Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik spedytor
  • Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
  • Data rozpoczęcia: 19 grudnia 2025 18:02
  • Data zakończenia: 19 grudnia 2025 18:04

Egzamin niezdany

Wynik: 5/40 punktów (12,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Ile wyniesie łączny koszt przewozu 10 palet z centrum dystrybucji do marketu na odległość 100 km, a następnie 5 palet z marketu do sklepu na odległość 30 km?

Liczba palet
[szt.]
Stawka
[zł/km]
1 – 64,00
7 – 125,00
13 – 196,00
20 – 277,00
A. 400,00 zł
B. 620,00 zł
C. 500,00 zł
D. 780,00 zł
Koszt przewozu 10 palet na odległość 100 km wynosi 5000 zł, co jest zgodne z rynkowymi stawkami transportowymi dla tego rodzaju usługi. W praktyce, wiele firm logistycznych stosuje stawki oparte na odległości oraz liczbie przewożonych towarów. W przypadku drugiej trasy, przewóz 5 palet na odległość 30 km kosztuje 600 zł. Suma tych dwóch kosztów daje łączny wydatek na poziomie 5600 zł, który po przeliczeniu wskazuje na koszt 620,00 zł za przewóz. Zrozumienie takich obliczeń jest kluczowe w zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie precyzyjne kalkulacje kosztów są niezbędne dla efektywności finansowej. To podejście nie tylko zwiększa efektywność operacyjną, ale również pozwala na lepsze planowanie budżetu w firmach zajmujących się dystrybucją i logistyką. W praktyce, znajomość stawek transportowych oraz umiejętność ich analizy pozwala na lepszą negocjację warunków współpracy z przewoźnikami oraz optymalizację kosztów.

Pytanie 2

System transportowy kolei i dróg "na barana" jest realizowany jako przewóz

A. samochodów osobowych na zestawach drogowych
B. naczep o specjalnej konstrukcji na wózkach wagonowych
C. zestawów drogowych na specjalnych wagonach kolejowych niskopodwoziowych
D. naczep, przyczep lub innego wymiennego nadwozia na wagonach kolejowych typu platforma
Twoja odpowiedź o przewozie naczep lub przyczep na wagonach platformowych jest całkiem trafna. System 'na barana' naprawdę opiera się na tym, żeby jak najlepiej wykorzystać kolej do transportu różnych ładunków. Dzięki temu możemy oszczędzać na czasie i kosztach. Przykładowo, naczepy cysternowe, które jeżdżą na tych wagonach, są super rozwiązaniem do przewozu cieczy. To też przyczynia się do tego, że mniej spalamy paliwa i zmniejszamy emisję spalin, co jest teraz na czasie, bo coraz bardziej dbamy o środowisko. Generalnie, taki sposób transportu zgadza się z dobrymi praktykami, gdzie łączymy różne środki transportu w jedną całość, co jest naprawdę fajne.

Pytanie 3

Który, zgodnie z konwencją AETR, z podanych harmonogramów czasu pracy kierowcy jest prawidłowy?

A.4 godziny jazdy20 minut przerwy4 godziny jazdy25 minut odpoczynku1 godzina jazdy9 godzin odpoczynku
B.4 godziny jazdy15 minut przerwy5 godzin jazdy30 minut odpoczynku3 godziny jazdy
C.4,5 godziny jazdy45 minut przerwy4,5 godziny jazdy11 godzin odpoczynku
D.5 godzin jazdy30 minut przerwy4 godziny jazdy9 godzin odpoczynku
A. C.
B. A.
C. D.
D. B.
Odpowiedź C jest słuszna, bo dobrze odzwierciedla zasady konwencji AETR dotyczące pracy kierowców. Z reguły, po maksymalnie 4,5 godzinach jazdy kierowca musi zrobić przerwę na minimum 45 minut. To jest ważne, żeby się zregenerować oraz poprawić bezpieczeństwo na drodze. I pamiętaj, po 9 godzinach jazdy kierowca powinien mieć co najmniej 11 godzin na odpoczynek. Harmonogram C pokazuje właściwe przerwy i odpoczynki, co jest zgodne z tymi zasadami. Można by to zobrazować planując długie trasy tak, żeby kierowcy zawsze mieli zaplanowane przerwy, co jest super istotne dla bezpieczeństwa wszystkich na drodze.

Pytanie 4

Aby przekazać spedytorowi szczegółowe terminy oraz ilości towarów w ramach umowy spedycji, lub w przypadku jej braku, należy wykorzystać

A. zaświadczenie spedytora
B. list polecający
C. zlecenie spedycyjne
D. list przewozowy
Zlecenie spedycyjne to kluczowy dokument w procesie spedycji, który formalizuje zlecenie transportu towarów. Stanowi ono podstawę do podawania spedytorowi konkretnych terminów, ilości oraz rodzaju towarów do przewozu. W praktyce zlecenie spedycyjne powinno zawierać szczegółowe informacje dotyczące odbiorcy, nadawcy, miejsca załadunku oraz rozładunku, a także pożądane terminy dostawy. W przypadku braku umowy spedycji, zlecenie spedycyjne staje się dokumentem, który reguluje relacje między nadawcą a spedytorem, zapewniając jasność wszystkich warunków transportu. W branży spedycyjnej, określenie terminów i szczegółów dostawy na etapie zlecania transportu jest niezbędne do prawidłowego planowania i realizacji usług, co z kolei przyczynia się do efektywności całego łańcucha dostaw. Ponadto, w zgodzie z normami branżowymi, zlecenie spedycyjne powinno być zgodne z przepisami prawa przewozowego oraz regulacjami dotyczącymi bezpieczeństwa w transporcie.

Pytanie 5

Zgodnie z rozporządzeniem powierzchnia ładowna dla jednego dorosłego konia przewożonego transportem kolejowym powinna wynosić

Konie dorosłe1,75 m² (0,7 x 2,5 m)
Młode konie (6-24 miesięcy) (do podróży trwającej do 48 godzin)1,2 m² (0,6 x 2 m)
Młode konie (6-24 miesięcy) (do podróży trwającej ponad 48 godzin)2,4 m² (1,2 x 2 m)
Źrebięta (0-6 miesięcy)1 m² (0,6 x 1,8 m)
Kucyki (poniżej 144 cm)1,4 m² (1 x 1,4 m)
A. 1,75 m2
B. 1,20 m2
C. 1,40 m2
D. 2,40 m2
Wybór innej powierzchni ładunkowej, niż 1,75 m2, może wynikać z nieporozumień dotyczących standardów transportu zwierząt. Przykładowo, odpowiedzi sugerujące 2,40 m2, 1,20 m2 czy 1,40 m2 nie tylko odzwierciedlają błędne zrozumienie wymagań regulacyjnych, ale również podstawowych zasad dotyczących dobrostanu zwierząt. Powierzchnia 2,40 m2 jest zbyt duża dla jednego konia, co może sugerować niewłaściwe planowanie przestrzenne i prowadzić do marnotrawstwa zasobów. Z kolei zbyt małe powierzchnie, takie jak 1,20 m2 i 1,40 m2, są nieadekwatne i mogą powodować dyskomfort, a nawet stres u zwierząt, co jest sprzeczne z założeniami europejskiego prawa dotyczącego transportu zwierząt. Dobrze jest pamiętać, że odpowiednia powierzchnia ładowna wpływa na zachowanie koni i ich zdrowie psychiczne oraz fizyczne. Ignorowanie tych zasad może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak kontuzje wynikające z przeludnienia lub niewłaściwego traktowania zwierząt. Zrozumienie regulacji i ich praktycznego zastosowania w transporcie jest kluczowe dla zapewnienia dobrostanu zwierząt i zgodności z prawem.

Pytanie 6

Jakiej techniki negocjacyjnej używa się, gdy decyzja jest podejmowana i realizowana bez wcześniejszego uzgodnienia z drugą stroną zasadności danego rozwiązania?

A. Faktów dokonanych
B. Tysiąca wyjątków
C. Ograniczonego pełnomocnictwa
D. Pustego portfela
Pojęcia takie jak 'pusty portfel', 'tysiąc wyjątków' oraz 'ograniczone pełnomocnictwo' nie odnoszą się właściwie do koncepcji podejmowania decyzji bez wcześniejszego uzgodnienia z drugą stroną. Technika 'pustego portfela' koncentruje się na wywieraniu presji na drugą stronę przez sugerowanie, że nie mamy więcej zasobów do zaoferowania, co może prowadzić do fałszywego uczucia pilności, ale nie odnosi się do realizacji decyzji bez uzgodnienia. Z kolei 'tysiąc wyjątków' to technika, w której jedna strona próbuje wprowadzić wiele różnych warunków, w ten sposób zmieniając pierwotne zasady negocjacji, co prowadzi do zamieszania i może być postrzegane jako nieefektywne, a wręcz nieetyczne podejście. 'Ograniczone pełnomocnictwo' to natomiast strategia, w której jedna strona nie ma pełnej władzy do podejmowania decyzji, co powoduje, że nie może skutecznie negocjować warunków bez konsultacji z wyższym szczeblem. Takie podejścia mogą prowadzić do błędów myślowych, takich jak myślenie, że wszelkie strategie negocjacyjne można stosować nieprzerwanie z korzyścią dla jednej ze stron. W praktyce, skuteczne negocjacje powinny być oparte na wzajemnym zrozumieniu i współpracy, a nie na jednostronnym narzucaniu zasad, co czyni techniki oparte na 'faktach dokonanych' bardziej odpowiednimi w specyficznych okolicznościach niż te niepoprawne podejścia.

Pytanie 7

W ubiegłym roku flota samochodowa zrealizowała pracę przewozową równą 2 400 000 tkm oraz przewiozła 80 000 przesyłek, a wydatki na transport w tym czasie wyniosły 1 200 000 zł. Jaki był koszt obsługi jednej przesyłki?

A. 0,07 zł
B. 0,50 zł
C. 15,00 zł
D. 2,00 zł
Aby obliczyć koszt obsługi jednej przesyłki, należy podzielić całkowite koszty transportu przez liczbę przewiezionych przesyłek. W tym przypadku, mamy całkowite koszty transportu wynoszące 1 200 000 zł oraz 80 000 przesyłek. Obliczenia przedstawiają się następująco: 1 200 000 zł / 80 000 przesyłek = 15 zł na przesyłkę. Taki sposób kalkulacji kosztów jest zgodny z dobrymi praktykami w logistyce, gdzie kluczowe jest dokładne śledzenie wydatków związanych z transportem oraz ich efektywność. Znajomość kosztu jednostkowego obsługi przesyłki jest istotna zarówno dla przedsiębiorstw transportowych, jak i dla klientów, ponieważ wpływa na decyzje dotyczące cen za usługi oraz optymalizację procesów. W praktyce, analizując koszty, można wprowadzać zmiany, które przyczynią się do zwiększenia rentowności i konkurencyjności firmy. Przykładem może być renegocjacja umów z przewoźnikami lub optymalizacja tras transportowych.

Pytanie 8

Metoda negocjacji, która opiera się na zastosowaniu działań demonstrujących siłę w celu skłonienia drugiej strony do owocnych rozmów lub ustępstw, nazywana jest

A. wygórowanego żądania
B. ultimatum
C. dekoncentrowania
D. odrzucania propozycji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Technika negocjacji określana jako ultimatum jest stosunkowo powszechną strategią, która polega na postawieniu drugiej stronie wyraźnych warunków do spełnienia, często w formie ostatecznej propozycji. W przypadku negocjacji mogą to być konkretne żądania dotyczące warunków umowy, które muszą być zaakceptowane w określonym czasie, w przeciwnym razie negocjacje mogą być uznane za zakończone. Ultimatum wzmacnia pozycję proponującego, często zmuszając drugą stronę do poważnego rozważenia warunków i podejmowania decyzji. Przykładem zastosowania tej techniki może być sytuacja, w której firma stara się uzyskać korzystniejsze warunki współpracy z dostawcą, stawiając ultimatum, że jeśli dostawca nie zgodzi się na obniżenie cen lub poprawę jakości usług w określonym terminie, współpraca zostanie zakończona. W kontekście dobrych praktyk negocjacyjnych, ważne jest, aby przygotować się na konsekwencje postawienia ultimatum, takie jak możliwość zerwania rozmów, ale także potencjalnie pozytywne rezultaty, jeśli druga strona jest skłonna do ustępstw. Kluczowe jest także umiejętne zarządzanie emocjami i relacjami w trakcie negocjacji, aby nie doprowadzić do nieodwracalnych zniszczeń w relacji z partnerem biznesowym.

Pytanie 9

Kierowca opuścił bazę transportową o godzinie 6:40. Po pokonaniu 420 km zatrzymał się na postój oraz tankowanie, co zajęło mu 40 minut. Jeśli łączna długość trasy wynosi 900 km, a średnia prędkość pojazdu to 60 km/h, to kierowca przybędzie na miejsce najwcześniej o której godzinie?

A. 22:20
B. 21:00
C. 22:10
D. 23:10

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Żeby obliczyć, kiedy kierowca dotrze do celu, trzeba najpierw sprawdzić, ile czasu zajmie cała podróż. Kierowca wyruszył o 6:40. Jak policzyłeś, po przejechaniu 420 km z prędkością 60 km/h, to zajmie mu 7 godzin. Potem zatrzymał się na 40 minut, czyli to wychodzi około 0,67 godziny. Potem zostało mu jeszcze 480 km do przejechania, co zabierze mu kolejne 8 godzin. Jak dodasz te wszystkie czasy, to wychodzi 15 godzin i 40 minut. Jak dodasz to do godziny wyjazdu, to dostajesz 22:20, co jest najwcześniejszym czasem przybycia. Takie obliczenia są naprawdę ważne w transporcie, bo dobrze zorganizowana podróż to podstawa w logistyce.

Pytanie 10

W transporcie multimodalnym przewozy są realizowane

A. przynajmniej dwoma środkami transportu z tej samej branży
B. wyłącznie dwoma środkami transportu z różnych sektorów
C. wyłącznie jednym środkiem transportowym
D. przynajmniej dwoma środkami transportu z różnych sektorów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "co najmniej dwoma środkami transportu z tej samej gałęzi transportu" jest prawidłowa w kontekście transportu łamanego, który polega na łączeniu różnych etapów przewozu przy wykorzystaniu środków transportowych z tej samej gałęzi. Na przykład, transport morski i transport samochodowy to dwa różne środki transportu, jednak oba należą do gałęzi transportu lądowego i morskiego, co umożliwia zrealizowanie przewozu w sposób efektywny i zgodny z wymaganiami logistycznymi. Takie podejście pozwala na wykorzystanie zalet każdego z środków, jak na przykład dużej ładowności statków oraz elastyczności transportu drogowego. W praktyce, wiele firm logistycznych stosuje transport multimodalny, który wykorzystuje różne formy transportu w celu optymalizacji kosztów i czasu dostaw. Przykładowo, towar może być transportowany statkiem do portu, a następnie ciężarówką do finalnego miejsca dostawy, co jest zgodne z zaleceniami standardów międzynarodowych dotyczących logistyki.

Pytanie 11

Jak długo potrwa załadunek dwóch cystern, każda o pojemności 25 000 litrów, jeśli szybkość załadunku wynosi 1 000 litrów na 5 minut, a cysterny są napełniane do 80%, jedna po drugiej?

A. 1 godzinę i 40 minut
B. 2 godziny i 05 minut
C. 4 godziny i 10 minut
D. 3 godziny i 20 minut

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć czas potrzebny na załadunek dwóch cystern, każda o pojemności 25 000 litrów, należy najpierw ustalić, ile litrów będzie załadowane. Cysterny są napełniane w 80%, co oznacza, że każda cysterna przyjmuje 20 000 litrów. W sumie, dla dwóch cystern to 40 000 litrów. Tempo załadunku wynosi 1 000 litrów na 5 minut, co przekłada się na 200 litrów na minutę. Aby obliczyć czas załadunku, dzielimy całkowitą ilość litrów przez tempo załadunku: 40 000 litrów / 200 litrów/min = 200 minut. Dzieląc 200 minut przez 60, otrzymujemy 3 godziny i 20 minut. Takie obliczenia są zgodne z praktycznymi standardami w logistyce i transportach, gdzie precyzyjne planowanie załadunku wpływa na efektywność operacyjną. Warto zaznaczyć, że takie obliczenia powinny być częścią każdego procesu planowania logistycznego, aby uniknąć opóźnień i zwiększyć wydajność transportu.

Pytanie 12

Który z systemów pozwala na uzyskanie informacji, takich jak lokalizacja, prędkość oraz kierunek ruchu pojazdu?

A. ISDN
B. GPS
C. EDI
D. LTE

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
System GPS (Global Positioning System) to sieć satelitów, która umożliwia precyzyjne określenie lokalizacji na Ziemi w czasie rzeczywistym. GPS działa na zasadzie triangulacji, gdzie sygnały z co najmniej trzech satelitów są wykorzystywane do obliczenia pozycji użytkownika. Dzięki temu systemowi, kierowcy mogą uzyskać informacje o miejscu położenia, prędkości oraz kierunku jazdy samochodu. Przykłady zastosowania obejmują nawigację w pojazdach, które wykorzystują GPS do prowadzenia użytkowników na wyznaczone trasy, a także aplikacje mobilne, które informują o warunkach ruchu drogowego. W kontekście standardów branżowych, GPS jest zgodny z normami określonymi przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego (ICAO) oraz Międzynarodową Unię Telekomunikacyjną (ITU). Ważne jest także, że GPS jest szeroko stosowany w różnych dziedzinach, takich jak geodezja, rolnictwo precyzyjne oraz monitorowanie floty pojazdów, co potwierdza jego wszechstronność i znaczenie w codziennym życiu.

Pytanie 13

W przypadku całkowitego zniszczenia ubezpieczonego przedmiotu, a jeśli polisa zawierała zaniżoną wartość, zakład ubezpieczeń będzie zobowiązany do wypłaty odszkodowania w wysokości

A. wartości zawartej w polisie pomniejszonej o koszty rzeczoznawcy
B. wartości rynkowej
C. wartości zawartej w polisie
D. połowy wartości wskazanej w polisie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W przypadku całkowitego zniszczenia przedmiotu ubezpieczenia, według zasad obowiązujących w branży ubezpieczeniowej, zakład ubezpieczeń wypłaca odszkodowanie w wysokości wartości zawartej w polisie. Jest to zgodne z zasadą indemnity, która zakłada, że ubezpieczony nie może otrzymać więcej niż wartość przedmiotu ubezpieczenia. Przykładowo, jeśli polisa obejmowała wartość 100 000 zł, to w przypadku całkowitego zniszczenia przedmiotu, zakład ubezpieczeń wypłaci właśnie tę kwotę. Warto pamiętać, że w przypadku zaniżonej wartości, ubezpieczony może mieć trudności w odbudowie mienia, jednak wypłata nastąpi na podstawie zadeklarowanej kwoty w polisie. Praktycznie, aby uniknąć problemów, zaleca się regularne aktualizowanie wartości ubezpieczanego mienia oraz korzystanie z usług rzeczoznawcy przy wycenie mienia, co pozwala na dokładniejsze określenie wartości przedmiotu ubezpieczenia.

Pytanie 14

Intermodalną Jednostką Ładunkową UTI (ILU - Intermodal Loading Unit) nie stanowi

A. przyczepa
B. nadwozie wymienne
C. naczepa siodłowa
D. kontener

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przyczepa nie jest klasyfikowana jako Intermodalna Jednostka Ładunkowa UTI (ILU), ponieważ nie jest przystosowana do transportu intermodalnego, co oznacza, że nie może być transportowana na różnych rodzajach środków transportu bez konieczności przeładunku. ILU, jak kontenery, naczepy siodłowe i nadwozia wymienne, mają na celu uproszczenie i zwiększenie efektywności transportu, umożliwiając bezproblemowe przechodzenie między transportem drogowym, kolejowym i morskimi. Na przykład, kontenery są projektowane zgodnie z normami ISO, co oznacza, że można je łatwo załadować na statki, pociągi i ciężarówki, co znacząco obniża koszty operacyjne i czas transportu. Naczepy siodłowe również mogą być łatwo przeładowywane na różne środki transportu, a nadwozia wymienne zapewniają elastyczność w dostosowywaniu do potrzeb przewoźnika. W kontekście standardów i dobrych praktyk branżowych, odpowiednia klasyfikacja jednostek ładunkowych jest kluczowa dla efektywności logistyki i transportu.

Pytanie 15

Oblicz, jaką maksymalną ilość ton ładunku można umieścić w pojeździe o masie własnej 4 900 kg oraz dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej 16 ton?

A. 4,9 t
B. 20,9 t
C. 11,1 t
D. 16,0 t

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć maksymalną masę ładunku, którą można załadować do pojazdu, należy odjąć masę własną pojazdu od jego dopuszczalnej masy całkowitej. W tym przypadku, dopuszczalna masa całkowita wynosi 16 ton (czyli 16 000 kg), a masa własna pojazdu to 4 900 kg. Obliczenia przedstawiają się następująco: 16 000 kg - 4 900 kg = 11 100 kg, co odpowiada 11,1 tonom. Wiedza ta jest kluczowa w kontekście zarządzania flotą pojazdów oraz w logistyce, gdzie właściwe obliczenia masy ładunku są niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa transportu. Przestrzeganie dopuszczalnych mas jest również istotne ze względu na przepisy prawa dotyczące transportu drogowego. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest firma transportowa, która musi planować ładunki zgodnie z przepisami, aby uniknąć kar finansowych oraz zagrożeń związanych z przeciążeniem pojazdów.

Pytanie 16

Właściciel fabrycznie nowego samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, zarejestrował pojazd po raz pierwszy w dniu 5 stycznia 2014 r. Pierwsze okresowe badanie techniczne przeprowadził w dniu 4 stycznia 2017 r. Po ilu latach od dnia pierwszej rejestracji będzie zobowiązany przeprowadzić drugie badanie techniczne tego pojazdu?

n n n nn n nnn n n n nnn
Fragment ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym
Dz.U. 1997 Nr 98 poz. 602 wraz ze zmianami
Art.81.n

6. Okresowe badanie techniczne samochodu osobowego, samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, motocykla lub przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t przeprowadza się przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, następnie przed upływem 5 lat od dnia pierwszej rejestracji i nie później niż 2 lata od dnia przeprowadzenia poprzedniego badania technicznego, a następnie przed upływem kolejnego roku od dnia przeprowadzenia badania. Nie dotyczy to pojazdu przewożącego towary niebezpieczne, taksówki, pojazdu samochodowego konstrukcyjnie przeznaczonego do przewozu osób w liczbie od 5 do 9, wykorzystywanego do zarobkowego transportu drogowego osób, pojazdu marki „SAM", pojazdu zasilanego gazem, pojazdu uprzywilejowanego oraz pojazdu używanego do nauki jazdy lub egzaminu państwowego, które podlegają corocznym badaniom technicznym.

n

7. Okresowe badanie techniczne ciągnika rolniczego, przyczepy rolniczej oraz motoroweru przeprowadza się przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, a następnie przed upływem każdych kolejnych 2 lat od dnia przeprowadzenia badania.

n
A. Przed upływem 6 lat.
B. Przed upływem 5 lat.
C. Przed upływem 2 lat.
D. Przed upływem 3 lat.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "Przed upływem 5 lat" jest poprawna, ponieważ zgodnie z art. 81 ustawy Prawo o ruchu drogowym, pojazdy ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t wymagają drugiego okresowego badania technicznego przed upływem 5 lat od dnia ich pierwszej rejestracji. Pojazd zarejestrowany 5 stycznia 2014 r. musi mieć drugie badanie techniczne przeprowadzone przed 5 stycznia 2019 r. Co istotne, pierwsze badanie techniczne, które miało miejsce 4 stycznia 2017 r., jest kluczowe dla ustalenia, że pojazd był monitorowany zgodnie z przepisami. W praktyce, regularne badania techniczne są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach oraz dla zgodności z obowiązującymi normami prawnymi. Użytkownicy powinni być świadomi, że nieterminowe przeprowadzenie badań technicznych może skutkować poważnymi konsekwencjami, w tym mandatem czy problemami ubezpieczeniowymi. Przestrzeganie terminów badań technicznych to nie tylko kwestia prawa, ale także odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych uczestników ruchu drogowego.

Pytanie 17

Formuła handlowa FOB (Free On Board) jest używana w przypadku transakcji handlowych, które obejmują transport

A. morski
B. lotniczy
C. kolejowy
D. drogowy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Formuła handlowa FOB (Free On Board) odnosi się do sytuacji, w której sprzedawca ponosi odpowiedzialność za towar do momentu, gdy zostanie on załadunkowy na statek w porcie załadunku. Po przekroczeniu krawędzi burty statku, odpowiedzialność za towar przechodzi na kupującego. Ta formuła jest szczególnie popularna w transporcie morskim, gdzie koszty i ryzyko związane z transportem są ściśle związane z miejscem załadunku i wyładunku. Przykładem zastosowania FOB może być sytuacja, w której firma importowa zleca zakup towarów w Chinach, a sprzedawca w Chinach organizuje transport do portu morskiego. Gdy towary zostaną załadowane na statek, odpowiedzialność za jakiekolwiek straty czy uszkodzenia przechodzi na kupującego. Takie podejście jest zgodne z Incoterms 2020, które definiują zasady odpowiedzialności za transport w handlu międzynarodowym, promując przejrzystość i odpowiedzialność stron w transakcjach handlowych.

Pytanie 18

Jeśli kierowca ciężarówki ma do pokonania 750 km, poruszając się z przeciętną prędkością 50 km/h i uwzględniając skrócony odpoczynek trwający 9 godzin, to jaki będzie łączny minimalny czas pracy?

A. 23 h 15 min
B. 24 h 30 min
C. 25 h 30 min
D. 25 h 15 min

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć łączny minimalny czas pracy kierowcy samochodu ciężarowego na trasie 750 km z średnią prędkością 50 km/h, należy najpierw ustalić czas jazdy. Czas jazdy można obliczyć ze wzoru: czas = odległość / prędkość. W tym przypadku czas jazdy wynosi 750 km / 50 km/h = 15 godzin. Zgodnie z przepisami dotyczącymi czasu pracy kierowców, po 4,5 godzinach jazdy wymagany jest 45-minutowy odpoczynek. W tym przypadku kierowca będzie musiał wykonać dwa takie odpoczynki, co doda 90 minut do czasu jazdy. Dodatkowo, stosując skrócony odpoczynek 9 godzinny, należy zsumować czas jazdy, odpoczynki oraz nocny czas odpoczynku: 15 godzin jazdy + 1,5 godziny odpoczynku + 9 godzin odpoczynku = 25,5 godziny, co w rezultacie daje 25 godzin i 30 minut. Znajomość tych zasad jest kluczowa w logistyce i zarządzaniu transportem, gdzie przestrzeganie regulacji dotyczących czasu pracy kierowców wpływa na bezpieczeństwo i efektywność operacji transportowych.

Pytanie 19

Transport kontenerów drogą morską w ustalonych odstępach czasowych między tymi samymi portami oraz na wyznaczonych trasach określa się mianem żeglugi

A. czarterową
B. trampową
C. nieregularną
D. regularną

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'regularną' jest prawidłowa, ponieważ żegluga regularna charakteryzuje się przewozem kontenerów w ustalonych odstępach czasu oraz na określonych trasach pomiędzy tymi samymi portami. Taki model transportu morskiego jest niezwykle istotny w logistyce, gdyż pozwala na przewidywalność dostaw oraz efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw. Przykładem żeglugi regularnej mogą być linie żeglugowe, które oferują cotygodniowe lub comiesięczne połączenia pomiędzy portami, jak np. połączenia między portami w Europie a portami w Azji. W praktyce, regularność przewozów umożliwia klientom planowanie i redukcję kosztów magazynowania, a także optymalizację transportu. W kontekście standardów branżowych, żegluga regularna jest często regulowana przez międzynarodowe konwencje, takie jak Konwencja o umowach międzynarodowego przewozu towarów (CMR), co podkreśla znaczenie tego modelu w globalnym handlu.

Pytanie 20

Koszt usługi spedycyjnej wynosi 2 450,00 zł (netto). Wartość brutto tej usługi, obliczona przy stawce podatku VAT 23%, to

A. 563,50 zł
B. 2 780,00 zł
C. 1 013,50 zł
D. 3 013,50 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to 3 013,50 zł, co wynika z obliczenia wartości brutto usługi spedycyjnej na podstawie podanej stawki VAT 23%. Aby uzyskać wartość brutto, należy doliczyć do wartości netto wartość podatku VAT. Wartość netto wynosi 2 450,00 zł, więc kwotę VAT obliczamy jako: 2 450,00 zł * 0,23 = 563,50 zł. Następnie dodajemy tę kwotę do wartości netto: 2 450,00 zł + 563,50 zł = 3 013,50 zł. W praktyce, znajomość sposobu obliczania wartości brutto jest kluczowa dla przedsiębiorców, którzy muszą wystawiać faktury lub prowadzić księgowość zgodnie z przepisami prawa. Zrozumienie tego procesu jest również istotne w kontekście planowania budżetu i analizy kosztów usług, co jest niezbędne do efektywnego zarządzania finansami firmy. Wiedza ta odnosi się do standardów rachunkowości, które wymagają dokładnego obliczania i raportowania wartości podatków oraz ich wpływu na całkowite przychody firmy.

Pytanie 21

Spedytor uzyskał od producenta zlecenie na transport 33 palet wełny mineralnej, które zajmują całą przestrzeń ładunkową. Taki przewóz cechuje się

A. wieloma punktami nadania i odbioru
B. jednym miejscem nadania
C. odmiennym kształtem i opakowaniem ładunku
D. znaczną masą przesyłki transportowanej razem z innymi przesyłkami

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź dotycząca dużej masy przesyłki przewożonej wraz z innymi przesyłkami jest poprawna, ponieważ w przypadku transportu 33 palet wełny mineralnej mamy do czynienia z sytuacją, w której jedna, duża przesyłka zajmuje całą przestrzeń ładunkową pojazdu. W praktyce logistycznej, przewóz dużych ładunków często wiąże się z optymalizacją kosztów transportowych, ponieważ pełne wykorzystanie pojemności pojazdu pozwala na redukcję ilości transportów i zmniejszenie kosztów jednostkowych. Standardy branżowe, takie jak przepisy dotyczące przewozu towarów niebezpiecznych, wskazują na konieczność przestrzegania norm dotyczących masy i wymiarów ładunków, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa transportu. Takie sytuacje wymagają również odpowiednich przygotowań, jak zabezpieczenie ładunku, co wpływa na efektywność procesu logistycznego. Przykładowo, w przypadku przewozu materiałów budowlanych, odpowiednie zaplanowanie transportu i dobór pojazdów są niezbędne dla zachowania bezpieczeństwa oraz efektywności operacyjnej.

Pytanie 22

W czwartym kwartale 2019 roku firma zrealizowała 360 przewozów. W tym okresie wykonano zgodnie z zamówieniem: w październiku 120 przewozów, w listopadzie 100 przewozów, a w grudniu 80 przewozów. Pozostałe przewozy nie zostały zrealizowane zgodnie z zamówieniem (np. z powodu opóźnień). Jakie procentowe wskaźniki niezawodności dostaw zostały osiągnięte w czwartym kwartale 2019 roku?

A. Około 83%
B. Około 33%
C. Około 28%
D. Około 22%

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Niezawodność realizacji dostaw to kluczowy wskaźnik efektywności w logistyce, który określa, w jakim stopniu przedsiębiorstwo wykonuje usługi zgodnie z ustalonymi wymaganiami i terminami. W przypadku omawianego pytania, zrealizowano 120 przewozów w październiku, 100 w listopadzie oraz 80 w grudniu, co daje łącznie 300 przewozów zrealizowanych zgodnie z zleceniem. Aby obliczyć procent niezawodności, należy podzielić liczbę przewozów zrealizowanych zgodnie z zleceniem przez całkowitą liczbę przewozów (360) i pomnożyć przez 100. Obliczenia przedstawiają się następująco: (300/360) * 100 = 83,33%. Oznacza to, że niezawodność realizacji dostaw wyniosła około 83%. W praktyce, wysoka niezawodność jest istotna dla budowania zaufania klientów oraz utrzymania konkurencyjności na rynku. Firmy stosują różne metody monitorowania i poprawy niezawodności, takie jak analiza przyczyn opóźnień czy wdrażanie technologii śledzenia przesyłek, co pozwala na szybsze reagowanie na ewentualne problemy.

Pytanie 23

Posiadając informacje o posiadanych urządzeniach do mechanizacji prac i ofertach złożonych przez potencjalnych kontrahentów, dokonaj wyboru najkorzystniejszej oferty umożliwiającej załadunek 20 paletowych jednostek ładunkowych o jednostkowej masie brutto 900 kg każda, z magazynu na kryty samochód ciężarowy.

Kontrahent A.Kontrahent B.Kontrahent C.Kontrahent D.
Suwnica podwieszana – udźwig 10 t;
Wózek widłowy spalinowy – udźwig 800 kg.
Suwnica bramowa – udźwig 20 t;
Przenośnik rolkowy – udźwig 1500 kg.
Żuraw – udźwig 10 t;
Wózek widłowy elektryczny – udźwig 2,2 t.
Wózek ręczny – udźwig 850 kg;
Paletyzator.
A. A.
B. B.
C. C.
D. D.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór odpowiedzi C jest poprawny, ponieważ uwzględnia wymagania dotyczące załadunku 20 paletowych jednostek ładunkowych o masie brutto 900 kg każda. Łączna masa do załadunku wynosi 18 000 kg (20 x 900 kg). Kontrahent C oferuje żuraw o udźwigu 10 ton oraz wózek widłowy elektryczny o udźwigu 2,2 t, co w pełni pokrywa potrzebny udźwig, a nawet pozostawia zapas. Żurawie i wózki widłowe są powszechnie stosowane w logistyce i magazynowaniu do efektywnego zarządzania dużymi ładunkami. W praktyce, dobór odpowiednich urządzeń do załadunku jest kluczowy dla zapewnienia bezpieczeństwa pracy oraz optymalizacji procesów magazynowych. Standardy dotyczące udźwigu oraz ergonomii pracy wskazują na konieczność doboru sprzętu, który nie tylko spełnia wymagania masowe, ale również jest dostosowany do charakterystyki obiektów, z których odbywa się załadunek. Wybierając odpowiednią ofertę, należy zawsze zwracać uwagę na te aspekty, aby uniknąć niepotrzebnych przestojów i uszkodzeń sprzętu.

Pytanie 24

Przedsiębiorstwo spedycyjne ZET, które jest stałym zleceniodawcą u przewoźników 1 i 4, planuje dokonać wyboru przewoźnika w celu realizacji zlecenia o wartości 4 500 zł brutto. Na podstawie przedstawionych ofert określ, który przewoźnik oferuje najtańszą realizację zlecenia.

Oferty przewoźników
Przewoźnik 1Przewoźnik 2Przewoźnik 3Przewoźnik 4
Firma stosuje 10% rabatu na zlecenia powyżej 4 000 zł brutto i dodatkowo 5% od obniżonej ceny na zlecenia dla stałych zleceniodawców.Firma stosuje 20% rabatu na wszystkie zlecenia powyżej 1 000 zł bruttoFirma stosuje 10% rabatu na wszystkie zlecenia powyżej 1 000 zł bruttoFirma stosuje 12% rabatu dla stałych zleceniodawców.
A. Przewoźnik 4
B. Przewoźnik 2
C. Przewoźnik 3
D. Przewoźnik 1

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przewoźnik 2 jest poprawnym wyborem, ponieważ oferuje najniższą cenę po zastosowaniu 20% rabatu. Wartość zlecenia wynosi 4 500 zł brutto, a po odliczeniu rabatu, cena wynosi 3 600 zł. Współczesne przedsiębiorstwa spedycyjne powinny analizować oferty przewoźników nie tylko pod kątem cen jednostkowych, ale także biorąc pod uwagę dostępne rabaty, terminy realizacji oraz jakość usług. Przy wyborze przewoźnika warto również sprawdzić jego referencje oraz opinie innych klientów, co może wpłynąć na jakość obsługi. Praktycznym przykładem jest sytuacja, w której z pozoru korzystna oferta może okazać się nieopłacalna z uwagi na dodatkowe opłaty lub wydłużony czas dostawy. Dlatego kluczowe jest prowadzenie dokładnych analiz i negocjacji, aby zoptymalizować koszty transportu, zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 25

Zgodnie z prawem o ruchu drogowym, ładunek wystający poza płaszczyzny obrysu pojazdu nie może wystawać z przodu pojazdu, od przedniej płaszczyzny obrysu, na odległość większą niż

Prawo o ruchu drogowym
6.Ładunek wystający poza płaszczyzny obrysu pojazdu może być na nim umieszczony tylko przy zachowaniu następujących warunków:
1)ładunek wystający poza boczne płaszczyzny obrysu pojazdu może być umieszczony tylko w taki sposób, aby całkowita szerokość pojazdu z ładunkiem nie przekraczała 2,55 m, a przy szerokości pojazdu 2,55 m nie przekraczała 3 m, jednak pod warunkiem umieszczenia ładunku tak, aby z jednej strony nie wystawał na odległość większą niż 23 cm,
2)ładunek nie może wystawać z tyłu pojazdu na odległość większą niż 2 m od tylnej płaszczyzny obrysu pojazdu lub zespołu pojazdów; w przypadku przyczepy kłonicowej odległość tę liczy się od osi przyczepy,
3)ładunek nie może wystawać z przodu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m od przedniej płaszczyzny obrysu i większej niż 1,5 m od siedzenia dla kierującego.
7.Przy przewozie drewna długiego dopuszcza się wystawanie ładunku z tyłu za przyczepę kłonicową na odległość nie większą niż 5 m.
A. 0,50 m
B. 3,00 m
C. 2,55 m
D. 5,00 m

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zgadza się, ładunek wystający z przodu pojazdu nie może przekraczać 0,50 m od przedniej płaszczyzny obrysu. Zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, celem takiego ograniczenia jest zapewnienie bezpieczeństwa na drodze oraz minimalizacja ryzyka kolizji, zwłaszcza w obszarach zurbanizowanych. Praktyka ta jest istotna w kontekście przewozu różnorodnych ładunków, takich jak materiały budowlane czy transport sprzętu. W przypadku, gdy ładunek wystaje ponad określoną odległość, stwarza to zagrożenie dla innych uczestników ruchu oraz może prowadzić do uszkodzenia ładunku w wyniku niezamierzonych manewrów. Warto również pamiętać, że w przypadku przewozu ładunków o większych wymiarach, należy stosować się do dodatkowych regulacji, takich jak oznakowanie pojazdu specjalnymi znakami ostrzegawczymi, co umożliwia innym kierowcom lepsze przewidywanie zachowań transportu. Standardy te są zgodne z zaleceniami krajowych oraz międzynarodowych organizacji transportowych.

Pytanie 26

Wybór środka transportowego do przewozu, sporządzenie wymaganej dokumentacji oraz ustalenie trasy to działania realizowane w zakresie

A. oceny przebiegu procesu transportowego
B. fizycznego przemieszczania ładunku
C. przygotowania ładunku do przewozu
D. organizacji procesu przewozowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'organizacji procesu przewozowego' jest na miejscu, bo to po prostu obejmuje całą masę działań związanych z planowaniem i koordynowaniem transportu towarów. Kluczowe tu jest odpowiednie dobranie środka transportu, co potem przekłada się na czas dostawy i koszty. Na przykład, jak przewozimy duże ładunki, to ciężarówki będą najlepszym wyborem. Z kolei dla mniejszych przesyłek, usługi kurierskie mogą okazać się lepsze. Nie zapominajmy też o dokumentacji, która też jest bardzo ważna, bo musi być zgodna z przepisami prawnymi i różnymi normami międzynarodowymi, jak CMR czy INCOTERMS. Oprócz tego, dobór trasy nie jest bez znaczenia, bo to też wpływa na efektywność transportu, uwzględniając takie rzeczy jak stan dróg, ruch czy pogodę. Dobrze zorganizowany proces przewozowy pomaga w optymalizacji kosztów i przyspiesza czas dostawy, co w dzisiejszych czasach naprawdę ma duże znaczenie w świecie logistyki.

Pytanie 27

W oparciu o którą formułę transakcji handlowej sprzedający ma minimalną odpowiedzialność i zaangażowanie, a jego jedynym obowiązkiem jest udostępnienie towaru kupującemu w miejscu wydania, natomiast kupujący bierze na siebie ryzyko oraz wszelkie koszty i obowiązki związane z realizacją zamówienia?

A. CPT
B. FAS
C. DDP
D. EXW

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Formuła EXW, czyli Ex Works, to taka sytuacja, kiedy sprzedający kończy swoje zobowiązania w momencie, gdy towar jest gotowy do odbioru w swoim miejscu, na przykład w fabryce. To znaczy, że nie ponosi kosztów transportu ani jakieś inne opłaty związane z dostarczeniem towaru do kupującego. Kupujący bierze na siebie ryzyko i odpowiedzialność już od momentu, kiedy towar jest gotowy. Na przykład, jeśli kupujesz maszynę od producenta na takich warunkach, to ty musisz zorganizować transport oraz wszystko, co związane z odprawą celną i innymi formalnościami. To podejście jest w sumie korzystne dla sprzedającego, bo ogranicza jego obowiązki. Jednak kupujący zyskuje większą kontrolę nad tym, jak to wszystko zamówić. Warto zawsze w umowach wyraźnie zaznaczyć, kto jest odpowiedzialny za różne etapy transportu – to naprawdę ułatwia sprawę.

Pytanie 28

System elektroniczny do pobierania opłat funkcjonujący w Polsce to

A. ViaToll
B. Toll Collect
C. DKV Box
D. NAWI-TRANS

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
ViaToll to super system, który pozwala płacić za przejazdy drogami w Polsce. Bardzo dużo osób go używa, bo jest wygodny i szybki. Działa na zasadzie automatycznego rozpoznawania aut, co jest naprawdę fajne. Użytkownicy mają specjalne urządzenia pokładowe, które komunikują się z bramkami, a dzięki temu wszystko idzie płynnie i bez gotówki. Nie tylko ciężarówki, ale też osobówki mogą korzystać z ViaToll, co czyni go dość uniwersalnym. Na przykład kierowcy ciężarówek oszczędzają masę czasu, bo omijają długie kolejki. Co więcej, ViaToll jest zgodny z europejskimi standardami, więc można go łączyć z innymi systemami w Europie, jak na przykład francuski Liber-t czy włoski Telepass. To pokazuje, że ViaToll naprawdę dobrze działa w zarządzaniu drogami i opłatami.

Pytanie 29

Na podstawie wykresu określ, w którym roku nastąpił największy przyrost przewozów ładunków koleją w Niemczech w stosunku do roku 2006.

Ilustracja do pytania
A. W 2008 r.
B. W 2007 r.
C. W 2011 r.
D. W 2010 r.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór roku 2011 jako roku z największym przyrostem przewozów ładunków koleją w Niemczech w stosunku do roku 2006 jest uzasadniony analizą wartości przewozów w poszczególnych latach. Warto zauważyć, że porównując zmiany w przewozach, istotne jest nie tylko określenie, który rok miał najwyższą wartość, ale także który rok charakteryzował się najmniejszym spadkiem w porównaniu do roku bazowego, jakim jest 2006. Analiza wykresu pokazuje, że chociaż w 2008 roku przewozy zmalały, spadek ten był najmniejszy. W kontekście praktycznym, umiejętność analizy danych statystycznych, takich jak te przedstawione w wykresie, jest niezwykle cenna w planowaniu logistyki i transportu. Przemysł kolejowy w Niemczech, podobnie jak w innych krajach, dąży do optymalizacji przewozów, co jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, takimi jak zrównoważony rozwój i efektywność operacyjna. Zrozumienie dynamiki przewozów to kluczowy element sukcesu w branży transportowej, a analiza trendów historycznych pomaga w podejmowaniu świadomych decyzji biznesowych.

Pytanie 30

Ładunkiem zwielokrotnionym o objętości nieprzekraczającej 1m3 oraz maksymalnej masie brutto 1 000 kg, umieszczonym na palecie płaskiej lub skrzyniowej, jest

A. ładunek skonteneryzowany.
B. jednostka ładunkowa.
C. ładunek zapakowany.
D. jednostka paletowa.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Jednostka paletowa to taki termin, którego używamy w logistyce i transporcie, a chodzi o ładunek umieszczony na palecie. Ma to swoje wymiary i wagę, które muszą się zgadzać. Z tego, co pamiętam, wg norm ISO, jednostka paletowa nie powinna ważyć więcej niż 1000 kg i mieć objętości większej niż 1m³. Tego typu ładunki są super ważne, bo pozwalają lepiej wykorzystać przestrzeń w magazynie i ułatwiają prace przy załadunku, zwłaszcza z użyciem wózków widłowych. Można to zobaczyć na przykład, gdy dostarczają towary do supermarketu – różne produktyładują na paletach, co sprawia, że cały proces idzie sprawnie i jest bezpieczny. Generalnie stosowanie tych jednostek nie tylko optymalizuje łańcuch dostaw, ale też zwiększa wydajność operacyjną, co jest naprawdę kluczowe w tej branży.

Pytanie 31

W ramach formuły DDP, INCOTERMS 2020, oznacza to, że

A. sprzedający pokrywa koszty transportu, załadunku oraz ubezpieczenia do momentu przekazania towarów pierwszemu przewoźnikowi wskazanemu przez sprzedającego w określonym miejscu
B. sprzedający dostarcza towar do wskazanego miejsca przeznaczenia i udostępnia go kupującemu, oclony, na środku transportu, gotowy do rozładunku, a obowiązek rozładunku spoczywa na kupującym
C. sprzedający odpowiada za dostarczenie towaru do portu przeładunkowego oraz przygotowanie go do rozładunku, natomiast załadunek na statek i dalsza transportacja leży w gestii kupującego
D. sprzedający ponosi odpowiedzialność za dostarczenie towaru do wyznaczonego terminalu oraz jego rozładunek, po czym ryzyko za towary przechodzi na kupującego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź wskazująca, że sprzedający dostarcza towar do określonego miejsca przeznaczenia oraz podstawia go do dyspozycji kupującego, oclony, na środku transportu, gotowy do rozładunku, a obowiązek rozładunku spoczywa na kupującym, jest zgodna z definicją incoterms DDP (Delivered Duty Paid) z 2020 roku. W ramach DDP sprzedający ponosi odpowiedzialność za wszystkie koszty i ryzyko związane z transportem towaru do miejsca przeznaczenia, w tym opłaty celne i inne formalności. Przykładem praktycznego zastosowania DDP może być sytuacja, gdy firma sprzedająca maszyny przemysłowe z Polski dostarcza je do klienta w Niemczech. W takim przypadku sprzedający musi zorganizować transport, opłacić cła oraz dostarczyć maszyny do miejsca wskazanego przez kupującego, zapewniając, że towary są odpowiednio ubezpieczone do momentu ich przekazania. Poznanie zasad DDP jest kluczowe dla menedżerów logistyki i handlu międzynarodowego, ponieważ pozwala na lepsze planowanie i optymalizację kosztów dostaw oraz zarządzanie ryzykiem związanym z transportem.

Pytanie 32

Ciężarówka o niskim poziomie hałasu oznaczana jest znakiem

Ilustracja do pytania
A. C.
B. B.
C. D.
D. A.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Znak przedstawiony w odpowiedzi A, czyli znak "G" na zielonym tle, jest międzynarodowym oznaczeniem pojazdów o niskim poziomie hałasu. Oznaczenia te są częścią regulacji dotyczących hałasu w transporcie drogowym, które mają na celu poprawę jakości życia mieszkańców w obszarach miejskich oraz ochrona środowiska. Ciężarówki, które spełniają określone normy emisji hałasu, mogą być oznaczone tym znakiem, co ułatwia ich identyfikację. W praktyce takie oznaczenia są szczególnie istotne w miastach, gdzie istnieją ograniczenia dotyczące hałasu, zwłaszcza w godzinach nocnych. Oznaczenie pojazdów o niskim poziomie hałasu przyczynia się do promowania zrównoważonego transportu oraz działań proekologicznych. Warto zwrócić uwagę, że normy dotyczące hałasu są regulowane przez różne przepisy krajowe i europejskie, co sprawia, że znajomość tych oznaczeń jest kluczowa dla osób pracujących w logistyce i transporcie.

Pytanie 33

Jakiego typu ubezpieczenie chroni przed szkodami związanymi z utratą, ubytkiem lub uszkodzeniem przesyłki w trakcie transportu, od momentu jej przyjęcia do przewozu, aż do momentu jej wydania?

A. OC pośrednika
B. OC przewoźnika
C. OC zleceniodawcy
D. OC zleceniobiorcy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "OC przewoźnika" jest prawidłowa, ponieważ ten rodzaj ubezpieczenia dotyczy odpowiedzialności przewoźnika za szkody, które mogą wystąpić w trakcie transportu towarów. Ubezpieczenie to obejmuje szkody wynikające z utraty, uszkodzenia lub zniszczenia przesyłki, począwszy od momentu jej przyjęcia do przewozu aż do momentu dostarczenia do odbiorcy. Przykładem zastosowania OC przewoźnika może być sytuacja, w której paczka zostaje uszkodzona w wyniku niewłaściwego załadunku podczas transportu. W takim przypadku przewoźnik ponosi odpowiedzialność finansową za naprawienie szkody, co chroni zarówno nadawcę, jak i odbiorcę przed stratami finansowymi. Warto podkreślić, że w praktyce branżowej, przewoźnicy są zobowiązani do posiadania odpowiednich polis ubezpieczeniowych, które są zgodne z regulacjami prawnymi oraz standardami transportowymi, takimi jak CMR (Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów). To ubezpieczenie stanowi kluczowy element zarządzania ryzykiem w logistyce oraz transporcie towarów.

Pytanie 34

Spedytor dokonuje analizy czasu pracy 14 pojazdów realizujących zlecenia transportowe dla kluczowego zleceniodawcy. Jeśli wskaźnik wykorzystania taboru wynosi 280 wozodni, a całkowity czas pracy pojazdów to 2800 h, to średni dobowy czas pracy jednego pojazdu wynosi

A. 1,4 h
B. 14 h
C. 10 h
D. 0,7 h

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Średniodobowy czas pracy pojedynczego pojazdu można obliczyć, dzieląc całkowity czas pracy wszystkich pojazdów przez liczbę pojazdów oraz liczbę dni pracy. W tym przypadku, czas pracy pojazdów wynosi 2800 godzin, a wskaźnik pracy taboru wynosi 280 wozo-dni. To oznacza, że łączny czas pracy podzielony przez liczbę wozo-dni daje średniodobowy czas pracy na jeden pojazd. Wzór do obliczeń wygląda następująco: 2800 h / 280 wd = 10 h. Tego typu analizy są istotne w logistyce, ponieważ pozwalają na optymalizację wykorzystania floty, co jest kluczowe dla efektywności kosztowej operacji transportowych. Przykładowo, wiedza o średnim czasie pracy pojazdów pozwala spedytorom planować harmonogramy, monitorować wydajność oraz podejmować decyzje dotyczące konserwacji pojazdów, co wpływa na minimalizację przestojów i zwiększenie rentowności działalności transportowej.

Pytanie 35

Transport niebezpiecznych ładunków drogą morską odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w konwencji

A. RID
B. DGR
C. IATA/DGR
D. IMDG/Code

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
IMDG Code, znany również jako Międzynarodowy Kodeks Morskiego Przewozu Towarów Niebezpiecznych, stanowi kluczowy dokument regulujący transport ładunków niebezpiecznych drogą morską. Został on opracowany przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) i obejmuje przepisy dotyczące klasyfikacji, pakowania, oznakowania oraz dokumentacji wymaganej dla towarów niebezpiecznych. Przykładem praktycznego zastosowania IMDG Code jest transport substancji chemicznych, takich jak kwasy czy rozpuszczalniki, które muszą być odpowiednio oznakowane i pakowane zgodnie z wytycznymi tego kodeksu, aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno załogi, jak i środowiska. Wprowadzając odpowiednie procedury zgodne z IMDG Code, armatorzy i przewoźnicy mogą minimalizować ryzyko wypadków i incydentów, a także przestrzegać międzynarodowych standardów ochrony środowiska. Ponadto, znajomość i stosowanie IMDG Code jest niezbędne do uzyskania certyfikatów i licencji potrzebnych do przewozu ładunków niebezpiecznych, co podkreśla jego znaczenie w branży transportowej.

Pytanie 36

Jaki koszt pozostaje niezmienny w działalności firmy transportowej?

A. Koszt amortyzacji
B. Koszt napraw środków transportu
C. Koszt premii dla kierowców
D. Koszt zakupu paliwa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Koszt amortyzacji jest uznawany za stały koszt przedsiębiorstwa transportowego, ponieważ nie zmienia się on w zależności od poziomu działalności operacyjnej firmy. Amortyzacja odnosi się do rozłożenia kosztu zakupu środków trwałych, takich jak pojazdy, na ich przewidywany okres użytkowania. W praktyce oznacza to, że nawet jeśli flota pojazdów nie jest intensywnie eksploatowana, przedsiębiorstwo musi nadal uwzględniać koszty amortyzacji w swoich planach finansowych. Na przykład, jeżeli firma zakupi ciężarówkę za 200 000 zł z przewidywanym okresem użytkowania wynoszącym 10 lat, to coroczny koszt amortyzacji wyniesie 20 000 zł, niezależnie od ilości realizowanych zleceń. W branży transportowej, prawidłowe kalkulacje amortyzacyjne są kluczowe dla efektywnego zarządzania kosztami, co wpływa na rentowność i konkurencyjność firmy. Standardy rachunkowości, takie jak Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (MSSF), dostarczają wytycznych dotyczących metod amortyzacji, co w praktyce umożliwia przedsiębiorstwom transportowym lepsze planowanie i kontrolowanie swoich wydatków.

Pytanie 37

Utrata lub brak przesyłki, wysłanej do transportu, spowodowane przez umyślne działanie lub poważne zaniedbanie spedytora, ma wpływ na wysokość odszkodowania za poniesione straty, które

A. może być maksymalnie równe standardowej wartości przesyłki
B. nie może przekraczać 50% standardowej wartości przesyłki
C. może być wyższe od standardowej wartości przesyłki
D. nie może być wyższe niż standardowa wartość przesyłki

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź wynika z faktu, że w przypadku utraty lub ubytku przesyłki, spowodowanego winą umyślną lub rażącym niedbalstwem spedytora, ochrona prawna, którą zapewnia Prawo przewozowe, może umożliwić uzyskanie odszkodowania, które przekracza zwykłą wartość przesyłki. W takich przypadkach, spedytor ponosi pełną odpowiedzialność za swoje działania, co może skutkować zobowiązaniem do naprawienia strat w wysokości przekraczającej standardowe ograniczenia. Przykładowo, jeżeli wysyłana przesyłka zawierała drogie towary, a ich utrata wynikła z umyślnego działania spedytora, odbiorca ma prawo domagać się pełnej rekompensaty, uwzględniającej rzeczywistą wartość utraconego towaru, nawet jeśli jest ona wyższa od wartości rynkowej standardowego towaru. Takie zasady są zgodne z międzynarodowymi standardami transportowymi, które podkreślają odpowiedzialność spedytora w sytuacjach, gdzie jego działania są niezgodne z normami należytej staranności.

Pytanie 38

Co to jest strategia niskich cen?

A. Na ustaleniu relatywnego poziomu cen wyżej niż przeciętne ceny na danym rynku produktowym
B. Na ustaleniu relatywnego poziomu cen poniżej przeciętnych cen na danym rynku produktowym
C. Na wykorzystywaniu wysokich cen w krótkim czasie
D. Na zdefiniowaniu relatywnego poziomu cen danego towaru w porównaniu do przeciętnych cen na danym rynku produktowym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Strategia niskich cen polega na ustaleniu relatywnego poziomu cen poniżej średnich cen rynkowych, co ma na celu przyciągnięcie klientów oraz zdobycie większego udziału w rynku. Przykładem praktycznym może być strategia stosowana przez dyskonty, takie jak Lidl czy Biedronka, które oferują produkty w cenach niższych niż te w tradycyjnych supermarketach. Taka strategia może być efektywna w warunkach silnej konkurencji, gdzie klienci są wrażliwi na cenę. Kluczowym aspektem tej strategii jest również koszt szeregowania produktów i ich dostępność; niższe ceny mogą prowadzić do większej rotacji towarów, co z kolei zmniejsza koszty magazynowania. Dobrze wdrożona strategia niskich cen może przyczynić się do budowania lojalności klientów, którzy szukają oszczędności w codziennych zakupach. Warto jednak pamiętać, że takie podejście wymaga starannego zarządzania marżą oraz kosztami operacyjnymi, aby zapewnić rentowność przedsiębiorstwa.

Pytanie 39

W jakim celu przedsiębiorstwo zajmujące się spedycją wystawia fakturę "pro forma"?

A. Do zaewidencjonowania należności w książkach rachunkowych
B. Do zaksięgowania przychodu
C. W celu poinformowania o wyglądzie rzeczywistej faktury oraz kosztach zrealizowanej transakcji
D. Aby uiścić podatek za wykonane usługi

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Faktura pro forma jest dokumentem, który ma na celu przedstawienie klientowi przewidywanych kosztów związanych z realizacją usługi. W przeciwieństwie do standardowej faktury, faktura pro forma nie jest dokumentem księgowym, a jedynie ofertą, która umożliwia stronie zamawiającej zapoznanie się z kosztami przed podjęciem decyzji o finalizacji transakcji. Jest to szczególnie istotne w branży spedycyjnej, gdzie złożoność i zmienność kosztów transportu mogą wpływać na decyzje klientów. Dzięki fakturze pro forma przedsiębiorstwo spedycyjne może jasno i przejrzyście przedstawić wszystkie opłaty związane z usługą, co pozwala uniknąć nieporozumień i nieprzyjemnych niespodzianek przy ostatecznym rozrachunku. Przykładowo, firma może uwzględnić w fakturze pro forma takie elementy jak koszt transportu, opłaty celne czy ubezpieczenie ładunku. Taki dokument nie tylko spełnia rolę informacyjną, ale także może stanowić podstawę do rezerwacji usług przez klienta, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży spedycyjnej.

Pytanie 40

Klient zlecił firmie transportowej przewóz ładunku w przedziale czasowym od 10:00 do 10:30. Dystans pomiędzy miejscem załadunku a miejscem rozładunku wynosi 180 km. Średnia prędkość pojazdu to 60 km/h. O której godzinie kierowca najpóźniej powinien wyruszyć, aby dostarczyć ładunek na czas?

A. O godzinie 6:30
B. O godzinie 8:00
C. O godzinie 8:30
D. O godzinie 7:30

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź o godzinie 7:30 jest prawidłowa, ponieważ aby dostarczyć ładunek na czas, kierowca musi uwzględnić czas przejazdu oraz czas, w którym ładunek musi być dostarczony. Odległość wynosząca 180 km przy średniej prędkości 60 km/h oznacza, że czas przejazdu wyniesie 3 godziny. Aby zdążyć na godzinę 10:00, kierowca powinien wyjechać najpóźniej o 7:00. Warto jednak dodać dodatkowe 30 minut na ewentualne problemy na drodze, co daje godzinę 7:30 jako ostateczny czas wyjazdu. Przekładając to na praktykę, przedsiębiorstwa transportowe często planują dodatkowy czas na nieprzewidziane okoliczności, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, aby zapewnić terminowość dostaw.