Kwalifikacja: DRM.01 - Wykonywanie wyrobów koszykarsko-plecionkarskich
Zawód: Koszykarz-plecionkarz
Podczas oceny jakości i estetyki wykończenia wyrobu koszykarskiego uwzględnia się
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Jednolitość barwy to naprawdę jeden z kluczowych wskaźników jakości i estetyki przy wyrobach koszykarskich, szczególnie tych tradycyjnych, wyplatanych z naturalnych materiałów. Moim zdaniem, dobrze dobrana i równomierna barwa świadczy nie tylko o staranności wykonania, ale i o właściwym doborze oraz przygotowaniu surowca. W praktyce, nawet jeśli splot będzie bardzo precyzyjny, a materiał solidny, to zróżnicowane odcienie potrafią popsuć cały odbiór wizualny kosza czy tacki. Branżowe standardy często podkreślają, że jednolitość koloru podkreśla profesjonalizm wytwórcy i wpływa na wartość rynkową produktu – i coś w tym jest, bo klient patrzy przecież najpierw oczami. Dobra praktyka nakazuje więc selekcję oraz odpowiednią obróbkę materiału, np. moczenie, wybielanie czy barwienie, właśnie po to, by potem nie było plam czy przejść kolorystycznych. Z doświadczenia wiem, że gdy całość ma równą barwę, nawet małe niedociągnięcia w splocie są mniej widoczne i całość wygląda schludnie. Warto pamiętać, że jednolita barwa to nie tylko kosmetyka – to dowód na kontrolę jakości i wysoką kulturę produkcji.
Przy ocenie estetyki oraz jakości wyrobów koszykarskich łatwo się zakręcić i skupić na cechach, które mają znaczenie bardziej techniczne lub dotyczą procesu produkcji, a nie efektu końcowego. Wilgotność wyrobu jest bez wątpienia bardzo ważna na etapie produkcji czy przechowywania, bo wpływa na trwałość i podatność na odkształcenia, ale praktycznie nie ma znaczenia wizualnego przy ocenie gotowego produktu. Gatunek wierzby, z której wykonano splot, decyduje o właściwościach mechanicznych, elastyczności, a czasem nawet o kolorze surowca, jednak klient oceniający koszyk zwykle nie odróżni konkretnego gatunku – zresztą dla estetyki ważniejszy jest właśnie efekt końcowy, a nie pochodzenie prętów. Grubość prętów to aspekt techniczny i istotny dla wytrzymałości oraz formy, natomiast nie jest wyznacznikiem estetyki w takim stopniu, jak równomierność barwy. Z mojego doświadczenia wynika, że mylne podejście do oceny może wynikać z nadmiernego skupienia na materiałoznawstwie, zamiast na odbiorze wizualnym. Branżowe normy dla wyrobów plecionkarskich jasno wskazują, że jednolity kolor, brak przebarwień i plam oraz harmonijna struktura są podstawą dobrej oceny produktu. W praktyce oznacza to, że nawet świetny technicznie koszyk, jeśli ma różne odcienie albo widoczne różnice w barwie, będzie odebrany jako mniej estetyczny. Liczy się więc nie tylko to, z czego i jak zrobiono wyrób, ale przede wszystkim jak wygląda – a tu jednolitość barwy ma ogromne znaczenie. To jest taka trochę pułapka, żeby nie pomylić jakości technicznej z wizualną.