Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 11:18
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 11:28

Egzamin niezdany

Wynik: 12/40 punktów (30,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Użycie narzędzi wspomagających osiowanie oraz osiowo symetryczne naciski jest niezbędne, aby zagwarantować poprawny montaż?

A. łożysk tocznych
B. łączników gumowych
C. dzielonych łożysk ślizgowych
D. pierścieni uszczelniających
Stosowanie przyrządów ułatwiających osiowanie jest kluczowe w procesie montażu łożysk tocznych, ponieważ niewłaściwe osiowanie może prowadzić do ich przedwczesnego zużycia oraz awarii. Osiowo symetryczne naciski zapewniają równomierny rozkład obciążeń, co jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania łożysk tocznych. W praktyce, przyrządy takie jak wskaźniki zegarowe, montażowe tuleje centryczne czy specjalistyczne narzędzia do osiowania, pomagają uzyskać precyzyjne ustawienie łożysk w maszynach. W branży inżynieryjnej, zgodnie z normami ISO, takie praktyki są elementem dobrej jakości montażu, co przekłada się na dłuższą żywotność maszyn oraz mniejsze koszty eksploatacyjne. Dobre praktyki w tym zakresie obejmują również regularne kontrole osiowania oraz użycie odpowiednich smarów, co dodatkowo wpływa na efektywność pracy urządzeń.

Pytanie 3

Wybierając olej do systemu wspomagania w ciągniku, który będzie używany w otoczeniu o temperaturze -20°C, należy wybrać olej o temperaturze płynięcia

A. +30°C
B. -20°C
C. +20°C
D. -30°C
Wybór oleju do układu wspomagania, który ma pracować w temperaturach otoczenia -20°C, powinien opierać się na właściwościach fizycznych oleju, w szczególności na temperaturze płynięcia. Olej o temperaturze płynięcia -30°C zapewni, że w ekstremalnych warunkach atmosferycznych, olej nie zestalnieje i zachowa odpowiednią lepkość, co jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania układu wspomagania. Standardy branżowe, takie jak ISO 6743, podkreślają znaczenie stosowania olejów o odpowiednich właściwościach w zależności od warunków eksploatacyjnych. Przykładowo, w przypadku pracy w bardzo niskich temperaturach, oleje syntetyczne są często preferowane, ponieważ mają szerszy zakres temperatury płynięcia w porównaniu do olejów mineralnych. W praktyce, niewłaściwy dobór oleju może prowadzić do problemów z działaniem układu wspomagania, takich jak zacięcia pompy, co z kolei może wpłynąć na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Dlatego tak ważne jest, aby dobierać oleje zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu oraz warunkami, w jakich będzie on eksploatowany.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Na jaką wysokość, mierząc od ziemi, powinien być ustawiony nagarniacz kombajnu podczas zbioru zbóż o wysokości źdźbeł około 120 cm?

A. 110 cm
B. 40 cm
C. 80 cm
D. 100 cm
Wybór wysokości ustawienia nagarniacza na 100 cm, 40 cm lub 110 cm jest nieadekwatny w kontekście zbioru zbóż o wysokości źdźbeł około 120 cm. Ustawienie nagarniacza na 100 cm może prowadzić do zbioru zbyt dużej ilości resztek roślinnych, co nie tylko obniża jakość zebranego ziarna, ale także może wpłynąć na jego późniejsze przechowywanie i przetwarzanie. Z kolei wysokość 40 cm jest zdecydowanie zbyt niska i może skutkować uszkodzeniem roślin, co doprowadzi do strat w plonie. Dzieje się tak, ponieważ obcinanie źdźbeł poniżej optymalnej wysokości może spowodować, że część ziarna pozostanie na polu, a także zniweczyć efekty późniejszych upraw. Ustawienie nagarniacza na 110 cm, choć wydaje się bardziej odpowiednie, również nie jest właściwe, ponieważ może prowadzić do nadmiernego obciążenia kombajnu, co z kolei może wpłynąć na jego wydajność. Zastosowanie zbyt wysokiego ustawienia nagarniacza nie tylko utrudnia zbiór, ale i zwiększa ryzyko uszkodzenia samego kombajnu. Właściwe wysokości nagarniacza powinny być uzależnione od konkretnego gatunku zbóż, ich wysokości, a także stanu dojrzałości, o czym często zapomina się w praktyce. Dlatego kluczowe jest, aby przed rozpoczęciem zbiorów przeanalizować te czynniki w oparciu o standardy branżowe, które mówią o potrzebie precyzyjnej regulacji sprzętu w zależności od warunków.

Pytanie 6

Na podstawie danych w tabeli wskaż sklep, który oferuje najlepszą cenę na zakup części do naprawy pompy próżniowej dojarki, polegającej na wymianie łopatek pompy, sprzęgła kompletnego oraz regulatora ciśnienia.

Nazwa części / Rabat na zakup częściCena części [zł] / Rabat na zakup [%]
Sklep 1Sklep 2Sklep 3Sklep 4
Łopatki pompy-komplet240230260250
Sprzęgło kompletne30404035
Regulator ciśnienia130130140135
Rabat na zakup części105510
A. Sklep 4
B. Sklep 3
C. Sklep 2
D. Sklep 1
Wybór innego sklepu niż Sklep 1 może wynikać z błędnej oceny cen lub niedokładnej analizy dostępnych ofert. Wiele osób może skupić się na pojedynczych elementach, nie uwzględniając łącznych kosztów zakupu. Na przykład, wybierając Sklep 2, który oferuje części za 380 zł, można przeoczyć, że po zastosowaniu rabatu całkowity koszt w Sklepie 1 jest znacznie korzystniejszy. Często zdarza się, że konsumenci nie biorą pod uwagę wszystkich dostępnych promocji, co prowadzi do wyboru droższej opcji. Kluczowe jest zrozumienie, że na rynku dostępne są różne oferty, a analiza całkowitych kosztów, w tym rabatów, warunków zakupu oraz jakości części, jest niezbędna dla dokonania właściwego wyboru. Inny błąd to opieranie decyzji na intuicji lub reklamach, zamiast na solidnych danych. Warto również pamiętać, że wybór nieodpowiednich części może prowadzić do dalszych problemów z urządzeniem, a długoterminowe oszczędności powinny być priorytetem. Dlatego niezwykle istotny jest nie tylko wybór najtańszej opcji, ale także ocena jakości oferowanych produktów oraz ich zgodności z wymaganiami technicznymi poszczególnych urządzeń.

Pytanie 7

Który z wymienionych typów przenośników działa na zasadzie cięgna?

A. Wstrząsowy
B. Rolkowy
C. Ślimakowy
D. Kubełkowy
Rolkowy, ślimakowy oraz wstrząsowy to różne typy przenośników, które nie są klasyfikowane jako przenośniki cięgnowe. Przenośniki rolkowe wykorzystują rolki do transportu ładunków w poziomie, co ogranicza ich zastosowanie w transporcie pionowym. Jest to kluczowy aspekt, który prowadzi do nieporozumień, gdyż niektórzy mogą sądzić, że nazwa \"rolkowy\" sugeruje bardziej uniwersalne zastosowanie, podczas gdy rzeczywistość wskazuje na ich specyfikę. Przenośniki ślimakowe działają na zasadzie śruby Archimedesa, co sprawia, że są przeznaczone głównie do transportu materiałów sypkich w poziomie lub w lekkim nachyleniu. Ich zastosowanie wskazuje na inny typ mechanizmu, który nie wykorzystuje cięgien, co jest kluczowym elementem przenośników cięgnowych. Przenośniki wstrząsowe, z kolei, są projektowane do transportu materiałów w sposób, który wykorzystuje wibracje, co również nie jest zgodne z definicją przenośników cięgnowych. Zrozumienie różnic między tymi typami przenośników jest istotne dla efektywnego zarządzania procesami transportowymi w przemyśle. Typowe błędy myślowe wynikają z mylenia mechanizmów transportowych oraz ich zastosowań, co może prowadzić do nieefektywności w logistyce."

Pytanie 8

Zapewnienie, że pojazd rolniczy porusza się po krzywej bez bocznych poślizgów, stanowi podstawowe zadanie

A. mechanizmu różnicowego
B. zwolnic planetarnych
C. przekładni głównej
D. wzmacniacza momentu
Mechanizm różnicowy odgrywa kluczową rolę w umożliwieniu pojazdom rolniczym poruszania się po łuku bez poślizgów bocznych. Działa on poprzez różnicowanie prędkości obrotowych kół znajdujących się po przeciwnych stronach pojazdu. Gdy maszyna skręca, koło wewnętrzne pokonuje krótszy dystans niż koło zewnętrzne, co prowadzi do różnicy w prędkości obrotowej. Mechanizm różnicowy pozwala na kompensowanie tej różnicy, co znacząco zwiększa stabilność pojazdu i zmniejsza ryzyko poślizgu, zwłaszcza na mokrej lub nierównej nawierzchni. Przykładem zastosowania mechanizmu różnicowego w praktyce są traktory rolnicze, które muszą manewrować w wąskich rowach lub na zakrętach w polu, gdzie precyzyjne sterowanie jest niezbędne. Standardy branżowe, takie jak ISO 5006, dotyczące bezpieczeństwa maszyn, podkreślają znaczenie odpowiednich rozwiązań konstrukcyjnych w zapewnieniu stabilności i efektywności operacyjnej, co czyni mechanizm różnicowy istotnym elementem w nowoczesnych pojazdach rolniczych.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Na podstawie danych w zamieszczonej tabeli wskaż ciągnik o najniższych jednostkowych kosztach utrzymania [zł/h]

CiągnikA.B.C.D.Jednostka miary
Czas pracy w roku800600700900h
Łączny koszt utrzymania5600600056008100zł/rok
A. A.
B. B.
C. C.
D. D.
Wybór niepoprawnej odpowiedzi wynika najczęściej z nieprecyzyjnej analizy danych dotyczących kosztów utrzymania poszczególnych ciągników. Często osoby podejmujące decyzję mogą kierować się innymi kryteriami, takimi jak marka czy moc ciągnika, nie biorąc pod uwagę kluczowego wskaźnika, jakim są właśnie jednostkowe koszty utrzymania. Ignorowanie tych danych może prowadzić do nieefektywnego zarządzania finansami w gospodarstwie rolnym, co w dłuższej perspektywie wpływa na rentowność działalności. Warto również zauważyć, że nie każdy ciągnik, który wydaje się droższy w zakupie, ma wyższe koszty eksploatacji. Dlatego istotne jest zestawienie wszystkich kosztów operacyjnych, aby uzyskać pełen obraz sytuacji. Użytkownicy mogą również popełniać błąd, porównując tylko ceny paliwa lub serwisowania bez uwzględnienia rzeczywistego czasu pracy maszyny. Takie podejście prowadzi do nieprawidłowych wniosków i może skutkować wyborem mniej opłacalnego ciągnika. Kluczową kwestią jest zachowanie holistycznego podejścia do analizy kosztów i świadome podejmowanie decyzji, które bazują na solidnych danych zamiast osobistych preferencji czy intuicji.

Pytanie 12

W technicznie sprawnym opryskiwaczu polowym, ciśnienie 0,5 MPa powinno być osiągane przy włączonych wszystkich rozpylaczach oraz

A. wyłączonym mieszadle i minimalnych obrotach WOM
B. włączonym mieszadle i nominalnych obrotach WOM
C. wyłączonym mieszadle i nominalnych obrotach WOM
D. włączonym mieszadle i minimalnych obrotach WOM
Włączenie mieszadła i ustawienie nominalnych obrotów WOM (Wałka Odbioru Mocy) są kluczowe dla uzyskania stabilnego ciśnienia roboczego w opryskiwaczu polowym. Mieszadło zapewnia równomierne wymieszanie cieczy roboczej z nawozami czy środkami ochrony roślin, co przekłada się na skuteczność aplikacji. Przy nominalnych obrotach WOM, które powinny odpowiadać standardowym parametrom producenta, zapewniamy optymalną wydajność pompy, co pozwala na utrzymanie ciśnienia 0,5 MPa. Praktyka ta jest zgodna z normami branżowymi, które zalecają utrzymanie stałych obrotów WOM dla zapewnienia efektywności pracy sprzętu. W przypadku pompy sprężonej, niewłaściwe ustawienia mogą prowadzić do niedostatecznego lub nadmiernego ciśnienia, co z kolei wpływa na jakość i równomierność aplikacji. Stosowanie się do tych wskazówek zwiększa efektywność zabiegów agrotechnicznych, co jest kluczowe w nowoczesnym rolnictwie.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Jakie powinno być rozmieszczenie kół ciągnika, aby sześciorzędowy pielnik o szerokości międzyrzędzia 45 cm mógł być zawieszony w sposób symetryczny za ciągnikiem?

A. 150 cm
B. 180 cm
C. 135 cm
D. 125 cm
Odpowiedzi 135 cm, 125 cm i 150 cm są nieprawidłowe z kilku powodów. Przede wszystkim, rozstaw kół musi być odpowiednio większy niż połowa całkowitej szerokości pielnika, aby zapewnić symetrię i stabilność. Wybór zbyt małego rozstawu, jak 135 cm czy 125 cm, nie tylko uniemożliwi prawidłowe zawieszenie pielnika, ale również zwiększy ryzyko uszkodzenia maszyny oraz roślin w trakcie pracy, w szczególności na nierównym terenie. Dodatkowo, zbyt wąski rozstaw kół może prowadzić do problemów z manewrowaniem, co jest kluczowym aspektem w trakcie pracy w polu. Rozstaw 150 cm, choć lepszy niż wcześniejsze propozycje, wciąż nie zapewnia wystarczającej stabilności, co może skutkować nieefektywnym pieleniem oraz uszkodzeniem upraw. W praktyce, operatorzy maszyn powinni przestrzegać zaleceń producentów i standardów branżowych, które definiują optymalne rozstawy kół dla różnych typów maszyn, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa pracy i efektywności zabiegów agrotechnicznych. Zrozumienie tych zasad jest niezbędne, aby unikać typowych błędów myślowych związanych z niewłaściwym dobraniem parametrów technicznych, co może prowadzić do poważnych problemów w trakcie pracy.

Pytanie 16

Jakie będą wydatki związane z przeprowadzeniem oprysku przy użyciu opryskiwacza o pojemności 400 litrów na powierzchni 16 hektarów, stosując środek w dawce 1 litr na hektar oraz 200 litrów wody, jeśli koszt opryskania jednego zbiornika wynosi 100 zł, a czterolitrowy pojemnik środka kosztuje 140 zł?

A. 1 220 zł
B. 1 080 zł
C. 1 360 zł
D. 1 500 zł
Patrząc na błędy w obliczeniach, można zauważyć, że mogą one wynikać z różnych pomyłek. Na przykład, ktoś może źle obliczyć ilość środka lub zbiorników do oprysku. Również, jeśli ktoś zapomni o koszcie wody lub źle oszacuje koszt sprzętu, to może się zdarzyć. Ta kwota 1 220 zł to pewnie wynik jakiegoś przeliczenia ilości środków, albo błędu w obliczeniach opryskiwaczy. Koszt 1 080 zł wydaje się z kolei zbyt niski, jakby ktoś nie policzył wszystkiego porządnie. A 1 500 zł to już w ogóle nie pasuje do rzeczywistości. Podczas robienia takich obliczeń ważne jest, żeby wszystko dobrze policzyć i trzymać się zasad, jak dobieranie odpowiednich dawek środków i dbanie o ich efektywność. Takie podejście w dłuższej perspektywie przynosi lepsze wyniki i dba o środowisko.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Przed przystąpieniem do spawania elementów żeliwnych o skomplikowanych kształtach, należy je

A. podgrzać w całości lub częściowo
B. oczyścić mechanicznie
C. oczyścić chemicznie
D. dokładnie przepłukać bieżącą wodą
Oczyszczanie chemiczne, mechaniczne, a nawet mycie bieżącą wodą, mimo że są ważnymi procesami w obróbce materiałów, nie są wystarczające jako jedyne przygotowanie elementów żeliwnych przed spawaniem. Oczyszczanie chemiczne może usunąć zanieczyszczenia, takie jak rdza czy tłuszcz, jednak nie rozwiązuje problemu kruchości żeliwa w niskich temperaturach. Z kolei oczyszczanie mechaniczne może prowadzić do uszkodzenia powierzchni materiału, co może pogorszyć jakość spoiny. Mycie wodą, choć pomaga w usunięciu luźnych zanieczyszczeń, nie wpłynie znacząco na właściwości materiału. Kluczowym błędem jest nieuznawanie znaczenia podgrzewania, które jest fundamentalne w kontekście spawania żeliwa. Nieprzygotowanie elementów poprzez podgrzewanie może prowadzić do powstawania pęknięć, a tym samym do nieodwracalnych uszkodzeń. W praktyce, wiele problemów związanych z jakością spoin można przypisać niewłaściwemu przygotowaniu materiału. Dlatego, zrozumienie i wdrażanie prawidłowych metod przygotowawczych, takich jak podgrzewanie, jest kluczowe dla zapewnienia trwałości i niezawodności spawanych elementów.

Pytanie 23

Który typ przyczepy najlepiej nadaje się do przewozu sieczki z kukurydzy?

A. pojemnik
B. cysterna
C. objętościowa
D. furgon
Przyczepy furgonowe, cysterna oraz pojemnik mają swoje unikalne zastosowania, ale nie są optymalnym wyborem do transportu sieczki z kukurydzy. Furgon, choć zapewnia ochronę przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, ma ograniczoną pojemność, co nie pozwala na efektywne przewożenie dużych ilości sypkiego materiału. W przypadku transportu sieczki, istotne jest, aby ładunek mógł być transportowany w dużych objętościach, co furgon nie zapewnia. Cysterna, z kolei, jest przeznaczona do transportu płynów, co czyni ją nieodpowiednią dla materiałów sypkich. Zastosowanie cysterny do przewozu sieczki może prowadzić do jej uszkodzenia oraz nieefektywności transportu, ponieważ nie jest przystosowana do takich wymagań. Pojemnik, mimo że może być użyty do transportu różnych materiałów, również nie jest najlepszym wyborem w kontekście kukurydzy, gdyż jego konstrukcja nie sprzyja optymalnemu zagospodarowaniu przestrzeni oraz załadunkowi sypkich materiałów. Wybór niewłaściwego typu przyczepy często wynika z braku zrozumienia specyfiki transportu i właściwości przewożonych materiałów, co prowadzi do nieefektywnej logistyki i zwiększonych kosztów operacyjnych w gospodarstwie rolnym.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Ciągnik rolniczy o szerokości kół 150 cm może być użyty do przeprowadzania prac w międzyrzędziach o szerokości:

A. 42, 50 i 62,5 cm
B. 45, 50 i 67,5 cm
C. 30, 50 i 75 cm
D. 30, 45 i 50 cm
Odpowiedzi wskazujące na inne rozstawy kół, takie jak 42, 50 i 62,5 cm, 30, 45 i 50 cm oraz 45, 50 i 67,5 cm, są niepoprawne, z uwagi na kilka istotnych czynników. Przede wszystkim, rozstaw 150 cm ciągnika nie jest zgodny z większością podanych rozstawów. W przypadku pierwszej z błędnych odpowiedzi, różnica między rozstawem kół a proponowanymi międzyrzędziami jest zbyt duża, co prowadzi do ryzyka uszkodzenia roślin podczas manewrowania ciągnikiem w wąskich rzędach. W drugiej odpowiedzi, mimo że 50 cm jest akceptowalne, rozstaw 45 cm nie jest wystarczająco zbliżony do 150 cm, co utrudnia stabilne prowadzenie maszyny. Trzecia odpowiedź proponuje 42 cm i 62,5 cm, co również jest w sprzeczności z zasadą dobrego dopasowania sprzętu do warunków polowych, ponieważ ciągnik o szerokości kół 150 cm nie poradzi sobie efektywnie w tych wąskich przestrzeniach. Zatem, podczas wyboru odpowiednich rozstawów warto kierować się nie tylko teoretycznymi wymiarami, ale przede wszystkim praktycznym zastosowaniem i rzeczywistymi wymaganiami upraw. Dobrze dobrany rozstaw kół pozwala na większą manewrowość i mniejsze straty plonów, co jest kluczowe w nowoczesnym rolnictwie.

Pytanie 26

Które z wymienionych działań nie należą do codziennej obsługi ciągnika rolniczego?

A. Sprawdzenie stanu oświetlenia
B. Kontrola poziomu elektrolitu w akumulatorze
C. Sprawdzenie poziomu oleju w silniku
D. Kontrola ilości paliwa w zbiorniku
Czynności takie jak kontrola poziomu oleju w silniku, sprawdzenie ilości paliwa w zbiorniku oraz kontrola stanu oświetlenia są kluczowymi elementami codziennej obsługi ciągnika rolniczego, ponieważ każda z nich odgrywa istotną rolę w zapewnieniu efektywnej i bezpiecznej pracy maszyny. Regularna kontrola poziomu oleju jest niezbędna do prawidłowego smarowania silnika, co zapobiega jego przegrzewaniu się oraz minimalizuje tarcie wewnętrzne. Brak oleju lub jego niewłaściwy poziom może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika. Z kolei sprawdzenie ilości paliwa jest kluczowe, aby uniknąć sytuacji, w której ciągnik mogłby się zatrzymać w trakcie pracy, co nie tylko spowalnia postęp prac, ale także może prowadzić do niepotrzebnych strat czasowych i finansowych. Kontrola stanu oświetlenia jest równie istotne z perspektywy bezpieczeństwa, zwłaszcza podczas pracy wczesnym rankiem lub późnym wieczorem. Odpowiednie oświetlenie pozwala na lepszą widoczność i identyfikację potencjalnych przeszkód. Ignorowanie tych czynności, które są zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie utrzymania maszyn, może prowadzić do poważnych problemów operacyjnych, a także wpłynąć na długowieczność ciągnika. Dlatego ważne jest, aby nie mylić codziennych procedur obsługi z czynnościami, które nie są standardowo wymagane, jak w przypadku akumulatorów bezobsługowych.

Pytanie 27

Do smarowania łożysk w pompie wodnej silnika C-330 należy użyć smaru

A. grafitowego
B. STP
C. ŁT-43
D. silikonowego
Smar grafitowy, choć znajduje zastosowanie w pewnych warunkach, nie jest odpowiedni do smarowania łożysk pompy wodnej w silniku ciągnika C-330. Jego struktura oparta na cząstkach grafitu może prowadzić do zatykania i osadzania się w wąskich przestrzeniach łożysk, co negatywnie wpływa na ich funkcjonowanie. Ponadto, smary silikonowe, które są często cenione za swoje właściwości chemiczne i odporność na wysokie temperatury, nie oferują odpowiedniej lepkości oraz właściwości adhezyjnych wymaganych w aplikacjach hydrologicznych. W przypadku smaru STP, który również może być stosowany jako dodatek do olejów silnikowych, nie jest on przystosowany do długotrwałego smarowania łożysk w pompie wodnej, co może skutkować szybszym zużyciem tych elementów. Wybór niewłaściwego smaru prowadzi do obniżenia efektywności układu, a także do ryzyka awarii pompy, co w rezultacie może generować dodatkowe koszty napraw i przestojów. Kluczowe jest zrozumienie, że odpowiedni dobór smaru wpływa na całkowity czas pracy maszyny i jej niezawodność, a błędne decyzje mogą prowadzić do poważnych konsekwencji operacyjnych.

Pytanie 28

Do standardowego wyposażenia przyczepy T653 należy

WYPOSAŻENIESTANDARDOWEDODATKOWE
Instrukcja obsługi
Karta gwarancyjna
Instalacja pneumatyczna 1 przewodowa (1)
Hamulec najazdowy (2)
Zaczep tylny
Tablica wyróżniająca pojazdy wolno poruszające się
Ostrzegawczy trójkąt odblaskowy
Stelaż z plandeką
Komplet nadstaw, drabinka dolna, drabinka dyszla (3)
Hamulec ręczny (1)
Kliny do kół
Dyszel z cięgiem Ø40 mm
Linka spinająca z mechanizmem wypinania linki
Zsyp
Wieszak koła zapasowego z kołem zapasowym
(1) – nie dotyczy wersji przyczepy T653/2 z hamulcem najazdowym
(2) – dotyczy wersji przyczepy T653/2 z hamulcem najazdowym
(3) – nie dotyczy wersji przyczepy T653
A. drabinka dolna.
B. hamulec najazdowy.
C. komplet nadstaw.
D. hamulec ręczny.
Wybór innej opcji zamiast hamulca ręcznego może prowadzić do nieporozumień dotyczących prawidłowego wyposażenia przyczepy T653. Na przykład, drabinka dolna oraz hamulec najazdowy, choć mogą być użyteczne w innych kontekstach, nie są elementami standardowego wyposażenia tej konkretnej przyczepy. Drabinka dolna, mimo że pozwala na łatwiejszy dostęp do wnętrza przyczepy, nie jest niezbędna do jej prawidłowego funkcjonowania, co sprawia, że jej brak nie wpływa na bezpieczeństwo użytkowania. Z kolei hamulec najazdowy, który działa na zasadzie automatycznego hamowania przyczepy w przypadku jej odłączenia od holownika, jest elementem stosowanym w przyczepach, ale nie w modelu T653, gdzie kluczowym elementem zapewniającym kontrolę i bezpieczeństwo jest właśnie hamulec ręczny. Użytkownicy często mylą te elementy, co może prowadzić do błędnych założeń na temat standardów wyposażenia. Zrozumienie szczegółów dotyczących wyposażenia przyczepy jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze oraz efektywności transportu. Nieprawidłowe rozpoznanie wyposażenia może skutkować poważnymi zagrożeniami, takimi jak niekontrolowane stoczenie się przyczepy, co podkreśla znaczenie znajomości standardowych elementów wyposażenia oraz ich funkcji.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Jakie mogą być powody sytuacji, w której po pracy kombajnu zbożowego kłosy są wymłócone, a na ściernisku pod wałem słomy można dostrzec ziarno?

A. Pas napędu wentylatora ma poślizg
B. Zboże jest zbyt dojrzałe
C. Odległość bębna od klepiska jest zbyt duża
D. Strumień powietrza jest zbyt duży
Strumień powietrza w kombajnie zbożowym odgrywa kluczową rolę w procesie wymłócenia ziarna. Gdy strumień powietrza jest zbyt duży, ziarno może być zdmuchiwane z bębna i klepiska, co prowadzi do sytuacji, w której część ziarna trafia na ściernisko zamiast do zbiornika. Właściwe ustawienie siły i kierunku strumienia powietrza jest zatem niezbędne do efektywnego i dokładnego zbioru. W praktyce, operatorzy kombajnów powinni regularnie dostosowywać parametry wentylacji, aby zapewnić optymalne warunki pracy, co jest zgodne z zaleceniami producentów maszyn. Dzięki temu unikają marnotrawstwa ziarna i maksymalizują plony. Przykładem dobrych praktyk jest przeprowadzanie okresowych przeglądów systemu wentylacji, by ocenić jego wydajność i ewentualnie dostosować jego ustawienia w zależności od warunków atmosferycznych i dojrzałości płodów.

Pytanie 31

Jakie będą wydatki na wymianę lemieszy oraz dłut w pługu obracalnym dwu-skibowym, jeśli ceny części brutto to: lemiesz 100 zł, dłuto 30 zł, a zestaw śrub i nakrętek do jednego korpusu 5 zł? Pomiń koszt robocizny?

A. 540 zł
B. 135 zł
C. 270 zł
D. 675 zł
Aby obliczyć całkowity koszt wymiany lemieszy i dłut w pługu obracalnym 2-skibowym, należy uwzględnić ceny poszczególnych elementów. Cena lemiesza wynosi 100 zł, a dłuta 30 zł. W przypadku pługa 2-skibowego wymagana jest wymiana dwóch lemieszy oraz dwóch dłut. Koszt związany z lemieszami obliczamy jako: 2 * 100 zł = 200 zł. Natomiast koszt dłut wynosi: 2 * 30 zł = 60 zł. Dodatkowo, do każdego korpusu pługa potrzebny jest komplet śrub i nakrętek, którego koszt to 5 zł za korpus. Dla dwóch korpusów koszt wynosi: 2 * 5 zł = 10 zł. Sumując wszystkie te wartości, otrzymujemy: 200 zł (lemiesze) + 60 zł (dłuta) + 10 zł (śruby i nakrętki) = 270 zł. Błąd w wyliczeniach najprawdopodobniej wynikał z niezrozumienia liczby korpusów lub pominięcia elementów składowych kosztów. W praktyce, tego rodzaju obliczenia są kluczowe dla zarządzania kosztami w rolnictwie, co wpływa na efektywność operacyjną.

Pytanie 32

Smar grafitowy jest stosowany przede wszystkim do smarowania

A. przekładni łańcuchowych
B. łożysk tocznych
C. zacisków akumulatorów
D. łożysk ślizgowych
Wybór nieodpowiedniego smaru do smarowania zacisków akumulatorów, łożysk ślizgowych czy łożysk tocznych wskazuje na niepełne zrozumienie specyfiki działania tych elementów. Zaciski akumulatorów wymagają smarów, które nie przewodzą prądu elektrycznego, a jednocześnie zabezpieczają przed korozją. Smar grafitowy, ze względu na swoje właściwości przewodzące, nie jest zalecany do tych aplikacji. Z kolei łożyska ślizgowe potrzebują smarów o odpowiedniej lepkości, które mogą skutecznie wypełniać przestrzenie między powierzchniami, co jest kluczowe dla minimalizacji tarcia i zapewnienia długotrwałego działania. W przypadku smaru grafitowego, jego stała forma i tendencyjność do osadzania się mogą prowadzić do powstawania zatorów, co może być niekorzystne. Jeśli chodzi o łożyska toczne, to wymagają one smarów o niskiej lepkości, które umożliwiają swobodny ruch kul lub wałków, a smar grafitowy mógłby w tym przypadku ograniczać ich sprawność. Zrozumienie specyficznych wymagań dla różnych komponentów mechanicznych jest kluczem do właściwego doboru smarów i efektywnego zarządzania ich eksploatacją. Powszechne błędy myślowe, które prowadzą do takich niepoprawnych wniosków, obejmują mylenie funkcji smarów oraz ignorowanie specyfikacji technicznych i wymagań dla danej aplikacji.

Pytanie 33

Jakie mogą być powody sytuacji, w której prawidłowo ustawiony pług ma skłonność do ściągania w jedną stronę?

A. Zużyte lub wygięte płozy
B. Niewłaściwie dobrana regulacja głębokości pracy
C. Wytarte odkładnice
D. Wyczerpane lemiesze
Starcie lub wygięcie płozów może prowadzić do nieprawidłowego prowadzenia pługa w trakcie pracy, co skutkuje jego tendencją do ściągania w jedną stronę. Płozy to elementy, które odpowiadają za stabilizację narzędzia w glebie, a ich nieidealny stan wpływa na równomierne rozkładanie sił działających na pług. W przypadku, gdy płozy są starte, ich powierzchnia kontaktowa z glebą jest mniejsza, co powoduje, że pług może nie trzymać się linii roboczej, a zamiast tego będzie zbaczał w stronę, gdzie płoza jest mniej efektywna. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest regularne kontrolowanie stanu płozy oraz ich odpowiednia wymiana lub prostowanie, zgodnie z normami producenta. Utrzymanie pługa w dobrym stanie technicznym jest kluczowe dla efektywności orki, a także dla zapewnienia optymalnego zużycia paliwa i zmniejszenia ryzyka uszkodzenia gleby. Dlatego przed każdym sezonem warto przeprowadzić dokładny przegląd sprzętu, aby uniknąć problemów z jego działaniem.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Sezonowa obsługa pojazdów rolniczych ma miejsce, gdy

A. stan techniczny pojazdów rolniczych jest niewłaściwy
B. zbliża się koniec okresu gwarancyjnego
C. zmieniają się warunki klimatyczne
D. liczba przepracowanych motogodzin przekroczy normę
Nieprawidłowe podejścia do sezonowej obsługi pojazdów rolniczych często wynikają z niepełnego zrozumienia ich specyfiki oraz warunków użytkowania. Zakończenie okresu gwarancyjnego, choć może być sygnałem do przeglądu, nie jest bezpośrednim czynnikiem determinującym sezonową obsługę maszyn. W praktyce, po zakończeniu gwarancji, użytkownicy powinni bardziej zwracać uwagę na dotychczasowy stan techniczny pojazdu oraz jego historię serwisową. Zmiana warunków klimatycznych to kluczowy wskaźnik, który powinien kierować decyzjami o sezonowej obsłudze, podczas gdy nieprzestrzeganie tego może prowadzić do poważnych usterek. Ponadto, pomimo że stan techniczny pojazdów jest istotny, jego niewłaściwość zazwyczaj ujawnia się w kontekście intensywnego użytkowania, a nie tylko przy zmianie pór roku. Również liczba przepracowanych motogodzin, choć ważna, nie powinna być jedynym kryterium oceny potrzeby konserwacji. Niektórzy użytkownicy mogą skupić się tylko na tej liczbie, ignorując inne kluczowe elementy, takie jak warunki pracy czy obciążenie maszyny. Właściwe podejście do obsługi sezonowej wiąże się z całościowym zarządzaniem cyklem życia maszyny, co obejmuje zarówno analizę warunków zewnętrznych, jak i wewnętrznych aspektów technicznych, takich jak regularne kontrole, coraz bardziej złożone systemy diagnostyczne oraz dostosowanie do specyfiki pracy w zmieniających się warunkach.

Pytanie 36

Jaką maszynę do czyszczenia należy wykorzystać do rozdzielenia całych nasion od połamanych?

A. Młynek
B. Żmijkę
C. Tryjer
D. Płótniarkę
Tryjer to maszyna czyszcząca, która jest szczególnie zaprojektowana do separacji nasion całych od połamanych. Działa na zasadzie wykorzystania siły grawitacji oraz odpowiednich ustawień sit, co pozwala na efektywne oddzielanie materiałów o różnych wymiarach i ciężarze. W procesie tym, nasiona całe mają tendencję do pozostawania na sitach, podczas gdy połamane fragmenty przechodzą przez nie. Przykładem zastosowania tryjera może być przetwórstwo zbóż, gdzie ważne jest uzyskanie czystych, pełnych ziaren do dalszej obróbki. W branży rolniczej, zgodnie z normami jakości, segregacja nasion na etapie oczyszczania jest kluczowa dla zwiększenia wartości handlowej plonów. Dobrą praktyką w używaniu tryjera jest regularne czyszczenie maszyny, aby zminimalizować ryzyko zanieczyszczeń krzyżowych, co ma wpływ na jakość finalnego produktu.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

W oparciu o informacje podane w tabeli, roczne koszty poniesione na paliwo dla ciągnika, który przepracuje 300 mth w pracach polowych i 400 mth w transporcie, wynosi

Zużycie paliwa w pracach polowych [l/mth]4,0
Zużycie paliwa w transporcie [l/mth]6,0
Cena 1 litra paliwa [zł]5,0
A. 14 000 zł
B. 20 000 zł
C. 18 000 zł
D. 12 000 zł
Patrząc na błędne odpowiedzi, można zauważyć, że są pewne nieporozumienia. Często myśli się, że całkowite zużycie paliwa to to samo co koszty, a to nie do końca tak działa. Osoby, które wybrały inne odpowiedzi, mogą bazować na niepełnych danych dotyczących wykorzystania ciągnika. Na przykład, jeżeli ktoś wskazał niższe koszty, to może wynikać z błędnych założeń o roboczogodzinach lub zużyciu paliwa. Nie biorą pod uwagę, jak różne typy prac wpływają na efektywność paliwową. Każde zlecenie ma swoje wymagania, które mogą diametralnie zmieniać zużycie. Zrozumienie, jak to wszystko policzyć, jest kluczowe, bo inaczej można wpaść w pułapki i źle zaplanować działania. W rolnictwie dobre kalkulacje kosztów to podstawa, więc musisz mieć pewność, że używasz rzetelnych danych i analizujesz wszystkie aspekty związane z maszynami.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.