Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik reklamy
  • Kwalifikacja: PGF.08 - Zarządzanie kampanią reklamową
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 11:06
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 11:17

Egzamin zdany!

Wynik: 26/40 punktów (65,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Którą technikę uszlachetniania druku należy zastosować do umieszczenia na okładce książki wklęsłych pozłacanych liter?

Ilustracja do pytania
A. Termotransfer.
B. Sztancowania.
C. Hot stamping.
D. Fleksografię.
Technika hot stamping, czyli tłoczenie na gorąco, jest szczególnie ceniona w branży poligraficznej za swoją zdolność do nadawania elegancji i prestiżu produktom drukowanym, takim jak okładki książek. Proces ten polega na wykorzystaniu matrycy, która jest podgrzewana do wysokiej temperatury, co pozwala na przeniesienie folii dekoracyjnej, często złotej, na powierzchnię produktu. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie wklęsłych liter, co dodaje głębi i atrakcyjności wizualnej. Hot stamping znajduje zastosowanie nie tylko w produkcji książek, ale również w tworzeniu eleganckich opakowań, zaproszeń czy wizytówek. Kluczowym aspektem tej techniki jest precyzyjne dopasowanie temperatury oraz ciśnienia, co gwarantuje trwałość oraz wysoką jakość wykonania. W branży poligraficznej hot stamping jest uznawany za standard stosowany w produktach premium, co podkreśla jego znaczenie w procesie uszlachetniania druku.

Pytanie 2

Zlecenie agencji full service przez przedsiębiorstwo na realizację kampanii reklamowej uznaje się za transakcję typu

A. C2B
B. B2B
C. B2C
D. C2C
Odpowiedź B2B (business to business) jest poprawna, ponieważ dotyczy transakcji pomiędzy dwiema firmami. Zlecenie kampanii reklamowej przez firmę agencji full service to klasyczny przykład współpracy w modelu B2B, gdzie jedna firma korzysta z usług innej, aby zwiększyć swoją widoczność na rynku. W praktyce, agencje reklamowe często współpracują z różnymi klientami biznesowymi, aby tworzyć strategie marketingowe, które są ukierunkowane na osiąganie konkretnych celów sprzedażowych. Przykładami mogą być kampanie promocyjne, które pomagają firmom dotrzeć do ich docelowych segmentów rynku. W tym kontekście ważne jest, aby agencja zrozumiała potrzeby swojego klienta i dostosowała podejście do jego specyfiki, co jest kluczowe w skutecznej współpracy B2B. Współczesne standardy w marketingu zakładają, że agencje powinny również wykorzystywać analizy danych i badania rynkowe, aby skuteczniej odpowiadać na potrzeby swoich klientów.

Pytanie 3

Zapytanie ofertowe skierowane przez zleceniodawcę do agencji reklamowej lub agencji badań marketingowych to

A. brief.
B. sprawozdanie.
C. badanie.
D. eksperyment.
Brief to kluczowy dokument w procesie współpracy pomiędzy zleceniodawcą a agencją reklamową lub agencją badań marketingowych. Stanowi on podstawowe narzędzie do komunikacji, które precyzuje cele, oczekiwania oraz ramy projektowe. Dobrze skonstruowany brief zawiera informacje o grupie docelowej, przekazie, budżecie oraz harmonogramie działań. Przykładem zastosowania briefu może być kampania reklamowa, w której zleceniodawca wskazuje, jakie wyniki chce osiągnąć, jakimi kanałami chce dotrzeć do klientów oraz jakie przesłanie ma być przekazywane. W branży reklamowej najlepsze praktyki zalecają włączenie do briefu również informacji o konkurencji i trendach rynkowych, co pozwala agencji na lepsze zrozumienie kontekstu i stworzenie efektywnej strategii. Warto pamiętać, że brief jest żywym dokumentem, który może być modyfikowany w trakcie realizacji projektu, aby lepiej dostosować się do zmieniających się potrzeb zleceniodawcy.

Pytanie 4

Klientowi, który jest zainteresowany przeprowadzeniem kampanii reklamowej z wykorzystaniem przystanków komunikacji miejskiej, należy zaprezentować ofertę dotyczącą

A. citylightów
B. pylonów
C. murali
D. billboardów
Pojęcia takie jak pylon, billboard czy mural, choć związane z reklamą zewnętrzną, nie są najodpowiedniejsze w kontekście kampanii reklamowej w oparciu o przystanki komunikacji miejskiej. Pylon to struktura, która zazwyczaj ma na celu informowanie o lokalizacji, na przykład w przypadku stacji benzynowych czy centrów handlowych. Nie jest to jednak miejsce, gdzie można prowadzić kampanie reklamowe skierowane na konkretne grupy odbiorców. Billboardy, z drugiej strony, mają większe formaty, które zazwyczaj są umieszczane w miejscach o dużym natężeniu ruchu, ale niekoniecznie na przystankach. Reklama w formie billboardów wymaga często dłuższych interakcji z użytkownikami, co nie jest możliwe w kontekście przystanków, gdzie pasażerowie spędzają ograniczony czas. Murale, choć są nowoczesną formą sztuki i mogą przyciągać uwagę, to również nie są odpowiednie do kampanii na przystankach, ponieważ są statyczne i nie są umiejscowione w miejscach, gdzie pasażerowie czekają na transport publiczny. W kontekście działań reklamowych warto zwrócić uwagę na to, jak ważne jest dopasowanie formatu i lokalizacji reklamy do zachowań i potrzeb odbiorców, co często jest pomijane przy wyborze niewłaściwych metod.

Pytanie 5

Pracownik biura reklamy przedstawia klientowi ofertę na sprzedaż usługi reklamowej, która obejmuje między innymi zdefiniowanie charakterystyki marki, budowanie marki oraz propozycje jej zarządzania. Jaki tytuł powinna mieć ta prezentacja?

A. Packshot.
B. Branding.
C. Wyświetlacz.
D. Układ.
Odpowiedź 'Branding' jest prawidłowa, ponieważ odnosi się bezpośrednio do procesu tworzenia i zarządzania marką. Branding to nie tylko nadawanie nazwy produktu, ale również definiowanie jego tożsamości, wartości i wizerunku w oczach konsumentów. Proces ten obejmuje identyfikację cech marki, które mogą wpływać na postrzeganie produktu przez klientów. Na przykład, firmy takie jak Apple czy Nike skutecznie wykorzystują branding, aby budować silne emocjonalne połączenia z konsumentami, co przekłada się na lojalność i preferencję marki. Dobre praktyki w branding zawierają tworzenie spójnych komunikatów wizualnych, takich jak logo i kolorystyka, które są rozpoznawalne i przyciągają uwagę. W prezentacji dotyczącej usług reklamowych, tytuł 'Branding' idealnie odzwierciedla tematykę, skupiając się na kluczowych aspektach budowania i zarządzania marką, co jest niezbędne dla efektywnej strategii marketingowej.

Pytanie 6

Który z poniższych programów jest przede wszystkim używany do tworzenia prezentacji oraz pokazów slajdów?

A. Flash Player
B. Movie Maker
C. Adobe Acrobat
D. Power Point
PowerPoint to jeden z najbardziej popularnych programów do tworzenia prezentacji i pokazów slajdów, używany w różnych dziedzinach, od edukacji po biznes. Program ten oferuje użytkownikom intuicyjny interfejs, który umożliwia łatwe dodawanie tekstów, obrazów, grafik oraz multimediów. Umożliwia również stosowanie różnorodnych szablonów i motywów, co pozwala na szybkie i efektywne tworzenie profesjonalnych prezentacji. W praktyce, PowerPoint jest często wykorzystywany do prezentacji wyników badań, szkolenia pracowników, a także podczas konferencji i spotkań biznesowych. Dobrym zwyczajem jest stosowanie prostych i czytelnych slajdów, które wspierają przekaz ustny, zgodnie z zasadami dobrego projektowania slajdów. Dodatkowo, możliwość eksportu do formatów PDF oraz udostępniania prezentacji online czyni PowerPoint elastycznym narzędziem w dzisiejszym świecie zdalnej pracy. W kontekście branżowych standardów, PowerPoint wspiera wiele technik prezentacyjnych, jak storytelling czy infografika, które są kluczowe dla efektywnej komunikacji wizualnej.

Pytanie 7

Który z wymienionych kroków w produkcji spotu telewizyjnego odbywa się jako ostatni?

A. Casting
B. Betacam
C. Storyboard
D. Master
Etap masteringu, jako ostatni krok w procesie produkcji spotu telewizyjnego, ma kluczowe znaczenie dla ostatecznej jakości materiału. Termin "master" odnosi się do stworzenia ostatecznej wersji nagrania, która będzie wykorzystywana do dystrybucji. W trakcie tego etapu przeprowadza się szereg działań, takich jak miksowanie dźwięku, korekcja kolorów oraz przygotowanie materiału do formatów wymaganych przez stacje telewizyjne. W praktyce oznacza to, że przed przekazaniem spotu do emisji, wszystkie elementy muszą być perfekcyjnie dopasowane, co zapewnia wysoką jakość końcowego produktu. Standardy branżowe, takie jak SMPTE (Society of Motion Picture and Television Engineers), dostarczają wytycznych dotyczących parametrów technicznych, które muszą zostać spełnione podczas masteringu, aby zapewnić zgodność z wymaganiami nadawców. Na przykład, różne platformy mogą mieć swoje specyfikacje dotyczące rozdzielczości, kodeków czy bit rate'u, co jest istotne dla prawidłowego odtwarzania spotu. W związku z tym, mastering jest nieodzownym etapem, który nie tylko finalizuje produkcję, ale także wpływa na odbiór spotu przez widzów.

Pytanie 8

Który z wymienionych programów komputerowych jest programem do tworzenia grafiki wektorowej, umożliwiający dowolne skalowanie bez utraty jakości?

A. COREL DRAW
B. LIGHTROOM
C. GIMP
D. ADOBE PHOTOSHOP
CorelDRAW to klasyka, jeśli chodzi o programy do grafiki wektorowej. Moim zdaniem każdy, kto nawet trochę interesuje się projektowaniem, na pewno chociaż słyszał o tym narzędziu. Jego największą zaletą jest właśnie praca na grafice wektorowej, czyli takiej, którą można powiększać albo zmniejszać właściwie do dowolnych rozmiarów, a ona ciągle pozostaje ostra jak brzytwa. To jest zupełnie coś innego niż grafika rastrowa, gdzie każdy piksel się rozciąga i rozmywa. Takie rozwiązanie jest standardem w branży przy projektowaniu logo, materiałów reklamowych, grafik na wielkie banery czy nawet opakowań – wszędzie tam, gdzie liczy się najwyższa jakość bez względu na wielkość wydruku. CorelDRAW od lat wykorzystywany jest przez studia DTP, drukarnie i grafików freelancerów. Jedną z dobrych praktyk, których warto się trzymać, jest zawsze tworzenie grafik logo czy ikon właśnie w programach wektorowych, bo wtedy można je bez problemu wyeksportować do formatu SVG, PDF czy EPS, a to są formaty praktycznie wymagane przy współpracy z drukarniami. Warto też zauważyć, że CorelDRAW oferuje sporo narzędzi ułatwiających pracę zespołową i przygotowanie plików do druku według standardów branżowych (np. obsługa profili kolorystycznych CMYK, różne tryby eksportu i podglądy wydruku). Z mojego doświadczenia – jeśli chcesz robić profesjonalną grafikę do druku albo na duże formaty, to CorelDRAW to naprawdę solidny wybór.

Pytanie 9

Który etap rozmowy sprzedażowej prezentuje załączony fragment dialogu pomiędzy pracownikiem agencji reklamowej a klientem?

Pracownik: Ile wynosi Wasza roczna sprzedaż?
Klient: Wartościowo ok. 2 miliony złotych.
Pracownik: Jakie macie plany sprzedażowe na najbliższe 3 lata?
Klient: Chcemy zwiększyć obrót o 10%.
Pracownik: Ilu macie konkurentów?
Klient: 3, ale bardzo mocnych.
A. Prezentację produktu.
B. Budowanie relacji.
C. Analizę potrzeb.
D. Zamknięcie sprzedaży.
Niepoprawne odpowiedzi wskazują na niepełne zrozumienie etapów rozmowy sprzedażowej. Prezentacja produktu, choć ważna, odbywa się po analizie potrzeb, kiedy sprzedawca już wie, na co zwrócić uwagę, by skutecznie przedstawić ofertę. Budowanie relacji to etap, który zazwyczaj ma miejsce przed analizą potrzeb i koncentruje się na nawiązaniu zaufania, co również jest istotne, ale nie dotyczy bezpośrednio zbierania informacji. Zamknięcie sprzedaży, z kolei, to ostatni krok procesu sprzedażowego, który następuje po przedstawieniu oferty i odpowiedzi na oczekiwania klienta. Kluczowe jest, by pamiętać, że analiza potrzeb jest procesem, który wymaga zadawania pytań otwartych, a także umiejętności aktywnego słuchania. Wiele osób mylnie utożsamia analizę potrzeb z ogólnym pytaniem o preferencje, co prowadzi do powierzchownego zrozumienia potrzeb klienta. Ostatecznie, nieznajomość prawidłowej sekwencji etapów sprzedaży może skutkować utratą możliwości zrealizowania transakcji, dlatego tak istotne jest, aby sprzedawcy opanowali ten fundament sprzedaży.

Pytanie 10

Który typ reklamy należy zastosować dla produktów wprowadzanych na rynek?

A. Nakłaniającą.
B. Konkurencyjną.
C. Informacyjną.
D. Przypominającą.
Dużo osób myli pojęcia dotyczące rodzajów reklam i ich zastosowania w różnych etapach życia produktu. Nakłaniająca reklama wydaje się na pierwszy rzut oka odpowiednia, bo przecież chcemy, żeby klient kupił nowość. Jednak według większości praktyków marketingu oraz materiałów dydaktycznych, taki rodzaj reklamy sprawdza się dopiero wtedy, gdy odbiorcy już wiedzą, czym jest produkt i mają jakąś wiedzę o jego cechach. Nakłanianie na starcie, bez wcześniejszego zbudowania świadomości, często prowadzi do zderzenia z brakiem zainteresowania, bo ludzie nie kupują tego, czego nie rozumieją. Reklama konkurencyjna też nie jest dobrym wyborem na początku – ona przydaje się w momencie, gdy produkt działa już na rynku i trzeba go odróżnić od podobnych rozwiązań innych firm. Wtedy porównania czy wytykanie przewag mają sens, ale na etapie wprowadzania nikt nie wie, z czym właściwie ma do czynienia. Z kolei reklama przypominająca to typowy zabieg dla produktów, które już od dawna są obecne na rynku – jej zadaniem jest utrzymanie zainteresowania, czasem przypomnienie klientom, że istnieje taka marka czy produkt. Przy nowych produktach to nie zadziała, bo ludzie nie mają czego sobie przypominać. Moim zdaniem jednym z najczęstszych błędów jest mieszanie tych pojęć i stosowanie „na ślepo” strategii reklamowych bez uwzględnienia etapu cyklu życia produktu. Dobrą praktyką jest zawsze najpierw edukować rynek za pomocą reklamy informacyjnej, a dopiero potem, w kolejnych fazach, przechodzić do działań nakłaniających, konkurencyjnych czy przypominających. Takie podejście minimalizuje ryzyko nietrafionych kampanii i pozwala lepiej wykorzystać budżet reklamowy. Warto pamiętać, że każda faza wymaga innego komunikatu i inne podejście jest skuteczne w zależności od stopnia świadomości odbiorców.

Pytanie 11

Jakiego rodzaju fakturę powinien uzyskać klient agencji reklamowej po wniesieniu zaliczki na przyszłe zlecenie?

A. Fakturę pro-forma
B. Fakturę zaliczkową
C. Fakturę wewnętrzną
D. Fakturę VAT
Faktura zaliczkowa jest odpowiednim dokumentem, który powinna otrzymać agencja reklamowa po wpłaceniu zaliczki przez klienta. Tego typu faktura wystawiana jest w sytuacji, gdy płatność dotyczy przyszłego świadczenia usług lub dostawy towarów. W przypadku agencji reklamowej, zaliczka najczęściej jest częścią umowy, która przewiduje wykonanie określonych działań reklamowych w przyszłości. Wystawienie faktury zaliczkowej pozwala na poprawne ujęcie transakcji w księgach rachunkowych oraz splata właściwych podatków VAT. Przykładem zastosowania może być sytuacja, w której klient wnosi zaliczkę na kampanię marketingową, a agencja na podstawie tej zaliczki wystawia fakturę, co dokumentuje zarówno zobowiązanie finansowe klienta, jak i wpływ środków na konto agencji. Dobrą praktyką jest również poinformowanie klientów o tym, że zaliczka nie jest pełną płatnością, lecz częścią całkowitego wynagrodzenia za usługi, co zapewnia jasność w relacjach biznesowych.

Pytanie 12

Agencja marketingowa, starając się osiągnąć maksymalny poziom organizacji norm pracy oraz jej jakości, wydała regulacje adresowane do wszystkich pracowników w celu ich powtarzalnego stosowania. Agencja zastosowała

A. unifikację
B. klasyfikację
C. typizację
D. standaryzację
Standaryzacja to proces, w którym organizacja wprowadza ustalone normy i procedury, mające na celu zapewnienie jednolitości i wysokiej jakości wykonywanych prac. W kontekście agencji reklamowej, standaryzacja może obejmować tworzenie szczegółowych wytycznych dotyczących projektowania kampanii reklamowych, zarządzania projektami czy obsługi klienta. Przykładowo, agencje mogą wprowadzać standardy dotyczące jakości materiałów marketingowych, co pozwala na zachowanie spójności wizualnej oraz komunikacyjnej. W branży reklamowej, standaryzacja często odnosi się także do zastosowania narzędzi zarządzania projektami, takich jak Agile czy Scrum, które umożliwiają systematyczne podejście do pracy zespołowej. Wprowadzenie standardów sprzyja nie tylko efektywności, ale także pozwala na łatwiejsze szkolenie nowych pracowników, którzy dzięki jasnym wytycznym mogą szybciej wdrożyć się w obowiązki. W rezultacie, standaryzacja przyczynia się do wzrostu jakości usług oraz satysfakcji klientów, co jest kluczowe dla utrzymania konkurencyjności na rynku.

Pytanie 13

Wydruk próbny realizowany bez zastosowania klisz, przeprowadzony w drukarni offsetowej w celu weryfikacji kolorystyki przed właściwym drukiem, mający na celu pokazanie go klientowi do zatwierdzenia, to

A. preset
B. posttest
C. proof analogowy
D. proof cyfrowy
Wybór innych odpowiedzi, takich jak proof analogowy, posttest czy preset, może wynikać z nieporozumienia na temat terminologii stosowanej w branży poligraficznej. Proof analogowy to wydruk próbny, który jest generowany przy użyciu tradycyjnych metod druku, takich jak film czy klisza, co nie jest zgodne z definicją wydruku cyfrowego. Choć proof analogowy też może być użyty do oceny kolorystyki, jego zastosowanie jest dziś rzadsze i mniej efektywne w porównaniu do wersji cyfrowej, ponieważ proces ten jest bardziej czasochłonny oraz kosztowny. Posttest natomiast to termin, który odnosi się do etapu oceny wiedzy po przeprowadzeniu szkolenia czy testu, a nie do procesu wytwarzania wydruków próbnych w drukarni. Z kolei preset to ustawienia w programach graficznych lub drukarskich, które określają parametry druku, ale nie jest to termin odnoszący się do wydruku próbnego. Te błędne odpowiedzi mogą wskazywać na mylne rozumienie procesu przygotowania do druku oraz roli, jaką odgrywają różne typy proofów. Dlatego kluczowe jest zrozumienie różnic między tymi terminami, aby skutecznie nawigować w świecie poligrafii i zapewnić wysoką jakość usług dla klientów.

Pytanie 14

Model interakcji reklamy, który obejmuje etapy: przyciągnięcie uwagi, wzbudzenie ciekawości, wywołanie chęci posiadania i dokonania zakupu to

A. Model DAGMAR
B. Model DIPADA
C. Model ANSOFFA
D. Model AIDA
Model AIDA (Attention, Interest, Desire, Action) to klasyczny model marketingowy, który opisuje etapy, przez które przechodzi potencjalny klient podczas procesu podejmowania decyzji zakupowej. Pierwszym krokiem jest zwrócenie uwagi na produkt lub usługę, co często osiąga się poprzez atrakcyjne kampanie reklamowe czy content marketing. Następnie wzbudza się zainteresowanie, dostarczając informacji i korzyści związanych z ofertą, co jest kluczowe, aby konsument dostrzegł wartość. Pragnienie posiadania rozwija się, gdy klient uświadamia sobie, jak produkt może spełnić jego potrzeby lub pragnienia. Ostatnim etapem jest działanie, czyli dokonanie zakupu. Przykład zastosowania modelu AIDA można zauważyć w reklamach telewizyjnych, gdzie najpierw przyciąga się wzrok widza, następnie prezentuje się cechy produktu, aż w końcu zachęca do zakupu z wykorzystaniem ofert specjalnych. Model ten jest szeroko stosowany w strategiach marketingowych, a jego znajomość jest uznawana za standard w branży reklamowej.

Pytanie 15

Osoba, która sądzi, że w innym miejscu znajdzie lepszy, tańszy produkt i otrzyma lepszą obsługę, jest osobą

A. nieufną.
B. słuchowcem.
C. wzrokowcem.
D. niecierpliwą.
Wybór odpowiedzi dotyczącej słuchowców, niecierpliwych czy wzrokowców nie odnosi się bezpośrednio do opisanego w pytaniu zachowania klienta. Klient nieufny to osoba, która ma wątpliwości co do wartości oferty i może porównywać różne opcje, co różni się od słuchowców, którzy preferują przyswajanie informacji przez dźwięk. Odpowiedzi sugerujące słuchowca mogą prowadzić do błędnego założenia, że klienci podejmują decyzje zakupowe głównie na podstawie komunikacji słownej, co nie jest całkowitą prawdą. Niecierpliwy klient, z drugiej strony, to osoba, która wymaga szybkiej reakcji i natychmiastowej obsługi, co jest zupełnie innym zachowaniem niż nieufność. Osoby te mogą nie mieć czasu na dokładne porównanie ofert, ale niekoniecznie mają wątpliwości co do ich jakości. Wreszcie, wzrokowcy to klienci, którzy kierują się przede wszystkim tym, co widzą, co również nie odpowiada cechom klienta nieufnego, który podejmuje decyzje na podstawie analizy i wątpliwości co do wartości. W praktyce, klienci mogą wykazywać różne style przyswajania informacji, ale nieufność jest specyficznym zachowaniem, które jest niezależne od tych kategorii. Rozumienie różnorodności typów klientów oraz ich specyficznych potrzeb jest kluczowe dla skutecznej strategii marketingowej oraz sprzedażowej.

Pytanie 16

Po obszernej kampanii reklamowej firmy oferującej fast food, mieszkańcy państwa X doszli do wniosku, że przestaną spożywać hamburgery. Uważają, że jest to jedzenie dla przeciętnych konsumentów, do których oni się nie zaliczają. Jak z punktu widzenia marketingu można określić zachowanie mieszkańców państwa X?

A. efekt snobizmu
B. zapomniany raj
C. owczy pęd
D. czar prysz
Efekt snobizmu odnosi się do sytuacji, w której konsumenci unikają produktów, które są powszechnie dostępne lub popularne, aby podkreślić swoją wyjątkowość i status społeczny. W przypadku państwa X, ich decyzja o rezygnacji z hamburgerów w wyniku kampanii reklamowej zbudowanej wokół fast foodów sugeruje, że pragną unikać jedzenia kojarzonego z masową konsumpcją, co może być postrzegane jako symbol niższego statusu. W praktyce, efekt snobizmu często przejawia się w preferencjach dotyczących luksusowych marek czy produktów unikatowych, takich jak designerzy mody czy ekskluzywne restauracje. Firmy powinny zrozumieć ten efekt, by skuteczniej segmentować rynek i kierować swoje działania marketingowe do określonych grup klientów. Zastosowanie strategii, które podkreślają unikalność i prestiż produktów, może przyciągnąć tę grupę klientów, którzy pragną odróżniać się od ogółu.

Pytanie 17

Którego elementu brakuje w załączonym modelu oddziaływania na klienta określanym jako DIPADA?

Ilustracja do pytania
A. Próby.
B. Pragnienia.
C. Poznania.
D. Przekonania.
Odpowiedzi, które nie wskazują na "Próby", są błędne, ponieważ nie rozumieją one pełnej struktury modelu DIPADA, który jest kluczowy w zrozumieniu procesu oddziaływania na klienta. Nie można pomijać istotnego elementu, jakim są próby, które są niezbędnym ogniwem pomiędzy akceptacją a pragnieniem. Wybierając odpowiedzi takie jak "Poznania", "Przekonania" czy "Pragnienia", można wpaść w pułapkę uproszczonego myślenia, co prowadzi do zafałszowania procesu decyzyjnego klienta. Etap "Poznania" koncentruje się na tym, jak klient poznaje produkt, ale nie obejmuje doświadczenia, które jest kluczowe dla jego dalszej decyzji. "Przekonania" natomiast wskazują na mentalny obraz produktu, jednak bez fizycznej interakcji z nim, co jest niezbędne do stworzenia realnych oczekiwań i pragnienia. "Pragnienie" jest wynikiem wcześniejszych etapów, ale bez próby produktu, klient nie ma podstaw, aby to pragnienie się ugruntowało. Ignorowanie roli prób w modelu DIPADA może skutkować niewłaściwym zrozumieniem ścieżki zakupowej klienta, co w praktyce może prowadzić do nieefektywnych strategii marketingowych. Aby skutecznie angażować klientów, należy projektować doświadczenia, które umożliwiają im rzeczywiste zapoznanie się z oferowanymi produktami lub usługami.

Pytanie 18

Celem kampanii promocyjnej było zbadanie wizerunku produktu na rynku. Efektywność kampanii promocyjnej oceniano poprzez zadawanie respondentom pytań: "Co myślą o produkcie?", "Jak postrzegają tę markę?", "Co skłoniłoby ich do zakupu produktu?". To badanie określane jest jako

A. panelowym
B. jakościowo-ilościowym
C. ilościowym
D. jakościowym
Badanie jakościowe to podejście badawcze skoncentrowane na zrozumieniu ludzkich doświadczeń, emocji i postaw. W kontekście kampanii reklamowej, pytania skierowane do respondentów, takie jak 'Co sądzą na temat produktu?' czy 'Jak odbierają daną markę?', mają na celu zgłębienie subiektywnych odczuć i percepcji konsumentów. Przykładowo, w procesie wprowadzania nowego produktu na rynek, badania jakościowe mogą dostarczyć cennych informacji na temat najważniejszych dla klientów cech, które przekładają się na ich decyzje zakupowe. Dobrą praktyką w branży marketingowej jest stosowanie badań jakościowych w etapach wstępnych, aby zrozumieć motywacje i preferencje konsumentów, co pozwala dostosować strategię reklamową do ich oczekiwań. Tego rodzaju badania mogą także obejmować wywiady czy grupy fokusowe, co daje możliwość głębszej analizy i wyciągania wniosków na temat postrzegania marki oraz jej produktów.

Pytanie 19

Jak długo maksymalnie może potrwać pojedyncze przedstawienie dwóch sponsorów w programie?

A. 8 s
B. 24 s
C. 16 s
D. 30 s
Odpowiedź 16 s jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z regulacjami dotyczącymi reklamy radiowej i telewizyjnej, jednorazowe wskazanie dwóch sponsorów w audycji nie może przekraczać tego czasu. Przepisy te mają na celu zapewnienie przejrzystości oraz sprawiedliwości w prezentacji sponsorów, co jest kluczowe dla odbiorców i sponsorów. Przykładowo, w przypadku audycji radiowej lub telewizyjnej, sponsorzy są często wymieniani na początku programu, co pozwala na wyraźne zasygnalizowanie ich obecności, ale nie powinno to zajmować zbyt dużo czasu, aby nie zakłócać głównego przesłania audycji. Dostosowanie się do tych regulacji sprawia, że producenci muszą starannie planować swoje materiały reklamowe, co w praktyce oznacza, że muszą być innowacyjni w sposobie prezentacji treści sponsorowanych. Dodatkowo, przestrzeganie limitów czasowych sprzyja lepszemu doświadczeniu widza, który nie jest przytłaczany nadmiarem treści reklamowych.

Pytanie 20

W stworzonym materiale reklamowym pasty do zębów wykorzystano specjalistę, który wypowiada się o produkcie i go poleca. Który z wymienionych składników reklamy mógłby ją zaburzyć i wywołać u odbiorcy poczucie sprzeczności?

A. Formalny strój
B. Stopień naukowy
C. Język potoczny
D. Szeroka wiedza
Zastosowanie tytułu naukowego w reklamie pasty do zębów może wydawać się korzystne, jednak w rzeczywistości nie prowadzi do sprzeczności w przekazie. Tytuł ten może jedynie wzmocnić autorytet eksperta, a jego obecność może przyciągnąć uwagę konsumentów, którzy poszukują wiarygodnych informacji o produktach. W kontekście marketingu, obecność tytułów jak "dr", "prof." staje się standardem, co zwiększa zaufanie do prezentowanych treści. Rozległa wiedza eksperta również nie powoduje sprzeczności. Wręcz przeciwnie, wiedza ta jest pożądana i oczekiwana, ponieważ sugeruje, że ekspert może dostarczyć rzetelnych informacji na temat produktu i jego właściwości. Służbowy strój eksperta przyczynia się do budowy jego wizerunku jako profesjonalisty, co działa na korzyść przekazu reklamowego. W reklamach, w których występują specjaliści, ważne jest, aby ich prezentacja, w tym strój, była zgodna z ich rolą oraz wizerunkiem, co wspiera efektowną komunikację. W rezultacie, błędne jest myślenie, że któreś z wymienionych elementów może wprowadzać sprzeczność w przekazie. Prawidłowe założenia dotyczące marketingu wskazują, że każdy z tych elementów ma na celu budowanie autorytetu i zaufania w oczach konsumentów, a nie ich podważanie.

Pytanie 21

Klient, który entuzjastycznie podejmuje dyskusję z sprzedawcą na temat oferowanych produktów, a także często dzieli się swoimi prywatnymi doświadczeniami, to klient

A. niecierpliwy.
B. zdecydowany.
C. rozmowny.
D. nieufny.
Odpowiedź 'rozmowny' jest poprawna, ponieważ klient, który chętnie nawiązuje rozmowę z sprzedawcą i dzieli się informacjami o swoim życiu prywatnym, wykazuje cechy otwartości i chęci do interakcji. Tacy klienci często są bardziej zaangażowani w proces zakupowy, co stwarza możliwość dla sprzedawców do lepszego zrozumienia ich potrzeb. W praktyce, sprzedawca powinien umieć nawiązać i podtrzymać konwersację, aby zbudować zaufanie oraz relację opartą na komunikacji. Klient rozmowny jest również bardziej skłonny do zadawania pytań, co może prowadzić do lepszego dopasowania produktów do jego oczekiwań. W branży sprzedażowej ważne jest, aby sprzedawcy potrafili dostosować swoje podejście do różnych typów klientów, a umiejętność prowadzenia efektywnego dialogu jest kluczowa dla budowania długotrwałych relacji oraz zadowolenia klienta. Zgodnie z zasadami obsługi klienta, nawiązywanie relacji opartej na zrozumieniu może pozytywnie wpływać na doświadczenie zakupowe, co jest szczególnie istotne w kontekście lojalności klienta.

Pytanie 22

Przedsiębiorstwo zajmujące się sprzedażą obuwia sportowego zamierza przeprowadzić kampanię reklamową w jednej z lokalnych stacji radiowych. Przedstawiciele firmy chcą, aby spoty emitowane były w godzinach, kiedy ludzie jadą do i wracają z pracy. Która oferta spełnia przedstawione wymogi oraz zawiera najkorzystniejszą cenę emisji jednego spotu?

ilość spotów 300ilość spotów 300ilość spotów 200ilość spotów 200
dzienna ilość spotów 5dzienna ilość spotów 5dzienna ilość spotów 4dzienna ilość spotów 6
emisja spotów pasmowaemisja spotów dowolnaemisja spotów dowolnaemisja spotów pasmowa
czas trwania spotu 30 sczas trwania spotu 30 sczas trwania spotu 30 sczas trwania spotu 30 s
koszt kampanii 900koszt kampanii 1 200koszt kampanii 1 000koszt kampanii 900
A.B.C.D.
A. D.
B. A.
C. C.
D. B.
Opcja B jest poprawna, ponieważ spełnia kluczowe wymagania kampanii reklamowej, oferując emisję spotów w godzinach szczytu, kiedy potencjalni klienci podróżują do i z pracy. W branży reklamowej, szczególnie w kontekście mediów audiowizualnych, godziny emisji są niezwykle istotne dla osiągnięcia maksymalnej efektywności kampanii. Standardem jest, aby reklamy były emitowane w porach, gdy odbiorcy są najbardziej aktywni, co pozwala na zwiększenie zasięgu oraz angażowania potencjalnych klientów. Przykładem może być strategia znanych marek sportowych, które świadomie planują swoje kampanie na stacjach radiowych w czasie porannych i popołudniowych szczytów komunikacyjnych. Choć koszt emisji spotu w opcji B może nie być najniższy, to jednak elastyczność w doborze godzin emisji jest kluczowym atutem, który może przynieść znacznie lepsze rezultaty marketingowe i nawiązać silniejszą relację z konsumentami. W branży ważne jest również zrozumienie, że nie zawsze najtańsza oferta przynosi najlepsze rezultaty, dlatego strategia doboru mediów powinna być przemyślana i dostosowana do specyfiki kampanii.

Pytanie 23

Tworzenie materiałów promocyjnych, które przed drukiem są konwertowane na krzywe, realizowane jest w programie

A. Corel Draw
B. Pixel Bender
C. Photoshop
D. Bridge
Photoshop, chociaż jest mega popularny do obróbki zdjęć, to jednak nie nadaje się do robienia publikacji reklamowych, kiedy mówimy o konwersji do krzywych. To bardziej program do edycji bitmap, a nie do grafiki wektorowej. Niektórzy mogą myśleć, że Photoshop wystarczy do przygotowania pliku do druku, ale to może prowadzić do różnych problemów z jakością. Pixel Bender to technologia do przetwarzania obrazów w czasie rzeczywistym, ale nie jest to narzędzie do projektowania reklam. Ma swoje specyficzne efekty wizualne, ale to nie to. Bridge to aplikacja, która jest bardziej do organizacji i zarządzania plikami graficznymi, a nie do edycji czy przygotowania materiałów do druku. Także tutaj nie przekształcisz elementów graficznych w krzywe. Te nieporozumienia mogą doprowadzić do złego przygotowania materiałów reklamowych, co niestety wpływa na ich jakość i skuteczność w komunikacji wizualnej.

Pytanie 24

Jaką cechę osobistą negocjator reprezentujący agencję reklamową powinien wyeliminować podczas negocjacji?

A. Egocentryzm
B. Empatię
C. Kompetentność
D. Asertywność
Egocentryzm jest cechą, która może znacznie utrudnić skuteczne negocjacje, szczególnie w branży reklamowej, gdzie kluczowe jest zrozumienie potrzeb i oczekiwań klientów oraz partnerów. Negocjator, który jest egocentryczny, koncentruje się głównie na własnych interesach, co prowadzi do braku empatii i zrozumienia dla drugiej strony. W praktyce, skuteczni negocjatorzy powinni dążyć do zbudowania relacji opartych na zaufaniu i współpracy, a egocentryzm stoi w opozycji do takich wartości. Przykładowo, podczas negocjacji dotyczących kampanii reklamowej, zrozumienie, jakie cele ma klient, a jakie on sam, jest kluczowe dla osiągnięcia satysfakcjonującego rozwiązania. Dobre praktyki branżowe wskazują na znaczenie aktywnego słuchania i dostosowywania się do potrzeb drugiej strony, co jest niemożliwe, gdy dominuje egocentryzm. Z tego względu, wykluczenie tej cechy z zachowań negocjacyjnych jest niezbędne dla efektywności i sukcesu w branży reklamy.

Pytanie 25

Którego elementu modelu AIDCAS oznaczonego znakiem zapytania nie uzupełniono na zamieszczonym rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Nieświadomości.
B. Świadomości.
C. Wiedzy.
D. Wzbudzenia pragnienia.
W modelu AIDCAS etap „wzbudzenia pragnienia” (Desire) to kluczowy moment, kiedy odbiorca zostaje nie tylko zainteresowany, ale faktycznie zaczyna chcieć produkt lub usługę. I moim zdaniem to właśnie tutaj najczęściej wiele kampanii marketingowych polega – ludzie mogą być zainteresowani, mogą nawet rozumieć korzyści, ale jeśli nie pojawi się autentyczne pragnienie, rzadko przechodzą do działania. W praktyce ten etap to np. pokazanie, jak produkt może realnie rozwiązać problem odbiorcy albo sprawić, że jego życie stanie się łatwiejsze. Branżowe standardy, zwłaszcza w reklamie czy sprzedaży bezpośredniej, podkreślają konieczność stosowania elementów emocjonalnych – storytelling, angażujące obrazy, osobiste historie klientów. To właśnie dzięki temu klient zaczyna wyobrażać sobie siebie z daną rzeczą, czuje „muszę to mieć!”. Na przykład w sprzedaży aut nie wystarczy opowiedzieć o silniku i bezpieczeństwie – trzeba zbudować wizję komfortu, prestiżu czy wolności. Ten element modelu AIDCAS jest kluczem do efektywnej konwersji potencjalnych klientów na realnych nabywców. Bez „Desire” cała reszta procesu często traci sens – a o tym moim zdaniem mówi się za rzadko. Warto o tym pamiętać projektując każdą strategię komunikacyjną.

Pytanie 26

Podstawowym zamiarem działań marketingowych firmy, która zmienia system wizualnej identyfikacji, jest

A. sprzedaż towarów na rynku
B. zapewnienie efektywnej dystrybucji
C. wdrożenie działań związanych z promocją sprzedaży
D. powiadomienie o wprowadzonej zmianie wizerunku
Wybór odpowiedzi dotyczącej poinformowania o wprowadzonej zmianie wizerunku jako głównego celu działań promocyjnych związanych z identyfikacją wizualną jest trafny. Właściwe zarządzanie wizerunkiem marki jest kluczowym elementem strategii marketingowej, ponieważ wpływa na postrzeganie firmy przez klientów. Zmiana identyfikacji wizualnej, jak logo, kolorystyka czy czcionki, wymaga odpowiedniej komunikacji, aby klienci zrozumieli nowe kierunki, jakie obrała firma. Przykładem może być rebranding, który ma na celu odświeżenie wizerunku firmy, często wynikający z chęci dotarcia do nowych grup docelowych lub dostosowania się do zmieniających się trendów rynku. Kluczowe jest, aby klienci nie tylko zauważyli zmiany, ale również zrozumieli ich znaczenie i cele, co można osiągnąć dzięki skutecznym działaniom promocyjnym. Warto również wspomnieć o dobrych praktykach, takich jak organizowanie kampanii informacyjnych w mediach społecznościowych oraz wykorzystanie marketingu treści, aby wyjaśnić powody zmian i wzbudzić zainteresowanie nowym wizerunkiem.

Pytanie 27

Jeżeli sprzedaż jest rejestrowana przez kasę fiskalną, to dokumentacja sprzedaży w postaci wydrukowanego paragonu fiskalnego powinna zostać

A. wręczona każdemu klientowi.
B. wręczona tylko klientom, którzy mają wystawioną fakturę.
C. wydana tylko klientom, którzy o to poproszą.
D. wrzucona do koszyka obok kasy fiskalnej.
Paragon fiskalny, wydrukowany przez kasę rejestrującą sprzedaż, według obowiązujących przepisów powinien być bezwzględnie wręczony każdemu klientowi zaraz po dokonaniu zakupu. Taki wymóg wynika przede wszystkim z Ustawy o podatku od towarów i usług (VAT) oraz rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. W praktyce chodzi nie tylko o porządek podatkowy, ale też o przejrzystość transakcji – klient musi mieć potwierdzenie, że jego zakup został zarejestrowany, a sprzedawca rozliczy fiskalnie tę sprzedaż. Dzięki temu można ograniczyć tzw. szarą strefę i unikać sytuacji, gdzie sprzedaż pozostaje nieudokumentowana, co niestety wciąż się zdarza w niektórych branżach. Co ciekawe, w razie kontroli skarbowej fakt wydania paragonu może być sprawdzany nawet przez tzw. „tajemniczego klienta”. Z mojego doświadczenia wynika, że wręczanie paragonu każdemu klientowi – nawet jeśli ktoś od razu go wyrzuca czy zostawia na ladzie – jest nie tylko obowiązkiem, ale też buduje zaufanie i profesjonalny wizerunek firmy. Warto też pamiętać, że klient ma prawo na podstawie paragonu zgłaszać reklamacje czy zwroty oraz żądać wystawienia faktury. Z punktu widzenia dobrych praktyk branżowych, nie ma sensu kombinować – paragon zawsze do ręki klienta, nawet jeśli to tylko drobna kwota.

Pytanie 28

W której metodzie zbierania informacji wykorzystywane jest ustawienie sali pokazane na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Ankiecie audytoryjnej
B. Zogniskowanym wywiadzie grupowym
C. Delficką
D. Burzy mózgów
Delficka metoda jest techniką zbierania informacji, która opiera się na anonimowym gromadzeniu opinii od ekspertów w danej dziedzinie. Proces ten polega na wielokrotnym zbieraniu i analizowaniu danych oraz ponownym przedstawianiu wyników w celu osiągnięcia konsensusu. Ustawienie sali w tej metodzie nie jest tak istotne, ponieważ uczestnicy nie spotykają się fizycznie, co sprawia, że ich interakcja jest ograniczona. Burza mózgów to forma kreatywnego myślenia, w której jednym z celów jest generowanie jak największej liczby pomysłów w krótkim czasie. Chociaż może to wymagać pewnego ustawienia, kluczowym elementem jest tu swoboda wypowiedzi i brak oceny pomysłów podczas ich prezentacji. Ankieta audytoryjna jest metodą, w której uczestnicy odpowiadają na pytania w formie pisemnej lub elektronicznej, co również nie wymaga określonego ustawienia sali, a raczej skoncentrowania uwagi na formularzach. Zogniskowany wywiad grupowy, w przeciwieństwie do tych metod, stawia na interakcję i dynamiczność, co czyni go lepszym narzędziem do eksploracji skomplikowanych tematów poprzez bezpośrednią wymianę myśli między uczestnikami. Zrozumienie różnic między tymi metodami pozwala uniknąć błędnych wniosków i zastosować odpowiednią technikę do konkretnego celu badawczego.

Pytanie 29

Którą technikę badań zastosowano w ankiecie, której fragment zamieszczono w ramce?

Formularz ankiety z firmy produkującej ekskluzywną biżuterię damską

Odpowiedź zaznacz X

Pytanie:

Co Pani przychodzi na myśl, gdy rozmawia Pani o ekskluzywnej biżuterii dla kobiet?

  • Diamenty
  • Złoto
  • Luksus
A. Chiński portret.
B. Skojarzenia słowne.
C. Uzupełnianie.
D. Kolaż.
Technika 'Skojarzenia słowne' jest jedną z popularnych metod badań jakościowych, służącą do uzyskania odrespondentów ich spontanicznych reakcji i skojarzeń. W kontekście podanego pytania, respondenci są proszeni o wyrażenie pierwszych myśli dotyczących ekskluzywnej biżuterii, co doskonale ilustruje tę technikę. Przykładowo, w badaniach marketingowych często wykorzystuje się skojarzenia słowne, aby lepiej zrozumieć, jakie emocje lub wyobrażenia towarzyszą danym produktom. Zastosowanie tej metody pozwala na uchwycenie pierwotnych reakcji konsumenckich, które mogą być kluczowe przy projektowaniu kampanii reklamowych. W branży badawczej, stosując tę technikę, można również wprowadzać wnioski o pożądanych cechach produktów lub usług na podstawie ogólnych skojarzeń, co staje się przydatne w podejmowaniu decyzji o strategiach marketingowych. Warto zaznaczyć, że skuteczność tej metody opiera się na swobodzie wypowiedzi respondentów, co sprzyja uzyskaniu autentycznych informacji.

Pytanie 30

W projekcie logotypu wykorzystano model kolorów CMYK: 30% czerni, 60% karmazynu, 70% żółtego i 20% turkusu. Które przydzielenie wartości cyfrowej kolorów jest poprawne?

A. C 20, M 60, Y 70, K 30
B. C 70, M 30, Y 20, K 60
C. C 30, M 20, Y 60, K 70
D. C 60, M 20, Y 70, K 30
Poprawne przyporządkowanie wartości CMYK wynika z samego nazewnictwa poszczególnych kolorów w modelu. CMYK to model subtraktywny, wykorzystywany przede wszystkim do druku, gdzie C oznacza cyjan (turkus), M to magenta (karmazyn), Y to yellow (żółty), a K to black (czerń). W zadaniu podano: 30% czerni, 60% karmazynu, 70% żółtego i 20% turkusu. Chodziło więc o przydzielenie tych wartości do odpowiednich liter: C 20, M 60, Y 70, K 30. To dokładnie odpowiada poprawnej odpowiedzi. W praktyce, podczas przygotowania plików do druku, korzysta się właśnie z takiego układu – dzięki temu drukarz wie, ile którego pigmentu podać na dany fragment obrazu. Moim zdaniem duża część osób myli się, bo w nazwach angielskich łatwo pomylić magentę z cyjanem, a w stresie czasem nawet karmazyn z czernią. Warto zawsze pamiętać, żeby sprawdzać definicje: C (cyan – turkus), M (magenta – karmazyn), Y (yellow – żółty), K (black – czerń). Na rynku poligraficznym powszechne jest stosowanie tej kolejności. Z mojego doświadczenia, w programach graficznych (np. Adobe Illustrator, CorelDRAW) również znajdziesz ten sam układ CMYK i warto sobie to utrwalić. Dla projektantów to podstawa, żeby nie popełniać później kosztownych błędów przy druku, bo zamiana np. cyjanu z magentą może zupełnie zmienić odbiór grafiki. To jeden z tych przypadków, gdzie drobny błąd może mieć spore konsekwencje w praktyce. Dobrze jest też pamiętać, że wartości procentowe w modelu CMYK wpływają bezpośrednio na efekt końcowy wydruku – każda pomyłka tutaj to potencjalnie zmarnowany nakład lub niezadowolony klient.

Pytanie 31

Grafik stworzył w programie do grafiki wektorowej projekt plakatu reklamowego. Jak powinien postąpić z tekstami, aby po wysłaniu projektu do drukarni nie wystąpiły problemy związane z ich wydrukowaniem oraz bezstratnym powiększaniem?

A. Poddać rasteryzacji.
B. Zastosować digitalizację.
C. Wykonać morphing.
D. Zamienić na krzywe.
Zamiana tekstu na krzywe (tzw. konwersja na krzywe lub zamiana na kontury) to podstawa przy przygotowywaniu plików do druku, zwłaszcza w grafice wektorowej. Po pierwsze – dzięki temu tekst staje się grafiką wektorową, a nie ciągiem znaków zależnym od konkretnej czcionki. W praktyce oznacza to, że niezależnie od tego, czy drukarnia posiada zainstalowaną używaną przez Ciebie czcionkę, litery będą wyglądać dokładnie tak, jak je zaprojektowałeś. To zabezpieczenie przed niespodziankami typu zamiana fontu czy przesunięcia tekstu podczas otwierania pliku. Krzywe nie mają problemów ze skalowaniem – można je powiększać i pomniejszać bez utraty jakości, bo opisują one kształt liter matematycznie, na bazie punktów i krzywych Béziera. Moim zdaniem to absolutna podstawa workflow każdego grafika – w sumie żaden poważny plik do druku nie idzie bez tej operacji. Dobra praktyka mówi, że zamienia się tekst na krzywe tuż przed eksportem finalnej wersji, żeby móc jeszcze coś poprawić w treści, jeśli zajdzie potrzeba. Co więcej, taka procedura eliminuje ryzyko problemów z kompatybilnością w różnych programach czy wersjach oprogramowania. Nawet w Adobe Illustratorze czy Corelu komunikaty o braku fontów znikają właśnie po konwersji na krzywe. Z mojego doświadczenia wynika, że czasem klienci zapominają o tym kroku i potem są reklamacje – a wystarczyło zamienić tekst na krzywe i problem z głowy. W branży drukarskiej to już taki standard, że wręcz o tym nie dyskutujemy – po prostu trzeba to robić.

Pytanie 32

W reklamowej kampanii tuszu do rzęs znanej marki kosmetyków uzyskano następujące wskaźniki: GRP - 180 oraz całkowity zasięg reklamy - 60%. Co oznacza, że każdy odbiorca, do którego trafiła reklama, miał z nią kontakt średnio

A. 3 razy
B. 33 razy
C. 0,33 razy
D. 13 razy
Odpowiedź 3 razy jest poprawna, ponieważ obliczenia bazują na wskaźniku GRP (Gross Rating Point) oraz zasięgu reklamy. GRP to miara, która pokazuje siłę kampanii reklamowej, a jego wartość oblicza się jako iloczyn zasięgu i częstotliwości kontaktu z reklamą. W tym przypadku, mając GRP równy 180 i zasięg wynoszący 60%, możemy obliczyć częstotliwość kontaktu. Częstotliwość = GRP / Zasięg = 180 / 60% = 180 / 0,6 = 300. Oznacza to, że każda osoba, do której dotarła reklama, miała z nią kontakt średnio 3 razy (300 / 100 = 3). Takie analizy są powszechnie stosowane w marketingu, aby ocenić efektywność kampanii reklamy. Przykładem zastosowania tej metody może być analiza kampanii telewizyjnych, gdzie GRP pokazuje, ile razy przeciętny widz widział daną reklamę. Dobrym praktykom w branży jest dążenie do optymalizacji GRP oraz zasięgu, aby maksymalizować efektywność działań marketingowych.

Pytanie 33

Efektem których działań marketingowych jest wprowadzenie karty przedstawionej na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Zniżki na wybrane produkty.
B. Programu lojalnościowego.
C. Content marketing.
D. Promocji sezonowej.
Karta stałego klienta GOLD, którą przedstawiono na rysunku, jest klasycznym przykładem elementu programu lojalnościowego. Programy lojalnościowe są zaprojektowane w celu nagradzania klientów za ich stałe zakupy, co z kolei zwiększa ich zaangażowanie oraz lojalność wobec marki. Wprowadzenie takiej karty, oferującej zniżkę -10%, jest zgodne z najlepszymi praktykami marketingowymi, które sugerują, że klienci są bardziej skłonni do powrotu do sklepu, w którym czują się doceniani. Przykłady skutecznych programów lojalnościowych obejmują systemy punktowe, gdzie klienci zbierają punkty za każdy zakup, które później mogą wymieniać na nagrody, oraz ekskluzywne oferty dla posiadaczy kart. Tego typu podejście nie tylko zwiększa częstotliwość zakupów, ale również wpływa na budowanie trwałych relacji z klientami. W branży detalicznej programy lojalnościowe są powszechnie stosowane i stanowią integralną część strategii marketingowej, co potwierdzają liczne badania pokazujące, że lojalni klienci wydają znacznie więcej niż nowi klienci.

Pytanie 34

Typ klienta, który charakteryzuje się dynamicznością, otwartością oraz dużą konsumpcją, często znajdujący się na szczycie swojej kariery, nazywany jest

A. zdobywca.
B. konserwatywna.
C. dojrzały.
D. rodak.
Istnieje kilka błędnych koncepcji związanych z innymi odpowiedziami, które mogą prowadzić do nieporozumień. Odpowiedź "swojak" sugeruje, że klient z bliskimi powiązaniami lokalnymi byłby najbardziej dynamiczny i otwarty, co jest nieprawidłowe. Klient swojak często preferuje tradycyjne wartości i lokalne produkty, co może ograniczać jego otwartość na nowe doświadczenia. Z kolei odpowiedź "dojrzały" odnosi się do klientów, którzy mogą być stabilni i doświadczeni, lecz niekoniecznie oznacza to ich otwartość na innowacje. Klient dojrzały może być bardziej skłonny do zachowawczych wyborów, co stoi w kontrze do cech zdobywcy. Również, termin "tradycjonalista" odnosi się do klientów, którzy cenią sobie tradycję i konwencjonalne podejście do zakupów. Tacy klienci są zazwyczaj mniej zainteresowani nowinkami i innowacjami, wybierając sprawdzone rozwiązania. W tym kontekście zrozumienie różnic między tymi typami klientów jest kluczowe dla skutecznej strategii marketingowej. Niezrozumienie tych niuansów może prowadzić do błędnych decyzji w zakresie targetowania i segmentacji klientów, co z kolei wpływa na efektywność kampanii oraz ogólną satysfakcję klientów. Właściwe rozpoznanie typologii klientów pozwala firmom na precyzyjniejsze dostosowanie oferty oraz komunikacji do ich specyficznych potrzeb i preferencji.

Pytanie 35

Największa szansa na zauważenie reklamy w gazecie występuje

A. w lewym dolnym rogu
B. w prawym dolnym rogu
C. w lewym górnym rogu
D. w prawym górnym rogu
Wybór reklamy umieszczonej w innym rogu gazety niż prawy górny wskazuje na kilka istotnych błędów w rozumieniu zasad percepcji wzrokowej. Reklama w lewym dolnym rogu często umyka uwadze, ponieważ podczas skanowania treści czytelnicy koncentrują się na górnych częściach strony, co może prowadzić do przegapienia istotnych informacji. Użytkownicy z reguły nie zwracają uwagi na dolne obszary gazety, co może być wynikiem przyzwyczajeń związanych z czytaniem oraz priorytetowego traktowania treści umieszczonych wyżej w hierarchii wizualnej. Z kolei reklama w lewym górnym rogu, mimo że może przyciągać uwagę w pierwszej chwili, jest często obciążona kontekstem treści redakcyjnej, co ogranicza jej efektywność. Umiejscowienie reklamy w prawym dolnym rogu również nie przynosi oczekiwanych rezultatów, ponieważ jest ostatnim miejscem, które czytelnicy skanują podczas przeglądania strony, co ogranicza jej widoczność. Stosując podejście zgodne z zasadami projektowania graficznego, reklamy powinny znajdować się w miejscach o największej ekspozycji, co jest zgodne z przemyśleniami dotyczącymi komunikacji wizualnej oraz psychologii reklamy. Właściwe zrozumienie zachowań odbiorców jest kluczowe dla efektywności działań marketingowych, dlatego wybór niewłaściwego miejsca na reklamę może znacząco wpłynąć na wyniki kampanii.

Pytanie 36

Faza kampanii reklamowej, w której opracowuje się sposoby i techniki komunikacji wizualnej oraz dźwiękowej, nosi nazwę

A. media planu
B. briefu kreatywnego
C. briefu strategicznego
D. media briefu
Media plan i media brief to dwa różne narzędzia, które służą do zarządzania kampaniami reklamowymi, ale nie są one związane z etapem projektowania przekazu wizualnego i dźwiękowego. Media plan koncentruje się na strategii umieszczania reklam w odpowiednich mediach, określając, gdzie i kiedy reklamy będą się pojawiać, a także jakie będą koszty. To narzędzie pozwala na optymalizację wydatków na reklamę, jednak nie dostarcza informacji na temat samego przekazu reklamowego. Z kolei media brief jest dokumentem, który zawiera szczegóły dotyczące mediów, w tym grupy docelowej, celów kampanii oraz rekomendacji dotyczących mediów, w których reklama ma być emitowana, jednak nie definiuje kreatywnych kierunków wykonania tych działań. W praktyce, wiele osób błędnie utożsamia media brief z briefem kreatywnym, myśląc, że zawiera on także elementy dotyczące kreatywnego przekazu. Brief strategiczny, z drugiej strony, dotyczy szerszego kontekstu kampanii, określając cele i kierunki działań, ale nie wnika w szczegóły kreatywnego wykonania. Kluczowym błędem jest więc mylenie tych terminów oraz ich ról w procesie reklamowym, co prowadzi do nieefektywnego planowania i realizacji kampanii.

Pytanie 37

Który z przedstawionych schematów ilustruje trójelementową argumentację sprzedażową, stosowaną w prezentacji oferty dla klienta?

A. Zaleta – korzyść – cecha
B. Cecha – zaleta – korzyść
C. Cecha – korzyść – zaleta
D. Korzyść – cecha – zaleta
Wybór innych odpowiedzi wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące struktury argumentacji sprzedaży. W przypadku odpowiedzi, w których kolejność elementów jest nieprawidłowa, zanika logiczny ciąg przyczynowo-skutkowy, który jest kluczowy w przekonywaniu klienta. Na przykład, jeśli prezentujemy korzyść przed określeniem cechy produktu, klient może nie mieć wystarczającego kontekstu, aby w pełni docenić, dlaczego dana korzyść jest istotna. W odpowiedzi 'Zaleta – korzyść – cecha', zaczynamy od zalety, co może prowadzić do zrozumienia sytuacji, ale bez wcześniejszego określenia cechy, klient nie będzie w stanie dostrzec podstawy dla tej zalety. Podobnie, w odpowiedzi 'Korzyść – cecha – zaleta', nie przedstawiamy najpierw, dlaczego klient powinien być zainteresowany produktem. Tego rodzaju podejście może prowadzić do dezorientacji i braku zaangażowania ze strony klienta. Kluczowe w skutecznej prezentacji oferty jest nie tylko przekazywanie informacji, ale także budowanie narracji, która prowadzi klienta krok po kroku do zrozumienia wartości produktu. Często błędy tego rodzaju wynikają z braku znajomości podstawowych zasad efektywnej komunikacji oraz psychologii sprzedaży, co prowadzi do nieefektywnej argumentacji.

Pytanie 38

Agencja, która oferuje usługi reklamowe, postanowiła wdrożyć koncepcję marketingu-mix na podstawie formuły 7P, aby ułatwić klientom podejmowanie decyzji zakupowych oraz podkreślić dowody świadczące o jakości świadczonych usług. W celu zrealizowania tego celu powinna podjąć działania związane

A. z ceną usługi
B. z ludźmi mającymi kontakt z klientem
C. z procesami zachodzącymi w firmie
D. ze świadectwem materialnym
Wybór odpowiedzi związanej z ceną usługi jest nieadekwatny w kontekście budowania zaufania do jakości usług reklamowych. Cenę można postrzegać jako aspekt konkurencyjny, jednak sama w sobie nie dostarcza klientom informacji o wartości i jakości oferowanych usług. Dodatkowo, opieranie decyzji zakupowych wyłącznie na cenie może prowadzić do błędnych wniosków, ponieważ klienci mogą uznać tańsze usługi za gorsze, co nie zawsze jest prawdą. Z kolei odpowiedzi odnoszące się do procesów zachodzących w firmie lub ludzi mających kontakt z klientem, choć istotne, również nie są wystarczające, by w pełni zaspokoić potrzeby informacyjne klientów dotyczące jakości usług. Procesy i relacje międzyludzkie są kluczowe w świadczonych usługach, ale to właśnie konkretne dowody w postaci świadectw materialnych dają klientom rzeczywisty obraz kompetencji agencji. W praktyce, firmy często skupiają się na aspektach intangible, takich jak zaufanie czy reputacja, ale aby skutecznie komunikować te wartości, konieczne jest posiadanie namacalnych dowodów potwierdzających deklarowane standardy. Ignorując znaczenie świadectw materialnych, agencje mogą utrudnić klientom podjęcie decyzji oraz budowanie trwałych relacji, co w dłuższym okresie przekłada się na wyniki finansowe i reputację na rynku.

Pytanie 39

Na ilustracji przedstawiono

Ilustracja do pytania
A. casting.
B. master.
C. betacam.
D. storyboard.
Storyboard to kluczowy element w procesie produkcji filmowej i animacyjnej, który ma na celu wizualizację narracji i struktury filmu. Na ilustracji widzimy ilustrację storyboardu, co może być istotne dla zrozumienia, jak poszczególne sceny będą ze sobą współgrały. Storyboard składa się z serii rysunków, które przedstawiają poszczególne ujęcia, często wzbogacone o notatki dotyczące dialogów, efektów specjalnych oraz ruchów kamery. Dzięki temu produkcja filmowa staje się bardziej zorganizowana i efektywna, ponieważ zespół wie, co ma robić w każdej scenie. To również narzędzie, które pozwala reżyserowi i operatorowi kamery na lepsze planowanie kadrów, co jest kluczowe dla osiągnięcia zamierzonego efektu wizualnego. W branży filmowej stosowanie storyboardów jest uznawane za dobrą praktykę, gdyż minimalizuje ryzyko niedopatrzeń i błędów w komunikacji między członkami ekipy produkcyjnej. Przykładowo, przed rozpoczęciem zdjęć do filmu animowanego, zespół twórczy może stworzyć storyboard, aby określić, jak każda scena będzie zrealizowana, co pozwala na znaczną oszczędność czasu i kosztów w późniejszych etapach produkcji.

Pytanie 40

Jakie strategiczne założenie marketingowe powinna przyjąć agencja reklamowa, aby stać się liderem na rynku?

A. Zwiększenie pozytywnego wizerunku firmy
B. Odzyskanie dawnych klientów
C. Pozyskanie klientów wyłącznie w segmentach niszowych
D. Uzyskanie dominującego udziału w rynku
Odpowiedź 'zdobycie większościowego udziału w rynku' jest prawidłowa, ponieważ osiągnięcie pozycji lidera rynkowego wymaga podejmowania działań mających na celu zdobycie znaczącego udziału w rynku. Taki cel strategiczny pozwala agencji reklamowej nie tylko na zwiększenie rozpoznawalności marki, ale także na poprawę rentowności poprzez skalę działania. Przykładem może być strategia zwiększenia udziału w rynku przez wprowadzenie innowacyjnych kampanii marketingowych oraz wykorzystanie narzędzi analitycznych do lepszego zrozumienia potrzeb klientów. Zgodnie z zasadami marketingu mix, kluczowe elementy takie jak produkt, cena, promocja i dystrybucja powinny być dostosowane w celu maksymalizacji atrakcyjności oferty. Długofalowe podejście do zdobycia dominującej pozycji w branży opiera się na budowaniu relacji z klientami, co może obejmować programy lojalnościowe oraz personalizację komunikacji. Warto zauważyć, że zgodnie z teorią życia cyklu produktu, zdobywanie udziału w rynku jest kluczowe na etapie wzrostu, co potwierdzają liczne badania z zakresu zarządzania i strategii marketingowych.