Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.04 - Organizacja transportu
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 12:10
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 12:12

Egzamin niezdany

Wynik: 13/40 punktów (32,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Na podstawie zamieszczonego opisu określ, którym skrótem oznacza się formułę, według której sprzedający zostawia towar do dyspozycji kupującego na nabrzeżu w porcie załadunku, a kupujący od tego momentu ponosi pełną odpowiedzialność za towar.

Opis znaczenia wybranych formuł INCOTERMS 2010
„Carriage Paid To" – sprzedający dostarcza towar przewoźnikowi, zawiera umowę przewozu do określonego miejsca przeznaczenia oraz opłaca jego koszty. Kupujący ponosi wszystkie koszty związane z towarem podczas jego przewozu.
„Ex Works" – sprzedający zostawia towar do dyspozycji kupującego w punkcie wydania, a kupujący organizuje transport, ponosi koszty oraz ryzyko na całej trasie.
„Free Carrier" – obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru przewoźnikowi ustalonemu i opłaconemu przez kupującego, w oznaczonym miejscu.
„Free Alongside Ship" – kupujący posiada gestę transportową od momentu złożenia towaru przez sprzedającego na nabrzeżu w porcie załadowania.
A. CPT
B. EXW
C. FAS
D. FCA
Odpowiedź FAS (Free Alongside Ship) jest poprawna, ponieważ zgodnie z definicją tej formuły INCOTERMS, sprzedający dostarcza towar na nabrzeże w porcie załadunku, a od tego momentu odpowiedzialność za towar przechodzi na kupującego. W praktyce oznacza to, że kupujący musi być gotowy do pokrycia kosztów związanych z załadunkiem i transportem towaru po jego dostarczeniu na nabrzeże. Warto zauważyć, że FAS jest szczególnie istotne w transakcjach morskich, gdzie ustalenia dotyczące odpowiedzialności i ryzyka są kluczowe dla obu stron. Przykładowo, jeśli towary są transportowane drogą morską, FAS zapewnia, że ryzyko uszkodzenia towaru przechodzi na kupującego w momencie, gdy towar zostaje dostarczony na nabrzeże, co ma duże znaczenie w kontekście logistyki i ubezpieczeń. Zrozumienie tych zasad pozwala na skuteczniejsze zarządzanie procesami importu i eksportu, co jest istotne w dzisiejszej globalnej gospodarce.

Pytanie 2

Oblicz najkrótszy czas transportu ładunku na dystansie 430 km, jeśli pojazd jedzie ze średnią prędkością 50 km/h i jest obsługiwany przez dwuosobową załogę?

A. 8 godzin i 36 minut
B. 9 godzin
C. 10 godzin
D. 9 godzin i 21 minut
Podczas analizy odpowiedzi, które nie są poprawne, należy zrozumieć, w jaki sposób obliczenia związane z czasem przewozu mogą prowadzić do błędnych wyników. Odpowiedzi takie jak 9 godzin i 21 minut oraz 10 godzin opierają się na nieprawidłowych założeniach dotyczących prędkości lub czasu przejazdu. Na przykład, pierwsza z tych odpowiedzi zakłada, że pojazd mógłby poruszać się wolniej lub mógłby istnieć dodatkowy czas na postoje. Jednakże, przy średniej prędkości 50 km/h, czas przelotu na 430 km wynosi 8,6 godziny, co jasno pokazuje, że nie ma podstaw do dodawania dodatkowych minut do tego wyniku bez uwzględnienia konkretnych przestojów. Z kolei odpowiedź 9 godzin zakłada, że prędkość przewozu nie została właściwie zinterpretowana; nawet jeśli uwzględnimy jakieś opóźnienia, nadal powinny one mieścić się w znacznie krótszym czasie niż 9 godzin. Typowym błędem w takich obliczeniach jest nieodpowiednie rozumienie średniej prędkości jako wartości, która może być zmieniana przez różne czynniki. W praktyce, logistyka wymaga precyzyjnej analizy czasów przejazdów, a każdy błąd obliczeniowy może prowadzić do znacznych strat ekonomicznych. Warto także zwrócić uwagę na to, że w rzeczywistych warunkach drogowych prędkości mogą się różnić, co wymaga elastyczności w planowaniu i stosowania narzędzi do symulacji scenariuszy transportowych.

Pytanie 3

Firma transportowa posiada 20 ciężarówek. W trakcie ostatnich siedmiu dni użytkowano kolejno: 14, 12, 18, 16, 13, 8 oraz 10 pojazdów. Jaki procentowy udział, średnio w skali tygodnia, stanowi wykorzystanie pojazdów z bazy transportowej?

A. 80%
B. 90%
C. 65%
D. 35%
Aby obliczyć średniotygodniowe wykorzystanie pojazdów w przedsiębiorstwie transportowym, należy zsumować liczbę eksploatowanych samochodów w poszczególnych dniach tygodnia, a następnie podzielić tę sumę przez liczbę dni oraz przez całkowitą liczbę posiadanych pojazdów. W analizowanym przypadku suma wykorzystanych pojazdów wynosi 14 + 12 + 18 + 16 + 13 + 8 + 10 = 91. Średnia dzienna wynosi zatem 91/7 = 13. Przechodząc do obliczenia średniego wykorzystania, podzielimy liczbę wykorzystanych pojazdów przez liczbę posiadanych pojazdów (20) i pomnożymy przez 100%, co daje (13/20) * 100% = 65%. W praktyce, zrozumienie poziomu wykorzystania floty pozwala na optymalizację kosztów, efektywniejsze planowanie tras oraz identyfikację ewentualnych problemów z dostępnością pojazdów. W branży transportowej dąży się do utrzymania wysokiego wskaźnika wykorzystania, co wpływa na rentowność oraz konkurencyjność firmy, zgodnie z dobrymi praktykami zarządzania flotą.

Pytanie 4

W ciągu siedmiu dni firma zrealizowała 60 dostaw produktów. Cztery z nich dotarły na czas z opóźnieniem, a dwie przesyłki zostały uszkodzone. Jaką niezawodność miały zrealizowane dostawy?

A. 90%
B. 95%
C. 10%
D. 6%
Obliczenia dotyczące niezawodności dostaw mogą prowadzić do różnych błędów interpretacyjnych, szczególnie wówczas, gdy nie uwzględnia się wszystkich istotnych czynników. Odpowiedzi, które wskazują na nieprawidłowe wartości, mogą wynikać z błędnych założeń. Na przykład, odpowiedź 10% opiera się na mylnym założeniu, że zaledwie dwie dostawy były udane, co jest zupełnie błędne, ponieważ nie można zignorować 54 dostaw, które dotarły na czas. Analogicznie, 95% nie uwzględnia dostaw, które były opóźnione, a także uszkodzone. Brak zrozumienia, że niezawodność odnosi się do łącznej liczby dostaw i wyłączania problematycznych przesyłek z obliczeń, może prowadzić do takich niepoprawnych konkluzji. Ponadto podejście, które prowadzi do wskazania 6%, może wynikać z nieprawidłowego podziału dostaw, co jest kolejnym typowym błędem myślowym. Kluczowe jest zrozumienie, że w logistyce każdy element procesu dostaw, jego terminowość i stan, wpływa na ogólną ocenę skuteczności. Niezawodność jest istotnym wskaźnikiem, który przyczynia się do rozwoju strategii poprawy jakości usług w przedsiębiorstwach. Aby unikać takich błędnych konkluzji, niezbędna jest znajomość zasad obliczania i interpretacji wskaźników logistycznych.

Pytanie 5

Jaką maksymalną liczbę kartonów o wymiarach (dł. x szer. x wys.): 200 x 200 x 200 mm można ułożyć w jednej warstwie na palecie o wymiarach (dł. x szer. x wys.): 1,2 x 1,0 x 0,15 m?

A. 32 kartony
B. 11 kartonów
C. 30 kartonów
D. 24 kartony
Analizując odpowiedzi, zauważamy, że niektóre z nich wynikają z błędnego podejścia do obliczeń związanych z wymiarami palety i kartonów. Odpowiedzi 24, 32 i 11 kartonów nie uwzględniają prawidłowego przeliczenia jednostek ani niepoprawnie interpretują przestrzeń, która jest dostępna na palecie. W szczególności, jeśli ktoś obliczy, że na palecie mogą zmieścić się 24 kartony, może to wynikać z założenia, że nie wszystkie kartony można ułożyć w jednym rzędzie. To jednak nie jest zgodne z rzeczywistością, ponieważ przestrzeń na palecie jest wystarczająca, aby w pełni wykorzystać wymiary kartonów 200 mm. Z kolei odpowiedź 32 kartony sugeruje nadmierne umiejscowienie kartonów, co jest niemożliwe biorąc pod uwagę ograniczenia wymiarowe palety. Wreszcie, 11 kartonów to znacznie za mało, co sugeruje, że osoba podejmująca obliczenia nie rozważyła możliwości maksymalnego wykorzystania powierzchni palety. Takie błędy są typowe, gdy brakuje zrozumienia podstawowych zasad logistyki i układania towarów. Kluczowe jest, aby podczas planowania przestrzeni magazynowej właściwie uwzględniać wymiary wszystkich przedmiotów i optymalizować układ, aby maksymalnie wykorzystać dostępną powierzchnię. Efektywne zarządzanie przestrzenią nie tylko zmniejsza koszty, ale także poprawia wydajność operacyjną.

Pytanie 6

CIM waybill to dokument używany w transporcie

A. międzynarodowym kolejowym
B. krajowym lotniczym
C. krajowym drogowym
D. międzynarodowym drogowym
List przewozowy CIM (Convention Internationale des Marchandises) jest kluczowym dokumentem stosowanym w międzynarodowym transporcie kolejowym towarów. Stanowi on formalne potwierdzenie zawarcia umowy przewozu pomiędzy nadawcą a przewoźnikiem. Dokument ten jest zgodny z międzynarodowymi standardami, w tym z regulacjami COTIF (Convention concerning International Carriage by Rail), które określają zasady transportu towarów koleją. List CIM zawiera istotne informacje takie jak dane nadawcy, odbiorcy, szczegóły dotyczące ładunku oraz warunki przewozu. Praktyczne zastosowanie listu CIM widoczne jest w transporcie ładunków między różnymi krajami, gdzie kolej jest często najefektywniejszym środkiem transportu, zwłaszcza w przypadku dużych i ciężkich ładunków. Umożliwia on także łatwiejsze śledzenie przesyłek oraz ograniczenie ryzyka błędów w dokumentacji. Warto również zauważyć, że list CIM może być używany jako podstawa do ubiegania się o odszkodowanie w przypadku zagubienia lub uszkodzenia towaru podczas transportu, co czyni go niezwykle istotnym w zarządzaniu ryzykiem w branży logistycznej.

Pytanie 7

Na podstawie zamieszczonych cenników określ, które przedsiębiorstwo transportowe oferuje najniższy koszt za obsługę i przewóz 30 skrzyniopalet na odległość 150 km. Masa brutto każdej skrzyniopalety wynosi 800 kg.

Przedsiębiorstwo transportoweCennik
A.0,20 zł/tkm
B.do 1 t- 4,00 zł/km
1t÷12 t – 5,00 zł/km
powyżej 12 t – 6,00 zł/km
C.4,50 zł/km + czynności manipulacyjne 2,00 zł/jednostkę ładunkową
D.do 50 km – 400,00 zł
51 ÷ 100 km – 400,00 zł + 5,00 zł za każdy km powyżej 50 km
101 ÷ 200 km – 400,00 zł + 4,00 zł za każdy km powyżej 50 km
201 ÷ 300 km – 400,00 zł + 3,50 zł za każdy km powyżej 50 km
powyżej 300 km – 400,00 zł + 3,20 zł za każdy km powyżej 50 km
A. B.
B. C.
C. A.
D. D.
Wybór innej odpowiedzi niż A może wynikać z kilku typowych błędów w analizie kosztów przewozu. Często zdarza się, że osoby podejmujące decyzje w zakresie transportu skupiają się jedynie na stawkach jednostkowych, nie uwzględniając całkowitych kosztów, które wynikają z masy ładunku oraz dystansu. Zrozumienie, że koszt przewozu zależy nie tylko od stawki, ale również od masy przewożonego towaru, jest kluczowe w podejmowaniu racjonalnych decyzji logistycznych. Ponadto, niektóre odpowiedzi mogą koncentrować się na dodatkowych usługach lub parametrach, które w rzeczywistości nie wpływają na ostateczny koszt, co może prowadzić do mylnych wniosków. Zdarza się również, że analizujący nie dokonują pełnej konfrontacji kosztów z ofertami różnych przedsiębiorstw, co może skutkować wyborem droższej opcji. W praktyce, unikanie analizy kosztów w sposób holistyczny prowadzi do podejmowania decyzji, które są sprzeczne z zasadami efektywnego zarządzania transportem. Wiedza o tym, jak prawidłowo obliczać koszty, może znacząco wpłynąć na efektywność operacyjną i zyskowność firmy transportowej.

Pytanie 8

Ile wynosi maksymalny czas jazdy pojazdem przez dwuosobową ekipę, bez przerw i codziennego odpoczynku, przy wydłużonym czasie jazdy?

A. 18 godzin
B. 20 godzin
C. 9 godzin
D. 10 godzin
Maksymalny czas prowadzenia pojazdu przez załogę dwuosobową z wydłużonym czasem jazdy wynoszący 20 godzin jest zgodny z przepisami prawnymi, które pozwalają na dłuższy okres jazdy w przypadku obecności dwóch kierowców. W praktyce oznacza to, że jeden z kierowców może prowadzić przez 10 godzin, a drugi przez 10 godzin, co łącznie daje 20 godzin. Taki system pozwala na efektywniejsze wykorzystanie czasu transportu, co jest szczególnie istotne w branży logistycznej i przewozowej, gdzie czas dostawy ma kluczowe znaczenie. Warto zwrócić uwagę, że w trakcie tak długiej jazdy kierowcy powinni regularnie robić przerwy na odpoczynek, aby zminimalizować ryzyko zmęczenia oraz zapewnić bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Przepisy dotyczące czasu pracy kierowców są zawarte w rozporządzeniu (WE) nr 561/2006, które reguluje maksymalne czasy jazdy oraz minimalne okresy odpoczynku, co podkreśla znaczenie przestrzegania norm w tej branży.

Pytanie 9

Jaki będzie koszt wypożyczenia wózka widłowego z napędem spalinowym i maksymalnym udźwigiem 4 ton na czas 20 dni?

A. 4 000 zł
B. 4 600 zł
C. 4 400 zł
D. 4 200 zł
Koszt wynajmu wózka widłowego o napędzie spalinowym oraz udźwigu 4 ton na okres 20 dni wynosi 4 400 zł. Ta odpowiedź jest właściwa, ponieważ opiera się na rynkowych stawkach dotyczących wynajmu sprzętu tego typu, które mogą się różnić w zależności od regionu, firmy wynajmującej oraz dodatkowych usług, takich jak transport czy serwis wózka. Zazwyczaj ceny wynajmu wózków widłowych są ustalane na podstawie doby lub miesiąca, a w przypadku dłuższego wynajmu, jak w tym przypadku, można liczyć na korzystniejsze stawki. Dla przykładu, wynajem wózka widłowego z napędem spalinowym może oscylować w przedziale 200-250 zł dziennie. Przy założeniu stawki około 220 zł za dzień, całkowity koszt wynajmu na 20 dni wyniósłby 4 400 zł (220 zł x 20 dni). Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest kluczowe dla przedsiębiorstw operujących w logistyce i magazynowaniu, gdzie efektywna gospodarka kosztami wynajmu sprzętu może znacząco wpłynąć na rentowność operacji.

Pytanie 10

Koszt transportu 1 t towaru na dystansie 1 km wynosi 0,45 zł. Jaką sumę trzeba będzie zapłacić za przewóz 24 t materiałów biurowych na odległość 175 km?

A. 10,80 zł
B. 1 811,25 zł
C. 1 890,00 zł
D. 78,75 zł
W przypadku obliczania kosztów transportu, istnieje potrzeba dokładnego zrozumienia, jak działają jednostki i przeliczanie kosztów na odpowiednie kategorie. Na przykład, błędne przypisanie kosztu za przewóz 1 tony na odległość 1 km do kosztu za przewóz 24 ton na 175 km może prowadzić do znacznych nieprawidłowości. Odpowiedzi takie jak 1 811,25 zł mogą wynikać z błędnego przeliczenia, gdzie być może zignorowano skale przewozu lub pomylono jednostki w obliczeniach. Z kolei 78,75 zł, jako koszt dla 1 tony na 175 km, jest poprawnym wynikiem, jednak pominięcie mnożnika dla 24 ton prowadzi do zaniżenia całkowitych kosztów. Odpowiedź 10,80 zł może być wynikiem błędnego przeliczenia lub zrozumienia jednostek. Typowe błędy myślowe w tej dziedzinie obejmują niezrozumienie zasady mnożenia kosztów jednostkowych przez ilość ładunku oraz zastosowanie niewłaściwych zależności, co jest szczególnie istotne w logistyce, gdzie precyzyjność jest kluczowa. Warto zwrócić uwagę na standardy obliczania kosztów transportu, które wymagają uwzględnienia zarówno masy ładunku, jak i odległości, co jest niezbędne do uzyskania rzetelnych wyników.

Pytanie 11

Ile wynosi wartość netto usługi związanej z przewozem 5 palet z artykułami głęboko mrożonymi na odległość 200 km, jeżeli masa 1 pjł brutto wynosi 500 kg?

Rodzaj towaruMasa ładunku
[kg]
Stawka za 1 km ładowny
[PLN]
Towary neutralne1 000 ÷ 2 9993,00
3 000 ÷ 5 9993,50
6 000 ÷ 14 9994,00
15 000 ÷ 24 0004,50
Towary niebezpieczne oraz wymagające kontrolowanej temperatury1 000 ÷ 2 9994,00
3 000 ÷ 5 9994,50
6 000 ÷ 14 9995,00
15 000 ÷ 24 0005,50
A. 800,00 zł
B. 1000,00 zł
C. 600,00 zł
D. 400,00 zł
Wartości 600,00 zł, 1000,00 zł oraz 400,00 zł są niepoprawne z kilku powodów. Często zdarza się, że błędne odpowiedzi wynikają z nieprawidłowego zrozumienia struktury kosztów transportu. Przykładowo, w przypadku odpowiedzi 600,00 zł, może chodzić o błędne założenie dotyczące stawki za kilometr, które nie uwzględnia odpowiedniej kategorii wagowej towaru. Znając stawkę 4,00 zł za kilometr dla towarów o wadze 2500 kg, każdy inny wybór stawki jest nieadekwatny. Odpowiedź 1000,00 zł mogła powstać na skutek obliczenia kosztów dla innej odległości lub masy, co ilustruje typowy błąd w interpretacji jednostek masy i odległości. Natomiast wybór 400,00 zł najprawdopodobniej wynikał z nieporozumienia dotyczącego ilości kilometrów lub błędnego pomnożenia stawki za kilometr. Wszelkie te nieporozumienia pokazują, jak ważne jest dokładne przyswajanie wiedzy dotyczącej przepisów transportowych oraz umiejętność poprawnej analizy kosztów, co jest kluczowe w planowaniu logistycznym i operacyjnym.

Pytanie 12

W liście przewozowym podaje się zarówno miejsce nadania, jak i miejsce docelowe przesyłki

A. CIM
B. CMR
C. MAWB
D. HAWB
Odpowiedzi CMR, HAWB i MAWB, chociaż dotyczą przewozu towarów, nie są właściwe w kontekście podawania stacji nadania i stacji przeznaczenia w liście przewozowym na transport kolejowy. CMR, czyli Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów, skupia się głównie na transporcie drogowym. Chociaż też wymaga podania miejsc, to dotyczy innych rzeczy prawnych, jak odpowiedzialność przewoźnika i ustalanie kosztów. HAWB (House Air Waybill) i MAWB (Master Air Waybill) to z kolei dokumenty lotnicze. HAWB jest dla przesyłek od spedytorów do nadawców, podczas gdy MAWB wystawia przewoźnik lotniczy. W tych przypadkach te standardy w ogóle nie dotyczą transportu kolejowego, więc to może prowadzić do błędnego zrozumienia pytania. Pomylenie tych dokumentów w praktyce może się skończyć poważnymi błędami w logistyce, jak złe klasyfikacje przesyłek czy kłopoty z transportem. Ważne jest, żeby znać szczegóły każdego dokumentu i ich zastosowanie w różnych rodzajach transportu, żeby uniknąć nieporozumień.

Pytanie 13

Międzynarodowe regulacje IMDG Code odnoszą się do transportu materiałów niebezpiecznych różnymi środkami komunikacji?

A. kolejowego
B. lotniczego
C. morskiego
D. samochodowego
Nieprawidłowe odpowiedzi sugerują, że inne środki transportu, takie jak transport lotniczy, samochodowy czy kolejowy, są regulowane przez IMDG Code. Jednakże w praktyce, każdy z tych sektorów ma swoje własne regulacje dotyczące przewozu materiałów niebezpiecznych. Na przykład, przewóz lotniczy materiałów niebezpiecznych jest regulowany przez IATA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Powietrznych), które posiada swoje specyficzne przepisy dotyczące klasyfikacji i transportu towarów niebezpiecznych samolotami. Z kolei transport drogowy podlega regulacjom ADR (Europejska Umowa dotycząca międzynarodowego przewozu towarów niebezpiecznych drogą lądową), które również mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa podczas przewozu. Różnice te wynikają z unikalnych warunków operacyjnych i zagrożeń związanych z każdym rodzajem transportu. W przypadku transportu kolejowego, przepisy są regulowane przez UIC (Międzynarodowy Związek Kolei), co jeszcze bardziej podkreśla, że każdy sektor ma swoje dedykowane normy. Stąd wynika typowy błąd myślowy, polegający na uogólnianiu regulacji transportowych do jednego dokumentu, co jest niepoprawne i może prowadzić do poważnych konsekwencji w zakresie bezpieczeństwa i zgodności prawnej.

Pytanie 14

Co rozumie się przez termin formuły handlowe?

A. kodeks handlowy określający formy oraz realizację umów pomiędzy spedytorem a przewoźnikiem
B. regulacje prawne odnoszące się do relacji między zleceniodawcą, spedytorem a przewoźnikiem
C. zasady, które określają podział kosztów, obowiązków i ryzyka dostawy towaru pomiędzy stronami zawierającymi umowę
D. akty prawne wydawane oraz aktualizowane przez Ministerstwo Finansów
Pomimo że kodeks handlowy oraz przepisy prawne wydawane przez Ministerstwo Finansów mogą mieć wpływ na umowy handlowe, nie są to same formuły handlowe, które dotyczą konkretnego podziału kosztów, obowiązków i ryzyk dostawy towaru. Kodeks handlowy stanowi szeroką ramę prawną dla różnych aspektów działalności gospodarczej, ale nie dostarcza szczegółowych reguł dotyczących konkretnych relacji między stronami kontraktu. Wprowadzenie przepisów prawnych przez ministerstwo ma na celu regulację rynku i zapewnienie porządku, jednak nie odnosi się to bezpośrednio do specyfiki umów handlowych. Właściwe podejście do negocjacji i zawierania umów handlowych wymaga znajomości praktyk i norm branżowych, takich jak Incoterms, które konkretizują odpowiedzialność stron. Stosowanie nieprecyzyjnych terminów może prowadzić do nieporozumień oraz sporów, które są niekorzystne dla każdej ze stron umowy. Prawidłowe zrozumienie definicji formuł handlowych jest kluczowe dla skutecznego zarządzania ryzykiem i kosztami w transakcjach handlowych.

Pytanie 15

Zgodnie z przedstawionym fragmentem ustawy Prawo o ruchu drogowym ładunek na pojeździe musi być umieszczony w taki sposób, aby

Fragment ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym

Art. 61. 1. Ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu.

2. Ładunek na pojeździe umieszcza się w taki sposób, aby:

1) nie powodował przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę;

2) nie naruszał stateczności pojazdu;

3) nie utrudniał kierowania pojazdem;

4) nie ograniczał widoczności drogi lub nie zasłaniał świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych tablic albo znaków, w które pojazd jest wyposażony.

3. Ładunek umieszczony na pojeździe powinien być zabezpieczony przed zmianą położenia lub wywoływaniem nadmiernego hałasu. Nie może on mieć odrażającego wyglądu lub wydzielać odrażającej woni.

4. Urządzenia służące do mocowania ładunku powinny być zabezpieczone przed rozluźnieniem się, swobodnym zwisaniem lub spadnięciem podczas jazdy. (...)

A. naruszał stateczność pojazdu.
B. utrudniał kierowanie pojazdem.
C. przekroczył dopuszczalną ładowność pojazdu.
D. nie ograniczał widoczności drogi.
Wybór odpowiedzi, która sugeruje, że ładunek powinien utrudniać kierowanie pojazdem, jest nie tylko nieprawidłowy, ale także niebezpieczny. Prawidłowe umieszczenie ładunku na pojeździe ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa. Odpowiedzi, które sugerują, że ładunek może przekraczać dopuszczalną ładowność lub naruszać stateczność pojazdu, opierają się na błędnych założeniach dotyczących przepisów ruchu drogowego. Przekroczenie ładowności skutkuje nie tylko naruszeniem przepisów, ale również może prowadzić do katastrofalnych skutków, takich jak zwiększona droga hamowania, utrata kontroli nad pojazdem, a w skrajnych przypadkach nawet wypadki drogowe. Ponadto, umieszczanie ładunku w sposób, który naruszałby stateczność pojazdu, narażałoby kierowcę i innych uczestników ruchu na poważne niebezpieczeństwo. W praktyce, kierowcy powinni znać zasady dotyczące prawidłowego rozmieszczania ładunku i stosować się do nich, aby zapewnić bezpieczny transport. Ignorowanie tych zasad prowadzi nie tylko do potencjalnych konsekwencji prawnych, ale także zwiększa ryzyko wypadków, co jest sprzeczne z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Pytanie 16

Mikrojednostką ładunkową jest na przykład

A. paleta z dodatkowymi nadstawkami
B. karton
C. skrzynia paletowa
D. pojazd kontenerowy
Karton jest uważany za mikrojednostkę ładunkową, ponieważ jest to jednostka opakowaniowa, która umożliwia efektywne przechowywanie i transport towarów w systemach logistycznych. Mikrojednostki ładunkowe powinny być stosunkowo niewielkie i łatwe do przenoszenia, co czyni karton idealnym rozwiązaniem w wielu branżach. W praktyce, kartony są często używane do pakowania produktów w detalicznym handlu, co umożliwia ich łatwe transportowanie i składowanie. Standardy takie jak ISO 9001 podkreślają znaczenie efektywnego zarządzania jakością w transporcie i magazynowaniu, a odpowiednie użycie mikrojednostek ładunkowych, takich jak karton, jest kluczowe dla minimalizacji ryzyka uszkodzeń towarów. Dodatkowo, zastosowanie kartonów jako mikrojednostek ładunkowych umożliwia lepsze zarządzanie przestrzenią magazynową oraz optymalizację kosztów transportu, co jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce. Warto również zauważyć, że kartony mogą być łatwo recyklowane, co wpisuje się w trend zrównoważonego rozwoju w branży transportowej i opakowaniowej.

Pytanie 17

Operator suwnicy w terminalu przystąpił do rozładunku jednostki o godzinie 6:00. Czas wyładunku jednego kontenera 20 ft wynosi 3 min, a dla kontenera 40 ft 5 min. Po każdej 4-godzinnej pracy następuje 15-minutowa przerwa. Kiedy najwcześniej zakończy się przeładunek 80 kontenerów 20 ft oraz 84 kontenerów 40 ft?

A. O godzinie 17:30
B. O godzinie 17:07
C. O godzinie 17:22
D. O godzinie 17:15
Aby obliczyć czas zakończenia przeładunku, musimy najpierw obliczyć czas potrzebny na rozładunek kontenerów. Czas załadunku kontenerów 20 ft wynosi 3 minuty, więc dla 80 kontenerów czas wynosi 80 * 3 = 240 minut. Czas załadunku kontenerów 40 ft wynosi 5 minut, więc dla 84 kontenerów czas wynosi 84 * 5 = 420 minut. Suma czasów wynosi 240 + 420 = 660 minut, co daje 11 godzin. Operator rozpoczyna pracę o godzinie 6:00, więc zakończenie pracy bez przerwy byłoby o 17:00. Jednak po każdych 4 godzinach pracy następuje 15 minut przerwy. W ciągu 11 godzin operator ma 2 przerwy (po 4 i 8 godzinach pracy), co daje dodatkowe 30 minut przerwy. Zatem całkowity czas pracy to 11 godzin + 30 minut = 11 godzin 30 minut, co daje godzinę zakończenia 17:30. W praktyce, takie obliczenia są kluczowe w logistyce i zarządzaniu operacjami portowymi, gdzie planowanie czasu pracy i przerw jest niezbędne dla efektywności procesów.

Pytanie 18

Suwnica terminalowa zaczyna pracę o godzinie 8:00. Czas załadunku kontenera 20-stopowego wynosi
50 sekund, natomiast 40-stopowego 100 sekund. Po upływie jednej godziny pracy suwnicy następuje przerwa trwająca 15 minut. O której godzinie zakończy się załadunek 30 kontenerów TEU oraz 45 kontenerów FEU na wagony kolejowe?

A. 9:40
B. 8:58
C. 8:43
D. 9:55
Analizując podane opcje odpowiedzi, można zauważyć typowe błędy w podejściu do obliczenia czasu załadunku. Na przykład, jeśli ktoś wskazałby 8:58, mógłby nie uwzględnić całkowitego czasu załadunku, co wprowadza w błąd. Osoba ta mogłaby skupić się jedynie na czasie potrzebnym do załadunku jednego rodzaju kontenera, ignorując drugi typ, co prowadzi do zaniżenia całkowitego czasu. Inna odpowiedź, taka jak 9:40, nie uwzględnia przerwy, co jest kluczowe w procesie załadunku, w którym przerwy są standardową procedurą operacyjną. Z kolei wskazanie 8:43 może wynikać z błędnego założenia o czasie pracy suwnicy, co ignoruje fakt, że załadunek zaczyna się dopiero o 8:00 i wymaga czasu na wykonanie wszystkich operacji. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć, że w procesie logistycznym każdy czynnik, w tym przerwy oraz czas załadunku dla różnych typów kontenerów, ma znaczenie. Ignorowanie tych aspektów prowadzi do nieprawidłowych obliczeń, co jest powszechnym błędem w planowaniu operacyjnym w logistyce.

Pytanie 19

Przedsiębiorstwo wynajęło suwnicę do przeprowadzenia załadunku. Zaplanowano 5 dni wynajmu urządzenia bez operatora, jednak przedsiębiorstwo nie zrealizowało zadania w planowanym terminie 1 nastąpiło opóźnienie zwrotu urządzenia o 1 dzień. Koszt wynajmu, który zgodnie z cennikiem poniesie przedsiębiorstwo, jest równy

Cennik usług (obejmuje podatek VAT):
każdy dzień wynajmu bez operatora: 100 zł
każdy dzień wynajmu z operatorem: 100 zł + 20 zł za każdą godzinę pracy operatora
cena za jednorazowy próbny (obowiązkowy) rozruch urządzenia: 20 zł
kara umowna za każdy dzień opóźnienia związanego ze zwrotem przedmiotu umowy: 100 zł + opłata za dodatkowy dzień wynajmu zgodna z cennikiem
A. 620 zł
B. 600 zł
C. 500 zł
D. 720 zł
Błędne odpowiedzi mogą wynikać z niepełnej analizy całkowitych kosztów związanych z wynajmem suwnicy. W przypadku 620 zł, można zauważyć, że nie uwzględniono kary za opóźnienie, co jest kluczowym elementem obliczeń. Każdy dzień opóźnienia powinien być traktowany jako dodatkowy koszt, a brak jego uwzględnienia prowadzi do zaniżenia całkowitych wydatków. Wynik 500 zł wskazuje na jedynie koszt podstawowego wynajmu na 5 dni, ale pomija opóźnienie oraz dodatkowe koszty, które są nieodłącznym elementem tego typu transakcji. Odpowiedź 600 zł sugeruje, że osoba udzielająca tej odpowiedzi mogła uwzględnić karę, ale błędnie oszacowała kwoty, nie dodając pełnego kosztu wynajmu oraz obowiązkowego rozruchu. Kluczowe jest zrozumienie, że wszelkie dodatkowe koszty, takie jak kary za opóźnienie, są standardową praktyką w branży wynajmu sprzętu budowlanego. Ignorowanie tych zasad może prowadzić do poważnych błędów w planowaniu budżetu oraz potencjalnych sporów z dostawcami. Dlatego dla prawidłowego zarządzania kosztami, istotne jest dokładne zapoznanie się z regulaminem wynajmu, aby nie narazić się na dodatkowe wydatki.

Pytanie 20

Jaką masę ładunku należy wskazać w dokumencie przewozowym, jeśli naczepa została załadowana 98 m3 wełny mineralnej, której objętość właściwa wynosi 7 m3/t?

A. 9,8 t
B. 10,0 t
C. 7,0 t
D. 14,0 t
W przypadku obliczania masy ładunku, ważne jest, aby zrozumieć właściwe zastosowanie objętości właściwej, co wyjaśnia, dlaczego niektóre podejścia prowadzą do błędnych wniosków. Obliczenia oparte na objętości ładunku mogłyby sugerować, że ładunek o objętości 98 m³ ma masę poniżej 14 ton, co jest mylnym założeniem. Na przykład, odpowiedzi sugerujące 9,8 t lub 7,0 t pomijają kluczowy krok w obliczeniach związanym z objętością właściwą. Jeśli ktoś zaproponowałby masę 9,8 t, mógłby błędnie obliczyć, przyjmując inne wartości objętości. Z kolei wybór 7,0 t mógłby wynikać z mylnego założenia, że objętość właściwa to 14 m³/t, co jest niezgodne z rzeczywistością. W transporcie zawsze należy opierać się na sprawdzonych normach oraz zasadach, aby uniknąć nieporozumień i potencjalnych naruszeń prawa. Takie błędy mogą prowadzić do naruszenia limitów masy, co w praktyce skutkuje nie tylko problemami prawnymi, ale także zwiększonym ryzykiem wypadków transportowych. Dlatego tak istotne jest zrozumienie zasad obliczania masy ładunku i stosowanie ich w praktyce, aby zapewnić bezpieczeństwo i efektywność w transporcie.

Pytanie 21

Korzystając z zamieszczonego fragmentu umowy określ oznaczenie pojazdu przeznaczonego do przewozu materiałów ciekłych o temperaturze zapłonu nie wyższej niż 61ºC.

„Pojazd EX/II lub EX/III": oznacza pojazd przeznaczony do przewozu materiałów i przedmiotów wybuchowych (klasy 1);

„Pojazd FL": oznacza pojazd przeznaczony do przewozu materiałów ciekłych o temperaturze zapłonu nie wyższej niż 61°C (...);

„Pojazd OX": oznacza pojazd przeznaczony do przewozu nadtlenku wodoru;

„Pojazd AT": oznacza pojazd, inny niż pojazd FL lub OX, przeznaczony do przewozu towarów niebezpiecznych w kontenerach-cysternach, cysternach przenośnych lub MEGC, o pojemności powyżej 3 m3, lub w cysternach stałych (...).

A. FL
B. AT
C. EX/II
D. OX
Wybór innej odpowiedzi, niż FL, prowadzi do nieporozumień dotyczących klasyfikacji materiałów niebezpiecznych i ich transportu. Oznaczenie EX/II dotyczy transportu materiałów niebezpiecznych w formie gazów, co nie ma zastosowania w przypadku substancji ciekłych. Pojazdy oznaczone symbolem AT zazwyczaj dotyczą transportu materiałów w stanie stałym, podczas gdy OX odnosi się do substancji utleniających, co również nie jest związane z przewozem materiałów ciekłych o niskiej temperaturze zapłonu. Wybierając nieprawidłowe oznaczenie, można zignorować kluczowe aspekty bezpieczeństwa, co w praktyce może prowadzić do poważnych incydentów. Niezrozumienie wymagań dotyczących klasyfikacji pojazdów i ich przeznaczenia może skutkować nieodpowiednim przygotowaniem do transportu, co naraża zarówno przewoźnika, jak i otoczenie na ryzyko. Ważne jest, aby pamiętać, że każda kategoria transportu ma swoje specyficzne wymagania, które są ściśle regulowane standardami branżowymi. Właściwe zrozumienie tych oznaczeń i ich zastosowania jest kluczowe nie tylko dla bezpieczeństwa, ale również dla zgodności z przepisami i normami obowiązującymi w transporcie materiałów niebezpiecznych.

Pytanie 22

Na której ilustracji jest przedstawiona infrastruktura liniowa transportu kolejowego?

Ilustracja do pytania
A. Na ilustracji 3.
B. Na ilustracji 4.
C. Na ilustracji 2.
D. Na ilustracji 1.
Poprawna odpowiedź to ilustracja 3, ponieważ przedstawia ona kluczowe elementy infrastruktury liniowej transportu kolejowego, takie jak torowiska i sieci trakcyjne. Infrastruktura ta jest niezwykle istotna w kontekście zapewnienia bezpiecznego i efektywnego transportu kolejowego. Torowiska są fundamentem, po którym poruszają się pociągi, a ich jakość i sposób utrzymania mają bezpośredni wpływ na komfort i bezpieczeństwo podróży. Sieci trakcyjne, które dostarczają energię elektryczną do pociągów elektrycznych, również są częścią infrastruktury liniowej. Przykładem zastosowania dobrych praktyk w tej dziedzinie jest regularne monitorowanie stanu torów oraz sieci trakcyjnych, co pozwala na wczesne wykrywanie usterek i ich skuteczne usuwanie. Właściwe zarządzanie infrastrukturą kolejową jest kluczowe dla zminimalizowania ryzyka awarii i wypadków, a także dla zapewnienia terminowości przewozów.

Pytanie 23

Na podstawie cennika oblicz wartość netto usługi przewozu na odległość 100 km materiałów budowlanych o masie 20 t.

Cennik
Rodzaj ładunkuMasa ładunku
[kg]
Stawka netto za 1 km
[zł]
Neutralny1 000 ÷ 2 9993,60
3 000 ÷ 5 9993,80
6 000 ÷ 14 9994,20
15 000 ÷ 24 0004,80
Niebezpieczny1 000 ÷ 2 9994,60
3 000 ÷ 5 9994,80
6 000 ÷ 14 9995,20
15 000 ÷ 24 0005,80
A. 480,00 zł
B. 520,00 zł
C. 580,00 zł
D. 360,00 zł
Kiedy wybierasz coś innego niż 480,00 zł, to może oznaczać, że nie do końca dobrze rozumiesz stawki transportowe albo masz jakieś błędne założenia w obliczeniach. Często się zdarza, że zła odpowiedź wynika z użycia nieaktualnych stawek albo pominięcia ważnych informacji o ładunku. Na przykład, jeśli ktoś wybrał 580,00 zł, może pomylił stawkę za kilometr albo źle obliczył, ile kilometrów ma do przejechania. Dodatkowo, może też być tak, że nie rozumiesz, jak różnią się stawki w zależności od wagi ładunku – w tym przypadku 20 ton materiałów budowlanych powinno być liczone według ustalonych stawek dla ładunków neutralnych. Często zapominamy o kluczowych elementach w obliczeniach, a to może prowadzić do zawyżania kosztów. Żeby uniknąć takich pomyłek, warto sprawdzać aktualne cenniki i wiedzieć, jak działa ustalanie stawek w kontekście transportu towarów.

Pytanie 24

Jaką najwcześniejszą porę dostawy można ustalić w zleceniu dla przewoźnika, jeśli czas załadunku wynosi 2 godziny, długość trasy to 210 km, średnia prędkość pojazdu osiąga 60 km/h, a załadunek rozpoczyna się o 6:00?

A. 13:30
B. 10:00
C. 12:00
D. 11:30
Aby obliczyć najwcześniejszą godzinę dostawy, należy najpierw uwzględnić czas załadunku oraz czas przejazdu. Rozpoczynamy od załadunku, który trwa 2 godziny. Dlatego, jeśli załadunek zaczyna się o 6:00, zakończy się o 8:00. Następnie, aby obliczyć czas przejazdu, należy podzielić długość trasy (210 km) przez średnią prędkość pojazdu (60 km/h). Czas przejazdu wynosi zatem 210 km / 60 km/h = 3,5 godziny. Dodając ten czas do zakończenia załadunku (8:00), otrzymujemy 8:00 + 3,5 godziny, co daje 11:30. W praktyce, takie obliczenia są kluczowe w logistyce, gdyż pozwalają na efektywne planowanie dostaw, minimalizując opóźnienia i zwiększając satysfakcję klienta. Dobrą praktyką w branży transportowej jest również uwzględnianie potencjalnych nieprzewidzianych okoliczności, takich jak warunki drogowe, co może wpłynąć na rzeczywisty czas dostawy.

Pytanie 25

Na podstawie fragmentu ustawy określ wymagany minimalny wiek do kierowania pojazdem samochodowym o dmc ponad 12 t z przyczepą.

Fragment Ustawy o kierujących pojazdami
Art. 6. 1. Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania: (...)
6) kategorii B:
a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla, (...)
7) kategorii C1:
a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t i nieprzekraczającej 7,5 t, z wyjątkiem autobusu, (...)
8) kategorii C:
a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu, (...)
12) kategorii B+E, C+E – pojazdem określonym odpowiednio w prawie jazdy kategorii B lub C łącznie z przyczepą (przyczepami), przy czym w zakresie kategorii B+E dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przyczepy nie może przekraczać 3,5 t;
13) kategorii C1+E – zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 12 t, składającym się z pojazdu ciągnącego określonego w prawie jazdy kategorii C1 i przyczepy; (...)
15) kategorii B i C1+E, B i D1+E, B i C+E lub B i D+E – zespołem pojazdów określonym w prawie jazdy kategorii B+E;
Art. 8. 1. Wymagany minimalny wiek do kierowania wynosi: (...)
3) 18 lat – dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A2, B, B+E, C1 i C1+E;
4) 20 lat – dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A, jeżeli osoba co najmniej od 2 lat posiada prawo jazdy kategorii A2; (...)
6) 21 lat – dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii C, C+E, D1 i D1+E, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1, ust. 3 pkt 2 oraz art. 9;
7) 24 lata – dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii:
a) A – jeżeli osoba nie posiadała co najmniej przez 2 lata prawa jazdy kategorii A2,
b) D i D+E.
A. 18 lat.
B. 21 lat.
C. 24 lata.
D. 20 lat.
Poprawna odpowiedź to 21 lat, co jest zgodne z Art. 8 ust. 1 ustawy o kierujących pojazdami. Osoby, które pragną prowadzić pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 12 ton z przyczepą, muszą być świadome, że wiek minimum wynoszący 21 lat jest ustanowiony w celu zapewnienia bezpieczeństwa na drogach. Przewidziano to, aby osoby kierujące takimi pojazdami miały wystarczające doświadczenie i umiejętności niezbędne do ich obsługi. W praktyce, osoby w tym wieku często już posiadają odpowiednie kwalifikacje, zdobyte na wcześniejszych etapach nauki, np. uzyskując prawo jazdy kategorii B, a następnie C. Dodatkowo, w przypadku kierowania ciężarówkami z przyczepą, konieczne jest posiadanie specjalistycznych szkoleń, które są dostępne dla osób w tym wieku, co podnosi poziom bezpieczeństwa i umiejętności na drodze.

Pytanie 26

Jakie będą łączne wydatki firmy transportowej w ciągu miesiąca, jeśli wydatki na wynagrodzenia pracowników wynoszą 8 400 zł i stanowią 40% wszystkich kosztów?

A. 21 000 zł
B. 24 200 zł
C. 19 000 zł
D. 16 800 zł
W przypadku błędnych odpowiedzi, często dochodzi do pomylenia proporcji lub błędnych założeń dotyczących struktury kosztów. Na przykład, jeśli ktoś wybiera 19 000 zł, może zakładać, że koszty zatrudnienia są mniejsze niż 40% całkowitych wydatków, co prowadzi do nieprawidłowego oszacowania. Z kolei wybór 24 200 zł może wynikać z błędnego założenia, że koszty zatrudnienia są wyższe, niż wskazane dane. W rzeczywistości, zachowanie proporcji jest kluczowe w analizie kosztów. Aby zrozumieć, dlaczego 21 000 zł jest poprawne, ważne jest, by znać podstawowe zasady zarządzania finansami w przedsiębiorstwie, w tym wpływ struktury kosztów na decyzje operacyjne. Często spotykanym błędem jest niedocenianie wpływu stałych kosztów na całkowity budżet, co może prowadzić do podejmowania nieoptymalnych decyzji finansowych. Aby unikać takich pomyłek, warto regularnie analizować swoje wydatki w kontekście całkowitych kosztów, zwracając uwagę na proporcje i ich wpływ na rentowność.

Pytanie 27

Ile punktów załadunkowych powinno być zaplanowanych, posiadając 15 pojazdów do rozładunku w trakcie jednej zmiany roboczej, przy standardowym czasie pracy magazynu wynoszącym 8 godzin oraz czasie obsługi jednego pojazdu równym 30 minutom?

A. 1 punkt.
B. 8 punktów.
C. 2 punkty.
D. 4 punkty.
Analiza liczby stanowisk przeładunkowych w odniesieniu do liczby środków transportu oraz dostępnego czasu pracy jest kluczowa dla efektywności operacyjnej w magazynie. Możliwość obsługi jednego środka transportu przez 30 minut oznacza, że w ciągu 8 godzin jedno stanowisko jest w stanie obsłużyć 16 transportów. Wybierając 2 stanowiska, można by teoretycznie zwiększyć liczbę obsługiwanych środków do 32, co jest nadmierne w kontekście potrzeb, ponieważ musimy zaplanować obsługę jedynie 15 środków. Wybór 4 lub 8 stanowisk prowadzi do nieefektywnego rozdzielenia zasobów, gdzie większość z nich pozostaje nieużywana, co jest niezgodne z zasadami optymalizacji procesów logistycznych. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do takich wniosków, obejmują nadmierne zakładanie, że więcej stanowisk oznacza lepszą wydajność, co w rzeczywistości prowadzi do dodatkowych kosztów operacyjnych oraz zmniejszenia efektywności pracy. W kontekście praktycznym, konieczne jest dostosowanie liczby stanowisk do rzeczywistych potrzeb operacyjnych, co pozwala na zwiększenie wydajności i oszczędności w zarządzaniu magazynem.

Pytanie 28

Z pełnej ładowności pojazdu o masie 20 ton, który dostarczył towar ważący 18 ton do klienta, a w drodze powrotnej nie miał żadnego ładunku, wykorzystanie było na poziomie

A. w 55%
B. w 90%
C. w 10%
D. w 45%
Wybór odpowiedzi wskazujących na 10%, 90% lub 55% jako poziom wykorzystania ładowności pojazdu jest wynikiem niepoprawnego zrozumienia koncepcji efektywności transportu. Po pierwsze, wyliczenia oparte na 10% sugerują, że przewożone ładunki są marginalizowane w stosunku do całkowitej ładowności, co w tej sytuacji nie ma zastosowania, ponieważ pojazd przewiózł 18 ton towaru, co stanowi znaczną część jego możliwości. Druga koncepcja, która wskazuje na 90% wykorzystania, odnosi się jedynie do etapu dostawy, ignorując fakt, że podczas powrotu pojazd był niezaładowany, co w praktyce prowadzi do nieefektywności operacyjnej. Zastosowanie tej odpowiedzi jest zatem jednostronne i nie uwzględnia pełnego cyklu transportowego. Co więcej, 55% również nie jest adekwatnym wskaźnikiem, gdyż nie odzwierciedla rzeczywistego stanu wykorzystania ładowności. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, że efektywność transportu powinna być analizowana w kontekście całej operacji, w tym zarówno dostawy, jak i powrotu, które powinny być jak najbardziej zoptymalizowane, aby zmniejszyć koszty operacyjne oraz zwiększyć wydajność floty. Praktyki takie jak planowanie tras czy wykorzystanie systemów zarządzania flotą są niezbędne w celu osiągnięcia maksymalnej efektywności. Każda z tych odpowiedzi nie uwzględnia złożoności operacji transportowych oraz realnych wyzwań związanych z zarządzaniem transportem.

Pytanie 29

Oblicz, ile maksymalnie sztuk ładunku o długości 3 ldm (metr ładowny) można załadować na naczepę o wymiarach (długość x szerokość): 13,6 m x 2,48 m, jeżeli 1 ldm = 1m długości x 2,45 m szerokości pojazdu?

A. 3 szt.
B. 4 szt.
C. 2 szt.
D. 1 szt.
Niepoprawne odpowiedzi wynikają z niewłaściwego zrozumienia zasad obliczania załadunku na naczepie. W przypadku 1 sztuki, przyjęto, że tylko jedna jednostka ładunku o długości 3 m zmieści się w naczepie, co ignoruje fakt, że naczepa ma znaczną długość i pozwala na umieszczenie więcej niż jednej sztuki. Odpowiedź 2 sztuki również nie uwzględnia pełnej długości dostępnej w naczepie, co prowadzi do błędnych wniosków. W przypadku 3 sztuk, przyjęto, że można załadować trzy ładunki, co wciąż nie maksymalizuje wykorzystania przestrzeni. Kluczowe jest zrozumienie, że w transporcie drogowym optymalizacja ładunku nie polega jedynie na zliczaniu jednostek, ale także na ich wymiarach oraz dostępnej przestrzeni. Stąd błędem jest niepełne podejście do analizy wymiarów ładunku i naczepy, co prowadzi do zaniżenia liczby jednostek. Aby skutecznie planować załadunek, należy szczegółowo analizować wymiary pojazdów oraz to, jak poszczególne ładunki mogą się w nich rozmieszczać. Użycie obliczeń opartych na wymiarach jednostek ładunkowych oraz dostępnej długości i szerokości naczepy jest kluczowe, aby uniknąć strat przestrzeni i zwiększyć efektywność transportu.

Pytanie 30

Najbardziej wydajnym urządzeniem do masowego przeładunku kontenerów z wagonów kolejowych na naczepy kontenerowe jest

ReachstackerŻuraw słupowySuwnica bramowaDźwig hydrauliczny
Wydajność pracy5 szt./ 1 godzinę3 szt./ 30 minut2 szt. /15 minut3 szt./ 0,5 godziny
A. suwnica bramowa.
B. żuraw słupowy.
C. reachstacker.
D. dźwig hydrauliczny.
Wybór innego urządzenia do masowego przeładunku kontenerów może wynikać z niepełnego zrozumienia ich specyfikacji i możliwości. Na przykład, reachstacker, znany ze swojej wszechstronności, jest bardziej odpowiedni do przenoszenia kontenerów na krótkich dystansach, a jego wydajność nie dorównuje suwnicy bramowej. Choć może być użyteczny w niektórych sytuacjach, jego ograniczenia w wydajności przeładunkowej w środowisku o dużym natężeniu pracy sprawiają, że nie jest on najlepszym wyborem. Żuraw słupowy, z kolei, jest zazwyczaj używany do operacji w budownictwie i nie jest zoptymalizowany do intensywnego przeładunku kontenerów. Jego konstrukcja ogranicza wydajność, co sprawia, że nie jest odpowiedni do dynamicznego środowiska terminalowego. Dźwig hydrauliczny, mimo że ma swoje zastosowania, również nie jest przystosowany do masowego przeładunku kontenerów, ponieważ jego mechanizmy są bardziej złożone i wolniejsze w działaniu, co prowadzi do dłuższego czasu realizacji operacji. Właściwe zrozumienie charakterystyki tych urządzeń, ich zastosowań oraz ograniczeń jest kluczowe, aby podejmować świadome decyzje w kontekście logistyki i przeładunku kontenerów.

Pytanie 31

Który akt prawny określa zasady pracy kierowców ciężarówek w Europie?

A. ADR
B. TIR
C. IMDGC
D. AETR
Dokumenty takie jak ADR, TIR i IMDGC, mimo że są istotne w kontekście transportu, nie regulują bezpośrednio czasu pracy załóg pojazdów ciężarowych. ADR, czyli Europejska Umowa o Międzynarodowym Przewozie Towarów Niebezpiecznych, koncentruje się na bezpieczeństwie transportu materiałów niebezpiecznych, określając standardy dotyczące ich przewozu oraz wymagania dla pojazdów i załóg. Chociaż jest to istotny dokument dla segmentu transportu, nie odnosi się do czasu pracy kierowców. TIR, z kolei, dotyczy międzynarodowego transportu towarów w systemie gwarancyjnym, umożliwiając przewoźnikom przewóz towarów przez granice bez konieczności płacenia ceł. Chociaż ma wpływ na procedury graniczne, nie określa zasad dotyczących czasu pracy. IMDGC, czyli Międzynarodowa Umowa dotycząca Przewozu Drogowego, również nie zawiera przepisów dotyczących czasu pracy kierowców. Typowym błędem myślowym jest mylenie dokumentów regulujących różne aspekty transportu. Właściwe zrozumienie, które regulacje dotyczą konkretnych kwestii, jest kluczowe dla prawidłowego zarządzania operacjami transportowymi i zgodności z przepisami. Dlatego wiedza o AETR jest niezbędna dla wszystkich profesjonalistów w branży transportowej.

Pytanie 32

Przedstawiony znak, umieszczony na opakowaniu transportowym, oznacza

Ilustracja do pytania
A. "nie odwracać".
B. "nie piętrzyć".
C. "nie przemieszczać przez toczenie".
D. "nie chwytać w tym miejscu".
Odpowiedź "nie chwytać w tym miejscu" jest poprawna, ponieważ symbol umieszczony na opakowaniu transportowym jednoznacznie wskazuje na obszary, w których chwytanie może prowadzić do uszkodzenia zawartości lub samego opakowania. W praktyce, oznaczenie to jest stosowane w branży transportowej i logistycznej, aby zapewnić nie tylko bezpieczeństwo towarów, ale również efektywność procesu obsługi. Na przykład, przy transporcie delikatnych materiałów, takich jak szkło czy elektronika, niewłaściwe chwytanie może prowadzić do poważnych uszkodzeń, co generuje dodatkowe koszty. Zgodnie z międzynarodowymi standardami transportu, jak ISO 9001, właściwe oznaczenie opakowań jest kluczowe dla minimalizacji ryzyka uszkodzeń. Dbanie o to, aby osoby zajmujące się obsługą towarów były świadome znaczenia takich symboli, jest elementem szkoleń BHP oraz procedur operacyjnych. Dlatego znajomość tego rodzaju oznaczeń jest istotna dla każdego pracownika branży logistycznej.

Pytanie 33

Jakie urządzenie jest wykorzystywane do zapisu czasu pracy kierowcy oraz zadań, które wykonuje?

A. tachograf
B. tempomat
C. lokalizator GPS
D. nawigacja GPS
Tachograf to urządzenie służące do rejestracji czasu pracy kierowcy oraz czynności związanych z prowadzeniem pojazdu. Jego głównym zadaniem jest monitorowanie i archiwizowanie danych dotyczących czasu jazdy, przerw oraz odpoczynku kierowców zgodnie z normami regulującymi czas pracy w transporcie drogowym. Przykładowo, tachografy cyfrowe umożliwiają automatyczne zapisywanie tych informacji na karcie kierowcy oraz w pamięci urządzenia, co ułatwia kontrolę i audyty przez organy nadzoru. Dodatkowo, tachografy są zgodne z regulacjami europejskimi, które nakładają obowiązek ich stosowania na kierowców pojazdów powyżej 3,5 tony. Użycie tachografów przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, eliminując nadmierne zmęczenie kierowców oraz zapewniając właściwe przestrzeganie przepisów o czasie pracy.

Pytanie 34

Jakie jest zastosowanie systemu track&trace?

A. śledzenia przesyłek
B. rozpoznawania numerów rejestracyjnych
C. pobierania opłat za korzystanie z dróg
D. ważenia pojazdów towarowych
Wiele osób myli funkcjonalność systemu track & trace z innymi rozwiązaniami technologicznymi, co prowadzi do błędnych wniosków o jego zastosowaniu. Propozycje związane z ważeniem pojazdów ciężarowych koncentrują się na monitorowaniu wagi transportu, co może być istotne z punktu widzenia przepisów drogowych, ale nie jest związane z samym śledzeniem przesyłek. Systemy te mają zupełnie inną specyfikę działania, polegającą na pomiarze wagi w czasie rzeczywistym, a nie na lokalizacji i statusie przesyłek. Podobnie, pobór opłat drogowych dotyczy monitorowania ruchu i pobierania opłat za korzystanie z infrastruktury drogowej, co również nie ma związku z bezpośrednim śledzeniem przesyłek. Rozpoznawanie tablic rejestracyjnych natomiast jest technologią wykorzystywaną głównie w systemach bezpieczeństwa i zarządzania ruchem, a nie w logistyce. Typowym błędem jest mylenie funkcji monitorowania z różnorodnymi aspektami transportu, co prowadzi do zamieszania w obszarze zastosowania technologii. Kluczowe jest zrozumienie, że system track & trace jest dedykowany wyłącznie do śledzenia ruchu przesyłek, co czyni go nieocenionym narzędziem w branży logistycznej.

Pytanie 35

Cross-docking to proces, który nie wymaga przechowywania towarów.

A. oznakowywaniu produktów lub ich opakowań etykietą
B. przeładowaniu oraz wysyłce towarów do odbiorcy natychmiast po ich dostarczeniu do magazynu
C. wzroście liczby samochodów na drogach, spowodowanym zatorami na niektórych odcinkach
D. transportowaniu towarów przez obszar jakiegoś państwa
W analizie odpowiedzi, które nie są zgodne z definicją cross-dockingu, można zauważyć pewne nieporozumienia dotyczące samej natury procesów logistycznych. Przewóz towarów przez terytorium państwa, choć istotny w logistyce, koncentruje się na transporcie i nie odnosi się bezpośrednio do idei cross-dockingu, który jest procesem związanym z zarządzaniem łańcuchem dostaw na poziomie dystrybucji. Kolejną błędną koncepcją jest oklejanie produktów lub ich opakowań banderolą, które dotyczy działań związanych z przygotowaniem towarów do wysyłki, ale nie ma związku z ideą cross-dockingu, która opiera się na szybkim przeładunku towarów. Wzrost liczby pojazdów na drogach, spowodowany zakorkowaniem, również nie ma związku z tym pojęciem; zamiast tego, skupia się na efektywności transportu i infrastrukturze drogowej, co jest zupełnie innym zagadnieniem. Typowe błędy myślowe obejmują mylenie procesów logistycznych z transportem i magazynowaniem. Kluczowe jest zrozumienie, że cross-docking ma na celu minimalizację czasu przechowywania i maksymalizację efektywności operacyjnej, co jest osiągane poprzez ścisłą koordynację działań w całym łańcuchu dostaw.

Pytanie 36

Jakie będą koszty związane z usługą pakowania i przewozu mebli firmy IKAR, jeśli masa towaru wynosi 550 kg, a transport kierowany jest do strefy B?

A. 350 zł
B. 185 zł
C. 250 zł
D. 450 zł
Wybór innych kwot może wynikać z mylnych założeń dotyczących struktury kosztów usług transportowych. Na przykład, odpowiedź 185 zł sugeruje zbyt niską stawkę, która nie uwzględnia pełnych kosztów operacyjnych związanych z transportem tak ciężkiego towaru jak 550 kg. Wiele firm transportowych stosuje minimalne stawki, które sięgają znacznie wyżej z uwagi na użycie specjalistycznego sprzętu, paliwa oraz pracowników. Odpowiedź 350 zł może być postrzegana jako zbyt wysoka, ale nie uwzględnia ona dodatkowych kosztów, które mogą pojawić się w procesie transportu, takich jak opłaty za przejazd przez mosty czy autostrady. Z kolei odpowiedź 450 zł, mimo że może wydawać się uzasadniona w kontekście skomplikowanych zleceń transportowych, w tym przypadku nie znajduje potwierdzenia w rzeczywistych kosztach usług IKAR, które są jasno określone w ich cennikach. Typowe błędy myślowe obejmują ignorowanie specyfiki branży oraz nieznajomość obowiązujących stawek i zasad w transporcie, co prowadzi do nieprawidłowych oszacowań.

Pytanie 37

W tabeli zawarte są informacje dotyczące czasu trwania czynności manipulacyjnych wózka widłowego. Wózek przed rozpoczęciem pracy znajduje się przy paletowych jednostkach ładunkowych (pjł), które będą przemieszczane do pojazdu i po zakończeniu załadunku ma tam wrócić. Ile czasu należy zaplanować na załadunek 33 pjł z miejsca składowania do pojazdu?

Lp.CzynnośćCzas trwania
w sekundach
1.Czas przejazdu bez ładunku10
2.Ustawienie wideł i wjazd pod pjł13
3.Podniesienie ładunku4
4.Czas przejazdu z ładunkiem15
5.Odstawienie ładunku w pojeździe18
A. 33 minuty.
B. 3 500 sekund.
C. 32 minuty 50 sekund.
D. 34 minuty.
Wybór niepoprawnej odpowiedzi może wynikać z kilku błędnych założeń dotyczących obliczeń czasowych. Na przykład, odpowiedzi takie jak 34 minuty czy 3 500 sekund mogą sugerować, że respondent nie uwzględnił precyzyjnego czasu potrzebnego na każdą czynność załadunkową. Często zdarza się, że osoby zajmujące się logistyką biorą pod uwagę wartości zaokrąglone, co prowadzi do niedoszacowania lub przeszacowania czasu potrzebnego na wykonanie zadań. Innym typowym błędem jest pomijanie faktu, że wózek widłowy znajduje się już przy pjł, co eliminuje konieczność dojazdu, a przez to zmienia całkowity czas operacji. Obliczenia czasu trwania czynności powinny być zawsze oparte na rzeczywistych danych operacyjnych, a nie jedynie na intuicyjnym oszacowaniu. Dlatego ważne jest, aby każda osoba pracująca w logistyce rozumiała procesy obliczeń czasowych i umiała je stosować w praktyce. Przy planowaniu operacji logistycznych kluczowe jest również uwzględnienie wszelkich czynników, które mogą wpływać na czas realizacji zadań, takich jak warunki atmosferyczne, wydajność sprzętu czy umiejętności operatorów. To pozwoli na bardziej realistyczne podejście do zarządzania czasem w procesach załadunkowych i transportowych.

Pytanie 38

Pracownik został poproszony o zebranie ładunku składającego się z 18 opakowań zbiorczych. Zlecenie musi spełniać następujące wymagania:
- używane są palety typu EUR (1200 x 800 x 144 mm)
- wymiary opakowania zbiorczego to 400 x 400 x 400 mm
- maksymalna wysokość pjł nie może przekraczać 1344 mm

Ile minimalnie palet jest potrzebnych do wykonania tego zlecenia?

A. 4 palety
B. 2 palety
C. 1 paleta
D. 3 palety
Zrozumienie wymagań dotyczących skompletowania ładunku jest kluczowe dla efektywności operacji logistycznych. W przypadku odpowiedzi sugerujących wykorzystanie większej liczby palet, należy zauważyć, że wynika to z nieprawidłowej interpretacji wymagań dotyczących wymiarów i pojemności palet. Na przykład, wybór trzech lub czterech palet wskazuje na błędne założenie dotyczące liczby opakowań, które można zmieścić na standardowej palecie. Choć wymiary opakowań zbiorczych mogą sugerować, że więcej niż jedna paleta mogłaby być potrzebna, analiza powierzchni palety EUR oraz wymiarów opakowań ujawnia, że na jednej palecie można umieścić więcej opakowań niż sugeruje to niektóre odpowiedzi. Wykorzystanie jednej palety pozwala również na optymalizację kosztów transportu oraz minimalizację ryzyka uszkodzeń ładunku. Ponadto, błędne odpowiedzi mogą wynikać z braku wiedzy na temat praktycznych zastosowań wymagań dotyczących wymiarów i obciążeń, co jest kluczowe w procesach logistycznych. W praktyce, nieefektywne planowanie może prowadzić do zwiększenia kosztów oraz wydłużenia czasu transportu, co jest sprzeczne z zasadami efektywności operacyjnej w branży logistycznej.

Pytanie 39

W trakcie serwisowania wózka widłowego nie przeprowadza się

A. mycia oraz oczyszczania części wewnętrznych
B. smarowania powierzchni stykających się.
C. oceny stanu opon.
D. uzupełnienia lub wymiany cieczy w zbiornikach.
Smarowanie części, kontrola ogumienia i uzupełnianie płynów to podstawowe rzeczy w obsłudze technicznej wózków widłowych. Te działania mają duże znaczenie dla bezpieczeństwa i wydajności. Smarowanie zmniejsza tarcie między częściami, co zapobiega ich szybkiemu zużywaniu. Jeśli regularnie smarujesz łożyska, to zmniejszasz ryzyko awarii, co jest ważne, bo przestoje to nie jest coś, czego chcemy. Stan opon też ma znaczenie. Zużyte opony mogą prowadzić do nieprzyjemnych sytuacji, jak poślizgi czy przewrócenia wózka. Sprawdzanie ciśnienia i głębokości bieżnika jest istotne dla stabilności. No i poziom płynów w zbiornikach jest ważny, bo bez tego hydraulika i chłodzenie silnika nie będą działać. Złe zarządzanie płynami może prowadzić do przegrzewania silnika, co jest niebezpieczne. Więc naprawdę nie można pomijać tych kluczowych rzeczy w serwisie, bo to zapewnia efektywność i bezpieczeństwo pracy wózka.

Pytanie 40

Na ilustracji jest przedstawione urządzenie do zabezpieczania paletowych jednostek ładunkowych przed rozformowaniem z zastosowaniem

Ilustracja do pytania
A. łańcuchów.
B. taśm.
C. folii.
D. pasów.
Odpowiedź "folii" jest poprawna, ponieważ urządzenie przedstawione na ilustracji to maszyna do owijania palet folią stretch, która jest powszechnie stosowana w logistyce i transporcie do zabezpieczania ładunków. Folia stretch, dzięki swojej elastyczności i wytrzymałości, doskonale przylega do przedmiotów, co zapobiega ich przesuwaniu się i rozformowaniu podczas transportu. Użycie takiego urządzenia przyczynia się do zwiększenia efektywności operacji magazynowych, umożliwiając szybkie i skuteczne pakowanie palet. Warto także zauważyć, że stosowanie folii stretch jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu łańcuchem dostaw, ponieważ zmniejsza ryzyko uszkodzeń towarów, co może prowadzić do oszczędności kosztów związanych z reklamacjami. Dodatkowo, nowoczesne maszyny do owijania folią są wyposażone w systemy automatyzacji, co pozwala na łatwe dostosowanie procesu pakowania do zmieniających się potrzeb produkcyjnych i logistycznych.