Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.06 - Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 17 grudnia 2025 21:04
  • Data zakończenia: 17 grudnia 2025 21:12

Egzamin zdany!

Wynik: 21/40 punktów (52,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Mechanik, który dokonał wymiany elastycznego przewodu hamulcowego, powinien pamiętać o przeprowadzeniu

A. wymiany tarcz hamulcowych
B. wymiany klocków hamulcowych
C. odpowietrzenia układu hamulcowego
D. wymiany czujnika ABS
Odpowietrzenie układu hamulcowego po wymianie elastycznego przewodu hamulcowego jest kluczowe dla zapewnienia prawidłowego działania systemu hamulcowego. W wyniku wymiany przewodu, powietrze może dostać się do układu, co może prowadzić do rozprężania się płynu hamulcowego i zmniejszenia skuteczności hamowania. Odpowietrzenie polega na usunięciu wszelkich pęcherzyków powietrza z układu, co zapewnia, że płyn hamulcowy osiągnie odpowiednie ciśnienie i pełną funkcjonalność. W praktyce, proces ten zazwyczaj polega na wykorzystaniu specjalistycznych narzędzi, takich jak urządzenia do odpowietrzania lub tradycyjne metody, które mogą wymagać pomocy drugiej osoby do naciskania pedału hamulca. Dobre praktyki sugerują, aby po każdej wymianie elementów układu hamulcowego, które mogą wprowadzać powietrze, przeprowadzić dokładne odpowietrzenie, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo i wydajność pojazdu. Systemy hamulcowe są kluczowe dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, co czyni tę procedurę niezbędną i zgodną ze standardami branżowymi.

Pytanie 2

Na podstawie danych zamieszczonych w tabeli określ, w którym z samochodów konieczna jest wymiana paska rozrządu, jeżeli wymianę należy wykonać po przebiegu 150 000 km lub co 6 lat (w zależności, który warunek nastąpi wcześniej).

Ostatnia wymianaStan aktualny
DataPrzebieg [km]DataPrzebieg [km]
A.12.01.2017195 60001.06.2019259 000
B.30.04.2018165 00001.06.2019210 000
C.14.02.2015110 00001.06.2019262 000
D.01.03.201525 00001.06.2019165 000
A. C.
B. B.
C. D.
D. A.
Wybranie którejkolwiek z odpowiedzi A, B lub D wskazuje na zrozumienie tylko części zagadnienia dotyczącego wymiany paska rozrządu. W przypadku tych odpowiedzi, istotnym błędem jest nieuwzględnienie kluczowego kryterium, jakim jest przebieg pojazdu. Wiele osób mylnie zakłada, że wymiana paska rozrządu jest zależna jedynie od upływu czasu, ignorując fakt, że może być ona konieczna już przy osiągnięciu 150 000 km przebiegu, nawet jeśli nie minęło jeszcze 6 lat. Takie podejście prowadzi do ryzykownych sytuacji, w których pasek rozrządu może się zerwać, co skutkuje poważnymi uszkodzeniami silnika. Należy pamiętać, że pasek rozrządu jest kluczowym elementem, który synchronizuje pracę silnika i innych jego podzespołów. Zaniedbanie wymiany paska w odpowiednim czasie jest jednym z najczęstszych powodów awarii silników, co podkreślają standardy branżowe. Dlatego tak ważne jest, aby nie tylko polegać na czasie, ale także na przebiegu, jako istotnym wskaźniku do podjęcia decyzji o wymianie. Prawidłowe podejście do konserwacji pojazdu powinno obejmować zarówno monitorowanie dat, jak i przebiegu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 3

Jakie są zasady przechowywania opon samochodowych?

A. w zamkniętych magazynach bez wentylacji.
B. w zadaszonych przestrzeniach, takich jak wiaty.
C. z dala od wszelkich substancji chemicznych, rozpuszczalników lub substancji ropopochodnych.
D. na placach.
Odpowiednia przechowalnia opon samochodowych jest kluczowym czynnikiem wpływającym na ich długowieczność oraz bezpieczeństwo użytkowania. Odpowiedź, że opony należy przechowywać z dala od wszelkich substancji chemicznych, rozpuszczalników lub substancji ropopochodnych, jest prawidłowa, ponieważ takie substancje mogą powodować degradację gumy, co prowadzi do osłabienia struktury opony. W praktyce, opony powinny być przechowywane w suchych, chłodnych i ciemnych warunkach, z dala od źródeł ciepła oraz promieniowania UV. Dobrą praktyką jest również unikanie kontaktu opon z olejami, benzyną czy innymi substancjami ropopochodnymi, które mogą wchodzić w reakcję z materiałami, z których opony są wykonane. Warto także pamiętać o regularnym ich przeglądzie oraz odpowiedniej rotacji, aby zapewnić równomierne zużycie. Przechowywanie opon w odpowiednich warunkach jest zgodne z zaleceniami producentów oraz normami branżowymi, co wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Pytanie 4

W tabeli przedstawiono katalog świec żarowych. Którą świecę żarową należy zamówić do wyprodukowanego w roku 1990 samochodu Jetta z silnikiem o pojemności 1,8 l i mocy 95 kW?

ModelPojemność silnika [l]Moc silnika [kW]Rok produkcjiKod silnikaTyp świecy żarowejKod świecy żarowej
A.Golf/Jetta1,88201.87-10.91PBBURGET3172
B.Golf/Jetta1,89502.86-10.91PLBURGET7873
C.Golf/Jetta1,810202.86-10.91KRBURGET2164
D.Golf/Jetta2,010007.89-10.929ABURGET7873
A. A.
B. C.
C. B.
D. D.
Wybór odpowiedzi B. jest poprawny, ponieważ odpowiada wymaganiom technicznym dla samochodu Jetta z 1990 roku z silnikiem o pojemności 1,8 l i mocy 95 kW. W kontekście rynku motoryzacyjnego, istotne jest, aby dobierać odpowiednie części zamienne, takie jak świece żarowe, które są nie tylko zgodne z danymi technicznymi pojazdu, ale także z jego specyfikacjami produkcyjnymi. Odpowiedź B. precyzyjnie wskazuje świecę żarową, która pasuje do modelu Jetta/Golf w latach 1986-1991, co obejmuje rok 1990. Dobierając świece żarowe, warto zwrócić uwagę na ich parametry, takie jak temperatura zapłonu oraz opór, co wpływa na efektywność pracy silnika. Na przykład, niewłaściwie dobrane świece mogą prowadzić do problemów z rozruchem, zwiększonego zużycia paliwa oraz zanieczyszczenia układu wydechowego. Dlatego istotne jest stosowanie się do zaleceń producenta i korzystanie z wiarygodnych katalogów części zamiennych.

Pytanie 5

Spalanie stukowe w silniku ZI występuje, gdy

A. w łożyskach głównych jest zbyt duży luz
B. tłok uderza w cylinder z powodu nadmiernego luzu
C. dochodzi do detonacyjnego spalania
D. luz zaworowy jest nadmiernie duży
Spalanie stukowe w silniku ZI (silniku zapłonowym wewnętrznym) to zjawisko, które występuje, gdy mieszanka paliwowo-powietrzna ulega detonacyjnemu spalaniu. W przeciwieństwie do normalnego, kontrolowanego spalania, które zachodzi w silniku, detonacyjne spalanie prowadzi do gwałtownego wzrostu ciśnienia i temperatury, co skutkuje niepożądanymi dźwiękami i drganiami. Spalanie stukowe jest szczególnie niebezpieczne, ponieważ może prowadzić do uszkodzenia elementów silnika, takich jak tłoki, korbowody czy głowice cylindrów. Ważne jest, aby unikać sytuacji sprzyjających wystąpieniu spalania stukowego, takich jak zbyt wysoka temperatura silnika oraz niewłaściwy skład mieszanki paliwowej. Zastosowanie paliw o odpowiedniej liczbie oktanowej oraz dbałość o regularne serwisowanie silnika, w tym kontrolę układu zapłonowego i wtryskowego, mogą pomóc w zredukowaniu ryzyka wystąpienia tego zjawiska. W praktyce, znaczenie ma również właściwe ustawienie punktu zapłonu oraz dbałość o stan techniczny układu chłodzenia, co jest zgodne z zaleceniami producentów silników oraz standardami branżowymi.

Pytanie 6

W jakiej formie otrzyma pomoc przedsiębiorca funkcjonujący w sieci ASO?

A. Szkolenia kadry
B. Udzielania porad prawnych
C. Organizacji nowych warsztatów
D. Rekrutacji pracowników
Wybierając inne odpowiedzi, można napotkać typowe nieporozumienia związane z funkcjami wsparcia dla przedsiębiorców ASO. Nabór pracowników to proces, który ma na celu wzbogacenie zespołu o nowe talenty, jednak nie wpływa bezpośrednio na umiejętności już zatrudnionych pracowników, którzy są kluczowi w procesie optymalizacji aplikacji. Szkolenia personelu są bardziej efektywne w budowaniu kompetencji zespołu, co w dłuższym okresie przynosi lepsze rezultaty. Udzielanie porad prawnych, chociaż istotne w kontekście przestrzegania regulacji branżowych, nie dotyczy bezpośrednio aspektów marketingowych aplikacji, które są kluczowe w ASO. Właściwe zrozumienie regulacji jest ważne, ale nie zastępuje to konieczności posiadania umiejętności w zakresie promocji aplikacji. Tworzenie nowych warsztatów, z drugiej strony, może być pomocne w generowaniu innowacyjnych pomysłów, lecz nie zapewnia rzeczywistego wsparcia dla bieżących, operacyjnych działań marketingowych. Szkolenia są metodą praktyczną, która łączy teorię z umiejętnościami praktycznymi, a ich brak może prowadzić do stagnacji w procesie rozwoju aplikacji i obniżenia jej konkurencyjności na rynku.

Pytanie 7

Po wykonaniu naprawy hydraulicznego układu sterującego sprzęgłem, należy uzupełnić układ

A. płynem do układów hamulcowych
B. smarem o konsystencji plastycznej
C. syntetycznym olejem do silników
D. olejem do automatycznych skrzyń biegów
Wybór oleju do przekładni automatycznych lub syntetycznego oleju silnikowego do uzupełnienia hydraulicznego układu sterowania sprzęgłem to powszechny błąd, który może wynikać z braku zrozumienia różnic między różnymi rodzajami płynów eksploatacyjnych. Oleje silnikowe oraz oleje do przekładni automatycznych mają całkowicie odmienne właściwości fizykochemiczne i nie są przeznaczone do pracy w systemach hydraulicznych. Używanie tych substancji może prowadzić do poważnych uszkodzeń, takich jak degradacja uszczelek, co z kolei narazi użytkownika na ryzyko awarii układu sprzęgła. Płyny do układu hamulcowego, w tym płyn hamulcowy, są zaprojektowane z myślą o zachowaniu odpowiednich właściwości w warunkach wysokiego ciśnienia i temperatury, co jest kluczowe dla działania układów hydraulicznych. Ponadto, smar plastyczny, który również pojawił się w odpowiedziach, jest substancją przeznaczoną do smarowania ruchomych części i nie ma zastosowania w układach hydraulicznych, gdzie wymagana jest ciecz o odpowiednich właściwościach reologicznych. Przykładem dobrych praktyk w serwisie układów hydraulicznych jest zawsze używanie oryginalnych lub zatwierdzonych płynów, co nie tylko zapewnia długotrwałe użytkowanie, ale również wpływa na bezpieczeństwo i prawidłowe działanie pojazdu.

Pytanie 8

Urząd Dozoru Technicznego przeprowadza przegląd okresowy dźwigów

A. raz w roku
B. co pół roku
C. co 24 miesiące
D. co 36 miesięcy
Odpowiedź "raz w roku" jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami zawartymi w Ustawie z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym, przegląd okresowy podnośników, w tym wind, należy przeprowadzać co 12 miesięcy. Celem tego przeglądu jest zapewnienie bezpieczeństwa użytkowników oraz sprawności urządzeń. Regularne przeglądy pozwalają na wczesne wykrywanie potencjalnych usterek, co może zapobiec poważnym awariom oraz wypadkom. W praktyce, firmy korzystające z podnośników powinny planować przeglądy w harmonogramie rocznym, aby utrzymać urządzenia w optymalnym stanie technicznym. Przykładem jest sytuacja, w której przeprowadzenie przeglądu we właściwym terminie pozwoliło na wykrycie zużycia elementów mechanicznych, co z kolei umożliwiło ich wymianę przed wystąpieniem poważniejszej awarii. Przeglądy te są również wymagane przez normy takie jak PN-EN 81 dotyczące bezpieczeństwa urządzeń dźwigowych, co podkreśla ich znaczenie w kontekście regulacji i standardów branżowych.

Pytanie 9

Po zainstalowaniu czujnika prędkości obrotowej systemu ABS konieczne jest sprawdzenie

A. grubości klocków hamulcowych
B. długości drogi hamowania
C. skoku jałowego pedału hamulca
D. występowania kodów błędów
Wymiana czujnika prędkości obrotowej w systemie ABS to naprawdę ważny krok, jeśli chodzi o prawidłowe działanie hamulców. Po takiej wymianie dobrze jest sprawdzić, czy nie ma błędów w systemie, bo to może pomóc znaleźć inne ewentualne problemy. Kody błędów, które mogą się pojawić, pokażą, co dokładnie jest nie tak - na przykład mogą to być złe połączenia elektryczne czy uszkodzone czujniki. Także, jeżeli po wymianie czujnika nadal pojawia się błąd, to może być znak, że nowy czujnik też jest uszkodzony lub coś jest nie tak w instalacji. W serwisach dobrze jest mieć pod ręką narzędzia diagnostyczne, takie jak skanery OBD-II, bo to ułatwia wykrywanie błędów. Regularne sprawdzanie i kasowanie kodów błędów po naprawach to z kolei klucz do zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności hamulców.

Pytanie 10

W osobowym samochodzie, który nabyto 4 lata i trzy miesiące temu jako nowy, następne okresowe badanie techniczne powinno być wykonane

A. nie później niż za dziewięć miesięcy
B. przed upływem 6 lat od daty pierwszej rejestracji
C. za rok i dziewięć miesięcy
D. niezwłocznie, ponieważ termin badania minął 3 miesiące temu
Wybór innych odpowiedzi może wynikać z niepełnego zrozumienia zasad dotyczących terminów badań technicznych pojazdów. W przypadku odpowiedzi dotyczących terminu 6 lat, warto zauważyć, że taki okres odnosi się do długoterminowych wymogów dotyczących badania technicznego, które po przekroczeniu tego czasu mogą wiązać się z dodatkowymi wymogami, takimi jak skierowanie na badanie szczegółowe. Natomiast sugerowanie przeprowadzenia badania za rok i dziewięć miesięcy jest błędne, gdyż pojazd, który wymaga badania po upływie trzech lat, powinien być regularnie kontrolowany, a nie czekać tak długo. Również odpowiedź sugerująca, że badanie powinno być przeprowadzone 'niezwłocznie' po upływie trzech miesięcy, jest fałszywa, ponieważ przepisy umożliwiają przeprowadzenie badania nawet do dziewięciu miesięcy po terminie. Te nieporozumienia mogą skutkować nieodpowiednim planowaniem, które z kolei prowadzi do sytuacji, w których pojazd nie jest zgodny z obowiązującymi przepisami, co może prowadzić do problemów prawnych oraz finansowych. Kluczowe jest zrozumienie, że regularne przeglądy techniczne są nie tylko wymogiem prawnym, ale także elementem odpowiedzialnego zarządzania pojazdem, co ma wpływ na bezpieczeństwo zarówno kierowcy, jak i innych uczestników ruchu drogowego.

Pytanie 11

Do podstawowych funkcji magazynu należy

A. techniczne wyposażenie warsztatu samochodowego
B. zbieranie materiałów i elementów zapewniających nieprzerwaną realizację procesów usługowych
C. poszukiwanie źródeł zaopatrzenia
D. tworzenie harmonogramu uzupełniania stanów magazynowych
Nadrzędnym zadaniem magazynu jest gromadzenie materiałów i części, co ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia ciągłości procesów usługowych. Magazynowanie to nie tylko przechowywanie surowców, ale także zarządzanie zapasami, co pozwala na efektywne planowanie produkcji oraz eliminację przestojów. Przykładowo, w branży produkcyjnej, odpowiednie gromadzenie komponentów umożliwia płynne wytwarzanie produktów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami, takimi jak Just-in-Time (JIT), które redukują zapasy do niezbędnego minimum i zwiększają efektywność operacyjną. Ponadto, magazyny muszą przestrzegać standardów bezpieczeństwa, zapewniając, że materiały są prawidłowo oznakowane i przechowywane w sposób, który minimalizuje ryzyko uszkodzenia lub utraty. Właściwe zarządzanie materiałami wpływa nie tylko na efektywność operacyjną, ale także na satysfakcję klientów, ponieważ terminowe dostawy i dostępność produktów są kluczowe w konkurencyjnych rynkach.

Pytanie 12

Wielkość zapasów magazynowych określa liczba

A. zamawianych elementów w stosunku do ilości wydanych elementów
B. zamawianych miesięcznie elementów w porównaniu do liczby mechaników
C. rotacji zapasów magazynowych
D. elementów w magazynie w odniesieniu do liczby zamawianych elementów
Analizując pozostałe odpowiedzi, można zauważyć, że nie oddają one w pełni istoty zarządzania zapasami. Pierwsza z nich, dotycząca zamawianych części w stosunku do wydanych, wprowadza mylne pojęcie. Proporcja ta nie bierze pod uwagę dynamiki sprzedaży i rotacji, mogąc sugerować jedynie ogólną ilość zamówień, co nie jest wystarczającą miarą efektywności zarządzania zapasami. Podobnie, wskaźnik dotyczący części w magazynie w stosunku do zamawianych nie uwzględnia, jak często te zapasy są wykorzystywane lub sprzedawane. Z kolei porównanie zamawianych miesięcznie części do liczby mechaników wprowadza dodatkowy błąd myślowy, gdyż nie ma bezpośredniego związku między tymi dwiema zmiennymi w kontekście zarządzania zapasami. W praktyce, powiązania te mogą prowadzić do mylnych wniosków o efektywności działalności. Kluczowym błędem jest skupienie się na niewłaściwych wskaźnikach, które nie odzwierciedlają rzeczywistej rotacji zapasów, co może skutkować nadmiernym gromadzeniem zapasów, zwiększeniem kosztów magazynowania i ryzykiem przestarzałych produktów. Właściwe zrozumienie wskaźników rotacji jest niezbędne do efektywnego zarządzania magazynem i kosztami operacyjnymi.

Pytanie 13

Serwis samochodowy nabył z hurtowni 260 litrów oleju silnikowego oraz 50 sztuk filtrów oleju. Do wymiany oleju w jednym silniku wymagane jest 5 litrów oleju. Ile wymian można przeprowadzić dzięki zakupionym olejowi i filtrom?

A. 48
B. 52
C. 55
D. 50
Podczas rozwiązywania tego zadania, wiele osób może skupić się tylko na ilości oleju silnikowego, co prowadzi do błędnych wniosków. Na przykład, obliczenie wymian na podstawie samej ilości oleju daje nam 52 wymiany, ale to podejście nie uwzględnia kluczowego elementu, jakim są filtry oleju. Używanie więcej oleju, niż mamy dostępnych filtrów, jest błędem, ponieważ wymiana oleju zawsze powinna być przeprowadzona z nowym filtrem, zgodnie z normami branżowymi dotyczącymi konserwacji silników. Dobre praktyki wskazują, że bez względu na ilość oleju, ograniczenie stanowią filtry. Ponadto, skupienie się jedynie na jednym zasobie może prowadzić do nieefektywności i zwiększonego ryzyka uszkodzenia silnika, co jest z kolei sprzeczne z zasadami zrównoważonego zarządzania zasobami w serwisach motoryzacyjnych. Dlatego istotne jest podejście holistyczne, uwzględniające wszystkie elementy potrzebne do przeprowadzenia usługi, co pozwala uniknąć nieporozumień i zapewnia wysoką jakość świadczonych usług.

Pytanie 14

W ramach codziennej obsługi samochodu należy

A. sprawdzić jakość płynu hamulcowego
B. sprawdzić poprawność ustawienia świateł
C. przeprowadzić kontrolę stanu zabezpieczenia antykorozyjnego podwozia
D. zwrócić uwagę, czy pod pojazdem nie występują ślady wycieków płynów eksploatacyjnych
Odpowiedź dotycząca sprawdzenia, czy pod samochodem nie ma śladów wycieków płynów eksploatacyjnych, jest kluczowa w kontekście codziennej obsługi pojazdu. Wyciek płynów, takich jak olej silnikowy, płyn chłodniczy czy płyn hamulcowy, może wskazywać na poważne problemy z układami mechanicznymi samochodu. Regularne sprawdzanie stanu technicznego pojazdu, w tym identyfikacja wycieków, zapobiega dalszym uszkodzeniom oraz potencjalnym awariom, które mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. W praktyce, użytkownicy powinni regularnie parkować samochód na czystym podłożu i obserwować ewentualne plamy, co może być pierwszym krokiem w identyfikacji problemów. Zgodnie z zaleceniami producentów i dobrymi praktykami branżowymi, zaleca się przeprowadzanie tego typu kontroli przynajmniej raz w miesiącu, a także przed dłuższymi podróżami. Wykrycie wycieków na wczesnym etapie pozwala na skuteczną interwencję i może zaoszczędzić czas oraz koszty związane z naprawą poważniejszych uszkodzeń.

Pytanie 15

Klient, który oddaje pojazd do serwisu, zgłosił problem z mechanizmem wycieraczek przedniej szyby. W pierwszej kolejności elektromechanik zajmujący się naprawą powinien

A. zweryfikować bezpiecznik mechanizmu wycieraczek
B. przeprowadzić wymianę silniczka mechanizmu wycieraczek
C. sprawdzić ciągłość instalacji elektrycznej zasilającej mechanizm wycieraczek
D. dokonać kontroli styków włącznika wycieraczek przedniej szyby
Wybór opcji sprawdzenia bezpiecznika mechanizmu wycieraczek jest prawidłowy, ponieważ jest to kluczowy krok w diagnostyce problemów elektrycznych w pojazdach. Bezpieczniki chronią obwody elektryczne przed uszkodzeniem na skutek nadmiernego prądu. Gdy mechanizm wycieraczek przestaje działać, pierwszym krokiem powinno być sprawdzenie bezpiecznika, ponieważ może on być uszkodzony lub przepalony, co uniemożliwia zasilanie silniczka wycieraczek. Taki proceder jest zgodny z zasadami diagnostyki samochodowej, które zalecają najpierw identyfikację najbardziej prawdopodobnych przyczyn problemu. Na przykład, jeśli po wymianie bezpiecznika mechanizm wycieraczek zaczyna działać, to wskazuje na to, że pierwotna przyczyna usterki była związana z bezpiecznikiem, a nie z samym silniczkiem czy innymi komponentami. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy polega na skróceniu czasu diagnostyki oraz obniżeniu kosztów naprawy poprzez unikanie niepotrzebnych wymian komponentów, co jest zgodne z zasadą efektywności naprawy w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 16

Które z wymienionych badań nie jest przeprowadzane przez diagnostę podczas rocznego przeglądu rejestracyjnego na stacji kontroli pojazdów?

A. Ocena stanu technicznego sygnału dźwiękowego.
B. Sprawdzenie prawidłowości działania układu zasilania silnika.
C. Ocena skuteczności oraz równomierności działania hamulców.
D. Weryfikacja poprawności działania i ustawienia świateł.
Wybierając odpowiedzi związane z kontrolą działania świateł, hamulców czy sygnałów dźwiękowych, można pomyśleć, że wszystkie te elementy są jednakowo ważne w ramach przeglądu rejestracyjnego. To może być mylące, bo każdy z tych testów ma swoje miejsce, ale nie wszystkie z nich są realizowane podczas corocznych przeglądów. Sprawdzanie hamulców i świateł jest super istotne, bo wpływa na nasze bezpieczeństwo, a pominięcie tych rzeczy może skończyć się tragicznie. Często ludzie myślą, że wszystko co dotyczy działania pojazdu, powinno być badane, co prowadzi do błędnej opinii o konieczności testowania układu zasilania silnika. Choć to też ważny element, to nie jest on sprawdzany podczas przeglądów rejestracyjnych. Zrozumienie tych różnic oraz ich znaczenia w kontekście przepisów i bezpieczeństwa na drodze jest naprawdę ważne dla każdego kierowcy i diagnosty, bo błędne podejście może mieć poważne konsekwencje.

Pytanie 17

Podczas użytkowania samochodu, ochrona lakierowanych części nadwozia przed rdzą jest realizowana przez

A. mycie
B. szpachlowanie
C. odtłuszczanie
D. woskowanie
Mycie pojazdu jest kluczowym elementem jego konserwacji, jednak nie zapewnia ochrony przed korozją. Proces mycia usuwa zanieczyszczenia, takie jak brud czy osady, ale nie tworzy trwałej bariery ochronnej. Odtłuszczanie, choć również istotne, służy głównie przygotowaniu powierzchni pod dalsze zabiegi (np. malowanie czy nakładanie wosków), a nie jako środek ochronny. Szpachlowanie jest techniką stosowaną podczas napraw lakieru, mającą na celu wypełnienie ubytków i usunięcie uszkodzeń, ale sama w sobie nie zabezpiecza nadwozia przed korozją. Często występuje mylne przekonanie, że mycie lub odtłuszczanie mogą zastąpić woskowanie jako metodę ochrony. Ważne jest, aby zrozumieć, że te czynności są preparatoryjne i nie mogą zastąpić właściwej ochrony, jaką oferuje wosk. Wszelkie działania zabezpieczające powinny być oparte na zrozumieniu ich celów oraz właściwej kolejności, aby maksymalizować ochronę nadwozia przed korozją i wpływem czynników atmosferycznych.

Pytanie 18

W celu określenia prędkości przepływu powietrza podczas testowania działania przepływomierza zazwyczaj wykorzystuje się komputer diagnostyczny, ale można także użyć

A. anemometru
B. areometru
C. rotometru
D. wakuometru
Anemometr to urządzenie służące do pomiaru prędkości przepływu powietrza, które znajduje szerokie zastosowanie w różnych dziedzinach, w tym w diagnostyce systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Przykładem zastosowania anemometrów jest ich użycie w budynkach komercyjnych, gdzie monitorowanie przepływu powietrza jest kluczowe dla zapewnienia odpowiedniej jakości powietrza wewnętrznego oraz efektywności energetycznej. W praktyce anemometry mogą być wykorzystywane do oceny wydajności wentylacji, a ich pomiary pomagają w identyfikacji potencjalnych problemów, takich jak zbyt niski przepływ powietrza, co może prowadzić do nieodpowiednich warunków środowiskowych. Dobre praktyki branżowe zalecają regularne kalibracje anemometrów oraz ich stosowanie zgodnie z normami, takimi jak ISO 7243, co zapewnia wiarygodne i dokładne wyniki. Warto także zauważyć, że anemometry występują w różnych typach, w tym anemometry ciepłowodne oraz anemometry wirnikowe, które różnią się zasadą działania, a ich wybór powinien być dostosowany do specyficznych potrzeb pomiarowych.

Pytanie 19

Dokumentem prawnym, który ustala minimalną grubość bieżnika opon w samochodzie, jest

A. rozporządzenie właściwego ministra
B. Polska Norma
C. Rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii
D. Europejska Norma
Rozporządzenie ministra ma znaczenie, bo to właśnie w nim określono, jak głęboki musi być bieżnik opon, żebyśmy mogli czuć się bezpiecznie na drodze. W Polsce, prawnie mówiąc, dla opon letnich minimum to 1,6 mm, a dla zimowych 3 mm. Trzymanie się tych norm to klucz do dobrej przyczepności, a to znowu ma wpływ na to, jak unikamy wypadków, zwłaszcza w trudnych warunkach, jak śnieg czy deszcz. Z mojego doświadczenia wynika, że kierowcy powinni co jakiś czas sprawdzać stan opon, bo to może ich uratować przed nieprzyjemnymi niespodziankami i kosztami, które wynikają z wymiany opon, kiedy są już zużyte. Dodatkowo, te przepisy mają też swoje miejsce w międzynarodowych standardach bezpieczeństwa, więc widać, że to ważny element transportu. Warto pamiętać, że przepisy są regularnie aktualizowane, żeby nadążać za postępem technologicznym i zmianami w naszym otoczeniu.

Pytanie 20

Gdy na kole kierownicy odczuwalne są drgania, powinno się najpierw

A. Persona
B. wymienić wał kierownicy i wyważyć koła pojazdu
C. wymienić końcówki drążków kierowniczych
D. wymienić kolumnę
Drgania odczuwalne na kole kierownicy mogą wywoływać różne elementy układu kierowniczego, a wybór niewłaściwego rozwiązania może prowadzić do poważnych konsekwencji. Wymiana końcówek drążków kierowniczych, mimo że może być częścią naprawy, nie jest odpowiednim pierwszym krokiem w tym przypadku. Wiele osób błędnie zakłada, że drgania są bezpośrednio związane z końcówkami drążków, jednak to zazwyczaj objaw innego problemu. Podobnie, wymiana wału kierownicy i wyważenie kół mogą być potrzebne, ale nie usuną źródła drgań, które może leżeć w samej kolumnie. Przykładowo, przeguby czy łożyska w kolumnie mogą być uszkodzone, co prowadzi do nieprawidłowego działania i odczuwalnych drgań. Często mechanicy mogą sugerować wymianę kolumny jako ostatnią opcję, co jest błędem, ponieważ to właśnie ten element ma kluczowe znaczenie dla stabilności kierowania. Ponadto, typowe błędy myślowe prowadzące do takich wniosków to skupianie się na najbardziej oczywistych komponentach, zamiast analizy pełnego układu kierowniczego i jego elementów. Warto zatem zawsze przeprowadzać dokładną diagnostykę, zanim podejmiemy decyzję o naprawie, aby skutecznie zidentyfikować źródło problemu i zminimalizować ryzyko dalszych uszkodzeń.

Pytanie 21

Funkcją świecy żarowej zainstalowanej w silniku jest

A. podgrzewanie wtryskiwacza w przypadku zamarznięcia paliwa
B. zapalenie mieszanki powietrzno-paliwowej
C. podgrzewanie paliwa dostarczanego do cylindra
D. podgrzanie powietrza w komorze spalania
Wybór odpowiedzi dotyczącej rozgrzewania wtryskiwacza po zamarznięciu paliwa wskazuje na nieporozumienie w zakresie funkcji świecy żarowej. Wtryskiwacz jest elementem układu wtryskowego, którego zadaniem jest dostarczanie paliwa do cylindra silnika, natomiast świeca żarowa nie ma żadnego wpływu na temperaturę ani działanie wtryskiwacza. Kiedy paliwo zamarza, jego płynność maleje, co może prowadzić do problemów z jego wtryskiem, ale to wymaga zupełnie innych rozwiązań, takich jak podgrzewacze paliwa. W kontekście podgrzewania paliwa dostarczanego do cylindra, również występuje błędne zrozumienie. Świeca żarowa nie podgrzewa paliwa, a jedynie powietrze w komorze spalania, co jest istotne dla procesu zapłonu. Z kolei zapalenie mieszanki paliwowo-powietrznej, choć jest kluczowe w procesie spalania, nie jest bezpośrednią funkcją świecy żarowej, lecz wynikiem podgrzania powietrza przez nią. Dlatego też, rozpoznanie roli świecy żarowej jako urządzenia podgrzewającego powietrze, a nie paliwo czy wtryskiwacz, jest fundamentalne dla zrozumienia funkcji silników wysokoprężnych. Ignorowanie tego aspektu może prowadzić do poważnych błędów w diagnostyce i naprawach silników, a tym samym wpłynąć na ich wydajność i bezpieczeństwo eksploatacji.

Pytanie 22

Podział zużytych elementów polega na

A. ich oddaniu - jako części zapasowe
B. przechowywaniu ich w stosach o maksymalnej wysokości 2 m
C. wydobywaniu z nich metali szlachetnych
D. umieszczaniu ich w odpowiednich pojemnikach
Segregacja zużytych części polega na ich umieszczaniu w odpowiednich pojemnikach, co jest kluczowym elementem efektywnego zarządzania odpadami. Odpowiednia segregacja pozwala na skuteczne przetwarzanie materiałów, co z kolei prowadzi do ich ponownego wykorzystania lub recyklingu. Przykładem może być segregacja części elektronicznych, które zawierają metale szlachetne i inne cenne surowce. Dobre praktyki branżowe, takie jak standardy ISO 14001 dotyczące zarządzania środowiskowego, podkreślają znaczenie segregacji w kontekście minimalizacji wpływu na środowisko. Dzięki odpowiedniemu umieszczaniu części w dedykowanych pojemnikach, można zredukować zanieczyszczenie, a także zwiększyć efektywność procesów recyklingowych. Umożliwia to także lokalnym zakładom przetwórczym łatwiejsze zbieranie i przetwarzanie surowców, co sprzyja zrównoważonemu rozwojowi i oszczędzaniu zasobów naturalnych.

Pytanie 23

Który z wymienionych komponentów pojazdu nie może być poddany regeneracji?

A. Kompresor systemu klimatyzacji
B. Przekładnia kierownicza
C. Pirotechniczny napinacz pasów
D. Wał korbowy
Wybór wału korbowego jako elementu, który nie podlega regeneracji, jest nieprawidłowy, ponieważ wał korbowy jest jednym z kluczowych komponentów silnika spalinowego i może być poddawany regeneracji w przypadku niewielkich uszkodzeń. Proces regeneracji wału korbowego obejmuje szereg działań, takich jak szlifowanie, które przywracają jego pierwotne wymiary i pozwalają na dalsze użytkowanie. W przypadku kompresora układu klimatyzacji, podobnie jak wał korbowy, również istnieje możliwość regeneracji. W praktyce, wiele warsztatów oferuje usługi naprawy kompresorów, co jest bardziej ekonomiczne niż ich wymiana na nowe. Przekładnia kierownicza, będąca kluczowym elementem układu kierowniczego, także może być regenerowana, szczególnie w przypadku problemów z luźnym działaniem. Regeneracja obejmuje takie operacje jak wymiana uszczelnień czy odnowienie szczelin. Warto zwrócić uwagę, że regeneracja wielu elementów pojazdów jest standardową praktyką w branży motoryzacyjnej, co pomaga redukować koszty eksploatacji i zwiększać efektywność użytkowania pojazdu. Typowym błędem myślowym w tym kontekście jest zakładanie, że elementy pojazdu, które zostały uszkodzone, muszą być zawsze wymieniane, a nie naprawiane lub regenerowane, co może prowadzić do niepotrzebnych wydatków oraz marnotrawienia zasobów.

Pytanie 24

Identyfikator pojazdu samochodowego to

A. DOT-207 M374 AS1
B. E6 43R-006735
C. LA2YZ23J9P4800003
D. AH-6HK 1XYSJ001
Numer identyfikacyjny pojazdu, znany również jako VIN (Vehicle Identification Number), składa się z 17 znaków alfanumerycznych, które identyfikują pojazd w sposób unikalny. Odpowiedź LA2YZ23J9P4800003 jest poprawna, ponieważ spełnia standardowe wymagania dotyczące VIN. Zawiera informacje o producencie, modelu, roku produkcji oraz kraju, w którym pojazd został wyprodukowany. VIN jest kluczowy dla wielu procesów, w tym rejestracji pojazdu, ubezpieczeń oraz historii serwisowej. W praktyce, przy zakupie używanego pojazdu, sprawdzenie VIN może ujawnić informacje o poprzednich wypadkach czy kradzieżach. Standardy dotyczące VIN są określone przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO) oraz przepisy krajowe, co zapewnia ich spójność i niezawodność na całym świecie. Zrozumienie i umiejętność interpretacji numeru VIN jest niezbędna dla profesjonalistów w branży motoryzacyjnej oraz dla konsumentów, którzy chcą dokonać świadomego zakupu.

Pytanie 25

Po przeprowadzonej naprawie systemu zawieszenia należy zrealizować czynności kontrolne

A. na stanowisku rolkowym
B. urządzeniem typu szarpak
C. na płycie najazdowej
D. metodą drgań wymuszonych
Kontrola układu zawieszenia na stanowisku rolkowym może wydawać się atrakcyjną alternatywą, jednak nie oddaje pełnego obrazu jego działania. Stanowisko rolkowe jest bardziej odpowiednie do testowania hamulców i nie zapewnia odpowiednich warunków do oceny reakcji zawieszenia na dynamiczne obciążenia, jak to ma miejsce w rzeczywistych scenariuszach drogowych. Ponadto, używanie płyty najazdowej, choć przydatne do oceny geometrii zawieszenia, również nie dostarcza pełnej informacji o jego pracy pod obciążeniem. Metoda drgań wymuszonych, z kolei, może wydawać się zaawansowana, ale w praktyce nie dostarcza jednoznacznych wyników dotyczących rzeczywistego zachowania zawieszenia w warunkach drogowych. Często mylące jest myślenie, że każda z tych metod może zastąpić użycie szarpaka. Takie podejście może prowadzić do niewłaściwych napraw i zaniechań, co skutkuje obniżeniem bezpieczeństwa pojazdu. Właściwe testowanie układów zawieszenia wymaga precyzyjnych narzędzi, które mogą symulować rzeczywiste warunki eksploatacyjne, co jest kluczowe w zapewnieniu ich efektywności oraz bezpieczeństwa użytkowania.

Pytanie 26

Po zakończeniu wymiany skraplacza oraz osuszacza powietrza w systemie klimatyzacyjnym pojazdu należy

A. napełnić układ dwutlenkiem węgla
B. wydać pojazd klientowi i przyjąć kolejny samochód
C. przepłukać układ olejem napędowym
D. sprawdzić szczelność układu
Sprawdzenie szczelności układu klimatyzacji po wymianie skraplacza z osuszaczem powietrza jest kluczowym krokiem w zapewnieniu prawidłowego funkcjonowania systemu. Po wymianie tych podzespołów istnieje ryzyko, że mogą pojawić się nieszczelności, które prowadzą do utraty czynnika chłodniczego oraz obniżenia efektywności klimatyzacji. W praktyce sprawdzanie szczelności można przeprowadzić za pomocą metody ciśnieniowej, stosując azot jako gaz testowy. Po napełnieniu układu azotem, wynikiem analizy może być stwierdzenie ewentualnych wycieków, co następnie pozwala na ich lokalizację oraz naprawę. Standardem w branży jest stosowanie urządzeń do detekcji nieszczelności, które umożliwiają szybkie zlokalizowanie problemu. Przykładem może być zastosowanie detektorów ultradźwiękowych, które wykrywają dźwięki wycieków, co jest niezwykle efektywne w diagnostyce układów klimatyzacyjnych. Zignorowanie tego kroku może prowadzić do poważnych uszkodzeń systemu, zwiększonego zużycia energii oraz kosztownych napraw w przyszłości.

Pytanie 27

Mechanik został poproszony o wymianę elementu wykonawczego w hydraulicznych hamulcach. Powinien wymienić

A. sprężynę
B. cylinderek z tłoczkami
C. zawór rozdzielający
D. pedal hamulcowy
Wymiana cylindrów z tłoczkami w układzie hamulcowym to naprawdę istotna sprawa, bo dzięki temu hamowanie działa jak należy. Te cylindry to kluczowe elementy, które zamieniają ciśnienie płynu hamulcowego na siłę działającą na klocki hamulcowe. Bez nich mogłoby być niebezpiecznie! Niestety, cylindry mogą się zużywać lub uszkadzać, co prowadzi do awarii całego układu. Dlatego wymieniając je, warto zwrócić uwagę, żeby były zgodne z normami, na przykład standardami ISO – chodzi o bezpieczeństwo. Mechanik powinien zawsze sprawdzić, czy nowe cylindry pasują do tych oryginalnych, bo to ma ogromne znaczenie dla ich funkcjonowania i bezpieczeństwa samochodu. A tak na marginesie, regularne przeglądy i konserwacja układu hamulcowego mogą zapobiec wielu problemom i sprawić, że będą one działać dłużej.

Pytanie 28

Certyfikat potwierdzający ukończenie szkolenia w zakresie obsługi i naprawy systemów wykorzystujących czynnik R134a uprawnia do obsługi

A. akumulatora kwasowego
B. układu hamulcowego
C. układu klimatyzacji
D. reaktora katalitycznego
Certyfikat potwierdzający odbycie przeszkolenia z zakresu obsługi i naprawy układów z czynnikiem R134a uprawnia do pracy z układami klimatyzacji, gdyż R134a jest powszechnie stosowanym czynnikiem chłodniczym w takich systemach. Układy klimatyzacji w pojazdach oraz w budynkach wykorzystują R134a ze względu na jego wysoką efektywność chłodzenia oraz niższą szkodliwość dla warstwy ozonowej w porównaniu do starszych czynników chłodniczych, takich jak R12. Przykładem praktycznego zastosowania tej wiedzy może być diagnostyka i serwisowanie klimy w samochodzie, gdzie technik musi być w stanie zlokalizować wycieki czynnika, wymienić kompresor lub osuszyć układ. Stosowanie się do standardów SAE J2772 dotyczących odzyskiwania czynników chłodniczych oraz przestrzeganie regulacji EPA w USA w zakresie ochrony środowiska to kluczowe aspekty, które powinien znać każdy technik. Wiedza na temat obsługi układów klimatyzacji wpływa na bezpieczeństwo i efektywność działania systemów oraz na komfort użytkowników.

Pytanie 29

Sekcja przeznaczona do początkowego montażu jest oznaczona symbolem

A. OEM
B. OEQ
C. AM
D. OE
Odpowiedzi "AM", "OEQ" i "OEM" są nieprawidłowe, ponieważ nie odnoszą się one bezpośrednio do części przeznaczonej na pierwszy montaż w tym kontekście. Oznaczenie "AM" zazwyczaj oznacza "Aftermarket", co odnosi się do części produkowanych przez firmy zewnętrzne, które nie są oryginalnymi producentami. Chociaż części aftermarket mogą być tańsze, ich jakość i kompatybilność z danym sprzętem mogą być wątpliwe, co może prowadzić do problemów z eksploatacją. Oznaczenie "OEQ" (Original Equipment Quality) sugeruje, że dana część spełnia standardy jakościowe zbliżone do części OE, lecz nie jest oficjalnie klasyfikowana jako część oryginalna, co może prowadzić do sytuacji, w których użytkownicy mylnie zakładają, że wybierając tę opcję, otrzymują to samo, co oferują oryginalni producenci. Oznaczenie "OEM" (Original Equipment Manufacturer) odnosi się do producentów, którzy wytwarzają części dla innych firm, ale nie zawsze oznacza, że są to części przeznaczone na pierwszy montaż w sensie bezpośredniej produkcji dla konkretnego pojazdu. Niezrozumienie tych różnic może prowadzić do wyboru niewłaściwych komponentów i w konsekwencji do problemów mechanicznych lub obniżonej wydajności sprzętu.

Pytanie 30

W pojeździe, w którym dokonano wymiany pompy cieczy chłodzącej napędzanej paskiem rozrządu, należy jednocześnie zlecić wymianę

A. chłodnicy silnika
B. paska napędu osprzętu silnika
C. paska rozrządu
D. termostatu
Co do wymiany innych części jak termostat, pasek od osprzętu silnika czy chłodnica silnika, to nie jest to coś, co powinno być zawsze robione przy wymianie pompy cieczy chłodzącej. Termostat jest ważny, ale działa niezależnie od pompy i nie jest napędzany przez pasek rozrządu, więc jego wymiana zależy od tego, w jakim jest stanie. Pasek napędu osprzętu też swoją drogą, ma swoją rolę, ale nie ma wpływu na działanie paska rozrządu ani pompy. A chłodnica? No cóż, jest odprowadzania ciepła, ale jej wymiana nie ma nic wspólnego z pompą chłodzącą czy paskiem rozrządu. Wiele osób myli funkcje różnych części w układzie chłodzenia, a to może prowadzić do zbędnych wydatków. Warto zrozumieć, jak te komponenty ze sobą współpracują, żeby nie wydawać kasy na coś, co nie ma sensu.

Pytanie 31

Dostawy elementów, które są niedostępne w krajowych magazynach producenta samochodów, odbywają się zazwyczaj

A. do dwóch tygodni
B. w dniu składania zamówienia
C. co trzy dni
D. w następnym dniu
Dostawy części niedostępnych w magazynach krajowych producentów samochodów zazwyczaj realizowane są w terminie do dwóch tygodni, co jest zgodne z praktykami branżowymi. W przypadku braku danego komponentu w lokalnym magazynie, producenci często korzystają z międzynarodowych dostawców lub centralnych magazynów, co może wydłużyć czas realizacji zamówienia. Standardowy czas dostawy w branży motoryzacyjnej wynika z konieczności zapewnienia odpowiednich norm jakościowych oraz logistycznych. Przykładowo, dostawa części zamiennych może obejmować elementy, które muszą przejść dodatkowe kontrole jakości przed wysyłką. Wzorcowe praktyki w zarządzaniu łańcuchem dostaw wskazują, że efektywne planowanie i współpraca z dostawcami są kluczem do minimalizacji czasu realizacji zamówień. Warto również zauważyć, że w dobie globalizacji, producenci samochodów stawiają na elastyczność procesów logistycznych, co przekłada się na czas oczekiwania na części.

Pytanie 32

Nadmierne zużycie oleju silnikowego w pojeździe może być skutkiem

A. zużycia panewek czopów głównych wału korbowego.
B. zbyt niskiego stanu oleju.
C. zużycia uszczelniaczy zaworów.
D. uszkodzenia pompy olejowej.
Niski poziom oleju w silniku to nie bezpośrednia przyczyna dużego zużycia, raczej efekt złego stanu silnika. Owszem, jak oleju jest mało, to może to doprowadzić do uszkodzeń, ale nie znaczy, że sam w sobie powoduje on większe zużycie. Zbyt niski poziom oleju może prowadzić do jego przegrzania i tarcia, ale nie do wycieku czy spalania. Jeśli chodzi o zużycie panewek czopów głównych wału, to też nie jest bezpośrednia przyczyna straty oleju, chociaż wpływa na wydajność. Uszkodzenie pompy oleju to kolejna sprawa, może zmniejszać ciśnienie, co utrudnia smarowanie, ale nie jest przyczyną nadmiernego zużycia oleju, raczej skutkiem problemów z ciśnieniem. Warto to wszystko rozumieć, żeby się nie mylić i diagnozować silnik na podstawie odpowiednich kryteriów. Regularne sprawdzanie poziomu i jakości oleju też powinno być rutyną, a przeglądy techniczne pomogą wychwycić problemy z systemem smarowania.

Pytanie 33

Zanim rozpoczniesz diagnostykę przy użyciu metody Eusama, w pierwszej kolejności powinieneś zweryfikować

A. rozmiary opon
B. ciśnienie w oponach
C. głębokość profilu
D. indeks prędkości opon
Sprawdzanie ciśnienia w oponach przed przystąpieniem do diagnostyki metodą Eusama jest kluczowe, ponieważ niewłaściwe ciśnienie może znacząco wpłynąć na wyniki pomiarów oraz bezpieczeństwo pojazdu. Odpowiednie ciśnienie w oponach zapewnia optymalne zachowanie pojazdu na drodze, wpływa na zużycie paliwa oraz wydłuża żywotność opon. Na przykład, zbyt niskie ciśnienie może prowadzić do nadmiernego zużycia bieżnika, co w konsekwencji obniża efektywność hamowania i zwiększa ryzyko uszkodzenia opony. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie może prowadzić do nadmiernego twardnienia opony, co negatywnie wpływa na przyczepność i komfort jazdy. W ramach standardów branżowych, regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach powinno być częścią rutynowej konserwacji pojazdu, co jest podkreślane przez organizacje takie jak Tire Industry Association (TIA).

Pytanie 34

Dźwięki przypominające gwizdanie lub świstanie, które można usłyszeć podczas rozłączania sprzęgła, mogą świadczyć o uszkodzeniu

A. sprężyny talerzowej
B. łożyska wyciskowego
C. widełek rozłączających
D. tarczy sprzęgła
Dźwięki przypominające gwizdanie lub świstanie, które pojawiają się podczas wyłączania sprzęgła, najczęściej wskazują na zużycie lub uszkodzenie łożyska wyciskowego. Łożysko to ma za zadanie umożliwienie płynnej pracy mechanizmu sprzęgła, a jego nieprawidłowe funkcjonowanie może w efekcie prowadzić do problemów z rozłączaniem silnika od skrzyni biegów. W przypadku, gdy łożysko wyciskowe jest uszkodzone, jego ruch może generować dźwięki, które są słyszalne wewnątrz kabiny pojazdu. Praktyczne przykłady, które można podać, obejmują sytuacje, gdy mechanicy podczas diagnostyki usterek sprzęgła zwracają szczególną uwagę na te dźwięki, co pozwala na szybsze zidentyfikowanie problemu. W branży motoryzacyjnej, przestrzeganie standardów diagnostycznych, takich jak procedury określone przez producentów, jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i prawidłowego funkcjonowania pojazdów. Utrzymanie w dobrym stanie łożyska wyciskowego jest zatem kluczowe, aby zapobiec dalszym uszkodzeniom i kosztownym naprawom.

Pytanie 35

Używając urządzenia typu Frenotest, można zrealizować pomiar

A. siły hamującej
B. podciśnienia w serwomechanizmie
C. szczelności systemu hamulcowego
D. opóźnienia hamowania
Pomiar opóźnienia hamowania za pomocą urządzenia typu Frenotest jest kluczowym aspektem oceny skuteczności układu hamulcowego w pojazdach. Frenotest mierzy czas, w którym pojazd zatrzymuje się po naciśnięciu pedału hamulca, co pozwala na określenie, jak szybko system hamulcowy reaguje na sygnał. W praktyce, opóźnienie hamowania jest istotne, ponieważ zbyt długi czas reakcji może prowadzić do potencjalnych zagrożeń na drodze. Przykładowo, pojazd o dużym opóźnieniu hamowania może nie zatrzymać się na czas podczas nagłej sytuacji, co naraża kierowcę i pasażerów na niebezpieczeństwo. Standardy takie jak ISO 17254 dotyczące testowania systemów hamulcowych podkreślają znaczenie pomiaru opóźnienia hamowania w kontekście bezpieczeństwa pojazdów. Regularne przeprowadzanie tych testów w warsztatach i stacjach diagnostycznych jest konieczne dla zapewnienia, że układ hamulcowy działa sprawnie i zgodnie z normami branżowymi. W ten sposób, korzystając z Frenotest, można monitorować osiągi hamulców, co jest niezbędne dla utrzymania pojazdu w dobrym stanie technicznym.

Pytanie 36

Podczas jazdy próbnej po wyważeniu kół przednich pracownik zauważył drgania w układzie kierowniczym. W związku z tym powinien najpierw

A. wykonać dynamiczne wyważanie kół
B. zamienić koła prawe z lewymi i przeprowadzić nową próbę drogową
C. usunąć wszystkie odważniki z kół
D. wymienić opony na nowe
Zamiana miejscami kół prawego na lewe nie jest skuteczną metodą rozwiązania problemu drgań w układzie kierowniczym. Choć może wydawać się, że przestawienie kół mogłoby zniwelować problemy związane z niewłaściwym wyważeniem, w rzeczywistości działa to tylko w bardzo specyficznych przypadkach, gdy niewyważenie dotyczy jednego konkretnego koła. W przypadku drgań, które odczuwane są w całym układzie kierowniczym, przyczyny mogą być znacznie bardziej złożone. Usunięcie wszystkich odważników z kół jest także podejściem, które prowadzi do pogorszenia sytuacji, a nie jej poprawy. Odważniki mają na celu wyrównanie ciężaru i ich brak może skutkować jeszcze większymi drganiami oraz nierównomiernym zużyciem opon. Wymiana opon na nowe również nie jest odpowiedzią na problem drgań, ponieważ nowe opony mogą zachować te same wady wyważenia, które były obecne wcześniej. Odpowiednia diagnostyka, w tym wyważanie dynamiczne, jest najważniejszym krokiem, który należy wykonać przed podjęciem jakichkolwiek innych działań. Wiedza na temat właściwego postępowania w takiej sytuacji jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Pytanie 37

Sprzętem znajdującym się w wyposażeniu warsztatu samochodowego, który wymaga regularnej kontroli przez Urząd Dozoru Technicznego, jest

A. wyważarka do kół
B. szarpak
C. prasa warsztatowa
D. podnośnik samochodowy
Podnośnik samochodowy to kluczowe urządzenie w warsztacie samochodowym, które umożliwia podnoszenie pojazdów w celu przeprowadzania napraw i konserwacji. Jego użytkowanie wiąże się z koniecznością przestrzegania określonych norm bezpieczeństwa, dlatego podlega on okresowym kontrolom przez Urząd Dozoru Technicznego. Regularne sprawdzenie podnośników jest istotne, ponieważ nieodpowiednio serwisowane urządzenie może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa pracowników i klientów. Przykładem zastosowania podnośnika może być wymiana oleju, gdzie dostęp do silnika wymaga podniesienia pojazdu na odpowiednią wysokość. Zgodnie z normami, wszystkie podnośniki powinny być wyposażone w systemy zabezpieczeń, które zapobiegają niekontrolowanemu opadaniu. Dobre praktyki branżowe zalecają również przeprowadzanie szkoleń dla operatorów podnośników, aby zapewnić ich umiejętności w zakresie bezpiecznego użytkowania tych urządzeń.

Pytanie 38

Elektromechanik wykonał pomiar gęstości elektrolitu w temperaturze otoczenia. W różnych komorach akumulatora otrzymał wyniki w zakresie 1,285-1,30 g/cm3. Uzyskany rezultat wskazuje

A. na pełne naładowanie
B. na zasiarczenie
C. na konieczność doładowania
D. na zbyt wysoką gęstość elektrolitu
Nieprawidłowe podejście do analizy gęstości elektrolitu w akumulatorze może prowadzić do błędnych wniosków dotyczących jego stanu. Uznanie, że gęstość elektrolitu na poziomie 1,285-1,30 g/cm3 oznacza konieczność doładowania, jest mylące, ponieważ wartości te sugerują, że akumulator jest w stanie naładowania, a nie w przeciwnym przypadku. Doładowanie akumulatora jest zazwyczaj zalecane, gdy gęstość spada poniżej 1,225 g/cm3, co jest znakiem, że akumulator jest częściowo rozładowany. Wskazanie na pełne naładowanie w przypadku tak wysokiej gęstości również jest błędne, ponieważ wartości powyżej 1,265 g/cm3 mogą wskazywać na problemy z akumulatorem. Ponadto, zasiarczenie akumulatora, które jest skutkiem długotrwałego rozładowania, nie ma bezpośredniego związku z wysoką gęstością elektrolitu. W rzeczywistości, zasiarczenie prowadzi do obniżenia gęstości, gdyż siarczan ołowiu gromadzi się na płytach. Typowe błędy myślowe w tej analizie obejmują mylenie stanu naładowania akumulatora z jego gęstością, co podkreśla znaczenie prawidłowego zrozumienia zasad działania elektrolitów w akumulatorach oraz konieczności regularnego pomiaru gęstości dla zapewnienia optymalnych warunków pracy.

Pytanie 39

Aby ocenić poziom satysfakcji klientów z realizowanych napraw oraz jakości usług serwisowych, należy zrealizować

A. analizę miesięcznych przychodów finansowych
B. badania ankietowe wśród pracowników warsztatu
C. zestawienie liczby przeprowadzonych napraw
D. badania ankietowe wśród klientów
Analiza miesięcznych obrotów finansowych, zestawienie ilości wykonanych napraw oraz badania ankietowe wśród pracowników warsztatu to podejścia, które nie mogą w pełni oddać doświadczenia klientów ani dostarczyć informacji o ich zadowoleniu. Miesięczne obroty finansowe mogą jedynie wskazywać na ogólną rentowność serwisu, ale nie dostarczają informacji na temat jakości usług czy satysfakcji klientów. Często wysoka sprzedaż może być wynikiem sezonowości lub promocji, a niekoniecznie jakości świadczonych napraw. Z kolei zestawienie ilości wykonanych napraw może sugerować efektywność operacyjną, ale nie uwzględnia jakości tych napraw ani reakcji klientów. Warto zauważyć, że badania ankietowe wśród pracowników, choć mogą dostarczać informacji o wewnętrznych procesach, nie oddają perspektywy klientów, co jest kluczowe dla oceny jakości usług. Typowym błędem myślowym jest zakładanie, że dane wewnętrzne wystarczą do oceny satysfakcji klientów, podczas gdy zrozumienie ich potrzeb i oczekiwań powinno być priorytetem. W branży usługowej, gdzie relacja z klientem jest fundamentem sukcesu, ignorowanie bezpośrednich opinii klientów jest poważnym uchybieniem, które może negatywnie wpłynąć na rozwój serwisu."

Pytanie 40

Przygotowując serwis na sezon jesienno-zimowy, należy na początku wziąć pod uwagę zwiększenie zapasów

A. w filtry
B. w płyn chłodzący
C. w olej do silników
D. w materiały czyszczące
Podczas planowania prac serwisowych na okres jesienno-zimowy, należy wziąć pod uwagę różnorodne aspekty, jednak odpowiedzi wskazujące na czyściwo, olej silnikowy czy filtry są niewłaściwe. Zwiększenie zaopatrzenia w czyściwo, mimo że istotne dla zachowania czystości podczas prac serwisowych, nie jest priorytetem w kontekście ochrony silników przed skutkami niskich temperatur. Właściwe mycie i czyszczenie elementów silnika ma znaczenie, ale nie zabezpiecza przed mrozem. Olej silnikowy, choć kluczowy dla funkcjonowania silnika, nie może zastąpić roli płynu chłodzącego. W zimie, szczególnie w warunkach niskich temperatur, olej silnikowy może gęstnieć, co wpływa na jego zdolność do smarowania, ale to płyn chłodzący odpowiada za ochronę układu chłodzenia przed zamarzaniem. Filtry również odgrywają swoją rolę w zapewnieniu sprawności silnika, jednak ich wymiana i zaopatrzenie nie są kluczowymi kwestiami w kontekście ochrony przed mrozem. Niezrozumienie różnic między tymi elementami może prowadzić do błędnych wniosków. Dlatego ważne jest, aby serwisy miały jasność co do priorytetów w zakresie sezonowego zaopatrzenia, stawiając płyn chłodzący na pierwszym miejscu w planowaniu prac serwisowych.