Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Małe dziecko wielokrotnie potrząsa palcami rąk bez związku z sytuacją i przeżyciami. Trudno je zainteresować czymś innym. Czynności te powtarza nawet do kilkunastu razy dziennie.
Opisane zachowanie dziecka jest przykładem
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Zachowanie opisane w pytaniu to przykład stereotypii ruchowych, które są powtarzalnymi, często bezcelowymi ruchami, mogącymi występować u dzieci, zwłaszcza w kontekście rozwoju neuropsychologicznego. Stereotypie ruchowe, takie jak potrząsanie palcami, są często widoczne u dzieci w różnym wieku, ale mogą być szczególnie nasilone u dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu lub innymi zaburzeniami rozwojowymi. Istotne jest, aby zrozumieć, że te czynności mogą pełnić funkcję regulacyjną, pomagając dziecku w radzeniu sobie z nadmiarem bodźców zewnętrznych. Przykłady stereotypii ruchowych obejmują kręcenie się, kołysanie ciałem czy powtarzanie określonych ruchów rąk. W pracy z dziećmi z takimi objawami warto stosować techniki terapeutyczne, które mogą pomóc w integracji sensorycznej oraz wprowadzeniu alternatywnych form aktywności, co może przyczynić się do zmniejszenia nasilenia stereotypii. Zrozumienie tego zjawiska jest kluczowe w kontekście rozwoju dziecka i jego potrzeb terapeutycznych.
Wybór innej odpowiedzi, takiej jak stereotypie poznawcze, zachowania agresywne czy zachowania autoagresywne, wskazuje na nieporozumienie dotyczące natury opisanego zachowania. Stereotypie poznawcze dotyczą powtarzalnych myśli lub schematów myślowych, co nie odnosi się do fizycznych działań, jakimi są ruchy rąk. Z kolei zachowania agresywne charakteryzują się zamiarowym działaniem, które przynosi krzywdę innym lub sobie, co jest sprzeczne z przypadkiem utrzymywania się powtarzalnych, niecelowych ruchów, jak potrząsanie palcami. Podobnie, zachowania autoagresywne obejmują działania, które świadomie szkodzą sobie, a nie jest to charakterystyczne dla opisanego przez nas przypadku. Niepoprawne odpowiedzi często wynikają z mylnego utożsamienia powtarzalności działań z zachowaniami agresywnymi lub szkodliwymi, co w kontekście dzieci jest zazwyczaj nieuzasadnione. Warto pamiętać, że zrozumienie różnic między różnymi typami zachowań jest kluczowe dla skutecznego wsparcia dzieci w ich rozwoju, a także dla odpowiedniego doboru metod terapeutycznych. Edukacja w zakresie różnorodnych zaburzeń rozwojowych oraz ich objawów jest niezbędna, aby uniknąć takich pomyłek w ocenach zachowań dziecięcych.