Zawód: Elektromechanik
Kategorie: Obwody elektryczne Maszyny i urządzenia elektryczne
Silnik asynchroniczny o liczbie par biegunów równej 2 ma teoretyczną prędkość synchroniczną, którą można obliczyć ze wzoru: n_s = (120 * f) / p, gdzie f to częstotliwość zasilania w hercach, a p to liczba par biegunów. W tym przypadku: n_s = (120 * 60) / 2 = 3600 obr/min. Jednakże silnik asynchroniczny zawsze pracuje z pewnym poślizgiem, co oznacza, że rzeczywista prędkość wirnika (n_r) będzie niższa od prędkości synchronicznej. Poślizg, wyrażony w procentach, informuje nas, o ile wirnik spowalnia w porównaniu do prędkości synchronicznej. Obliczamy to ze wzoru: n_r = n_s * (1 - s), gdzie s to poślizg wyrażony jako liczba dziesiętna. W tym przypadku, mając poślizg 5% (czyli 0,05), obliczamy: n_r = 3600 * (1 - 0,05) = 3600 * 0,95 = 3420 obr/min. Prędkość 1710 obr/min wskazuje, że silnik działa z innym wskaźnikiem poślizgu, co może być dostosowane do konkretnej aplikacji. W praktyce, rozumienie poślizgu i jego wpływu na wydajność silnika jest kluczowe w różnych zastosowaniach przemysłowych, od napędu wentylatorów po pompy. Optymalizacja prędkości obrotowej silników asynchronicznych jest istotna dla zwiększenia efektywności energetycznej, co jest zgodne z nowoczesnymi standardami zarządzania energią.