Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.04 - Organizacja transportu
  • Data rozpoczęcia: 9 grudnia 2025 13:22
  • Data zakończenia: 9 grudnia 2025 13:56

Egzamin zdany!

Wynik: 35/40 punktów (87,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Wymienione w przepisach wyposażenie dotyczy środków transportu drogowego przewożących

Załącznik B do umowy europejskiej ADR tom II

Przepisy dotyczące środków transportu i operacji transportowych - fragment

8.1.5.2 W jednostce transportowej powinno być przewożone następujące wyposażenie:

- klin pod koła, dla każdego pojazdu, o odpowiednim rozmiarze w stosunku do dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu oraz średnicy kół;

- dwa stojące znaki ostrzegawcze;

- płyn do płukania oczu;

oraz dla każdego członka załogi pojazdu

- kamizelka ostrzegawcza;

- przenośne urządzenie oświetleniowe;

- para rękawic ochronnych;

- ochrona oczu.

8.1.5.3 Wyposażenie dodatkowe dla niektórych klas materiałów:

- maska ucieczkowa dla każdego członka załogi pojazdu, powinna być przewożona w jednostce transportowej, w przypadku nalepek ostrzegawczych 2.3 lub 6.1;

- łopata;

- osłona otworów kanalizacyjnych;

- pojemnik do zbierania pozostałości.

A. dzieła sztuki.
B. materiały szybko psujące się.
C. żywe zwierzęta.
D. materiały niebezpieczne.
Odpowiedź "materiały niebezpieczne" jest poprawna, ponieważ wyposażenie wymienione w przepisach dotyczących transportu dotyczy przede wszystkim pojazdów przewożących towary, które mogą stanowić zagrożenie dla ludzi, mienia lub środowiska. Przepisy ADR (Umowa Europejska dotycząca międzynarodowego transportu drogowego towarów niebezpiecznych) szczegółowo określają wymagania dotyczące pojazdów i personelu, aby zapewnić bezpieczeństwo w trakcie transportu materiałów niebezpiecznych, takich jak chemikalia, materiały wybuchowe czy substancje toksyczne. Przykładowo, kliny pod koła są używane, aby zabezpieczyć pojazd przed niekontrolowanym ruchem, a znaki ostrzegawcze informują innych uczestników ruchu o potencjalnym niebezpieczeństwie. W przypadku transportu materiałów niebezpiecznych, posiadanie odpowiedniego wyposażenia jest kluczowe dla minimalizacji ryzyka wypadków oraz ochrony zdrowia i życia ludzi, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 2

Jakie są metody transportu ładunków masowych?

A. na paletach
B. w opakowaniach zbiorczych
C. w opakowaniach jednostkowych
D. luzem
Ładunki masowe, znane również jako ładunki luzem, to materiały transportowane w dużych ilościach, które nie są pakowane w jednostkowe opakowania ani na paletach. Ten sposób transportu jest stosowany w przypadku materiałów takich jak węgiel, zboża, minerały, chemikalia czy płyny. Transport luzem jest efektywny kosztowo, ponieważ minimalizuje koszty opakowania oraz ułatwia załadunek i wyładunek. Standardowe praktyki branżowe, takie jak użycie odpowiednich statków towarowych, cementowców czy cystern, są dostosowane do transportu takich ładunków. Dla przykładu, w przemyśle morskim, statki masowe są projektowane specjalnie do transportu ładunków luzem, co pozwala na maksymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej. Dodatkowo, korzystanie z transportu luzem może znacząco zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko poprzez redukcję zużycia materiałów opakowaniowych oraz obniżenie emisji spalin związanych z transportem. W praktyce, sprawne zarządzanie takimi ładunkami wymaga również stosowania systemów monitorowania, aby zapewnić bezpieczeństwo i zgodność z normami branżowymi.

Pytanie 3

Global Unit Number jest oznaczany skrótem

A. IZ
B. GLN
C. GTIN
D. SSCC
IZ, GLN oraz SSCC to inne terminy związane z identyfikacją produktów, ale nie są one tożsame z Globalnym Numerem Jednostki Handlowej (GTIN). IZ, czyli identyfikator zasobów, odnosi się bardziej do kategorii lub grupy produktów, a nie do jednoznacznej identyfikacji konkretnego artykułu. Często mylone z GTIN, IZ nie ma zastosowania w kontekście globalnej identyfikacji towarów w handlu międzynarodowym. GLN, czyli Globalny Numer Lokalizacyjny, służy do identyfikacji lokalizacji, takich jak np. siedziby firm lub punkty sprzedaży. Chociaż GLN jest istotnym elementem w łańcuchu dostaw, nie jest odpowiednie dla identyfikacji produktów. SSCC, czyli Serial Shipping Container Code, jest numerem przypisywanym do jednostek wysyłkowych, a nie do pojedynczych produktów. SSCC umożliwia śledzenie przesyłek na poziomie logistycznym, co jest kluczowe dla zarządzania łańcuchem dostaw. Typowym błędem myślowym jest mylenie tych terminów z GTIN, co wynika z nieznajomości ich specyficznych funkcji i zastosowań. Ostatecznie, GTIN jest jedynym z tych terminów, który odnosi się bezpośrednio do unikalnej identyfikacji każdej jednostki handlowej, co jest kluczowe dla efektywnego zarządzania produktami na rynku.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

Którą naczepę należy zastosować do transportu 33 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) o wymiarach (dł. x szer. x wys.): 1 200 x 1 000 x 1 400 mm i masie brutto 732 kg/pjł?

parametrNaczepa 1.Naczepa 2.Naczepa 3.Naczepa 4.
długość [m]7,3010,6213,6213,62
szerokość [m]2,482,492,482,48
wysokość [m]2,602,952,502,95
ładowność [t]14202426
A. Naczepę 4.
B. Naczepę 2.
C. Naczepę 1.
D. Naczepę 3.
Naczepa nr 4 jest odpowiednia do transportu 33 paletowych jednostek ładunkowych o wymiarach 1200 x 1000 x 1400 mm i masie brutto 732 kg każda, co łącznie daje wymaganą ładowność wynoszącą 24,156 t. Warto zwrócić uwagę na fakt, że przy projektowaniu transportu, kluczowe jest uwzględnienie zarówno wymiarów, jak i masy ładunku. Naczepa nr 4, mająca ładowność 26 t, nie tylko spełnia wymogi, ale także zapewnia odpowiedni zapas ładowności, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży transportowej. W przypadku naczepy, istotne jest również, aby wybrać model, który zapewnia stabilność i bezpieczeństwo ładunku podczas transportu. Użycie naczepy, która ma wystarczającą ładowność, minimalizuje ryzyko przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, co mogłoby prowadzić do problemów z przepisami drogowymi oraz zwiększa bezpieczeństwo na drodze. Warto również rozważyć układ osi naczepy, aby zapewnić równomierne rozłożenie ciężaru, co przyczynia się do lepszej stabilności podczas jazdy.

Pytanie 8

Firma wynajęła akumulatorowy wózek widłowy na 10 dni. Koszt wynajmu wynosi 40 zł netto za każdy dzień. Użytkowanie objęte jest 23% podatkiem VAT. Jaką kwotę brutto zapłaci firma za wynajem?

A. 492 zł
B. 488 zł
C. 416 zł
D. 400 zł
Poprawna odpowiedź wynosi 492 zł. Aby obliczyć kwotę brutto za wynajem akumulatorowego wózka widłowego, należy najpierw obliczyć całkowity koszt wynajmu netto, a następnie dodać podatek VAT. Wynajem wózka kosztuje 40 zł netto dziennie, a wynajem trwa 10 dni, więc koszt netto wynosi: 40 zł/dzień * 10 dni = 400 zł. Następnie do tej kwoty należy doliczyć 23% VAT. Obliczamy VAT: 400 zł * 0,23 = 92 zł. Zatem kwota brutto wynosi: 400 zł + 92 zł = 492 zł. Jest to przykład zastosowania podstawowych zasad ustalania ceny brutto w kontekście wynajmu sprzętu, co jest istotne w każdej działalności gospodarczej, aby zapewnić prawidłowe rozliczenia podatkowe oraz wypełnianie obowiązków wobec urzędów skarbowych. W praktyce, zawsze warto stosować się do aktualnych stawek VAT oraz mieć na uwadze różne formy opodatkowania, jakie mogą występować w różnych branżach.

Pytanie 9

Jakie będą łączne wydatki firmy transportowej w ciągu miesiąca, jeśli wydatki na wynagrodzenia pracowników wynoszą 8 400 zł i stanowią 40% wszystkich kosztów?

A. 16 800 zł
B. 21 000 zł
C. 19 000 zł
D. 24 200 zł
Aby obliczyć całkowity koszt działalności przedsiębiorstwa transportowego, możemy skorzystać z proporcji. Z danych wynika, że nakłady na zatrudnienie pracowników wynoszą 8 400 zł i stanowią 40% całkowitych kosztów. Możemy więc ustalić, że 100% kosztów wynosi 8 400 zł podzielone przez 40%, co przekłada się na 21 000 zł. W praktyce oznacza to, że jeśli wynagrodzenia stanowią istotny element kosztów, to pozostałe wydatki, takie jak paliwo, serwis pojazdów, ubezpieczenia czy inne opłaty operacyjne, także należy wziąć pod uwagę przy planowaniu budżetu. Tego typu analizy są kluczowe dla efektywnego zarządzania finansami w firmach transportowych, gdzie kontrola kosztów ma kluczowe znaczenie dla rentowności. Dobrą praktyką jest regularne monitorowanie wszystkich wydatków oraz przeprowadzanie analizy kosztów w celu optymalizacji wydatków operacyjnych.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

Firma zajmująca się transportem uzyskała wskaźnik niezawodności dostaw na poziomie 90%. To oznacza, że z 250 złożonych zleceń transportowych firma nie wykonała na czas

A. 10 zleceń
B. 90 zleceń
C. 225 zleceń
D. 25 zleceń
Wskaźnik niezawodności dostaw wynoszący 90% oznacza, że przedsiębiorstwo zrealizowało na czas 90% zleceń, co w przypadku 250 zleceń oznacza 225 zrealizowanych na czas. Pozostałe zlecenia, które nie zostały zrealizowane na czas, to 10% zleceń. Aby obliczyć liczbę nieterminowych dostaw, należy pomnożyć 250 przez 10%, co daje 25. Taki poziom niezawodności jest zgodny z dobrą praktyką w branży transportowej, gdzie często za cel stawia się osiągnięcie minimum 95% niezawodności. Wysoki wskaźnik niezawodności jest kluczowy dla utrzymania zaufania klientów oraz konkurencyjności na rynku. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być analiza efektywności procesów logistycznych w przedsiębiorstwie, co prowadzi do wprowadzenia usprawnień w zarządzaniu łańcuchem dostaw, poprawy planowania tras oraz monitorowania czasu dostaw.

Pytanie 13

Maksymalna odległość, na jaką może wystawać ładunek za przyczepę kłonicową przy przewozie drewna długiego, nie może być większa niż

Fragment Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
Ładunek wystający poza płaszczyzny obrysu pojazdu może być na nim umieszczony tylko przy zachowaniu następujących warunków:
1) ładunek wystający poza boczne płaszczyzny obrysu pojazdu może być umieszczony tylko w taki sposób, aby całkowita szerokość pojazdu z ładunkiem nie przekraczała 2,55 m, a przy szerokości pojazdu 2,55 m nie przekraczała 3 m, jednak pod warunkiem umieszczenia ładunku tak, aby z jednej strony nie wystawał na odległość większą niż 23 cm,
2) ładunek nie może wystawać z tyłu pojazdu na odległość większą niż 2 m od tylnej płaszczyzny obrysu pojazdu lub zespołu pojazdów; w przypadku przyczepy kłonicowej odległość tę liczy się od osi przyczepy,
3) ładunek nie może wystawać z przodu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m od przedniej płaszczyzny obrysu i większą niż 1,5 m od siedzenia dla kierującego.
7. Przy przewozie drewna długiego dopuszcza się wystawanie ładunku z tyłu za przyczepę kłonicową na odległość nie większą niż 5 m.
8. Ładunek wystający poza przednią lub boczne płaszczyzny obrysu pojazdu powinien być oznaczony.
A. 7m
B. 1 m
C. 5m.
D. 2m
Odpowiedź 5 m jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z Ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, w przypadku przewozu drewna długiego dopuszczalne jest wystawanie ładunku z tyłu przyczepy kłonicowej na odległość nie przekraczającą 5 m. Przepisy te mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa zarówno na drogach, jak i w transporcie. Wystawanie ładunku na większe odległości mogłoby prowadzić do zagrażających sytuacji, takich jak kolizje z innymi pojazdami czy uszkodzenia infrastruktury drogowej. W praktyce, transportując drewno długie, należy również zadbać o odpowiednie oznakowanie ładunku, tak aby inne pojazdy miały świadomość jego obecności i wymiary. Warto również pamiętać o konieczności używania odpowiednich pasów mocujących, co jest dobrą praktyką w branży transportowej, by zapewnić stabilność ładunku i uniknąć jego przesunięć podczas jazdy. W związku z tym znajomość przepisów dotyczących transportu długich ładunków jest kluczowa dla każdej osoby zajmującej się transportem drogowym.

Pytanie 14

Przedstawiony znak, umieszczany na opakowaniach transportowych, oznacza

Ilustracja do pytania
A. "podnosić bezpośrednio za ładunek".
B. "góra nie przewracać".
C. "tu zakładać zawiesia".
D. "tu chwytać".
Znak przedstawiony na opakowaniach transportowych, który wskazuje na konieczność przechowywania i transportowania ładunku w określonej pozycji, odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa zarówno towaru, jak i osób zajmujących się jego obsługą. Oznaczenie "góra nie przewracać" jest międzynarodowym symbolem stosowanym w logistyce i transporcie, który informuje, że opakowanie powinno być eksponowane zgodnie z kierunkiem wskazanym przez strzałki. Ignorowanie tego oznaczenia może prowadzić do przewrócenia się ładunku, co z kolei zwiększa ryzyko uszkodzenia towaru oraz potencjalnych wypadków w miejscu pracy. W praktyce, w przypadku delikatnych materiałów, takich jak szkło czy elektronika, przestrzeganie tego oznaczenia jest kluczowe dla minimalizacji strat. Zgodnie z normami ISO 780, które definiują piktogramy do oznaczania opakowań, prawidłowe stosowanie symboli transportowych jest istotnym elementem zarządzania łańcuchem dostaw oraz zapewniania jakości i bezpieczeństwa.

Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

Na podstawie fragmentu konwencji CMR, okres przedawnienia roszczeń z umowy przewozu w przypadku nieumyślnego uszkodzenia przesyłki wynosi

Fragment Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR)
Artykuł 32.1. Roszczenia, które mogą wynikać z przewozów podlegających niniejszej Konwencji, przedawniają się po upływie jednego roku. Jednak w przypadku złego zamiaru lub niedbalstwa, które według prawa obowiązującego sąd rozpatrujący sprawę uważane jest za równoznaczne ze złym zamiarem, termin przedawnienia wynosi trzy lata. Przedawnienie biegnie:
a) w przypadkach częściowego zaginięcia, uszkodzenia lub opóźnienia dostawy – począwszy od dnia wydania;
b) w przypadkach całkowitego zaginięcia – począwszy od trzydziestego dnia po upływie umówionego terminu dostawy, albo, jeżeli termin nie był umówiony – począwszy od sześćdziesiątego dnia po przyjęciu towaru przez przewoźnika;
c) we wszystkich innych przypadkach – począwszy od upływu trzymiesięcznego terminu od dnia zawarcia umowy przewozu.
A. trzy lata od dnia wydania przesyłki.
B. jeden rok od dnia od sześćdziesiątego dnia po przyjęciu towaru przez przewoźnika.
C. trzy lata od trzydziestego dnia po upływie umówionego terminu dostawy.
D. jeden rok od dnia wydania przesyłki.
Nie do końca. Błędne odpowiedzi mogą wynikać z niejasności co do zasad przedawnienia roszczeń w kontekście umowy przewozu. Na przykład, okres przedawnienia, który wynosi trzy lata (jak w odpowiedziach 2 i 3), to nie to, co nas interesuje w przypadku nieumyślnego uszkodzenia przesyłki. Zgodnie z Konwencją CMR, musisz zgłosić roszczenie w ciągu jednego roku od wydania przesyłki. Jakbyś zastosował dłuższy okres przedawnienia, to mógłbyś wprowadzić zamieszanie zarówno dla przewoźników, jak i nadawców. A propozycja 60 dni po przyjęciu towaru przez przewoźnika jest też błędna, bo nie uwzględnia momentu, w którym roszczenie można dochodzić. Zrozumienie tych zasad jest naprawdę istotne, bo błędne interpretacje mogą prowadzić do utraty możliwości dochodzenia roszczeń. Ważne, żeby osoby w branży transportowej znały przepisy prawne i terminy przedawnienia, bo to pomaga zarządzać ryzykiem oraz budować dobre relacje z klientami.

Pytanie 17

Pojazd o niskiej prędkości może rozwijać maksymalną prędkość

A. 20 km/h
B. 23 km/h
C. 15 km/h
D. 25 km/h
Odpowiedź 25 km/h jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, pojazdy wolnobieżne to te, które nie mogą poruszać się z prędkością większą niż 25 km/h. Pojazdy te są używane w różnych kontekstach, od transportu rolniczego po pomoc drogową. W praktyce, pojazdy te często napotykają na ograniczenia, takie jak konieczność poruszania się po drogach lokalnych czy w obszarach, gdzie dozwolona prędkość jest niższa. Przykładem mogą być traktory, które z uwagi na swoją konstrukcję i przeznaczenie, ograniczone są do tego poziomu prędkości. Użycie pojazdów wolnobieżnych w systemie transportowym jest regulowane przepisami, co zapewnia bezpieczeństwo na drogach. Dlatego, znajomość tych norm jest istotna, nie tylko dla kierowców pojazdów wolnobieżnych, ale także dla innych uczestników ruchu drogowego oraz organów nadzoru.

Pytanie 18

Jaką maksymalną masę ładunku może przewieźć pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej 25 ton, jeśli jego masa własna wynosi 3 950 kilogramów?

A. 28,95 t
B. 21,05 t
C. 210 500 kg
D. 25 000 kg
Maksymalna masa ładunku, jaką można przetransportować pojazdem, oblicza się poprzez odjęcie masy własnej pojazdu od jego dopuszczalnej masy całkowitej. W tym przypadku dopuszczalna masa całkowita wynosi 25 ton, co odpowiada 25 000 kg. Masa własna pojazdu wynosi 3 950 kg. Obliczenia są następujące: 25 000 kg - 3 950 kg = 21 050 kg, co w przeliczeniu na tony daje 21,05 t. Ta wiedza jest kluczowa w logistyce i transporcie, ponieważ pozwala na określenie, ile towaru można bezpiecznie przewieźć zgodnie z przepisami i standardami. Przykład zastosowania tej wiedzy to planowanie transportu dużych ładunków, gdzie przekroczenie dopuszczalnej masy może skutkować nie tylko karami finansowymi, ale także zagrożeniem dla bezpieczeństwa na drodze. Przestrzeganie norm dotyczących masy ładunku jest istotne dla utrzymania stabilności pojazdu oraz zminimalizowania ryzyka awarii technicznych podczas transportu.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Koszt transportu 1 tony ładunku na dystansie 1 kilometra to 0,30 zł. Jakie będą łączne wydatki na transport 24 ton ładunku na odległość 50 kilometrów oraz 20 ton ładunku na dystansie 70 kilometrów?

A. 1 400,00 zł
B. 1 584,00 zł
C. 1 200.00 zł
D. 780.00 zł
Aby obliczyć łączny koszt przewozu ładunków, najpierw musimy zrozumieć, jak obliczamy koszty transportu. Cena przewozu 1 tony ładunku na 1 kilometr wynosi 0,30 zł. Obliczamy koszt przewozu dla dwóch odrębnych zleceń. Dla pierwszego zlecenia, przewozimy 24 tony na odległość 50 kilometrów, co daje: 24 tony x 50 km x 0,30 zł = 360 zł. Dla drugiego zlecenia, przewozimy 20 ton na odległość 70 kilometrów, co daje: 20 ton x 70 km x 0,30 zł = 420 zł. Łączny koszt przewozu to suma kosztów obu zleceń, czyli 360 zł + 420 zł = 780 zł. Takie obliczenia są powszechnie stosowane w branży transportowej, gdzie precyzyjne szacowanie kosztów jest kluczowe dla efektywności operacyjnej. Dobre praktyki wymagają, aby przedsiębiorstwa transportowe regularnie weryfikowały swoje stawki za przewóz, aby dostosować je do zmieniających się warunków rynkowych oraz kosztów paliwa i innych zasobów.

Pytanie 21

Elementy infrastruktury liniowej w transporcie kolejowym to

A. stacje kolejowe
B. terminale przeładunkowe
C. bocznice kolejowe
D. sieci trakcyjne
Sieci trakcyjne są kluczowym elementem infrastruktury liniowej w transporcie szynowym, ponieważ to dzięki nim możliwe jest zasilanie pojazdów szynowych energią elektryczną. Sieci te składają się z różnorodnych elementów, takich jak przewody jezdne, słupy trakcyjne oraz urządzenia zabezpieczające, które zapewniają odpowiednią jakość i ciągłość zasilania. Przykładowo, w Europie, sieci trakcyjne są projektowane zgodnie z normami UIC oraz EN, co gwarantuje ich interoperacyjność w międzynarodowym transporcie kolejowym. W praktyce, poprawna instalacja oraz serwisowanie sieci trakcyjnych ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i efektywności operacji kolejowych. Dzięki nowoczesnym technologiom, takim jak monitorowanie stanu sieci w czasie rzeczywistym i automatyzacja, możliwe jest znaczne zwiększenie niezawodności i wydajności systemów transportu szynowego, co przekłada się na lepszą obsługę pasażerów oraz przewozów towarowych.

Pytanie 22

Która formuła INCOTERMS 2010 zobowiązuje sprzedającego do zorganizowania transportu, pokrycia jego wydatków, dostarczenia towaru do miejsca docelowego, poniesienia ryzyka oraz przeprowadzenia odprawy celnej przy imporcie?

A. CPT (Carriage Paid To)
B. FOB (Free on Board)
C. FAS (Free Alongside Ship)
D. DDP (Delivered Duty Paid)
Odpowiedź DDP (Delivered Duty Paid) jest jak najbardziej trafna. Z definicji tej formuły INCOTERMS 2010 wynika, że sprzedający musi zorganizować transport towarów aż do miejsca, gdzie ma trafić. Co więcej, to on jest też odpowiedzialny za wszystkie koszty związane z tym transportem. DDP to taka opcja, gdzie sprzedający bierze na siebie pełne ryzyko dostarczenia towaru do kupującego, włącznie z odprawą celną przy imporcie. Innymi słowy, wszystkie formalności związane z przywozem towarów leżą po jego stronie. Przykładem może być sytuacja, w której firma z Polski sprzedaje maszyny do Niemiec; sprzedający ma obowiązek zorganizować transport, opłacić cło i upewnić się, że towar dotrze do klienta „gotowy do użycia”. To podejście nie tylko ułatwia życie klientowi, ale też buduje zaufanie do sprzedającego, co jest istotne w międzynarodowym handlu.

Pytanie 23

W sytuacji, gdy odpowiedzialność za transport na głównym etapie przewozu przypada kupującemu, powinna być użyta formuła INCOTERMS 2010?

A. DAT
B. DDP
C. EXW
D. DAP
Odpowiedź EXW (Ex Works) jest rzeczywiście prawidłowa. W tej formule to kupujący ma na sobie odpowiedzialność za transport głównej części przewozu. Sprzedający dostarcza towar do wskazanego miejsca, ale za zorganizowanie transportu ani pokrycie kosztów nie odpowiada. To rozwiązanie często stosuje się w handlu międzynarodowym, zwłaszcza gdy kupujący ma lepsze warunki do ogarnięcia transportu lub potrafi znaleźć tańszych przewoźników. Na przykład, jeśli firma sprzedająca maszyny budowlane zdecyduje się, że odbiór będzie w ich zakładzie, to kupujący musi sam ogarnąć transport. Często to się opłaca, gdyż można wykorzystać swój sprzęt i znajomości. Używanie tej formuły wymaga, żeby obie strony rozumiały swoje obowiązki i zasady sprzedaży, co jest mega ważne, żeby być zgodnym z międzynarodowymi standardami handlowymi jak INCOTERMS 2010.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Nadawca przesyłki wskazał osiem kryteriów, które powinny zostać spełnione podczas transportu urządzeń AGD. Firma transportowa, która przyjęła to zamówienie, nie zrealizowała czterech z tych warunków. W jakim zakresie wymagania postawione przez klienta zostały spełnione?

A. 70%
B. 50%
C. 80%
D. 40%
Odpowiedź 50% jest prawidłowa, ponieważ nadawca towaru określił osiem wymagań dotyczących przewozu sprzętu AGD, a przedsiębiorstwo transportowe nie dotrzymało czterech z nich. W związku z tym, spełnione zostały tylko cztery wymagania, co stanowi dokładnie 50% wszystkich wymagań. Takie podejście jest zgodne z zasadami zarządzania jakością, które zakładają, że ocena poziomu realizacji wymagań powinna być dokładnie obliczona na podstawie liczby spełnionych i niespełnionych warunków. W praktyce, w branży transportowej jest to niezwykle ważne, ponieważ niewłaściwe realizowanie warunków przewozu może prowadzić do uszkodzenia towaru, co w efekcie wpływa na reputację firmy oraz wiąże się z dodatkowymi kosztami naprawy lub rekompensaty. Dobre praktyki w obszarze logistyki i transportu sugerują, aby przed przyjęciem zlecenia przedsiębiorstwo dokładnie analizowało wymagania klienta oraz regularnie monitorowało zgodność ze standardami przewozu, co pozwala na minimalizację ryzyk związanych z ewentualnymi reklamacjami.

Pytanie 26

Na palecie EUR o masie 15 kg znajdują się 4 jednorodne sztuki ładunku, każdy o masie 100 kg. Dobierz urządzenie do mechanizacji prac ładunkowych, którym będzie można przenieść paletowe jednostki ładunkowe na środki transportu drogowego.

urządzenie 1urządzenie 2urządzenie 3urządzenie 4
Udźwig: 400kgUdźwig: 400kgUdźwig: 500kgUdźwig: 550kg
Uchwyt: widłowyUchwyt: chwytakUchwyt: widłowyUchwyt: zawiesie
A. urządzenie 1
B. urządzenie 3
C. urządzenie 2
D. urządzenie 4
Odpowiedź urządzenie 3 jest poprawna, ponieważ do przenoszenia paletowych jednostek ładunkowych o łącznej masie 415 kg (4 sztuki 100 kg każda plus masa palety 15 kg) odpowiednie jest zastosowanie wózka widłowego. Wózki widłowe są powszechnie używane w logistyce i magazynowaniu do manipulacji ciężkimi ładunkami. Charakteryzują się one zdolnością do podnoszenia i transportowania materiałów na wózkach paletowych, co czyni je idealnym wyborem do przenoszenia towarów na środki transportu drogowego. Praktyczne zastosowania wózków widłowych obejmują załadunek towarów na ciężarówki, co pozwala na efektywne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej. Ponadto, zgodnie z normami bezpieczeństwa, wózki widłowe są zaprojektowane z myślą o stabilności i kontroli, co jest kluczowe przy przenoszeniu ciężkich ładunków. Użycie wózków widłowych wpływa również na czas realizacji operacji magazynowych, co jest istotne w kontekście nowoczesnego zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 27

W tabeli zawarte są informacje dotyczące czasu trwania czynności manipulacyjnych wózka widłowego. Wózek przed rozpoczęciem pracy znajduje się przy paletowych jednostkach ładunkowych (pjł), które będą przemieszczane do pojazdu i po zakończeniu załadunku ma tam wrócić. Ile czasu należy zaplanować na załadunek 33 pjł z miejsca składowania do pojazdu?

Lp.CzynnośćCzas trwania
w sekundach
1.Czas przejazdu bez ładunku10
2.Ustawienie wideł i wjazd pod pjł13
3.Podniesienie ładunku4
4.Czas przejazdu z ładunkiem15
5.Odstawienie ładunku w pojeździe18
A. 34 minuty.
B. 3 500 sekund.
C. 33 minuty.
D. 32 minuty 50 sekund.
Poprawna odpowiedź to 33 minuty, ponieważ obliczenia związane z czasem załadunku uwzględniają wszystkie czynności manipulacyjne, które należy wykonać dla jednej paletowej jednostki ładunkowej (pjł). Zsumowano czas trwania poszczególnych czynności: 10 sekund na podejście do pjł, 13 sekund na podniesienie, 4 sekundy na załadunek, 15 sekund na transport oraz 18 sekund na opuszczenie ładunku. Łącznie daje to 60 sekund, co odpowiada 1 minucie na załadunek jednej pjł. Zatem, dla 33 pjł, czas załadunku wynosi 33 minuty. Warto zauważyć, że wózek widłowy znajduje się już przy paletach, co oznacza, że nie zajmuje czasu na dojazd. Takie precyzyjne planowanie czasowe jest kluczowe w logistyce, pozwala na zwiększenie efektywności operacji i minimalizację przestojów. Zastosowanie takich obliczeń w praktyce może znacznie poprawić wydajność procesów magazynowych oraz transportowych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 28

Oblicz netto koszt usługi przeładunku ładunku sypkiego z 15 wagonów na środki transportu drogowego przy użyciu ładowarki, jeśli w każdym z wagonów znajduje się 60 t ładunku, a stawka za usługę przeładunku wynosi 2,50 zł/t?

A. 2 250,00 zł
B. 1 200,00 zł
C. 900,00 zł
D. 1 800,00 zł
Aby obliczyć wartość netto usługi przeładunku ładunku sypkiego, musimy najpierw określić całkowitą masę ładunku, który będzie przeładowywany. W każdym z 15 wagonów znajduje się 60 ton ładunku, co daje łącznie 15 wagonów x 60 ton/wagon = 900 ton. Następnie, znając stawkę usługi przeładunku wynoszącą 2,50 zł za tonę, możemy obliczyć wartość netto usługi. Wartość ta wynosi 900 ton x 2,50 zł/t = 2 250,00 zł. To obliczenie ilustruje praktyczne zastosowanie umiejętności obliczania kosztów transportu i przeładunku, co jest istotne w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw. W branży transportowej precyzyjne kalkulacje kosztów są kluczowe dla efektywności operacyjnej oraz optymalizacji wydatków. Przykład ten pokazuje również, jak ważne jest zrozumienie jednostek miary i stawek, co jest istotne w kontekście negocjacji z dostawcami i kontrahentami.

Pytanie 29

Na podstawie zamieszczonego fragmentu umowy, określ klasy środków transportu, w których może być wykonywany przewóz żywności głęboko mrożonej, z zachowaniem normy temperatury do -20°C.

(…)Dla klas A, B i C z dowolnym ustalonym praktycznie stałym poziomem temperatury t1, zgodnie z podanymi niżej normami określonymi dla poniższych trzech klas:
Klasa A. Środek transportu - chłodnia wyposażony w takie urządzenie chłodnicze, przy którym t1 może mieścić się między + 12 °C i 0°C włącznie.
Klasa B. Środek transportu - chłodnia wyposażony w takie urządzenie chłodnicze, przy którym t1 może mieścić się między +12°C i -10°C włącznie.
Klasa C. Środek transportu - chłodnia wyposażony w takie urządzenie chłodnicze, przy którym t1 może mieścić się między +12°C i -20°C włącznie.
Dla klas D, E i F z ustalonym praktycznie stałym poziomem temperatury t1 zgodnie z podanymi niżej normami określonymi dla poniższych trzech klas:
Klasa D. Środek transportu - chłodnia wyposażony w takie urządzenie chłodnicze, przy którym t1 nie jest wyższe niż +2°C.
Klasa E. Środek transportu - chłodnia wyposażony w takie urządzenie chłodnicze, przy którym t1 nie jest wyższe niż -10°C.
Klasa F. Środek transportu - chłodnia wyposażony w takie urządzenie chłodnicze, przy którym t1 nie jest wyższe niż -20°C. (…)
A. Klasa B i klasa E.
B. Klasa C i klasa F.
C. Klasa D i klasa E.
D. Klasa A i klasa F.
Dobra robota z odpowiedzią! Klasy C i F rzeczywiście są tymi, które mogą ogarnąć przewóz żywności głęboko mrożonej. Klasa C, z temperaturą od +12°C do -20°C, idealnie pasuje do wymagań, bo to właśnie w tej strefie musimy trzymać nasze mrożonki, przynajmniej do -20°C. Klasa F z kolei działa super, bo nie pozwala, żeby temperatura poszła wyżej niż -20°C, co jest mega ważne, żeby nasze mrożonki były w dobrej jakości i bezpieczne do jedzenia. W praktyce, użycie tych klas w transporcie jest zgodne z zasadami HACCP, które dbają o to, by jedzenie było bezpieczne w trakcie przewozu. Na przykład, przy transporcie ryb, które potrzebują bardzo kontrolowanej temperatury, klasa F daje nam pewność, że wszystko dotrze w najlepszym stanie. Dzięki odpowiednim klasom transportowym, możemy być pewni, że jedzenie trafi do odbiorcy w świetnym stanie.

Pytanie 30

Transportowanie bardzo dużych ładunków, najkorzystniejsze ceny, wysoki poziom bezpieczeństwa, długi czas realizacji przewozu oraz potrzeba skorzystania z usług transportowych to charakterystyka transportu

A. lotniczego
B. morskiego
C. kolejowego
D. samochodowego
Transport morski jest jedną z najbardziej efektywnych metod przewozu dużych partii towarów, co czyni go korzystnym wyborem dla przedsiębiorstw zajmujących się handlem międzynarodowym. Oferuje on najniższe koszty przewozu w przeliczeniu na jednostkę ładunku, co jest istotne w kontekście dużych wolumenów. Przykładem mogą być kontenery pełne surowców, takich jak zboże czy ropa naftowa, które są transportowane z jednego kontynentu na drugi. Bezpieczeństwo przewozu jest również na wysokim poziomie, dzięki stosowanym normom i regulacjom, takim jak SOLAS (Konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu), które nakładają obowiązki na armatorów dotyczące zabezpieczania ładunków. Ważnym aspektem jest również czas trwania transportu, który zazwyczaj jest dłuższy niż w przypadku transportu lotniczego czy samochodowego, jednak równocześnie pozwala na skumulowanie dużych ilości towarów, co jest korzystne w kontekście logistyki i zarządzania łańcuchami dostaw. W praktyce, organizując transport morski, przedsiębiorcy często korzystają z usług freight forwarderów, którzy koordynują wszystkie aspekty przewozu, co dodatkowo zwiększa efektywność operacyjną.

Pytanie 31

Firma transportowa zamierza, aby pojazd o ładowności 20 t wykonał w ciągu miesiąca przewóz wynoszący 120 000 tkm. Jaką odległość w kilometrach powinien pokonać pojazd w ciągu miesiąca, jeżeli jego ładowność będzie wykorzystywana średnio w 75%?

A. 6 000 km
B. 4 500 km
C. 3 500 km
D. 8 000 km
Aby obliczyć, ile kilometrów pojazd powinien przejechać w ciągu miesiąca, należy zacząć od obliczenia rzeczywistej ładowności pojazdu. Pojazd ma ładowność 20 ton, a średnio będzie wykorzystywana w 75%, co oznacza, że ładowność w rzeczywistości wyniesie 15 ton (20 t * 0,75). Następnie możemy obliczyć, ile kilometrów musi przejechać, aby zrealizować planowaną pracę przewozową wynoszącą 120 000 tkm. Korzystając z wzoru: Praca przewozowa = Ładowność * Przejechane km, mamy: 120 000 tkm = 15 t * Przejechane km. Rozwiązując to równanie, otrzymujemy: Przejechane km = 120 000 tkm / 15 t = 8 000 km. Tak więc pojazd powinien wykonać 8 000 km w ciągu miesiąca, co jest zgodne z normami w branży transportowej, gdzie efektywne planowanie tras i wykorzystanie pojazdów jest kluczowe dla optymalizacji kosztów i zwiększenia rentowności.

Pytanie 32

Umieszczanie oraz zabezpieczanie ładunku w trakcie transportu to działania

A. przemieszczania
B. wykonawcze
C. organizacyjne
D. administracyjne
Załadunek oraz zabezpieczenie ładunku na środku transportu to kluczowe czynności określane jako wykonawcze. Dotyczą one praktycznego działania związane z transportem towarów, obejmując procesy takie, jak właściwe ustawienie ładunku w pojeździe, a także zastosowanie odpowiednich technik zabezpieczających, aby zapobiec przemieszczaniu się ładunku podczas transportu. Stosowanie systemów mocujących, takich jak pasy, siatki, czy poduszki powietrzne, jest niezbędne, aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno ładunku, jak i innych uczestników ruchu. W praktyce, wykonawcze czynności związane z załadunkiem powinny być zgodne z normami, takimi jak ISO 3874, które określają zasady dotyczące transportu i załadunku ładunków. Ponadto, znajomość specyfikacji dotyczących odpowiednich środków transportu oraz ich zdolności ładunkowej jest istotna dla efektywnego zarządzania ryzykiem podczas transportu. Właściwe zrozumienie i realizacja tych czynności przyczynia się do minimalizacji uszkodzeń towarów oraz zwiększa efektywność procesów logistycznych.

Pytanie 33

Na podstawie wykresu określ, w którym roku nastąpił największy przyrost przychodów przedsiębiorstw z branży TSL, w stosunku do roku poprzedniego

Ilustracja do pytania
A. w 2019 r.
B. w 2015 r.
C. w 2018 r.
D. w 2017 r.
Wybór roku 2018 jako momentu największego przyrostu przychodów przedsiębiorstw z branży TSL jest prawidłowy, ponieważ analizy wykresu wykazują, że przychody wzrosły o 7,73 mld zł w porównaniu do roku 2017. Taki wzrost jest znaczący i wskazuje na dynamiczny rozwój sektora transportu i logistyki w Polsce. Warto zauważyć, że wzrost w tym roku był wynikiem kilku czynników, takich jak rosnące zapotrzebowanie na usługi transportowe, zwiększenie efektywności operacyjnej oraz rozwój infrastruktury transportowej. Praktycznie, znajomość tych danych jest istotna dla analityków rynkowych, którzy muszą podejmować decyzje o inwestycjach oraz strategiach rozwoju. Zrozumienie trendów przychodowych pozwala również na lepsze prognozowanie przyszłych wyników finansowych i planowanie działań marketingowych zgodnych z rynkowymi potrzebami. Ponadto, raporty branżowe oraz analizy rynku, bazujące na takich danych, są kluczowe dla kształtowania polityki transportowej i logistycznej w kraju, co wpisuje się w standardy dobrych praktyk w zarządzaniu przedsiębiorstwami w branży TSL.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Transport wewnętrzny zasobów w obrębie jednego przedsiębiorstwa określa się mianem transportu

A. bezpośrednim
B. bliskim
C. dalekim
D. zewnętrznym
Transport bliski to proces przemieszczania zapasów w obrębie jednego przedsiębiorstwa, który ma na celu optymalizację kosztów i czasu dostawy. W praktyce odnosi się to do transportu wewnętrznego, gdzie towary są przewożone pomiędzy różnymi sekcjami, magazynami lub liniami produkcyjnymi. Na przykład, w dużych zakładach produkcyjnych, surowce mogą być transportowane z magazynu do hali produkcyjnej za pomocą wózków widłowych lub przenośników taśmowych. Użycie transportu bliskiego jest kluczowe dla efektywności operacyjnej, ponieważ pozwala na szybkie reagowanie na zmieniające się potrzeby produkcyjne oraz minimalizację przestojów. W zgodności z najlepszymi praktykami branżowymi, przedsiębiorstwa powinny stosować systemy zarządzania magazynem (WMS), które wspierają organizację i monitorowanie procesów transportu wewnętrznego, co prowadzi do zwiększenia wydajności oraz redukcji kosztów operacyjnych.

Pytanie 36

Do elementów infrastruktury liniowej w transporcie lotniczym zalicza się

A. terminali CARGO
B. porty lotnicze
C. pasy lądowania
D. szlaki powietrzne
Drogi lotnicze stanowią kluczowy element infrastruktury liniowej transportu lotniczego, ponieważ definiują przestrzeń, w której odbywają się operacje lotnicze. Są to ustalone i regulowane szlaki powietrzne, które umożliwiają bezpieczne i efektywne przemieszczanie się samolotów między różnymi punktami. W praktyce, drogi lotnicze są projektowane zgodnie z międzynarodowymi standardami określonymi przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego (ICAO), które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa lotów oraz optymalizacji tras dla różnych typów samolotów. Przykładem zastosowania drogi lotniczej może być szlak lotniczy wykorzystywany przez linie lotnicze do regularnych rejsów między dużymi portami lotniczymi, co pozwala na minimalizację czasu przelotu i zużycia paliwa. Właściwe zarządzanie tymi drogami, ich monitorowanie oraz dostosowywanie do zmieniających się warunków atmosferycznych i ruchu lotniczego są niezbędne dla zapewnienia sprawności i bezpieczeństwa operacji lotniczych.

Pytanie 37

Firma zajmująca się transportem uzyskuje zysk jednostkowy wynoszący 0,15 zł/tkm. Aby zrealizować zamierzony zysk całkowity na poziomie 15 000,00 zł, przedsiębiorstwo powinno zrealizować przewozy w wielkości

A. 100 000 tkm
B. 10 000 tkm
C. 100000 pkm
D. l0 000 pkm
Aby obliczyć ilość usług przewozowych potrzebnych do osiągnięcia planowanego zysku ogółem, należy zastosować wzór: Zysk ogółem = Zysk jednostkowy x Ilość przewozów. W naszym przypadku zysk jednostkowy wynosi 0,15 zł/tkm, a planowany zysk ogółem to 15 000,00 zł. Przekształcając wzór, otrzymujemy: Ilość przewozów = Zysk ogółem / Zysk jednostkowy. Po podstawieniu wartości: Ilość przewozów = 15 000,00 zł / 0,15 zł/tkm = 100 000 tkm. Przeanalizowanie tej sytuacji w kontekście branży transportowej pokazuje, jak ważne jest precyzyjne planowanie i kalkulacja kosztów oraz zysków. W praktyce, przedsiębiorstwa transportowe często muszą dostosowywać swoje usługi do zmiennych warunków rynkowych, a zrozumienie, jak zysk jednostkowy wpływa na całkowity zysk, jest kluczowe dla utrzymania rentowności. Takie umiejętności są niezbędne, aby skutecznie zarządzać flotą i optymalizować procesy transportowe, co prowadzi do lepszej efektywności operacyjnej i większej konkurencyjności na rynku.

Pytanie 38

Pojazd z jedną osobą na pokładzie, który musi przestrzegać przepisów o czasie pracy kierowcy, wyruszył od nadawcy o godzinie 7:45. O której godzinie ładunek dotrze do odbiorcy, jeśli odległość do pokonania wynosi 375 km, a średnia prędkość pojazdu to 60 km/h?

A. O godzinie 14:55
B. O godzinie 14:10
C. O godzinie 14:45
D. O godzinie 14:00
Poprawna odpowiedź to 14:45, ponieważ obliczenia pokazują, że czas potrzebny na pokonanie 375 km przy średniej prędkości 60 km/h wynosi 6,25 godziny. Aby to obliczyć, należy podzielić całkowitą odległość przez prędkość: 375 km / 60 km/h = 6,25 h. Następnie przeliczamy 6,25 godzin na godziny i minuty, co daje 6 godzin i 15 minut. Dodając ten czas do godziny wyjazdu, czyli 7:45, otrzymujemy 14:00. Po dodaniu 15 minut otrzymujemy godzinę 14:15, co sugeruje, że czas dostawy powinien być zbliżony do 14:45. W praktyce, przy planowaniu transportu, ważne jest uwzględnienie nieprzewidywalnych okoliczności, takich jak korki czy postoje. Normy dotyczące czasu pracy kierowców nakładają również obowiązek przestrzegania przerw, co może wpłynąć na rzeczywisty czas dostawy. W branży logistycznej, poprawne obliczenia czasów przejazdów są kluczowe dla efektywności operacyjnej i zadowolenia klientów.

Pytanie 39

Grahamiczna forma przedstawiania danych w postaci dwuwymiarowych obrazów zbudowanych z czarno-białych kwadratów to

A. czytnik RFID
B. kod kreskowy 2D
C. kod kreskowy 1D
D. tag RFID
Kod kreskowy 2D, znany również jako kod QR (Quick Response), to forma graficznego zapisu informacji, która wykorzystuje dwuwymiarowe obrazy składające się z czarno-białych kwadratów w celu efektywnego przechowywania danych. W przeciwieństwie do tradycyjnych kodów kreskowych 1D, które mogą zakodować jedynie ograniczoną ilość informacji, kody 2D potrafią pomieścić znacznie więcej danych, co czyni je niezwykle przydatnymi w różnych zastosowaniach. Przykłady ich użycia obejmują skanowanie kodów QR na produktach, które prowadzą do stron internetowych, aplikacji mobilnych oraz informacji o produktach. Kody 2D są wykorzystywane w logistyce, marketingu oraz w płatnościach mobilnych, gdzie szybkość i dokładność są kluczowe. Zastosowanie kodów 2D jest zgodne z międzynarodowymi standardami, takimi jak ISO/IEC 18004 dla kodów QR, co zapewnia ich szeroką akceptację w branży. Warto również zwrócić uwagę, że kody 2D mogą być skanowane przez większość smartfonów, co czyni je dostępnymi dla szerokiego kręgu użytkowników.

Pytanie 40

Zgodnie z obowiązującymi przepisami cysterna przewożąca aceton może być wypełniona maksymalnie w 90%. Określ, która cysterna nie została poprawnie załadowana pod względem ilości ładunku.

CysternaPojemność cysterny w litrachIlość umieszczonego w cysternie acetonu w litrach
A.21 00018 900
B.33 00030 000
C.34 00029 920
D.37 00031 450
A. A.
B. D.
C. C.
D. B.
Cysterna B jest uznawana za niepoprawnie załadowaną, ponieważ jej pojemność przekroczyła maksymalny dozwolony poziom wypełnienia. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, cysterna przewożąca substancje niebezpieczne, takie jak aceton, nie może być wypełniona w więcej niż 90% jej pojemności. Dla cysterny o pojemności 33 000 litrów maksymalna dozwolona ilość acetonu wynosi 29 700 litrów. Cysterna B zawiera 30 000 litrów acetonu, co stanowi przekroczenie dozwolonego limitu. Przeciążenie cysterny może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym zagrożeń dla bezpieczeństwa transportu, jak i potencjalnych wycieków substancji niebezpiecznych. Zgodność z przepisami jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie materiałów chemicznych. Przykłady stosowania takich przepisów obejmują transport chemikaliów w przemyśle petrochemicznym, gdzie przestrzeganie norm i standardów, takich jak ADR (Umowa Europejska dotycząca międzynarodowego transportu drogowego towarów niebezpiecznych), jest niezbędne dla minimalizacji ryzyka i ochrony środowiska.