To łożysko, w którym kręci się wał, jest naprawdę ważne dla działania silnika indukcyjnego. Jeśli się zepsuje, zaczyna być luz i wibracje, co może być dość kłopotliwe. W trudnych warunkach pracy, jak w przemyśle, warto regularnie sprawdzać stan łożysk, żeby uniknąć drogiej przerwy w produkcji. Wibracje mogą też prowadzić do poważniejszych uszkodzeń, jak wirnik czy stojan, dlatego dobrze jest mieć to na oku. W praktyce często stosuje się czujniki wibracji, które pomagają wczesniej wykryć problemy z łożyskami. Dzięki temu można szybko coś z tym zrobić. Zgodnie z normami ISO, kontrola łożysk powinna być stałym punktem konserwacji, co nie tylko przedłuża życie silnika, ale także poprawia jego wydajność.
Zabezpieczenie termiczne uzwojeń stojana po prostu chroni silnik przed przegrzaniem przez za duży prąd. Jeśli temperatura wzrasta za bardzo, to odcina zasilanie, ale to nie ma nic wspólnego z wibracjami. Nie jest odpowiedzialne za mechaniczne uszkodzenia, a tylko dba o bezpieczeństwo termiczne, więc to błędne myślenie, że może to powodować wibracje. Osłona wentylatora też nie ma związku z wibracjami, bo jej funkcja to tylko zapewnienie dobrego przepływu powietrza i ochrona wnętrza silnika przed syfem. Odpowiednia wentylacja jest ważna, ale jak osłona jest uszkodzona, to nie wpłynie na mechanikę silnika. A tabliczka znamionowa, chociaż użyteczna do identyfikacji parametrów silnika, nie wpływa na jego działanie mechaniczne ani wibracje. Zrozumienie roli różnych części silnika indukcyjnego jest kluczowe dla diagnozowania i serwisowania, a mylenie przyczyn wibracji z niewłaściwymi elementami może prowadzić do kosztownych napraw i przestojów.