Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik reklamy
  • Kwalifikacja: PGF.07 - Wykonywanie przekazu reklamowego
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 13:29
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 13:40

Egzamin zdany!

Wynik: 28/40 punktów (70,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Zapis 4+4 w przygotowaniu projektu ulotki oznacza

A. druk jednostronnie kolorowy
B. druk kolorowy, przy czym jedna strona ma być czarno-biała
C. druk dwustronnie kolorowy
D. druk obustronny, przy czym tylko jedna strona ma być w pełnej kolorystyce
Zapis 4+4 w kontekście przygotowywania projektu ulotki oznacza, że dokument ma być drukowany dwustronnie, a obie strony będą w pełnym kolorze. '4' odnosi się do czterech podstawowych kolorów używanych w druku offsetowym, czyli CMYK: cyjan, magenta, żółty i czarny. Taka konfiguracja jest standardem w branży poligraficznej dla uzyskania żywych i realistycznych barw, co jest kluczowe w tworzeniu materiałów marketingowych. Dzięki temu ulotki przyciągają wzrok, co z kolei może zwiększyć ich efektywność. W praktyce, jeśli chcemy przedstawić nasz produkt w jak najlepszym świetle, pełna kolorystyka na obu stronach ulotki może być nieoceniona. Dodatkowo, przy stosowaniu druku dwustronnego kolorowego, warto zwrócić uwagę na jakość papieru, który powinien być wystarczająco gruby, aby kolory z jednej strony nie prześwitywały na drugą. Przygotowując projekt, dobrze jest również pamiętać o odwzorowaniu barw w przestrzeni CMYK, co pozwala uniknąć rozczarowań po wydruku. Przestrzeganie tych zasad jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi i zapewnia wysoką jakość końcowego produktu.

Pytanie 2

Jaką minimalną ilość tkaniny należy zamówić, aby można było wykonać 20 banerów oczkowanych o wymiarach 1×2 m, przy założeniu, że w hurtowni dostępna jest tylko tkanina o szerokości 1,20 m, a straty wynikające ze stosowanej technologii produkcji sięgają 10% materiału? Nie dopuszcza się sklejania kawałków tkaniny w większą całość.

Ilustracja do pytania
A. 44 m
B. 22 m
C. 40 m
D. 20 m
Aby obliczyć, ile tkaniny potrzeba, musimy uwzględnić zarówno wymiary banerów, jak i dostępne rozmiary tkaniny oraz straty produkcyjne. Standardowy baner ma wymiary 1x2 m, a do jego wykonania potrzebujemy kawałka tkaniny o szerokości 1 m i długości 2 m, co daje 2 m² na baner. Jednak tkanina ma szerokość 1,2 m, więc jej długość musi wynosić 2 m, co oznacza, że zużywamy 2,4 m² tkaniny na jeden baner. Skoro straty wynoszą 10%, musimy zwiększyć ilość materiału o 10%, co daje nam łączne zużycie 2,64 m² na jeden baner. Dla 20 banerów potrzebujemy 20 razy więcej materiału, czyli 52,8 m². Przy szerokości tkaniny 1,2 m oznacza to, że musimy zamówić 44 m bieżące tkaniny. W tej sytuacji kluczowe jest zrozumienie, jak ważne jest uwzględnienie strat produkcyjnych w planowaniu zapotrzebowania na materiały. W praktyce taki sposób myślenia pozwala na uniknięcie niedoborów materiałów i problemów z terminowością realizacji zamówień. Dobrze jest też przewidzieć, czy inne czynniki, jak zmiany parametrów technologicznych, mogą wpłynąć na zużycie materiałów.

Pytanie 3

Zakłady Mleczarskie, wprowadzając na rynek nowy smak jogurtu, powinny poinformować klientówo

A. nowym wariancie produktu
B. dodatkowych korzyściach wynikających z zakupu
C. pełnej ofercie produktowej firmy
D. nowych i korzystnych warunkach zakupów
Wprowadzenie nowego smaku jogurtu na rynek to moment, kiedy firma powinna skoncentrować się na informowaniu swoich klientów o tym właśnie nowym wariancie produktu. Dlaczego to takie ważne? Po pierwsze, klienci poszukują różnorodności i nowości, które mogą wzbogacić ich codzienne doświadczenia zakupowe. Kiedy dowiedzą się o nowym smaku, mogą być bardziej skłonni do wypróbowania go, co zwiększa sprzedaż i rozpoznawalność marki. Z punktu widzenia marketingu, skupienie się na nowym produkcie pozwala na precyzyjne kierowanie kampanii reklamowych i promocyjnych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży FMCG (fast-moving consumer goods). Klienci cenią sobie także jasną i zrozumiałą komunikację. Jeśli firma jasno podkreśla nowość w ofercie, buduje zaufanie i lojalność wśród konsumentów. W praktyce, wprowadzenie nowego produktu powinno być również wsparte degustacjami, kampaniami w mediach społecznościowych i materiałami reklamowymi, które podkreślają unikalne cechy nowego smaku. To podejście jest zgodne z zasadami promocji nowych produktów, które sugerują, by nowości były wyraźnie komunikowane, by skutecznie przyciągnąć uwagę rynku.

Pytanie 4

Przedstawiony na ilustracji tekst został napisany z wykorzystaniem czcionki

Ilustracja do pytania
A. jednoelementowej z szeryfami skrytymi
B. dwuelementowej z szeryfami belkowymi
C. jednoelementowej bezszeryfowej
D. dwuelementowej bezszeryfowej
Odpowiedź jest poprawna, bo tekst na ilustracji wykorzystuje czcionkę dwuelementową z szeryfami belkowymi. To oznacza, że litery mają dodatkowe kreski na końcach głównych linii, co nadaje im klasyczny i elegancki wygląd. Szeryfy belkowe są charakterystyczne dla krojów takich jak Times New Roman czy Georgia, które są często używane w druku, zwłaszcza w książkach i gazetach. W praktyce, czcionki z szeryfami są preferowane w dłuższych tekstach, ponieważ ułatwiają czytanie dzięki lepszej czytelności znaków w ciągłym tekście. Z mojego doświadczenia wynika, że w projektowaniu graficznym warto stosować czcionki dwuelementowe z szeryfami, gdy chcemy nadać tekstowi formalności lub klasyki. To także świetny wybór do projektów związanych z edukacją, prawnictwem czy tradycyjnymi mediami. Stosowanie szeryfów to nie tylko wybór estetyczny, ale także funkcjonalny - tworzy wyraźne linie, które prowadzą oko czytelnika po tekście. Warto pamiętać, że dobór odpowiedniej czcionki jest kluczowy dla odbioru całego materiału wizualnego i może znacząco wpłynąć na jego skuteczność.

Pytanie 5

Do wykonania reklamy z wykorzystaniem folii OWV (One Way Vision) stosuje się technikę

A. druku offsetowego
B. druku solwentowego
C. fleksografii
D. termotransferu
Wybór niepoprawnej techniki druku dla folii OWV wynika z różnych błędów myślowych i nieporozumień na temat zastosowań każdej z metod. Fleksografia, na przykład, to technika druku używana głównie w produkcji opakowań oraz materiałów reklamowych na elastycznych podłożach, takich jak folie, ale nie jest idealna dla OWV. Jest to metoda bardziej odpowiednia do dużych nakładów, gdzie nie wymaga się tak wysokiej odporności na warunki zewnętrzne jak w przypadku solwentu. Termotransfer z kolei jest techniką powlekania, która stosuje się głównie w personalizacji odzieży, takich jak nadruki na koszulkach. W przypadku folii OWV, jej specyficzna struktura, pełna mikrootworów, nie nadaje się do tego rodzaju drukowania, które wymaga mniej porowatych powierzchni. Druk offsetowy, chociaż popularny i szeroko stosowany w druku masowym, jak książki czy czasopisma, nie jest najbardziej efektywny dla aplikacji na foliach OWV, głównie dlatego, że offset wymaga płaskich, nieprzepuszczających światła podłoży dla zachowania jakości druku. Typowe błędy myślowe polegają na nieuwzględnieniu specyfiki materiału OWV i jego wymagań co do druku. Folia ta, ze względu na swoją konstrukcję i zastosowania, wymaga wykorzystania technik dostosowanych do druku na materiałach zewnętrznych wymagających odporności na warunki atmosferyczne oraz wysokiej jakości kolorystycznej. Druk solwentowy spełnia te kryteria, podczas gdy inne wymienione metody nie oferują takich korzyści w kontekście OWV.

Pytanie 6

Przedstawiony na ilustracji slogan reklamowy został utworzony przy użyciu

Ilustracja do pytania
A. kapitalików, kroju pisma: dwuelementowego bezszeryfowego
B. majuskuł, kroju pisma: pisanki dwuelementowej
C. kapitalików, kroju pisma: jednoelementowego szeryfowego
D. wersalików, kroju pisma: jednoelementowego szeryfowego
Odpowiedź jest poprawna, ponieważ mamy tutaj do czynienia z krojem pisma jednopunktowym szeryfowym. Kapitaliki to rodzaj pisma, które imituje wielkie litery, ale są one mniejsze i bardziej subtelne. Choć wizualnie przypominają wersaliki, nie są to pełne wielkie litery. Szeryfy to małe kreski lub ozdobniki na końcach liter, które nadają tekstowi bardziej tradycyjny wygląd. Użycie kapitalików w połączeniu z szeryfowym krojem pisma często kojarzy się z elegancją i profesjonalizmem, co jest często wykorzystywane w projektach, które mają na celu wywołać wrażenie wiarygodności i klasy. W branży grafiki i projektowania, szeryfy są uznawane za bardziej czytelne na papierze, dlatego często stosuje się je w kontekście drukowanym, jak na przykład w książkach czy magazynach. Kapitaliki natomiast są wykorzystywane często w tytułach, nagłówkach lub innych miejscach, gdzie wymagane jest subtelne podkreślenie tekstu bez użycia pełnych wersalików. W praktyce, wybór odpowiedniego kroju pisma i jego zastosowanie jest kluczowe w procesie projektowania, ponieważ wpływa bezpośrednio na odbiór tekstu przez czytelnika. Moim zdaniem, zrozumienie różnic między różnymi rodzajami pisma jest nie tylko interesujące, ale również bardzo praktyczne w codziennej pracy grafika.

Pytanie 7

W którym stylu negocjacji strony skupiają się na rozwiązaniu problemów, dążą do porozumienia korzystnego dla każdej ze stron, skupiają się na interesach a nie na stanowiskach oraz ulegają zasadnym argumentom a nie presji?

A. Rywalizacyjnym
B. Rzeczowym
C. Miękkim
D. Twardym
Właśnie tak! Styl rzeczowy w negocjacjach jest uznawany za najbardziej efektywny, gdyż skupia się na rozwiązaniu problemów, a nie na wygrywaniu samej dyskusji. To podejście jest kluczowe, zwłaszcza w sytuacjach, gdzie obie strony dążą do długofalowej współpracy. W praktyce, rzeczowe negocjacje to nieustanne poszukiwanie wspólnych interesów, a nie sztywne trzymanie się wyjściowych stanowisk. Dlatego tak ważne jest rozumienie interesów drugiej strony, co pozwala na znalezienie kompromisów korzystnych dla wszystkich. Przykładowo, w negocjacjach biznesowych, zastosowanie stylu rzeczowego może prowadzić do uzgodnienia, które optymalizuje koszty i zwiększa zysk, jednocześnie budując pozytywne relacje między partnerami. Z mojego doświadczenia wynika, że najlepszą praktyką jest stosowanie otwartej komunikacji i aktywnego słuchania, co pomaga lepiej zrozumieć potrzeby drugiej strony i budować zaufanie. Warto także znać techniki takie jak BATNA (Best Alternative to a Negotiated Agreement), które wspierają rzeczowe podejście, umożliwiając ocenę alternatyw w przypadku braku porozumienia. Negocjacje rzeczowe są fundamentem efektywnej współpracy i pozwalają na osiąganie zrównoważonych wyników, co jest kluczowe w wielu branżach.

Pytanie 8

Przekaz zawarty w sloganie reklamowym "DZIAŁA DO OŚMIU RAZY DŁUŻEJ!" skierowany jest do grupy konsumentów wyodrębnionej według kryterium

A. ekonomicznego
B. geograficznego
C. demograficznego
D. społecznego
Odpowiedź skoncentrowana na kryterium ekonomicznym jest trafna, ponieważ sformułowanie „DZIAŁA DO OŚMIU RAZY DŁUŻEJ!” bezpośrednio odnosi się do oszczędności finansowych. Produkt, który działa dłużej, nie wymaga częstego wymieniania, co przekłada się na mniejszą ilość zakupów i niższe koszty w dłuższej perspektywie. W marketingu często stosuje się takie podejście, aby przyciągnąć klientów szukających lepszej wartości za swoje pieniądze. Standardy branżowe podkreślają, że skuteczna komunikacja z klientem powinna uwzględniać ich potrzeby i oczekiwania, a jednym z najważniejszych czynników decyzyjnych jest właśnie cena i związane z nią oszczędności. To podejście jest również powszechnie stosowane w strategiach reklamowych, gdzie podkreśla się długoterminowe korzyści finansowe użytkowników, co z mojego doświadczenia jest często kluczowym argumentem, zwłaszcza w czasach niepewności ekonomicznej. W praktyce oznacza to, że konsumenci będą bardziej skłonni wybrać produkt, jeśli wiedzą, że inwestycja w niego przyniesie oszczędności w dłuższym okresie czasu. Przykładowo, baterie działające dłużej mogą być postrzegane jako bardziej opłacalne, mimo że początkowo mogą być droższe niż konkurencyjne produkty o krótszej żywotności. To podejście jest skuteczne, ponieważ odwołuje się do racjonalnych decyzji zakupowych klientów.

Pytanie 9

Program komputerowy, którego okno dialogowe zostało przedstawione na ilustracji, służy do

Ilustracja do pytania
A. tworzenia stron internetowych
B. przygotowywania publikacji wielostronicowych
C. przygotowania animacji
D. montażu wideo
Odpowiedzi sugerujące, że program ten służy do montażu wideo, przygotowania animacji czy tworzenia stron internetowych wynikają z nieporozumienia co do funkcji i charakterystyki oprogramowania do DTP (desktop publishing). Montaż wideo zazwyczaj odbywa się w programach takich jak Adobe Premiere Pro czy DaVinci Resolve, które oferują narzędzia do edycji klipów, ścieżek audio i efektów specjalnych. Przygotowanie animacji natomiast to domena oprogramowania takiego jak Adobe Animate czy Blender, które umożliwiają pracę z klatkami kluczowymi i modelowaniem 3D. Z kolei tworzenie stron internetowych w dzisiejszych czasach często odbywa się przy użyciu edytorów kodu jak Visual Studio Code czy platform CMS jak WordPress, które są zoptymalizowane pod kątem tworzenia interaktywnych i responsywnych witryn. Błędem w myśleniu może być postrzeganie okna dialogowego z ustawieniami dokumentu jako uniwersalnego narzędzia do multimediów, podczas gdy jest to ściśle powiązane z przygotowywaniem materiałów drukowanych. Właściwe rozróżnienie tych funkcji jest kluczowe dla efektywnego wykorzystania odpowiednich narzędzi w praktyce zawodowej.

Pytanie 10

Wiadomość e-mail wysyłaną do określonej grupy potencjalnych klientów firmy określa się terminem

A. spam
B. newsletter
C. reklama pop up
D. reklama AdWords
Spam to termin odnoszący się do niechcianych lub niezamówionych wiadomości, które są masowo wysyłane do odbiorców. Jest to działanie nieetyczne i często sprzeczne z zasadami wielu systemów pocztowych, które stosują różne mechanizmy filtrowania, aby chronić użytkowników przed takim rodzajem korespondencji. Reklama pop-up to z kolei forma reklamy internetowej, która pojawia się w wyskakującym oknie podczas przeglądania stron internetowych. Choć może przyciągać uwagę przez swoją bezpośredniość, często jest postrzegana jako nachalna i może zniechęcać użytkowników, wpływając negatywnie na doświadczenia związane z przeglądaniem. Reklama AdWords, obecnie znana jako Google Ads, to płatna platforma reklamowa Google, która pozwala firmom na wyświetlanie reklam w wynikach wyszukiwania i na stronach partnerskich Google. Jest to efektywna forma marketingu, ale dotyczy bardziej działań związanych z wyszukiwaniem i reklamą kontekstową, a nie bezpośredniej komunikacji e-mailowej. Z mojego doświadczenia, często pomijamy różnice między tymi pojęciami, co prowadzi do błędnych założeń na temat ich zastosowania. Każda z tych form ma swoje miejsce w strategii marketingowej, ale warto je rozróżniać, aby efektywnie planować działania promocyjne i unikać błędów, które mogą wpłynąć na wizerunek firmy.

Pytanie 11

Głównym celem reklamy społecznej jest

A. zmiana zachowań odbiorców
B. poprawa wyników sprzedaży
C. budowanie lojalności wśród nabywców
D. budowanie marki firmy
Reklama społeczna to bardzo fascynująca dziedzina marketingu, która różni się od tradycyjnej reklamy nastawionej na zysk. Jej głównym celem jest zmiana zachowań odbiorców, co czyni ją narzędziem do promowania dobra społecznego. Na przykład, kampanie dotyczące zapobiegania paleniu papierosów, promowanie recyklingu czy zdrowego stylu życia są doskonałymi przykładami reklamy społecznej. Reklama tego typu ma na celu wzbudzenie refleksji i wywołanie reakcji emocjonalnych, które prowadzą do zmiany zachowań. Przykłady udanych kampanii pokazują, że zastosowanie emocji i zrozumienia psychologii odbiorcy jest kluczowe. W przeciwieństwie do reklamy komercyjnej, która skupia się na zyskach, reklama społeczna ma za zadanie edukować i zwiększać świadomość na temat ważnych kwestii społecznych. Standardy i dobre praktyki w tej dziedzinie obejmują stosowanie przekazów, które są autentyczne i nie manipulują odbiorcami, a także współpracę z organizacjami non-profit, aby zapewnić, że przekaz jest wiarygodny i ma rzeczywisty wpływ na społeczeństwo. Reklama społeczna jest narzędziem zmian, które, moim zdaniem, ma ogromny potencjał w kształtowaniu lepszego świata.

Pytanie 12

Którą funkcję, w zamieszczonym ogłoszeniu, pełni tekst: "Nie wiesz jak pozbyć się zbędnych kilogramów bez efektu jojo"?

Ilustracja do pytania
A. Nagłówka
B. Hasła
C. Treści zasadniczej
D. Obietnicy reklamy
To pytanie jest klasycznym przykładem zastosowania nagłówka w komunikacji reklamowej. Główna funkcja nagłówka to przyciągnięcie uwagi odbiorcy i zachęcenie go do dalszego zapoznania się z treścią ogłoszenia. W tym przypadku, pytanie 'Nie wiesz jak pozbyć się zbędnych kilogramów bez efektu jojo?' działa jako skuteczny chwyt marketingowy. Odpowiednia konstrukcja nagłówka jest kluczowa, ponieważ w ciągu kilku sekund decyduje, czy odbiorca zainteresuje się ofertą. W branży reklamowej często stosuje się techniki takie jak zadawanie pytań, które bezpośrednio odnoszą się do problemów odbiorców. Dobre praktyki wskazują na używanie języka, który jest zrozumiały i bezpośrednio trafia do emocji potencjalnego klienta. W tym nagłówku zastosowano zarówno element problemu, jak i obietnicy rozwiązania, co jest standardem w skutecznych kampaniach. Nagłówki pełnią strategiczną rolę w przekazie reklamowym, ponieważ są pierwszym elementem, który odbiorca widzi, i to one determinują pierwsze wrażenie.

Pytanie 13

Nośnikami reklamy internetowej są:

A. ogłoszenie modułowe, insert, wklejka
B. diapazon, freeboard, fotografia
C. spot reklamowy, plansza reklamowa, diapozytyw
D. skyscraper, top layer, interstitial
Nośniki reklamy internetowej, takie jak skyscraper, top layer czy interstitial, to narzędzia o szerokim zastosowaniu w branży digital marketingu. Skyscraper to pionowy baner, który zazwyczaj znajduje się po bokach strony internetowej i przyciąga uwagę użytkownika dzięki swojej wysokości. W praktyce świetnie sprawdza się na stronach z dużą ilością treści, gdzie użytkownicy przewijają stronę w dół. Top layer to z kolei rodzaj reklamy warstwowej, która nakłada się na treść strony, często przybierając formę animacji bądź interaktywnego elementu. Dzięki temu zyskuje dużą widoczność i zachęca do interakcji. Interstitial to pełnoekranowa reklama, która wyświetla się w przejściu między stronami lub podczas ładowania aplikacji. Jest skuteczna w budowaniu zaangażowania, ale wymaga ostrożnego stosowania, aby nie zniechęcić użytkowników nadmierną inwazyjnością. Te formaty są zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, które rekomendują użycie różnorodnych formatów reklamowych w celu zwiększenia ich efektywności oraz dostosowania do różnych grup docelowych. Warto pamiętać, że sukces kampanii reklamowej zależy od umiejętnego doboru formatu do konkretnego kontekstu i odbiorców.

Pytanie 14

W niektórych scenach filmu fabularnego pojawiają się jako rekwizyty naczynia kuchenne z logo marki, na które celowo kamera robi zbliżenie. Jest to działanie nazywane

A. autopromocją
B. audycją sponsorowaną
C. podcastem
D. lokowaniem produktu
Lokowanie produktu to strategia marketingowa, która polega na umieszczeniu logotypu, nazwy lub samego produktu w materiałach filmowych, tak aby były one widoczne dla widza. To zjawisko jest często stosowane w produkcjach filmowych, serialach telewizyjnych, a nawet grach komputerowych. Kluczowe jest tutaj naturalne wkomponowanie produktu w fabułę, co sprawia, że odbiorcy nie odbierają tego jako nachalnej reklamy. Praktycznym przykładem może być film, w którym bohaterowie piją napój gazowany z widocznym logotypem znanej marki, co z jednej strony wpisuje się w realia, a z drugiej stanowi subtelną reklamę. Lokowanie produktu jest zgodne z przepisami dotyczącymi reklam, pod warunkiem, że nie wprowadza odbiorcy w błąd co do funkcji produktu lub jego właściwości. Branża reklamowa uznaje takie działania za efektywne, gdyż pozwalają na dotarcie do szerokiej grupy odbiorców w sposób mniej ingerujący w ich doświadczenia wizualne. Moim zdaniem, dobrze wykonane lokowanie produktu potrafi być sztuką, która wymaga wyczucia i precyzyjnego planowania.

Pytanie 15

Producent środka piorącego wprowadza na rynek nową linię produktów. Grupę docelową stanowią osoby o wysokich dochodach, mieszkające samotnie od niedawna w dużym mieście. Produkt będzie sprzedawany jedynie w ekskluzywnych drogeriach. Który z poniższych przykładów definiuje BIG IDEĘ kampanii reklamowej dla tego produktu w postaci ESP?

A. Opakowanie, które wykorzystasz ponownie
B. Zapach twojego dzieciństwa
C. Bez brudu, bez kamienia
D. Najbielsza biel na rynku
Analizując błędne odpowiedzi, warto zrozumieć, że wszystkie one koncentrują się na funkcjonalnych aspektach produktu, co nie pasuje do koncepcji ESP. 'Najbielsza biel na rynku' jest klasycznym przykładem USP (Unique Selling Proposition), który skupia się na praktycznej korzyści, ale nie buduje emocjonalnej więzi. To podejście mogłoby działać w segmencie masowym, gdzie klienci szukają konkretnych wyników. 'Bez brudu, bez kamienia' również odnosi się do praktycznych aspektów, które mogą być ważne dla szerokiego grona odbiorców, ale nie dla nich jest ta kampania. Osoby o wysokich dochodach często oczekują czegoś więcej niż tylko czystości — chcą wyjątkowych doświadczeń. 'Opakowanie, które wykorzystasz ponownie' odzwierciedla rosnący trend zrównoważonego rozwoju, ale niekoniecznie rezonuje z emocjami. Choć ekologiczność może być ważna dla niektórych konsumentów, w tej grupie docelowej większe znaczenie mogą mieć luksus i emocjonalne zaangażowanie. Błędem myślowym jest więc skupianie się wyłącznie na funkcjonalności, gdyż nowoczesny marketing, szczególnie skierowany do segmentu premium, często bazuje na wartościach emocjonalnych i budowaniu trwałych relacji z marką.

Pytanie 16

Na ilustracji czerwoną i zieloną linią zaznaczono obszar:

Ilustracja do pytania
A. formatu i linie zgięcia
B. kreślenia i linie spadu
C. spadu i linie koloru
D. bezpieczny i linie cięcia
Odpowiedź, wskazująca na obszar bezpieczny i linie cięcia, jest poprawna. W projektowaniu graficznym obszar bezpieczny to ten, w którym umieszcza się istotne elementy, takie jak tekst i logo, aby nie zostały przypadkowo obcięte podczas druku. Czerwona linia zazwyczaj oznacza linie cięcia, co wskazuje na dokładne miejsce, w którym zostanie wykonane cięcie materiału drukowanego. Jest to niezwykle istotne w branży poligraficznej, gdzie dokładność jest kluczowa, a pomyłki mogą prowadzić do dużych strat. Na przykład, w produkcji wizytówek, obszar bezpieczny gwarantuje, że wszystkie dane kontaktowe pozostaną widoczne po przycięciu. Z mojego doświadczenia wynika, że zawsze warto zostawić kilka milimetrów marginesu, aby uniknąć przykrych niespodzianek. Standardowe branżowe praktyki sugerują, aby ten margines wynosił przynajmniej 3 mm, co dodatkowo podnosi estetykę finalnego produktu. Takie podejście zapewnia, że końcowy projekt wygląda profesjonalnie i spełnia oczekiwania klienta.

Pytanie 17

Nadmuchiwana powietrzem dwustronna ściana reklamowa to

A. airboard
B. citylight
C. frontlight
D. cityscroll
Airboard to rodzaj przenośnego nośnika reklamowego, który jest nadmuchiwany powietrzem, tworząc dwustronną powierzchnię do eksponowania reklam. Tego typu rozwiązania są niezwykle praktyczne ze względu na swoją mobilność i łatwość użytkowania. Airboardy są wykonane z wytrzymałych materiałów, które są odporne na różne warunki atmosferyczne, co czyni je idealnym wyborem do zastosowań na zewnątrz. Można je szybko zainstalować i zdemontować, co jest dużym atutem podczas eventów na świeżym powietrzu czy targów. Dodatkowo, ich konstrukcja pozwala na szybkie zmiany treści reklamowej, co sprawia, że są one bardziej elastyczne w użyciu niż tradycyjne nośniki. W branży reklamowej airboardy są doceniane za swoją widoczność i atrakcyjność wizualną, przyciągając wzrok potencjalnych klientów. Moim zdaniem to świetne rozwiązanie dla firm szukających dynamicznych i efektywnych sposobów na promocję swoich produktów czy usług. Warto też wspomnieć, że dzięki możliwości podświetlenia, airboardy są skuteczne również po zmroku, co zwiększa zasięg ich działania.

Pytanie 18

Któremu pracownikowi agencji reklamy należy powierzyć opracowanie hasła reklamowego dla klienta?

A. Copywriterowi
B. Grafikowi
C. Account managerowi
D. Księgowemu
Copywriter to specjalista, który zajmuje się tworzeniem tekstów reklamowych, a więc także haseł reklamowych. Jest to osoba z odpowiednim wyczuciem języka, kreatywnością oraz umiejętnością przekazania wartości marki w zwięzłej formie. Tworzenie haseł reklamowych wymaga nie tylko znajomości języka, ale również umiejętności zrozumienia grupy docelowej oraz celów marketingowych klienta. Dlatego właśnie copywriter jest najlepszym wyborem do tego zadania. W branży reklamowej ważne jest, aby hasło reklamowe było nie tylko chwytliwe, ale także spójne z wizerunkiem marki oraz jej wartościami. Copywriterzy często współpracują z grafikami nad kampaniami reklamowymi, co pozwala na stworzenie spójnego przekazu wizualno-tekstowego. Moim zdaniem, kluczowe jest też zrozumienie psychologii konsumenta, co umożliwia tworzenie przekazów, które trafiają do odbiorcy na emocjonalnym poziomie. Warto zauważyć, że copywriting to nie tylko branża kreatywna, ale również bardzo strategiczna. Dobre hasło reklamowe potrafi przyciągnąć uwagę, wywołać zamierzony efekt oraz zapisać się w pamięci odbiorców, co jest przecież celem każdej kampanii reklamowej.

Pytanie 19

Które ze stoisk, pokazanych na rysunku stwarza najwięcej ograniczeń ekspozycyjnych i jest najmniejatrakcyjne do zaaranżowania przestrzeni?

Ilustracja do pytania
A. Nr 4
B. Nr 2
C. Nr 1
D. Nr 3
Podczas analizy różnych stoisk na targach kluczowe jest zrozumienie, jak ich lokalizacja wpływa na atrakcyjność oraz dostępność dla odwiedzających. W przypadku stoiska nr 1, chociaż znajduje się ono przy wejściu, co teoretycznie mogłoby sugerować pewne ograniczenia, to w rzeczywistości ma ono doskonały dostęp i dużą widoczność. Takie umiejscowienie może przyciągnąć klientów już na początku ich wizyty. Stoisko nr 2, z kolei, nie znajduje się w centralnym miejscu, ale jego lokalizacja na peryferiach umożliwia lepsze zarządzanie przestrzenią i łatwy dostęp z jednej strony. To sprawia, że jest ono bardziej atrakcyjne dla przechodzących osób. Stoisko nr 4, umiejscowione w bardziej centralnej części, może wydawać się mniej dostępne, ale jego pozycja pozwala na przyciągnięcie uwagi z wielu kierunków. Główne błędy myślowe polegają na niedocenianiu znaczenia szerokiego dostępu i widoczności, które są kluczowe w projektowaniu efektywnej przestrzeni wystawienniczej. Wybierając stoisko, zawsze warto kierować się zasadami maksymalizującymi ekspozycję i dostępność, aby zapewnić sobie jak najlepsze wyniki na wydarzeniach targowych.

Pytanie 20

Które medium powinien wybrać przedsiębiorca planujący emisję reklamy audio-wizualnej na terenie całej Polski?

A. Outdoor
B. Radio
C. Direct mail
D. Telewizję
Telewizja to medium, które ma niezwykle szeroki zasięg i możliwości, jeśli chodzi o emisję reklamy audio-wizualnej. Jest to szczególnie istotne, gdy przedsiębiorca planuje dotarcie do szerokiego grona odbiorców na terenie całego kraju. Telewizja pozwala na emisję treści, które łączą obraz z dźwiękiem, co znacząco zwiększa siłę przekazu w porównaniu do mediów opierających się tylko na jednym z tych elementów. Z mojego doświadczenia wynika, że telewizja to jedno z najbardziej efektywnych narzędzi budowania świadomości marki. Jej wpływowość wynika z możliwości dotarcia do emocji widza, co jest trudniejsze do osiągnięcia za pomocą innych mediów. Standardy branżowe wskazują, że dobrze skonstruowana reklama telewizyjna potrafi utrzymywać uwagę odbiorcy i budować pozytywne skojarzenia z marką. Dodatkowo, telewizja oferuje różne formaty reklamowe, od tradycyjnych spotów po bardziej interaktywne formy, co daje szerokie pole do popisu kreatywnym marketerom. Przez wiele lat telewizja była i nadal jest jednym z głównych kanałów komunikacji masowej, co czyni ją idealnym wyborem dla przedsiębiorców planujących szeroko zakrojone kampanie reklamowe. Warto pamiętać, że profesjonalnie zrealizowana reklama telewizyjna to inwestycja, która może się zwrócić w postaci zwiększonej sprzedaży i rozpoznawalności marki.

Pytanie 21

Który z wymienionych programów umożliwia stworzenie bazy danych klientów, w której jest możliwe automatyczne wyszukiwanie kontrahentów?

A. Arkusz kalkulacyjny
B. Program do edycji grafiki rastrowej
C. Edytor HTML
D. Program do edycji grafiki wektorowej
Arkusz kalkulacyjny to niezwykle przydatne narzędzie do tworzenia prostych baz danych, w tym baz klientów. Takie programy, jak Microsoft Excel czy Google Sheets, pozwalają na łatwe przechowywanie, organizowanie i przeszukiwanie danych za pomocą funkcji wyszukiwania. Automatyzacja procesu wyszukiwania kontrahentów jest możliwa dzięki zastosowaniu formuł, takich jak VLOOKUP czy funkcje filtrowania, które szybko pokazują dane na podstawie określonych kryteriów. To daje użytkownikowi możliwość dynamicznego zarządzania informacjami bez potrzeby posiadania zaawansowanej wiedzy programistycznej. W praktyce arkusze kalkulacyjne są często wykorzystywane przez małe i średnie przedsiębiorstwa do zarządzania danymi klientów ze względu na ich dostępność i łatwość obsługi. Standardy branżowe często zalecają wykorzystywanie arkuszy kalkulacyjnych do zadań wymagających szybkiej analizy danych i prostej automatyzacji. Z mojego doświadczenia, arkusze kalkulacyjne są idealne dla początkujących użytkowników, którzy potrzebują narzędzia do efektywnego zarządzania informacją, co czyni je uniwersalnym rozwiązaniem dla wielu zastosowań biznesowych.

Pytanie 22

Z którego z wymienionych nośników reklamy powinien skorzystać producent luksusowych jachtów, jeżeli jego grupą docelową mają być osoby o ponadprzeciętnych dochodach?

A. Spot reklamowy w regionalnej, komercyjnej stacji radiowej
B. Insert w miesięczniku gospodarczym skierowanym do inwestorów
C. Ogłoszenie drobne w jednej z regionalnych gazet w Polsce
D. Ogłoszenie modułowe w jednym z ogólnopolskich tabloidów
Decyzja o wyborze odpowiedniego nośnika reklamy jest kluczowa dla skutecznego dotarcia do grupy docelowej. W przypadku luksusowych jachtów, których klientami są zazwyczaj osoby o wysokich dochodach, ważne jest, by reklama była umieszczona w miejscu, które cieszy się prestiżem i jest często odwiedzane przez ludzi zamożnych. Miesięczniki gospodarcze skierowane do inwestorów to idealne miejsce dla takiej reklamy. Ich czytelnicy to osoby, które nie tylko posiadają wysokie dochody, ale również są zainteresowane inwestycjami i luksusowymi produktami. Dodatkowo, taki insert można w łatwy sposób wzbogacić o szczegółowe informacje dotyczące oferty, co jest niezwykle ważne przy produktach o wysokiej wartości. W branży marketingowej mówi się często o 'targetowaniu', czyli precyzyjnym dobieraniu grupy docelowej oraz kanałów komunikacji. Dzięki temu reklama nie tylko dociera do odpowiednich odbiorców, ale również zwiększa swoją skuteczność. Moim zdaniem, w przypadku reklamowania dóbr luksusowych, zawsze warto inwestować w media, które koncentrują się na zamożnych konsumentach. Taka strategia pozwala na budowanie odpowiedniego prestiżu marki oraz nawiązywanie relacji z klientem, który poszukuje wyjątkowych rozwiązań i produktów.

Pytanie 23

Przedstawiony na ilustracji obiekt graficzny jest przykładem zastosowania

Ilustracja do pytania
A. grafiki rastrowej
B. renderowania obiektów
C. teksturowania obiektów
D. grafiki 3D
Grafika rastrowa to coś, co widzisz na co dzień, a nawet nie zdajesz sobie z tego sprawy - to po prostu obrazek zbudowany z pikseli. Każdy piksel to jak maleńka kropka koloru, a razem tworzą całość. W przeciwieństwie do grafiki wektorowej, która jest oparta na matematycznych kształtach, grafika rastrowa jest bardziej szczegółowa, ale traci na jakości przy powiększeniu. To dlatego zdjęcia są zwykle rastrowe - mogą uchwycić subtelne przejścia kolorów i detale. Standardowe formaty plików rastrowych to JPEG, PNG czy BMP. Ważne jest, by pamiętać o ich rozdzielczości, bo to ona decyduje o tym, jak ostro obrazek będzie wyglądał na ekranie czy w druku. Grafika rastrowa jest wykorzystywana wszędzie tam, gdzie liczy się szczegółowość, jak w fotografii cyfrowej czy edycji zdjęć. Moim zdaniem, choć to technologia z pewnymi ograniczeniami, jej wszechobecność i prostota powodują, że pozostaje kluczowa w cyfrowym świecie.

Pytanie 24

W której części analizy SWOT przedsiębiorstwa znajdą się informacje o wysokich kwalifikacjachpracowników i posiadanych patentach?

A. Mocne strony
B. Szanse
C. Słabe strony
D. Zagrożenia
Analiza SWOT to popularne narzędzie stosowane w zarządzaniu, które pomaga w identyfikacji czynników wpływających na działalność firmy. W ramach analizy SWOT, mocne strony dotyczą wewnętrznych zasobów i umiejętności przedsiębiorstwa, które można efektywnie wykorzystać do zdobycia przewagi konkurencyjnej. Wysokie kwalifikacje pracowników to niewątpliwie jeden z kluczowych atutów firmy, ponieważ pozwalają na realizację skomplikowanych projektów oraz innowacji. Posiadane patenty są również istotnym elementem, ponieważ zabezpieczają innowacyjne rozwiązania technologiczne przed konkurencją i umożliwiają czerpanie korzyści finansowych. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy to, chociażby, inwestowanie w szkolenia pracowników oraz rozwijanie nowych technologii, które mogą być chronione patentami. Dobre praktyki w zarządzaniu sugerują, by firma regularnie analizowała swoje mocne strony, aby rozwijać te obszary, które przynoszą największe korzyści biznesowe. Moim zdaniem, kluczowe jest też tworzenie odpowiedniej kultury organizacyjnej, która wspiera rozwój kompetencji i innowacyjność, co w długofalowej perspektywie przynosi wymierne korzyści.

Pytanie 25

W celu zaprojektowania do druku offsetowego dwudziestostronicowego folderu reklamowego łączącego w sobie tekst i grafikę należy wykorzystać program

A. Adobe Audition
B. OpenOffice
C. Gimp
D. Adobe InDesign
Wybór odpowiedniego oprogramowania do projektowania materiałów drukowanych jest kluczowy, dlatego warto zrozumieć, dlaczego niektóre programy nie są odpowiednie do tego celu. Gimp to świetne narzędzie do edycji grafiki rastrowej, ale nie jest dostosowane do tworzenia rozbudowanych projektów, takich jak wielostronicowe foldery reklamowe. Brak funkcji typograficznych i zarządzania układem stron sprawia, że jest mało efektywny w projektowaniu kompleksowych materiałów drukowanych. Z kolei OpenOffice to pakiet biurowy, który oferuje podstawowe narzędzia edytorskie, ale jego możliwości graficzne są ograniczone w porównaniu z dedykowanymi programami do DTP (Desktop Publishing). OpenOffice nie obsługuje zaawansowanej kontroli nad kolorami czy zarządzania warstwami, co w druku offsetowym jest podstawą. Adobe Audition to z kolei zupełnie inna kategoria – to narzędzie do edycji dźwięku, więc nie posiada funkcji związanych z grafiką czy typografią. Często błędne przekonanie, że każdy program Adobe nadaje się do grafiki, prowadzi do takich niepoprawnych wyborów. Kluczem do poprawnego wyboru jest zrozumienie, że specyfika każdego projektu wymaga odpowiednich narzędzi, a w druku liczy się precyzja i profesjonalne funkcje, które oferuje tylko dedykowane oprogramowanie jak InDesign.

Pytanie 26

W celu uatrakcyjnienia oferty sprzedażowej sklepu internetowego miniatury oferowanych artykułów mają być animowane. W tym celu należy je zapisać w formacie

A. raw
B. obj
C. gif
D. png
Format GIF (Graphics Interchange Format) to jeden z najbardziej popularnych sposobów na przedstawienie animacji w Internecie. Jest to format, który pozwala na tworzenie prostych animacji poprzez wyświetlanie sekwencji obrazów w zapętleniu. GIF obsługuje do 256 kolorów i stosuje kompresję bezstratną, dzięki czemu pliki są stosunkowo małe, co jest istotne dla szybkości ładowania strony. Z tego powodu GIF jest idealny do prostych animacji w sklepach internetowych, gdzie ważna jest wydajność i estetyka. Moim zdaniem, to świetne rozwiązanie, jeśli chcesz przyciągnąć uwagę użytkowników bez znacznego obciążenia strony. Dzięki użyciu GIF, możesz przedstawić produkty w bardziej interesujący sposób, co może przełożyć się na lepsze wyniki sprzedażowe. Ważne, by pamiętać, że GIF nie jest odpowiedni dla skomplikowanych grafik ze względu na ograniczoną paletę kolorów, ale jego popularność nie słabnie ze względu na prostotę i kompatybilność z większością przeglądarek oraz urządzeń.

Pytanie 27

Który materiał powinna zastosować agencja reklamowa, aby po zawieszeniu reklamy wielkoformatowej na budynku zapewnić jak największą ilość światła docierającego do pomieszczeń znajdujących się bezpośrednio za reklamą i zminimalizować skutki działania wiatru?

A. Płótno Canvas
B. Papier termotransferowy
C. Folię sublimacyjną
D. Siatkę mesh
Siatka mesh to idealne rozwiązanie w przypadku reklam wielkoformatowych, które mają być montowane na budynkach. Dlaczego? Z jednej strony konstrukcja tej siatki pozwala na przepuszczanie światła. Dzięki temu pomieszczenia za reklamą nie są zaciemnione i zachowują naturalne oświetlenie. To ważne, szczególnie w biurach czy mieszkaniach, gdzie odpowiednie doświetlenie wpływa na komfort pracy i życia. Dodatkowo, siatka mesh ma perforowaną strukturę, co znaczy, że jest mniej podatna na działanie wiatru. Wiatr może swobodnie przez nią przechodzić, co minimalizuje ryzyko uszkodzenia reklamy i konstrukcji budynku. W branży reklamowej to rozwiązanie jest standardem przy dużych formatach. Takie reklamy są stabilne i bezpieczne, a jednocześnie skuteczne w przekazie. Co więcej, siatka mesh jest odporna na warunki atmosferyczne, co czyni ją długowiecznym materiałem do użytku zewnętrznego, a jednocześnie jest stosunkowo łatwa w montażu i demontażu. To praktyczne podejście potwierdza się w wielu realizacjach na całym świecie.

Pytanie 28

W celu prawidłowej instalacji banera reklamowego na elewacji budynku należy

A. zastosować oczkowanie banera
B. zastosować hot-stamping
C. wykonać bigowanie co 50 cm
D. wydrukować go na matowym podłożu
Wybór niepoprawnych odpowiedzi często wynika z niezrozumienia techniki montażu banerów reklamowych. Wydrukowanie banera na matowym podłożu dotyczy bardziej kwestii wizualnych niż technicznych. Matowe podłoże może pomóc w uniknięciu odbić światła, ale nie wpływa na stabilność montażu. Bigowanie, czyli proces polegający na tworzeniu zagięć w materiale, stosuje się raczej w druku materiałów, które wymagają składania, jak ulotki czy foldery, nie zaś w przypadku banerów. Hot-stamping, z kolei, to technika zdobienia polegająca na tłoczeniu folii na gorąco, co dodaje efektownego wyglądu, ale nie jest związane z montażem banerów. Typowym błędem jest mylenie efektów estetycznych z technicznymi wymaganiami montażowymi. W kontekście reklamy zewnętrznej, najważniejsze jest, aby baner był trwały i odporny na warunki atmosferyczne, a nie jedynie dobrze wyglądał. Zrozumienie różnic między tymi pojęciami pozwala uniknąć kosztownych błędów i zapewnia skuteczność przekazu reklamowego.

Pytanie 29

Materiał filmowy przedstawia wykonanie retuszu fotografii portretowej z wykorzystaniem

A. narzędzia korygującego
B. maski warstwy
C. filtrów
D. kanałów
Analizując inne podejścia do retuszu fotografii portretowej, często napotykamy na błędne przekonania dotyczące użycia maski warstwy, kanałów czy filtrów jako głównych narzędzi w tym celu. Maska warstwy, choć niezwykle użyteczna w wielu aspektach edycji, służy głównie do nieniszczącego edytowania zdjęć poprzez ukrywanie lub odsłanianie części warstwy, na której pracujemy. Nie jest jednak przeznaczona bezpośrednio do retuszu skóry czy usuwania niedoskonałości. Kanały natomiast, są bardziej zaawansowanym narzędziem, które pozwala na manipulację kolorami i tonami. Mogą być pomocne przy poprawianiu balansu bieli czy kontrastu, ale ich bezpośrednie zastosowanie do retuszu twarzy jest ograniczone. Filtry z kolei oferują szeroką gamę efektów artystycznych, które mogą zmieniać wygląd fotografii w bardziej kreatywny sposób. Jednak nie są one dedykowane do precyzyjnych korekt, jakich wymaga retusz portretów. Często spotykanym błędem jest przekonanie, że te narzędzia mogą zastąpić manualny retusz, co prowadzi do zbyt sztucznych efektów. Z mojego doświadczenia wynika, że najlepsze rezultaty w retuszu portretowym osiąga się poprzez połączenie różnych technik, ale fundamentem zawsze powinny być narzędzia korygujące, które oferują największą kontrolę nad każdym detalem zdjęcia.

Pytanie 30

W celu wykonania reklamy umieszczonej na bocznych szybach autobusu należy zastosować

A. folię wylewaną
B. folię OVW
C. folię magnetyczną
D. folię flex
Folia OVW, znana także jako folia One Way Vision, to idealny materiał do zastosowania na bocznych szybach autobusów. Jej główna zaleta polega na tym, że jest perforowana, co oznacza, że posiada małe dziurki. Dzięki temu można z łatwością umieścić reklamę, która będzie widoczna dla osób na zewnątrz, zachowując jednocześnie przejrzystość widoku dla pasażerów wewnątrz pojazdu. To praktyczne rozwiązanie jest powszechnie stosowane w branży reklamowej, ponieważ nie tylko przyciąga uwagę przechodniów, ale także nie zakłóca komfortu podróżujących. Folia OVW ma także właściwości ochronne - redukuje promieniowanie UV, co jest dodatkowym atutem. Warto wspomnieć, że odpowiednio zaaplikowana spełnia normy bezpieczeństwa i nie wpływa negatywnie na widoczność kierowcy. Z mojego doświadczenia, folia ta jest doskonałym kompromisem pomiędzy efektywnością reklamy a funkcjonalnością środka transportu. Dlatego właśnie jest to najlepszy wybór dla tego typu zastosowań. Dodatkowo, łatwo ją zdemontować, co jest ważne przy częstej zmianie kampanii reklamowych.

Pytanie 31

Które medium podstawowe powinna wybrać agencja, jeżeli zleceniodawca chce, aby cechowało się ono niskim kosztem dotarcia do pojedynczej osoby, bardzo dużym zasięgiem oraz najbardziej atrakcyjną formą przekazu?

A. Czasopismo
B. Telewizję
C. Prasę codzienną
D. Przesyłkę reklamową
Wybór medium reklamowego to kluczowa decyzja, która powinna być oparta na specyficznych potrzebach kampanii marketingowej. Czasopisma mogą wydawać się atrakcyjne ze względu na wysublimowaną oprawę graficzną i precyzyjne targetowanie, jednak ich zasięg jest zazwyczaj ograniczony do specyficznych grup odbiorców, co znacznie zwiększa koszt dotarcia do pojedynczej osoby. Również dynamika i tempo konsumpcji treści w czasopismach nie dorównuje telewizji. Prasa codzienna ma swoje miejsce w strategii marketingowej, szczególnie gdy celem jest szybkie dotarcie do lokalnych odbiorców, ale brak w niej atrakcyjnej formy przekazu, jaką oferuje telewizja. Z drugiej strony, przesyłki reklamowe, mimo że mogą być bardzo spersonalizowane, są czasochłonne i kosztowne, a ich skuteczność w dotarciu na szeroką skalę jest ograniczona. Typowym błędem jest myślenie, że każde z tych mediów może zastąpić telewizję pod względem zasięgu i atrakcyjności przekazu. Każde medium ma swoje mocne strony, ale w kontekście szerokiego zasięgu i niskiego kosztu dotarcia, telewizja wciąż pozostaje niekwestionowanym liderem. Dlatego zrozumienie specyficznych właściwości i ograniczeń każdego z mediów jest kluczowe dla skutecznego planowania kampanii reklamowych.

Pytanie 32

Które parametry techniczne musi spełniać reklama przygotowana do emisji w telewizji cyfrowej?

A. System PAL, format obrazu 9:16
B. System NTSC, format obrazu 1:1
C. System HDTV, format obrazu 16:9
D. System SECAM, format obrazu 4:3
Odpowiedzi takie jak system PAL czy NTSC wiążą się z wcześniejszymi standardami nadawania telewizyjnego, które były szeroko stosowane przed erą telewizji cyfrowej. System PAL, używany głównie w Europie, oferował format obrazu 4:3, który w dzisiejszych czasach jest już przestarzały. Pomyśl, jak by wyglądała reklama w takim formacie na nowoczesnym ekranie panoramicznym – po bokach byłyby czarne pasy, co jest niepożądane z punktu widzenia estetyki. Podobnie, system NTSC, stosowany głównie w Ameryce, oferował inne proporcje obrazu, a jego jakość w porównaniu z HDTV była dużo niższa. Z kolei SECAM, używany niegdyś w krajach bloku wschodniego, również oferował format 4:3 i był mało elastyczny pod względem migracji do standardów cyfrowych. Warto zrozumieć, że te starsze systemy nie są kompatybilne z dzisiejszymi wymaganiami technicznymi telewizji cyfrowej, co czyni je nieodpowiednimi dla współczesnych produkcji reklamowych. Z mojego doświadczenia wynika, że niektórzy myślą, iż starsze systemy są wystarczające, ponieważ były używane przez wiele lat. Jednak technologia idzie do przodu, a wraz z nią zmieniają się standardy jakościowe, które muszą być spełniane, aby przyciągnąć uwagę współczesnego widza. Dlatego najlepszym wyborem na obecnym etapie rozwoju technologii jest właśnie system HDTV i format obrazu 16:9, które są zgodne z nowoczesnymi standardami emisji i oczekiwaniami odbiorców.

Pytanie 33

Który program komputerowy należy wykorzystać do przygotowania prostej bazy kontrahentów?

A. Program do prezentacji multimedialnych
B. Edytor tekstu
C. Program do grafiki wektorowej
D. Arkusz kalkulacyjny
Arkusz kalkulacyjny to idealne narzędzie do stworzenia prostej bazy kontrahentów. Takie oprogramowanie jak Excel czy LibreOffice Calc pozwala nie tylko na przechowywanie danych w zorganizowany sposób, ale również na łatwe ich sortowanie, filtrowanie i analizowanie. Dzięki temu możemy tworzyć listy kontrahentów, dodawać do nich dane kontaktowe, informacje o transakcjach czy statusy współpracy. Co ważne, arkusze kalkulacyjne oferują też funkcje obliczeniowe, dzięki którym można szybko podsumować dane finansowe związane z kontrahentami. Z mojego doświadczenia wynika, że arkusze kalkulacyjne są intuicyjne i elastyczne, co sprawia, że są wykorzystywane zarówno przez małe firmy, jak i duże korporacje. Warto również podkreślić, że wielu użytkowników docenia możliwość eksportowania danych do innych formatów, co ułatwia ich późniejsze wykorzystanie w innych aplikacjach. W branży często się mówi, że arkusze kalkulacyjne to swoisty "szwajcarski scyzoryk" wśród narzędzi biurowych, dzięki swojej wszechstronności i dostępności. Dobre praktyki sugerują, aby zawsze tworzyć kopie zapasowe plików i regularnie je aktualizować, co pozwoli na zachowanie integralności danych. Jeśli ktoś jeszcze nie próbował, polecam zacząć od prostych projektów, by z czasem odkrywać coraz bardziej zaawansowane funkcje.

Pytanie 34

Pracownicy mają obowiązek odbywania obowiązkowego szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higienypracy. Szkolenie to pracownicy odbywają

A. w czasie pracy, na koszt Państwowej Inspekcji Pracy
B. poza godzinami pracy, na koszt pracodawcy
C. w czasie pracy, na koszt pracodawcy
D. poza godzinami pracy, na koszt Państwowej Inspekcji Pracy
Odpowiedzi inne niż 'w czasie pracy, na koszt pracodawcy' sugerują błędne rozumienie obowiązków pracodawcy oraz zasad organizacji szkoleń BHP. Przede wszystkim, odpowiedź zakładająca odbycie szkolenia poza godzinami pracy na koszt pracodawcy jest niezgodna z przepisami, które jasno określają, że czas szkolenia BHP jest traktowany jako czas pracy. Pominięcie tego aspektu może wynikać z mylnego przekonania, że szkolenie to dodatkowy obowiązek pracownika, a nie integralna część jego obowiązków służbowych. Z kolei odpowiedzi sugerujące finansowanie przez Państwową Inspekcję Pracy są całkowicie bezpodstawne, ponieważ PIP pełni rolę organu kontrolno-nadzorczego, a nie finansującego. Tego typu błędy mogą wynikać z braku świadomości na temat roli i funkcji PIP w systemie bezpieczeństwa pracy. Ważne jest zrozumienie, że to pracodawca, jako strona organizująca i finansująca szkolenie, ma na celu nie tylko spełnienie wymogów prawnych, ale także ochronę swojego biznesu przez minimalizację ryzyka zawodowego. Pracownicy mają prawo do pełnego i skutecznego przeszkolenia w ramach godzin pracy, co ma kluczowe znaczenie dla ich bezpieczeństwa i zdrowia.

Pytanie 35

Firma zajmuje się produkcją i dystrybucją lizaków owocowych dla dzieci. W celach reklamowych firma wykorzystuje postać zabawnego ufoludka. Którą technikę prezentacji reklamy telewizyjnej zastosuje firma, aby dotrzeć do grupy docelowej?

A. Rekomendację eksperta
B. Animację
C. Styl życia
D. Dowód naukowy
Wybór animacji jako techniki prezentacji reklamy telewizyjnej dla firmy produkującej lizaki owocowe jest doskonałym przykładem zastosowania nowoczesnych metod przyciągania uwagi młodszej publiczności. Animacja daje nieograniczone możliwości kreatywne, pozwala na stworzenie fascynującego świata przygód, które dzieci uwielbiają. Dzięki animacji można łatwo wprowadzić postacie, które stają się idolami dla dzieci, a zabawny ufoludek to idealny bohater, który przyciągnie ich uwagę i wywoła pozytywne emocje. Z mojego doświadczenia wynika, że dzieci są bardziej skłonne do zapamiętania reklam z postaciami, które są atrakcyjne i sympatyczne. Animacja pozwala na tworzenie dynamicznych, kolorowych i porywających scen, co jest niezwykle skuteczną strategią. W branży reklamowej często stosuje się animacje, ponieważ są one uniwersalne i mogą być adaptowane na różne rynki. Dodatkowo, z punktu widzenia kosztów, animacja może być bardziej opłacalna niż produkcja z udziałem aktorów. Standardy branżowe, takie jak użycie odpowiedniej palety kolorów czy narracji, są często łatwiejsze do spełnienia w animacji, co zwiększa jej atrakcyjność jako medium reklamowego.

Pytanie 36

Agencja reklamowa planując kampanię dla producenta głośników bezprzewodowych chce w przekazie reklamowym postawić głównie na skojarzenia produktu z dżinglem. Oznacza to, że podstawowym elementem tego przekazu ma być

A. komunikat główny
B. symbol
C. korzyści, jakie osiągnie nabywca produktu
D. argument sprzedażowy
Wybór symbolu jako podstawowego elementu przekazu reklamowego jest świetnym posunięciem, zwłaszcza gdy agencja planuje wykorzystać dżingiel. Symbol w kontekście reklamy to nie tylko obrazek czy logo, ale także dźwięk, który od razu kojarzy się z danym produktem lub marką. W tej sytuacji, dżingiel pełni rolę takiego symbolu. Z moich obserwacji wynika, że dobrze zaprojektowany dżingiel, który łatwo wpada w ucho, potrafi zapaść w pamięć konsumentów na długo i sprawia, że produkt staje się bardziej rozpoznawalny. W branży mówi się, że dźwięk potrafi zbudować emocjonalne połączenie z klientem szybciej niż obraz. To dlatego wiele znanych marek inwestuje w unikalne dżingle, które stają się ich wizytówką. Przykładem mogą być takie marki jak McDonald's czy Nokia, które dzięki swoim charakterystycznym dźwiękom są natychmiast rozpoznawalne. Dobrym standardem branżowym jest, aby symbol - czy to w formie dźwięku, czy obrazu - był na tyle unikalny, by nie mylić go z konkurencją. Dobrze zaprojektowany symbol wspiera także inne elementy kampanii reklamowej, takie jak komunikat główny czy argumenty sprzedażowe, jednak to symbol tworzy to pierwsze, niezatarte wrażenie, które jest nieocenione w budowaniu marki.

Pytanie 37

Przygotowana reklama w wersji elektronicznej została przekazana klientowi do akceptacji jako plik z rozszerzeniem MP3. Który z wymienionych nośników reklamowych został przygotowany dla klienta?

A. Animacja komputerowa
B. Plakat wielkoformatowy
C. Spot telewizyjny
D. Spot radiowy
Plik MP3 to format audio, który jest szeroko stosowany do przechowywania i dystrybucji muzyki oraz nagrań dźwiękowych. Kiedy mówimy o reklamach, MP3 jest najczęściej używane do spotów radiowych, ponieważ radio opiera się wyłącznie na przekazie audio, bez wsparcia wizualnego. Spot radiowy to forma reklamy, która musi być przekonująca tylko za pomocą dźwięku, więc użycie formatu MP3 jest tu w pełni uzasadnione. Przygotowanie reklamy w formacie MP3 pozwala na łatwą edycję, miksowanie oraz przesyłanie plików przez internet do różnych stacji radiowych. W branży reklamowej jest to standardowa praktyka, zwłaszcza gdy chodzi o szybkie wprowadzanie zmian czy dostosowanie spotu do różnych stacji i ich wymagań technicznych. Pliki MP3 są również kompaktowe, co ułatwia ich przechowywanie i przesyłanie. Moim zdaniem, z praktycznego punktu widzenia, stosowanie MP3 w produkcji spotów radiowych nie tylko przyspiesza proces twórczy, ale również umożliwia subtelne dostosowywanie tonacji i jakości dźwięku do specyfiki audytorium. To pokazuje, jak technologia audio rewolucjonizuje działania marketingowe, zwiększając ich zasięg i skuteczność.

Pytanie 38

Który rodzaj druku powinien być zastosowany do produkcji wielkoformatowej reklamy zewnętrznej drukowanej atramentami na bazie rozpuszczalników, charakteryzującymi się dużą odpornością na warunki atmosferyczne typu deszcz i promieniowanie UV?

A. Offsetowy
B. Hot-stamping
C. Solwentowy
D. Sitowy
Druk sitowy, choć popularny w produkcji tekstyliów i drobnych artykułów, nie nadaje się do dużych reklam zewnętrznych z powodu ograniczeń w trwałości tuszy na warunki atmosferyczne. Sitodruk używa farb, które nie zapewniają takiej odporności na promieniowanie UV i deszcz, jak tusze solwentowe. Offsetowy druk z kolei jest świetny dla materiałów o dużej rozdzielczości, takich jak książki czy czasopisma. Niemniej jednak, stosowanie go w przypadku wielkoformatowych reklam zewnętrznych jest niepraktyczne z uwagi na ograniczenia związane z odpornością na warunki atmosferyczne oraz koszty. Offset nie korzysta z tuszy odpornych na promieniowanie UV, co czyni go nieodpowiednim wyborem dla zastosowań zewnętrznych. Hot-stamping, który jest techniką zdobienia materiałów przez wytłaczanie folii, w ogóle nie jest związany z produkcją wielkoformatową. Zazwyczaj stosuje się go w luksusowych opakowaniach czy eleganckich zaproszeniach, nie w reklamach zewnętrznych. Błędem myślowym może być założenie, że każda zaawansowana technika druku nadaje się do dowolnego zastosowania, jednak specyfika technologii wymaga dobrania odpowiedniego rozwiązania do wymagań projektu.

Pytanie 39

Do elementów tworzących księgę znaku nie zalicza się

A. paserów formatowania
B. alternatywnej wersji znaku
C. użytej typografii
D. niedopuszczalnych modyfikacji
Księga znaku to dokumentacja zawierająca wszystkie niezbędne elementy, które pomagają w zachowaniu spójności wizualnej marki. Jednym z kluczowych elementów jest typografia, która określa, jakie czcionki i style są dozwolone. Użyta typografia to nie tylko kwestia estetyki, ale też praktyczności – pozwala na zrozumienie i rozpoznawalność marki na różnorodnych nośnikach. Innym elementem są alternatywne wersje znaku. Czasami potrzebna jest wersja monochromatyczna lub w innym formacie, aby lepiej pasowała do danego medium. Są też niedopuszczalne modyfikacje, które wskazują, czego nie wolno robić z logotypem, by nie zaburzyć jego rozpoznawalności. Paserów formatowania nie zalicza się do elementów księgi znaku, ponieważ są to techniczne narzędzia używane głównie w poligrafii do dokładnego przycinania i składania materiałów. W branży graficznej standardem jest, aby księga znaku była dokumentem, który jasno i zwięźle prezentuje wszystkie aspekty znaku oraz wskazówki dotyczące jego użycia, jednak pasery formatowania nie pełnią tej roli.

Pytanie 40

Na której ilustracji widoczny jest efekt powiększenia, czyli przeskalowania obrazu cyfrowegocharakterystyczny dla grafiki rastrowej?

Ilustracja do pytania
A. Na ilustracji 1
B. Na ilustracji 3
C. Na ilustracji 2
D. Na ilustracji 4
Ilustracja 4 pokazuje efekt powiększenia grafiki rastrowej, co skutkuje widocznymi pikselami i utratą szczegółów. Grafika rastrowa, jak sama nazwa wskazuje, składa się z siatki pikseli, z których każdy ma swoją określoną pozycję i kolor. Kiedy powiększamy obraz rastrowy, piksele te stają się bardziej widoczne, co prowadzi do efektu zwanego pikselizacją. Jest to szczególnie istotne przy projektowaniu materiałów do druku, gdzie wymagana jest wysoka rozdzielczość. W świecie zawodowym, często korzysta się z grafiki wektorowej do projektów, które muszą być skalowane do różnych rozmiarów, ponieważ wektory można powiększać bez utraty jakości. Jednak przy tworzeniu grafiki na potrzeby internetu, grafika rastrowa jest nadal powszechnie używana ze względu na jej zdolność do przedstawiania złożonych kolorów i detali. Z mojego doświadczenia, zawsze warto pamiętać o dopasowaniu odpowiedniego formatu grafiki do konkretnego zastosowania, by uniknąć niepożądanych efektów wizualnych.