Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik spedytor
  • Kwalifikacja: SPL.05 - Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów
  • Data rozpoczęcia: 9 grudnia 2025 10:00
  • Data zakończenia: 9 grudnia 2025 10:29

Egzamin zdany!

Wynik: 28/40 punktów (70,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jaką kwotę podatku akcyzowego należy wpłacić do urzędu celnego od zakupionego, w cenie 5 000,00 euro, za granicą samochodu osobowego, o napędzie spalinowym, o pojemności silnika 3 000 cm3, jeżeli średni kurs euro ogłaszany przez NBP w dniu powstania obowiązku podatkowego wynosi 4,2831 zł?

Fragment Ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym

Art.105. Stawka akcyzy na samochody osobowe wynosi:

  1. 18,6% podstawy opodatkowania – dla samochodów osobowych o pojemności silnika powyżej 2 000 centymetrów sześciennych;
  2. 1a) 9,3% podstawy opodatkowania – dla samochodów osobowych:
    1. o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna nie jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, o pojemności silnika spalinowego wyższej niż 2 000 centymetrów sześciennych, ale nie wyższej niż 3 500 centymetrów sześciennych,
    2. stanowiących pojazd hybrydowy w rozumieniu art.2 pkt. 13 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. z 2019r. poz.1124, 1495, 1527 i 1716) o pojemności silnika spalinowego wyższej niż 2 000 centymetrów sześciennych, ale nie wyższej niż 3 500 centymetrów sześciennych;
  3. 1b) 1,55% podstawy opodatkowania – dla samochodów osobowych o hybrydowym napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna nie jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, o pojemności silnika spalinowego równej 2 000 centymetrów sześciennych lub niższej;
  4. 3,1% podstawy opodatkowania – dla pozostałych samochodów osobowych.
A. 3 983,28 zł
B. 5 930,00 zł
C. 930,00 zł
D. 21 415,50 zł
Wybór jednej z pozostałych odpowiedzi jest wynikiem nieporozumienia w zakresie obliczeń związanych z podatkiem akcyzowym na samochody osobowe. Kluczowym błędem jest niezrozumienie, jakie stawki są właściwe w kontekście pojemności silnika. Odpowiedzi takie jak 5 930,00 zł czy 21 415,50 zł mogą sugerować, że nie uwzględniono poprawnie przeliczenia wartości auta z euro na złotówki lub błędnego zastosowania stawki akcyzowej. Z kolei kwota 930,00 zł wskazuje na możliwość pominięcia kluczowego elementu, jakim jest odpowiednia podstawa do obliczeń. Właściwe zrozumienie przepisów o podatku akcyzowym oraz umiejętność przeliczania walut według bieżącego kursu NBP są niezbędne, aby uniknąć takich pomyłek. Warto zwrócić uwagę na dynamikę stawek akcyzowych oraz ich wpływ na całkowity koszt zakupu pojazdu. W obliczeniach związanych z podatkami niezmiernie istotne jest nie tylko znać stawki, ale również umieć je zastosować w praktyce, a także umiejętnie interpretować przepisy prawa, aby uniknąć nieporozumień i błędów rachunkowych.

Pytanie 2

Obowiązek dostarczenia przewoźnikowi towaru w stanie pozwalającym na jego prawidłowy transport oraz wydanie bez strat i uszkodzeń spoczywa na

A. nadawcy
B. załadowcy
C. spedytorze
D. przechowawcy
Obowiązek oddania przewoźnikowi rzeczy w stanie umożliwiającym ich prawidłowy przewóz i wydanie bez ubytku i uszkodzenia rzeczywiście spoczywa na nadawcy. Jest to kluczowy element w logistyce i transporcie, gdyż nadawca ma za zadanie przygotować towar do transportu, co oznacza, że musi on zadbać o odpowiednie pakowanie, oznakowanie oraz dokumentację. Na przykład, jeśli nadawca wysyła delikatne przedmioty, powinien zastosować odpowiednie materiały ochronne, takie jak styropian czy folię bąbelkową, aby zapewnić bezpieczeństwo ładunku. Dobrze zorganizowane przygotowanie przesyłki przekłada się na minimalizację ryzyka uszkodzeń w trakcie transportu oraz na usprawnienie całego procesu logistycznego. Należy także pamiętać, że nadawca ponosi odpowiedzialność za wszelkie straty czy uszkodzenia wynikające z niewłaściwego przygotowania towaru, co jest zgodne z ogólnymi zasadami odpowiedzialności w transporcie towarów. Standardy ISO oraz regulacje dotyczące międzynarodowego transportu towarów również podkreślają znaczenie tego obowiązku.

Pytanie 3

Ile wynosi prowizja dla spedytora, przypadająca na jedną zrealizowaną usługę, stanowiąca 15% kosztów poniesionych na jej realizację?

Pozycja kalkulacyjnaWysokość poniesionych nakładów na realizację usług [zł]Łączna liczba zrealizowanych usług [szt.]
Koszty materiałowe100 000
Koszty osobowe80 000
Razem koszty180 0001 500
A. 10 zł
B. 100 zł
C. 18 zł
D. 120 zł
W przypadku udzielenia odpowiedzi innej niż 18 zł, warto przyjrzeć się procesowi obliczania prowizji i zrozumieć, dlaczego pojawiające się wątpliwości mogą prowadzić do błędnych wyników. Odpowiedzi takie jak 10 zł, 100 zł czy 120 zł mogą wynikać z nieporozumień dotyczących podstawowych zasad obliczeń procentowych. Na przykład, wybierając 10 zł, można pomylić się, zakładając, że to 15% z jakiejś innej wartości, a nie z całkowitych kosztów usługi. Podobnie, 100 zł czy 120 zł mogą wynikać z mylnego założenia, że prowizja jest na stałym poziomie lub że koszt usługi jest o wiele wyższy niż w rzeczywistości. Kluczowym błędem myślowym w tych przypadkach jest brak zrozumienia, że prowizja jest zawsze obliczana jako procent określonej wartości. Umiejętność właściwego przeliczenia udziału procentowego jest niezbędna w pracy spedytora, ponieważ pozwala na precyzyjne określenie wynagrodzenia za usługi. Stosowanie się do standardów branżowych i dobrej praktyki w obliczeniach kosztów jest nie tylko korzystne, ale wręcz konieczne dla zapewnienia rentowności działalności spedycyjnej.

Pytanie 4

Firma transportowa uzyskała zysk z działalności operacyjnej wynoszący 56 000 zł. Koszty związane z finansowaniem wyniosły 8 300 zł, a straty nadzwyczajne sięgnęły 4 400 zł. Pozostała kwota stanowi dochód, od którego przedsiębiorstwo jest zobowiązane odprowadzić podatek w wysokości 19%. Jaką kwotę podatku będzie musiało uiścić to przedsiębiorstwo?

A. 47 700 zł
B. 43 300 zł
C. 8 227 zł
D. 9 959 zł
W przypadku błędnych odpowiedzi często pojawiają się typowe nieporozumienia związane z obliczeniami dotyczącymi kosztów, dochodu i podatku. Często myli się pojęcia zysku operacyjnego z dochodem do opodatkowania, co prowadzi do błędnych wniosków. Niektórzy mogą pomylić kwotę kosztów finansowych z całkowitymi kosztami operacyjnymi, co skutkuje zawyżonym dochodem do opodatkowania. Ponadto, niektóre osoby mogą mieć trudności z obliczeniem procentowej wartości podatku od dochodu. Kwoty, takie jak 9 959 zł, mogą być wynikiem niepoprawnych obliczeń, takich jak nietrafne dodawanie lub odejmowanie kosztów, a także nieprawidłowe zastosowanie stawki podatkowej. Odpowiedzi takie jak 43 300 zł oraz 47 700 zł mogą wynikać z nieodpowiedniego oszacowania dochodu lub zastosowania niepoprawnych wartości w formule obliczeniowej. Ważne jest, aby zrozumieć, że każdy element kosztowy musi być starannie uwzględniony, a obliczenia muszą być przeprowadzone według poprawnej procedury. Dlatego kluczowe jest, aby każda osoba zajmująca się rachunkowością rozumiała zasady naliczania podatków oraz miała umiejętności matematyczne potrzebne do precyzyjnego obliczania zobowiązań podatkowych, co jest niezbędne w codziennej działalności przedsiębiorstw.

Pytanie 5

Na podstawie zamieszczonego w tabeli cennika firmy transportowej oblicz całkowity koszt (netto) załadunku i przewozu 25 pjł na odległość 285 km.

Cennik firmy transportowej - netto
Za pierwsze 150 kmZa każdy następny kilometr ponad 150 km
Od 1 do 5 pij150,00 zł3,50 zł
Od 6 do 10 pij130,00 zł2,50 zł
Od 11 do 20 pij100,00 zł2,00 zł
Od 21 do 30 pij95,00 zł1,50 zł
Ponadto firma dolicza 1,50 zł za załadunek każdej pij
A. 430,00 zł
B. 297,00 zł
C. 335,00 zł
D. 202,00 zł
Analizując błędne odpowiedzi, można zauważyć kilka typowych pułapek myślowych, które doprowadziły do ich wyboru. Osoby, które wskazały 430,00 zł, mogły nie uwzględnić poprawnego przeliczenia kosztów za dodatkowe kilometry. Koszt za pierwsze 150 km wynosi 95,00 zł, co może sugerować, że reszta kosztów również powinna być znacznie wyższa, jednak dodatkowe 135 km po 1,50 zł za kilometr nie prowadzi do tak wysokiej wartości. W przypadku odpowiedzi 297,00 zł, mogło dojść do błędnego zsumowania kosztów, gdzie być może pominięto opłatę za załadunek lub niepoprawnie obliczono dystans. Natomiast 202,00 zł jest kwotą, która nie obejmuje pełnych kosztów transportu, co świadczy o braku uwzględnienia opłaty za pierwszy etap transportu oraz załadunek. Te przykłady wskazują na znaczenie dokładności w obliczeniach oraz skrupulatnego podejścia do analizy kosztów transportowych. W praktyce, błędne wnioski mogą prowadzić do nieefektywnego zarządzania finansami w firmie, dlatego ważne jest, aby zrozumieć nie tylko teoretyczne aspekty obliczeń, ale również ich praktyczne zastosowanie w branży transportowej. Uczestnicy powinni zwrócić szczególną uwagę na zrozumienie struktury kosztów i przeanalizować każde z wymienionych elementów, aby nie popełniać podobnych błędów w przyszłości.

Pytanie 6

Który organ wydaje zgodę kategorii IV na jednorazowe przemieszczenie pojazdu nienormatywnego po drogach krajowych w określonym czasie i po wyznaczonej trasie?

A. Wojewoda
B. Prezydent miasta
C. Inspektor transportu drogowego
D. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) jest organem odpowiedzialnym za zarządzanie siecią dróg krajowych w Polsce, co obejmuje również wydawanie zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych. Kategoria IV odnosi się do pojazdów, które przekraczają określone normy, takie jak wymiary lub masa. Wydanie zezwolenia przez GDDKiA jest kluczowe, ponieważ zapewnia, że przewóz odbywa się zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym regulacjami dotyczącymi bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przykładem zastosowania tego zezwolenia może być transport elementów konstrukcyjnych, takich jak wieże wiatrowe, które często przekraczają standardowe wymiary. Proces uzyskiwania zezwolenia wymaga dokładnego zaplanowania trasy, co ma na celu minimalizację ryzyka na drodze oraz zapewnienie, że trasa jest odpowiednia do przejazdu pojazdu nienormatywnego. Zgodnie z wytycznymi GDDKiA, każdy wniosek o wydanie zezwolenia powinien być szczegółowo udokumentowany, co przyczynia się do zwiększania bezpieczeństwa na drogach.

Pytanie 7

Symbol PKWiU produktów i usług sprzedawanych na rynku jest wykorzystywany do określenia

A. wysokości stawki podatku VAT
B. zniżki na towar
C. ceny netto sprzedawanego towaru
D. dochodu firmy
Symbol PKWiU, czyli Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, jest kluczowym narzędziem służącym do identyfikacji towarów i usług w Polsce. Jego podstawowym celem jest umożliwienie odpowiedniego przypisania stawki podatku VAT do sprzedawanych towarów i usług. Ustalając PKWiU, przedsiębiorstwa mogą precyzyjnie określić, jaki podatek VAT powinny stosować w odniesieniu do swoich produktów. Na przykład, produkty elektroniczne mogą mieć inną stawkę VAT niż artykuły spożywcze, co ma istotne znaczenie dla ostatecznej ceny netto oferowanej klientom. Wiedza na temat klasyfikacji PKWiU jest niezbędna dla prowadzenia działalności gospodarczej, ponieważ błędne przypisanie stawki VAT może prowadzić do konsekwencji prawnych oraz finansowych, takich jak kary za niewłaściwe rozliczenie podatków. Używanie PKWiU zgodnie z przepisami prawa podatkowego to standard dobrej praktyki w obszarze zarządzania finansami przedsiębiorstwa.

Pytanie 8

Jakie urządzenie nie służy do załadunku ładunków na pojazdy transportowe?

A. Żuraw
B. Suwnica
C. Depaletyzator
D. Wózek widłowy
Depaletyzator to urządzenie, które służy do rozdzielania jednostek ładunkowych, takich jak palety, w celu ułatwienia dalszej obróbki lub transportu. Nie jest ono przeznaczone do załadunku ładunków na środki transportu, lecz raczej do ich demontażu, co czyni je odmiennym narzędziem od wózków naładowczych, suwnic czy żurawi, które służą do podnoszenia i przenoszenia ładunków. Przykładem zastosowania depaletyzatora jest linia produkcyjna, gdzie towary muszą być rozładowane z palet i wprowadzone do dalszego procesu, takiego jak pakowanie lub inspekcja jakości. W przemyśle logistycznym oraz magazynowym depaletyzatory zwiększają efektywność operacyjną, eliminując potrzebę ręcznego rozładunku i redukując ryzyko uszkodzenia produktów oraz urazów pracowników. Standardy takie jak ISO 9001 podkreślają znaczenie optymalizacji procesów logistycznych, co czyni depaletyzatory kluczowym elementem w nowoczesnych systemach zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 9

Jakie dokumenty są używane do transportu ładunków drogą lotniczą?

A. Konosament, CIM
B. TIR, SMGS
C. AWB, HAWB
D. CMR, CIV
AWB (Air Waybill) oraz HAWB (House Air Waybill) to podstawowe dokumenty stosowane w transporcie lotniczym, które pełnią kluczową rolę w logistyce i spedycji. AWB jest umową przewozu między nadawcą a przewoźnikiem lotniczym, definiującą warunki transportu oraz zobowiązania obu stron. Jest to dokument, który towarzyszy przesyłce przez cały proces transportowy, zawierający informacje o nadawcy, odbiorcy oraz szczegóły dotyczące ładunku. HAWB to natomiast dokument stosowany przez pośredników, takich jak agenci spedycyjni, którzy organizują transport w imieniu nadawcy. Obydwa dokumenty są kluczowe dla zapewnienia prawidłowego i zgodnego z przepisami przewozu towarów, a ich znajomość jest niezbędna dla każdego operatora w branży logistycznej. Zgodnie z międzynarodowymi standardami, takimi jak IATA (International Air Transport Association), AWB i HAWB powinny być wypełnione zgodnie z określonymi wymogami, co przyczynia się do efektywności całego procesu transportowego oraz minimalizacji ryzyka związanych z przewozem przesyłek lotniczych. Przykładem praktycznego zastosowania AWB jest przewóz towarów handlowych, gdzie dokument ten służy jako potwierdzenie odbioru przesyłki przez przewoźnika oraz jako dowód umowy między stronami.

Pytanie 10

Na placu kontenerowym do czynności manipulacyjnych są stosowane 4 typy wozów podsiębiernych. Na podstawie danych zawartych w tabeli określ, który wóz uzyskał największą wydajność na godzinę?

Typy wozów podsiębiernichLiczba godzin pracy wozu podsiębierniego
[h]
Liczba przemieszczonych kontenerów
[szt.]
A.4707 050
B.1201 200
C.3504 550
D.6307 560
A. Wóz podsiębierny C.
B. Wóz podsiębierny A.
C. Wóz podsiębierny D.
D. Wóz podsiębierny B.
Wybierając wóz podsiębierny D, B albo C, można się nabrać na kilka typowych błędów przy analizie danych. Najważniejsze, co zostało pominięte, to zrozumienie, co to znaczy wydajność. To jest stosunek pracy do czasu, a w transporcie kontenerów powinno się na to patrzeć przez pryzmat ilości przewiezionych jednostek w jednostce czasu. Osoby, które wybrały D, B czy C, mogły patrzeć na inne rzeczy, jak moc silnika czy pojemność, ale to niekoniecznie przekłada się na efektywność. Wydajność operacyjna wózków jest kluczowa dla logistyki, a lekceważenie tego prowadzi do podejmowania złych decyzji. Często myli się wydajność z innymi wskaźnikami, co może prowadzić do błędnych wniosków. Żeby dobrze ocenić wydajność, trzeba robić regularne analizy porównawcze. To naprawdę pomaga w podejmowaniu trafnych decyzji dotyczących floty. Branża naprawdę podkreśla, jak ważne jest monitorowanie wydajności i dostosowywanie strategii na podstawie wyników, bo to jest klucz do utrzymania się na rynku.

Pytanie 11

Przegląd techniczny urządzeń używanych do transportu kontenerów podczas operacji przeładunkowych powinien być realizowany co?

A. 40 dni
B. 10 dni
C. 60 dni
D. 30 dni
Przegląd konserwacyjny urządzeń służących do przemieszczania kontenerów, takich jak dźwigi portowe czy wózki widłowe, jest kluczowym elementem zapewnienia ich prawidłowego funkcjonowania oraz bezpieczeństwa operacji przeładunkowych. Zgodnie z normami branżowymi, takimi jak ISO 9001 oraz wymaganiami lokalnych przepisów dotyczących bezpieczeństwa pracy, przeglądy te powinny być przeprowadzane co 30 dni. Regularne kontrole pozwalają na wczesne wykrywanie usterek, co może zapobiec poważnym awariom i wypadkom na terenie portu. Na przykład, jeżeli wózek widłowy nie zostanie poddany przeglądowi w wyznaczonym czasie, może dojść do uszkodzenia hydrauliki, co z kolei może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji podczas transportu kontenerów. W praktyce, wiele firm stosuje systemy zarządzania utrzymaniem ruchu (CMMS), które automatyzują planowanie przeglądów i zapewniają, że żadne urządzenie nie zostanie pominięte. Zastosowanie takich systemów znacząco zwiększa efektywność operacyjną oraz bezpieczeństwo pracy.

Pytanie 12

W przypadku dwuosobowej załogi czas, który spędza pasażer siedzący obok kierowcy, jest czasem

A. odpoczynku dobowego.
B. innej pracy.
C. dyspozycji.
D. prowadzenia.
W przypadku załogi dwuosobowej, czas kierowcy siedzącego obok kierującego traktuje się jako czas dyspozycji. Oznacza to, że osoba ta nie prowadzi pojazdu, ale jest dostępna do działania w razie potrzeby, co jest istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności transportu. W praktyce oznacza to, że kierowca na miejscu pasażera może monitorować sytuację na drodze, wspierać kierowcę w podejmowaniu decyzji czy też przygotowywać się do przejęcia prowadzenia pojazdu. Zgodnie z regulacjami Unii Europejskiej dotyczącymi czasu pracy kierowców, czas dyspozycji nie jest liczony jako czas prowadzenia, co ma kluczowe znaczenie dla obliczania dopuszczalnych limitów czasu prowadzenia i odpoczynku. Przykłady zastosowania tej zasady można znaleźć w transporcie drogowym, gdzie załogi dwuosobowe są często wykorzystywane w celu zwiększenia wydajności i redukcji zmęczenia kierowców podczas długich tras. Zrozumienie tej koncepcji jest kluczowe dla każdego, kto pracuje w branży transportowej i logistyce.

Pytanie 13

Zobowiązanie do nabycia usługi po ustalonej cenie, na wskazanych warunkach płatności, skierowane do angielskiego partnera biznesowego to

A. delivery advice
B. order
C. invoice
D. complaint
Poprawna odpowiedź to 'order', ponieważ w kontekście handlowym oznacza ona formalne zobowiązanie do zakupu towarów lub usług na określonych warunkach. Składając zamówienie, kupujący precyzuje rodzaj usługi, jej cenę oraz warunki płatności, co jest kluczowe w procesie zakupowym. Zamówienie jest pierwszym krokiem w cyklu zakupowym i stanowi podstawę do dalszych działań, takich jak wystawienie faktury czy realizacja dostawy. Na przykład, w branży e-commerce klienci składają zamówienia poprzez różne platformy, co pozwala sprzedawcom na efektywne planowanie zasobów i logistyki. Również w kontekście standardów branżowych, takich jak ISO 9001, znaczenie zamówienia jako dokumentu formalizującego współpracę jest podkreślone, ponieważ pozwala na monitorowanie jakości procesów i utrzymanie przejrzystości w relacjach handlowych. Właściwe zrozumienie pojęcia zamówienia zwiększa efektywność działań biznesowych oraz wpływa na satysfakcję klienta.

Pytanie 14

Jak wiele warstw paletowych ładunków można umieścić w pojeździe 0, gdy wysokość skrzyni ładunkowej wynosi 2,3 m, wysokość palety to 0,1 m, a wysokość ładunku osiąga 0,5 m, zakładając ułożenie ładunku w dwóch warstwach na jednej palecie?

A. 3 warstwy
B. 2 warstwy
C. 4 warstwy
D. 1 warstwa
Odpowiedź 2 warstwy jest poprawna, ponieważ wysokość skrzyni ładunkowej wynosi 2,3 m, a każda warstwa paletowa zajmuje przestrzeń 0,6 m (0,1 m wysokość palety + 0,5 m wysokość ładunku). Dlatego, aby obliczyć maksymalną liczbę warstw, należy podzielić wysokość skrzyni ładunkowej przez wysokość wymaganej przestrzeni dla jednej warstwy: 2,3 m / 0,6 m = 3,83. Oznacza to, że można umieścić maksymalnie 3 całe warstwy, ale z uwagi na to, że ładunek w jednej warstwie sięga wysokości 0,5 m, a paleta dodatkowo 0,1 m, musimy załadować ładunki w sposób, który nie przekracza dostępnej wysokości. W praktyce oznacza to, że można załadować jedynie 2 warstwy ładunków na paletach, aby nie przekroczyć maksymalnej wysokości. W branży logistycznej, przestrzeganie zasad dotyczących maksymalnych wysokości ładunków jest kluczowe dla bezpieczeństwa transportu oraz zachowania integralności ładunków. Zgodnie z normami, zaleca się także zapewnienie odpowiedniej stabilności ładunków w transporcie.

Pytanie 15

W zakres działań handlowych w procesie transportowym wchodzi

A. dojazd do punktu załadunku oraz przygotowanie środka transportu do załadunku
B. przygotowanie dokumentacji oraz zaplanowanie trasy transportu
C. przygotowanie i zabezpieczenie ładunku w pojeździe
D. wystawienie faktury za usługi oraz pobranie opłaty
Czynności handlowe w procesie transportowym obejmują różnorodne aspekty, z których każdy jest istotny, ale nie wszystkie z wymienionych odpowiedzi odpowiadają na kluczowe zadania związane z tym procesem. Zaczynając od dojazdu do miejsca załadunku oraz podstawienia środka transportu, można zauważyć, że chociaż te działania są niezbędne do przeprowadzenia transportu, nie są one bezpośrednio związane z czynnościami handlowymi, a raczej logistycznymi. Istotne jest zrozumienie, że czynności handlowe koncentrują się na aspektach związanych z zawieraniem umów, dokumentowaniem transakcji oraz rozliczaniem płatności. Sporządzenie dokumentów i zaplanowanie trasy przewozu również są ważne, ale są to działania operacyjne, które wspierają proces transportowy, a nie czysto handlowe. Uformowanie i zabezpieczenie ładunku w środku transportowym to kluczowe działania w zapewnieniu bezpieczeństwa ładunku, ale znowu, nie są one czynnościami handlowymi. Doskonałym przykładem jest zrozumienie, że w branży transportowej kluczowym elementem utrzymania płynności finansowej jest wystawienie faktur, które nie tylko dokumentują transakcję, ale również określają terminy płatności oraz warunki współpracy. Z tego powodu, ignorowanie tego aspektu i koncentrowanie się na operacyjnych działaniach może prowadzić do problemów finansowych oraz braku przejrzystości w relacjach z klientami.

Pytanie 16

Czas, który upływa, gdy dwa pojazdy transportowe realizujące tę samą trasę przechodzą przez ustalony punkt tej drogi, umożliwia obliczenie

A. współczynnika sprawności technicznej środka transportu
B. współczynnika wykorzystania czasu pracy na trasie
C. interwału ruchu na trasie
D. przepływu ładunków
Interwał ruchu na trasie to czas, jaki mija między przejazdami kolejnych pojazdów obsługujących daną trasę. To jest super ważne w logistyce i transporcie, bo dzięki temu można lepiej planować przewozy i rozkłady jazdy. Na przykład w transporcie publicznym, jak się przyjrzymy interwałom, to można zwiększyć częstotliwość kursów w godzinach szczytu, a zmniejszyć poza nimi. To wszystko zwiększa efektywność i sprawia, że pasażerowie są bardziej zadowoleni. W branży towarowej, znajomość interwałów pomaga zarządzać przestrzenią magazynową i usprawnia załadunek i rozładunek. Jak dobrze zaplanujemy te interwały, to można też zredukować koszty operacyjne, bo flota będzie lepiej wykorzystana, a czasy przestojów będą krótsze. Uważam, że regularna analiza interwałów i dostosowywanie ich do bieżących potrzeb to dobra praktyka, która wpisuje się w zasady lean management.

Pytanie 17

W propozycji ofertowej firmy spedycyjnej powinny być zawarte dane dotyczące

A. zakresu oferowanych usług
B. usług realizowanych w ostatnim czasie
C. numerów kontaktowych do współpracujących kierowców
D. klientów korzystających z usług
Zakres świadczonych usług to kluczowy element oferty handlowej przedsiębiorstwa spedycyjnego, ponieważ pozwala potencjalnym klientom zrozumieć, jakie dokładnie usługi mogą oczekiwać od dostawcy. W kontekście branży logistycznej, zakres usług może obejmować m.in. transport krajowy i międzynarodowy, magazynowanie, obsługę celną, czy transport specjalistyczny. Oferując szczegółowe informacje na temat zakresu usług, firma spedycyjna może lepiej dostosować swoją ofertę do potrzeb klientów, a także wyróżnić się na tle konkurencji. Na przykład, przedsiębiorstwo, które specjalizuje się w przewozie towarów chłodniczych, powinno jasno komunikować tę specjalizację, aby przyciągnąć klientów poszukujących takiej usługi. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, oferta powinna także zawierać informacje o stosowanych technologiach, standardach jakości oraz doświadczeniu zespołu, co dodatkowo podnosi jej wartość w oczach klienta.

Pytanie 18

Dobrowolne wyrażenie woli związane z odpowiedzialnością producenta za towar oraz obejmujące jego obowiązki i prawa nabywcy to

A. gwarancja
B. rokowanie
C. rękojmia
D. reklamacja
Gwarancja jest dobrowolnym oświadczeniem woli producenta, które określa odpowiedzialność producenta za wady produktu oraz prawa i obowiązki konsumenta. Z perspektywy prawnej, gwarancja stanowi dodatkowy poziom ochrony dla konsumenta, który może korzystać z przyznanych przez producenta uprawnień, takich jak naprawa, wymiana towaru lub zwrot pieniędzy w przypadku stwierdzenia wady w określonym czasie. Przykładem zastosowania jest sytuacja, w której kupujący nabywa elektronikę, a producent oferuje 2-letnią gwarancję, co oznacza, że przez ten czas konsument ma prawo do usług serwisowych bez dodatkowych kosztów w przypadku awarii wynikającej z wad fabrycznych. Gwarancje są często stosowane przez producentów jako narzędzie marketingowe, co zwiększa zaufanie konsumentów. Warto pamiętać, że gwarancja jest dobrowolna, co oznacza, że jej zakres oraz warunki są ustalane przez producenta, dlatego przed zakupem warto zapoznać się z jej zapisami.

Pytanie 19

Jaką największą objętość kruszywa o gęstości 1,6 t/m3 można załadować do wagonu dysponującego pojemnością 75 m3 i ładownością wynoszącą 60 t?

A. 75,000 m3
B. 46,875 m3
C. 37,500 m3
D. 60,000 m3
Odpowiedź 37,500 m³ jest poprawna, ponieważ obliczenia opierają się na dwóch kluczowych czynnikach: pojemności wagonu i jego ładowności. Pojemność wagonu wynosi 75 m³, co oznacza, że teoretycznie mógłby on pomieścić do 75,000 kg kruszywa, zakładając, że gęstość materiału wynosi 1,0 t/m³. Jednak ze względu na gęstość kruszywa wynoszącą 1,6 t/m³ musimy obliczyć, ile to kruszywa można załadować, uwzględniając maksymalną ładowność wagonu. Ładowność wagonu wynosi 60 t, co przekłada się na 60,000 kg. Dzieląc tę wartość przez gęstość kruszywa, otrzymujemy maksymalną objętość: 60,000 kg / 1,600 kg/m³ = 37,5 m³. To oznacza, że maksymalna objętość kruszywa, jaką można załadować do wagonu, wynosi 37,5 m³, co jest zgodne z normami transportu materiałów sypkich. Zastosowanie tej wiedzy jest istotne w branży budowlanej i transportowej, gdzie dokładne wyliczenia ładowności są kluczowe dla efektywności operacyjnej i bezpieczeństwa transportu.

Pytanie 20

Do załadunku kontenerów na wagony kolejowe w obrębie bocznicy kolejowej wykorzystamy urządzenie do transportu wewnętrznego?

A. wózek unoszący
B. wóz kontenerowy podsiębierny
C. wóz kontenerowy wysięgnikowy
D. żuraw samochodowy
Wóz kontenerowy wysięgnikowy to naprawdę ciekawe urządzenie do przewożenia kontenerów. Został stworzony głównie do załadunku i rozładunku kontenerów na wagonach kolejowych, co czyni go super przydatnym na bocznicach. Dzięki tej konstrukcji, przenoszenie kontenerów idzie znacznie łatwiej i bezpieczniej, co jest mega istotne, bo operacje załadunkowe trzeba robić szybko i sprawnie. Wóz ten ma wysięgnik, który dosięga kontenerów na wózkach kolejowych, co pozwala na ich podnoszenie i przenoszenie. Moim zdaniem, używanie takiego sprzętu przyspiesza cały proces transportowy, a także zmniejsza ryzyko uszkodzeń ładunku i poprawia bezpieczeństwo w pracy. Organizacje zajmujące się logistyką, jak ISO, zalecają korzystanie z tego sprzętu, co pokazuje, że jest on naprawdę dobry i niezawodny w operacjach załadunkowych.

Pytanie 21

Fizyczne przenoszenie ładunków w obrębie jednego przedsiębiorstwa określa się jako transport

A. wewnętrzny
B. daleki
C. zewnętrzny
D. ciągły
Transport wewnętrzny to kluczowy proces w ramach przedsiębiorstw, który dotyczy fizycznego przemieszczania towarów i materiałów między różnymi działami oraz lokalizacjami w obrębie jednej organizacji. Proces ten może obejmować zarówno transport pomiędzy halami produkcyjnymi, jak i do magazynów czy stref załadunku. W praktyce, transport wewnętrzny jest niezbędny do zapewnienia płynności produkcji i efektywności operacyjnej. Przykłady zastosowania to wykorzystanie wózków widłowych, przenośników taśmowych, czy systemów automatycznego transportu. Wydajna organizacja transportu wewnętrznego przyczynia się do redukcji kosztów operacyjnych oraz skrócenia czasu realizacji zamówień. Dobre praktyki w zakresie transportu wewnętrznego obejmują optymalizację tras transportowych, minimalizację przestojów oraz regularne przeglądy i konserwację sprzętu transportowego, co zgodne jest z normami ISO 9001 dotyczących zarządzania jakością.

Pytanie 22

Środki transportu drogowego, które przewożą ładunki i mają dopuszczalną masę całkowitą (DMC) z przyczepą przekraczającą, muszą być wyposażone w tachograf

A. 2,5 tony
B. 3 tony
C. 2 tony
D. 3,5 tony
Odpowiedź 3,5 tony jest poprawna, ponieważ zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi, tachografy muszą być montowane w pojazdach, których dopuszczalna masa całkowita (DMC) przekracza 3,5 tony. Tachograf jest urządzeniem służącym do rejestrowania czasu pracy kierowcy oraz danych o prędkości i przebiegu pojazdu. Jego zastosowanie ma na celu monitorowanie przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy i odpoczynku kierowców, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drogach. W praktyce, pojazdy takie jak ciężarówki, autobusy oraz niektóre pojazdy dostawcze muszą być wyposażone w tachografy, aby umożliwić kontrolę nad ich pracą. Ustawodawstwo w zakresie transportu drogowego, w tym przepisy unijne, nakłada na przewoźników obowiązek przestrzegania tych norm. Ponadto, stosowanie tachografów przyczynia się do zwiększenia efektywności operacji transportowych oraz poprawy warunków pracy kierowców.

Pytanie 23

W pojeździe ciężarowym licznik kilometrów pokazuje 380 000 km. Wymiana oleju powinna być przeprowadzana po przejechaniu maksymalnie 150 000 km. Ostatnia wymiana miała miejsce przy przebiegu 265 000 km. Jak wiele kilometrów można jeszcze przejechać tym pojazdem przed następną wymianą oleju?

A. 85 000 km
B. 265 000 km
C. 150 000 km
D. 35 000 km
Właściwa odpowiedź to 35 000 km, ponieważ wymiana oleju powinna zostać przeprowadzona po osiągnięciu przebiegu 150 000 km od ostatniej wymiany przy 265 000 km. Dodając 150 000 km do 265 000 km, uzyskujemy 415 000 km, co jest maksymalnym przebiegiem, przy którym wymiana oleju powinna nastąpić. Samochód obecnie ma na liczniku 380 000 km, co oznacza, że teoretycznie można przejechać jeszcze 35 000 km do wymiany (415 000 km - 380 000 km = 35 000 km). Regularna wymiana oleju jest kluczowa dla zachowania sprawności silnika oraz wydłużenia jego żywotności. Przykładowo, nieprzestrzeganie harmonogramu wymiany oleju może prowadzić do pogorszenia jakości oleju, co z kolei może skutkować zwiększonym zużyciem paliwa, uszkodzeniami silnika oraz kosztownymi naprawami. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001, podkreślają wagę regularnego serwisowania pojazdów w celu zapewnienia ich niezawodności i efektywności operacyjnej.

Pytanie 24

Jaką kategorię badań homologacyjnych reprezentują pojazdy samochodowe, które mają przynajmniej cztery koła i zostały zaprojektowane oraz wykonane do transportu ładunków?

A. M
B. N
C. T
D. O
Odpowiedź N jest poprawna, ponieważ pojazdy samochodowe, które mają co najmniej cztery koła oraz są zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków, klasyfikowane są właśnie w grupie badań homologacyjnych oznaczanej literą N. Grupa ta obejmuje nie tylko pojazdy transportowe, takie jak ciężarówki czy furgonetki, ale także niektóre warianty samochodów osobowych przystosowanych do przewozu towarów. W praktyce, homologacja typu N jest niezwykle istotna, ponieważ zapewnia, że pojazdy te spełniają określone normy bezpieczeństwa oraz emisji spalin. Standardy te są regulowane przez przepisy unijne i krajowe, które wymagają przeprowadzania szczegółowych testów, aby potwierdzić, że pojazdy te są odpowiednie do eksploatacji na drogach publicznych. Homologacja wpływa także na odpowiedzialność producentów oraz użytkowników, a jej brak może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych. Przykładem mogą być pojazdy dostawcze, które muszą mieć homologację, aby mogły być użytkowane w transporcie towarów w miastach i na obszarach wiejskich.

Pytanie 25

W Polsce, w zależności od właściwości techniczno-eksploatacyjnych, kolejowe linie dzieli się na

A. wąskotorowe, normalnotorowe oraz szerokotorowe
B. jednotorowe, dvutorowe i wielotorowe
C. magistralne, pierwszorzędne, drugorzędne i miejscowego znaczenia
D. nizinne, górskie oraz podgórskie
Wybrałeś odpowiedź 'magistralne, pierwszorzędne, drugorzędne i miejscowego znaczenia', co jest jak najbardziej trafne. Te klasyfikacje są super ważne, jeżeli chodzi o linie kolejowe w Polsce. Linie magistralne to te, które mają największe znaczenie, łączą duże miasta i przewożą najwięcej pasażerów i towarów. Linie pierwszorzędne są również istotne, ale już mniej niż magistralne. Z kolei linie drugorzędne obsługują bardziej lokalne połączenia, a te miejscowego znaczenia to już totalnie niewielkie transporty, głównie dla małych miejscowości. Rozumienie tych kategorii pomoże w planowaniu infrastruktury kolejowej i zarządzaniu ruchem. Na przykład linia E20 to magistralna trasa, która łączy Warszawę z Poznaniem i ma ogromne znaczenie dla mobilności mieszkańców. Warto znać te standardy i regulacje, bo to klucz do bezpiecznego i komfortowego podróżowania.

Pytanie 26

Zasady HACCP (ang. Hazard Analysis and Critical Control Points System) są stosowane w kontekście dystrybucji produktów

A. żywnościowych
B. meblowych
C. przemysłowych
D. niebezpiecznych
Zasady HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points System) są kluczowe w zapewnieniu bezpieczeństwa żywności poprzez identyfikację, ocenę oraz kontrolę zagrożeń na każdym etapie produkcji i dystrybucji artykułów żywnościowych. System ten, oparty na przemyślanej analizie ryzyka, jest niezbędny dla przedsiębiorstw zajmujących się produkcją i obrotem żywnością, ponieważ zapobiega zagrożeniom mogącym prowadzić do zatrucia pokarmowego czy innych problemów zdrowotnych. Przykładem zastosowania zasad HACCP może być zakład przetwórstwa mięsnego, który musi monitorować temperaturę przechowywania, czystość urządzeń i procesy produkcyjne, aby minimalizować ryzyko kontaminacji. Dobre praktyki branżowe oraz normy, takie jak ISO 22000, wskazują na znaczenie certyfikacji systemów zarządzania bezpieczeństwem żywności, co dodatkowo podkreśla wagę stosowania zasad HACCP w żywności.

Pytanie 27

W przypadku całkowitego zniszczenia ubezpieczonego przedmiotu, a jeśli polisa zawierała zaniżoną wartość, zakład ubezpieczeń będzie zobowiązany do wypłaty odszkodowania w wysokości

A. wartości zawartej w polisie
B. wartości rynkowej
C. połowy wartości wskazanej w polisie
D. wartości zawartej w polisie pomniejszonej o koszty rzeczoznawcy
W przypadku całkowitego zniszczenia przedmiotu ubezpieczenia, według zasad obowiązujących w branży ubezpieczeniowej, zakład ubezpieczeń wypłaca odszkodowanie w wysokości wartości zawartej w polisie. Jest to zgodne z zasadą indemnity, która zakłada, że ubezpieczony nie może otrzymać więcej niż wartość przedmiotu ubezpieczenia. Przykładowo, jeśli polisa obejmowała wartość 100 000 zł, to w przypadku całkowitego zniszczenia przedmiotu, zakład ubezpieczeń wypłaci właśnie tę kwotę. Warto pamiętać, że w przypadku zaniżonej wartości, ubezpieczony może mieć trudności w odbudowie mienia, jednak wypłata nastąpi na podstawie zadeklarowanej kwoty w polisie. Praktycznie, aby uniknąć problemów, zaleca się regularne aktualizowanie wartości ubezpieczanego mienia oraz korzystanie z usług rzeczoznawcy przy wycenie mienia, co pozwala na dokładniejsze określenie wartości przedmiotu ubezpieczenia.

Pytanie 28

W jakim celu przedsiębiorstwo zajmujące się spedycją wystawia fakturę "pro forma"?

A. W celu poinformowania o wyglądzie rzeczywistej faktury oraz kosztach zrealizowanej transakcji
B. Do zaewidencjonowania należności w książkach rachunkowych
C. Do zaksięgowania przychodu
D. Aby uiścić podatek za wykonane usługi
Faktura pro forma jest dokumentem, który ma na celu przedstawienie klientowi przewidywanych kosztów związanych z realizacją usługi. W przeciwieństwie do standardowej faktury, faktura pro forma nie jest dokumentem księgowym, a jedynie ofertą, która umożliwia stronie zamawiającej zapoznanie się z kosztami przed podjęciem decyzji o finalizacji transakcji. Jest to szczególnie istotne w branży spedycyjnej, gdzie złożoność i zmienność kosztów transportu mogą wpływać na decyzje klientów. Dzięki fakturze pro forma przedsiębiorstwo spedycyjne może jasno i przejrzyście przedstawić wszystkie opłaty związane z usługą, co pozwala uniknąć nieporozumień i nieprzyjemnych niespodzianek przy ostatecznym rozrachunku. Przykładowo, firma może uwzględnić w fakturze pro forma takie elementy jak koszt transportu, opłaty celne czy ubezpieczenie ładunku. Taki dokument nie tylko spełnia rolę informacyjną, ale także może stanowić podstawę do rezerwacji usług przez klienta, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży spedycyjnej.

Pytanie 29

Zgodnie z postanowieniami konwencji TIR, w każdym z państw będących jej sygnatariuszami, zabronione jest przewożenie

A. mebli do biura, domu i ogrodu
B. żywego inwentarza
C. bananów zarówno świeżych, jak i suszonych
D. alkoholu oraz tytoniu i produktów pochodnych
Przewóz bananów świeżych i suszonych, mebli biurowych, domowych i ogrodowych oraz żywego bydła pod osłoną karnetu TIR nie jest objęty tymi samymi restrykcjami co alkohol i tytoń. Mimo że te towary mogą być poddawane różnym regulacjom celnym w poszczególnych krajach, nie są one zakazane na poziomie międzynarodowym w kontekście karnetu TIR. W przypadku bananów, ich transport jest regulowany przez przepisy dotyczące bezpieczeństwa żywności, a nie bezpośrednio przez konwencję TIR. Podobnie, meble są klasyfikowane jako dobra konsumpcyjne, które podlegają standardowym procedurom celnym, a nie zakazom. Żywe bydło z kolei jest przedmiotem regulacji weterynaryjnych, które mają na celu zapewnienie dobrostanu zwierząt oraz ochronę zdrowia publicznego. Generalnie, mylenie zakazu przewozu w kontekście karnetu TIR z regulacjami dotyczącymi innych towarów może prowadzić do nieporozumień. Główna idea karnetu TIR polega na uproszczeniu procedur celnych, ale nie zwalnia on z przestrzegania lokalnych przepisów dotyczących bezpieczeństwa, zdrowia i ochrony środowiska. Przy każdej transporcie międzynarodowym istotne jest, aby posiadać wiedzę na temat obowiązujących regulacji, aby uniknąć błędów i potencjalnych sankcji.

Pytanie 30

Jakie jest dążenie osoby stosującej twardy styl negocjacji?

A. rozsądny rezultat osiągnięty w sposób przyjazny
B. zgoda
C. nawiązanie nowych relacji biznesowych
D. zwycięstwo
Styl negocjacji określany jako twardy opiera się na dążeniu do osiągnięcia maksymalnych korzyści dla własnej strony, co często przekłada się na podejście konkurencyjne. W takim kontekście zwycięstwo oznacza nie tylko osiągnięcie lepszych warunków umowy, ale także umiejętność przeforsowania własnych interesów w sposób zdecydowany. W praktyce, osoby stosujące twardy styl negocjacji mogą korzystać z technik takich jak wywieranie presji, manifestowanie siły, a także umiejętne zarządzanie informacjami, aby uzyskać przewagę. W świecie biznesu, gdzie rywalizacja jest powszechna, takie podejście może być skuteczne, zwłaszcza w sytuacjach, kiedy stawka jest wysoka, a czas jest ograniczony. Oprócz technik twardego negocjowania, warto również znać i stosować zasady etyki negocjacyjnej, które mogą wpływać na postrzeganie oraz długoterminowe relacje z partnerami biznesowymi.

Pytanie 31

Ile czasu zajmie kierowcy ciężarówki przejechanie 720 km przy średniej prędkości 60 km/h, biorąc pod uwagę 11 godzin odpoczynku oraz minimalne czasy przerw zgodnie z Ustawą o czasie pracy kierowców?

A. 30 h
B. 23 h 15 min
C. 23 h 45 min
D. 24 h
Odpowiedź 23 h 45 min jest poprawna, ponieważ obliczenia dotyczące czasu przejazdu oraz czasu odpoczynku kierowcy są zgodne z Ustawą o czasie pracy kierowców. Aby obliczyć czas przejazdu, należy podzielić dystans (720 km) przez średnią prędkość (60 km/h), co daje 12 godzin. Następnie należy dodać czas odpoczynku, który wynosi 11 godzin. Łączny czas przejazdu to 12 h + 11 h = 23 h. Jednakże, ze względu na regulacje dotyczące przerw w czasie jazdy, kierowca musi stosować się do minimalnych czasów przerw, co może wpływać na całkowity czas przejazdu. Zgodnie z przepisami, kierowca powinien robić przerwy po 4,5 godziny jazdy, co może wydłużyć czas przejazdu o dodatkowe 15 minut, co prowadzi do całkowitego czasu przejazdu wynoszącego 23 h 45 min. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest kluczowe w branży transportowej, gdzie przestrzeganie czasu pracy i odpoczynku jest nie tylko obowiązkiem prawnym, ale także wpływa na bezpieczeństwo na drodze oraz efektywność operacyjną firmy transportowej. Zrozumienie i umiejętność obliczania tych wartości jest niezbędne dla każdego profesjonalnego kierowcy oraz menedżera floty.

Pytanie 32

Jakie urządzenie jest wykorzystywane do transportu kontenerów serii ISO o długościach 10 ft, 20 ft, 30 ft lub 40 ft z naczep na wagony w systemie lo-lo (Lift On Lift Off)?

A. obrotnica wagonowa
B. układnica
C. przenośnik
D. suwnica bramowa
Wybór układnicy, suwnicy bramowej lub obrotnicy wagonowej na odpowiedź w pytaniu jest błędny, ponieważ każda z tych maszyn pełni inną funkcję, która nie jest zgodna z wymaganiami przenoszenia kontenerów w systemie lo-lo. Układnica, znana również jako wózek widłowy, jest urządzeniem używanym do transportu materiałów na krótkich dystansach w obrębie magazynów lub terminali, ale nie jest zaprojektowana do przenoszenia kontenerów na wagony. Suwnice bramowe, z kolei, służą do podnoszenia ciężkich ładunków, ale ich konstrukcja i przeznaczenie nie zawsze są dostosowane do transportu kontenerów, które wymagają odpowiedniej stabilności i bezpieczeństwa podczas załadunku na wagony. Obrotnice wagonowe umożliwiają obrót wagonów, co może być pomocne w logistyce, ale nie wykonują one samego transportu kontenerów. Typowym błędem myślowym jest przyjmowanie, że jakiekolwiek urządzenie do podnoszenia lub transportu może być używane zamiennie. W rzeczywistości każde z tych urządzeń ma swoje specyficzne zastosowanie i nie wszystkie są efektywne w kontekście transportu kontenerów w systemie lo-lo. Kluczowe jest zrozumienie odpowiednich zastosowań i ograniczeń różnych maszyn w kontekście operacji transportowych, aby uniknąć nieefektywności oraz potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa.

Pytanie 33

Jednoosobowa ekipa pojazdu transportującego ładunek z Łodzi do Gdańska na dystansie 350 km musi zgłosić się na odprawę promową o godzinie 15:00. O której najwcześniej, biorąc pod uwagę wymagane przerwy w trakcie jazdy, powinien nastąpić wyjazd z Łodzi, jeśli przeciętna prędkość pojazdu wynosi 70 km/godz.?

A. 0 9:15
B. O 10:15
C. O 10:00
D. O 8:45
Aby zrozumieć, dlaczego wyjazd o godzinie 9:15 jest prawidłowy, należy obliczyć czas potrzebny na pokonanie dystansu 350 km przy średniej prędkości 70 km/h. Czas podróży wynosi zatem 350 km / 70 km/h = 5 godzin. Aby dotrzeć na odprawę promową o godzinie 15:00, kierowca musi przyjechać na miejsce na czas, co oznacza, że powinien zakończyć podróż najpóźniej o 14:45, aby mieć wystarczająco dużo czasu na odprawę. Zatem, odejmując 5 godzin od 14:45, otrzymujemy godzinę 9:45. Jednak zgodnie z przepisami prawa transportowego, kierowca musi również uwzględnić obowiązkowe przerwy w czasie jazdy. Przy prowadzeniu pojazdu przez 5 godzin, zalecane jest zrobienie przerwy na odpoczynek co 4 godziny jazdy. Zatem, kierowca powinien zrobić przerwę, co oznacza, że powinien wyruszyć najpóźniej o 9:15, aby mieć czas na przerwę oraz dotarcie na odprawę. W praktyce, przestrzeganie regulacji dotyczących czasu pracy kierowców jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze oraz efektywności transportu.

Pytanie 34

Pojazdem skrzyniowym o pojemności 12 t zrealizowano transport ładunku o masie 10 t z Poznania do Wrześni. W drodze powrotnej przewieziono 6 t ładunku. Jaki był średni wskaźnik wykorzystania ładowności tego pojazdu?

A. 0,83
B. 1,33
C. 0,50
D. 0,67
Średni wskaźnik wykorzystania ładowności pojazdu obliczamy, sumując ładunki przewiezione w obu kierunkach i dzieląc przez maksymalną ładowność pojazdu. W analizowanym przypadku, ładowność pojazdu wynosi 12 ton, a w drodze do Wrześni przewieziono 10 ton, a w drodze powrotnej 6 ton. Sumaryczny ładunek wynosi więc 10 t + 6 t = 16 t. Aby obliczyć średni wskaźnik wykorzystania ładowności, należy podzielić całkowity ładunek przez maksymalną ładowność pojazdu: 16 t / 12 t = 1,33. Następnie, aby uzyskać średni wskaźnik wykorzystania dla obu tras, dzielimy sumę ładunków przez 2, ponieważ mamy dwie trasy: (10 t + 6 t) / 2 = 8 t. Ostatecznie, aby obliczyć wskaźnik, dzielimy tę wartość przez maksymalną ładowność: 8 t / 12 t = 0,67. W praktyce, taki wskaźnik jest istotny dla oceny efektywności transportu i optymalizacji kosztów operacyjnych. W branży transportowej zaleca się monitorowanie tego wskaźnika, aby zwiększyć efektywność i zmniejszyć koszty, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu flotą pojazdów.

Pytanie 35

Jakiej techniki negocjacyjnej używa się, gdy decyzja jest podejmowana i realizowana bez wcześniejszego uzgodnienia z drugą stroną zasadności danego rozwiązania?

A. Tysiąca wyjątków
B. Faktów dokonanych
C. Ograniczonego pełnomocnictwa
D. Pustego portfela
Pojęcia takie jak 'pusty portfel', 'tysiąc wyjątków' oraz 'ograniczone pełnomocnictwo' nie odnoszą się właściwie do koncepcji podejmowania decyzji bez wcześniejszego uzgodnienia z drugą stroną. Technika 'pustego portfela' koncentruje się na wywieraniu presji na drugą stronę przez sugerowanie, że nie mamy więcej zasobów do zaoferowania, co może prowadzić do fałszywego uczucia pilności, ale nie odnosi się do realizacji decyzji bez uzgodnienia. Z kolei 'tysiąc wyjątków' to technika, w której jedna strona próbuje wprowadzić wiele różnych warunków, w ten sposób zmieniając pierwotne zasady negocjacji, co prowadzi do zamieszania i może być postrzegane jako nieefektywne, a wręcz nieetyczne podejście. 'Ograniczone pełnomocnictwo' to natomiast strategia, w której jedna strona nie ma pełnej władzy do podejmowania decyzji, co powoduje, że nie może skutecznie negocjować warunków bez konsultacji z wyższym szczeblem. Takie podejścia mogą prowadzić do błędów myślowych, takich jak myślenie, że wszelkie strategie negocjacyjne można stosować nieprzerwanie z korzyścią dla jednej ze stron. W praktyce, skuteczne negocjacje powinny być oparte na wzajemnym zrozumieniu i współpracy, a nie na jednostronnym narzucaniu zasad, co czyni techniki oparte na 'faktach dokonanych' bardziej odpowiednimi w specyficznych okolicznościach niż te niepoprawne podejścia.

Pytanie 36

Dokumentem, który potwierdza zdolności do prowadzenia działalności gospodarczej w obszarze międzynarodowego transportu drogowego za wynagrodzeniem, jest

A. zezwolenie międzynarodowe
B. koncesja
C. licencja
D. certyfikat kompetencji zawodowych
Wybór zezwolenia zagranicznego, koncesji czy licencji jako dokumentów potwierdzających kwalifikacje do prowadzenia międzynarodowego transportu drogowego opiera się na mylnym rozumieniu ich funkcji oraz wymogów prawnych. Zezwolenie zagraniczne, chociaż istotne w kontekście transakcji międzynarodowych, nie potwierdza kwalifikacji zawodowych osoby zarządzającej transportem. Obejmuje ono głównie pozwolenie na wykonywanie transportu w konkretnym kraju i nie odnosi się bezpośrednio do umiejętności operacyjnych przedsiębiorcy. Licencja, z kolei, odnosi się do uprawnień do wykonywania określonych usług transportowych, ale nie gwarantuje, że właściciel firmy posiada odpowiednią wiedzę i umiejętności do skutecznego zarządzania działalnością. Koncesja jest procesem regulacyjnym, który dotyczy bardziej skomplikowanych działań, takich jak usługi publiczne, i nie jest stosowana w kontekście działalności transportowej, co prowadzi do błędnych wniosków. Prawidłowe zrozumienie roli certyfikatu kompetencji zawodowych jest kluczowe, aby uniknąć sytuacji, w których przedsiębiorcy operują w obszarze międzynarodowego transportu bez odpowiednich kwalifikacji, co może prowadzić do problemów prawnych i finansowych. W branży transportowej liczą się nie tylko formalności, ale przede wszystkim umiejętności i wiedza, które są niezbędne do efektywnego prowadzenia działalności zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Pytanie 37

Jakiego rodzaju ubezpieczenie umożliwi zrekompensowanie szkody powstałej w wyniku niewykonania umowy przewozu z winy przewoźnika?

A. OC przewoźnika
B. OC spedytora
C. NW
D. CARGO
Wybór innych rodzajów ubezpieczeń w kontekście szkód wynikających z niedotrzymania umowy przewozu wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące specyfiki odpowiedzialności w transporcie. Ubezpieczenie NW (Następstw Nieszczęśliwych Wypadków) dotyczy ochrony zdrowia i życia osób, a nie zabezpiecza przed stratami finansowymi związanymi z transportem towarów. Z kolei ubezpieczenie CARGO odnosi się do ochrony ładunku w trakcie transportu, ale nie obejmuje odpowiedzialności przewoźnika za niedotrzymanie umowy. OC spedytora, mimo że zabezpiecza przed błędami w organizacji transportu, nie dotyczy bezpośrednio odpowiedzialności przewoźnika. Typowym błędem myślowym jest mylenie tych form ubezpieczenia, co może prowadzić do nieodpowiedniego wyboru produktu ubezpieczeniowego. Wiedza na temat specyfiki poszczególnych rodzajów ubezpieczeń jest kluczowa dla zapewnienia kompleksowej ochrony w branży transportowej. Osoby odpowiedzialne za logistyka i transport powinny dokładnie rozumieć różnice między tymi ubezpieczeniami, aby skutecznie zarządzać ryzykiem związanym z przewozem towarów.

Pytanie 38

Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym, określ na jaką maksymalną odległość, od tylnej płaszczyzny obrysu pojazdu, może wystawać ładunek umieszczony w skrzyni ładunkowej środka transportu, tak, aby nie nastąpiło przekroczenie dopuszczalnych norm.

Art.61.

6. Ładunek wystający poza płaszczyzny obrysu pojazdu może być na nim umieszczony tylko przy zachowaniu następujących warunków:

1) ładunek wystający poza boczne płaszczyzny obrysu pojazdu może być umieszczony tylko w taki sposób, aby całkowita szerokość pojazdu z ładunkiem nie przekraczała 2,55 m, a przy szerokości pojazdu 2,55 m nie przekraczała 3 m, jednak pod warunkiem umieszczenia ładunku tak, aby z jednej strony nie wystawał na odległość większą niż 23 cm;

2) ładunek nie może wystawać z tyłu pojazdu na odległość większą niż 2 m od tylnej płaszczyzny obrysu pojazdu lub zespołu pojazdów; w przypadku przyczepy kłonicowej odległość tę liczy się od osi przyczepy;

3) ładunek nie może wystawać z przodu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m od przedniej płaszczyzny obrysu i większą niż 1,5 m od siedzenia dla kierującego.

7. Przy przewozie drewna długiego dopuszcza się wystawanie ładunku z tyłu za przyczepę kłonicową na odległość nie większą niż 5 m.

8. Ładunek wystający poza przednią lub boczne płaszczyzny obrysu pojazdu powinien być oznaczony. Dotyczy to również ładunku wystającego poza tylną płaszczyznę obrysu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m.

A. 2,55 m
B. 2,00 m
C. 0,23 m
D. 3,00 m
Poprawna odpowiedź to 2,00 m, co jest zgodne z artykułem 61 pkt 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z tym przepisem, ładunek umieszczony w skrzyni ładunkowej pojazdu nie może wystawać z tyłu na odległość większą niż 2 m od tylnej płaszczyzny obrysu pojazdu. Przekroczenie tej odległości może skutkować nie tylko naruszeniem przepisów, ale także zwiększa ryzyko wypadków drogowych. W praktyce, aby zapewnić bezpieczeństwo na drodze, ważne jest, aby ładunek był odpowiednio zabezpieczony oraz aby kierowca miał pełną świadomość wymogów dotyczących jego transportu. W przypadku transportu długich przedmiotów, takich jak rury czy belki, zaleca się również stosowanie odpowiednich oznaczeń, które informują innych uczestników ruchu o wystającym ładunku. To podejście nie tylko spełnia wymogi prawne, ale również przyczynia się do ogólnego bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Pytanie 39

Jak długo potrwa transport ładunku na dystansie 570 km przy prędkości 60 km/h, gdy kierowca stosuje standardowe, niedzielone przerwy i ma możliwość wydłużenia czasu jazdy w ciągu dnia?

A. 10 h 15 min
B. 10 h
C. 11 h
D. 9 h 30 min
Aby obliczyć czas dostawy ładunku na odległość 570 km przy prędkości 60 km/h, należy skorzystać z podstawowego wzoru na czas: czas = odległość / prędkość. W tym przypadku, czas wyniesie 570 km / 60 km/h = 9,5 godziny. Jednakże w praktyce kierowcy muszą przestrzegać przepisów dotyczących przerw w prowadzeniu pojazdu. Zgodnie z regulacjami, kierowcy zawodowi muszą stosować odpowiednie przerwy po określonym czasie jazdy, co w efekcie wydłuża czas transportu. W zręcznym zarządzaniu czasem, kierowcy mogą maksymalizować czas jazdy do 10 godzin dziennie, ale muszą również uwzględniać przerwy na odpoczynek. W takim przypadku, przy dobrym rozplanowaniu, czas dostawy w przybliżeniu wyniesie 11 godzin, co obejmuje zarówno czas jazdy, jak i wymagane przerwy. Przykładem praktycznym może być przewóz towarów na długich trasach, gdzie zarządzanie czasem i przestrzeganie przepisów jest kluczowe dla efektywności i bezpieczeństwa operacji transportowych.

Pytanie 40

Szczegółowym rozszerzeniem ramowego zlecenia spedycyjnego jest

A. instrukcja wysyłkowa
B. routing order
C. akredytywa handlowa
D. dowód dostawy
Dowód dostawy stanowi dokument potwierdzający, że towar został dostarczony do odbiorcy, jednak nie jest on szczegółowym uzupełnieniem zlecenia spedycyjnego ramowego. Jego główną funkcją jest potwierdzenie odbioru, co nie obejmuje precyzyjnych instrukcji dotyczących transportu czy pakowania. Akredytywa handlowa to mechanizm zabezpieczający płatności w transakcjach międzynarodowych, który również nie zawiera szczegółów dotyczących samego procesu spedycji, ale koncentruje się na finansowych aspektach transakcji. Routing order to dokument, który określa trasę transportu, ale nie dostarcza informacji na temat pakowania czy wymagań specyficznych dla danego towaru. Typowe błędy myślowe w ocenie tych odpowiedzi mogą wynikać z mylnego zrozumienia roli poszczególnych dokumentów w procesie spedycyjnym. Ważne jest, aby zrozumieć, że każdy z wymienionych dokumentów pełni odmienną funkcję w łańcuchu dostaw. Właściwe zrozumienie różnic między nimi pomaga w skutecznej organizacji transportu i unikania nieporozumień w trakcie realizacji zleceń spedycyjnych.