Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Ciągnie za sobą przedmioty na sznurku, wchodzi po schodach z pomocą dorosłego.
Opisane umiejętności prawidłowo rozwijające się dziecko powinno osiągnąć
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź, że opisane umiejętności powinny być osiągnięte w 18. miesiącu życia, jest prawidłowa. W tym okresie rozwoju, dzieci zazwyczaj osiągają zdolności motoryczne, które pozwalają im na ciągnięcie za sobą przedmiotów na sznurku oraz wspinanie się po schodach z pomocą dorosłego. Wspieranie tych umiejętności jest kluczowe dla ich ogólnego rozwoju fizycznego i społecznego. Dzieci w tym wieku zaczynają wykazywać większą kontrolę nad swoimi ruchami oraz świadomość przestrzenną, co umożliwia im interakcję z otoczeniem w bardziej złożony sposób. Należy pamiętać, że każde dziecko rozwija się w swoim indywidualnym tempie, jednak ogólne wytyczne rozwojowe sugerują, że te umiejętności powinny być widoczne w tym okresie. Praktycznie, rodzice i opiekunowie mogą wspierać ten rozwój poprzez zabawy, które angażują ruch i interakcję, takie jak zabawy w przeciąganie lub wspólne pokonywanie przeszkód. Warto również zwrócić uwagę na bezpieczeństwo podczas wspinaczki, co podnosi jakość wspólnego czasu i buduje zaufanie do dorosłych.
Odpowiedzi sugerujące, że opisane umiejętności powinny być osiągnięte w 10., 12. lub 8. miesiącu życia, opierają się na błędnych założeniach dotyczących rozwoju motorycznego dzieci. W wieku 8 miesięcy, dzieci zazwyczaj są na etapie intensywnego rozwijania umiejętności raczkowania i nie mają jeszcze zdolności do wchodzenia po schodach, nawet z pomocą dorosłego. W tym czasie ich umiejętności manipulacyjne są ograniczone, co oznacza, że ciągnięcie przedmiotów za sznurkiem nie jest jeszcze typowe. W 10. miesiącu życia, dzieci mogą już próbować siadać samodzielnie oraz może pojawić się ich pierwszy krok, ale umiejętności takie jak ciągnięcie za sobą przedmiotów po twardej powierzchni wymagają znacznie większej koordynacji i siły, co rozwija się później. W 12. miesiącu, dzieci mogą już stać samodzielnie i stawiać pierwsze kroki, ale wspinanie się po schodach to kolejny krok w rozwoju, który najczęściej pojawia się po 18. miesiącu. Typowym błędem myślowym jest założenie, że wszystkie umiejętności motoryczne rozwijają się równocześnie, co jest niezgodne z rzeczywistością psychomotorycznego rozwoju dzieci. Każda umiejętność wymaga czasu i praktyki, a zbyt wczesne oczekiwania mogą prowadzić do frustracji zarówno u dzieci, jak i opiekunów.