Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Opiekunka recytując wiersz, wykonuje odpowiednie gesty, ułatwiające dzieciom zrozumienie utworu.
Następnie ponownie recytuje i przykleja na tablicy rysunki ilustrujące treść wiersza. Opisane działanie opiekunki wpływa na kształtowanie u dzieci
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Recytacja wiersza przez opiekunkę, połączona z odpowiednimi gestami oraz ilustrowaniem treści rysunkami, ma kluczowe znaczenie dla kształtowania mowy i wyobraźni dzieci. Gesty wzmacniają przekaz werbalny, co jest zgodne z teorią wielorakich inteligencji Howarda Gardnera, która podkreśla rolę różnych kanałów percepcyjnych w procesie uczenia się. Dzieci, obserwując i angażując się w takie działania, rozwijają zdolność do interpretacji i ekspresji emocji, co wpływa na ich umiejętności komunikacyjne. Przykłady zastosowania takiej metody w praktyce mogą obejmować organizowanie zajęć, w trakcie których dzieci recytują wiersze, jednocześnie ilustrując je w formie rysunków lub ruchów, co sprzyja ich aktywności i kreatywności. Wspieranie rozwoju mowy i wyobraźni jest również zgodne z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, które podkreśla znaczenie integracji sztuki w edukacji wczesnoszkolnej. Właściwe wykorzystanie takich narzędzi może przyczynić się do lepszego zrozumienia tekstu i rozwijania wyobraźni dzieci, co jest niezbędne w ich dalszym rozwoju edukacyjnym i społecznym.
Wybór odpowiedzi dotyczącej ruchu precyzyjnego nie uwzględnia kluczowej roli, jaką odgrywa mowa i wyobraźnia w kontekście opisanego działania opiekunki. Ruch precyzyjny odnosi się głównie do umiejętności manipulacyjnych, które są rozwijane poprzez działania takie jak rysowanie czy składanie małych przedmiotów. Chociaż gesty mogą wspierać ruchy dłoni, kluczowym elementem jest tu komunikacja werbalna i wyobrażenie, co w przypadku recytacji wierszy staje się istotniejsze niż sam ruch. Kolejny błąd myślowy polega na pomieszaniu ogólnych koncepcji motoryki małej ze złożonymi interakcjami między mową a wyobraźnią. W rzeczywistości efektywność tego typu zajęć w kształtowaniu mowy opiera się na ich zdolności do angażowania dzieci w proces myślenia twórczego, co jest niezbędne dla ich osobistego i społecznego rozwoju. Odpowiedzi dotyczące słuchu i koordynacji nie trafiają w sedno, ponieważ nie odnoszą się bezpośrednio do aspektów związanych z ekspresją i interpretacją treści literackich. W kontekście edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, istotne jest, aby nauczyciele i opiekunowie stosowali metody, które bezpośrednio wpływają na rozwój językowy i kreatywny dzieci, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w pedagogice.