Kwalifikacja: DRM.01 - Wykonywanie wyrobów koszykarsko-plecionkarskich
Zawód: Koszykarz-plecionkarz
Podczas oceny estetyki wykończenia wyrobu koszykarsko-plecionkarskiego uwzględnia się
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Dokładność pokrycia powierzchni lakierem to jeden z kluczowych elementów przy ocenie estetyki wykończenia wyrobów koszykarsko-plecionkarskich. Praktyka pokazuje, że równa warstwa lakieru nie tylko podkreśla walory wizualne, ale też zabezpiecza wiklinę przed czynnikami zewnętrznymi, na przykład wilgocią czy zabrudzeniami. W branży przyjęło się, że profesjonalne wyroby muszą mieć jednolity połysk, bez zacieków, smug i prześwitów – to świadczy o kunszcie wykonawcy. Często stosuje się różne rodzaje lakierów: matowe, półmatowe czy z wysokim połyskiem, a wybór zależy od stylu i przeznaczenia wyrobu, ale zawsze liczy się precyzja aplikacji. Moim zdaniem, nawet najlepszy splot może stracić na atrakcyjności, jeśli wykończenie lakiernicze jest niedbałe. W praktyce, przed oddaniem produktu do klienta kontroluje się wizualnie całość, czasem nawet pod różnymi kątami padania światła, żeby wykryć drobne niedociągnięcia. Taka staranność to podstawa w pracy rzemieślnika i, co ciekawe, właśnie po tym najczęściej rozpoznaje się wyroby profesjonalne od amatorskich. Te aspekty estetyczne są też podkreślane w branżowych normach, więc warto przywiązywać do nich dużą wagę.
Wybierając odpowiedź dotyczącą gęstości pozornej prętów wiklinowych, można się łatwo pomylić, bo choć ten parametr ma znaczenie podczas doboru surowca i wpływa na trwałość czy wytrzymałość wyrobu, to nie jest on bezpośrednio związany z estetyką finalnego wykończenia. Gęstość pozorna określa, jak bardzo zbity jest materiał i czy nadaje się do danego typu wyplatania, ale klient patrząc na gotowy koszyk, nie ocenia przecież tego parametru, tylko wygląd powierzchni. Odporność na ścieralność natomiast, choć istotna z punktu widzenia użytkowania i długowieczności produktu, bardziej dotyczy kwestii technicznych i trwałości, a nie samej estetyki. Moim zdaniem, łatwo tu popaść w pułapkę myślenia, że wszystko, co wiąże się z jakością, jest automatycznie aspektem estetycznym – a to nie zawsze idzie w parze. Wilgotność względna elementów konstrukcyjnych jest ważna podczas procesu suszenia i przechowywania wikliny przed produkcją, ponieważ zbyt mokra lub zbyt sucha może się źle wyplatać albo pękać, ale już na etapie oceny gotowego produktu praktycznie nie ma na to wpływu. To raczej typowy błąd początkujących, że mylą parametry procesu produkcji z cechami wizualnymi gotowego wyrobu. Ostatecznie, w estetyce liczy się nie surowiec czy jego stan wyjściowy, tylko to, jak wygląda ostateczna powierzchnia, czyli m.in. jakość lakierowania: czy pokrycie jest równomierne, czy nie ma zacieków, przebarwień ani niedomalowanych miejsc. Właśnie to jest zasadniczym kryterium oceny estetycznej w tej branży.