Kwalifikacja: ELE.01 - Montaż i obsługa maszyn i urządzeń elektrycznych
Zawód: Elektromechanik
Kategorie: Obwody elektryczne Maszyny i urządzenia elektryczne
Układ zasilania silnika trójfazowego przedstawiony na schemacie może realizować

Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Układ przedstawiony na schemacie rzeczywiście służy do zmiany kierunku obrotów silnika trójfazowego. Jest to możliwe dzięki zamianie miejscami dwóch faz zasilania silnika. W praktyce, stosując styczniki, możemy łatwo zrealizować taką zamianę, co pozwala zmieniać kierunek obrotów wirnika. Tego typu rozwiązania są często stosowane w różnych maszynach przemysłowych, takich jak wciągniki, podnośniki i inne urządzenia, gdzie wymagana jest możliwość zmiany kierunku ruchu. Warto pamiętać, że przy takim układzie konieczne jest zapewnienie, że jednocześnie załączony jest tylko jeden stycznik, aby uniknąć zwarcia. To przykład dobrej praktyki inżynierskiej w projektowaniu układów sterowania maszynami elektrycznymi. Dodatkowo, takie układy mogą być zintegrowane z systemami automatyki, co umożliwia sterowanie kierunkiem obrotów za pomocą programowalnych kontrolerów PLC. W przypadku aplikacji wymagających częstego zmieniania kierunku obrotów, stosuje się często softstarty lub falowniki, które dodatkowo mogą płynnie regulować prędkość obrotową silnika bez mechanicznych przeciążeń.
Rozważmy inne odpowiedzi. Hamowanie dynamiczne polega na podłączeniu rezystora do uzwojeń silnika, co generuje prąd przeciwstawny do kierunku obrotów, powodując zatrzymanie. To jednak nie ma związku z pokazanym układem, który nie obejmuje żadnych rezystorów hamujących. Zmiana liczby par biegunów magnetycznych w silniku jest stosowana w silnikach wielobiegowych, gdzie przełączanie uzwojeń zmienia prędkość obrotową. Nie jest to jednak możliwe w tym przypadku, ponieważ układ nie modyfikuje konfiguracji uzwojeń w sposób umożliwiający zmianę liczby par biegunów. Rozruch gwiazda-trójkąt to technika zmniejszająca prąd rozruchowy silnika, polegająca na zmianie konfiguracji połączenia uzwojeń z gwiazdy na trójkąt po osiągnięciu pewnej prędkości. Wymaga to dodatkowych elementów, takich jak przekaźniki czasowe, których nie widać w pokazanym schemacie. Często błędnie zakłada się, że każda zmiana połączeń w układzie zasilania służy do regulacji prędkości lub momentu, jednak w tym przypadku wyraźnie widać, że jedyną funkcją jest zmiana kierunku obrotów poprzez zamianę faz, co jest typowe dla prostych układów sterowania silnikami.