Kondensator 4 pełni kluczową rolę w eliminacji efektu stroboskopowego w układzie świetlówki. Efekt stroboskopowy to zjawisko, w którym światło pulsuje z częstotliwością sieci zasilającej, co może powodować złudzenie, że obracające się elementy zatrzymują się lub obracają w przeciwnym kierunku. Aby temu zapobiec, konieczne jest przesunięcie fazowe między napięciami zasilającymi różne lampy w układzie. Kondensator 4 wprowadza przesunięcie fazowe między prądem a napięciem, co powoduje, że jedna z lamp jest zasilana przesuniętym sygnałem. Dzięki temu, gdy jedna lampa osiąga maksimum jasności, druga jest w minimum, co skutecznie minimalizuje migotanie. W praktyce przesunięcie fazy jest często realizowane za pomocą kondensatorów, ponieważ są tanie i efektywne. W standardach oświetleniowych unikanie efektu stroboskopowego jest istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa i komfortu pracy, na przykład w warsztatach czy halach produkcyjnych.
Wybór innych elementów jako źródła przesunięcia fazowego jest wynikiem pewnych nieporozumień. Zapłonnik 3 pełni funkcję rozruchową w układzie lampy fluorescencyjnej. Jego zadaniem jest chwilowe zwarcie elektryczne, które powoduje nagrzanie katod lampy i umożliwia zapłon gazu. Zapłonnik nie wprowadza przesunięcia fazowego, ponieważ działa tylko w momencie zapłonu, a nie podczas regularnej pracy lampy. Dławik 2, z kolei, służy do ograniczenia prądu płynącego przez lampę po jej zapłonie. Jego główną funkcją jest zapewnienie stabilizacji pracy lampy, ale nie przesuwa fazy prądu względem napięcia w kontekście eliminacji efektu stroboskopowego. Choć dławik mógłby teoretycznie wprowadzać pewne przesunięcie fazowe, jego rola w tym układzie jest inna. Kondensator 1, podobnie jak dławik, jest częścią układu stabilizującego, ale nie jest przeznaczony do przesunięcia fazowego. Typowy błąd polega na założeniu, że każdy kondensator w układzie ma tę samą funkcję, jednak ich zastosowania mogą się znacząco różnić. Eliminuje to wątpliwości w interpretacji schematu i pozwala skupić się na roli poszczególnych elementów w kontekście ich rzeczywistego działania.