Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 27 grudnia 2025 17:15
  • Data zakończenia: 27 grudnia 2025 17:37

Egzamin zdany!

Wynik: 22/40 punktów (55,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W tabeli przedstawiono opisy zarządzania zapasami grup asortymentów. Który opis dotyczy klasyfikacji XYZ?

Opis A.Opis B.
Szybka reakcja na potrzeby konsumenta oraz maksymalna redukcja kosztów w całym łańcuchu dostaw.Poziom utrzymania zapasów tworzą grupy: pierwsza I - największe zużycie, grupa II - średnie zużycie, grupa III - sporadyczne zużywane
Opis C.
Udział wielkości sprzedawanych grup asortymentowych w I kwartale 2009 przedstawiał się następująco: grupa I – 80%, grupa II – 15%, grupa III – 5%
Opis D.
Planowanie potrzeb materiałowych na podstawie prognozowanego popytu.
A. D.
B. A.
C. B.
D. C.
Odpowiedź B jest poprawna, ponieważ doskonale odzwierciedla zasady klasyfikacji XYZ, która jest fundamentalnym narzędziem w zarządzaniu zapasami. Klasyfikacja ta dzieli towary na trzy główne grupy: X, Y i Z, na podstawie ich wartości oraz częstotliwości zużycia. Grupa X obejmuje towary o najwyższej wartości i największej częstotliwości zużycia, co oznacza, że te produkty są kluczowe dla działania firmy i wymagają szczególnego nadzoru. Grupa Y to towary o średniej wartości i częstotliwości zużycia, a grupa Z to produkty o najniższej wartości i najrzadszym zużyciu. Przykładem zastosowania tej klasyfikacji może być przedsiębiorstwo zajmujące się dystrybucją elektroniki, które powinno skupić się na monitorowaniu zapasów smartfonów (grupa X), podczas gdy akcesoria, takie jak kable czy etui, mogą być klasyfikowane jako produkty grupy Z. Zastosowanie klasyfikacji XYZ pozwala na efektywniejsze zarządzanie zapasami, optymalizację kosztów oraz lepsze planowanie zakupów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce.

Pytanie 2

Cena brutto jednostkowa wyrobu gotowego, który jest objęty 23% stawką VAT, wynosi 120,00 zł. Jak obliczyć jednostkową cenę netto tego wyrobu gotowego?

A. 97,56 zł
B. 78,05 zł
C. 73,17 zł
D. 92,40 zł
Obliczanie ceny netto z ceny brutto i stawki VAT to temat, który może być mylący. Czasem ludzie popełniają błąd i po prostu odejmują VAT od ceny brutto, co jest w rzeczywistości błędne. Na przykład, niektórzy próbują obliczyć VAT jako 23% z 120 zł, co daje około 27,60 zł, a potem odejmują to od ceny brutto, co prowadzi do złego wyniku. Takie coś nie zgadza się z zasadami rachunkowości, bo VAT nie jest tak łatwo odliczany jak się wydaje. Inny częsty błąd to zapomnienie, że stawka VAT to procent, który trzeba uwzględnić w obliczeniach, co znów prowadzi do pomyłek. Nieprawidłowe użycie wzorów matematycznych też może dać mylne wyniki. Dlatego tak ważne jest, żeby zawsze stosować właściwy wzór, czyli podzielić cenę brutto przez (1 + stawka VAT), żeby naprawdę uzyskać prawidłową cenę netto. To jest kluczowe dla dobrego prowadzenia biznesu i rozliczeń VAT.

Pytanie 3

Rysunek przedstawia

Ilustracja do pytania
A. kartę kierowcy tachografu cyfrowego.
B. wykresówkę tachografu analogowego.
C. kartę drogowa.
D. wydruk z tachografu cyfrowego.
Wykresówka tachografu analogowego, jak przedstawiona na zdjęciu, jest kluczowym narzędziem w monitorowaniu czasu pracy kierowców oraz ich aktywności na drodze. Tarcza wykresowa jest zaprojektowana tak, aby rejestrować różne parametry, takie jak prędkość pojazdu, czas jazdy i odpoczynku, co jest zgodne z regulacjami prawnymi dotyczącymi transportu drogowego. Wykorzystywanie tachografów analogowych jest szczególnie istotne w kontekście przestrzegania norm dotyczących czasu pracy kierowców, co ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drogach. Przykładem zastosowania może być transport towarów, gdzie kierowcy muszą regularnie dostarczać wykresówki jako dowód przestrzegania przepisów. W branży transportowej istotne jest również zrozumienie, jak interpretować dane z wykresówki, co pozwala na efektywne zarządzanie czasem pracy kierowców oraz minimalizowanie ryzyka naruszeń przepisów. Warto także zaznaczyć, że pomimo rosnącej popularności tachografów cyfrowych, wykresówki analogowe wciąż mają swoje miejsce, zwłaszcza w starszych pojazdach. Znajomość ich funkcji i sposobu działania jest niezbędna dla każdego profesjonalnego kierowcy oraz menedżera floty.

Pytanie 4

Jaki rodzaj transportu wewnętrznego cechuje się stałym ruchem?

A. Suwnica
B. Układnica
C. Przenośnik taśmowy
D. Wózek widłowy
Przenośnik taśmowy to układ transportowy, który charakteryzuje się ciągłym ruchem materiałów. Jest to kluczowy element w wielu procesach produkcyjnych i magazynowych, wykorzystywany przede wszystkim do transportu surowców, komponentów oraz gotowych produktów. Działa na zasadzie przesuwania materiałów po taśmie, która porusza się w stałym rytmie. Zastosowanie przenośników taśmowych pozwala na zwiększenie efektywności transportu, zredukowanie czasu przestojów oraz minimalizację ryzyka uszkodzeń przewożonych towarów. Dobre praktyki w branży wskazują, że stosowanie przenośników taśmowych jest zalecane w sytuacjach, gdzie zachodzi potrzeba transportu dużych ilości materiałów na długich odległościach, co czyni je nieocenionym narzędziem w logistyce i produkcji. Przykładowo, w branży spożywczej przenośniki taśmowe są wykorzystywane do transportowania produktów od momentu ich wytworzenia aż po pakowanie, co zapewnia ciągłość procesu produkcyjnego i wysoką wydajność.

Pytanie 5

Na podstawie danych zawartych w tabelach ustal, na który dzień należy zaplanować złożenie zamówienia na cukier.

Przedmiot dostawyCzas realizacji zamówienia [dzień]
Tłuszcz roślinny5
Cukier3
Polewa kakaowa4
Mąka pszenna2


Styczeń09
styczeń
10
styczeń
11
styczeń
12
styczeń
13
styczeń
16
styczeń
17
styczeń
18
styczeń
Tłuszcz roślinny [l]
Planowana dostawa100
Planowane zamówienie
Cukier [kg]
Planowana dostawa200
Planowane zamówienie
Polewa kakaowa [l]
Planowana dostawa100
Planowane zamówienie
Mąka pszenna [kg]
Planowana dostawa300
Planowane zamówienie
A. 10 stycznia.
B. 16 stycznia.
C. 18 stycznia.
D. 13 stycznia.
Wybór daty innej niż 10 stycznia wskazuje na zrozumienie niewłaściwej logiki dotyczącej czasu realizacji zamówienia. Na przykład, odpowiedź wskazująca na 13 stycznia sugeruje, że zamówienie może być złożone w dniu dostawy, co jest błędnym podejściem w kontekście zarządzania łańcuchem dostaw. W praktyce, należy pamiętać, że czas przetwarzania zamówienia oraz jego realizacja rzadko są natychmiastowe, a często wymagają zaplanowania z wyprzedzeniem. Wybór 16 stycznia jest również nietrafiony, ponieważ zakłada, że zamówienie mogłoby być zrealizowane po planowanej dacie dostawy, co jest sprzeczne z podstawowymi zasadami logistyki. Warto również zauważyć, że odpowiedzi takie jak 18 stycznia są całkowicie nieadekwatne, ponieważ przekraczają termin dostawy o pięć dni, co może prowadzić do poważnych problemów z dostępnością produktów i niezadowoleniem klientów. Kluczowym błędem myślowym jest założenie, że zamówienia można składać w dowolnym momencie, co w praktyce nie uwzględnia rzeczywistych ograniczeń czasowych. Właściwe podejście do planowania zamówień opiera się na dokładnej analizie danych oraz uwzględnieniu wszystkich istotnych aspektów logistycznych.

Pytanie 6

Zakład produkujący musli pracuje na trzech zmianach po 8 godzin. Wydajność każdej zmiany wynosi 1 tonę musli. Na każde 100 kg musli firma używa 15 kg żurawiny. Ile żurawiny jest potrzebne do produkcji musli w ciągu jednego dnia?

A. 450 kg
B. 3 600 kg
C. 150 kg
D. 15 000 kg

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć, ile żurawiny należy wydać do dziennej produkcji musli, najpierw ustalamy całkowitą dzienną produkcję musli. Przedsiębiorstwo pracuje na trzy zmiany po 8 godzin każda, co daje łącznie 24 godziny pracy. Wydajność jednej zmiany wynosi 1 tonę musli, co oznacza, że w ciągu dnia produkcja wynosi 3 tony musli (1 t z każdej zmiany). Następnie, korzystając z podanej proporcji, na każde 100 kg musli zużywa się 15 kg żurawiny. Zatem, dla 3 ton musli (czyli 3000 kg) możemy obliczyć, ile żurawiny będzie potrzebne. 3000 kg musli to 30 razy 100 kg, więc potrzebujemy 30 razy 15 kg żurawiny. To daje nam 450 kg żurawiny. Takie obliczenia są zgodne z dobrymi praktykami w zakresie planowania produkcji, gdzie precyzyjne obliczenia są kluczowe dla efektywności i minimalizacji kosztów surowców. W praktyce, przedsiębiorstwa często stosują podobne kalkulacje w celu optymalizacji wykorzystania surowców i zapewnienia płynności produkcji.

Pytanie 7

Dokumenty, które rejestrują operacje TPM w obszarze przyjęć magazynowych, to:

A. Pz, Zw, Mm
B. LP, Wz, Mm
C. FV, Rw, Wz
D. Pz, Wz, Mm
Odpowiedź "Pz, Zw, Mm" jest poprawna, ponieważ dokumenty te są kluczowymi elementami procedur TPM (Total Productive Maintenance) w strefie przyjęć magazynu. Pz, czyli "Przyjęcie Zewnętrzne", odnotowuje przyjęcie towarów z zewnątrz, co jest fundamentalne dla zachowania ciągłości procesów magazynowych. Zw, czyli "Zamówienie Wewnętrzne", jest dokumentem, który rejestruje transfery towarów między różnymi sekcjami magazynu, co jest niezbędne dla optymalizacji przestrzeni składowej oraz utrzymania porządku. Mm, czyli "Miejsce Magazynowe", pozwala na identyfikację i przyporządkowanie konkretnego towaru do określonego miejsca w magazynie, co jest kluczowe w kontekście zarządzania zapasami. W praktyce, aby skutecznie zarządzać magazynem, niezbędne jest stosowanie tych dokumentów, co wspiera zarówno efektywność operacyjną, jak i jakość obsługi klienta. Poprawne użycie tych dokumentów przyczynia się do lepszego śledzenia ruchu towarów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 8

Dokument wystawiany w związku z wydaniem towarów z magazynu na zewnątrz to

A. PZ
B. PW
C. WZ
D. Faktura VAT
Dokument WZ (Wydanie Zewnętrzne) jest kluczowym elementem w procesie zarządzania magazynem, służącym do udokumentowania wydania towaru z magazynu na zewnątrz. WZ jest wystawiany w momencie, gdy towar opuszcza magazyn, co pozwala na dokładne śledzenie przepływu materiałów i zapewnia zgodność z ewidencją stanu magazynowego. Przykładem zastosowania dokumentu WZ może być sytuacja, gdy firma sprzedaje produkty do klienta lub przekazuje je do innego działu firmy. W takim przypadku, WZ stanowi formalny dowód operacji, co jest istotne zarówno dla celów księgowych, jak i dla kontroli jakości. W praktyce WZ często zawiera szczegółowe informacje, takie jak numer partii towaru, datę wydania, dane odbiorcy oraz podpis osoby odpowiedzialnej za wydanie towaru. Dzięki temu, dokument ten nie tylko ułatwia zarządzanie zapasami, ale także wspiera audyty i kontrolę wewnętrzną, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 9

Jakie wyroby charakteryzują się dystrybucją intensywną?

A. Nabiał
B. Telewizor
C. Meble
D. Samochód
Odpowiedź "Nabiał" jest poprawna, ponieważ towary dystrybuowane intensywnie charakteryzują się szeroką dostępnością oraz częstym zakupem przez konsumentów. Nabiał, jako produkt codziennego użytku, musi być dostępny w dużych ilościach w supermarketach i sklepach spożywczych, aby zaspokoić popyt klientów. Standardy dystrybucji intensywnej zakładają minimalizację kosztów i maksymalizację dostępności, co jest szczególnie istotne w przypadku produktów szybko psujących się, takich jak mleko czy jogurty. W praktyce oznacza to, że producenci nabiału często współpracują z dużymi sieciami handlowymi, aby zapewnić regularne dostawy i wysoką rotację towarów. Przy odpowiednim zarządzaniu łańcuchem dostaw, można efektywnie redukować straty oraz zwiększać efektywność operacyjną. Dobrym przykładem jest strategia Just-in-Time, która pozwala na minimalizację zapasów i jednoczesne utrzymanie wysokiej dostępności produktów na półkach. W branży spożywczej, dbanie o odpowiednie warunki przechowywania i transportu nabiału jest kluczowe dla jakości oraz bezpieczeństwa żywności.

Pytanie 10

W magazynie, który przechowuje, należy stosować metodę FEFO wydań magazynowych

A. produkty spożywcze
B. urządzenia AGD
C. metal
D. węgiel kamienny
Metoda FEFO (First Expired, First Out) jest szczególnie istotna w kontekście przechowywania artykułów spożywczych, gdzie data ważności jest kluczowym czynnikiem determinującym bezpieczeństwo i jakość produktu. W systemie FEFO, zasada działania polega na tym, że najpierw wydawane są te produkty, które mają najkrótszy termin ważności. Dzięki temu minimalizuje się ryzyko przeterminowania towarów oraz ogranicza straty związane z koniecznością utylizacji produktów, które straciły ważność. Przykładem zastosowania tej metody może być magazyn spożywczy, w którym przechowuje się świeże owoce, warzywa czy nabiał. Regularne monitorowanie dat ważności oraz rotacja towarów na podstawie tej metody stają się niezbędnymi praktykami zgodnymi z standardami HACCP, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa żywności. Stosowanie FEFO w magazynach artykułów spożywczych jest standardem branżowym, który pozwala na efektywne zarządzanie zapasami oraz zwiększenie zaufania konsumentów do jakości oferowanej żywności.

Pytanie 11

Znak umieszczony na opakowaniu transportowym oznacza, że towar jest

Ilustracja do pytania
A. łatwopalny.
B. trucizną.
C. promieniotwórczy.
D. substancją żrącą.
Odpowiedź "łatwopalny" jest poprawna, ponieważ znak umieszczony na opakowaniu transportowym to międzynarodowy symbol materiałów łatwopalnych. Symbol ten, przedstawiający czarny kwadrat obrócony o 45 stopni z białym tłem i płomieniem w środku, jasno wskazuje na to, że zawartość opakowania jest łatwopalna. W praktyce oznaczenie to stosowane jest w transporcie różnych substancji chemicznych, które mogą stanowić zagrożenie pożarowe. W branży transportowej, zgodnie z międzynarodowymi standardami, takimi jak UN Model Regulations oraz ADR (European Agreement concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road), właściwe oznakowanie towarów niebezpiecznych jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa podczas transportu. Wiedza na temat klasyfikacji materiałów niebezpiecznych i odpowiednich oznaczeń jest niezbędna dla pracowników zajmujących się logistyką oraz zarządzaniem magazynami. Przykładem mogą być substancje takie jak benzyna czy etanol, które są łatwopalne i wymagają szczególnych procedur transportowych oraz składowania, aby zminimalizować ryzyko pożaru.

Pytanie 12

Przedstawione w tabeli stawki taryfowe mają charakter

Odległość
w km
Strefa 1Strefa 2Strefa 3
w zł
1190195205
2220230242
3250265279
4280300316
5310335353
A. degresywny.
B. stały.
C. malejący.
D. progresywny.
Stawki taryfowe nie są progresywne, co oznacza, że nie rosną w zależności od ilości przejechanych kilometrów w sposób, który charakteryzuje ten typ taryfy. Progresywne stawki oznaczają, że im więcej kilometrów pokonujemy, tym wyższa stawka za każdy dodatkowy kilometr, co może prowadzić do sytuacji, w której klienci płacą znacznie więcej za dłuższe trasy. W przypadku stawek degresywnych, z kolei, początkowe stawki są wyższe, a następnie maleją w miarę pokonywania kolejnych kilometrów, co także nie ma miejsca w omawianym przykładzie. Malejące stawki funkcjonują podobnie do degresywnych, jednak w tym przypadku zmniejszająca się stawka dotyczy ogólnych kosztów w miarę wydłużania trasy. Posiadanie takich taryf mogłoby prowadzić do nieprzewidywalności kosztów dla użytkowników, co jest sprzeczne z zasadą przejrzystości w ustalaniu cen. Użytkownicy często mylą te pojęcia z powodu nieprecyzyjnych wyjaśnień dotyczących taryf lub niewłaściwego zrozumienia funkcjonowania systemów taryfowych. Kluczowe jest, aby zrozumieć, że stawki taryfowe mogą przybierać różnorodne formy, ale w tym przypadku mamy do czynienia z taryfą stałą, która zapewnia bezpieczeństwo finansowe i przewidywalność kosztów dla klientów.

Pytanie 13

Zakład wytwarzający elementy do samochodów osobowych organizuje transport części zamiennych do różnych hurtowni na podstawie indywidualnych zamówień, na terenie Polski w systemie

A. obwodowym
B. promienistym
C. sztafetowym
D. zbiorczym
Wybór odpowiedzi sztafetowym, obwodowym lub zbiorczym wskazuje na nieporozumienie w zakresie metodologii logistyki dostaw. Sztafetowy system dostaw polega na realizacji transportów w określonym porządku, gdzie każdy przystanek wymaga wykonania dostawy przed przejściem do następnego. Taki model jest mniej elastyczny i bardziej czasochłonny, co czyni go nieodpowiednim w kontekście fabryki produkującej części do samochodów, gdzie kluczowe są szybkość i efektywność. Obwodowy model dostaw zakłada trasę, która okrąża centralny punkt dostaw, co może prowadzić do wydłużenia czasów transportu, zwłaszcza gdy wiele hurtowni znajduje się blisko siebie. Z kolei zbiorczy system dostaw, w którym produkty są transportowane w większych partiach do jednego punktu zbiorczego, może nie być optymalny w przypadku indywidualnych zamówień, gdzie klienci oczekują szybkiej realizacji. Te podejścia mogą prowadzić do typowych błędów, takich jak nadmierne koszty transportu, opóźnienia w dostawach oraz niska elastyczność w dostosowywaniu się do zmieniających się potrzeb rynku. Współczesna logistyka kładzie duży nacisk na elastyczność oraz dostosowanie systemu dostaw do specyficznych potrzeb klientów, co jest kluczowe w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 14

Tabela przedstawia wartość przesyłek doręczonych przez przedsiębiorstwo kurierskie w roku 2011. W analizie statystycznej zjawiska posłużono się wskaźnikiem

Rodzaj przesyłkiWartość przesyłki w złUdział w %
zwykłe57 50057,5
ekspresowe42 50042,5
Razem100 000100,0
A. struktury.
B. korelacji.
C. dyspersji.
D. dynamiki.
Wybór wskaźnika dynamiki jest nieprawidłowy, ponieważ odnosi się on do analizy zmian w czasie, a nie do udziału poszczególnych elementów w całości. Wskaźniki dynamiki, takie jak wskaźnik wzrostu lub spadku, są używane do określenia, jak wartości zmieniają się w różnych okresach. Natomiast w przypadku analizy struktury przesyłek, kluczowe jest zrozumienie proporcji, a nie samego tempa zmian. Dodatkowo, wskaźnik dyspersji, który również został wymieniony, służy do określenia zmienności danych, a nie do ich strukturalnej analizy. Jest to miara, która pokazuje zakres rozrzutu danych, co jest istotne w kontekście oceny ryzyka i stabilności, ale nie odpowiada na pytanie o udział poszczególnych kategorii w całkowitej wartości. Wreszcie, wskaźnik korelacji ma na celu zbadanie relacji między dwoma zmiennymi, co również nie ma zastosowania w przypadku analizy struktury. Dlatego kluczowym błędem w tym przypadku jest mylenie różnych wskaźników analizy statystycznej i ich zastosowań. Zrozumienie tych różnic jest fundamentalne dla poprawnego interpretowania danych i podejmowania decyzji opartych na analizie statystycznej.

Pytanie 15

Jak powinno się postąpić z towarem, który jest przygotowywany do magazynowania, a jego opakowanie zostało uszkodzone przez gryzonie?

A. Natychmiast wyrzucić
B. Przepakować
C. Skierować do ponownego przerobu
D. Poddać dezynfekcji
Uszkodzone opakowanie towaru, szczególnie w wyniku działania gryzoni, stwarza poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa przechowywanych produktów. W takich sytuacjach niezbędne jest natychmiastowe usunięcie towaru z obiegu, aby zapobiec ewentualnemu skażeniu lub zainfekowaniu innych produktów. W przypadku, gdy opakowanie jest naruszone, istnieje ryzyko, że szkodniki mogły przedostać się do wnętrza, co może prowadzić do rozwoju bakterii, pleśni czy innych patogenów. Standardy HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) zalecają dokładne monitorowanie i kontrolowanie procesów przetwarzania oraz składowania, aby zminimalizować ryzyko zanieczyszczenia. Przykładem dobrych praktyk jest prowadzenie regularnych audytów jakości, które obejmują inspekcje stanu opakowań i magazynów. Przykłady zastosowania tej zasady można znaleźć w branży spożywczej, gdzie surowce muszą być przechowywane w odpowiednich warunkach, aby nie narażać zdrowia konsumentów. Dlatego natychmiastowe usunięcie uszkodzonego towaru jest kluczowym krokiem w zapewnieniu ciągłości działań i przestrzegania norm jakości.

Pytanie 16

Produkty chemii budowlanej w formie masowej i sypkiej, które są odporne na działanie czynników mechanicznych takich jak na przykład nacisk statyczny oraz uderzenia, powinny być przechowywane i transportowane

A. w papierowych workach
B. w szklanych pojemnikach
C. w ażurowych skrzynkach
D. w plastikowych słoikach
Przechowywanie i transport masowych, sypkich produktów chemii budowlanej w butelkach szklanych to podejście, które ma istotne wady. Szkło jest materiałem kruchym i podatnym na uszkodzenia, co w przypadku transportu sypkich materiałów może prowadzić do awarii i zagrożeń dla bezpieczeństwa. Ponadto, butelki nie są przystosowane do przechowywania w dużych ilościach, co ogranicza ich efektywność w logistyce. Wybór słoików plastikowych również nie jest optymalny. Choć plastik jest bardziej odporny na uderzenia, to nie jest idealnym materiałem do przechowywania produktów chemicznych, które mogą reagować z tworzywami sztucznymi, co może prowadzić do kontaminacji. Słoiki są zazwyczaj małe, co sprawia, że ich stosowanie w kontekście masowych produktów jest mało praktyczne. Skrzynki ażurowe, mimo że zapewniają dobrą wentylację, nie są odpowiednie do przechowywania sypkich materiałów, ponieważ ich struktura może powodować wysypywanie się zawartości. Zalicza się to do typowych błędów myślowych polegających na braku uwzględnienia specyfiki materiałów oraz ich reakcji na różne rodzaje opakowań. Właściwe podejście do przechowywania sypkich produktów budowlanych powinno brać pod uwagę ich charakterystykę oraz wymogi branżowe, które sugerują zastosowanie materiałów takich jak worki papierowe.

Pytanie 17

Jak nazywa się obszar wiedzy zajmujący się adaptacją maszyn i urządzeń do potrzeb fizycznych oraz psychicznych ludzi?

A. psychologią zatrudnienia
B. fizjologią zatrudnienia
C. ergonomią pracy
D. taksonomią zatrudnienia
Ergonomia pracy to dziedzina wiedzy, która koncentruje się na dostosowywaniu maszyn, narzędzi oraz środowiska pracy do fizycznych i psychicznych potrzeb człowieka. Jej głównym celem jest zwiększenie efektywności pracy oraz poprawa komfortu i bezpieczeństwa pracowników. Ergonomia uwzględnia aspekty takie jak postawa ciała, sposób korzystania z urządzeń, a także warunki środowiskowe, w których pracownicy funkcjonują. Przykładami zastosowania ergonomii są projektowanie stanowisk pracy, które zmniejszają ryzyko urazów, jak również rozwój narzędzi, które są łatwiejsze w użyciu. Standardy ergonomiczne, takie jak ISO 9241, dostarczają wytycznych dotyczących projektowania interfejsów i systemów, co ma kluczowe znaczenie w kontekście zapewnienia użyteczności i zadowolenia użytkowników. Wprowadzenie zasad ergonomicznych w miejscu pracy nie tylko poprawia komfort pracowników, ale także może prowadzić do obniżenia kosztów związanych z absencją i zwiększeniem wydajności organizacji.

Pytanie 18

Korzystając z informacji zawartych w tabeli, ustal stan zapasu materiału "A" na dzień 20.06.2020 r.

n n n nn n n nnn n n n nn n n nn n n nnn
Zestawienie przychodów i rozchodów materiału „A" w magazynie
PrzychodyRozchody
07.06.2020 – 200 kg09.06.2020 – 185 kg
13.06.2020 – 400 kg14.06.2020 – 250 kg
17.06.2020 – 300 kg19.06.2020 – 300 kg
A. 15 kg
B. 165 kg
C. 0 kg
D. 300 kg
Odpowiedź 165 kg jest prawidłowa, ponieważ poprawnie ilustruje proces obliczania stanu zapasu materiału "A" na dzień 20.06.2020 r. W tym przypadku kluczowe jest zrozumienie zasady, że stan zapasu obliczamy jako różnicę między przychodami a rozchodami. Zgodnie z dobrymi praktykami zarządzania zapasami, należy dokładnie śledzić zarówno przychody, jak i rozchody materiałów. Przychody wynoszą 900 kg, co oznacza wszystkie materiały, które przybyły do magazynu, a rozchody to 735 kg, czyli materiały, które zostały wydane z magazynu na potrzeby produkcji lub sprzedaży. Po wykonaniu prostego działania 900 kg - 735 kg otrzymujemy 165 kg, co przedstawia aktualny stan zapasu. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla efektywnego zarządzania zapasami i pozwala na lepsze planowanie oraz optymalizację procesów w firmie. W praktyce, ta wiedza przydaje się nie tylko w codziennym zarządzaniu magazynem, ale również w prognozowaniu przyszłych potrzeb materiałowych oraz w strategiach zakupowych.

Pytanie 19

Regały o konstrukcji ramowej lub wspornikowej, w których przechowywanie odbywa się bezpośrednio na elementach konstrukcyjnych - belkach poprzecznych, ramach bądź podporach, to typ regału

A. bezpółkowego
B. półkowego
C. przepływowego
D. bezpółkowo-półkowego
Odpowiedzi sugerujące regały półkowe, przepływowe oraz bezpółkowo-półkowe mogą prowadzić do mylnych wniosków na temat charakterystyki regałów bezpółkowych. Regały półkowe charakteryzują się posiadaniem półek, na których składowane są towary, co ogranicza elastyczność przy składowaniu większych przedmiotów, takich jak palety czy duże materiały. W kontekście logistyki i zarządzania przestrzenią, półkowe systemy składowania są przydatne dla mniejszych produktów, ale nie są tak efektywne w kontekście składowania cięższych towarów. Regały przepływowe, z kolei, są zaprojektowane do umożliwienia ciągłego ruchu produktów i są stosowane przede wszystkim w systemach FIFO (First In, First Out), co również różni się od bezpołkowej konstrukcji, gdzie towar może być składowany bezpośrednio na podporach. Wreszcie, odpowiedź dotycząca regałów bezpółkowo-półkowych wprowadza niepotrzebne zamieszanie, gdyż nie jest to termin szeroko uznawany w branży. Kluczową kwestią jest zrozumienie, że regały bezpółkowe oferują większą elastyczność i efektywność w składowaniu, co jest niezbędne w dynamicznie zmieniających się środowiskach magazynowych. Wybór odpowiedniego systemu składowania powinien być oparty na analizie potrzeb operacyjnych oraz specyfiki składowanych produktów, co jest fundamentem skutecznego zarządzania przestrzenią magazynową.

Pytanie 20

O czym informuje zamieszczony znak manipulacyjny, umieszczony na opakowaniu ładunku podczas transportu?

Ilustracja do pytania
A. Miejsce zakładania zawiesi.
B. Góra, nie przewracać.
C. Chronić przed upadkiem.
D. Produkt kruchy.
Znak "Chronić przed upadkiem" informuje użytkowników o konieczności zachowania szczególnej ostrożności w trakcie transportu oraz manipulacji z ładunkiem. Zgodnie z międzynarodowymi standardami transportowymi, takimi jak ISO 3874, konieczne jest stosowanie odpowiednich oznaczeń na opakowaniach, aby zmniejszyć ryzyko uszkodzenia towarów. Dobrze zaprojektowane oznaczenia pomagają w komunikacji pomiędzy osobami zajmującymi się transportem a magazynierami, co jest kluczowe w łańcuchu dostaw. Przykładem zastosowania tej wiedzy w praktyce może być obsługa delikatnych towarów, takich jak elektronika czy szkło, które mogą ulec zniszczeniu w wyniku upadku. Stosując odpowiednie oznaczenia, pracownicy są lepiej informowani o potrzebie ostrożnego obchodzenia się z ładunkiem, co przyczynia się do minimalizacji strat oraz zwiększenia efektywności operacji logistycznych.

Pytanie 21

Zespół firm współdziałających w procesie dostarczania towarów od dostawców do licznych odbiorców określa się mianem

A. punktu dystrybucji
B. kanału dystrybucji
C. ogniwa dystrybucji
D. sieci dystrybucji
Sieć dystrybucji to struktura, która obejmuje szereg przedsiębiorstw i podmiotów współpracujących w celu efektywnego dostarczania towarów od producentów do końcowych odbiorców. W ramach sieci dystrybucji koordynowane są działania związane z transportem, magazynowaniem, a także zarządzaniem informacjami, co pozwala na optymalizację całego procesu dostaw. Przykładami zastosowania sieci dystrybucji są systemy logistyczne dużych detalistów, takich jak Amazon, które wykorzystują rozbudowaną sieć centrów dystrybucji oraz partnerów transportowych, aby szybko i efektywnie zaspokajać potrzeby klientów. Sieć dystrybucji jest kluczowym elementem strategii supply chain management, która dąży do minimalizacji kosztów przy jednoczesnym zwiększeniu satysfakcji klientów. Dobre praktyki w zakresie budowania sieci dystrybucji obejmują analizę lokalizacji magazynów, wybór odpowiednich partnerów transportowych oraz wykorzystanie technologii informacyjnej do monitorowania i optymalizacji procesów.

Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

Z magazynu wypuszczono 100 sztuk towaru, którego jednostkowa cena sprzedaży netto wynosi 125,00 zł. Jaka będzie wartość brutto faktury na wydane produkty, przy 23% stawce VAT?

A. 15 375,00 zł
B. 153,75 zł
C. 12 500,00 zł
D. 2 875,00 zł
Wartość brutto wystawionej faktury na wydane towary wynosi 15 375,00 zł, więc każda z pozostałych odpowiedzi jest niewłaściwa. Wartością 153,75 zł można by obliczyć jedynie jednostkową wartość brutto jednego towaru, co nie ma sensu w kontekście całkowitej wartości faktury. Z kolei wartość 2 875,00 zł to kwota VAT do zapłaty, a nie całkowita wartość brutto, co może prowadzić do poważnych błędów w księgowości. Właściwe zrozumienie wartości netto oraz brutto jest kluczowe dla prawidłowego rozliczania się z podatków. Kolejną pomyłką jest kwota 12 500,00 zł, która odnosi się tylko do wartości netto towarów, ale nie uwzględnia VAT, który jest nieodłącznym elementem faktury. Prawidłowe obliczenia powinny zawsze obejmować zarówno wartość towaru, jak i wartość podatku, aby móc określić całkowite zobowiązania finansowe. Zrozumienie tej kwestii jest niezbędne do uniknięcia nieporozumień oraz potencjalnych problemów z urzędami skarbowymi, które mogą wystąpić z powodu błędów w rozliczeniach. Dlatego tak ważne jest, aby każda osoba zajmująca się finansami i księgowością miała solidne podstawy dotyczące obliczeń netto i brutto oraz odpowiednich stawek VAT, aby skutecznie zarządzać działalnością przedsiębiorstwa.

Pytanie 24

Wybierz najtańszego przewoźnika do przewozu 30 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) o masie 500 kg/pjł na odległość 200 km, korzystając z danych zawartych w tabeli.

Przewoźnik APrzewoźnik BPrzewoźnik CPrzewoźnik D
Maksymalna
liczba pjł
w pojeździe
[szt.]
Cena
[zł/km]
Masa
przesyłki
[t]
Cena
[zł]
Odległość
przewozu
[km]
Cena
[zł]
Liczba pjł
[szt.]
Cena
[zł]
153,60do 7,00400,00do 50700,001 – 9600,00
173,80od 7,01 do 16,00900,0050 – 1001 000,0010 – 20900,00
324,60od 16,01 do 32,001 100,00ponad 1001 100,0021 – 301 200,00
A. C.
B. A.
C. B.
D. D.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór przewoźnika B jako najtańszej opcji do przewozu 30 paletowych jednostek ładunkowych o masie 500 kg każda na odległość 200 km jest zgodny z zasadami efektywności kosztowej w transporcie. Przewoźnik B zaoferował cenę 900 zł, co jasno pokazuje, że jego stawki są konkurencyjne w porównaniu do innych dostępnych opcji. W branży transportowej kluczowe jest uwzględnianie zarówno kosztu, jak i zdolności przewoźnika do realizacji zlecenia zgodnie z wymaganiami, takimi jak masa i liczba przewożonych jednostek. W praktyce, wybór przewoźnika powinien również opierać się na analizie czasu dostawy oraz jakości usług, jednak w tym przypadku koszt zdecydowanie przemawia na korzyść przewoźnika B. Dobrą praktyką jest porównywanie ofert kilku przewoźników, co pozwala na optymalizację kosztów transportowych i lepsze planowanie logistyki. Zrozumienie mechanizmów rynkowych i umiejętność analizy ofert są kluczowe dla osiągnięcia przewagi konkurencyjnej w branży.

Pytanie 25

DRP to system, który zajmuje się planowaniem zapotrzebowania

A. dystrybucji
B. transportowych
C. magazynowych
D. materiałowych
DRP, czyli planowanie potrzeb dystrybucyjnych, to naprawdę ważny system w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Krótko mówiąc, skupia się na tym, jak zapewnić, żeby produkty były tam, gdzie trzeba, w odpowiednim czasie. Dzięki temu można lepiej zorganizować dostępność towarów i zwiększyć satysfakcję klientów. W praktyce DRP pozwala na analizowanie sprzedaży, przewidywanie, ile towaru będzie potrzebne, i dostosowanie zapasów w magazynach. To pomaga nam unikać sytuacji, w których brakuje towaru lub jest go za dużo. Przykładowo, wyobraź sobie sklep, który dzięki DRP potrafi lepiej planować dostawy, bo ma świadomość, co naprawdę jest potrzebne klientom. Ponadto DRP współpracuje z innymi systemami, takimi jak ERP, co pozwala mieć pełny obraz tego, co się dzieje w łańcuchu dostaw. W dzisiejszych czasach, kiedy rynek ciągle się zmienia, elastyczność i szybka reakcja są kluczowe, więc DRP staje się niezbędnym narzędziem.

Pytanie 26

W tabeli przedstawiono dane o optymalnej wielkości i dynamice dostaw siewników dostarczanych w latach 2000 - 2004 do firmy zajmującej się sprzedażą sprzętu rolniczego. Określ metodę analizy, którą zastosowano przy obliczaniu wskaźników dynamiki.

LataOptymalna wielkość partii dostawy w szt.Wskaźnik dynamiki %
200054-
200160111
200271118
200377108
200494122
A. Szeregów czasowych.
B. Wyznaczania trendu.
C. Struktury przewozów.
D. Struktury zapasów.
Wybór odpowiedzi związanych z wyznaczaniem trendu, strukturą przewozów lub strukturą zapasów jest nieprawidłowy, ponieważ każda z tych metod ma swoje specyficzne zastosowania, które nie są bezpośrednio związane z analizą dostaw w czasie. Wyznaczanie trendu to proces, który może być częścią analizy szeregów czasowych, ale sam w sobie nie stanowi odrębnej metody analizy danych. Trendy są jedynie jedną z informacji, które można uzyskać z danych szeregowych, a nie całkowitą metodą analizy. Z kolei struktura przewozów dotyczy analizy logistyki transportu, co wiąże się z organizacją i zarządzaniem środkami transportowymi, a nie z oceną dynamiki dostaw w czasie. Tymczasem struktura zapasów odnosi się do analizy stanów magazynowych oraz ich optymalizacji, co również nie ma bezpośredniego związku z dynamiką dostaw w analizowanych latach. Te pomyłki są często wynikiem mylenia różnych aspektów analizy danych, dlatego ważne jest, aby zrozumieć, że każdy z wymienionych terminów odnosi się do innego kontekstu i zastosowania w praktyce ekonomicznej. Dla efektywnego zarządzania dostawami i planowania, kluczowe jest stosowanie metody analizy szeregów czasowych, która dostarcza kompleksowych informacji o zmianach wartości w czasie.

Pytanie 27

Czym jest recykling materiałów?

A. usunięcie opakowań z obiegu
B. ponowne użycie odpadów
C. poszukiwanie miejsc składowania śmieci
D. zniszczenie odpadów przez spalanie
Recykling materiałowy to naprawdę ważna sprawa. Chodzi o to, żeby stare odpady wziąć i przerobić je na nowe rzeczy. Dzięki temu ratujemy naszą planetę, bo mniej śmieci ląduje na wysypiskach, a jednocześnie nie musimy tak bardzo sięgać po nowe surowce. Przykłady? Weźmy plastikowe butelki – można je przerobić na nowe opakowania, a papier z makulatury też jest świetnym pomysłem. W recyklingu są różne standardy, jak na przykład ISO 14021, które pomagają zrozumieć, co można a czego nie można wrzucać do recyklingu. To ważne zarówno dla firm, jak i dla nas, konsumentów. W ogóle, wdrażanie recyklingu to super rzecz, bo może przynieść oszczędności i pomóc w zmniejszeniu kosztów związanych z utylizacją. W moim zdaniem, recykling to klucz do lepszego zarządzania odpadami i odpowiedzialnej produkcji.

Pytanie 28

Rodzaj składowania, który umożliwia natychmiastowy dostęp do każdej jednostki ładunkowej w magazynie, określa się mianem składowania

A. pośrednim
B. blokowego
C. bezpośrednim
D. rzędowym
Składowanie rzędowe to system, który umożliwia bezpośredni dostęp do każdej jednostki ładunkowej w magazynie. Przykładem zastosowania tego rodzaju składowania są regały wysokiego składowania, które pozwalają na efektywne zarządzanie przestrzenią magazynową. Dzięki temu systemowi, operatorzy magazynowi mogą szybko lokalizować i uzyskiwać dostęp do towarów, co znacząco zwiększa efektywność procesów logistycznych. W przypadku składowania rzędowego, każdy produkt ma swoje stałe miejsce, co ułatwia zarządzanie zapasami i przyspiesza operacje załadunku oraz rozładunku. Zgodnie z normami magazynowania, składowanie rzędowe jest często preferowane w środowiskach, gdzie wymagana jest wysoka rotacja towarów, takich jak centra dystrybucyjne i hurtownie. Zastosowanie technologii takich jak systemy WMS (Warehouse Management System) wspiera procesy związane z tym rodzajem składowania, co w efekcie prowadzi do optymalizacji kosztów operacyjnych i zwiększenia satysfakcji klienta.

Pytanie 29

Ile ciężarówek o ładowności 8 ton jest potrzebnych do transportu 1 960 ton ładunku w ciągu miesiąca, jeśli każdy pojazd może być używany przez 21 dni w miesiącu, a średni czas transportu wynosi 3 dni?

A. 30
B. 25
C. 40
D. 35

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć liczbę potrzebnych pojazdów ciężarowych do przewiezienia 1 960 ton ładunku przy założeniu, że każdy pojazd ma ładowność 8 ton, najpierw musimy określić, ile ładunków można przewieźć w ciągu miesiąca przez jeden pojazd. Pojazd, dostępny przez 21 dni, może wykonać transport w cyklach, gdzie każdy cykl trwa 3 dni. Zatem, w ciągu 21 dni, pojazd może wykonać 7 pełnych transportów (21 dni / 3 dni na transport). Każdy transport ma ładowność 8 ton, co oznacza, że jeden pojazd może przewieźć 56 ton (7 transportów x 8 ton). Zatem, aby przewieźć 1 960 ton, potrzebujemy 35 pojazdów (1 960 ton / 56 ton na pojazd). Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce, które zalecają dokładne obliczenia zasobów w celu optymalizacji kosztów i efektywności transportu. W praktyce, analizując dostępność pojazdów i ich ładowność, można efektywnie planować logistykę transportu, co jest kluczowe dla firm zajmujących się przewozem towarów.

Pytanie 30

W której skrzyni można umieścić dokładnie 8 opakowań jednostkowych o wymiarach 0,5 x 0,5 x 0,5 m (dł. x szer. x wys.)?

SkrzyniaDługość
[mm]
Szerokość
[mm]
Wysokość
[mm]
A.1 000500500
B.1 0001 0001 000
C.1 5005001 500
D.2 0001 0001 500
A. W skrzyni A.
B. W skrzyni C.
C. W skrzyni D.
D. W skrzyni B.
Skrzynia B to strzał w dziesiątkę, bo idealnie pasuje na 8 opakowań o wymiarach 0,5 x 0,5 x 0,5 m. Jej objętość to 1 m³, a jak pomnożysz 8 opakowań przez ich objętość, to też wychodzi 1 m³. Fajnie, że takie rzeczy bierzesz pod uwagę! W praktyce, jak projektujesz magazyny, ważne jest, aby meble i pojemniki były dobrze dopasowane do tego, co chcesz w nich trzymać. Używanie metra sześciennego jako jednostki objętości to spora ułatwienie przy planowaniu, no i pomaga w lepszym wykorzystaniu miejsca. Nie zapominaj o normach, które mówią, jak najlepiej zagospodarować przestrzeń. Dzięki temu możesz zaoszczędzić na kosztach i poprawić efektywność transportu. Widać, że znasz się na rzeczy!

Pytanie 31

Czas trwania od rozpoczęcia zlecenia produkcyjnego do jego całkowitego zakończenia, obejmujący okres potrzebny na przygotowanie, uruchomienie, realizację oraz kontrolę, określa się mianem cyklu

A. życia produktu
B. produkcji
C. zaopatrzenia
D. uzupełniania zapasów
Odpowiedź "produkcji" jest prawidłowa, ponieważ cykl produkcji odnosi się do całego procesu realizacji zlecenia produkcyjnego, który zaczyna się od przygotowania, a kończy na kontroli gotowego wyrobu. Cykl ten obejmuje wszystkie etapy, takie jak planowanie, rozruch, wytwarzanie, pakowanie oraz kontrolę jakości. W praktyce, zrozumienie cyklu produkcji jest kluczowe dla efektywnego zarządzania operacjami w przedsiębiorstwie, co ma na celu maksymalizację wydajności oraz minimalizację kosztów. Na przykład, w metodologii Lean Manufacturing, optymalizacja cyklu produkcji prowadzi do eliminacji marnotrawstwa oraz zwiększenia wartości dodanej, poprzez identyfikację i eliminację zbędnych kroków w procesie. Standardy, takie jak ISO 9001, również skupiają się na zarządzaniu jakością w każdym z etapów cyklu produkcji, co przekłada się na lepsze wyniki finansowe i satysfakcję klienta.

Pytanie 32

Gdzie w procesie rozdzielania zapasów znajdują się najbliżej klienta?

A. Zakup i produkcja na zlecenie
B. Produkcja na zlecenie
C. Produkcja na magazyn
D. Montaż na zlecenie
Odpowiedzi związane z kupnem i produkcją na zamówienie czy montażem na zamówienie są często mylone z produkcją na magazyn w kontekście umiejscowienia zapasów. Kupno i produkcja na zamówienie to modele, które opierają się na realizacji konkretnych żądań klientów, co oznacza, że zapasy są wytwarzane lub nabywane dopiero po złożeniu zamówienia. Taki proces ogranicza elastyczność w dostosowywaniu się do nagłych zmian w popycie, ponieważ wymaga czasu na realizację zamówienia. W rezultacie klienci mogą doświadczać opóźnień, co negatywnie wpływa na ich satysfakcję. Montaż na zamówienie, z drugiej strony, dotyczy sytuacji, w której komponenty są przygotowywane z wyprzedzeniem, ale finalny produkt jest składany dopiero po złożeniu zamówienia. Takie podejście również nie pozwala na szybkie reagowanie na zmiany w popycie, ponieważ wymaga dostępności odpowiednich komponentów w momencie zamówienia. Produkcja na zamówienie z kolei wprowadza dodatkowe opóźnienia związane z procesem produkcyjnym. Dlatego podejścia związane z produkcją na zamówienie są mniej efektywne w kontekście zaspokajania natychmiastowych potrzeb konsumentów, co czyni je mniej korzystnymi w dynamicznie zmieniającym się środowisku rynkowym. W związku z tym, firmy, które chcą utrzymać konkurencyjność, często decydują się na model produkcji na magazyn, aby zminimalizować ryzyko braku towaru i poprawić efektywność dostaw.

Pytanie 33

Jaką maksymalną liczbę kartonów o wymiarach 300 x 350 x 950 mm można ułożyć w jednej warstwie na palecie o wymiarach 1 200 x 1 000 x 150 mm?

A. 11 kartonów
B. 8 kartonów
C. 9 kartonów
D. 10 kartonów
Wybierając odpowiedzi inne niż 11 kartonów, można łatwo popełnić błąd w obliczeniach związanych z przestrzenią i układem kartonów. Na przykład, odpowiedzi wskazujące na 9, 10 lub 8 kartonów mogą wynikać z błędnego założenia dotyczącego wymiarów, a także niewłaściwego zrozumienia, jak obliczać efektywność układu na palecie. Często myśli się, że należy brać pod uwagę tylko jeden wymiar kartonu, co prowadzi do błędnych obliczeń. W rzeczywistości, aby efektywnie umieścić kartony na palecie, wszystkie wymiary powinny być brane pod uwagę, a także ich układ w przestrzeni. Standardy magazynowania sugerują, że przy optymalizacji układów powinno się brać pod uwagę nie tylko wymiary zewnętrzne, ale również ewentualne straty przestrzenne oraz sposób transportu. Niezrozumienie tych zasad może prowadzić do nieprawidłowych oszacowań. Dlatego tak ważne jest nie tylko wykonywanie obliczeń, ale także ich weryfikacja w kontekście praktycznych zastosowań w branży, co pozwala osiągnąć maksymalną efektywność i zminimalizować koszty.

Pytanie 34

Na podstawie danych podanych w tabeli oblicz całkowity koszt związany z uzupełnieniem i utrzymaniem zapasów.

KZ250 000 zł
LD365 dni
KU330 000 zł
A. 250 000 zł
B. 580 000 zł
C. 330 000 zł
D. 560 000 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź wynosząca 580 000 zł jest wynikiem prawidłowego zsumowania kosztów zakupu i utrzymania zapasów. Koszt zakupu wynosi 250 000 zł, co jest kwotą, którą przedsiębiorstwo musi wydać na nabycie towarów lub surowców. Koszt utrzymania zapasów, wynoszący 330 000 zł, obejmuje wszelkie wydatki związane z magazynowaniem, ochroną, a także z ewentualnymi stratami związanymi z przestarzałością lub uszkodzeniem zapasów. Warto zauważyć, że zarządzanie zapasami jest kluczowym elementem strategii operacyjnej w wielu przedsiębiorstwach. Odpowiednie zrozumienie tych kosztów pozwala na lepsze planowanie finansowe oraz optymalizację procesów logistycznych. Na przykład, przy zbyt wysokich kosztach utrzymania zapasów, firma może rozważyć zmniejszenie poziomu zapasów lub wprowadzenie bardziej efektywnych metod magazynowania. Dodatkowo, analiza kosztów zapasów jest zgodna z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw, co pozwala na zwiększenie efektywności operacyjnej i poprawienie rentowności przedsiębiorstwa.

Pytanie 35

Jaką kwotę netto będzie kosztować usługa składowania 10 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) w magazynie, jeżeli opłata za jedną pjł wynosi 15,00 zł, a magazyn zastosuje 20% narzut na zysk?

A. 140,00 zł
B. 300,00 zł
C. 120,00 zł
D. 180,00 zł
Wybór innych odpowiedzi opiera się na błędnych interpretacjach obliczeń związanych z kosztami przechowania. Koszt przechowywania jednej paletowej jednostki ładunkowej wynosi 15,00 zł, co oznacza, że dla 10 pjł całkowity koszt wynosi 150,00 zł. Niepoprawne podejścia, takie jak uwzględnienie wyższych wartości lub zignorowanie narzutu zysku, prowadzą do błędnych wyników. Na przykład, odpowiedzi sugerujące wartości takie jak 300,00 zł mogą wynikać z błędnego zrozumienia całkowitych kosztów lub nadmiernego pomnożenia jednostkowych kosztów przez inną wartość. Często pojawiającym się błędem jest także nieuwzględnienie narzutu zysku, co prowadzi do obliczeń opartych wyłącznie na kosztach podstawowych. W kontekście zarządzania magazynem, kluczowe jest nie tylko zrozumienie kosztów operacyjnych, ale również umiejętność ich odpowiedniego przeliczenia na ceny usług, które uwzględniają zarówno koszty, jak i zysk. Bez tego, podejście do ustalania cen może być nieefektywne i prowadzić do strat finansowych.

Pytanie 36

Koszty związane z tworzeniem zapasów to inaczej

A. zmienne wydatki logistyczne
B. koszty zapasu ochronnego
C. koszty uzupełniania zapasów
D. stałe wydatki związane z utrzymywaniem zapasów
Koszty uzupełniania zapasów są kluczowym elementem zarządzania łańcuchem dostaw, ponieważ dotyczą wydatków związanych z nabywaniem nowych towarów, które mają na celu zaspokojenie bieżącego popytu. Proces ten wiąże się z analizą poziomu zapasów oraz prognozowaniem przyszłych potrzeb produkcyjnych i sprzedażowych. Efektywne zarządzanie tymi kosztami pozwala na utrzymanie równowagi między zbyt dużymi zapasami, które generują niepotrzebne koszty, a ich niedoborem, który może prowadzić do utraty sprzedaży. Przykładem może być detalista, który regularnie analizuje dane o sprzedaży, aby przewidzieć, kiedy i jakie produkty będą potrzebne, unikając w ten sposób nadmiernych zamówień. W praktyce, zastosowanie metod takich jak Just-in-Time (JIT) może znacząco obniżyć koszty uzupełniania zapasów poprzez synchronizację dostaw z rzeczywistym popytem. Dobre praktyki w tej dziedzinie obejmują również analizę cyklu życia produktu oraz współpracę z dostawcami w celu optymalizacji procesów logistycznych i redukcji czasów dostaw.

Pytanie 37

Firma logistyczna nabyła pojazd, który jest wyposażony w dwa znaki ostrzegawcze stojące, środki osobistej ochrony oraz sprzęt do ochrony układu oddechowego, planując transporty.

A. zwierząt
B. kwasów
C. osób
D. cieczy
Rozważając błędne odpowiedzi, warto zauważyć, że transport ludzi, zwierząt czy wody w kontekście użycia intensywnych środków ochrony nie jest zasadny. Transport ludzi wymaga przestrzegania innych przepisów, przede wszystkim związanych z bezpieczeństwem pasażerów oraz komfortem podróży, co nie jest związane z zabezpieczeniem chemikaliów. W przypadku przewozu zwierząt, standardy dotyczące opieki nad nimi są ukierunkowane na ich dobrostan oraz zapewnienie odpowiednich warunków transportu, a nie ochrony przed substancjami chemicznymi. Woda, jako substancja, również nie wymaga takich środków ostrożności, gdyż nie jest klasyfikowana jako niebezpieczna w kontekście transportowym, co czyni ją mało odpowiednią w tej sytuacji. Takie podejście prowadzi do błędnych wniosków, ponieważ nie uwzględnia specyfiki transportu substancji chemicznych, gdzie kluczowe są nie tylko środki ochrony, ale również odpowiednie procedury, aby zminimalizować ryzyko dla zdrowia ludzi oraz ochrony środowiska. Dlatego ważne jest, aby w kontekście logistyki chemicznej rozumieć różnice pomiędzy typami ładunków oraz stosować adekwatne środki ochrony oraz procedury w zależności od przewożonego materiału.

Pytanie 38

Redukcja zbędnych etapów transportu towarów zachodzi w procesie ich

A. reorganizacji
B. integracji
C. koordynacji
D. organizacji
Zarządzanie procesami logistycznymi często wymaga zrozumienia różnicy między organizacją, integracją, koordynacją a reorganizacją. Organizacja to struktura, w której ustalane są zasady i procedury działania, ale sama w sobie nie eliminuje etapów przemieszczania towarów. Koordynacja, z drugiej strony, polega na synchronizacji działań różnych działów czy partnerów, jednak również nie prowadzi do eliminacji nadmiarowych kroków w procesie. Z kolei reorganizacja jest procesem zmiany struktury organizacyjnej lub procesów, co może w niektórych przypadkach prowadzić do uproszczenia, ale nie jest to reguła. Często błędem jest mylenie tych pojęć, co może prowadzić do nieefektywności. Przykładem może być sytuacja, gdy firma decyduje się na reorganizację działu logistyki z przekonaniem, że samo wprowadzenie nowych ról czy struktur poprawi efektywność, podczas gdy kluczowym czynnikiem może być właśnie integracja procesów. Właściwe podejście do zarządzania logistyką wymaga więc nie tylko reorganizacji, ale przede wszystkim myślenia o integracji, jako o podstawowym narzędziu do osiągnięcia sukcesu w zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 39

Jaki dokument musi przygotować magazynier, aby zarejestrować przyjęcie zakupionych materiałów do magazynu?

A. RW
B. PW
C. WZ
D. PZ
Dokument PZ, czyli Przyjęcie Zewnętrzne, to naprawdę ważny element w zarządzaniu magazynem. Służy do rejestrowania przyjęcia towarów z zewnątrz, więc jego sporządzenie jest kluczowe, żeby dobrze udokumentować ten proces. To jest zgodne z ogólnie przyjętymi praktykami w logistyce i przepisami prawa. W PZ powinny się znaleźć informacje o rodzaju towarów, liczbie, numerach partii i dacie przyjęcia. Na przykład, w firmach produkcyjnych, gdzie przyjmowane są surowce do obróbki, ten dokument jest podstawą do kontrolowania stanów magazynowych i zarządzania produkcją. Jak dobrze uzupełnisz PZ, to też pozwoli zidentyfikować jakieś niezgodności czy reklamacje, co jest istotne dla jakości. Dodatkowo, dokumentacja PZ stanowi bazę do dalszych działań, jak inwentaryzacja czy przygotowywanie rozliczeń z dostawcami.

Pytanie 40

Który rodzaj układu technologicznego przepływu w magazynie został przedstawiony na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Workowy ze wspólną strefą przyjęć i wydań.
B. Kątowy.
C. Przelotowy.
D. Workowy z oddzielonymi strefami przyjęć i wydań.
Układ kątowy jest jednym z najbardziej efektywnych rozwiązań stosowanych w magazynach, zwłaszcza w kontekście organizacji przestrzeni i przepływu towarów. Na rysunku można dostrzec, że strefa przyjęć jest zlokalizowana pod kątem prostym w stosunku do strefy składowania oraz wydania, co optymalizuje procesy logistyczne. Takie rozwiązanie sprzyja zwiększeniu efektywności operacyjnej, ponieważ umożliwia równoczesne przyjęcie towarów oraz ich późniejsze wydanie. Przykłady zastosowania układów kątowych można znaleźć w magazynach centralnych, gdzie istotne jest szybkie i sprawne zarządzanie dużymi ilościami towarów. Standardy branżowe, takie jak normy ISO dotyczące zarządzania magazynami, podkreślają znaczenie optymalizacji układów technologicznych. Stosując układ kątowy, można również zminimalizować czas transportu wewnętrznego, co w praktyce przekłada się na oszczędności kosztów operacyjnych. Dobrą praktyką jest również regularne przeglądanie i dostosowywanie układów magazynowych w celu utrzymania ich efektywności w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby rynkowe.