Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 17 grudnia 2025 10:47
  • Data zakończenia: 17 grudnia 2025 10:58

Egzamin zdany!

Wynik: 32/40 punktów (80,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Aby umieścić na stronie internetowej z tłem w kolorze kremowym logo firmy w postaci czerwono-czarnej grafiki na białym tle, należy najpierw przeskalować logo, a następnie

A. wystarczy zapisać grafikę w formacie GIF89a lub PNG
B. ustawić kanał alfa na kolory czerwony lub czarny i zapisać plik w formacie PNG
C. ustawić przezroczystość na biały kolor tła i zapisać grafikę w formacie JPG lub TIFF
D. ustawić przezroczystość na biały kolor tła i zapisać grafikę w formacie GIF89a lub PNG
Zrozumienie odpowiednich technik i formatów graficznych jest kluczowe dla efektywnego projektowania wizualnego. Ustawienie przezroczystości na biały kolor tła w kontekście logo, które ma być umieszczone na stronie z kremowym tłem, jest niezwykle istotne, ponieważ białe tło logo może nie tylko wprowadzać harmonię w kompozycji, ale także wprowadzać niepożądane efekty wizualne. W przypadku zapisu plików w formacie JPG lub TIFF, niezależnie od ustawień przezroczystości, te formaty nie obsługują przezroczystości w taki sposób, jak PNG czy GIF89a. JPG kompresuje obraz stratnie, co może prowadzić do utraty jakości, a TIFF, mimo że jest formatem wysoce jakościowym, nie jest idealny do użytku w sieci. Ustawienie kanału alfa na kolory czerwony lub czarny, jak sugeruje jedna z niepoprawnych odpowiedzi, jest również mylne, ponieważ nie uwzględnia rzeczywistej potrzeby dopasowania koloru tła i nie zapewnia odpowiedniej przejrzystości. Zastosowanie nieodpowiednich formatów i ustawień może prowadzić do problemów z wyświetlaniem grafiki na różnych urządzeniach, co negatywnie wpływa na doświadczenia użytkowników. W branży projektowania graficznego, zrozumienie różnic pomiędzy formatami graficznymi, a także ich zastosowań, jest kluczowe dla osiągnięcia wysokiej jakości w projektach wizualnych.

Pytanie 2

Który z histogramów (Adobe Photoshop) przedstawia pełny tryb kolorowy?

Ilustracja do pytania
A. A.
B. D.
C. B.
D. C.
Histogram przedstawiony na ilustracji D wyraźnie pokazuje rozkład tonów dla wszystkich trzech kanałów kolorowych: czerwonego, zielonego i niebieskiego, co jest charakterystyczne dla pełnego trybu kolorowego RGB. W kontekście obróbki graficznej w programach takich jak Adobe Photoshop, zrozumienie struktury histogramu jest kluczowe dla prawidłowego zarządzania kolorem i ekspozycją. Pełny tryb kolorowy RGB umożliwia uzyskanie szerokiej palety barw, co jest szczególnie ważne w projektach wymagających dużej precyzji kolorystycznej, takich jak fotografia cyfrowa czy projektowanie graficzne. Przy pracy z obrazami w trybie RGB, istotne jest, aby histogram nie tylko pokazywał rozkład jasności, ale także równomiernie rozkładał wartości tonów w trzech kanałach, co prowadzi do bardziej zbalansowanego i realistycznego obrazu. Znajomość histogramu pozwala na lepszą kontrolę nad procesem edycji zdjęć oraz wprowadzeniem korekt kolorystycznych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży graficznej.

Pytanie 3

Tworzenie oraz modyfikowanie obiektów trójwymiarowych z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego to

A. modelowanie.
B. rasteryzacja.
C. wektoryzacja.
D. trasowanie.
Wiele osób myląc się w tym pytaniu, często ulega typowemu zamieszaniu terminologicznemu, które spotyka się na początku nauki grafiki komputerowej czy CAD. Trasowanie kojarzy się z wytyczaniem ścieżek czy linii, ale w rzeczywistości jest to proces wykorzystywany głównie w elektronice, przy projektowaniu obwodów drukowanych, gdzie określa się przebieg ścieżek na płytce PCB. Z perspektywy 3D zupełnie nie odnosi się do tworzenia ani modyfikowania modeli przestrzennych. Rasteryzacja natomiast to zagadnienie z zakresu wyświetlania grafiki — polega na przekształceniu obrazu wektorowego na bitmapę, czyli siatkę pikseli. Technika ta jest wykorzystywana podczas renderowania scen 3D na ekranie, ale nie ma związku z bezpośrednim tworzeniem obiektów trójwymiarowych. Częstym błędem jest też utożsamianie wektoryzacji z modelowaniem. Wektoryzacja polega na zamianie obrazu rastrowego na dane wektorowe, czyli np. kiedy mamy zeskanowaną mapę i chcemy przerobić ją na obiekt do edycji w AutoCAD. To kompletnie inna operacja niż budowanie czy modyfikowanie brył w 3D. Tego typu pomyłki wynikają z braku rozróżnienia pomiędzy procesami przetwarzania grafiki 2D i 3D oraz różnicą pomiędzy pracą na obrazach a pracą na obiektach geometrycznych. Najczęściej bierze się to z tego, że podobne słowa występują w programach graficznych, co może mylić. W praktyce, kiedy mówimy o tworzeniu i modyfikowaniu obiektów w przestrzeni trójwymiarowej, zawsze mamy na myśli modelowanie — to jest zarówno standard branżowy, jak i pojęcie najlepiej opisujące cały ten proces. Z mojego doświadczenia kluczowe jest nauczyć się rozróżniać te pojęcia, bo to ułatwia później zrozumienie bardziej zaawansowanych technik i narzędzi wykorzystywanych w nowoczesnym projektowaniu komputerowym.

Pytanie 4

Jakie urządzenia umożliwiają pozyskiwanie materiałów cyfrowych w formacie wideo?

A. Kolorymetr
B. Skaner optyczny
C. Tablet graficzny
D. Aparat bezlusterkowy
Aparat bezlusterkowy to super sprzęt, który pozwala na robienie fajnych filmów i zdjęć. W porównaniu do tych tradycyjnych, jest dużo mniejszy i lżejszy, więc można go łatwo zabrać ze sobą wszędzie. To świetne rozwiązanie dla tych, co vlogują albo tworzą różne filmy. Zauważ, że ma technologię autofocus i nagrywa w 4K, co jest mega ważne, szczególnie gdy chcesz, żeby jakość była naprawdę dobra. Przykładowo, nagrywając materiały edukacyjne, trzeba zadbać o to, żeby obraz i dźwięk były na wysokim poziomie. W branży dobrze jest mieć aparat z wymiennymi obiektywami, bo wtedy możesz dostosować sprzęt do różnych potrzeb. Często mają też funkcję stabilizacji obrazu, co naprawdę pomaga, gdy kręcisz w ruchu, żeby było wszystko ładnie w kadrze.

Pytanie 5

Na ilustracji zaznaczono ujęcie postaci w średnim planie filmowym

Ilustracja do pytania
A. cyfrą 4
B. cyfrą 2
C. cyfrą 3
D. cyfrą 1
Ujęcie oznaczone cyfrą 2 na ilustracji przedstawia średni plan filmowy. W średnim planie widoczna jest postać od pasa w górę, co pozwala skupić się zarówno na mimice twarzy, jak i gestach postaci. Tego typu ujęcie jest często używane w filmach i fotografii, aby przekazać emocje postaci oraz jej interakcję z otoczeniem.

Pytanie 6

Która ilustracja zawiera elementy charakterystyczne dla kompozycji asymetrycznej, otwartej i diagonalnej?

Ilustracja do pytania
A. I.
B. III.
C. II.
D. IV.
Odpowiedź III jest prawidłowa, ponieważ ilustracja ta doskonale ilustruje zasady kompozycji asymetrycznej, otwartej i diagonalnej. Asymetria w kompozycji oznacza, że elementy nie są rozmieszczone równomiernie po obu stronach osi symetrii, co w ilustracji III jest widoczne poprzez nierównomierne rozmieszczenie gór w tle oraz ich zróżnicowane kształty. Otwarta kompozycja charakteryzuje się otwartymi przestrzeniami, co również można zauważyć w tej ilustracji, gdzie horyzont i niebo tworzą wrażenie nieskończoności. Przeciwnie, kompozycje zamknięte zwykle ograniczają wzrok i przestrzeń, co nie jest przypadkiem III. Dodatkowo, linie górskie prowadzą wzrok w sposób diagonalny, co jest kluczowe dla dynamiki i ruchu w sztuce. W praktyce, zastosowanie tych zasad może być widoczne w projektowaniu krajobrazów, gdzie ważne jest, aby stworzyć wrażenie głębi i przestronności. Warto również zauważyć, że kompozycje asymetryczne są często bardziej interesujące dla widza, co czyni je popularnym wyborem w projektowaniu graficznym i architekturze.

Pytanie 7

Animacja to seria obrazów o charakterystyce

A. zmiennej
B. niezmiennej
C. odejmowanej
D. dołączanej
Animacja to sekwencja obrazów o zmiennej zawartości, co oznacza, że każde kolejne ujęcie w animacji może różnić się od poprzedniego. W praktyce oznacza to, że animatorzy mogą wprowadzać różnorodne elementy, takie jak ruch postaci, zmiany tła czy efekty specjalne. Przykładem może być klasyczna animacja 2D, gdzie każda klatka jest rysowana ręcznie, a różnice między klatkami tworzą iluzję ruchu. Standardy branżowe, takie jak 12 klatek na sekundę dla animacji poklatkowej, potwierdzają, że zmienność w treści jest kluczowa dla płynności animacji. Ponadto, w nowoczesnej animacji komputerowej, technologie takie jak Adobe After Effects czy Blender umożliwiają tworzenie złożonych animacji, w których zmieniające się elementy wizualne są zarządzane za pomocą programowania i efektów. W związku z tym, zmienna zawartość jest podstawowym aspektem, który pozwala na wyrażenie kreatywności i dynamiki w animacji.

Pytanie 8

Jakie narzędzie w programie Adobe Illustrator służy do tworzenia krzywych Beziera?

A. Narzędzie Pióro
B. Narzędzie Ołówek
C. Narzędzie Prostokąt
D. Narzędzie Tekst
Narzędzie Pióro w programie Adobe Illustrator jest fundamentalnym narzędziem do tworzenia i edycji krzywych Beziera. Krzywe Beziera są podstawowym elementem grafiki wektorowej, która umożliwia tworzenie precyzyjnych i płynnych linii oraz kształtów. Narzędzie Pióro pozwala użytkownikowi na dodawanie punktów kontrolnych, które definiują kształt krzywej. Dzięki temu można tworzyć zarówno proste, jak i bardzo skomplikowane formy. Jednym z kluczowych aspektów pracy z narzędziem Pióro jest umiejętność manipulowania uchwytami kontrolnymi, które wpływają na kąt i długość krzywej. W praktyce, umiejętność efektywnego korzystania z tego narzędzia jest nieoceniona w projektowaniu grafiki użytkowej, takiej jak logotypy, ilustracje czy infografiki. Profesjonalni graficy często podkreślają, że opanowanie narzędzia Pióro jest kluczowe dla osiągnięcia wysokiej jakości projektów wektorowych. Warto również zaznaczyć, że krzywe Beziera są standardem w branży graficznej, stosowanym również w innych programach do grafiki wektorowej, takich jak CorelDRAW czy Inkscape.

Pytanie 9

Jakie narzędzie w programie Adobe Photoshop umożliwia utworzenie zaznaczenia w formie ścieżki?

A. Łatka.
B. Gradient.
C. Stempel.
D. Pióro.
Pióro to naprawdę super narzędzie w Photoshopie, które pozwala na rysowanie precyzyjnych zaznaczeń w formie ścieżek. Dzięki temu, że można rysować krzywe i proste linie, świetnie nadaje się do tworzenia bardziej skomplikowanych kształtów. Możesz łatwo edytować te kształty, co daje ci dużą swobodę. Myślę, że fajnym przykładem użycia Pióra jest projektowanie logo, gdzie precyzja jest kluczowa. Co ciekawe, stworzone ścieżki mogą być przekształcane w zaznaczenia, co otwiera możliwości wypełniania kolorami, dodawania gradientów czy maskowania. W grafice to standard, że Pióro jest używane do robienia skomplikowanych zaznaczeń, więc to naprawdę podstawa dla grafików i projektantów. Korzystanie z Pióra w Photoshopie jest zgodne z najlepszymi praktykami, bo precyzja i kontrola nad formą są super ważne w projektach wizualnych.

Pytanie 10

Jakie urządzenie nie wprowadza bezpośrednio obrazu cyfrowego do komputera?

A. Interaktywnego ekranu tabletu
B. Aparatu fotograficznego analogowego
C. Skanera bębnowego
D. Kamery video cyfrowej
Aparat fotograficzny analogowy rzeczywiście nie wprowadza obrazu cyfrowego bezpośrednio do komputera, ponieważ wykorzystuje film fotograficzny do rejestrowania obrazów. Po naświetleniu filmu, aby uzyskać zdjęcia w formie cyfrowej, konieczne jest zeskanowanie klisz w procesie cyfryzacji. Zastosowanie aparatów analogowych w fotografii, mimo że maleje w dobie cyfryzacji, ma swoje miejsce w sztuce i fotografii profesjonalnej, gdzie niektórzy fotografowie cenią sobie estetykę analogowych zdjęć. W praktyce, aby przenieść zdjęcia z aparatu analogowego na komputer, można wykorzystać skanery, które przetwarzają obrazy z filmu na format cyfrowy, co jest zgodne z dobrymi praktykami w archiwizacji i przechowywaniu zdjęć. Jest to proces wymagający dodatkowych kroków, w przeciwieństwie do aparatów cyfrowych, które bezpośrednio zapisują zdjęcia w formacie cyfrowym na nośnikach pamięci, takich jak karty SD.

Pytanie 11

W którym typie plików liczba zapamiętanych kolorów nie przekracza 256?

A. GIF
B. JPG
C. CDR
D. EPS
Format GIF (Graphics Interchange Format) jest jednym z najpopularniejszych formatów graficznych, który obsługuje do 256 kolorów w palecie. Ograniczenie to wynika z zastosowania metody kompresji bezstratnej, która efektywnie sprawdza się w przypadku obrazów o ograniczonej liczbie kolorów, takich jak grafiki komputerowe, animacje czy ikony. Dzięki temu GIF jest często wykorzystywany w sieci do tworzenia prostych animacji oraz grafik o niskiej głębi kolorów. Przykłady zastosowania GIF obejmują animacje na stronach internetowych, emotikony oraz postacie w grach. W kontekście standardów branżowych, GIF jest powszechnie akceptowany przez przeglądarki internetowe i aplikacje, co czyni go wszechstronnym narzędziem w projektowaniu graficznym. W przeciwieństwie do innych formatów, takich jak JPG, który obsługuje miliony kolorów, GIF jest bardziej optymalny w przypadku mniejszych, prostszych grafik, gdzie nie ma potrzeby używania pełnej palety kolorów. Warto również zauważyć, że GIF jest formatem, który pozwala na zachowanie przezroczystości, co dodatkowo zwiększa jego użyteczność w projektach graficznych.

Pytanie 12

Jakie są zalecenia przy wykonywaniu kopii zapasowych projektów multimedialnych?

A. jednoczesne zapisanie plików w chmurze oraz na dysku lokalnym
B. tworzenie kopii jedynie plików natywnych, w których projekty zostały stworzone
C. przechowywanie materiałów cyfrowych nie częściej niż raz na miesiąc
D. usuwanie oryginalnych plików i przechowywanie tylko ukończonych projektów
Odpowiedź, która sugeruje jednoczesne zapisanie plików w chmurze i na dysku lokalnym, jest poprawna, ponieważ stanowi najlepszą praktykę w zakresie tworzenia kopii zapasowych. Posiadanie dwóch kopii zapasowych w różnych lokalizacjach znacząco zwiększa bezpieczeństwo danych. W przypadku awarii sprzętu, uszkodzenia plików lub zagubienia danych, przynajmniej jedna z kopii będzie dostępna. Współczesne podejście do zarządzania danymi rekomenduje strategię 3-2-1, która mówi o trzech kopiach danych, przechowywanych na dwóch różnych nośnikach z jedną kopią w lokalizacji off-site, co w praktyce oznacza użycie zarówno lokalnego dysku, jak i chmury. Dzięki synchronizacji danych w chmurze można także uzyskać dostęp do projektów z różnych urządzeń, co zwiększa elastyczność pracy. Przykładami usług chmurowych, które mogą być wykorzystane do przechowywania danych, są Google Drive, Dropbox czy OneDrive. Taka strategia minimalizuje ryzyko utraty danych i zapewnia integralność projektów multimedialnych, co jest kluczowe w profesjonalnych środowiskach produkcyjnych.

Pytanie 13

Który typ nośnika danych charakteryzuje się najwyższą szybkością zapisu oraz dużą odpornością na uszkodzenia?

A. Karta CF
B. Płyta CD
C. Dysk SSD
D. Dysk HDD
Dysk SSD (Solid State Drive) to nośnik pamięci, który w porównaniu do tradycyjnych dysków HDD (Hard Disk Drive) charakteryzuje się znacznie wyższą prędkością zapisu i odczytu danych. SSD wykorzystuje pamięć flash, co oznacza, że nie zawiera ruchomych części, co przekłada się na większą odporność na uszkodzenia mechaniczne. Dzięki tej technologii, czas dostępu do danych jest niemal natychmiastowy, co znacząco przyspiesza uruchamianie systemu operacyjnego oraz aplikacji. Przykładem zastosowania dysków SSD są komputery osobiste oraz serwery, gdzie szybkość operacji I/O ma kluczowe znaczenie dla ogólnej wydajności. Dodatkowo, dyski SSD zużywają mniej energii w porównaniu do HDD, co jest istotne w kontekście urządzeń mobilnych oraz ekosystemów zasilanych bateriami. W standardach branżowych, takich jak NVMe (Non-Volatile Memory Express), maksymalizuje się możliwości SSD, co czyni je najbardziej pożądanym wyborem dla nowoczesnych aplikacji i rozwiązań chmurowych. Warto również wspomnieć o ich zaletach w kontekście bezpieczeństwa danych, ponieważ w przypadku uszkodzenia fizycznego, ryzyko utraty danych jest znacznie mniejsze w porównaniu do tradycyjnych dysków talerzowych.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

W celu uzyskania widoku przedstawionego na ilustracji należy wybrać w przeglądarkach internetowych Mozilla Firefox lub Google Chrome polecenie

Ilustracja do pytania
A. znajdź na tej stronie lub znajdź.
B. pobrane pliki lub pobrane.
C. zbadaj element lub zbadaj.
D. edycja lub edytuj.
Odpowiedź "zbadaj element" jest prawidłowa, ponieważ umożliwia dostęp do narzędzi deweloperskich przeglądarek internetowych, które są niezbędne do analizy i debugowania stron WWW. Narzędzia te pozwalają na podgląd struktury HTML, CSS oraz JavaScript, co jest niezwykle istotne dla programistów i projektantów stron. W Mozilla Firefox opcja "zbadaj element" umożliwia użytkownikom wybieranie elementów na stronie, co daje możliwość analizy ich właściwości oraz zrozumienia, jak działają różne style i skrypty. W przypadku Google Chrome, funkcja "zbadaj" działa na podobnej zasadzie, oferując także dodatkowe narzędzia, takie jak monitorowanie wydajności, inspekcja zasobów i analiza ruchu sieciowego. W praktyce, korzystając z tych narzędzi, możemy identyfikować problemy z responsywnością, sprawdzać poprawność implementacji, a także przeprowadzać testy A/B, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie tworzenia stron internetowych.

Pytanie 16

Elementy takie jak obiektyw, wizjer, lampa błyskowa, migawka oraz system zasilania stanowią część konstrukcji

A. analogowego odtwarzacza fonograficznego
B. kamery internetowej
C. cyfrowego aparatu fotograficznego
D. cyfrowej kamery wideo
Cyfrowy aparat fotograficzny to zaawansowane urządzenie, które wykorzystuje elementy takie jak obiektyw, wizjer, lampa błyskowa, migawka oraz układ zasilania do rejestrowania obrazów. Obiektyw jest kluczowym komponentem, który decyduje o jakości zdjęcia, umożliwiając regulację ogniskowej oraz ostrości. Wizjer pozwala fotografowi na precyzyjne kadrowanie ujęcia, co jest niezbędne w profesjonalnej fotografii. Lampa błyskowa, z kolei, wspiera fotografowanie w warunkach słabego oświetlenia, co często jest wymagane podczas sesji w plenerze lub w pomieszczeniach. Migawka kontroluje czas naświetlania matrycy, a więc ma bezpośredni wpływ na ekspozycję zdjęcia, co jest kluczowe dla uzyskania zamierzonych efektów artystycznych. Układ zasilania natomiast zapewnia energię dla wszystkich komponentów, co czyni aparat funkcjonalnym narzędziem do uchwytywania momentów. Obecnie stosowane standardy, takie jak RAW czy JPEG w kontekście zapisu zdjęć, oraz najlepsze praktyki w zakresie doboru sprzętu fotograficznego, pozwalają na uzyskiwanie wysokiej jakości obrazów, które są niezbędne zarówno w fotografii amatorskiej, jak i profesjonalnej.

Pytanie 17

Jakie programy pozwalają na konwersję parametrów cyfrowych obrazów w celu ich dostosowania do umieszczenia w prezentacji multimedialnej?

A. GIMP i LibreOffice Calc
B. Adobe Photoshop i Adobe Acrobat Reader
C. GIMP i WinRAR
D. Adobe Photoshop i Adobe Lightroom
Wybór odpowiedniego oprogramowania jest naprawdę ważny, gdy chodzi o przetwarzanie obrazów. Niestety, twoje odpowiedzi nie były trafne. GIMP to co prawda program do edycji grafiki, ale nie jest zbyt często wykorzystywany w profesjonalnych prezentacjach, jak Adobe Photoshop. LibreOffice Calc to zupełnie inne narzędzie, bo to program do arkuszy kalkulacyjnych, a do obróbki zdjęć się nie nadaje. No i Adobe Acrobat Reader, on służy głównie do przeglądania PDF-ów, więc też nie ma mowy o edytowaniu czy konwersji obrazów. A WinRAR, to w ogóle aplikacja do kompresji plików, więc nie ma tu co szukać związku z edycją obrazów. Takie pomyłki często wynikają z tego, że nie znasz dobrze funkcji tych programów. Musisz pamiętać, że do edytowania zdjęć potrzebujesz specjalistycznych narzędzi, które oferują konkretne funkcje, a odpowiedzi, które wybrałeś, tego nie spełniają.

Pytanie 18

W dokumencie hipertekstowym, przy pomocy znacznika , określa się

A. rozpoczęcie nagłówka dokumentu HTML
B. zakończenie nagłówka dokumentu HTML
C. rozpoczęcie dokumentu HTML
D. zakończenie dokumentu HTML
Znacznik <HEAD> w dokumentach HTML jest kluczowym elementem, który definiuje początek sekcji nagłówkowej dokumentu. Sekcja ta zawiera meta informacje, które są istotne dla przeglądarek internetowych oraz wyszukiwarek, ale nie są bezpośrednio wyświetlane na stronie. W nagłówku można umieścić takie elementy jak tytuł strony (<TITLE>), odwołania do arkuszy stylów CSS, skrypty JavaScript, a także meta tagi, które informują o autorze, opisie czy słowach kluczowych. Zgodnie z standardami W3C, poprawne zdefiniowanie nagłówka jest niezbędne dla prawidłowego działania dokumentu HTML, co ma wpływ na SEO oraz na sposób, w jaki strona jest renderowana. Przykładowo, title jest kluczowym elementem, ponieważ pojawia się na pasku tytułowym przeglądarki oraz w wynikach wyszukiwania, co podkreśla znaczenie sekcji <HEAD> w kontekście organizacji i prezentacji treści. Dlatego znajomość struktury dokumentów HTML oraz poprawnego użycia znaczników jest niezbędna w codziennej pracy web dewelopera.

Pytanie 19

Rastrowy obraz cyfrowy jest zbudowany z

A. pikseli
B. krzywych
C. węzłów
D. ścieżek
Odpowiedź 'pikseli' jest jak najbardziej trafna, bo obraz rastrowy to nic innego jak właśnie siatka pikseli. Każdy z tych pikseli ma przypisany kolor, co sprawia, że cały obraz wygląda tak, a nie inaczej. W codziennym życiu raczej często spotykamy się z obrazami rastrowymi – weźmy na przykład zdjęcia w formacie JPEG czy PNG. Zmiana koloru tylko jednego piksela może naprawdę wpłynąć na to, jak całość się prezentuje. Fajnie jest też wiedzieć, że rozdzielczość obrazu ma znaczenie, bo im wyższa, tym lepsza jakość. To ważne, zwłaszcza jak myślimy o druku czy wyświetlaniu na dużych ekranach. Na koniec dodam, że obrazy rastrowe różnią się od wektorowych, które nie są oparte na pikselach, lecz na krzywych i ścieżkach, przez co mogą być powiększane bez straty jakości.

Pytanie 20

Kolorowe wyświetlacze monitorów korzystają z syntezy addytywnej emitowanego światła. Jak uzyskuje się kolor biały na ekranie?

A. emisję wszystkich kolorów barwnych
B. brak emisji światła
C. kompozycję podstawowych barw: czerwonej, niebieskiej i żółtej
D. połączenie kolorów czerwonego, zielonego, niebieskiego przy maksymalnej jasności
Odpowiedzi, które sugerują inne podejścia do uzyskania koloru białego na wyświetlaczu, opierają się na błędnych założeniach dotyczących syntezy kolorów. Emisja barwna wszystkich kolorów nie prowadzi do uzyskania białego koloru, ponieważ nie każdy zestaw kolorów podstawowych w połączeniu z innymi kolorami generuje efekt białego światła. Przykładowo, mieszanie kolorów, jak w przypadku farb, działa na zasadzie syntezy subtraktywnej, gdzie różne pigmenty absorbują i odbijają światło, co prowadzi do różnych kolorów w zależności od użytych materiałów. Z kolei brak emisji światła oznacza, że nie ma żadnego koloru, co jest przeciwieństwem uzyskania koloru białego. Odpowiedź sugerująca złożenie barw podstawowych czerwonej, niebieskiej i żółtej jest myląca, ponieważ żółty nie jest kolorem podstawowym w systemie RGB; w systemach addytywnych kluczowe są jedynie czerwony, zielony i niebieski. Błędem jest więc mylenie różnych modeli kolorów i ich zasad działania, co może prowadzić do niedokładnych wyników przy projektowaniu i tworzeniu kolorów w przestrzeniach cyfrowych.

Pytanie 21

Jakie są zewnętrzne arkusze stylów dla języka HTML?

A. CSS
B. JAVA
C. BASIC
D. PHP
CSS, czyli Cascading Style Sheets, to standardowy język używany do opisywania wyglądu dokumentów HTML. Umożliwia on oddzielenie treści od prezentacji, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w tworzeniu stron internetowych. Dzięki CSS można zdefiniować kolory, czcionki, układ i inne aspekty wizualne elementów strony. Przykłady zastosowania CSS obejmują tworzenie responsywnych layoutów, które dostosowują się do różnych rozmiarów ekranów oraz implementację animacji i efektów wizualnych, które poprawiają interaktywność strony. Standardy CSS są regularnie aktualizowane przez W3C, co zapewnia zgodność z nowoczesnymi technologiami i przeglądarkami. Używając CSS, deweloperzy mogą tworzyć bardziej zorganizowany i łatwiejszy do zarządzania kod, co sprzyja lepszej wydajności oraz łatwiejszemu utrzymaniu projektów webowych. Warto także wspomnieć o preprocessory, takie jak SASS czy LESS, które rozszerzają możliwości CSS, oferując zaawansowane funkcje, takie jak zmienne i zagnieżdżanie selektorów, co ułatwia pracę nad bardziej złożonymi projektami.

Pytanie 22

Jakie są częstotliwości, które człowiek jest w stanie usłyszeć?

A. 36 Hz ÷ 40 kHz
B. 16 Hz ÷ 20 kHz
C. 66 Hz ÷ 80 kHz
D. 56 Hz ÷ 60 kHz
Zakres częstotliwości słyszalnych przez człowieka wynosi od 16 Hz do 20 kHz. Ta informacja jest szczególnie istotna w kontekście akustyki, inżynierii dźwięku oraz technologii audio. Wiedza na temat tego zakresu jest kluczowa dla inżynierów dźwięku, projektantów systemów audio, a także producentów sprzętu audio. Na przykład, głośniki i słuchawki są projektowane tak, aby emitować dźwięki w tym zakresie, co pozwala na odtwarzanie muzyki oraz innych dźwięków w sposób, który jest optymalny dla ludzkiego ucha. Ponadto, w kontekście badań nad słuchem oraz w audiologii, znajomość tego zakresu jest niezbędna do diagnozowania i leczenia zaburzeń słuchu. Warto również wspomnieć, że powyższy zakres jest uznawany za standard w wielu normach branżowych, takich jak normy IEC 60268, które regulują specyfikacje i testy dla systemów audio.

Pytanie 23

Ile wynosi najmniejsza ilość klatek animacji na sekundę, aby uzyskać efekt względnie płynnego ruchu?

A. 24
B. 12
C. 18
D. 25
Wybór liczby klatek na sekundę, która jest wyższa niż 12, w kontekście płynności animacji, może być mylący. Liczby takie jak 18, 24 czy 25 mogą wydawać się lepszymi opcjami, ponieważ w branży filmowej i animacyjnej 24 klatki na sekundę uznaje się za standard, który zapewnia naturalny ruch. Jednakże, nie każda produkcja wymaga tak wysokiej liczby klatek. W kontekście 18 klatek na sekundę, chociaż może to w pewnych przypadkach wyglądać na bardziej płynne, to nadal nie osiąga się optymalnego efektu, zwłaszcza w szybkich scenach akcji. Wybór 24 klatek na sekundę, mimo że jest powszechnie akceptowany w branży filmowej, wiąże się z większym nakładem pracy oraz wyższymi kosztami produkcji, co nie zawsze jest uzasadnione, zwłaszcza w animacjach, gdzie można zastosować tańsze i bardziej oszczędne techniki. W praktyce, wiele produkcji niezależnych czy projektów edukacyjnych korzysta z niższej liczby klatek, co prowadzi do nieporozumienia w kwestii tego, co oznacza „płynny ruch”. Warto pamiętać, że płynność ruchu jest subiektywna i zależy od kontekstu i zamierzeń twórcy. Dlatego wybór liczby klatek powinien być dostosowany do specyfiki danego projektu oraz oczekiwań jego odbiorców.

Pytanie 24

Które narzędzie Adobe Photoshop umożliwia automatyczne zaznaczenie części obrazu o podobnych odcieniach barwy?

A. Magiczna różdżka.
B. Lasso wielokątne.
C. Pędzel korygujący.
D. Gumka tła.
Magiczna różdżka to jedno z tych narzędzi w Photoshopie, które naprawdę ułatwia życie, zwłaszcza jeśli pracujesz z obszarami o jednolitym kolorze albo chcesz szybko oddzielić fragment obrazu. Działa ona na zasadzie automatycznego zaznaczania obszarów o podobnej barwie, czyli wybiera piksele o zbliżonych odcieniach do punktu kliknięcia. Bardzo często korzysta się z niej podczas usuwania jednolitego tła, np. białego albo zielonego, czyli tzw. green screena. Z mojej praktyki wynika, że to narzędzie sprawdza się najlepiej tam, gdzie nie mamy miliona drobnych przejść tonalnych czy cieni, bo wtedy Magiczna różdżka może zaznaczyć trochę za dużo lub za mało. Fajne jest też to, że można regulować próg tolerancji (ang. Tolerance), dzięki czemu precyzyjnie dopasujesz zakres zaznaczanych kolorów. Według standardów branżowych, zawsze warto po zaznaczeniu poprawić krawędzie maski za pomocą opcji 'Zmiękcz' albo 'Popraw krawędź', żeby efekt był bardziej profesjonalny. Ogólnie narzędzie to mocno przyspiesza selekcję w grafice rastrowej, choć czasem potrzebne jest dodatkowe dopracowanie zaznaczenia innymi narzędziami. W codziennej pracy Magiczna różdżka jest idealnym wyborem tam, gdzie liczy się szybkość i dokładność przy prostych podziałach kolorystycznych.

Pytanie 25

Jaką licencją powinny być objęte dokumenty, aby legalnie uzyskać je bezpłatnie z internetowych repozytoriów i użyć ich na przykład w prezentacji marketingowej firmy?

A. CC BY SA NC
B. Wyłącznie z domeny publicznej
C. Copyright
D. Z domeny publicznej lub na licencji CC BY
Odpowiedź, że pliki powinny być objęte domeną publiczną lub licencją CC BY, jest prawidłowa, ponieważ obie te kategorie pozwalają na swobodne wykorzystanie materiałów bez obaw o naruszenie praw autorskich. Domena publiczna oznacza, że twórca zrezygnował z praw do swojego dzieła, co oznacza, że każdy może z nich korzystać w dowolny sposób. Licencja CC BY (Creative Commons Attribution) pozwala na adaptację oraz wykorzystywanie utworów, pod warunkiem podania odpowiedniego kredytu ich autorowi. W praktyce, jeśli planujesz użyć takich plików w marketingowej prezentacji firmy, masz pewność, że wykorzystanie tych materiałów nie naruszy praw autorskich, co może zapobiec potencjalnym problemom prawnym. Na przykład, korzystając z obrazów dostępnych w domenie publicznej lub na licencji CC BY, możesz stworzyć profesjonalne prezentacje bez ryzyka, że zostaniesz oskarżony o plagiat. Ważne jest również, aby prawidłowo atrybuować autorów, co jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi.

Pytanie 26

Najlepszym sposobem na korektę zdjęcia, które jest prześwietlone lub niedoświetlone, jest skorzystanie z programu Adobe Photoshop oraz użycie poleceń

A. balans kolorów oraz barwa/nasycenie
B. próg oraz filtry fotograficzne
C. ekspozycja oraz jasność/kontrast
D. zaznaczenie eliptyczne oraz style warstwy
Odpowiedź 'ekspozycja oraz jasność/kontrast' jest poprawna, ponieważ te dwa narzędzia w Adobe Photoshop są kluczowe w procesie korekcji zdjęć, które są prześwietlone lub niedoświetlone. Polecenie 'ekspozycja' pozwala na dostosowanie ogólnej jasności obrazu, co jest istotne, gdy zdjęcie było zrobione w zbyt jasnych warunkach, co prowadzi do utraty szczegółów w jasnych obszarach. Dodatkowo, użycie narzędzia 'jasność/kontrast' umożliwia dalsze precyzyjne dostosowanie tonalności zdjęcia, co pozwala na poprawę detali zarówno w ciemnych, jak i jasnych partiach obrazu. Na przykład, w przypadku zdjęcia krajobrazu, które zostało zrobione w słoneczny dzień, stosując te narzędzia, możemy przywrócić detale w chmurach oraz w cieniach drzew, co znacząco poprawia całkowity wygląd zdjęcia. W kontekście standardów branżowych, stosowanie tych narzędzi wpisuje się w praktyki poprawy jakości obrazu, co jest kluczowe w fotografii komercyjnej oraz artystycznej.

Pytanie 27

W modelu RGB wartość 255 (R255; G255; B255) odpowiada kolorowi

A. błękitnemu
B. czarnemu
C. zielonemu
D. białemu
W modelu RGB, wartości składowych R (czerwony), G (zielony) i B (niebieski) mogą przyjmować wartości od 0 do 255. Kiedy wszystkie trzy składowe osiągają maksymalną wartość 255 (R255; G255; B255), powstaje kolor biały. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest projektowanie graficzne, gdzie kolory są łączone za pomocą różnych wartości RGB, co pozwala na uzyskanie pełnej palety barw. W praktyce, w aplikacjach takich jak Adobe Photoshop czy Illustrator, zrozumienie modelu RGB jest kluczowe dla tworzenia harmonijnych zestawień kolorystycznych. Model RGB jest również standardem w telewizji i monitorach komputerowych. Dobrą praktyką jest testowanie różnych konfiguracji kolorów na przykład w oprogramowaniu do edycji zdjęć, co pozwala na wizualizację, jak kombinacje barw wpływają na postrzeganie obrazu.

Pytanie 28

Na zamieszczonym rysunku pokazano metodę formatowania tekstu, która ma na celu poprawę jego czytelności poprzez

Ilustracja do pytania
A. zwiększenie kerningu
B. zmianę wyrównania tekstu
C. zwiększenie interlinii
D. zmianę czcionki
Zwiększenie interlinii to jedna z najprostszych, a zarazem niesamowicie skutecznych metod poprawy czytelności tekstu. Interlinia, czyli odstęp pomiędzy wierszami, sprawia, że oczy mniej się męczą podczas czytania, a tekst nie sprawia wrażenia „ściśniętego”. Moim zdaniem to w ogóle jedna z tych rzeczy, które w praktyce robią największą różnicę w odbiorze informacji – szczególnie przy dłuższych akapitach czy instrukcjach technicznych. Standardy branżowe, takie jak WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), rekomendują, by linia tekstu nie była za blisko kolejnej, właśnie po to, by użytkownik – nawet jeśli ma słabszy wzrok – bez problemu mógł prześledzić linijka po linijce. Dobra interlinia pomaga też przy skanowaniu tekstu – łatwiej wtedy wyłapać potrzebne informacje, szybciej się czyta i mniej się gubimy. Często w pracy z dokumentami technicznymi zwiększam interlinię i od razu tekst robi się bardziej 'przyjazny' dla oka – to taki niby drobiazg, ale od razu czuć różnicę. Warto o tym pamiętać nie tylko przy pisaniu dokumentacji, ale też prezentacji czy materiałów szkoleniowych.

Pytanie 29

Wskaż oprogramowanie służące do zbierania oraz katalogowania materiałów cyfrowych, dystrybuowane na podstawie licencji komercyjnej?

A. Picasa
B. Kodi
C. Adobe Lightroom
D. Audio Manager
Adobe Lightroom to profesjonalne oprogramowanie stworzone z myślą o fotografach i osobach zajmujących się obróbką zdjęć, które oferuje zaawansowane funkcje gromadzenia, katalogowania oraz edycji materiałów cyfrowych. Program wspiera organizację zdjęć dzięki tagowaniu, ocenianiu oraz możliwości tworzenia albumów, co ułatwia zarządzanie dużymi zbiorami. Lightroom jest szczególnie ceniony w branży za intuicyjny interfejs oraz integrację z innymi produktami Adobe, co czyni go wszechstronnym narzędziem dla profesjonalistów. Umożliwia również synchronizację z urządzeniami mobilnymi, co daje możliwość dostępu do zdjęć w dowolnym miejscu. Użytkownicy mogą korzystać z zaawansowanych narzędzi do edycji, jak korekcja kolorów, retusz czy filtracja, co sprawia, że Adobe Lightroom jest standardowym rozwiązaniem w branży fotografii. Przy zastosowaniu dobrych praktyk, takich jak regularne tworzenie kopii zapasowych oraz organizowanie katalogów, użytkownicy mogą skutecznie zarządzać swoimi zasobami cyfrowymi, co jest niezbędne w profesjonalnej pracy z obrazem.

Pytanie 30

Liczba tekstu, który można umieścić na jednym slajdzie

A. jest uzależniona jedynie od rozmiaru ekranu, na którym będzie prezentowana, z zachowaniem czytelności
B. powinna zawierać od 6 do 10 linijek
C. może być dowolna
D. nie może być większa niż 20 linijek
Wybierając odpowiedzi, które mówią, że można mieć więcej niż 10 linijek tekstu na slajdzie, idziesz w stronę, która nie jest najlepsza. Odpowiedź, że można mieć 20 linijek, niby ogranicza tekst, ale to wciąż za dużo. W końcu, 20 linijek to tyle, że ludzie zaczynają się gubić i nie przyswajają tego, co chcesz przekazać. A ten pomysł, że ilość tekstu zależy od rozmiaru ekranu, też jest mylny – niezależnie od ekranów, liczy się, żeby było czytelnie. Nawet na dużych ekranach, zbyt dużo tekstu może zniechęcać do słuchania. Warto pamiętać, że slajdy mają wspierać to, co mówisz, a nie zastępować. Dlatego lepiej trzymać się zasady 6-10 linijek, żeby prezentacja była naprawdę skuteczna.

Pytanie 31

Aplikacje, których podstawowym celem jest tworzenie oraz modyfikacja grafiki wektorowej, to:

A. Illustrator, CorelDraw, Inkscape
B. Gimp, CorelDraw, Photoshop
C. Photoshop, Gimp, Inkscape
D. Photoshop, Illustrator, CorelDraw
Odpowiedź \'Illustrator, CorelDraw, Inkscape\' jest prawidłowa, ponieważ wszystkie wymienione programy są dedykowane do grafiki wektorowej. Illustrator, stworzony przez firmę Adobe, jest jednym z najpopularniejszych narzędzi do tworzenia i edytowania grafiki wektorowej, umożliwiając projektowanie logo, ikon, ilustracji oraz materiałów drukowanych. CorelDraw, z kolei, oferuje złożone funkcje tworzenia grafiki wektorowej oraz narzędzia ułatwiające projektowanie w różnych przemyśle, od reklamy po odzież. Inkscape jest otwartoźródłowym programem, który również zapewnia szeroki wachlarz funkcji do edycji grafiki wektorowej, a jego popularność wśród edukatorów i hobbystów czyni go świetnym wyborem do nauki podstaw grafiki wektorowej. Wszystkie te programy stosują standardy wektorowe, takie jak SVG (Scalable Vector Graphics), co pozwala na łatwe udostępnianie i skalowanie projektów bez utraty jakości, co jest kluczowe w profesjonalnym środowisku."

Pytanie 32

Która z właściwości nie definiuje formatu GIF?

A. Ograniczona paleta kolorów
B. Pozwala na zapis oraz odtwarzanie animacji
C. Często używany w projektowaniu stron WWW
D. Wykorzystywany do grafiki wektorowej
Często spotyka się błędne myślenie, że GIF nadaje się do grafiki wektorowej, ale to nieprawda. Wektorowa grafika działa na zupełnie innych zasadach, bo jest tworzona za pomocą matematycznych obiektów. Dzięki temu można ją skalować bez straty jakości, a GIF to format rastrowy, gdzie mamy do czynienia z siatkami pikseli. Używanie GIF-ów do wektorowej grafiki to trochę jak robienie spaghetti w pralce – nie wyjdzie. No i trzeba pamiętać, że GIF ma ograniczoną paletę kolorów, więc nie odda pełnej palety barw w bardziej złożonych obrazach. Kiedy ktoś myli GIF z formatami do grafiki wektorowej, takimi jak SVG, to mogą pojawić się niezłe nieporozumienia. Praktyka w grafice wymaga, żeby znali różnice między tymi formatami, jeśli chcą wykorzystać ich najlepsze cechy w swoich projektach.

Pytanie 33

Która kategoria oprogramowania pozwala na wektoryzację mapy bitowej?

A. GIMP, Adobe Photoshop, Adobe InDesign
B. Paint, Inkscape, Audacity
C. Inkscape, CorelDRAW, Adobe Illustrator
D. Adobe Flash, Adobe Illustrator, Adobe Lightroom
Odpowiedź 'Inkscape, CorelDRAW, Adobe Illustrator' jest prawidłowa, ponieważ wszystkie te programy są wyspecjalizowane w wektoryzacji grafiki. Wektoryzacja mapy bitowej polega na przekształceniu obrazu rastrowego (bitowego) w obraz wektorowy, co pozwala na zachowanie jakości przy skalowaniu. Wektoryzacja jest przydatna w wielu zastosowaniach, takich jak projektowanie logo, ilustracji oraz w druku. Programy takie jak Inkscape oferują narzędzia do automatycznej wektoryzacji, co umożliwia szybkie przekształcenie skanów rysunków w edytowalne obiekty wektorowe. CorelDRAW z kolei, dzięki swojej funkcjonalności, pozwala na precyzyjne dostosowanie utworzonych wektorów, co jest istotne przy tworzeniu materiałów marketingowych. Adobe Illustrator jest standardem w branży graficznej, umożliwiającym tworzenie skomplikowanych ilustracji wektorowych oraz ich edycję. Wektoryzacja jest zgodna z najlepszymi praktykami projektowymi, które podkreślają znaczenie elastyczności formatu wektorowego w różnorodnych zastosowaniach.

Pytanie 34

Jakie przekształcenie formatu spowoduje utratę przezroczystości obrazu?

A. TIFF na BMP
B. GIF na TIFF
C. BMP na JPG
D. PSD na GIF
Wybór pozostałych formatów konwersji może prowadzić do nieporozumień związanych z obsługą przezroczystości. Zmiana formatu PSD na GIF, na przykład, może skutkować nieco inaczej; GIF obsługuje przeźroczystość, ale z ograniczeniami w palecie kolorów, co oznacza, że przeźroczystość nie zawsze zostanie zachowana w pożądany sposób. W przypadku TIFF na BMP, oba te formaty obsługują RGB i nie wpływają na przezroczystość, więc zmiana ta nie skutkuje utratą jakichkolwiek informacji o przezroczystości, ponieważ BMP po prostu nie obsługuje tej cechy. Z kolei konwersja GIF na TIFF również nie prowadzi do utraty przezroczystości, ponieważ TIFF jest znacznie bardziej elastycznym formatem, który może przechowywać różne informacje o obrazie, w tym przeźroczystość. Kluczowym błędem w myśleniu jest założenie, że zamiana formatów zawsze wiąże się z utratą informacji, podczas gdy w rzeczywistości wiele formatów obsługuje różne aspekty obrazu, w tym przezroczystość, w różny sposób. Ważne jest, aby przed konwersją zrozumieć specyfikacje formatów oraz ich ograniczenia, co pozwoli na lepsze zarządzanie jakością i właściwościami obrazów w projektach graficznych.

Pytanie 35

Jakie znaczenie ma akronim HTML?

A. Zewnętrzne arkusze stylów
B. Kaskadowe arkusze stylów
C. Hipertekstowy język znaczników
D. Hierarchiczna struktura danych
HTML, czyli Hipertekstowy Język Znaczników, to podstawowy język służący do tworzenia stron internetowych. Jego celem jest strukturalne definiowanie treści, co pozwala przeglądarkom internetowym prawidłowo interpretować i wyświetlać zawartość. HTML pozwala na użycie znaczników (tagów), które definiują różne elementy, takie jak nagłówki, akapity, linki, obrazy czy formularze. Przykładem zastosowania HTML może być stworzenie prostego dokumentu, w którym zastosujemy znacznik <h1> do stworzenia tytułu strony oraz <p> do wprowadzenia tekstu. Ponadto HTML wspiera elementy semantyczne, co poprawia dostępność treści oraz wspiera SEO, co jest kluczowe w tworzeniu nowoczesnych stron internetowych. Standardy HTML są zarządzane przez World Wide Web Consortium (W3C), co gwarantuje ich zgodność i powszechne uznanie w branży.

Pytanie 36

Jakie polecenie w aplikacji PowerPoint z menu Formatowanie pozwala na dodanie cienia do danego kształtu?

A. Zmień kształt
B. Efekty dla kształtów
C. Obramowania kształtu
D. Wypełnienie kształtu
Odpowiedź 'Efekty kształtów' jest poprawna, ponieważ to polecenie w programie PowerPoint umożliwia dodanie różnorodnych efektów wizualnych do kształtów, w tym cienia. Cień to istotny element wizualny, który może poprawić percepcję głębi i hierarchii w prezentacji. Aby dodać cień do kształtu, należy wybrać kształt, a następnie przejść do zakładki 'Formatowanie', gdzie w sekcji 'Efekty kształtów' można znaleźć różne opcje cieniowania. Przykładem zastosowania może być dodanie cienia do wykresu lub diagramu, co sprawi, że elementy będą bardziej wyraziste i łatwiejsze do odczytania. Stosowanie efektów cienia zgodnie z najlepszymi praktykami w projektowaniu wizualnym może znacząco zwiększyć atrakcyjność wizualną prezentacji, a także pomóc w skupieniu uwagi odbiorców na kluczowych informacjach. Warto pamiętać, aby nie przesadzać z efektami, aby nie odwracały uwagi od głównego przekazu prezentacji.

Pytanie 37

Na której ilustracji przedstawiono program do tworzenia animacji?

Ilustracja do pytania
A. C.
B. A.
C. D.
D. B.
Ilustracja oznaczona literą B przedstawia program do tworzenia animacji, co można rozpoznać po charakterystycznych cechach interfejsu użytkownika. Programy tego typu często zawierają oś czasu, która umożliwia użytkownikom precyzyjne zarządzanie klatkami animacji oraz warstwy, które pozwalają na organizację różnych elementów animacji w sposób, który ułatwia ich edycję. W kontekście branżowym, popularne aplikacje do animacji, takie jak Adobe Animate czy Toon Boom Harmony, również wykorzystują podobne interfejsy, co potwierdza, że odpowiedź B jest właściwa. Użytkownicy tych programów mogą korzystać z zaawansowanych narzędzi animacyjnych, takich jak interpolacja ruchu czy efekty dźwiękowe, co znacznie przyspiesza proces tworzenia profesjonalnych animacji. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży produkcji multimedialnej oraz animacji, które kładą duży nacisk na użyteczność i funkcjonalność interfejsu użytkownika.

Pytanie 38

Jakie narzędzie w programie wektorowym powinno być wykorzystane, aby przeprowadzić widoczną na zdjęciu modyfikację obiektu?

Ilustracja do pytania
A. Wypaczanie
B. Skalowanie
C. Obracanie
D. Odbijanie
Odpowiedź jest jak najbardziej trafiona, bo zastosowanie narzędzia Odbijanie (ang. Flip lub Reflect) to dokładnie to, czego wymagała widoczna modyfikacja. W programach do grafiki wektorowej, takich jak Adobe Illustrator, CorelDRAW czy Affinity Designer, odbijanie pozwala na uzyskanie lustrzanego odbicia obiektu względem wybranej osi – poziomej lub pionowej. To jedno z podstawowych narzędzi, które, moim zdaniem, warto mieć opanowane niemal automatycznie, bo często się przydaje w pracy nad logotypami, ikonami czy ilustracjami technicznymi. Przykład z obrazka jest bardzo typowy – postać obraca się w przeciwną stronę, ale zachowuje wszystkie proporcje i szczegóły. Odbijanie jest lepszym rozwiązaniem niż ręczne rysowanie drugiej wersji – szybciej, precyzyjniej, bez ryzyka błędów w proporcjach. Warto pamiętać, że ta metoda jest też standardem, jeśli chodzi o przygotowywanie szablonów czy wzorów powtarzalnych, np. w grafice użytkowej. Dla mnie, w codziennej pracy, odbijanie sprawdza się nawet przy projektowaniu grafik na koszulki czy materiały promocyjne, gdzie symetria i odbicia lustrzane nadają projektom zupełnie inny charakter. Szczerze, każdy grafik powinien sprawnie korzystać z tego narzędzia, bo to zdecydowanie podstawa warsztatu.

Pytanie 39

Na którym rysunku przedstawiono drukarkę 3D?

Ilustracja do pytania
A. I.
B. III.
C. IV.
D. II.
Rysunek II przedstawia drukarkę 3D, co jest łatwo rozpoznawalne dzięki jej charakterystycznej konstrukcji. Drukarki 3D funkcjonują na zasadzie addytywnego wytwarzania, gdzie materiały są nakładane warstwami, co pozwala na tworzenie złożonych trójwymiarowych obiektów. W przeciwieństwie do tradycyjnych metod produkcji, które często polegają na odejmowaniu materiału (np. frezowanie), technologia druku 3D umożliwia bardziej złożoną geometrię i personalizację produktów. Zastosowania drukarek 3D są wszechstronne; od prototypowania w przemyśle, przez wytwarzanie części zamiennych w motoryzacji, aż po medycynę, gdzie są wykorzystywane do produkcji implantów czy modeli anatomicznych. Standardy branżowe, takie jak ISO/ASTM 52900, definiują klasyfikacje technologii druku 3D, co ułatwia zrozumienie różnic pomiędzy różnymi typami drukarek i ich zastosowaniami. W przypadku rysunków, inne przedstawione urządzenia, takie jak kasa fiskalna, wielofunkcyjne urządzenie biurowe, czy zwykła drukarka biurowa, nie mają związku z technologią druku 3D, co czyni odpowiedź II jednoznacznie poprawną.

Pytanie 40

Aby przyciemnić kolor czerwony na fotografii, należy zastosować filtr

A. niebieski
B. połówkowy
C. czerwony
D. żółty
Wybór niebieskiego filtru do przyciemnienia barwy czerwonej na zdjęciu jest właściwy, ponieważ niebieski kolor znajduje się naprzeciwko czerwonego w kole barw. Z tego powodu, gdy zastosujemy filtr niebieski, zredukujemy intensywność czerwonego światła, co skutkuje jego przyciemnieniem. W praktyce, w fotografii i grafice, filtry kolorowe są używane do modyfikacji barw w obrazie, co pozwala na uzyskanie pożądanych efektów estetycznych. Na przykład, w fotografii krajobrazowej, użycie niebieskiego filtru może pomóc w zwiększeniu kontrastu nieba, a jednocześnie osłabić czerwone odcienie w innych elementach kompozycji. Standardowe praktyki w branży fotograficznej zalecają, by podczas pracy z kolorami rozważać ich relacje w kole barw, co jest kluczowe dla osiągnięcia odpowiednich efektów wizualnych. Oprócz tego, umiejętność stosowania filtrów kolorowych przydaje się w postprodukcji, gdzie można manipulować kolorami digitalnie, lecz zrozumienie ich działania na etapie fotografowania ma fundamentalne znaczenie dla uzyskania wysokiej jakości zdjęć.