Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik administracji
  • Kwalifikacja: EKA.01 - Obsługa klienta w jednostkach administracji
  • Data rozpoczęcia: 19 grudnia 2025 12:27
  • Data zakończenia: 19 grudnia 2025 12:47

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Na postanowienie wydane przez organ egzekucyjny w kwestii umorzenia postępowania egzekucyjnego w administracji przysługuje zażalenie?

A. tylko wierzycielowi
B. jedynie zobowiązanemu
C. zobowiązanemu oraz każdemu wierzycielowi
D. zobowiązanemu oraz wierzycielowi, który nie jest jednocześnie organem egzekucyjnym
W opinii, że zażalenie przysługuje tylko zobowiązanemu lub wyłącznie wierzycielowi, występuje istotne niedoprecyzowanie związane z podstawami prawnymi regulującymi procedury egzekucyjne w administracji. W rzeczywistości, zarówno dłużnik, jak i wierzyciel są stronami postępowania administracyjnego, a ich prawa do zaskarżenia decyzji mają fundamentalne znaczenie dla ochrony interesów wszystkich uczestników procesu. Ograniczenie możliwości wniesienia zażalenia jedynie do jednej z tych stron prowadzi do naruszenia zasad sprawiedliwości proceduralnej, co jest sprzeczne z ogólnymi zasadami prawa administracyjnego, które promują aktywne uczestnictwo wszystkich stron w postępowaniu. Ponadto, w przypadku, gdyby wierzycielowi przysługiwało prawo do zaskarżenia postanowienia, a organ egzekucyjny mógłby wydać decyzję o umorzeniu egzekucji, to dłużnik mógłby być narażony na nieuzasadnione straty. Typowym błędem myślowym jest uproszczenie kwestii prawnych i ograniczenie ich do roli jednej ze stron, co prowadzi do zrozumienia zjawiska w sposób jednostronny. Właściwe zrozumienie tych regulacji jest kluczowe dla skutecznego zarządzania postępowaniami egzekucyjnymi oraz dla zapewnienia, że każda strona ma odpowiednie możliwości obrony swoich interesów.

Pytanie 2

Który z poniższych aktów prawnych nie jest uznawany za akt wykonawczy?

A. Zarządzenie Prezesa Rady Ministrów
B. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady
C. Zarządzenie wojewody
D. Rozporządzenie ministra
Akty wykonawcze, takie jak zarządzenia wojewody, rozporządzenia ministra czy zarządzenia Prezesa Rady Ministrów, służą do precyzowania i uszczegóławiania norm prawnych zawartych w aktach ustawodawczych. Mogą być wydawane w celu realizacji uprawnień przyznanych przez konkretne ustawy i służą do wdrażania polityki rządowej na poziomie lokalnym i krajowym. Wiele osób może błędnie sądzić, że wszystkie wymienione akty są równorzędne, co jest nieprawidłowe, ponieważ rozporządzenia unijne, takie jak te wydane przez Parlament Europejski i Radę, mają inny poziom w hierarchii aktów prawnych. Te rozporządzenia są bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich, więc ich rola i znaczenie są inne niż w przypadku aktów wykonawczych. Ponadto, każdy z wymienionych aktów wykonawczych ma swoje specyficzne kompetencje i zakres obowiązywania, co może prowadzić do nieporozumień wśród osób uczących się prawa administracyjnego. Powszechnym błędem jest mylenie kompetencji przypisanych do różnych organów administracji publicznej oraz ich funkcji w procesie legislacyjnym. Zrozumienie tych różnic oraz konsekwencji związanych z ich stosowaniem jest kluczowe dla analizy przepisów prawnych oraz ich wpływu na praktykę administracyjną.

Pytanie 3

W trakcie trwającego postępowania administracyjnego osoba, która złożyła wniosek o zmianę nazwiska, zmarła. Jak powinien w tej sytuacji zareagować organ administracji?

A. Zawiesić postępowanie administracyjne
B. Umorzyć postępowanie administracyjne
C. Wyznaczyć przedstawiciela do reprezentowania strony
D. Zostawić wniosek w aktach sprawy bez rozpatrzenia
Umorzenie postępowania administracyjnego w sytuacji, gdy strona umiera, jest zgodne z zasadami prawa administracyjnego, które regulują kwestie związane z osobami występującymi w postępowaniu. Zgodnie z przepisami, w przypadku śmierci strony, postępowanie administracyjne nie może być kontynuowane, ponieważ dotyczy ono praw i obowiązków tej konkretnej osoby. Umorzenie postępowania jest nie tylko zgodne z literą prawa, ale także z zasadą, że prawa zmarłego nie mogą być przedmiotem dalszego rozpoznania w toczącym się postępowaniu. Przykładem praktycznym może być sytuacja, w której zmarły wnosił o zmianę nazwiska ze względu na ochronę dóbr osobistych. Po jego śmierci, kontynuowanie sprawy mogłoby prowadzić do naruszenia tych dóbr przez nieodpowiednie ujawnienie informacji. W takim przypadku organ administracji ma obowiązek umorzenia sprawy, co zapewnia zarówno poszanowanie prawa zmarłego, jak i stabilność w obiegu prawnym. Warto zauważyć, że w sytuacji, gdy osoba zmarła miała pełnomocnika, jego pełnomocnictwo wygasa, a nowa procedura dotycząca zmarłego musi być przeprowadzona przez uprawnione osoby, jak spadkobiercy.

Pytanie 4

Który organ jest odpowiedzialny za rozpatrzenie skargi rodziców dotyczącej metody obliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli przyjętej przez radę gminy?

A. wojewoda
B. regionalna izba obrachunkowa
C. samorządowe kolegium odwoławcze
D. właściwy minister
Samorządowe kolegium odwoławcze, właściwy minister oraz wojewoda pełnią istotne funkcje w systemie administracji publicznej, jednak nie są odpowiednimi organami do rozpatrywania skarg dotyczących dotacji dla niepublicznych przedszkoli. Samorządowe kolegium odwoławcze zajmuje się głównie sprawami administracyjnymi dotyczącymi aktów prawnych wydawanych przez organy gminy, ale nie ma uprawnień do podejmowania decyzji w sprawach finansowych związanych z dotacjami. Właściwy minister, będący odpowiedzialnym za politykę oświatową, może być zaangażowany w bardziej ogólne kwestie dotyczące systemu edukacji, ale nie rozstrzyga skarg dotyczących konkretnych dotacji. Wojewoda, jako przedstawiciel rządu w terenie, ma z kolei inne kompetencje, związane głównie z nadzorem nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego, a nie z rozpatrywaniem skarg dotyczących finansowania przedszkoli. Takie nieporozumienia mogą wynikać z braku zrozumienia roli poszczególnych organów w systemie prawnym i administracyjnym, co prowadzi do mylnego przypisania kompetencji. Kluczowe jest zrozumienie, że każda instytucja ma swoje ściśle określone zadania, a skargi dotyczące dotacji powinny trafiać do RIO, która jest wyspecjalizowanym organem w tym zakresie.

Pytanie 5

Kto pełni funkcję organu wykonawczego w gminie, której władze mieszczą się w miejscowości na terytorium tej gminy?

A. zarząd gminy
B. wójt
C. rada gminy
D. burmistrz
Zarząd gminy to organ, który w rzeczywistości nie pełni roli wykonawczej w miastach na prawach gminy. Jego funkcje są bardziej związane z zarządzaniem w gminach wiejskich, gdzie wójt jest organem wykonawczym. Rada gminy, natomiast, pełni funkcję ustawodawczą, a jej członkowie są odpowiedzialni za uchwały, które kształtują politykę lokalną. Te instytucje mogą wydawać się mylące, gdyż w powszechnym rozumieniu gminy często mylimy ich role. Kluczowym błędem jest utożsamianie organu wykonawczego z administracją, co prowadzi do nieporozumień w zakresie struktury samorządu terytorialnego. W praktyce, błędne rozumienie roli burmistrza sprawia, że osoby zaangażowane w życie lokalne mogą nie dostrzegać znaczenia lidera gminy w procesie podejmowania decyzji oraz w realizacji lokalnych strategii rozwoju. Ważne jest, aby znać różnice pomiędzy funkcjami przewodniczącego zarządu a rolą burmistrza, aby móc skutecznie uczestniczyć w życiu społecznym gminy. Zrozumienie tych ról ma kluczowe znaczenie dla efektywnej współpracy obywateli z administracją samorządową, co jest fundamentem demokratycznego zarządzania lokalnym.

Pytanie 6

Dochody budżetu państwowego pochodzą z wpływów z podatku

A. z gier
B. z dziedziczenia i darowizn
C. z pojazdów mechanicznych
D. z działalności cywilnoprawnych
Odpowiedź "od gier" jest prawidłowa, ponieważ wpływy z podatku od gier stanowią istotny element dochodów budżetu państwa. Podatek ten jest naliczany od gier hazardowych, które są regulowane przez przepisy prawa. W Polsce system podatkowy dotyczący gier hazardowych obejmuje różne formy, jak np. zakłady bukmacherskie, gry kasynowe czy loterie. Przykładem zastosowania tego podatku może być finansowanie programów społecznych, ochrony zdrowia czy działalności kulturalnej, co pokazuje, jak wpływy te są reinwestowane w rozwój społeczeństwa. Dodatkowo, zgodnie z dobrą praktyką zarządzania finansami publicznymi, transparentność i efektywność w poborze tego podatku są kluczowe dla zapewnienia stabilności dochodów budżetowych. Odpowiednie organy nadzoru regularnie monitorują ten sektor, co przekłada się na zwiększenie bezpieczeństwa finansowego państwa.

Pytanie 7

Spowodowanie przez wykonawcę szkody inwestorowi na skutek zwłoki w zakończeniu obiektu określonego w umowie wiąże się z odpowiedzialnością

A. deliktową
B. kontraktową
C. solidarną
D. służbową
Odpowiedzialność kontraktowa odnosi się do sytuacji, w której jedna ze stron umowy narusza jej postanowienia, co prowadzi do szkody dla drugiej strony. W przypadku opóźnienia w wykonaniu umowy przez wykonawcę, inwestor ma prawo dochodzić roszczeń z tytułu odpowiedzialności kontraktowej. Tego rodzaju odpowiedzialność jest regulowana przez przepisy Kodeksu cywilnego, które precyzują zasady odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania. Przykładowo, jeśli wykonawca nie ukończy budowy w terminie, inwestor może domagać się od niego odszkodowania za straty, które wynikły z tego opóźnienia, takie jak dodatkowe koszty wynajmu lokalu czy straty w związku z opóźnieniem w użytkowaniu obiektu. Ważne jest, aby w umowach budowlanych precyzyjnie określać terminy realizacji oraz konsekwencje ich naruszenia, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży budowlanej.

Pytanie 8

Jednostronnym oświadczeniem woli organu administracji publicznej, które kształtuje sytuację prawną ściśle określonego adresata w indywidualnej sprawie jest

A. decyzja administracyjna
B. ugoda administracyjna
C. kontrakt cywilnoprawny
D. umowa o pracę
Decyzja administracyjna jest kluczowym narzędziem w systemie prawa administracyjnego, które umożliwia organom administracji publicznej podejmowanie działań mających na celu regulację sytuacji prawnej określonych osób w indywidualnych sprawach. Prawidłowo wydana decyzja administracyjna jest jednostronnym oświadczeniem woli, które skutkuje powstaniem, zmianą lub ustaniem określonych praw i obowiązków dla adresata. Przykładem zastosowania decyzji administracyjnej może być przyznanie pozwolenia na budowę, które precyzyjnie określa warunki, na jakich inwestor może realizować swoje plany budowlane. Wydana decyzja musi być zgodna z obowiązującymi przepisami prawa oraz zasadami ogólnymi, takimi jak zasada legalizmu czy zasada ochrony zaufania obywateli. Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, decyzja administracyjna powinna być uzasadniona i doręczona adresatowi, co zapewnia przejrzystość procesu i możliwość odwołania się w przypadku niezgody z jej treścią. W praktyce, decyzje administracyjne są niezbędne w wielu dziedzinach życia społecznego, w tym w ochronie środowiska, budownictwie, czy prawie pracy, co podkreśla ich znaczenie w organizacji życia publicznego.

Pytanie 9

Kto ponosi odpowiedzialność za szkodę wynikającą z wydania przez sąd prawomocnego orzeczenia, które było niezgodne z prawem?

A. kontraktową
B. administracyjną
C. deliktową
D. porządkową
Jak to widzę, odpowiedzialność za szkodę, która powstaje przez błędne orzeczenie sądowe, to tak zwana odpowiedzialność deliktowa. Oznacza to, że jeśli sąd wydaje wyrok, który jest niezgodny z prawem, a jedna ze stron ponosi przez to szkodę, to ma prawo domagać się naprawienia tej szkody. Na przykład, wyobraź sobie sytuację, gdzie sąd decyduje o czymś w sprawie cywilnej, a jego decyzja jest sprzeczna z obowiązującymi przepisami. W takim przypadku osoba, która ucierpiała, może złożyć roszczenie i starać się o naprawienie szkody. Przykłady z praktyki pokazują, że w takich sprawach, sądy mogą być zobowiązane do zadośćuczynienia, a wszystko to opiera się na przepisach Kodeksu cywilnego oraz zasadach odpowiedzialności deliktowej.

Pytanie 10

W sytuacji, gdy potrzebne są informacje specjalistyczne, organ administracji publicznej może poprosić o wydanie opinii do

A. prokuratora
B. komendanta policji
C. organu wyższego stopnia
D. biegłego
Odpowiedź "biegłego" jest właściwa, ponieważ w kontekście postępowania administracyjnego organ administracji publicznej ma prawo zwrócić się o ekspertyzę lub opinię do specjalisty w danej dziedzinie, którym jest biegły. Biegli są osobami posiadającymi odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie zawodowe, co czyni ich wiarygodnymi źródłami wiedzy w sprawach wymagających specjalistycznej analizy. Przykładami zastosowania opinii biegłego mogą być sprawy dotyczące wyceny nieruchomości, oceny stanu technicznego budynków czy kwestii zdrowotnych w przypadku sporów medycznych. W praktyce, organy administracyjne korzystają z opinii biegłych, aby zapewnić rzetelność swoich decyzji oraz unikać błędów w ocenie sytuacji, co jest zgodne z zasadami praworządności i dobrego zarządzania. W kontekście administracji publicznej, współpraca z biegłymi jest istotnym elementem procesu decyzyjnego, który przyczynia się do poprawy jakości podejmowanych decyzji, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu.

Pytanie 11

Łączny staż pracy pracownika wynosi 10 lat. U obecnego pracodawcy pracownik ten zatrudniony jest na czas określony. Po przepracowaniu jednego roku, pracodawca wręczył mu wypowiedzenie. Na podstawie przytoczonego przepisu, wskaż okres wypowiedzenia, który przysługuje temu pracownikowi?

Kodeks pracy (fragment)
(…)
Art. 36. § 1. Okres wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony i umowy o pracę zawartej na czas określony jest uzależniony od okresu zatrudnienia u danego pracodawcy i wynosi:
1)2 tygodnie, jeżeli pracownik był zatrudniony krócej niż 6 miesięcy;
2)1 miesiąc, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 6 miesięcy;
3)3 miesiące, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 3 lata.
(…)
A. 1 tydzień.
B. 2 tygodnie.
C. 1 miesiąc.
D. 3 miesiące.
Odpowiedź 1 miesiąc jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z art. 36 § 1 Kodeksu pracy, okres wypowiedzenia dla pracownika zatrudnionego na czas określony wynosi 1 miesiąc, jeśli był on zatrudniony przez co najmniej 6 miesięcy. W przypadku omawianego pracownika, jego staż pracy wynosi już 10 lat, co dodatkowo potwierdza jego doświadczenie. Pracownik był zatrudniony na czas określony przez okres 1 roku, co również spełnia wymagany czas zatrudnienia do uzyskania 1-miesięcznego okresu wypowiedzenia. W praktyce oznacza to, że pracownik ma prawo do pełnego miesiąca na poszukiwanie nowej pracy oraz na przygotowanie się do zakończenia współpracy z pracodawcą. Taka regulacja jest istotna z perspektywy ochrony praw pracowników, umożliwiając im odpowiednie przygotowanie się do zmiany miejsca zatrudnienia oraz zabezpieczając ich interesy na rynku pracy.

Pytanie 12

Głównym organem administracji rządowej jest

A. burmistrz
B. minister
C. wójt
D. starosta
Odpowiedź 'minister' jest prawidłowa, ponieważ w polskiej administracji rządowej minister jest naczelnym organem, który kieruje określonym działem administracji państwowej. W Polsce ministrów powołuje Prezydent na wniosek Prezesa Rady Ministrów. Każdy minister odpowiada za zarządzanie swoim Ministerstwem, a jego zadania obejmują nie tylko administrację, ale także wprowadzanie polityki rządowej oraz reprezentację rządu w danym obszarze. Przykładowo, Minister Zdrowia odpowiada za politykę zdrowotną, regulacje w systemie ochrony zdrowia oraz nadzór nad instytucjami w tym zakresie. W praktyce, ministerstwo stanowi kluczowy element struktury władzy wykonawczej, a jego działania są istotne dla funkcjonowania całego państwa. Administracja rządowa, w której skład wchodzą ministrowie, dąży do realizacji polityki publicznej, co odzwierciedla standardy i dobre praktyki w zarządzaniu publicznym, takie jak transparentność i odpowiedzialność. Zrozumienie roli ministra w administracji jest kluczowe dla właściwego pojmowania funkcjonowania systemu rządowego oraz jego wpływu na życie obywateli.

Pytanie 13

Inflacja to proces monetarny charakteryzujący się szybszym wzrostem na rynku

A. ilości usług w odniesieniu do ilości pieniądza
B. ilości pieniądza w odniesieniu do ilości produkcji
C. kursu złotego w odniesieniu do kursu euro
D. ilości produkcji w odniesieniu do ilości pieniądza
Jak patrzę na niepoprawne odpowiedzi, to widzę, że w pierwszej mówi się, że inflacja ma coś wspólnego z ilością usług w stosunku do pieniędzy. To nie do końca tak działa, bo inflacja nie odnosi się bezpośrednio do liczby usług, ale bardziej do ogólnego poziomu cen. Na przykład, jeśli produkcja usług rośnie, to nie znaczy, że mają więcej pieniędzy w obiegu, a to jest kluczowe dla inflacji. Z drugiej strony, kolejna odpowiedź mówi o kursie złotego w stosunku do euro jako wskaźniku inflacji, co też jest błędne. Kurs walutowy może być wpływany przez inflację, ale nie jest jej bezpośrednią miarą. W rzeczywistości wpływ na kurs walutowy mają różne czynniki, jak polityka monetarna w innych krajach czy różnice w stopach inflacji. A ostatnia odpowiedź, co mówi o ilości produkcji w stosunku do pieniędzy, również nie oddaje sensu inflacji. To wszystko sprowadza się do tego, że inflacja jest wtedy, kiedy mamy więcej pieniędzy niż produkcji, przez co ceny idą w górę. Warto zrozumieć te zależności, bo to naprawdę pomaga w analizie ekonomicznej.

Pytanie 14

W związku z nietrzymaniem się przepisów przez starostę podczas wykonywania zadań powiatowych, organem odpowiedzialnym za rozpatrzenie złożonej na niego skargi jest

A. marszałek województwa
B. wojewoda
C. rada powiatu
D. sejmik województwa
Rada powiatu jest organem właściwym do rozpatrywania skarg na starostę w zakresie realizacji zadań własnych powiatu. Zgodnie z Ustawą o samorządzie powiatowym, starosta jest odpowiedzialny za wykonanie uchwał rady powiatu oraz za realizację zadań powiatu. W sytuacji, gdy starosta nie przestrzega prawa, obywatele mają prawo wnieść skargę, która jest następnie rozpatrywana przez radę powiatu. Przykładem może być sytuacja, gdy starosta podejmuje decyzje, które są niezgodne z obowiązującymi przepisami prawa, co może prowadzić do naruszeń prawa miejscowego czy administracyjnego. W takich przypadkach rada powiatu ocenia działania starosty oraz podejmuje odpowiednie kroki, takie jak uchwała o przeprowadzeniu kontroli. Warto pamiętać, że rada powiatu pełni ważną rolę w zapewnieniu legalności i transparentności działań administracji samorządowej, co jest kluczowe dla budowania zaufania społecznego oraz prawidłowego funkcjonowania samorządów.

Pytanie 15

Zgodnie z regulacjami Kodeksu pracy wydatki związane z ustalaniem okoliczności i przyczyn wypadków w miejscu pracy ponosi

A. pracownik
B. Skarb Państwa
C. pracodawca
D. ubezpieczyciel zakładu pracy
Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, odpowiedzialność za koszty związane z ustalaniem okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy ponosi pracodawca. To on jest zobowiązany do zapewnienia bezpiecznych warunków pracy oraz do realizacji działań związanych z analizą zdarzeń, które mogą zagrażać zdrowiu i życiu pracowników. W praktyce oznacza to, że pracodawca powinien przeprowadzać szczegółowe dochodzenia w przypadku wypadków, aby określić ich przyczyny, co jest kluczowe dla wprowadzenia ewentualnych działań zapobiegawczych. Działania te są zgodne z zasadami zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, które stanowią fundament efektywnego systemu zarządzania ryzykiem w organizacji. Ponadto, regularne szkolenia i audyty bezpieczeństwa mogą znacząco wpłynąć na zmniejszenie liczby wypadków. Dobrą praktyką jest również dokumentowanie wszystkich zdarzeń oraz działań podjętych w wyniku analiz, co może pomóc w budowaniu kultury bezpieczeństwa w miejscu pracy.

Pytanie 16

Na podstawie zamieszczonego pełnomocnictwa określ, który rodzaj pełnomocnictwa został udzielony Bartłomiejowi Sobolewskiemu.

Pełnomocnictwo
Ja niżej podpisany Konstanty Sobolewski legitymujący się dowodem osobistym APG 342345, wydanym przez Burmistrza Węgrowa, nr PESEL 40052305234 upoważniam mojego syna Bartłomieja Sobolewskiego, zamieszkałego w Węgrowie ul. Rynek Mariacki 17, legitymującego się dowodem osobistym TKT 645337 wydanym przez Burmistrza Węgrowa, nr PESEL 78022135278 do działania w moim imieniu przed Burmistrzem Węgrowa w postępowaniu dotyczącym uzyskania dodatku mieszkaniowego, wszczętym na wniosek z dnia 10.12.2021 r.
Konstanty Sobolewski
A. Pełnomocnictwo szczególne.
B. Pełnomocnictwo ogólne.
C. Pełnomocnictwo procesowe.
D. Pełnomocnictwo rodzajowe.
Pełnomocnictwo szczególne, które zostało udzielone Bartłomiejowi Sobolewskiemu, dotyczy konkretnych czynności prawnych, związanych z postępowaniem przed Burmistrzem Węgrowa. Tego typu pełnomocnictwo jest wymagane w sytuacjach, gdy osoba pełnomocnika ma działać w imieniu mocodawcy w ściśle określonym zakresie, co w tym przypadku odnosi się do uzyskania dodatku mieszkaniowego. Praktyka udzielania pełnomocnictw szczególnych jest powszechna w sytuacjach, gdzie istotne są szczegółowe uprawnienia w danej sprawie, jak np. w postępowaniach administracyjnych czy sądowych. Warto zauważyć, że pełnomocnictwo ogólne, procesowe oraz rodzajowe, mimo że również mają swoje zastosowania, w tym przypadku nie byłyby odpowiednie, ponieważ nie przewidują tak wąskiego i specyficznego zakresu działania. Przykładem zastosowania pełnomocnictwa szczególnego może być upoważnienie prawnika do reprezentacji klienta w danej sprawie sądowej, co również wymaga precyzyjnego określenia działań, jakie prawnik może podjąć.

Pytanie 17

Osoba fizyczna zyskuje pełną zdolność do działania prawnego w momencie

A. ukończenia 16 roku życia
B. osiągnięcia pełnoletności
C. przyjścia na świat
D. ukończenia 13 roku życia
Wybrałeś odpowiedź "uzyskania pełnoletności" i to jest dobra decyzja! W polskim prawie pełna zdolność do czynności prawnych zaczyna się, jak skończysz 18 lat. To oznacza, że możesz podejmować decyzje jak dorosły, czyli na przykład podpisać umowę, zarządzać swoimi pieniędzmi czy być odpowiedzialnym za swoje czyny. Jak osiągniesz pełnoletność, możesz na własną rękę wynająć mieszkanie, podpisać umowę o pracę czy założyć firmę. To ważne, żeby znać te zasady, zwłaszcza jeśli myślisz o pracy w prawie czy finansach, bo od tego zależy, jak będziesz zarządzać swoją przyszłością.

Pytanie 18

W dniu 25.04.2024 r. strona otrzymała decyzję ostateczną, wydaną z naruszeniem przepisów dotyczących właściwości. W tej sytuacji stronie przysługuje prawo

A. żądaniania wznowienia postępowania
B. żądaniania unieważnienia wydanej decyzji
C. wniesienia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy
D. wniesienia odwołania od wydanej decyzji
Rozważając pozostałe opcje, należy zwrócić uwagę na to, że wniesienie wniosku o ponowne rozpoznanie sprawy nie jest odpowiednim działaniem w przypadku decyzji wydanej z naruszeniem przepisów o właściwości. Tego typu wniosek zazwyczaj dotyczy sytuacji, w której istnieją nowe dowody lub okoliczności, które mogą wpłynąć na rozstrzyganie sprawy, a nie na kwestie formalne dotyczące kompetencji organu. Żądanie wznowienia postępowania również nie pasuje do opisanego kontekstu, ponieważ wznowienie dotyczy postępowań, które już zostały zakończone, ale w których doszło do poważnych naruszeń prawa, a nie do decyzji wydanej przez niewłaściwy organ. Wniesienie odwołania od decyzji natomiast, może być skuteczne, jeśli decyzja została wydana w granicach kompetencji organu, lecz w wyniku błędnej interpretacji przepisów. W przypadku stwierdzenia naruszenia właściwości, odwołanie może nie być ani skuteczne, ani uzasadnione, ponieważ decyzja w takim przypadku powinna być unieważniona, a nie jedynie zaskarżona. W związku z tym, kluczowym błędem w myśleniu jest mylenie instytucji prawnych, co może prowadzić do niewłaściwych działań, a tym samym do dalszych komplikacji prawnych.

Pytanie 19

Osoba w wieku młodocianym według Kodeksu pracy to taka, która skończyła

A. 15 lat, a nie skończyła 18 lat
B. 16 lat, a nie skończyła 19 lat
C. 16 lat, a nie skończyła 21 lat
D. 15 lat, a nie skończyła 17 lat
Osoba uznawana za młodocianego w kontekście Kodeksu pracy to taka, która ukończyła 15 lat, a nie przekroczyła 18 lat. Definicja młodocianego jest istotna, ponieważ wprowadza szczególne regulacje dotyczące zatrudnienia tej grupy wiekowej. Młodociani, jako pracownicy w okresie kształcenia, mają ograniczenia dotyczące rodzaju oraz warunków pracy, co ma na celu ochronę ich zdrowia oraz zapewnienie odpowiednich warunków do nauki. Przykładem może być zakaz wykonywania prac szkodliwych dla zdrowia oraz ograniczenia dotyczące czasu pracy, które są ustalone w Kodeksie pracy. Zgodnie z przepisami, młodociani mogą być zatrudniani tylko w określonych rodzajach prac, a także wymagane jest, aby ich zatrudnienie nie kolidowało z obowiązkiem szkolnym. Pracodawcy powinni znać te regulacje, aby zapewnić zgodność z prawem oraz odpowiednie warunki pracy młodocianych, co jest realizowane na podstawie standardów ochrony dzieci i młodzieży w zatrudnieniu.

Pytanie 20

Nie wolno używać gaśnicy pianowej do gaszenia ognia w przypadku

A. mebli z drewna
B. mebli wykonanych z tworzyw sztucznych
C. urządzeń pod napięciem
D. elementów plastikowych
Gaśnice pianowe są skuteczne w gaszeniu pożarów klasy A, które obejmują materiały stałe, takie jak drewno, papier czy materiały tekstylne. Jednak w przypadku urządzeń pod napięciem ich stosowanie staje się niebezpieczne. Pianowe środki gaśnicze mogą prowadzić do przewodzenia prądu elektrycznego, co może spowodować porażenie elektryczne. W standardach ochrony przeciwpożarowej, takich jak PN-EN 3, podkreśla się, że do gaszenia pożarów związanych z urządzeniami elektrycznymi należy stosować gaśnice przeznaczone do tego celu, takie jak gaśnice CO2 lub proszkowe, które są nieprzewodzące. Dodatkowo, użycie gaśnicy pianowej w tym kontekście może pogorszyć sytuację, tworząc ryzyko zwarcia i większego pożaru. Dlatego, w sytuacjach zagrożenia związanego z urządzeniami elektrycznymi, zawsze należy wybrać odpowiedni typ gaśnicy, zgodny z klasyfikacją pożarów oraz zasadami BHP.

Pytanie 21

Do egzekucji administracyjnej nie są zaliczane

A. grzywny nakładane przez organy administracyjne
B. kredyty
C. obowiązki dotyczące bezpieczeństwa oraz higieny pracy, ustalane na podstawie decyzji organów Państwowej Inspekcji Pracy
D. opłaty podatkowe
Kredyty są instytucjonalnymi umowami finansowymi, które nie są przedmiotem egzekucji administracyjnej. W polskim systemie prawnym egzekucja administracyjna dotyczy głównie zobowiązań publicznoprawnych, takich jak podatki, składki na ubezpieczenia społeczne czy kary pieniężne nałożone przez organy administracji. Kredyty, będące umowami cywilnoprawnymi pomiędzy bankiem a kredytobiorcą, podlegają innym regulacjom, w tym Kodeksowi cywilnemu oraz ustawom dotyczącym bankowości. W praktyce, w przypadku niewywiązywania się z warunków umowy kredytowej, bank ma prawo dochodzić swoich roszczeń poprzez postępowanie cywilne, a nie administracyjne. Przykładowo, niewypłacalność kredytobiorcy może prowadzić do wszczęcia postępowania egzekucyjnego na zasadach ogólnych, co różni się od procedur administracyjnych. Zrozumienie tej różnicy jest kluczowe dla prawidłowego zarządzania finansami i świadomości prawnej obywateli.

Pytanie 22

Przychody z tytułu podatku akcyzowego stanowią źródło dochodów dla budżetu

A. państwa
B. województwa
C. gminy
D. powiatu
Podatek akcyzowy jest rodzajem podatku pośredniego, który jest nakładany na określone towary i usługi. Wpływy z tego podatku stanowią istotne źródło dochodów budżetu państwa, co ma swoje uzasadnienie w funkcjonowaniu całego systemu podatkowego. Przykładowo, akcyza jest pobierana na alkohol, wyroby tytoniowe oraz paliwa, co wpływa na stabilność finansową budżetu. Wysokość wpływów z akcyzy może być zależna od zmian w konsumpcji tych towarów oraz polityki fiskalnej rządu. Dobrze zorganizowany system poboru akcyzy jest kluczowy dla zapewnienia odpowiednich środków na finansowanie usług publicznych, takich jak ochrona zdrowia czy edukacja, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu finansami publicznymi. Ponadto wpływy z akcyzy mogą być również wykorzystywane do regulacji rynku i wpływania na zachowania konsumentów, na przykład poprzez podwyższanie cen towarów szkodliwych dla zdrowia. W związku z tym, akcyza pełni zarówno funkcję dochodową, jak i regulacyjną.

Pytanie 23

Co jest źródłem prawa, które jest powszechnie stosowane?

A. Zarządzenie Prezesa Rady Ministrów dotyczące nadania statutu Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego
B. Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji dotyczące wysokości opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiowych i telewizyjnych
C. Postanowienie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie powołania Szefa Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
D. Uchwała Rady Ministrów - Regulamin pracy Rady Ministrów
Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) jest źródłem powszechnie obowiązującego prawa, ponieważ wprowadza normy prawne, które mają na celu regulację działalności w obszarze radiofonii i telewizji. Rozporządzenia są aktem prawnym o charakterze wykonawczym, co oznacza, że są wydawane na podstawie ustaw i mają na celu ich realizację. W przypadku rozporządzenia KRRiT, jego celem jest ustalenie wysokości opłat abonamentowych, co ma bezpośrednie znaczenie dla słuchaczy i widzów korzystających z odbiorników radiowych i telewizyjnych. Przykładowo, takie regulacje wpływają na sposób finansowania publicznych mediów oraz kształtują świadomość obywateli na temat ich obowiązków finansowych względem instytucji radiowych i telewizyjnych. Zgodnie z dobrymi praktykami w zakresie legislacji, organy regulacyjne, takie jak KRRiT, mają prawo do wydawania rozporządzeń, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania systemu medialnego w kraju. Często rozporządzenia te są publikowane w Dzienniku Ustaw, co zapewnia ich dostępność i przejrzystość.

Pytanie 24

Organ publicznej administracji wstrzymuje postępowanie administracyjne w wyniku

A. postanowienia, na które służy zażalenie
B. zarządzenia porządkowego
C. postanowienia, na które nie można wnieść zażalenia
D. decyzji administracyjnej
Jeśli chodzi o zażalenie, to jest to jak najbardziej właściwa droga, żeby zawiesić postępowanie administracyjne. Z Kodeksu postępowania administracyjnego wynika, że organ ma prawo to zrobić, kiedy są ku temu powody. Kluczowe jest to, że takie zawieszenie powinno być wyrażone w postaci postanowienia. Nie zapominaj, że stronie przysługuje zażalenie na to postanowienie, co daje możliwość kwestionowania decyzji organu. Na przykład, jak organ zawiesza sprawę przez brak dokumentów, to można złożyć zażalenie, żeby domagać się dalszego rozpatrzenia. To wszystko jest zgodne z najlepszymi praktykami w administracji, które promują przejrzystość i zaufanie obywateli do instytucji publicznych. Moim zdaniem, dobrze jest mieć te zasady na uwadze, żeby wszystko działało sprawnie.

Pytanie 25

Rozpatrzenie sprawy w procedurze uproszczonej, zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, powinno mieć miejsce bezzwłocznie, lecz nie później niż w okresie

A. 14 dni od daty wszczęcia postępowania
B. miesiąca od daty wszczęcia postępowania
C. dwóch miesięcy od daty wszczęcia postępowania
D. 7 dni od daty wszczęcia postępowania
Jak patrzę na odpowiedzi, które nie są zgodne z Kodeksem postępowania administracyjnego, to widzę, że pojawiają się terminy znacznie dłuższe niż maksymalny czas na załatwienie sprawy w postępowaniu uproszczonym. Odpowiedzi mówiące o dwóch miesiącach są po prostu błędne. Podobnie, jeśli ktoś myśli, że sprawa powinna być załatwiona w 14 czy 7 dni, to te czasy są za krótkie, bo nie biorą pod uwagę, że niektóre sprawy są skomplikowane. Przykładem mogą być wnioski o ochronę środowiska, które wymagają dokładnych analiz. To ważne, żeby zrozumieć, że chociaż postępowanie uproszczone ma przyspieszać proces, to terminy są ściśle ustalone przez przepisy. Ignorowanie tych zasad może prowadzić do błędów w procedurach i opóźnień, co w końcu nie wpływa dobrze na obywateli ani na wizerunek urzędów. W praktyce, żeby uniknąć takich problemów, urzędnicy powinni być dobrze zaznajomieni z aktualnymi przepisami, bo to sprawia, że administracja działa lepiej i bardziej efektywnie.

Pytanie 26

Termin przedawnienia roszczeń związanych ze stosunkiem pracy wynosi

A. 10 lat od daty, kiedy roszczenie stało się wymagalne
B. 3 lat od daty, kiedy roszczenie stało się wymagalne
C. 2 lat od daty, kiedy roszczenie stało się wymagalne
D. 5 lat od daty, kiedy roszczenie stało się wymagalne
Roszczenia ze stosunku pracy rzeczywiście ulegają przedawnieniu po upływie 3 lat od dnia, w którym stały się wymagalne. Zgodnie z Kodeksem cywilnym, przedawnienie tych roszczeń jest istotnym elementem systemu prawnego, który ma na celu zapewnienie pewności obrotu prawnego i ochrony przed nieuzasadnionymi roszczeniami. Przykładem może być sytuacja, w której pracownik wnosi roszczenie o zapłatę wynagrodzenia, które stało się wymagalne w dniu, gdy termin płatności upłynął. Jeśli pracownik nie dochodzi swoich praw w ciągu 3 lat, pracodawca ma prawo powołać się na przedawnienie. W praktyce oznacza to, że zarówno pracownicy, jak i pracodawcy powinni być świadomi terminów przedawnienia, aby właściwie zarządzać swoimi prawami i obowiązkami. Warto również zauważyć, że w przypadku roszczeń o charakterze alimentacyjnym, przedawnienie wynosi 5 lat, co stanowi istotną różnicę, którą należy uwzględnić w kontekście różnych typów roszczeń.

Pytanie 27

W przypadku, gdy umowa o pracę nie została zawarta w formie pisemnej, pracodawca ma obowiązek na piśmie potwierdzić pracownikowi ustalenia dotyczące stron umowy, jej rodzaju oraz warunków zatrudnienia?

A. w dniu rozpoczęcia pracy
B. przed dopuszczeniem pracownika do pracy
C. w terminie 14 dni od rozpoczęcia pracy
D. w terminie 7 dni od rozpoczęcia pracy
Odpowiedź 'przed dopuszczeniem pracownika do pracy' jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, w sytuacji gdy umowa o pracę nie została zawarta w formie pisemnej, pracodawca ma obowiązek potwierdzić na piśmie ustalenia dotyczące stron umowy, rodzaju umowy oraz jej warunków przed rozpoczęciem pracy przez pracownika. Działanie to ma na celu zapewnienie przejrzystości i jasności w relacji między pracodawcą a pracownikiem. Przykładowo, jeżeli pracodawca nie potwierdzi ustaleń przed rozpoczęciem pracy, może to prowadzić do sporów dotyczących warunków zatrudnienia, które mogą być trudne do rozwiązania. Dobre praktyki w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi zalecają, aby wszelkie umowy i potwierdzenia były dokumentowane przed rozpoczęciem jakiejkolwiek współpracy. Takie podejście nie tylko chroni obie strony, ale także ułatwia późniejsze ustalenia dotyczące wynagrodzenia, czasu pracy czy obowiązków służbowych.

Pytanie 28

Z zamieszczonego fragmentu umowy wynika, że strony zawarły

Umowa
zawarta 16 czerwca 2017 r. pomiędzy Zespołem Szkół nr 10 w Jeleniej Górze przy ul. Sudeckiej 23, reprezentowanym przez dyrektora Pana Marka Matysika, zwanym dalej Zamawiającym, a Panem Marianem Kowalczykiem, zamieszkałym w Jeleniej Górze przy ul. Górskiej 4, zwanym dalej Wykonawcą.
§ 1
Zamawiający zamawia, a Wykonawca zobowiązuje się do wykonania pracy polegającej na wykonaniu projektu modernizacji sali gimnastycznej.
(...)
A. umowę o dzieło.
B. umowę zlecenia.
C. umowę o pracę.
D. umowę o roboty budowlane.
Umowa o dzieło to taki typ umowy, gdzie jedna strona, zwana Wykonawcą, ma za zadanie coś stworzyć, a druga, czyli Zleceniodawca, płaci za to. W tym fragmencie umowy Zleceniodawca chce, żeby Wykonawca zmodernizował salę gimnastyczną, co jasno pokazuje, co dokładnie ma być zrobione. To ważne, bo w umowach o pracę pracownik działa pod okiem swojego szefa, a w umowie o dzieło liczy się głównie efekt końcowy, a nie sama praca. Fajnie jest szczegółowo opisać, jaki ma być rezultat, bo wtedy unikniemy nieporozumień co do tego, co trzeba wykonać. Umowy o dzieło są często spotykane w budownictwie, sztuce i innowacyjnych projektach, gdzie dobrze zdefiniowane cele są kluczowe. Moim zdaniem, takie podejście naprawdę pomaga w uniknięciu problemów.

Pytanie 29

Interesantka udała się do urzędu gminy i wyraziła wolę ustnego złożenia podania w osobistej sprawie. W jaki sposób należy udokumentować tę sytuację w aktach sprawy?

A. Pracownik urzędu powinien spisać podanie w imieniu interesantki i je podpisać
B. Pracownik urzędu powinien przygotować i podpisać protokół z ustnego złożenia podania
C. Pracownik urzędu powinien przygotować adnotację i ją podpisać
D. Pracownik urzędu powinien sporządzić i podpisać protokół z ustnego wniesienia podania, a dodatkowo podanie powinna podpisać wnosząca
Pracownik urzędu powinien sporządzić adnotację i podpisać ją, co może wydawać się wystarczające, ale w rzeczywistości jest to zbyt ogólnikowe podejście. Adnotacja nie odzwierciedla pełnej treści ustnego wniosku ani kontekstu rozmowy, co sprawia, że dokumentacja jest niekompletna. Ponadto, pisanie podania w imieniu interesantki i jego podpisanie przez pracownika, choć może wydawać się pomocne, może naruszać zasady samodzielności wnoszenia wniosków przez obywateli. Pracownik urzędu nie powinien podejmować decyzji za interesanta, a jego rolą jest pomoc w sformułowaniu i zarejestrowaniu podania. Sporządzenie protokołu z ustnego wniesienia podania jest nie tylko wymogiem prawnym, ale także najlepszą praktyką, która zapewnia, że wszystkie istotne informacje są zarejestrowane w sposób jasny i zrozumiały. Ignorowanie tych procedur może prowadzić do nieporozumień, niewłaściwego rozpatrzenia sprawy, a nawet do naruszenia praw obywatelskich. W administracji publicznej kluczowe jest przestrzeganie dobrych praktyk, które umożliwiają efektywne i przejrzyste działanie instytucji, co w przypadku dokumentowania ustnych wniosków nabiera szczególnego znaczenia.

Pytanie 30

Weryfikacja, czy dokument księgowy zawiera wszystkie niezbędne elementy, czy został sporządzony na odpowiednim formularzu oraz czy został podpisany przez upoważnione osoby, stanowi kontrolę

A. rachunkową
B. formalną
C. kompleksową
D. merytoryczną
Wybór odpowiedzi, która wskazuje na inne typy kontroli, może wynikać z nieporozumienia dotyczącego charakterystyki poszczególnych kontroli w obszarze rachunkowości. Kontrola rachunkowa koncentruje się przede wszystkim na poprawności obliczeń finansowych i zgodności zapisów w księgach rachunkowych z rzeczywistym stanem aktywów i pasywów. Skupia się na analizie danych liczbowych oraz ich spójności, a nie na formalnych aspektach dokumentacji. Z kolei kontrola kompleksowa obejmuje szerszy zakres działań, w tym zarówno kontrole formalne, jak i merytoryczne, co może prowadzić do mylenia jej z kontrolą formalną. Merytoryczna kontrola natomiast koncentruje się na treści i zasadności operacji gospodarczych, co również nie jest celem kontroli formalnej. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do wyboru niewłaściwej opcji, obejmują ignorowanie różnic w celach i metodach poszczególnych typów kontroli, a także braku znajomości standardów i dobrych praktyk w rachunkowości. Zrozumienie specyfiki kontroli formalnej jest kluczowe dla zapewnienia rzetelności procesów księgowych oraz zgodności z obowiązującymi przepisami prawa.

Pytanie 31

Przepisy prawa regulują zawarcie i realizację umowy leasingowej

A. administracyjnego
B. cywilnego
C. konstytucyjnego
D. finansowego
Umowa leasingu, jako rodzaj umowy cywilnoprawnej, jest regulowana przepisami Kodeksu cywilnego, co czyni odpowiedź "cywilnego" poprawną. W ramach tego kodeksu zawarte są kluczowe zasady dotyczące zawarcia umowy, jej wykonania oraz skutków prawnych. Przykładem praktycznego zastosowania tych przepisów jest leasing operacyjny i finansowy, które różnią się w zakresie księgowania oraz podatków, jednak obie formy muszą być zgodne z ogólnymi zasadami prawa cywilnego. Dodatkowo, umowy leasingowe powinny określać takie elementy jak przedmiot leasingu, czas trwania umowy, wysokość rat, oraz prawa i obowiązki stron. To sprawia, że obie strony mają jasność co do swoich zobowiązań, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w obszarze umów cywilnoprawnych. Warto również zauważyć, że leasing jest często stosowany w działalności gospodarczej do finansowania środków trwałych, co podkreśla jego znaczenie w praktyce biznesowej.

Pytanie 32

Indeksy jednopodstawowe oraz łańcuchowe są klasyfikowane jako miary

A. korelacji
B. dyspersji
C. dynamiki
D. asymetrii
Asymetria, dyspersja i korelacja są istotnymi miarami w statystyce i analizie danych, jednak nie są one bezpośrednio związane z tematyką indeksów jednopodstawowych i łańcuchowych. Asymetria odnosi się do rozkładu danych i jego symetrii, co pozwala na ocenę, czy rozkład jest bardziej rozciągnięty w jedną stronę. W przypadku danych ekonomicznych, analiza asymetrii może być przydatna w rozumieniu skrajnych wartości, ale nie dostarcza informacji o dynamice zmian w czasie. Dyspersja z kolei, mierzona często za pomocą odchylenia standardowego, wskazuje na rozrzut danych wokół średniej, jednak nie daje informacji o trendach czasowych. Jest to istotne w kontekście oceny stabilności danych, ale nie jest użyteczne w analizie zmian wartości wskaźników. Korelacja natomiast mierzy siłę i kierunek związku między dwiema zmiennymi, co może być użyteczne w badaniach związków między zmiennymi, lecz nie daje bezpośredniego obrazu dynamiki zmian w czasie. Te pomyłki mogą wynikać z nieprecyzyjnego rozumienia definicji tych miar oraz ich zastosowań, co prowadzi do niewłaściwych wniosków dotyczących analizy danych ekonomicznych.

Pytanie 33

W trakcie sezonu grzewczego w biurach powinna być utrzymywana temperatura powietrza

A. od 15°C do 17°C
B. od 18°C do 22°C
C. powyżej 24 °C
D. od 23 °C do 24 °C
Odpowiedź, że w sezonie grzewczym w pomieszczeniach biurowych temperatura powietrza powinna wynosić od 18°C do 22°C jest zgodna z wytycznymi wielu organizacji zajmujących się normami budowlanymi i zdrowiem publicznym. Utrzymanie tej temperatury wpływa na komfort pracy oraz zdrowie pracowników. Zgodnie z normą PN-EN 15251, odpowiednia temperatura w pomieszczeniach biurowych jest kluczowa dla zapewnienia wydajności oraz dobrego samopoczucia osób pracujących w tych przestrzeniach. Przykładem zastosowania tych standardów jest organizacja pracy w biurach open space, gdzie odpowiedni mikroklimat w zakresie temperatury powietrza sprzyja koncentracji i efektywności. Pracodawcy, którzy dbają o odpowiednie warunki, mogą zwiększyć satysfakcję i wydajność swoich pracowników, co przekłada się na lepsze wyniki całej firmy. Warto również zauważyć, że zbyt niska lub zbyt wysoka temperatura może prowadzić do problemów zdrowotnych, takich jak przeziębienia, bóle głowy czy zmęczenie.

Pytanie 34

25.04.2019 r. strona otrzymała decyzję administracyjną wydaną przez organ administracji w dniu 19.04.2019 r. Strona zrzekła się prawa do wniesienia odwołania i w dniu 02.05.2019 r. wysłała pismo w tej sprawie, które zostało doręczone organowi administracji w dniu 07.05.2019 r. W oparciu o przytoczony przepis ustal, kiedy decyzja stała się ostateczna i prawomocna.

Wyciąg z Kodeksu postępowania administracyjnego

(…)

Art.127a § 1. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.

§ 2. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

(…)

A. W dniu 07.05.2019 r.
B. W dniu 02.05.2019 r.
C. W dniu 25.04.2019 r.
D. W dniu 19.04.2019 r.
Odpowiedzi wskazujące na inne daty, takie jak 02.05.2019 r., 25.04.2019 r. czy 19.04.2019 r., są błędne z kilku powodów. Data 02.05.2019 r. odnosi się do momentu, w którym strona wysłała pismo o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania, jednak do momentu doręczenia tego pisma organowi administracyjnemu decyzja nie mogła stać się ostateczna. Kolejna z wymienionych dat, 25.04.2019 r., to termin, w którym strona otrzymała decyzję administracyjną, co nie ma wpływu na jej prawomocność, ponieważ decyzja staje się ostateczna dopiero po zrzeczeniu się prawa do odwołania. Natomiast 19.04.2019 r. to dzień, kiedy decyzja została wydana, ale również w tym przypadku nie wpływa to na ostateczność decyzji. Błędy te wynikają z mylnego założenia, że momenty związane z wydaniem decyzji lub wysłaniem pisma są równoznaczne z jej uprawomocnieniem. Ważne jest, aby dokładnie rozumieć procedury administracyjne i ich chronologię, aby uniknąć nieporozumień i nieprawidłowych wniosków. Ta znajomość przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego jest kluczowa dla skutecznego zarządzania sprawami administracyjnymi i podejmowania świadomych decyzji.

Pytanie 35

Dokumenty posiadające trwałą wartość historyczną klasyfikuje się w kategorii

A. BC
B. BE
C. A
D. B
Dokumenty o trwałej wartości historycznej określane są kategorią A, co oznacza, że są one szczególnie ważne dla zachowania dziedzictwa kulturowego i historycznego. Przykłady takich dokumentów to akta państwowe, dokumenty dotyczące ważnych wydarzeń historycznych, takie jak konstytucje, umowy międzynarodowe czy dokumenty dotyczące działalności organizacji społecznych. W kontekście archiwistyki, dokumenty te są poddawane szczególnym zasadom przechowywania i konserwacji, aby zapewnić ich trwałość i dostępność dla przyszłych pokoleń. Właściwe zarządzanie dokumentami A wymaga znajomości standardów archiwizacji, takich jak normy ISO 15489 dotyczące zarządzania dokumentacją i normy dotyczące przechowywania materiałów archiwalnych. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być tworzenie planu archiwizacji w instytucjach publicznych, gdzie dokumenty A powinny być identyfikowane i chronione, aby zapewnić ich integralność i autentyczność.

Pytanie 36

Jakie ciało administracji publicznej odpowiada za realizację polityki Rady Ministrów oraz ustala metody jej wdrażania?

A. Sejm RP
B. Rada Gabinetowa
C. Prezydent RP
D. Prezes Rady Ministrów
Prezes Rady Ministrów jest naprawdę ważną postacią w polskim systemie administracji. To on odpowiada za wprowadzenie w życie polityki, którą przyjmuje Rada Ministrów. W praktyce to nie tylko prowadzenie prac rządu, ale też koordynowanie działań wszystkich ministerstw i różnych organów administracji. Na przykład, to właśnie Prezes decyduje, jak rozdysponować środki i kontroluje, jak realizowane są rządowe programy. Dzięki temu ma realny wpływ na różne kluczowe tematy, takie jak gospodarka, zdrowie czy edukacja. I tak, jego rola w tym wszystkim jest centralna. Z mojego doświadczenia, fajnie by było, gdyby Prezes też więcej rozmawiał ze społeczeństwem i współpracował z innymi instytucjami, żeby wszystko było bardziej przejrzyste i jasne.

Pytanie 37

Jednostką organizacyjną odpowiedzialną za realizację zadań jest urząd wojewódzki?

A. wojewodzie
B. sejmikowi województwa
C. zarządowi województwa
D. marszałkowi województwa
Urząd wojewódzki pełni kluczową rolę w polskiej administracji publicznej, będąc jednostką organizacyjną, która wykonuje zadania zlecone przez wojewodę. Wojewoda jest przedstawicielem rządu w terenie, odpowiadającym za realizację polityki rządowej oraz koordynację działań administracji rządowej w danym województwie. Przykłady zadań realizowanych przez urząd wojewódzki to nadzór nad organami samorządowymi, organizacja pomocy społecznej oraz działania związane z zarządzaniem kryzysowym. W praktyce oznacza to, że wojewoda może wydawać decyzje administracyjne, które mają bezpośredni wpływ na mieszkańców danego regionu. Dobrą praktyką w zarządzaniu jest współpraca urzędu wojewódzkiego z lokalnymi samorządami oraz innymi instytucjami, co pozwala na efektywne wykonywanie zadań i lepsze zaspokojenie potrzeb społecznych. Warto również znać znaczenie przepisów, takich jak Ustawa o samorządzie gminnym czy Ustawa o organizacji i funkcjonowaniu administracji rządowej, które regulują działania urzędów wojewódzkich.

Pytanie 38

Przepisy prawne regulujące zasady wydawania decyzji o pozwolenie na budowę to przepisy

A. cywilnego
B. finansowego
C. administracyjnego
D. konstytucyjnego
Decyzje o pozwoleniu na budowę są regulowane przez przepisy prawa administracyjnego, które obejmują normy dotyczące działań administracyjnych, w tym wydawania pozwoleń. Prawo administracyjne określa zasady, według których organy administracji publicznej podejmują decyzje dotyczące inwestycji budowlanych, co ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa, ochrony środowiska oraz harmonijnego rozwoju przestrzennego. Przykładem zastosowania tych przepisów jest proces oceny oddziaływania na środowisko, który jest nieodłączną częścią procedury wydawania pozwolenia na budowę. Organy administracyjne muszą zatem brać pod uwagę zarówno normy prawne, jak i interes społeczny, co wymaga od nich staranności i rzetelności w podejmowaniu decyzji. Zrozumienie regulacji w zakresie prawa administracyjnego jest kluczowe dla osób planujących inwestycje budowlane, ponieważ nieprzestrzeganie tych przepisów może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych, w tym odmowy wydania stosownego pozwolenia, a nawet nakazów rozbiórkowych w przypadku nielegalnych budów.

Pytanie 39

Jakim organem jest przedsiębiorstwo państwowe?

A. zgromadzenie ogólne
B. dyrektor przedsiębiorstwa
C. komisja nadzorcza
D. zarząd
Rada nadzorcza nie jest organem zarządzającym w przedsiębiorstwie państwowym, lecz pełni funkcje kontrolne i nadzorcze. Jej głównym celem jest monitorowanie działalności zarządu oraz ochrona interesów właściciela, którym w przypadku przedsiębiorstw państwowych jest Skarb Państwa. Rada nadzorcza nie podejmuje decyzji operacyjnych, co prowadzi do mylnego przekonania, że ma decydujący wpływ na zarządzanie przedsiębiorstwem. Z kolei walne zgromadzenie, które jest organem decyzyjnym w spółkach akcyjnych, dotyczy głównie kwestii związanych z podejmowaniem uchwał w sprawach mających istotny wpływ na funkcjonowanie spółki, takich jak zmiany w statucie czy zatwierdzanie sprawozdań finansowych. Ta instytucja również nie zajmuje się codziennym zarządzaniem przedsiębiorstwem. Dlatego stwierdzenie, że walne zgromadzenie stanowi organ przedsiębiorstwa państwowego jest nieprawidłowe. Zarząd, chociaż bierze udział w kierowaniu przedsiębiorstwem, nie jest w tym kontekście organem w sensie prawnym, gdyż odpowiedzialność za podejmowanie kluczowych decyzji spoczywa na dyrektorze, który ma pełnomocnictwa do działania w imieniu firmy. Zrozumienie różnicy między tymi pojęciami jest kluczowe dla efektywnego funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa, w tym także instytucji publicznych.

Pytanie 40

Czym nie jest dyskryminacja w zakresie zatrudnienia?

A. rozróżnianie praw oraz obowiązków, które jest uzasadnione różnym rodzajem pracy, jej ilością i jakością
B. traktowanie pracownika w porównywalnej sytuacji w mniej korzystny sposób w stosunku do innych pracowników z powodu przynależności związkowej
C. namawianie innej osoby do łamania zasady równego traktowania w kontekście zatrudnienia
D. postawa mająca na celu naruszenie godności pracownika oraz stworzenie wobec niego atmosfery zastraszającej, wrogiej, poniżającej, upokarzającej lub uwłaczającej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Różnicowanie praw i obowiązków w pracy, w zależności od tego, co robimy, ile tego robimy i jak dobrze, to coś zupełnie normalnego. W praktyce to znaczy, że ludzie, którzy mają różne zadania, wymagające różnych umiejętności, mogą być traktowani inaczej, co w sumie jest zgodne z zasadą sprawiedliwości. Na przykład, ktoś kto zarządza projektami, pewnie dostaje inne pieniądze i inne zadania niż ktoś, kto pracuje fizycznie. Ważne jest, żeby te różnice były uzasadnione tym, co robimy w pracy i jakie to wymaga wysiłku. Takie podejście jest też zgodne z prawem, jak kodeks pracy, który mówi, że wszyscy powinni być traktowani równo, ale też przyznaje, że różne role mogą wymagać różnych płac i obowiązków. Dzięki temu różnicowaniu można lepiej zarządzać ludźmi i lepiej dostosować wynagrodzenia do wykonanej pracy, co na pewno wpływa pozytywnie na motywację i rozwój pracowników.