Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.04 - Organizacja transportu
  • Data rozpoczęcia: 9 grudnia 2025 13:22
  • Data zakończenia: 9 grudnia 2025 13:54

Egzamin zdany!

Wynik: 26/40 punktów (65,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Przeglądy okresowe wózka widłowego z wysięgnikiem należy przeprowadzać

A. co roku w pełnym zakresie
B. co roku w uproszczonym zakresie
C. co trzy lata w uproszczonym zakresie
D. co trzy lata w pełnym zakresie
Wiele osób może mylić częstotliwość przeprowadzania badań okresowych wózków widłowych z wysięgnikiem, co może prowadzić do niedoszacowania ich znaczenia dla bezpieczeństwa operacji. Odpowiedzi sugerujące przeprowadzanie badań raz na trzy lata w jakimkolwiek zakresie są niezgodne z aktualnymi normami prawnymi i technicznymi. Taki długi okres czasu pomiędzy badaniami może prowadzić do kumulacji potencjalnych usterek, które mogłyby być łatwo wykryte podczas corocznych kontrol. W przypadku odpowiedzi wskazujących na uproszczony zakres, warto zauważyć, że nawet w prostszych przeglądach należy uwzględnić istotne aspekty, takie jak ocena stanu technicznego i bezpieczeństwa wózka. Uproszczone badania mogłyby nie obejmować wszystkich krytycznych komponentów, co stwarzałoby ryzyko dla operatorów i otoczenia. Bezpieczeństwo w miejscu pracy nie powinno być kompromitowane na rzecz oszczędności czasu lub kosztów, dlatego regularne i pełne przeglądy są niezbędne, aby zapewnić, że wózki widłowe działają w zgodzie z przepisami oraz standardami. Niezrozumienie tego zagadnienia może prowadzić do poważnych konsekwencji, zarówno prawnych, jak i finansowych dla pracodawców, a także do zwiększonego ryzyka wypadków, co jest ogromnym zagrożeniem w każdej branży.

Pytanie 2

Przy użyciu którego z wózków widłowych załadunek 30 paletowych jednostek ładunkowych, każda o masie brutto 1 290 kg zostanie wykonany w najkrótszym czasie?

udźwig 1 500 kg

średnia prędkość 6 km/h

udźwig 1 200 kg

średnia prędkość 12 km/h

udźwig 1 400 kg

średnia prędkość 8 km/h

udźwig 1 100 kg

średnia prędkość 15 km/h

Wózek 1.Wózek 2.Wózek 3.Wózek 4.
A. Wózka 1.
B. Wózka 4.
C. Wózka 2.
D. Wózka 3.
Wybór wózka 3 jako najlepszego narzędzia do załadunku 30 palet, z których każda waży 1290 kg, oparty jest na kluczowych aspektach wydajności. Wózek 3 ma zdolność podnoszenia masy palety, co jest niezbędne do wykonania tej operacji. Zgodnie z normami branżowymi, wózki widłowe powinny być dobierane na podstawie zarówno parametrów udźwigu, jak i prędkości roboczej. W przypadku wózka 3, jego wyższa prędkość robocza w porównaniu z innymi wózkami oznacza, że wykonanie cykli załadunkowych zajmie mniej czasu, co jest kluczowe w logistyce i transporcie. W praktyce, wybór odpowiedniego wózka do konkretnej operacji załadunkowej może znacząco wpłynąć na wydajność całego procesu. Wózki o odpowiednich parametrach udźwigu i szybkości są standardem w dobrych praktykach magazynowych, co przekłada się na efektywność operacyjną oraz bezpieczeństwo pracowników. Dlatego wózek 3, który łączy w sobie mocny udźwig z wysoką prędkością, stanowi optymalne rozwiązanie w tej sytuacji.

Pytanie 3

Jaki będzie koszt wypożyczenia wózka widłowego z napędem spalinowym i maksymalnym udźwigiem 4 ton na czas 20 dni?

A. 4 600 zł
B. 4 200 zł
C. 4 400 zł
D. 4 000 zł
Podane odpowiedzi, które nie są zgodne z poprawną odpowiedzią, mogą wynikać z różnych błędów myślowych dotyczących kalkulacji kosztów wynajmu wózków widłowych. Często pojawia się tendencja do zaniżania lub zawyżania szacunków kosztów na podstawie subiektywnych doświadczeń zamiast rynkowych standardów. Na przykład, odpowiedzi 4 000 zł i 4 200 zł mogą sugerować, że użytkownik nie wziął pod uwagę pełnej stawki wynajmu za dzień, co jest kluczowe przy obliczeniach długoterminowych. Z drugiej strony, kwota 4 600 zł może być wynikiem błędnego założenia, że cena jednostkowa za wynajem jest wyższa niż rzeczywista. Warto również zauważyć, że różne firmy oferują różne promocje oraz pakiety wynajmu, co może skomplikować obliczenia. Przy ustalaniu kosztów wynajmu, istotne jest także uwzględnienie dodatkowych opłat, które mogą być związane z transportem, ubezpieczeniem lub serwisem technicznym, co także może prowadzić do błędnych wyników. Aby uniknąć tego typu błędów, warto zapoznać się z aktualnymi stawkami rynkowymi i wykonać dokładne kalkulacje, by mieć pewność, że wszystkie czynniki zostały uwzględnione w ocenie kosztów wynajmu.

Pytanie 4

Przewozy realizowane w transporcie lądowym to

A. wodne śródlądowe i morskie
B. wodne śródlądowe i lotnicze
C. kolejowe i lotnicze
D. kolejowe i samochodowe
Wybrałeś 'kolejowe i samochodowe', co jest całkiem trafne. Transport naziemny to wszystkie te środki, które poruszają się po ziemi. Jeśli mówimy o kolei, to mamy na myśli cały ten skomplikowany system torów, który pozwala na przewóz dużych ilości ludzi i towarów przez długie dystanse. Z drugiej strony, samochody dają dużą swobodę, bo można dojechać tam, gdzie kolej nie ma dostępu. Przykładowo, transport kolejowy sprawdza się świetnie przy przewozach towarowych między miastami, bo jest zazwyczaj tańszy i szybszy przy dużych ładunkach. A samochody odgrywają kluczową rolę, jeśli chodzi o dostarczanie rzeczy z magazynów do sklepów czy w podróżach lokalnych. Generalnie, normy jak ISO 9001 mówią o tym, jak ważne są efektywność i bezpieczeństwo w transporcie, więc te dwa rodzaje transportu są naprawdę istotne dla całego łańcucha dostaw.

Pytanie 5

W pojeździe o maksymalnej dopuszczalnej masie (mdm) 18 t znajduje się 20 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) o wadze 499,5 kg/pjł. Jak obliczyć stopień wykorzystania ładowności tego pojazdu, jeśli jego masa własna wynosi 6 900 kg?

A. 56%
B. 69%
C. 90%
D. 40%
Aby obliczyć stopień wykorzystania ładowności pojazdu, należy najpierw ustalić całkowitą masę ładunku, a następnie porównać ją z ładownością pojazdu. W tym przypadku masa pojedynczej paletowej jednostki ładunkowej wynosi 499,5 kg, a transportowanych jest 20 takich jednostek. Całkowita masa ładunku wynosi więc 20 * 499,5 kg = 9 990 kg. Następnie obliczamy ładowność pojazdu, odejmując masę własną pojazdu, która wynosi 6 900 kg, od jego dopuszczalnej masy całkowitej (dmc), czyli 18 000 kg. ładowność pojazdu wynosi więc 18 000 kg - 6 900 kg = 11 100 kg. Teraz, aby obliczyć stopień wykorzystania ładowności, dzielimy masę ładunku (9 990 kg) przez ładowność (11 100 kg) i mnożymy przez 100%. Wyliczenie wygląda następująco: (9 990 kg / 11 100 kg) * 100% = 89,99%, co zaokrąglając daje nam 90%. Taki sposób określania stopnia wykorzystania ładowności jest standardem w branży transportowej, pozwala na efektywne planowanie operacji logistycznych oraz optymalne zarządzanie zasobami.

Pytanie 6

Zgodnie z regulacjami zatwierdzonymi przez lekarza weterynarii, dokumentacja dotycząca trasy transportu zwierząt kopytnych

A. zostaje w siedzibie przewoźnika
B. zostaje u powiatowego lekarza weterynarii
C. jest dołączana do dokumentów towarzyszących przesyłce
D. jest przekazywana Inspekcji Transportu Drogowego
Nieprawidłowe podejście do kwestii przewozu zwierząt kopytnych często polega na mylnym zrozumieniu roli dokumentacji w tym procesie. Pozostawienie planu trasy u powiatowego lekarza weterynarii może wydawać się wygodne, jednak w praktyce nie spełnia to wymogów formalnych związanych z transportem. Ten dokument powinien być dostępny w trakcie przewozu, a nie w siedzibie instytucji, co uniemożliwia jego natychmiastowe weryfikowanie. Z kolei przekazanie dokumentu Inspekcji Transportu Drogowego nie jest właściwe, ponieważ to nie ta instytucja jest odpowiedzialna za nadzór nad dokumentacją transportową, a raczej przewoźnik. Co więcej, pozostawienie planu w siedzibie przewoźnika również jest obarczone ryzykiem, gdyż w przypadku kontroli brak dokumentów może prowadzić do kar oraz problemów z legalnością transportu. Należy podkreślić, że odpowiednie przygotowanie i dołączenie planu trasy do dokumentów towarzyszących przesyłce jest nie tylko wymogiem prawnym, ale także kluczowym elementem zapewniającym dobrostan zwierząt oraz bezpieczeństwo podczas transportu. Prawidłowe podejście do regulacji transportowych wymaga zrozumienia ich kontekstu i celów, co często jest pomijane, prowadząc do błędnych wniosków i praktyk.

Pytanie 7

Transport towarów w wyspecjalizowanych naczepach, które są przewożone na adapterach kolejowych, określa się mianem systemu

A. wagonów kieszeniowych
B. na barana
C. bimodalnego
D. ruchomej drogi
Odpowiedź 'bimodalnego' jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do systemu transportowego, który wykorzystuje zarówno drogi, jak i koleje do przewozu ładunków. W szczególności w tym kontekście, stosowanie specjalnie dostosowanych naczep na adapterach kolejowych umożliwia elastyczne i efektywne przemieszczanie towarów w różnych warunkach transportowych. W praktyce, systemy bimodalne są wykorzystywane w logistyce do zmniejszenia kosztów transportu oraz zwiększenia efektywności, a także redukcji emisji CO2 poprzez optymalizację wykorzystania różnych środków transportu. Przykładem takiego zastosowania może być transport kontenerów, które mogą być przewożone zarówno drogami, jak i koleją, co pozwala na łatwiejsze dostosowanie się do warunków rynkowych i dostępnych tras. W branży transportowej systemy bimodalne są uznawane za zgodne z najlepszymi praktykami, co potwierdzają różne normy i standardy, takie jak ISO 9001, które kładą nacisk na efektywność i jakość procesów transportowych.

Pytanie 8

Kierowca w danym dniu wykonywał czynności w następującej kolejności:
− załadunek towaru na pojazd przez 1 godzinę,
− prowadzenie pojazdu z ładunkiem przez 3 godziny,
− rozładunek towaru przez 1,5 godziny,
− prowadzenie pojazdu bez ładunku przez 6 godzin.
Najpóźniej w którym momencie i w jakim minimalnym wymiarze kierowca powinien skorzystać z przerwy zgodnie z przedstawionym fragmentem ustawy o czasie pracy kierowcy?

Fragment Ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców
(…)
Art. 13. 1. Po sześciu kolejnych godzinach pracy kierowcy przysługuje przerwa przeznaczona na odpoczynek w wymiarze nie krótszym niż 30 minut, w przypadku gdy liczba godzin pracy nie przekracza 9 godzin oraz w wymiarze nie krótszym niż 45 minut, w przypadku gdy liczba godzin pracy wynosi więcej niż 9 godzin. Przerwa może być dzielona na okresy krótsze trwające co najmniej 15 minut każdy, wykorzystywane w trakcie sześciogodzinnego czasu pracy lub bezpośrednio po tym okresie.
(…)
A. Po 0,5 godzinie jazdy bez ładunku w wymiarze 45 minut.
B. Po zakończonym rozładunku w wymiarze 30 minut.
C. Po zakończonej jeździe z ładunkiem w wymiarze 30 minut.
D. Po 1,5 godzinie jazdy bez ładunku w wymiarze 45 minut.
Chyba popełniłeś błąd, bo wybrana odpowiedź nie jest najlepsza. Z mojego doświadczenia, to często wynika z tego, że nie do końca rozumiemy przepisy o czasie pracy kierowców i zasady bezpieczeństwa. Jeśli myślisz, że przerwę trzeba wziąć po rozładunku albo po 1,5 godziny jazdy bez ładunku, to pomijasz ważny kawałek informacji o maksymalnym czasie jazdy bez odpoczynku. Przepisy mówią jasno, że przerwę trzeba stosować po sześciu godzinach pracy. To znaczy, że nie można tego wyłącznie wiązać z zakończeniem konkretnej czynności, jak np. rozładunek. Czasami, jak długa jazda, decyzje o przerwach powinny być podejmowane na podstawie całkowitego czasu pracy, a nie tylko częściowego, żeby nie wpaść w kłopoty. Wiele osób myli czas jazdy z czasem pracy i stąd biorą się błędne wnioski o konieczności odpoczynku. Dlatego ważne jest, żeby zrozumieć te zasady, bo to kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 9

Identyfikator umożliwiający monitorowanie pojedynczych jednostek logistycznych w łańcuchu dostaw to

A. GSRN
B. GTIN
C. GLN
D. SSCC
SSCC, czyli Serial Shipping Container Code, to standardowy identyfikator stosowany w logistyce do śledzenia pojedynczych jednostek logistycznych w łańcuchu dostaw. Oznaczenie to składa się z 18 cyfr, które pozwalają na jednoznaczną identyfikację każdego opakowania lub kontenera. SSCC jest kluczowym elementem w systemach zarządzania łańcuchem dostaw, ponieważ umożliwia efektywne śledzenie i monitorowanie przepływu towarów. Przykładem zastosowania SSCC może być sytuacja, gdy producent wysyła paletę z towarami do dystrybutora. Każda paleta otrzymuje unikalny kod SSCC, dzięki czemu w systemie ERP można śledzić, gdzie paleta się znajduje, jakie towary zawiera i kiedy została wysłana. SSCC jest także wykorzystywane w procesie zwrotu towarów oraz przy inwentaryzacji, co znacząco usprawnia operacje logistyczne. Zgodność z normami GS1 w zakresie SSCC wspiera automatyzację procesów magazynowych oraz poprawia dokładność danych, co jest kluczowe w dzisiejszym zglobalizowanym świecie biznesu.

Pytanie 10

Jak powinna przebiegać kolejność działań przy rozładunku towaru za pomocą wózka widłowego?

A. podjęcie towaru, odłożenie, przewiezienie, podjęcie, powrotny przejazd bez towaru
B. odłożenie towaru, podjęcie, przewiezienie, powrotny przejazd bez towaru
C. odłożenie towaru, przewiezienie, podjęcie, powrotny przejazd bez towaru
D. podjęcie towaru, przewiezienie, odłożenie, powrotny przejazd bez towaru
Dobra robota! Odpowiedź to 'podjęcie ładunku, przewiezienie, odłożenie, powrotny przejazd bez ładunku'. To już standardowa procedura przy rozładunku z użyciem wózka widłowego. Najpierw, podjęcie ładunku jest mega ważne, bo trzeba dobrze ustawić widełki, żeby wszystko było stabilne i bezpieczne podczas transportu. Potem, przewiezienie ładunku do celu musi być zrobione z głową, bo czasami w przestrzeni roboczej są różne przeszkody. Na koniec, odłożenie ładunku w wyznaczonym miejscu to też istotny krok – trzeba to zrobić ostrożnie, żeby nie uszkodzić towaru ani samego wózka. A powrotny przejazd bez ładunku to coś, co zapewnia, że wszystko idzie gładko i można przygotować wózek na następne zadania. Jak się trzymasz tej kolejności, to pracuje się lepiej i jest bezpieczniej, co jest super ważne w logistyce i magazynowaniu.

Pytanie 11

Ile maksymalnie paletowych jednostek ładunkowych (pjł), o wymiarach 1 200 x 800 x 1 460 mm (dł. x szer. x wys.) i masie 600 kg każda, można umieścić w naczepie o parametrach przedstawionych w tabeli?

Parametry naczepy
Wymiary zewnętrzne
(dł. x szer. x wys.)
[mm]
Wymiary wewnętrzne
(dł. x szer. x wys.)
[mm]
Ładowność
[t]
13 500 x 2 600 x 3 05013 350 x 2 480 x 2 90024
A. 68 pjł
B. 33 pjł
C. 66 pjł
D. 34 pjł
Poprawna odpowiedź to 33 pjł, co wynika z konieczności uwzględnienia limitów zarówno wymiarowych, jak i wagowych. Naczepa transportowa ma ograniczenia dotyczące ładowności, które w tym przypadku wynoszą 24 tony. Każda paletowa jednostka ładunkowa ma masę 600 kg, co oznacza, że maksymalna liczba pjł, którą można by załadować na podstawie masy, to 40 pjł (24000 kg / 600 kg). Jednak, aby zachować pełne warstwy ładunku, musimy także wziąć pod uwagę wymiary naczepy oraz wymiarów palet. Przy układaniu palet w naczepie, należy zapewnić, że wszystkie palety są ułożone w sposób stabilny, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa transportu. W praktyce, 68 pjł mogłoby zmieścić się w naczepie w idealnych warunkach wymiarowych, ale w rzeczywistości musimy dostosować tę liczbę tak, aby pasowała do dostępnej przestrzeni oraz zachowywała wymogi dotyczące stabilności ładunku podczas transportu. Dlatego ostateczna liczba zdolnych do załadunku palet wynosi 33 pjł, co jest zgodne z zasadami efektywnego załadunku i bezpieczeństwa.

Pytanie 12

W morskim liście przewozowym nazwę odbiorcy przesyłki oraz jego adres umieszcza się w polu oznaczonym literą

Ilustracja do pytania
A. A.
B. C.
C. D.
D. B.
Odpowiedź wskazująca na pole D jest prawidłowa, ponieważ właśnie w tym miejscu morski list przewozowy przewiduje wpisanie danych odbiorcy przesyłki, czyli tzw. consignee. Wpisuje się tam nazwę firmy lub osoby fizycznej, która ma otrzymać ładunek, a także jej adres, numer telefonu i ewentualne dodatkowe dane kontaktowe. Jest to jedno z najważniejszych pól w całym dokumencie, ponieważ bez prawidłowego oznaczenia odbiorcy przewoźnik nie mógłby wydać towaru właściwej osobie ani zrealizować dostawy zgodnie z umową. W praktyce porty, firmy spedycyjne oraz przewoźnicy zawsze zwracają szczególną uwagę na dane umieszczone w polu consignee, aby uniknąć błędów przy przeładunku i wydawaniu przesyłki. Niepoprawne wypełnienie tego miejsca mogłoby spowodować poważne opóźnienia, a nawet ryzyko wydania towaru niewłaściwemu podmiotowi. Dlatego właśnie dane odbiorcy zawsze muszą znaleźć się w polu D, a poprawne ich uzupełnienie jest gwarancją bezpieczeństwa i płynności całego procesu transportowego.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Faktura oraz rozliczenie usługi transportowej to elementy

A. organizacyjnych czynności przewozowych
B. handlowych czynności transportowych
C. wykonawczych czynności przewozowych
D. organizacyjnych czynności transportowych
Wybór odpowiedzi związanej z wykonawczymi lub organizacyjnymi czynnościami procesu transportowego świadczy o braku zrozumienia podstawowej różnicy pomiędzy tymi kategoriami działań. Czynności wykonawcze odnoszą się do praktycznych aspektów realizacji transportu, takich jak załadunek, transport czy rozładunek towarów. Choć te działania są kluczowe dla skutecznej realizacji usługi, to nie obejmują one aspektów finansowych, jakimi są wystawienie faktury i rozliczenia. Czynności organizacyjne dotyczą planowania i zarządzania procesami transportowymi, co może obejmować koordynację ruchu towarów, zarządzanie flotą czy ustalanie tras. Jednakże, ani organizacyjne, ani wykonawcze działania nie odnoszą się bezpośrednio do aspektów handlowych, które są związane z dokumentacją, sprzedażą i finansowaniem usług. Typowym błędem jest mylenie funkcji operacyjnych w transporcie z funkcjami handlowymi. Procesy handlowe są kluczowe dla utrzymania płynności finansowej przedsiębiorstwa transportowego i zarządzania jego przychodami, co jest fundamentalne dla długoterminowego sukcesu na rynku.

Pytanie 16

Sztauowanie ładunku to proces jego

A. ubezpieczenia na czas transportu
B. transportu wewnętrznego bez zabezpieczenia przed rozformowaniem
C. oznakowania w celu automatycznej identyfikacji w kanale dystrybucji
D. właściwym rozmieszczeniu i umocowaniu na sutku
Wszystkie pozostałe odpowiedzi wskazują na nieporozumienia dotyczące procesu sztauowania. Oznakowanie ładunku w celu automatycznej identyfikacji, chociaż ważne w logistyce, nie jest częścią sztauowania, lecz należy do obszaru zarządzania informacją i identyfikacją towaru w łańcuchu dostaw. Odpowiednio oznakowany ładunek przyspiesza procesy magazynowe i transportowe, jednak sam proces sztauowania koncentruje się na fizycznym umiejscowieniu towarów. Ubezpieczenie ładunku na czas transportu to kolejny istotny element logistyki, ale dotyczy on ochrony finansowej towaru, a nie jego rozmieszczania. Bezpieczeństwo ładunku jest ważne, jednak nie ma bezpośredniego związku z procesem sztauowania. Transport wewnętrzny bez zabezpieczenia przed rozformowaniem nie jest praktyką, która powinna być stosowana, gdyż prowadzi to do ryzyk związanych z uszkodzeniem ładunku oraz wypadkami w trakcie transportu. Zabezpieczenie ładunku jest kluczowym elementem w logistyce, a brak odpowiednich zabezpieczeń może prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych oraz prawnych. Typowym błędem w myśleniu jest rozdzielanie aspektów transportu, oznakowania i ubezpieczenia jako odrębnych procesów, podczas gdy w rzeczywistości są one ze sobą powiązane i wymagają zintegrowanego podejścia w zarządzaniu logistyką.

Pytanie 17

Na podstawie zamieszczonego fragmentu umowy, określ klasy środków transportu, w których może być wykonywany przewóz żywności głęboko mrożonej, z zachowaniem normy temperatury do -20°C.

(…)Dla klas A, B i C z dowolnym ustalonym praktycznie stałym poziomem temperatury t1, zgodnie z podanymi niżej normami określonymi dla poniższych trzech klas:
Klasa A. Środek transportu - chłodnia wyposażony w takie urządzenie chłodnicze, przy którym t1 może mieścić się między + 12 °C i 0°C włącznie.
Klasa B. Środek transportu - chłodnia wyposażony w takie urządzenie chłodnicze, przy którym t1 może mieścić się między +12°C i -10°C włącznie.
Klasa C. Środek transportu - chłodnia wyposażony w takie urządzenie chłodnicze, przy którym t1 może mieścić się między +12°C i -20°C włącznie.
Dla klas D, E i F z ustalonym praktycznie stałym poziomem temperatury t1 zgodnie z podanymi niżej normami określonymi dla poniższych trzech klas:
Klasa D. Środek transportu - chłodnia wyposażony w takie urządzenie chłodnicze, przy którym t1 nie jest wyższe niż +2°C.
Klasa E. Środek transportu - chłodnia wyposażony w takie urządzenie chłodnicze, przy którym t1 nie jest wyższe niż -10°C.
Klasa F. Środek transportu - chłodnia wyposażony w takie urządzenie chłodnicze, przy którym t1 nie jest wyższe niż -20°C. (…)
A. Klasa C i klasa F.
B. Klasa D i klasa E.
C. Klasa B i klasa E.
D. Klasa A i klasa F.
Dobra robota z odpowiedzią! Klasy C i F rzeczywiście są tymi, które mogą ogarnąć przewóz żywności głęboko mrożonej. Klasa C, z temperaturą od +12°C do -20°C, idealnie pasuje do wymagań, bo to właśnie w tej strefie musimy trzymać nasze mrożonki, przynajmniej do -20°C. Klasa F z kolei działa super, bo nie pozwala, żeby temperatura poszła wyżej niż -20°C, co jest mega ważne, żeby nasze mrożonki były w dobrej jakości i bezpieczne do jedzenia. W praktyce, użycie tych klas w transporcie jest zgodne z zasadami HACCP, które dbają o to, by jedzenie było bezpieczne w trakcie przewozu. Na przykład, przy transporcie ryb, które potrzebują bardzo kontrolowanej temperatury, klasa F daje nam pewność, że wszystko dotrze w najlepszym stanie. Dzięki odpowiednim klasom transportowym, możemy być pewni, że jedzenie trafi do odbiorcy w świetnym stanie.

Pytanie 18

Ile wynosi wartość netto usługi związanej z przewozem 5 palet z artykułami głęboko mrożonymi na odległość 200 km, jeżeli masa 1 pjł brutto wynosi 500 kg?

Rodzaj towaruMasa ładunku
[kg]
Stawka za 1 km ładowny
[PLN]
Towary neutralne1 000 ÷ 2 9993,00
3 000 ÷ 5 9993,50
6 000 ÷ 14 9994,00
15 000 ÷ 24 0004,50
Towary niebezpieczne oraz wymagające kontrolowanej temperatury1 000 ÷ 2 9994,00
3 000 ÷ 5 9994,50
6 000 ÷ 14 9995,00
15 000 ÷ 24 0005,50
A. 600,00 zł
B. 1000,00 zł
C. 400,00 zł
D. 800,00 zł
Wartości 600,00 zł, 1000,00 zł oraz 400,00 zł są niepoprawne z kilku powodów. Często zdarza się, że błędne odpowiedzi wynikają z nieprawidłowego zrozumienia struktury kosztów transportu. Przykładowo, w przypadku odpowiedzi 600,00 zł, może chodzić o błędne założenie dotyczące stawki za kilometr, które nie uwzględnia odpowiedniej kategorii wagowej towaru. Znając stawkę 4,00 zł za kilometr dla towarów o wadze 2500 kg, każdy inny wybór stawki jest nieadekwatny. Odpowiedź 1000,00 zł mogła powstać na skutek obliczenia kosztów dla innej odległości lub masy, co ilustruje typowy błąd w interpretacji jednostek masy i odległości. Natomiast wybór 400,00 zł najprawdopodobniej wynikał z nieporozumienia dotyczącego ilości kilometrów lub błędnego pomnożenia stawki za kilometr. Wszelkie te nieporozumienia pokazują, jak ważne jest dokładne przyswajanie wiedzy dotyczącej przepisów transportowych oraz umiejętność poprawnej analizy kosztów, co jest kluczowe w planowaniu logistycznym i operacyjnym.

Pytanie 19

Zgodnie z regulacjami odnoszącymi się do czasu pracy kierowców, dozwolone jest dwa razy w tygodniu wydłużenie dobowego czasu jazdy do

A. 11 godzin
B. 9 godzin
C. 10 godzin
D. 12 godzin
Zgodnie z przepisami dotyczącymi czasu pracy kierowców, dopuszczalny maksymalny dobowy czas jazdy wynosi 9 godzin, jednak dwukrotnie w tygodniu można go wydłużyć do 10 godzin. Takie regulacje mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drodze oraz ochronę zdrowia kierowców. Przykładowo, w praktyce oznacza to, że kierowca, który realizuje dłuższą trasę, może skorzystać z tego wydłużenia, co pozwoli mu na efektywne planowanie czasu pracy i odpoczynku. Ważne jest, aby przestrzegać tych norm, aby uniknąć zarówno kar, jak i potencjalnych wypadków spowodowanych zmęczeniem. Zastosowanie tych zasad wymaga od pracodawców oraz kierowców znajomości i ścisłego przestrzegania przepisów, co jest kluczowe dla utrzymania wysokiego standardu bezpieczeństwa w transporcie drogowym.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Tablica przedstawiona na ilustracji informuje o przewozie

Ilustracja do pytania
A. ładunków w ramach bimodalnego przewozu krajowego.
B. materiałów niebezpiecznych.
C. ładunków w ramach uproszczonych procedur celnych.
D. towarów szybko psujących się.
Tablica przedstawiona na ilustracji informuje o przewozie ładunków w ramach uproszczonych procedur celnych, co jest ściśle związane z systemem TIR. Skrót TIR oznacza "Transports Internationaux Routiers" i jest międzynarodowym systemem umożliwiającym przewóz towarów przez granice państw z minimalnymi kontrolami celnymi. Przykładowo, gdy towar transportowany jest z Europy do Azji, dzięki systemowi TIR, przewoźnik nie musi przechodzić szczegółowych kontroli na każdej granicy, co znacząco przyspiesza cały proces transportowy. Uproszczone procedury celne w ramach TIR są zgodne z międzynarodowymi standardami, takimi jak Konwencja TIR z 1975 roku, która promuje współpracę pomiędzy państwami i usprawnienie wymiany towarów. Dzięki temu systemowi, przewoźnicy mogą zaoszczędzić czas i koszty, co jest kluczowe w dynamicznym świecie logistyki.

Pytanie 22

W systemie Ro-La (Rollende Landstrasse - ruchoma droga) pojazdy są załadowywane na wagony niskopodwoziowe zawsze w poziomie poprzez najazd z przodu pojazdu

A. tyłem na rampę boczną
B. tyłem na rampę czołową
C. przodem na rampę czołową
D. przodem na rampę boczną
Odpowiedź 'przodem na rampę czołową' jest poprawna, ponieważ w systemie Ro-La, który umożliwia transport drogowy za pomocą wagonów kolejowych, pojazdy są załadowywane w sposób zapewniający maksymalne bezpieczeństwo i stabilność. Załadunek z przodu na rampę czołową gwarantuje optymalne rozmieszczenie masy pojazdu na wózkach wagonowych, co zmniejsza ryzyko uszkodzenia zarówno samego pojazdu, jak i struktury wagonu. Dodatkowo, takie podejście ułatwia proces załadunku i wyładunku, ponieważ kierowca ma lepszą widoczność oraz kontrolę nad manewrami. W wielu krajach europejskich, takich jak Niemcy czy Austria, standardowe procedury załadunku Ro-La wymagają stosowania ramp czołowych, co potwierdza ich efektywność i zgodność z normami branżowymi. W praktyce, załadunek odbywa się często na stacjach przystosowanych do tego celu, które są wyposażone w odpowiednie urządzenia, takie jak wciągniki czy platformy robocze, co znacznie ułatwia cały proces.

Pytanie 23

Transport wewnętrzny zasobów w obrębie jednego przedsiębiorstwa określa się mianem transportu

A. bezpośrednim
B. dalekim
C. zewnętrznym
D. bliskim
Transport bliski to proces przemieszczania zapasów w obrębie jednego przedsiębiorstwa, który ma na celu optymalizację kosztów i czasu dostawy. W praktyce odnosi się to do transportu wewnętrznego, gdzie towary są przewożone pomiędzy różnymi sekcjami, magazynami lub liniami produkcyjnymi. Na przykład, w dużych zakładach produkcyjnych, surowce mogą być transportowane z magazynu do hali produkcyjnej za pomocą wózków widłowych lub przenośników taśmowych. Użycie transportu bliskiego jest kluczowe dla efektywności operacyjnej, ponieważ pozwala na szybkie reagowanie na zmieniające się potrzeby produkcyjne oraz minimalizację przestojów. W zgodności z najlepszymi praktykami branżowymi, przedsiębiorstwa powinny stosować systemy zarządzania magazynem (WMS), które wspierają organizację i monitorowanie procesów transportu wewnętrznego, co prowadzi do zwiększenia wydajności oraz redukcji kosztów operacyjnych.

Pytanie 24

W magazynie trzeba rozładować 375 paletowych jednostek ładunkowych (pjł). Średni czas transportu jednego wózka wynosi 4 minuty. Wózek może przewieźć jednorazowo jedną pjł. Magazyn dysponuje trzema wózkami widłowymi, a planuje wynająć jeszcze dwa. Koszt wynajmu jednego wózka widłowego na godzinę to 125,00 zł. Oblicz koszt wynajmu dwóch wózków, zakładając, że wszystkie wózki będą pracować w równym stopniu.

A. 1 000,00 zł
B. 375,00 zł
C. 1 250,00 zł
D. 625,00 zł
Analiza błędnych odpowiedzi często wskazuje na nieprawidłowe zrozumienie podstawowych zasad obliczania kosztów w kontekście wynajmu wózków widłowych. Wiele osób może nie zrozumieć, że koszt wynajmu wózków zależy nie tylko od stawki godzinowej, ale przede wszystkim od całkowitego czasu pracy, który w tym przypadku wynosi 5 godzin dla dwóch wózków. Niekiedy można mylnie założyć, że wynajem dwóch wózków wiąże się z prostym pomnożeniem stawki za wynajem przez liczbę wózków, co jest błędem. Ponadto, obliczenia mogą być uproszczone, zapominając o faktycznym czasie potrzebnym na wykonanie całej pracy, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków o kosztach. W przypadku odpowiedzi takich jak 625,00 zł czy 375,00 zł, można zauważyć typowy błąd w szacowaniu, w którym nie uwzględniono pełnego okresu wynajmu. Często jest to wynik zbytniego uproszczenia lub braku uwzględnienia wszystkich zmiennych w równaniu. W logistyce istotne jest, aby wszystkie decyzje dotyczące kosztów były dobrze przemyślane i oparte na pełnych danych, aby uniknąć nieefektywności oraz niepotrzebnych wydatków.

Pytanie 25

W międzynarodowej konwencji ustalono zasady dotyczące minimalnego wieku kierowcy, czasu prowadzenia pojazdu, przerw oraz odpoczynków kierowcy, a także obowiązek montażu i korzystania z urządzenia kontrolnego?

A. TIR
B. ATP
C. AETR
D. ADR
Odpowiedź AETR (Umowa europejska dotycząca pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowy transport drogowy) jest prawidłowa, ponieważ reguluje ona zasady dotyczące minimalnego wieku kierowcy, czasu prowadzenia pojazdu oraz przerw i odpoczynków. Konwencja AETR została ustanowiona w celu zapewnienia bezpieczeństwa na drogach oraz poprawy warunków pracy kierowców. Na przykład, zgodnie z AETR, kierowcy muszą przestrzegać przepisów dotyczących maksymalnego czasu jazdy oraz minimalnych okresów odpoczynku, co ma kluczowe znaczenie dla zapobiegania zmęczeniu i zwiększania bezpieczeństwa. Standardy te są zgodne z praktykami branżowymi, w tym regulacjami unijnymi, które również dążą do harmonizacji przepisów dotyczących transportu drogowego w Europie. Wprowadzenie i użycie urządzeń kontrolnych, takich jak tachografy, jest również wymagane w celu monitorowania czasu pracy i odpoczynku kierowców. W praktyce oznacza to, że firmy transportowe muszą być świadome tych regulacji, aby uniknąć potencjalnych kar i zapewnić efektywne zarządzanie czasem pracy swoich kierowców.

Pytanie 26

Która z formuł handlowych Incoterms 2020 wymaga od sprzedającego ubezpieczenia ładunku podczas transportu?

A. EXW
B. CIP
C. FCA
D. CPT
Wybór EXW (Ex Works) nie jest dobry, bo w tej formule sprzedający tylko oddaje towar w swoim zakładzie, a cała odpowiedzialność za transport spada na kupującego. To oznacza, że sprzedający nie musi oferować ubezpieczenia, co może się źle skończyć dla kupującego, jeśli coś stanie się z towarem podczas transportu. Podobnie, wybór FCA (Free Carrier) też nie wymusza na sprzedającym ubezpieczenia, bo odpowiedzialność za ubezpieczenie przechodzi na kupującego, gdy towar zostaje przekazany kurierowi. Co do CPT (Carriage Paid To), to sprzedający jest zobowiązany do zorganizowania transportu, ale nie do ubezpieczenia. To może wprowadzać w błąd, bo wiele osób myśli, że sprzedający ma kontrolę nad bezpieczeństwem towaru, a to nie jest prawdą. Kluczowe jest, żeby znać różnice między tymi formułami, bo to pomaga lepiej zarządzać ryzykiem w międzynarodowych dostawach.

Pytanie 27

W tabeli zawarte są informacje dotyczące czasu trwania czynności manipulacyjnych wózka widłowego.
Wózek przed rozpoczęciem pracy znajduje się przy paletowych jednostkach ładunkowych (pjł), które będą przemieszczane do pojazdu i po zakończeniu załadunku ma tam wrócić. Ile czasu należy zaplanować na załadunek 33 pjł z miejsca składowania do pojazdu?

Lp.CzynnośćCzas trwania
w sekundach
1.Czas przejazdu bez ładunku10
2.Ustawienie wideł i wjazd pod pił13
3.Podniesienie ładunku4
4.Czas przejazdu z ładunkiem15
5.Odstawienie ładunku w pojeździe18
A. 34 minuty.
B. 32 minuty 50 sekund.
C. 3 500 sekund.
D. 33 minuty.
Na pierwszy rzut oka, odpowiedzi wskazujące na czas 32 minuty 50 sekund lub 34 minuty mogą wydawać się logicznymi alternatywami, jednak w rzeczywistości są one wynikiem nieprawidłowego zrozumienia wymagań czasowych związanych z załadunkiem pjł. W przypadku pierwszej z tych odpowiedzi, można zauważyć, że czas ten nie uwzględnia całkowitego wymagania, które wynosi dokładnie 1980 sekund. Typowym błędem jest próba uproszczenia obliczeń na podstawie jedynie częściowych danych, co prowadzi do zafałszowania rzeczywistych czasów pracy wózka widłowego. Z kolei wybór 34 minut jako odpowiedzi może wynikać z nadmiernego zaokrąglenia lub dodania zapasu czasowego, co w praktyce jest niewłaściwe, gdyż w logistyce każdy sekund jest na wagę złota. Kluczowe jest zrozumienie, że w obliczeniach czasowych należy brać pod uwagę nie tylko poszczególne etapy, ale również ich wzajemne relacje oraz całkowity czas cyklu. Zastosowanie odpowiednich standardów obliczeniowych pozwala na uzyskanie precyzyjnych wyników, co jest niezbędne do efektywnego zarządzania procesami logistycznymi i magazynowymi. W każdej branży, w której czas operacyjny ma decydujące znaczenie, należy starać się unikać takich uproszczeń, aby dobrze planować i przewidywać rzeczywiste potrzeby operacyjne.

Pytanie 28

Pierwsza kopia międzynarodowego listu przewozowego drogowego jest przeznaczona dla

A. odbiorcy towaru
B. przewoźnika
C. urzędu celnego
D. nadawcy
Pierwszy egzemplarz międzynarodowego drogowego listu przewozowego, znanego jako CMR, jest kluczowym dokumentem w międzynarodowym przewozie drogowym. Jego głównym celem jest dokumentowanie transakcji przewozu towarów pomiędzy nadawcą a przewoźnikiem. Oryginał listu przewozowego jest przeznaczony dla nadawcy, który używa go jako dowodu zawarcia umowy przewozu oraz jako dokumentu wymagającego w przypadku ewentualnych reklamacji czy sporów. Przykładowo, nadawca może potrzebować tego dokumentu, aby wykazać, że towar został przekazany przewoźnikowi w odpowiednim stanie i ilości. Zgodnie z międzynarodowymi standardami, szczególnie zgodnie z Konwencją CMR, nadawca ma prawo i obowiązek do otrzymania oryginału listu przewozowego, co zapewnia mu ochronę prawną. W praktyce każda strona transakcji musi znać i rozumieć znaczenie tego dokumentu, aby móc skutecznie zarządzać logistyką i transportem.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Firma planuje transport wyrobów plastikowych na odległość 360 km z przeciętną prędkością 60 km/h. Czas załadunku wynosi godzinę, a rozładunku 30 minut. Podaj najkrótszy czas wymagany do zrealizowania procesu transportowego, uwzględniając normy czasu pracy kierowcy?

A. 8 godzin 15 minut
B. 7 godzin 15 minut
C. 7 godzin 45 minut
D. 8 godzin 45 minut
Aby obliczyć najkrótszy czas potrzebny do realizacji procesu transportowego, należy uwzględnić zarówno czas przejazdu, jak i czas załadunku oraz rozładunku. Średnia prędkość wynosi 60 km/h, a odległość do pokonania to 360 km. Czas przejazdu można obliczyć dzieląc odległość przez prędkość: 360 km / 60 km/h = 6 godzin. Dodatkowo, czas załadunku wynosi 1 godzinę, a czas rozładunku 30 minut (0,5 godziny). Suma tych czasów to: 6 godzin (przejazd) + 1 godzina (załadunek) + 0,5 godziny (rozładunek) = 7,5 godziny. Jednak należy również uwzględnić regulacje związane z czasem pracy kierowcy. Zgodnie z europejskimi przepisami, kierowcy muszą przestrzegać norm dotyczących czasu pracy i czasu odpoczynku, co może wydłużyć czas transportu. W związku z tym, przy minimalnym czasie odpoczynku, łączny czas realizacji procesu transportowego wynosi 8 godzin 15 minut. Tego typu obliczenia są kluczowe w logistyce i transporcie, ponieważ pomagają w planowaniu i optymalizacji procesów dostaw.

Pytanie 31

Firma zajmuje się wynajmem sprzętu technicznego, który poprawia transport wewnętrzny. Koszt wynajmu jednego urządzenia wynosi 250,00 zł netto za dobę. Usługi są objęte 23% stawką VAT. Oblicz wartość brutto wynajmu 4 urządzeń technicznych na 3 dni dla stałego klienta, który ma przyznany rabat w wysokości 5%

A. 3 505,50 zł
B. 3 540,00 zł
C. 2 873,00 zł
D. 1 168,50 zł
Aby obliczyć wartość brutto wynajmu 4 środków technicznych na 3 dni, należy najpierw ustalić koszt wynajmu bez podatku VAT. Koszt wynajmu jednego urządzenia wynosi 250,00 zł netto, więc dla 4 urządzeń przez 3 dni będzie to 250,00 zł * 4 * 3 = 3 000,00 zł. Następnie należy uwzględnić rabat w wysokości 5%. Rabat ten wynosi 3 000,00 zł * 0,05 = 150,00 zł, co daje nam nową kwotę wynajmu netto: 3 000,00 zł - 150,00 zł = 2 850,00 zł. Teraz możemy obliczyć VAT, który wynosi 23% tej kwoty: 2 850,00 zł * 0,23 = 655,50 zł. Ostateczna wartość brutto wynajmu wynosi zatem 2 850,00 zł + 655,50 zł = 3 505,50 zł. Takie obliczenia są standardową praktyką w branży wynajmu, gdzie często stosuje się rabaty dla stałych klientów.

Pytanie 32

Na podstawie danych zawartych w tabeli, dobierz wózek widłowy, który najszybciej załaduje do naczepy 34 paletowe jednostki ładunkowe (pjł) o masie brutto 900 kg/pjł. Podczas jednego cyklu pracy wózek pokonuje 200 m i przewozi jednorazowo tyle pjł ile pozwala na to jego udźwig.

Wózek widłowyŚrednia prędkość jazdy [km/h]Udźwig [t]
A.81,9
B.102,5
C.122,0
D.201,5
A. Wózek widłowy D
B. Wózek widłowy A
C. Wózek widłowy C
D. Wózek widłowy B
Wózek widłowy C jest optymalnym wyborem do załadunku 34 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) o masie brutto 900 kg/pjł, ponieważ łączy w sobie odpowiednią prędkość oraz udźwig, co wpływa na efektywność procesu załadunku. Jego prędkość wynosząca 12 km/h oraz udźwig 2,0 t pozwala na przewóz większej liczby ładunku w krótszym czasie. W przypadku wózka C, potrzebne jest tylko 17 cykli załadunku, a każdy z nich trwa 1 minutę, co przekłada się na łącznie 17 minut załadunku. W praktyce, wybór odpowiedniego wózka widłowego ma kluczowe znaczenie dla wydajności operacji magazynowych. Użycie wózków z odpowiednimi parametrami w odniesieniu do specyfiki transportowanych ładunków, pozwala na osiąganie maksymalnej efektywności, zmniejszenie kosztów operacyjnych oraz skrócenie czasu realizacji usług. Standardy branżowe podkreślają znaczenie dokładnej analizy specyfikacji wózków przed ich użyciem, co może przyczynić się do lepszego zarządzania zasobami i zwiększenia bezpieczeństwa operacji.

Pytanie 33

Przedsiębiorstwo transportowe posiada 4 zestawy drogowe o ładowności 18 ton każdy. Oblicz średni wskaźnik wykorzystania ładowności taboru przedsiębiorstwa, jeżeli pojazdy każdego dnia przewożą ładunki zgodnie z zestawieniem podanym w tabeli.

Zestaw drogowyŁadunek
118 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) o masie 740 kg/pjł
210 skrzyniopalet o masie 500 kg/szt. i 10 skrzyniopalet o masie 800 kg/szt.
320 beczek o masie 400 kg/szt. i 5 skrzyń o masie 372 kg/szt.
418 000 litrów benzyny o masie 13 500 kg
A. 0,76
B. 1,45
C. 0,69
D. 0,31
Poprawna odpowiedź wynosi 0,69, co oznacza, że średnio wykorzystano 69% maksymalnej ładowności taboru. Aby obliczyć średni wskaźnik wykorzystania ładowności, należy podzielić sumę rzeczywistych mas przewożonych ładunków przez łączną maksymalną ładowność wszystkich zestawów drogowych. W tym przypadku mamy 4 zestawy o ładowności 18 ton każdy, co daje łączną maksymalną ładowność wynoszącą 72 tony. Jeśli suma przewożonych ładunków wynosi około 49,68 tony, to dzieląc tę wartość przez 72 tony, otrzymujemy wskaźnik 0,69. W praktyce, monitorowanie wskaźnika wykorzystania ładowności jest kluczowe w zarządzaniu flotą transportową, gdyż pozwala na optymalizację operacji i zwiększenie efektywności kosztowej. Właściwe wykorzystanie pojemności taboru przyczynia się do zmniejszenia kosztów przewozu oraz poprawy konkurencyjności przedsiębiorstwa na rynku transportowym, co jest zgodne z zasadami Lean Management oraz optymalizacji procesów logistycznych.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Jakie środki transportu należy zastosować do przewozu drewna dłużycy w transporcie kolejowym?

A. platformy kieszeniowe
B. wagony zamknięte
C. platformy kłonicowe
D. węglarki samowyładowcze
Platformy kłonicowe są specjalistycznymi wagonami przystosowanymi do transportu dłużycy, czyli elementów drewna o dużych długościach, takich jak belki, deski czy inne wyroby drewniane. Charakteryzują się one odpowiednią konstrukcją, która pozwala na stabilne umocowanie ładunku, co jest kluczowe podczas transportu kolejowego. Dzięki zastosowaniu kłonic, drewniane elementy nie przesuwają się ani nie przewracają, co minimalizuje ryzyko uszkodzenia zarówno samego ładunku, jak i wagonu. Przykładowo, w transporcie drewna, platformy te często używane są w leśnictwie oraz przemyśle drzewnym, gdzie wymagana jest efektywność i bezpieczeństwo przewozu. Zgodnie z normami branżowymi, transport dłużycy za pomocą platform kłonicowych spełnia określone standardy dotyczące przewozu ładunków o nietypowych kształtach i długościach, co czyni je najlepszym wyborem w tej kategorii. Warto również podkreślić, że odpowiednie zabezpieczenie ładunku na platformach kłonicowych jest zgodne z zasadami bezpieczeństwa, co przyczynia się do zmniejszenia ryzyka wypadków podczas transportu.

Pytanie 36

Transport specjalnej naczepy samochodowej przy użyciu dedykowanych wózków wagonowych na torach kolejowych nazywa się systemem przewozu

A. ro-ro
B. ruchomej drogi
C. bimodalnego
D. ro-la
Odpowiedzi "ro-la" i "ro-ro" odnoszą się do specyficznych systemów transportowych, które mimo pewnych podobieństw, różnią się w kontekście przewozu naczep samochodowych. System ro-la (roll-on, roll-off) jest przystosowany do transportu pojazdów, które mogą wjeżdżać i zjeżdżać z pokładu statku lub innego środka transportu. W tym przypadku, pojazdy są ładowane i rozładowywane na poziomie, co jest praktyczne, ale nie obejmuje koncepcji transportu koleją, jak ma to miejsce w przypadku naczep przewożonych na wagonach. Z kolei system ro-ro, choć również służy do transportu pojazdów, koncentruje się głównie na transporcie morskim i nie odnosi się bezpośrednio do przewozu po torach kolejowych. Odpowiedź "ruchomej drogi" sugeruje system, w którym drogi są używane w sposób dynamiczny, co nie ma zastosowania w kontekście transportu kolejowego. Często mylenie tych terminów wynika z braku zrozumienia różnic pomiędzy transportem intermodalnym a multimodalnym, a także nieznajomości roli, jaką odgrywają różne formy transportu w logistyce. Ważnym aspektem jest, że w przypadku przewozu naczep samochodowych, odpowiednie zrozumienie, która metoda transportu jest najbardziej efektywna, ma kluczowe znaczenie dla optymalizacji kosztów oraz czasu dostawy.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

Jaką technologię transportu intermodalnego wykorzystuje się do przewozu zestawu członowego na wagonach niskopodwoziowych?

A. Cargobeamer
B. Modalohr
C. Na barana
D. Ruchoma droga
Ruchoma droga to technologia transportu intermodalnego, która umożliwia przewóz zestawów członowych na wagonach niskopodwoziowych. Kluczowym elementem tej technologii jest zastosowanie specjalnych wagonów, które pozwalają na transport ładunków o dużych wymiarach, zapewniając jednocześnie efektywność i bezpieczeństwo. Ruchoma droga umożliwia transport pojazdów szynowych, które są w stanie przemieszczać się po drogach i torach, co znacząco zwiększa elastyczność operacyjną. Przykładem zastosowania ruchomej drogi jest przewóz lokomotyw czy wagonów towarowych, które muszą być dostarczone między różnymi terminalami. Technologia ta jest szczególnie przydatna w kontekście globalnych łańcuchów dostaw, gdzie czas i koszty transportu są kluczowymi czynnikami decydującymi o konkurencyjności. Dobre praktyki branżowe wskazują na konieczność ścisłej współpracy pomiędzy operatorami transportu intermodalnego a producentami sprzętu, co pozwala na optymalne wykorzystanie ruchomej drogi.

Pytanie 39

General Packet Radio Services to zestaw usług umożliwiających aktualne monitorowanie towarów, który jest oznaczany jako

A. GPRS
B. GSM
C. RFID
D. EDI
General Packet Radio Services (GPRS) to technologia umożliwiająca przesył danych w sieciach komórkowych, co sprawia, że jest kluczowym elementem w kontekście śledzenia ładunków w czasie rzeczywistym. GPRS pozwala na przesyłanie pakietów danych, co jest istotne w aplikacjach takich jak monitorowanie lokalizacji pojazdów czy zarządzanie flotą. Dzięki GPRS, przedsiębiorstwa mogą efektywnie śledzić swoje zasoby, co zwiększa efektywność operacyjną oraz pozwala na szybsze podejmowanie decyzji. Przykładem zastosowania GPRS jest system śledzenia paczek, gdzie informacje o lokalizacji i statusie przesyłki mogą być dostarczane w czasie rzeczywistym do klientów i pracowników. Warto również zwrócić uwagę, że GPRS wspiera różnorodne aplikacje, takie jak IoT, co czyni go wszechstronnym rozwiązaniem. Zgodność z normami technicznymi i standardami branżowymi, takimi jak 3GPP, zapewnia integrację z innymi systemami telekomunikacyjnymi oraz bezpieczeństwo przesyłanych danych.

Pytanie 40

Odbiorca wskazany w krajowym samochodowym liście przewozowym potwierdza przyjęcie towaru na egzemplarzu zwanym

A. oryginałem dokumentu przewozowego
B. grzbietem dokumentu przewozowego
C. cedułą dokumentu przewozowego
D. wtórnikiem dokumentu przewozowego
Odpowiedzi, które wskazują na oryginał listu przewozowego, grzbiet listu przewozowego czy wtórnik listu przewozowego, są oparte na niewłaściwym zrozumieniu roli dokumentacji w procesie transportowym. Oryginał listu przewozowego to dokument, który jest wydawany nadawcy i służy jako jego potwierdzenie zlecenia transportu. Odbiorca natomiast nie może potwierdzić odbioru towaru na oryginale, gdyż ten dokument pozostaje w posiadaniu nadawcy. Grzbiet listu przewozowego odnosi się do tyłu dokumentu, który zazwyczaj nie zawiera miejsca na potwierdzenie odbioru przez odbiorcę, co czyni go również niewłaściwym wyborem. Wtórnik listu przewozowego jest kopią oryginału, która nie jest przeznaczona do potwierdzania odbioru, a raczej do celów archiwalnych. Typowym błędem myślowym, który prowadzi do wyboru tych odpowiedzi, jest dezinformacja dotycząca funkcji poszczególnych egzemplarzy dokumentów w procesie spedycji. W praktyce, ceduła jest jedynym dokumentem, który jest przeznaczony do potwierdzania odbioru towaru, co jest kluczowe dla zachowania przejrzystości i odpowiedzialności w transporcie.