Odpowiedź oznaczona numerem 1 jest prawidłowa, bo zawór dławiąco-zwrotny powinien być zamontowany w miejscu oznaczonym literą B. W praktyce, jeżeli chcemy zmniejszyć prędkość wsuwania tłoczyska siłownika pneumatycznego, to dławimy powietrze na wypływie z komory roboczej, czyli tam gdzie powietrze jest wypuszczane podczas ruchu powrotnego tłoka. Zawór dławiąco-zwrotny pozwala wtedy na swobodny przepływ powietrza w jedną stronę (gdy tłok się wysuwa) i dławienie w drugą (gdy tłok się wsuwia). To rozwiązanie jest bardzo popularne, bo zapewnia stabilną regulację prędkości, zapobiega zjawisku szarpania i gwarantuje, że ruch tłoka będzie płynny i bezpieczny dla całości układu. Tak montują zawory praktycznie wszyscy fachowcy, bo jest to zgodne z normami i zaleceniami producentów elementów pneumatyki siłowej. No i jeszcze jedna ważna rzecz: regulacja prędkości przez dławienie powrotu jest dużo skuteczniejsza niż przez dławienie zasilania, bo minimalizuje zjawisko przecieków i strat energetycznych. Z mojego doświadczenia wynika, że jak ktoś nieopatrznie zamontuje zawór w innym miejscu, to od razu są kłopoty z poprawną pracą siłownika, zwłaszcza jeśli w układzie pojawi się wilgoć lub brud. Warto o tym wiedzieć, bo to bardzo praktyczna wiedza przy wszelkich pracach serwisowych.
Analizując schemat i możliwości montażu zaworu dławiąco-zwrotnego, łatwo zauważyć, że błędne umiejscowienie tego elementu wynika z mylnego wyobrażenia o pracy siłownika pneumatycznego i przepływie powietrza w układzie. Często pojawia się przekonanie, że skoro chcemy zwolnić ruch tłoka, to wystarczy dławienie na wejściu powietrza do komory roboczej siłownika (czyli np. na A), jednak w praktyce takie rozwiązanie prowadzi do niestabilnej pracy układu. Dławienie zasilania powoduje nienaturalne szarpnięcia, a do siłownika może przedostawać się zanieczyszczone powietrze, co skraca żywotność uszczelnień. Zdarza się też, że ktoś wybiera miejsca takie jak D lub C, sugerując się tym, że są tam zawory sterujące, lecz zamontowanie zaworu dławiąco-zwrotnego w tych punktach nie pozwala na selektywną regulację prędkości tylko jednego kierunku ruchu tłoka. Cały sens zastosowania zaworu dławiąco-zwrotnego polega na tym, by umożliwić pełny przepływ powietrza podczas wysuwania tłoczyska i dławienie podczas jego powrotu – dlatego jedynym sensownym miejscem montażu jest wypływ z komory siłownika (punk B). W praktyce, tylko takie rozwiązanie zapewnia kontrolowany, płynny i przewidywalny ruch powrotny tłoka. To nie jest tylko kwestia wygody, lecz też bezpieczeństwa i wydajności całej instalacji pneumatycznej. Warto więc pamiętać, że montaż zaworu w nieodpowiednim miejscu prowadzi do problemów eksploatacyjnych i często wymusza kosztowne korekty układu.