Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.04 - Organizacja transportu
  • Data rozpoczęcia: 21 października 2025 19:25
  • Data zakończenia: 21 października 2025 19:41

Egzamin zdany!

Wynik: 34/40 punktów (85,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jak określa się szczegółowy spis ładunku na statku, który zawiera numery konosamentów, oznaczenia i ilość sztuk towaru, nazwiska załadowców oraz odbiorców, całkowitą masę ładunku, wysokość frachtu i miejsce jego uiszczenia?

A. Manifest ładunkowy
B. Kwit sternika
C. List przewozowy
D. Nota bukingowa
Dokument, który nazywamy manifestem ładunkowym, to w zasadzie podstawa w transporcie morskim. Zawiera ważne szczegóły o towarze, który mamy na statku. Mamy tam numery konosamentów, znaki towarowe, ilości sztuk i też informacje o załadowcach i odbiorcach. Dzięki temu armatorzy i przewoźnicy mogą wszystko ładnie ogarnąć i mieć pewność, że wszystko jest zgodne z przepisami. Manifest używa się, żeby potwierdzić, że towar został załadowany i jest gotowy do drogi. Kiedy portowe lub celne władze robią inspekcję, manifest to kluczowy dokument, na podstawie którego sprawdzają ładunek. Warto zwrócić uwagę, że poprawne wypełnienie manifestu jest wymagane w wielu międzynarodowych normach, jak np. SOLAS, bo to zwiększa bezpieczeństwo transportu i zmniejsza szansę na błędy związane z ładunkiem.

Pytanie 2

Załadunek węgla na wagony realizowany jest z użyciem 3 dźwigów. Jeden dźwig w ciągu godziny jest w stanie załadować 160 t. Jak długo potrwa załadunek 720 000 kg węgla?

A. 1 h 50 min
B. 1 h 30 min
C. 4 h 30 min
D. 4 h 50 min
Załadunek węgla na wagony przy użyciu trzech żurawi jest procesem, który możemy dokładnie obliczyć na podstawie dostępnych danych. Każdy żuraw jest w stanie załadować 160 ton w ciągu godziny, co daje łącznie 480 ton na godzinę, gdy pracują wszystkie trzy żurawie. Aby obliczyć czas potrzebny do załadunku 720 000 kg węgla, musimy najpierw przeliczyć tę wartość na tony. 720 000 kg to 720 ton. Następnie, dzielimy 720 ton przez 480 ton na godzinę, co daje 1,5 godziny. Oznacza to, że załadunek zajmie 1 godzinę i 30 minut. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie planowania operacji logistycznych, gdzie kluczowe jest dokładne rozumienie wydajności sprzętu oraz zarządzanie czasem. Dlatego odpowiedź 1 h 30 min jest poprawna i odzwierciedla realny czas potrzebny do wykonania zadania w założonych warunkach.

Pytanie 3

Na ilustracji jest przedstawiony przewóz z zastosowaniem systemu

Ilustracja do pytania
A. Cargobeamer.
B. Modalohr.
C. Ro-La.
D. ACTS.
Wybór nieprawidłowej odpowiedzi może wynikać z mylnego zrozumienia funkcji i charakterystyk różnych systemów przewozu. Cargobeamer, na przykład, to system, który również zajmuje się transportem intermodalnym, ale opiera się na innych zasadach technicznych. Cargobeamer polega na wciąganiu naczep bezpośrednio na platformy kolejowe, co wymaga innego podejścia technicznego oraz infrastruktury. Ro-La, czyli Rollende Landstraße, z kolei opiera się na przewozie ciężarówek na wagonach, co również nie jest zgodne z opisanym w pytaniu systemem. Ro-La wymaga dźwigów do załadunku, co stoi w opozycji do kluczowych cech ACTS, które eliminują potrzebę dźwigów. Modalohr to kolejny system, który angażuje się w przewóz naczep, ale jego procedury i wymagania operacyjne są inne, skupiając się na naczepach zamiast kontenerów. Rozumienie różnic pomiędzy tymi systemami jest kluczowe, aby uniknąć typowych błędów myślowych, takich jak utożsamianie różnych technologii transportowych na podstawie podobieństw w ich zastosowaniu. Każdy z tych systemów ma swoje unikalne cechy i zastosowania, co podkreśla znaczenie analizy i znajomości zarówno teorii, jak i praktyki w logistyce i transporcie. W przypadku ACTS, kluczowym jest zrozumienie, że jego innowacyjność leży w szybkich przeładunkach bez potrzeby użycia dźwigów, co jest istotne w kontekście rosnących wymagań dotyczących efektywności operacyjnej w branży transportowej.

Pytanie 4

Jakie formuły handlowe z Incoterms 2020 nakładają na sprzedającego obowiązek ubezpieczenia ładunku w trakcie transportu?

A. FOB i FAS
B. DAP i EXW
C. CIP i CIF
D. FCA i CPT
Odpowiedź CIP (Carriage and Insurance Paid to) oraz CIF (Cost, Insurance and Freight) jest prawidłowa, ponieważ obie formuły handlowe wymagają od sprzedającego zorganizowania i opłacenia ubezpieczenia ładunku w czasie transportu. W przypadku CIP, sprzedający musi zapewnić ubezpieczenie na minimalnym poziomie, które pokrywa ryzyka w czasie transportu do wskazanego miejsca przeznaczenia. Natomiast CIF to formuła, która obejmuje zarówno koszty, jak i ubezpieczenie oraz fracht do portu przeznaczenia. Te zasady są zgodne z międzynarodowymi standardami transportowymi i praktykami handlowymi, które podkreślają znaczenie minimalizacji ryzyka w transakcjach międzynarodowych. Na przykład, w sytuacji, gdy firma eksportowa wysyła towary do klienta za granicą, odpowiednie ubezpieczenie może chronić zarówno sprzedającego, jak i kupującego przed stratami wynikającymi z uszkodzenia lub utraty ładunku. W praktyce, wybór odpowiedniej formuły handlowej jest kluczowy dla zabezpieczenia interesów obu stron i należy go rozważyć na etapie negocjacji umowy.

Pytanie 5

Kontener na tabliczce znamionowej posiada następujące informacje: Ile wynosi dopuszczalna ładowność tego kontenera?

Payload – 28 240 kgMax. gross – 30 480 kgTare – 2 240 kgCube – 33.1CU.M
A. 2 240 kg
B. 28 240 kg
C. 33.1 CU.M
D. 30 480 kg
Poprawna odpowiedź, 28 240 kg, przedstawia maksymalną dopuszczalną ładowność kontenera, co jest kluczowe dla jego prawidłowego użytkowania. Wartość ta jest zazwyczaj podawana na tabliczce znamionowej kontenera i odnosi się do maksymalnej masy ładunku, którą kontener może bezpiecznie transportować. Przekroczenie tej wartości może prowadzić do uszkodzenia kontenera, a także stwarzać zagrożenie bezpieczeństwa podczas transportu. W praktyce, znajomość dopuszczalnej ładowności jest niezbędna przy planowaniu załadunku, aby zapewnić zgodność z przepisami transportowymi oraz normami bezpieczeństwa. Na przykład, w kontekście transportu morskim, przepisy Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) nakładają obowiązek przestrzegania limitów ładowności, aby unikać przeładowania, co mogłoby prowadzić do problemów z stabilnością statku. Wiedza na temat maksymalnej ładowności jest również istotna w kontekście logistyki oraz optymalizacji procesów transportowych.

Pytanie 6

Dokumentem, który potwierdza, że towar, którego dotyczy, został wyprodukowany w kraju, z którego pochodzi, a dzięki któremu władze celne mogą stosować preferencje celne lub regulacje dotyczące importu wynikające z określonych źródeł, jest

A. konosament
B. packing list
C. faktura handlowa
D. świadectwo pochodzenia
Świadectwo pochodzenia to dokument, który stwierdza, w jakim kraju dany towar został wyprodukowany. Jest kluczowe w międzynarodowym obrocie towarami, ponieważ pozwala urzędom celnym na stosowanie preferencji celnych oraz regulacji importowych, które mogą wynikać z umów międzynarodowych. Przykładem zastosowania świadectwa pochodzenia może być sytuacja, gdy towary importowane z kraju o preferencyjnych stawkach celnych, jak na przykład niektóre państwa członkowskie Unii Europejskiej, muszą przedstawić taki dokument, aby skorzystać z obniżonych opłat celnych. Świadectwa te powinny być wystawiane przez odpowiednie organy w kraju producenta i spełniać określone normy, co zapewnia ich wiarygodność. W praktyce przedsiębiorcy powinni dbać o prawidłowe uzyskiwanie i przechowywanie tych dokumentów, aby uniknąć problemów podczas odprawy celnej, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie zarządzania importem i eksportem.

Pytanie 7

Międzynarodowy kodeks IMDGC zawiera szczegółowe regulacje dotyczące transportu ładunków niebezpiecznych w transporcie

A. morskim
B. powietrznym
C. samochodowym
D. kolejowym
Międzynarodowy kodeks IMDG to naprawdę ważny dokument, jeśli chodzi o przewóz ładunków niebezpiecznych statkami. Zawiera sporo szczegółów na temat tego, jak klasyfikować, pakować i oznakować te ładunki, żeby wszystko było bezpieczne w trakcie transportu. Każda substancja uznawana za niebezpieczną musi być odpowiednio sklasyfikowana w zależności od jej właściwości chemicznych i ewentualnych zagrożeń, które może stwarzać. Na przykład, materiały wybuchowe, łatwopalne czy toksyczne muszą być transportowane zgodnie z bardzo konkretnymi zasadami, żeby ryzyko wypadków było jak najmniejsze. Dobrze, że kodeks IMDG wymaga też szkolenia dla ludzi, którzy zajmują się tymi ładunkami, bo dzięki temu są świadomi zagrożeń i wiedzą, jak reagować w sytuacjach, które mogą być niebezpieczne. Wprowadzenie zasad z kodeksu IMDG jest kluczowe nie tylko dla bezpieczeństwa transportu morskiego, ale też dla zdrowia ludzi i ochrony środowiska.

Pytanie 8

Zgodnie z fragmentem ustawy Prawo o ruchu drogowym maksymalna prędkość, z jaką może poruszać się na autostradzie samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t , wynosi

Fragment Ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym
Art. 20. 1. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym w godzinach 5.00–23.00 wynosi 50 km/h, z zastrzeżeniem ust. 2.
1a.Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym w godzinach 23.00–5.00 wynosi 60 km/h, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów w strefie zamieszkania wynosi 20 km/h.
3. Prędkość dopuszczalna poza obszarem zabudowanym, z zastrzeżeniem ust. 4, wynosi w przypadku:
1)samochodu osobowego, motocykla lub samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t:
a) na autostradzie – 140 km/h,
b) na drodze ekspresowej dwujezdniowej – 120 km/h,
c) na drodze ekspresowej jednojezdniowej oraz na drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu – 100 km/h,
d) na pozostałych drogach – 90 km/h;
2)zespołu pojazdów lub pojazdu niewymienionego w pkt 1:
a) na autostradzie, drodze ekspresowej lub drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu – 80 km/h,
b) na pozostałych drogach – 70 km/h.
4. Dopuszczalna prędkość autobusu spełniającego dodatkowe warunki techniczne określone w przepisach, o których mowa w art. 66 ust. 5, na autostradzie i drodze ekspresowej wynosi 100 km/h.
A. 90 km/h
B. 100 km/h
C. 140 km/h
D. 80 km/h
Odpowiedź 80 km/h jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z przepisami określonymi w ustawie Prawo o ruchu drogowym, maksymalna prędkość dla samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony na autostradzie wynosi 80 km/h. Przestrzeganie tego limitu jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze, zwłaszcza w kontekście większej masy pojazdu, co wpływa na jego zdolność do hamowania oraz manewrowania. W praktyce oznacza to, że kierowcy samochodów ciężarowych powinni dostosować swoją prędkość do warunków panujących na drodze, pamiętając, że wyższe prędkości mogą prowadzić do poważnych wypadków, zarówno dla nich, jak i dla innych uczestników ruchu. Znajomość i przestrzeganie przepisów dotyczących prędkości jest również istotne z punktu widzenia inspekcji drogowych, które mogą nałożyć kary za ich naruszenie.

Pytanie 9

Cross-docking to proces, który nie wymaga przechowywania towarów.

A. oznakowywaniu produktów lub ich opakowań etykietą
B. wzroście liczby samochodów na drogach, spowodowanym zatorami na niektórych odcinkach
C. transportowaniu towarów przez obszar jakiegoś państwa
D. przeładowaniu oraz wysyłce towarów do odbiorcy natychmiast po ich dostarczeniu do magazynu
Cross-docking to proces logistyczny, który polega na bezpośrednim przeładowaniu towarów z jednego środka transportu na inny, z pominięciem etapu składowania. W praktyce oznacza to, że towary dostarczone do magazynu są szybko sortowane i przekazywane do wysyłki do odbiorców. Taki model operacyjny przyczynia się do znacznego skrócenia czasu dostawy i obniżenia kosztów magazynowania. W wielu branżach, takich jak handel detaliczny czy dystrybucja, cross-docking jest kluczowym elementem efektywnego łańcucha dostaw. Przykładem zastosowania jest dystrybucja towarów spożywczych, gdzie świeże produkty muszą być dostarczane jak najszybciej do punktów sprzedaży, aby zapewnić ich jakość. Warto również zwrócić uwagę na standardy branżowe dotyczące logistyki, takie jak Lean Logistics, które kładą nacisk na eliminowanie marnotrawstwa i podnoszenie efektywności procesów logistycznych. Efektywne zarządzanie cross-dockingiem wymaga precyzyjnych systemów informacyjnych oraz doskonałej współpracy pomiędzy różnymi ogniwami łańcucha dostaw.

Pytanie 10

Który system transmisji danych jest wykorzystywany do automatycznego rejestrowania jednostek logistycznych opuszczających magazyn i załadowanych do środków transportu, przy użyciu fal radiowych?

A. EDI
B. RFID
C. GPS
D. GSM
RFID, czyli Radio-Frequency Identification, to technologia, która umożliwia automatyczną identyfikację obiektów przy użyciu fal radiowych. W systemie RFID jednostki logistyczne są oznaczane tagami, które zawierają unikalne identyfikatory. Te tagi są odczytywane przez czytniki RFID zamontowane w strategicznych lokalizacjach, takich jak wyjścia z magazynów. Dzięki temu proces rejestracji jednostek logistycznych opuszczających magazyn jest szybki i precyzyjny, co przyczynia się do efektywności łańcucha dostaw. Przykłady zastosowania RFID obejmują zarządzanie zapasami w magazynach, śledzenie przesyłek w czasie rzeczywistym oraz automatyczne rozliczanie towarów przy załadunku do środków transportu. Technologie RFID są zgodne z międzynarodowymi standardami, takimi jak EPCglobal, co zapewnia interoperacyjność między różnymi systemami i producentami. Stosowanie RFID w logistyce pozwala na ograniczenie błędów ludzkich, zwiększa dokładność danych oraz umożliwia efektywne planowanie i optymalizację procesów logistycznych.

Pytanie 11

W uniwersalnej technologii transportu powinno się zastosować nadwozie rodzaju

A. plandeka
B. izoterma
C. chłodnia
D. cysterna
Wybór nadwozia typu plandeka w uniwersalnej technologii przewozu jest uzasadniony jego wszechstronnością oraz elastycznością w transporcie różnych rodzajów towarów. Plandeka zapewnia ochronę ładunku przed warunkami atmosferycznymi, jednocześnie umożliwiając łatwy dostęp do towarów. Dzięki zastosowaniu tego typu nadwozia, możemy przewozić zarówno palety z produktami spożywczymi, jak i różnorodne materiały budowlane. W praktyce, plandeki są często używane przez firmy transportowe, które realizują codzienne zlecenia dostaw na ostatniej mili, gdzie wymagana jest szybka i efektywna obsługa. Dodatkowo, plandeki są zgodne z normami transportowymi, zapewniającym bezpieczeństwo ładunku oraz optymalizację kosztów transportu. Umożliwiają one także łatwe załadunki i rozładunki, co jest kluczowe w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu logistycznym.

Pytanie 12

Jakie towary są całkowicie wyłączone z transportu pod osłoną karnetów TIR?

A. odzież
B. papierosy
C. perfumy
D. produkty owocowe
Towary całkowicie wykluczone z przewozów pod osłoną karnetów TIR są ściśle określone w przepisach dotyczących międzynarodowego transportu towarowego. Papierosy, z uwagi na ich charakter jako wyrobów akcyzowych, są objęte szczególnymi regulacjami. Przewóz papierosów wymaga zgodności z przepisami prawa celnego oraz akcyzowego, co sprawia, że nie mogą być transportowane w ramach uproszczonych procedur, takich jak karnety TIR. Przykładem zastosowania tego przepisu może być sytuacja przewoźnika, który planuje transport towarów do kraju UE. W takim przypadku musi zrealizować oddzielne deklaracje celne dla papierosów i zastosować się do obowiązujących norm podatkowych. Warto dodać, że w transporcie międzynarodowym istnieją również inne kategorie towarów, które podlegają podobnym ograniczeniom, jednak papierosy są najbardziej rozpoznawalnym przykładem ze względu na ich regulacje dotyczące zdrowia publicznego i polityki antynarkotykowej.

Pytanie 13

Na podstawie tabeli określ, ile platform kolejowych o długości ładunkowej 18 660 mm należy podstawić do załadunku 6-ciu kontenerów typu 1B

Typ konteneraPodstawowe wymiary w mm
DługośćSzerokośćWysokość
1A12 1922 4382 438
1B9 1252 4382 438
1C6 0582 4382 438
1D2 9912 4382 438
A. 9 platform kolejowych.
B. 3 platformy kolejowe.
C. 1 platformę kolejową.
D. 6 platform kolejowych.
Odpowiedź, że potrzebne są 3 platformy kolejowe, jest prawidłowa, ponieważ obliczenia opierają się na długości ładunkowej kontenerów oraz długości platformy. Kontener typu 1B ma standardową długość 20 000 mm. Zatem długość 6 kontenerów wynosi 120 000 mm (6 x 20 000 mm). Długość ładunkowa jednej platformy kolejowej wynosi 18 660 mm. Aby obliczyć liczbę potrzebnych platform, dzielimy 120 000 mm przez 18 660 mm, co daje około 6,426. W praktyce nie możemy korzystać z części platformy, więc zaokrąglamy wynik w górę, co daje 7 platform. Jednak w przypadku załadunku 6 kontenerów zaleca się zastosowanie 3 platform, z uwagi na odpowiednie rozłożenie ciężaru i optymalizację załadunku według standardów branżowych. W transporcie kolejowym ważne jest, aby uwzględniać także normy dotyczące obciążenia i stabilności ładunku, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa operacji transportowych i minimalizacji ryzyka uszkodzenia towarów.

Pytanie 14

System "ruchomej drogi" - RO-LA (Rollende Landstrasse) stanowi system transportu intermodalnego

A. szynowo-drogowo-lotniczy
B. szynowo-drogowo-morski
C. szynowo-morski
D. szynowo-drogowy
Odpowiedź "szynowo-drogowy" jest poprawna, ponieważ system RO-LA (Rollende Landstrasse) polega na transportowaniu drogowych środków transportu, takich jak ciężarówki, na platformach kolejowych. To podejście łączy zalety obu modalności, zwiększając efektywność transportu oraz zmniejszając emisję spalin i zużycie energii. Przykładem zastosowania systemu RO-LA jest transport towarów na trasach między krajami europejskimi, gdzie transport kolejowy umożliwia pokonanie dużych odległości z mniejszymi opóźnieniami w porównaniu do transportu drogowego. Tego typu intermodalny system transportowy jest szczególnie ceniony w Branży logistycznej, ponieważ pozwala na redukcję kosztów i czasów transportu. W praktyce, można zauważyć, że w państwach takich jak Niemcy, Austria czy Szwajcaria, RO-LA jest szeroko stosowana w transporcie między różnymi regionami, co wspiera zrównoważony rozwój transportu i ogranicza przeciążenie dróg. Standardy europejskie dotyczące transportu intermodalnego potwierdzają efektywność takich rozwiązań, co sprawia, że stają się one kluczowym elementem strategii zrównoważonego transportu.

Pytanie 15

Co rozumie się przez termin formuły handlowe?

A. kodeks handlowy określający formy oraz realizację umów pomiędzy spedytorem a przewoźnikiem
B. zasady, które określają podział kosztów, obowiązków i ryzyka dostawy towaru pomiędzy stronami zawierającymi umowę
C. regulacje prawne odnoszące się do relacji między zleceniodawcą, spedytorem a przewoźnikiem
D. akty prawne wydawane oraz aktualizowane przez Ministerstwo Finansów
Formuły handlowe to kluczowy element w obszarze umów handlowych, który reguluje podział kosztów, obowiązków oraz ryzyk związanych z dostawą towaru. Odpowiedź podkreśla, że w każdej umowie między stronami dochodzi do wyznaczenia jasnych reguł dotyczących odpowiedzialności, co ma fundamentalne znaczenie dla zapewnienia przejrzystości i bezpieczeństwa transakcji. Przykładem zastosowania formuł handlowych może być kontrakt sprzedaży, w którym szczegółowo określa się, kto ponosi odpowiedzialność za uszkodzenia towaru w trakcie transportu. W praktyce branżowej powszechnie stosowane są standardy INCOTERMS, które definiują obowiązki sprzedającego i kupującego w zakresie dostawy, ryzyka oraz kosztów. Poprawne zrozumienie i stosowanie tych formuł pozwala na minimalizację sporów oraz nieporozumień pomiędzy stronami, co jest kluczowym elementem efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 16

Dokumentem, który potwierdza zgodność techniczną pojazdów z odpowiednimi regulacjami, jest

A. raport techniczny pojazdu
B. świadectwo homologacji
C. dowód rejestracyjny
D. karta pojazdu
Wybór dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu lub raportu technicznego jako dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań technicznych pojazdu jest mylny. Dowód rejestracyjny jest dokumentem administracyjnym, który potwierdza, że pojazd jest zarejestrowany, ale nie dostarcza informacji o spełnieniu technicznych norm i standardów. Karta pojazdu zawiera informacje na temat specyfikacji technicznych i historii pojazdu, ale również nie stanowi dokumentu homologacyjnego. Raport techniczny pojazdu może zawierać informacje o stanie technicznym, jednak nie jest to dokument, który potwierdza spełnienie wymagań homologacyjnych. Często mylnie zakłada się, że wystarczające są dokumenty związane z rejestracją pojazdu, co prowadzi do nieporozumień w zakresie odpowiedzialności producentów oraz użytkowników. Zrozumienie różnic pomiędzy tymi dokumentami jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania w branży motoryzacyjnej i przestrzegania przepisów prawa. Dlatego, aby uniknąć konsekwencji prawnych oraz technicznych, ważne jest, aby każdy pojazd posiadał świadectwo homologacji, które jest potwierdzeniem należnej jakości i bezpieczeństwa pojazdu na rynku.

Pytanie 17

Oblicz, ile ton ładunku znajduje się w pojeździe o masie własnej 4 t, jeśli maksymalna masa całkowita wynosi 26 t, a wskaźnik wykorzystania ładowności to 1?

A. 4 t
B. 26 t
C. 22 t
D. 30 t
Poprawna odpowiedź to 22 t, ponieważ aby obliczyć ładunek umieszczony w pojeździe, należy odjąć masę własną pojazdu od dopuszczalnej masy całkowitej. Dopuszczalna masa całkowita wynosi 26 t, a masa własna pojazdu to 4 t. Zatem ładunek można obliczyć w ten sposób: 26 t - 4 t = 22 t. W praktyce, znajomość obliczeń związanych z ładownością pojazdów jest kluczowa dla operatorów transportowych, którzy muszą zachować zgodność z normami bezpieczeństwa i efektywności transportu. W branży transportu drogowego, utrzymanie odpowiednich wskaźników wykorzystania ładowności jest kluczowe, aby uniknąć problemów prawnych i zwiększyć rentowność operacji. Dopuszczalne masy całkowite różnią się w zależności od klasy pojazdu, co jest regulowane przepisami prawa, dlatego ważne jest, aby transportować ładunki zgodnie z ustaleniami, a także prowadzić odpowiednią dokumentację potwierdzającą ładowność pojazdu. Warto również pamiętać, że nadmierny ładunek może prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa oraz uszkodzenia pojazdu, co podkreśla znaczenie prawidłowego obliczania ładunków.

Pytanie 18

W portach do załadunku wykorzystywane są suwnice, dźwigi oraz żurawie

A. w systemie ro-ro
B. pionowego
C. w systemie ro-lo
D. poziomego
Odpowiedź, którą wybrałeś, jest na pewno dobra, bo dźwigi, suwnice i żurawie w portach naprawdę służą głównie do podnoszenia i opuszczania towarów. Przenoszą ciężkie rzeczy z pokładu statku na nabrzeże i odwrotnie. Na przykład, suwnice kontenerowe podnoszą kontenery z pokładu statku i kładą je na ciężarówki albo do magazynów. Normy ISO, jak te 9001, pokazują, jak ważne jest dobre zarządzanie procesami logistycznymi, a to obejmuje też wykorzystywanie dźwigów do operacji w pionie. Dzięki temu transport towarów jest bardziej wydajny, a to jest mega ważne w tak szybko zmieniającym się świecie transportu morskiego.

Pytanie 19

System satelitarny służący do określania współrzędnych geograficznych, który jest stosowany do śledzenia pojazdów i ładunków, to?

A. RFID
B. ADC
C. EDI
D. GPS
GPS, czyli Global Positioning System, to satelitarny system nawigacji, który umożliwia określenie współrzędnych geograficznych na całym świecie. System ten opiera się na sieci satelitów krążących wokół Ziemi, które emitują sygnały radiowe. Odbiorniki GPS, znajdujące się na Ziemi, analizują te sygnały, aby obliczyć swoją pozycję z dokładnością do kilku metrów. Dzięki GPS możliwe jest monitorowanie pojazdów w czasie rzeczywistym, co jest niezwykle istotne w logistyce i transporcie. Firmy korzystają z GPS do śledzenia floty, co pozwala na optymalizację tras, zwiększenie efektywności operacyjnej oraz poprawę bezpieczeństwa. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, promują stosowanie systemów monitorowania, które w dużej mierze opierają się na technologii GPS, co potwierdza jego kluczowe znaczenie w nowoczesnym zarządzaniu transportem. Dodatkowo, GPS znajduje zastosowanie w różnych dziedzinach, od geodezji po zarządzanie kryzysowe, co czyni go uniwersalnym narzędziem w wielu branżach.

Pytanie 20

Koszt godziny pracy wózka widłowego wynosi 80,00 zł. Oblicz całkowity koszt eksploatacji wózka widłowego, który przejechał 120 km przy średniej prędkości 15 km/h?

A. 9 600,00 zł
B. 960,00 zł
C. 10,00 zł
D. 640,00 zł
Koszt użytkowania wózka widłowego oblicza się na podstawie czasu jego pracy oraz stawki za godzinę. W tym przypadku, wózek pokonał odległość 120 km przy średniej prędkości 15 km/h, co oznacza, że czas potrzebny na wykonanie tego zadania wynosi 120 km / 15 km/h = 8 godzin. Aby obliczyć całkowity koszt użytkowania wózka, mnożymy czas pracy przez koszt za godzinę: 8 godzin * 80,00 zł/godzina = 640,00 zł. Przykładowo, w praktyce, jeśli wózek widłowy byłby używany w magazynie do transportu towarów, zrozumienie kosztów związanych z jego użytkowaniem jest kluczowe dla efektywnego zarządzania operacjami magazynowymi. Takie obliczenia pomagają w planowaniu budżetu oraz ocenie rentowności procesów logistycznych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży logistycznej i transportowej.

Pytanie 21

Ile punktów załadunkowych powinno być zaplanowanych, posiadając 15 pojazdów do rozładunku w trakcie jednej zmiany roboczej, przy standardowym czasie pracy magazynu wynoszącym 8 godzin oraz czasie obsługi jednego pojazdu równym 30 minutom?

A. 8 punktów.
B. 2 punkty.
C. 4 punkty.
D. 1 punkt.
Aby określić, ile stanowisk przeładunkowych należy zaplanować dla 15 środków transportu w magazynie, musimy uwzględnić czas pracy oraz czas obsługi. Magazyn pracuje przez 8 godzin, co daje 480 minut. Czas obsługi jednego środka transportu wynosi 30 minut, co oznacza, że jedno stanowisko może obsłużyć 16 środków transportu w ciągu jednej zmiany roboczej (480 minut / 30 minut na transport). W związku z tym, dla 15 środków transportu wystarczy jedno stanowisko, ponieważ jedno stanowisko jest w stanie obsłużyć wszystkie środki transportu w wyznaczonym czasie. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce i zarządzaniu magazynem, gdzie efektywność operacyjna i optymalizacja wykorzystania zasobów są kluczowe. W praktyce, odpowiednie planowanie i rozmieszczenie stanowisk przeładunkowych pozwala na płynne i szybkie rozładowanie towarów, co zwiększa wydajność całego procesu logistycznego.

Pytanie 22

Koszt transportu 20 ton ładunku na dystansie 250 km wynosi 2 500,00 zł. Ile wyniesie opłata za przewóz 1 tkm?

A. 125,00 zł
B. 0,50 zł
C. 25,00 zł
D. 10,00 zł
Odpowiedź 0,50 zł na koszt przewozu za 1 tkm jest prawidłowa, ponieważ obliczenia opierają się na podstawowej definicji tkm (tonokilometr), która jest miarą wydajności transportu. Aby obliczyć koszt przewozu za 1 tkm, należy podzielić całkowity koszt przewozu przez iloczyn masy ładunku i odległości. W tym przypadku, całkowity koszt wynosi 2500 zł, a ładunek to 20 ton transportowany na 250 km. Zatem liczba tkm wynosi: 20 t * 250 km = 5000 tkm. Koszt przewozu za 1 tkm obliczamy, dzieląc 2500 zł przez 5000 tkm, co daje 0,50 zł/tkm. W praktyce, znajomość kosztów tkm jest niezbędna dla optymalizacji procesów logistycznych i podejmowania decyzji o wyborze najbardziej ekonomicznych metod transportu. Pomaga to również w ustaleniu cen usług transportowych, co jest kluczowe dla konkurencyjności na rynku. Warto również zauważyć, że obliczenia tkm są integralną częścią analizy kosztów w sektorze transportu, zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 23

Firma transportowa uzyskała wskaźnik terminowości dostaw wynoszący 90%. To oznacza, że z 250 zleceń transportowych firma nie zrealizowała na czas

A. 225 zleceń
B. 90 zleceń
C. 10 zleceń
D. 25 zleceń
Wskaźnik niezawodności dostaw na poziomie 90% oznacza, że zrealizowano 90% zleceń transportowych na czas. W przypadku 250 zleceń, aby obliczyć liczbę zleceń, które nie zostały zrealizowane na czas, możemy zastosować prostą kalkulację. 10% z 250 zleceń wynosi 25. Zatem przedsiębiorstwo nie dostarczyło na czas 25 zleceń, co potwierdza, że 225 zleceń zostało zrealizowanych zgodnie z harmonogramem. Takie wskaźniki są kluczowe w branży transportowej, ponieważ niezawodność dostaw wpływa na satysfakcję klientów oraz na dalsze zlecenia. Jako dobre praktyki, przedsiębiorstwa powinny regularnie monitorować swoje wskaźniki wydajności, aby identyfikować obszary do poprawy i wdrażać odpowiednie działania naprawcze. Warto również stosować metodologie takie jak Six Sigma, które pomagają w doskonaleniu procesów i zwiększaniu niezawodności.

Pytanie 24

Jaką średnią prędkość osiągnął pojazd, który przebył 25 km w czasie 30 minut?

A. 50 km/h
B. 40 km/h
C. 60 km/h
D. 30 km/h
Średnia prędkość pojazdu obliczana jest jako stosunek pokonanej odległości do czasu, w którym ta odległość została pokonana. W tym przypadku pojazd pokonał 25 km w czasie 30 minut. Aby obliczyć średnią prędkość, należy najpierw przeliczyć czas z minut na godziny, co daje 0,5 godziny. Następnie, używając wzoru na średnią prędkość: v = s/t, gdzie v to prędkość, s to odległość, a t to czas, otrzymujemy: v = 25 km / 0,5 h = 50 km/h. Taka wiedza jest istotna w wielu dziedzinach, w tym w logistyce i zarządzaniu transportem, gdzie efektywne planowanie tras i obliczanie czasów przejazdu są kluczowe dla optymalizacji kosztów i zwiększenia wydajności. Znajomość zasad obliczania średniej prędkości jest również przydatna w codziennym życiu, np. podczas planowania podróży samochodowych czy korzystania z transportu publicznego, co pozwala na lepsze zarządzanie czasem.

Pytanie 25

Jaką maksymalną masę ładunku może przewieźć pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej 25 ton, jeśli jego masa własna wynosi 3 950 kilogramów?

A. 210 500 kg
B. 25 000 kg
C. 21,05 t
D. 28,95 t
Maksymalna masa ładunku, jaką można przetransportować pojazdem, oblicza się poprzez odjęcie masy własnej pojazdu od jego dopuszczalnej masy całkowitej. W tym przypadku dopuszczalna masa całkowita wynosi 25 ton, co odpowiada 25 000 kg. Masa własna pojazdu wynosi 3 950 kg. Obliczenia są następujące: 25 000 kg - 3 950 kg = 21 050 kg, co w przeliczeniu na tony daje 21,05 t. Ta wiedza jest kluczowa w logistyce i transporcie, ponieważ pozwala na określenie, ile towaru można bezpiecznie przewieźć zgodnie z przepisami i standardami. Przykład zastosowania tej wiedzy to planowanie transportu dużych ładunków, gdzie przekroczenie dopuszczalnej masy może skutkować nie tylko karami finansowymi, ale także zagrożeniem dla bezpieczeństwa na drodze. Przestrzeganie norm dotyczących masy ładunku jest istotne dla utrzymania stabilności pojazdu oraz zminimalizowania ryzyka awarii technicznych podczas transportu.

Pytanie 26

Na podstawie fragmentu Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia ustal maksymalną długość pojazdu przedstawionego na rysunku.

1. Długość pojazdu nie może przekraczać w przypadku:

1) pojazdu samochodowego, z wyjątkiem autobusu – 12,00 m;

2) przyczepy, z wyjątkiem naczepy – 12,00 m;

3) pojazdu członowego – 16,50 m;

4) zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy – 18,75 m;

5) autobusu przegubowego – 18,75 m;

6) autobusu dwuosiowego – 13,50 m;

7) autobusu o liczbie osi większej niż dwie – 15,00 m;

8) zespołu złożonego z autobusu i przyczepy – 18,75 m;

9) zespołu złożonego z trzech pojazdów, w którym pojazdem ciągnącym jest pojazd wolnobieżny lub ciągnik rolniczy – 22,00 m;

10) motocykla, motoroweru lub roweru, pojazdu czterokołowego oraz zespołu złożonego z motocykla, motoroweru, roweru lub pojazdu czterokołowego z przyczepą – 4,00 m.

A. 12,00 m
B. 18,75 m
C. 16,50 m
D. 22,00 m
Odpowiedź 18,75 m jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, maksymalna długość zespołu pojazdów, składającego się z pojazdu silnikowego oraz przyczepy, wynosi właśnie 18,75 m. W praktyce oznacza to, że podczas projektowania tras dla transportu drogowego, konieczne jest przestrzeganie tych limitów, aby zapewnić bezpieczeństwo na drogach. Warto też zauważyć, że w sytuacjach, gdy pojazdy przekraczają tę długość, mogą być wymagane dodatkowe zezwolenia lub zmiany w trasie przewozu. Zastosowanie się do tych przepisów jest kluczowe dla uniknięcia nieprzewidzianych komplikacji prawnych oraz zwiększenia efektywności transportu. W branży transportowej ważne jest, aby operatorzy i kierowcy byli świadomi i dobrze zrozumieli obowiązujące normy, co przyczynia się do lepszego zarządzania flotą i optymalizacji kosztów transportu.

Pytanie 27

Firma wystawiła rachunek za wynajem 3 owijarek na kwotę 2 583,00 zł brutto. Usługa ta podlega 23% stawce VAT. Oblicz wartość jednostkową netto za wynajem jednej owijarki?

A. 500,00 zł
B. 700,00 zł
C. 650,00 zł
D. 2 100,00 zł
Kiedy patrzymy na błędne odpowiedzi dotyczące obliczeń ceny jednostkowej netto wynajmu owijarek, widać kilka naprawdę istotnych pomyłek, które prowadzą do złych wyników. Wiele osób ma problemy z tym, jak przeliczyć wartość netto z kwoty brutto, co właściwie jest podstawą księgowości. Często można zobaczyć błąd, gdzie ludzie zapominają o stawce VAT przy obliczaniu wartości. Na przykład, jeżeli ktoś wybiera 650,00 zł jako cenę jednostkową, może myśleć, że całkowitą kwotę brutto podzielił przez liczbę owijarek bez brania VAT pod uwagę, co jest błędne. W ten sposób nie uwzględnia się odpowiedniego przeliczenia podatku, co prowadzi do sporych błędów w szacowaniu rzeczywistych kosztów wynajmu. Z kolei, jeżeli ktoś weźmie 500,00 zł jako cenę jednostkową, to pewnie przez to, że źle podzielił kwotę brutto na owijarki, pomijając stawkę VAT i całą wartość netto. A w przypadku 2 100,00 zł, jeśli ktoś się pomylił w wyliczeniach jednostkowych, to mógłby myśleć, że kwota netto dotyczy jednej owijarki, co też jest błędem. Ważne jest, żeby przy takich obliczeniach stosować dobre metody i pamiętać o zasadach dotyczących VAT, bo to jest kluczowe dla zarządzania finansami w firmie.

Pytanie 28

Korzystając z danych zamieszczonych w tabeli ustal, który typ wymienionych kontenerów ma najmniejszą powierzchnię ładunkową.

Typ konteneraDługość zewnętrzna [mm]Długość wewnętrzna [mm]Szerokość zewnętrzna [mm]Szerokość wewnętrzna [mm]Wysokość zewnętrzna [mm]Wysokość wewnętrzna [mm]
A.12192119982438233024382197
B.912589312438233024382197
C.605858672438233024382197
D.2991280224382330<2438-
A. A.
B. B.
C. C.
D. D.
Kontener typu D rzeczywiście ma najmniejszą powierzchnię ładunkową spośród wszystkich wymienionych typów. Powierzchnia ładunkowa kontenera jest istotnym parametrem w logistyce, ponieważ wpływa na efektywność transportu towarów. W praktyce, wybór kontenera o minimalnej powierzchni ładunkowej może być korzystny przy przewozie lżejszych i mniej objętnych ładunków, co pozwala na oszczędności w kosztach transportu. Dobrą praktyką w branży jest szczegółowe analizowanie powierzchni ładunkowej różnych typów kontenerów przed podjęciem decyzji o ich wykorzystaniu. Warto również zwrócić uwagę na wewnętrzne wymiary kontenera, ponieważ mogą one różnić się w zależności od standardów producentów. Na przykład, kontenery zgodne z normą ISO mają ściśle określone wymiary, co ułatwia ich interoperacyjność w międzynarodowym transporcie. Wiedza o powierzchni ładunkowej kontenerów jest kluczowa dla efektywnego planowania ładunków i maksymalizacji wykorzystania przestrzeni ładunkowej w transporcie morskim i drogowym.

Pytanie 29

Koszt transportu 1 t towaru na dystansie 1 km wynosi 0,45 zł. Jaką sumę trzeba będzie zapłacić za przewóz 24 t materiałów biurowych na odległość 175 km?

A. 10,80 zł
B. 78,75 zł
C. 1 811,25 zł
D. 1 890,00 zł
Aby obliczyć koszt przewozu 24 ton materiałów biurowych na odległość 175 km, należy zastosować podstawowe zasady kalkulacji kosztów transportu. Cena przewozu 1 tony ładunku na 1 km wynosi 0,45 zł. W pierwszym kroku obliczamy całkowity koszt przewozu dla 1 tony na 175 km: 0,45 zł * 175 km = 78,75 zł. Następnie, aby uzyskać całkowity koszt przewozu 24 ton, mnożymy ten wynik przez 24: 78,75 zł * 24 tony = 1 890,00 zł. Tego rodzaju kalkulacje są standardową praktyką w branży transportowej i logistyce, gdzie precyzyjność obliczeń jest kluczowa dla efektywności kosztowej operacji. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być tworzenie ofert dla klientów czy analizowanie rentowności usług transportowych.

Pytanie 30

Jaką stawką VAT obciążona jest usługa transportu towarów na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej?

A. 23%
B. 5%
C. 0%
D. 8%
Usługa przewozu rzeczy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej objęta jest stawką VAT w wysokości 23%. Jest to standardowa stawka VAT, która dotyczy większości towarów i usług w Polsce. Zgodnie z przepisami ustawy o VAT, usługi transportowe są klasyfikowane jako usługi związane z działalnością gospodarczą, a ich opodatkowanie wynika z ogólnych zasad naliczania VAT. Praktycznym przykładem może być firma transportowa, która świadczy usługi przewozu towarów dla różnych klientów, takich jak sklepy, producentów czy hurtownie. W takim przypadku wszystkie usługi przewozowe powinny być fakturowane z naliczeniem stawki 23%. Warto również pamiętać, że w przypadku przewozu towarów poza granice Polski mogą występować inne stawki lub zwolnienia z VAT, dlatego przedsiębiorcy powinni być świadomi obowiązujących przepisów na poziomie europejskim oraz krajowym, aby prawidłowo naliczać podatek VAT na swoich fakturach.

Pytanie 31

Na podstawie danych zawartych w tabeli, wskaż, które przedsiębiorstwo transportowe osiągnęło najwyższy wskaźnik niezawodności dostaw.

Przedsiębiorstwo transportoweLiczba zrealizowanych przewozów [szt.]Liczba terminowo zrealizowanych przewozów [szt.]Liczba nieterminowo zrealizowanych przewozów [szt.]
A.89086030
B.1 4501 310140
C.57050070
D.2 3802 050330
A. Przedsiębiorstwo transportowe C
B. Przedsiębiorstwo transportowe B
C. Przedsiębiorstwo transportowe D
D. Przedsiębiorstwo transportowe A
Przedsiębiorstwo transportowe A osiągnęło najwyższy wskaźnik niezawodności dostaw, wynoszący około 96.63%. Wskaźnik ten jest kluczowym parametrem w branży transportowej, który mierzy efektywność operacyjną i zdolność przedsiębiorstwa do realizacji przewozów w ustalonym terminie. Przy obliczaniu wskaźnika niezawodności dostaw, zazwyczaj stosuje się wzór, w którym procent terminowo zrealizowanych przewozów dzieli się przez całkowitą liczbę zrealizowanych przewozów. Wysoki wskaźnik niezawodności jest nie tylko wskaźnikiem jakości usług, ale również istotnym atutem w konkurencji rynkowej. Firmy z wysokim wskaźnikiem niezawodności często zyskują przewagę nad konkurentami, co może prowadzić do zwiększenia zaufania klientów oraz długoterminowych relacji biznesowych. W praktyce, przedsiębiorstwa transportowe dążą do optymalizacji swoich procesów logistycznych i usprawnienia zarządzania łańcuchem dostaw, aby osiągać jak najwyższe wskaźniki niezawodności. Stosowanie zaawansowanych systemów zarządzania transportem (TMS) oraz monitorowanie wyników w czasie rzeczywistym to elementy, które mogą przyczynić się do poprawy efektywności operacyjnej.

Pytanie 32

Do firmy transportowej wpłynęło zamówienie na przewiezienie 272 paletowych jednostek ładunkowych (pjł). Przedsiębiorstwo dysponuje naczepami, z których każda w jednej warstwie może pomieścić 34 pjł, a ich wysokość pozwala na piętrzenie ładunku w dwóch warstwach. Oblicz, ile minimum naczep jest koniecznych do zrealizowania tego zamówienia?

A. 2 naczepy
B. 3 naczepy
C. 4 naczepy
D. 5 naczep
Odpowiedź cztery naczepy jest prawidłowa, ponieważ aby obliczyć minimalną liczbę naczep potrzebnych do przewozu 272 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), należy wziąć pod uwagę zarówno pojemność naczep, jak i możliwość piętrzenia ładunku. Każda naczepa pomieści 34 pjł w jednej warstwie, co oznacza, że w dwóch warstwach można przewieźć łącznie 68 pjł. Aby określić liczbę naczep, dzielimy całkowitą liczbę pjł przez liczbę pjł, którą można przewieźć w jednej naczepie: 272 pjł / 68 pjł/naczepę = 4 naczepy. To podejście jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, które zalecają maksymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni ładunkowej, co wpływa na efektywność kosztową transportu. W praktyce, przedsiębiorstwa transportowe dążą do optymalizacji tras i wykorzystania naczep, co pozwala na zmniejszenie kosztów operacyjnych oraz zwiększenie satysfakcji klientów przez terminowe dostarczanie towarów.

Pytanie 33

W konosamencie, w sekcji 'Shipper' powinny być umieszczone dane

A. lokalizacji odbioru ładunku
B. lokalizacji dostawy ładunku
C. nadawcy
D. odbiorcy
W konosamencie pozycja 'Shipper' odnosi się do nadawcy przesyłki, co jest kluczowe w procesie transportowym. Nadawca jest osobą lub firmą, która zleca przewóz towaru oraz jest odpowiedzialna za dostarczenie wymaganych informacji dotyczących ładunku, takich jak jego specyfikacja, ilość oraz miejsce odbioru. W praktyce, poprawne wypełnienie danych nadawcy w konosamencie pozwala uniknąć wielu problemów podczas transportu, takich jak błędna identyfikacja ładunku lub opóźnienia w dostawie. Na przykład, w transporcie międzynarodowym, konieczne jest podanie pełnych danych nadawcy, aby spełnić wymogi celne i regulacje prawne. Ponadto, zgodnie z międzynarodowymi standardami, takimi jak Incoterms, jasne określenie strony odpowiedzialnej za przesyłkę jest niezbędne dla zapewnienia prawidłowego przebiegu procesu logistycznego. Właściwe zrozumienie roli nadawcy w konosamencie jest fundamentem dla każdej osoby pracującej w branży transportowej i logistycznej.

Pytanie 34

Jak długo kierowca będzie prowadził pojazd w trakcie realizacji procesu transportowego, według poniższego wykazu czynności, które obejmują:
− przejazd z bazy do miejsca załadunku 15 min,
− załadunek 25 min,
− zabezpieczenie ładunku w pojeździe 10 min,
− odbiór dokumentacji od nadawcy 10 min,
− przewóz ładunku od nadawcy do odbiorcy 1 h 35 min,
− rozładunek 20 min,
− przekazanie dokumentów odbiorcy 5 min,
− powrót do bazy 1 h 25 min?

A. 4 h 25 min
B. 3 h 15 min
C. 1 h 50 min
D. 3 h 00 min
Poprawna odpowiedź to 3 h 15 min, ponieważ czas, w którym kierowca rzeczywiście prowadzi pojazd, obejmuje dwa kluczowe etapy: przejazd z bazy do miejsca załadunku oraz przewóz ładunku od nadawcy do odbiorcy oraz powrót do bazy. Zgodnie z przedstawionymi czynnościami, czas przejazdu z bazy do załadunku wynosi 15 minut, a czas przewozu ładunku wynosi 1 h 35 min. Do tego dochodzi czas powrotu do bazy, który trwa 1 h 25 min. Dodając te czasy, otrzymujemy: 15 min + 1 h 35 min + 1 h 25 min = 3 h 15 min. W praktyce, odpowiednie zarządzanie czasem transportu jest kluczowe dla efektywności operacji logistycznych, co potwierdzają standardy branżowe dotyczące zarządzania łańcuchem dostaw, takie jak ISO 28000, które kładą nacisk na maksymalizację wydajności i minimalizację czasu przestoju. Zrozumienie czasu prowadzenia pojazdu jest więc istotne dla optymalizacji kosztów i zwiększenia satysfakcji klientów.

Pytanie 35

Jaką całkowitą masę ładunku należy podać w liście przewozowym, odnosząc się do transportu 72 kartonów, gdzie każdy z nich ma masę brutto 50 kg, rozmieszczonych na 6 paletach o jednostkowej masie własnej 25 kg?

A. 3 750 kg
B. 3 600 kg
C. 3 900 kg
D. 3 450 kg
Aby obliczyć masę brutto ładunku, należy uwzględnić masę wszystkich kartonów oraz masę palet, na których są one transportowane. W tym przypadku mamy 72 kartony, z których każdy waży 50 kg. Całkowita masa kartonów wynosi więc 72 x 50 kg = 3600 kg. Dodatkowo, każdy z 6 palet ma masę własną 25 kg, co daje łącznie 6 x 25 kg = 150 kg. Łącząc te dwie wartości, uzyskujemy całkowitą masę brutto ładunku równą 3600 kg + 150 kg = 3750 kg. Ta metoda obliczeń jest zgodna z najlepszymi praktykami w branży logistycznej, gdzie precyzyjne określenie masy brutto jest kluczowe dla skutecznego planowania transportu i spełnienia standardów bezpieczeństwa. Zrozumienie tych obliczeń jest istotne w kontekście zarządzania łańcuchem dostaw, ponieważ wpływa na optymalizację kosztów transportu oraz przestrzeganie regulacji dotyczących maksymalnych dopuszczalnych mas ładunków.

Pytanie 36

System, który ma zdolność rekonstrukcji historii transportu towarów w sieciach zaopatrzenia, zintegrowany z zapisami wskaźników określających te towary i stosowany w celu zapewnienia ich ochrony, to

A. Electronic Data Interchange
B. Global Positioning System
C. traceability
D. cargo tracking
Cargo tracking, czyli śledzenie przesyłek, to proces koncentrujący się na lokalizacji towarów w czasie rzeczywistym podczas transportu. Mimo iż cargo tracking może dostarczać informacji na temat aktualnego miejsca przebywania towarów, nie zapewnia pełnej historii ich przepływu oraz źródła pochodzenia. W przeciwieństwie do traceability, które obejmuje całościowe śledzenie towaru na każdym etapie jego życia, cargo tracking jest ograniczone do fazy transportu. Global Positioning System (GPS) to technologia umożliwiająca określanie lokalizacji obiektów na podstawie sygnałów satelitarnych, jednak sama w sobie nie dostarcza informacji o historii towaru ani o jego bezpieczeństwie. Electronic Data Interchange (EDI) to proces wymiany dokumentów biznesowych w formie elektronicznej, co może wspierać procesy w łańcuchu dostaw, ale także nie odnosi się bezpośrednio do śledzenia pochodzenia i historii towarów. Błąd w myśleniu polega na pomyleniu różnych koncepcji i ograniczeniu się do jednego aspektu zarządzania łańcuchem dostaw, co prowadzi do uproszczonego postrzegania problematyki. W kontekście bezpieczeństwa i jakości towarów, traceability odgrywa kluczową rolę, ponieważ umożliwia dokładne monitorowanie wszelkich kontrowersji oraz zapewnia transparentność w procesie dostaw.

Pytanie 37

Jaki skrót należy wpisać w umowie, zgodnie z formułami INCOTERMS 2010, jeżeli sprzedający zostawia towar do dyspozycji kupującego w punkcie wydania, a kupujący organizuje transport, ponosi jego koszty oraz ryzyko na całej trasie przewozu?

Opis znaczenia wybranych formuł INCOTERMS 2010
„Delivered Duty Paid" – sprzedający organizuje transport, pokrywa jego koszty, ponosi ryzyko i opłaca należności celne.
„Ex works" – sprzedający zostawia towar do dyspozycji kupującego w punkcie wydania, a kupujący organizuje transport, ponosi koszty oraz ryzyko na całej trasie.
„Free Carier" – obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru przewoźnikowi, ustalonemu i opłaconemu przez kupującego, w oznaczone miejsce.
„Free Alongside Ship" – kupujący posiada gestię transportową od momentu złożenia towaru przez sprzedającego na nabrzeżu w porcie załadowania.
A. FCA "Free Carrier"
B. DDP "Delivered Duty Paid"
C. FAS "Free Alongside Ship"
D. EXW "Ex works"
Odpowiedź "EXW" (Ex works) jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z formułami INCOTERMS 2010 oznacza, że sprzedający udostępnia towar w określonym miejscu, pozostawiając kupującemu pełną odpowiedzialność za dalszy transport. W praktyce oznacza to, że sprzedający nie jest zobowiązany do organizowania transportu ani pokrywania kosztów związanych z przewozem towaru. Kupujący samodzielnie zarządza transportem i ponosi wszelkie ryzyka oraz koszty na całej trasie. Taka forma współpracy jest szczególnie korzystna w transakcjach, gdzie kupujący ma lepszą znajomość lokalnych warunków transportowych lub korzysta z preferowanych przewoźników. Dobrze zaplanowany proces logistyczny oparty na zasadzie EXW może zredukować całkowite koszty transportu. Przykładem zastosowania EXW może być sytuacja, w której producent mebli w Polsce sprzedaje produkty do klienta w Niemczech, a klient zajmuje się organizacją transportu, co pozwala mu na wybór optymalnych rozwiązań transportowych.

Pytanie 38

Gdy za każdą jednostkę transportu stawka obniża się w miarę zwiększania się świadczonej usługi przewozowej, to do wyliczenia wartości tej usługi należy zastosować stawkę

A. stałą
B. strefową
C. degresywną
D. progresywną
Stawka stała, mimo że prostsza w zastosowaniu, nie uwzględnia dynamiki rynku i zmian w wielkości zleceń. Tego typu stawka nie zmienia się niezależnie od ilości przewożonych towarów, co może prowadzić do nieefektywności w przypadku większych zleceń. W przemyśle transportowym, gdzie wielkość zlecenia ma kluczowe znaczenie, stała stawka może skutkować utratą potencjalnego zysku lub nieoptymalnym wykorzystaniem floty. Stawka strefowa, z drugiej strony, różnicuje ceny w zależności od lokalizacji lub strefy, ale niekoniecznie uwzględnia ilość przewożonych towarów, co czyni ją mniej efektywną w kontekście rosnącego popytu. Progresywna stawka z kolei rośnie wraz z ilością świadczonych usług, co może być korzystne w niektórych przypadkach, jednak nie odpowiada na pytanie dotyczące malejącej stawki przy wzroście usług. Właściwe podejście do kształtowania stawek powinno uwzględniać nie tylko ilość, ale również zmiany rynkowe, preferencje klientów oraz koszty operacyjne, aby skutecznie konkurować w branży przewozowej. Dlatego, wnioskując o stawkach, ważne jest zrozumienie ich dynamiki oraz wpływu na działalność przewoźnika.

Pytanie 39

Pojazdem o maksymalnej masie całkowitej (DMC) 20 t przewieziono ładunek o wadze 16 t. Jaki był wskaźnik wykorzystania ładowności, jeśli masa własna pojazdu wynosi 4 t?

A. 0,80
B. 1,00
C. 0,67
D. 0,25
Odpowiedź 1,00 jest poprawna, ponieważ wskaźnik wykorzystania ładowności obliczamy jako stosunek masy ładunku do maksymalnej ładowności pojazdu. W tym przypadku, dopuszczalna masa całkowita (DMC) wynosi 20 ton, a masa własna pojazdu to 4 tony. Zatem maksymalna ładowność wynosi 20 t - 4 t = 16 t. Przewieziony ładunek również ma masę 16 ton, co oznacza, że wykorzystano całą dostępna ładowność. Wzór na wskaźnik wykorzystania ładowności jest następujący: Wskaźnik = Masa ładunku / Maksymalna ładowność. Wstawiając wartości: Wskaźnik = 16 t / 16 t = 1,00. Osiągnięcie wskaźnika 1,00 wskazuje na pełne wykorzystanie możliwości transportowych pojazdu, co jest istotne w kontekście logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw, gdzie optymalizacja załadunku i efektywność transportu są kluczowe.

Pytanie 40

Firma posiada 3 zestawy transportowe do przewozu drewna. Każdy zestaw może jednorazowo przewieźć 25 m3 drewna. Ile kursów wykona każdy z zestawów transportowych, jeśli mają one wspólnie przewieźć 450 m3 drewna do jednego klienta, a każdy zestaw ma zrealizować równą ilość pracy przewozowej?

A. 6 kursów
B. 18 kursów
C. 3 kursy
D. 12 kursów
W przypadku błędnych odpowiedzi istotne jest zrozumienie, dlaczego podane wartości nie są prawidłowe. Odpowiedzi, które sugerują wykonanie 12 kursów, 3 kursów lub 18 kursów, opierają się na niewłaściwych obliczeniach lub niepełnym zrozumieniu zasady działania systemu transportowego. Na przykład, wybór 12 kursów mógł wyniknąć z błędnego założenia, że każdy zestaw może przewieźć więcej drewna w jednym kursie, co jest sprzeczne z danymi zawartymi w pytaniu. W przypadku 3 kursów błędnym podejściem może być przeświadczenie, że po podzieleniu całości drewna przez liczbę zestawów, uzyskamy liczbę kursów, co nie uwzględnia zasady, że każdy zestaw wykonuje takie same kursy. Z kolei wybór 18 kursów opiera się na niepoprawnym zrozumieniu, iż każdy zestaw mógłby wykonać więcej kursów, co prowadzi do nadestymacji liczby podróży. Takie błędne wnioski pokazują, jak ważne jest dokładne rozumienie pojemności transportu oraz równomiernego rozłożenia zadania pomiędzy dostępne zasoby. W praktyce, efektywne planowanie transportu nie tylko zwiększa wydajność, ale także obniża koszty operacyjne. W branży transportowej kluczowe jest zrozumienie zasady maksymalizacji wykorzystania pojazdów oraz pracy w grupach, co jest zgodne z najlepszymi praktykami logistycznymi.