Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
24-miesięczne dziecko bawi się klockami. Opiekunka na podstawie obserwacji powinna stwierdzić, że dziecko w zakresie sensomotoryki rozwija się zgodnie z normą rozwojową, jeżeli potrafi ono zbudować wieżę składającą się
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź, że 24-miesięczne dziecko potrafi zbudować wieżę z 6 klocków, jest zgodna z obowiązującymi normami rozwojowymi w zakresie sensomotoryki. W tym wieku dzieci rozwijają zdolności manualne oraz koordynację ruchową, co pozwala im na bardziej skomplikowane manipulacje obiektami. Budowanie wieży z 6 klocków wymaga nie tylko precyzyjnych ruchów rąk, ale także umiejętności planowania przestrzennego oraz rozumienia przyczynowo-skutkowego. Przykładowo, dziecko musi ocenić, jak każdy klocek wpływa na stabilność całej konstrukcji, co jest elementem rozwijającym zdolności poznawcze. Zgodnie z wytycznymi ze Standardów Rozwoju Dziecka, umiejętność ta wskazuje na prawidłowy rozwój motoryki małej i jest także sygnałem o właściwym rozwoju umiejętności społecznych i komunikacyjnych, które można zaobserwować podczas zabawy z innymi dziećmi. W praktyce, tak rozwinięta umiejętność budowania wspiera nie tylko rozwój motoryczny, ale także intelektualny, ponieważ dziecko uczy się poprzez zabawę oraz eksperymentowanie z różnymi układami klocków.
Odpowiedzi sugerujące, że dziecko może zbudować wieżę z 2, 4 lub 8 klocków, nie odzwierciedlają rzeczywistych norm rozwojowych dla dzieci w wieku 24 miesięcy. Zbudowanie wieży z 2 klocków nie stanowi wyzwania dla dziecka w tym wieku, ponieważ jest to umiejętność, którą dzieci rozwijają znacznie wcześniej, a także nie angażuje w pełni ich zdolności sensomotorycznych. Odpowiedź, która wskazuje na 4 klocki, również nie uwzględnia przeciętnego poziomu rozwoju umiejętności manualnych, który w tym wieku powinien obejmować budowanie bardziej skomplikowanych struktur. Natomiast zbudowanie wieży z 8 klocków, chociaż może wydawać się bardziej ambitne, jest również poza normami, ponieważ w tym wieku dzieci często mają jeszcze trudności z utrzymywaniem równowagi przy większej liczbie elementów. Kluczowym aspektem w procesie rozwoju jest rozumienie, że umiejętności te nie rozwijają się liniowo, a dziecko potrzebuje czasu na zdobywanie doświadczeń w manipulacji obiektami. Nieprawidłowe wnioski mogą wynikać z błędnego przekonania, że mniej skomplikowane zadania są wystarczające, albo że dzieci są w stanie bez wysiłku poradzić sobie z bardziej złożonymi wyzwaniami. Uznanie, że 24-miesięczne dziecko powinno zbudować wieżę z 6 klocków, implikuje zrozumienie zaawansowania umiejętności, które świadczy o normatywnym rozwoju motorycznym i poznawczym.