Zawód: Opiekunka dziecięca
Kategorie: Rozwój dziecka Wspomaganie rozwoju Komunikacja i relacje
Częste poprawianie dziecka w procesie stymulowania aktywności werbalnej jest czynnością, którą należy unikać, ponieważ może prowadzić do zmniejszenia pewności siebie dziecka w komunikacji i chęci do wyrażania swoich myśli. Dzieci w wieku 2 lat są na etapie intensywnego rozwoju językowego i emocjonalnego, a nadmierne krytykowanie ich wypowiedzi może zniechęcić je do dalszego eksperymentowania z mową. Zamiast poprawiać, warto stosować techniki takie jak modelowanie, gdzie dorosły powtarza wypowiedź dziecka w poprawnej formie, ale bez krytyki. Na przykład, jeśli dziecko powie „piesek biega”, dorosły może odpowiedzieć „Tak, piesek biegnie szybko!”. Praktyki te są zgodne z podejściem konstruktywistycznym w edukacji, które podkreśla znaczenie wspierania samodzielnego myślenia i odkrywania przez dzieci. Warto również stosować różne zabawy językowe, które stymulują naturalną ciekawość i kreatywność dziecka, co jeszcze bardziej wspiera jego rozwój werbalny.