Kwalifikacja: MED.02 - Wykonywanie świadczeń stomatologicznych z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia jamy ustnej oraz współuczestniczenie w procesie leczenia
U dzieci w wieku 5-6 lat, do rehabilitacji czynności oddychania zamiast ćwiczeń Skalouda, higienistka stomatologiczna może przeprowadzić ćwiczenia
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Krążek Friela jest narzędziem terapeutycznym stosowanym w rehabilitacji oddechowej, które pozwala na skuteczne angażowanie i wzmacnianie mięśni odpowiedzialnych za oddychanie. Jego zastosowanie w terapii dzieci w wieku 5-6 lat jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie rehabilitacji logopedycznej i oddechowej. Krążek ten, poprzez odpowiednie umiejscowienie w jamie ustnej, umożliwia dzieciom wykonywanie ćwiczeń skupiających się na kontroli oddechu, co jest niezwykle istotne w kontekście prawidłowego rozwoju mowy oraz umiejętności komunikacyjnych. Przykładowo, podczas ćwiczeń z krążkiem, dzieci mogą stopniowo uczyć się kontrolowania inhalacji i eksfolacji powietrza, co dodatkowo wspomaga ich świadomość ciała i poprawia koordynację motoryczną. Dobrą praktyką jest integrowanie tych ćwiczeń z zabawą, co zwiększa motywację dzieci i sprzyja ich aktywnemu uczestnictwu w rehabilitacji.
Wykorzystanie zabaw słownych z sylabami „ka”, „ga” w kontekście rehabilitacji oddechowej nie jest odpowiednim podejściem, ponieważ te ćwiczenia nie koncentrują się na fizycznej kontroli oddychania, ale raczej na aspekcie lingwistycznym i fonetycznym. Choć rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych jest kluczowe dla rozwoju dziecka, nie bezpośrednio przyczynia się do poprawy funkcji oddechowych. Co więcej, ćwiczenia z szpatułką drewnianą, która miałaby być zagryzana między zębami, są również niewłaściwe. Tego typu działania mogą prowadzić do niepożądanej dysfunkcji w obrębie strefy żucia i mówienia, a także mogą stwarzać ryzyko urazu. Użycie dropsa do ssania jako metody rehabilitacyjnej jest równie nieodpowiednie; chociaż ssanie może być korzystne w niektórych kontekstach, to jednak nie jest to aktywność, która aktywnie wspiera proces rehabilitacji oddechowej. Najważniejsze jest, aby metody terapeutyczne były zgodne z zasadami fizjologii oddychania i wspierały rozwój odpowiednich umiejętności motorycznych, co w przypadku wymienionych odpowiedzi nie ma miejsca.