Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik administracji
  • Kwalifikacja: EKA.01 - Obsługa klienta w jednostkach administracji
  • Data rozpoczęcia: 9 grudnia 2025 11:39
  • Data zakończenia: 9 grudnia 2025 11:50

Egzamin zdany!

Wynik: 29/40 punktów (72,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Dokumentacja dotycząca zakupu środka transportu stanowi dowód księgowy

A. obcym
B. wewnętrznym
C. zastępczym
D. własnym
Wybór opcji dotyczących dowodów własnych, zastępczych czy wewnętrznych jest błędny, ponieważ te klasyfikacje nie pasują do charakterystyki faktury za zakup środka transportowego. Dowody własne to takie, które są generowane wewnętrznie przez firmę, takie jak noty księgowe czy potwierdzenia płatności, które nie odnoszą się do zewnętrznych transakcji. Zastosowanie dowodów wewnętrznych w kontekście zakupu środka transportowego jest nieadekwatne, ponieważ nie odzwierciedlają one rzeczywistości rynkowej ani legalności transakcji. Z kolei dowody zastępcze zazwyczaj odnoszą się do sytuacji awaryjnych, w których oryginalny dokument nie jest dostępny, co również nie ma miejsca w przypadku standardowego zakupu. Istnieje powszechne nieporozumienie, że wszystkie dowody księgowe mogą być traktowane jako wewnętrzne, co prowadzi do błędnego przekonania, że każda transakcja może zostać udokumentowana w sposób nieformalny, co jest sprzeczne z zasadami rzetelnej rachunkowości. Właściwe zrozumienie klasyfikacji dowodów księgowych jest kluczowe dla zapewnienia zgodności z przepisami prawnymi oraz dobrymi praktykami rachunkowości. Nieprzestrzeganie tych zasad może skutkować poważnymi konsekwencjami finansowymi oraz prawnymi dla przedsiębiorstwa.

Pytanie 2

Moment, w którym spółka z ograniczoną odpowiedzialnością nabywa osobowość prawną, to

A. powołanie zarządu
B. spisanie umowy spółki
C. wpis do rejestru przedsiębiorców
D. wniesienie wkładów przez wspólników
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (sp. z o.o.) uzyskuje osobowość prawną w chwili dokonania wpisu do rejestru przedsiębiorców, co jest kluczowym etapem w procesie zakupu tej formy działalności. Zgodnie z polskim prawem, osobowość prawna jest niezbędna do podejmowania działań prawnych, takich jak zawieranie umów, reprezentowanie w sprawach sądowych czy posiadanie majątku. Przykładowo, tylko spółka z o.o. może występować w obrocie prawnym jako odrębny podmiot, co oznacza, że wspólnicy nie ponoszą osobistej odpowiedzialności za zobowiązania spółki. Dobrą praktyką jest, aby przedsiębiorcy dokładnie zapoznali się z wymaganiami dotyczącymi rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS), co zapewni im prawidłowe funkcjonowanie i ochronę prawną. Dodatkowo, warto pamiętać, że zarówno przed, jak i po rejestracji, spółka powinna prowadzić odpowiednią dokumentację, a także przestrzegać przepisów prawa dotyczących działalności gospodarczej, co zwiększa jej wiarygodność na rynku.

Pytanie 3

Normy określone w aktach prawnych wydawanych przez władze wskazane w Konstytucji są normami

A. duchowymi
B. socjalnymi
C. prawnymi
D. etycznymi
Normy zawarte w przepisach stanowionych przez określone w Konstytucji władze są normami prawnymi, ponieważ regulują zachowania jednostek w społeczeństwie i mają charakter ogólnobindujący. Prawo, jako system norm, jest tworzony przez organy państwowe, takie jak parlament czy rząd, które są upoważnione do stanowienia prawa w danym kraju. Przykładem mogą być kodeksy, ustawy lub rozporządzenia, które nakładają obowiązki oraz przyznają prawa obywatelom. Normy prawne różnią się od norm moralnych, które są subiektywne i oparte na indywidualnych wartościach oraz przekonaniach. Ponadto, normy religijne odnoszą się do zasad wiary i praktyk duchowych, nie mając charakteru prawnie egzekwowalnego. Normy obyczajowe są natomiast zbiorem przyjętych zwyczajów, które choć wpływają na zachowania społeczne, nie mają mocy prawnej. W praktyce znajomość norm prawnych jest kluczowa dla funkcjonowania jednostek w społeczeństwie oraz zapewnienia ładu i sprawiedliwości.

Pytanie 4

Wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę ustala się każdego roku

A. Minister Pracy
B. Trójstronna Komisja ds. Społeczno-Gospodarczych
C. pracodawca
D. związek zawodowy
Ustalanie minimalnego wynagrodzenia przez związek zawodowy, Minister Pracy czy pracodawcę nie jest zgodne z obowiązującymi zasadami prawnymi w Polsce. Związki zawodowe, mimo że mogą mieć wpływ na negocjacje płacowe oraz dążyć do poprawy warunków pracy, nie są odpowiedzialne za ustalanie minimalnego wynagrodzenia. Ich rola koncentruje się na reprezentowaniu pracowników i negocjowaniu warunków zatrudnienia, a nie na podejmowaniu decyzji o wysokości płac. Minister Pracy, jako przedstawiciel rządu, ma wpływ na politykę pracy, ale również nie działa samodzielnie w tej kwestii. Jego rola polega na współpracy z innymi instytucjami oraz na wdrażaniu polityki rządowej, a nie na bezpośrednim ustalaniu stawek płacowych. Pracodawcy z kolei, choć mają wpływ na wynagrodzenia w swoich firmach, nie mogą jednostronnie ustalać minimalnego wynagrodzenia na poziomie krajowym. W rzeczywistości, każdy z tych podmiotów działa w ramach określonych ról i odpowiedzialności, które nie obejmują samodzielnego ustalania minimalnych wynagrodzeń. Błąd w myśleniu, który prowadzi do takich wniosków, polega na niezrozumieniu struktury dialogu społecznego oraz roli, jaką odgrywają różne instytucje w procesie legislacyjnym. Zrozumienie tego mechanizmu jest kluczowe dla dostrzegania, jak kompleksowe są relacje na rynku pracy i jak ważne jest współdziałanie różnych podmiotów w tworzeniu stabilnych warunków zatrudnienia.

Pytanie 5

Konto "Materiały" klasyfikowane jest jako konto

A. niebilansowym
B. wynikowym
C. rozliczeniowym
D. bilansowym
Konto 'Materiały' jest kontem bilansowym, co oznacza, że odzwierciedla wartość posiadanych zasobów w danym momencie. Konta bilansowe są kluczowe w rachunkowości, ponieważ pozwalają na monitorowanie stanu majątku firmy oraz jej zobowiązań. W przypadku konta 'Materiały' jego saldo wskazuje ilość oraz wartość materiałów, które firma posiada w danym okresie. Przykładem praktycznym jest sytuacja, gdy przedsiębiorstwo zajmuje się produkcją. Materiały stanowią zasoby niezbędne do wytworzenia wyrobów, a ich wartość jest kluczowa dla oceny efektywności zarządzania zapasami. Zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości (MSR), konto to powinno być aktualizowane na bieżąco, aby dokładnie odzwierciedlać zmiany w stanie zapasów. Dobre praktyki w tym zakresie obejmują regularne inwentaryzacje oraz analizę kosztów, co wspiera proces podejmowania decyzji oraz planowania finansowego.

Pytanie 6

Osobie, która bez swojej winy nie uczestniczyła w postępowaniu administracyjnym zakończonym decyzją ostateczną, przysługuje prawo do złożenia wniosku o wznowienie postępowania do

A. Naczelnego Sądu Administracyjnego
B. wojewódzkiego sądu administracyjnego
C. organu, który podjął decyzję w pierwszej instancji
D. organu, który podjął decyzję w drugiej instancji
Właściwą odpowiedzią jest organ, który wydał decyzję w pierwszej instancji, ponieważ to właśnie do tego organu przysługuje prawo do wznowienia postępowania administracyjnego w sytuacji, gdy strona, nie ze swojej winy, nie brała udziału w postępowaniu zakończonym decyzją ostateczną. W zgodzie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego, strona ma możliwość złożenia wniosku o wznowienie postępowania, co jest istotnym elementem ochrony jej praw. Przykładowo, jeśli osoba złożyła wniosek o pozwolenie na budowę, a decyzja została wydana bez jej wiedzy, ma prawo domagać się rewizji tej decyzji. Tego rodzaju mechanizm pozwala na zrekompensowanie potencjalnych szkód oraz zapewnia równość stron w postępowaniu administracyjnym, co jest zgodne z zasadami dobrego zarządzania i sprawiedliwości procesowej. Warto pamiętać, że wznowienie postępowania jest regulowane również przez szczegółowe przepisy, które wskazują na okoliczności, w jakich może być ono przeprowadzone oraz terminy, w jakich należy złożyć wniosek, co jest kluczowe dla prawidłowego działania w tym zakresie.

Pytanie 7

Który z wymienionych organów administracji publicznej, zgodnie z przytoczonym przepisem, jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi wniesionej na marszałka województwa w związku z realizacją przez niego zadań własnych?

Kodeks postępowania administracyjnego (fragment)
(…)
Art. 229. Jeżeli przepisy szczególne nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skarg, jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności:
1) rady gminy, rady powiatu i sejmiku województwa – wojewoda, a w zakresie spraw finansowych – regionalna izba obrachunkowa;
2) organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego oraz kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej – wojewoda lub organ wyższego stopnia;
3) wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 – rada gminy;
4) zarządu powiatu oraz starosty, a także kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży i innych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 – rada powiatu;
5) zarządu i marszałka województwa, z wyjątkiem spraw określonych w pkt 2 – sejmik województwa;
6) wojewody w sprawach podlegających rozpatrzeniu według kodeksu – właściwy minister, a w innych sprawach – Prezes Rady Ministrów;
(…)
A. Sejmik województwa.
B. Zarząd województwa.
C. Wojewoda.
D. Prezes Rady Ministrów.
Sejmik województwa jest organem, który zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego jest odpowiedzialny za rozpatrywanie skarg dotyczących działań marszałka województwa w zakresie jego zadań własnych. W praktyce oznacza to, że każda osoba, która ma zastrzeżenia do decyzji lub działań podejmowanych przez marszałka w kontekście realizacji zadań publicznych, powinna kierować swoją skargę do sejmiku. Jest to zgodne z zasadą decentralizacji w administracji publicznej, która zapewnia, że odpowiedzialność za podejmowane decyzje spoczywa na organach lokalnych, jakimi są sejmiki województw. Dobrym przykładem zastosowania tej zasady jest sytuacja, w której obywatel składa skargę na działania marszałka dotyczące planowania przestrzennego – to sejmik, jako właściwy organ, ma obowiązek rozpatrzenia tej skargi zgodnie z procedurami administracyjnymi. Warto zwrócić uwagę na znaczenie transparentności działań organów administracji publicznej oraz na to, jak ważne jest właściwe informowanie obywateli o możliwościach składania skarg.

Pytanie 8

Z przepisu zawartego w Kodeksie postępowania administracyjnego wynika, że w protokole zmiany i skreślenia powinny być wprowadzone w taki sposób, aby był widoczny

A. podpis na protokole
B. tylko poprawiony wyraz
C. wyraz skreślony i poprawiony
D. tylko skreślony wyraz
Odpowiedź "wyraz skreślony i poprawiony" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z Art. 71 Kodeksu postępowania administracyjnego, wszelkie skreślenia i poprawki w protokole muszą być dokonywane w sposób, który zapewnia czytelność zarówno wyrazów skreślonych, jak i poprawionych. Oznacza to, że w momencie dokonywania poprawek, osoba odpowiedzialna za sporządzenie protokołu powinna zadbać o to, aby zarówno oryginalny, skreślony tekst, jak i nowy, poprawiony tekst były w pełni zrozumiałe dla osób, które będą z protokołem później pracować. Praktyka ta ma na celu eliminację niejasności i potencjalnych sporów, które mogłyby wyniknąć z nieczytelnych zapisów. W kontekście administracji publicznej, stosowanie tej zasady odnosi się również do zapewnienia przejrzystości działań administracyjnych, co jest kluczowe w budowaniu zaufania w relacjach z obywatelami oraz w przestrzeganiu standardów dobrych praktyk w dokumentacji administracyjnej.

Pytanie 9

Kto jest odpowiedzialny za realizację budżetu powiatu?

A. rady powiatu
B. wójta, burmistrza lub prezydenta miasta
C. rady gminy
D. zarządu powiatu
Odpowiedź 'zarządu powiatu' jest poprawna, ponieważ zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym, to zarząd powiatu jest odpowiedzialny za przygotowanie projektu budżetu oraz jego realizację. Zarząd powiatu, na czele którego stoi starosta, pełni funkcje wykonawcze, co obejmuje m.in. zarządzanie finansami powiatu. Przykładowo, na etapie przygotowania budżetu, zarząd dokonuje analizy potrzeb lokalnych oraz oceny źródeł dochodów. To właśnie zarząd przeprowadza konsultacje z radą powiatu, która ostatecznie zatwierdza budżet, a także monitoruje jego wykonanie. Dobrym przykładem może być sytuacja, gdy zarząd powiatu planuje inwestycję w infrastrukturę, taką jak budowa dróg czy modernizacja szkół, co wymaga starannego oszacowania kosztów i alokacji środków. W praktyce, dobrze skonstruowany budżet powiatu powinien również uwzględniać strategiczne cele rozwojowe oraz zapewnienie efektywności wydatków publicznych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania finansami publicznymi.

Pytanie 10

Jedną z cech państwowego funduszu celowego jest to, że

A. jego koszty są pokrywane na realizację wyodrębnionych zadań publicznych
B. z jego funduszy nie mogą być udzielane pożyczki jednostkom samorządu terytorialnego
C. posiada status osoby prawnej
D. jest zakładany na podstawie rozporządzenia odpowiedniego ministra
Cechą państwowego funduszu celowego jest to, że jego koszty są ponoszone na realizację wyodrębnionych zadań państwowych. Fundusze celowe mają na celu finansowanie określonych działań, które są zgodne z polityką rządu, a ich struktura jest dostosowana do zapewnienia efektywności wydatków publicznych. Przykładem zastosowania tego mechanizmu może być Fundusz Ochrony Środowiska, który gromadzi środki z opłat ekologicznych i przeznacza je na działania związane z ochroną środowiska, takie jak projekty dotyczące odnawialnych źródeł energii czy poprawy jakości powietrza. Dobrą praktyką jest, aby fundusze te były zarządzane przez odpowiednie instytucje, które posiadają wiedzę i doświadczenie w danej dziedzinie, co zwiększa skuteczność realizacji zadań. Ponadto, fundusze celowe powinny być transparentne, a ich wydatki podlegać regularnym kontrolom, aby zapewnić odpowiedzialność i efektywność gospodarowania publicznymi środkami.

Pytanie 11

Mienie komunalne to własność

A. instytucji administracji rządowej
B. jednostek samorządowych
C. organizacji działających w sferze pożytku publicznego
D. osób prawnych niepublicznych
Własność komunalna to mienie, które należy do jednostek samorządu terytorialnego, takich jak gminy, powiaty czy województwa. Ta forma własności jest kluczowa dla zaspokajania lokalnych potrzeb społecznych oraz zabezpieczenia interesów mieszkańców. Przykłady obejmują tereny publiczne, takie jak parki, drogi, budynki użyteczności publicznej oraz infrastruktura komunalna, która jest zarządzana przez jednostki samorządowe. Własność komunalna jest regulowana przez przepisy prawa, w tym przez ustawę o samorządzie gminnym. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest istotne dla osób pracujących w administracji publicznej, które zajmują się planowaniem przestrzennym, zarządzaniem nieruchomościami czy organizowaniem usług publicznych. Zrozumienie, że to jednostki samorządu terytorialnego są odpowiedzialne za własność komunalną, pozwala lepiej zrozumieć dynamikę lokalnych polityk oraz podejmowanych decyzji.

Pytanie 12

W trakcie remontu elewacji zewnętrznej budynku, w wyniku lekkomyślności jednego z pracowników, z rusztowania spadło wiadro z farbą, które uszkodziło odzież przechodzącego obok człowieka. Wobec poszkodowanego będzie miała miejsce odpowiedzialność

A. kontraktowa
B. karna
C. porządkowa
D. deliktowa
Wybierając odpowiedzialność karną, można zakładać, że zdarzenie miało charakter przestępczy, jednak odpowiedzialność karna dotyczy działań, które są prawnie uznawane za przestępstwo, na przykład umyślne spowodowanie szkody. W tym przypadku, nieuwaga pracownika nie sugeruje zamiaru wyrządzenia krzywdy, co jest kluczowym elementem odpowiedzialności karnej. Odpowiedzialność kontraktowa odnosi się do naruszenia umowy, co nie ma miejsca w tej sytuacji, ponieważ nie istniała umowa pomiędzy pracownikiem a poszkodowanym przechodniem. Odpowiedzialność porządkowa jest stosunkowo rzadko używaną kategorią i dotyczy naruszeń zasad organizacji pracy, a nie konkretnego wyrządzenia szkody osobie trzeciej. W analizowanym przypadku kluczowym błędem myślowym jest skupienie się na aspekcie karnym lub umownym, zamiast na podstawie deliktowej, która najlepiej opisuje sytuację, w której osoba ponosi odpowiedzialność za szkodę spowodowaną przez swoje działania, nawet jeśli nie było to zamierzone. Zrozumienie różnicy pomiędzy tymi rodzajami odpowiedzialności jest kluczowe w kontekście ochrony prawnej poszkodowanych oraz zapobiegania dalszym szkodom.

Pytanie 13

Trwały, ogólny spadek wartości towarów w gospodarce przy równoczesnym wzroście siły nabywczej pieniądza określany jest jako

A. inflacja
B. rewaluacja
C. deflacja
D. dewaluacja
Deflacja to coś, co można zauważyć w gospodarce, kiedy ceny spadają przez dłuższy czas. Moim zdaniem, to ciekawy temat, bo wtedy za tę samą kasę możemy kupić więcej rzeczy. Na przykład, jak ceny mieszkań lecą w dół, to osoba, która chce kupić nowe mieszkanie, może dostać większą powierzchnię za te same pieniądze. Z reguły deflacja pojawia się, gdy ludzie kupują mniej, co może mieć związek z kryzysem gospodarczym. Z mojego doświadczenia wynika, że to może być niebezpieczne, bo jak ludzie czekają z zakupami, bo liczą na jeszcze tańsze ceny, to gospodarka może utknąć w miejscu. Dlatego banki centralne czasem starają się coś z tym zrobić, aby zapobiec deflacji i ustabilizować sytuację.

Pytanie 14

Naczelny Sąd Administracyjny składa się z Izb:

A. Ogólnoadministracyjnej, Finansowej i Gospodarczej
B. Ogólnoadministracyjnej, Finansowej i Ubezpieczeń
C. Ogólnoadministracyjnej oraz Finansowej
D. Ogólnoadministracyjnej, Finansowej, Gospodarczej i Ubezpieczeń
Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w Polsce to bardzo ważny element ochrony prawnej. Dobrze, że wiesz, że ma trzy główne izby – Ogólnoadministracyjną, Finansową i Gospodarczą. Każda z nich zajmuje się innymi sprawami, co pozwala im lepiej wdrażać prawo i organizować postępowania. Izba Ogólnoadministracyjna rozpatruje sprawy publiczne, co jest dosyć szerokim zagadnieniem, a Izba Finansowa to już konkretne kwestie związane z prawem finansowym, co jest kluczowe do zapewnienia, że administracja postępuje zgodnie z przepisami. Izba Gospodarcza natomiast to miejsce, gdzie rozpatrywane są sprawy dotyczące działalności firm – a to też jest istotne dla rozwoju rynku. W zasadzie, podzielona struktura NSA jest zgodna z tym, co robią sądy na świecie, gdzie każdy specjalizuje się w swoich sprawach, co jak wiadomo przyspiesza wszystko i zwiększa jakość wyroków. Wiedza na temat tego, jak to działa, jest naprawdę istotna, szczególnie dla prawników, którzy muszą dobrze wiedzieć do której izby skierować sprawę, bo to może mieć duży wpływ na jej wynik.

Pytanie 15

W kontekście Kodeksu cywilnego, obiektem jest

A. dzieło literackie
B. woda w ruchu
C. złoże surowców mineralnych
D. rower górski
Rower górski to rzecz, która jest opisana w Kodeksie cywilnym, co oznacza, że można go kupować, sprzedawać czy nawet wynajmować. Z definicji w Kodeksie, rzecz to coś, co ma wymiar materialny i można to jakoś wykorzystać w stosunkach prawnych. Rower górski jest dobrem materialnym, więc są różne transakcje, które normalnie się z tym wiążą. Przykładowo, kiedy ktoś kupuje taki rower, ma prawo do reklamacji, jeśli znajdzie jakieś wady fabryczne, bo tak wynika z ustawy o prawach konsumenta. Ważne jest, by przy zakupie roweru zwrócić uwagę na bezpieczeństwo i jakość, które powinny być zgodne z obowiązującymi standardami, takimi jak ISO 4210 dla rowerów górskich. Dlatego znajomość przepisów dotyczących rzeczy w Kodeksie cywilnym jest naprawdę przydatna, zwłaszcza jeśli ktoś zajmuje się handlem rowerami lub je po prostu używa.

Pytanie 16

Kierownik lokalnej jednostki organizacyjnej, podlegającej odpowiedniemu organowi centralnemu administracji rządowej, będący dysponentem określonej części budżetu, ma prawo na podstawie jego upoważnienia dokonywać przeniesienia wydatków wpisanych w rocznym planie finansowym w ramach klasyfikacji wydatków?

A. jedynie między działami
B. w obrębie rozdziałów
C. w ramach jednego rozdziału
D. w obrębie różnych części
Odpowiedzi takie jak "tylko między działami" i "między rozdziałami" są błędne, ponieważ sugerują szerszą elastyczność w przenoszeniu wydatków, niż zezwalają na to przepisy dotyczące zarządzania finansami publicznymi. W rzeczywistości, klasyfikacja budżetowa jest skonstruowana w taki sposób, aby zapewnić przejrzystość i kontrolę nad wydatkami publicznymi. Przenoszenie środków między działami czy rozdziałami wymagałoby dodatkowych działań, takich jak zmiany w planach finansowych, co jest czasochłonne i może prowadzić do problemów z realizacją budżetu. Często błędne jest również myślenie, że takie przeniesienia są rutynową praktyką, podczas gdy w rzeczywistości są ściśle regulowane. Warto również zauważyć, że odpowiedź "między częściami" nie uwzględnia zasady, że do przeniesień powinno dochodzić jedynie w ramach jednego rozdziału. Tego typu błędne podejścia mogą wynikać z nieznajomości struktury budżetu i zasad jego działania. Właściwe zrozumienie klasyfikacji budżetowej oraz procedur przenoszenia wydatków jest kluczowe dla efektywnego zarządzania finansami publicznymi i odpowiedzialnego gospodarowania środkami.

Pytanie 17

Gospodarka, w której nie stosuje się rachunku efektywności ekonomicznej i która opiera się na systemie produkcji samowystarczalnej, to gospodarka

A. naturalna
B. rynkowa
C. towarowa
D. nakazowa
Gospodarka naturalna charakteryzuje się brakiem zastosowania rachunku ekonomicznej efektywności, co oznacza, że produkcja i wymiana dóbr odbywają się na zasadzie samowystarczalności. W tym systemie jednostki produkcyjne skupiają się na zaspokajaniu swoich podstawowych potrzeb, co często prowadzi do produkcji na użytek własny. Przykładem gospodarki naturalnej mogą być wspólnoty wiejskie, które wytwarzają żywność i inne dobra niezbędne do codziennego życia, nie angażując się w wymianę towarów na rynkach. W takich systemach dominują tradycyjne metody produkcji, które opierają się na lokalnych zasobach i umiejętnościach, co może być korzystne w kontekście zrównoważonego rozwoju i minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko. Warto zauważyć, że w gospodarkach naturalnych często występuje silna integracja społeczna oraz lokalne więzi, które wspierają współpracę i samowystarczalność.

Pytanie 18

Zwrot wywłaszczonej nieruchomości może mieć miejsce, gdy nie podjęto działań związanych z realizacją celu publicznego wskazanego w decyzji o wywłaszczeniu w ciągu

A. 7 lat od daty wydania pierwszej decyzji o wywłaszczeniu
B. 5 lat od daty wpisu w księdze wieczystej nowego właściciela nieruchomości
C. 5 lat od momentu wypłaty odszkodowania w związku z wywłaszczeniem
D. 7 lat od dnia, w którym decyzja o wywłaszczeniu stała się prawomocna
Odpowiedź 2 jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z przepisami prawa, zwrot wywłaszczonej nieruchomości może nastąpić, gdy nie rozpoczęto prac mających na celu realizację określonego w decyzji o wywłaszczeniu celu publicznego w ciągu 7 lat od dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna. W praktyce oznacza to, że po upływie tego okresu właściciel wywłaszczonej nieruchomości ma prawo ubiegać się o jej zwrot, jeżeli nie podjęto działań związanych z zrealizowaniem celu, dla którego nieruchomość została wywłaszczona. Przykładem może być sytuacja, w której gmina planuje budowę drogi, jednakże z różnych przyczyn nie rozpoczyna inwestycji. Po upływie 7 lat od momentu, gdy decyzja o wywłaszczeniu stała się ostateczna, właściciel może złożyć wniosek o zwrot nieruchomości. To podejście zapewnia ochronę praw właścicieli nieruchomości i ogranicza czasowe niepewności związane z wywłaszczeniem, co jest zgodne z dobrą praktyką w zarządzaniu nieruchomościami.

Pytanie 19

Którą zasadę postępowania administracyjnego wyraża przytoczony przepis?

Wyciąg z Kodeksu postępowania administracyjnego
(…)
Art. 16. § 1. Decyzje, od których nie służy odwołanie w administracyjnym toku instancji lub wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, są ostateczne. Uchylenie lub zmiana takich decyzji, stwierdzenie ich nieważności oraz wznowienie postępowania może nastąpić tylko w przypadkach przewidzianych w kodeksie lub ustawach szczególnych.
(…)
A. Dwuinstancyjności.
B. Praworządności.
C. Trwałości decyzji ostatecznych.
D. Prawdy obiektywnej.
Odpowiedź "Trwałości decyzji ostatecznych" jest poprawna, ponieważ odnosi się bezpośrednio do zacytowanego przepisu z art. 16 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, który podkreśla, że decyzje administracyjne, które stały się ostateczne, są wiążące i nie podlegają dalszemu zaskarżeniu w ramach administracyjnego toku instancji. Ta zasada ma kluczowe znaczenie w praktyce administracyjnej, ponieważ zapewnia stabilność i przewidywalność w obiegu decyzji administracyjnych. Przykładowo, w przypadku wydania decyzji o pozwoleniu na budowę, po jej uprawomocnieniu zainteresowane strony muszą przestrzegać jej postanowień, co przekłada się na pewność prawną i organizacyjną. Ważne jest także, aby w kontekście tej zasady pamiętać o wyjątkach, które mogą występować w przepisach szczególnych, np. w sytuacjach związanych z ochroną interesu publicznego, gdzie decyzje mogą być poddawane kontroli. Praktyczne zastosowanie tej zasady wpływa na efektywność działania administracji publicznej, ponieważ redukuje liczbę spraw skargowych i odwołań oraz sprzyja lepszemu zarządzaniu zasobami.

Pytanie 20

Który organ sprawuje władzę wykonawczą w jednostce samorządu terytorialnego?

A. sejmik województwa
B. wójt gminy
C. rada powiatu
D. rada miejska
Wójt gminy pełni kluczową rolę jako organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, co jest zgodne z ustawą o samorządzie gminnym. Wójt odpowiada za realizację uchwał rady gminy oraz zarządzanie bieżącymi sprawami gminy. Do jego kompetencji należy m.in. organizowanie pracy urzędów gminnych, podejmowanie decyzji administracyjnych oraz reprezentowanie gminy na zewnątrz. Przykładem praktycznym może być sytuacja, gdy wójt decyduje o rozpoczęciu inwestycji infrastrukturalnej, takiej jak budowa drogi czy szkoły, w oparciu o uchwały podjęte przez radę gminy. Ponadto, wójt ma obowiązek informowania mieszkańców o działaniach gminy i angażowania ich w proces podejmowania decyzji, co sprzyja demokratyzacji lokalnego zarządzania. W związku z tym, rola wójta jest niezbędna dla efektywnego funkcjonowania gminy i realizacji jej strategicznych celów.

Pytanie 21

Jednostka sektora publicznego, która nie posiada osobności prawnej, a która realizuje odpłatnie zadania przypisane jednostkom samorządu terytorialnego, m.in. w obszarze gospodarki mieszkaniowej, dróg, mostów, ulic oraz zaopatrzenia w wodę i wodociągów, pokrywając koszty swojej działalności z własnych przychodów, to

A. samorządowy zakład budżetowy
B. instytucja gospodarki budżetowej
C. jednostka budżetowa
D. agencja wykonawcza
Agencje wykonawcze, jednostki budżetowe oraz instytucje gospodarki budżetowej to różne formy organizacyjne w sektorze publicznym, które pełnią inne funkcje niż samorządowy zakład budżetowy. Agencje wykonawcze są tworzone w celu realizacji określonych zadań rządowych, często w ramach programów unijnych lub na poziomie krajowym, i mają większą niezależność w podejmowaniu decyzji, co nie jest zgodne z charakterystyką jednostek samorządowych. Jednostki budżetowe posiadają pełną osobowość prawną, co oznacza, że mogą samodzielnie podejmować decyzje dotyczące zarządzania finansami, ale są ściśle kontrolowane przez organy samorządowe, co ogranicza ich operacyjną elastyczność. Instytucje gospodarki budżetowej to jeszcze inna kategoria, która zajmuje się usługami komercyjnymi w ramach sektora publicznego, ale także nie pokrywają swoich kosztów wyłącznie z przychodów własnych. W rezultacie, mylenie tych terminów i funkcji może prowadzić do nieprawidłowego zrozumienia struktury i funkcjonowania sektora finansów publicznych, co jest kluczowe dla prawidłowego zarządzania zasobami publicznymi i realizacji polityki samorządowej.

Pytanie 22

Który z poniższych organów pełni funkcje ustawodawcze i nadzorujące w samorządzie województwa?

A. Wojewoda
B. Marszałek województwa
C. Sejmik województwa
D. Starosta
Wojewoda to gość, który reprezentuje rząd w województwie, więc jego rola jest trochę inna niż u starosty. Głównie nadzoruje samorządy i koordynuje działania administracji rządowej, ale nie zajmuje się takimi lokalnymi decyzjami. Marszałek województwa z kolei ma w ręku strategię rozwoju województwa i realizuje politykę regionalną, co też nie jest tym samym co rola kontrolna. Starosta jest kluczowy w podejmowaniu decyzji na poziomie powiatu i to odróżnia go od tych innych organów. Czasem ludzie myślą, że marszałek zajmuje się sprawami powiatu, a to starosta ma największą władzę w tej kwestii. Takie myślenie może wprowadzać zamieszanie w tym, jak są poukładane te różne struktury. Dlatego ważne jest, żeby wiedzieć, kto z kim współpracuje, by potem nie było nieporozumień w zarządzaniu na lokalnym poziomie.

Pytanie 23

Ustal, któremu pracownikowi zgodnie z przytoczonymi przepisami przysługuje zwolnienie od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia?

Wyciąg z Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy
(...)
§ 10.
Pracodawca jest zobowiązany zwolnić od pracy pracownika wezwanego w charakterze świadka w postępowaniu kontrolnym prowadzonym przez Najwyższą Izbę Kontroli i pracownika powołanego w tym postępowaniu w charakterze specjalisty.
§ 11.
1. Pracodawca jest obowiązany zwolnić od pracy pracownika:
1) będącego członkiem ochotniczej straży pożarnej – na czas niezbędny do uczestniczenia w działaniach ratowniczych i do wypoczynku koniecznego po ich zakończeniu, a także – w wymiarze nieprzekraczającym łącznie 6 dni w ciągu roku kalendarzowego – na szkolenie pożarnicze;
2) będącego ratownikiem Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego – na czas niezbędny do uczestniczenia w akcji ratowniczej i do wypoczynku koniecznego po jej zakończeniu;
2a) będącego członkiem doraźnym Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, ujętym na liście ministra właściwego do spraw transportu, na czas wyznaczenia przez przewodniczącego Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych do udziału w postępowaniu;
2b) będącego członkiem ochotniczej drużyny ratowniczej działającej w brzegowej stacji ratowniczej Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa "Służba SAR" - na czas niezbędny do uczestniczenia w akcji ratowniczej i do wypoczynku koniecznego po jej zakończeniu oraz na czas udziału w szkoleniach organizowanych przez Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa;
(...)
§ 16.
1. Za czas zwolnienia od pracy, o którym mowa w (...) § 11 ust. 1 pkt 2 i 2b, (...) pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia ustalonego w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 297 Kodeksu pracy.
(...)
A. Świadkowi powołanemu do udziału w postępowaniu kontrolnym prowadzonym przez Najwyższą Izbę Kontroli.
B. Ratownikowi Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, który uczestniczy w akcji ratowniczej.
C. Członkowi ochotniczej straży pożarnej, który uczestniczy w działaniach ratowniczych.
D. Specjaliście powołanemu przez Najwyższą Izbę Kontroli do udziału w postępowaniu kontrolnym.
Odpowiedź wskazująca na ratownika Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego jako pracownika, który ma prawo do zwolnienia z pracy z zachowaniem wynagrodzenia, jest poprawna ze względu na przepisy zawarte w § 11 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Zgodnie z tymi przepisami, pracodawca zobowiązany jest do udzielenia zwolnienia dla ratownika, aby mógł on uczestniczyć w akcjach ratunkowych. W praktyce oznacza to, że ratownicy, biorąc udział w działaniach ochrony życia i zdrowia, nie powinni obawiać się utraty wynagrodzenia. Warto zauważyć, że takie przepisy są zgodne z szeroko pojętymi standardami bezpieczeństwa publicznego, które nakładają na pracodawców odpowiedzialność za zapewnienie wsparcia dla pracowników angażujących się w działania ratunkowe. Takie regulacje są kluczowe, ponieważ zapewniają, że osoby odpowiedzialne za ratowanie życia nie są obciążone dodatkowymi zmartwieniami finansowymi w czasie, gdy angażują się w pomoc innym. Przykładami podobnych regulacji są przepisy dotyczące wolontariuszy w czasie katastrof oraz regulacje dotyczące pracowników służb ratunkowych, które mają na celu zachowanie ciągłości ich działania w sytuacjach kryzysowych.

Pytanie 24

Gdzie publikowane są akty prawne wydawane przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej?

A. W dzienniku urzędowym urzędów centralnych
B. W Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski"
C. W Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej
D. W wojewódzkim dzienniku urzędowym
W tych niepoprawnych odpowiedziach pojawiają się różne inne miejsca, o których można by myśleć jako o źródłach publikacji rozporządzeń Prezydenta, ale to nie ma sensu. Na przykład Monitor Polski, który wymieniają niektórzy, jest głównie do publikacji rzeczy, które nie są powszechnie obowiązujące, jak ogłoszenia czy decyzje administracyjne. To w sumie nie ma nic wspólnego z rozporządzeniami, które muszą być dostępne dla wszystkich. Dzienniki wojewódzkie to też inna bajka – one zajmują się sprawami lokalnymi, a nie krajowymi aktami prawnymi. Podobnie, dzienniki urzędowe z urzędów centralnych nie mają nic do rzeczy, bo publikują tylko dokumenty, które nie są dostępne dla obywateli. Warto pamiętać, że publikacja w Dzienniku Ustaw jest kluczowa, żeby prawo było jasne i dostępne dla wszystkich, co jest podstawą naszego społeczeństwa demokratycznego.

Pytanie 25

Ustawa zasadnicza przyznaje kompetencje do mianowania Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, organizowania Rady Gabinetowej oraz zatwierdzania umów międzynarodowych?

A. Senatowi.
B. Sejmowi.
C. Premierowi.
D. Prezydentowi RP.
Wybór innych organów, takich jak Prezes Rady Ministrów, Senat czy Sejm, jako instytucji odpowiedzialnych za powoływanie Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, zwoływanie Rady Gabinetowej oraz ratyfikowanie umów międzynarodowych, wynika z niepełnego zrozumienia kompetencji poszczególnych elementów władzy w Polsce. Prezes Rady Ministrów, choć pełni istotną rolę w zarządzaniu rządem i wprowadza w życie politykę rządową, nie posiada prerogatyw dotyczących powoływania kluczowych organów władzy sądowniczej, takich jak Trybunał Konstytucyjny. Powołanie na to stanowisko należy do Prezydenta, co ma na celu oddzielenie władzy wykonawczej od sądowniczej i zapewnienie niezależności tego ostatniego. Z kolei Senat i Sejm, jako izby parlamentu, są odpowiedzialne głównie za tworzenie prawa, kontrolę rządu oraz reprezentowanie obywateli, ale ich zadania nie obejmują bezpośredniego wpływu na powoływanie Prezesów organów sądowniczych. Zrozumienie tych kompetencji jest niezbędne dla prawidłowej analizy funkcjonowania systemu politycznego w Polsce oraz dla uniknięcia typowych błędów dotyczących podziału władz w demokratycznym państwie. Często pojawiające się nieporozumienia wynikają z mylnego przekonania o równorzędności ról poszczególnych organów, co może prowadzić do nieprawidłowych interpretacji konstytucyjnych zasad i procedur.

Pytanie 26

Zasady zawarte w Kodeksie postępowania administracyjnego odnoszą się głównie do

A. dominacji i hierarchii organizacyjnej w relacjach pomiędzy organami państwowymi
B. procedur dotyczących spraw przydzielonych do kompetencji polskich placówek dyplomatycznych
C. postępowań przed organami administracji publicznej w sprawach indywidualnych, rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych
D. hierarchii organizacyjnej w relacjach między organami państwowymi oraz innymi jednostkami organizacyjnymi państwa
Przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego (KPA) stosuje się przede wszystkim do postępowań przed organami administracji publicznej. KPA reguluje zasady i procedury wydawania decyzji administracyjnych w sprawach indywidualnych, co oznacza, że dotyczą one konkretnych osób lub podmiotów, a nie ogólnych norm prawnych. Przykładem mogą być sprawy związane z uzyskaniem pozwoleń, decyzji o warunkach zabudowy, czy też decyzji o przyznaniu świadczeń socjalnych. KPA wprowadza obowiązek przestrzegania zasad ogólnych, takich jak zasada dwuinstancyjności, co pozwala na odwołanie się od decyzji administracyjnej do wyższej instancji, co jest kluczowe dla ochrony praw obywateli. W praktyce oznacza to, że każda osoba, której sprawa jest rozstrzygana przez organ administracyjny, ma prawo do rzetelnego postępowania oraz uzasadnienia decyzji, co jest fundamentem dobrych praktyk w administracji publicznej.

Pytanie 27

Umowa, która zobowiązuje do przetransferowania własności nieruchomości, powinna być sporządzona w formie

A. pisemnej pod rygorem nieważności
B. zwykłej pisemnej
C. pisemnej z urzędowo poświadczonym podpisem
D. aktu notarialnego
Umowa przenosząca własność nieruchomości musi być zawarta w formie aktu notarialnego, zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego (art. 158). Forma notarialna zapewnia nie tylko zgodność z prawem, ale również zabezpiecza interesy stron. Akt notarialny jest dokumentem sporządzonym przez notariusza, który potwierdza tożsamość stron oraz ich wolę dokonania określonej czynności prawnej. Organizacja obrotu nieruchomościami wymaga szczególnej dbałości o formę i treść umowy, aby uniknąć późniejszych sporów. Przykładowo, w przypadku zakupu mieszkania, notariusz nie tylko sporządza akt sprzedaży, ale również dokonuje wpisu do księgi wieczystej, co jest niezbędnym krokiem w celu ochrony praw nabywcy. Dzięki temu, strony mogą być pewne, że umowa jest skuteczna i w pełni respektowana w świetle prawa. Prawidłowe zawarcie umowy w formie aktu notarialnego jest zatem kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa transakcji oraz ochrony praw nabywcy i sprzedawcy.

Pytanie 28

Osobie ubezpieczonej z tytułu ubezpieczenia chorobowego nie przysługuje

A. świadczenie rehabilitacyjne
B. zasiłek stały
C. zasiłek chorobowy
D. zasiłek wyrównawczy
Zasiłek stały nie należy do świadczeń, które przysługują z tytułu ubezpieczenia chorobowego. Ubezpieczenie chorobowe w polskim systemie ubezpieczeń społecznych obejmuje różne formy wsparcia dla osób, które z powodu choroby nie mogą pracować. Zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne oraz zasiłek wyrównawczy są to świadczenia, które mają na celu wsparcie osób, które z powodu stanu zdrowia utraciły zdolność do pracy. Zasiłek stały z kolei jest świadczeniem, które przysługuje osobom z niepełnosprawnością i nie jest bezpośrednio związane z ubezpieczeniem chorobowym. Przykładem praktycznym może być sytuacja, w której osoba zdiagnozowana z przewlekłą chorobą, która nie może pracować, otrzymuje zasiłek chorobowy przez określony czas, a następnie może ubiegać się o świadczenie rehabilitacyjne, aby wrócić do pracy. Kluczowe jest zrozumienie, że zasiłek stały jest przyznawany niezależnie od ubezpieczenia chorobowego, co stanowi istotny element w systemie zabezpieczeń społecznych.

Pytanie 29

Największa odległość z dowolnego punktu w budynku, w którym może przebywać człowiek, do najbliższej gaśnicy, nie powinna przekraczać

A. 10 m
B. 30 m
C. 40 m
D. 20 m
Wybór odległości 10 m, 20 m lub 40 m jest niezgodny z ogólnymi zasadami bezpieczeństwa pożarowego. Odpowiedzi wskazujące na 10 m i 20 m jako maksymalną dopuszczalną odległość są nieadekwatne w kontekście obiektów o różnym przeznaczeniu. Choć w niektórych sytuacjach, takich jak małe biura czy pomieszczenia o niewielkiej powierzchni, krótsze odległości mogą być wskazane, nie uwzględniają one szerszego kontekstu, w którym chodzi o bezpieczeństwo w obiektach o dużym ryzyku pożaru. Z drugiej strony, wybór 40 m jako maksymalnej odległości jest również błędny, ponieważ przekracza ustalone normy, które mogą prowadzić do opóźnienia w reakcji na zagrożenie. W praktyce, każda minuta jest na wagę złota w sytuacjach kryzysowych, dlatego normy precyzyjnie określają maksymalne odległości, aby zminimalizować czas dotarcia do sprzętu gaśniczego. Kluczowym błędem jest zatem niedostateczne zrozumienie zasadności tych norm oraz ich zastosowania w różnych kontekstach, co może prowadzić do nieodpowiedniego planowania przestrzeni w obiektach publicznych i przemysłowych.

Pytanie 30

Aby potwierdzić pewne okoliczności lub stan prawny, organ administracji publicznej wydaje

A. zaświadczenie
B. oświadczenie
C. postanowienie
D. decyzję
Zaświadczenie jest dokumentem wydawanym przez organ administracji publicznej, który potwierdza określone fakty lub stan prawny. Jego celem jest dostarczenie informacji o sytuacji prawnej lub faktycznej osoby lub podmiotu, a nie podejmowanie decyzji administracyjnych. Przykładem zastosowania zaświadczenia może być sytuacja, gdy obywatel potrzebuje potwierdzenia zameldowania, które jest niezbędne do uzyskania kredytu bankowego. Wydawanie zaświadczeń odbywa się zgodnie z przepisami prawa administracyjnego, które określają, jakie informacje powinny być zawarte w takim dokumencie oraz w jaki sposób powinien on być wydany. Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, zaświadczenia powinny być wydawane na wniosek zainteresowanej strony, co zapewnia przejrzystość oraz możliwość weryfikacji faktów. Dlatego zaświadczenie jest narzędziem, które wspiera obywateli w obiegu administracyjnym, pełniąc funkcję informacyjną i ułatwiając dostęp do danych potrzebnych w różnych procedurach prawnych.

Pytanie 31

Sprawa dotyczy przyznania w roku 2014 nagrody i prowadzona jest w dziale kadr (DK), przez referenta Andrzeja Kotowskiego. Jest to trzecia sprawa związana z nagrodami, podziękowaniami i listami gratulacyjnymi w tym urzędzie gminy. Na podstawie danych zamieszczonych w tabeli określ, który znak sprawy powinien nadać referent zgodnie z instrukcją kancelaryjną.

Fragment instrukcji kancelaryjnej
Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych
Symbole klasyfikacyjneHasła klasyfikacyjneKategorie archiwalneUwagi
216Nagradzanie, odznaczanie i karanie
2160Nagrody, podziękowania i listy gratulacyjneBE10
2161Odznaczenia państwowe, samorządowe i inneBE10
2162KaranieBokres przechowywania uzależniony jest od obowiązujących przepisów
2163Postępowanie dyscyplinarneBokres przechowywania uzależniony jest od obowiązujących przepisów
A. DK.216.2014
B. 216.2014
C. DK.2160.3.2014.AK
D. DK.2160.2014
Poprawna odpowiedź to DK.2160.3.2014.AK, co wynika z przestrzegania określonych standardów nadawania znaków spraw w instytucjach samorządowych. Znak sprawy składa się z kilku elementów: symbolu komórki organizacyjnej (DK - dział kadr), symbolu klasyfikacyjnego (2160 - nagrody, podziękowania i listy gratulacyjne, zgodnie z instrukcją kancelaryjną), numeru porządkowego sprawy (3 - oznaczający, że jest to trzecia sprawa tego typu), roku (2014 - rok, w którym nagroda została przyznana) oraz inicjałów pracownika odpowiedzialnego za sprawę (AK - Andrzej Kotowski). Taki system klasyfikacji pozwala na szybkie i efektywne zarządzanie dokumentacją oraz ułatwia odnalezienie konkretnych spraw w przyszłości, co jest kluczowe w pracy w administracji publicznej. Przykładowo, stosowanie spójnej numeracji spraw zwiększa przejrzystość i umożliwia skuteczne monitorowanie postępów w realizacji zadań oraz ich archiwizację.

Pytanie 32

Jakim terminie organ administracji publicznej, który podjął decyzję, ma obowiązek przesłać odwołanie wraz z dokumentami sprawy do organu odwoławczego?

A. W ciągu trzech dni od dnia przyjęcia odwołania
B. W ciągu siedmiu dni od dnia przyjęcia odwołania
C. Nie później niż w ciągu czternastu dni od dnia przyjęcia odwołania
D. Bezzwłocznie
Odpowiedzi, które sugerują dłuższe lub krótsze terminy na przesłanie odwołania, zakładają niewłaściwe podejście do obowiązków organu administracji publicznej. Terminy czternastu dni i trzech dni są niezgodne z przepisami, co wynika z fundamentalnej zasady, że każdy organ administracji ma obowiązek stosować się do określonych ram czasowych w celu efektywności postępowań. Odpowiedź wskazująca na konieczność niezwłocznego przesłania akt sprawy jest również myląca, ponieważ pojęcie 'niezwłocznie' może być interpretowane na wiele sposobów i nie precyzuje konkretnego terminu, co w administracji publicznej jest kluczowe. Często błędne rozumienie przepisów wynika z ogólnego podejścia do regulacji prawnych, gdzie brak precyzji prowadzi do nieporozumień. Warto zauważyć, że administracja publiczna działa w oparciu o zasady praworządności, które wymagają szczegółowego określenia terminów, żeby obie strony mogły efektywnie zrealizować swoje obowiązki. W praktyce, wiedza na temat wymogów dotyczących terminów pozwala na lepsze planowanie działań oraz minimalizację ryzyka proceduralnych uchybień, co w konsekwencji przekłada się na lepszą jakość świadczonych usług publicznych.

Pytanie 33

Na koncie pasywnym saldo początkowe oraz zwiększenia wartości składnika rejestruje się po stronie

A. Winien
B. Winien lub Ma
C. Winien i Ma
D. Ma
Odpowiedź 'Ma' jest poprawna, ponieważ w rachunkowości konta pasywne są prowadzone zgodnie z zasadą podwójnego zapisu. Na koncie pasywnym saldo początkowe oraz zwiększenia stanu składnika zapisujemy po stronie 'Ma', co oznacza, że zwiększenie zobowiązań lub kapitałów własnych jest rejestrowane w tej kolumnie. Przykładem może być sytuacja, w której firma zaciąga kredyt bankowy, co zwiększa jej zobowiązania. W momencie zaciągnięcia kredytu, odpowiednia kwota zostanie zapisana po stronie 'Ma' konta pasywnego, a równocześnie 'Winien' na koncie bankowym. Warto zaznaczyć, że zgodnie z obowiązującymi standardami rachunkowości (np. MSSF), wszelkie operacje dotyczące pasywów muszą być dokładnie rejestrowane, aby zapewnić przejrzystość i prawidłowość sprawozdań finansowych. Wiedza na temat poprawnego prowadzenia zapisów w księgowości jest kluczowa dla zarządzania finansami firmy oraz podejmowania świadomych decyzji biznesowych.

Pytanie 34

Na rachunek Jana Kowalskiego wpłynęły środki z powodu pomyłki innej osoby. Z jakiego źródła wynika to zobowiązanie?

A. bezpodstawne wzbogacenie
B. decyzja administracyjna
C. działanie w cudzej sprawie bez udzielonego zlecenia
D. niedozwolony czyn
Odpowiedź "bezpodstawne wzbogacenie" jest prawidłowa, ponieważ sytuacja opisana w pytaniu dotyczy nieuzasadnionego przysporzenia majątkowego jednej osoby kosztem innej. Bezpodstawne wzbogacenie to instytucja prawa cywilnego, która ma na celu ochronę interesów osoby, która doznała straty. W przypadku, gdy Jan Kowalski otrzymał pieniądze przez pomyłkę, można przyjąć, że doszło do wzbogacenia się jego kosztem, ponieważ środki te nie były mu należne. W praktyce, osoba, która zyskała środki w ten sposób, ma obowiązek zwrócić je, co jest zgodne z ogólną doktryną prawa cywilnego. Dobrą praktyką w takich sytuacjach jest dokumentowanie wszelkich transakcji oraz w przypadku błędów, dokonanie niezwłocznego kontaktu z właściwymi instytucjami finansowymi w celu wyjaśnienia sprawy. Warto również zaznaczyć, że bezpodstawne wzbogacenie odnosi się do przypadków, gdzie nie ma podstawy prawnej do przysporzenia, co odróżnia tę sytuację od innych form zobowiązań, takich jak umowy czy czynności prawne.

Pytanie 35

Decyzja dotycząca zatwierdzenia ugody, zawartej w trakcie postępowania administracyjnego, stanowi

A. akt administracyjny
B. porozumienie administracyjne
C. czynność materialno-techniczną
D. akt normatywny
Postanowienie o zatwierdzeniu ugody w toku postępowania administracyjnego jest uznawane za akt administracyjny, ponieważ jego celem jest formalne zakończenie sprawy i uregulowanie stosunków prawnych między stronami. Akty administracyjne, takie jak decyzje, postanowienia czy inne formy działania administracji publicznej, mają na celu realizację interesu publicznego oraz stosowanie prawa. W przypadku postanowienia o zatwierdzeniu ugody, administracja publiczna dokonuje oceny zgodności ugody z obowiązującymi przepisami prawa, co czyni ten akt kluczowym w kontekście finalizacji postępowania administracyjnego. Przykładem może być sytuacja, w której organy administracji akceptują ugodę między stronami sporu, co pozwala na uniknięcie długotrwałej procedury sądowej oraz zredukowanie kosztów związanych z postępowaniem. Akty administracyjne muszą spełniać określone wymogi formalne i materialne, co zapewnia ich legalność oraz skuteczność w obrocie prawnym.

Pytanie 36

Podatkiem, który nie zalicza się do dochodów budżetu państwa, jest

A. od towarów i usług.
B. od środków transportowych.
C. akcyzowy.
D. od gier.
Wszystkie pozostałe odpowiedzi dotyczą podatków, które są dochodami budżetu państwa. Podatek od gier jest formą opodatkowania, która dotyczy organizacji i osób prowadzących działalność związaną z grami hazardowymi. Ten podatek jest istotnym źródłem dochodów dla budżetu państwa, wspierającym różne programy społeczne oraz inwestycje w rozwój kultury i sportu. Natomiast podatek akcyzowy obejmuje szeroki zakres dóbr, takich jak alkohol, wyroby tytoniowe oraz paliwa. Jest to forma opodatkowania, która ma na celu zarówno generowanie dochodów dla państwa, jak i regulację konsumpcji produktów uznawanych za szkodliwe. Z kolei podatek od towarów i usług, bardziej znany jako VAT, jest jednym z najważniejszych źródeł finansowania budżetu państwa, a jego stawki są ustalane centralnie. Często w procesie nauki spotykamy się z błędnymi założeniami, że wszystkie podatki są równo traktowane, jednak w rzeczywistości mają one różne źródła i cele, co wpływa na ich klasyfikację w systemie budżetowym. Zrozumienie różnic w tych podatkach jest kluczowe dla poprawnego postrzegania struktury finansowania budżetu państwa oraz jednostek samorządowych, co może pomóc w podejmowaniu bardziej świadomych decyzji dotyczących polityki podatkowej.

Pytanie 37

Której z wymienionych kwestii organ administracyjny nie rozstrzyga poprzez wydanie decyzji?

A. Wydanie zaświadczenia o zameldowaniu
B. Przyznanie zasiłku dla osób bezrobotnych
C. Umorzenie zaległych podatków na prośbę podatnika
D. Udzielenie pozwolenia na budowę domu mieszkalnego
Wydanie zaświadczenia o zameldowaniu jest formalnym potwierdzeniem faktu zameldowania osoby w danym miejscu, a nie decyzją administracyjną w sensie prawnym. Organ administracyjny, w tym przypadku gmina, nie podejmuje w tej sprawie decyzji w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, lecz wydaje zaświadczenie na podstawie złożonych dokumentów. Przykładowo, jeśli osoba zmienia miejsce zameldowania, składa wniosek o zameldowanie w nowym miejscu, a urząd gminy potwierdza ten fakt poprzez wydanie zaświadczenia. W przeciwieństwie do decyzji, zaświadczenie nie wiąże się z podejmowaniem oceny prawnej czy rozstrzygania o prawach i obowiązkach stron. Wydawanie zaświadczeń jest regulowane przez przepisy szczególne, a ich rola w administracji jest bardziej potwierdzająca niż decyzyjna. Przykładami decyzji administracyjnych są pozwolenia na budowę czy przyznanie zasiłków, które wiążą się z oceną spełnienia określonych wymogów prawnych oraz merytorycznym rozstrzygnięciem sprawy.

Pytanie 38

Jakie zdanie opisuje umowę pożyczki?

A. Umowa pożyczki jest zawsze odpłatna
B. Umową pożyczki mogą być objęte jedynie rzeczy określone co do rodzaju
C. Umowa pożyczki powinna być sporządzona w formie pisemnej
D. Umowa pożyczki może obejmować jedynie pieniądze
Umowa pożyczki, zgodnie z przepisami prawa cywilnego, może dotyczyć nie tylko pieniędzy, ale również rzeczy oznaczonych co do gatunku, co oznacza, że pożyczkodawca może oddać w użyczenie przedmioty, które są określone przez ich przynależność do określonej grupy, ale nie są identyfikowane indywidualnie. Przykładem mogą być np. pożyczki dotyczące określonej ilości drewna, zboża czy towarów handlowych. Kluczowe jest zrozumienie, że umowa pożyczki nie ogranicza się wyłącznie do pieniężnych transakcji, co czyni ją niezwykle elastycznym narzędziem w obrocie gospodarczym. W praktyce, często stosuje się takie pożyczki w biznesie, gdzie przedsiębiorstwa mogą wymieniać się surowcami lub towarami, co przyspiesza proces produkcji i dystrybucji. Przepisy dotyczące umowy pożyczki zawarte w Kodeksie cywilnym podkreślają również znaczenie jasnego określenia przedmiotu pożyczki, niezależnie od tego, czy są to pieniądze, czy inne towary.

Pytanie 39

W jakiej postaci należy udzielić pełnomocnictwa do zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości?

A. Pisemnej pod rygorem nieważności
B. Dokumentowej
C. Aktu notarialnego
D. Pisemnej
Pełnomocnictwo do zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości powinno być udzielone w formie aktu notarialnego, co jest zgodne z przepisami Kodeksu cywilnego oraz Kodeksu postępowania cywilnego. Akt notarialny jest szczególnym dokumentem, który zapewnia nie tylko ważność prawna tych czynności, ale również stanowi dowód w postępowaniu sądowym. W przypadku nieruchomości, prawo nakłada obowiązek sporządzenia umowy w formie aktu notarialnego, aby zapewnić pełną ochronę interesów stron oraz zabezpieczyć transakcję przed ewentualnymi sporami. Przykładem zastosowania tego regulacyjnego wymogu może być sytuacja, w której osoba fizyczna powierza innemu pełnomocnictwo do sprzedaży swojej nieruchomości. Tylko sporządzenie aktu notarialnego zapewni, że transakcja zostanie zarejestrowana w odpowiednich księgach wieczystych oraz będzie miała moc prawną. Zgodność z tym standardem jest kluczowa dla zapewnienia przejrzystości i bezpieczeństwa obrotu nieruchomościami, co jest istotnym elementem praktyki prawniczej w Polsce.

Pytanie 40

Co stanowi zewnętrzny akt administracyjny?

A. okólnik ministra finansów dotyczący delegowania pracowników do Francji
B. zarządzenie Prezesa Rady Ministrów wysłane do wojewody
C. decyzja starosty zezwalająca na wybudowanie budynku mieszkalnego
D. uchwała Sejmu RP dotycząca zmian w składach osobowych komisji sejmowych
Decyzja starosty zezwalająca na wybudowanie budynku mieszkalnego jest aktem administracyjnym zewnętrznym, ponieważ dotyczy konkretnej sprawy i ma charakter indywidualny. W polskim prawie administracyjnym akty zewnętrzne to te, które mają wpływ na konkretne osoby lub podmioty. W tym przypadku, decyzja starosty jest niezbędna do uzyskania pozwolenia na budowę, co jest kluczowym etapem w procesie inwestycyjnym związanym z budownictwem. Przykładem zastosowania tej decyzji jest sytuacja, gdy deweloper planuje inwestycję i musi uzyskać zgodę lokalnych władz na realizację projektu budowlanego. Ta decyzja, jako akt administracyjny, musi być wydana zgodnie z przepisami prawa budowlanego i administracyjnego, co zapewnia, że projekt budowlany spełnia wszystkie wymagania formalne oraz techniczne.