Kategorie: Choroby i niepełnosprawności Aktywizacja i terapia zajęciowa
Lepienie w glinie oraz zajęcia na pływalni stanowią najbardziej odpowiednią formę aktywizacji dla 14-letniego podopiecznego z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, ze względu na ich wszechstronny wpływ na rozwój motoryki małej i dużej. Praca z gliną angażuje palce, co jest niezwykle istotne w kontekście wzmożonego napięcia mięśni palców dłoni. Różnorodność ruchów w trakcie lepienia sprzyja poprawie koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz rozwija zdolności manualne. Wspierając rozwój takich umiejętności, można stosować techniki terapeutyczne, takie jak terapię zajęciową, która kładzie duży nacisk na motorykę małą. Z kolei zajęcia na pływalni umożliwiają rozwój motoryki dużej oraz poprawiają ogólną sprawność fizyczną, a także integrację sensoryczną przez stymulację ciała w wodzie. Regularne pływanie może przynieść korzyści w redukcji napięcia mięśniowego, co jest kluczowe dla podopiecznych z opisanymi trudnościami. Zgodnie z standardami terapii zajęciowej i pedagogiki specjalnej, obie formy aktywności są zalecane jako metody terapeutyczne, sprzyjające wszechstronnemu rozwojowi dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.