Kategorie: Choroby i niepełnosprawności Aktywizacja i terapia zajęciowa
Odwzorowywanie szlaczków i malowanie palcami to efektywne formy aktywności, które sprzyjają poprawie koordynacji wzrokowo-ruchowej u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Te zajęcia angażują zarówno zdolności manualne, jak i wzrokowe, co jest kluczowe w rozwijaniu umiejętności motorycznych. Przykładowo, podczas odwzorowywania szlaczków, dziecko musi skupić się na śledzeniu linii, co rozwija precyzję ruchów i uczy kontroli nad narzędziem pisarskim. Malowanie palcami z kolei pozwala na swobodne wyrażanie siebie oraz wspiera rozwój sensoryczny poprzez doświadczanie faktur i kolorów. W kontekście standardów pracy z dziećmi w placówkach takich jak domy pomocy społecznej, ważne jest, aby oferować zajęcia dostosowane do indywidualnych potrzeb, co jest zgodne z zasadą personalizacji terapii i edukacji. Wspieranie umiejętności motorycznych w ten sposób może przyczynić się do zwiększenia samodzielności dziecka oraz poprawy jego integracji społecznej.