Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 07:21
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 07:48

Egzamin zdany!

Wynik: 26/40 punktów (65,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Przedsiębiorca swoje produkty pakuje do plastikowych kubeczków, które następnie umieszcza w tekturowym pudle. Zgodnie z przedstawionym fragmentem Ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi przedsiębiorca powinien wykazać poziom recyklingu odpadów opakowaniowych na poziomie

Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi
Załącznik nr 1 docelowy poziom odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych
Poz.Odpady opakowaniowe powstałe zPoziom w %
rodzaj opakowańodzyskrecykling
1opakowań razem6156
2opakowań z tworzyw sztucznych23,5
3opakowań z aluminium51
4opakowań ze stali, w tym z blachy stalowej51
5opakowań z papieru i tektury61
6opakowań ze szkła61
7opakowań z drewna16
A. 23,5% dla opakowań z plastiku i 51,0% dla opakowań z tektury.
B. 61,0% dla opakowań z plastiku i 16,0% dla opakowań z tektury.
C. 23,5% dla opakowań z plastiku i 61,0% dla opakowań z tektury.
D. 61,0% dla opakowań z plastiku i 51,0% dla opakowań z tektury.
Twoja odpowiedź jest poprawna, ponieważ zgodnie z Ustawą o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, wymagane poziomy recyklingu dla opakowań z plastiku i tektury są jasno określone. W tym przypadku przedsiębiorca, który pakuje swoje produkty do plastikowych kubeczków i tekturowych pudełek, powinien wykazać poziom recyklingu na poziomie 23,5% dla opakowań z plastiku oraz 61,0% dla opakowań z tektury. Zastosowanie tych standardów jest kluczowe dla zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Przykładem praktycznym może być sytuacja, w której przedsiębiorca wdraża system zbiórki i recyklingu opakowań, co nie tylko spełnia wymogi prawne, ale także może przyczynić się do poprawy wizerunku firmy w oczach konsumentów. Dodatkowo, działania te mogą zwiększać konkurencyjność przedsiębiorstwa, które jest postrzegane jako odpowiedzialne ekologicznie, co jest coraz bardziej doceniane przez rynek.

Pytanie 2

Zarządzanie dostępnością surowców do produkcji realizowane jest poprzez tworzenie sieci

A. dystrybucji przedsiębiorstw
B. kooperacji produkcji
C. zaopatrzenia przedsiębiorstwa
D. placówek handlowych po stronie zbytu
Odpowiedź "zaopatrzenia przedsiębiorstwa" jest jak najbardziej na miejscu, bo to właśnie zaopatrzenie jest mega ważne w całym procesie produkcyjnym. Firmy muszą dbać o to, żeby surowce i materiały były na czas, żeby produkcja działała sprawnie. Z mojego doświadczenia, świetną praktyką jest współpraca z solidnymi dostawcami i dobre negocjacje umów. Można też pomyśleć o systemie Just-in-Time (JIT), który pomaga ograniczyć zapasy i koszty. Współczesne metody, jak zintegrowane zarządzanie łańcuchem dostaw (SCM), pomagają przedsiębiorstwom lepiej zarządzać zaopatrzeniem i reagować na zmiany w popycie. Efektywne zaopatrzenie to klucz do udanej produkcji, co z kolei prowadzi do lepszej efektywności i niższych kosztów.

Pytanie 3

Obiekt magazynowy jest przystosowany do przechowywania maksymalnie 16 000 paletowych jednostek ładunkowych (pjł). Wylicz wskaźnik wykorzystania przestrzeni składowania w magazynie, gdy średnio znajduje się tam 12 000 pjł.

A. 1,44
B. 0,75
C. 0,96
D. 1,33
Wskaźnik wykorzystania przestrzeni składowej magazynu oblicza się, dzieląc liczbę składowanych jednostek ładunkowych przez maksymalną pojemność magazynu. W tym przypadku, mamy 12 000 pjł składowanych w magazynie, który może pomieścić maksymalnie 16 000 pjł. Obliczenia wyglądają następująco: 12 000 / 16 000 = 0,75. Oznacza to, że magazyn jest wykorzystywany w 75% swojej pojemności, co jest wskaźnikiem dobrego zarządzania przestrzenią. W praktyce, optymalne wykorzystanie przestrzeni składowej jest kluczowe, aby zminimalizować koszty operacyjne oraz zwiększyć efektywność logistyki. Standardy branżowe, takie jak normy ISO 9001, zalecają regularne monitorowanie wskaźników wydajności, w tym wskaźnika wykorzystania przestrzeni, aby zapewnić, że operacje magazynowe są dostosowane do zmieniającego się popytu i optymalizowane. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być dostosowanie strategii składowania czy wprowadzenie systemów zarządzania magazynem (WMS), co pozwala na lepsze zarządzanie dostępną przestrzenią.

Pytanie 4

Zespół działań dotyczących transportu osób i towarów z wykorzystaniem właściwych środków to

A. transport
B. korytarz transportowy
C. kanał dystrybucji
D. suprastruktura
Transport to kluczowy proces logistyczny, który obejmuje wszystkie czynności związane z przemieszczaniem osób i towarów z jednego miejsca do drugiego przy użyciu odpowiednich środków. W kontekście branży logistycznej i transportowej, za środki transportu mogą służyć zarówno pojazdy lądowe, jak samochody ciężarowe, pociągi, jak i transport morski oraz lotniczy. Przykładem zastosowania transportu może być dostawa towarów do lokalnych sklepów lub międzynarodowa wysyłka produktów. Kluczowe standardy w branży transportowej, takie jak międzynarodowe przepisy dotyczące przewozu towarów, regulacje dotyczące bezpieczeństwa oraz zasady dotyczące ochrony środowiska, mają na celu zwiększenie efektywności oraz minimalizację negatywnego wpływu na otoczenie. Dobre praktyki transportowe obejmują również optymalizację tras, co przyczynia się do redukcji kosztów i czasu dostawy. Transport jest więc fundamentem działalności gospodarczej, mającym znaczący wpływ na efektywność całego łańcucha dostaw.

Pytanie 5

Jeżeli czas dostawy wynosi 3 dni, zamówienie należy złożyć

DNIIIIIIIIVVVI
Popyt (w szt.)233242
Zapas (w szt.)14129641513
Planowane dostawy (w szt.)15
Planowany termin zamówienia
A. w IV dniu.
B. w I dniu.
C. w III dniu.
D. w II dniu.
Zamówienie powinno być złożone w II dniu, ponieważ czas dostawy wynosi 3 dni. Oznacza to, że aby mieć pewność, że towar dotrze na czas, należy złożyć zamówienie z odpowiednim wyprzedzeniem. W przypadku tej sytuacji, gdy zamówienie dotrze w IV dniu, a zapotrzebowanie zacznie się odczuwać w V dniu, czas dostawy nie będzie wystarczający do zaspokojenia potrzeb. Przykładem zastosowania tej zasady może być branża spożywcza, gdzie świeże produkty muszą być zamawiane z wyprzedzeniem, aby uniknąć przestoju w sprzedaży. W praktyce, planowanie zamówień i ich składanie na czas jest kluczowe dla utrzymania ciągłości zapasów oraz zadowolenia klientów. W wielu branżach stosuje się również zasady zarządzania zapasami, takie jak just-in-time, które również opierają się na precyzyjnym planowaniu czasu dostaw. Przestrzeganie tych zasad przyczynia się do efektywności operacyjnej i minimalizacji kosztów związanych z przetrzymywaniem towarów.

Pytanie 6

Jakie argumenty sugerują konieczność zastosowania metody maksymalnej dostawy przy ustalaniu rozmiaru zamówienia?

A. Wysokie wydatki na dostawy, krótki czas realizacji zamówienia oraz brak własnych magazynów
B. Niskie koszty przesyłek, wysokie wydatki na utrzymanie zapasów oraz pewny dostawca
C. Niskie koszty wysyłki, wysokie koszty składowania oraz długi czas realizacji zamówienia
D. Bardzo wysokie wydatki na dostawy, niskie koszty składowania oraz długi czas realizacji zamówienia
Wybranie odpowiedzi wskazującej na bardzo wysokie koszty dostaw, niskie koszty magazynowania oraz długi czas realizacji zamówienia jest zgodne z zasadami efektywnego zarządzania zapasami. W sytuacji, gdy koszty dostaw są znaczące, organizacje powinny dążyć do maksymalizacji wielkości zamówienia, aby zminimalizować częstotliwość dostaw, co w konsekwencji prowadzi do zmniejszenia całkowitych kosztów logistycznych. Niskie koszty magazynowania sprzyjają utrzymaniu większych zapasów, co pozwala na skorzystanie z oszczędności skali przy zakupach. Długi czas realizacji zamówienia wskazuje na konieczność wcześniejszego planowania i zamawiania większych ilości, aby zminimalizować ryzyko braku towaru. Przykładem może być branża produkcyjna, gdzie firmy często decydują się na zakup dużych partii surowców, aby zapewnić ciągłość produkcji i uniknąć przestojów wynikających z opóźnień w dostawie.

Pytanie 7

Zespół działań organizacyjnych, realizacyjnych oraz handlowych, mających na celu transport ładunków z miejsc nadania do miejsc odbioru przy użyciu odpowiednich środków transportowych, to

A. działania organizacyjne
B. przeładunek kompletacyjny
C. proces transportowy
D. działania realizacyjne
Poprawna odpowiedź to 'proces transportowy', ponieważ odnosi się do złożonego systemu działań związanych z przewozem towarów. Proces transportowy obejmuje wszystkie czynności związane z planowaniem, organizacją oraz realizacją przewozu ładunków od miejsca nadania do miejsca odbioru. W ramach tego procesu wykorzystuje się różne środki transportu, takie jak transport drogowy, kolejowy, morski czy lotniczy. Każdy z tych środków ma swoje specyfikacje i wymagania, które należy uwzględnić. Na przykład, transport morski jest najbardziej efektywny przy przewozie dużych ilości towarów na długie dystanse, podczas gdy transport drogowy jest bardziej elastyczny i umożliwia dostarczenie ładunku bezpośrednio do odbiorcy. Organizacja procesu transportowego wymaga także znajomości przepisów dotyczących transportu, norm bezpieczeństwa oraz umów międzynarodowych, takich jak Konwencja CMR dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów. Dobre praktyki w obszarze logistyki i transportu, jak optymalizacja tras czy zarządzanie flotą, również wpływają na efektywność tego procesu.

Pytanie 8

Do zadań wykonywanych w magazynie w procesie przyjmowania towarów należą między innymi

A. rozładunek, przyjmowanie i kompletacja
B. rozładunek, identyfikacja i kontrola ilościowa
C. przyjmowanie, składowanie i wydawanie
D. przyjmowanie, sortowanie i przechowywanie
Właściwa odpowiedź to "rozładunek, identyfikacja i kontrola ilościowa", ponieważ te działania są kluczowe w fazie przyjmowania towarów w magazynie. Rozładunek to pierwszy krok, w którym towar jest fizycznie wyjmowany z pojazdu dostawczego. To proces, który wymaga odpowiednich technik oraz sprzętu, aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia towarów. Następnie, identyfikacja towarów polega na ich oznakowaniu i klasyfikacji zgodnie z ustalonymi procedurami, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu magazynem. Kontrola ilościowa to proces weryfikacji ilości przyjmowanych towarów, co jest niezbędne dla zapewnienia zgodności z dokumentacją dostawy oraz dla uniknięcia błędów, które mogą prowadzić do problemów w dalszym procesie przetwarzania. Przykładowo, zastosowanie systemów WMS (Warehouse Management System) może wspierać te procesy, automatyzując identyfikację towarów poprzez skanowanie kodów kreskowych, co przyspiesza cały proces i zwiększa dokładność. Takie działania są nie tylko efektywne, ale również pozwalają na lepsze zarządzanie zapasami i poprawiają ogólną wydajność operacyjną magazynu.

Pytanie 9

Zalecana ilość farby potrzebna na pomalowanie jednego stołu wynosi 0,2 litra. Nie planuje się zapasu bezpieczeństwa. Ile litrów farby trzeba zamówić, aby zrealizować zamówienie na 100 sztuk stołów, mając w magazynie: farbę - 3 litry oraz 45 pomalowanych stołów?

A. 20 litrów
B. 8 litrów
C. 9 litrów
D. 11 litrów
Aby prawidłowo obliczyć ilość farby potrzebnej do pomalowania 100 sztuk stołów, należy najpierw ustalić całkowitą ilość farby wymaganej do tego zadania. Norma zużycia farby na jeden stół wynosi 0,2 litra, zatem do pomalowania 100 stołów potrzeba 20 litrów farby (100 sztuk * 0,2 litra/sztukę). Następnie, mając 3 litry farby w magazynie, musimy uwzględnić również stoły, które już zostały pomalowane. Ponieważ 45 stołów jest już gotowych, pozostało do pomalowania tylko 55 stołów (100 - 45). Dla tych 55 stołów potrzebujemy 11 litrów farby (55 sztuk * 0,2 litra/sztukę), ale po odjęciu 3 litrów dostępnych w magazynie, ostateczna ilość farby do zamówienia wynosi 8 litrów. Obliczenia te są zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu zapasami i planowaniu produkcji, co pozwala na efektywne wykorzystanie zasobów.

Pytanie 10

Firma oferuje usługi typu "door-to-door" (od drzwi do drzwi). W tym celu korzysta z pojazdów o różnej ładowności. Do zalet tej usługi należy między innymi

A. systematyczny załadunek, stosowanie stawek przewozowych
B. wyspecjalizowany tabor, szeroka sieć połączeń
C. uzyskanie mniejszych kosztów transportu przy wydłużonym czasie dostawy
D. zmniejszenie czasochłonności pośrednich działań związanych z przeładunkiem
Tak naprawdę to podejście, które sugeruje, że da się obniżyć koszty przewozu przy jednoczesnym wydłużeniu czasu trwania przewozu, może być mylące. Klienci raczej nie zaakceptują dłuższego czasu dostawy, mimo że może to wydawać się korzystne kosztowo. Firmy chcą przecież zminimalizować wydatki, ale nie mogą sobie pozwolić na to, żeby czas przewozu był za długi. Regularny załadunek i stałe stawki frachtowe mogą wydawać się stabilne, ale nie zawsze odzwierciedlają rzeczywiste korzyści płynące z usług 'door-to-door'. Utrzymywanie stałych stawek może być problematyczne przy zmieniających się wymaganiach rynku i klientów. Owszem, specjalistyczny tabor i sieć połączeń są ważne, ale bez redukcji zbędnych pośrednich kroków, efektywność operacyjna to tylko teoria. Większość firm stara się ograniczać punkty przeładunkowe, bo to realnie wpływa na czas i koszty dostawy, a nie komplikuje całe procesy logistyczne przez dodatkowe etapy, które tylko opóźniają dostawę i generują większe koszty.

Pytanie 11

Zakłady produkujące rowery, otrzymały zamówienie na wykonanie 1 000 rowerów. Biorąc pod uwagę stan zapasów i produkcji w toku ustal, ile kół rowerowych tylnych powinno zamówić przedsiębiorstwo aby zrealizować zamówienie.

Pozycja zapasu
w kartotece
magazynowej
Produkcja w toku
w szt.
Zapas
w magazynie
w szt.
Koła tylne-600
Koła przednie-1 100
Piasta tylna2001 800
Piasta przednia600400
A. 400 szt.
B. 100 szt.
C. 200 szt.
D. 300 szt.
Żeby zrealizować zamówienie na 1000 rowerów, ważne jest, żeby dobrze zrozumieć, jakie zasoby są potrzebne. Każdy rower potrzebuje jednego tylnego koła, więc musimy mieć łącznie 1000 tylnych kół. Jeśli w magazynie mamy tylko 600, to brakuje nam 400. Żeby dostarczyć te wszystkie rowery, trzeba będzie zamówić jeszcze te 400 kół. W praktyce, zarządzanie zapasami w produkcji rowerów powinno opierać się na solidnych prognozach popytu i aktualnym sprawdzaniu stanów w magazynie. Używa się podobnych metod w zarządzaniu łańcuchem dostaw, jak np. Lean Management, które kładą nacisk na optymalizację zasobów i eliminację marnotrawstwa. Trzeba też pamiętać, że zbyt duże zapasy mogą zwiększać koszty składowania, co lepiej unikać w efektywnym zarządzaniu produkcją.

Pytanie 12

W logistyce procesu dystrybucyjnego występują zapasy

A. produkcji w toku
B. wyrobów gotowych
C. surowców
D. materiałów
Wyroby gotowe stanowią kluczowy element w logistyce procesu dystrybucji, gdyż są to produkty, które zostały już w pełni wyprodukowane i są gotowe do sprzedaży. W ramach zarządzania zapasami, wyroby gotowe są utrzymywane w magazynach, aby zaspokoić popyt klientów w odpowiednich momentach. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być strategia Just-In-Time (JIT), która ma na celu minimalizację kosztów przechowywania, a jednocześnie zapewnienie dostępności produktów. Dzięki odpowiedniemu zarządzaniu zapasami wyrobów gotowych, przedsiębiorstwa mogą zwiększyć swoją efektywność operacyjną oraz reagować na zmiany rynkowe. Dobre praktyki w tej dziedzinie opierają się na regularnym monitorowaniu stanów magazynowych oraz prognozowaniu popytu, co pozwala na lepsze planowanie produkcji i dystrybucji. W standardach logistycznych, takich jak SCOR (Supply Chain Operations Reference), wyroby gotowe są klasyfikowane jako końcowy etap łańcucha dostaw, co podkreśla ich znaczenie w procesie dystrybucji.

Pytanie 13

Podaj wymiary palety według normy ISO?

A. 1 200 mm x 1 000 mm x 144 mm
B. 1 200 mm x 800 mm x 144 mm
C. 1 200 mm x 1 200 mm x 144 mm
D. 800 mm x 600 mm x 144 mm
Wybór innych wymiarów, takich jak 1 200 mm x 800 mm x 144 mm, 1 200 mm x 1 200 mm x 144 mm czy 800 mm x 600 mm x 144 mm, jest błędny, ponieważ nie odpowiadają one standardowym wymiarom palety ISO ani palety EUR. Paleta o wymiarach 1 200 mm x 800 mm x 144 mm jest często mylona z paletą EURO, jednak stanowi inną kategorię i nie jest powszechnie uznawana za standardową paletę ISO. Często w praktyce spotyka się również palety o wymiarach 1 200 mm x 1 200 mm, ale są one rzadziej stosowane w logistyce i transportach międzynarodowych, co wpływa na ich ograniczoną użyteczność w porównaniu do palet EUR. Z kolei paleta o wymiarach 800 mm x 600 mm x 144 mm jest znana jako paleta półpaletowa, która również ma swoje specyficzne zastosowania, ale nie odpowiada standardom ISO. Wybór niewłaściwych wymiarów może prowadzić do nieefektywności w zarządzaniu łańcuchem dostaw, problemów z przestrzenią ładunkową oraz zwiększonego ryzyka uszkodzenia towarów. Zrozumienie właściwych wymiarów palet jest kluczowe dla optymalizacji procesów logistycznych i zapewnienia bezpieczeństwa transportowanych towarów.

Pytanie 14

Transport środkami, które są zarejestrowane poza granicami naszego kraju, realizowany przez firmy świadczące usługi transportowe na naszym terenie określamy jako przewóz

A. wahadłowy
B. krajowy
C. systematyczny
D. kabotażowy
Przewóz kabotażowy to taki transport, gdzie towary przemieszczają się w obrębie jednego kraju, ale używamy do tego pojazdów zarejestrowanych w innym. Jak dla mnie, to super sprawa, bo Unia Europejska ułatwia przepływ towarów dzięki tym regulacjom. Wyobraź sobie, że firma transportowa z Niemiec przewozi coś z Warszawy do Krakowa, używając samochodu zarejestrowanego w Niemczech. Dzięki temu konkurencja na rynku przewozów rośnie, bo zagraniczne firmy mogą działać lokalnie. Ważne jest jednak, żeby przewoźnicy przestrzegali lokalnych przepisów dotyczących czasu pracy kierowców oraz transportu. W sumie, kabotaż to istotny element strategii wielu firm, bo daje możliwość zarządzania flotą w bardziej elastyczny sposób i zmniejsza koszty dostaw.

Pytanie 15

Rodzaj zarządzania w systemie logistycznym dotyczący obiegu informacji obejmuje

A. transport, magazynowanie, zarządzanie oraz kontrolowanie
B. planowanie, organizowanie, sterowanie oraz kontrolowanie
C. opakowania, kontrolę jakości, planowanie, organizowanie
D. transport, magazynowanie, opakowania oraz kontrolę jakości
Zarządzanie systemem logistycznym, zwłaszcza w kontekście przepływu informacji, to sporo pracy. W skrócie, chodzi o to, żeby dobrze zaplanować, zorganizować, kontrolować i sterować wszystkim, co się dzieje. Na przykład planowanie to przewidywanie, co nam będzie potrzebne, żeby wszystko działało sprawnie. Dzięki temu możemy lepiej wykorzystać nasze zasoby i podejmować mądrzejsze decyzje w sprawach logistycznych. Organizacja to inna sprawa - tu chodzi o stworzenie odpowiednich struktur i procesów, żeby informacje i dostawy płynnie się przemieszczały. A jak już to mamy, to musi być ktoś, kto będzie to wszystko nadzorował, czyli sterowanie. Ważne, żeby monitorować, co się dzieje i dostosowywać działania do celów, które sobie postawiliśmy. Kontrolowanie to już ostatni krok, pozwala ocenić efekty i w razie potrzeby wprowadzić poprawki. Weźmy na przykład systemy ERP - one pokazują, jak te różne elementy mogą ze sobą współpracować, żeby wszystko działało lepiej. To wszystko pasuje do standardów ISO 9001, które kładą duży nacisk na jakość w zarządzaniu procesami, co w logistyce jest mega ważne.

Pytanie 16

W firmie transportowej w ciągu miesiąca przetransportowano 200 ton ładunku na łączną odległość 2 000 km. Jaka jest cena za 1 tonokilometr (tkm), jeżeli koszty transportu wyniosły 40 tys. zł?

A. 0,05 km/zł
B. 0,10 zł/tkm
C. 20 zł/km
D. 10 tkm/zł
Wybór jednej z niepoprawnych odpowiedzi często wynika z nieporozumienia dotyczącego definicji kosztów transportu oraz jednostek miary. Odpowiedź 10 tkm/zł sugeruje, że koszt jednostkowy jest w odwrotnej relacji do tonokilometrów, co nie jest zgodne z zasadami ekonomii transportu. Koszt tonokilometra powinien być wyrażony w jednostkach walutowych na tonokilometr, a nie jako ilość tonokilometrów na złotówki. Odpowiedź 0,05 km/zł nie ma sensu w kontekście kosztów transportowych, ponieważ łączy niewłaściwe jednostki miary: kilometr i złotówkę, co prowadzi do nieczytelnych i niepraktycznych konkluzji. Z kolei 20 zł/km to całkowicie błędne podejście, które może sugerować pomyłkę w obliczeniach kosztów transportu. Właściwe zarządzanie kosztami w logistyce wymaga zrozumienia, jak analizować dane i interpretować wyniki w kontekście efektywności operacyjnej. Typowym błędem jest mylenie kosztów jednostkowych z całkowitymi kosztami przewozu, co prowadzi do błędnych wniosków o rentowności lub efektywności transportu. Dobrą praktyką jest regularne przeglądanie wskaźników kosztowych oraz ich porównywanie z branżowymi standardami, co umożliwia identyfikację obszarów do poprawy.

Pytanie 17

W procesie oczyszczania ścieków konieczne jest wykonanie pomiarów dotyczących zawartości cząstek stałych oraz zmętnienia. Te pomiary są istotnymi parametrami w nadzorze różnych etapów procesu

A. biodegradacji
B. oczyszczania
C. utylizacji
D. recyklingu
Biodegradacja, recykling i utylizacja to procesy, które mają swoje specyficzne cele i metody, nie są one jednak bezpośrednio związane z pomiarami zmętnienia oraz zawiesin cząstek stałych, które są kluczowe tylko w kontekście oczyszczania ścieków. Biodegradacja odnosi się do rozkładu substancji organicznych przez mikroorganizmy, a chociaż może korzystać z monitorowania jakości wody, nie koncentruje się na pomiarach zmętnienia jako głównym wskaźniku efektywności. Recykling polega na ponownym wykorzystaniu materiałów, co jest procesem często zdominowanym przez odpady stałe, a nie płynne, jak ścieki. Utylizacja, z kolei, to proces, w którym odpady są eliminowane, co również nie wymaga bieżącego monitorowania zawiesin cząstek stałych, a bardziej skupia się na metodach takich jak spalanie czy składowanie. Kluczowym błędem jest myślenie, że wszystkie te procesy są takie same lub mogą być używane zamiennie; każde z nich ma swoje unikalne wymagania i parametry, które muszą być monitorowane w różny sposób. Zrozumienie tych różnic jest istotne dla prawidłowego zarządzania odpadami i ochrony środowiska, a także dla skutecznego wdrażania i zarządzania procesami oczyszczania.

Pytanie 18

Poniższa tabela ilustruje pakiet usług logistycznych oferowanych przez

Usługi transportoweUsługi spedycyjneUsługi manipulacyjne (za- i wyładunek)Usługi magazynowaniaUsługi komplementacji magazynowejInne usługi: marketingowe informacyjne np. finansowe
A. przedsiębiorstwo logistyczne z rozwiniętym zakresem usług .
B. operatora transportowo- spedycyjnego.
C. przedsiębiorstwo logistyczne z ograniczonym zakresem usług.
D. centrum logistyczne.
Operatory transportowo-spedycyjne oraz przedsiębiorstwa logistyczne z ograniczonym zakresem usług nie są w stanie dostarczyć pełni możliwości, jakie oferuje centrum logistyczne. Operatorzy transportowo-spedycyjni koncentrują się głównie na transportowaniu towarów oraz organizowaniu spedycji, co ogranicza ich ofertę do kilku podstawowych usług, takich jak przewóz i obsługa dokumentacji. To podejście może prowadzić do mylnego wrażenia, że wystarczą jedynie te działania, aby skutecznie zarządzać łańcuchem dostaw, co jest błędem. Przedsiębiorstwa logistyczne z ograniczonym zakresem usług zazwyczaj specjalizują się w nielicznych, wybranych aspektach logistyki, co w praktyce może skutkować brakiem elastyczności i niewystarczającym zaspokojeniem potrzeb klientów. Współczesna logistyka wymaga integracji różnorodnych usług, aby dostosować się do dynamicznego otoczenia rynkowego. Typowym błędem myślowym jest zatem mylenie operatorów i prywatnych przedsiębiorstw logistycznych z kompleksowym podejściem, które reprezentują centra logistyczne, gdzie współpraca różnych usług gwarantuje optymalizację procesów i zadowolenie klientów. Zrozumienie tej różnicy jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw, a także dla rozwoju strategii logistycznych zgodnych z wymaganiami rynku i dobrymi praktykami w branży.

Pytanie 19

Ładunek, który nie jest zabezpieczony, pozostaje w spoczynku, jeśli siła na niego działająca jest

A. mniejsza niż tarcie wynikające z masy ładunku
B. dwa razy większa niż tarcie wynikające z masy ładunku
C. trzy razy większa niż tarcie wynikające z masy ładunku
D. cztery razy większa niż tarcie wynikające z masy ładunku
Prawidłowa odpowiedź wskazuje, że ładunek niezabezpieczony nie porusza się, gdy siła działająca na niego jest mniejsza niż tarcie wywołane przez ciężar ładunku. W rzeczywistości, siła tarcia statycznego musi przekroczyć wartość siły działającej na ładunek, aby rozpocząć jego ruch. Tarcie jest siłą, która działa przeciwnie do kierunku ruchu i występuje w sytuacjach, gdy dwa ciała stykają się ze sobą. Przykładem może być sytuacja, w której ładunek umieszczony na nachylonej powierzchni nie zaczyna się przesuwać, dopóki siła grawitacji nie przekroczy wartości tarcia statycznego. W praktyce oznacza to, że jeśli siła zewnętrzna nie jest wystarczająca, by pokonać tę wartość, ładunek pozostaje w spoczynku. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe w inżynierii, gdzie projektowanie mechanizmów wymaga uwzględnienia sił tarcia oraz ich wpływu na ruch obiektów. W kontekście standardów, takie rozumienie sił fizycznych jest istotne w konstrukcjach mechanicznych, gdzie tarcie odgrywa znaczącą rolę w efektywności i bezpieczeństwie operacji.

Pytanie 20

Jakie znaczenie ma skrót MRPII w kontekście wdrożonego systemu w przedsiębiorstwie?

A. prognozowanie zapotrzebowania materiałowego
B. prognozowanie zapotrzebowania dystrybucji
C. planowanie zasobów wytwórczych
D. organizowanie zdolności produkcyjnych
Planowanie zdolności produkcyjnych, planowanie zapotrzebowania dystrybucji i planowanie zapotrzebowania materiałowego to procesy, które, choć związane z zarządzaniem produkcją, nie oddają pełnego zakresu zadań, które realizuje MRPII. Planowanie zdolności produkcyjnych koncentruje się na określeniu, jakie zdolności produkcyjne są dostępne w danym czasie oraz jak można je optymalizować, aby zaspokoić zapotrzebowanie. To podejście, choć istotne, jest tylko częścią szerszego systemu zarządzania zasobami. Planowanie zapotrzebowania dystrybucji z kolei dotyczy strategii dostarczania produktów do klientów, a nie bezpośrednio zarządzania procesami produkcyjnymi. Podobnie, planowanie zapotrzebowania materiałowego, choć ważne dla zapewnienia ciągłości produkcji, nie angażuje wszystkich aspektów zasobów wytwórczych, jak na przykład zarządzanie ludźmi czy sprzętem. W rezultacie, wybór odpowiedzi dotyczących tych procesów może prowadzić do mylnego przekonania, że wszystkie aspekty zarządzania produkcją są uwzględnione w MRPII. Kluczową różnicą jest to, że MRPII integruje wszystkie te elementy w jedną całość, umożliwiając bardziej kompleksowe podejście do planowania, co jest niezbędne w dzisiejszym dynamicznym środowisku produkcyjnym.

Pytanie 21

W jakiej sieci dystrybucji producent wykonuje działalność dystrybucyjną bez zaangażowania wyspecjalizowanych zewnętrznych jednostek gospodarczych?

A. Pośredniej
B. Scentralizowanej
C. Zdecentralizowanej
D. Bezpośredniej
Odpowiedź na pytanie jest poprawna, ponieważ w sieci dystrybucji bezpośredniej producent sprzedaje swoje produkty bezpośrednio klientom końcowym, eliminując wszelkich pośredników, takich jak hurtownicy czy detaliści. W modelu tym producent ma pełną kontrolę nad procesem sprzedaży, co pozwala na lepsze dostosowanie oferty do potrzeb rynku oraz bezpośrednie zbieranie informacji zwrotnych od konsumentów. Przykłady zastosowania tego modelu obejmują sprzedaż internetową, gdzie klienci nabywają produkty bezpośrednio z platformy producenta, oraz sklepy firmowe, które umożliwiają producentowi bezpośrednie dotarcie do swoich klientów. Tego typu podejście jest zgodne z aktualnymi trendami w marketingu, które podkreślają znaczenie bezpośredniego kontaktu z konsumentem oraz zbierania danych o zachowaniach zakupowych. Właściwe zrozumienie dystrybucji bezpośredniej jest kluczowe dla skutecznej strategii marketingowej, ponieważ pozwala na minimalizację kosztów oraz zwiększenie marży zysku.

Pytanie 22

Jeśli liczba zamówień zrealizowanych w terminie rośnie, to procentowy wskaźnik zamówień zrealizowanych z opóźnieniem

A. jest stały
B. rośnie
C. ma charakter sezonowy
D. maleje
Odpowiedź, że procentowy wskaźnik zamówień zrealizowanych z opóźnieniem maleje, jest poprawna, ponieważ wzrost liczby zamówień realizowanych terminowo prowadzi do zmniejszenia odsetka zamówień, które nie spełniają tego kryterium. Przykładowo, jeśli firma przyjmuje 100 zamówień, z czego 80 jest realizowanych na czas, a 20 z opóźnieniem, wskaźnik realizacji na czas wynosi 80%. Jeśli firma poprawi swoją efektywność i teraz realizuje 90 zamówień na czas, a tylko 10 z opóźnieniem, wskaźnik ten wzrasta do 90%, a wskaźnik zamówień z opóźnieniem spada do 10%. W praktyce, organizacje dążą do minimalizacji opóźnień w dostawach, stosując zasady Lean Management oraz Six Sigma, co przekłada się na lepszą satysfakcję klientów oraz poprawę wyników finansowych. Analizując dane, menedżerowie powinni monitorować zarówno wskaźniki terminowości, jak i przyczyny opóźnień, aby wprowadzać usprawnienia procesów dostaw. Wzrost terminowości realizacji zamówień jest zatem kluczowym wskaźnikiem efektywności operacyjnej.

Pytanie 23

W zestawie Z analizy XYZ znajduje się gama

A. zużywana równomiernie, w dużych ilościach
B. o średnich wielkościach wydania
C. wydawana sporadycznie, jednostkowo
D. wydawana w dużych ilościach
Odpowiedź, że asortyment w grupie Z analizy XYZ jest wydawany sporadycznie, jednostkowo, jest trafna, ponieważ w ramach takich grup zazwyczaj odnajdujemy produkty, które nie są w stałym obiegu, a ich popyt jest nieregularny. W praktyce oznacza to, że towary te mogą być wykorzystywane w specyficznych warunkach lub na specjalne zamówienie, co jest typowe dla asortymentu o niskiej rotacji. W kontekście zarządzania zapasami, wiedza o tym, jakie produkty są wydawane sporadycznie, pozwala na efektywne planowanie oraz optymalizację kosztów magazynowania. Dobry przykład zastosowania tej analizy to branża farmaceutyczna, gdzie niektóre leki są rzadko stosowane, ale muszą być dostępne w razie potrzeby. Stosowanie strategii zarządzania zapasami zgodnych z metodologią ABC, gdzie klasyfikuje się produkty w zależności od ich wartości i częstotliwości użycia, pozwala na lepsze zrozumienie, które asortymenty wymagają większej uwagi oraz jak zminimalizować koszty związane z nadmiernymi zapasami.

Pytanie 24

Jak nazywa się system przeznaczony do automatycznego zbierania danych?

A. CDA
B. EPC
C. ADC
D. GTI
Wybór odpowiedzi 'EPC', 'CDA' lub 'GTI' może wynikać z nieporozumienia w zakresie pojęć związanych z gromadzeniem danych. EPC, czyli 'Electronic Product Code', to standard służący do identyfikacji produktów w łańcuchu dostaw, a nie do samego gromadzenia danych. Użycie EPC w kontekście zbierania danych może prowadzić do błędnych wniosków, ponieważ skupia się ono na identyfikacji i śledzeniu towarów, a nie na automatyzacji procesu gromadzenia danych. CDA, czyli 'Clinical Document Architecture', odnosi się do architektury dokumentów w systemach medycznych, co również nie dotyczy automatycznego zbierania danych w szerszym kontekście. Z kolei GTI, co może być skrótem od różnych terminów, takich jak 'Global Trade Item', nie odnosi się do systemów automatyzacji gromadzenia danych. Pojęcia te wskazują na różne obszary zastosowań w technologii, ale nie dotyczą samego procesu automatycznego zbierania danych. Kluczowym błędem jest mylenie specyficznych terminów z ogólnymi systemami gromadzenia danych. W kontekście skutecznej analizy danych i ich zbierania, zrozumienie różnicy pomiędzy tymi terminami oraz ich odpowiednich zastosowań jest istotne. Właściwe podejście do automatyzacji zbierania danych powinno bazować na jasnym zrozumieniu narzędzi i technologii, które są dedykowane do tego celu.

Pytanie 25

Jak nazywa się zapas znajdujący się w systemie produkcyjnym podczas procesu obróbki?

A. W transporcie
B. Zabezpieczający
C. Cykliczny
D. Robót w toku
Odpowiedź "Robót w toku" odnosi się do zapasu, który jest w trakcie przetwarzania w systemie produkcyjnym. Ten typ zapasu obejmuje wszystkie materiały, które zostały rozpoczęte w procesie produkcyjnym, ale jeszcze nie zostały zakończone. Przykładowo, w zakładzie produkcyjnym zajmującym się montażem, komponenty, które są aktualnie montowane na linii produkcyjnej, są klasyfikowane jako roboty w toku. Zarządzanie tym rodzajem zapasu jest kluczowe dla optymalizacji procesów produkcyjnych, ponieważ zbyt duża ilość robót w toku może prowadzić do nieefektywności, zwiększenia kosztów oraz opóźnień w dostawach. W praktyce, firmy stosują różne metody, takie jak Just-In-Time (JIT) czy Lean Manufacturing, aby zminimalizować ilość robót w toku i poprawić płynność produkcji. Dbanie o odpowiedni poziom robót w toku jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które skupiają się na eliminacji marnotrawstwa i optymalizacji procesów.

Pytanie 26

Model internetowego współdziałania przedsiębiorstw, który dotyczy realizacji transakcji w sposób elektroniczny pomiędzy różnymi firmami, określa się mianem

A. B2B
B. B2C
C. B2G
D. B2E
Model B2B (business-to-business) odnosi się do relacji i transakcji gospodarczych, które zachodzą pomiędzy przedsiębiorstwami. W tym modelu dwie lub więcej firm wymieniają towary, usługi lub informacje za pośrednictwem platform elektronicznych. Przykładem mogą być hurtownie, które sprzedają produkty innym detalistom, lub platformy handlowe, które łączą producentów z dystrybutorami. Ważnym aspektem B2B jest automatyzacja procesów, co pozwala na zwiększenie efektywności operacyjnej oraz redukcję kosztów. W kontekście standardów branżowych, wiele firm przyjmuje modele EDI (electronic data interchange), które umożliwiają wymianę dokumentów handlowych w formacie elektronicznym, co znacząco przyspiesza procesy zakupowe i sprzedażowe. Zastosowanie modelu B2B jest kluczowe w e-commerce, ponieważ umożliwia nie tylko transakcje, ale także nawiązywanie długoterminowych relacji biznesowych, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności i innowacyjności na rynku.

Pytanie 27

Firma zrealizowała zlecenie na dostarczenie towaru do klienta w pięciu partiach. Czas ich dostarczenia wynosił odpowiednio: 8 godzin, 7 godzin, 9 godzin, 7 godzin oraz 9 godzin. Przy planowaniu dostaw na kolejny okres przyjęto, że norma długości średniego cyklu dostawy wyniesie

A. 8 godzin
B. 9 godzin
C. 10 godzin
D. 7 godzin
Prawidłowa odpowiedź to 8 godzin, ponieważ średni czas realizacji dostaw można obliczyć przez zsumowanie wszystkich czasów dostaw i podzielenie ich przez liczbę dostaw. W tym przypadku suma czasów wynosi 40 godzin (8 + 7 + 9 + 7 + 9), a liczba dostaw to 5. Zatem średni czas dostawy wynosi 40 godzin / 5 dostaw = 8 godzin. W praktyce znajomość średniego czasu dostawy jest kluczowa dla optymalizacji procesów logistycznych oraz planowania przyszłych zleceń. W branży transportowej i logistycznej, organizacje często korzystają z takich statystyk do przewidywania czasów realizacji oraz poprawy efektywności operacyjnej. Średni czas dostawy jest również ważnym wskaźnikiem w zarządzaniu łańcuchem dostaw, ponieważ umożliwia firmom podejmowanie bardziej świadomych decyzji dotyczących zarządzania zapasami i optymalizacji ścieżek transportowych, co w konsekwencji może przyczynić się do zwiększenia satysfakcji klienta i redukcji kosztów operacyjnych.

Pytanie 28

Zapasami, które są tworzone z powodu ryzyka wystąpienia nieoczekiwanych zdarzeń w celu utrzymania ciągłości produkcji, są zapasy

A. nadmierne
B. cykliczne
C. bieżące
D. bezpieczeństwa
Zapasy bezpieczeństwa to zapasy gromadzone celem ochrony przed nieprzewidzianymi okolicznościami, takimi jak opóźnienia w dostawach surowców czy nagłe wzrosty popytu. Ich głównym celem jest zapewnienie ciągłości produkcji, co jest kluczowe w wielu branżach, w tym w przemyśle motoryzacyjnym czy elektronicznym. Przykładem zastosowania zapasów bezpieczeństwa może być sytuacja, gdy producent samochodów gromadzi dodatkowe części zamienne na wypadek opóźnień w dostawach z fabryk. W standardach zarządzania zapasami, takich jak metoda Just-In-Time (JIT), zapasy bezpieczeństwa odgrywają istotną rolę, ponieważ pozwalają zminimalizować ryzyko przestojów produkcyjnych. Dobrą praktyką jest regularna analiza poziomów zapasów bezpieczeństwa oraz dostosowywanie ich do zmieniających się warunków rynkowych, co pozwala na optymalizację kosztów i zwiększenie efektywności operacyjnej.

Pytanie 29

Międzynarodowa organizacja non-profit, która zajmuje się tworzeniem standardów w obszarze zarządzania łańcuchem dostaw oraz popytem, to

A. GS1
B. ERP
C. EDI
D. GTIN
Odpowiedzi takie jak ERP, GTIN i EDI nie są poprawne w kontekście pytania o organizację zajmującą się standaryzacją w obszarze zarządzania łańcuchem dostaw. ERP, czyli systemy planowania zasobów przedsiębiorstwa, to kompleksowe rozwiązania informatyczne, które integrują różne funkcje przedsiębiorstwa, takie jak finanse, kadry czy zarządzanie łańcuchem dostaw. Choć ERP wspiera zarządzanie łańcuchem dostaw, nie jest organizacją zajmującą się tworzeniem standardów, a jedynie narzędziem do zarządzania procesami wewnętrznymi firmy. GTIN odnosi się do konkretnego standardu identyfikacji produktów, który jest wdrażany przez organizację GS1. Oznacza to, że GTIN jest częścią większego systemu standardów, ale nie jest organizacją samą w sobie. EDI, czyli elektroniczna wymiana danych, to technologia umożliwiająca wymianę dokumentów handlowych w formie elektronicznej między partnerami biznesowymi. Chociaż EDI jest istotnym elementem współczesnych łańcuchów dostaw, to również nie jest organizacją standaryzacyjną. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do takich niepoprawnych wniosków, to mylenie narzędzi i technologii z organizacjami, które je regulują i standaryzują. Aby skutecznie zarządzać łańcuchem dostaw, kluczowe jest zrozumienie ról różnych systemów i organizacji oraz ich wzajemnych relacji.

Pytanie 30

Ustal minimalną szerokość drogi transportowej w magazynie, jeżeli obowiązuje w nim ruch jednokierunkowy bezsilnikowych środków transportowych o szerokości 1 800 mm i ruch pieszych. Wykorzystaj normy zawarte w tabeli.

Przeznaczenie drógMinimalna szerokość drogi, cm
Dla bezsilnikowych środków transportowychDla silnikowych środków transportowych
Ruch jednokierunkowyTylko dla środków transportowychb = a + 60 cmb = a + 60 cm
dla środków transportowych i ruchu pieszychb = a + 90 cmb = a + 100 cm
Ruch dwukierunkowyTylko dla środków transportowychb = 2a + 90 cmb = 2a + 90 cm
dla środków transportowych i ruchu pieszychb = 2a + 180 cmb = 2a + 200 cm
Gdzie:
a - szerokość środka transportu
b - szerokość mostu
A. 240 cm
B. 280 cm
C. 270 cm
D. 540 cm
Minimalna szerokość drogi transportowej w magazynie wynosząca 270 cm jest zgodna z normami dotyczącymi ruchu bezsilnikowych środków transportowych oraz pieszych. W przypadku ruchu jednokierunkowego, gdzie szerokość środków transportowych wynosi 1800 mm, ważne jest, aby zachować odpowiednią przestrzeń na manewry oraz bezpieczeństwo. Zgodnie z wytycznymi, szerokość drogi transportowej powinna wynosić co najmniej 1,5 razy szerokość transportu, co w tym przypadku daje 270 cm. Dodatkowo, taka szerokość umożliwia komfortowy ruch pieszych, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa w magazynie. Przykładem zastosowania tego standardu może być strefa załadunku, gdzie równocześnie mogą poruszać się zarówno wózki transportowe, jak i pracownicy, co minimalizuje ryzyko kolizji. Zachowanie tych norm sprzyja efektywnej organizacji przestrzeni magazynowej i zwiększa wydajność operacyjną.

Pytanie 31

Który z poniższych systemów informatycznych służy do określenia potrzeb materiałowych w produkcji?

A. Distribution Reąuirements Planinng
B. Materiał Reąuirements Planning
C. Supply Chain Management
D. Product Lifecycle Management
Jeśli wybrałeś odpowiedź, która nie dotyczy MRP, to trochę mylisz pojęcia w zarządzaniu materiałami. Na przykład, DRP, czyli Distribution Requirements Planning, skupia się na planowaniu dystrybucji, a nie na tym, co potrzeba w produkcji. To może wprowadzić w błąd, bo DRP koncentruje się na optymalizacji zapasów w dystrybucji. Z drugiej strony, PLM, czyli Product Lifecycle Management, dotyczy całego cyklu życia produktu, od pomysłu po jego utylizację, co też nie ma za wiele wspólnego z potrzebami materiałowymi. A SCM, czyli Supply Chain Management, to szerszy temat, obejmujący wszystko, co związane z łańcuchem dostaw, ale nie tylko planowaniem materiałów. Generalnie, najczęstsze błędy to mylenie funkcji tych systemów i brak zrozumienia, jak MRP działa w kontekście produkcji. Warto znać różnicę między nimi i wiedzieć, który system pasuje do naszych potrzeb.

Pytanie 32

Czym kierujemy się przy ustalaniu optymalnej partii zakupów?

A. kosztami przechowywania zapasów oraz wielkością i kosztami realizacji partii zakupów
B. kosztami realizacji zakupu oraz ilością partii zakupów
C. całkowitymi kosztami zapasów oraz ilością partii zakupów
D. kosztami przechowywania zapasów, kosztami realizacji zakupu oraz cenami partii zakupów
Analizując błędne odpowiedzi, można zauważyć, że pomijają one istotne aspekty związane z optymalizacją partii zakupów. Na przykład, pierwsza opcja koncentruje się wyłącznie na kosztach realizacji zakupu oraz wielkości partii, co ignoruje kluczowy element, jakim są koszty utrzymania zapasów. Niezrozumienie roli tego ostatniego elementu w całkowitym zarządzaniu kosztami może prowadzić do błędnego podejścia, w którym firma może zbytnio koncentrować się na obniżeniu kosztów zakupu, jednocześnie nie zdając sobie sprawy z kosztów związanych z przechowywaniem nadmiernych zapasów. Kolejne podejście, które uwzględnia koszty utrzymania zapasów, ale nie odnosi się do kosztów realizacji zakupu oraz wielkości partii, również jest ograniczone. Właściwe zrozumienie interakcji między tymi parametrami jest kluczowe dla osiągnięcia optymalnej efektywności operacyjnej. Pomijanie jednego z tych elementów może prowadzić do sytuacji, w której firma działa nieefektywnie, co może zagrażać jej rentowności. Prawidłowe zrozumienie i uwzględnienie wszystkich powiązanych kosztów jest więc kluczowe dla skutecznego zarządzania zapasami w każdym przedsiębiorstwie.

Pytanie 33

Przedsiębiorstwo posiada 2 linie produkcyjne rowerów. Godzinowa wydajność jednej linii wynosi 60 rowerów. Uwzględniając budowę roweru przedstawionego na ilustracji określ, ile sztuk opon należy wydać do dziennej produkcji rowerów, jeżeli przedsiębiorstwo pracuje na 3 zmiany 8-godzinne?

Ilustracja do pytania
A. 2 880 szt.
B. 5 760 szt.
C. 960 szt.
D. 1 920 szt.
Aby zrozumieć, dlaczego odpowiedź 5 760 opon jest poprawna, musimy przeanalizować cały proces produkcji rowerów oraz wymagania dotyczące komponentów. W firmie pracują dwie linie produkcyjne, z których każda ma zdolność produkcyjną wynoszącą 60 rowerów na godzinę. Pracując na 3 zmiany po 8 godzin, całkowita liczba godzin pracy w ciągu dnia wynosi 24 godziny. Zatem, dzienna produkcja rowerów wynosi: 60 rowerów/godz. x 2 linie x 24 godz. = 2 880 rowerów. Każdy rower wymaga dwóch opon, co oznacza, że całkowita liczba opon potrzebnych do produkcji wynosi: 2 880 rowerów x 2 opony = 5 760 opon. Zrozumienie zależności między wydajnością produkcji a ilością wymaganych komponentów jest kluczowe, szczególnie w branży produkcyjnej, gdzie efektywność i optymalizacja procesów mogą znacząco wpłynąć na koszty i czas realizacji. Przykłady zastosowania tej wiedzy obejmują planowanie zapasów i logistyki, co jest niezbędne dla zapewnienia ciągłości produkcji i minimalizacji przestojów.

Pytanie 34

Na podstawie cennika usług magazynowych oblicz, ile wyniesie całkowity koszt wynajęcia 350 m2 powierzchni budynków magazynowych zamkniętych i 300 m2 powierzchni placów składowych otwartych na okres dwóch miesięcy.

PowierzchniaMagazyny
zamknięte
Magazyny
półotwarte
Magazyny
otwarte
1 m² - 250 m²20 zł/m²/miesiąc15 zł/m²/miesiąc8 zł/m²/miesiąc
251 m² - 500 m²19 zł/m²/miesiąc14 zł/m²/miesiąc7 zł/m²/miesiąc
501 m² - 750 m²18 zł/m²/miesiąc13 zł/m²/miesiąc6 zł/m²/miesiąc
751 m² - 1000 m²17 zł/m²/miesiąc12 zł/m²/miesiąc5 zł/m²/miesiąc
A. 8 750 zł
B. 17 500 zł
C. 21 700 zł
D. 10 850 zł
Wybór niepoprawnej odpowiedzi może wynikać z błędnego zrozumienia podstawowych zasad obliczania kosztów wynajmu powierzchni magazynowych. Często problemem jest pomijanie kluczowych elementów, takich jak różnice w stawkach za wynajem różnych typów powierzchni. Na przykład, stawka za magazyny zamknięte może różnić się od stawki za place składowe, co prowadzi do nieprawidłowych obliczeń, jeśli zostanie przyjęta jednolita stawka dla obu typów powierzchni. Innym typowym błędem jest nieuwzględnienie długości okresu wynajmu; jeśli zostaną przyjęte tylko jednostkowe stawki miesięczne bez pomnożenia przez liczbę miesięcy, końcowy koszt może być znacznie zaniżony. Również, jeżeli dokonuje się zaokrągleń w obliczeniach, co może skutkować błędami w końcowej kwocie. Tego rodzaju problemy ilustrują, jak ważne jest dokładne zapoznanie się z cennikiem oraz staranna analiza wszystkich warunków wynajmu. W praktyce, skuteczne zarządzanie magazynami i placami składowymi wymaga nie tylko umiejętności matematycznych, ale także zrozumienia różnorodnych czynników wpływających na koszty, co jest niezbędne do optymalizacji wydatków operacyjnych i efektywnego gospodarowania zasobami.

Pytanie 35

Jaką cechą nie charakteryzuje się międzynarodowe centrum logistyczne dystrybucji?

A. zaawansowany, kompletny system infrastruktury
B. 20-50 ha powierzchnia zagospodarowania
C. kompleksowy zakres usług logistycznych
D. rozbudowana infrastruktura
Wszystkie pozostałe odpowiedzi wskazują istotne cechy międzynarodowych logistycznych centrów dystrybucji. Pełny serwis usług logistycznych oznacza, że centra te oferują kompleksowe rozwiązania obejmujące transport, magazynowanie, zarządzanie łańcuchem dostaw i inne związane usługi. Jest to kluczowy element, który ma za zadanie zwiększenie wydajności operacyjnej oraz zminimalizowanie kosztów dla klientów. Rozwinięta infrastruktura jest niezbędna dla sprawnego funkcjonowania centrów dystrybucji, ponieważ pozwala na szybki dostęp do różnych środków transportu, co jest kluczowe w kontekście globalnych łańcuchów dostaw. Z kolei rozwinięty, pełny system infrastruktury uwzględnia zarówno aspekty fizyczne, jak i technologiczne, takie jak systemy informatyczne ułatwiające zarządzanie procesami logistycznymi. Współczesne centra dystrybucji muszą być dostosowane do dynamicznie zmieniających się potrzeb rynku oraz technologii. Typowym błędem myślowym jest zatem redukcja roli infrastruktury oraz usług do jedynie powierzchni. Efektywność centów nie jest określana jedynie przez ich rozmiar, lecz przez zdolność do integracji usług, co umożliwia szybszą i bardziej efektywną obsługę klientów.

Pytanie 36

Która metoda kompletacji została opisana w tabeli?

Charakterystyka metody kompletacji
Metoda kompletacji polegająca na tym, że pracownik otrzymuje przez słuchawki polecenia, których wykonanie musi potwierdzić przez odczytanie cyfr i liter umieszczonych w miejscu, w które został wysłany. Ideą tego rozwiązania jest, aby pracownik posiadał wolne obie ręce, co przyspiesza kompletację.
A. Pick by Voice.
B. Pick by Point.
C. Pick by Frame.
D. Pick by Light.
Wybór metod 'Pick by Point', 'Pick by Light' i 'Pick by Frame' nie do końca pasuje do tego, co jest opisane w pytaniu. Na przykład, 'Pick by Point' polega na wskazywaniu konkretnych miejsc w magazynie do pobrania towaru, co wymaga ciągłego patrzenia na system wizualny i utrudnia pracownikowi poruszanie się. Chociaż ta metoda może działać w niektórych sytuacjach, to nie daje takiej elastyczności jak 'Pick by Voice', bo trzeba używać obu rąk i ciągle zerkać na ekrany. Metoda 'Pick by Light' z kolei wskazuje, gdzie należy iść, ale też ogranicza mobilność, bo wszystko opiera się na wskazaniach wizualnych. A 'Pick by Frame'? To system, który używa ramek do wyznaczania miejsc do zbierania, ale nie ma tej nowoczesnej technologii głosowej, która jest kluczowa w 'Pick by Voice'. Często ludzie, którzy odpowiadają, źle interpretują te metody, skupiając się na ich wizualnych aspektach i tracą z oczu te najważniejsze zalety, które daje technologia głosowa, co prowadzi do mylnych wniosków.

Pytanie 37

Do zadań centrów logistycznych należy między innymi

A. pobudzanie działalności gospodarczej oraz przyciąganie inwestorów, maksymalizacja zysków
B. ograniczanie negatywnego wpływu przewozu ładunków na środowisko, maksymalizacja zysków
C. elastyczność w zakresie konfigurowania łańcucha dostaw, monopolizacja rynku
D. świadczenie kompleksowych usług oraz zapewnienie elastyczności konfigurowania łańcucha dostaw
Odpowiedź dotycząca świadczenia kompleksowych usług oraz zapewnienia elastyczności konfigurowania łańcucha dostaw jest prawidłowa, ponieważ centra logistyczne pełnią kluczową rolę w optymalizacji procesów związanych z przepływem towarów. Przykłady tych usług obejmują zarządzanie zapasami, transport, magazynowanie oraz dystrybucję, co pozwala na efektywne dostosowanie się do zmieniających się potrzeb rynku. Elastyczność konfigurowania łańcucha dostaw oznacza, że centra te są w stanie szybko adaptować się do różnorodnych wymagań klientów, co jest szczególnie istotne w kontekście rosnącej konkurencji. Dobre praktyki branżowe, takie jak wdrażanie systemów zarządzania łańcuchem dostaw (SCM) oraz wykorzystanie technologii informacyjnej, przyczyniają się do efektywności operacyjnej. Ponadto, efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw przyczynia się do redukcji kosztów, poprawy jakości usług oraz zwiększenia satysfakcji klientów, co jest kluczowe w dzisiejszym dynamicznym otoczeniu gospodarczym.

Pytanie 38

Hurtownia sprzedała towary zgodnie z zestawieniem zamieszczonym w tabeli. Oblicz odpowiednio kwotę podatku VAT oraz wartość brutto za sprzedane towary.

Nazwa towaruCena jednostkowa netto
[zł]
Stawka podatku VAT
[%]
Liczba sprzedanych
towarów
[szt.]
Płyn hamulcowy16,002320
Płyn do chłodnic33,002310
A. 149,50 zł i 500,50 zł
B. 75,90 zł i 330,00 zł
C. 73,60 zł i 320,00 zł
D. 149,50 zł i 799,50 zł
Wybierając inne odpowiedzi, prawdopodobnie popełniłeś błąd w obliczeniach związanych z wartością netto, VAT-em i wartością brutto. Często takie błędy biorą się z pomylenia wartości netto z brutto albo złego użycia stawki VAT. Na przykład, czasami ludzie błędnie obliczają VAT jako procent od wartości brutto, a to prowadzi do wychwytywania niewłaściwych wartości VAT. Ważne jest, żeby pamiętać, że VAT liczymy od wartości netto, a nie brutto. Te nieporozumienia mogą się też brać z tego, że nie do końca znasz przepisy VAT-u, które mogą się różnić w zależności od towaru. Dodatkowo, czasami mogą występować różne stawki VAT dla różnych produktów, co komplikuje sprawę i może prowadzić do błędnych obliczeń całkowitego VAT-u. Kluczowe jest, żeby rozróżniać takie elementy, jak cena jednostkowa, ilość, wartość netto, VAT i wartość brutto. Jak tego nie zrozumiesz, mogą być problemy z poprawnym przeprowadzeniem obliczeń. W rachunkowości i finansach, błędy w obliczeniach mogą prowadzić do poważnych kłopotów, jak złe rozliczenia podatkowe czy niezadowolenie klientów. Zrozumienie zasad obliczeń VAT-u jest naprawdę istotne, nie tylko w tej sytuacji, ale ogólnie w zarządzaniu finansami firmy.

Pytanie 39

Zakład produkujący musli pracuje na trzech zmianach po 8 godzin. Wydajność każdej zmiany wynosi 1 tonę musli. Na każde 100 kg musli firma używa 15 kg żurawiny. Ile żurawiny jest potrzebne do produkcji musli w ciągu jednego dnia?

A. 3 600 kg
B. 450 kg
C. 150 kg
D. 15 000 kg
Aby obliczyć, ile żurawiny należy wydać do dziennej produkcji musli, najpierw ustalamy całkowitą dzienną produkcję musli. Przedsiębiorstwo pracuje na trzy zmiany po 8 godzin każda, co daje łącznie 24 godziny pracy. Wydajność jednej zmiany wynosi 1 tonę musli, co oznacza, że w ciągu dnia produkcja wynosi 3 tony musli (1 t z każdej zmiany). Następnie, korzystając z podanej proporcji, na każde 100 kg musli zużywa się 15 kg żurawiny. Zatem, dla 3 ton musli (czyli 3000 kg) możemy obliczyć, ile żurawiny będzie potrzebne. 3000 kg musli to 30 razy 100 kg, więc potrzebujemy 30 razy 15 kg żurawiny. To daje nam 450 kg żurawiny. Takie obliczenia są zgodne z dobrymi praktykami w zakresie planowania produkcji, gdzie precyzyjne obliczenia są kluczowe dla efektywności i minimalizacji kosztów surowców. W praktyce, przedsiębiorstwa często stosują podobne kalkulacje w celu optymalizacji wykorzystania surowców i zapewnienia płynności produkcji.

Pytanie 40

Zasada, według której ostatnie miejsce otrzymuje harmonogram dostaw gotowych produktów do klientów, a materiały do produkcji są pobierane (ssane) z wcześniejszych miejsc, opisuje system zarządzania przepływem materiałów

A. HACCP
B. EDI
C. TQM
D. KANBAN
KANBAN to podejście do zarządzania przepływem materiałów w systemach produkcyjnych, które opiera się na zasadzie 'pull', co oznacza, że produkcja i dostawy są inicjowane na podstawie rzeczywistego zapotrzebowania. W tym systemie ostatnie stanowisko produkcyjne zleca dostawę gotowych wyrobów do odbiorców, co zapewnia lepsze dopasowanie do rzeczywistych potrzeb klientów oraz eliminuje nadprodukcję. KANBAN wykorzystuje wizualne sygnały, najczęściej w formie kart lub tablic, które informują o konieczności uzupełnienia stanu materiałów lub produktów. Przykładem zastosowania KANBAN może być linia montażowa w fabryce samochodów, gdzie każda stacja robocza posiada karty KANBAN, które sygnalizują potrzebę dostarczenia części do produkcji. Dzięki temu systemowi możliwe jest szybsze reagowanie na zmieniające się potrzeby rynku, a także efektywniejsze zarządzanie zapasami. KANBAN jest zgodny z zasadami Lean Manufacturing, co sprawia, że jest szeroko stosowany w różnych branżach, w tym w elektronice, odzieżowej i spożywczej, jako sposób na zwiększenie efektywności operacyjnej oraz zminimalizowanie marnotrawstwa.