Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Opiekunka dziecięca
  • Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
  • Data rozpoczęcia: 21 grudnia 2025 20:05
  • Data zakończenia: 21 grudnia 2025 20:07

Egzamin niezdany

Wynik: 4/40 punktów (10,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Pierwszą graficzną formą u dziecka, przedstawiającą postać ludzką i składającą się z kółka oraz kresek, jest

A. spirala
B. portret
C. głowonóg
D. głowotułów
Odpowiedź 'głowonóg' jest prawidłowa, ponieważ przedstawia pierwszą formę rysunkową, która symbolizuje postać ludzką w rozwoju dziecka. Głowonóg składa się z okręgu (głowy) oraz linii (nóg), co jest charakterystyczne dla etapu rozwoju plastycznego u małych dzieci. Z psychologii rozwojowej wynika, że dzieci w wieku przedszkolnym zaczynają rysować postacie ludzkie w nadproporcjonalny sposób, co odzwierciedla ich zrozumienie i percepcję otaczającego ich świata. W praktyce, nauczyciele i terapeuci zajęci rozwojem dzieciaków często wykorzystują analizę rysunków, aby ocenić ich rozwój emocjonalny i społeczny. Rysowanie głowonogów to ważny krok w kierunku rozwoju motoryki małej, kreatywności oraz zdolności do wyrażania siebie. Zgodnie z teorią rozwoju artystycznego, ta forma rysunkowa jest jednym z pierwszych przejawów umiejętności artystycznych, które rozwijają się wraz z wiekiem oraz doświadczeniem dziecka.

Pytanie 2

Podany opis dotyczy prawidłowo rozwijającego się dziecka w wieku

Zaczyna mówić krótkimi zdaniami i prowadzić krótką rozmowę. Większość tego, co mówi staje się zrozumiałe. Nabywa umiejętność przeliczania 2-3 rzeczy. Umie bawić się sam, zaczyna bawić się z innymi dziećmi.
A. sześciu lat.
B. pięciu lat.
C. czterech lat.
D. trzech lat.
Odpowiedź "trzech lat" jest poprawna, ponieważ opisane w pytaniu zachowania odpowiadają typowym umiejętnościom rozwojowym dzieci w tym wieku. Dzieci trzyletnie zazwyczaj potrafią mówić prostymi zdaniami, co jest kluczowe w ich zdolności komunikacyjnej. Umiejętność prowadzenia krótkiej rozmowy i zrozumiała mowa są oznakami rozwijającego się języka, a także wskazują na to, że dziecko zaczyna rozumieć zasady komunikacji interpersonalnej. Dodatkowo, umiejętność przeliczania 2-3 obiektów wskazuje na rozwój zdolności matematycznych, które w tym wieku zaczynają się kształtować. Samodzielna zabawa oraz interakcja z innymi dziećmi są również ważnymi aspektami rozwoju społecznego i emocjonalnego, które powinny być wspierane w tym okresie. Dzieci w tym wieku często eksplorują otoczenie i uczą się poprzez zabawę, co jest zgodne z teorią zabawy jako narzędzia edukacyjnego, promującą rozwój poznawczy oraz umiejętności społeczne. Warto zwrócić uwagę na to, że takie zachowania są zgodne z rozwojowymi kamieniami milowymi, które są określone w literaturze dotyczącej rozwoju dziecięcego. Znajomość tych etapów jest kluczowa dla rodziców i nauczycieli, aby mogli odpowiednio wspierać dzieci w ich rozwoju.

Pytanie 3

Pierwszym krokiem w terapii dziecka, które cierpi na chorobę sierocą, jest faza

A. normalności
B. nawiązywania porozumienia
C. oswajania
D. wyobcowania
Pierwszy etap terapii dziecka z chorobą sierocą, oznaczony jako stadium oswajania, jest kluczowym momentem w procesie terapeutycznym. W tym etapie dzieci uczą się rozpoznawać i nawiązywać relacje z terapeutą oraz innymi osobami dorosłymi, co jest niezbędne do ich dalszego rozwoju emocjonalnego i społecznego. Oswajanie polega na stworzeniu bezpiecznego środowiska, w którym dziecko może eksplorować swoje uczucia, a terapeuta może pomóc mu zrozumieć te emocje. Przykłady praktyczne obejmują zabawy interakcyjne, które pozwalają dziecku na stopniowe zaufanie do terapeuty oraz wyrażanie swoich lęków i obaw. W kontekście dobrych praktyk terapeutycznych, ważne jest stosowanie technik takich jak aktywne słuchanie i empatia, które wspierają proces oswajania. Badania pokazują, że skuteczna interwencja w tym zakresie może znacząco wpłynąć na dalszy rozwój dziecka oraz jego zdolność do nawiązywania zdrowych relacji w przyszłości.

Pytanie 4

Umiejętności opisane powyżej są typowe dla prawidłowo rozwijającego się dziecka w wieku

Dziecko zaczyna stać samodzielnie, opierając się o szczebelki łóżeczka, zrzuca przedmioty i obserwuje ich upadek, zaczyna wymawiać pierwsze dwusylabowe słowa, takie jak ma-ma, oraz bawi się w a-kuku.

A. sześciu miesiącach
B. siedmiu miesiącach
C. dwunastu miesiącach
D. dziewięciu miesiącach
Odpowiedź "dziewięciu miesięcy" jest poprawna, ponieważ w tym wieku dzieci zazwyczaj osiągają ważne kamienie milowe w swoim rozwoju fizycznym i poznawczym. Dziecko w tym wieku potrafi często stać samodzielnie, opierając się na meblach, co świadczy o rozwoju mięśni i koordynacji. Wyrzucanie przedmiotów jest również istotnym elementem nauki przyczyny i skutku, co jest kluczowe dla rozwoju poznawczego. Ponadto, wydawanie dźwięków i wymawianie pierwszych słów, mimo że często są to niepełne sylaby, odzwierciedla rozwój mowy oraz umiejętności komunikacyjnych. Ważne jest, aby rodzice i opiekunowie wspierali dzieci w tych aktywnościach, na przykład poprzez zabawy angażujące ruch oraz wspólne zabawy słowne, co przyczynia się do dalszego rozwoju umiejętności językowych oraz motorycznych. Standardy rozwoju dzieci wskazują na te umiejętności jako typowe dla dziewięciomiesięcznych dzieci, co powinno być brane pod uwagę w kontekście monitorowania postępów rozwojowych.

Pytanie 5

Jaką metodę powinno się zastosować w odniesieniu do 2-letnich dzieci, aby zapobiec konfliktom związanym z zabawkami?

A. Stworzyć dzieciom osobne miejsce do zabawy
B. Stworzyć dzieciom wspólne miejsce do zabawy
C. Ogłosić dzieciom nagrodę, jeśli nie dojdzie do sprzeczki
D. Ogłosić koniec zabawy, jeśli dojdzie do sprzeczki
Stosowanie wspólnego miejsca do zabawy może wydawać się atrakcyjną opcją, ale nie jest skuteczne dla 2-letnich dzieci, które często nie są jeszcze w stanie radzić sobie z emocjami związanymi z rywalizacją. Wspólna przestrzeń może prowadzić do intensyfikacji konfliktów, ponieważ dzieci, które chcą korzystać z tych samych zabawek, mogą czuć się zagrożone i odreagować w sposób agresywny. To podejście nie uwzględnia również indywidualnych potrzeb dzieci w zakresie przestrzeni do zabawy, co jest kluczowe w tym wieku. Kolejna strategia, jaką jest zapowiadanie końca zabawy, nie przynosi pozytywnych rezultatów, ponieważ może wywoływać dodatkowy stres i frustrację, co w rezultacie potęguje konflikt. Dzieci mogą czuć się zaniepokojone możliwością utraty zabawy, co prowadzi do niezdrowych interakcji. Propozycja nagradzania dzieci za unikanie kłótni również może być myląca. Chociaż pozytywne wzmocnienie jest skuteczną metodą wychowawczą, w przypadku małych dzieci może być trudne do zrozumienia. Dzieci mogą nie wiedzieć, co dokładnie oznacza unikanie kłótni i mogą nie łączyć nagrody z odpowiednim zachowaniem. Dla skutecznego radzenia sobie z konfliktami w tym wieku kluczowe jest stworzenie struktur, które pozwalają na indywidualną zabawę oraz naukę dzielenia się w bezpiecznym kontekście.

Pytanie 6

Małe dziecko często porusza palcami rąk bez powodu i kontekstu emocjonalnego. Zainteresowanie czymś innym przychodzi mu z trudnością. Tego rodzaju czynności powtarza nawet kilkanaście razy dziennie.

A. stereotypii ruchowych
B. stereotypii poznawczych
C. zachowania autoagresywnego
D. zachowania agresywnego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zachowanie opisane w pytaniu to przykład stereotypii ruchowych, które są powtarzalnymi, często bezcelowymi ruchami, mogącymi występować u dzieci, zwłaszcza w kontekście rozwoju neuropsychologicznego. Stereotypie ruchowe, takie jak potrząsanie palcami, są często widoczne u dzieci w różnym wieku, ale mogą być szczególnie nasilone u dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu lub innymi zaburzeniami rozwojowymi. Istotne jest, aby zrozumieć, że te czynności mogą pełnić funkcję regulacyjną, pomagając dziecku w radzeniu sobie z nadmiarem bodźców zewnętrznych. Przykłady stereotypii ruchowych obejmują kręcenie się, kołysanie ciałem czy powtarzanie określonych ruchów rąk. W pracy z dziećmi z takimi objawami warto stosować techniki terapeutyczne, które mogą pomóc w integracji sensorycznej oraz wprowadzeniu alternatywnych form aktywności, co może przyczynić się do zmniejszenia nasilenia stereotypii. Zrozumienie tego zjawiska jest kluczowe w kontekście rozwoju dziecka i jego potrzeb terapeutycznych.

Pytanie 7

Jakie produkty żywnościowe powinny stanowić podstawowe źródło energii w diecie prawidłowo rozwijającego się dziecka w wieku 2-3 lat?

A. Oleje roślinne
B. Mleko oraz jego przetwory
C. Produkty zbożowe
D. Mięso i jego przetwory

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Produkty zbożowe powinny stanowić główne źródło energii w diecie dzieci w wieku 2-3 lat, ponieważ dostarczają one niezbędnych węglowodanów, które są kluczowe dla utrzymania wysokiego poziomu aktywności fizycznej i psychicznej. W tym wieku dzieci intensywnie rosną i rozwijają się, a węglowodany pełnią rolę fundamentalnego paliwa dla ich organizmów. Dobrym źródłem węglowodanów są zarówno produkty z pełnego ziarna, jak pieczywo razowe, makarony pełnoziarniste, ryż brązowy, jak i płatki śniadaniowe zbożowe. Warto również zwrócić uwagę na błonnik zawarty w produktach zbożowych, który wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego. W praktyce, dobrze jest proponować dzieciom różnorodne posiłki oparte na produktach zbożowych, takie jak owsianka na śniadanie, kanapki z pełnoziarnistego chleba na przekąskę, czy ryż z warzywami na obiad. Włączenie różnych rodzajów zbóż do diety może przyczynić się do kształtowania zdrowych nawyków żywieniowych na przyszłość.

Pytanie 8

Opiekunka zajmująca się dzieckiem z zapaleniem płuc powinna zapewnić, aby leżało ono w łóżeczku w pozycji

A. półwysokiej
B. niskiej
C. na wznak
D. na boku

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'półwysokiej' jest prawidłowa, ponieważ w przypadku dzieci z zapaleniem płuc, pozycja półwysoka (około 30-45 stopni) jest zalecana, aby wspomagać oddychanie oraz ułatwiać drenaż wydzieliny z dróg oddechowych. Taka pozycja zmniejsza ryzyko aspiracji oraz umożliwia lepszą wentylację płuc, co jest kluczowe dla dzieci z problemami oddechowymi. Praktycznym przykładem zastosowania tej pozycji jest umieszczenie dziecka w łóżeczku z użyciem klinów lub poduszek, które stabilizują jego plecy i głowę w odpowiedniej pozycji. Zgodnie z wytycznymi pediatrycznymi, opiekunowie powinni także monitorować samopoczucie dziecka i dostosowywać pozycję w zależności od jego komfortu. Warto również pamiętać, że pozycja półwysoka jest standardowo zalecana w wielu przypadkach medycznych, a jej stosowanie w opiece nad dziećmi z zapaleniem płuc jest zgodne z najlepszymi praktykami w pediatrii.

Pytanie 9

Jakie działania powinna przede wszystkim podjąć opiekunka, by zmniejszyć lęk dziecka związany z określoną sytuacją lub przedmiotem?

A. Psychoterapię grupową
B. Zabawę konstrukcyjną
C. Zabawę ruchową
D. Bajkę terapeutyczną

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Bajka terapeutyczna jest skuteczną metodą złagodzenia lęku dziecka przed określoną sytuacją lub przedmiotem, ponieważ pozwala na bezpieczne i kreatywne przetwarzanie emocji i doświadczeń. W kontekście terapii dziecięcej, bajki terapeutyczne często wykorzystywane są do wprowadzania dzieci w trudne tematy, takie jak strach czy niepewność, w sposób, który jest dla nich przystępny i zrozumiały. Poprzez identyfikację z bohaterami historii, dzieci mogą zyskać nową perspektywę na swoje lęki, a także nauczyć się, jak je przezwyciężać. Na przykład, jeśli dziecko boi się ciemności, bajka może opowiadać o bohaterze, który pokonuje swoje lęki w ciemnym lesie. Współczesne podejścia terapeutyczne podkreślają znaczenie narracji w procesie leczenia, co znalazło odzwierciedlenie w metodach takich jak terapia oparta na narracji. Dobrze skonstruowana bajka terapeutyczna nie tylko bawi, ale także uczy dzieci emocjonalnej regulacji oraz umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, co czyni ją niezwykle wartościowym narzędziem w pracy z dziećmi.

Pytanie 10

Dziecko rozwijające się prawidłowo powinno zdobyć umiejętność kończenia wierszyka ostatnim słowem w wieku

A. 30 miesięcy
B. 12 miesięcy
C. 18 miesięcy
D. 20 miesięcy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 30 miesięcy jest prawidłowa, ponieważ w tym wieku dzieci zazwyczaj osiągają umiejętność kończenia wierszyków ostatnim wyrazem. Ta umiejętność jest częścią rozwoju językowego i jest ściśle związana z nabywaniem kompetencji komunikacyjnych. W czasie rozwoju od 24 do 36 miesięcy dzieci zaczynają rozumieć i używać bardziej złożonych struktur językowych oraz potrafią przetwarzać rytmy i rymy, co jest kluczowe dla opanowania kończenia wierszyków. Warto zauważyć, że rozwój językowy może różnić się w zależności od indywidualnych predyspozycji oraz środowiska, w jakim dziecko się rozwija. Dlatego ważne jest, aby rodzice i opiekunowie angażowali dzieci w zabawy językowe, takie jak rymowanki, śpiewy i wierszyki, co wspiera rozwój komunikacji i sprawia, że dzieci chętniej biorą udział w aktywnościach językowych. Dobre praktyki obejmują regularne czytanie dzieciom oraz zachęcanie ich do powtarzania znanych fraz, co stymuluje rozwój ich umiejętności językowych.

Pytanie 11

Jakie hipoalergiczne pieluszki skutecznie ograniczają występowanie pieluszkowego zapalenia skóry u dzieci?

A. Bez substancji nawilżających i zapachowych, z lateksem
B. Bez substancji dobrze chłonnych i lateksu, z dodatkami zapachowymi
C. Bez substancji nawilżających i lateksu, z materiałami dobrze chłonnymi
D. Bez substancji zapachowych, z substancjami nawilżającymi i lateksem

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór pieluszek bez substancji nawilżających i lateksu, a z substancjami dobrze chłonnymi, jest kluczowy w minimalizowaniu ryzyka pieluszkowego zapalenia skóry u dzieci. Pieluszki te zapobiegają gromadzeniu się wilgoci, co jest istotne, ponieważ wilgotne środowisko sprzyja rozwojowi drobnoustrojów i stanom zapalnym. Substancje dobrze chłonne, takie jak superabsorbent, skutecznie pochłaniają mocz i utrzymują skórę dziecka w suchości. Dobre praktyki w dobieraniu pieluszek obejmują również unikanie lateksu, który może wprowadzać alergeny, oraz substancji nawilżających, które mogą prowadzić do podrażnień. Zastosowanie pieluszek hipoalergicznych, które są testowane dermatologicznie, stanowi rekomendację wielu pediatrów. Warto również zwrócić uwagę na regularną zmianę pieluszek oraz prawidłową higienę skóry, co dodatkowo wspomaga zdrowie delikatnej skóry niemowląt.

Pytanie 12

Mleko matki produkowane przez zdrową, prawidłowo odżywioną kobietę w pełni zaspokaja potrzeby niemowlęcia na wszystkie niezbędne substancje odżywcze przez pierwsze

A. sześć miesięcy życia
B. siedem miesięcy życia
C. osiem miesięcy życia
D. cztery miesiące życia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pokarm kobiecy, znany jako mleko matki, jest uznawany za najbardziej odpowiednią formę żywienia niemowląt w pierwszych miesiącach życia. Do sześciu miesięcy życia, mleko matki dostarcza wszystkie niezbędne składniki odżywcze, w tym białka, tłuszcze, węglowodany, witaminy i minerały, które są kluczowe dla prawidłowego rozwoju niemowlęcia. Zawiera również immunoglobuliny i inne substancje, które wspierają układ odpornościowy dziecka. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca wyłączne karmienie piersią przez pierwsze sześć miesięcy życia, co jest zgodne z badaniami wykazującymi, że mleko matki zmniejsza ryzyko wielu chorób, takich jak infekcje dróg oddechowych czy biegunki. Praktyczne przykłady zastosowania tej wiedzy obejmują edukację matek na temat korzyści z karmienia piersią, co może prowadzić do lepszych wyników zdrowotnych dzieci oraz wspierać ich prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny.

Pytanie 13

W początkowych dniach życia dziecka można zaobserwować naturalny spadek masy ciała, który powinien wynosić nie więcej niż

A. 10% masy urodzeniowej
B. 15% masy urodzeniowej
C. 5% masy urodzeniowej
D. 3% masy urodzeniowej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W pierwszych dniach życia noworodka, fizjologiczny ubytek masy ciała powinien wynieść nie więcej niż 10% masy urodzeniowej. Jest to naturalny proces, związany z adaptacją noworodka do życia pozałonowego. W ciągu pierwszych kilku dni noworodki tracą wodę, co może wpłynąć na ich masę. Ubytek ten jest zazwyczaj tymczasowy i większość noworodków odzyskuje swoją masę urodzeniową w ciągu 10-14 dni po narodzinach. Ważne jest, aby monitorować te zmiany, ponieważ zbyt duży spadek masy ciała może być sygnałem problemów zdrowotnych, takich jak niewystarczające przyjmowanie pokarmu, problemy z laktacją czy choroby metaboliczne. W praktyce pediatrycznej lekarze i położne regularnie kontrolują masę ciała noworodków, aby upewnić się, że rozwijają się prawidłowo i w odpowiednim tempie oraz podejmują działania w przypadku zauważenia nieprawidłowości. Warto również podkreślić, że zalecenia dotyczące maksymalnego ubytku masy ciała są zgodne z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), co potwierdza ich znaczenie w opiece nad noworodkami.

Pytanie 14

W dokumentacji dotyczącej pielęgnacji niemowlęcia opiekunka natrafiła na zapis o tendencji dziecka do pieluszkowego zapalenia skóry. Jaką zasadę pielęgnacji krocza należy szczególnie przestrzegać w tej sytuacji?

A. Unikanie pozostawiania dziecka z gołymi pośladkami
B. Zapewnienie wilgotności w miejscach zmienionych chorobowo
C. Rezygnacja z używania gąbek do mycia krocza
D. Nie stosowanie jakichkolwiek kremów i maści

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Unikanie używania gąbek do mycia krocza to istotna sprawa w pielęgnacji niemowląt. W szczególności u tych dzieci, które mają skłonność do pieluszkowego zapalenia skóry. Gąbki mogą zbierać różne bakterie i brud, a to w zetknięciu z wrażliwą skórą maluszka może wywoływać podrażnienia, a nawet infekcje. Znam to z doświadczenia, bo dziecięca skóra jest delikatna i trzeba na nią bardzo uważać. Lepiej postawić na jednorazowe chusteczki nawilżające lub po prostu czystą wodę i miękkie ręczniki. Częste zmienianie pieluszek to także dobra praktyka, bo to ogranicza kontakt skóry z moczem czy stolcem. Po umyciu ważne jest, żeby dokładnie osuszyć skórę, by uniknąć podrażnień. Pamiętaj, że każdy maluszek jest inny, więc warto też konsultować się z pediatrą w kwestii pielęgnacji.

Pytanie 15

Aby rozwijać umiejętności manualne u ośmiomiesięcznego malucha, należy przede wszystkim zastosować

A. lustro
B. klocki typu lego
C. książkę
D. drewniane klocki

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Drewniane klocki to świetna zabawa dla małych dzieci, zwłaszcza tych, które mają około ośmiu miesięcy. W tym czasie dzieci zaczynają lepiej kontrolować swoje rączki, a zabawa klockami pomaga im w rozwijaniu motoryki. Uczą się chwytać, przesuwać i układać te klocki, co fajnie wpływa na ich koordynację ręka-oko. Poza tym, klocki są bardzo trwałe i bezpieczne, więc rodzice mogą być spokojni. Co więcej, klocki to nie tylko rozwijanie umiejętności manualnych, ale także kreatywności, bo dzieci mogą tworzyć różne budowle według własnych pomysłów. Wg tego, co się mówi w pedagogice, zabawki, które zachęcają do zabawy i odkrywania, są kluczowe w nauce. Rodzice mogą nawet łączyć zabawę klockami z nauką, na przykład liczenia czy rozpoznawania kształtów, co super wspiera rozwój poznawczy ich dziecka.

Pytanie 16

W trakcie pierwszego roku życia długość ciała zdrowo rozwijającego się niemowlęcia w odniesieniu do długości przy narodzinach zwiększa się przeciętnie

A. 050%
B. 030%
C. 020%
D. 060%

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dobra robota z wyborem odpowiedzi 50%! To rzeczywiście prawidłowe, bo w pierwszym roku życia dzieci rosną bardzo szybko, zazwyczaj o 50% w porównaniu do długości, jaką miały po urodzeniu. To spory wzrost, szczególnie, że to czas, gdy ich ciała intensywnie się rozwijają. Na przykład, jak dziecko urodziło się z długością 50 cm, to w ciągu roku powinno osiągnąć około 75 cm. Ten przyrost jest zgodny z tym, co mówią wytyczne WHO i inne normy wzrostu, a to ważne, żeby wiedzieć, jak monitorować rozwój dzieci. Wiedząc o tych normach, lekarze mogą szybciej zauważyć ewentualne problemy i dostosować opiekę do potrzeb malucha.

Pytanie 17

Aby rozwijać u dzieci w trzecim roku życia zdolności posługiwania się przedmiotami codziennego użytku, opiekunka powinna zaplanować aktywności

A. tematyczne
B. twórcze
C. ruchowe
D. ogólnorozwojowe

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "tematyczne" jest poprawna, ponieważ zabawy tematyczne są kluczowym elementem w procesie edukacyjnym dzieci w trzecim roku życia. W tym okresie rozwoju, dzieci są niezwykle ciekawskie i chętnie eksplorują otaczający je świat, a zabawy oparte na konkretnych tematach pomagają im zrozumieć i przyswoić umiejętności posługiwania się przedmiotami codziennego użytku w kontekście ich funkcji. Na przykład, podczas zabawy tematycznej związanej z gotowaniem, dzieci mogą używać plastikowych naczyń oraz sztućców, co pozwala im na praktyczne ćwiczenie umiejętności związanych z manipulacją przedmiotami, a jednocześnie rozwija ich wyobraźnię i kreatywność. Ponadto zabawy tematyczne sprzyjają integracji z rówieśnikami, co wspiera rozwój społeczny i emocjonalny. W ramach dobrych praktyk w edukacji wczesnoszkolnej, kładzie się nacisk na tworzenie takich sytuacji edukacyjnych, które są kontekstualne, angażujące i dostosowane do zainteresowań dzieci, co w znacznym stopniu zwiększa efektywność nauki.

Pytanie 18

Aby uniknąć sporów o zabawkę pomiędzy dziećmi w wieku 2 lat, opiekunka powinna

A. zagwarantować dzieciom stały dostęp do takich samych zabawek
B. zapewnić dzieciom przestrzeń do samodzielnej zabawy
C. umieszczać zabawki w miejscach trudnych do osiągnięcia dla dzieci
D. oddzielać dzieci o agresywnym zachowaniu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zapewnienie dzieciom stałego dostępu do identycznych zabawek jest kluczowym działaniem, które może znacząco zmniejszyć ryzyko konfliktów wśród 2-letnich dzieci. W tym wieku dzieci rozwijają umiejętności społeczne i emocjonalne, a zabawa jest dla nich głównym sposobem nauki. Kiedy dzieci mają do dyspozycji takie same zabawki, mogą angażować się w równoległą zabawę, co pozwala im na wzajemne obserwowanie i naśladowanie siebie bez potrzeby rywalizacji. Tego rodzaju podejście opiera się na zasadach otwartej i współdzielonej przestrzeni zabawowej, co jest rekomendowane w literaturze dotyczącej wczesnej edukacji, jak np. w programach Montessori. Przykładowo, w grupie przedszkolnej opiekunowie mogą wprowadzać zestawy identycznych klocków, co pozwoli dzieciom na konstruktywną zabawę bez obaw o przejmowanie zabawek przez innych. W ten sposób, dzieci uczą się również wartości współpracy i dzielenia się, co jest nieocenione w ich dalszym rozwoju społecznym."

Pytanie 19

Masa ciała 4-letniej dziewczynki plasuje się na 25 centylu, natomiast jej wysokość osiąga 90 centyl. Te dane wskazują, że rozwój fizyczny dziewczynki jest

A. poniżej normy
B. neharmonijny
C. powyżej normy
D. harmonijny

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że rozwój fizyczny dziewczynki jest nieharmonijny, jest prawidłowa z uwagi na znaczenie percentyli w ocenie wzrostu i masy ciała. Wartości percentylowe pokazują, jak dany parametr (w tym przypadku masa ciała i wysokość) odnosi się do populacji dzieci w tym samym wieku i płci. 25 centyl dla masy ciała wskazuje, że 25% dzieci w tej grupie wiekowej ma mniejszą masę, co oznacza, że dziewczynka jest poniżej średniej w tym zakresie. Natomiast wynik 90 centyla dla wysokości oznacza, że 90% dzieci jest niższych od niej. Taka rozbieżność pomiędzy masą a wysokością może sugerować problemy z odżywianiem lub innymi aspektami zdrowotnymi. W praktyce, neonatolodzy i pediatrzy często wykorzystują siatki centylowe do oceny harmonijności wzrostu i masy ciała dzieci. W przypadku stwierdzenia nieharmonijnego rozwoju, lekarze mogą zalecić dodatkowe badania lub interwencje, aby zapewnić prawidłowy rozwój dziecka.

Pytanie 20

Ciemieniucha u noworodka jest wynikiem niedojrzałości gruczołów

A. trawiennych
B. mlecznych
C. woskowinowych
D. łojowych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Ciemieniucha, znana również jako łojotokowe zapalenie skóry, występuje u niemowląt głównie z powodu niedojrzałości gruczołów łojowych. Te gruczoły, które są odpowiedzialne za produkcję sebum, nie są jeszcze w pełni rozwinięte, co prowadzi do nadmiernej produkcji tłuszczu i powstawania charakterystycznych żółtawych łusek na skórze głowy i innych obszarach. W praktyce rodzice powinni dbać o odpowiednią higienę skóry dziecka, regularnie myjąc głowę delikatnym szamponem, co pozwala zredukować gromadzenie się sebum i złuszczonej skóry. Warto również stosować emolienty, które pomogą nawilżyć skórę i złagodzić podrażnienia. Zgodnie z zaleceniami pediatrów, ciemieniucha nie jest procesem niebezpiecznym, ale wymaga monitorowania, aby uniknąć ewentualnych infekcji. W przypadku nasilonych objawów lub braku poprawy, warto skonsultować się z dermatologiem dziecięcym, aby omówić odpowiednie metody leczenia i pielęgnacji.

Pytanie 21

Organizacja zawodów sportowych dla dzieci, w których występują konkurencje takie jak bieg slalomem oraz bieg z przeszkodami, ma na celu stymulowanie i rozwijanie przede wszystkim

A. dużej motoryki
B. słuchowej percepcji
C. wzrokowej percepcji
D. małej motoryki

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Organizowanie zawodów sportowych dla dzieci, takich jak bieg slalomem czy bieg z przeszkodami, ma na celu przede wszystkim rozwijanie motoryki dużej, co odnosi się do umiejętności wykonywania dużych, złożonych ruchów ciała. Motoryka duża obejmuje zdolności do biegania, skakania, rzucania oraz ogólnej koordynacji ruchowej. W przypadku omawianych konkurencji, dzieci są zmuszane do używania dużych grup mięśniowych, co sprzyja wzmacnianiu ich siły, wytrzymałości oraz ogólnej sprawności fizycznej. Przygotowanie i uczestnictwo w takich zawodach pozwala dzieciom na rozwijanie umiejętności współpracy w grupie, a także budowanie pewności siebie poprzez pokonywanie różnych przeszkód. Przykładem mogą być zajęcia sportowe w szkołach podstawowych, które często organizują podobne konkurencje w celu promowania aktywności fizycznej wśród dzieci. Dobre praktyki w tym zakresie obejmują zapewnienie odpowiedniego nadzoru oraz dostosowanie poziomu trudności do umiejętności uczestników, co pozwala na bezpieczne i efektywne rozwijanie ich motoryki dużej.

Pytanie 22

Noworodkowi z gorączką można podać lek przeciwgorączkowy, który ma w swoim składzie

A. glikokortykosteroidy
B. paracetamol
C. ibuprofen
D. kwas acetylosalicylowy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Paracetamol jest lekiem przeciwgorączkowym, który jest bezpieczny i skuteczny w stosowaniu u noworodków. Działa poprzez zmniejszenie produkcji prostaglandyn, które są substancjami chemicznymi w organizmie odpowiedzialnymi za wywoływanie gorączki i bólu. W praktyce, paracetamol jest często stosowany w pediatrii jako pierwsza linia leczenia gorączki u dzieci, w tym noworodków, co jest zgodne z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia oraz Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego. Zwykle podaje się go w postaci syropu, czopków lub roztworu doustnego, co ułatwia podanie leku. Ważne jest jednak, aby stosować się do zaleceń dotyczących dawkowania, które zależą od masy ciała dziecka, ponieważ nadmierne dawki mogą prowadzić do uszkodzenia wątroby. Dodatkowo, paracetamol można stosować jednocześnie z innymi środkami, takimi jak ibuprofen, pod warunkiem że stosowanie obu leków jest zgodne z zaleceniami lekarza. Prowadzenie monitorowania stanu zdrowia noworodka oraz regularne konsultacje z pediatrą są kluczowe w przypadku wystąpienia gorączki.

Pytanie 23

Zasada rozszerzenia diety małego dziecka, które nie akceptuje pokarmu o nowym smaku, powinna opierać się na

A. wielokrotnym serwowaniu pokarmu o nowym smaku bez wycofywania się.
B. dwa razy podaniu pokarmu o nowym smaku i wycofaniu się.
C. jednoznacznym podaniu pokarmu o nowym smaku i wycofaniu się.
D. podawaniu pokarmu o nowym smaku jako ostatniej potrawy danego dnia.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór wielokrotnego podawania pokarmu o nowym smaku bez wycofywania się jest zgodny z zasadami wprowadzania nowych pokarmów do diety małych dzieci. Metoda ta opiera się na założeniu, że dzieci mogą potrzebować czasu oraz wielu prób, aby zaakceptować nieznane smaki. Badania pokazują, że dzieci często odrzucają nowe smaki za pierwszym razem, co jest naturalnym elementem ich rozwoju. Dlatego istotne jest, aby rodzice lub opiekunowie regularnie oferowali nowe pokarmy, co może zwiększyć szansę na ich akceptację. W praktyce oznacza to, że jeśli dziecko odrzuci nowy smak, należy spróbować ponownie w ciągu kilku dni lub tygodni. Warto też pamiętać, że wprowadzanie nowych pokarmów powinno odbywać się w atmosferze spokoju i bez presji, co pozwala dziecku na samodzielne wyrażenie swoich preferencji. Taka strategia jest wspierana przez zalecenia ekspertów ds. żywienia dzieci oraz pediatrów, którzy podkreślają znaczenie pozytywnego nastawienia do różnorodności smaków w diecie.

Pytanie 24

Czym jest spowodowane występowanie ciemieniuchy u dzieci?

A. zmniejszona aktywność gruczołów ślinowych
B. osłabiona aktywność gruczołów trawiennych
C. wzmożona aktywność gruczołów potowych
D. zbyt intensywna aktywność gruczołów łojowych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Ciemieniucha, znana także jako łojotokowe zapalenie skóry, jest schorzeniem dermatologicznym, które występuje u niemowląt na skutek nadmiernej aktywności gruczołów łojowych. Gruczoły te produkują sebum, naturalny olej, który ma za zadanie nawilżać skórę i chronić ją przed bakteriami. U niemowląt, które są w fazie intensywnego wzrostu, gruczoły te mogą działać nadmiernie, co prowadzi do gromadzenia się sebum na skórze głowy, a tym samym do powstawania charakterystycznych żółtawych łuszczyków. Ważne jest, aby rodzice i opiekunowie wiedzieli, że ciemieniucha nie jest zaraźliwa i nie wpływa na zdrowie dziecka w długoterminowej perspektywie. W praktyce, właściwe nawilżenie oraz regularne mycie głowy niemowlęcia mogą pomóc w złagodzeniu objawów. Stosowanie delikatnych szamponów oraz nawilżających olejków, zgodnych z zaleceniami pediatrów, może znacząco przyspieszyć proces zdrowienia. W przypadku bardziej nasilonych objawów, konsultacja z dermatologiem dziecięcym może być konieczna.

Pytanie 25

Według aktualnych zasad żywienia zdrowych niemowląt, zalecanych przez Polskie Towarzystwo Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, gluten można wprowadzać do diety dziecka najwcześniej

A. w siódmym-ósmym miesiącu życia
B. w piątym-szóstym miesiącu życia
C. w dziewiątym-dziesiątym miesiącu życia
D. w trzecim-czwartym miesiącu życia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wprowadzenie glutenu do diety niemowląt zaleca się w piątym-szóstym miesiącu życia zgodnie z wytycznymi Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. To kluczowy moment w rozwoju malucha, gdy układ pokarmowy zaczyna być gotowy na nowe pokarmy. Zbyt wczesne wprowadzenie glutenu, przed ukończeniem przez dziecko czwartego miesiąca, może zwiększać ryzyko wystąpienia nietolerancji i celiakii, ponieważ układ odpornościowy niemowlęcia jest jeszcze w fazie rozwijania odporności na różne białka. Wprowadzenie glutenu w zalecanym czasie pozwala na stopniowe adaptowanie dziecka do różnorodnych pokarmów, co wspiera rozwój mikrobiomu jelitowego. W praktyce, rodzice mogą zacząć od podawania niewielkich ilości produktów zawierających gluten, takich jak kaszki pszenne czy pieczywo, obserwując reakcje dziecka. Ważne jest także, aby pozostałe składniki diety były wprowadzane z zachowaniem kilku dni odstępu, co pozwala na lepszą identyfikację ewentualnych alergii pokarmowych.

Pytanie 26

U dziecka w wieku 3 miesięcy najistotniejsza jest potrzeba

A. bezpieczeństwa
B. uznania
C. przynależności
D. samorealizacji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Bezpieczeństwo jest najsilniejszą potrzebą u 3-miesięcznego dziecka, ponieważ w tym wieku niemowlęta są w fazie intensywnego rozwoju i adaptacji do otoczenia. W kontekście teorii potrzeb Abrahama Maslowa, bezpieczeństwo jest podstawową kategorią potrzeb, która musi być zaspokojona przed przejściem do wyższych potrzeb, takich jak uznanie czy przynależność. Przykładem zastosowania tej wiedzy w praktyce jest stworzenie stabilnego i przewidywalnego środowiska dla dziecka, co może obejmować regularny harmonogram karmienia, stałą opiekę oraz reagowanie na sygnały dziecka, takie jak płacz. Dzieci, które czują się bezpieczne, są bardziej skłonne do eksploracji swojego otoczenia, co wspiera ich rozwój poznawczy i emocjonalny. Dobra praktyka w opiece nad niemowlętami zakłada również, że rodzice i opiekunowie powinni dbać o fizyczne i emocjonalne bezpieczeństwo dziecka, co obejmuje zapewnienie mu komfortowego miejsca do snu i bliskości z opiekunami, co sprzyja budowaniu więzi oraz poczucia bezpieczeństwa.

Pytanie 27

Bolesny obrzęk oraz powiększenie gruczołów ślinowych przyusznych, podżuchwowych i podjęzykowych u dziecka są objawami klinicznymi

A. różyczki
B. odry
C. świnki
D. płonicy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Świnki, znane również jako epidemiczne zapalenie ślinianek, są chorobą wirusową wywoływaną przez wirus paramyksowirusów. Objawy kliniczne, takie jak bolesny obrzęk oraz powiększenie ślinianek przyusznych, podżuchwowych i podjęzykowych, są charakterystyczne dla tej choroby. Powiększenie ślinianek jest wynikiem zapalenia tych gruczołów, co prowadzi do dyskomfortu i bólu, a także może powodować trudności w jedzeniu i mówieniu. W praktyce klinicznej, w przypadku podejrzenia świnek, lekarze zalecają obserwację objawów oraz wykonanie badań serologicznych w celu potwierdzenia diagnozy. Warto również zwrócić uwagę na znaczenie szczepień, gdyż istnieje szczepionka przeciwko śwince, która jest częścią szczepionki MMR (odra, świnka, różyczka). Zastosowanie tej szczepionki znacznie zmniejszyło częstość występowania choroby oraz jej powikłań, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zdrowia publicznego.

Pytanie 28

W którym miesiącu życia można zacząć wprowadzać warzywa do diety prawidłowo rozwijającego się niemowlęcia, które jest karmione sztucznie?

A. W 8-9. miesiącu życia
B. W 5-6. miesiącu życia
C. W 3-4. miesiącu życia
D. W 10-11. miesiącu życia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wprowadzanie warzyw do diety niemowlęcia karmionego sztucznie powinno nastąpić w 5-6. miesiącu życia, co jest zgodne z zaleceniami światowych organizacji zdrowia oraz krajowych wytycznych dotyczących żywienia niemowląt. W tym okresie układ pokarmowy dziecka staje się bardziej dojrzały, co umożliwia wprowadzanie nowych pokarmów stałych obok mleka sztucznego. Warzywa są doskonałym źródłem witamin, minerałów oraz błonnika, co jest kluczowe dla zdrowego rozwoju dziecka. Przykładowe warzywa, które można wprowadzić, to marchewka, ziemniaki, czy dynia, które powinny być dobrze ugotowane i zblendowane na gładką masę. Ważne jest, aby wprowadzać nowe produkty pojedynczo, co pozwala na obserwację ewentualnych reakcji alergicznych. Ponadto, właściwa kolejność wprowadzania pokarmów stałych wspiera rozwój sensoryczny oraz umiejętności żucia u niemowlęcia, co ma znaczenie w późniejszym etapie rozwoju żywieniowego. Dostosowanie diety do etapu rozwoju dziecka jest kluczowe dla jego zdrowia i prawidłowego wzrostu.

Pytanie 29

Jakie działania należy podjąć w sytuacji niewielkiego krwawienia z nosa u dziecka?

A. Dziecko powinno leżeć, a następnie należy czekać na samoistne zatrzymanie krwawienia
B. Dziecko powinno być posadzone, a jego głowa odchylona do tyłu, należy delikatnie ucisnąć skrzydełka nosa palcem wskazującym i kciukiem
C. Dziecko powinno być posadzone, a jego głowa pochylona do przodu, należy delikatnie ucisnąć skrzydełka nosa palcem wskazującym i kciukiem
D. Dziecko powinno leżeć, a na nos należy przyłożyć zimny okład

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W przypadku niewielkiego krwawienia z nosa u dziecka najważniejsze jest przyjęcie właściwej pozycji oraz zastosowanie odpowiednich technik ucisku. Prawidłowa odpowiedź polega na posadzeniu dziecka i pochyleniu jego głowy do przodu. Taka pozycja ma kluczowe znaczenie, ponieważ pozwala na uniknięcie przesunięcia krwi w kierunku gardła, co mogłoby prowadzić do kaszlu lub zadławienia. Ucisk skrzydeł nosa palcem wskazującym i kciukiem ma na celu zamknięcie naczyń krwionośnych, co przyspiesza proces zatrzymania krwawienia. Praktyka ta jest zgodna z wytycznymi American Academy of Pediatrics oraz innych organizacji zajmujących się zdrowiem dzieci, które zalecają tę metodę jako pierwszą linię postępowania w przypadku epistaksji. Ważne jest, aby zachować spokój i nie panikować, a także monitorować stan dziecka, aby szybko zareagować w przypadku nasilenia krwawienia. Warto również zaznaczyć, że unikanie odchylania głowy do tyłu jest istotne, ponieważ może to skutkować niebezpiecznymi konsekwencjami.

Pytanie 30

Do zadań żłobka należy zapewnienie dziecku opieki w warunkach porównywalnych do domowych oraz

A. organizowanie zajęć opiekuńczych, wychowawczych oraz edukacyjnych, które uwzględniają rozwój psychomotoryczny odpowiedni dla wieku dziecka
B. zapewnienie dziecku wyrównania braków w rozwój oraz edukacji
C. wsparcie rodziców w ich działaniach wychowawczych względem dziecka
D. stworzenie dziecku lepszych możliwości edukacyjnych oraz kształtowanie umiejętności istotnych w szkolnym nauczaniu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Opieka nad dziećmi w żłobku powinna obejmować prowadzenie różnorodnych zajęć opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych, które są dostosowane do indywidualnych potrzeb rozwojowych dzieci. Właściwe podejście do zajęć edukacyjnych uwzględnia rozwój psychomotoryczny, co jest kluczowe w okresie wczesnego dzieciństwa. Przykładowo, zajęcia plastyczne, muzyczne, ruchowe czy też sensoryczne nie tylko stymulują rozwój motoryczny, ale również rozwijają kreatywność i umiejętności społeczne. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz dobrymi praktykami pedagogicznymi, programy zajęć powinny być zróżnicowane i angażujące, aby dzieci mogły uczyć się poprzez zabawę. Istotne jest również, aby monitorować postępy dzieci i dostosowywać program do ich indywidualnych potrzeb, co zapewnia kompleksowy rozwój w warunkach żłobkowych. Takie działania przyczyniają się do lepszego przygotowania dzieci do kolejnego etapu edukacji, w tym do przedszkola oraz szkoły.

Pytanie 31

Głównym białkiem występującym w mleku, które zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne, jest

A. kazeina
B. ergosterol
C. mannoza
D. albumina

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kazeina jest głównym białkiem mleka, które stanowi istotny składnik diety wielu ludzi, zwłaszcza w kontekście żywienia dzieci i osób aktywnych fizycznie. Jest to białko pełnowartościowe, co oznacza, że zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne, które są niezbędne dla organizmu. Kazeina jest szczególnie cenna w diecie sportowców, ponieważ jej wolne uwalnianie aminokwasów wspiera procesy regeneracyjne mięśni po intensywnym wysiłku. Kazeina jest także stosowana w suplementach diety, a jej właściwości żelujące przyczyniają się do wydłużenia uczucia sytości, co może być korzystne w procesie kontrolowania masy ciała. W przemyśle spożywczym kazeina znajduje zastosowanie w produkcji różnych produktów mlecznych, a jej właściwości funkcjonalne, takie jak emulsja i stabilizacja, są wykorzystywane w przemyśle przetwórczym. Zgodnie z normami żywieniowymi, wprowadzenie kazeiny do diety może przyczynić się do zaspokojenia zapotrzebowania na białko, co jest istotne w kontekście zdrowego odżywiania.

Pytanie 32

Gest wskazywania palcem oraz nawiązywanie kontaktu wzrokowego zazwyczaj występuje u prawidłowo rozwijającego się dziecka około

A. osiemnastego miesiąca życia
B. trzeciego miesiąca życia
C. piątego miesiąca życia
D. dziewiątego miesiąca życia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Gest wskazywania palcem oraz utrzymywanie kontaktu wzrokowego to kluczowe umiejętności komunikacyjne, które rozwijają się w okresie niemowlęcym, a ich pojawienie się wokół dziewiątego miesiąca życia jest istotnym wskaźnikiem prawidłowego rozwoju dziecka. W tym czasie dzieci zaczynają angażować się w interakcje społeczne, co jest niezbędne dla ich rozwoju poznawczego i emocjonalnego. Gest wskazywania palcem jest formą prekomunikacji, która umożliwia niemowlętom wyrażanie swoich potrzeb i zainteresowań, a kontakt wzrokowy wzmacnia te interakcje, angażując rodziców w proces zabawy i uczenia. Przykładem zastosowania tej wiedzy w praktyce jest wspieranie dzieci w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami oraz rodziną poprzez odpowiednie zabawy, które zachęcają do używania gestów i mimiki. W literaturze przedmiotu, takich jak badania rozwoju dzieci, podkreśla się znaczenie tych umiejętności w kontekście rozwijania języka i umiejętności społecznych. Obserwowanie i wspieranie tych etapów rozwoju w odpowiednim czasie staje się kluczowe w praktykach pedagogicznych oraz terapeutycznych, zgodnie z wytycznymi psychologów dziecięcych.

Pytanie 33

Masa ciała 2,5-letniej dziewczynki plasuje się na poziomie 90. centyla, natomiast jej wysokość znajduje się na poziomie 25. centyla. Taki wynik wskazuje, że dziewczynka posiada

A. prawidłową proporcję masy ciała do wzrostu
B. znaczną nadwagę w stosunku do wzrostu
C. wagę i wzrost niezgodne z normą wiekową
D. znaczną niedowagę w stosunku do wzrostu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, że dziewczynka ma znaczną nadwagę w stosunku do wzrostu, jest prawidłowa, ponieważ centyle stanowią istotne narzędzie w ocenie stanu odżywienia dzieci. Wzrost na poziomie 90. centyla oznacza, że dziewczynka jest wyższa niż 90% rówieśników, co generalnie wskazuje na dobry wzrost. Natomiast masa ciała na poziomie 25. centyla sugeruje, że jest lżejsza od 75% innych dzieci w jej wieku. W odniesieniu do wzoru na wskaźnik masy ciała (BMI), który jest powszechnie stosowany w ocenie proporcji wagi do wzrostu, można stwierdzić, że w przypadku, gdy masa ciała jest znacznie niższa niż oczekiwana w stosunku do wzrostu, może to prowadzić do błędnych wniosków. Warto zwrócić uwagę, że wartości centylowe powinny być interpretowane w kontekście całościowej oceny zdrowia dziecka, uwzględniając jego rozwój, aktywność fizyczną oraz dietę. Przykładowo, dziecko o wysokim wzroście i niskiej masie ciała może niekoniecznie oznaczać niedowagę, ale w przypadku dziewczynki z taką kombinacją wyników można z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić, że jej waga nie odpowiada zdrowym normom dla jej wzrostu.

Pytanie 34

Wykonywanie piosenek przez dziecko ma wpływ na jego rozwój psychofizyczny, ponieważ

A. kształtuje estetyczne postawy i wspomaga rozwój grafomotoryczny
B. wzmacnia mięśnie klatki piersiowej oraz poprawia koordynację wzrokowo-ruchową
C. dotlenia organizm, rozwija świat emocji dziecka oraz wzmacnia aparat głosowy
D. poprawia funkcjonowanie układu nerwowego, poszerza słownictwo i ułatwia umiejętności samoobsługowe

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Śpiewanie piosenek przez dziecko ma pozytywny wpływ na jego rozwój psychofizyczny, ponieważ dostarcza organizmowi tlenu poprzez aktywne oddychanie i angażowanie przepony. Tlen jest kluczowy dla właściwego funkcjonowania mózgu oraz układów nerwowych, co przyczynia się do lepszej koncentracji i pamięci. Wzbogacenie świata uczuć dziecka zachodzi poprzez ekspresję emocji podczas śpiewania, co rozwija inteligencję emocjonalną i umiejętność rozumienia własnych i cudzych uczuć. Wzmacnianie aparatu głosowego jest istotne dla rozwijającej się mowy dziecka, a także wpływa na jego pewność siebie w komunikacji. Praktyczne przykłady zastosowania tej wiedzy obejmują zajęcia muzyczne, które mogą być wprowadzone do przedszkoli lub szkół podstawowych, umożliwiające dzieciom wyrażanie siebie i rozwijanie swoich umiejętności w atmosferze zabawy i twórczości. Wspieranie takiego rodzaju aktywności odzwierciedla aktualne standardy edukacyjne, które kładą nacisk na zintegrowany rozwój dziecka, uwzględniający zarówno aspekty emocjonalne, jak i fizyczne.

Pytanie 35

Niemowlę, które rozwija się prawidłowo w drugim miesiącu życia, jest w stanie wyrazić swoje emocje za pomocą mimiki?

A. radość.
B. nieśmiałość.
C. wstyd.
D. zakłopotanie.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W drugim miesiącu życia niemowlęta zaczynają rozwijać swoje umiejętności mimiczne, a radość jest jednym z pierwszych emocji, które potrafią wyrażać. W tym okresie życia, dzieci nawiązują pierwsze interakcje z otoczeniem, co ma kluczowe znaczenie dla ich rozwoju społecznego i emocjonalnego. Radość manifestuje się w postaci uśmiechu, co jest istotnym sygnałem dla rodziców i opiekunów, że dziecko czuje się bezpieczne i szczęśliwe. Takie wyrażanie emocji jest również zgodne z teorią przywiązania, która podkreśla znaczenie wczesnych relacji z opiekunami. W praktyce, rozpoznawanie radości u niemowlęcia może pomóc w budowaniu silnej więzi emocjonalnej, co jest fundamentem dla zdrowego rozwoju psychicznego. Warto zwrócić uwagę na znaczenie pozytywnego środowiska, które wspiera te wczesne oznaki emocji, ponieważ sprzyja to dalszemu rozwojowi umiejętności społecznych i emocjonalnych dziecka.

Pytanie 36

Aby zapewnić bezpieczeństwo trzynastomiesięcznemu dziecku, należy unikać podawania mu zabawek, które

A. są wykonane z plastiku
B. są lekkie oraz w różnych kolorach
C. wydają odgłosy
D. posiadają małe elementy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Podawanie zabawek dla trzynastomiesięcznych dzieci wymaga szczególnej uwagi, a jednym z kluczowych aspektów bezpieczeństwa jest unikanie zabawek z drobnymi elementami. Dzieci w tym wieku są z natury ciekawe i mają tendencję do wkładania różnych przedmiotów do ust. Drobne elementy mogą stanowić zagrożenie zadławienia, co jest jednym z najczęstszych wypadków w przypadku małych dzieci. Zgodnie z normami bezpieczeństwa, takimi jak EN 71 dotyczące bezpieczeństwa zabawek, producent powinien zapewnić, że zabawki nie mają elementów, które mogą być łatwo odrywane lub połykane. Przykładem dobrej praktyki jest wybieranie zabawek wykonanych z jednego kawałka materiału lub takich, które nie zawierają małych części. Zamiast zabawek z drobnymi elementami, rekomendowane są większe, łatwe do chwytania przedmioty, które wspierają rozwój motoryczny i sensoryczny dzieci.

Pytanie 37

Aby zmniejszyć ból spowodowany zapaleniem ucha środkowego, można u dziecka zastosować

A. ciepłe, suche okłady na ucho
B. zimne, suche okłady na ucho
C. masaż małżowiny usznej
D. masaż głowy za uchem

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Ciepłe, suche okłady na ucho są skutecznym sposobem łagodzenia bólu wywołanego zapaleniem ucha środkowego, zwłaszcza u dzieci. Takie okłady działają termoterapeutycznie, co oznacza, że podwyższona temperatura pomaga w rozluźnieniu napiętych tkanek, poprawia krążenie krwi oraz sprzyja procesom gojenia. Stosowanie ciepłych okładów może przyspieszyć odpływ wydzieliny z ucha, co jest istotne w kontekście zmniejszenia ciśnienia panującego w uchu. Przykładowo, można wykorzystać ciepłą wodę wypełnioną butelkę lub specjalnie przygotowane poduszki termiczne. Zgodnie z zaleceniami lekarzy, ważne jest, aby okłady nie były zbyt gorące, aby uniknąć poparzeń skóry. Warto również pamiętać, że taka metoda powinna być stosowana w połączeniu z zaleceniami medycznymi oraz farmakoterapią, jeśli jest to konieczne. Ciepłe okłady są uznawane za jedną z najlepszych praktyk w łagodzeniu dolegliwości bólowych związanych z zapaleniem ucha, co potwierdzają liczne badania kliniczne.

Pytanie 38

Od którego miesiąca życia zdrowo rozwijające się niemowlę zaczyna przewracać się z pozycji na brzuchu na plecy oraz siadać, gdy jest podciągane za ręce?

A. Od 3. miesiąca życia
B. Od 6. miesiąca życia
C. Od 8. miesiąca życia
D. Od 9. miesiąca życia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowa odpowiedź, że niemowlę zaczyna przewracać się z brzucha na plecy oraz siadać, podciągane za ręce, od 6. miesiąca życia, jest zgodna z ogólnie uznawanymi normami rozwoju psychomotorycznego. W tym okresie życia dzieci rozwijają swoje umiejętności motoryczne oraz koordynację. Przewracanie się z brzucha na plecy jest istotnym krokiem w rozwoju, ponieważ pozwala na większą swobodę ruchu i eksplorację otoczenia. Ponadto, umiejętność siadania z pomocą dorosłego wskazuje na rozwój mięśni brzucha oraz pleców, co jest kluczowe dla dalszych etapów rozwoju, takich jak samodzielne siedzenie czy raczkowanie. Rodzice i opiekunowie powinni wspierać te umiejętności, oferując bezpieczne i stymulujące środowisko do zabawy, w którym dziecko może swobodnie ćwiczyć te ruchy. Dobrą praktyką jest także regularne zachęcanie do przewracania się poprzez umieszczanie zabawek w zasięgu wzroku i ożywiając dziecko, co wspiera rozwój motoryki oraz koordynacji ruchowej.

Pytanie 39

Według wytycznych żywieniowych Instytutu Matki i Dziecka, do diety niemowlęcia rozwijającego się prawidłowo można wprowadzić drobno posiekane potrawy oraz miękkie produkty do samodzielnego jedzenia w wieku

A. 11 miesięcy
B. 6 miesięcy
C. 10 miesięcy
D. 7 miesięcy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wprowadzenie drobno posiekanych pokarmów oraz miękkich produktów do rączki w wieku 7 miesięcy jest zgodne z zaleceniami Instytutu Matki i Dziecka oraz innymi międzynarodowymi wytycznymi dotyczącymi żywienia niemowląt. W tym okresie dziecko zaczyna rozwijać umiejętności motoryczne i manualne, co umożliwia mu samodzielne jedzenie oraz eksplorację różnych smaków i tekstur. Oferowanie miękkich pokarmów, takich jak gotowane warzywa, owoce i drobno posiekane mięso, sprzyja nie tylko rozwijaniu umiejętności gryzienia i żucia, ale także przyczynia się do wzmocnienia więzi rodzinnych podczas wspólnych posiłków. Ponadto wprowadzenie tych pokarmów w odpowiednim czasie może mieć pozytywny wpływ na rozwój sensoryczny oraz zdrowe nawyki żywieniowe w przyszłości. Ważne jest, aby rodzice monitorowali reakcje dziecka na nowe pokarmy, wprowadzając je stopniowo i w niewielkich ilościach, co jest zgodne z zasadami rozszerzania diety niemowlęcia.

Pytanie 40

W przypadku dziecka z biegunką i wymiotami, pierwszą rzeczą, którą należy zrobić, jest zaspokojenie potrzeby

A. odpoczynku
B. nawodnienia
C. jedzenia
D. czystości

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Nawodnienie jest kluczowym elementem w zarządzaniu dzieckiem z biegunką i wymiotami, ponieważ te stany mogą prowadzić do szybkiej utraty płynów i elektrolitów, co z kolei prowadzi do odwodnienia. Dzieci, zwłaszcza niemowlęta i małe dzieci, mają mniejszy zapas płynów w organizmie i są bardziej narażone na skutki odwodnienia. Zaleca się stosowanie roztworów nawadniających, które zawierają odpowiednie proporcje elektrolitów i glukozy, co wspiera wchłanianie wody w jelitach. W praktyce oznacza to, że powinno się unikać podawania ciężkostrawnych posiłków lub napojów zawierających kofeinę, gdyż mogą one dodatkowo podrażniać układ pokarmowy. W przypadku nawodnienia, rodzice powinni monitorować objawy, takie jak suchość w ustach, zmniejszenie wydolności moczu czy osłabienie, które mogą wskazywać na nasilenie odwodnienia i konieczność pilnej interwencji medycznej. Warto także sięgnąć po wytyczne WHO dotyczące nawadniania w przypadku biegunki, które podkreślają znaczenie wczesnego i odpowiedniego uzupełniania płynów.