Kwalifikacja: SPO.04 - Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka
Zawód: Opiekunka dziecięca
Kiedy prawidłowo rozwijające się dziecko opanowuje umiejętność chodzenia trzymane za jedną rękę?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź dotycząca opanowania umiejętności chodzenia trzymane za jedną rękę w okolicach 12. miesiąca życia jest prawidłowa, ponieważ w tym czasie większość dzieci osiąga kluczowe etapy rozwoju motorycznego. W wieku około roku dziecko potrafi już samodzielnie stać, a także podejmować próby chodzenia, często wspierane przez dorosłych. Chodzenie przytrzymywane za rękę to naturalny sposób na zwiększenie pewności siebie oraz równowagi, co jest niezbędne do dalszego rozwoju umiejętności motorycznych. Warto zauważyć, że umiejętność ta jest powiązana z innymi aspektami rozwoju, takimi jak koordynacja ruchowa, siła mięśniowa oraz zdolności poznawcze, które są stymulowane przez interakcje z opiekunami. Wspieranie dziecka w tym procesie poprzez zabawy, które angażują ruch, jest kluczowe dla jego prawidłowego rozwoju. Dobre praktyki wskazują na znaczenie motywacji do samodzielnego poruszania się oraz na potrzebę zapewnienia dzieciom bezpiecznego i stymulującego środowiska, które będzie sprzyjać ich rozwojowi motorycznemu.
Niektóre odpowiedzi mogą wydawać się logiczne, jednak nie odpowiadają rzeczywistym standardom rozwoju dziecięcego. Odpowiedź sugerująca, że dziecko opanowuje umiejętność chodzenia trzymane za jedną rękę około 8. miesiąca życia, nie uwzględnia faktu, że na tym etapie życia dzieci zazwyczaj dopiero zaczynają stabilizować swoje ciała w pozycji siedzącej i nie są jeszcze gotowe na aktywności związane z pionizacją. Wiele dzieci w tym okresie rozwija umiejętności przewracania się i crawl’owania, a umiejętności związane z chodzeniem pojawiają się dopiero później. Z kolei odpowiedź wskazująca na 5. miesiąc życia jest jeszcze bardziej odległa od rzeczywistości; w tym czasie dzieci są zazwyczaj w stanie jedynie unosić głowy oraz opierać się na przedramionach, a ich zdolności motoryczne są zbyt ograniczone do podejmowania prób chodzenia, nawet przy wsparciu. W przypadku odpowiedzi sugerującej 16. miesiąc życia pojawia się ryzyko, że dziecko może nie osiągnąć istotnych kamieni milowych rozwoju, co powinno być przedmiotem konsultacji z pediatrą. Właściwy rozwój motoryczny jest ściśle związany z odpowiednim czasem osiągania kolejnych umiejętności, co jest fundamentalne dla zdrowego rozwoju psychomotorycznego dziecka.