Kwalifikacja: SPO.03 - Świadczenie usług opiekuńczo-wspierających osobie podopiecznej
Które działania aktywizujące powinien zaplanować opiekun, aby opóźnić proces otępienny u osoby z chorobą Alzheimera?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Trening funkcji poznawczych oraz terapia zajęciowa są kluczowymi działaniami wspierającymi osoby z chorobą Alzheimera w opóźnianiu procesu otępienia. Trening funkcji poznawczych obejmuje różnorodne ćwiczenia mające na celu stymulację pamięci, uwagi, myślenia i innych procesów poznawczych, co może przyczynić się do utrzymania zdolności poznawczych na wyższym poziomie przez dłuższy czas. Przykłady takich ćwiczeń to łamigłówki, gry planszowe, które angażują pamięć i logiczne myślenie. Terapia zajęciowa natomiast skupia się na dostosowywaniu codziennych aktywności do możliwości osoby, co nie tylko poprawia jakość życia, ale także pozwala na zachowanie niezależności w jak największym zakresie. Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia, takie podejścia są zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie terapii osób z demencją oraz stanowią integralną część opieki nad pacjentami, co podkreśla znaczenie stymulacji poznawczej oraz aktywności fizycznej w profilaktyce otępień.
Zastosowanie treningu interpersonalnego i biblioterapii, chociaż wartościowe w innych kontekstach, nie jest dostatecznie efektywne w kontekście opóźnienia procesu otępienia u osób z chorobą Alzheimera. Trening interpersonalny skupia się na umiejętnościach społecznych i komunikacyjnych, co może być pomocne w poprawie interakcji międzyludzkich, ale nie bezpośrednio wpływa na funkcje poznawcze, które są kluczowe w przypadku demencji. Z drugiej strony, biblioterapia, polegająca na wykorzystaniu literatury jako formy terapii, może wspierać emocjonalne i psychiczne aspekty życia pacjentów, ale nie jest skutecznym narzędziem w stymulacji procesów poznawczych. W przypadku choroby Alzheimera, najistotniejsze jest skoncentrowanie się na treningu umiejętności, które bezpośrednio wpływają na zachowanie i funkcjonowanie poznawcze, co czyni te opcje mniej adekwatnymi. Kolejne podejście, takie jak trening umiejętności rozwiązywania problemów i ergoterapia, również ma swoje miejsce, ale nie zaspokaja wszystkich potrzeb w kontekście otępień, ponieważ nie uwzględnia wszechstronnej stymulacji poznawczej, jaka jest niezbędna dla pacjentów z demencją. To prowadzi do typowego błędu myślowego, polegającego na myleniu aktywności społecznych i kreatywnych z kluczowymi wymogami w zakresie trenowania funkcji poznawczych, co w dłuższej perspektywie może skutkować niewystarczającym wsparciem dla tych pacjentów.