Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Gest wskazywania palcem oraz utrzymywanie kontaktu wzrokowego najczęściej pojawia się u prawidłowo rozwijającego się dziecka około
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Gest wskazywania palcem oraz utrzymywanie kontaktu wzrokowego to kluczowe umiejętności komunikacyjne, które rozwijają się w okresie niemowlęcym, a ich pojawienie się wokół dziewiątego miesiąca życia jest istotnym wskaźnikiem prawidłowego rozwoju dziecka. W tym czasie dzieci zaczynają angażować się w interakcje społeczne, co jest niezbędne dla ich rozwoju poznawczego i emocjonalnego. Gest wskazywania palcem jest formą prekomunikacji, która umożliwia niemowlętom wyrażanie swoich potrzeb i zainteresowań, a kontakt wzrokowy wzmacnia te interakcje, angażując rodziców w proces zabawy i uczenia. Przykładem zastosowania tej wiedzy w praktyce jest wspieranie dzieci w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami oraz rodziną poprzez odpowiednie zabawy, które zachęcają do używania gestów i mimiki. W literaturze przedmiotu, takich jak badania rozwoju dzieci, podkreśla się znaczenie tych umiejętności w kontekście rozwijania języka i umiejętności społecznych. Obserwowanie i wspieranie tych etapów rozwoju w odpowiednim czasie staje się kluczowe w praktykach pedagogicznych oraz terapeutycznych, zgodnie z wytycznymi psychologów dziecięcych.
Wybór odpowiedzi na temat momentu, w którym gest wskazywania palcem i kontakt wzrokowy stają się widoczne w rozwoju dziecka, może prowadzić do pewnych nieporozumień. Wskazanie na trzeci miesiąc życia sugeruje, że niemowlęta w tak wczesnym etapie rozwoju posiadają zdolność do świadomego wskazywania i podtrzymywania interakcji wzrokowych, co nie jest zgodne z badaniami nad rozwojem psychospołecznym. W wieku trzech miesięcy dzieci koncentrują się głównie na przetwarzaniu bodźców sensorycznych i rozwijaniu zdolności motorycznych, a świadome gesty oraz interakcje społeczne zaczynają pojawiać się znacznie później. Z kolei wybór piątego miesiąca życia również jest mylący, bowiem dzieci w tym okresie zaczynają eksplorować otoczenie, jednak gesty komunikacyjne, takie jak wskazywanie, są jeszcze w powijakach, a ich rozwój kulminuje około dziewiątego miesiąca. Ostatecznie, osiemnasty miesiąc życia wskazuje na znacznie późniejszy etap, w którym dzieci są już w stanie skutecznie komunikować swoje potrzeby, jednak nie należy tego mylić z wczesnym rozwojem gestów wskazujących. Również często błędnie zakłada się, że każde dziecko rozwija się w jednym tempie, co jest sprzeczne z wiedzą na temat indywidualnych różnic w rozwoju. Ważne jest, aby podchodzić do tematu rozwoju dzieci z uwzględnieniem norm rozwojowych oraz indywidualnych różnic, co jest kluczowe dla efektywnego wsparcia ich wczesnej edukacji i rozwoju społecznego.