Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Jeżeli dziewięciomiesięczne niemowlę siedzi krótko i niepewnie, pełza podtrzymywane pod pachy, to jego rozwój psychomotoryczny jest
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź "opóźniony" jest prawidłowa, ponieważ rozwój psychomotoryczny niemowlęcia w wieku dziewięciu miesięcy powinien obejmować umiejętność samodzielnego siedzenia oraz pełzania bez podparcia. W tym okresie życia maluchy zazwyczaj potrafią już stabilnie siedzieć i zaczynają raczkować, co jest kluczowym etapem w ich rozwoju fizycznym oraz koordynacji ruchowej. Jeśli niemowlę siedzi jedynie krótko i niepewnie oraz pełza jedynie z pomocą dorosłych, wskazuje to na opóźnienia w nabywaniu tych umiejętności. Przykładem może być sytuacja, gdzie dziecko do osiągnięcia umiejętności siedzenia wymaga wsparcia, co jest odstępstwem od normy rozwojowej. Warto zauważyć, że opóźnienia rozwojowe mogą wpływać na dalszy rozwój dziecka, dlatego istotne jest, aby rodzice oraz opiekunowie zwracali uwagę na te wskaźniki i, w razie potrzeby, konsultowali się z lekarzem pediatrą lub terapeutą zajęciowym, aby zidentyfikować ewentualne problemy i podjąć odpowiednie działania. Wczesne interwencje mogą znacząco poprawić sytuację.
Wybór odpowiedzi "harmonijny" sugeruje, że rozwój psychomotoryczny dziecka odbywa się zgodnie z normami, jednak w przypadku niemowlęcia, które nie potrafi stabilnie siedzieć i jedynie pełza z pomocą, to założenie jest błędne. Harmonijny rozwój oznaczałby, że wszystkie umiejętności motoryczne i psychiczne rozwijają się w sposób prawidłowy i skoordynowany. Z kolei odpowiedź "przyspieszony" jest myląca, ponieważ sugeruje, że dziecko rozwija się szybciej niż przeciętnie, co w obliczu braku umiejętności samodzielnego siedzenia i pełzania jest nieprawdziwe. Przyspieszony rozwój byłby obserwowany, gdyby dziecko wykazywało zdolności przewyższające normy, na przykład szybciej osiągając kluczowe etapy rozwoju. Odpowiedź "nieharmonijny" wydaje się być bliska prawdy, ale nadal nie oddaje rzeczywistego stanu rozwoju, ponieważ dziecko wykazuje pewne umiejętności, chociaż w niewystarczającym stopniu. Typowym błędem w myśleniu w tym przypadku jest mylenie opóźnienia rozwoju z różnorodnością w rozwoju, co często prowadzi do nieporozumień. W rzeczywistości, każde dziecko rozwija się w swoim tempie, ale istotne jest, aby monitorować, czy dziecko osiąga kluczowe kamienie milowe w odpowiednim czasie, aby w razie potrzeby zapewnić mu odpowiednią pomoc i wsparcie.