Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik administracji
  • Kwalifikacja: EKA.01 - Obsługa klienta w jednostkach administracji
  • Data rozpoczęcia: 7 grudnia 2025 20:26
  • Data zakończenia: 7 grudnia 2025 20:52

Egzamin zdany!

Wynik: 32/40 punktów (80,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Pełną zdolność do czynności prawnych ma osoba, która

A. Anna, która ma 16 lat i nie wyszła jeszcze za mąż
B. Paweł, który ma 19 lat i jest całkowicie ubezwłasnowolniony
C. Piotr, który ma 18 lat i został częściowo ubezwłasnowolniony
D. Ewa, która ma ukończone 17 lat i zawarła małżeństwo za zgodą sądu opiekuńczego
Pełna zdolność do czynności prawnych, zgodnie z polskim Kodeksem cywilnym, przysługuje osobom, które ukończyły 18. rok życia, z wyjątkiem sytuacji, gdy osoba ta zawarła małżeństwo przed osiągnięciem tego wieku, co jest regulowane przez art. 10 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Ewa, mając 17 lat i będąc w związku małżeńskim za zgodą sądu opiekuńczego, nabyła pełną zdolność do czynności prawnych. W praktyce oznacza to, że Ewa może samodzielnie podejmować decyzje prawne, takie jak zawieranie umów czy składanie oświadczeń woli. Przykładem może być sytuacja, w której Ewa decyduje się na zakup mieszkania – jako osoba z pełną zdolnością do czynności prawnych, może to zrobić bez konieczności uzyskania zgody osób trzecich. Ważne jest zrozumienie, że zawarcie małżeństwa daje nie tylko prawo do podejmowania decyzji, ale również zobowiązuje do odpowiedzialności, co jest kluczowym aspektem pełnoletności.

Pytanie 2

W przypadku gdy pracodawca przygotowuje świadectwo pracy, na prośbę pracownika umieszcza w nim informacje dotyczące

A. sposobu zakończenia zatrudnienia
B. uzyskanych kwalifikacji
C. rodzaju świadczonej pracy
D. pełnionej roli
Poprawna odpowiedź to uzyskane kwalifikacje. Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, świadectwo pracy stanowi istotny dokument, który powinien zawierać informacje na temat nie tylko przebiegu zatrudnienia, ale również kwalifikacji zdobytych przez pracownika. W praktyce, pracodawcy są zobowiązani do uwzględnienia w świadectwie pracy informacji o kwalifikacjach zawodowych, które pracownik zdobył w trakcie zatrudnienia. Jest to istotne nie tylko dla przyszłych pracodawców, ale także dla samego pracownika, który może potrzebować tych informacji w kontekście dalszego kształcenia czy rozwoju kariery. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, gdy pracownik uzyskał dodatkowe certyfikaty lub ukończył kursy zawodowe, które są istotne dla jego przyszłych ról na rynku pracy. Wskazanie tych kwalifikacji w świadectwie pracy może znacząco zwiększyć jego atrakcyjność na rynku pracy, przyczyniając się do lepszych możliwości zatrudnienia.

Pytanie 3

Na decyzję organu administracji o akceptacji bądź odmowie akceptacji ugody przysługuje

A. apelacja
B. odwołanie
C. zażalenie
D. skarga
Odpowiedź 'zażalenie' jest prawidłowa, ponieważ to właśnie na postanowienie organu administracji, dotyczące zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia ugody, można wnieść zażalenie. Zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego, zażalenie stanowi środek odwoławczy od postanowień, które nie kończą postępowania administracyjnego. Przykładowo, gdy organ administracji wyda decyzję odmawiającą zatwierdzenia ugody pomiędzy stronami w sprawie cywilnej, strona pokrzywdzona ma prawo skorzystać z zażalenia, aby zakwestionować tę decyzję przed organem wyższego stopnia. W praktyce można zauważyć, że zażalenia są wykorzystywane w sytuacjach, gdy strona nie zgadza się z interpretacją przepisów lub z oceną dowodów przedstawionych w postępowaniu. Tego typu działania są zgodne z zasadami rzetelności i sprawiedliwości procesowej, ponieważ umożliwiają stronom dochodzenie swoich praw i interesów.

Pytanie 4

Czym nie jest nośnik informacji?

A. napęd dyskietkowy
B. płyta DVD
C. płyta CD ROM
D. dysk twardy
Napęd dyskietek to nie jest nośnik informacji, tylko sprzęt, który pozwala na odczyt i zapis danych z dyskietek. Samo w sobie napęd nie przechowuje danych, a po prostu działa jako dostęp do nich. Teraz, jeśli mówimy o nośnikach informacji, to dyskietki są jednym z przykładów, ale są już dość przestarzałe. W dzisiejszych czasach bardziej popularne są twarde dyski, SSD, a także płyty CD i DVD. Na przykład, twarde dyski mają ogromną pojemność, osiągając setki gigabajtów, co czyni je super wyborem do komputerów czy serwerów. Zresztą, płyty CD i DVD są też bardzo powszechne, często używane do przechowywania filmów albo w dystrybucji oprogramowania. Ogólnie rzecz biorąc, ważne jest, żeby rozumieć różnicę między tym, co przechowuje dane, a tym, co te dane odczytuje. To bardzo przydatne w świecie technologii dzisiaj.

Pytanie 5

Całość praw i obowiązków majątkowych osoby zmarłej, które w momencie jej śmierci przechodzą na spadkobierców, to

A. zachowek.
B. zapis.
C. dziedziczenie.
D. spadek.
Spadek to ogół praw i obowiązków majątkowych, które z chwilą śmierci osoby zmarłej przechodzą na jej spadkobierców. Obejmuje on nie tylko aktywa, takie jak nieruchomości czy środki na kontach bankowych, ale również pasywa, czyli długi i zobowiązania finansowe. W praktyce oznacza to, że spadkobiercy stają się właścicielami majątku, ale również muszą zmierzyć się z ewentualnymi długami zmarłego. Dlatego przed przyjęciem spadku warto dokładnie ocenić jego wartość oraz związane z nim zobowiązania. Dobre praktyki w zakresie dziedziczenia sugerują, aby przed podjęciem decyzji o przyjęciu spadku przeprowadzić audyt majątku oraz konsultację z prawnikiem. W sytuacji, kiedy długi przewyższają wartość aktywów, spadkobiercy mają prawo do odrzucenia spadku, co chroni ich przed finansowymi konsekwencjami. Warto również zwrócić uwagę na przepisy dotyczące dziedziczenia ustawowego oraz testamentowego, ponieważ mogą one wpływać na sposób podziału majątku pomiędzy spadkobierców.

Pytanie 6

Model zorganizowania administracji państwowej, w którym jednostki niższego poziomu są hierarchicznie podporządkowane jednostce wyższego poziomu, nazywany jest

A. centralizacją
B. współpracą
C. koordynacją
D. decentralizacją
Centralizacja to sposób organizacji aparatu administracyjnego, w którym decyzje i działania podejmowane są na poziomie wyższym, a organy niższego rzędu działają na podstawie poleceń i wytycznych tych organów. W modelu centralnym, władza jest skoncentrowana w jednym miejscu, co pozwala na efektywne zarządzanie zasobami i podejmowanie spójnych decyzji. Przykładem centralizacji może być administracja rządowa w Polsce, gdzie ministerstwa mają wyraźnie określone kompetencje, a decyzje dotyczące polityki publicznej są podejmowane na poziomie rządowym. Centralizacja może przyczynić się do szybszego reagowania na zmiany i kryzysy, ale wiąże się także z ryzykiem biurokratyzacji i ograniczenia lokalnej autonomii. Z perspektywy dobrych praktyk, centralizacja sprawdza się dobrze w sytuacjach kryzysowych, gdy szybkość decyzji jest kluczowa.

Pytanie 7

Decyzja dotycząca zatwierdzenia ugody, zawartej w trakcie postępowania administracyjnego, stanowi

A. porozumienie administracyjne
B. akt normatywny
C. czynność materialno-techniczną
D. akt administracyjny
Postanowienie o zatwierdzeniu ugody w toku postępowania administracyjnego jest uznawane za akt administracyjny, ponieważ jego celem jest formalne zakończenie sprawy i uregulowanie stosunków prawnych między stronami. Akty administracyjne, takie jak decyzje, postanowienia czy inne formy działania administracji publicznej, mają na celu realizację interesu publicznego oraz stosowanie prawa. W przypadku postanowienia o zatwierdzeniu ugody, administracja publiczna dokonuje oceny zgodności ugody z obowiązującymi przepisami prawa, co czyni ten akt kluczowym w kontekście finalizacji postępowania administracyjnego. Przykładem może być sytuacja, w której organy administracji akceptują ugodę między stronami sporu, co pozwala na uniknięcie długotrwałej procedury sądowej oraz zredukowanie kosztów związanych z postępowaniem. Akty administracyjne muszą spełniać określone wymogi formalne i materialne, co zapewnia ich legalność oraz skuteczność w obrocie prawnym.

Pytanie 8

Bank udziela kredytu wakacyjnego w wysokości 1000 złotych, który ma być spłacany w 12 miesięcznych ratach po 94 zł. Jaka jest roczna stopa procentowa?

A. 12,8%
B. 17,4%
C. 15,7%
D. 19,7%
Zrozumienie rocznej stopy procentowej oraz jej obliczeń jest kluczowe dla podejmowania świadomych decyzji finansowych, jednak niektóre z odpowiedzi mogą wprowadzać w błąd. Odpowiedzi takie jak 19,7%, 15,7% czy 17,4% sugerują znacznie wyższe koszty kredytowania, co może wynikać z błędnych założeń dotyczących obliczeń. Przykładowo, niepoprawne oszacowanie może wynikać z nieprawidłowego uwzględnienia całkowitych kosztów kredytu. Często osoby obliczające RSP mogą nie uwzględniać pełnej kwoty odsetek w stosunku do całej kwoty kredytu, co prowadzi do zawyżenia wartości procentowej. Innym typowym błędem jest błąd w obliczeniach miesięcznych rat, co może skutkować użyciem niewłaściwych danych w równaniach matematycznych. Osoby, które mylą całkowity koszt z kwotą kredytu, mogą mylnie obliczać RSP, co w efekcie prowadzi do nieporozumień w kwestii kosztów zaciąganego kredytu. Ważne jest, aby zawsze przyjrzeć się szczegółowo warunkom kredytowym, a także zrozumieć, że RSP odzwierciedla nie tylko oprocentowanie, ale również dodatkowe koszty związane z kredytem. W praktyce, znajomość tych aspektów pozwala nie tylko na lepsze porównanie ofert, ale także na zabezpieczenie się przed nadmiernym zadłużeniem.

Pytanie 9

Umowa, w której zleceniobiorca zobowiązuje się do zakupu lub sprzedaży rzeczy ruchomych na koszt zleceniodawcy, lecz działając we własnym imieniu, jest umową

A. komisu
B. przewozu
C. agencyjną
D. ubezpieczenia
Umowa komisu jest specyficznym rodzajem umowy cywilnoprawnej, w której jedna strona, zwana komisantem, zobowiązuje się sprzedawać lub kupować rzeczy ruchome w swoim imieniu, ale na rachunek drugiej strony, czyli komisanta. Oznacza to, że działania podejmowane przez komisant są nakierowane na zysk dla osoby, która przekazała mu rzecz do sprzedaży, a ryzyko związane z transakcją pozostaje po stronie komisanta do momentu, gdy rzecz nie zostanie sprzedana. Z praktycznego punktu widzenia, umowy komisu są powszechnie wykorzystywane w branży handlowej, szczególnie w sprzedaży detalicznej, gdzie sprzedawcy mogą wystawiać na sprzedaż towary, które nie są ich własnością, ale które przyjęli do sprzedaży na zasadzie umowy komisu. Przykładem może być sklep z używanymi rzeczami, który przyjmuje na sprzedaż od klientów różne przedmioty, działając jako komisant. Taki model pozwala na elastyczność w handlu oraz minimalizację ryzyka finansowego dla sprzedawcy.

Pytanie 10

Jaką cechę posiada osoba prawna?

A. posiadanie zdolności prawnej
B. możliwość zawarcia małżeństwa
C. identyfikacja numerem PESEL
D. możliwość sporządzenia testamentu
Osoba prawna, jako podmiot prawa, posiada zdolność prawną, co oznacza, że może nabywać prawa i zaciągać obowiązki, tak jak osoba fizyczna. Zdolność prawna osoby prawnej powstaje z chwilą jej utworzenia i jest regulowana przepisami prawa cywilnego oraz szczegółowymi ustawami, takimi jak Kodeks cywilny czy ustawy branżowe. Przykładem praktycznym może być spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która może zawierać umowy, prowadzić działalność gospodarczą i uczestniczyć w obrocie prawnym. W codziennym życiu osoby prawne są odpowiedzialne za swoje zobowiązania, a ich aktywa mogą być przedmiotem obrotu prawnego, co potwierdza ich zdolność do działania w obrocie prawnym. Warto podkreślić, że posiadanie zdolności prawnej jest kluczowym elementem umożliwiającym osobom prawnym funkcjonowanie w gospodarce oraz realizację celów statutowych.

Pytanie 11

Utrata przez określony podmiot, w wyniku decyzji administracyjnej, prawa do własności nieruchomości, gdy osiągnięcie celów publicznych nie jest możliwe w inny sposób, a to prawo nie może być zdobyte na podstawie umowy, określane jest jako

A. wywłaszczeniem
B. nacjonalizacją
C. uwłaszczeniem
D. komunalizacją
Wywłaszczenie to proces, w którym państwo lub inny organ publiczny pozbawia konkretnego podmiotu prawa własności nieruchomości w celu realizacji celów publicznych, takich jak budowa infrastruktury, ochrona środowiska czy rozwój miast. Zgodnie z polskim prawem, wywłaszczenie jest regulowane przez Kodeks cywilny oraz ustawę o gospodarce nieruchomościami. Kluczowym aspektem wywłaszczenia jest konieczność zapewnienia odszkodowania dla osoby pozbawionej własności, co gwarantuje sprawiedliwość społeczną oraz ochronę praw własności. Przykładem może być sytuacja, gdy władze lokalne decydują się na wywłaszczenie gruntów pod budowę drogi ekspresowej, gdzie nie ma możliwości nabycia nieruchomości w drodze umowy. Dobre praktyki w zakresie wywłaszczenia obejmują przejrzystość procedur, komunikację z mieszkańcami oraz zapewnienie alternatywnych lokalizacji dla osób, których nieruchomości zostały wywłaszczone. Ważne jest też przestrzeganie zasad ochrony praw człowieka, aby proces wywłaszczenia był zgodny z normami międzynarodowymi.

Pytanie 12

Przepisy dotyczące zakupu, zarządzania i działania spółki z o.o. są określone w

A. Kodeksie spółek handlowych
B. Kodeksie cywilnym
C. Kodeksie postępowania administracyjnego
D. Kodeksie pracy
Kodeks spółek handlowych to podstawowy akt prawny regulujący tworzenie, organizację oraz funkcjonowanie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością w Polsce. Przepisy zawarte w tym kodeksie określają zasady dotyczące zakupu i rejestracji spółki, kapitału zakładowego, odpowiedzialności wspólników oraz organów spółki. Na przykład, zgodnie z kodeksem, spółka z o.o. musi posiadać kapitał zakładowy w wysokości minimum 5 000 zł, co zapewnia stabilność finansową jej działalności. Dodatkowo, kodeks reguluje zasady podejmowania uchwał, prowadzenia dokumentacji oraz obowiązki informacyjne, co jest kluczowe dla przejrzystości działań spółki. Wiedza na temat tych przepisów jest niezbędna dla przyszłych przedsiębiorców, aby uniknąć nieporozumień i problemów prawnych, które mogą wyniknąć z niewłaściwego zarządzania spółką. Zastosowanie się do norm i standardów określonych w kodeksie zapewnia nie tylko legalność działalności, ale także buduje zaufanie wśród klientów i partnerów biznesowych.

Pytanie 13

Dokument, na podstawie którego jeden z przedsiębiorców za ustaloną opłatą daje drugiemu przedsiębiorcy prawo do wykorzystywania swojego znaku towarowego, metod działalności, działań promocyjnych oraz sposobów obsługi klienta, to dokument

A. forfaitingu
B. leasingu
C. faktoringu
D. franchisingu
Franchising to model biznesowy, w którym jedna strona, zwana franczyzodawcą, udziela drugiej stronie, zwanej franczyzobiorcą, prawa do korzystania z określonego znaku towarowego oraz systemu prowadzenia działalności w zamian za opłatę. W praktyce oznacza to, że franczyzobiorca może korzystać z uznanej marki, co znacznie zwiększa jego szanse na sukces na rynku. Przykładem może być sieć restauracji fast food, która oferuje lokalnym przedsiębiorcom możliwość otwarcia własnych punktów sprzedaży pod znanym logo, z ustalonymi standardami obsługi i metod promocji. Praktyki związane z franchisingiem są uregulowane w wielu krajach, co zapewnia ochronę zarówno dla franczyzodawców, jak i franczyzobiorców, co czyni ten model bezpiecznym i opłacalnym. Dobrze skonstruowana umowa franczyzowa powinna jasno określać wszelkie obowiązki, prawa oraz zakres wsparcia, jakie franczyzodawca oferuje swojemu partnerowi.

Pytanie 14

Zjawisko niedoboru rynkowego występuje w sytuacji, gdy

A. popyt jest niższy od podaży
B. podaż równoważy popyt
C. podaż przewyższa popyt
D. popyt jest większy od podaży
Z niedoborem rynkowym mamy do czynienia, gdy popyt na dany towar lub usługę przekracza dostępność tego towaru na rynku, co prowadzi do sytuacji, w której konsumenci są gotowi kupić więcej, niż producenci są w stanie dostarczyć. Taka sytuacja może wystąpić w różnych kontekstach, np. podczas wprowadzenia nowego produktu, gdy zainteresowanie przekracza prognozy producenta, lub w sytuacji kryzysowej, gdy zasoby zostają ograniczone. Przykład zastosowania tej wiedzy można zaobserwować w przypadku popularnych produktów, takich jak elektronika, gdzie wprowadzenie nowego modelu telefonu może spowodować nagły wzrost popytu, tworząc niedobór. Rynki muszą reagować na takie sytuacje, co może prowadzić do podwyżek cen w odpowiedzi na zwiększone zapotrzebowanie, a także impulsów dla producentów do zwiększenia podaży. Dobre praktyki rynkowe polegają na dokładnym prognozowaniu popytu, co pozwala na lepsze dostosowanie podaży do realnych potrzeb konsumentów.

Pytanie 15

Pracodawca ma obowiązek przeszkolić pracownika w zakresie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy

A. w trakcie pierwszego roku zatrudnienia
B. przed dopuszczeniem do pracy
C. w ciągu jednego miesiąca od rozpoczęcia pracy
D. w ciągu trzech miesięcy od rozpoczęcia pracy
Odpowiedź "przed dopuszczeniem do pracy" jest zgodna z przepisami Kodeksu pracy oraz zasadami BHP, które nakładają na pracodawcę obowiązek przeszkolenia pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przed rozpoczęciem wykonywania jakichkolwiek zadań. Szkolenie wstępne BHP powinno obejmować informacje na temat ogólnych zasad bezpieczeństwa, zagrożeń występujących w miejscu pracy oraz procedur postępowania w sytuacjach awaryjnych. Przykładem praktycznego zastosowania tej wiedzy jest sytuacja, gdy nowy pracownik musi być świadomy zagrożeń związanych z używaniem maszyn lub chemikaliów, z którymi będzie miał do czynienia. Wprowadzenie nowych pracowników w zasady BHP przyczynia się do redukcji wypadków i urazów, co jest kluczowe nie tylko dla ochrony zdrowia pracowników, ale także dla efektywności organizacji. Należy pamiętać, że niewłaściwe przeszkolenie lub jego brak może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych dla pracodawcy, a także negatywnie wpłynąć na morale zespołu. Dlatego należy traktować te szkolenia jako integralny element procesu zatrudnienia, a nie tylko formalność.

Pytanie 16

Spadek otwiera się w momencie

A. złożenia oświadczenia o przyjęciu spadku
B. napisania testamentu
C. śmierci spadkodawcy
D. wniesienia testamentu
Otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy, co jest fundamentalną zasadą prawa spadkowego. Według Kodeksu cywilnego, spadek otwiera się z momentem zgonu osoby, która pozostawia po sobie majątek. W praktyce oznacza to, że wszelkie aktywa oraz zobowiązania zmarłego stają się częścią spadku, który dziedziczą spadkobiercy. Przykładowo, jeśli osoba zmarła posiadała nieruchomość, to jej prawo własności przechodzi na spadkobierców w momencie śmierci, niezależnie od tego, czy testament został spisany, czy nie. Warto również zaznaczyć, że otwarcie spadku wiąże się z koniecznością dokonania różnych formalności, takich jak sporządzenie protokołu dziedziczenia czy ewentualne przeprowadzenie postępowania spadkowego. Dobrą praktyką jest także konsultacja z prawnikiem specjalizującym się w prawie spadkowym, aby odpowiednio zrozumieć prawa i obowiązki wynikające z dziedziczenia.

Pytanie 17

Osoba, która ma obowiązek zachowania w tajemnicy informacji niejawnych, może być świadkiem w sprawach objętych tą tajemnicą, jeśli

A. uczestnicy postępowania zapewniają poszanowanie tej tajemnicy
B. zostanie ona w trybie określonym obowiązującymi przepisami zwolniona od obowiązku zachowania tej tajemnicy
C. ujawnienie tej tajemnicy nie wpłynie negatywnie na realizację przez organy władzy publicznej ich zadań
D. organ prowadzący postępowanie zwolni ją z obowiązku zachowania tej tajemnicy
Zgodnie z przepisami prawa, osoba zobowiązana do zachowania tajemnicy informacji niejawnych może zostać świadkiem w sytuacji, gdy zostanie formalnie zwolniona z tego obowiązku w trybie przewidzianym przez odpowiednie przepisy. Takie zwolnienie jest kluczowe, ponieważ zapewnia, że zeznania świadka nie będą naruszały tajemnicy, co może być istotne dla bezpieczeństwa państwa i ochrony interesów publicznych. W praktyce, takie zwolnienia są często stosowane w kontekście postępowań sądowych lub administracyjnych, gdzie ujawnienie istotnych informacji jest konieczne dla zapewnienia sprawiedliwości lub przeprowadzenia rzetelnego dochodzenia. Na przykład, w sprawach dotyczących przestępstw zorganizowanych, zeznania świadków, którzy posiadają dostęp do tajnych informacji, mogą być kluczowe dla wykrycia sprawców i zabezpieczenia dowodów. W takich sytuacjach organ prowadzący postępowanie, na przykład prokuratura, może wydać stosowne decyzje pozwalające na ujawnienie informacji, co jest zgodne z zasadami ochrony danych oraz dobrymi praktykami w zakresie zarządzania informacjami.

Pytanie 18

Źródłami dochodów gminnego budżetu są wpływy z podatków

A. od gier
B. od towarów i usług
C. akcyzowego
D. rolnego
Odpowiedź "rolnego" jest poprawna, ponieważ podatek rolny jest jednym z podstawowych źródeł dochodów gmin. Zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych, podatek rolny jest nakładany na grunty, które są wykorzystywane do produkcji rolnej. Gminy mają prawo do ustalania stawek podatkowych, co pozwala im na elastyczne dostosowanie dochodów do lokalnych potrzeb. Przykładem zastosowania tego podatku jest finansowanie lokalnych inwestycji, takich jak budowa dróg, szkół czy innej infrastruktury. Dzięki podatkom rolnym gminy mogą rozwijać programy wspierające rolnictwo, jak również dbać o ochronę środowiska i zrównoważony rozwój. Warto podkreślić, że dochody z podatku rolnego są stabilnym i przewidywalnym źródłem finansowania budżetu, co czyni je istotnym elementem strategii rozwoju gmin.

Pytanie 19

Zgodnie z ustawą Prawo spółdzielcze, organem spółdzielni odpowiedzialnym za nadzór i kontrolę działalności spółdzielni, jest

A. komisja rewizyjna
B. zarząd
C. walne zgromadzenie
D. rada nadzorcza
Zarząd spółdzielni jest odpowiedzialny za bieżące kierowanie działalnością i podejmowanie decyzji operacyjnych, ale nie sprawuje kontroli nad sobą samym. Może to prowadzić do sytuacji, w której brakuje obiektywnej oceny prowadzonych działań, co podkreśla znaczenie nadzoru ze strony rady nadzorczej. Z kolei komisja rewizyjna, której zadania także obejmują kontrolę, ma charakter bardziej operacyjny i nie pełni funkcji nadzorczych w takim sensie, jak rada nadzorcza. Jej głównym celem jest przeprowadzanie kontroli finansowej, co nie obejmuje szerszego nadzoru nad całokształtem działalności spółdzielni. Walne zgromadzenie, jako organ decyzyjny, podejmuje kluczowe decyzje na poziomie strategicznym, ale to nie ono kontroluje bieżące operacje spółdzielni. Niezrozumienie ról tych organów może prowadzić do mylnych wniosków na temat struktury zarządzania spółdzielnią. Kluczowe jest zrozumienie, że skuteczny nadzór wymaga wyraźnego podziału ról i odpowiedzialności, co jest fundamentem dla prawidłowego funkcjonowania organizacji. Współczesne normy w zarządzaniu spółdzielniami wskazują na potrzebę wyraźnych mechanizmów nadzorczych, co ma na celu usprawnienie działania oraz minimalizację ryzyka błędnych decyzji zarządu.

Pytanie 20

Dokument jednej z instytucji, który zawiera m.in. diagram struktury organizacyjnej, klasyfikację na elementy organizacji, ich nazwy oraz ogólny zakres działalności, poprzez określenie zadań, obowiązków i uprawnień, to

A. regulamin pracy
B. regulamin organizacyjny
C. statut
D. instrukcja kancelaryjna
Regulamin organizacyjny to kluczowy dokument w każdej instytucji, który precyzyjnie opisuje jej strukturę oraz zakres działania poszczególnych jednostek organizacyjnych. Zawiera on schemat organizacyjny, który ilustruje hierarchię w instytucji, a także szczegółowe informacje o zadaniach, obowiązkach i uprawnieniach pracowników. Dzięki regulaminowi organizacyjnemu możliwe jest efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi oraz zapewnienie spójności działań w ramach instytucji. Przykładem zastosowania regulaminu organizacyjnego może być opracowanie procedur komunikacyjnych w zespole projektowym, co pozwala na jasne określenie ról i odpowiedzialności. Warto również podkreślić, że regulamin organizacyjny jest zgodny z normami ISO w zakresie zarządzania jakością, co czyni go narzędziem wspierającym efektywność i transparentność działań instytucji. Ułatwia on również audyty wewnętrzne oraz zewnętrzne, co jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi."

Pytanie 21

Organ egzekucyjny rozpoczyna egzekucję administracyjną na podstawie

A. wydanego przez wierzyciela tytułu wykonawczego
B. postanowienia wydanego przez organ o wszczęciu postępowania egzekucyjnego w stosunku do zobowiązanego
C. pisemnego wezwania do wykonania obowiązku skierowanego do zobowiązanego
D. decyzji administracyjnej nakładającej na zobowiązanego konkretne zobowiązanie
Nieprawidłowe odpowiedzi wskazują na różne nieporozumienia związane z procedurą wszczynania egzekucji administracyjnej. Na przykład decyzja administracyjna nakładająca na zobowiązanego określony obowiązek, chociaż ważna w kontekście administracyjnym, nie jest wystarczająca jako podstawa do wszczęcia egzekucji. W praktyce administracyjnej, taka decyzja może stanowić jedynie podstawę do żądania wykonania obowiązku, ale nie sama w sobie nie daje organowi egzekucyjnemu uprawnień do podejmowania działań egzekucyjnych. Podobnie, wydanie postanowienia o wszczęciu postępowania egzekucyjnego, mimo że jest istotnym krokiem w procesie, również nie jest samodzielną podstawą do podjęcia działań egzekucyjnych. Postanowienie to jest wynikiem wcześniejszego działania, które musi być poparte tytułem wykonawczym. Z kolei pisemne wezwanie do wykonania obowiązku, skierowane do zobowiązanego, jest jedynie formą przypomnienia o istnieniu zobowiązania, ale nie stanowi wystarczającej podstawy prawnej dla wszczęcia egzekucji. Właściwe zrozumienie tych koncepcji jest kluczowe dla prawidłowego stosowania przepisów prawa administracyjnego oraz dla uniknięcia błędów w procesie egzekucji, które mogą prowadzić do nieefektywności lub naruszeń prawnych.

Pytanie 22

Z powodu zaburzeń psychicznych, pan Jan Kowalski został przez sąd całkowicie ubezwłasnowolniony. Kto będzie odpowiedzialny za reprezentację tej osoby?

A. Pełnomocnika
B. Opiekuna
C. Prokurenta
D. Kuratora
Odpowiedź 'Opiekun' jest poprawna, ponieważ zgodnie z polskim prawem cywilnym, osoba, która została całkowicie ubezwłasnowolniona z powodu choroby psychicznej, wymaga szczególnej ochrony swoich interesów. Sąd wyznacza opiekuna, który ma za zadanie reprezentować taką osobę oraz dbać o jej dobro. Opiekun, w przeciwieństwie do innych osób, takich jak kurator czy pełnomocnik, ma obowiązek podejmować decyzje w imieniu osoby ubezwłasnowolnionej, co oznacza, że jego rola jest kluczowa w zapewnieniu ochrony prawnej tej osoby. Przykładowo, opiekun podejmuje decyzje dotyczące spraw majątkowych, zdrowotnych oraz codziennego życia osoby ubezwłasnowolnionej, zachowując przy tym najwyższe standardy etyczne i prawne. W praktyce oznacza to, że opiekun powinien działać w sposób zgodny z wolą osoby, jeśli tylko jest to możliwe do ustalenia. Dodatkowo, opiekun jest zobowiązany do składania sprawozdań przed sądem, co zapewnia dodatkową kontrolę nad jego działaniami.

Pytanie 23

Dokument wystawiony przez organ państwowy, na podstawie przyznanych mu konstytucyjnie lub ustawowo kompetencji, dzięki któremu tworzone są ogólne i abstrakcyjne zasady postępowania, to dokument

A. administracyjny
B. normatywny
C. nienormatywny
D. deklaratoryjny
Odpowiedź normatywny jest poprawna, ponieważ akt normatywny to dokument wydawany przez organ państwowy, który ma moc tworzenia ogólnych i abstrakcyjnych norm prawnych. Normy te regulują zachowania obywateli oraz instytucji w różnych aspektach życia społecznego i gospodarczego. Przykładami aktów normatywnych są ustawy, rozporządzenia oraz akty prawa miejscowego. W praktyce, proces legislacyjny, w którym powstają akty normatywne, obejmuje różne etapy, w tym przygotowanie projektu, konsultacje społeczne oraz głosowanie w parlamencie. Kluczowe jest, że te akty są nie tylko dokumentami, ale również mają na celu osiągnięcie określonych celów społecznych, takich jak ochrona praw człowieka, zapewnienie bezpieczeństwa publicznego, czy regulacja rynków. Zrozumienie znaczenia aktów normatywnych jest istotne dla każdej osoby zajmującej się prawem, jak również dla obywateli, którzy powinni być świadomi regulacji wpływających na ich codzienne życie.

Pytanie 24

W jednostce samorządu terytorialnego organem wykonawczym jest

A. sejmik województwa
B. rada miejska
C. rada powiatu
D. wójt
Wójt jest organem wykonawczym gminy, co oznacza, że pełni kluczową rolę w zarządzaniu sprawami lokalnymi. Zgodnie z Ustawą o samorządzie gminnym, wójt wykonuje uchwały rady gminy i zarządza jej bieżącymi sprawami. Jego kompetencje obejmują m.in. przygotowywanie projektów uchwał, reprezentowanie gminy na zewnątrz, a także podejmowanie decyzji administracyjnych. Przykładowo, wójt może inicjować działania w zakresie rozwoju infrastruktury lokalnej, takich jak budowa dróg czy modernizacja szkół, co jest kluczowe dla poprawy jakości życia mieszkańców. W praktyce wójt współpracuje z różnymi instytucjami oraz organizacjami w celu realizacji celów strategicznych gminy. Warto zauważyć, że wójt odpowiada również za realizację budżetu gminy, co wymaga umiejętności zarządzania finansami publicznymi oraz znajomości przepisów prawa.

Pytanie 25

Jednostronnym, władczym oświadczeniem woli organu administracji publicznej, które określa status prawny konkretnego adresata w indywidualnie oznaczonej sprawie, jest

A. umowa cywilna
B. kontrakt o zatrudnienie
C. porozumienie administracyjne
D. decyzja administracyjna
Decyzja administracyjna to akt władczy, który ma za zadanie rozstrzyganie konkretnej sprawy dotyczącej indywidualnie oznaczonego adresata. W odróżnieniu od umowy czy ugody, decyzja administracyjna jest wydawana w ramach stosunku prawnego pomiędzy organem administracji publicznej a obywatelami lub innymi podmiotami prawa. Decyzje administracyjne są regulowane przez Kodeks postępowania administracyjnego, który szczegółowo określa zasady ich wydawania, doręczania oraz zaskarżania. Przykładem zastosowania decyzji administracyjnej jest przyznanie pozwolenia na budowę, które określa prawa i obowiązki inwestora. Właściwe stosowanie decyzji administracyjnych wymaga znajomości przepisów prawa oraz umiejętności interpretacji konkretnych sytuacji prawnych, co stanowi istotny element pracy organów administracji. Dobre praktyki w tej dziedzinie obejmują rzetelne uzasadnianie decyzji oraz zapewnienie możliwości odwołania się od nich w odpowiednich terminach, co wpływa na transparentność i zaufanie obywateli do organów publicznych.

Pytanie 26

Który z wymienionych organów pełni funkcję stanowiącą oraz kontrolną w ramach jednostek samorządu terytorialnego?

A. Starosta
B. Zarząd powiatu
C. Sejmik województwa
D. Wójt
Sejmik województwa jest organem stanowiącym i kontrolnym jednostek samorządu terytorialnego, który działa na poziomie województwa. Jego głównym zadaniem jest uchwalanie aktów prawnych regulujących funkcjonowanie jednostek samorządowych oraz kontrolowanie działań zarządu województwa. Sejmik podejmuje decyzje dotyczące budżetu województwa, strategii rozwoju, a także podejmuje uchwały w sprawach lokalnych, co sprawia, że ma istotny wpływ na życie mieszkańców. Przykładowo, w ramach swoich kompetencji sejmik może uchwalić lokalne programy zdrowotne, które mają na celu poprawę jakości życia w regionie. Dobrą praktyką w pracy sejmików jest angażowanie społeczności lokalnych w procesy decyzyjne, co sprzyja transparentności i demokratyzacji samorządu. Warto również zauważyć, że sejmik ma obowiązek monitorować i oceniać działania wójta, burmistrza oraz zarządu województwa, co podkreśla jego rolę kontrolną w samorządzie.

Pytanie 27

Konto bilansowe jest wykorzystywane do rejestrowania

A. zmian elementów aktywów i pasywów
B. różnic pomiędzy aktywami a pasywami
C. wyłącznie zmian elementów aktywów
D. wyłącznie zmian elementów pasywów
Konto bilansowe jest kluczowym elementem w rachunkowości, które służy do ewidencji zmian zarówno składników aktywów, jak i pasywów. Poprawna odpowiedź odnosi się do fundamentalnej zasady podwójnego zapisu, która stanowi, że każda transakcja finansowa wpływa na co najmniej dwa konta. Przykładem może być zakup sprzętu na kredyt, który zwiększa aktywa (sprzęt) oraz zwiększa pasywa (zobowiązania). Zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) oraz Krajowymi Standardami Rachunkowości, konta bilansowe odpowiednio odzwierciedlają sytuację majątkową oraz źródła finansowania przedsiębiorstwa. Regularna analiza kont bilansowych pozwala na ocenę płynności finansowej oraz struktury kapitałowej firmy, co jest niezbędne do podejmowania racjonalnych decyzji inwestycyjnych. Obserwacja zmian w bilansie może również dostarczyć informacji o efektywności zarządzania zasobami przedsiębiorstwa, a także o jego stabilności finansowej w dłuższym okresie.

Pytanie 28

Który organ w ramach sektora finansów publicznych realizuje swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, natomiast uzyskane dochody przekazuje na rachunek budżetu państwowego lub budżetu jednostki samorządowej?

A. Państwowy fundusz celowy
B. Samorządowy zakład budżetowy
C. Jednostka budżetowa
D. Agencja wykonawcza
Jednostka budżetowa jest kluczowym elementem sektora finansów publicznych, której działalność finansowana jest bezpośrednio z budżetu państwa lub budżetu jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że wszelkie wydatki tej jednostki są pokrywane z przydzielonych jej środków budżetowych. Dochody, które generuje jednostka budżetowa, są następnie odprowadzane na rachunek budżetu, co wskazuje na integralność i przejrzystość w zarządzaniu finansami publicznymi. Przykładem jednostki budżetowej może być szkoła publiczna lub szpital, które realizują zadania publiczne w ramach budżetu i są odpowiedzialne za rzetelne gospodarowanie przyznanymi środkami. Takie podejście wpisuje się w dobre praktyki zarządzania finansami publicznymi, które kładą nacisk na odpowiedzialność, efektywność oraz transparentność działań. Warto również zauważyć, że jednostki budżetowe muszą stosować się do określonych regulacji i standardów rachunkowości publicznej, co dodatkowo zapewnia kontrolę nad wydatkami i dochodami.

Pytanie 29

Określenie wysokości podatku rolnego przez wójta w formie decyzji to

A. jednostronna czynność prawna
B. akt administracyjny
C. czyn niedozwolony
D. umowa cywilno-prawna
Ustalenie przez wójta w drodze decyzji podatku rolnego jest uznawane za akt administracyjny, ponieważ jest to formalny dokument wydawany przez organ administracji publicznej, w tym przypadku przez wójta, w celu realizacji prawa. Akty administracyjne mają na celu wprowadzenie w życie przepisów prawa i są zdefiniowane w Kodeksie postępowania administracyjnego. Wójt, działając w ramach swoich kompetencji, podejmuje decyzję w sprawach dotyczących podatku rolnego, co ma bezpośredni wpływ na właścicieli gruntów rolnych. Na przykład, wójt może ustalić wysokość stawki podatku w oparciu o określone kryteria, takie jak rodzaj i powierzchnia użytków rolnych. W praktyce, takie decyzje powinny być zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, a także z lokalnymi uchwałami, co zapewnia sprawiedliwość i przejrzystość w obciążeniach podatkowych dla rolników. Ponadto, decyzje te mogą być zaskarżane w trybie przewidzianym przez prawo, co wzmacnia mechanizmy ochrony praw obywateli.

Pytanie 30

Który organ jest kompetentny do rozpatrywania skargi konstytucyjnej?

A. Trybunał Stanu
B. Naczelny Sąd Administracyjny
C. Sąd Najwyższy
D. Trybunał Konstytucyjny
Trybunał Konstytucyjny jest organem właściwym do rozpatrywania skarg konstytucyjnych, co wynika z przepisów zawartych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz w ustawie o Trybunale Konstytucyjnym. Skarga konstytucyjna jest instytucją prawną, która umożliwia obywatelom wniesienie sprawy do Trybunału w przypadku naruszenia ich praw i wolności przez akty normatywne, które są niezgodne z Konstytucją. W praktyce skarga ta stanowi istotne narzędzie ochrony praw jednostki, pozwalające na kontrolę zgodności działań organów władzy publicznej z najwyższym aktem prawnym w państwie. Przykładowo, osoba, która czuje się pokrzywdzona przez przepis prawa, może złożyć skargę do Trybunału, a ten przeprowadzi postępowanie, które może zakończyć się stwierdzeniem niezgodności z Konstytucją. Dobrym przykładem wykorzystania tej instytucji jest sprawa, w której Trybunał orzekł, że pewne ograniczenia w zakresie wolności słowa były niekonstytucyjne, co miało ogromny wpływ na kształtowanie się standardów prawnych w Polsce.

Pytanie 31

Zgodnie z przepisami dotyczącymi egzekucji w administracji, organ egzekucyjny dokonuje sprzedaży zajętej nieruchomości

A. w trybie sprzedaży z wolnej ręki
B. w formie negocjacji
C. w formie przetargu publicznego
D. w drodze licytacji
Zarówno odpowiedzi sugerujące sprzedaż w drodze przetargu publicznego, jak i z wolnej ręki, nie są zgodne z przepisami prawa, które wyraźnie określają licytację jako jedyną formę sprzedaży zajętej nieruchomości przez organ egzekucyjny. Przetarg publiczny, choć znany w innych sferach gospodarki, nie jest odpowiednią metodą w kontekście egzekucji administracyjnej. W praktyce przetarg publiczny może prowadzić do niewłaściwego oszacowania wartości nieruchomości oraz braku konkurencji, co z kolei może wpływać na niską cenę wywoławczą. Podobnie, sprzedaż z wolnej ręki, która opiera się na negocjacjach z potencjalnym kupującym, nie zapewnia transparentności oraz obiektywizmu, co jest kluczowe w postępowaniu egzekucyjnym. Często mylnie sądzi się, że licytacja może być zastąpiona tymi metodami, jednakże w rzeczywistości każda z tych form ma swoje ograniczenia i nie spełnia wymogów stawianych przez ustawodawcę. Typowym błędem jest także mylenie pojęć licytacji z innymi formami sprzedaży, co może prowadzić do nieporozumień w interpretacji przepisów. Licytacja ma na celu nie tylko zrealizowanie interesów wierzyciela, ale również ochronę praw dłużnika, co jest nie do osiągnięcia w przypadku nieformalnych czy mniej przejrzystych metod sprzedaży.

Pytanie 32

Kierownik lokalnej jednostki organizacyjnej, podlegającej odpowiedniemu organowi centralnemu administracji rządowej, będący dysponentem określonej części budżetu, ma prawo na podstawie jego upoważnienia dokonywać przeniesienia wydatków wpisanych w rocznym planie finansowym w ramach klasyfikacji wydatków?

A. w ramach jednego rozdziału
B. w obrębie różnych części
C. jedynie między działami
D. w obrębie rozdziałów
Odpowiedź "w obrębie jednego rozdziału" jest poprawna, ponieważ według przepisów dotyczących finansów publicznych, kierownik terenowej jednostki organizacyjnej, jako dysponent budżetu, ma prawo do przenoszenia wydatków jedynie w ramach tego samego rozdziału klasyfikacji budżetowej. Przenoszenie wydatków do różnych rozdziałów, czy działów, wymaga dodatkowych procedur i zatwierdzeń przez właściwe organy. Przykładem może być sytuacja, gdy w danym rozdziale występuje nadwyżka środków, które można przeznaczyć na inne wydatki w tym samym rozdziale, co pozwala na elastyczne zarządzanie budżetem jednostki i szybsze reagowanie na zmieniające się potrzeby. W praktyce, takie przeniesienia są często wykorzystywane do redystrybucji funduszy w ramach projektów, które wymagają dodatkowych nakładów, aby osiągnąć zamierzone cele. Umożliwia to efektywniejsze gospodarowanie środkami publicznymi oraz dostosowanie działań do aktualnych potrzeb jednostki i społeczności, w której działa.

Pytanie 33

Umowa dotycząca sprzedaży roweru górskiego, zawarta pomiędzy 16-letnim chłopcem a jego pełnoletnim przyjacielem?

A. wymaga wcześniejszej zgody lub późniejszego potwierdzenia rodziców małoletniego chłopca
B. jest nieważna
C. dla swej ważności wymaga przekazania roweru nowemu właścicielowi przez małoletniego chłopca
D. jest ważna
Umowa sprzedaży roweru górskiego zawarta pomiędzy 16-letnim chłopcem a jego pełnoletnim kolegą wymaga wcześniejszej zgody lub późniejszego potwierdzenia rodziców małoletniego chłopca, ponieważ zgodnie z polskim prawem, osoby, które nie ukończyły 18. roku życia, mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych. W praktyce oznacza to, że małoletni mogą dokonywać czynności prawnych jedynie w zakresie drobnych spraw życia codziennego, chyba że uzyskają zgodę swoich rodziców lub opiekunów prawnych. W przypadku sprzedaży roweru, która może być uznana za większą czynność prawną, zaleca się uzyskanie takiej zgody, aby umowa była ważna. Warto dodać, że w sytuacji braku takiej zgody, rodzice mogą uchylić się od odpowiedzialności z tytułu tej umowy, co skutkuje jej nieważnością. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, gdy małoletni dokonuje zakupu lub sprzedaży przedmiotu o dużej wartości, co wymaga dokładnego rozważenia konsekwencji prawnych takiej decyzji.

Pytanie 34

Który z poniższych organów samorządu terytorialnego pełni funkcję organu wykonawczego?

A. Sejmik województwa
B. Zarząd powiatu
C. Rada gminy
D. Rada powiatu
Zarząd powiatu to, krótko mówiąc, taka ekipa, która zajmuje się wdrażaniem uchwał, które podejmuje Rada Powiatu. To oni ogarniają codzienne sprawy powiatu, więc mają naprawdę sporo do roboty. Do ich zadań należy np. przygotowywanie projektów uchwał czy realizacja budżetu. W praktyce to wygląda tak, że muszą podejmować różne decyzje administracyjne w ramach zadań, które im przydzielono. Przykładowo, zajmują się edukacją, transportem czy zdrowiem mieszkańców – czyli rzeczami, które mają duże znaczenie dla lokalnej społeczności. Lepiej jednak pamiętać, że działają zgodnie z przepisami prawa, bo to sprawia, że ich decyzje są jasne i odpowiedzialne. Ich rola w tworzeniu lokalnych polityk jest mega istotna, więc dobrze, że są.

Pytanie 35

Osoba fizyczna nabywa pełną zdolność do czynności prawnych w chwili

A. ukończenia 13. roku życia
B. przyjścia na świat
C. ukończenia 16. roku życia
D. osiągnięcia pełnoletności
Pełna zdolność do czynności prawnych jest kluczowym pojęciem w prawie cywilnym, oznaczającym zdolność osoby fizycznej do nabywania praw i obowiązków przez własne działania. Osoba uzyskuje pełną zdolność do czynności prawnych w momencie osiągnięcia pełnoletności, co w polskim prawodawstwie oznacza ukończenie 18. roku życia. W praktyce oznacza to, że osoba staje się odpowiedzialna za swoje decyzje prawne, może zawierać umowy, podejmować zobowiązania oraz występować w sądzie. Dla przykładu, osoba, która ukończyła 18 lat, może podpisać umowę o pracę, zaciągnąć kredyt czy kupić nieruchomość. Warto zaznaczyć, że przed osiągnięciem pełnoletności, osoby w wieku 13-17 lat mogą wykonywać ograniczone czynności prawne, ale ich skuteczność często wymaga zgody ich opiekunów prawnych. Takie regulacje zapewniają ochronę nieletnich przed niekorzystnymi skutkami prawnymi, które mogą wynikać z ich decyzji. Z tego względu pełnoletność w Polsce jest nie tylko granicą wiekową, ale także istotnym momentem w rozwoju prawnym jednostki.

Pytanie 36

Organem wykonawczym i nadzorującym województwa jest

A. sekretarz województwa
B. sejmik województwa
C. samorząd województwa
D. zarząd województwa
Wybór zarządu województwa jako organu stanowiącego i kontrolnego jest błędny, ponieważ zarząd pełni zupełnie inną rolę w strukturze samorządu wojewódzkiego. Zarząd województwa, w skład którego wchodzą marszałek i członkowie zarządu, jest odpowiedzialny za bieżące zarządzanie i realizację uchwał sejmiku. To on wdraża politykę ustaloną przez sejmik i odpowiada za codzienne funkcjonowanie województwa. Sekretarz województwa jest natomiast osobą odpowiedzialną za organizację pracy urzędu wojewódzkiego, a nie organem stanowiącym. Z kolei pojęcie samorządu województwa jest szerokie i obejmuje zarówno sejmik, jak i zarząd, ale nie jest to organ stanowiący. Typowym błędem myślowym przy wyborze niewłaściwej odpowiedzi jest mylenie funkcji zarządu z funkcjami sejmiku. Ważne jest, aby zrozumieć, że organami stanowiącymi i kontrolnymi są te, które podejmują decyzje i uchwały, a nie te, które je implementują. Dlatego kluczowe jest rozróżnienie tych dwóch ról, co pozwala na lepsze zrozumienie struktury i funkcjonowania samorządu w Polsce. Zgodnie z przyjętymi standardami efektywnego zarządzania w samorządzie, ważne jest, aby znać i rozumieć kompetencje każdego z organów, co przekłada się na skuteczność działań i właściwe podejmowanie decyzji w interesie społeczności lokalnych.

Pytanie 37

Jak nazywa się zorganizowany rynek, gdzie odbywa się licytacja różnorodnych towarów?

A. giełda towarowa
B. aukcja
C. wystawa
D. przetarg
Przetarg, giełda towarowa i wystawa to różne formy transakcji handlowych, które jednak znacząco różnią się od aukcji, a ich zrozumienie jest kluczowe dla właściwego rozpoznania warunków rynkowych. Przetarg to proces, w którym zainteresowane strony składają oferty na określony towar lub usługę, a zwycięzca jest wybierany na podstawie kryteriów, które mogą obejmować nie tylko cenę, ale również jakość oferty. W przetargach, które są powszechnie stosowane w zamówieniach publicznych, transparentność i zasady równego traktowania uczestników są kluczowe. Giełda towarowa z kolei jest miejscem, gdzie sprzedawane są standaryzowane towary, takie jak surowce, które muszą spełniać określone normy jakości. W przeciwieństwie do aukcji, gdzie towar jest unikalny, na giełdzie towarowej przedmioty są homogennym asortymentem, co ułatwia proces wymiany. Wystawa natomiast ma charakter promocyjny, a nie sprzedażowy; jej celem jest prezentacja produktów, a niekoniecznie sprzedaż ich w trybie licytacji. Często błędnie utożsamia się wystawę z aukcją, co może prowadzić do mylnej interpretacji, że obie formy mają te same mechanizmy sprzedaży. Kluczowym błędem jest zapominanie o tym, że aukcja opiera się na dynamicznej interakcji między uczestnikami, podczas gdy inne formy, jak przetarg czy giełda, mają bardziej ustalone procedury i zasady działania.

Pytanie 38

Kierownik centralnego urzędów nie podlega

A. odpowiedniemu ministrowi
B. Prezesowi Rady Ministrów
C. wojewodzie
D. Radzie Ministrów
Kierownik urzędu centralnego, jako organ administracji rządowej, nie podlega wojewodzie, co wynika z zasady decentralizacji władzy wykonawczej w Polsce. Zgodnie z Konstytucją RP, wojewodowie reprezentują rząd w terenie, ale ich kompetencje i zakres działania nie obejmują kierowników urzędów centralnych, którzy są odpowiedzialni za realizację zadań na poziomie krajowym, podlegając bezpośrednio Prezesowi Rady Ministrów lub odpowiednim ministrom. Przykładem może być Ministerstwo Zdrowia, które ma swoje urzędy centralne, takie jak Narodowy Fundusz Zdrowia, a kierownicy tych instytucji są odpowiedzialni przed ministrem, a nie wojewodą. Zrozumienie tej struktury jest kluczowe dla efektywnego funkcjonowania administracji publicznej oraz zapewnienia odpowiedzialności i przejrzystości w działaniach państwowych.

Pytanie 39

Z powodu błędu w systemie informatycznym na konto bankowe Piotra Adamczewskiego trafiły dwie wypłaty z umowy zlecenia, zamiast jednej. W tej sytuacji powstało zobowiązanie Piotra Adamczewskiego wobec zleceniodawcy, którego źródłem jest

A. akt administracyjny
B. konstytutywne orzeczenie sądu
C. czynność prawna
D. bezpodstawne wzbogacenie
Odpowiedzi takie jak "czynność prawna" czy "akt administracyjny" nie oddają istoty sytuacji, w której wystąpiło podwójne wynagrodzenie. Czynności prawne dotyczą umów i aktów, które są zgodne z wolą stron i mają na celu wywołanie skutków prawnych zgodnych z prawem. W analizowanym przypadku mamy do czynienia z błędem, który nie wynika z woli stron ani z umowy, lecz z nieprawidłowości w systemie. Akt administracyjny również nie jest właściwą odpowiedzią, gdyż odnosi się do działań organów państwowych, które regulują kwestie administracyjne i nie mają związku z relacjami między zleceniodawcą a wykonawcą. Konstytutywne orzeczenie sądu z kolei dotyczy sytuacji prawnych, w których sąd podejmuje decyzję mającą moc tworzenia pewnych stanów prawnych. W analizowanej sytuacji Piotr Adamczewski nie zyskuje ani nie traci na mocy takiego orzeczenia, lecz jego sytuacja wynika z błędu w procesie wypłaty wynagrodzenia. Często dochodzi do mylenia tych pojęć, co prowadzi do nieporozumień w praktyce, dlatego istotne jest dokładne zrozumienie, że w tym przypadku nie mamy do czynienia z klasycznymi czynnościami prawnymi ani decyzjami administracyjnymi, a z koniecznością zwrotu nienależnie otrzymanych środków na podstawie przepisów dotyczących bezpodstawnego wzbogacenia.

Pytanie 40

Zgodnie z zamieszczonym przepisem ustawy, z opodatkowania działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy

Wyciąg z ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
Rozdział 2
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
Art.6.1. Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, (...), w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką". (...).
(...)
4. Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust.1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
  a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
  b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
(...)
A. w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z działalności, prowadzonej w ramach spółki akcyjnej, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
B. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności przekroczyła kwotę 2 000 000 euro.
C. w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro.
D. prowadzą działalność gospodarczą w formie indywidualnej i w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Jak dałeś odpowiedź sugerującą, że przedsiębiorcy w spółkach mogą korzystać z ryczałtu, to niestety jest to nie do końca dobre zrozumienie przepisów. Ustawa jasno mówi, że tylko osoby fizyczne prowadzące działalność indywidualnie mają taką możliwość. Nawet jeśli wspólnicy spółki mają przychody poniżej 2 milionów euro, to nie uprawnia ich do ryczałtu. Takie myślenie często bierze się z braku znajomości przepisów. Prowadzenie działalności w formie spółki rządzi się swoimi zasadami i podatkami, które są zupełnie inne niż w przypadku jednoosobowych działalności. Dlatego ważne jest, żeby znać te różnice, bo mogą mieć wpływ na Twoje finanse i ewentualne problemy prawne.