Dziecko używa już właściwie wszystkich samogłosek, prócz nosowych. Ze spółgłosek wymawia: p, b, m, t, d, n, k, ś, czasem ć. Pozostałe spółgłoski zastępuje innymi, o zbliżonym miejscu artykulacji. Upraszcza grupy spółgłoskowe. Charakterystyczne w mowie dziecka jest wymawianie tylko pierwszej sylaby lub końcówki.
Opisane umiejętności z zakresu rozwoju mowy dziecka odnoszą się do wyodrębnionego przez Leona Kaczmarka okresu
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź "wyrazu" jest prawidłowa, ponieważ w kontekście rozwoju mowy dziecka, okres wyrazu odnosi się do etapu, w którym maluch zaczyna używać słów, zarówno w formie pojedynczej, jak i w prostych zdaniach. W tym czasie dziecko opanowuje podstawowe dźwięki i struktury językowe. Przykładowo, dziecko może używać samogłosków i niektórych spółgłoskowych, jednak zdarza się, że wymawia je w uproszczony sposób, na przykład zastępując trudniejsze dźwięki ich prostszymi odpowiednikami. Taki etap rozwoju mowy jest kluczowy, ponieważ umożliwia dziecku komunikację, a także rozwija jego umiejętności społeczne. W praktyce, nauczyciele i rodzice powinni wspierać dzieci w tym okresie, zachęcając je do mówienia i wprowadzając nowe słowa poprzez zabawę, co sprzyja ich późniejszemu rozwojowi językowemu oraz umiejętności wyrażania się. Warto również korzystać z materiałów edukacyjnych, które oferują ciekawe formy nauki, takie jak piosenki czy rymowanki, co sprzyja przyswajaniu nowych dźwięków i słów.
Wybór odpowiedzi, który odnosi się do "zdania" czy "melodii", jest błędny, ponieważ te pojęcia nie odpowiadają charakterystyce opisanego etapu rozwoju mowy dziecka. Okres zdania dotyczy momentu, w którym dzieci zaczynają łączyć wyrazy w pełne zdania, co następuje po opanowaniu wyrazów. Dzieci, które są jeszcze na etapie wyrazu, nie wykazują umiejętności tworzenia złożonych struktur zdaniowych, co jest kluczową różnicą. Z kolei termin "melodia" w kontekście mowy dziecka odnosi się do rytmu i intonacji, które są ważne w późniejszych etapach komunikacji, ale nie są bezpośrednio związane z etapem wyrazu. Zastosowanie pojęcia "swoistej mowy dziecięcej" również wprowadza nieporozumienie; odnosi się ono do bardziej rozwiniętej formy komunikacji, w której dzieci zaczynają używać języka w sposób bardziej kreatywny, co z reguły występuje po etapie wyrazu. Typowym błędem myślowym jest zatem mylenie różnych etapów rozwoju językowego oraz niedostrzeganie, że każde z tych pojęć odnosi się do konkretnego etapu w procesie nauki mowy. Kluczowe jest zrozumienie, że każde dziecko rozwija swoje umiejętności językowe w innym tempie, co powinno kierować naszym podejściem do ich wsparcia w komunikacji.