Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Do zabaw umuzykalniających dzieci w drugim roku życia opiekunka powinna wykorzystywać piosenki
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Wybór piosenek o żywym rytmie, które umożliwiają naśladowanie prostych gestów, jest szczególnie znaczący w kontekście rozwoju dzieci w drugim roku życia. W tym etapie ich rozwoju kluczowe jest wspieranie koordynacji ruchowej oraz umiejętności społecznych. Piosenki z rytmicznymi i angażującymi melodiami sprzyjają aktywności fizycznej, a także zachęcają do wyrażania siebie poprzez ruch. Naśladowanie gestów, takich jak klaskanie, machanie rękami, czy inne proste ruchy, pomaga w rozwijaniu umiejętności motorycznych oraz integracji sensorycznej. Warto zwrócić uwagę na standardy edukacyjne, które podkreślają znaczenie aktywności fizycznej w nauczaniu poprzez zabawę. Używanie takiej formy nauczania sprzyja również budowaniu więzi emocjonalnych między dzieckiem a opiekunem, co jest istotne w tym wieku. Przykłady piosenek, które można wykorzystać, to „Stary niedźwiedź mocno śpi” czy „Baba Jaga”, które zawierają proste gesty do naśladowania, co czyni zabawę bardziej interaktywną i angażującą dla maluchów.
Wybór piosenek uczących naśladowania niskich i wysokich tonów, jak również tych rozpoznających instrumenty muzyczne, choć posiada swoje wartości edukacyjne, nie jest optymalny dla dzieci w drugim roku życia. W tym wieku kluczowe znaczenie ma rozwój motoryki oraz umiejętności społecznych, a nie tylko rozwój słuchu muzycznego czy umiejętność rozpoznawania instrumentów. Piosenki, które koncentrują się na tonach, mogą być zbyt skomplikowane do zrozumienia dla małych dzieci, które dopiero zaczynają eksplorować świat dźwięków. Naśladowanie niskich i wysokich tonów wymaga precyzyjnej percepcji słuchowej, co jest często rozwijane w późniejszym etapie rozwoju. Z kolei piosenki o złożonych elementach instrumentalnych mogą nie przyciągnąć uwagi młodszych dzieci, które są bardziej skłonne do angażowania się w aktywności fizyczne. Zamiast tego, dzieci w tym wieku lepiej reagują na piosenki, które angażują ich do ruchu i interakcji poprzez rytm i proste gesty. Kluczowym błędem myślowym jest założenie, że wprowadzenie bardziej skomplikowanych elementów muzycznych przyspieszy rozwój dziecka, podczas gdy rzeczywistość pokazuje, że dzieci potrzebują prostoty i powtarzalności, by skutecznie się uczyć i rozwijać.