Kwalifikacja: ELE.01 - Montaż i obsługa maszyn i urządzeń elektrycznych
Zawód: Elektromechanik
Kategorie: Obwody elektryczne Maszyny i urządzenia elektryczne
Wirnik przedstawiony na rysunku jest elementem składowym silnika

Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Świetnie! Wirnik przedstawiony na rysunku jest faktycznie elementem składowym silnika uniwersalnego. Tego typu silniki cechuje niezwykła wszechstronność, ponieważ mogą działać zarówno na prądzie stałym, jak i zmiennym. W praktyce znajdują zastosowanie w wielu urządzeniach domowych, takich jak odkurzacze czy miksery, dzięki ich kompaktowej konstrukcji i zdolności do pracy przy wysokich obrotach. Kluczowym elementem konstrukcyjnym tych silników jest właśnie wirnik, który jest nawinięty drutem nawojowym, co pozwala na efektywne działanie w szerokim zakresie napięć. Moim zdaniem, jedną z największych zalet silników uniwersalnych jest ich zdolność do szybkiego startu i możliwości regulacji prędkości obrotowej, co czyni je bardzo elastycznymi w użytkowaniu. Warto pamiętać, że ze względu na ich specyfikę działania, są one mniej trwałe niż silniki indukcyjne, ale za to oferują większą moc w stosunku do swojej wielkości. Silniki te zgodnie z dobrymi praktykami powinny być regularnie serwisowane, aby uniknąć przegrzania i związanych z nim uszkodzeń.
Rozumiem, że temat silników elektrycznych może być mylący. Zacznijmy od silnika asynchronicznego pierścieniowego. Tego typu silniki, choć używane w przemyśle, mają inny typ wirnika, zwanego wirnikiem klatkowym lub pierścieniowym. Silniki te są powszechnie stosowane tam, gdzie wymagana jest regulacja prędkości obrotowej. W przypadku silnika synchronicznego, wirnik wiruje z prędkością synchroniczną w stosunku do pola magnetycznego, co oznacza stałą prędkość obrotową niezależnie od obciążenia, co jest kluczowe w aplikacjach wymagających precyzyjnego sterowania. Wirnik w tych silnikach zazwyczaj jest wyposażony w magnesy trwałe lub uzwojenia zasilane prądem stałym. Silnik indukcyjny klatkowy, najczęściej spotykany w codziennych aplikacjach przemysłowych, wykorzystuje klatkową konstrukcję wirnika, co daje mu trwałość i prostotę, ale nie umożliwia pracy na prądzie stałym, jak w przypadku silnika uniwersalnego. Typowym błędem jest mylenie tych silników z uniwersalnym, który ma specyficzny rodzaj wirnika z komutatorem. Wydaje mi się, że taka pomyłka wynika z podobieństwa w nazwach i nieznajomości szczegółów konstrukcyjnych, które decydują o ich działaniu i zastosowaniach.