Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 9 grudnia 2025 14:55
  • Data zakończenia: 9 grudnia 2025 15:17

Egzamin zdany!

Wynik: 31/40 punktów (77,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W celu opublikowania rastrowego obrazu cyfrowego w internecie należy nadać mu parametry:

A. tryb barwny CMYK, rozdzielczość 96 ppi, jak najmniejszy rozmiar pliku.
B. tryb barwny CMYK, rozdzielczość 96 ppi, jak największy rozmiar pliku.
C. tryb barwny RGB, rozdzielczość 72 ppi, jak najmniejszy rozmiar pliku.
D. tryb barwny RGB, rozdzielczość 72 ppi, jak największy rozmiar pliku.
Obraz cyfrowy przygotowywany do publikacji w internecie powinien mieć tryb barwny RGB, rozdzielczość 72 ppi oraz możliwie jak najmniejszy rozmiar pliku – to takie żelazne zasady, którymi kieruje się każdy grafik czy webmaster. RGB to standardowy model kolorów dla ekranów komputerów, telefonów, tabletów – praktycznie wszystkich urządzeń wyświetlających grafikę online. CMYK jest wykorzystywany w druku, a nie w internecie. Rozdzielczość 72 ppi (czyli pikseli na cal) przyjęła się historycznie jako wystarczająca, bo starsze monitory tyle właśnie wyświetlały – dziś ekrany potrafią więcej, ale wciąż 72 ppi to minimum, które pozwala uzyskać poprawną ostrość i niepotrzebnie nie powiększa pliku. Kluczowy jest także jak najmniejszy rozmiar pliku – im mniejszy plik, tym szybciej ładuje się strona, co jest mega istotne dla komfortu użytkowników i pozycjonowania w Google. Moim zdaniem, zawsze warto korzystać z formatów JPG (dla zdjęć) lub PNG (dla grafik z przezroczystościami), a przed wrzuceniem na stronę dobrze jest skompresować plik, np. w TinyPNG czy Squoosh. To wszystko razem sprawia, że obrazek jest lekki, wygląda dobrze na większości urządzeń i nie zamula strony. W branży webowej lepiej unikać CMYK oraz zbędnie dużych plików – niepotrzebnie tylko obciążają serwer i użytkownika.

Pytanie 2

Technika transformacji animacji, która polega na tworzeniu klatek pośrednich zapewniających płynne przejście z jednego obiektu do innego, to

A. konwersja
B. morfing
C. rendering
D. rastrowanie
Morfing to technika stosowana w animacji i grafice komputerowej, która polega na płynnej transformacji jednego obiektu w inny poprzez generowanie klatek pośrednich. Proces ten angażuje specjalne algorytmy, które analizują kształty i struktury obiektów, aby stworzyć iluzję ruchu i zmiany. W praktyce, morfing jest wykorzystywany w filmach, grach komputerowych oraz w reklamie, gdzie jego efekt wizualny przyciąga uwagę i wzmacnia narrację. Przykładem zastosowania morfingu może być animacja wideo, w której twarz jednej osoby przekształca się w inną, co często wykorzystywane jest w efektach specjalnych w Hollywood. Technika ta jest uznawana za jedną z zaawansowanych metod animacji i jest wykorzystywana zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, aby osiągnąć płynność i naturalność w ruchu obiektów. Warto również dodać, że morfing ma swoje zastosowanie w aplikacjach fotograficznych oraz w edycji wideo, gdzie użytkownicy mogą tworzyć interesujące efekty za pomocą prostych narzędzi, co czyni tę technikę dostępną nawet dla amatorów.

Pytanie 3

Który z poniższych formatów najlepiej nadaje się do zapisu pliku zdjęciowego na profesjonalnym aparacie cyfrowym, kiedy fotografie będą od razu wysyłane do druku, a rozmiar plików nie ma znaczenia?

A. JPG
B. GIF
C. RAW
D. TIFF
Format TIFF (Tagged Image File Format) jest uważany za jeden z najbardziej odpowiednich formatów do zapisu plików zdjęciowych w profesjonalnym fotografowaniu, zwłaszcza gdy zdjęcia mają być bezpośrednio używane do druku. TIFF oferuje bezstratną kompresję, co oznacza, że nie traci na jakości obrazu w procesie zapisu, co jest kluczowe w profesjonalnej fotografii, gdzie każdy detal jest istotny. Dzięki temu zdjęcia zapisane w formacie TIFF zachowują pełną jakość, co jest niezbędne przy wydrukach w dużym formacie czy materiałach reklamowych. Dodatkowo, TIFF obsługuje wiele warstw, co umożliwia edycję obrazu bez utraty jego jakości. W praktyce, wiele drukarni wymaga plików TIFF, aby zapewnić najlepszą jakość wydruku, dlatego ten format staje się standardem w branży fotograficznej. Użycie TIFF jest zgodne z najlepszymi praktykami w obszarze archiwizacji zdjęć, ponieważ format ten pozwala na długoterminowe przechowywanie obrazów bez obaw o degradowanie jakości.

Pytanie 4

Montaż kilku fotografii w celu uzyskania obrazu cyfrowego o maksymalnym zakresie rozpiętości pomiędzy najciemniejszymi i najjaśniejszymi tonami wykonuje się w programie Adobe Photoshop z wykorzystaniem polecenia

A. plik/automatyzuj/photomerge.
B. obraz/dopasowania/mieszanie kanałów.
C. plik/automatyzuj/scal do HDR Pro.
D. obraz/dopasowania/wariacje.
Polecenie „pliki/automatyzuj/scal do HDR Pro” w Adobe Photoshop to obecnie najbardziej profesjonalna metoda na złożenie kilku ujęć o różnych ekspozycjach w jeden obraz o bardzo szerokim zakresie tonalnym, czyli HDR (High Dynamic Range). Co ciekawe, to narzędzie pozwala nie tylko automatycznie połączyć zdjęcia, ale daje też sporo opcji manualnej edycji – można wyregulować intensywność tonów, ustalić punkt czerni i bieli, a nawet usunąć artefakty powstałe na styku różnych ekspozycji. W branży fotograficznej takie podejście to standard, zwłaszcza przy wnętrzach, krajobrazach czy fotografii architektury, gdzie różnice między najjaśniejszymi i najciemniejszymi partiami bywają nie do ogarnięcia w jednym RAW-ie. Z mojego doświadczenia najlepiej przygotować zdjęcia już na etapie fotografowania, korzystając ze statywu i fotografując te same kadry z różnymi czasami naświetlania – wtedy łączenie ekspozycji w HDR Pro daje naprawdę gładkie przejścia i nie traci się detali w światłach i cieniach. Trzeba pamiętać też, że HDR to nie tylko efekt wizualny, ale też praktyczna technika pomagająca uzyskać zdjęcia zgodne ze standardami branżowymi, np. do druku wysokiej jakości albo prezentacji na nowoczesnych monitorach o dużej rozpiętości tonalnej. Sam Photoshop przez lata rozwijał to narzędzie, więc „scal do HDR Pro” daje obecnie naprawdę szerokie możliwości i jest polecany przez większość zawodowych fotografów i retuszerów. Warto znać tę funkcję, bo to jedna z podstaw współczesnej cyfrowej obróbki zdjęć.

Pytanie 5

Obniżenie głębi bitowej zarejestrowanego obrazu spowoduje

A. zmniejszenie rozmiaru pliku oraz liczby zarejestrowanych kolorów
B. redukcję ostrości obrazu i liczby zarejestrowanych kolorów
C. zwiększenie ostrości obrazu i liczby zarejestrowanych kolorów
D. wzrost rozmiaru pliku oraz liczby zarejestrowanych kolorów
Zmniejszenie głębi bitowej obrazu to tak naprawdę zmniejszenie liczby bitów, które używamy do przedstawienia koloru każdego piksela. Często mówi się, że 8-bitowa głębia daje nam 256 kolorów, a 16-bitowa już 65 536. Więc jakby zmniejszając głębię, mamy mniej kolorów w obrazie, co na pewno wpływa na jego jakość. Jak masz mniej kolorów, to może pojawić się efekt posterowania, co nie wygląda najlepiej. Z drugiej strony, zmniejszenie liczby bitów do zapisu piksela to też mniejszy rozmiar pliku, co jest całkiem ważne, szczególnie w aplikacjach mobilnych czy przy transmisjach wideo. W takich sytuacjach, żeby zaoszczędzić czas ładowania i zużycie danych, trzeba dobrze przemyśleć głębię bitową. Programy takie jak JPEG czy PNG mają różne poziomy głębokości, co pokazuje, jak bardzo istotny jest wybór odpowiedniej głębi bitowej, jeśli chodzi o jakość obrazu i efektywność w przechowywaniu danych.

Pytanie 6

W przypadku gdy dystrybucja utworu będącego własnością innej osoby przynosi stały zysk osobie, która go rozpowszechnia, to takiej osobie może zostać wymierzona kara pozbawienia wolności do

A. 1 roku
B. 2 lat
C. 5 lat
D. 3 lat
Odpowiedź "5 lat" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z ustawodawstwem dotyczącym ochrony praw autorskich, w sytuacjach, gdy osoba uzyskuje zyski z rozpowszechniania utworów będących cudzą własnością, może jej grozić kara pozbawienia wolności do 5 lat. Prawo to ma na celu ochronę twórców i ich praw do własności intelektualnej, co jest kluczowe w kontekście zachowania zdrowego ekosystemu kulturowego i ekonomicznego. Przykładem może być sytuacja, w której osoba rozpowszechnia filmy, muzykę lub inne utwory bez odpowiednich zezwoleń, czerpiąc z tego zyski finansowe. Takie działanie narusza prawa autorskie i jest traktowane jako poważne przestępstwo, które może prowadzić do wysokich kar. W branży kreatywnej, przestrzeganie praw autorskich jest absolutnie kluczowe, a ich naruszanie staje się coraz bardziej złożonym problemem, szczególnie w erze cyfrowej, gdzie dostęp do treści jest łatwiejszy, a ich ochrona wymaga zaawansowanych strategii.

Pytanie 7

Programem, który nie służy do projektowania stron internetowych jest

A. Microsoft Expression Web.
B. Pajączek.
C. HotDog.
D. Adobe Photoshop.
Pajączek, HotDog oraz Microsoft Expression Web to programy, które są odpowiedzialne za tworzenie i edytowanie stron internetowych. Ich funkcjonalności obejmują wsparcie dla języków takich jak HTML, CSS oraz JavaScript, co pozwala na bezpośrednie manipulowanie kodem strony i dostosowywanie jej struktury do potrzeb użytkowników. Wybierając te narzędzia, można edytować kod, a także korzystać z funkcji podglądu w czasie rzeczywistym, co jest kluczowe w procesie projektowania. Typowym błędem myślowym jest mylenie programów graficznych z narzędziami do kodowania. Narzędzia takie jak Photoshop są doskonałe do tworzenia wizualnych elementów, ale nie oferują funkcji potrzebnych do programowania strony internetowej. Warto pamiętać, że skuteczne tworzenie stron internetowych wymaga znacznie więcej niż tylko umiejętności graficznych; wymaga również zrozumienia technologii webowych oraz zasad tworzenia dostępnych, responsywnych i funkcjonalnych stron. Programy do tworzenia stron internetowych powinny wspierać cały proces, od pisania kodu, przez testowanie, aż po publikację, co czyni je bardziej odpowiednimi niż oprogramowanie graficzne.

Pytanie 8

Rastrowy obraz cyfrowy jest zbudowany z

A. ścieżek
B. pikseli
C. krzywych
D. węzłów
Odpowiedź 'pikseli' jest jak najbardziej trafna, bo obraz rastrowy to nic innego jak właśnie siatka pikseli. Każdy z tych pikseli ma przypisany kolor, co sprawia, że cały obraz wygląda tak, a nie inaczej. W codziennym życiu raczej często spotykamy się z obrazami rastrowymi – weźmy na przykład zdjęcia w formacie JPEG czy PNG. Zmiana koloru tylko jednego piksela może naprawdę wpłynąć na to, jak całość się prezentuje. Fajnie jest też wiedzieć, że rozdzielczość obrazu ma znaczenie, bo im wyższa, tym lepsza jakość. To ważne, zwłaszcza jak myślimy o druku czy wyświetlaniu na dużych ekranach. Na koniec dodam, że obrazy rastrowe różnią się od wektorowych, które nie są oparte na pikselach, lecz na krzywych i ścieżkach, przez co mogą być powiększane bez straty jakości.

Pytanie 9

Jaki kolor będą miały teksty akapitów utworzone na podstawie przedstawionego arkusza stylów?
<style>
p{color: yellow;}
p{color: black;}
p{color: red;}
</style>

A. Żółty.
B. Czerwony.
C. Czarny.
D. Zielony.
To pytanie porusza dość podchwytliwy aspekt arkuszy stylów CSS, mianowicie mechanizm nadpisywania reguł poprzez kolejność ich deklaracji. Wiele osób intuicyjnie zakłada, że wystarczy spojrzeć na pierwszą lub środkową regułę, nie zwracając uwagi na fakt, że najważniejsza jest ta ostatnia, jeśli wszystkie mają identyczną specyficzność. Założenie, że kolor tekstu akapitu będzie żółty lub czarny, wynika najczęściej z nieznajomości tej właśnie zasady „last rule wins” w CSS albo mylenia z innymi mechanizmami specyficzności, gdzie selektor bardziej szczegółowy przeważa nad ogólnym. Jednak tutaj selektory są dokładnie takie same — zwykłe „p”. To oznacza, że każda kolejna reguła nadpisuje poprzednią dla tego samego selektora i właściwości. Kolor zielony w ogóle nie występował wśród deklaracji, więc jego wybór świadczy raczej o nieuwadze lub przypadkowym błędzie. Często początkujący deweloperzy myślą, że pierwsza reguła zdefiniowana w arkuszu wyznaczy bazowy wygląd, a kolejne tylko szczegóły, jednak w praktyce działa to odwrotnie, jeśli selektory są identyczne. Ten mechanizm jest też powodem, dla którego w dużych projektach warto planować strukturę CSS i unikać powtarzania tych samych reguł. Kiedy style się rozrastają, łatwo przeoczyć, że gdzieś na końcu pliku lub w importowanym stylu została nadpisana wcześniejsza deklaracja, przez co efekt końcowy jest inny niż zamierzony. Warto zapamiętać, że jeśli nie stosujesz dodatkowej specyficzności czy !important, to zawsze ostatnia pasująca reguła dla danego selektora decyduje o ostatecznym stylu. Z mojego doświadczenia wynika, że dopiero praktyka pozwala dobrze zrozumieć, jak ta zasada wpływa na wygląd strony i jak unikać chaotycznego nadpisywania stylów.

Pytanie 10

Na rysunku przedstawiono panel programu Adobe Photoshop zawierający warstwę

Ilustracja do pytania
A. korygującą.
B. dopasowania.
C. z maską przycinającą.
D. z obiektem inteligentnym.
To jest właśnie to — warstwa z obiektem inteligentnym w Photoshopie zawsze wyróżnia się tą charakterystyczną ikonką dokumentu z malutkim symbolem w prawym dolnym rogu miniatury warstwy. Obiekty inteligentne (Smart Objects) są niesamowicie praktyczne, bo pozwalają pracować na warstwach w sposób nieniszczący. Co to znaczy w praktyce? Możesz skalować, obracać, stosować filtry, a nawet wprowadzać efekty bez utraty jakości oryginalnego obrazu. Z mojego doświadczenia, w większych projektach — szczególnie tych, gdzie często wraca się do edycji poszczególnych elementów — obiekty inteligentne ratują skórę i pozwalają uniknąć frustracji związanej z degradacją grafiki. To też jedyny standard, jeśli chodzi o przygotowanie plików do większych kompozycji czy do druku. Branżowe workflow, np. w agencjach kreatywnych, niemal zawsze zakłada wykorzystanie właśnie takich warstw do pracy z logotypami, ilustracjami czy zdjęciami stockowymi. Często też na etapie eksportu do innych programów (np. After Effects albo Illustrator) zachowanie obiektów inteligentnych ułatwia dalszą pracę i integrację plików między aplikacjami Adobe. Warto się zaprzyjaźnić z tą funkcją — to naprawdę zmienia komfort i elastyczność pracy przy dużych i małych projektach.

Pytanie 11

Elementy wyrazu, takie jak kluczowe słowa, nagłówki oraz wskazówki, używane w projektach multimedialnych, mają na celu

A. zademonstrowanie struktury treści oraz organizacji komunikatu
B. wyróżnienie najważniejszych informacji
C. zaprezentowanie potencjalnych interakcji
D. prowadzenie po układzie projektu
Wybór odpowiedzi dotyczącej pokazania struktury treści i organizacji komunikatu, nawigacji po strukturze projektu, czy pokazania możliwych interakcji, wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące roli środków wyrazu w projektach multimedialnych. Zrozumienie, że te elementy służą do porządkowania treści, nie uwzględnia faktu, że ich podstawowym zadaniem jest skuteczne przekazywanie kluczowych informacji i umożliwienie ich łatwego przyswajania. Struktura treści jest ważna, ale to nie ona, a właściwe akcentowanie najważniejszych informacji pozwala na efektywne docieranie do odbiorcy. W przypadku nawigacji po projekcie, chociaż elementy takie jak przyciski i linki są niezbędne, sama nawigacja nie jest celem, lecz środkiem do osiągnięcia głównego celu, jakim jest przekazanie istotnych treści. Pokazywanie możliwych interakcji, jak w przypadku interaktywnych elementów, również ma swoje miejsce, jednak nie jest to kluczowa funkcja środków wyrazu. Prawidłowe podejście powinno skupiać się na tym, jak wyróżnienie najważniejszych informacji, a nie tylko struktury czy interakcji, wpływa na zrozumienie i percepcję treści przez użytkowników. W praktyce, pomijając akcentowanie, możemy prowadzić do chaosu informacyjnego, co może wywoływać frustrację u odbiorcy i ograniczać jego zaangażowanie w treści multimedialne.

Pytanie 12

Użycie zdjęcia objętego licencją by-nc-nd do celów prezentacyjnych umożliwia

A. pokazywanie zdjęcia z identyfikacją autora i linkiem do źródła
B. pokazywanie zdjęcia bez podania nazwy autora
C. pokazywanie zdjęcia z podaniem nazwy autora
D. zmianę zdjęcia bez zgody twórcy
Koncepcje zawarte w odpowiedziach, które sugerują modyfikowanie zdjęcia bez zgody autora lub prezentowanie go bez wskazania źródła, są sprzeczne z zasadami ochrony praw autorskich. Licencja by-nc-nd wyraźnie zabrania wprowadzania zmian w utworze, co oznacza, że każda próba modyfikacji zdjęcia stanowi naruszenie praw autora. Tego rodzaju myślenie często wynika z nieznajomości prawa autorskiego lub błędnego zrozumienia zasad licencjonowania. W przypadku prezentacji zdjęcia, brak podania autora jest również poważnym uchybieniem, ponieważ narusza zasady uznania twórczości. Dążenie do korzystania z zasobów wizualnych bez dokładnego wskazania ich źródła oraz autora prowadzi do dezinformacji oraz ignorowania podstawowych reguł etyki twórczej. Ponadto, zawężenie koncepcji do wyłącznie komercyjnych aspektów użytkowania zdjęcia pomija szerszy kontekst, w jakim prace te są wykorzystywane, a także ignoruje fakt, że prawo do uznania autorstwa jest fundamentalnym elementem ochrony twórczości. Warto zwrócić uwagę na konkretne przykłady, gdzie brak przestrzegania tych zasad doprowadził do sporów prawnych oraz negatywnych konsekwencji dla osób korzystających z cudzych utworów. Niezrozumienie tych zasad może skutkować poważnymi problemami związanymi z prawem autorskim.

Pytanie 13

Wykonując w programie Adobe Photoshop stylizację zdjęcia w technice niskiego klucza należy w ostatnim etapie edycji pliku zastosować polecenie

Ilustracja do pytania
A. filtr/renderowanie/flara obiektywu.
B. obraz/dopasowanie/filtr fotograficzny.
C. filtr/renderowanie/efekty świetlne.
D. obraz/dopasowanie/cienie/podświetlenia.
Wiele osób intuicyjnie wybiera narzędzia, które kojarzą im się z rozjaśnianiem, przyciemnianiem czy zmianą tonacji, jednak w kontekście stylizacji zdjęcia w technice niskiego klucza kluczowa jest nie tylko manipulacja jasnością, ale przede wszystkim kontrolowanie kierunku i charakteru światła. Polecenia takie jak filtr/renderowanie/flara obiektywu czy obraz/dopasowanie/filtr fotograficzny mają zupełnie inne zastosowanie – flara obiektywu to typowy efekt imitujący odbłysk światła w soczewce aparatu, co wprowadza raczej efekt rozjaśnienia i rozproszenia niż skupienia światła. Filtr fotograficzny daje co prawda możliwość nadania zdjęciu określonego zabarwienia, ale nie wpływa bezpośrednio na charakterystyki światła i cienia, tylko na ogólną tonację barwną. Natomiast opcja obraz/dopasowanie/cienie/podświetlenia jest użyteczna, gdy chcemy lokalnie rozjaśnić zacienione partie lub przyciemnić zbyt jasne, ale nie pozwala na kreatywne kierowanie światłem, które jest niezbędne do uzyskania efektu niskiego klucza – tam liczy się dramatyzm i mocny kontrast, a nie tylko poprawienie niedoświetlonych fragmentów. Z mojego doświadczenia wynika, że najczęstszy błąd to traktowanie niskiego klucza jako zwykłego przyciemniania zdjęcia, podczas gdy chodzi głównie o wydobycie formy światłem, co w Photoshopie umożliwiają właśnie efekty świetlne. Branżowe standardy zakładają, że praca nad niskim kluczem powinna naśladować techniki studyjne, gdzie światło jest najważniejszym narzędziem budowania klimatu, a nie tylko prostą korektą ekspozycji.

Pytanie 14

Który z rysunków przedstawia zastosowanie narzędzia metamorfoza?

Ilustracja do pytania
A. A.
B. C.
C. D.
D. B.
Narządzie metamorfoza jest kluczowym narzędziem w grafice komputerowej, które umożliwia transformację obiektów w sposób kontrolowany i kreatywny. Rysunek A doskonale ilustruje tę koncepcję, pokazując serię obrazów, w których obiekt przechodzi różne etapy transformacji. Umożliwia to artystom i projektantom nie tylko na wprowadzenie dynamiki do swojej pracy, ale także na eksperymentowanie z formą i strukturą obiektów. W praktyce, metamorfoza jest często wykorzystywana w animacji, gdzie postacie lub obiekty muszą zmieniać kształt w sposób płynny. W branży gier komputerowych, narzędzie to jest wykorzystywane do tworzenia efektów specjalnych, takich jak zmiana kształtu postaci w trakcie rozgrywki. Zastosowanie metamorfozy znajduje również odzwierciedlenie w sztuce cyfrowej, gdzie artyści mogą tworzyć unikalne dzieła poprzez manipulację i przekształcanie istniejących obiektów. Zrozumienie tego narzędzia jest niezbędne dla każdego, kto pragnie tworzyć zaawansowane projekty graficzne.

Pytanie 15

Aby przekonwertować prezentację PowerPoint na format pliku, który po otwarciu wyświetli się jako pełnoekranowy pokaz slajdów gotowy do natychmiastowego uruchomienia, należy zapisać prezentację w formacie

A. POTX
B. PPSX
C. PPAX
D. PPTX
Odpowiedzi PPTX, POTX i PPAX są niestety nietrafione w tej sytuacji. Format PPTX to standard do edycji slajdów, więc jak go otworzysz, to od razu wchodzisz w tryb edycyjny, a nie pokaz slajdów. Więc musisz robić dodatkowe kroki, żeby to uruchomić, co nie jest super wygodne, zwłaszcza jak czas goni, a płynność jest ważna. Format POTX to z kolei szablon prezentacji, pozwala na tworzenie nowych prezentacji z już ustalonych wzorów, ale nie nadaje się, jeśli chcesz od razu rozpocząć pokaz. A PPAX to coś, czego w ogóle nie ma w PowerPoint, więc to może wprowadzać w błąd, bo nie jest w standardowych rozszerzeniach tego programu. Ludzie mogą myśleć, że wszystkie formaty plików są zamienne, ale to nie jest prawda. Musisz dobrze dobierać format, żeby prezentacja wyszła tak, jak chcesz. Warto zrozumieć różnice między tymi formatami, żeby uniknąć późniejszych problemów.

Pytanie 16

W pliku style.css dla strony stworzonej w HTML 5 umieszcza się deklaracje: header, nav,
article, footer { display:block; } w celu

A. zapewnienia właściwej prezentacji w przeglądarkach, które nie wspierają HTML 5
B. zapewnienia odpowiedniej prezentacji w przeglądarkach na urządzenia mobilne
C. spełnienia kryteriów standardu języka HTML 5
D. spełnienia wymogów standardu języka CSS
Dobra robota z odpowiedzią! Wskazanie na to, że trzeba używać CSS do zapewnienia, żeby elementy wyświetlały się poprawnie w przestarzałych przeglądarkach, to trafna myśl. Dzięki użyciu selektorów dla semantycznych elementów HTML jak header, nav, article czy footer, faktycznie można upewnić się, że będą one wyświetlane jako bloki. Widzisz, w starszych przeglądarkach, które nie obsługują HTML 5, może być problem z tym, jak te elementy są interpretowane. Dlatego ta reguła CSS z display: block; jest praktyczna, bo pozwala na poprawne renderowanie także w takich przypadkach. To naprawdę wspiera dostępność i użyteczność strony. Przykład może być strona, która powinna wyglądać spójnie w różnych wersjach przeglądarek. Zawsze warto mieć na uwadze takie style, żeby zachować porządek na witrynie.

Pytanie 17

Efekt zaprezentowany na fotografii został osiągnięty dzięki

Ilustracja do pytania
A. wydzieleniu tła poprzez wyostrzenie.
B. wydzieleniu pierwszego planu oraz uzyskaniu rozmytego tła.
C. rozmyciu obrazu w obszarach o dużym kontraście.
D. wyostrzeniu wyłącznie obiektów o nieregularnych kształtach.
Odpowiedź dotycząca wyodrębnienia pierwszego planu i uzyskania rozmytego tła jest prawidłowa, ponieważ opisuje technikę, która pozwala na skoncentrowanie uwagi widza na głównym obiekcie zdjęcia, tworząc efekt głębi. W praktyce, techniki takie jak otwarta przysłona (niska wartość f), która prowadzi do płytkiej głębi ostrości, są powszechnie stosowane w fotografii portretowej i produktowej. Użycie takiej techniki umożliwia uzyskanie ostrości na głównym obiekcie, podczas gdy tło staje się miękkie i mniej wyraźne. Dzięki temu widz łatwiej skupia się na kluczowych elementach kompozycji. Warto podkreślić, że efekty te są zgodne z zasadami kompozycji wizualnej, które wskazują na znaczenie kontrastu i dynamiki w obrazie. W profesjonalnej fotografii stosowanie tej metody pozwala na tworzenie atrakcyjnych wizualnie i emocjonalnych narracji, co jest istotne w kontekście marketingu wizualnego i sztuki fotograficznej.

Pytanie 18

Wskaż ilustrację przedstawiającą montaż obrazów cyfrowych w formie kolażu fotograficznego.

A. Ilustracja 4
Ilustracja do odpowiedzi A
B. Ilustracja 1
Ilustracja do odpowiedzi B
C. Ilustracja 3
Ilustracja do odpowiedzi C
D. Ilustracja 2
Ilustracja do odpowiedzi D
Wybrałeś ilustrację, która idealnie oddaje ideę fotomontażu cyfrowego, czyli kolażu fotograficznego. Właśnie na trzecim obrazku widać wyraźnie, że zostały połączone przynajmniej dwa różne elementy fotograficzne – jajko w gnieździe oraz gałązki z pąkami, a do tego wykorzystano efekt przenikania i nakładania warstw. Takie kompozycje powstają najczęściej w programach graficznych jak Photoshop, GIMP albo Affinity Photo, gdzie korzysta się z masek, warstw, trybów mieszania i narzędzi do selekcji. W branży kreatywnej taka technika pozwala tworzyć plakaty, okładki, banery internetowe czy nawet wizualizacje reklamowe – moim zdaniem kolaż to jeden z bardziej wszechstronnych sposobów na przedstawienie twórczych pomysłów. Bardzo ważne jest tu trzymanie się zasad kompozycji i dbanie o spójność barw, żeby całość nie wyglądała przypadkowo. Dobrą praktyką jest też korzystanie z wysokiej jakości zdjęć oraz umiejętne maskowanie granic między elementami. Często spotyka się kolaże w kampaniach społecznych, bo taka forma szybko przykuwa uwagę – polecam poćwiczyć, bo umiejętność montowania obrazów to dziś podstawa w grafice cyfrowej.

Pytanie 19

Czy można w jakiś sposób poza ochroną prawną zabezpieczyć zdjęcia przechowywane w banku grafiki (np. serwisie iStock) przed nieautoryzowanym wykorzystaniem w celu ich późniejszej sprzedaży?

A. Nie, banki grafiki nie zezwalają na dodatki zabezpieczające zgromadzone zdjęcia.
B. Nie, nie ma możliwości zabezpieczenia zdjęć dostępnych w sieci.
C. Tak, można zabezpieczyć przez zastosowanie znacznika digimarc.
D. Tak, można umieścić prosty znak wodny na każdym zdjęciu.
Pierwsza odpowiedź sugeruje, że nie jest możliwe zabezpieczenie zdjęć dostępnych w Internecie, co jest nieprecyzyjne, ponieważ istnieją liczne techniki ochrony praw autorskich, w tym stosowanie znaczników cyfrowych, takich jak Digimarc. Drugą nieprawidłową koncepcją jest twierdzenie, że umieszczanie znaku wodnego na środku zdjęcia jest wystarczające. Chociaż znak wodny może działać jako forma ochrony, jego obecność często wpływa na odbiór estetyczny zdjęcia, co jest szczególnie istotne w przypadku sprzedaży. Należy również zauważyć, że banki grafiki mogą pozwalać na dodatkowe zabezpieczenia, a ich polityka często różni się w zależności od konkretnego serwisu. Ostatecznie, kluczowym błędem myślowym jest sądzenie, że jedynie ochrona prawna wystarczy do zabezpieczenia treści wizualnych. W rzeczywistości, zastosowanie odpowiednich technologii zabezpieczających jest niezbędne, aby skutecznie chronić prawa autorskie i zapewnić, że zdjęcia będą wykorzystywane zgodnie z zamierzonymi celami.

Pytanie 20

Najlepszym sposobem na korektę zdjęcia, które jest prześwietlone lub niedoświetlone, jest skorzystanie z programu Adobe Photoshop oraz użycie poleceń

A. balans kolorów oraz barwa/nasycenie
B. ekspozycja oraz jasność/kontrast
C. próg oraz filtry fotograficzne
D. zaznaczenie eliptyczne oraz style warstwy
Odpowiedź 'ekspozycja oraz jasność/kontrast' jest poprawna, ponieważ te dwa narzędzia w Adobe Photoshop są kluczowe w procesie korekcji zdjęć, które są prześwietlone lub niedoświetlone. Polecenie 'ekspozycja' pozwala na dostosowanie ogólnej jasności obrazu, co jest istotne, gdy zdjęcie było zrobione w zbyt jasnych warunkach, co prowadzi do utraty szczegółów w jasnych obszarach. Dodatkowo, użycie narzędzia 'jasność/kontrast' umożliwia dalsze precyzyjne dostosowanie tonalności zdjęcia, co pozwala na poprawę detali zarówno w ciemnych, jak i jasnych partiach obrazu. Na przykład, w przypadku zdjęcia krajobrazu, które zostało zrobione w słoneczny dzień, stosując te narzędzia, możemy przywrócić detale w chmurach oraz w cieniach drzew, co znacząco poprawia całkowity wygląd zdjęcia. W kontekście standardów branżowych, stosowanie tych narzędzi wpisuje się w praktyki poprawy jakości obrazu, co jest kluczowe w fotografii komercyjnej oraz artystycznej.

Pytanie 21

W której kolumnie tabeli poprawnie przypisano źródła światła do temperatur barwowych?

Temperatura
barwowa [K]
Źródła światła
2 800÷3 800światło słoneczne po
zachodzie słońca
światło słoneczne
w pochmurny dzień
światło halogenoweświatło słoneczne po
zachodzie słońca
5 000÷6 500światło słoneczne
w pochmurny dzień
światło słoneczne po
zachodzie słońca
światło słoneczne
w południe
światło słoneczne
w pochmurny dzień
6 500÷8 000światło halogenoweświatło halogenoweświatło słoneczne
w pochmurny dzień
światło słoneczne
w południe
8 000÷10 000światło słoneczne
w południe
światło słoneczne
w południe
światło słoneczne po
zachodzie słońca
światło halogenowe
A.B.C.D.
A. A.
B. C.
C. D.
D. B.
Odpowiedź C jest prawidłowa, ponieważ dokładnie odzwierciedla temperatury barwowe przypisane do odpowiednich źródeł światła. Światło halogenowe, które emituje ciepłe światło, znajduje się w zakresie od 5 000 do 6 500 K. Wartością referencyjną jest światło słoneczne w południe, które osiąga wyższą temperaturę barwową, sięgając 8 000-10 000 K, co skutkuje jego chłodniejszym i bardziej niebieskim odcieniem. Z kolei światło słoneczne po zachodzie słońca, charakteryzujące się temperaturą barwową od 2 800 do 3 800 K, postrzegane jest jako cieplejsze, z dominującymi tonami żółtymi i czerwonymi. Wiedza ta jest istotna w kontekście projektowania oświetlenia, gdzie dobór odpowiedniej temperatury barwowej wpływa na atmosferę pomieszczenia, funkcjonalność oraz komfort użytkowników. Przykładowo, w przestrzeniach biurowych preferuje się wyższe temperatury barwowe, sprzyjające koncentracji, natomiast w strefach relaksu często wybiera się ciepłe światło, które sprzyja odprężeniu. Zrozumienie tych zasad pomaga w praktycznym zastosowaniu technologii oświetleniowej zgodnie z aktualnymi standardami branżowymi.

Pytanie 22

Które narzędzie programu Adobe Photoshop pozwoli wyretuszować drobne „kropki” z zeskanowanej starej fotografii?

A. Punktowy pędzel korygujący.
B. Kadrowanie.
C. Szybkie zaznaczanie.
D. Gradient.
Punktowy pędzel korygujący w Photoshopie to narzędzie wręcz stworzone do usuwania drobnych niedoskonałości, takich jak kropki, rysy czy nawet małe pyłki na zeskanowanych starych fotografiach. Moim zdaniem to jeden z tych gadżetów, który potrafi uratować skan starego zdjęcia, bo działa szybko, automatycznie analizując otoczenie retuszowanego miejsca i dopasowuje teksturę oraz kolor. W praktyce wystarczy kliknąć lub przeciągnąć po defekcie i Photoshop sam podmienia niechciany fragment na odpowiedni fragment z sąsiedztwa, praktycznie bez śladu. To podejście jest zgodne z branżowymi standardami konserwacji cyfrowej archiwaliów i retuszu portretowego – pozwala zachować naturalność zdjęcia bez sztuczności czy powtarzalnych wzorów. Sam również często korzystam z punktowego pędzla korygującego przy restauracji starych rodzinnych pamiątek – efekty są o niebo lepsze niż przy ręcznym klonowaniu. Warto też wiedzieć, że narzędzie to pozwala pracować na osobnej warstwie, co zwiększa bezpieczeństwo edycji i mieści się w dobrych praktykach pracy nieniszczącej – zawsze można wrócić, poprawić lub cofnąć zmiany. Użycie punktowego pędzla jest dziś wręcz podstawowym etapem profesjonalnej obróbki zeskanowanych zdjęć, niezależnie czy pracujesz dla archiwum, czy po prostu ratujesz rodzinne wspomnienia.

Pytanie 23

Które polecenie należy zastosować w programie do tworzenia grafiki wektorowej, aby uzyskać efekt widoczny na rysunku?

Ilustracja do pytania
A. Dopasuj tekst do ścieżki.
B. Zawijanie tekstu.
C. Ramka tekstu akapitowego.
D. Użyj inicjału wpuszczanego.
Efekt przedstawiony na ilustracji można uzyskać wyłącznie za pomocą funkcji "Dopasuj tekst do ścieżki" w programach do grafiki wektorowej, takich jak CorelDRAW czy Adobe Illustrator. Ta technika pozwala na wpisanie tekstu wzdłuż dowolnej krzywej lub kształtu, dzięki czemu litery układają się zgodnie z konturem obiektu – na przykład strzałki, jak tutaj. W praktyce jest to bardzo przydatne przy projektowaniu logotypów, nietypowych nagłówków czy elementów identyfikacji wizualnej, gdzie zależy nam na estetycznym i nieszablonowym rozmieszczeniu tekstu. Z mojej perspektywy, to jedno z bardziej kreatywnych narzędzi – daje sporo swobody i pozwala wyróżnić projekty. W branży przyjęło się, żeby tekst na ścieżce był czytelny i dobrze kontrastował z tłem, a sama ścieżka nie była zbyt skomplikowana, bo wtedy tekst może się zniekształcać. Często używa się tego triku też przy tworzeniu etykiet, okrągłych pieczęci czy nawet kompozycji typograficznych w reklamie. Jeśli chcesz rozwijać się jako grafik, warto eksperymentować z różnymi ścieżkami i typografiami – to daje super efekty i praktyczne umiejętności na rynku.

Pytanie 24

Aby używać cyfrowych obrazów z przezroczystym tłem w projekcie fotokastu, jakie pliki należy przygotować w odpowiednim formacie?

A. PNG
B. RAW
C. JPEG
D. MPEG
Odpowiedź PNG jest prawidłowa, ponieważ format PNG (Portable Network Graphics) obsługuje przezroczystość, co jest kluczowe przy wykorzystaniu obrazów z przezroczystym tłem w projektach fotokastów. PNG jest formatem stratnym, co oznacza, że kompresja nie wpływa na jakość obrazu, a dodatkowo obsługuje paletę kolorów, różne poziomy przezroczystości oraz zachowuje szczegóły w przypadku grafik z dużą ilością kolorów i detali. W praktyce, jeśli planujesz stworzyć fotokast z obrazami, które mają być nałożone na inne elementy wizualne, PNG zapewni, że tło będzie odpowiednio przezroczyste, co pozwoli na płynne integrowanie obrazów. Przykłady zastosowania obejmują grafikę do prezentacji, które często wymagają dodania logo lub innych elementów graficznych na tle, gdzie istotna jest przezroczystość. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, PNG jest preferowanym formatem w projektach graficznych, gdzie jakość i klarowność obrazu są priorytetowe.

Pytanie 25

Odtwarzanie sekwencyjne nie funkcjonuje w połączeniu z

A. datą oraz godziną
B. oprogramowaniem antywirusowym
C. kontrolą rodzicielską
D. bluetooth'em
Kontrola rodzicielska jest mechanizmem, który może ograniczać dostęp do określonych treści multimedialnych, co bezpośrednio wpływa na możliwość odtwarzania sekwencyjnego. W praktyce oznacza to, że jeśli w ustawieniach urządzenia aktywne są restrykcje związane z kontrolą rodzicielską, użytkownik nie będzie mógł korzystać z funkcji odtwarzania sekwencyjnego, ponieważ system blokuje dostęp do niektórych plików lub aplikacji, które są uznawane za nieodpowiednie. Przykładowo, w przypadku platform streamingowych, takich jak Netflix, wprowadzenie filtrów wiekowych i ograniczeń może skutkować tym, że użytkownik nie będzie miał możliwości odtwarzania filmów w określonym porządku, co może być frustrujące. Standardy dotyczące ochrony dzieci w Internecie, takie jak COPPA (Children's Online Privacy Protection Act), nakładają na dostawców usług obowiązek stosowania skutecznych systemów kontroli rodzicielskiej, co prowadzi do implementacji takich funkcjonalności w oprogramowaniu. Dlatego zrozumienie, jak działają te mechanizmy, jest kluczowe dla prawidłowego korzystania z technologii w kontekście bezpieczeństwa i ochrony dzieci.

Pytanie 26

Urządzeniem wykorzystywanym do rejestrowania materiału wideo z dużych wysokości i w trudno dostępnych lokalizacjach jest

A. smartfon z selfie stick
B. rekorder dyskowy
C. kamera inspekcyjna
D. dron z kamerą
Odpowiedź "dron z kamerą" jest poprawna, ponieważ drony są specjalistycznymi urządzeniami zaprojektowanymi do wykonywania lotów z zamontowanymi kamerami. Umożliwiają one rejestrowanie obrazu wideo z dużych wysokości oraz w trudno dostępnych miejscach, co czyni je niezwykle użytecznymi w różnych dziedzinach, takich jak inspekcje budowlane, rolnictwo, filmowanie czy ratownictwo. Drony z kamerami mogą być wykorzystywane na przykład do monitorowania stanu infrastruktury, oceny szkód po katastrofach, a także do tworzenia materiałów filmowych z lotu ptaka. Warto również wspomnieć o standardach, takich jak FAA w Stanach Zjednoczonych, które regulują wykorzystanie dronów w przestrzeni powietrznej, co dodatkowo podkreśla ich rosnącą rolę w przemyśle. W kontekście technologicznym, drony często wyposażone są w technologie GPS, stabilizatory obrazu oraz wysokiej jakości czujniki, co zapewnia wysoką jakość nagrań oraz precyzyjność w działaniu. Użycie dronów w różnych sektorach przemysłu ukazuje ich wszechstronność i efektywność, co czyni je idealnym rozwiązaniem do rejestrowania wideo z miejsc, do których dostęp jest ograniczony.

Pytanie 27

Na której ilustracji przedstawiono kompozycję centralną rytmiczną?

A. Na ilustracji 1.
Ilustracja do odpowiedzi A
B. Na ilustracji 2.
Ilustracja do odpowiedzi B
C. Na ilustracji 3.
Ilustracja do odpowiedzi C
D. Na ilustracji 4.
Ilustracja do odpowiedzi D
Kompozycja centralna rytmiczna to taki układ, w którym elementy są rozmieszczone wokół jednego, wyraźnie zdefiniowanego środka, tworząc przy tym powtarzalny, dynamiczny układ. Ilustracja 4 świetnie to pokazuje – dłonie są zgrupowane wokół centralnego punktu, a ich układ tworzy wizualny rytm i symetrię. W praktyce tego typu kompozycja jest często wykorzystywana w projektowaniu graficznym, plakacie, a nawet w aranżacjach przestrzeni publicznej, bo pozwala skupić uwagę odbiorcy i nadaje całości harmonijny, uporządkowany charakter. W branży graficznej i artystycznej uznaje się, że kompozycja centralna rytmiczna sprzyja czytelności przekazu i może być dobrym wyborem, gdy zależy nam na podkreśleniu jakiegoś tematu czy motywu przewodniego. Moim zdaniem fajnie korzystać z tej techniki zwłaszcza tam, gdzie trzeba wizualnie zintegrować kilka elementów albo podkreślić współdziałanie czy jedność. Takie podejście jest zgodne z klasycznymi zasadami kompozycji, które mówią, że rytm i centralizacja porządkują przestrzeń graficzną i ułatwiają odbiór treści. Warto też zauważyć, że taka forma dobrze sprawdza się w logo, znakach graficznych czy aranżacji fotografii grupowych.

Pytanie 28

W jakim formacie zapisywane są fotografie cyfrowe, które będą poddawane dalszej edycji?

A. TIFF
B. PSD
C. JPEG
D. RAW
Wybór formatu do przechowywania zdjęć cyfrowych ma kluczowe znaczenie dla późniejszej obróbki, a wiele osób mylnie uważa, że odpowiednie są formaty takie jak JPEG, TIFF czy PSD. JPEG to popularny format kompresji, który jest szeroko stosowany do przechowywania i przesyłania zdjęć w internecie. Jego główną wadą jest kompresja stratna, która redukuje jakość obrazu poprzez usuwanie niektórych informacji, co czyni go mniej odpowiednim dla profesjonalnej obróbki. TIFF to format, który oferuje lepszą jakość niż JPEG, ponieważ może przechowywać dane w formie bezstratnej, jednak jest znacznie większy pod względem rozmiaru plików i nie jest tak powszechnie wspierany w aplikacjach mobilnych. PSD to natomiast format plików specyficzny dla Adobe Photoshop, który umożliwia zachowanie warstw i edycji, ale w przypadku pracy z surowymi danymi z matrycy aparatu nie jest on optymalnym wyborem. Wiele osób popełnia błąd, myśląc, że te formaty mogą zastąpić RAW, co prowadzi do utraty jakości i możliwości edycyjnych. W przypadku RAW mamy do czynienia z danymi wyjściowymi z aparatu, co pozwala na maksymalne wykorzystanie możliwości obróbczych, co jest kluczowe dla zachowania detali i jakości zdjęć podczas dalszej pracy w postprodukcji.

Pytanie 29

Program Audacity służy do obróbki plików

A. dźwiękowych
B. wektorowych
C. wideo
D. rastrowych
Audacity to oprogramowanie typu open source, które jest szeroko stosowane do edycji plików dźwiękowych. Jego funkcje obejmują nagrywanie, edytowanie, miksowanie oraz aplikowanie różnych efektów dźwiękowych. Program obsługuje wiele formatów audio, w tym WAV, MP3 oraz Ogg Vorbis, co czyni go wszechstronnym narzędziem zarówno dla amatorów, jak i profesjonalistów. Przykładowe zastosowania Audacity obejmują nagrywanie podcastów, edytowanie ścieżek dźwiękowych w filmach oraz tworzenie muzyki. Funkcje takie jak możliwość pracy z wieloma ścieżkami dźwiękowymi, obsługa efektów takich jak kompresja czy equalizacja, a także możliwość importowania i eksportowania plików w różnych formatach, są zgodne z branżowymi standardami. Audacity jest również często wykorzystywane w edukacji do nauki podstawowych technik edycji dźwięku, co przyczynia się do jego popularności wśród uczniów i studentów.

Pytanie 30

Która ikona służy do przywracania ustawień domyślnych koloru tła oraz koloru pierwszego planu w programach GIMP i Adobe Photoshop?

Ilustracja do pytania
A. A.
B. D.
C. B.
D. C.
Odpowiedź C. to ikona, która naprawdę się przydaje w programach graficznych jak GIMP czy Adobe Photoshop. Umożliwia ona szybkie przywrócenie domyślnych kolorów tła i pierwszego planu. W GIMP domyślnie masz czarny kolor jako pierwszy plan i biały jako tło. Dzięki temu możesz od razu zacząć pracę bez potrzebny ręcznego ustawiania, co znacznie oszczędza czas. W Photoshopie to też działa w podobny sposób, co jest super przydatne w różnych operacjach graficznych, jak malowanie czy tworzenie gradientów. Często podchodzi się do tego zautomatyzowanymi metodami, więc nie musisz się martwić o szczegóły. Warto znać tę ikonę, bo to spójność w pracy z kolorami jest mega ważna, by uniknąć błędów. W dłuższym zasięgu, znajomość tej funkcji na pewno usprawni Twoją pracę, zwłaszcza w projektach, gdzie kolory muszą być idealnie odwzorowane.

Pytanie 31

Zanim zamieścisz w Internecie materiał multimedialny zawierający wizerunek osoby niepełnoletniej, należy

A. uzyskać zgodę osoby niepełnoletniej oraz jej prawnych opiekunów
B. umieścić zdjęcie osoby niepełnoletniej po prawej stronie slajdu
C. podpisać zdjęcie osoby niepełnoletniej, podając jej imię oraz nazwisko
D. uzyskać zgodę osoby niepełnoletniej na zamieszczenie wizerunku
Uzyskanie zgody osoby nieletniej oraz jej prawnych opiekunów przed publikacją wizerunku jest kluczowym elementem ochrony prywatności i praw dziecka, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym RODO. Osoby nieletnie nie są w pełni zdolne do podejmowania decyzji dotyczących wykorzystania ich wizerunku, dlatego zgoda ich opiekunów prawnych jest niezbędna. Przykładem zastosowania tej zasady jest sytuacja, w której szkoła planuje opublikować zdjęcia dzieci z wydarzenia szkolnego na swojej stronie internetowej. W takim przypadku szkoła musi uzyskać pisemną zgodę zarówno od dzieci, jak i ich rodziców lub opiekunów. Dobre praktyki w zakresie ochrony danych osobowych przewidują stosowanie formularzy zgody, które jasno określają, w jaki sposób i w jakim celu dane będą wykorzystywane, co zwiększa transparentność i zaufanie do instytucji. Należy również pamiętać, że zgoda może być cofnięta w każdym momencie, co powinno być jasno komunikowane w formularzu.

Pytanie 32

Wskaż obowiązek spoczywający na właścicielu strony internetowej, który zamierza wykorzystać na stronie zdjęcia oznaczone zamieszczonymi symbolami licencji creative commons.

Ilustracja do pytania
A. Użycia komercyjnego, na tych samych warunkach.
B. Użycia w celach niekomercyjnych.
C. Uznania autorstwa, na tych samych warunkach.
D. Wyłącznie uznania autorstwa.
Wybór odpowiedzi, która wskazuje na użycie w celach niekomercyjnych, jest nieprawidłowy, ponieważ nie uwzględnia podstawowych zasad licencji Creative Commons, które mogą zezwalać na wykorzystanie komercyjne. Licencje te są zróżnicowane i niektóre z nich, takie jak CC BY, pozwalają na komercyjne wykorzystanie dzieła pod warunkiem, że autor zostanie uznany. Często przyczyną błędnego rozumienia jest mylenie typów licencji oraz ich ograniczeń. Kolejnym błędnym podejściem jest założenie, że wszystkie utwory z licencjami Creative Commons są automatycznie objęte restrykcją na wykorzystanie komercyjne – co nie jest prawdą. Licencja CC BY-SA, na przykład, dopuszcza zarówno użytki komercyjne, jak i niekomercyjne, ale wymaga uznania autorstwa oraz dalszego rozpowszechniania na tych samych warunkach. Zrozumienie różnicy między licencjami jest kluczowe w kontekście praw autorskich. Ignorowanie tych zasad może prowadzić do naruszenia praw autorskich, co wiąże się z poważnymi konsekwencjami prawnymi. Warto więc zapoznać się z każdym symbolem licencji, aby mieć pewność, że korzystanie z dzieł odbywa się w zgodzie z ich warunkami.

Pytanie 33

Aby uzyskać panoramiczne zdjęcie z kilku zdjęć cyfrowych, należy użyć polecenia Adobe Photoshop

A. Photomerge
B. Wypaczanie marionetkowe
C. Scal do HDR Pro
D. Digimarc
Photomerge to funkcja Adobe Photoshop, która umożliwia łączenie kilku zdjęć w jedną panoramiczną fotografię. Technika ta polega na automatycznym dopasowywaniu i łączeniu zdjęć na podstawie wspólnych punktów odniesienia, co pozwala na uzyskanie szerokiego ujęcia z zachowaniem szczegółowości. Przykładem zastosowania Photomerge może być tworzenie panoram z serii zdjęć wykonanych z jednego miejsca, takich jak krajobrazy, architektura czy wydarzenia. Użytkownicy powinni pamiętać o technikach fotografowania, takich jak nakładanie zdjęć na siebie oraz zapewnienie jednolitego oświetlenia, co znacząco wpływa na jakość końcowego efektu. Dobre praktyki obejmują także wykorzystywanie statywu oraz stabilizację aparatu, co minimalizuje drgania i poprawia spójność zdjęć. Photomerge jest zgodny z standardami branżowymi, co czyni go niezawodnym narzędziem dla profesjonalnych fotografów oraz amatorów, którzy pragną uzyskać imponujące panoramiczne obrazy.

Pytanie 34

Zrealizowanie projektu strony internetowej dla sklepu komputerowego wymaga uzyskania zdjęć

A. katalogowych
B. okazjonalnych
C. plenerowych
D. modowych
Wybór fotografii katalogowych do projektu witryny internetowej sklepu komputerowego jest kluczowy, ponieważ te zdjęcia mają na celu prezentację oferowanych produktów w sposób, który przyciąga uwagę klientów i ułatwia im podejmowanie decyzji zakupowych. Fotografie katalogowe powinny być wysokiej jakości, dobrze oświetlone i przedstawiać każdy produkt z różnych kątów, co pozwala klientom na lepsze zrozumienie cech i funkcji artykułów. W branży e-commerce, zgodnie z wytycznymi opracowanymi przez organizacje takie jak E-commerce Foundation, stosowanie profesjonalnych zdjęć produktów znacząco zwiększa zaangażowanie użytkowników oraz konwersję. Przykładem mogą być zdjęcia laptopów, które powinny pokazywać zarówno ich wygląd zewnętrzny, jak i detale, takie jak porty i klawiatura. Dodatkowo, warto zadbać o spójność stylu zdjęć na stronie, co pozwoli na stworzenie estetycznego i profesjonalnego wrażenia, wpływając pozytywnie na postrzeganie marki przez konsumentów.

Pytanie 35

W multimedialnej prezentacji przeznaczonej dla dzieci dominującą formą komunikacji jest

A. dźwięk
B. animacja
C. grafika
D. tekst
Grafika jest kluczowym elementem w prezentacjach multimedialnych skierowanych do dzieci, ponieważ wizualne przekazy są bardziej zrozumiałe i atrakcyjne dla młodego odbiorcy. Dzieci często lepiej przyswajają informacje w formie obrazów, które angażują ich wyobraźnię i pomagają w budowaniu zrozumienia omawianych tematów. Przykładem dobrego zastosowania grafiki może być wykorzystanie kolorowych ilustracji, animacji lub wykresów, które przedstawiają skomplikowane zagadnienia w prosty sposób. W branży edukacyjnej przyjmuje się, że wzrokowe materiały dydaktyczne, w tym infografiki, są zgodne z zasadami teorii wielokrotnego kodowania, która podkreśla znaczenie różnorodnych form przekazu dla efektywnego uczenia się. Dlatego w projektowaniu prezentacji dla dzieci, warto stosować bogate wizualnie materiały oraz zapewnić, aby grafika była odpowiednio dopasowana do wieku i poziomu zrozumienia odbiorców, co sprzyja lepszemu zapamiętywaniu i zainteresowaniu tematem.

Pytanie 36

Jakie zasady kompozycji zostały wykorzystane na tym zdjęciu?

Ilustracja do pytania
A. Zamkniętą, trójpodział oraz asymetrię
B. Asymetrię, linie prowadzące i horyzont
C. Perspektywę, podział diagonalny i symetrię
D. Linię horyzontu, złotą spiralę oraz asymetrię
Na zdjęciu zastosowano zasady asymetrii, linii wiodących oraz kompozycji z wykorzystaniem horyzontu. Linie wiodące, takie jak deski pomostu i balustrady, kierują wzrok widza w głąb obrazu, prowadząc do punktu centralnego na końcu pomostu. Horyzont, umieszczony wyżej w kadrze, podkreśla przestrzeń i rozległość nieba, co dodaje zdjęciu dynamiki. Asymetria jest obecna dzięki rozmieszczeniu elementów, takich jak łódź po lewej stronie, co wprowadza wizualne urozmaicenie i równowagę w kompozycji.

Pytanie 37

Baner internetowy skierowany do młodzieży powinien

A. łączyć jasne tło, intensywny kolor, mały nagłówek
B. nie wyrażać emocji
C. łączyć emocje pozytywne i negatywne
D. zawierać animacje
Odpowiedź wskazująca na konieczność zawarcia animacji w banerze internetowym skierowanym do młodzieży jest prawidłowa, ponieważ animacje przyciągają uwagę i stymulują interakcję. Młodsze pokolenia są bardziej podatne na ruchome elementy graficzne, co może znacząco zwiększyć skuteczność kampanii reklamowej. Zastosowanie animacji, jak np. subtelne przewijanie tekstu lub zmieniające się obrazy, może wzmocnić przekaz i uczynić go bardziej angażującym. W praktyce, animowane banery mogą być wykorzystywane do prezentacji dynamicznych ofert, promocji, a także do przekazywania emocji i wartości marki. Zgodnie z wytycznymi dotyczącymi projektowania interfejsów użytkownika, animacje powinny być używane w sposób, który nie przytłacza odbiorcy, ale raczej wzbogaca jego doświadczenie. Dobre praktyki branżowe sugerują, by animacje były subtelne i zharmonizowane z całością projektu, co pozwala na lepszą percepcję komunikatu.

Pytanie 38

Która z właściwości obrazu cyfrowego nie jest uzależniona od zmian dokonywanych podczas korekcji kolorów?

A. Balans tonalny obrazu
B. Rozkład jasności w obrazie
C. Reprezentacja kolorów
D. Tryb kolorystyczny
Tryb koloru jest fundamentalnym parametrem obrazu cyfrowego, który określa sposób, w jaki kolory są reprezentowane i przetwarzane. Niezależnie od tego, jak przeprowadzane są korekcje barwne, takie jak zmiana nasycenia, kontrastu czy balansu kolorów, tryb koloru pozostaje niezmienny. Przykładowo, obraz zapisany w trybie RGB (czerwony, zielony, niebieski) zachowa tę samą strukturę, nawet po zastosowaniu różnych filtrów czy poprawek. Zrozumienie trybu koloru jest kluczowe w kontekście prawidłowego przetwarzania obrazów, szczególnie w profesjonalnych aplikacjach graficznych czy w filmowaniu. W branży często stosuje się standardy takie jak sRGB dla zasobów internetowych czy Adobe RGB dla drukowania, co podkreśla znaczenie właściwego zarządzania trybami kolorów w różnych środowiskach. Posiadanie tej wiedzy pozwala na świadome podejmowanie decyzji dotyczących zarówno jakości, jak i efektywności pracy z obrazami. Warto również zaznaczyć, że zmiany w odwzorowaniu barw, tonacji i rozkładzie jasności są ściśle związane z trybem koloru, co jeszcze bardziej podkreśla jego znaczenie.

Pytanie 39

Przy projektowaniu broszur lub ulotek, kiedy mamy do czynienia z obszerną treścią, warto zastosować

A. tekst pionowy
B. maskę tekstową
C. ramki tekstowe
D. tekst ozdobny
Ramek tekstowych można używać przy projektowaniu ulotek i folderów, bo pomagają w organizacji większej ilości tekstu. Dzięki nim można fajnie podzielić tekst na różne sekcje, co znacznie poprawia czytelność i wygląd projektu. Widzisz, ramka tekstowa pozwala precyzyjnie umieścić tekst w konkretnych miejscach, co jest super ważne w materiałach marketingowych, szczególnie gdy miejsca jest mało. W programach graficznych, takich jak Adobe InDesign czy Illustrator, to w zasadzie standard, używać ramek tekstowych, bo to ułatwia formatowanie i edytowanie, a także dostosowywanie objętości tekstu do dostępnej przestrzeni. Poza tym, stosując ramki tekstowe, można śmiało dodawać elementy graficzne obok tekstu, co sprawia, że projekt wygląda dużo lepiej. Generalnie, korzystanie z ramek tekstowych jest zgodne z zasadami dobrego projektowania, które podkreślają hierarchię informacji oraz wygodę odbiorcy. Na przykład, projektując broszury informacyjne, można wykorzystać ramki do rozdzielenia tekstu informacyjnego od ilustracji, co znacząco ułatwia przyswajanie informacji przez czytelników.

Pytanie 40

Źródłem cyfrowego pozyskiwania obrazu nie jest

A. aparat mieszkowy
B. cyfrowa lustrzanka
C. skaner do zdjęć refleksyjnych
D. aparat bezlusterkowy pełnoklatkowy
Aparat mieszkowy, w przeciwieństwie do pozostałych wymienionych urządzeń, nie jest źródłem cyfrowego pozyskiwania obrazu. Działa na zasadzie mechanicznego przesuwania materiału światłoczułego, co oznacza, że wykorzystuje tradycyjne techniki fotograficzne, a nie cyfrowe. Główne zastosowanie aparatów mieszkowych znajduje się w fotografii artystycznej oraz w reprodukcji dzieł sztuki, gdzie ważna jest jakość obrazu oraz kontrola nad głębią ostrości. W przemyśle fotograficznym, aparaty mieszkowe są wykorzystywane do zdjęć dużych formatów, co pozwala na uzyskanie bardzo szczegółowych obrazów, które są następnie skanowane lub kopiowane, a nie automatycznie pozyskiwane w formie cyfrowej, jak w przypadku aparatów cyfrowych. Dobrą praktyką w branży fotograficznej jest umiejętność rozróżnienia technologii analogowych i cyfrowych, co pozwala na świadome podejmowanie decyzji przy wyborze sprzętu do określonych zastosowań.