Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 7 grudnia 2025 11:57
  • Data zakończenia: 7 grudnia 2025 12:08

Egzamin niezdany

Wynik: 5/40 punktów (12,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Dźwięk pukania, który wydobywa się z elementów napędu zespołu tnącego podczas eksploatacji kombajnu zbożowego, może być skutkiem

A. zbyt wysoką prędkością jazdy
B. zużycia przegubów kulowych
C. stępieniem kosy
D. przeciążeniem maszyny
Mówiąc o prędkości jazdy kombajnu, można myśleć, że to właśnie ona powoduje dźwięki z napędu, ale to nie do końca prawda. Zwiększenie prędkości może wywołać inne kłopoty, jak większe zużycie paliwa i gorszą jakość zbiorów. Ale luz w przegubach to co innego i nie można tego łączyć z szybkością. Zresztą, gdy kosa jest stępiona, bardziej martwimy się o to, że zboże będzie źle cięte, niż o jakieś dźwięki. Czasem ludzie myślą, że przeciążenie maszyny może być powodem hałasów, ale to prowadzi do innych problemów, jak przegrzanie silnika. Dlatego ważne jest, żeby naprawdę zrozumieć, jak wszystko działa, a nie tylko opierać się na intuicji.

Pytanie 2

Przystępując do wymiany filtra paliwa w ciągniku, co należy wykonać?

A. rozłączyć wiązkę elektryczną czujnika wody
B. odkręcić korek wlewu paliwa w zbiorniku
C. oczyścić podstawę mocowania filtra
D. napełnić zbiornik paliwa do pełna
Oczyścić podstawę mocowania filtra paliwowego przed jego wymianą jest kluczowym krokiem w zapewnieniu prawidłowego funkcjonowania systemu paliwowego pojazdu. Zanieczyszczenia, takie jak brud, oleje czy resztki paliwa mogą wpłynąć na szczelność połączenia, co z kolei prowadzi do wycieków lub problemów z zasilaniem silnika. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają znaczenie czystości w procesach serwisowych. Dobrą praktyką jest także sprawdzenie stanu uszczelek i ich wymiana, jeśli są uszkodzone. Przykładowo, nieoczyszczenie miejsca mocowania może skutkować trudnościami w montażu nowego filtra lub jego nieszczelnością, co w efekcie wpłynie na wydajność silnika i może prowadzić do jego uszkodzenia. Dbanie o szczegóły w czasie wymiany komponentów to klucz do długoterminowej niezawodności pojazdu.

Pytanie 3

Aby przetransportować materiały sypkie w pionie z dolnego poziomu na wyższy, należy użyć przenośnika

A. rolkowego
B. wibracyjnego
C. kubełkowego
D. taśmowego
Przenośniki kubełkowe są idealnym rozwiązaniem do transportu materiałów sypkich w pionie ze względu na ich konstrukcję, która umożliwia efektywne podnoszenie różnorodnych produktów, takich jak ziarna, węgiel, czy inne materiały sypkie. Działają na zasadzie kubełków zamocowanych na taśmie, które zbierają materiał na dole i transportują go do góry. Takie rozwiązanie wykazuje wysoką wydajność oraz pozwala na minimalizację strat materiału. Przenośniki kubełkowe są często stosowane w przemysłach takich jak rolnictwo, budownictwo czy produkcja chemiczna. Standardy dotyczące ich projektowania, jak normy ISO, podkreślają znaczenie bezpieczeństwa i efektywności energetycznej, co czyni je preferowanym wyborem dla operacji wymagających pionowego transportu. Przykładem zastosowania przenośników kubełkowych może być podnoszenie ziarna w młynach, gdzie precyzyjne dozowanie i minimalizacja strat są kluczowe dla wydajności produkcji.

Pytanie 4

Na podstawie danych w tabeli wskaż, który przenośnik kubełkowy jest sprawny technicznie, jeżeli wiadomo, że na skutek naturalnego zużycia eksploatacyjnego dopuszczalny jest spadek wydajności o 5% i zwiększenie zapotrzebowania na moc o 10%?

Parametr/opis pracyWartość nominalnaWartość zaobserwowana dla przenośnika kubełkowego
Przenośnik 1Przenośnik 2Przenośnik 3Przenośnik 4
Wydajność przenośnika [kg/h]100009500900098009700
Zapotrzebowanie na moc [kW]3,03,02,93,23,1
Zaczepianie kubełków [TAK/NIE]NIENIENIETAKNIE
Ukośne przesuwanie się taśmy [TAK/NIE]NIETAKNIENIENIE
A. Przenośnik 1.
B. Przenośnik 2.
C. Przenośnik 3.
D. Przenośnik 4.
Może wybrałeś inny przenośnik jako sprawny przez jakieś nieporozumienie co do tego, jak oceniamy wydajność i zapotrzebowanie na moc. Każdy przenośnik kubełkowy powinien być oceniany na podstawie konkretnych wartości. Na przykład jak przenośniki 1, 2 lub 3 mają wydajność poniżej 9500 kg/h, to bez względu na zapotrzebowanie na moc, nie mogą być uznane za sprawne. Często ludzie myślą, że niski pobór mocy oznacza, że urządzenie jest sprawne. To nie do końca tak działa, bo zarówno wydajność, jak i moc muszą być w ustalonych zakresach. Przenośniki kubełkowe, które nie spełniają norm wydajności, mogą powodować opóźnienia w produkcji i straty finansowe. Dlatego warto przed wyborem konkretnego przenośnika dokładnie przeanalizować wszystkie parametry według branżowych standardów, żeby nie wpaść w pułapki złych decyzji.

Pytanie 5

Jednym z działań, które należy wykonać przed pomiarem szczelności komory spalania w silniku typu Diesel jest

A. wymontowanie wszystkich wtryskiwaczy
B. zwiększenie luzów zaworowych
C. opróżnienie misy olejowej
D. dokręcenie głowicy silnika
Wymontowanie wszystkich wtryskiwaczy jest kluczowym krokiem przed przeprowadzeniem pomiaru szczelności komory spalania w silniku Diesla. Umożliwia to uniknięcie podawania paliwa do cylindrów podczas testu, co mogłoby zafałszować wyniki. Wtryskiwacze są elementami, które wprowadzają paliwo pod wysokim ciśnieniem, a ich obecność podczas pomiarów może prowadzić do błędnych odczytów ciśnienia sprężania, co jest istotnym wskaźnikiem stanu technicznego silnika. W praktyce, przed przystąpieniem do pomiaru, technicy często wykonują również wizualną inspekcję obszaru wokół wtryskiwaczy, aby upewnić się, że nie ma wycieków oleju lub paliwa, które mogłyby wpłynąć na wyniki. Dobrą praktyką jest także sprawdzenie, czy uszczelki wtryskiwaczy są w dobrym stanie, co może zapobiec dalszym problemom. Warto pamiętać, że standardy branżowe, takie jak ISO 9001, kładą nacisk na dokładność i rzetelność przeprowadzanych pomiarów, co czyni ten krok niezbędnym dla zapewnienia wysokiej jakości diagnostyki silnika.

Pytanie 6

Pod jakim kątem należy ustawić elementy brony talerzowej dwusekcyjnej w celu przeprowadzenia podorywki?

A. Największym dla obu sekcji
B. Najmniejszym dla sekcji przedniej i największym dla sekcji tylnej
C. Największym dla sekcji przedniej i najmniejszym dla sekcji tylnej
D. Najmniejszym dla obu sekcji
Niepoprawne podejścia do ustawienia sekcji brony talerzowej mogą prowadzić do nieskutecznych zabiegów agrotechnicznych. Przykładowo, ustawienie sekcji przedniej oraz tylnej pod najmniejszym kątem dla obu sekcji ogranicza ich zdolność do penetracji gleby. W takim przypadku talerze mogą nie docierać do odpowiedniej głębokości, co skutkuje powierzchownym przetwarzaniem gleby. To z kolei prowadzi do nieefektywnego mieszania resztek roślinnych oraz ograniczonej aeracji gleby, co jest niekorzystne dla struktury i zdrowia gleby. Ustawienia o dużym kącie w przypadku sekcji tylnej są również mylnie postrzegane jako poprawne, ponieważ w praktyce mogą prowadzić do nadmiernego zrywania gleby bez jej odpowiedniego spulchnienia. Typowym błędem w myśleniu jest nie uwzględnienie, że różne kąty ustawienia sekcji wpływają na całkowitą efektywność pracy narzędzi. Ponadto, przyjęcie założenia, że najmniejszy kąt dla sekcji przedniej i największy dla tylnej może prowadzić do możliwości nieefektywnego działania, ponieważ może to skutkować problemami z równomiernością i efektywnością pracy brony. Dobre praktyki wskazują, że odpowiednie ustawienie obu sekcji pod maksymalnym kątem pozwala na uzyskanie optymalnych efektów w zakresie spulchniania i mieszania gleby.

Pytanie 7

Przygotowując ciągnik C-360 do wymiany hydraulicznej pompy podnośnika, powinno się odessać olej

A. z mostu napędowego i skrzyni biegów
B. z obudów zwolnic
C. z siłownika hydraulicznego
D. z misy olejowej
Spuszczenie oleju z obudów zwolnic jest nieodpowiednie, ponieważ te obudowy nie mają bezpośredniego związku z wymianą pompy podnośnika hydraulicznego. Olej w obudowach zwolnic służy do smarowania przekładni, a nie układu hydraulicznego. Ponadto, spuszczanie oleju z siłownika hydraulicznego jest również błędne, ponieważ w tym przypadku nie tylko nie eliminujemy problemu z pompą, ale możemy także uszkodzić siłownik w wyniku jego odwodnienia. Wymiana oleju w misie olejowej dotyczy silnika i nie ma związku z układem hydraulicznym. Prawidłowe podejście do konserwacji ciągnika wymaga zrozumienia, że różne systemy mają swoje specyficzne potrzeby i nie można ich ze sobą mylić. Typowym błędem jest zakładanie, że wszystkie oleje w maszynie są wymienne, co może prowadzić do nieprawidłowego funkcjonowania różnych układów i skrócenia ich żywotności. Dlatego ważne jest, aby podczas pracy z ciągnikiem rozumieć zasady funkcjonowania poszczególnych układów oraz ich wzajemne interakcje.

Pytanie 8

O ile zmniejszą się koszty godzinowe, które rolnik ponosi na paliwo, jeśli ciągnik o mocy 50 kW z jednostkowym zużyciem paliwa ge= 300 g/kWh zostanie zastąpiony innym ciągnikiem o tej samej mocy i jednostkowym zużyciu paliwa równym ge = 200 g/kWh? Cena za kilogram paliwa wynosi 4 zł.

A. 10 zł
B. 60 zł
C. 40 zł
D. 20 zł
Poprawna odpowiedź to 20 zł, co można obliczyć na podstawie różnicy w zużyciu paliwa dwóch ciągników. Obliczmy najpierw zużycie paliwa dla ciągnika o mocy 50 kW i jednostkowym zużyciu 300 g/kWh. Przy 50 kW mocy, zużycie wynosi: 50 kW * 300 g/kWh = 15000 g/h, co odpowiada 15 kg/h. Koszt paliwa przy cenie 4 zł/kg wynosi: 15 kg/h * 4 zł/kg = 60 zł/h. Następnie obliczamy zużycie dla ciągnika o jednostkowym zużyciu 200 g/kWh: 50 kW * 200 g/kWh = 10000 g/h, co odpowiada 10 kg/h. Koszt paliwa w tym przypadku to: 10 kg/h * 4 zł/kg = 40 zł/h. Różnica w kosztach paliwa wynosi: 60 zł/h - 40 zł/h = 20 zł/h. Zmiana ciągnika prowadzi do istotnych oszczędności, które mają znaczenie w praktyce rolniczej, zwłaszcza w kontekście rosnących cen paliw i potrzeby efektywności energetycznej w produkcji rolnej.

Pytanie 9

Na podstawie fragmentu instrukcji smarowania ciągnika rolniczego, po dwuletnim okresie użytkowania i przepracowaniu 900 motogodzin, należy wymienić olej w

Miejsce smarowaniaRodzaj czynności
Co 200 motogodzin
Misa olejowa silnikaWymienić olej
Pompa wtryskowaWymienić olej
Co 1600 motogodzin, nie rzadziej niż raz na 2 lata
Mechanizm kierowniczyWymienić olej
ZwolniceWymienić olej
A. misie olejowej i pompie wtryskowej.
B. zwolnicach i misie olejowej.
C. mechanizmie kierowniczym i zwolnicach.
D. pompie wtryskowej i mechanizmie kierowniczym.
Odpowiedź dotycząca wymiany oleju w mechanizmie kierowniczym i zwolnicach jest poprawna, ponieważ zgodnie z najlepszymi praktykami konserwacyjnymi w branży rolniczej, te elementy wymagają regularnej kontroli i wymiany oleju, aby zapewnić ich prawidłowe funkcjonowanie. Mechanizm kierowniczy jest kluczowy dla precyzyjnego manewrowania ciągnikiem, a niewłaściwy stan lub brak odpowiedniego smarowania może prowadzić do uszkodzeń oraz problemów z bezpieczeństwem. Zwolnice, które przenoszą moc z silnika na koła, również wymagają regularnej wymiany oleju, aby unikać awarii i zapewnić efektywność pracy ciągnika. Właściwe smarowanie wpływa nie tylko na długość eksploatacji tych elementów, ale również na ich wydajność operacyjną. Po dwuletnim okresie użytkowania i 900 motogodzinach, zaleca się przeprowadzenie przeglądu i wymiany oleju, co jest zgodne z zaleceniami producentów oraz normami branżowymi. Warto również pamiętać, że regularne serwisowanie ciągnika rolniczego według harmonogramu określonego w instrukcji obsługi pomaga zapobiegać kosztownym naprawom.

Pytanie 10

W sprzęgle, które ślizga się przy starcie, zauważono spadek sztywności sprężyn dociskowych. Jakie działania należy podjąć w celu naprawy?

A. wymienić sprężyny najbardziej zużyte
B. założyć podkładki pod sprężyny
C. sprężyny poddać młotkowaniu
D. wymienić wszystkie sprężyny na nowe

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wymiana wszystkich sprężyn na nowe w przypadku stwierdzenia utraty sztywności sprężyn dociskowych jest kluczowym krokiem w przywracaniu prawidłowego działania sprzęgła. W miarę eksploatacji pojazdu sprężyny mogą ulegać osłabieniu, co prowadzi do problemów ze ślizganiem się sprzęgła. Wymieniając wszystkie sprężyny, zapewniamy równomierne i harmonijne działanie systemu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w mechanice pojazdowej. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być sytuacja, w której kierowca zauważa, że sprzęgło nie reaguje prawidłowo, a po wymianie sprężyn na nowe, sprzęgło działa jak nowe. Warto również zaznaczyć, że wybór odpowiednich sprężyn, zgodnych z normami producenta, jest istotny dla trwałości i efektywności całego układu napędowego, co podkreślają standardy jakości w branży motoryzacyjnej, takie jak ISO 9001. Praktyka wymiany wszystkich sprężyn eliminuje ryzyko dalszych usterek i zapewnia bezpieczeństwo jazdy.

Pytanie 11

Jednym z powodów niewłaściwego rozłączania napędu jazdy w ciągniku może być

A. zbyt duży skok jałowy pedału
B. zanieczyszczenie powłok tarczy
C. niewystarczający skok jałowy pedału
D. uszkodzenie sprężyn naciskowych tarczy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Za duży skok jałowy pedału w ciągniku może prowadzić do niezupełnego rozłączania napędu jazdy, ponieważ wpływa na mechanizmy sterujące sprzęgłem. W przypadku zbyt dużego skoku jałowego, pedał sprzęgła nie osiąga optymalnej pozycji, co uniemożliwia pełne odłączenie tarczy sprzęgłowej od koła zamachowego. Przykładowo, w standardowych układach hydraulicznych i mechanicznych, skok jałowy powinien być precyzyjnie dostosowany, aby zapewnić pełną funkcjonalność sprzęgła. W praktyce, niewłaściwe ustawienie skoku jałowego może prowadzić do przegrzewania się tarczy sprzęgłowej, co z kolei skutkuje szybszym zużyciem komponentów i może prowadzić do kosztownych napraw. Rekomenduje się regularne przeglądy i kalibrację układów sprzęgłowych zgodnie z zaleceniami producentów, aby zminimalizować ryzyko uszkodzeń i zapewnić efektywność pracy ciągnika. W wielu przypadkach, zastosowanie narzędzi diagnostycznych pozwala na precyzyjne pomiary i dostosowanie skoku jałowego, co jest kluczowe w utrzymaniu odpowiednich parametrów pracy maszyny.

Pytanie 12

Po zamontowaniu listwy tnącej do zespołu tnącego kombajnu zbożowego należy zweryfikować

A. układ palców na belce
B. kierunek obrotu wału napędowego
C. regulację skoku listwy tnącej kombajnu
D. pochylenie nagarniacza

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Regulacja skoku listwy tnącej kombajnu jest kluczowym etapem po jej zamontowaniu, ponieważ ma bezpośredni wpływ na jakość zbiorów. Skok listwy tnącej odnosi się do odległości, jaką ostrza listwy wykonują w górę i w dół podczas cięcia. Odpowiednia regulacja zapewnia właściwą głębokość cięcia, co jest istotne dla minimalizacji strat ziarna i optymalizacji wydajności pracy kombajnu. W praktyce, jeśli skok jest zbyt mały, może dojść do niedokładnego cięcia i zostawienia ziarna na polu, natomiast zbyt duży skok może spowodować uszkodzenia roślin i obniżenie jakości plonów. Standardy branżowe zalecają regularne kontrolowanie i kalibrację skoku listwy, co powinno być wykonywane przed każdą pracą w polu, aby zapewnić optymalne warunki zbioru oraz zminimalizować ryzyko uszkodzenia sprzętu.

Pytanie 13

Na jakim elemencie należy kontrolować całkowity luz w układzie kierowniczym ciągnika rolniczego?

A. na kole kierownicy
B. w przekładni kierowniczej
C. na drążkach kierowniczych
D. na kołach skrętnych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wartość sumarycznego luzu w układzie kierowniczym ciągnika rolniczego należy sprawdzać na kole kierownicy, ponieważ jest to kluczowy element wpływający na precyzję prowadzenia pojazdu. Luz w układzie kierowniczym może znacząco wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy oraz komfort użytkowania ciągnika. W praktyce, zbyt duży luz w kole kierownicy może prowadzić do nieprawidłowej reakcji na manewry, co w przypadku ciągników rolniczych, często wykorzystywanych w trudnym terenie, stwarza ryzyko wypadków. Regularne kontrolowanie luzu na kole kierownicy powinno być częścią rutynowego przeglądu technicznego, zgodnie z zaleceniami producentów oraz normami branżowymi. Standardem jest, aby luz nie przekraczał 10% kąta skrętu koła, co zapewnia odpowiednią responsywność układu kierowniczego. Warto również pamiętać, że luz może być wynikiem zużycia elementów układu kierowniczego, co w dłuższej perspektywie może prowadzić do kosztownych napraw. Dlatego ważne jest, aby użytkownicy ciągników regularnie monitorowali stan kole kierownicy i reagowali na wszelkie nieprawidłowości.

Pytanie 14

Łączenie dwóch lub więcej narzędzi w jeden system ma na celu

A. większe obciążenie ciągnika, co ułatwia jego poruszanie się po polu
B. mniejsze ugniatanie gleby przez ciągnik i bardziej efektywne wykorzystanie jego mocy
C. niższe ryzyko zaburzenia równowagi bocznej i podłużnej ciągnika
D. precyzyjniejsze przeprowadzenie zabiegu oraz zmniejszenie zużycia narzędzi rolniczych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zestawianie dwu lub kilku narzędzi w jeden agregat ma na celu przede wszystkim efektywniejsze wykorzystanie ciągnika oraz zmniejszenie ugniatania gleby. Kiedy ciągnik porusza się po polu z jednym, zintegrowanym agregatem, rozkład ciężaru jest bardziej równomierny, co minimalizuje wpływ na strukturę gleby. W efekcie, mniejsze ugniatanie sprzyja lepszemu rozwojowi systemu korzeniowego roślin, co jest kluczowe dla uzyskania dobrych plonów. Zastosowanie złożonych narzędzi, takich jak siewniki z dyskami talerzowymi i wałkami, pozwala na jednoczesne wykonanie kilku operacji w jednym przejazdzie, co przyczynia się do oszczędności czasu i paliwa. Dobrym przykładem są nowoczesne zestawy do uprawy, które łączą siew, nawożenie i uprawę gleby, co przekłada się na zminimalizowanie liczby przejazdów ciągnika po polu, zgodnie z najlepszymi praktykami agrotechnicznymi.

Pytanie 15

Jakiego środka eksploatacyjnego powinno się użyć w hydraulicznym systemie sterowania sprzęgłem w samochodzie?

A. Płyn do systemu hamulcowego
B. Olej przekładniowy
C. Olej hydrauliczny
D. Płyn do systemu wspomagania

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Płyn do układu hamulcowego to naprawdę ważny element, który pozwala na prawidłowe działanie hydrauliki w sprzęgle. W wielu nakładach nowoczesnych samochodów właśnie hydraulika przenosi siłę z pedału na mechanizm odłączający sprzęgło. Ten płyn powinien być odporny na wysokie temperatury i mieć niską kompresyjność, żeby zdążył działać tak jak trzeba. Pamiętaj, żeby regularnie wymieniać ten płyn, bo z biegiem czasu może wchłaniać wilgoć, co obniża jego temperaturę wrzenia i przez to może być mniej skuteczny. Zwykle zaleca się używanie płynów zgodnych z normą DOT, bo to zapewnia ich odpowiednie działanie i kompatybilność z innymi elementami układu. Odpowiedni płyn w hydraulice sprzęgła naprawdę wpływa na komfort i bezpieczeństwo jazdy, bo zapobiega problemom, takim jak „gubienie” pedału sprzęgła.

Pytanie 16

Zanim przystąpimy do wymiany uszkodzonego gniazda hydrauliki zewnętrznej w ciągniku rolniczym, należy

A. skontrolować poziom oleju hydraulicznego
B. odpowietrzyć instalację hydrauliki zewnętrznej
C. usunąć olej z systemu hydraulicznego ciągnika
D. upewnić się, że gniazdo nie jest pod ciśnieniem

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zanim zaczniesz wymieniać uszkodzone gniazdo hydrauliki, ważne jest, żeby sprawdzić, czy układ nie jest pod ciśnieniem. Wiesz, jak to jest – to naprawdę kluczowy krok. Jak jest ciśnienie, a ty zaczynasz coś robić, to może być niebezpiecznie. Przykład? Jeśli ciśnienie jest wysokie i nie zwrócisz na to uwagi, to przy odłączaniu gniazda może nastąpić nagły wyrzut oleju, co zagraża bezpieczeństwu ludzi w okolicy. Dlatego zawsze najlepiej najpierw zredukować ciśnienie, na przykład przez odpowietrzenie układu. W branży rolniczej jest to standard, więc każdy mechanik powinien być dobrze przeszkolony w kwestii bezpieczeństwa przy pracy z hydrauliką. Moim zdaniem, to naprawdę kluczowa umiejętność, która może uratować zdrowie.

Pytanie 17

Norma zużycia oleju silnikowego w stosunku do zużytego paliwa wynosi 0,5%. Na podstawie danych zawartych w tabeli wskaż ciągnik z silnikiem spełniającym normę.

Rodzaj płynuZużycie płynów eksploatacyjnych [litr] dla poszczególnych ciągników
IIIIIIIV
Olej napędowy500600400700
Olej silnikowy5433
A. III
B. II
C. I
D. IV

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Ciągnik IV spełnia normę zużycia oleju silnikowego, ponieważ jego zużycie wynosi 0,4286%, co jest mniejsze niż maksymalne dopuszczalne 0,5%. W praktyce oznacza to, że ciągnik ten charakteryzuje się lepszą efektywnością w eksploatacji, co może przełożyć się na niższe koszty eksploatacji i mniejsze zanieczyszczenie środowiska. W branży rolniczej, gdzie ciągniki są używane intensywnie, zgodność z normą zużycia oleju ma kluczowe znaczenie, ponieważ nadmierne zużycie może prowadzić do częstszych wymian oleju, a tym samym zwiększać koszty operacyjne. Ponadto, spełnienie normy może być istotne dla uzyskania dotacji czy dofinansowania na zakup nowoczesnych maszyn, które są bardziej przyjazne dla środowiska. Warto również zwrócić uwagę na dobre praktyki w zakresie konserwacji silnika oraz regularnych przeglądów technicznych, co pozwala na optymalizację zużycia oleju i paliwa, a tym samym zmniejszenie śladu węglowego.

Pytanie 18

Sprawnie działająca pompa w opryskiwaczu rolniczym powinna zapewnić przy standardowych obrotach WOM, przy włączonych wszystkich rozpylaczach i mieszadle osiągnięcie ciśnienia rzędu

A. 0,5 MPa
B. 2,0 MPa
C. 2,5 MPa
D. 0,1 MPa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 0,5 MPa jest poprawna, ponieważ standardowe pompy opryskiwaczy polowych zazwyczaj osiągają ciśnienie w zakresie od 0,3 MPa do 0,6 MPa przy nominalnych obrotach WOM oraz przy pełnym obciążeniu wszystkich rozpylaczy. W praktyce, ciśnienie 0,5 MPa zapewnia odpowiednią równowagę pomiędzy skutecznością opryskiwania a oszczędnością płynów roboczych. Dobrze działająca pompa wykonuje swoje zadanie, dostarczając cieczy do rozpylaczy w sposób równomierny i efektywny, co jest kluczowe dla skuteczności zabiegów ochrony roślin. Warto również zauważyć, że na ciśnienie wpływa wiele czynników, takich jak rodzaj używanego rozpylacza, jego średnica oraz kąty rozpylenia. Zrozumienie tych aspektów i ich zastosowanie w praktyce rolniczej jest kluczowe dla uzyskania najlepszych rezultatów upraw. Ponadto, zgodnie z wytycznymi branżowymi, ciśnienie w tym zakresie pozwala na minimalizację strat związanych z parowaniem cieczy, co jest istotne z perspektywy efektywności ekonomicznej zabiegów.

Pytanie 19

Jakiego rodzaju pług powinno się użyć do przeprowadzenia orki na łąkach?

A. Lemieszowy z odkładnicą cylindryczną
B. Lemieszowy z odkładnicą śrubową
C. Wahadłowy
D. Podorywkowy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Lemieszowy pług z odkładnicą śrubową jest najlepszym wyborem do orki łąk z wielu powodów. Przede wszystkim, jego konstrukcja pozwala na efektywne przekopywanie gleby, co jest kluczowe w kontekście poprawy jej struktury i uprawy roślin. Odkładnica śrubowa, dzięki swojemu kształtowi, skutecznie transportuje ziemię na boki, co zapobiega jej przemieszczaniu się w niepożądane miejsca. Tego typu pług jest szczególnie przydatny w przypadku gleb cięższych, które wymagają głębszej obróbki. Ponadto, pług lemieszowy z odkładnicą śrubową jest w stanie sprostać różnorodnym warunkom glebowym, co czyni go wszechstronnym narzędziem w pracach polowych. Stosując ten typ pługa, możemy również osiągnąć lepszą aerację gleby, co wspomaga rozwój mikroorganizmów oraz roślin. Warto wskazać, że w odpowiednich warunkach użytkowania, taki pług może również zwiększyć efektywność nawożenia, co pozytywnie wpływa na plonowanie upraw. W praktyce, rolnicy często wybierają pługi lemieszowe z odkładnicą śrubową w celu uzyskania lepszej jakości gleby oraz wydajności pracy.

Pytanie 20

Jaką kwotę powinno się ustalić na godzinę pracy kombajnu zbożowego, biorąc pod uwagę 30% zysk, przy następujących założeniach:
• roczne obciążenie kombajnu - 200 ha,
• całkowite roczne wydatki na eksploatację - 50 tys. zł,
• efektywność kombajnu – 1 ha/godz.

A. 350 zł
B. 300 zł
C. 325 zł
D. 275 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby wycenić godzinę pracy kombajnu zbożowego, musimy najpierw obliczyć całkowity koszt jego pracy w ciągu roku oraz zysk, który chcemy osiągnąć. Roczne obciążenie kombajnu wynosi 200 ha, a całkowite koszty eksploatacji to 50 tys. zł. Wydajność kombajnu wynosi 1 ha na godzinę, co oznacza, że na skoszenie 200 ha potrzeba 200 godzin. Zatem koszt jednej godziny pracy kombajnu obliczamy dzieląc całkowite koszty przez liczbę godzin: 50000 zł / 200 godz. = 250 zł. Chcąc doliczyć 30% zysku, obliczamy to jako 250 zł + 0.3 * 250 zł = 250 zł + 75 zł = 325 zł. W praktyce, właściwe wycenianie kosztów pracy maszyn rolniczych jest kluczowe dla ich efektywności finansowej. Dzięki tej metodzie można podjąć bardziej świadome decyzje dotyczące wynajmu sprzętu, planowania budżetu oraz strategii produkcji. Dobrze oszacowane koszty mogą również pomóc w ustaleniu cen usług dla klientów.

Pytanie 21

Jaki będzie koszt naprawy pompy próżniowej dojarki, polegający na wymianie łopatek i łożysk wirnika oraz uszczelniacza jego wału, jeżeli naprawa wykonana będzie w ciągu 90 minut, a koszt roboczogodziny to 80 zł?

L.p.Nazwa częściJednostka miaryCena jednostkowaIlość w zespole
1Łopatka wirnikakpl.80,001
2Łożysko wirnikaszt.20,002
3Uszczelniacz wałuszt.10,001
A. 250,00 zł
B. 190,00 zł
C. 260,00 zł
D. 230,00 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to 250,00 zł, ponieważ jest to całkowity koszt naprawy pompy próżniowej dojarki, który obejmuje zarówno koszt części zamiennych, jak i robocizny. W wyliczeniach należy uwzględnić czas pracy, który w tym przypadku wynosi 90 minut, co odpowiada 1,5 godziny. Stawka robocizny wynosi 80 zł za godzinę, co daje 120 zł za 1,5 godziny. Jeśli doliczymy koszty części zamiennych, które w tym przypadku sumują się do 130 zł, otrzymujemy całkowity koszt naprawy wynoszący 250 zł. W praktyce stosowanie precyzyjnych wyliczeń kosztów naprawy jest kluczowe dla efektywnego zarządzania finansami w przedsiębiorstwie lub warsztacie. Zrozumienie, jak obliczać koszty naprawy jest niezbędne w kontekście budżetowania i planowania zasobów, co zapewnia lepszą rentowność oraz zadowolenie klientów.

Pytanie 22

Olej silnikowy CD SAE 15W-40 można określić jako olej

A. letni, przeznaczony do silników z zapłonem iskrowym
B. zimowy, przeznaczony do silników z zapłonem iskrowym
C. wielosezonowy, dedykowany do silników wysokoprężnych
D. wielosezonowy, stworzony dla silników dwusuwowych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Olej silnikowy CD SAE 15W-40 jest klasyfikowany jako olej wielosezonowy, co oznacza, że jest zaprojektowany do pracy w szerokim zakresie temperatur. Liczba '15W' wskazuje na właściwości oleju w niskich temperaturach, co oznacza, że olej zachowuje odpowiednią lepkość podczas zimnych startów silnika. Z kolei '40' odnosi się do lepkości oleju w wysokich temperaturach, co zapewnia jego odpowiednie smarowanie w wysokotemperaturowych warunkach pracy. Olej klasy CD jest odpowiedni do silników wysokoprężnych, które wymagają lepszej ochrony przed zużyciem oraz większej odporności na utlenianie i osady. W praktyce stosowanie oleju 15W-40 w silnikach wysokoprężnych, takich jak te w pojazdach ciężarowych czy maszynach rolniczych, zapewnia optymalną pracę silnika, redukcję tarcia oraz przedłużenie jego żywotności, zgodnie z normami API (American Petroleum Institute). Przykładem zastosowania może być użycie tego oleju w silnikach diesla, które pracują w różnorodnych warunkach atmosferycznych, co czyni go uniwersalnym wyborem dla wielu użytkowników.

Pytanie 23

Obecność plam olejowych w zbiorniku z płynem chłodzącym ciągnika rolniczego sugeruje

A. usterkę pompy wodnej
B. niewłaściwe ustawienie luzów zaworowych
C. nieprawidłowe działanie układu wtryskowego
D. uszkodzenie uszczelki pod głowicą

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pojawienie się plam oleju w zbiorniku cieczy chłodzącej ciągnika rolniczego jest bezpośrednim sygnałem uszkodzenia uszczelki pod głowicą. Uszczelka ta oddziela komorę spalania od obiegu chłodzenia, a jej uszkodzenie może prowadzić do mieszania się oleju silnikowego z płynem chłodzącym. Praktycznym przykładem tego zjawiska może być sytuacja, gdy ciągnik pracuje w trudnych warunkach, co może zwiększyć ciśnienie i temperaturę w silniku, prowadząc do uszkodzenia uszczelki. Ważne jest, aby regularnie sprawdzać stan uszczelki oraz wykonywać profilaktyczne kontrole, co jest zgodne z zaleceniami producentów sprzętu rolniczego, aby uniknąć poważniejszych awarii. Dobre praktyki obejmują również wymianę płynów eksploatacyjnych zgodnie z harmonogramem, co może pomóc w zminimalizowaniu ryzyka uszkodzeń. W przypadku wykrycia plam oleju w cieczy chłodzącej, niezbędne jest przeprowadzenie diagnozy silnika oraz wymiana uszczelki, aby uniknąć poważniejszych uszkodzeń mechanicznych.

Pytanie 24

Podczas przeglądu instalacji pneumatycznej ciągnika rolniczego przed sezonem zimowym należy

A. wymienić zawory ssące i tłoczące w kompresorze
B. usunąć wodę z zbiornika
C. wymienić olej w kompresorze
D. podnieść ciśnienie w systemie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Usunięcie wody ze zbiornika to mega ważny krok, jeśli chodzi o przygotowanie instalacji pneumatycznej ciągnika na zimę. Ta woda, która się zbiera, może powodować korozję i zamarzanie, a to z kolei przysparza kłopotów z działaniem całego układu. Jak temperatura spada, to ta woda może zamarznąć, a wtedy sprężarka i inne części mogą się po prostu zepsuć. Dlatego regularne sprawdzanie i opróżnianie zbiornika z kondensatu jest szalenie istotne – to tak naprawdę jedna z najlepszych praktyk, jakich warto się trzymać przy użytkowaniu sprzętu rolniczego. Po tym, jak pozbędziesz się wody, dobrze byłoby jeszcze zrobić kontrolę szczelności układu i sprawdzić ciśnienie robocze. Przecież wszyscy chcemy, żeby instalacja działała jak należy. A jak się mówi w branży, standardy takie jak ISO 8573 też pokazują, jak ważna jest jakość powietrza w systemach pneumatycznych. Bez tego, wszystko może się posypać.

Pytanie 25

Przegrzewanie się silnika, z prawidłowo działającym układem chłodzenia, powyżej dopuszczalnej wartości temperatury spowodowane jest uszkodzeniem

A. termostatu w pozycji "otwarty"
B. termostatu w pozycji "zamknięty"
C. korka układu chłodzenia
D. czujnika temperatury silnika

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowa odpowiedź to uszkodzenie termostatu w pozycji "zamknięty", ponieważ termostat pełni kluczową rolę w regulacji temperatury silnika. Termostat działa jak zawór, który kontroluje przepływ płynu chłodzącego między silnikiem a chłodnicą. Gdy silnik osiąga odpowiednią temperaturę roboczą, termostat powinien otworzyć się, pozwalając płynowi chłodzącemu na przepływ przez chłodnicę, co skutkuje obniżeniem temperatury silnika. Jeżeli termostat utknie w pozycji zamkniętej, płyn chłodzący nie jest w stanie krążyć, co prowadzi do przegrzania silnika. Przykładem z praktyki mogą być sytuacje, w których kierowcy zauważają, że wskaźnik temperatury silnika gwałtownie rośnie, a równocześnie nie słychać typowych dźwięków chłodzenia. W takich przypadkach konieczna jest diagnoza układu chłodzenia, a wymiana termostatu na nowy jest standardową procedurą, która powinna przywrócić prawidłowe funkcjonowanie. Utrzymanie termostatu w dobrym stanie jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie konserwacji pojazdów, co przyczynia się do ich niezawodności i bezpieczeństwa.

Pytanie 26

Do jakiego typu silnika spalinowego przynależy wałek krzywkowy?

A. Rozrządu
B. Zapłonowego
C. Wydechowego
D. Korbowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wałek krzywkowy jest kluczowym elementem układu rozrządu silnika spalinowego, który odpowiada za sterowanie pracą zaworów. Jego zadaniem jest otwieranie i zamykanie zaworów dolotowych oraz wydechowych w odpowiednich momentach cyklu pracy silnika, co ma istotny wpływ na efektywność jego pracy. Wałek krzywkowy działa poprzez obracanie się, co powoduje, że krzywki na jego powierzchni naciskają na dźwignie zaworowe, otwierając zawory. Odpowiednia synchronizacja wałka krzywkowego z ruchem tłoków jest kluczowa dla optymalnego działania silnika, a także wpływa na moc, moment obrotowy oraz zużycie paliwa. W praktyce, w silnikach o zmiennym rozrządzie, jak system VVT (Variable Valve Timing), wałek krzywkowy może być regulowany, co pozwala na lepsze dostosowanie charakterystyki pracy silnika do warunków jazdy. Stosowanie odpowiednich standardów, takich jak ISO 9001 w procesach produkcji wałków krzywkowych, zapewnia ich wysoką jakość oraz niezawodność w działaniu, co jest istotne dla trwałości silnika.

Pytanie 27

Koryto metalowe, wewnątrz którego obraca się wał z wstęgą nawiniętą po linii śrubowej, stanowi kluczowy element przenośnika

A. ślimakowego
B. zabierakowego
C. taśmowego
D. wibracyjnego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przenośnik ślimakowy, znany również jako przenośnik wkrętowy, to urządzenie, w którym wał z nawiniętą wstęgą śrubową jest umieszczony w korycie stalowym. Ten mechanizm umożliwia transportowanie różnych materiałów sypkich, takich jak ziarna, piasek czy materiały chemiczne. Działanie przenośnika opiera się na zasadzie śrubowego przesuwania materiału, co zapewnia efektywność i niski poziom hałasu. Przenośniki ślimakowe są szczególnie przydatne w instalacjach, gdzie dostęp do przestrzeni jest ograniczony, ponieważ mogą być montowane w pionie lub pod kątem. Zastosowanie tych przenośników znajduje się w wielu branżach, w tym w górnictwie, przemyśle spożywczym oraz recyklingu. Standardy przemysłowe, takie jak normy ISO dotyczące bezpieczeństwa i efektywności energetycznej, podkreślają znaczenie odpowiedniego projektowania i konserwacji przenośników ślimakowych, co przyczynia się do ich niezawodności i długowieczności.

Pytanie 28

Na podstawie informacji zawartych w tabeli, wskaż sklep oferujący najlepszą ofertę zakupu części do naprawy opryskiwacza, polegającej na wymianie 10 końcówek rozpylacza, filtra ssawnego, filtra sekcyjnego i przepony powietrznika.

L.p.Nazwa częściCena brutto [ zł ]
A.B.C.D.
1Końcówka rozpylacza2,001,502,201,70
2Filtr ssawny120,00135,00110,00150,00
3Filtr sekcyjny50,0040,0060,0035,00
4Przepona powietrznika20,0015,0018,0023,00
A. D.
B. B.
C. A.
D. C.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź B jest poprawna, ponieważ po szczegółowej analizie kosztów zakupu wymienionych części w sklepach, sklep B oferuje najkorzystniejszą ofertę. W kontekście zakupów dla przemysłu i rolnictwa, zawsze warto przeprowadzać dokładne obliczenia, które pozwolą na wybór najtańszej opcji, ale również należy zwrócić uwagę na jakość oferowanych produktów. W przypadku części do naprawy opryskiwaczy, takich jak końcówki rozpylacza czy filtry, cena nie powinna być jedynym wyznacznikiem wyboru. Wybierając sklep, warto brać pod uwagę także dostępność produktów oraz czas realizacji zamówienia. Przykładowo, jeśli sklep B oferuje korzystne ceny, ale czas dostawy jest dłuższy niż w innych sklepach, może to wpłynąć na decyzję, jeśli naprawa jest pilna. Analizując oferty, dobrze jest też zwracać uwagę na opinie innych klientów, co pozwala oszacować relację jakości do ceny.

Pytanie 29

Jakie będą łączne roczne wydatki na obowiązkowe ubezpieczenie ciągnika, którego wartość wynosi 150 000 złotych, jeżeli stawka ubezpieczenia wynosi 1% od wartości ciągnika, a towarzystwo ubezpieczeniowe oferuje 10% zniżki?

A. 1 200 zł
B. 1 350 zł
C. 1 650 zł
D. 1 500 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to 1 350 zł, co wynika z obliczeń opartych na podanej stawce ubezpieczenia oraz rabacie. Aby obliczyć koszt ubezpieczenia ciągnika o wartości 150 000 zł przy stawce wynoszącej 1%, należy pomnożyć wartość ciągnika przez stawkę: 150 000 zł * 0,01 = 1 500 zł. Następnie, stosując rabat w wysokości 10%, obliczamy jego wartość: 1 500 zł * 0,10 = 150 zł. Ostatecznie, koszt ubezpieczenia po uwzględnieniu rabatu wynosi 1 500 zł - 150 zł = 1 350 zł. Tego typu obliczenia są standardem w branży ubezpieczeń, gdzie stawki i rabaty są powszechnie stosowane do określenia finalnej wysokości składki ubezpieczeniowej. Przykład ten pokazuje, jak ważne jest dokładne zrozumienie procesu kalkulacyjnego, co pozwala na lepsze zarządzanie kosztami oraz podejmowanie świadomych decyzji w zakresie ubezpieczeń.

Pytanie 30

Aby usunąć gnojowicę ze zbiorników, należy użyć pompy

A. wirowej
B. tłokowej jednostronnego działania
C. tłokowej dwustronnego działania
D. skrzydełkowej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pompa wirowa jest najskuteczniejszym rozwiązaniem do opróżniania zbiorników z gnojowicą ze względu na jej zdolność do pompowania cieczy o dużej lepkości oraz zawierającej stałe cząstki. Dzięki zastosowaniu wirników generujących siłę odśrodkową, pompy te zapewniają efektywne przemieszczanie gnojowicy, co jest kluczowe w procesach zarządzania odpadami w rolnictwie. Przykładowo, w praktyce rolniczej pompy wirowe są stosowane do transportu gnojowicy z obór do zbiorników retencyjnych lub bezpośrednio na pola. Wysoka wydajność oraz możliwość pracy w trudnych warunkach, takich jak obecność dużych cząstek organicznych, sprawiają, że pompy wirowe są preferowanym wyborem w tej dziedzinie. Dodatkowo, stosowanie pomp wirowych w systemach zarządzania gnojowicą wpisuje się w dobre praktyki, które mają na celu minimalizację wpływu na środowisko poprzez efektywne wykorzystanie odpadów jako nawozu. Umożliwiają one również automatyzację procesów, co zwiększa efektywność operacyjną.

Pytanie 31

Przygotowując ciągnik do serwisu po umiejscowieniu na stanowisku, najpierw należy

A. odłączyć oraz zdemontować alternator
B. spuścić płyny z poszczególnych układów
C. zaciągnąć hamulec postojowy
D. odłączyć i wyjąć akumulator

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zaciągnięcie hamulca postojowego jest kluczowym krokiem w przygotowaniu ciągnika do naprawy, ponieważ zapewnia stabilność maszyny podczas pracy. Hamulec postojowy, zwany również hamulcem ręcznym, zapobiega ruchowi pojazdu, co jest szczególnie ważne w przypadku ciężkiego sprzętu, takiego jak ciągnik. W przypadku, gdy maszyna jest ustawiona na stanowisku naprawczym, może dojść do niekontrolowanego przemieszczenia się sprzętu, co stwarza ryzyko zarówno dla operatora, jak i dla osób znajdujących się w pobliżu. Zgodnie z zaleceniami standardów BHP, przed przystąpieniem do jakiejkolwiek pracy serwisowej, należy upewnić się, że pojazd jest odpowiednio zabezpieczony. Dodatkowo, zaciąganie hamulca postojowego powinno być zawsze pierwszym krokiem przy obsłudze ciągników, ponieważ zapewnia to bezpieczeństwo operacji. W praktyce, należy również sprawdzić stan hamulca postojowego przed użyciem, aby upewnić się, że działa prawidłowo i nie ma ryzyka jego niezamierzonego zwolnienia podczas naprawy.

Pytanie 32

Zanim przystąpisz do czyszczenia i naprawy maszyny rolniczej z zabrudzeniami pochodzącymi z gleby, powinieneś umyć ją stosując

A. środek emulgacyjny
B. czystą wodę
C. rozpuszczalnik uniwersalny
D. olej napędowy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Użycie czystej wody do mycia maszyny rolniczej z zabrudzeniami pochodzenia ziemnego jest najlepszym rozwiązaniem z kilku powodów. Czysta woda skutecznie usuwa zanieczyszczenia, takie jak błoto czy kurz, które często gromadzą się na maszynach podczas pracy w polu. Woda nie wprowadza dodatkowych chemikaliów, co jest szczególnie istotne w kontekście ochrony środowiska oraz zachowania właściwych standardów sanitarnych. W praktyce, przed przystąpieniem do jakiejkolwiek weryfikacji czy naprawy maszyny, zaleca się jej dokładne umycie w celu zapewnienia bezpieczeństwa pracy. Zanieczyszczenia mogą powodować uszkodzenia elementów mechanicznych lub elektrycznych, dlatego ich usunięcie jest kluczowe. Ponadto, przed przystąpieniem do konserwacji lub inspekcji, czysta woda może również pomóc w lepszym zidentyfikowaniu ewentualnych uszkodzeń, które mogłyby być zasłonięte przez zabrudzenia.

Pytanie 33

Jaki jest całkowity koszt naprawy maszyny rolniczej, jeśli koszt robocizny netto wynosi 500 zł, cena części netto to 1 000 zł, VAT na części to 23%, na robociznę 8%, a wykonawca oferuje 10% rabatu na całość usługi?

A. 1 716 zł
B. 1 593 zł
C. 1 770 zł
D. 1 647 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć łączny koszt naprawy maszyny rolniczej, należy uwzględnić kilka kluczowych czynników, takich jak koszty robocizny, ceny części, VAT oraz rabat. Robocizna netto wynosi 500 zł, a cena części netto to 1 000 zł. Całkowity koszt netto wynosi zatem 1 500 zł (500 zł + 1 000 zł). Następnie obliczamy VAT na części, który wynosi 230 zł (23% z 1 000 zł) oraz VAT na robociznę, który wynosi 40 zł (8% z 500 zł). Suma VAT wynosi 270 zł, co daje łączny koszt brutto 1 770 zł (1 500 zł + 270 zł). Udzielony rabat w wysokości 10% na całość usługi wynosi 177 zł (10% z 1 770 zł), co obniża całkowity koszt do 1 593 zł (1 770 zł - 177 zł). Taka kalkulacja jest zgodna z praktykami stosowanymi w branży, gdzie uwzględnia się wszystkie składniki kosztowe oraz rabaty, co pozwala na precyzyjne oszacowanie wydatków na usługi serwisowe. Umiejętność poprawnego obliczania kosztów jest kluczowa dla efektywnego zarządzania finansami w działalności rolniczej.

Pytanie 34

Rozdrabniacz bijakowy, stosowany do przygotowania pasz, napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 10 kW, przetwarza ziarno z efektywnością 800 kg/h. Oblicz koszt energii elektrycznej potrzebnej do rozdrobnienia 8 000 kg ziarna, jeśli cena 1 kWh wynosi 0,50 zł?

A. 40,00 zł
B. 25,00 zł
C. 15,00 zł
D. 50,00 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zgadza się, poprawna odpowiedź to 50,00 zł! To wynika z obliczeń związanych z tym, ile energii zużywa rozdrabniacz bijakowy. Pracuje on na silniku o mocy 10 kW i ma wydajność 800 kg na godzinę. Więc żeby przerobić 8 000 kg ziarna, potrzeba 10 godzin (8 000 kg dzielone przez 800 kg/h to 10 h). W tym czasie silnik weźmie 10 kW pomnożone przez 10 h, co daje 100 kWh energii. A przy cenie energii wynoszącej 0,50 zł za kWh, wychodzi 100 kWh razy 0,50 zł, czyli 50,00 zł. Tego typu wyliczenia są naprawdę ważne w firmach zajmujących się produkcją, zwłaszcza w przemyśle paszowym. Tam, gdzie chodzi o oszczędności, ważne jest, żeby wiedzieć, jakie są koszty, no bo to dobrze wpływa na plany produkcyjne oraz zarządzanie budżetem.

Pytanie 35

Przy montażu głowicy silnika w ciągniku, po jej umiejscowieniu na uszczelce, jako pierwsze powinny zostać dokręcone nakrętki mocujące

A. głowicę do korpusu
B. kolektor wodny
C. ruję ssącą
D. kolektor wydechowy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dokręcanie głowicy silnika ciągnikowego do korpusu jest kluczowym krokiem w procesie montażu, który zapewnia odpowiednie uszczelnienie układu. W pierwszej kolejności należy skupić się na mocowaniu głowicy do bloku silnika, ponieważ jej stabilne umiejscowienie zapewnia prawidłowe funkcjonowanie silnika oraz minimalizuje ryzyko wystąpienia przecieków. W praktyce najczęściej stosuje się odpowiednią sekwencję dokręcania, która zazwyczaj polega na równomiernym przykręceniu nakrętek w kilku etapach. Warto również zwrócić uwagę na moment dokręcania, który powinien być zgodny z zaleceniami producenta. Użycie momentomierza jest istotne, aby uniknąć nadmiernego lub zbyt słabego dokręcenia, które mogłoby prowadzić do problemów takich jak odkształcenie uszczelki, co w konsekwencji prowadziłoby do awarii silnika. Właściwe przeprowadzenie tej czynności jest fundamentem dla dalszych etapów montażu, a niespełnienie tego standardu może skutkować poważnymi uszkodzeniami silnika.

Pytanie 36

Koszt wymiany jednej prowadnicy zaworowej wynosi 25 zł powiększone o 8% VAT. Jaka będzie całkowita kwota wymiany wszystkich prowadnic w silniku czterocylindrowym z dwoma zaworami?

A. 216 zł
B. 200 zł
C. 208 zł
D. 232 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wymiana jednej prowadnicy zaworowej kosztuje 25 zł, co po dodaniu 8% VAT daje 27 zł za jedną prowadnicę. W czterocylindrowym silniku dwuzaworowym mamy 8 prowadnic zaworowych (2 na cylinder). Całkowity koszt wymiany wszystkich prowadnic oblicza się więc mnożąc koszt jednej prowadnicy (27 zł) przez ich liczbę (8): 27 zł * 8 = 216 zł. Taki proces wymiany prowadnic jest typowy dla czynności serwisowych w silnikach spalinowych, a znajomość struktury silnika oraz części składowych jest kluczowa dla mechaników. W branży motoryzacyjnej stosuje się również standardy, które regulują ceny usług serwisowych, aby zapewnić ich uczciwość i przejrzystość dla klienta, co ma znaczenie przy podejmowaniu decyzji o naprawach. Osoby zajmujące się serwisem muszą być świadome nie tylko kosztów, ale i jakości używanych części zamiennych oraz ich wpływu na niezawodność silnika.

Pytanie 37

Rolnik nabył kombajn za 800 000 zł. Jakie będą roczne wydatki związane z garażowaniem, konserwacją oraz ubezpieczeniem, jeżeli wskaźnik kosztów garażowania i konserwacji wynosi 2%, a koszt ubezpieczenia to 0,5% wartości maszyny na rok?

A. 20 000 zł
B. 32 000 zł
C. 16 000 zł
D. 36 000 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Roczne koszty związane z garażowaniem i konserwacją oraz ubezpieczeniem kombajnu obliczamy na podstawie podanych wskaźników procentowych. Pierwszym krokiem jest obliczenie kosztów garażowania i konserwacji, które wynoszą 2% wartości maszyny. Dla kombajnu o wartości 800 000 zł, koszty te wynoszą 800 000 zł * 0,02 = 16 000 zł. Następnie obliczamy koszty ubezpieczenia, które wynoszą 0,5% wartości maszyny. Dla tego kombajnu jest to 800 000 zł * 0,005 = 4 000 zł. Łącząc te dwie wartości, otrzymujemy całkowite roczne koszty: 16 000 zł + 4 000 zł = 20 000 zł. Zrozumienie tych obliczeń jest kluczowe dla efektywnego zarządzania kosztami operacyjnymi w rolnictwie. Umożliwia to rolnikom lepsze planowanie wydatków i dbałość o rentowność gospodarstwa. Kluczowe jest również, aby rolnicy byli świadomi takich kosztów związanych z eksploatacją maszyn, co jest standardową praktyką w zarządzaniu gospodarką rolną.

Pytanie 38

Przygotowanie maszyny do kompleksowej naprawy powinno zacząć się od demontażu

A. osłon i opróżnienia zbiorników
B. zespołów i podzespołów na części
C. układów hydraulicznych
D. maszyny na zespoły

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przygotowanie maszyny do naprawy głównej rozpoczyna się od demontażu osłon i opróżnienia zbiorników, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie konserwacji i naprawy maszyn. Osłony chronią wewnętrzne komponenty maszyny przed uszkodzeniem oraz zapewniają bezpieczeństwo operatorem, dlatego ich demontaż jest kluczowy, aby uzyskać dostęp do wnętrza maszyny. Opróżnienie zbiorników, zwłaszcza w przypadku maszyn hydraulicznych, jest niezbędne, aby uniknąć niekontrolowanego wycieku oleju, co mogłoby prowadzić do zanieczyszczenia środowiska oraz uszkodzenia elementów maszyny. W praktyce, po usunięciu osłon i opróżnieniu zbiorników, technicy mają lepszy dostęp do zespołów wewnętrznych, co umożliwia dokładną inspekcję oraz dalsze działania naprawcze. Ponadto, takie podejście redukuje ryzyko wypadków związanych z działaniem maszyny podczas przeprowadzania naprawy, co potwierdzają standardy BHP w przemyśle.

Pytanie 39

Jakie urządzenie służy do poziomowania poprzecznego narzędzia zawieszonego na tylnym TUZ ciągnika?

A. łącznika górnego
B. stabilizatora lewego
C. stabilizatora prawego
D. prawego wieszaka

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowa odpowiedź, czyli użycie prawego wieszaka do poziomowania poprzecznego narzędzia zawieszanego na tylnym TUZ ciągnika, wynika z zasady działania i konstrukcji tych elementów. Wieszaki, będące integralną częścią systemu zawieszenia, odpowiadają za stabilizację i kontrolę położenia narzędzi, co jest kluczowe dla ich efektywności w pracy. W przypadku narzędzi zawieszanych, prawy wieszak ma za zadanie utrzymanie narzędzia w odpowiedniej pozycji względem podłoża oraz zapewnienie równomiernego rozkładu obciążenia. Przykładem zastosowania tej zasady jest orka, gdzie precyzyjne poziomowanie narzędzia pozwala na uzyskanie równomiernej głębokości orki, co wpływa na jakość gleby i plonów. Zgodnie z normami branżowymi, poprawne poziomowanie narzędzi jest nie tylko kwestią ich efektywności, ale również bezpieczeństwa pracy na polu. Właściwe użycie prawego wieszaka w tym kontekście jest zatem kluczowe dla osiągnięcia optymalnych rezultatów.

Pytanie 40

Które urządzenie powinno być użyte do określenia temperatury zamarzania płynu chłodzącego oraz gęstości elektrolitu?

A. Areometr
B. Wakuometr
C. Refraktometr
D. Higrometr

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Refraktometr jest narzędziem optycznym, które służy do pomiaru współczynnika załamania światła substancji. W kontekście pomiaru temperatury zamarzania płynu chłodzącego, refraktometr pozwala na określenie stężenia składników w płynach, co jest kluczowe, aby ocenić ich zdolność do obniżania temperatury zamarzania. Refraktometr działa na zasadzie analizy, jak światło załamuje się w danym płynie, a zmiany te są bezpośrednio związane z jego składem chemicznym. Przykładowo, w motoryzacji refraktometry często stosuje się do oceny stanu płynów chłodzących, co pozwala na uniknięcie uszkodzeń silnika w niskich temperaturach. W przemyśle chemicznym i laboratoriach, refraktometr jest niezbędnym narzędziem do szybkiego i dokładnego określenia stężenia roztworów elektrolitów, co przyczynia się do właściwego doboru parametrów technologicznych i bezpieczeństwa procesów chemicznych. Używanie refraktometru jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, które kładą nacisk na precyzyjne pomiary w kontrolach jakości.