Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 8 grudnia 2025 10:58
  • Data zakończenia: 8 grudnia 2025 11:17

Egzamin zdany!

Wynik: 32/40 punktów (80,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Aby utrzymać porządek na liście warstw w programie Photoshop, trzeba

A. obniżyć przejrzystość warstw
B. połączyć warstwy
C. zgrupować warstwy
D. wprowadzić maski do warstw
Zgrupowanie warstw w programie Photoshop to kluczowy sposób na zachowanie porządku i organizacji w pracy nad projektem graficznym. Gdy pracujemy z dużą liczbą warstw, zgrupowanie ich w foldery pozwala na lepszą kontrolę nad projektem, umożliwiając łatwe włączanie i wyłączanie widoczności grupy warstw, a także na szybsze wybieranie i edytowanie powiązanych elementów. Na przykład, jeśli tworzymy skomplikowany projekt z wieloma elementami graficznymi, możemy zgrupować wszystkie warstwy związane z tłem w jedną grupę, co znacznie ułatwia zarządzanie projektem. Zgrupowane warstwy mogą być również łatwo przenoszone, co zwiększa efektywność pracy. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, które zalecają utrzymanie porządku w projektach graficznych, co pozwala na szybszą i bardziej efektywną pracę, a także ułatwia współpracę w zespole. Dodatkowo, zgrupowanie warstw zwiększa czytelność pliku PSD, co jest niezmiernie ważne, gdy projekt jest dzielony z innymi grafikami lub klientami.

Pytanie 2

Na prędkość ładowania strony internetowej najmniejszy wpływ ma

A. szybkość serwera, na którym umieszczono stronę
B. wybór przeglądarki internetowej
C. ilość elementów multimedialnych zawartych na stronie
D. kolorystyka strony
Kolorystyka strony ma znikomy wpływ na szybkość jej wczytywania, co czyni tę odpowiedź poprawną. Szybkość ładowania stron internetowych jest przede wszystkim związana z ilością i wielkością zasobów, które muszą być pobrane przez przeglądarkę, takich jak obrazy, skrypty czy style CSS. W praktyce oznacza to, że wybór kolorystyki, który nie wymaga dodatkowych zasobów graficznych (np. użycie jednolitych kolorów zamiast dużych grafik), nie wpływa na czas ładowania. Standardy webowe, takie jak Web Performance Optimization (WPO), podkreślają znaczenie optymalizacji zasobów, a nie estetyki strony. Warto również zauważyć, że dobre praktyki projektowania responsywnego mogą pomóc w minimalizowaniu wpływu elementów wizualnych na wydajność, co pokazuje, jak można projektować z myślą o efektywności.

Pytanie 3

W języku HTML znacznik zawiera

A. treść dokumentu.
B. opisy i słowa kluczowe, które są wykorzystywane przez serwisy wyszukujące.
C. blok informacji widocznych dopiero w momencie rozwinięcia go przez użytkownika.
D. nazwę dokumentu.
Znacznik <meta> w HTML jest jednym z tych elementów, które na pierwszy rzut oka nie robią wrażenia, ale w praktyce mają ogromne znaczenie dla działania strony w szerszym kontekście, zwłaszcza jeśli chodzi o optymalizację pod wyszukiwarki (SEO). To właśnie w <meta> wpisuje się opisy (description) oraz słowa kluczowe (keywords), które choć dziś nie są już tak mocno brane pod uwagę przez Google, to jednak wciąż odgrywają rolę w niektórych przypadkach lub dla innych wyszukiwarek. Dodatkowo, meta tagi są wykorzystywane do określania kodowania znaków (np. UTF-8), autorstwa strony czy nawet sposobu, w jaki przeglądarka ma reagować na różne urządzenia (viewport). Najczęściej spotykanymi meta tagami są właśnie <meta name="description" content="..."> oraz <meta name="keywords" content="...">. Z mojego doświadczenia wynika, że dobrze przemyślany opis meta potrafi znacząco zwiększyć klikalność strony w wynikach wyszukiwania, bo to on często pojawia się jako opis pod linkiem w Google. Warto pamiętać, że <meta> nie jest widoczny bezpośrednio dla użytkownika na stronie – cała jego magia dzieje się w tle, w części <head> dokumentu. To takie trochę niewidzialne narzędzie webmastera, które w praktyce pozwala lepiej kontrolować, jak strona jest odbierana przez roboty i algorytmy. W dobrych praktykach HTML zawsze przykłada się uwagę do poprawnego i przemyślanego wykorzystania meta tagów – nawet jeśli większość odwiedzających nigdy ich nie zobaczy.

Pytanie 4

Który z poniższych formatów jest odpowiedni dla plików audio?

A. FLAC
B. GIF
C. PNG
D. SVGZ
FLAC, czyli Free Lossless Audio Codec, to format plików dźwiękowych, który kompresuje audio bez straty jakości. Jest szeroko stosowany w branży muzycznej i audiowizualnej, ponieważ pozwala na zachowanie pełnej jakości dźwięku, co jest niezwykle istotne dla audiofilów oraz producentów muzycznych. FLAC jest szczególnie popularny w przypadku archiwizacji nagrań, ponieważ umożliwia zredukowanie rozmiaru plików w porównaniu do tradycyjnych formatów WAV, przy zachowaniu oryginalnej jakości dźwięku. W praktyce, piosenki w formacie FLAC są często używane w serwisach streamingowych oferujących wysoką jakość dźwięku, a także w bibliotekach muzycznych i platformach sprzedaży cyfrowej. Warto również zauważyć, że FLAC jest otwartym standardem, co oznacza, że jest dostępny dla programistów i użytkowników bez opłat licencyjnych, co sprzyja jego popularyzacji w różnych aplikacjach i urządzeniach audio. Znajomość formatów audio, takich jak FLAC, jest kluczowa dla osób zajmujących się produkcją muzyczną oraz dla konsumentów, którzy cenią sobie jakość dźwięku.

Pytanie 5

W pliku style.css dla strony stworzonej w HTML 5 umieszcza się deklaracje: header, nav,
article, footer { display:block; } w celu

A. zapewnienia właściwej prezentacji w przeglądarkach, które nie wspierają HTML 5
B. spełnienia wymogów standardu języka CSS
C. zapewnienia odpowiedniej prezentacji w przeglądarkach na urządzenia mobilne
D. spełnienia kryteriów standardu języka HTML 5
Dobra robota z odpowiedzią! Wskazanie na to, że trzeba używać CSS do zapewnienia, żeby elementy wyświetlały się poprawnie w przestarzałych przeglądarkach, to trafna myśl. Dzięki użyciu selektorów dla semantycznych elementów HTML jak header, nav, article czy footer, faktycznie można upewnić się, że będą one wyświetlane jako bloki. Widzisz, w starszych przeglądarkach, które nie obsługują HTML 5, może być problem z tym, jak te elementy są interpretowane. Dlatego ta reguła CSS z display: block; jest praktyczna, bo pozwala na poprawne renderowanie także w takich przypadkach. To naprawdę wspiera dostępność i użyteczność strony. Przykład może być strona, która powinna wyglądać spójnie w różnych wersjach przeglądarek. Zawsze warto mieć na uwadze takie style, żeby zachować porządek na witrynie.

Pytanie 6

Czym jest parametr, który wpływa na płynność ruchu w trakcie filmowania?

A. jakość rozdzielczości filmu
B. czas trwania ujęcia
C. typ formatu nagrywanego materiału
D. ilość klatek na sekundę
Liczba klatek na sekundę, czyli FPS, to naprawdę ważny aspekt, który wpływa na to, jak płynnie widzimy ruch w filmach. Jak masz 60 FPS, to wszystko wygląda bardziej naturalnie, zwłaszcza w szybkich scenach akcji. Zwykle filmy w kinach kręci się w 24 FPS, co jest ok dla większości fabuł, ale w telewizji czy grach, gdzie dzieje się więcej, warto postawić na 30 lub 60 FPS. Gdy klatki są zbyt niskie, to może się wydawać, że obraz skacze, co nie jest miłe dla oka. Warto dostosować liczbę klatek do tego, co oglądamy, żeby jak najlepiej cieszyć się tym, co widzimy.

Pytanie 7

Jakie są zasady tworzenia animacji komputerowej przy użyciu klatek kluczowych?

A. Program generuje klatki kluczowe, a grafik dodaje klatki pomiędzy nimi
B. Program komputerowy ustawia klatki kluczowe w określonych interwałach czasowych
C. Klatki kluczowe tworzy grafik, a program komputerowy automatycznie generuje pozostałe klatki
D. Program dokonuje kompresji stratnej klatek pomiędzy klatkami kluczowymi
Odpowiedź wskazująca, że klatki kluczowe przygotowuje grafik, a program komputerowy automatycznie tworzy pozostałe klatki, jest prawidłowa, ponieważ klatki kluczowe to kluczowe momenty w animacji, które definiują najważniejsze pozy i stany obiektów w danym czasie. Program do animacji wykorzystuje te klatki jako punkty odniesienia do interpolacji, co oznacza, że tworzy płynne przejścia między tymi klatkami. Przykładowo, w przypadku animacji postaci, grafik może ustalić klatki kluczowe dla pozycji rąk i nóg podczas skoku, a program wypełnia te zmiany, tworząc dodatkowe klatki pomiędzy. Taki proces znacząco przyspiesza pracę animatora i pozwala na tworzenie bardziej złożonych animacji w krótszym czasie, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży gier i filmów. Standardy takie jak Tweening są powszechnie stosowane w profesjonalnych narzędziach do animacji, umożliwiając animatorom skupienie się na kreatywności, podczas gdy technologia zajmuje się technicznymi aspektami płynności ruchu.

Pytanie 8

Ilustracja przedstawia okno dialogowe programu Adobe Photoshop umożliwiające tworzenie

Ilustracja do pytania
A. zadań.
B. próbek koloru.
C. migawek.
D. stylów warstw.
Zadanie zidentyfikowania funkcji okna dialogowego w Adobe Photoshop może być mylące, szczególnie gdy inne opcje wydają się atrakcyjne. Odpowiedzi sugerujące zadania, próbki koloru czy style warstw są niepoprawne z kilku powodów. Zadania w Photoshopie dotyczą raczej zautomatyzowanych procesów, takich jak wykonywanie powtarzalnych czynności, a nie śledzenia stanu edytowanego obrazu. Próbki koloru odnoszą się do palety kolorów i nie mają związku z zarządzaniem historią edycji. Style warstw są narzędziami do tworzenia efektów wizualnych na warstwach, co również nie jest powiązane z prezentowanym oknem. Użytkownicy mogą mylić różne funkcje programu, jednak kluczowe jest zrozumienie, że każda z opcji służy innemu celowi. Pomocne może być przestudiowanie dokumentacji Adobe, aby lepiej pojąć różnice między tymi narzędziami. Ważne jest, aby przeanalizować nie tylko, co każde z narzędzi robi, ale także, w jaki sposób wpływa na proces edycyjny, co jest kluczowe dla efektywnej pracy w programie.

Pytanie 9

Jaki rodzaj filtru fotograficznego powinno się użyć, aby uzyskać efekt oświetlenia typu soft na wykonanym zdjęciu?

A. Filtr zmiękczający
B. Filtr szary
C. Filtr UV
D. Filtr polaryzacyjny
Filtr zmiękczający to kluczowe narzędzie w fotografii, które pozwala na uzyskanie efektu delikatnego oświetlenia oraz zmiękczenia ostrości obrazu. Działa on na zasadzie rozpraszania światła, co przekłada się na bardziej subtelne i estetyczne odwzorowanie detali. Ten typ filtra znajduje szczególne zastosowanie w portretowej fotografii, gdzie istotne jest uzyskanie gładkiego wyglądu skóry oraz złagodzenie rysów twarzy. W praktyce, użycie filtra zmiękczającego pozwala na uniknięcie ostrych cieni oraz nadmiaru szczegółów, co może być niekorzystne w przypadku zdjęć ludzi. Standardy branżowe zalecają stosowanie filtrów zmiękczających w połączeniu z naturalnym światłem, aby maksymalizować efekt, a także przy użyciu obiektywów o szerokich przysłonach, co dodatkowo wzmacnia wrażenie głębi i miękkości obrazu. Zastosowanie takiego filtra w fotografii ślubnej lub artystycznej może dodać romantyzmu i atmosfery, co jest kluczowe dla finalnego odbioru zdjęć.

Pytanie 10

Obrazy umieszczane w Internecie w prezentacjach multimedialnych są zapisywane w przestrzeni kolorów

A. CMYK
B. sRGB
C. Adobe RGB
D. ProPhoto RGB
Odpowiedź sRGB jest poprawna, ponieważ standard sRGB (standard Red Green Blue) jest najczęściej używaną przestrzenią barw w Internecie i w aplikacjach multimedialnych. Został on zaprojektowany przez HP i Microsoft w celu zapewnienia spójności kolorystycznej na różnych urządzeniach, takich jak monitory, drukarki i aparaty fotograficzne. sRGB definiuje sposób, w jaki kolory są reprezentowane i odtwarzane, co jest kluczowe dla użytkowników publikujących zdjęcia online. W praktyce oznacza to, że zdjęcia zapisane w tej przestrzeni barw będą wyświetlane w sposób zbliżony na większości ekranów, co minimalizuje ryzyko nieporozumień związanych z różnicą w odwzorowaniu kolorów. W kontekście publikacji w sieci, stosowanie sRGB jest uznawane za najlepszą praktykę, a wiele platform społecznościowych automatycznie konwertuje przesyłane obrazy do tej właśnie przestrzeni. Warto pamiętać, że jeśli zdjęcia są przygotowywane do druku, należy rozważyć inne przestrzenie barw, takie jak CMYK, które są bardziej odpowiednie dla druku offsetowego.

Pytanie 11

Część aparatu fotograficznego przedstawiona na ilustracji to

Ilustracja do pytania
A. pryzmat pentagonalny
B. konwerter
C. obiektyw
D. pierścień pośredni
Prawidłowo, na ilustracji przedstawiony jest obiektyw, czyli jedna z najważniejszych części każdego aparatu fotograficznego. Obiektyw to zespół soczewek (czasem także dodatkowych elementów, np. przesłony), którego podstawowym zadaniem jest skupienie światła i odpowiednie odwzorowanie obrazu na matrycy lub kliszy aparatu. To właśnie przez wybór odpowiedniego obiektywu fotograf ma realny wpływ na perspektywę, głębię ostrości oraz ogólną jakość zdjęcia. Moim zdaniem, często niedoceniany jest wpływ parametrów obiektywu na efekt końcowy – w praktyce warto eksperymentować z różnymi ogniskowymi i jasnościami, szczególnie w fotografii portretowej lub krajobrazowej. Dobry obiektyw, zgodnie z branżowymi standardami, powinien mieć wysoką rozdzielczość, niską aberrację chromatyczną oraz dobrą transmisję światła. Z mojego doświadczenia wynika, że inwestycja w lepszy obiektyw daje większy wzrost jakości zdjęć niż sama zmiana korpusu aparatu. Dodatkowo, różne mocowania obiektywów, bagnety i systemy komunikacji z body to tematy, które warto zgłębić, jeśli ktoś planuje rozwijać się w tej dziedzinie. Obiektyw, choć wygląda na prostą część aparatu, kryje w sobie zaawansowaną optykę i potrafi naprawdę zaskoczyć możliwościami.

Pytanie 12

Która ilustracja przedstawia obraz wydrukowany z pliku RAW bezpośrednio po jego wywołaniu?

Ilustracja do pytania
A. A.
B. C.
C. D.
D. B.
Odpowiedzi A, B i C nie przedstawiają obrazu wydrukowanego z pliku RAW, co może prowadzić do nieporozumień w zakresie zrozumienia tego formatu. Obrazy z tych odpowiedzi mogą wykazywać intensywną obróbkę, co jest typowe dla standardowych formatów jak JPEG, które są kompresowane i poddawane przetwarzaniu już w aparacie. Na przykład, wiele programów do edycji zdjęć stosuje automatyczne poprawki, które mogą zmieniać kolory, zwiększać kontrast lub dodawać filtry, co może drastycznie zmieniać pierwotny wygląd zdjęcia. Typowym błędem myślowym jest założenie, że każdy obraz po edycji jest lepszy od surowego RAW, podczas gdy w rzeczywistości może on stracić cenne detale i naturalność. Szczególnie w przypadku fotografii artystycznej lub dokumentalnej, zachowanie autentyczności obrazu jest kluczowe. Używanie plików RAW pozwala na większą kontrolę nad procesem edycji, a błędne utożsamienie ich z mocno przetworzonymi obrazami może prowadzić do niezgodności w oczekiwaniach dotyczących jakości finalnych zdjęć. Warto zatem podkreślić znaczenie znajomości różnic pomiędzy formatami plików oraz świadomego podejścia do edycji zdjęć, aby wykorzystać ich pełny potencjał.

Pytanie 13

Oś czasu to nazwa panelu programu graficznego

A. umożliwiającego cofanie wykonanych czynności.
B. umożliwiającego zastosowanie sekwencji wsadowej typu droplet.
C. niezbędnego do wykonania animacji poklatkowej.
D. niezbędnego do wykonania migawek utrwalających aktualny stan zdjęcia.
Oś czasu to faktycznie taki panel, bez którego trudno sobie wyobrazić sensowną pracę nad animacją poklatkową w jakimkolwiek nowoczesnym programie graficznym. To właśnie na osi czasu użytkownik może rozplanować kolejne klatki animacji, ustawiać momenty pojawiania się i znikania obiektów czy sterować długością wyświetlania poszczególnych elementów. Z mojego doświadczenia: w Adobe After Effects, Photoshopie czy nawet GIMP-ie (jeśli dorzuci się odpowiednie wtyczki) praca nad animacją wymaga ciągłego śledzenia, gdzie jesteśmy na osi czasu. Dzięki temu łatwiej kontrolować płynność ruchu czy zsynchronizować efekty dźwiękowe z wizualnymi. Warto pamiętać, że praktycznie każda animacja komputerowa - od prostych gifów po sekwencje w filmach - powstaje na bazie właśnie takiej osi czasu. W branżowych workflow to podstawa, bo umożliwia precyzyjne ustawienie zmian parametrów czy po prostu dodawanie kolejnych klatek. Moim zdaniem opanowanie pracy z tym panelem to fundament dla każdego, kto myśli o tworzeniu animacji, niezależnie od wybranego narzędzia.

Pytanie 14

Aby ułatwić interpretację treści w publikacji online, w zgodzie z zasadami typografii internetowej, w jednej linii może znajdować się

A. 55 znaków
B. 95 znaków
C. 25 znaków
D. 37 znaków
Odpowiedź "55 znaków" jest poprawna, ponieważ jest zgodna z zaleceniami dotyczącymi czytelności tekstu w publikacjach internetowych. Badania wykazały, że idealna długość linii tekstu w formacie cyfrowym powinna wynosić od 50 do 75 znaków. Długość 55 znaków optymalizuje zarówno czytelność, jak i komfort czytania, co jest szczególnie istotne w kontekście designu stron internetowych oraz aplikacji mobilnych. Praktycznym przykładem zastosowania tej zasady może być projektowanie układów tekstowych w serwisach informacyjnych, gdzie zbyt długie linie mogą prowadzić do trudności w śledzeniu kolejnych wierszy, co wpływa negatywnie na doświadczenie użytkownika. Użycie 55 znaków w jednej linii sprzyja także efektywnemu skanowaniu tekstu, co jest kluczowe w dobie natłoku informacji. Dobrze zaprojektowane strony internetowe powinny uwzględniać te zasady typograficzne, aby przyciągnąć i zatrzymać uwagę odbiorców, co z kolei przyczynia się do dłuższego czasu spędzonego na stronie oraz lepszego przyswajania treści.

Pytanie 15

Na ilustracji zaznaczono ujęcie postaci w średnim planie filmowym

Ilustracja do pytania
A. cyfrą 1
B. cyfrą 2
C. cyfrą 4
D. cyfrą 3
Ujęcie oznaczone cyfrą 2 na ilustracji przedstawia średni plan filmowy. W średnim planie widoczna jest postać od pasa w górę, co pozwala skupić się zarówno na mimice twarzy, jak i gestach postaci. Tego typu ujęcie jest często używane w filmach i fotografii, aby przekazać emocje postaci oraz jej interakcję z otoczeniem.

Pytanie 16

Jakie narzędzie w Adobe Photoshop pozwala na automatyczne zaznaczanie fragmentów obrazu o zbliżonych kolorach?

A. Pędzel do korekcji.
B. Magiczna różdżka.
C. Gumka do tła.
D. Lasso wielokątne.
Odpowiedź "Magiczna różdżka" jest prawidłowa, ponieważ to narzędzie w Adobe Photoshop umożliwia automatyczne zaznaczanie obszarów obrazu na podstawie kolorów. Działa na zasadzie detekcji odcieni barw, co pozwala na szybkie wyodrębnienie elementów o podobnych właściwościach kolorystycznych. Dzięki temu narzędziu możemy w prosty sposób selekcjonować tła, obiekty w podobnych tonacjach lub szybko poprawiać konkretne fragmenty obrazu bez potrzeby żmudnego rysowania zaznaczeń ręcznie. W praktyce, jeśli chcemy zaznaczyć niebo w krajobrazie, wystarczy kliknąć w odpowiedni obszar, a magiczna różdżka automatycznie zaznaczy wszystkie piksele o podobnym kolorze. Warto pamiętać, że efektywność tego narzędzia zależy od ustawienia tolerancji, co pozwala na dostosowanie zakresu kolorów do zaznaczenia. Magiczna różdżka jest szczególnie przydatna w projektach graficznych, gdzie czas i precyzja mają kluczowe znaczenie, a jej umiejętne użycie jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie edycji obrazów.

Pytanie 17

Podczas wyboru materiału negatywowego warto zwrócić uwagę na

A. typ obiektywu
B. ziarnistość
C. rozmiar matrycy
D. pomiar ekspozycji
Ziarnistość materiału negatywowego to kluczowy czynnik wpływający na jakość uzyskiwanych obrazów. W kontekście fotografii filmowej, ziarnistość odnosi się do wielkości i rozkładu cząsteczek emulsji światłoczułej na filmie. Wyższa ziarnistość zazwyczaj oznacza większe cząsteczki, co przekłada się na wyraźniejsze ziarno na zdjęciach, co może być pożądane w niektórych stylach artystycznych. Na przykład, w fotografii czarno-białej ziarnistość może dodać charakteru i atmosfery, podczas gdy w fotografii kolorowej, zbyt duża ziarnistość może wpływać negatywnie na jakość obrazu. W praktyce wybór odpowiedniej ziarnistości powinien być dostosowany do zamierzeń artystycznych fotografa oraz specyfiki warunków oświetleniowych, w jakich będzie wykonywana fotografia. Warto również zwrócić uwagę na to, że różne rodzaje filmów mają różną ziarnistość, co wpływa na końcowy rezultat, dlatego ważne jest, aby znać charakterystykę materiału, którego się używa, i wybierać go świadomie w oparciu o zamierzony efekt.

Pytanie 18

Projekt graficzny zdigitalizowany w rozdzielczości 72 ppi powinien być wykorzystany do

A. publikacji internetowej.
B. publikacji książkowej.
C. wydruku przestrzennego 3D.
D. wydruku plakatów w formacie A2.
Obraz w rozdzielczości 72 ppi (pikseli na cal) to standard, który od dawna funkcjonuje przy projektowaniu na potrzeby internetu. Takie pliki świetnie sprawdzają się na ekranach monitorów, laptopów czy smartfonów, gdzie ważniejsza jest lekka waga pliku i szybkość ładowania niż szczegółowość obrazu. Praktyka pokazuje, że większość stron internetowych czy mediów społecznościowych spokojnie radzi sobie z grafikami w tej rozdzielczości. Moim zdaniem, jeśli chodzi o zastosowania cyfrowe, to 72 ppi jest wystarczające – nawet jeśli obecne wyświetlacze typu Retina potrafią więcej, to i tak sieciowo dostarczane obrazy często są kompresowane. Co ciekawe, już od czasów początków projektowania stron WWW przyjęło się, że 72 ppi to taki branżowy „must-have” minimum dla online. Natomiast do druku ta rozdzielczość absolutnie się nie nadaje – tam wymaga się minimum 300 ppi, żeby uzyskać ostry i profesjonalny efekt. Tak więc w praktyce, jeśli masz plik w tej jakości, możesz go spokojnie wrzucać na stronę internetową czy tworzyć grafiki na Facebooka lub Instagram. To też dobry wybór, gdy zależy ci na szybkim ładowaniu strony i wygodzie użytkownika. Takie grafiki nie obciążą serwera i nie będą zamulać strony, co jest ważne zwłaszcza przy słabszym internecie użytkownika.

Pytanie 19

Kompresja MP3 polega na usunięciu z sygnału tych informacji, które są najlepiej słyszalne?

A. wyeliminowaniu z sygnału tych danych, które są słabo słyszalne lub niesłyszalne
B. wyciszeniu w sygnale tych danych, które są słyszalne
C. wzmocnieniu w sygnale tych danych, które są niesłyszalne
D. wyeliminowaniu z sygnału tych danych, które są najlepiej słyszalne
Kompresja MP3 jest techniką przetwarzania dźwięku, która polega na eliminacji danych, które są słabo słyszalne lub całkowicie niesłyszalne dla ludzkiego ucha. Zastosowanie tej metody opiera się na zjawisku maskowania psychoakustycznego, które pokazuje, że niektóre dźwięki są mniej zauważalne, gdy w ich pobliżu występują inne, głośniejsze dźwięki. Dlatego podczas kompresji MP3, kodery audio identyfikują i usuwają te mniej istotne fragmenty sygnału, co prowadzi do znacznego zmniejszenia rozmiaru plików audio bez zauważalnej utraty jakości. Przykładowo, w muzyce, instrumenty o podobnych częstotliwościach mogą maskować dźwięki tła, które nie są słyszalne dla słuchacza. Dzięki temu, pliki MP3 są znacznie mniejsze niż ich oryginalne odpowiedniki, co ułatwia ich przechowywanie i przesyłanie. Standardy, takie jak MPEG Audio Layer III, które zdefiniowały MP3, są szeroko stosowane w branży muzycznej i multimediach, co czyni tę technologię istotnym elementem nowoczesnej cyfrowej dystrybucji dźwięku.

Pytanie 20

Najlepszym sposobem na korektę zdjęcia, które jest prześwietlone lub niedoświetlone, jest skorzystanie z programu Adobe Photoshop oraz użycie poleceń

A. zaznaczenie eliptyczne oraz style warstwy
B. ekspozycja oraz jasność/kontrast
C. próg oraz filtry fotograficzne
D. balans kolorów oraz barwa/nasycenie
Odpowiedź 'ekspozycja oraz jasność/kontrast' jest poprawna, ponieważ te dwa narzędzia w Adobe Photoshop są kluczowe w procesie korekcji zdjęć, które są prześwietlone lub niedoświetlone. Polecenie 'ekspozycja' pozwala na dostosowanie ogólnej jasności obrazu, co jest istotne, gdy zdjęcie było zrobione w zbyt jasnych warunkach, co prowadzi do utraty szczegółów w jasnych obszarach. Dodatkowo, użycie narzędzia 'jasność/kontrast' umożliwia dalsze precyzyjne dostosowanie tonalności zdjęcia, co pozwala na poprawę detali zarówno w ciemnych, jak i jasnych partiach obrazu. Na przykład, w przypadku zdjęcia krajobrazu, które zostało zrobione w słoneczny dzień, stosując te narzędzia, możemy przywrócić detale w chmurach oraz w cieniach drzew, co znacząco poprawia całkowity wygląd zdjęcia. W kontekście standardów branżowych, stosowanie tych narzędzi wpisuje się w praktyki poprawy jakości obrazu, co jest kluczowe w fotografii komercyjnej oraz artystycznej.

Pytanie 21

Aby zmienić kolor tła witryny internetowej, należy określić atrybut

A. tbody
B. style
C. colgroup
D. bgcolor
Użycie atrybutu tbody nie jest odpowiednie do zmiany koloru tła strony. tbody jest używane do grupowania wierszy w tabeli i nie ma właściwości odpowiedzialnej za kolor tła. Z kolei atrybut colgroup służy do definiowania grup kolumn w tabeli, co również nie wiąże się z ustawieniem koloru tła. Głównym celem colgroup jest umożliwienie formatowania kolumn w ramach tabeli, a nie zmiana kolorów. W przypadku atrybutu style, chociaż może on być użyty do stylizacji elementów, jego zastosowanie bezpośrednio w kontekście zmiany koloru tła wymaga bardziej szczegółowego opisu. Styl CSS to nowoczesne podejście do definiowania wyglądu stron internetowych i jest zalecane, aby nie polegać na atrybutach HTML, które są przestarzałe. Oparcie się na atrybucie bgcolor w HTML może prowadzić do problemów z kompatybilnością w przyszłości i ogranicza elastyczność projektowania. Właściwe zrozumienie roli każdego z tych atrybutów jest kluczowe w skutecznym projektowaniu responsywnych i estetycznych stron internetowych, co jest fundamentalne w obecnym krajobrazie webowym.

Pytanie 22

Czym jest animacja poklatkowa?

A. Techniką łączenia dźwięku z obrazem
B. Techniką przekształcania zdjęć w animacje
C. Techniką tworzenia ruchu na podstawie kształtów wektorowych
D. Techniką, w której każda klatka filmu jest osobno ustawiana i fotografowana
Animacja na podstawie kształtów wektorowych, znana jako animacja wektorowa, to technika oparta na matematycznych obliczeniach, które definiują obiekty w przestrzeni. Jest powszechnie stosowana w aplikacjach takich jak Adobe Animate, pozwalając na tworzenie płynnych animacji bez utraty jakości przy zmianie skali. Nie jest to jednak animacja poklatkowa, ponieważ nie polega na fizycznym ustawianiu i fotografowaniu obiektów. Przekształcanie zdjęć w animacje odnosi się często do technik edycji obrazu, które mogą wykorzystywać narzędzia do tworzenia efektów ruchu ze statycznych obrazów, ale nie jest to równoznaczne z klasyczną animacją poklatkową. Łączenie dźwięku z obrazem to proces postprodukcji, który dotyczy synchronizacji audio z wizualnymi elementami filmu lub animacji. Choć jest to kluczowy element produkcji multimedialnej, nie jest związany bezpośrednio z techniką animacji poklatkowej. Błędy myślowe często wynikają z mylenia różnych technik animacyjnych i ich zastosowań, które, choć mogą wydawać się podobne, mają unikalne cechy i zastosowania w praktyce.

Pytanie 23

Aby skoncentrować uwagę widza na konkretnym elemencie w prezentacji, warto w projekcie wykorzystać kolor

A. czerwony
B. zielony
C. czarny
D. niebieski
Kolor czerwony jest powszechnie uznawany za jeden z najbardziej efektywnych sposobów na przyciągnięcie uwagi odbiorcy w prezentacjach. Psychologia kolorów sugeruje, że czerwony wywołuje silne emocje, takie jak pasja i ekscytacja, co sprawia, że jest on szczególnie skuteczny w kontekście podkreślania ważnych informacji. Przykładem może być użycie czerwonego w graficznych elementach prezentacji, takich jak wykresy czy infografiki, gdzie kluczowe dane są wyróżnione tym kolorem, aby przyciągnąć wzrok widza. W praktyce, wiele organizacji stosuje czerwony jako kolor akcentów w swoich prezentacjach, aby zwiększyć czytelność kluczowych punktów. Zgodnie z dobrymi praktykami projektowania wizualnego, warto stosować kontrastujące kolory, aby elementy wyróżniające były łatwo zauważalne, a czerwień idealnie wpisuje się w tę zasadę. Należy jednak pamiętać, że nadmiar czerwieni może być przytłaczający, dlatego kluczowe jest umiejętne dozowanie tego koloru w całości projektu.

Pytanie 24

Wskaż obowiązek spoczywający na właścicielu strony internetowej, który zamierza wykorzystać na stronie zdjęcia oznaczone zamieszczonymi symbolami licencji creative commons.

Ilustracja do pytania
A. Użycia w celach niekomercyjnych.
B. Użycia komercyjnego, na tych samych warunkach.
C. Uznania autorstwa, na tych samych warunkach.
D. Wyłącznie uznania autorstwa.
Odpowiedź 'Uznania autorstwa, na tych samych warunkach.' jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do zasad licencji Creative Commons, które są kluczowe dla legalnego korzystania z dzieł chronionych prawem autorskim. Licencje te, w tym szczególnie typ CC BY-SA (Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach), wymagają, aby użytkownik, który zamierza wykorzystać dany utwór, uznał autorstwo oryginalnego twórcy, co oznacza podanie jego imienia i nazwiska lub pseudonimu w sposób zgodny z intencją twórcy. Ponadto, jeśli tworzysz nowe dzieło, bazując na utworze objętym tą licencją, musisz udostępnić je również na takich samych warunkach. Przykładem może być artysta, który tworzy plakat na podstawie zdjęcia objętego licencją CC BY-SA; w takim przypadku musi podać źródło zdjęcia oraz oznaczyć, że plakat jest dostępny na tych samych zasadach. Właściwe stosowanie licencji Creative Commons nie tylko wspiera twórczość i innowacyjność, ale również chroni prawa autorów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie ochrony własności intelektualnej.

Pytanie 25

Jakiej częstotliwości używa CD-Audio do odwzorowywania dźwięku?

A. 33 kHz
B. 11 kHz
C. 44 kHz
D. 22 kHz
Dźwięk w formacie CD-Audio jest próbkowany z częstotliwością 44,1 kHz, co oznacza, że w ciągu jednej sekundy dokonuje się 44 100 próbek. Taka częstotliwość została przyjęta jako standard, ponieważ jest wystarczająca do wiernego odwzorowania dźwięku w zakresie słyszalnym dla ludzkiego ucha, które wynosi od 20 Hz do 20 kHz. Wybór 44,1 kHz wynika z zasady Nyquista, która sugeruje, że aby dokładnie odwzorować sygnał analogowy, należy próbować go z częstotliwością co najmniej dwa razy większą od najwyższej częstotliwości, jaką chcemy uchwycić. Dodatkowo, w praktyce, takie próbkowanie pozwala na uzyskanie wysokiej jakości dźwięku, co jest kluczowe w produkcji muzyki i nagraniach profesjonalnych. W standardzie CD-Audio zastosowano także kompresję 16-bitową, co zwiększa dynamikę dźwięku i zapewnia bogatsze brzmienie. Warto zauważyć, że standard ten jest szeroko stosowany w branży muzycznej i jest podstawą dla wielu formatów audio, co czyni go fundamentalnym elementem w kontekście jakości nagrań."

Pytanie 26

Deklaracja CSS: li span {font-size:10pt; color:green;} wskazuje, że rozmiar 10 pt dotyczy

A. tekstu wewnątrz wszystkich znaczników span
B. tekstu wewnątrz wszystkich znaczników li oraz span
C. wyłącznie tekstu znajdującego się wewnątrz znaczników span umieszczonych w znacznikach li
D. jedynie tekstu wewnątrz wszystkich znaczników li, które są osadzone w znacznikach span
Wybór odpowiedzi dotyczącej zastosowania reguły CSS jest poprawny, ponieważ selektor 'li span' odnosi się do wszystkich znaczników 'span', które znajdują się wewnątrz znaczników 'li'. W praktyce oznacza to, że reguła ta wpływa tylko na tekst w tych specyficznych elementach, co pozwala na precyzyjne stylizowanie zawartości list. Zastosowanie takich selektorów jest szczególnie ważne w przypadku pisania złożonych dokumentów HTML, gdzie precyzyjne stylizowanie elementów może znacznie poprawić czytelność i estetykę strony. Na przykład, jeżeli chcielibyśmy, aby tylko niektóre fragmenty tekstu w liście miały inny rozmiar czcionki lub kolor, użycie tej reguły pozwala na pełną kontrolę nad formatowaniem. Tego typu techniki są zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie kaskadowych arkuszy stylów (CSS), które promują modularność i elastyczność w projektowaniu stron internetowych.

Pytanie 27

Jakie formaty zapisu broszury informacyjnej w formie publikacji elektronicznej są przeznaczone do wyświetlania w sieci?

A. AI, PDF
B. DWG, EPUB
C. PDF, EPUB
D. CSV, PSD
Formaty PDF i EPUB są powszechnie stosowane w publikacjach elektronicznych, szczególnie w kontekście broszur informacyjnych. PDF (Portable Document Format) to format stworzony przez firmę Adobe, który zapewnia zachowanie układu dokumentu niezależnie od platformy, na której jest wyświetlany. Jest to idealny wybór dla dokumentów, które muszą wyglądać identycznie na różnych urządzeniach, co czyni go standardem w branży. PDF obsługuje zarówno tekst, jak i grafikę, co czyni go uniwersalnym narzędziem do dystrybucji dokumentów, broszur i raportów. EPUB (Electronic Publication) z kolei to format oparty na standardzie OEB (Open eBook), który jest zoptymalizowany do wyświetlania na urządzeniach mobilnych i czytnikach e-booków. EPUB pozwala na płynne dopasowanie treści do rozmiaru ekranu, co zwiększa komfort czytania. Umożliwia również interaktywność oraz wsparcie dla multimediów. W praktyce, organizacje używają PDF do formalnych raportów i dokumentów, a EPUB do bardziej interaktywnych i angażujących treści, takich jak broszury marketingowe, co jest zgodne z aktualnymi trendami w digital marketingu.

Pytanie 28

W jakiej jednostce wyraża się współczynnik odświeżania klatek w programie Adobe Flash?

A. kl/s
B. kl/t
C. kl/ms
D. kl/ts
Poprawna odpowiedź to 'kl/s', co oznacza klatki na sekundę. Współczynnik prędkości wyświetlania klatek jest kluczowym parametrem w produkcji filmowej oraz animacji, a także w programach takich jak Adobe Flash, gdzie płynność animacji jest istotna dla odbiorcy. Standardowa prędkość wyświetlania wynosi zazwyczaj 24 kl/s w filmach, ale w przypadku animacji i gier, może ona wynosić nawet 60 kl/s lub więcej, co zapewnia jeszcze większą płynność ruchu. Zrozumienie tego parametru jest niezbędne przy tworzeniu materiałów multimedialnych, ponieważ wpływa na jakość wizualną oraz doświadczenia użytkownika. Przykładowo, w animacji 3D, odpowiednia liczba klatek na sekundę może decydować o wrażeniu realizmu i dynamiki na ekranie. Warto również zauważyć, że różne platformy mogą mieć różne wymagania dotyczące liczby klatek, dlatego projektanci muszą być elastyczni i dostosowywać swoje materiały do specyfikacji odbiorców.

Pytanie 29

Podczas tworzenia projektu graficznego z uwzględnieniem zasady bliskości, należy pamiętać o regule

A. umieszczania w bliskiej odległości elementów, które nie są ze sobą powiązane
B. umieszczania blisko siebie elementów, które są ze sobą powiązane
C. trójpodziału
D. komunikatów zwrotnych
Odpowiedź dotycząca umieszczania blisko siebie elementów ze sobą powiązanych jest prawidłowa, ponieważ zasada bliskości w projektowaniu graficznym odnosi się do organizacji elementów w taki sposób, aby te, które są ze sobą powiązane, były rozmieszczone blisko siebie. Działa to na korzyść czytelności i spójności wizualnej projektu. Przykładem może być umieszczenie tytułu i odpowiadającego mu opisu lub grafik obok siebie, co pozwala użytkownikowi na łatwe skojarzenie tych elementów. Zasada ta jest również kluczowym elementem w projektowaniu interfejsów użytkownika (UI), gdzie grupowanie powiązanych opcji lub przycisków prowadzi do lepszego zrozumienia i intuicyjności całej struktury nawigacyjnej. Stosowanie zasady bliskości przyczynia się do poprawy estetyki i funkcjonalności projektu, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie UX (User Experience). Warto również zauważyć, że projektanci często wykorzystują tę zasadę w połączeniu z innymi zasadami kompozycji, takimi jak równowaga czy kontrast, aby stworzyć harmonijne i efektywne wizualizacje.

Pytanie 30

Który z protokołów stosowany jest do szyfrowania danych w protokole HTTPS?

A. SSH
B. TCP
C. SSL
D. FTP
Protokół SSL (Secure Sockets Layer) jest kluczowym elementem protokołu HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure), który zapewnia bezpieczną komunikację w sieci. SSL działa poprzez szyfrowanie danych przesyłanych między klientem (np. przeglądarką internetową) a serwerem, co uniemożliwia osobom trzecim ich odczytanie lub modyfikację. Protokół ten gwarantuje nie tylko poufność danych, ale również ich integralność oraz autentyczność, co jest szczególnie ważne w kontekście transakcji online, takich jak zakupy czy bankowość internetowa. W praktyce, gdy użytkownik łączy się z witryną zabezpieczoną protokołem HTTPS, jego przeglądarka nawiązuje bezpieczne połączenie z serwerem za pomocą mechanizmu SSL/TLS. Warto dodać, że SSL w praktyce jest często zastępowany przez jego nowszą wersję – protokół TLS (Transport Layer Security), jednak termin SSL nadal jest powszechnie używany. Zastosowanie SSL/TLS w HTTPS jest zgodne z najlepszymi praktykami bezpieczeństwa stosowanymi w branży IT, co czyni tę technologię niezbędną dla każdej witryny, która przetwarza wrażliwe dane.

Pytanie 31

Wskaż jednostkę rozdzielczości i tryb koloru, które należy zdefiniować, przygotowując fotografie cyfrowe do projektu galerii internetowej.

A. spi i CMYK
B. dpi i CMYK
C. ppi i RGB
D. lpi i RGB
Właśnie tak – przy przygotowywaniu zdjęć do galerii internetowej kluczowe są dwa parametry: ppi oraz tryb koloru RGB. PPI, czyli piksele na cal (ang. pixels per inch), to miara rozdzielczości wykorzystywana w grafice rastrowej, zwłaszcza cyfrowej. Dla internetu praktycznie zawsze liczy się rozmiar obrazu w pikselach, bo przeglądarki i ekrany operują na tej jednostce – dpi, lpi czy spi dotyczą innych zastosowań (np. druku lub skanowania). RGB z kolei to tryb koloru dostosowany do wyświetlania na monitorach, ekranach telefonów czy tabletów, bo właśnie na tych urządzeniach widzimy efekt końcowy. Jeśli wrzucisz do galerii obraz w CMYK, kolory mogą wyświetlać się źle lub matowo – wynika to z innej charakterystyki profilów barwnych. Prawidłowo przygotowane zdjęcie do internetu to takie, które ma odpowiednią rozdzielczość w pikselach (np. 1200x800 px) i jest zapisane w trybie RGB – najlepiej z profilem sRGB, bo to jest najbezpieczniejszy wybór dla sieci, zgodny z zaleceniami konsorcjum W3C. Moim zdaniem, wielu początkujących grafików myli ppi z dpi, a RGB z CMYK, przez co potem pojawiają się różne problemy z kolorami czy ostrością na stronie. Pamiętaj, że w internecie nie chodzi o rozdzielczość do druku, tylko o to, jak obraz wygląda na ekranie – i tutaj ppi oraz RGB są wręcz obowiązkowe.

Pytanie 32

Na rysunku przedstawiono panel programu Adobe Photoshop zawierający warstwę tła oraz

Ilustracja do pytania
A. warstwę dopasowania z dołączoną maską warstwy.
B. warstwę z dołączoną maską warstwy.
C. obiekt inteligentny z dodanym efektem stylu warstwy.
D. obiekt inteligentny z utworzoną maską przycinającą.
Wygląda na to, że odpowiedź, którą zaznaczyłeś, nie do końca trafia w sedno. Wydaje mi się, że tutaj jest jakieś nieporozumienie, bo obiekt inteligentny to inny typ warstwy. Pozwala on na nieniszczącą edycję i zachowanie oryginalnego obrazu, co jest super ważne, zwłaszcza gdy pracujesz z dużymi plikami. Może myślałeś, że obiekty inteligentne zawsze mają efekty stylu warstwy, ale w tym przypadku nic takiego nie widać. Warstwa dopasowania z maską to coś innego, ona służy do aplikowania efektów bez zmieniania oryginalnych warstw. Możliwe, że źle założyłeś, że każda maska musi być z warstwą dopasowania - a tak nie jest. Efekty stylu warstwy można stosować do różnych typów warstw, ale maski warstwy to coś zupełnie innego. Kluczowe jest zrozumienie tej różnicy, żeby poprawnie edytować grafikę.

Pytanie 33

Negatyw prześwietlony i krótko wywołany charakteryzuje się

A. brakiem kontrastu i całkowitą przezroczystością
B. jasnością oraz szczegółowością w cieniach
C. jasnością oraz harmonią
D. niskim kontrastem i brakiem przezroczystości
Wybór odpowiedzi związanych z jasnością, szczegółami w cieniach lub brakiem kontrastu odzwierciedla powszechne nieporozumienia dotyczące charakterystyki negatywów radiologicznych. Jasność w kontekście prześwietleń odnosi się do stopnia, w jakim obraz jest widoczny, a nie do jego szczegółowości. W rzeczywistości, negatywy o wysokiej jasności często wykazują zbyt duży kontrast, co prowadzi do utraty istotnych informacji w obszarach cieni. Odpowiedzi mówiące o harmonijności także mogą wprowadzać w błąd, ponieważ harmonijność nie jest techniczną cechą negatywu, a raczej subiektywnym odczuciem estetycznym, które nie ma zastosowania w kontekście diagnostyki obrazowej. Odpowiedzi sugerujące pełną przejrzystość także są niepoprawne. W praktyce, pełna przejrzystość w radiografii byłaby równoznaczna z brakiem jakichkolwiek detali, co jest sprzeczne z celem prześwietlenia. Warto podkreślić, że nieprawidłowe zrozumienie tych pojęć może prowadzić do błędów w interpretacji obrazów, co jest kluczowe dla postawienia prawidłowej diagnozy. W związku z tym, ważne jest, aby osoby pracujące w obszarze diagnostyki obrazowej miały solidne zrozumienie tych terminów oraz ich praktycznych implikacji.

Pytanie 34

Które polecenie zapewnia w programie Adobe Photoshop uzyskanie obrazu po modyfikacji z obrazu oryginalnego?

Ilustracja do pytania
A. Warstwa / Nowa warstwa dopasowania / Próg
B. Obraz / Dopasowania / Mapa gradientu
C. Warstwa / Nowa warstwa dopasowania / Czarno-biały
D. Obraz / Dopasowania / Jaskrawość
Wybór odpowiedzi, który odnosi się do polecenia 'Obraz / Dopasowania / Mapa gradientu' prowadzi do kilku nieporozumień. Mapa gradientu jest metodą, która wprowadza kolorowe przejścia między różnymi tonami, a nie redukuje palety barw do dwóch kolorów, jak ma to miejsce w progowaniu. Użytkownicy często mylą te techniki, ponieważ obie mają na celu modyfikację kolorystyki obrazu, ale ich zastosowanie oraz efekty są całkowicie odmienne. Mapa gradientu może być używana do uzyskania subtelnych przejść kolorów, co jest przydatne w kontekście tworzenia zaawansowanych efektów wizualnych, ale nie spełnia wymagań dotyczących gwałtownej redukcji kolorów, co jest kluczowe dla progowania. Kolejna odpowiedź, która wskazuje na 'Obraz / Dopasowania / Jaskrawość', również nie jest właściwa, ponieważ jaskrawość odnosi się do zmiany intensywności kolorów w obrazie, a nie do ich redukcji. Zrozumienie różnicy między tymi technikami jest kluczowe dla prawidłowego stosowania narzędzi edycyjnych w Photoshopie. W praktyce, niewłaściwe stosowanie opcji kolorystycznych może prowadzić do niezamierzonych rezultatów w projektach graficznych, a także wpływać na estetykę i komunikację wizualną. Stąd, umiejętność precyzyjnego dobierania narzędzi w zależności od zamierzonego efektu jest niezbędna dla każdego profesjonalisty zajmującego się grafiką komputerową.

Pytanie 35

Jakie składniki powinien zawierać pierwszy slajd prezentacji?

A. Tytuł lub główną myśl.
B. Ilustracje dotyczące tematów prezentacji.
C. Tytuł oraz podsumowanie.
D. Interesujące motto reklamowe lub grafikę.
Pierwszy slajd prezentacji powinien zawierać tytuł lub myśl przewodnią, ponieważ to kluczowy element, który natychmiast przyciąga uwagę odbiorców. Tytuł powinien jasno odzwierciedlać temat prezentacji, co pozwala słuchaczom na szybkie zrozumienie, o czym będą słuchać. Dobry tytuł nie tylko nakreśla temat, ale także buduje kontekst i zainteresowanie. Przykładowo, w prezentacji dotyczącej zrównoważonego rozwoju, tytuł może brzmieć 'Zrównoważony rozwój w praktyce: jak zmieniać świat na lepsze'. Warto również wspomnieć, że dobrym standardem w branży jest stosowanie estetyki wizualnej, która wspiera przekaz tytułu, na przykład poprzez odpowiednie kolory i czcionki. Zastosowanie myśli przewodniej może również pomóc w nawiązaniu emocjonalnego kontaktu z publicznością, co jest istotne dla efektywnej komunikacji. W praktyce, każdy element tytułu i jego przedstawienie powinny być przemyślane, aby miały wpływ na późniejsze odbieranie całej prezentacji.

Pytanie 36

Standard cyfrowego zapisu dźwięku na płycie kompaktowej wykorzystuje kodowanie o częstotliwości próbkowania i rozdzielczości równych odpowiednio

A. 44,1 kHZ / 16 bitów na próbkę.
B. 22,1 kHZ / 8 bitów na próbkę.
C. 64,1 kHZ / 18 bitów na próbkę.
D. 88,1 kHZ / 32 bitów na próbkę.
Bardzo trafnie rozpoznana charakterystyka standardu zapisu dźwięku na płycie CD-Audio. Ustalono ją w latach 80. po długich analizach nad jakością i kompatybilnością techniczną. Częstotliwość próbkowania 44,1 kHz oznacza, że każda sekunda dźwięku jest dzielona na 44100 próbek – to wystarcza, żeby zgodnie z twierdzeniem Nyquista wiernie odtworzyć sygnał audio o najwyższej częstotliwości 20 kHz, czyli poza próg słyszalności człowieka. Rozdzielczość 16 bitów na próbkę daje 65536 możliwych poziomów amplitudy dla jednej próbki – dzięki temu nagrania są czyste, pozbawione szumu oraz zachowują dynamikę muzyki. W praktyce, taki format przez dekady był nie tylko podstawowym standardem dla muzyki rozprowadzanej na płytach kompaktowych, ale stał się też referencją przy masteringu audio czy archiwizacji nagrań w studiach. Osobiście uważam, że choć dziś mamy wyższe rozdzielczości w formatach hi-res, 44,1 kHz/16 bitów nadal daje bardzo dobrą jakość – trudno odróżnić takie nagranie od oryginału z taśmy dla przeciętnego słuchacza. W urządzeniach domowych, w kinach czy nawet w profesjonalnych zastosowaniach to wciąż rozpoznawalny i uniwersalny standard. Warto też wiedzieć, że większość plików .wav czy .flac w „CD quality” bazuje właśnie na tych parametrach. Ten wybór był kompromisem między jakością a dostępną pojemnością nośnika – 700 MB na standardowej płycie wystarcza na ok. 74–80 minut muzyki stereo. Dziś te liczby mogą wydawać się niskie, ale pod względem praktycznym i jakościowym to był strzał w dziesiątkę moim zdaniem.

Pytanie 37

W modelu koloru RGBA litera A oznacza

A. poziom nasycenia koloru.
B. składową jasności.
C. kanał przezroczystości.
D. składową intensywności.
Odpowiedź wskazująca, że litera 'A' w modelu RGBA oznacza kanał przezroczystości, jest jak najbardziej poprawna. Model RGBA jest rozszerzeniem modelu RGB, który dodaje dodatkowy kanał (Alpha) do reprezentacji kolorów. Składnik ten określa stopień przezroczystości danego piksela. Wartość kanału alpha waha się od 0 (całkowita przezroczystość) do 255 (całkowita nieprzezroczystość w modelu 8-bitowym). Dzięki temu projektanci i programiści mogą tworzyć złożone efekty wizualne, takie jak nakładanie obrazów i tworzenie różnorodnych efektów przejrzystości w grafikach komputerowych oraz w aplikacjach webowych. Przykładem zastosowania może być grafika w formacie PNG, który wspiera przezroczystość, pozwalając na tworzenie elementów UI z zaokrąglonymi rogami lub cieniami. W kontekście dobrych praktyk projektowania interfejsów użytkownika, umiejętne wykorzystanie kanału alpha przyczynia się do estetyki i funkcjonalności aplikacji, umożliwiając twórcom kontrolowanie, jak elementy współgrają ze sobą w złożonych układach wizualnych.

Pytanie 38

Który model kolorów jest zalecany dla pliku z wielobarwną grafiką wektorową, przeznaczonego do druku w profesjonalnej drukarni?

A. Bichromia barwna
B. CMYK
C. RGB
D. Skala szarości
Odpowiedź CMYK jest poprawna, ponieważ ten model barwny jest standardem w druku profesjonalnym. Skrót CMYK oznacza cztery kolory: cyjan, magenta, żółty i czarny (key), które są używane w procesie druku offsetowego. W przeciwieństwie do modelu RGB, który jest oparty na światle i stosowany głównie w wyświetlaczach elektronicznych, CMYK jest dedykowany do reprezentacji kolorów na papierze. W praktyce, dzięki modelowi CMYK, drukarnie mogą precyzyjnie odzwierciedlić kolory na wydrukach, co jest kluczowe dla zachowania spójności w projektach graficznych. Używanie CMYK pozwala również na lepsze zarządzanie kolorami, co jest szczególnie istotne w przypadku materiałów reklamowych czy publikacji, gdzie precyzyjne odwzorowanie kolorów jest niezbędne. Warto zauważyć, że podczas projektowania materiałów do druku, zaleca się pracę w przestrzeni kolorów CMYK, aby uniknąć niespodzianek związanych z różnicami w odwzorowaniu kolorów między ekranem a finalnym produktem drukowanym.

Pytanie 39

Elementy animacji oznaczone na rysunku ramką w kolorze czerwonym to

Ilustracja do pytania
A. klatki kluczowe.
B. warstwy dopasowania.
C. klatki pośrednie.
D. warstwy korygujące.
Wybór odpowiedzi związanej z klatkami kluczowymi, warstwami korygującymi lub warstwami dopasowania świadczy o nieporozumieniu w zakresie podstawowych koncepcji animacji. Klatki kluczowe to kluczowe momenty w animacji, które definiują istotne punkty, takie jak początek i koniec ruchu. Ich rola nie polega na tworzeniu płynności, lecz na ustanowieniu punktów odniesienia. Warstwy korygujące i warstwy dopasowania z kolei mają zastosowanie w zakresie edycji i korekcji kolorów, co nie jest związane z dynamiką ruchu animacji. Użytkownicy mogą mylnie utożsamiać te terminy, nie rozumiejąc, że animacja opiera się na ciągłości ruchu, który jest osiągany przez klatki pośrednie. Typowym błędem jest również zakładanie, że większa ilość klatek kluczowych wystarczy do stworzenia płynnej animacji, co nie jest prawdą. Bez odpowiednio rozmieszczonych klatek pośrednich, animacja może wydawać się sztywna i nienaturalna. Właściwe zrozumienie tych terminów oraz ich zastosowanie w praktyce jest kluczowe dla tworzenia wysokiej jakości animacji i zgodności z branżowymi standardami, które podkreślają znaczenie płynności i autentyczności ruchu.

Pytanie 40

Który program umożliwia utworzenie prezentacji liniowej wyświetlanej slajd po slajdzie?

A. Microsoft Paint
B. Audacity
C. Power Point
D. Adobe Bridge
Power Point to zdecydowanie najpopularniejsze narzędzie do tworzenia prezentacji liniowych, czyli takich, które prowadzą widza krok po kroku, slajd po slajdzie. Program ten umożliwia nie tylko prostą prezentację tekstu i obrazów, ale też korzystanie z animacji, wstawianie wykresów, filmów czy dźwięków. Moim zdaniem, to właśnie dzięki tej funkcjonalności Power Point stał się branżowym standardem wszędzie tam, gdzie liczy się przejrzyste i efektowne przekazywanie informacji—czy to w szkole, na uczelni, czy podczas biznesowych wystąpień. Praktyka pokazuje, że prezentacje tworzone w Power Point są kompatybilne z większością sprzętu wykorzystywanego na konferencjach czy lekcjach, a pliki PPTX można szybko edytować i udostępniać innym. Warto też pamiętać, że program oferuje szablony, co przyspiesza pracę i pozwala trzymać się pewnych estetycznych i typograficznych standardów. Z mojego doświadczenia wynika, że dobrze przygotowana prezentacja liniowa w Power Point to podstawa skutecznej komunikacji wizualnej. Jeśli więc chcesz zaprezentować coś „po kolei”, nie wyobrażam sobie lepszego narzędzia, chyba że masz bardzo specyficzne wymagania—ale to już inna historia.