzowych jest istotna nie tylko dla potencjalnych nabywców samochodów, ale także dla doradców podatkowych, którzy muszą zapewnić zgodność z przepisami.

Pytanie 35

Jakim skrótem określana jest Intermodalna Jednostka Transportowa, która służy do transportu ładunków w systemie intermodalnym?

A. UTI
B. JIT
C. PJ
D. IJT
UTI, czyli Intermodalna Jednostka Transportowa, jest skrótem, który odnosi się do pojęcia stosowanego w logistyce i transportach intermodalnych. Tego rodzaju jednostki transportowe są kluczowe w procesie przewozu ładunków, ponieważ umożliwiają łatwe przenoszenie ładunków pomiędzy różnymi rodzajami transportu, takimi jak kolej, drogi czy transport morski. Przykładem zastosowania UTI mogą być kontenery, które są standardowym rozwiązaniem w przewozach intermodalnych. Dzięki zastosowaniu UTI, możliwe jest optymalizowanie procesów łańcucha dostaw oraz zmniejszenie kosztów transportu. Dodatkowo, zgodnie z międzynarodowymi standardami, UTI musi spełniać określone normy dotyczące wymiarów, wagi oraz bezpieczeństwa, co zapewnia spójność i efektywność w transporcie globalnym. Używanie UTI w logistyce pozwala na lepsze zarządzanie przestrzenią ładunkową oraz umożliwia śledzenie przesyłek w czasie rzeczywistym, co jest nieocenione w dzisiejszym dynamicznym środowisku transportowym.

Pytanie 36

Jaką maksymalną długość może mieć zestaw drogowy w Polsce oraz w wielu krajach europejskich?

A. 18,75 m
B. 13,60 m
C. 25,00 m
D. 16,50 m
Wybór długości 13,60 m, 16,50 m lub 25,00 m jako dopuszczalnej długości zestawu drogowego w Polsce oraz Europie jest błędny z kilku powodów, które warto szczegółowo omówić. Pierwsza z wymienionych wartości, 13,60 m, dotyczy maksymalnej długości naczep, które mogą być używane w transporcie drogowym, jednak w kontekście zestawów drogowych, które składają się z ciągnika siodłowego i naczepy, nie jest to wartość całkowita. W przypadku zestawu drogowego, suma długości naczepy i ciągnika musi być zgodna z regulacjami, które jasno określają, że maksymalna długość nie może przekraczać 18,75 m. Wybór 16,50 m jest również mylny, ponieważ ta długość nie jest powszechnie stosowana w ramach jednolitych norm europejskich. Chociaż w niektórych sytuacjach mogą funkcjonować pojazdy o długości 16,50 m, to zazwyczaj dotyczą one specyficznych klas transportowych, które nie są reprezentatywne dla ogólnego transportu drogowego. Natomiast długość 25,00 m, znacznie przekraczająca dopuszczalne normy, może być mylona z pojazdami występującymi w transporcie multimodalnym lub z innymi regulacjami, które nie mają zastosowania w standardowym ruchu drogowym w Europie. Warto również podkreślić, że nieprzestrzeganie tych norm może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych oraz zwiększonego ryzyka wypadków na drogach, dlatego kierowcy oraz menedżerowie flot powinni znać i stosować się do obowiązujących przepisów, co przyczyni się do bezpieczeństwa na drogach.

Pytanie 37

Firma zajmująca się transportem ładunków planuje osiągnąć przychód ze zrealizowanych przewozów w bieżącym miesiącu na poziomie 8 000 PLN. Koszt jednostkowy wykonania usługi oszacowano na 0,16 PLN za 1 tkm. Jaką ilość tkm powinno przewieźć, aby uzyskać zakładany przychód?

A. 50 000 tkm
B. 1 280 tkm
C. 10 000 tkm
D. 8 000 tkm
Aby obliczyć, ile tonokilometrów (tkm) należy wykonać, aby osiągnąć zakładany przychód w wysokości 8000 PLN, należy skorzystać z wzoru: Przychód = Ilość tkm * Cena za tkm. Przekładając to na nasz przypadek, mamy: 8000 PLN = Ilość tkm * 0,16 PLN. Rozwiązując równanie, otrzymujemy Ilość tkm = 8000 PLN / 0,16 PLN = 50000 tkm. Dlatego poprawna odpowiedź to 50 000 tkm. Zrozumienie tych obliczeń ma ogromne znaczenie w zarządzaniu kosztami i przychodami w logistyce, gdzie precyzyjne prognozowanie przewozów jest kluczowe dla rentowności firmy. Przykładowo, jeśli przewoźnik ustala stawki wyżej niż koszty, zwiększa swoją marżę, co powinno być monitorowane na bieżąco, aby rozwijać efektywność operacyjną i strategiczną firmę. Wzory i obliczenia tego typu są standardem w branży transportowej, co pozwala na dokładne planowanie finansowe.

Pytanie 38

Jakie są zewnętrzne wymiary kontenera 20 ft?

A. 13,5 × 2,4 × 2,9 m (dł. × szer. × wys.)
B. 6,1 × 2,4 × 2,6 m (dł. × szer. × wys.)
C. 12,2 × 2,4 × 2,6 m (dł. × szer. × wys.)
D. 12,2 × 2,4 × 2,9 m (dł. × szer. × wys.)
Odpowiedź 6,1 × 2,4 × 2,6 m (dł. × szer. × wys.) jest poprawna, ponieważ odpowiada standardowym zewnętrznym wymiarom kontenera typu 20 ft, który jest powszechnie stosowany w transporcie morskim. Kontener 20-stopowy, znany również jako kontener TEU (Twenty-foot Equivalent Unit), ma długość 6,058 m, szerokość 2,438 m oraz wysokość 2,591 m. Z uwagi na fakt, że odpowiedzi są zaokrąglone, najbardziej zbliżone są właśnie te wymiary. Praktyczne zastosowanie kontenerów 20 ft obejmuje transport towarów w handlu międzynarodowym, a ich standardowe wymiary ułatwiają załadunek, przeładunek oraz magazynowanie. Umożliwiają również optymalne wykorzystanie przestrzeni w statkach towarowych i ciężarówkach. Stosowanie kontenerów o stałych wymiarach jest zgodne z normami międzynarodowymi, co zapewnia kompatybilność w globalnym łańcuchu dostaw. Warto także wspomnieć, że kontenery te są używane nie tylko do transportu, ale również jako obiekty tymczasowe, biura, czy magazyny.

Pytanie 39

Routing order to dokument, który jest wysyłany do zagranicznego eksportera w celu dostarczenia towaru importowanego, przy pełnej odpowiedzialności transportowej kupującego od momentu wydania towaru z magazynu sprzedawcy. Jakie zasady to określają?

A. DDP
B. CPT
C. EXW
D. DAP
Odpowiedź EXW (Ex Works) jest poprawna, ponieważ zgodnie z tą formułą handlową, sprzedający udostępnia towar w swoim magazynie lub w innym ustalonym miejscu, a kupujący ponosi pełne ryzyko oraz wszystkie koszty związane z transportem towaru od momentu wydania go przez sprzedającego. Kupujący jest odpowiedzialny za organizację transportu, odprawę celną oraz wszelkie inne formalności związane z importem. Przykładowo, w przypadku zakupu maszyn produkcyjnych z zagranicy, gdy sprzedający przekazuje maszyny w swoim zakładzie, kupujący musi zorganizować transport, co oznacza, że od momentu odbioru towaru w miejscu wskazanym przez sprzedającego, to kupujący ponosi odpowiedzialność za wszelkie ryzyka, takie jak uszkodzenie towaru czy opóźnienia w transporcie. Zastosowanie formuły EXW jest powszechne w transakcjach międzynarodowych, gdzie kupujący ma doświadczenie w logistyce i może zorganizować transport w korzystny sposób, co jest zgodne z dobrymi praktykami w handlu międzynarodowym.

Pytanie 40

Który typ magazynu znajduje się w miejscu produkcji danych zapasów?

A. Wysyłkowy
B. Zakładowy
C. Centralny
D. Regionalny
Odpowiedź "Zakładowy" jest prawidłowa, ponieważ magazyn zakładowy jest miejscem, w którym przechowywane są zapasy produkcyjne bezpośrednio związane z działalnością danego zakładu. W praktyce oznacza to, że wszelkie surowce, półprodukty oraz gotowe wyroby są składowane w przestrzeni, która umożliwia efektywne zarządzanie ich obiegiem. Magazyny zakładowe często stosują różne systemy zarządzania zapasami, takie jak FIFO (First In, First Out) czy LIFO (Last In, First Out), które pomagają w utrzymaniu porządku i optymalizacji procesów logistycznych. Przykładowo, w branży produkcyjnej, gdzie czasami zachodzi konieczność szybkiego wprowadzenia towarów do obrotu, magazyn zakładowy jest kluczowym punktem, który umożliwia sprawne skompletowanie zamówień. Dobre praktyki w zarządzaniu magazynem zakładowym obejmują także wdrażanie systemów ERP (Enterprise Resource Planning), które integrują procesy zarządzania zapasami z innymi obszarami działalności przedsiębiorstwa, co prowadzi do poprawy efektywności operacyjnej.